Plug and Charge status in behandeling? Er staat om naar een Plug & Charge oplaadstation te gaan om de procedure af te ronden maar hoe weet ik dewelke zo een charger ls? Was naar een Tesla Suc gaan laden maar blijkbaar is dat geen plug and charge want status nog steeds in behandeling
In de Kia Charge app kan je filteren op authenticatiemethode. Als je alles behalve Plug and Charge deselecteert zie je zebartmaniac schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:
Plug and Charge status in behandeling? Er staat om naar een Plug & Charge oplaadstation te gaan om de procedure af te ronden maar hoe weet ik dewelke zo een charger ls? Was naar een Tesla Suc gaan laden maar blijkbaar is dat geen plug and charge want status nog steeds in behandeling
Ja, zelfde knop.doggy1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
Zijn waarschuwingsgeluiden nu met een knop uit te schakelen zoals bij EV6?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Dank je maar ik heb samsung s25 met androidNVranya schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Raar, ik heb beide apps actief en zonder enige moeite te hoeven doen. Gewoon stapjes volgen en klaar.
Weet niet of het scheelt, maar was op iOS 18.5
Ook de driver attention warning kun je uitzetten.aip schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ja, voor de snelheid. Niet voor alle geluiden toch? Of heb ik iets gemist?
Bij het plaatsen van de fietsendrager en het inpluggen van de stekker krijgen wij altijd controleer rechtsachterlicht? Telkens het nazien blijken alle lichten te werken. De trekhaak en de bedrading is orgineel van KIA en EV3 en is geplaatst bij bestelling van de wagen. Wel heb ik een verloop kabeltje gemaakt met de 13 polige stekker naar een 7 polig stopcontact maar via de juiste voorschriften en reeds al meermaals gecontroleerd. Gezien dat alle lampen werken zoals het moet lijkt mij dit toch wel OK alleen vanwaar die melding telkens?
Ja, maar niet met een druk op de knop beiden, dat moet je dan weer apart doen (bijvoorbeeld via de favorieten knop), dat weet ik. Maar uit het antwoord dacht ik dat er bedoeld werd alle waarschuwingen uit. Dat kan niet met 1 enkele druk op een knop.Kiwi70 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Ook de driver attention warning kun je uitzetten.
Oh, klopt. Alleen de snelheidswaarschuwing. Mogelijk komt alles uitzetten nog met een update? Meen dat er wel geruchten waren.aip schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ja, voor de snelheid. Niet voor alle geluiden toch? Of heb ik iets gemist?
Voor mijzelf vind ik de snelheidswaarschuwing niet storend. Het is geen irritant geluid en ik zie het als een aanleiding om even te controleren of ik niet misschien een bord heb gemist.
De DAW piepjes daarentegen vind ik wel storend. Deels omdat het ook gebeurt wanneer ik recht vooruit kijk en er niets aan de hand is, deels omdat dat hetzelfde geluid is als andere gevaar-piepjes wanneer er wél iets urgents gebeurt. DAW zet ik dus direct uit.
Ik verwacht niet dat deze instellingen onthouden gaan worden in een toekomstige update, want binnen de EU moeten deze systemen standaard weer ingeschakeld zijn na het starten van de auto. Een update waarin dit wordt onhouden zal dan niet goedgekeurd worden.
De DAW piepjes daarentegen vind ik wel storend. Deels omdat het ook gebeurt wanneer ik recht vooruit kijk en er niets aan de hand is, deels omdat dat hetzelfde geluid is als andere gevaar-piepjes wanneer er wél iets urgents gebeurt. DAW zet ik dus direct uit.
Ik verwacht niet dat deze instellingen onthouden gaan worden in een toekomstige update, want binnen de EU moeten deze systemen standaard weer ingeschakeld zijn na het starten van de auto. Een update waarin dit wordt onhouden zal dan niet goedgekeurd worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 07-06-2025 12:45 ]
Verlicht dient even aangezet te worden ook het knipperlicht zodat de auto kan controleren of deze niet defect zijn. Dan verdwijnt de melding vanzelf.Bimmer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:11:
Bij het plaatsen van de fietsendrager en het inpluggen van de stekker krijgen wij altijd controleer rechtsachterlicht? Telkens het nazien blijken alle lichten te werken. De trekhaak en de bedrading is orgineel van KIA en EV3 en is geplaatst bij bestelling van de wagen. Wel heb ik een verloop kabeltje gemaakt met de 13 polige stekker naar een 7 polig stopcontact maar via de juiste voorschriften en reeds al meermaals gecontroleerd. Gezien dat alle lampen werken zoals het moet lijkt mij dit toch wel OK alleen vanwaar die melding telkens?
Dat zal sowieso niet standaard uitgeschakeld blijven, zoals je zegt moet het elke keer weer aanstaan. Maar mogelijk wel dat het allemaal met 1 knop uitgezet kan worden, in plaats van losse opties.Zr40 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:44:
Voor mijzelf vind ik de snelheidswaarschuwing niet storend. Het is geen irritant geluid en ik zie het als een aanleiding om even te controleren of ik niet misschien een bord heb gemist.
Verlichting even aanzetten ook het knipperlicht dan verdwijnt de meldingBazalt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:54:
Vandaag voor het eerst met een aanhanger gereden. Trekhaak is een afneembare, van Kia. De dodehoek waarschuwing en achteruitrijcamera werden automatisch uitgeschakeld. Geen noodstop gehad, en verder ook geen rare dingen. Verbruik ging natuurlijk wat omhoog, maar je voelt nauwelijks dat er iets achter de auto hangt. Wel kreeg ik in eerste instantie een melding dat ik de lichten van de aanhanger moest controleren. Even wat aan de stekker gemorreld en toen werd alles goed bevonden.
Melden de nieuwkomers nog wel de feature 'rijmodus onthouden' naar Kia? Misschien dat het dan wat urgenter wordt? We hebben het nu al meerdere keren gemeld.....
Sinds vanochtend meldt de Kia app (dus niet de oude Connect, die is verwijderd) 'uw sessie is verlopen en u wordt uitgelogd. Meld u opnieuw aan', om vervolgens in een OK-loop te eindigen. Geen mogelijkheid om ergens weer de inloggegevens in te vullen. Gek genoeg krijg ik nog wel meldingen voor de neus wanneer de status wijzigt.
Precies om die reden heb ik gewoon nog kia connect app gebruikt zonder over te schakelen, totdat alle bugs eruit zijnaikink schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:43:
Sinds vanochtend meldt de Kia app (dus niet de oude Connect, die is verwijderd) 'uw sessie is verlopen en u wordt uitgelogd. Meld u opnieuw aan', om vervolgens in een OK-loop te eindigen. Geen mogelijkheid om ergens weer de inloggegevens in te vullen. Gek genoeg krijg ik nog wel meldingen voor de neus wanneer de status wijzigt.
Ik had dat ook vanochtens. Je kan ondertussen weer inloggen.aikink schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:43:
Maar zoals boven al aangegeven, de oude app is nog steeds de eigenlijke app, dit gaven ze bij de dealer ook aan.
En je kan ze gewoon naast elkaar houden zonder gedoe.
De Kia connect app zuigt de batterij van mijn -al wat oudere- telefoon leeg. Hopelijk doet de 'gewone ' Kia app dat minder
Ik moest terug login & password en werkte terug prima!Robert1962 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:26:
[...]
Precies om die reden heb ik gewoon nog kia connect app gebruikt zonder over te schakelen, totdat alle bugs eruit zijn
Zoveel werk is het toch niet om 4x snel achterelkaar op de modusknop te drukken?koelkast schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:56:
Melden de nieuwkomers nog wel de feature 'rijmodus onthouden' naar Kia? Misschien dat het dan wat urgenter wordt? We hebben het nu al meerdere keren gemeld.....
Ik denk dat alle ev3 gebruikers bij elkaar meer tijd kwijt zijn om elke keer 4x op die drive mode knop te drukken, dan een developer die eenmalig de software aanpast zodat dat niet meer nodig isStanjac schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:08:
[...]
Zoveel werk is het toch niet om 4x snel achterelkaar op de modusknop te drukken?
Ik druk de knop gewoon niet in, ook geen probleem. Het grootste verschil tussen eco en normal is hoe diep je het pedaal moet indrukken voor dezelfde mate van acceleratie/deceleratie, en in dat opzicht werkt de standaard rijmodus voor mij gewoon prima.Stanjac schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:08:
[...]
Zoveel werk is het toch niet om 4x snel achterelkaar op de modusknop te drukken?
Qua verbruik maakt het niet zo veel uit in mijn ervaring, zeker in combinatie met i-Pedal, niveau 3 regeneratief remmen, en SCC. Maar ik heb dan ook een rustige rijstijl. Misschien is het bij andere rijstijlen anders.
Long range met 17” wielen?Soepie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:53:
Weer eens tot 100% geladen:
[Afbeelding]
Ik ben er wel tevreden over
Gisteren teruggekeerd van de eerste buitenlandse vakantie naar Denemarken met de EV3 (LR, Advanced+ADAS pack).
Is heel erg bevallen, heerlijke reisauto!
Een paar dingen:
- we reden met een fietsdrager (trekhaak door dealer geinstalleerd). Ging prima, verbruik iets hoger dan normaal maar niet schokkend.
- inderdaad bijna alle hulpsystemen uitgeschakeld, ACC deed het gelukkig nog
- we hadden de route via de KIA navigatie gedaan. Die is wel conservatief met laden, in die zin dat je snel naar een laadstation wordt geleid (bij iets minder dan 40% al)
Nu snap ik dat je een aantal dingen kan instellen (% dat over moet blijven bij laadstation en zo) en dat de benodigde tijd om te laden dan ook korter is. Maar goed, uiteindelijk een laadstation overgeslagen en gaan laden bij net boven de 20%
- ik las dat al in het forum maar het gebied ronde de knoppen van de CC (linkerkant van het stuur) wordt inderdaad wel behoorlijk warm. Gek genoeg niet altijd. Ben er nog niet achter wat de omstandigheden zijn om het warm te laten worden.
- het is zo jammer dat de lichten niet automatisch aan gaan wanneer de ruitenwissers geactiveerd worden. Dat zat jaren geleden al in mijn ICE auto....
- ik had eigenlijk nooit last van het koffie kopje. Maar gegedurende de reis naar en van Denemarken: werd er af en toe een beetje moe van, zoveel koffie kopjes gezien
Nu zwalkte ik niet echt over het alsfalt.. zal inderdaad wel te maken hebben met de uitgeschakelde hulpsystemen
Wat laden betreft (is natuurlijk niet specifiek voor de EV3): heb alles met de ANWB laadpas en KIA charge kaart gedaan. Had voor Denemarken ook de app van Elton in gebruik maar daar deden de laders in Denemarken het niet mee. Had wel gemoeten, 'can not allocate funds from card' was de foutboodschap. Bedrag werd wel gereserveerd op credit card en later weer terug geboekt. Nou ja, ANWB pas to the rescue. Had ook nog een Shell Recharge kaart besteld maar die was niet op tijd voor vertrek bezorgd (trouwens, die is er nog steeds niet..)
Verder nog weinig EV3's onderweg gezien. In Denemarken een stuk of 3. Grappig: werd op de snelweg in Denemarken ingehaald door een EV3 met dezelfde kleur als ik. Bij inhalen werd er vriendelijk gelachen en gezwaaid. Uiteraard teruggezwaaid
Is heel erg bevallen, heerlijke reisauto!
Een paar dingen:
- we reden met een fietsdrager (trekhaak door dealer geinstalleerd). Ging prima, verbruik iets hoger dan normaal maar niet schokkend.
- inderdaad bijna alle hulpsystemen uitgeschakeld, ACC deed het gelukkig nog
- we hadden de route via de KIA navigatie gedaan. Die is wel conservatief met laden, in die zin dat je snel naar een laadstation wordt geleid (bij iets minder dan 40% al)
Nu snap ik dat je een aantal dingen kan instellen (% dat over moet blijven bij laadstation en zo) en dat de benodigde tijd om te laden dan ook korter is. Maar goed, uiteindelijk een laadstation overgeslagen en gaan laden bij net boven de 20%
- ik las dat al in het forum maar het gebied ronde de knoppen van de CC (linkerkant van het stuur) wordt inderdaad wel behoorlijk warm. Gek genoeg niet altijd. Ben er nog niet achter wat de omstandigheden zijn om het warm te laten worden.
- het is zo jammer dat de lichten niet automatisch aan gaan wanneer de ruitenwissers geactiveerd worden. Dat zat jaren geleden al in mijn ICE auto....
- ik had eigenlijk nooit last van het koffie kopje. Maar gegedurende de reis naar en van Denemarken: werd er af en toe een beetje moe van, zoveel koffie kopjes gezien
Wat laden betreft (is natuurlijk niet specifiek voor de EV3): heb alles met de ANWB laadpas en KIA charge kaart gedaan. Had voor Denemarken ook de app van Elton in gebruik maar daar deden de laders in Denemarken het niet mee. Had wel gemoeten, 'can not allocate funds from card' was de foutboodschap. Bedrag werd wel gereserveerd op credit card en later weer terug geboekt. Nou ja, ANWB pas to the rescue. Had ook nog een Shell Recharge kaart besteld maar die was niet op tijd voor vertrek bezorgd (trouwens, die is er nog steeds niet..)
Verder nog weinig EV3's onderweg gezien. In Denemarken een stuk of 3. Grappig: werd op de snelweg in Denemarken ingehaald door een EV3 met dezelfde kleur als ik. Bij inhalen werd er vriendelijk gelachen en gezwaaid. Uiteraard teruggezwaaid
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Interessant, mijne komt echt niet boven de 548 uit qua schatting (met performance op standaard). Wellicht verschil in rijstijl
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 09-06-2025 19:02 ]
Bij mijn laatste keer tot 100% laden: 565 kmCoffee schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:02:
[...]
Interessant, mijne komt echt niet boven de 548 uit qua schatting (met performance op standaard). Wellicht verschil in rijstijlWel een heel mooi resultaat zeg!
Zag zojuist dat er [in Engeland] een 2e update voor de ICCU is vrijgegeven door Kia.
Zie:
YouTube: New OTA UK/EU updates incoming for Kia EV3,EV9 & Facelift EV6 includ...
Zie:
YouTube: New OTA UK/EU updates incoming for Kia EV3,EV9 & Facelift EV6 includ...
Coffee schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:02:
[...]
Interessant, mijne komt echt niet boven de 548 uit qua schatting (met performance op standaard). Wellicht verschil in rijstijlWel een heel mooi resultaat zeg!
Dat zal dus echt wel het verschil zijn…
Gewoon spullen
veel ipdedal-3 en regen ... mooi resultaat zekerSoepie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Ik rijd dan ook niet veel en heel weinig snelweg, woon werk verkeer is voornamelijk 60/80 km/h
![]()
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Zou dat nog veel uitmaken dan, in welke iPedal/regen-mode je zit?
Als je gewoon (zachtjes) remt dan zie je ook ook dat er terug geleverd wordt.
Als je langer uitrolt, bij het niet gebruiken van regen, verlies je ook minder snelheid.
Het kost dan weer minder energie om op snelheid te raken.
Als je gewoon (zachtjes) remt dan zie je ook ook dat er terug geleverd wordt.
Als je langer uitrolt, bij het niet gebruiken van regen, verlies je ook minder snelheid.
Het kost dan weer minder energie om op snelheid te raken.
Ik rijd eigenlijk altijd I-Pedal 1._birdie_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:38:
[...]
veel ipdedal-3 en regen ... mooi resultaat zeker
Gewoon spullen
Dat zal het zijn. Mijn woon werk route is 90% een 100 km/u 4 baans weg waar ik ACC 95 km/u rijdt. Toen ik vanmorgen weg reed met 100% zei die 527KM resterend.Soepie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Ik rijd dan ook niet veel en heel weinig snelweg, woon werk verkeer is voornamelijk 60/80 km/h
![]()
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb ervaring met de Niro EV en daar wordt inderdaad vrij veel afgeschakeld qua hulpsystemen. Om dit te voorkomen heb ik er een kastje met interface relais tussen gezet. De auto ziet de trekhaak dan niet meer en alle systemen blijven werken. De trekhaakverlichting werkt ook gewoon. Voor mij dus een oplossing. Maar eigenlijk zou je de trailermodus moeten kunnen uitschakelen als je een fietsendrager hebt geplaatst…Draadloosalmere schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:25:
Hallo, ik ben mij dan het voorbereiden op de komst van onze EV3 op 21/7 a.s en heb de handleiding al grotendeels doorgenomen. Zit alleen nog met een vraag over mijn fietstrek op de trekhaak. Ik lees dat de achtersensor automatisch uitgeschakeld wordt bij het aankoppelen van een aanhanger. Mijn vraag is: geldt dit ook voor een Thule fietsdrager met een 13 polige stekker of moet je dit handmatig uitzetten. Dank alvast
Knap met die score !! ik rijd 50% snelweg en kom tot 6.8km/kwh (544) met +A LR.
Binnenkort naar Oostenrijk .. kijken wat ik dan ga halen .. ben erg benieuwd hoe dat gaat bevalen met (1e) EV.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Wacht… wat voor een kastje? Dit wil ik ook!Marcel25 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:02:
[...]
Ik heb ervaring met de Niro EV en daar wordt inderdaad vrij veel afgeschakeld qua hulpsystemen. Om dit te voorkomen heb ik er een kastje met interface relais tussen gezet. De auto ziet de trekhaak dan niet meer en alle systemen blijven werken. De trekhaakverlichting werkt ook gewoon. Voor mij dus een oplossing. Maar eigenlijk zou je de trailermodus moeten kunnen uitschakelen als je een fietsendrager hebt geplaatst…
Wij kunnen nog DC laden. En volgens voorschrift van KIA mag en kan de klant dan doorrijden.
Het is een tweede auto van ons, daarom voldoet een paar keer DC laden prima.
Weet iemand wat het verschil is tussen HDA1.5 (standaard in onze Plus Adv) en HDA2.0 (in ADAS pakket)?
Wij hebben onze EV3 nu enkele maanden en vinden dat de HDA die erin zit heel fijn rijden aangezien ie met de richtingaanwijzer ook automatisch naar de andere baan stuurt.
Dacht dat dit enkel in HDA2.0 zat.
Wij hebben onze EV3 nu enkele maanden en vinden dat de HDA die erin zit heel fijn rijden aangezien ie met de richtingaanwijzer ook automatisch naar de andere baan stuurt.
2.0 gaat nog een stap vooruit qua autonoom rijden. Die kan voorstellen om in te halen bij langzaam rijden en nog meer van zulke dingen.NDISAYSOK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:46:
Weet iemand wat het verschil is tussen HDA1.5 (standaard in onze Plus Adv) en HDA2.0 (in ADAS pakket)?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ok, ik had eigenlijk gehoopt dat HDA 2.0 meer dan semi autonoom rijden is.
Dat is misschien in andere landen, in Nederland mag het nog niet vanwege de wetgeving.NDISAYSOK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:11:
Ok, ik had eigenlijk gehoopt dat HDA 2.0 meer dan semi autonoom rijden is.
Heeft iemand ervaring in het laden bij een Tesla Super Charger? Heb je er een fysiek Tesla pasje voor nodig of hoef je alleen een account aan te maken met je credit card gegevens om te kunnen aansluiten en laden?
Toen ik in de account-pagina een account wilde aanmaken stond er bij KIA namelijk geen EV3 in de lijst! Alleen de EV9 en EV6, en andere Kia EV's. Alvast dank voor de hulp.
Toen ik in de account-pagina een account wilde aanmaken stond er bij KIA namelijk geen EV3 in de lijst! Alleen de EV9 en EV6, en andere Kia EV's. Alvast dank voor de hulp.
Werkt prima, geen pasje nodig.GJonke schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:30:
Heeft iemand ervaring in het laden bij een Tesla Super Charger? Heb je er een fysiek Tesla pasje voor nodig of hoef je alleen een account aan te maken met je credit card gegevens om te kunnen aansluiten en laden?
Wel de Tesla App (locatie en lader kiezen) en een creditcard als betaalmiddel.
Heb de ev6 gekozen, maakt verder niet uit.
Creditcard hoeft niet eens. Gewoon SEPA incasso. Werkt uitstekend, snel, betrouwbaar en goedkoper dan Fastned of Ionity. Zeker voor lange vakantietrips ideaal. Vorige maand gebruikt op onze trip naar zuid Frankrijk.koelkast schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:40:
[...]
Werkt prima, geen pasje nodig.
Wel de Tesla App (locatie en lader kiezen) en een creditcard als betaalmiddel.
Heb de ev6 gekozen, maakt verder niet uit.
Wat me vorig jaar in Duitsland wel opviel: de hoeveelheid geladen stroom werd ruim afgerond naar boven, op hele kWh's, en de hoeveelheid leek inclusief laadverliezen te zijn. Ik kon het sommetje in ieder geval niet maken zoals dat in Nederland (of bij andere laadpunten) wel ging. Desondanks nog steeds aan de goedkope kant.aip schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:46:
[...]
Creditcard hoeft niet eens. Gewoon SEPA incasso. Werkt uitstekend, snel, betrouwbaar en goedkoper dan Fastned of Ionity. Zeker voor lange vakantietrips ideaal. Vorige maand gebruikt op onze trip naar zuid Frankrijk.
Je betaald altijd de geleverde energie (inclusief laadverliezen) Dat is uiteindelijk waarop de factuur wordt bepaald.aikink schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:51:
[...]
Wat me vorig jaar in Duitsland wel opviel: de hoeveelheid geladen stroom werd ruim afgerond naar boven, op hele kWh's, en de hoeveelheid leek inclusief laadverliezen te zijn. Ik kon het sommetje in ieder geval niet maken zoals dat in Nederland (of bij andere laadpunten) wel ging. Desondanks nog steeds aan de goedkope kant.
In mijn Tesla account zie ik geen afronding naar hele kWh. Wordt netjes gespecificeerd tot 3 cijfers achter de komma voor zowel NL, DK en DE.
In Tsjechië en Slowakije zelfs tot op vier cijfers achter de komma, zie ik.
Het is logisch dat je ook betaalt voor het laadverlies, die stroom heb je immers gewoon afgenomen. Net als dat je bij een benzineauto zou betalen voor de brandstof die je naast je tankt mikt.
Het is logisch dat je ook betaalt voor het laadverlies, die stroom heb je immers gewoon afgenomen. Net als dat je bij een benzineauto zou betalen voor de brandstof die je naast je tankt mikt.
Nee dat is niet logisch, het zou immers betekenen dat het verlies van een meer of juist minder efficiënte omvormer niet bij de CPO maar bij de consument komt te liggen. Vergelijk als je een kilo meel koopt, dan zou de verkoper je 950 gram kunnen leveren omdat er 50 gram is verloren gegaan bij het herverpakken in consumentenverpakking. Of 100 gram, omdat dat toch niet uitmaakt om er slordig mee om te gaan want de consument betaalt het.Kiwi70 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:52:
Uiteraard meet je op het punt waar de elektriciteit over gaat van CPO naar consument, en niet op een willekeurig ander punt bij de CPO of elders in het netwerk.
Wel lastig daarbij is dat ook in de kabel van de snellader naar je auto verlies optreedt, en dat is heel lastig te kwantificeren.
Standaardisatie ontbreekt dacht ik nog in de EU, wel hebben diverse landen hier hun eigen kalibratieregels opgelegd. Zo valt DC laden in Duitsland onder het 'Eichrecht' en ook Frankrijk heeft een eigen regeling.
En Tsjechië/ Slowakije blijkbaar ook gezien de door jou genoemde 4 cijfers achter de komma.
Natuurlijk is het verlies voor rekening van de klant. De paal heeft de stroom immers geleverd. Dat is in Nederland niet anders, op de paal zit de stroommeter, niet in de auto.ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:56:
[...]
Nee dat is niet logisch, het zou immers betekenen dat het verlies van een meer of juist minder efficiënte omvormer niet bij de CPO maar bij de consument komt te liggen. Vergelijk als je een kilo meel koopt, dan zou de verkoper je 950 gram kunnen leveren omdat er 50 gram is verloren gegaan bij het herverpakken in consumentenverpakking. Of 100 gram, omdat dat toch niet uitmaakt om er slordig mee om te gaan want de consument betaalt het.
Uiteraard meet je op het punt waar de elektriciteits over gaat van CPO naar consument, en niet op een willekeurig ander punt bij de CPO of elders in het netwerk.
Wel lastig daarbij is dat ook in de kabel van de snellader naar je auto verlies optreedt, en dat is heel lastig te kwantificeren.
Standaardisatie ontbreekt dacht ik nog in de EU, wel hebben diverse landen hier hun eigen kalibratieregels opgelegd. Zo valt DC laden in Duitsland onder het 'Eichrecht' en ook Frankrijk heeft een eigen regeling.
En Tsjechië/ Slowakije blijkbaar ook gezien de door jou genoemde 4 cijfers achter de komma.
Als je het met boodschappen wilt vergelijken dan kun je het beter met gehakt vergelijken. Stel je koopt 1 kg gehakt en je bakt het in de pan, wat je overhoud is geen kg meer.
Of je hebt ingeblikte bonen met een netto gewicht, dat is inclusief het vocht waar je niks mee doet.
Sorry, verkeerd gelezen. Ik dacht dat het over de laadverliezen in de auto ging.
[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 12-06-2025 11:23 ]
Welk verlies heb je het nu over?DutchKel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Natuurlijk is het verlies voor rekening van de klant. De paal heeft de stroom immers geleverd. Dat is in Nederland niet anders, op de paal zit de stroommeter, niet in de auto.
Net zoals bij een benzinepomp moet de hoeveelheid geleverde stoom uiteraard kloppen met wat de consument afrekent.
Interne verliezen en inefficienties zijn voor rekening van de CPO die daar ontwerpkeuzes in kan maken.
En uiteraard ga je als consument geen BTW aftikken voor de stroom die de CPO voor de eigen bedrijfsvoering gebruikt, dat zijn aftrekbare kosten voor hen.
Oh, ik heb dat nog nooit gezien (GT Plus)? Hoe werkt dat dan?DutchKel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:51:
2.0 gaat nog een stap vooruit qua autonoom rijden. Die kan voorstellen om in te halen bij langzaam rijden en nog meer van zulke dingen.
Dan zul je denk ik in de EV9 moeten rijden...BassieBulk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Oh, ik heb dat nog nooit gezien (GT Plus)? Hoe werkt dat dan?
Volgens mij doet de EV3 GT Plus dit ook hoor. Als ik navigatie aan heb en de ondersteuning volledig aan, krijg ik ook gewoon de suggestie om in te halen, die ik dan even moet bevestigen. Dat is volgens mij bij de EV9 exact hetzelfde.DutchKel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:48:
[...]
Dan zul je denk ik in de EV9 moeten rijden...
(Maar met de EV9 heb ik geen ervaring)
De verkoper zei me vorige maand dat de EV3 GT Plus een iets beperktere versie had van autonoom rijden tov de EV9 (ook de meest luxe versie). Maar aangezien ik de EV3 nog niet heb weet ik dus niet precies het verschil. Bij beide heet het volgens mij HDA 2.0.aip schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:55:
[...]
Volgens mij doet de EV3 GT Plus dit ook hoor. Als ik navigatie aan heb en de ondersteuning volledig aan, krijg ik ook gewoon de suggestie om in te halen, die ik dan even moet bevestigen. Dat is volgens mij bij de EV9 exact hetzelfde.
De meest luxe versie van de EV9 heeft ook digitale spiegels die je helpen.
Dat heeft mijn EV3 GT-plus ookDutchKel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Edit: in de EV9 zijn het aparte schermpjes, in de EV3 wordt het op het centrale scherm geprojecteerd
[ Voor 18% gewijzigd door pnieuwla op 12-06-2025 13:03 ]
Dat is mij nog nooit opgevallen. Wel natuurlijk de automatische rijstrookwissel. Die gebruik ik eigenlijk nooit omdat het zo tergend langzaam gaat, en vaak doet hij het niet omdat hij zelf vind dat er geen ruimte is. Als ik bij de rijstrookwissel zelf te veel bijstuur, wordt deze onderbroken. Ik krijg dan een melding dat ik op OK moet klikken om hem weer in te schakelen.aip schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:55:
Volgens mij doet de EV3 GT Plus dit ook hoor. Als ik navigatie aan heb en de ondersteuning volledig aan, krijg ik ook gewoon de suggestie om in te halen, die ik dan even moet bevestigen. Dat is volgens mij bij de EV9 exact hetzelfde.
Maar een voorstel om te wisselen niet. Hij houdt gewoon snelheid in als de voorligger te dicht bij komt. En blijft er dan achter plakken.
Wat ook wel eens gebeurt: als ik in wil halen, dat hij dan net halverwege mijn inhaalactie ineens inhoudt/afremt, omdat ik volgens de Kia te dicht bij kom. Ik moet dus tijdig van baan wisselen.
Er zullen wellicht wat kleine extra's zijn bij de EV9. Ik sloeg aan op het inhalen, vandaar.DutchKel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:00:
[...]
De verkoper zei me vorige maand dat de EV3 GT Plus een iets beperktere versie had van autonoom rijden tov de EV9 (ook de meest luxe versie). Maar aangezien ik de EV3 nog niet heb weet ik dus niet precies het verschil. Bij beide heet het volgens mij HDA 2.0.
Overigens ben ik de enige die het gebruikt, en ik rij er nauwelijks in. De regelmatige bestuurder vond bij de Tesla de autopilot al niets, en dit ook niets bij de EV3. Die vind zelfs cruise control overbodig. De enige reden dat ze de GT Plus wilde waren de stoelen en de HUD.
(Dat zijn dus heul dure stoelen en HUD geworden; maar goed, ze heeft ze zelf op d'r eigen zaak betaald, dus wie ben ik.....)
Nog geen 3 weken na het vervangen van de ICCU sta ik weer bij de dealer. 1500km verder en weer dezelfde error 
Edit: Deze keer een vervangende auto gekregen, tijdelijk een benzine automaat maar binnen paar dagen zou die omgeruild worden voor een elektrische wagen.
Edit: Deze keer een vervangende auto gekregen, tijdelijk een benzine automaat maar binnen paar dagen zou die omgeruild worden voor een elektrische wagen.
[ Voor 41% gewijzigd door mats op 12-06-2025 16:45 ]
Echt grote stappen verder met autonoom rijden zal nog wel even duren, Mercedes heeft level 3 autonoom rijden (hands free rijden inclusief automatisch baan wisselen en navigatie volgen) wat alleen werkt op de Duitse autobahn tot 95 kilometer per uur op het moment.
Aangezien dit de eerste SAE AD level 3 van Europa is, nog zelfs eerder als Tesla, en het is alleen beperkt tot de een van de duurste series van Mercedes + 6000 euro activatie kosten, zal het nog even duren voor dat we uberhaupt level 3 op de wegen hier in Nederland iets gaan zien
Aangezien dit de eerste SAE AD level 3 van Europa is, nog zelfs eerder als Tesla, en het is alleen beperkt tot de een van de duurste series van Mercedes + 6000 euro activatie kosten, zal het nog even duren voor dat we uberhaupt level 3 op de wegen hier in Nederland iets gaan zien
[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 12-06-2025 22:11 ]
Klopt wat je zegt, maar er komt bij Level 3 autonoom rijden inderdaad ook best wat extra regelgeving kijken. Omdat de auto dan in bepaalde situaties echt zelf de verantwoordelijkheid overneemt (dus niet de bestuurder), moeten landen dit wettelijk goed regelen. In Nederland is dat nu nog heel beperkt toegestaan, dus voordat we hier echt Level 3 op grote schaal gaan zien, zijn we wel een paar jaar verder.Vagax schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:11:
Echt grote stappen verder met autonoom rijden zal nog wel even duren, Mercedes heeft level 3 autonoom rijden (hands free rijden inclusief automatisch baan wisselen en navigatie volgen) wat alleen werkt op de Duitse autobahn tot 95 kilometer per uur op het moment.
En het is ook logisch dat Mercedes in Duitsland test, dat is hun thuisland en de autobahn is daar ideaal voor: lange stukken snelweg zonder kruisingen of stoplichten. Tesla test vooral in de VS, want dat is hun thuismarkt en daar zijn de regels vaak wat soepeler of er wordt meer geëxperimenteerd.
Tesla loopt qua functionaliteit misschien wel voor met hun FSD Beta, maar dat blijft officieel Level 2, omdat de bestuurder altijd moet blijven opletten. Mercedes heeft nu als eerste in Europa echt een goedgekeurd Level 3-systeem, al is dat wel super beperkt en prijzig. Dus voorlopig is het vooral een eerste stap, maar echt grootschalig gaan we het voorlopig nog niet zien.
Zo'n defecte ICCU, dat is iets voor anderen, niet voor mij. Toch?
Wel, afgelopen zondag was het zover, de auto laadde niet meer op.
Dinsdag heeft Vaneman Amsterdam de auto nagekeken en bevestigd dat de ICCU defect was. Er werd gelijk een nieuwe besteld, die is woensdag binnengekomen. Donderdag is hij geplaatst en nu staat de auto te laden.
Best netjes afgehandeld.
Wel, afgelopen zondag was het zover, de auto laadde niet meer op.
Dinsdag heeft Vaneman Amsterdam de auto nagekeken en bevestigd dat de ICCU defect was. Er werd gelijk een nieuwe besteld, die is woensdag binnengekomen. Donderdag is hij geplaatst en nu staat de auto te laden.
Best netjes afgehandeld.
Misschien handig om te verzamelen of de ICCU problemen te koppelen zijn aan bepaalde typen thuisladers?
Of met PV installaties die stuiteren rond de minimale te leveren stroom?
Het blijft vreemd dat sommige ev3 rijders herhaaldelijk met hetzelfde probleem worden geconfronteerd!
Het blijft vreemd dat sommige ev3 rijders herhaaldelijk met hetzelfde probleem worden geconfronteerd!
Dat is eenvoudig zelf te maken als je een beetje handig bent.
Hou er wel rekening mee dat de auto gaan piepen als je achteruit rijdt, dan ziet ie immers een obstakel (de fietsendrager). Afhankelijk van het type fietsendrager en fietsen kan er zelfs een noodremingreep voorkomen, heb ik ook wel gehad, maar dat kun je resetten door op de rem te trappen, dan kun je gewoon achteruit rijden, na een aantal seconden stopt dan ook het piepen. Zelf opletten dus.
Mij bevalt het systeem prima, vooral dat de dode hoek en lane-keeping actief blijft.
Hoe moet dat dan? Waar zou ik naar moeten zoeken om een schema te vinden?Marcel25 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Dat is eenvoudig zelf te maken als je een beetje handig bent.
Hou er wel rekening mee dat de auto gaan piepen als je achteruit rijdt, dan ziet ie immers een obstakel (de fietsendrager). Afhankelijk van het type fietsendrager en fietsen kan er zelfs een noodremingreep voorkomen, heb ik ook wel gehad, maar dat kun je resetten door op de rem te trappen, dan kun je gewoon achteruit rijden, na een aantal seconden stopt dan ook het piepen. Zelf opletten dus.
Mij bevalt het systeem prima, vooral dat de dode hoek en lane-keeping actief blijft.
Ik heb vandaag 660km gereden, van de 1200km voor onze rit naar Italië (met fietsen op het dak). Zo’n 50km terug merkte ik eerst dat ABRP geen signaal meer ontving van de auto. Niet via de online integratie en niet via de OBD Scanner. L
Vijf minuten later de Adaptive Cruise Control uit, en konden we niet meer accelereren. We hebben de auto op de vlucht strook gezet. Na het uit en inschakelen van de auto werkte alles weer.
Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Verder geen foutmeldingen gezien. ICCU lijkt ook niet het issue. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Is voor het eerst in 8500km.
Vijf minuten later de Adaptive Cruise Control uit, en konden we niet meer accelereren. We hebben de auto op de vlucht strook gezet. Na het uit en inschakelen van de auto werkte alles weer.
Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Verder geen foutmeldingen gezien. ICCU lijkt ook niet het issue. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Is voor het eerst in 8500km.
In een van de eerste dagen dat ik de auto had heb ik het eerste wel eens meegemaakt, dus dat de auto geen updates meer stuurt naar de server. Dat ging gepaard met een rood SOS lampje op het dashboard (geeft een storing in het e-call systeem aan). Maar het rijden zelf werkte prima. Op de weg terug was er niets meer aan de hand. Sindsdien (3000 km) is het ook nooit meer voorgekomen. Misschien had Vodafone net die ochtend een storing.Coffee schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:08:
Ik heb vandaag 660km gereden, van de 1200km voor onze rit naar Italië (met fietsen op het dak). Zo’n 50km terug merkte ik eerst dat ABRP geen signaal meer ontving van de auto. Niet via de online integratie en niet via de OBD Scanner. L
Ik zie dat je een OBD scanner noemt, voor de koppeling met ABRP. In theorie kan een OBD scanner voor een storing zorgen, omdat zo'n scanner geen passief apparaat is. OBD scanners werken door op verzoek van de app continu commando's te sturen naar de boordcomputers om de actuele status op te vragen, die daar op moeten reageren. Dat kan in theorie invloed hebben op de werking of stabiliteit.
Ook de beveiliging van OBD scanners is kort gezegd niet geweldig (en dat zeggen ze bij ABRP zelf ook: "All known OBD BLE dongles on the market have very limited security"). Iemand zou ongemerkt verbinding kunnen maken en zelf commando's kunnen versturen naar de boordcomputers.
Of dat de OBD scanner bij jou de oorzaak was van deze storing, durf ik niet te zeggen. Maar ik zou zelf wel huiverig zijn om rond te rijden met een aangesloten scanner!
Ik heb de auto GT-LINE PLUS nu een maand en heb afgelopen week voor het eerst geprobeerd de smart achterklep te gebruiken. Dat is de mogelijkheid om door achter de auto te gaan staan, terwijl deze is afgesloten langer dan een minuut, de achterklep open te laten gaan zonder gebruik te maken van een smartphone. Alleen de originele smartkey wordt gebruikt zonder ook maar één knop aan te raken. Maar wat wij ( dealer en ik) ook proberen het werkt niet. Ja de functie staat aan in het menu. Ook al diverse keren uit/aan gezet.
Ook de andere sleutel doet het niet. Op FB in de Nederlandse EV 3 groep is er één iemand die hetzelfde ervaart sinds de laatste update. Maar die heeft de dealer nog niet bezocht. Ik vandaag dus wel. Alle andere functies van de klep werken normaal. Er zit een trekhaak onder van Kia zelf. Bij monteren daarvan hoeft de bumper er niet af en dus hoeft ook geen stekker los genomen te worden (de sensor van de achterklep zit in bovenste deel v.d. bumper volgens de dealer).
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en sterker nog kunnen oplossen? De schuif smart achterklep aan zetten is dus al gedaan.
Ook de andere sleutel doet het niet. Op FB in de Nederlandse EV 3 groep is er één iemand die hetzelfde ervaart sinds de laatste update. Maar die heeft de dealer nog niet bezocht. Ik vandaag dus wel. Alle andere functies van de klep werken normaal. Er zit een trekhaak onder van Kia zelf. Bij monteren daarvan hoeft de bumper er niet af en dus hoeft ook geen stekker los genomen te worden (de sensor van de achterklep zit in bovenste deel v.d. bumper volgens de dealer).
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en sterker nog kunnen oplossen? De schuif smart achterklep aan zetten is dus al gedaan.
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar bij ons werkt het foutloos. Ik sta met sleutel achter de auto, de auto begint te piepen zodat ik weet dat de auto mij (of beter; de sleutel) detecteert en na drie piepjes verandert het ritme van piepen en gaat de klep open. Elke keer weer. We hebben geen tekhaak.Skipper_NH schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:22:
Ik heb de auto GT-LINE PLUS nu een maand en heb afgelopen week voor het eerst geprobeerd de smart achterklep te gebruiken. Dat is de mogelijkheid om door achter de auto te gaan staan, terwijl deze is afgesloten langer dan een minuut, de achterklep open te laten gaan zonder gebruik te maken van een smartphone. Alleen de originele smartkey wordt gebruikt zonder ook maar één knop aan te raken. Maar wat wij ( dealer en ik) ook proberen het werkt niet. Ja de functie staat aan in het menu. Ook al diverse keren uit/aan gezet.
ik vind in ABRP geen instelling om tussen bepaalde uren (bijvoorbeel 20u s' avond en 8u 's ochtend niet te rijden, maar vreemd genoeg lijkt dat niet te bestaan.? ik heb een rondrit gepland van 2294 km maar ABRP haspelt dat af in één lange rit 24u op 24
Dat is wel erg zuur zeg. Hoop voor je dat het snel gemaakt kan worden.mats schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:22:
Nog geen 3 weken na het vervangen van de ICCU sta ik weer bij de dealer. 1500km verder en weer dezelfde error
Coffee schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Hoe moet dat dan? Waar zou ik naar moeten zoeken om een schema te vinden?
:strip_exif()/f/image/UEXYn7NsqAYF8R7FQh8BjHB1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het principe schema. Wat je nodig hebt zijn een 13 polige stekker en contra-stekker en een 8-relais printje. En een beetje handigheid.
Ik ben vandaag iets tegengekomen in de GT plus dat ik volgens mij nog niet eerder heb gelezen. De auto heeft twee bestuurdersprofielen, wat handig is: mijn vrouw en ik hebben een eigen instelling voor stoel, spiegels, en allerlei andere voorkeuren (niet alles). Maar bij een lange rit naar het buitenland die we graag wilden afhandelen met de navigatie van de auto zelf, loopt dat spaak als je wil wisselen van bestuurder: je moet dan de navigatie opnieuw instellen. Kleinigheid natuurlijk, maar wel jammer.
Verder is het wisselen van strook (HDA2.0) bij inhalen alleen bruikbaar bij weinig verkeer. De inhaalactie gaat veel te traag voor normaal verkeer.
Verder is het wisselen van strook (HDA2.0) bij inhalen alleen bruikbaar bij weinig verkeer. De inhaalactie gaat veel te traag voor normaal verkeer.
Eens. Dat is bij Tesla zo, bij Kia ook. Op lange stukken op rustige snelwegen werkt het, maar anders doe ik het gewoon zelf. Tijdens onze rit naar Zuid Frankrijk in mei was het ideaal. In NL veel minder.pnieuwla schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:24:
Tijdens mijn woon/werk verkeer kom ik niet op de snelweg maar wel heel veel op op een 4 baans 100km/u weg. Ik vond het eerst zo jammer en eigenlijk ook een beetje onbegrijpelijk dat hda 2.0 daar niet op werkte. En dat is nog steeds zo.aip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Eens. Dat is bij Tesla zo, bij Kia ook. Op lange stukken op rustige snelwegen werkt het, maar anders doe ik het gewoon zelf. Tijdens onze rit naar Zuid Frankrijk in mei was het ideaal. In NL veel minder.
Het systeem is te traag en niet geschikt voor 90% van de Nederlandse snelwegen overdag. Maar laat mijn 50 km autoweg daar nu net niet bij horen.
Your mileage may vary, zoals we in goed Nederlands zeggen 😉. Over de baanwissel bij Tesla’s word hetzelfde gezegd, maar gebruikte ik toch ook wel echt veel in Nederland. Groot voordeel bij de Kia vind ik dat je het veel soepeler zelf even kunt overnemen, waarna hij zich weer vastzet in de nieuwe rijstrook. Bij Tesla klapt de autosteer er dan uit en moet je hem opnieuw aanzetten.AtlAntA schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:51:
[...]
Het systeem is te traag en niet geschikt voor 90% van de Nederlandse snelwegen overdag.
Daar kan alleen jij een antwoord op geven. Er is geen risico, als het niet bevalt of je mist iets, Kia Connect blijft gewoon werken, dus gewoon proberen
We hebben de eerste 2000 km er op zitten en ik vroeg me af, is er nog wat in te stellen aan de hoe de smart cruise control reageert. Als ik die bijv ingesteld heb op 105 en ik kom achter iemand te zitten die 95 rijdt dan past de Kia mijn snelheid keurig aan, maar als ik dan de richtingwijzer aanzet om in te halen dan wordt ik flink in mijn stoel gedrukt omdat de auto zo snel versnelt. Dat is vooral voor een bijrijder, die het immers niet aan ziet komen, een vervelend gevoel. Kan die overgang niet soepeler ingesteld worden. Nu doe ik dat door vooraf zelf al wat 'gas' bij te geven, maar dat vergeet ik ook wel eens. De Drive modus op Eco zetten maakt geen verschil.
Onder de instellingen voor de rijhulpassistentie kan je naast de afstand ook de reactiesnelheid en het acceleratieniveau instellen. De functie 'versnellingshulp bij inhalen' kan voor zover ik weet niet uitgeschakeld worden terwijl SCC actief is, maar je kan natuurlijk wel SCC pauzeren voordat je begint met inhalen.
Snelle vraag, ik heb bij de dealer ook deze laten installeren, voor en achter: https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKVRECZ710SHRC/
Maar ik krijg het niet voor elkaar om die 24/7-security-modus te triggeren. Ik schud met de G-sensor op maximale stand aan de achterkant van de auto, en drukte flink tegen de wielen voor, maar er staat alleen een filmpje klaar op de SD van "parking mode" bij het in- en uitstappen. Wat doe ik hier verkeerd en waarom werkt het niet? Ik heb aangegeven dat ik hem met alle features geïnstalleerd wilde hebben, en heb hem alleen een paar keer opnieuw ingesteld omdat die app zo achterlijk slecht is dat ik het maar heb opgegeven daarmee. Zou het zijn omdat de voltage-monitoring op 11,8 staat. Moet dat lager?
Maar ik krijg het niet voor elkaar om die 24/7-security-modus te triggeren. Ik schud met de G-sensor op maximale stand aan de achterkant van de auto, en drukte flink tegen de wielen voor, maar er staat alleen een filmpje klaar op de SD van "parking mode" bij het in- en uitstappen. Wat doe ik hier verkeerd en waarom werkt het niet? Ik heb aangegeven dat ik hem met alle features geïnstalleerd wilde hebben, en heb hem alleen een paar keer opnieuw ingesteld omdat die app zo achterlijk slecht is dat ik het maar heb opgegeven daarmee. Zou het zijn omdat de voltage-monitoring op 11,8 staat. Moet dat lager?
Het werkt alleen op wegen met gecontroleerde toegang. Dat wil zeggen, wegen waar je alleen kan komen met een invoegstrook, waar geen andere mogelijkheid bestaat om op die weg te komen. De meeste provinciale wegen voldoen daar niet aan.AtlAntA schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:51:
[...]
Tijdens mijn woon/werk verkeer kom ik niet op de snelweg maar wel heel veel op op een 4 baans 100km/u weg. Ik vond het eerst zo jammer en eigenlijk ook een beetje onbegrijpelijk dat hda 2.0 daar niet op werkte. En dat is nog steeds zo.
Het enige dat ik tot nu toe heb gemist in de (nieuwe) Kia app is het aanmaken van een digital key voor mijn smartphone, dat werkte alleen in de Kia Connect app. Nu die digital key eenmaal is aangemaakt, werkt die gelukkig ook in/met de Kia app.jonk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:02:
Luie vraag: is de nieuwe Kia app al volwaardige vervanger van Kia Connect of mis ik dan nog iets?
Was benieuwd of u nog wat verder bent gekomen hiermee. Hoor graag. De onze is al wel bij de dealer, maar we krijgen hem pas 21/7 ivm nog lopende private leaseaip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Ik kan het je nog niet zeggen (hij wordt bij mij vandaag geinstalleerd), maar mijn ervaring met andere auto's met deze hulpsystemen is dat dat automatisch gaat. Zodra (adhv de stekker) wordt geconstateerd dat er een 'aanhanger' is aangekoppeld, dan gaan de systemen uit, vanwege veiligheid en bescherming van de techniek. Anders denkt bijvoorbeeld de dode hoek sensor bij een aanhanger telkens dat er iemand in je dode hoek zit als je een bocht maakt. Qua techniek soortgelijk: een auto met luchtvering (zoals onze XC60) wil je niet zwaarder belasten zonder dat het systeem het weet.
Helaas maakt het systeem dan weer geen onderscheid tussen een fietsendrager of een 1800kg paardentrailer. Dus: stekker erin? Dan systemen uit.
Of dat bij KIA ook zo gaat zijn kan ik je snel vertellen, maar nu nog even niet.
Was benieuwd of u er nog verder mee gekomen bent. Hoor graag, dankaip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Ik kan het je nog niet zeggen (hij wordt bij mij vandaag geinstalleerd), maar mijn ervaring met andere auto's met deze hulpsystemen is dat dat automatisch gaat. Zodra (adhv de stekker) wordt geconstateerd dat er een 'aanhanger' is aangekoppeld, dan gaan de systemen uit, vanwege veiligheid en bescherming van de techniek. Anders denkt bijvoorbeeld de dode hoek sensor bij een aanhanger telkens dat er iemand in je dode hoek zit als je een bocht maakt. Qua techniek soortgelijk: een auto met luchtvering (zoals onze XC60) wil je niet zwaarder belasten zonder dat het systeem het weet.
Helaas maakt het systeem dan weer geen onderscheid tussen een fietsendrager of een 1800kg paardentrailer. Dus: stekker erin? Dan systemen uit.
Of dat bij KIA ook zo gaat zijn kan ik je snel vertellen, maar nu nog even niet.
Ik denk niet dat het aan het thuis 'kastje' ligt. Platgeslagen sluit dat kastje na wat communicatie een relais en koppelt de netspanning van de woning aan de ICCU. Ik heb zelf een 'domme' Lolo van 12 jaar oud; de slimmere kunnen tijdens het laden de ICCU het laden sneller of langzamer laten verlopen. Mijn kastje komt altijd een 1-fase connectie van 16A overeen met de ICCU en doet daarna letterlijk niets meer (behalve het relais in houden).adcl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:48:
Misschien handig om te verzamelen of de ICCU problemen te koppelen zijn aan bepaalde typen thuisladers?
Het gaat allemaal uit, behalve SCC.Draadloosalmere schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Was benieuwd of u nog wat verder bent gekomen hiermee. Hoor graag. De onze is al wel bij de dealer, maar we krijgen hem pas 21/7 ivm nog lopende private lease
Zojuist terug van mijn eerste vakantie-reis met de EV3 (naar de Vogezen). Beetje spannend na 2x een nieuwe ICCU.....Welnu: probleemloze trip gehad, geweldige reisauto. Ook in de bergen ongekend plezierig: met schuifdak open over beboste bergwegen rijden en zelfs de vogels horen fluiten, zó stil en soepel rijdt hij ! Opladen was fluitje voor een cent en duurde nauwelijks langer dan het vroegere 'tanken'. Alles functioneerde perfect, maar er is wel één wat bijzonder verbeterpunt voor KIA: de 'mevrouw' die mij in keurig Nederlands de route wijst, is de Franse taal niet meester ! De Franse benamingen van straten en wegen worden op een onverstaanbaar verengelste wijze uitgesproken !! Grappig, maar ook soms lastig ! Kortom KIA: er valt nog iets te verbeteren !
Ik heb nog geen ervaring in Frankrijk, maar hier in Nederland is mijn ervaring met de stem juist andersom. Ik heb 'm ingesteld op de Engelse taal, en de Engelse stem heeft zelden moeite met Nederlandse straatnamen, in tegenstelling tot andere Engelstalige navigatiestemmen. Het wordt natuurlijk wel op het Engels uitgesproken, maar het heeft wel kennis van Nederlandse spelling en uitspraak. Zo worden bijvoorbeeld woorden zoals 'dijk' beter als 'dike' uitgesproken kunnen worden dan als 'ditchk'.
Ik heb de ervaring met de Franse uitspraak wel, en ik ben het met PSNE wel eens. KIA spreekt het uit zoals ik mij voorstel dat ik Xhosa zou uitspreken. Best lachwekkendZr40 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:58:
Ik heb nog geen ervaring in Frankrijk, maar hier in Nederland is mijn ervaring met de stem juist andersom. Ik heb 'm ingesteld op de Engelse taal, en de Engelse stem heeft zelden moeite met Nederlandse straatnamen, in tegenstelling tot andere Engelstalige navigatiestemmen. Het wordt natuurlijk wel op het Engels uitgesproken, maar het heeft wel kennis van Nederlandse spelling en uitspraak. Zo worden bijvoorbeeld woorden zoals 'dijk' beter als 'dike' uitgesproken kunnen worden dan als 'ditchk'.
Nóg een "piepje vraag", op het gevaar af dat het al gevraagd is en ik het antwoord over het hoofd heb gezien:
bij het uitzetten van de cruise control (en overgang naar I-pedel) hoor je altijd een vervelende piep.
Kan die uit ?
bij het uitzetten van de cruise control (en overgang naar I-pedel) hoor je altijd een vervelende piep.
Kan die uit ?
Ik zet dagelijks de ACC handmatig uit, maar hoor nooit een piep...PSNE schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:14:
Nóg een "piepje vraag", op het gevaar af dat het al gevraagd is en ik het antwoord over het hoofd heb gezien:
Kan die uit ?
Dat is interessant en veelbelovend...graag dus meerdere reacties !Shmoozer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Ik zet dagelijks de ACC handmatig uit, maar hoor nooit een piep...
Hier ook geen piep.
Op welke piep lijkt deze piep het meest? En krijg je tegelijk een melding of lampje op het dashboard?
Of anders, als je een passagier of een gopro hebt, laat die eens het dashboard filmen wanneer je SCC uitzet en het piepje krijgt?
Op welke piep lijkt deze piep het meest? En krijg je tegelijk een melding of lampje op het dashboard?
Of anders, als je een passagier of een gopro hebt, laat die eens het dashboard filmen wanneer je SCC uitzet en het piepje krijgt?
Hoe het zit als ik de acc uitschakel weet ik niet, maar vlak na het starten hoor ik inderdaad altijd een harde piep, en verschijnt op het dashboard de melding dat ipedal is ingeschakeld.PSNE schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:14:
Kan die uit ?
Oké hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik zal er in ieder geval attent op zijn. Veel plezier met uw nieuwe auto.
Ik heb hetzelfde probleem, maar niet altijd 🤔 Bij het uitschakelen van de SCC geeft hij een hoge korte (irritante) piep en vermeldt het display dat i-Pedal is ingeschakeld. Ik denk dat ik die piep bij 40% van de keren hoor: de andere 60% kan ik overschakelen van SCC naar i-Pedal zonder piep.PSNE schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:14:
Kan die uit ?
Ik gebruik meestel i-Pedal Level 3, soms 1 of 2. Meestal ECO drive mode, soms NORMAL. Altijd met hetzelfde profiel. Om SCC uit te schakelen gebruik ik de “pauze” knop op het stuur; ik weet niet of de piep ook komt met remmen of SCC volledig uitzetten met de knop op het stuur.
Ik had het vermoeden dat het te maken zou kunnen hebben met het wel of niet indrukken van het stroompedaal voordat SCC eraf gehaald wordt, maar daar lijkt het niet op. Het is wel consistent per rit: de ene rit is consistent mét piep en de ander consistent zonder.
Als je er bent hoe dit uit te zetten of te voorkomen is, heel graag! Ben er na 6700 km nog niet achter.
Nog nooit gehoord dat piepje. Kan het verband houden met de i-pedal3 stand? Zelf rijd ik altijd in de 1 stand.TheMrtN schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem, maar niet altijd 🤔 Bij het uitschakelen van de SCC geeft hij een hoge korte (irritante) piep en vermeldt het display dat i-Pedal is ingeschakeld. Ik denk dat ik die piep bij 40% van de keren hoor: de andere 60% kan ik overschakelen van SCC naar i-Pedal zonder piep.
Ik gebruik meestel i-Pedal Level 3, soms 1 of 2.
De piep is precies dezelfde irritante piep als die van de aandachtscontrole...Zr40 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:48:
Hier ook geen piep.
Hier exact hetzelfde. Dacht eigenlijk ook dat het aan het indrukken van het pedaal lag, maar dat ontdekte ik pas de laatste keer dat ik reed. Zal er morgen weer eens op letten, dan ga ik weer met de EV3 op weg.TheMrtN schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem, maar niet altijd 🤔 Bij het uitschakelen van de SCC geeft hij een hoge korte (irritante) piep en vermeldt het display dat i-Pedal is ingeschakeld. Ik denk dat ik die piep bij 40% van de keren hoor: de andere 60% kan ik overschakelen van SCC naar i-Pedal zonder piep.
Ik gebruik meestel i-Pedal Level 3, soms 1 of 2. Meestal ECO drive mode, soms NORMAL. Altijd met hetzelfde profiel. Om SCC uit te schakelen gebruik ik de “pauze” knop op het stuur; ik weet niet of de piep ook komt met remmen of SCC volledig uitzetten met de knop op het stuur.
Ik had het vermoeden dat het te maken zou kunnen hebben met het wel of niet indrukken van het stroompedaal voordat SCC eraf gehaald wordt, maar daar lijkt het niet op. Het is wel consistent per rit: de ene rit is consistent mét piep en de ander consistent zonder.
Als je er bent hoe dit uit te zetten of te voorkomen is, heel graag! Ben er na 6700 km nog niet achter.
Gewoon spullen
:strip_exif()/f/image/O0txsh39t0axcvkg9RfK9Oof.jpg?f=fotoalbum_large)