Die zwarte logo's zijn inmiddels ook te bestellen via de dealer: https://webshop.kia.nl/ac...ZWLOGOSETEV3&modelid=176/
Voor 70 euroZr40 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:47:
Die zwarte logo's zijn inmiddels ook te bestellen via de dealer: https://webshop.kia.nl/ac...ZWLOGOSETEV3&modelid=176/

__/`\__/`\__
GT Plusline werkt de hud gewoon met android auto en google maps.aip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:23:
[...]
Ik gebruik Apple Maps nooit, dus dat kan ik niet zeggen. Met Google Maps (via een iPhone, Android weet ik niet) werkt de HUD niet samen. Dus ik heb de KIA navigatie altijd aan, en soms op mijn telefoon op de achtergrond voor langere afstanden enzo nog Google en Flitsmeister.
Heb dit type dragers ook gebruikt op mijn eSoul. Waardeloos en onbetrouwbaar, schoten gewoon los. Ze zouden het "melden" bij de fabrikant. Nooit meer iets van gehoord. Beter iets meer geld uitgeven en voorkomen dat er ongelukken gebeuren met deze dragers.chrisakker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:57:
Wie heeft er al goede betaalbare dakdragers?
Ik kreeg vandaag de Perfect Fit Dakdragers Orbis voor geintegreerde dakrails binnen, maar dat past dus niet... De haak aan de buitenzijde krijgt geen grip...
https://alleskanmee.nl/pe...or-een-gesloten-rail-blog
Iemand een tip?
Ik zoek nu laadpaal-mogelijkheden uit, en 25A over 1-fase is voor mij nu prima en het meest logisch. Nergens kan ik echter vinden of de EV3 dat specifiek ondersteunt (op maximaal 5,8kW). Is dat wel zo? Op deze site wordt het wel genoemd.
https://ev-database.org/nl/auto/2211/Kia-EV3-Standard-Range
Als je toch je dak laat wrappen...laat ze dan meteen de Logo's meenemen! (of vervang ze voor de zwarte die zoals iemand al aangaf inmiddels in de webshop te krijgen zijn.)Mistacal schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:36:
Vandaag de ev3 gekregen, GT+ ivory.
20km op de teller gezet maar wat een ongelooflijke vette bak. Echt alles zit er op en aan.
Iemand had hier zwarte logos maar zie het niet zo snel terug.
Dak wordt nog gewrapt in high gloss zwart[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb alleen het voor en achter logo laten wrappen, EV3 logo verwijderd voor een wat 'cleanere' look,
Volgens mij ondersteund de EV3 alleen laden tot 3,6kW op 1 fase, anders zou de auto ook op 22kW kunnen laden aan de laadpalen maar volgens de specificaties is het maximaal 11kW op 3 fasen.ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:32:
Ik zoek nu laadpaal-mogelijkheden uit, en 25A over 1-fase is voor mij nu prima en het meest logisch. Nergens kan ik echter vinden of de EV3 dat specifiek ondersteunt (op maximaal 5,8kW). Is dat wel zo? Op deze site wordt het wel genoemd.
Dit kan alleen getest worden als iemand de auto laad met 1 fase of via de laadpaal die op 1 fase is aangesloten maar dan wel op meer dan 16A staat ingesteld of via een laadkabel die maar op 1 fase is aangesloten.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Onderstaande zegt KIA online (handleiding EV3). Ik vind het zo warrig qua info, haha. Betekent dit dan dat 1x25A gewoon gaat werken? Dat is het enige wat ik echt graag wil weten, ja. Dat hij niet alleen werkt met 1x16A of 1x32/35A of iets dergelijks.DutchKel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:12:
[...]
Volgens mij ondersteund de EV3 alleen laden tot 3,6kW op 1 fase, anders zou de auto ook op 22kW kunnen laden aan de laadpalen maar volgens de specificaties is het maximaal 11kW op 3 fasen.
Dit kan alleen getest worden als iemand de auto laad met 1 fase of via de laadpaal die op 1 fase is aangesloten maar dan wel op meer dan 16A staat ingesteld of via een laadkabel die maar op 1 fase is aangesloten.
/f/image/p83AskFFD82d6npG1vCjaH16.png?f=fotoalbum_large)
https://ownersmanual.kia....ngCode=HO&countryCode=C14
[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 16-05-2025 08:16 ]
Tja, maar staat wel mooi op wit. Ik krijg een lease en denk dat ik het niet mag laten wrappen ergens, maar wellicht wel laten vervangen door een officiële dealer. Dus misschien wat duur, maar verspreid over een paar jaar valt het ook wel mee.
Onderin je screenshot staat: Neem contact op met uw lokale officiële Kia-daler voor de specificaties van uw regio.ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:14:
[...]
Onderstaande zegt KIA online (handleiding EV3). Ik vind het zo warrig qua info, haha. Betekent dit dan dat 1x25A gewoon gaat werken? Dat is het enige wat ik echt graag wil weten, ja. Dat hij niet alleen werkt met 1x16A of 1x32/35A of iets dergelijks.
[Afbeelding]
Ik zou dat doen, en zorgen dat je het op papier (email) hebt en niet alleen mondeling. Als het dan niet werkt kan je er in ieder geval mee schermen.
Ja is ook een optie wellicht.sdg875 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:38:
[...]
Als je toch je dak laat wrappen...laat ze dan meteen de Logo's meenemen! (of vervang ze voor de zwarte die zoals iemand al aangaf inmiddels in de webshop te krijgen zijn.)![]()
Ik heb alleen het voor en achter logo laten wrappen, EV3 logo verwijderd voor een wat 'cleanere' look,
Heb een hele mooie bedrijfsstickers achterop dus clean wordt het sowieso niet, mischien die ook maar in het zwart.
Hier ook lease maar even navraag bij wagenpark en was akkoord. Het is een beschermlaag voor de originele lak heb ik er maar van gemaakt.NVranya schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Tja, maar staat wel mooi op wit. Ik krijg een lease en denk dat ik het niet mag laten wrappen ergens, maar wellicht wel laten vervangen door een officiële dealer. Dus misschien wat duur, maar verspreid over een paar jaar valt het ook wel mee.
[...]
Onderin je screenshot staat: Neem contact op met uw lokale officiële Kia-daler voor de specificaties van uw regio.
Ik zou dat doen, en zorgen dat je het op papier (email) hebt en niet alleen mondeling. Als het dan niet werkt kan je er in ieder geval mee schermen.
__/`\__/`\__
? Raar. Ik heb gewoon gezegd dat ik andere kleur logos wilde, ok, geen probleem, zolang het maar bij de dealer gebeurtMistacal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:44:
Het is een beschermlaag voor de originele lak heb ik er maar van gemaakt.
Ik bedoelde de wrap van het dak, logos heb ik nog niet over gehad, zal ook wel geen probleem zijn.NVranya schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:58:
[...]
? Raar. Ik heb gewoon gezegd dat ik andere kleur logos wilde, ok, geen probleem, zolang het maar bij de dealer gebeurt
__/`\__/`\__
Toch nog 1 poging hier, niemand die de KIA via 1-fase oplaadt en kan checken of dat gewoon werkt op een groep van 25/32A?ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:14:
[...]
Onderstaande zegt KIA online (handleiding EV3). Ik vind het zo warrig qua info, haha. Betekent dit dan dat 1x25A gewoon gaat werken? Dat is het enige wat ik echt graag wil weten, ja. Dat hij niet alleen werkt met 1x16A of 1x32/35A of iets dergelijks.
[Afbeelding]
Werken zal het altijd. In het ergste geval haal je niet het maximale dat theoretisch mogelijk is op zo'n groep, maar dat betekent niet dat je helemaal niet kan laden.
Op basis van de cijfers uit je screenshot, 6,9 kW komt neer op 31,3 A bij 220 V. Dus ja, je zal het maximale kunnen halen op een groep van 32 A. Een groep van 25 A zal je laadsnelheid beperken tot 5,5 kW. En bij 16 A is het maximum 3,5 kW.
Op basis van de cijfers uit je screenshot, 6,9 kW komt neer op 31,3 A bij 220 V. Dus ja, je zal het maximale kunnen halen op een groep van 32 A. Een groep van 25 A zal je laadsnelheid beperken tot 5,5 kW. En bij 16 A is het maximum 3,5 kW.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-05-2025 13:15 ]
Dat is prima. Ik wil alleen zeker weten dat hij niet alleen op 16A óf 32A werkt bij 1-fase. Als dat een onzinnige angst is, weet ik genoeg.Zr40 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:11:
Werken zal het altijd. In het ergste geval haal je niet het maximale dat theoretisch mogelijk is op zo'n groep, maar dat betekent niet dat je helemaal niet kan laden.
Op basis van de cijfers uit je screenshot, 6,9 kW komt neer op 31,3 A bij 220 V. Dus ja, je zal het maximale kunnen halen op een groep van 32 A. Een groep van 25 A zal je laadsnelheid beperken tot 5,5 kW.
Dat is gelukkig een onzinnige angst. 
Bij AC laden bepaalt de auto zelf hoeveel A hij daadwerkelijk neemt. Het laadpunt vertelt de auto wat het maximum is maar elektrisch gezien is het geen enkel probleem om minder dan het maximum te nemen.
Bij AC laden bepaalt de auto zelf hoeveel A hij daadwerkelijk neemt. Het laadpunt vertelt de auto wat het maximum is maar elektrisch gezien is het geen enkel probleem om minder dan het maximum te nemen.
Top. Dan is het dus met 20A opladen als ik netjes aan selectiviteit wil voldoen (20A op een groep van 25A), maar ik kan als ik het wil en aandurf die lader op 25A zetten voor net iets meer. Weet dat het dan officieel niet klopt qua 80%-regel.Zr40 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:20:
Dat is gelukkig een onzinnige angst.
20-25 is zeker niet selectief, de vuistregel is 1,6 dus 20 x 1,6 = 32A. Maar dan alleen ben je er nog niet want met selectiviteit moet je ook nog rekening houden met de schakeltijden (doorlaatenergie). Als de 20A beveiliging trager is dan de 32A beveiliging, klapt die er nog steeds uit en dus onwenselijk.ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:39:
[...]
Top. Dan is het dus met 20A opladen als ik netjes aan selectiviteit wil voldoen (20A op een groep van 25A), maar ik kan als ik het wil en aandurf die lader op 25A zetten voor net iets meer. Weet dat het dan officieel niet klopt qua 80%-regel.
Als je groepbeveiliging 25A is dan mag je verbruiker dat ook zijn want daar houdt de selectiviteit op. Je hebt dan wel een 40A.netaansluiting (selectief ten opzichte van 25A eindgroep)
__/`\__/`\__
Ik heb thuis 1-fase met laadpaal, werkt prima. Hij komt tot 7,4 kW geloof ik maar laden doet hij goed (als de auto geen defect heeft zoals die van mij)ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:33:
[...]
Toch nog 1 poging hier, niemand die de KIA via 1-fase oplaadt en kan checken of dat gewoon werkt op een groep van 25/32A?
Die 3,6 kW per fase is voor de laadkabel. Daar zit per fase 3,6 kW waarbij 3 fases dus tot 11kW uitkomt (met een beetje verlies). Tenminste, dit vertelde de dealer tegen mij, ik geef het alleen maar door.DutchKel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:12:
[...]
Volgens mij ondersteund de EV3 alleen laden tot 3,6kW op 1 fase, anders zou de auto ook op 22kW kunnen laden aan de laadpalen maar volgens de specificaties is het maximaal 11kW op 3 fasen.
Dat ligt aan de kabel. Er zijn ook kabels tot 22kW en zelfs 43kW AC.honey91 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:05:
[...]
Die 3,6 kW per fase is voor de laadkabel. Daar zit per fase 3,6 kW waarbij 3 fases dus tot 11kW uitkomt (met een beetje verlies). Tenminste, dit vertelde de dealer tegen mij, ik geef het alleen maar door.
Ja zeker, dat is ook waarom je een andere kabel nodig hebt als je auto tot 22kW oplaad. Dan is het niet 3,6 kW per fase maar het dubbele toch? (Kennis is niet heel groot hierin dus verbeter me als ik het fout zeg aub!)aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:15:
[...]
Dat ligt aan de kabel. Er zijn ook kabels tot 22kW en zelfs 43kW AC.
Klopt. Losse kabels zijn er tot 22kW te krijgen (zijn zeldzaam, maar ze zijn er wel). 43kW alleen als vaste kabel op sommige snelladers. In Nederland nauwelijks meer, in Frankrijk nog wel vanwege de oude versie van de Zoe.honey91 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Ja zeker, dat is ook waarom je een andere kabel nodig hebt als je auto tot 22kW oplaad. Dan is het niet 3,6 kW per fase maar het dubbele toch? (Kennis is niet heel groot hierin dus verbeter me als ik het fout zeg aub!)
Veruit de meeste kabels die je online koopt zijn ofwel 1 fase 3,6kW of 3 fase 11 kw (3x3,6).
Thanks! Op wat voor groep heb je? Ik ga hem achter een 25A zetten dan. Hoe kom je op zoveel op 1-fase? Dan zit je toch op de volle 1x35 van je aansluiting bijna, op 32A?honey91 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:03:
[...]
Ik heb thuis 1-fase met laadpaal, werkt prima. Hij komt tot 7,4 kW geloof ik maar laden doet hij goed (als de auto geen defect heeft zoals die van mij)
[ Voor 3% gewijzigd door ap3nr0ts op 16-05-2025 17:21 ]
Wij hebben 1x35 aansluiting. Er zit een load balancer op die zorgt dat het niet teveel trekt als er in het huis gebruikt wordt. Deze zie ik soms inderdaad aanslaan waardoor het tijdelijk naar beneden gaat. Over het algemeen gebruiken we niet heel veel stroom in huis waardoor hij (bijna) alles kan pakken.ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:19:
[...]
Thanks! Op wat voor groep heb je? Ik ga hem achter een 25A zetten dan. Hoe kom je op zoveel op 1-fase? Dan zit je toch op de volle 1x35 van je aansluiting bijna, op 32A?
Thanks! En zit je laadpaal dan achter een aardlek van een bepaalde waarde? 32A, gok ik?honey91 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Wij hebben 1x35 aansluiting. Er zit een load balancer op die zorgt dat het niet teveel trekt als er in het huis gebruikt wordt. Deze zie ik soms inderdaad aanslaan waardoor het tijdelijk naar beneden gaat. Over het algemeen gebruiken we niet heel veel stroom in huis waardoor hij (bijna) alles kan pakken.
Oei, dat durf ik niet te zeggen.... sorryap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:31:
[...]
Thanks! En zit je laadpaal dan achter een aardlek van een bepaalde waarde? 32A, gok ik?
Er zijn kabels geschikt voor deze vermogens maar de auto bepaald wat het maximale laadvermogen is ongeacht of het een 11 of 22kW 3 fase laadpaal is.aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:15:
[...]
Dat ligt aan de kabel. Er zijn ook kabels tot 22kW en zelfs 43kW AC.
Niro EV Exec 07-2023
Ik rijd nu een tijdje EV3 en probeer aan de hand van het daadwerkelijke verbruik in mijn meterkast te achterhalen hoe zuinig ie nou echt is. Daarbij valt op dat bij 11 kw 3 fasen laden bij mijn thuispaal (easee lite) plus 8 meter laadkabel het laadverlies op basis van mijn berekening zo rond de 10 a 11 % ligt. Is dat normaal? Heb los van de EV3 nog geen enkele EV ervaring.
Rond de 10% is niet zo gek, bij laden op 11kW. Bij een granny charger is het nog veel meer zelfs.BBKing schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:48:
Ik rijd nu een tijdje EV3 en probeer aan de hand van het daadwerkelijke verbruik in mijn meterkast te achterhalen hoe zuinig ie nou echt is. Daarbij valt op dat bij 11 kw 3 fasen laden bij mijn thuispaal (easee lite) plus 8 meter laadkabel het laadverlies op basis van mijn berekening zo rond de 10 a 11 % ligt. Is dat normaal? Heb los van de EV3 nog geen enkele EV ervaring.
Zie ook https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Ja dat is wel normaal. Onze Peugeot e-208 heeft net iets hogere verliezen. Komt vooral door het omvormen van AC naar DC denk ik.BBKing schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:48:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Wij hebben precies dezelfde situatie en meestal laadt hij rond de 7kW. Wij hebben een aardlekschakelaar die (alleen) de laadpaal beschermt, maar we hebben het probleem dat deze er regelmatig uitknalt. Onze auto is er net en de laadpaal ook dus er is iets niet helemaal goed. We moeten het nog zoeken met de laadpaalinstallateur.honey91 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Wij hebben 1x35 aansluiting. Er zit een load balancer op die zorgt dat het niet teveel trekt als er in het huis gebruikt wordt. Deze zie ik soms inderdaad aanslaan waardoor het tijdelijk naar beneden gaat. Over het algemeen gebruiken we niet heel veel stroom in huis waardoor hij (bijna) alles kan pakken.
Wat voor aardlek heb je? Van hoeveel ampère en welk type?pnieuwla schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:06:
[...]
Wij hebben precies dezelfde situatie en meestal laadt hij rond de 7kW. Wij hebben een aardlekschakelaar die (alleen) de laadpaal beschermt, maar we hebben het probleem dat deze er regelmatig uitknalt. Onze auto is er net en de laadpaal ook dus er is iets niet helemaal goed. We moeten het nog zoeken met de laadpaalinstallateur.
Gacia L80M C32ap3nr0ts schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:29:
[...]
Wat voor aardlek heb je? Van hoeveel ampère en welk type?
32A dus en volgens mij type A
Laadpaal is trouwens Zaptec Pro
[ Voor 7% gewijzigd door pnieuwla op 17-05-2025 22:59 ]
Een aardlek tript niet direct bij overbelasting, toch? Benieuwd wat het is!pnieuwla schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:58:
[...]
Gacia L80M C32
Heeft iemand zijn of haar logo's van de ev3 al zwart gemaakt met plastidip of hyperdip? Ik twijfel nog tussen dippen of nieuwe logo's kopen en plakken.
Ik heb het een maandje of twee geleden met Hyperdip gedaan. Resultaat is wel mooi maar het is ook wel veel werk, je bent er makkelijk een hele middag mee bezig. En je moet het ook wel binnen doen en daar de ruimte voor hebben, een garage bijvoorbeeld. Het kleinere EV3 logo achterop was wel een probleem, met het lospeuteren van de Hyperdip om het logo heen kwam het spul op het logo telkens mee, heb het twee keer geprobeerd. Uiteindelijk het hele EV3 logo er af gehaald, ziet er ook netter uit. Desalniettemin een mooie goedkope oplossing maar nu dat ik weet dat je de zwarte logo’s ook bij Kia kan kopen ga ik die misschien alsnog aanschaffen.slagroomsoes schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:44:
Heeft iemand zijn of haar logo's van de ev3 al zwart gemaakt met plastidip of hyperdip? Ik twijfel nog tussen dippen of nieuwe logo's kopen en plakken.
Hyperdip is trouwens slecht aan te komen, heb het destijds van iemand via MP overgekocht.
:strip_exif()/f/image/IIgPcBYHMc3AUIEiEgWzpK6x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door bart155 op 18-05-2025 11:30 ]
Hier dezelfde configuratie. Heb zojuist de auto voor het eerst aan de lader gehangen en hij werd met gemiddeld 9.5kW opgeladen, met Sense, veel zonnepanelen , 3 fasen aansluiting.Snoek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:47:
[...]
Ja, ook hier zonnepanelen en de Zaptec go 2 met sense. Bij eerder opladen ging het wel met bijna 11kw. Morgen gaat er weer opgeladen worden en dan is kijken of er met 11kw opgeladen kan worden.
Heb je toevallig een Alfen? Want die kun je met de app zelf nog lager zetten. Ik laag nu met 3,6kw dus minder dan de 60%.Revenge69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Los van het feit dat de laadpaal 11Kw moet kunnen leveren vraag ik mij af in hoeverre het fijn is om snel op te laten als je thuis aan je eigen laadpaal hangt terwijl je ook zonnepanelen hebt.
Ik heb zelf zonnepanelen die op dit moment (heerlijk weer met veel zon) ongeveer 3000 Kw terugleveren. Als ik dan de auto aan de lader hang wil ik eigenlijk dat hij niet sneller oplaadt dan bvb 3.6 Kw, zodat ik zo lang mogelijk het maximale van de zonnepanelen kan gebruiken en dus ook geen terugleververgoeding moet betalen.
Dit kan ik gelukkig met de app van de EV3 regelen, zodat het minimaal 60% van de capaciteit gebruikt. (lager kan helaas niet).
Wat is voor jou een reden om aan de thuislaadpaal snel te laden? In de preiode dat er geen opbrengst is van de zonnepanelen kan ik me dat voorstellen, maar anders niet.
Groet,
Hans
Type A aardlekschakelaars/-automaten zijn niet geschikt voor laadpalen.pnieuwla schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:58:
[...]
Gacia L80M C32
Advies is daar om een type B toe te passen, die is geschikt voor gelijkspanningen en blokvervorming.
Volgens het productblad van de Zaptec Pro is deze zelf uitgevoerd met een type B aardlekautomaat.
Een installatieautomaat zal daarmee voldoende bescherming bieden.
Een dynamisch contract met negatieve prijzen maakt het interessant om maximaal(11kwh) te laden. De accu vol en ook nog geld toe krijgenRevenge69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Los van het feit dat de laadpaal 11Kw moet kunnen leveren vraag ik mij af in hoeverre het fijn is om snel op te laten als je thuis aan je eigen laadpaal hangt terwijl je ook zonnepanelen hebt.
Ik heb zelf zonnepanelen die op dit moment (heerlijk weer met veel zon) ongeveer 3000 Kw terugleveren. Als ik dan de auto aan de lader hang wil ik eigenlijk dat hij niet sneller oplaadt dan bvb 3.6 Kw, zodat ik zo lang mogelijk het maximale van de zonnepanelen kan gebruiken en dus ook geen terugleververgoeding moet betalen.
Dit kan ik gelukkig met de app van de EV3 regelen, zodat het minimaal 60% van de capaciteit gebruikt. (lager kan helaas niet).
Wat is voor jou een reden om aan de thuislaadpaal snel te laden? In de preiode dat er geen opbrengst is van de zonnepanelen kan ik me dat voorstellen, maar anders niet.
Groet,
Hans
Krijg net een belletje dat ik mijn EV3 GT-Plusline aurora black pearl maandag 2 juni mag ophalen bij Vaneman in Amsterdam! Heel veel zin in, benieuwd of ze er een beetje een experience van maken of dat het "hier is de sleutel en veel plezier ermee" wordt.
Bij mij was het het laatste. Maar ik zat ook niet te wachten op een hele experienceBolko schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:59:
Krijg net een belletje dat ik mijn EV3 GT-Plusline aurora black pearl maandag 2 juni mag ophalen bij Vaneman in Amsterdam! Heel veel zin in, benieuwd of ze er een beetje een experience van maken of dat het "hier is de sleutel en veel plezier ermee" wordt.
Ik was zaterdag bij vrienden die vertelden dat ze een keer bij afhalen een heel doek over hun Up mochten trekken in de showroom, en dat hun ouders een filmpje kregen dat ze wegreden voor het eerst - met voice-over van de dealer - bij hun nieuwe Seat. Mijn hemel, ik wil ook gewoon de sleutel, een handje voor de vorm en gewoon wegrijden, haha. Als ik een foto maak, dan laat ik die wel door een vriend of ouder maken.Zr40 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:15:
[...]
Bij mij was het het laatste. Maar ik zat ook niet te wachten op een hele experience
[ Voor 4% gewijzigd door ap3nr0ts op 19-05-2025 12:11 ]
Gelukkig viel het bij ons heel erg mee. Kregen nog wel een soort cadeaupakketje maar het was wel relaxt allemaal. Gewoon wat uitleg, tekenen en we kregen de sleutels.ap3nr0ts schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:09:
[...]
Ik was zaterdag bij vrienden die vertelden dat ze een keer een heel doek over hun Up mochten trekken in de showroom, en hun ouders een filmpje dat ze wegreden voor het eerst met commentaar en alles kregen bij hun nieuwe Seat. Mijn hemel, ik wil ook gewoon de sleutel, een handje voor de vorm en gewoon wegrijden, haha. Als ik een foto maak, dan laat ik die wel door een vriend of ouder maken.
Blij dat we niet een doek eraf hebben moeten trekken

BIj het ophalen van mijn EV6 bij Vaneman in Amsterdam, was het doek van de auto halen, half uurtje uitleg en helpen account koppelen, doos met geurstokjes / kaarsen mee en dan vertrekken.Bolko schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:59:
Bij Zeeuw & Zeeuw Kia Schiedam was het een doek van de auto trekken en een overdracht (hoe werkt de auto in basis). Ik had er persoonlijk graag nog een fanfare bij willen hebben, maar dat zat er dus niet bij ;-)
Hoewel het natuurlijk niet nodig is, vind ik het altijd wel wat hebben. Wat mij betreft mag dat blijven bestaan.
Hoewel het natuurlijk niet nodig is, vind ik het altijd wel wat hebben. Wat mij betreft mag dat blijven bestaan.
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Bij onze Kia in januari geen doek, wel uitleg en het obligate bosje bloemen. Bij de BMW in november wel een doek enzo, en daar staat de auto dan ook nog in een aparte showroom bij de voordeur waar je hem dan mag uitrijden.
Allemaal goed bedoeld, maar ik voel me dan al snel ongemakkelijk. Geef mij de sleutel maar, en de codes om de app te koppelen, en dan geloof ik het wel. De rest vind ik zelf wel uit.
Allemaal goed bedoeld, maar ik voel me dan al snel ongemakkelijk. Geef mij de sleutel maar, en de codes om de app te koppelen, en dan geloof ik het wel. De rest vind ik zelf wel uit.
Ik kom mij ook melden in dit topic. Voor zakelijke lease een 58.3 KWH Plus besteld 
Verwachte leverdatum is vooralsnog begin september, dus dat duurt nog even helaas.
Verwachte leverdatum is vooralsnog begin september, dus dat duurt nog even helaas.
Helemaal mee eens. Bij ons thuis hadden we nooit een auto, en voor mij is dat dus altijd bijzonder geweest (ik snap dat Jan-en-alleman tegenwoordig 3 auto's voor de deur heeft, maar dat was "in mijn tijd" wel anders).DEVegg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:08:
Bij Zeeuw & Zeeuw Kia Schiedam was het een doek van de auto trekken en een overdracht (hoe werkt de auto in basis). Ik had er persoonlijk graag nog een fanfare bij willen hebben, maar dat zat er dus niet bij ;-)
Dus als ik een een nieuwe auto haal is dat voor mij toch altijd nog speciaal, en als de dealer daarin meedoet met een doekje eroverheen en zo kan ik dat best waarderen.
Het is niet alsof ik een halfje wit bij de bakker haal tenslotte of dat ik elke week ergens een nieuwe auto ophaal.
Maar ik snap ook wel dat niet iedereen op dat "gedoe" zit te wachten.
Je hebt helemaal gelijk hoor! Het is gewoon persoonlijke voorkeur. Ik vind het ook een raar idee dat het de duurste aankoop in mijn leven is, zonder hypotheek, zeg maar. Maar een doek eraf moeten trekken en dan poseren voor de dealer, ik denk dan alleen maar: ja, ik snap dat je blij bent met je bonus deze maand.NVranya schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:34:
[...]
Helemaal mee eens. Bij ons thuis hadden we nooit een auto, en voor mij is dat dus altijd bijzonder geweest (ik snap dat Jan-en-alleman tegenwoordig 3 auto's voor de deur heeft, maar dat was "in mijn tijd" wel anders).
Dus als ik een een nieuwe auto haal is dat voor mij toch altijd nog speciaal, en als de dealer daarin meedoet met een doekje eroverheen en zo kan ik dat best waarderen.
Het is niet alsof ik een halfje wit bij de bakker haal tenslotte of dat ik elke week ergens een nieuwe auto ophaal.
Maar ik snap ook wel dat niet iedereen op dat "gedoe" zit te wachten.
Ze zijn zeker blij met een particuliere aankoop.ap3nr0ts schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:05:
[...]
Je hebt helemaal gelijk hoor! Het is gewoon persoonlijke voorkeur. Ik vind het ook een raar idee dat het de duurste aankoop in mijn leven is, zonder hypotheek, zeg maar. Maar een doek eraf moeten trekken en dan poseren voor de dealer, ik denk dan alleen maar: ja, ik snap dat je blij bent met je bonus deze maand.
Op lease verdienen ze bijna niets
Zou me niets verbazen als leaserijders een andere behandeling krijgen
En bij mij werd er gelukkig geen foto genomen,,,,
Om deze uit de motteballen te halen, volgens mij is het juist als je te langzaam door de drive modes schakelt...AtlAntA schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:48:
[...]
Ik heb dit nu 1 x gehad en ik *vermoed* dat het komt door het net wat te snel wisselen van rijmodussen. Ik was wat aan het klooien en cyclede even snel 3x door de rijmodussen heen en toen stond hij ineens op level 1 ipv mijn standaard lvl2.
Het is te reproduceren: als je vanaf "normal" 4x snel drukt, zit je in eco. Maar wanneer je heel even in "SNOW" blijft hangen, gaat je regeneratie naar level 1. Dat hoort bij die stand omdat daar snel afremmen niet de bedoeling is.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Dat had ik idd nog niet bedacht.Snoek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Een dynamisch contract met negatieve prijzen maakt het interessant om maximaal(11kwh) te laden. De accu vol en ook nog geld toe krijgen
Oh dat zal het inderdaad zijn!Twee Dee schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:16:
[...]
Om deze uit de motteballen te halen, volgens mij is het juist als je te langzaam door de drive modes schakelt...
Het is te reproduceren: als je vanaf "normal" 4x snel drukt, zit je in eco. Maar wanneer je heel even in "SNOW" blijft hangen, gaat je regeneratie naar level 1. Dat hoort bij die stand omdat daar snel afremmen niet de bedoeling is.
Wel irritant dan want nu zit er dus ook nog een arbitraire tijdslimiet op het scrollen door modes anders moet je de regeneratie weer aanpassen. Had dan liever gezien dat je per mode regeneratie in kan stellen. Bijvoorbeeld lvl3 in sport mode en lvl2 in normal en lvl 1 in eco of zoiets.
In mijn vorige Kia (E-Niro uit 2019) had ik de mogelijkheid om de instelling van de adaptive cruise control na het eraf halen met 1 tikje op het klikschakelaartje op het stuur weer aan te zetten op de snelheid die ik daarvoor had ingegeven.
Ik heb deze optie op de EV3 niet gevonden. Moet nu eerst weer naar de gewenste snelheid rijden en dat acc inschakelen.
Je ziet echter wel in het display dat de auto nog wel de acc waarde laat zien (de twee autootjes na elkaar zijn uitgegrijst). en de snelheid is ook nog zichtbaar.
Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Is dit echt niet mogelijk of mis ik iets?
Groet,
Hans
Ik heb deze optie op de EV3 niet gevonden. Moet nu eerst weer naar de gewenste snelheid rijden en dat acc inschakelen.
Je ziet echter wel in het display dat de auto nog wel de acc waarde laat zien (de twee autootjes na elkaar zijn uitgegrijst). en de snelheid is ook nog zichtbaar.
Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Is dit echt niet mogelijk of mis ik iets?
Groet,
Hans
Het hele 'klikschakelaartje' (op-en-neer wieltje) recht omlaag drukken?Revenge69 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:23:
In mijn vorige Kia (E-Niro uit 2019) had ik de mogelijkheid om de instelling van de adaptive cruise control na het eraf halen met 1 tikje op het klikschakelaartje op het stuur weer aan te zetten op de snelheid die ik daarvoor had ingegeven.
Groet,
Hans
Klopt, gewoon recht indrukken, dan pakt ie de laatste stand uit het geheugen (die in het grijs nog te zien is) weer op.. Niet omlaag of omhoog klikken dan neemt ie de snelheid die je op dat moment rijdt..aip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:25:
[...]
Het hele 'klikschakelaartje' (op-en-neer wieltje) recht omlaag drukken?
Vraagje aangezien de handleiding geen duidelijkheid geeft. Vanochtend naar mijn werk gereden, weer als een zonnetje en apple carplay. Nu reed ik de parkeergarage uit en viel mij op dat mijn rechter scherm zwart bleef. Op de on knop gedrukt en kreeg ik keurig een klokje.
Auto aan/uit geen verschil. Scherm bleef zwart. Ook als ik de on even ingedrukt hield (dacht misschien even een resetje).
Gekke is bij aan/uit zie ik gewoon het kia logo verschijnen.
Als ik van radio zender wisselde met de knopjes op mijn stuur zag ik alleen een tekstblokje met de zender. Rest zwart.
Toen ik voice control probeerde, kreeg ik een klein tekstblokje dat deze in de modus gebruikervoorwaarden niet beschikbaar is.
Kortom een gekke bug. Iemand tips? Is toch wel verdomd lastig zonder navigatie en settings niet aan kunnen passen.
Auto aan/uit geen verschil. Scherm bleef zwart. Ook als ik de on even ingedrukt hield (dacht misschien even een resetje).
Gekke is bij aan/uit zie ik gewoon het kia logo verschijnen.
Als ik van radio zender wisselde met de knopjes op mijn stuur zag ik alleen een tekstblokje met de zender. Rest zwart.
Toen ik voice control probeerde, kreeg ik een klein tekstblokje dat deze in de modus gebruikervoorwaarden niet beschikbaar is.
Kortom een gekke bug. Iemand tips? Is toch wel verdomd lastig zonder navigatie en settings niet aan kunnen passen.
[ Voor 20% gewijzigd door Channie-g op 19-05-2025 19:48 ]
Ik zat ernaast, ik heb een Zaptec Go 2. Deze is weliswaar uitgerust met een RDC-DD, maar in de installatiehandleiding wordt geeist dat er nog een externe aardlekschakelaar type A wordt gebruikt (!) Zie hier voor documentatie.R0bb3rt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:51:
[...]
Type A aardlekschakelaars/-automaten zijn niet geschikt voor laadpalen.
Advies is daar om een type B toe te passen, die is geschikt voor gelijkspanningen en blokvervorming.
Volgens het productblad van de Zaptec Pro is deze zelf uitgevoerd met een type B aardlekautomaat.
Een installatieautomaat zal daarmee voldoende bescherming bieden.
De installatie is dus wel volgens voorschriften gedaan blijkbaar.
Denk dat karakteristiek en type door elkaar worden gehaald hierpnieuwla schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Ik zat ernaast, ik heb een Zaptec Go 2. Deze is weliswaar uitgerust met een RDC-DD, maar in de installatiehandleiding wordt geeist dat er nog een externe aardlekschakelaar type A wordt gebruikt (!) Zie hier voor documentatie.
De installatie is dus wel volgens voorschriften gedaan blijkbaar.
Op pagina 9 wordt een zekering aanbevolen van 40A C-kar, dit is je groep. Dit combineer je met een type A aardlek
Jouw genoemde type aardlekautomaat moet volgens de specs gewoon voldoen want is een type A aardlek en C-kar beveiliging
[ Voor 34% gewijzigd door Mistacal op 19-05-2025 22:40 ]
__/`\__/`\__
Nou, steenslag is ook niet aan raden... een klein putje net onder de bovenrand, en het trekt als de bliksem door het glas.
:strip_exif()/f/image/QAiWWHxH82m8uWk9n15pXOiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen zou de ruit vervangen worden, maar ben net gebeld door de hersteller met de mededeling dat er voor de EV3 nog helemaal geen ruiten op de markt te krijgen zijn, en dat het dus onbekend is hoelang het dan wel gaat duren.
:strip_exif()/f/image/QAiWWHxH82m8uWk9n15pXOiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen zou de ruit vervangen worden, maar ben net gebeld door de hersteller met de mededeling dat er voor de EV3 nog helemaal geen ruiten op de markt te krijgen zijn, en dat het dus onbekend is hoelang het dan wel gaat duren.
Damn... dat is zuur...aikink schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:25:
Nou, steenslag is ook niet aan raden... een klein putje net onder de bovenrand, en het trekt als de bliksem door het glas.
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
lease auto hier, ik mocht bij Zeeuw & Zeeuw Den Haag ook het doek wegtrekken hoor.jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Ze zijn zeker blij met een particuliere aankoop.
Op lease verdienen ze bijna niets
Zou me niets verbazen als leaserijders een andere behandeling krijgen
En bij mij werd er gelukkig geen foto genomen,,,,
Iemand al een keer geprobeerd met de EV3 in Leusen te laden bij Tesla supercharger? Met name omdat je auto rechtsvoor moet laden ben ik benieuwd of de lengte van kabel aan tesla lader lang genoeg is. Ik had in Harderwijk daar ook al moeite mee.
Het viel me op dat de digitale sleutel het niet meer deed op mijn s25 ultra. Ik dacht dat het even opnieuw toevoegen wel afdoende zou zijn maar nu staat Kia er helemaal niet meer bij als optie. Er staat me iets van bij dat je ergens het land of iets dergelijks moest veranderen. Iemand een idee of ben ik Sol?
:strip_exif()/f/image/9DtR4tv28hmIGIr5dcDknfTm.jpg?f=fotoalbum_large)
Er stond hier ergens dat je de taal op Duits moest zetten inderdaad. Ik hoefde dat niet te doen laatst. Gewoon zorgen dat je de Samsung Wallet app gedownload en geïnstalleerd hebt. Dan in de auto gaan zitten, met beide fysieke sleutels. Dan via de Kia Connect app (Meer >> Digitale sleutel) het koppelen starten.AtlAntA schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:31:
Het viel me op dat de digitale sleutel het niet meer deed op mijn s25 ultra. Ik dacht dat het even opnieuw toevoegen wel afdoende zou zijn maar nu staat Kia er helemaal niet meer bij als optie. Er staat me iets van bij dat je ergens het land of iets dergelijks moest veranderen. Iemand een idee of ben ik Sol?
Net een uur in de auto gezeten met poging tot koppelen. Vanuit de kia connect app kom ik wel bij het onboarding proces in de Samsung wallet app om het zo maar te noemen maar hij faalt elke keer weer in de laatste stap. De auto zegt dat het toevoegen van de sleutel niet is gelukt en de app krijgt een time out. Geen duidelijke foutmeldingen.BassieBulk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:41:
[...]
Er stond hier ergens dat je de taal op Duits moest zetten inderdaad. Ik hoefde dat niet te doen laatst. Gewoon zorgen dat je de Samsung Wallet app gedownload en geïnstalleerd hebt. Dan in de auto gaan zitten, met beide fysieke sleutels. Dan via de Kia Connect app (Meer >> Digitale sleutel) het koppelen starten.
Mijn screenshot is van de Samsung wallet app. Daar stond in het verleden ook gewoon kia bij. En nog veel meer merken dan de 4 die er nu staan. Mijn account staat gewoon op locatie Nederland. Ik vermoed een recente update van de wallet app.
Raar. Het starten van het koppelen hoefde ik niet te doen vanuit Samsung Wallet. Bij het starten van het koppelen vanuit de Kia Connect app werd ergens halverwege vanzelf de Samsung Wallet app geopend. En dan moest ik daarin op toevoegen drukken.
Ik zie nu wel als ik vanuit de Samsung Wallet op het plusje druk dat ik veel meer opties heb. Versie 6.0.33 op een Galaxy S24 Ultra:
Ik zie nu wel als ik vanuit de Samsung Wallet op het plusje druk dat ik veel meer opties heb. Versie 6.0.33 op een Galaxy S24 Ultra:
:strip_exif()/f/image/5XRP7eRojzRWGkGb4Tp47kj4.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn telefoon had als CSC ILO (israel) en dat heb ik weer terug gezet naar EUX. In het verleden had dit geen invloed op de samsung wallet app. Maar nu dus blijkbaar wel.BassieBulk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:44:
Raar. Het starten van het koppelen hoefde ik niet te doen vanuit Samsung Wallet. Bij het starten van het koppelen vanuit de Kia Connect app werd ergens halverwege vanzelf de Samsung Wallet app geopend. En dan moest ik daarin op toevoegen drukken.
Ik zie nu wel als ik vanuit de Samsung Wallet op het plusje druk dat ik veel meer opties heb. Versie 6.0.33 op een Galaxy S24 Ultra:[Afbeelding]
Nu is kia er wel weer bijgekomen als optie net als de andere merken in jouw screenshot. Dacht dus even dat ik nu wel weer de sleutel kon toevoegen maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmeldingen. Nu komt er echter in de Samsung wallet app wel een digitale sleutel van kia bij met als status 'verwijderd' Dus dat is al een stapje verder.
In de auto staan geen digitale sleutels geregistreerd en in kia connect app ook niet. Ik laat het wel even een paar dagen berusten en probeer het later wel weer eens.
En de burgemeester natuurlijkDEVegg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:08:
Bij werd het volkslied gespeeld (van zuid Korea
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
ik had ook doek ceremonie en kreeg een fles champagne.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat is balen. Heb je ook al andere herstellers gevraagd?aikink schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:25:
[Afbeelding]
Ik heb een auto gehad waarbij er herstellers zeiden dat de ruit niet leverbaar was, maar anderen kwamen wel aan ruiten. En anders eens bij Kia vragen? Dit zou toch onderdeel moeten zijn van service verlening.
Nee, nog niet met de vraag of ze ook echt een vervangende ruit hebben. Vanuit de leasemij heb ik keuze uit twee schadeherstellers (concerns), bij de ene kon ik initieel pas na 6 weken terecht, de ander had al binnen 2 weken ruimte. Twee keer raden welke ik gekozen heb.Chris12345 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:17:
[...]
Dat is balen. Heb je ook al andere herstellers gevraagd?
Ik heb een auto gehad waarbij er herstellers zeiden dat de ruit niet leverbaar was, maar anderen kwamen wel aan ruiten. En anders eens bij Kia vragen? Dit zou toch onderdeel moeten zijn van service verlening.
Zorg ervoor dat, als je de HUD hebt, de ruit er specifiek voor is bedoeld. Er zit op die plek een speciale folie in het glas. Heb je die niet dan krijg je de projectie van de HUD niet meer scherp.aikink schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:18:
[...]
Nee, nog niet met de vraag of ze ook echt een vervangende ruit hebben. Vanuit de leasemij heb ik keuze uit twee schadeherstellers (concerns), bij de ene kon ik initieel pas na 6 weken terecht, de ander had al binnen 2 weken ruimte. Twee keer raden welke ik gekozen heb.Maar goed, nu dus het andere bedrijf ook maar eens bevragen. En zelf mag ik voor ruitschade dus niet aankloppen bij Kia, zouden die herstellers dat dan wel doen?
Ik ben bang dat ze dat niet doen. Die concerns krijgen allemaal vastgestelde bedragen vanuit de leasemaatschappijen en als je dan niet in het standaard rijtje past... Ze hebben hun standaard leveranciers. Ik heb dus meegemaakt dat de landelijke partijen niet konden (wilden?) leveren en een zelfstandige hersteller wel.aikink schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:18:
[...]
Nee, nog niet met de vraag of ze ook echt een vervangende ruit hebben. Vanuit de leasemij heb ik keuze uit twee schadeherstellers (concerns), bij de ene kon ik initieel pas na 6 weken terecht, de ander had al binnen 2 weken ruimte. Twee keer raden welke ik gekozen heb.Maar goed, nu dus het andere bedrijf ook maar eens bevragen. En zelf mag ik voor ruitschade dus niet aankloppen bij Kia, zouden die herstellers dat dan wel doen?
Alleen als de (ruit)schade een gevaarlijke situatie veroorzaakt zou ik toch wel bij de leasemaatschappij aan de bel trekken. Bij een flinke ster etc loopt dat wel los. Hoewel je wel beboet kan worden als je met een gescheurde ruit rond blijft rijden als de agent van dienst van mening is dat de scheur/schade het zicht belemmert.Chris12345 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Ik ben bang dat ze dat niet doen. Die concerns krijgen allemaal vastgestelde bedragen vanuit de leasemaatschappijen en als je dan niet in het standaard rijtje past... Ze hebben hun standaard leveranciers. Ik heb dus meegemaakt dat de landelijke partijen niet konden (wilden?) leveren en een zelfstandige hersteller wel.
Dat is hem! Je moet het maar even weten. (of misschien de handleiding lezen, maar daar ben ik niet zo vanBazalt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:16:
[...]
Klopt, gewoon recht indrukken, dan pakt ie de laatste stand uit het geheugen (die in het grijs nog te zien is) weer op.. Niet omlaag of omhoog klikken dan neemt ie de snelheid die je op dat moment rijdt..
Bedankt voor de reacties!
Heb even nagevraagd bij Carglass omdat ik toch wel benieuwd was. Deze heeft de ruit op voorraadaip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:24:
[...]
Alleen als de (ruit)schade een gevaarlijke situatie veroorzaakt zou ik toch wel bij de leasemaatschappij aan de bel trekken. Bij een flinke ster etc loopt dat wel los. Hoewel je wel beboet kan worden als je met een gescheurde ruit rond blijft rijden als de agent van dienst van mening is dat de scheur/schade het zicht belemmert.
Ruitschade zoals deze wil echt zsm repareren. Indien door de leasemaatschappij aangedragen herstellers dit niet kunnen moet er een alternatief komen. Je hebt een mobiliteitsovereenkomst waarbij de maatschappij een zorgverplichting heeft. Indien de wagen noodzakelijk is voor hetgeen je bent overeengekomen met hen dan zullen ze een alternatief moeten accepteren anders schuur je al snel tegen opzettelijk in gevaar brengen van.Revenge69 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:15:
[...]
Heb even nagevraagd bij Carglass omdat ik toch wel benieuwd was. Deze heeft de ruit op voorraad
Indien ze niet akkoord gaan met het alternatief kan je nog om vervangend vervoer vragen als het toch bij de betreffende hersteller moet.
__/`\__/`\__
Netjes gedaan.
Maar hmm, ik weet nog niet direct of ik het nu mooier vind of niet. Ik geloof dat wij het maar gewoon even origineel houden.
Maar: wel heel strak gedaan!
gaan die logos er zonder lakschade makkelijk af ?
Precies hetzelfde, miniscuul putje en zelfde resultaataikink schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:25:
[Afbeelding]
Ik rij nu sinds februari de Kia EV3 LR Plus advanced. Heb nu zo'n 5000 km gereden met de auto. Ik heb onze auto prive besteld begin september en is door van Mossel Zwolle begin februari geleverd en heb sinds vandaag de trekhaak er ook opzitten. Sinds september volg ik deze topic dan ook aandachtig.
Ik kom van een Opel Ampere-e, deze was erg stug geveerd merk ik nu (dat is echt wel een dikke plus voor de EV3). Echter het regeneratief remmen van de Ampera was vele malen natuurlijker en fijner dan de EV3 dit doet jammer genoeg had ik hier meer van verwacht.
Ik vraag me af of jullie het volgende ook herkennen. Ik heb vaak als ik op een tweebaansweg rijd en naast een vrachtwagen oid kom dat mijn gaspedaal wat inhoud of wat weerstand geeft en dat ik zelfs in snelheid iets terugval, maar ik kom er niet achter welk systeem dit doet en hoe ik dit kan uitzetten, hebben jullie enig idee? Ik heb dan overigens niet de ACC aan staan.
Daarnaast heb ik nog weleens dat ik de laadkabel niet los kan koppelen, en probeer dan van alles zoals starten, uitzetten, op slot zetten, in de app het laden stopzetten etc. etc. Heeft iemand ook hier een goede tip voor? Als je even snel weg wilt is dit echt een ergernis het kost me soms 15 minuten voordat ik hem kan afkoppelen en kan wegrijden.
Ik kom van een Opel Ampere-e, deze was erg stug geveerd merk ik nu (dat is echt wel een dikke plus voor de EV3). Echter het regeneratief remmen van de Ampera was vele malen natuurlijker en fijner dan de EV3 dit doet jammer genoeg had ik hier meer van verwacht.
Ik vraag me af of jullie het volgende ook herkennen. Ik heb vaak als ik op een tweebaansweg rijd en naast een vrachtwagen oid kom dat mijn gaspedaal wat inhoud of wat weerstand geeft en dat ik zelfs in snelheid iets terugval, maar ik kom er niet achter welk systeem dit doet en hoe ik dit kan uitzetten, hebben jullie enig idee? Ik heb dan overigens niet de ACC aan staan.
Daarnaast heb ik nog weleens dat ik de laadkabel niet los kan koppelen, en probeer dan van alles zoals starten, uitzetten, op slot zetten, in de app het laden stopzetten etc. etc. Heeft iemand ook hier een goede tip voor? Als je even snel weg wilt is dit echt een ergernis het kost me soms 15 minuten voordat ik hem kan afkoppelen en kan wegrijden.
Heb in het begin ook wat zitten kloten met het loskoppelen van de kabel. Je moet binnen 15 seconden (volgens mij?) de kabel loskoppelen direct nadat de deuren zijn ontgrendeld.camperfan! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:02:
Ik rij nu sinds februari de Kia EV3 LR Plus advanced. Heb nu zo'n 5000 km gereden met de auto. Ik heb onze auto prive besteld begin september en is door van Mossel Zwolle begin februari geleverd en heb sinds vandaag de trekhaak er ook opzitten. Sinds september volg ik deze topic dan ook aandachtig.
Als je dat niet doet vergrendeld de kabel weer.
Deuren sluiten en weer openen ontgrendeld de kabel dan weer van de auto. Werkt eigenlijk altijd bij mij.
Ik herken het inhouden van het gaspedaal niet naast een vrachtwagen.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Ik had in het begin ook hetzelfde. Sterker nog dat heb ik in dit topic eerder ook aan de community gevraagd. Je moet x tijd nadat de deuren van het slot gaan de stekker uit de laadpoort van de auto trekken. Tegenwoordig is dat dan ook mijn routine geworden. Zsm na ontgrendeling van de deuren trek ik alvast de laadstekker er uit.camperfan! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:02:
De deuren sluiten en weer heropenen kan ook helpen. Echter heb ik een situatie gehad waarbij de deuren niet wilde vergrendelen. Dan staat het zweet je ook op het voorhoofd kan ik je beloven. Gelukkig lukte het wel met de Kia (Connect) app om de deuren uiteindelijk te sluiten.
Iemand hier had aangegeven dat het ook werkt om de laadkabel te ontkoppelen door de deuren te heropenen met de afstandbediening. Dan is eerst sluiten niet nodig. Ik heb dat zelf overigens niet geprobeerd.
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Als laatste alternatief kan je de handmatige override gebruiken. Die zit onder de motorkap aan de linkerkant. Het betreft een klein rood trek dopje. Die maakt fysiek de versleuteling van de kabel los.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik doe dit altijd, sluiten doe ik nooit. Dus ik kan bevestigen dat sluiten niet nodig is. Echter zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden.DEVegg schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:51:
[...]
Iemand hier had aangegeven dat het ook werkt om de laadkabel te ontkoppelen door de deuren te heropenen met de afstandbediening. Dan is eerst sluiten niet nodig. Ik heb dat zelf overigens niet geprobeerd.
Als je naar de auto toe loopt en je wilt de laadpoort loskoppelen dan dien je 2 keer keer op de openen knop te drukken. De eerste keer ontgrendeld die alleen de auto en de 2e keer ook de laadpoort. Als ik uitstap en ik moet de laadpoort openen dan druk ik altijd op de openen knop in de deur, hiermee heb ik de voldoende tijd om de laadpoort te openen.
edit: Ik lees net dat ik het in het EV3 topic plaats, ik heb momenteel een E-Niro. Het kan dus zijn dat het bij een EV3 iets anders werkt. Mijn EV3 is gisteren besteld.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 23-05-2025 08:46 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dit "ontkoppelgedoe" vind ik 1 van de weinige nadelen ten opzichte van Tesla. Bij Kia (en de meeste andere automerken) zijn er te veel "overbodige" handelingen. Bij Tesla heb je bv gewoon een ontkoppelknop op je scherm. Werkt altijd. Het ontkoppelen via locken en unlocken van de deur werkt wel (handigste vind ik via de handgreep op de deur zelf) maar er zijn tig redenen waarom het eerst locken niet werkt: auto staat aan, frunk op etc. Laatst had ik bv mijn frunk al open om mijn kabel op te bergen voordat ik de laadsessie stopte. Ik was te laat voor de 15 seconden. Dan moet eerst de frunk dicht, dan locken, dan unlocken en dan kan de kabel los. Zo zijn er meer dingen die te omslachtig zijn: starten, rempedaal intrappen voor schakelen tussen vooruit en achteruit. Begrijp me goed, ik vind de EV3 een geweldige auto, maar Tesla doet dit soort dingen zo briljant in vergelijking met alle andere merken waar ik ervaring mee heb, dat het wennen blijft. Overigens wil ik niet terug naar Tesla en dat komt niet alleen door Musk. De EV3 heeft veel kwaliteiten die de M3 niet heeft.
In i pedal mode kan je gewoon de auto terwijl die nog vooruit rolt/rijdt in z'n achteruit zetten en dan stopt ie zelf en gaat achteruit. Geen rempedaal voor nodig. De rest van je relaas ben ik het volledig mee eens.EricEric752 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:43:
Dit "ontkoppelgedoe" vind ik 1 van de weinige nadelen ten opzichte van Tesla. Bij Kia (en de meeste andere automerken) zijn er te veel "overbodige" handelingen. Bij Tesla heb je bv gewoon een ontkoppelknop op je scherm. Werkt altijd. Het ontkoppelen via locken en unlocken van de deur werkt wel (handigste vind ik via de handgreep op de deur zelf) maar er zijn tig redenen waarom het eerst locken niet werkt: auto staat aan, frunk op etc. Laatst had ik bv mijn frunk al open om mijn kabel op te bergen voordat ik de laadsessie stopte. Ik was te laat voor de 15 seconden. Dan moet eerst de frunk dicht, dan locken, dan unlocken en dan kan de kabel los. Zo zijn er meer dingen die te omslachtig zijn: starten, rempedaal intrappen voor schakelen tussen vooruit en achteruit. Begrijp me goed, ik vind de EV3 een geweldige auto, maar Tesla doet dit soort dingen zo briljant in vergelijking met alle andere merken waar ik ervaring mee heb, dat het wennen blijft. Overigens wil ik niet terug naar Tesla en dat komt niet alleen door Musk. De EV3 heeft veel kwaliteiten die de M3 niet heeft.
Bedankt voor de tips van het ontkoppelen van de laadkabel, ik ga mijn routine aanpassen, dat van die 15 seconden was namelijk nieuw voor mij!
Dat van die ipedal noemde jij geloof ik al eerder, maar lukt mij niet. Ik gebruik altijd regen 3 en i pedal mode. Werkt trouwens uitstekend. 1 pedal drive is een van de geweldige voordelen van (de meeste) EVs. Ik zal er nog eens naar kijken.AtlAntA schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:26:
[...]
In i pedal mode kan je gewoon de auto terwijl die nog vooruit rolt/rijdt in z'n achteruit zetten en dan stopt ie zelf en gaat achteruit. Geen rempedaal voor nodig. De rest van je relaas ben ik het volledig mee eens.
Als het ontkoppelen vervelend werkt dan kan je ook de instelling aanpassen dat de laadkabel automatisch ontkoppeld wordt wanneer de laadsessie is gestopt.
Ik heb dit zelf niet gedaan; ik ben (misschien onterecht) nog bang voor laadkabeldiefstal. Al laad ik tegenwoordig vooral bij snelladers en daar is het natuurlijk geen issue. Misschien maar eens uit zetten
Ik heb dit zelf niet gedaan; ik ben (misschien onterecht) nog bang voor laadkabeldiefstal. Al laad ik tegenwoordig vooral bij snelladers en daar is het natuurlijk geen issue. Misschien maar eens uit zetten
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 23-05-2025 09:52 ]
Voor het ontkoppelen kan je ook gewoon de 'deuren van het slot' knop drukken als je bij de kabel staat. Onafhankelijk of de deuren al open zijn.camperfan! schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:40:
Bedankt voor de tips van het ontkoppelen van de laadkabel, ik ga mijn routine aanpassen, dat van die 15 seconden was namelijk nieuw voor mij!
Ik neem zelf dus gewoon mijn sleutel mee als ik de auto van de lader haal, klik op open en trek dan de kabel eruit. Dan maakt het dus niet uit of er deuren open zijn en dat werkt altijd.
Ben nu niet in de buurt van de autop maar het kan ook zo zijn dat het een instelling is ergens in het onoverzichtelijke oerwoud van instellingen.EricEric752 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Dat van die ipedal noemde jij geloof ik al eerder, maar lukt mij niet. Ik gebruik altijd regen 3 en i pedal mode. Werkt trouwens uitstekend. 1 pedal drive is een van de geweldige voordelen van (de meeste) EVs. Ik zal er nog eens naar kijken.