Ik had wel gelezen dat intensief gebruik van Kia Connect de 12V-accu kan belasten, maar nergens gevonden dat dit invloed zou hebben op het verbruik van de hogevoltage-accu. Dat maakt het verlies van 6,4 kWh tijdens stilstand in mijn geval extra opvallend – wat mij betreft echt buitenproportioneel.aip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Ik herken dat (vooralsnog) niet. Wat ik wel weet van o.m. de Tesla en Volvo XC60, is dat het via de App op je telefoon contact maken ervoor bij verschillende auto's kan voor kan zorgen dat de auto langer 'aan' blijft staan, d.w.z. in een soort van standby modus en blijft communiceren met de server. Als je dat niet doet, gaan veel auto's in een 'diepe slaap' en dan verbruiken ze veel minder energie is mijn ervaring.
Toen je weer ging opladen op 4 mei, op welk % stond de auto toen voorafgaand aan het laden?
En die 6,4kWh, waar heb je die informatie vandaag? Van de auto, van de lader, of van een kWh meter in bijvoorbeeld je huis? Er zit - zeker bij lage laadstromen - behoorlijk wat verlies tussen wat er de facto in de accu van de auto aankomt en er op je huisaansluiting wordt gebruikt. Dat kan zo maar 10+ procent schelen.
In totaal heb ik in die periode vier keer de status gecontroleerd via de app. Verder is de auto niet geopend, niet gestart en niet aan de laadkabel gehangen.
De laagste SOC die ik heb gemeten vóór het opladen was 73%, terwijl ik op 80% ben vertrokken voor mijn vakantie. Na opnieuw opladen tot exact 80% op 4 mei werd er 6,4 kWh geladen om weer op hetzelfde niveau uit te komen.