Ik heb nooit problemen met het ontkoppelen van de laadkabel. Als ik kom aanlopen met de sleutel op zak gaan de deuren van slot en kan ik de kabel meteen lostrekken.
Thuis heb ik dat ook niet. Ik hou daar mijn tag tegen mijn laadpaal en trek hem daarna direct los. Dat is altijd binnen de 15 seconden. Op dit moment zijn we op een rondreis door Scandinavie en de werking van de palen wisselt soms. Een enkele keer werkt mijn laadtag van mijn werk niet, vaak ik het schermpje lastig te lezen in de zon bij het loskoppelen etc. Daardoor ga ik regelmatig over de 15 seconden heen en daarna heb je soms gedoe. Geen drama, maar een "loskoppelknop" op het dashboard en de app zou handig zijn. In de app zit die trouwens maar die werkt niet altijd. Niet als er een deur open staat geloof ik en wat andere omstandigheden. Ik heb ook de indruk dat de app altijd via de cloud werkt ipv via bluetooth als dat mogelijk is.Kiwi70 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:09:
Ik heb nooit problemen met het ontkoppelen van de laadkabel. Als ik kom aanlopen met de sleutel op zak gaan de deuren van slot en kan ik de kabel meteen lostrekken.
Bij mij in de app staan twee secties: "Remote Control" en "Digital Key". De eerste gaat inderdaad altijd via de cloud, de tweede nooit.EricEric752 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:14:
[...]
Ik heb ook de indruk dat de app altijd via de cloud werkt ipv via bluetooth als dat mogelijk is.
Ik heb hem ook eindelijk binnen!
Volgende week worden de logo’s nog vervangen door de zwarte exemplaren (van de webshop), maar die waren net te laat binnen.
:strip_exif()/f/image/x2f8ZenlPVW18eJzEeXI5bDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Even wennen en moet denk ik ook het boekje toch maar raadplegen, want elke keer als ik naar Carplay gaat voor maps/flitsmeister gaat de radio uit….
Maar verder een goede eerste indruk na enkele kilometers.
Oh, en de Carlinkit werkt ook prima:
Volgende week worden de logo’s nog vervangen door de zwarte exemplaren (van de webshop), maar die waren net te laat binnen.
:strip_exif()/f/image/x2f8ZenlPVW18eJzEeXI5bDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Even wennen en moet denk ik ook het boekje toch maar raadplegen, want elke keer als ik naar Carplay gaat voor maps/flitsmeister gaat de radio uit….
[ Voor 7% gewijzigd door NVranya op 23-05-2025 16:43 ]
Nee de TBox UHD, gebruikte ik ook al in mijn vorige auto.BBKing schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:56:
[...]
Welke Carlinkit heb je besteld hiervoor? De TBox LITE?
En net een OTA update gehad en nu werkt Carplay wel zoals ik verwachtte, wellicht toeval, maar weer een issue minder
Heb je een Amazon (of iets anders) linkje naar die Carlinkit ? En waar heb je dat kastje in de auto aangesloten ? Foto’s ?permanent liggen? En werkt het met een iphone of Android gekoppeld?NVranya schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:41:
Ik heb hem ook eindelijk binnen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe bedoel je precies dat het werkt met homewizard. Zie je bij elke laadpaal niet gewoon terug wat je zonverbruik is bij homewizard? of kun je de laadpaal toevoegen?T--men schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:18:
[...]
Ik gebruik een Peblar laadpaal, daar kan je ook instellen dat deze uitsluitend op zonnestroom laadt. Dit werkt i.c.m. een homewizard in de p1 poort van de slimme meter. Ik haal met alleen zonnestroom max 4kWh. Kan ik op een zonnige dag zo’n 30kWh laden. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel zonnepanelen je hebt. De laatste weken red ik het uitsluitend op zonnestroom![]()
[Afbeelding]
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
In de aanbieding nu: Bekijk CARLINKIT SDM660 Tbox UHD Android 13 Draadloze Car Play Adapter 8 + 128GB Draadloze Car Play Dongle met op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneappWTM schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:03:
[...]
Heb je een Amazon (of iets anders) linkje naar die Carlinkit ? En waar heb je dat kastje in de auto aangesloten ? Foto’s ?permanent liggen? En werkt het met een iphone of Android gekoppeld?
Maar er zijn goedkopere varianten, ligt eraan wat je wilt.
Deze op de bedrade usb aansluiting en data mode aanzetten.
Ik laat hem niet permanent liggen, dit is vooral voor wachten bij bijv. laden, etc.
Ik gebruik mijn telefoon als hotspot, maar je kan hier ook een sim indoen als je wilt.
Edit: voor de duidelijkheid, ik gebruik deze dus als stand alone carplay device
Ik kwam er net achter dat de update die ik kreeg ook al AI bevat, aangenaam verrast weer! ik dacht dat AI pas later kwam! (Maar ik heb het niet helemaal gevolgd)
[ Voor 3% gewijzigd door NVranya op 23-05-2025 20:27 ]
Hierbij wordt de laadpaal slim aangestuurd. Dit gaat niet om het monitoren maar dat de laadpaal weet met hoeveel stroom die mag opladen wat er beschikbaar is vanuit de zonnepanelen. De standaard P1 poort van de Peblar heeft geen intelligentie. Die is dus alleen geschikt als loadbalancer. De homewizard P1 meter maakt hem dus slim.Dirkde schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:19:
[...]
Hoe bedoel je precies dat het werkt met homewizard. Zie je bij elke laadpaal niet gewoon terug wat je zonverbruik is bij homewizard? of kun je de laadpaal toevoegen?
Overigens heb ik gehoord van een verkoper dat de Peblar een van de weinige laadpalen is die is voorbereid op bidirectioneel laden. Dus zodra de wetgeving het toelaat kunnen ze dat aanzetten.
Ik heb de TBox Ambient. Ik heb eerst een goedkope gehad maar ooh wat was die irritant traag. Ik raad dus aan om een wat sneller apparaat te nemen.WTM schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:03:
[...]
Heb je een Amazon (of iets anders) linkje naar die Carlinkit ? En waar heb je dat kastje in de auto aangesloten ? Foto’s ?permanent liggen? En werkt het met een iphone of Android gekoppeld?
[ Voor 21% gewijzigd door DutchKel op 23-05-2025 20:39 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Werkt maps enzo ook gewoon op deze? Ga er vanuit dat je gewoon met je eigen account kan inloggen en dan Spotify en ander spul kan installeren en gebruiken?NVranya schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:08:
[...]
In de aanbieding nu: Bekijk CARLINKIT SDM660 Tbox UHD Android 13 Draadloze Car Play Adapter 8 + 128GB Draadloze Car Play Dongle met op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Maar er zijn goedkopere varianten, ligt eraan wat je wilt.
Deze op de bedrade usb aansluiting en data mode aanzetten.
Ik laat hem niet permanent liggen, dit is vooral voor wachten bij bijv. laden, etc.
Ik gebruik mijn telefoon als hotspot, maar je kan hier ook een sim indoen als je wilt.
Edit: voor de duidelijkheid, ik gebruik deze dus als stand alone carplay device
Ik kwam er net achter dat de update die ik kreeg ook al AI bevat, aangenaam verrast weer! ik dacht dat AI pas later kwam! (Maar ik heb het niet helemaal gevolgd)
En hoe werkt het als je gebeld wordt?
Heb nu al een paar keer gehad dat ik een melding kreeg dat 3d gebouwen werden uitgeschakeld omdat de telefoon te warm wordt op de qi charger. Een standalone apparaat voor Android auto lijkt me wel prettig.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik doe sowieso niet aan bellen in de auto en ik gebruik het kastje alleen om Youtube, Netflix, etc. te kunnen kijken tijdens het wachten.AtlAntA schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:17:
[...]
Werkt maps enzo ook gewoon op deze? Ga er vanuit dat je gewoon met je eigen account kan inloggen en dan Spotify en ander spul kan installeren en gebruiken?
En hoe werkt het als je gebeld wordt?
Heb nu al een paar keer gehad dat ik een melding kreeg dat 3d gebouwen werden uitgeschakeld omdat de telefoon te warm wordt op de qi charger. Een standalone apparaat voor Android auto lijkt me wel prettig.
Ik zou zeggen, check wat reviews, bijvoorbeeld: YouTube: Carlinkit TBox-UHD Review - Ultimate Wireless Adapter for YouTube, C...
Vanochtend wat getest in de omgeving en het “koffiekopje/rust” probleem is 100% aanwezig op bepaalde wegen. Was volgens mij al eerder gezegd, maar de wegen zonder wegscheidings middenlijn, maar met onderbroken fietspad belijning aan twee kanten zorgt binnen no-time voor deze melding.
Dit omdat je over die lijnen heen moet blijven zwalken en afremmen/versnellen om uit te wijken voor fietsers, tegenliggers en trekkers, waardoor het systeem vind dat je een vermoeide rijstijl hebt.
Mijn vorige auto had een soortgelijk systeem, maar die deed het veel minder (maar niet nooit) op dezelfde wegen.
Ik herken het ook, al heb ik het niet vaak. Het is mij niet opgevallen dat ik op dat moment ook naast een vrachtauto rij. Wanneer het gebeurd lijkt het alsof je je voet een heel klein beetje van het gas houd, terwijl je dit niet doet...camperfan! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:02:
Ik rij nu sinds februari de Kia EV3 LR Plus advanced. Heb nu zo'n 5000 km gereden met de auto. Ik heb onze auto prive besteld begin september en is door van Mossel Zwolle begin februari geleverd en heb sinds vandaag de trekhaak er ook opzitten. Sinds september volg ik deze topic dan ook aandachtig.
Ik kom van een Opel Ampere-e, deze was erg stug geveerd merk ik nu (dat is echt wel een dikke plus voor de EV3). Echter het regeneratief remmen van de Ampera was vele malen natuurlijker en fijner dan de EV3 dit doet jammer genoeg had ik hier meer van verwacht.
Ik vraag me af of jullie het volgende ook herkennen. Ik heb vaak als ik op een tweebaansweg rijd en naast een vrachtwagen oid kom dat mijn gaspedaal wat inhoud of wat weerstand geeft en dat ik zelfs in snelheid iets terugval, maar ik kom er niet achter welk systeem dit doet en hoe ik dit kan uitzetten, hebben jullie enig idee? Ik heb dan overigens niet de ACC aan staan.
Daarnaast heb ik nog weleens dat ik de laadkabel niet los kan koppelen, en probeer dan van alles zoals starten, uitzetten, op slot zetten, in de app het laden stopzetten etc. etc. Heeft iemand ook hier een goede tip voor? Als je even snel weg wilt is dit echt een ergernis het kost me soms 15 minuten voordat ik hem kan afkoppelen en kan wegrijden.
Vandaag trof ik een schroef in mijn rechter voorwiel 😱. KIA Assistance gebeld en kreeg AI aan de lijn. Kreeg een sms en kon daar snel en makkelijk invullen wat probleem was. Bergnet was snel ter plaatse, binnen halfuur. 5 minuten later zat er een prop in en de band weer op sterkte.
Monteur gaf aan dat ik kon overwegen om de band te laten plakken maar dat de dealer dat niet zou doen was zijn inschatting.
Monteur gaf aan dat ik kon overwegen om de band te laten plakken maar dat de dealer dat niet zou doen was zijn inschatting.
Zag net dit filmpje van Radar voorbij komen m.b.t. problemen met de boordladers die verwerkt zitten in Citroën, Opel en Peugeot auto's.
YouTube: Laadproblemen bij elektrische auto's door defect
Zoals ik hem begrijp is de ICCU een slimmere variant van de boordlader (bi-directioneel e.d.). Toch bijzonder dat dit probleem met meerdere merken speelt, of wordt de Kia ICCU ook geproduceerd door Malen?
Zoals ik hem begrijp is de ICCU een slimmere variant van de boordlader (bi-directioneel e.d.). Toch bijzonder dat dit probleem met meerdere merken speelt, of wordt de Kia ICCU ook geproduceerd door Malen?
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Ik heb sinds een paar weken de EV3 en ook gisteren even getest... Klein beetje schuin en rechtervoorwiel net op het stoepje deed het. Toch maar wat alternatieven verzinnen voor de Tesla SuCs op vakantie. In NL laadt ik nooit Tesla, maar in buitenland vind ik ze wel ideaal. De stroom is goedkoop, altijd veel plek...WTM schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Niet geprobeerd. Wel overwogen, dacht ik moet niet met voorwielen in gravel achtig spul komen en er niet makkelijk uitkomen. (en mogelijk die stal aanrijden.)
Die V4 versies met parkeerplaats zien er veel beter uit.
Wat de merken uit de reportage gemeen hebben is dat ze allemaal onder de paraplu van Stellantis vallen. Logisch dat ze dezelfde leverancier gebruiken voor dezelfde interne onderdelen.aidanl schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:39:
Zag net dit filmpje van Radar voorbij komen m.b.t. problemen met de boordladers die verwerkt zitten in Citroën, Opel en Peugeot auto's.
De fabrikant van de ICCU voor Kia/Hyundai auto's die zijn gebouwd op het E-GMP platform is Mobis (dochteronderneming van Hyundai). Eventuele problemen bij Stellantis/Mahle hebben dus niets met de EV3 te maken.
Wij hebben vorige maand op onze trip naar F alleen maar bij Tesla geladen. Nooit ook maar enig probleem gehad met korte kabels, en inderdaad erg goedkoop zeker als je het maandabbo neemt. Dat kost 9,95 euro voor een maand, en heb je er in 2 keer laden uit. Let wel op: daarmee kan je maar 5x per dag laden bij Tesla. Dat is voor naar (zuid) Frankrijk voldoende, maar mocht je 'ouderwets' in 1 ruk naar de costa's willen gaan dan denk ik niet.plips schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Ik heb sinds een paar weken de EV3 en ook gisteren even getest... Klein beetje schuin en rechtervoorwiel net op het stoepje deed het. Toch maar wat alternatieven verzinnen voor de Tesla SuCs op vakantie. In NL laadt ik nooit Tesla, maar in buitenland vind ik ze wel ideaal. De stroom is goedkoop, altijd veel plek...
Zoek maar eens op "airbag takata" en alle automerken die nu een terugroepactie moeten opzetten.. En hoe lang dit al speelt.Zr40 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Wat de merken uit de reportage gemeen hebben is dat ze allemaal onder de paraplu van Stellantis vallen. Logisch dat ze dezelfde leverancier gebruiken voor dezelfde interne onderdelen.
De fabrikant van de ICCU voor Kia/Hyundai auto's die zijn gebouwd op het E-GMP platform is Mobis (dochteronderneming van Hyundai). Eventuele problemen bij Stellantis/Mahle hebben dus niets met de EV3 te maken.
Die vergelijking gaat hier dus niet op. Problemen met de OBC van Mahle hebben niets te maken met de EV3 want er zit simpelweg geen OBC van Mahle in de EV3.winnie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:55:
[...]
Zoek maar eens op "airbag takata" en alle automerken die nu een terugroepactie moeten opzetten.. En hoe lang dit al speelt.
[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 25-05-2025 19:17 ]
Vijf sterren bij EuroNcap: https://www.euroncap.com/en/results/kia/ev3/54884
Met ADAS, 4 zonderKiwi70 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:58:
Vijf sterren bij EuroNcap: https://www.euroncap.com/en/results/kia/ev3/54884
Als ik mijn iPhone 13 draadloos oplaad, wordt hij erg warm en laadt hij uiteindelijk nauwelijks op. Dit gebeurt alleen in EV3; met andere draadloze opladers thuis heb ik dit probleem niet. Heeft iemand anders hier ook last van?
Nog niet nee.Zr40 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Die vergelijking gaat hier dus niet op. Problemen met de OBC van Mahle hebben niets te maken met de EV3 want er zit simpelweg geen OBC van Mahle in de EV3.
We hebben een e208 (lease gelukkig) die al 2x de OBC kapot heeft heeft gehad. Er zijn op dat kleine groepje ev3 bezitters die in dit topic actief zijn toch ook al handvol auto's die de iccu kapot hebben gehad. Waarvan sommige al 2x.
Ik wil niet doemdenken natuurlijk maar de omvormer in de ev3 moet zich eerst nog maar eens bewijzen.
Ik heb geen iPhone, maar merkte inderdaad dat mijn telefoon heel warm werd. Ik heb niet opgelet hoe snel hij nog laadde.adsa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
Als ik mijn iPhone 13 draadloos oplaad, wordt hij erg warm en laadt hij uiteindelijk nauwelijks op. Dit gebeurt alleen in EV3; met andere draadloze opladers thuis heb ik dit probleem niet. Heeft iemand anders hier ook last van?
Adas zit toch op alle uitvoeringen, de 1.5 versie? De upgrade betrof toch alleen een hogere versie Adas?
Heb de auto nu al ruim 4 maanden en altijd opladen gestart via de app.
Kan in de documentatie niet ontdekken of er een mogelijkheid is om in
/ of buiten de auto het laden te starten.
Er staat een KIA video online waarin je kan zien hoe je het laden kunt stoppen (mbv de afstandbediening en het indrukken van de groene plus bij de laadpoort) maar kun je laden ook starten op die manier mits je lader de sessie ook start?
Er staat een KIA video online waarin je kan zien hoe je het laden kunt stoppen (mbv de afstandbediening en het indrukken van de groene plus bij de laadpoort) maar kun je laden ook starten op die manier mits je lader de sessie ook start?
EV3 adv + LR 19” allseason
Hier nu bijna 5 maanden. En werkelijk nog nooit een laadsessie moeten starten. Dat gaat toch automatisch als je de lader aansluit (of aanzet, als die eerst uitstaat terwijl de kabel wel al is aangesloten)?pati schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:15:
Heb de auto nu al ruim 4 maanden en altijd opladen gestart via de app.
Ik heb hier soms last van met mijn iphone 15 pro. Dan raakt de iphone ook oververhit, ook al ligt die in de schaduw en staat de airco aan. Ik weet niet zo goed wanneer het gebeurd. Mogelijk als die niet helemaal recht boven de Qi spoel ligt.adsa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Zo ver was ik ook, maar Mahle is ook maar een leverancier voor Stellantis. Weet jij aan welke merken en leveranciers ze nog meer hum technologie leveren? Daarbij vind ik het nog steeds opmerkelijk dat een boordlader/ICCU bij meerdere merken, onder verschillende paraplu's, speelt. Puur toeval, gebruik van gepatenteerde technologie of techniek die onvoldoende getest is voor deze naar de markt gebracht is...?Zr40 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Wat de merken uit de reportage gemeen hebben is dat ze allemaal onder de paraplu van Stellantis vallen. Logisch dat ze dezelfde leverancier gebruiken voor dezelfde interne onderdelen.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Als je de link volgt zie je “ DriveWise ADAS Pack” 5* en “With standard equipment” 4*BBKing schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:01:
[...]
Adas zit toch op alle uitvoeringen, de 1.5 versie? De upgrade betrof toch alleen een hogere versie Adas?
Ik neem dan aan dat dat dus de upgrade betreft, aangezien ik dus als optie een “ADAS pack” heb.
Ik vind ook dat mijn iPhone warm wordt, maar heb hem te kort om daar meer over te durven zeggen.
Klopt, maar de ADAS pack is enkel een upgraden van 1.5 naar 2.0, waar als bijkomende functie lane change assist zit, meer verschil is er niet. Toch vreemd dat alleen die lane change assist dan een extra ster geeft.NVranya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:28:
[...]
Als je de link volgt zie je “ DriveWise ADAS Pack” 5* en “With standard equipment” 4*
Ik neem dan aan dat dat dus de upgrade betreft, aangezien ik dus als optie een “ADAS pack” heb.
Ik vind ook dat mijn iPhone warm wordt, maar heb hem te kort om daar meer over te durven zeggen.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Yep dit gebeurt ook met mijn s25 ultra. Is eigenlijk wel een beetje inherent aan snel draadloos laden en gebruik van draadloze Android auto of Apple carplay.adsa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
Android auto is een fikse stroomverbruiker waarbij het icm 5w draadloos laden zelfs gebeurt dat de telefoon alsnog leeg loopt. Mijn telefoon kan maximaal 15w draadloos laden. Dus hij laadt nog wel maar wordt dus ook erg warm. Zelfs zo warm dat na een half uurtje de 3d gebouwen in Google maps al worden uitgeschakeld.
Ja hier ook, telefoon en CarPlay liep uiteindelijk vast omdat de telefoon te heet werd..adsa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
Ik heb een iPhone 15 Pro. Dat hij erg warm kan worden heb ik zeker gemerkt, maar nog niets gemerkt van langzaam laden (heb er dan ook niet op gelet) of vastlopers. Ik zal het ook eens in de gaten gaan houden.
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Het ADAS pack lijkt een andere implementatie te zijn van verschillende ADAS functies, gebruikmakend van meer hardware ook (radar, cameras). Dus raakt ook FCA, combi acc met navigatie etc. Meer een volgende generatie dan een upgrade. Maar geen bronnen met heel harde info kunnen vinden, anders dan verkooppraat.Johan9711 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Klopt, maar de ADAS pack is enkel een upgraden van 1.5 naar 2.0, waar als bijkomende functie lane change assist zit, meer verschil is er niet. Toch vreemd dat alleen die lane change assist dan een extra ster geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door jonk op 26-05-2025 11:10 ]
Het probleem is niet Android auto maar de navigatie. De navigatie vraagt veel van de gpu (beeld veranderd veel), cpu (er moet veel berekend worden om de optimale route te behouden), gps (deze lijkt me logisch voor navigatie) en data (files worden regelmatig gecontroleerd en als je Google maps gebruikt dan worden de kaarten ook telkens gedownload). Het is dus een combinatie van dit alles.AtlAntA schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:17:
[...]
Yep dit gebeurt ook met mijn s25 ultra. Is eigenlijk wel een beetje inherent aan snel draadloos laden en gebruik van draadloze Android auto of Apple carplay.
Android auto is een fikse stroomverbruiker waarbij het icm 5w draadloos laden zelfs gebeurt dat de telefoon alsnog leeg loopt. Mijn telefoon kan maximaal 15w draadloos laden. Dus hij laadt nog wel maar wordt dus ook erg warm. Zelfs zo warm dat na een half uurtje de 3d gebouwen in Google maps al worden uitgeschakeld.
Dit is overigens niet nieuw en al jaren een issue met telefoons.
Alleen door het draadloze laden wordt die wel extra warm.
Ben het helemaal eens met je verhaal. Dat ik Android auto benoemde in zijn geheel is dat Spotify, vooral met hoge kwaliteit audio ook meehelpt met het warmer worden van de telefoon.DutchKel schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Het probleem is niet Android auto maar de navigatie. De navigatie vraagt veel van de gpu (beeld veranderd veel), cpu (er moet veel berekend worden om de optimale route te behouden), gps (deze lijkt me logisch voor navigatie) en data (files worden regelmatig gecontroleerd en als je Google maps gebruikt dan worden de kaarten ook telkens gedownload). Het is dus een combinatie van dit alles.
Dit is overigens niet nieuw en al jaren een issue met telefoons.
Alleen door het draadloze laden wordt die wel extra warm.
Naast de lane-change assist is er nog 1 extra scenario waarin de ADAS automatisch remt. Uit mijn hoofd was dit diagonaal kruisend verkeer bij een stoplicht.Johan9711 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Klopt, maar de ADAS pack is enkel een upgraden van 1.5 naar 2.0, waar als bijkomende functie lane change assist zit, meer verschil is er niet. Toch vreemd dat alleen die lane change assist dan een extra ster geeft.
Ik vind dat die draadloze lader sowieso traag laad. Bij mijn woon-werk verkeer, zo’n 35-40 minuten, komt er misschien 15 a 20 procent bij. Als je met een bijna volle telefoon wegrijdt is dat geen probleem, maar als je ‘s nachts bent vergeten deze aan de lader te hangen wel. Ik heb daarom als backup altijd een usb-c kabeltje in de auto, die laad namelijk wel snel op.DEVegg schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:45:
Ik heb een iPhone 15 Pro. Dat hij erg warm kan worden heb ik zeker gemerkt, maar nog niets gemerkt van langzaam laden (heb er dan ook niet op gelet) of vastlopers. Ik zal het ook eens in de gaten gaan houden.
Aan welke merken Mahle nog meer levert weet ik niet, maar ik weet wel dat de ICCU van Kia/Hyundai in-house is ontwikkeld en geproduceerd voor het E-GMP platform waar de EV3 op is gebouwd. Daarom ben ik er zo zeker van dat issues bij Mahle geen betekenis hebben voor deze auto.aidanl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:26:
[...]
Zo ver was ik ook, maar Mahle is ook maar een leverancier voor Stellantis. Weet jij aan welke merken en leveranciers ze nog meer hum technologie leveren? Daarbij vind ik het nog steeds opmerkelijk dat een boordlader/ICCU bij meerdere merken, onder verschillende paraplu's, speelt. Puur toeval, gebruik van gepatenteerde technologie of techniek die onvoldoende getest is voor deze naar de markt gebracht is...?
Natuurlijk zijn er ook issues bij sommige ICCU's, maar wat ik dus probeer te zeggen is dat die niets met Mahle te maken hebben. En van wat ik er over lees, gaat het om incidenten en niet om een structureel probleem. In ieder geval is de garantieperiode lang genoeg
Van wat ik begreep sowieso ook opschuiven binnen de baan als een andere auto dichterbij komt in de naastgelegen baan en "machine learning" (al zal dat geen invloed hebben). Maar ik zie ook al wat posts hierboven met andere informatie dus het is wat wazig.Johan9711 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Maar voor de test is wel duidelijk dat het scheelt:
https://www.euroncap.com/en/results/kia/ev3/54884
Zie hieronder vooral het percentage bij (2)
Standaard:
/f/image/NcLl6wJ435Y3ZKf9gzCDNSHa.png?f=fotoalbum_large)
En met safety pack:
/f/image/EdFeQhaO2rmQoWblvqtzFdfh.png?f=fotoalbum_large)
En als extra in dit rapport dus "cyclist door prevention"
Edit:
En voor wie twijfelt of dit niet de standaard is, nee, echt het optionele pack:
[ Voor 8% gewijzigd door NVranya op 26-05-2025 15:35 ]
Ik heb helemaal geen pakket kunnen kiezen (GT+)NVranya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:27:
[...]
Van wat ik begreep sowieso ook opschuiven binnen de baan als een andere auto dichterbij komt in de naastgelegen baan en "machine learning" (al zal dat geen invloed hebben). Maar ik zie ook al wat posts hierboven met andere informatie dus het is wat wazig.
Standaard:
[Afbeelding]
En met safety pack:
[Afbeelding]
Edit:
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
Inderdaad, jij hebt alles al erop en eraan, maar ik kan dat niet betalenMistacal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:26:
[...]
Ik heb helemaal geen pakket kunnen kiezen (GT+)
Ik heb ongeveer zelfde ervaring. Heel soms gaat het ook goed. Heel soms dan...Coffee schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:19:
[...]
Ik heb hier soms last van met mijn iphone 15 pro. Dan raakt de iphone ook oververhit, ook al ligt die in de schaduw en staat de airco aan. Ik weet niet zo goed wanneer het gebeurd. Mogelijk als die niet helemaal recht boven de Qi spoel ligt.
Laden met een USB kabel lost het issue op in de meeste gevallen.AtlAntA schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:03:
[...]
Ben het helemaal eens met je verhaal. Dat ik Android auto benoemde in zijn geheel is dat Spotify, vooral met hoge kwaliteit audio ook meehelpt met het warmer worden van de telefoon.
Ja mijn iPhone 16 pro wordt ook erg warmadsa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:38:
Leuke “review” van Top Gear: YouTube: EV vs The Outback
[ Voor 5% gewijzigd door bart155 op 26-05-2025 23:15 ]
Dat is interessant, want ik heb niet het ADAS pakket, maar mijn auto geeft wel degelijk een waarschuwing als er een fietser (of auto) in mijn dode hoek beweegt voordat en wanneer ik mijn deur open.NVranya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:27:
[...]
Van wat ik begreep sowieso ook opschuiven binnen de baan als een andere auto dichterbij komt in de naastgelegen baan en "machine learning" (al zal dat geen invloed hebben). Maar ik zie ook al wat posts hierboven met andere informatie dus het is wat wazig.
Standaard:
[Afbeelding]
En met safety pack:
[Afbeelding]
Edit:
[Afbeelding]
Er zijn namelijk twee ADAS pakketten, met dus drie niveaus van uitrusting (1 - Air, 2 - Plus & Plus Advanced, 3 - GTline & GTPlusLine)
1. ADAS Pack Air (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0, BCA, RCCA en elektrisch inklapbare spiegels)
€ 739,67
2. ADAS Pack Plus/Plus Advanced (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0)
Heeft Euro NCAP het verschil tussen de ADAS systemen die op de Air zitten versus het maximale pakket gecheckt, of het verschil tussen de ADAS systemen die op de Plus/Plus Advanced zitten en het maximale pakket?
Gezien ze spreken over het ontbreken van de fietserswaarschuwing in de dode hoek, denk ik dat de lagere score geldt voor de Air zonder extra ADAS systemen, en de hogere score geldt voor het maximale ADAS pakket. De meeste auto’s in Nederland zullen er tussenin zitten?
De sheet noemt ook de AEB. Mijn auto remt namelijk ook automatisch als er een voetganger, fietser, of auto achter mij is tijdens het uitparkeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 27-05-2025 07:04 ]
De uitrustingsniveaus kun je niet vergelijken met andere landen, dat verschilt van land tot land. Kia Duitsland (als voorbeeld) kent alleen een Air, Earth en GT-line, maar kun je wel weer een aantal pakketten toevoegen.
In het NCAP rapport staat alleen het DriveWise ADAS pack. Volgens Kia zelf is dat een hele range aan hulpsystemen. Autozine heeft in een bericht hierover staan dat het ADAS pakket standaard op de GT(+) zit, en optioneel op de overige uitvoeringen te krijgen is.
In het NCAP rapport staat alleen het DriveWise ADAS pack. Volgens Kia zelf is dat een hele range aan hulpsystemen. Autozine heeft in een bericht hierover staan dat het ADAS pakket standaard op de GT(+) zit, en optioneel op de overige uitvoeringen te krijgen is.
Ik heb gemerkt dat de knoppen aan de linkerkant op het stuur erg warm worden. Dan bedoel ik de tuimelschakelaar voor de cruise control en het scrolwieltje ernaast. Ik merkte dat al eerder op, maar dacht dat het bijvoorbeeld door de zon kwam. Maar dat bleek niet zo te zijn. Herkent iemand dit?
Bij mij niet gemerkt, terwijl ik het vaak gebruik. Wat is je gemiddelde snelheid?Eevje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:48:
Ik heb gemerkt dat de knoppen aan de linkerkant op het stuur erg warm worden. Dan bedoel ik de tuimelschakelaar voor de cruise control en het scrolwieltje ernaast. Ik merkte dat al eerder op, maar dacht dat het bijvoorbeeld door de zon kwam. Maar dat bleek niet zo te zijn. Herkent iemand dit?
Ja, was mij ook al een paar keer opgevallen. Niet heel heet, maar wel warm. Ik ging er ook vanuit dat dit door de zon kwam...Eevje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:48:
Precies zo ja. Bijzonder maar weer.Shmoozer schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:58:
[...]
Ja, was mij ook al een paar keer opgevallen. Niet heel heet, maar wel warm. Ik ging er ook vanuit dat dit door de zon kwam...
Dit is ook opgevallen bij een aantal mensen op facebook. Niet iedereen heeft er las van. Desbetreffende persoon had het zelf over heer. Sommige, zoals ik hier lees hebben het over warm en aantal zoals ik helemaal geen last van. Ik rij best vaak met cc aan en scroll ook regelmatig om banden spanning te kijken( al door een spijker gereden en zit nu propje in) en het verbruik.Eevje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:48:
Zonlicht lijkt mij ook waarschijnlijker. Of misschien per ongeluk stuurverwarming geactiveerd? 
Afgezien van de stuurverwarming, het stuur is geen logische plek om elektronica te hebben zitten, zeker niet elektronica met een verbruik dat voor noemenswaardige warmte zorgt. Knopjes zijn zelf geen verbruikers
Afgezien van de stuurverwarming, het stuur is geen logische plek om elektronica te hebben zitten, zeker niet elektronica met een verbruik dat voor noemenswaardige warmte zorgt. Knopjes zijn zelf geen verbruikers
[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2025 16:25 ]
Ondertussen zijn we weer een stapje verder. Nadat de twee contractpartijen beiden aangaven niet te kunnen leveren heb ik van de leasemij goedkeuring gekregen om bij een Kia dealer aan te kloppen. De lokale dealer (grote landelijke club) heeft een eigen schade-afdeling, maar omdat zij geen contract hebben met de lessor beginnen ze er dus niet aan. Dan maar weer contact opgenomen met de dealer waar de auto vandaan komt, die willen me gelukkig wel verder helpen. Wordt een half dagje op afstand werken en weer 400km op de teller, maar wat moet dat moet dan maar.Chris12345 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Ik ben bang dat ze dat niet doen. Die concerns krijgen allemaal vastgestelde bedragen vanuit de leasemaatschappijen en als je dan niet in het standaard rijtje past... Ze hebben hun standaard leveranciers. Ik heb dus meegemaakt dat de landelijke partijen niet konden (wilden?) leveren en een zelfstandige hersteller wel.
Verder zat ik gelukkig in de autostoel en -gordel toen ik de prijs van de ruit hoorde en ik toch wel heel tevreden mag zijn met een laag eigen risico voor glasschade...
Ja, die camerasystemen etc. die tegenwoordig achter de spiegel tegen de voorruit aan zitten, maken een nieuwe ruit zetten extreem duur. Ik heb op de Volvo nu in 6 jaar al 3 nieuwe ruiten, en het is iedere keer 1350 euro ongeveer. Gelukkig goed verzekerd en geen impact op de no claim regeling.aikink schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
[...]
Ondertussen zijn we weer een stapje verder. Nadat de twee contractpartijen beiden aangaven niet te kunnen leveren heb ik van de leasemij goedkeuring gekregen om bij een Kia dealer aan te kloppen. De lokale dealer (grote landelijke club) heeft een eigen schade-afdeling, maar omdat zij geen contract hebben met de lessor beginnen ze er dus niet aan. Dan maar weer contact opgenomen met de dealer waar de auto vandaan komt, die willen me gelukkig wel verder helpen. Wordt een half dagje op afstand werken en weer 400km op de teller, maar wat moet dat moet dan maar.
Verder zat ik gelukkig in de autostoel en -gordel toen ik de prijs van de ruit hoorde en ik toch wel heel tevreden mag zijn met een laag eigen risico voor glasschade...
Geen wonder dat de premies flink omhoog gaan.aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:14:
[...]
Ja, die camerasystemen etc. die tegenwoordig achter de spiegel tegen de voorruit aan zitten, maken een nieuwe ruit zetten extreem duur. Ik heb op de Volvo nu in 6 jaar al 3 nieuwe ruiten, en het is iedere keer 1350 euro ongeveer. Gelukkig goed verzekerd en geen impact op de no claim regeling.
Bij mij heeft de auto er ook last van en het is zeker geen zonlicht of stuurverwarming. Hoe dan wel zou ik echt niet weten maar het is zeker een stuk warmer dan wat je normaal zou verwachten....Zr40 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
Zonlicht lijkt mij ook waarschijnlijker. Of misschien per ongeluk stuurverwarming geactiveerd?
De werkplaatsmedewerker schrok er zelf ook van ja, maar gaf mij wel inzicht. Of het nu komt dat dit een van de eerste ruiten op de markt is (vraag-aanbod), of door de speciale lagen die erin moeten zitten voor de HUD, geen idee, maar ik blijf het veel vinden.aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:14:
[...]
Ja, die camerasystemen etc. die tegenwoordig achter de spiegel tegen de voorruit aan zitten, maken een nieuwe ruit zetten extreem duur. Ik heb op de Volvo nu in 6 jaar al 3 nieuwe ruiten, en het is iedere keer 1350 euro ongeveer. Gelukkig goed verzekerd en geen impact op de no claim regeling.
spoiler:
De voorruit staat in de Kia-boeken voor iets onder de €2K, en daarna prevelde hij nog iets in de trant van "ex BTW, ex. montage". 
Ik las zojuist dat mijn Advanced Plus het DriveWise ADAS pakket heeft. Dat schijnt in NL standaard te zijn op de Advanced PlusCoffee schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:02:
[...]
Er zijn namelijk twee ADAS pakketten, met dus drie niveaus van uitrusting (1 - Air, 2 - Plus & Plus Advanced, 3 - GTline & GTPlusLine)
1. ADAS Pack Air (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0, BCA, RCCA en elektrisch inklapbare spiegels)
€ 739,67
2. ADAS Pack Plus/Plus Advanced (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0)
https://www.kia.com/nl/ov...gn/technology/drive-wise/
Antwoord Google AI:
De Kia EV3 Advanced Plus is uitgerust met het DriveWise ADAS pakket, dat een breed scala aan geavanceerde rijassistentiesystemen omvat. Deze systemen helpen de bestuurder tijdens het rijden en dragen bij aan een veiligere en comfortabelere ervaring.
Concreet zijn dit de ADAS functies die standaard zijn in de Kia EV3 Advanced Plus:
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA):
- [Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen en kan automatisch remmen om een botsing te voorkomen.
- Lane Keeping Assist (LKA):
- [Dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door middel van stuurinterventie en waarschuwingen.
- Blind Spot Collision-Avoidance Assist (BCA):
- Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek en kan automatisch remmen als er een gevaarlijke situatie ontstaat.
- Driver Attention Warning (DAW):
- Dit systeem waarschuwt de bestuurder als het systeem een vermoeide of onopmerkzame bestuurder detecteert.
- High Beam Assist (HBA):
- Dit systeem schakelt automatisch de lichtbundel om van de mistlamp naar de normale, indien nodig.
- Adaptive Cruise Control (ACC):
- Dit systeem regelt de snelheid van de auto in het verkeer en houdt automatisch een veilige afstand tot het voertuig voor.
- Lane Centering (LCA):
- Dit systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook.
- Highway Driving Assist (HDA):
- Dit systeem ondersteunt de bestuurder op de snelweg en kan zelfstandig sturen, accelereren en remmen, afhankelijk van de rijomstandigheden.
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Dat klopt, de EV3 Advanced Plus beschikt over het DriveWise ADAS-systeem, maar het is goed om te benadrukken dat de functionaliteit veel geavanceerder is dan veel mensen denken. Je noemt LKA (Lane Keeping Assist), maar de combinatie met LFA 2.0 (Lane Following Assist), HDA 2.0 (Highway Driving Assist 2.0), en ACC met navigatieondersteuning tilt het naar een veel hoger niveau.DEVegg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Ik las zojuist dat mijn Advanced Plus het DriveWise ADAS pakket heeft. Dat schijnt in NL standaard te zijn op de Advanced Plus
https://www.kia.com/nl/ov...gn/technology/drive-wise/
Antwoord Google AI:
De Kia EV3 Advanced Plus is uitgerust met het DriveWise ADAS pakket, dat een breed scala aan geavanceerde rijassistentiesystemen omvat. Deze systemen helpen de bestuurder tijdens het rijden en dragen bij aan een veiligere en comfortabelere ervaring.
Concreet zijn dit de ADAS functies die standaard zijn in de Kia EV3 Advanced Plus:Edit: Ik dacht even dat DriveWise een specifiek pakket betrof, maar het lijkt de mooie marketingnaam van Kia te zijn voor ADAS
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA):
- [Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen en kan automatisch remmen om een botsing te voorkomen.
- Lane Keeping Assist (LKA):
- [Dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door middel van stuurinterventie en waarschuwingen.
- Blind Spot Collision-Avoidance Assist (BCA):
- Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek en kan automatisch remmen als er een gevaarlijke situatie ontstaat.
- Driver Attention Warning (DAW):
- Dit systeem waarschuwt de bestuurder als het systeem een vermoeide of onopmerkzame bestuurder detecteert.
- High Beam Assist (HBA):
- Dit systeem schakelt automatisch de lichtbundel om van de mistlamp naar de normale, indien nodig.
- Adaptive Cruise Control (ACC):
- Dit systeem regelt de snelheid van de auto in het verkeer en houdt automatisch een veilige afstand tot het voertuig voor.
- Lane Centering (LCA):
- Dit systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook.
- Highway Driving Assist (HDA):
- Dit systeem ondersteunt de bestuurder op de snelweg en kan zelfstandig sturen, accelereren en remmen, afhankelijk van de rijomstandigheden.
Bijvoorbeeld:
- LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
- HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
- FCA 2.0 (Forward Collision Avoidance Assist): Detecteert niet alleen voetgangers en fietsers, maar ook kruisend verkeer op kruispunten en tegemoetkomend verkeer bij links afslaan. Dat is dus ook relevant voor stadssituaties.
Kortom, de DriveWise-suite in de EV3 doet echt meer dan alleen waarschuwen of lichtjes corrigeren. De samenwerking tussen de systemen is behoorlijk verfijnd, en biedt een semi-autonome rijervaring die je normaal alleen aantreft bij duurdere segmenten. En het mooie is: dankzij OTA (over-the-air updates) kunnen deze systemen in de toekomst nog slimmer worden gemaakt.
Zie: https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/ontdekken/ voor voorbeelden over hoe een aantal systemen werken.
Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het uitwijkgedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]
LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens verhoogt de veiligheid?
Dit doet het volledig autonoom, maar veel langzamer dan hoe een voorzichtige menselijke bestuurder het zou doen. En ook alleen in optimale condities. Ik heb al vaak genoeg gezien dat de rijstrookwissel niet uitgevoerd wordt.HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
Dit komt niet van ChatGPT af maar van de Kia website, zie de link in het bericht die ik erbij had gezet.Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het gedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.
En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens?
[...]
Dit doet het volledig autonoom, maar veel langzamer dan hoe een voorzichtige menselijke bestuurder het zou doen. En ook alleen in optimale condities. Ik heb al vaak genoeg gezien dat de rijstrookwissel niet uitgevoerd wordt.
Het aardige is dat je dit heel goed kan controleren als je ook de 3D parkeer camera hebt. Die kan je gewoon op de snelweg aanzetten en de view van bovenaf selecteren. Je kan dan zien dat de auto meestal precies in het midden van de rijbaan zit. Het uitwijken heb ik nog niet gezien maar ook nog niet op gelet.Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het gedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.
En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens verhoogt de veiligheid?
[...]
Ja, precies in het midden rijden doet het wel goed. Ik reageerde op het uitwijkenpnieuwla schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:09:
[...]
Het aardige is dat je dit heel goed kan controleren als je ook de 3D parkeer camera hebt. Die kan je gewoon op de snelweg aanzetten en de view van bovenaf selecteren. Je kan dan zien dat de auto meestal precies in het midden van de rijbaan zit. Het uitwijken heb ik nog niet gezien maar ook nog niet op gelet.
Ik heb dit volgens mij in Youtube video's gezien van mensen die de auto reviewen. Het kan dus zijn dat het uitwijken zelf niet (meer) gebeurd of dat dit in het begin erin heeft gezeten maar eruit is gehaald omdat het mogelijk gevaarlijke situaties opleverde. Ik weet het niet, het is wel in een aantal youtube video's vermeld. Of het is in Nederland misschien niet beschikbaar.Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Ja, precies in het midden rijden doet het wel goed. Ik reageerde op het uitwijken
Overigens dat het inhalen heel voorzichtig gebeurd is ook logisch. Ik heb eens een auto gehad die vanzelf achteruit kon inparkeren. Dat duurde ook 5 minuten en dan stond de auto nog een halve meter van de stoeprand af (dat kon ik zelf ook veel sneller en nauwkeuriger). Geen enkele fabrikant wil dat het ongelukken veroorzaakt dus daarom zijn ze heel voorzichtig ermee.
Ja ik herken dit ook, vooral de regio rond de knoppen links op het stuur worden soms (erg) warm. Ook in mijn geval zeker niet door zonlicht, CC of stuurverwarming.honey91 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Bij mij heeft de auto er ook last van en het is zeker geen zonlicht of stuurverwarming. Hoe dan wel zou ik echt niet weten maar het is zeker een stuk warmer dan wat je normaal zou verwachten....
Een vriend zal het automatisch inparkeren niet meer gebruiken bij zijn nieuwe Renault Symbiose. Het leverde hem de eerste keer al gelijk schade op..DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Ik heb dit volgens mij in Youtube video's gezien van mensen die de auto reviewen. Het kan dus zijn dat het uitwijken zelf niet (meer) gebeurd of dat dit in het begin erin heeft gezeten maar eruit is gehaald omdat het mogelijk gevaarlijke situaties opleverde. Ik weet het niet, het is wel in een aantal youtube video's vermeld. Of het is in Nederland misschien niet beschikbaar.
Overigens dat het inhalen heel voorzichtig gebeurd is ook logisch. Ik heb eens een auto gehad die vanzelf achteruit kon inparkeren. Dat duurde ook 5 minuten en dan stond de auto nog een halve meter van de stoeprand af (dat kon ik zelf ook veel sneller en nauwkeuriger). Geen enkele fabrikant wil dat het ongelukken veroorzaakt dus daarom zijn ze heel voorzichtig ermee.
Note: Niet alleen HDA2.0, maar ook FCA 2.0 zit alleen standaard op GT-Line of GTPlusLine. De Plus en PludAdvanced hebben HDA 1.5 and FCA 1.5DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]
Dat klopt, de EV3 Advanced Plus beschikt over het DriveWise ADAS-systeem, maar het is goed om te benadrukken dat de functionaliteit veel geavanceerder is dan veel mensen denken. Je noemt LKA (Lane Keeping Assist), maar de combinatie met LFA 2.0 (Lane Following Assist), HDA 2.0 (Highway Driving Assist 2.0), en ACC met navigatieondersteuning tilt het naar een veel hoger niveau.
Bijvoorbeeld:Ook belangrijk: dit is allemaal standaard óf beschikbaar als pakket op de Plus / Plus Advanced (zie prijslijst en brochures van Kia).
- LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
- HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
- FCA 2.0 (Forward Collision Avoidance Assist): Detecteert niet alleen voetgangers en fietsers, maar ook kruisend verkeer op kruispunten en tegemoetkomend verkeer bij links afslaan. Dat is dus ook relevant voor stadssituaties.
Kortom, de DriveWise-suite in de EV3 doet echt meer dan alleen waarschuwen of lichtjes corrigeren. De samenwerking tussen de systemen is behoorlijk verfijnd, en biedt een semi-autonome rijervaring die je normaal alleen aantreft bij duurdere segmenten. En het mooie is: dankzij OTA (over-the-air updates) kunnen deze systemen in de toekomst nog slimmer worden gemaakt.
Zie: https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/ontdekken/ voor voorbeelden over hoe een aantal systemen werken.
Ik heb zojuist Kia benaderd met de volgende vraag:
Ik zoek een overzicht van de DriveWise opties per Kia EV3 modellen (Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line, GT-PlusLine) met daarin ook de versienummer verschillen met de opties ( HDA1.5 -> 2.0, maar ook FCA 1.5 -> 2.0). Is dat ergens te vinden?
Antwoord was: nee. Ze willen mij erover benaderen. Ik vind het goed. Ben benieuwd, want nu wil ik het weten ook :-)
Edit: EV3 modellen gewijzigd
Ik zoek een overzicht van de DriveWise opties per Kia EV3 modellen (Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line, GT-PlusLine) met daarin ook de versienummer verschillen met de opties ( HDA1.5 -> 2.0, maar ook FCA 1.5 -> 2.0). Is dat ergens te vinden?
Antwoord was: nee. Ze willen mij erover benaderen. Ik vind het goed. Ben benieuwd, want nu wil ik het weten ook :-)
Edit: EV3 modellen gewijzigd
[ Voor 7% gewijzigd door DEVegg op 29-05-2025 09:23 ]
De prijslijst vind ik toch wel duidelijk over wat bij welke uitvoering is inbegrepen of optioneel is: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf
Dat ziet er inderdaad uit als een overzicht. Thanks:Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:10:
De prijslijst vind ik toch wel duidelijk over wat bij welke uitvoering is inbegrepen of optioneel is: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf
vanochtend een pop up die ik nog niet eerder had gezien (stond er maar kort en ging ook vanzelf weer weg). De tekst was ongeveer deze "Slimme klimaatregeling geactiveerd". Iemand een idee? Ben niet 100% zeker of het die exacte tekst was
Heb ik ook een aantal keren gezien.bartmaniac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
vanochtend een pop up die ik nog niet eerder had gezien (stond er maar kort en ging ook vanzelf weer weg). De tekst was ongeveer deze "Slimme klimaatregeling geactiveerd". Iemand een idee? Ben niet 100% zeker of het die exacte tekst was
De laadpaal leest uitsluitend de data uit de homewizard p1 meter om te bepalen wat de actuele opbrengst van de zonnepanelen is en past daar het stroomverbruik op aan.Dirkde schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:19:
[...]
Hoe bedoel je precies dat het werkt met homewizard. Zie je bij elke laadpaal niet gewoon terug wat je zonverbruik is bij homewizard? of kun je de laadpaal toevoegen?
Is dat niet slimme ventilatie? Dat doet hij als er lage kwaliteit lucht binnen of buiten de auto wordt gedetecteerd en dan gaat ie daarop reageren.bartmaniac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
Klopt, dan heb je zelf geen klimaatregeling/airco aan en ik gok dat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.bartmaniac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
Gisteren ben ik tegen een irritante feature van de trajectcontrole functionaliteit aangelopen. Die trajectcontrole functionaliteit werkt in principe erg goed. De auto houdt bij een trajectcontrole automatisch je gemiddelde snelheid bij, zodat je weet of je gemiddeld niet te hard rijdt. Dit was echter een traject in een 4km lange tunnel. Mijn oprit was direct voor de tunnel waar de max snelheid 60 was. Op de oprit stond een bord "Einde 60". De auto miste dat bord echter. In de tunnel was de snelheid 80. Ik moest dus 20km " te snel" rijden. Dat resulteerde in zeer nadrukkelijk permanent gepiep en donkerrood knipperende snelheidsmeter. Voor zover ik weet is er geen manier om het te onderdrukken. Ik ben intussen 3 keer door de tunnel gereden en elke keer miste de auto het "einde 60" bord.
Klopt. Klimaatregeling stond uit. Rij vaak zo, is stillerRFr1980 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:39:
[...]
Klopt, dan heb je zelf geen klimaatregeling/airco aan en ik gok dat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.
Vergeet begin september, morgen kan ik hem al ophalen. Zin inSjurm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:26:
Ik kom mij ook melden in dit topic. Voor zakelijke lease een 58.3 KWH Plus besteld
Verwachte leverdatum is vooralsnog begin september, dus dat duurt nog even helaas.
Ik had laatst ook zoiets. Op een doorgaande weg door de stad, waar je 50 mag, pikte hij een 30-bord op langs de parallelweg. Daar bleef hij dus op staan. Bij een grote kruising met snelheid en roodlichtcamera ineens (terwijl het gewoon groen was) een hele bult herrie en speciale ding-dongpiepjes, in combinatie met geknipper en rode cijfers. Pffff. Too muchEricEric752 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:48:
Gisteren ben ik tegen een irritante feature van de trajectcontrole functionaliteit aangelopen. Die trajectcontrole functionaliteit werkt in principe erg goed. De auto houdt bij een trajectcontrole automatisch je gemiddelde snelheid bij, zodat je weet of je gemiddeld niet te hard rijdt. Dit was echter een traject in een 4km lange tunnel. Mijn oprit was direct voor de tunnel waar de max snelheid 60 was. Op de oprit stond een bord "Einde 60". De auto miste dat bord echter. In de tunnel was de snelheid 80. Ik moest dus 20km " te snel" rijden. Dat resulteerde in zeer nadrukkelijk permanent gepiep en donkerrood knipperende snelheidsmeter. Voor zover ik weet is er geen manier om het te onderdrukken. Ik ben intussen 3 keer door de tunnel gereden en elke keer miste de auto het "einde 60" bord.
Adv en Adv+ bestaan niet. Dit moet zijn Plus en Plus advanced.DEVegg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:07:
Kia EV3 modellen (Air, Adv, Adv+, GT, GT+)
Als ik thuis wegrijd kom ik vrij snel door een verbindingsweg waar je maar 30 mag. Dus de auto signaleert dat netjes. Alleen: na een paar honderd meter mag je weer 50. Dat wordt alleen niet aangegeven met een bord, het wordt duidelijk omdat je dan dat specifieke straatje uit bent. Vervolgens rijd ik een paar kilometer tot ik op de snelweg ben. Pas als ik daar een aantal kilometer gereden heb komt er een bord 100. En al die tijd denkt m'n auto dus dat ik maximaal 30 mag...koelkast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Ik had laatst ook zoiets. Op een doorgaande weg door de stad, waar je 50 mag, pikte hij een 30-bord op langs de parallelweg. Daar bleef hij dus op staan. Bij een grote kruising met snelheid en roodlichtcamera ineens (terwijl het gewoon groen was) een hele bult herrie en speciale ding-dongpiepjes, in combinatie met geknipper en rode cijfers. Pffff. Too much
Ja die bordenherkenning werkt niet echt best maar zonder die geluidjes prima te doen. Overigens heb ik 0,0 last van het niet kijken lampje bij mij doet die nagenoeg nooit iets... bij mijn vrouw daarintegen
__/`\__/`\__
Niet alleen dat.RFr1980 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:39:
[...]
Klopt, dan heb je zelf geen klimaatregeling/airco aan en ik gok dat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.
In principe werkt het ook zodra je een tunnel inrijdt (bij mij althans)
Als dat aanstaat. Bij mijn EV3 stond dit standaard uit. Bij mijn Niro (MY2024) stond het standaard aan.jeroenkb schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:48:
[...]
Niet alleen dat.
In principe werkt het ook zodra je een tunnel inrijdt (bij mij althans)
Inderdaad wel prettig dat die automatisch op interne circulatie gaat wanneer je een tunnel in rijdt.
[ Voor 14% gewijzigd door Coffee op 29-05-2025 07:52 ]
Is dit nog steeds het geval/de consensus? Ik heb de Kia EV3 sinds gisteren, en zie in de app ook deze melding. Ik dacht dat het iets te maken had met de juiste inschatting maken van wat 100% is (inleren van de accu), maar kennelijk is het gewoon op temperatuur brengen voor snelladen inderdaad. Gaat deze melding dan ooit weg? Ik vind het gek dat het in de app oranje is, als het kennelijk niet zo boeiend is.sdg875 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:10:
[...]
Helemaal niks :-)
ok, dat is een beetje kort door de bocht...maar je zal het vrij weinig gebruiken, of je moet heel veel snelladen. Het conditioneren van de batterij zorgt ervoor dat zodra je bij een snellader komt, de maximale laadsnelheid zsm gehaald kan worden. De auto zorgt dan dat het accupakket op de juiste temperatuur komt om dat aan te kunnen. Doe je het niet, nog niks aan de hand maar kan het iets langer duren voor je de maximale snelheid bereikt. Het is vooral in hele koude maanden merkbaar, denk dat het met de huidige temperaturen al wel meevalt.
Voor normaal opladen aan je eigen laadpaal of een publieke (niet snel)lader is het niet nodig.
Edit: ik laad thuis. Het nooit doen is dus prima?
Edit van de edit: oh ja, kun je infotainment-dingen verwijderen? Ik ga geen zinloze YouTube-app betalen, en ik kan alleen de mogelijkheid vinden hem helemaal naar de laatste pagina te verslepen. Dat is prima, maar helemaal weg is nog beter natuurlijk, indien mogelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 29-05-2025 08:05 ]
Op de A44 staat bij Abbenes een bord 50t : dit wordt opgepakt als snelheidsbord ipv max gewicht.koelkast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Ik had laatst ook zoiets. Op een doorgaande weg door de stad, waar je 50 mag, pikte hij een 30-bord op langs de parallelweg. Daar bleef hij dus op staan. Bij een grote kruising met snelheid en roodlichtcamera ineens (terwijl het gewoon groen was) een hele bult herrie en speciale ding-dongpiepjes, in combinatie met geknipper en rode cijfers. Pffff. Too much
pfff, hier gaat die melder standaard bij het starten uit. zelf met de ogen recht vooruit op de weg, als ik (denk ik?) iets te veel knijp met mijn ogen, of als de zon niet "goed" staat begint hij te piepen. Met of zonder zonnebril maakt trouwens niet uit.Mistacal schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:01:
Ja die bordenherkenning werkt niet echt best maar zonder die geluidjes prima te doen. Overigens heb ik 0,0 last van het niet kijken lampje bij mij doet die nagenoeg nooit iets... bij mijn vrouw daarintegen
Ik zie het meer als een "for your information" dingetje. Als je in de navigatie een snellader selecteert, dan begint battery conditioning automatisch wanneer je binnen een bepaalde afstand van de snellader komt. Doe je dat niet en ga je toch bij een snellader laden, dan gebeurt het alsnog tijdens het laden.ap3nr0ts schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:02:
[...]
Is dit nog steeds het geval/de consensus? Ik heb de Kia EV3 sinds gisteren, en zie in de app ook deze melding. Ik dacht dat het iets te maken had met de juiste inschatting maken van wat 100% is (inleren van de accu), maar kennelijk is het gewoon op temperatuur brengen voor snelladen inderdaad. Gaat deze melding dan ooit weg? Ik vind het gek dat het in de app oranje is, als het kennelijk niet zo boeiend is.
Edit: ik laad thuis. Het nooit doen is dus prima?
Je kan het handmatig activeren als je van plan bent in de winter naar een snellader te gaan die de navigatie niet kent en je zit krap in de tijd, maar in alle andere gevallen kan je het gewoon negeren, het is iets dat de auto automatisch doet
Voor AC laden (wat je thuis of bij een laadpaal doet) is het inderdaad niet relevant. Dat gaat langzaam genoeg dat conditioning geen snelheidswinst oplevert. En de auto zal dat bij AC laden ook niet automatisch doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 29-05-2025 11:49 ]
Voor de zekerheid, dit werkt alleen via de eigen navigatie toch? De koppeling met Gmaps en conditioneren is er volgens mij niet..Zr40 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:42:
[...]
Ik zie het meer als een "for your information" dingetje. Als je in de navigatie een snellader selecteert, dan begint battery conditioning automatisch wanneer je binnen een bepaalde afstand van de snellader komt. Doe je dat niet en ga je toch bij een snellader laden, dan gebeurt het alsnog tijdens het laden.
Je kan het handmatig activeren als je van plan bent in de winter naar een snellader te gaan die de navigatie niet kent en je zit krap in de tijd, maar in alle andere gevallen kan je het gewoon negeren, het is iets dat de auto automatisch doet
Voor AC laden (wat je thuis of bij een laadpaal doet) is het inderdaad niet relevant. Dat gaat langzaam genoeg dat conditioning geen snelheidswinst oplevert. En de auto zal dat bij AC laden ook niet automatisch doen.
NopBlaauw87 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Voor de zekerheid, dit werkt alleen via de eigen navigatie toch? De koppeling met Gmaps en conditioneren is er volgens mij niet..
Vanmiddag toch wel een beetje geschrokken. Op een goede brede provinciale weg aan het rijden met active lane keep assist aan. Kwam een vrachtwagen tegemoet en de EV3 wilde plotseling flink uitwijken richting de berm. Gelukkig had ik het stuur redelijk goed maar anders was ie wellicht de berm in gereden. Dit bij 80 km/h. Misschien de active lane assist alleen op de snelweg gebruiken dus niet bij tegemoet komend verkeer. En de eis dat de handen aan het stuur blijven blijkt niet onterecht…
[ Voor 8% gewijzigd door pnieuwla op 30-05-2025 00:28 ]
Ik denk dat je een tunnel inreed en dan zet ie tijdelijk de ventilatie op intern ivm van buitenaf.
stom vraagje ivm ABRP. ik heb het volgende bij Batterij ingesteld
Soc bij aankomst 20%
soc bij oplaadpunt 30%
Oplaadpunt max soc 80%
Het vreemde is dat wanneer ik een route plan hij bij iedere soc nooit oplaadt tot 80% maar vaak maar tot rond 60% soms maar tot 49%. Het maakt niets of ik nu kies voor weinig maar lang of veel maar kort.
Iemand die weet hoe ik hem bij iedere soc toch tot 80% kan laten laden?
Het voertuig dat ik gekozen heb is kia EV3 2025+ Wind GT AWD
Soc bij aankomst 20%
soc bij oplaadpunt 30%
Oplaadpunt max soc 80%
Het vreemde is dat wanneer ik een route plan hij bij iedere soc nooit oplaadt tot 80% maar vaak maar tot rond 60% soms maar tot 49%. Het maakt niets of ik nu kies voor weinig maar lang of veel maar kort.
[ Voor 7% gewijzigd door bartmaniac op 30-05-2025 13:45 ]
De planning gaat voornamelijk obv SoC minimum. Laden plant ABRP vervolgens in op het niveau dat nodig is om het volgende oplaadpunt te halen met - obv je instellingen - een maximum van 80%.bartmaniac schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:44:
stom vraagje ivm ABRP. ik heb het volgende bij Batterij ingesteld
Soc bij aankomst 20%
soc bij oplaadpunt 30%
Oplaadpunt max soc 80%
Overigens zou ik hem instellen op de Wind GT zonder AWD. Die is namelijk nog niet in NL verkrijgbaar (en zonder AWD staat 'ie ook in de lijst).
[ Voor 8% gewijzigd door aip op 30-05-2025 13:51 ]
Wat je nog kunt proberen is de extra tijd die hij per laadbeurt rekent verhogen. Dat zou langer laden aantrekkelijker moeten maken.
Dat doet ie ook bij inschakelen van je ruitensproeier voorzijde auto. Dan gooit ie heel tijdelijk de ventilator op interne lucht zodat je de geur van de ruitensproeier niet in de auto krijgt.bartmaniac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
Idem als je "ok Google" hebt gezegd op moment dat airco net op volle kracht staat te blazen. Dan gaat de airco even naar lage stand automatisch en dan kun je rustig je vraag stellen. Daarna gaat airco weer op volle toeren.
Ideaal zo'n slimme auto.