Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 17:59
De functie 'dim- en achterlicht inschakelen bij activeren ruitenwissers' mis ik nog even. Kwam van de week in een hoosbui terecht waarbij het zicht even minder dan 200 meter werd, de ruitenwissers konden het niet af, maar de verlichting kwam uit zichzelf niet verder dan de minimale dagrijlichten. Overigens hadden/hebben heel veel auto's daar last van. Verder inderdaad best wel een 'slimme' auto, weinig reden tot klagen.

Maar even wat anders, we zijn van plan een fietsendrager voor 4 fietsen op te snorren, waarschijnlijk zoiets als deze. De fietsen die meegaan wegen totaal 59kg, dus dat voldoet. Volgens de technische gegevens van de EV3 (prijslijst) mag de "Statische verticale last (kogeldruk voor fietsendrager) (kg)" 100 kg zijn. Drager en lading komen dan op 82-83kg, tot zover nog steeds geen probleem. Alleen, alle trekhaken die Kia aanbiedt in de webshop hebben een max. kogeldruk van 75kg bij het gebruik van een fietsendrager. Dan zou het hier dus op mis gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:35

aip

aikink schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:59:
[...]

De functie 'dim- en achterlicht inschakelen bij activeren ruitenwissers' mis ik nog even. Kwam van de week in een hoosbui terecht waarbij het zicht even minder dan 200 meter werd, de ruitenwissers konden het niet af, maar de verlichting kwam uit zichzelf niet verder dan de minimale dagrijlichten. Overigens hadden/hebben heel veel auto's daar last van. Verder inderdaad best wel een 'slimme' auto, weinig reden tot klagen.

Maar even wat anders, we zijn van plan een fietsendrager voor 4 fietsen op te snorren, waarschijnlijk zoiets als deze. De fietsen die meegaan wegen totaal 59kg, dus dat voldoet. Volgens de technische gegevens van de EV3 (prijslijst) mag de "Statische verticale last (kogeldruk voor fietsendrager) (kg)" 100 kg zijn. Drager en lading komen dan op 82-83kg, tot zover nog steeds geen probleem. Alleen, alle trekhaken die Kia aanbiedt in de webshop hebben een max. kogeldruk van 75kg bij het gebruik van een fietsendrager. Dan zou het hier dus op mis gaan?
Theoretisch wel, hoewel ik zou verwachten dat de veiligheidsmarges van de fabrikant ruimer zijn dan de 10% gewichtsoverschrijding. Dat maakt het niet direct verstandig natuurlijk.

Zijn het gewone fietsen of (ook) elektrische? Ik ben er ook wel eens tegenaan gelopen met 3 elektrische fietsen, en daar heb ik de accu's gewoon in de auto gelegd, en weg was het probleem.

Edit: overigens qua licht. Wat let je de lichten gewoon op automatisch aan te zetten? Een keer aanzetten en verder is het fire and forget. Dan staan dim- en achterlicht gewoon altijd aan. Wel zo veilig qua zichtbaarheid, en aangezien het allemaal LED is maakt het voor het verbruik geen spreekwoordelijke *bips* uit.

[ Voor 9% gewijzigd door aip op 30-05-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:10
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Edit: overigens qua licht. Wat let je de lichten gewoon op automatisch aan te zetten? Een keer aanzetten en verder is het fire and forget. Dan staan dim- en achterlicht gewoon altijd aan. Wel zo veilig qua zichtbaarheid, en aangezien het allemaal LED is maakt het voor het verbruik geen spreekwoordelijke *bips* uit.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar gaan de lichten gewoon uit als je de auto uit zet en de verlichting op “aan” laat staan? Met de Peugeot heb ik dat wel en die mekkert ook niet als je de auto uit zet. Ik heb het met de EV3 alleen nog niet geprobeerd…..

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

Soepie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd maar gaan de lichten gewoon uit als je de auto uit zet en de verlichting op “aan” laat staan? Met de Peugeot heb ik dat wel en die mekkert ook niet als je de auto uit zet. Ik heb het met de EV3 alleen nog niet geprobeerd…..
Yup, die gaan gewoon uit. Dus bij ons staat de schakelaar gewoon altijd aan. Als gezegd: wel zo veilig, en met LED maakt het echt niets uit qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:41
Na een uurtje laden op de 230V laadpaal thuis, kregen we onderstaande melding.
Een andere kabel en direct laden vanaf een stopcontact lost niks op. De melding blijft komen. Heeft iemand ideeën?

[Alarm] Kan niet starten met opladen.
Onverwachte voertuigstatus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Freezr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:29:
Na een uurtje laden op de 230V laadpaal thuis, kregen we onderstaande melding.
Een andere kabel en direct laden vanaf een stopcontact lost niks op. De melding blijft komen. Heeft iemand ideeën?

[Alarm] Kan niet starten met opladen.
Onverwachte voertuigstatus.
ICCU?

Probeer eens een andere laadpaal nadat je een stukje hebt gereden, of een snellader?

Ik heb met andere EV's van ons wel eerder gezien dat die niet wilden laden, maar na een 5 minuten rijden opeens weer wel.

Wat kun je qua voertuigstatus zien in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lawKP5z74RQ5FYXolrANX8eJBkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DViDrCZds76hzgDjyad4SxK1.jpg?f=fotoalbum_large

Ben 5 minuten gaan rijden, maar zag toen ook deze melding... Maandag dealer bellen. En straks nog even DC laden bij Fastned proberen misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Freezr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]

Ben 5 minuten gaan rijden, maar zag toen ook deze melding... Maandag dealer bellen. En straks nog even DC laden bij Fastned proberen misschien.
Vervelend. Ziet er uit als een ICCU issue ben ik bang. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:14
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde. Auto uitgezet en terug aan en toen lukte in D en R zetten wel. Voertuigdiagnose gaf aan dat alles normaal is. Is dat een begin van het ICCU probleem? Kan ik gerust op vakantie vertrekken met de wagen?

[ Voor 17% gewijzigd door bartmaniac op 31-05-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bartmaniac schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:23:
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde. Auto uitgezet en terug aan en toen lukte in D en R zetten wel. Voertuigdiagnose gaf aan dat alles normaal is. Is dat een begin van het ICCU probleem? Kan ik gerust op vakantie vertrekken met de wagen?
Kreeg je verder nog iets van een melding in het scherm wanneer je probeerde te schakelen?

Wat betreft het lampje. Er zijn twee soorten batterij-lampjes, een met een enkele batterij en een met een reeks. Ik neem aan dat het om de eerste gaat want de tweede is simpel: lage state of charge :P

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/WKIA_033.eps.jpg Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/WKIA_314.eps.jpg

Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00348.html) gaat de eerste soort branden "wanneer er een storing is in de LDC (Low DC-DC-converter) of in het elektrisch laadsysteem."

Het elektrisch laadsysteem is de ICCU, maar ik denk niet dat het dat is. Als je daar problemen mee zou hebben, dan merk je dat bij AC laden en niet bij het schakelen of rijden.

De LDC is iets anders dan de ICCU. Wat de LDC doet is de 12V omzetten naar een ander laag voltage die de elektronische onderdelen nodig hebben. Zoals om te kunnen schakelen.

Ik zou er wel een keer naar laten kijken, maar als dat niet meer lukt voor de vakantie en het is niet opnieuw opgetreden dan zou ik het persoonlijk wel aandurven. En mocht er dan toch wat gebeuren, bel Kia, want je hebt standaard de eerste twee jaar internationale wegenhulp inbegrepen gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:26
bartmaniac schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:23:
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde.
Wij zijn toevallig nu ook op vakantie en hadden dit de afgelopen week ook een paar keer (in het buitenland dus). Vooral als we even stilstaan zonder de auto uit te gaan, of als we te lang treuzelen voor we de juiste rijstand selecteren. Ik had al eerder gelezen dat mensen hier last van hadden, en ook dat uitstappen, auto op slot en weer instappen het probleem oplost. Verder maak ik me er niet zo'n zorgen over, de auto rijdt verder heerlijk.

En heel zuinig ook, vooral toen we grotendeels bergaf gingen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myVTP2PqI3S2YAmG0UR3in_KHOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udq33w2GHrcTkQ1ljY5HBqql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Zr40 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Kreeg je verder nog iets van een melding in het scherm wanneer je probeerde te schakelen?

Wat betreft het lampje. Er zijn twee soorten batterij-lampjes, een met een enkele batterij en een met een reeks. Ik neem aan dat het om de eerste gaat want de tweede is simpel: lage state of charge :P

[Afbeelding] [Afbeelding]

Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00348.html) gaat de eerste soort branden "wanneer er een storing is in de LDC (Low DC-DC-converter) of in het elektrisch laadsysteem."

Het elektrisch laadsysteem is de ICCU, maar ik denk niet dat het dat is. Als je daar problemen mee zou hebben, dan merk je dat bij AC laden en niet bij het schakelen of rijden.

De LDC is iets anders dan de ICCU. Wat de LDC doet is de 12V omzetten naar een ander laag voltage die de elektronische onderdelen nodig hebben. Zoals om te kunnen schakelen.

Ik zou er wel een keer naar laten kijken, maar als dat niet meer lukt voor de vakantie en het is niet opnieuw opgetreden dan zou ik het persoonlijk wel aandurven. En mocht er dan toch wat gebeuren, bel Kia, want je hebt standaard de eerste twee jaar internationale wegenhulp inbegrepen gekregen :)
Het was het eerste lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Kiwi70 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Wij zijn toevallig nu ook op vakantie en hadden dit de afgelopen week ook een paar keer (in het buitenland dus). Vooral als we even stilstaan zonder de auto uit te gaan, of als we te lang treuzelen voor we de juiste rijstand selecteren. Ik had al eerder gelezen dat mensen hier last van hadden, en ook dat uitstappen, auto op slot en weer instappen het probleem oplost. Verder maak ik me er niet zo'n zorgen over, de auto rijdt verder heerlijk.

En heel zuinig ook, vooral toen we grotendeels bergaf gingen...
[Afbeelding]
We waren ingestapt auto aangezet maar dan een tijdje bezig geweest met de zetel koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:33
Goedendag allen,
Ik heb een vraag wat betreft entertainment, heeft er iemand al een kastje geinstalleerd om youtube of netflix te kunnen kijken? Bij mij is het nog niet gelukt. Als iemand er één heeft met goede ervaring dan zou ik dit graag willen weten. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:29

DEVegg

DEVegg

Ev3 fan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:25:
Goedendag allen,
Ik heb een vraag wat betreft entertainment, heeft er iemand al een kastje geinstalleerd om youtube of netflix te kunnen kijken? Bij mij is het nog niet gelukt. Als iemand er één heeft met goede ervaring dan zou ik dit graag willen weten. Alvast dank.
Bekijk mijn (DEVegg) bericht van vrijdag 14 februari 2025 @ 23:43

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHGLu5ax-_PMh6UUMZLOwhkEmp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/crsrT4i3vicoDggYNauRcSKF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKJ4Mn1ZcejjPklJhu_1ZYeNVZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1Gt2p55OXmlUrHwbIZGFzxb.jpg?f=fotoalbum_large

Al een bolleboos gekeken naar de gemeten verbruik van de app en wat je berekend krijgt via het laden?

Ik heb volgens OVO 822kWh geladen. Verbruik volgens app 541kWh. Laden met 11kWh heeft tussen 10 en 15 % laadverlies en ik mis 1 dag. Ergste geval ik neem de max 45kWh erbij voor de gemiste dag. Dus (541+45)*1,15. Dan zit ik op 673kWH. Stel dat ik laatste dag helemaal leeg was en alleen maar had geladen en niet gereden. Dan komt er 81kWh erbij. Dan kom ik uit op 754 kWh uit in worst case scenario. Dat is toch een 10% verschil. Is het laad verlies wellicht meer dan 15%. Maak ik ergens een denkfout?

Overigens vind ik het gemiddelde energie verbruik ook erg positief, terwijl mijn gemiddelde wat auto aangeef rond de 6,5 km per kWh aangeeft oftwel 15,4 kWh per 100km. Wellicht dat in de nieuwe app ook km eigenlijk miles zijn? Ik had in mijn settings de km naar miles gezet om te kijken of er een wijziging in het rapport was. Je zag start scherm de km rest stand gewijzig naar miles reststand. Maar de rapportage bleef kWh per 100km staan

[ Voor 31% gewijzigd door pang op 01-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pang schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al een bolleboos gekeken naar de gemeten verbruik van de app en wat je berekend krijgt via het laden?

Ik heb volgens OVO 822kWh geladen. Verbruik volgens app 541kWh. Laden met 11kWh heeft tussen 10 en 15 % laadverlies en ik mis 1 dag. Ergste geval ik neem de max 45kWh erbij voor de gemiste dag. Dus (541+45)*1,15. Dan zit ik op 673kWH. Stel dat ik laatste dag helemaal leeg was en alleen maar had geladen en niet gereden. Dan komt er 81kWh erbij. Dan kom ik uit op 754 kWh uit in worst case scenario. Dat is toch een 10% verschil. Is het laad verlies wellicht meer dan 15%. Maak ik ergens een denkfout?
Een datapuntje: gisteren heb ik bij een 11 kW AC lader 49.8 kWh geladen en dit bracht de SoC van 45% naar 98%, dus ongeveer 41.3 kWh. Dat zou neerkomen op een laadverlies van ongeveer 17%.
Overigens vind ik het gemiddelde energie verbruik ook erg positief, terwijl mijn gemiddelde wat auto aangeef rond de 6,5 km per kWh aangeeft oftwel 15,4 kWh per 100km. Wellicht dat in de nieuwe app ook km eigenlijk miles zijn? Ik had in mijn settings de km naar miles gezet om te kijken of er een wijziging in het rapport was. Je zag start scherm de km rest stand gewijzig naar miles reststand. Maar de rapportage bleef kWh per 100km staan
15,4 kWh per 100 km is plausibel. Het gemiddelde bij mij is 12,67 kWh / 100 km volgens de app, dat lijkt laag maar met een totaal verbruik van 274 kWh en een kilometerstand van ~2160 km komt het precies uit.

Het zal te maken kunnen hebben met de rijstijl en welke verhouding snelweg / autoweg / stad / 30-zone je rijdt. Elektrische auto's zijn verbazingwekkend efficiënt op lage snelheden!

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:12
NVranya schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:41:
Ik heb hem ook eindelijk binnen!
Volgende week worden de logo’s nog vervangen door de zwarte exemplaren (van de webshop), maar die waren net te laat binnen.

[Afbeelding]

Even wennen en moet denk ik ook het boekje toch maar raadplegen, want elke keer als ik naar Carplay gaat voor maps/flitsmeister gaat de radio uit….
Maar verder een goede eerste indruk na enkele kilometers.

Oh, en de Carlinkit werkt ook prima:
[Afbeelding]
Ev3 fan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:25:
Goedendag allen,
Zie bijvoorbeeld vanaf de gelinkte post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
aip schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Vervelend. Ziet er uit als een ICCU issue ben ik bang. Succes!
Morgen gaan we de dealer bellen.
ICCU problemen lijken helaas veel voor te komen bij Kia en Hyundai. Als ik even zoek en lees op buitenlandse fora komt het vaak voor na de eerste paar duizend kilometers. Met lange wachttijden voor onderdelen
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste