Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:32

DEVegg

DEVegg

Oeh dat is balen. Het was eerlijk gezegd ook te mooi om waar te zijn… thanks

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:05
aip schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:46:
[...]

Wij zijn afgelopen zondag met de EV3 naar Zuid Frankrijk gereden.

..
Wij zijn afgelopen week ook een weekje in Zuid Frankrijk geweest. In de Provence.
Ongeveer 1250km enkele reis.
Heenweg 1 overnachting
Terugweg in 1x huiswaarts.

Het was al weer een tijdje geleden dat we met een EV zuidwaarts waren gereden. Jaren geleden vaak met de Model S in Frankrijk, Zwitserland en Italie geweest. Dat ging toen best prima.

Ik had voor nu een Golden abbo genomen, voor een maand, op FastNed. De dekkingsgraad is verbazingwekkend goed in Belgie en Frankrijk + Plug-en-Charge werkt altijd.
Scheelt met abbo ook nog wat in kosten (€ 0,51 / KWh in Belgie, € 0,44 / KWh in Frankrijk).
Geen idee trouwens wat laden bij Tesla kost tegenwoordig.

Ook Ionity een keer geprobeerd met de Kia Pug-en-Charge aan.
Dat hebben we niet werkend gekregen.
Bij de eerste connectie waren de 'certificaten' goed geinstalleerd gaf de app aan.
Maar het leek wel of elke keer Ionity prioriseerde en daarna een conflict had met Kia Plug-en-Charge.
Bij elk poging werd zowel een bedrag van Ionity als van Kia gereserveerd op de creditcard.

Na enkele pogingen toen de Plug-en-Charge uitgezet in de EV3.
Daarna werkte Ionity laden wel. Maar dan dus via Ionity zelf.

Ionity crediteert keurig de ongebruikte gereserveerde bedragen binnen enkele dagen terug.
Bij Kia wacht ik nog steeds op de nog 3 openstaande reserveringen van de Ionity laadpoging.

De laadtijd onderweg viel ons erg mee.
Er was bijna niet tegenop te plassen of te eten.
Slechts 1x op 1 voorganger hoeven wachten bij een FastNed.
De terugweg in ongeveer 14 uur gedaan met 4 laadstops inclusief 2x wat uitgebreidere eetpauze. Vertrek rond de 90 SoC.
Snelheid, waar mogelijk, tussen 120-130 km/u.

Wij hebben vooraf gekeken waar we wilden stoppen. En elke keer de volgende laadstop als bestemming ingevoerd na een laadstop in de Kia Navi.
Dit ook een beetje ter gemoedrust voor mijn vrouw :)
Zelf heb ik wat minder laadangst.
Maar ook om ervoor te zorgen dat we bij FastNed uit zouden komen.

De Kia Navi met 'eigen inbreng' voor laadstops tussendoor is niet werkbaar. Op de gekste momenten wordt je richting een lader gestuurd, met nog veel te hoge SoC.
Ook de waarschuwingen bij inplannen route mbt 'te weinig SoC' is veel te conservatief. Vind ik.

Lange afstanden rijden met de EV3 is een genot + laden is echt geen probleem.
Alleen mensen die nog in 1 ruk met minimale plasstops richting het zuiden willen jakkeren zullen nog wat sneller op de bestemming zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 23-04-2025 08:31 ]

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:22
@PrimaBB Heb je de update al wel geinstalleerd en dan de SoC lager gezet die je bij aankomen aan kunt geven?
Gewoon even uit intresse omdat je aangeeft dat Kia nog steeds rare SoC waardes aanhoud....

Gewoon spullen

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:50

aip

PrimaBB schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:20:
[...]

De Kia Navi met 'eigen inbreng' voor laadstops tussendoor is niet werkbaar. Op de gekste momenten wordt je richting een lader gestuurd, met nog veel te hoge SoC.
Ook de waarschuwingen bij inplannen route mbt 'te weinig SoC' is veel te conservatief. Vind ik.
Dat vergat ik nog te melden; de Kia navigatie wil je op de raarste momenten langs een lader sturen. Ik vind het fijn om de navi op de HUD te zien, maar heb vaak toch maar voor google maps gekozen, dan heb je van de Kia suggesties in ieder geval geen last.

Qua kosten: ik heb het van tevoren even bekeken, Tesla is in F met abbo zo'n 36 ct per kWh (varieert per locatie een paar cent; en dan dus dat tientje per maand voor Tesla, maandelijks opzegbaar). Dat kwam gunstiger uit dan Fastned in mijn berekening, hoewel het niet de wereld scheelt.

• PrimaBB
Soepie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:30:
@PrimaBB Heb je de update al wel geinstalleerd en dan de SoC lager gezet die je bij aankomen aan kunt geven?
Gewoon even uit intresse omdat je aangeeft dat Kia nog steeds rare SoC waardes aanhoud....
Dit zag ik later onderweg pas, dat dit kon inderdaad.
Niet geprobeerd in combi met de 'eigen keuze' van laadmomenten bij de EV3.

Zal dit eens proberen binnenkort.

• PrimaBB
aip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:40:
[...]

Dat vergat ik nog te melden; de Kia navigatie wil je op de raarste momenten langs een lader sturen. Ik vind het fijn om de navi op de HUD te zien, maar heb vaak toch maar voor google maps gekozen, dan heb je van de Kia suggesties in ieder geval geen last.

Qua kosten: ik heb het van tevoren even bekeken, Tesla is in F met abbo zo'n 36 ct per kWh (varieert per locatie een paar cent; en dan dus dat tientje per maand voor Tesla, maandelijks opzegbaar). Dat kwam gunstiger uit dan Fastned in mijn berekening, hoewel het niet de wereld scheelt.
De eigen inbreng wat laadmomenten betreft kan je in de EV3 eenvoudig uitzetten. Wordt daarna ook onthouden.
Ik las net ook de suggestie om de 'aankomst' SoC wat lager te zetten. Dat kan ook helpen.

Laadkosten van 36ct / kWh bij Tesla? Wow. Dat is wel aanzienlijk lager dan mijn 44 ct.
Misschien voor een volgende keer.

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:46
aip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:40:
[...]

Kan je in Googlemaps ook aanzetten dat hij laadpunt suggesties geeft bij langere routes waarbij je range in het gedrang komt? Ik zoek nu elke keer handmatig een laadpunt onderweg en ik zou dit toch ook graag via mijn vaste navigatie software willen doen.

• aip

aip

Blaauw87 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:37:
[...]

Kan je in Googlemaps ook aanzetten dat hij laadpunt suggesties geeft bij langere routes waarbij je range in het gedrang komt? Ik zoek nu elke keer handmatig een laadpunt onderweg en ik zou dit toch ook graag via mijn vaste navigatie software willen doen.
Voor zover ik weet niet. Wat ik heb gedaan is vooraf in ABRP een reis plannen met de instructie alleen Tesla SuC's te gebruiken. Die SuC's telkens in Google Maps als bestemming ingegeven. Daarnaast de Kia navigatie op de eindbestemming ingesteld. Voor mij afdoende.

En ik ga eens zoeken hoe ik de Kia oplaad suggesties uit kan zetten. Zou een hoop irritatie schelen.

• aip

aip

PrimaBB schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:22:
[...]

Laadkosten van 36ct / kWh bij Tesla? Wow. Dat is wel aanzienlijk lager dan mijn 44 ct.
Varieert van 22 ct voor 10u in bijvoorbeeld Thiais en Lille tot 42 cent overdag en in de avond in Lille geloof ik. Al met al rond de 36ct of zelfs iets minder.

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:46
PrimaBB schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:22:
[...]

De eigen inbreng wat laadmomenten betreft kan je in de EV3 eenvoudig uitzetten. Wordt daarna ook onthouden.
Ik las net ook de suggestie om de 'aankomst' SoC wat lager te zetten. Dat kan ook helpen.

Je kan met de chargemap app (iig iPhone) in carplay ook naar laadpunten van Tesla navigeren. Je zou daar ook de bezetting en het type lader (adhv max laadsterkte) moeten kunnen zien als je ingelogd bent in de chargemap app. Heb het zelf nog niet voor een lange trip met meerdere stops gebruikt. Wat jammer is is dat je de carplay actieve navigatie niet samen kunt gebruiken met de KIA navi, je zou dan makkelijker op basis van actueel verbruik/SoC via chargemap (manueel) je beste laadlocatie kunnen kiezen en die gebruiken in de KIA navi omdat de KIA navi veel minder laad aanbieders als mogelijke locatie kent.

Hierbij een link naar een artikel van iCulture over navi/ laad aps beschikbaar in Apple Carplay:

https://www.iculture.nl/gids/carplay-apps-elektrische-auto/#

[ Voor 10% gewijzigd door pati op 23-04-2025 10:55 ]

EV3 adv + LR 19” allseason

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:46
Zonde dat het niet via Maps kan, het liefst zou ik het allemaal in één app willen en ik ben qua routeplanning wel groot fan van GM. Ik zal het artikel van Iculture eens doorlezen, maar zie zo snel geen goed alternatief.

Het liefst heb ik dat de planner direct rekening houdt met je accu/range en zo gelijk uitrekent waar je moet opladen en dat dit werkt op Android Auto / Carplay..

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:38
Blaauw87 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:03:
Zonde dat het niet via Maps kan, het liefst zou ik het allemaal in één app willen en ik ben qua routeplanning wel groot fan van GM. Ik zal het artikel van Iculture eens doorlezen, maar zie zo snel geen goed alternatief.

Het liefst heb ik dat de planner direct rekening houdt met je accu/range en zo gelijk uitrekent waar je moet opladen en dat dit werkt op Android Auto / Carplay..
Ik heb zo'n OBD dongle liggen die je volgens mij kunt koppelen aan ABRP.
Binnenkort veel meer tijd en dan ga ik het eens uitproberen.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:53

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

_birdie_ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:09:
[...]

Je kunt ook gewoon via Kia Connect koppelen

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• pati
_birdie_ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:09:
[...]

Om alle info van de KIA in ABRP in Carplay te kunnen gebruiken moet je wel de betaalde versie van de app hebben. Weet eigenlijk niet of je ook via je mobiel kunt integreren en carplay dus niet gebruiken.

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07 07:58
aip schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:46:
[...]

Wij zijn afgelopen zondag met de EV3 naar Zuid Frankrijk gereden. Eerste keer, normaal gaan we met mijn Volvo, maar mevrouw wilde het graag eens met haar auto proberen. De optie geen snelwegen heb ik niet gevonden. Wat ik storender vond is dat de Tesla Superchargers niet in het navigatiesysteem staan. Terwijl dat de meest ideale optie is voor snelladen. Net naast de snelweg, veel goedkoper dan Ionity en dergelijke (zeker als je een maand een abbo neemt op Tesla, dan betaal je gemiddeld ca. 36 ct per kWh), en er zijn vaak winkelcentra of fastfood restaurants bij de Superchargers (of andersom eigenlijk).

Via Apple Carplay en Google Maps dat dus maar opgelost.

De reis beviel eigenlijk best prima trouwens. Het scheelt ongeveer 1,5 uur in vergelijking met op benzine rijden en dus 1x tanken en door voor 1100 km. De hond moet toch ook 2x eruit om te plassen, dus die 1,5 uur is acceptabel voor ons, maar veel meer moet het niet worden.

Rijgedrag van de EV3 bevalt ook goed. Alleen de stoelen kunnen aan de Volvo niet tippen, maar daar staat Volvo ook bekend om, dus dat kan ik de EV3 niet aanrekenen. Al met al beviel het prima.

Zondag of maandag weer naar huis, zien hoe dat loopt, en wat de totale kosten dan zijn. Ik gok dat het bij laden bij Tesla zo ongeveer 120-150 euro scheelt t.o.v. benzine tanken voor een retourtje, en dan heb ik gewoon altijd de maximum snelheid +3km gereden, dus niet geprobeerd zuinig te zijn.
Bij Ionity betaal je met abonnement 33 of 39 cent in Frankrijk. En goedkoopste abonnement is maar 3,99/maand en je kunt dit volgens mij gemakkelijk uit en aanzetten. Valt heel erg mee dus.

Ik was de afgelopen week in Frankrijk en had in laadstops van 16 minuten 39% en 21 minuten 47% (long range) bijgeladen. Dus als je met 100% vertrekt en je doet dan 3x een laadstop dan kom je aardig in de buurt van de 1100km denk ik. En met benzine moet je toch eigenlijk ook wel 2-3x stoppen op zo’n afstand lijkt me? Dus effectief zal het normaliter geen 1.5 uur moeten schelen gok ik.

• PrimaBB
RFr1980 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:21:
[...]
Bij Ionity betaal je met abonnement 33 of 39 cent in Frankrijk. En goedkoopste abonnement is maar 3,99/maand en je kunt dit volgens mij gemakkelijk uit en aanzetten. Valt heel erg mee dus.

Ik was de afgelopen week in Frankrijk en had in laadstops van 16 minuten 39% en 21 minuten 47% (long range) bijgeladen. Dus als je met 100% vertrekt en je doet dan 3x een laadstop dan kom je aardig in de buurt van de 1100km denk ik. En met benzine moet je toch eigenlijk ook wel 2-3x stoppen op zo’n afstand lijkt me? Dus effectief zal het normaliter geen 1.5 uur moeten schelen gok ik.
Vergis je niet in 'omstandigheden' als weer, hoogteverschillen :)
En de rijsnelheid maakt ook veel uit natuurlijk.

Heb een tijdje max 120 moeten rijden (waar 130 mocht) om volgende laadpunt te halen.

Verbruik is toch net wat anders dan in NL

• _birdie_
pati schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:35:
[...]

Om alle info van de KIA in ABRP in Carplay te kunnen gebruiken moet je wel de betaalde versie van de app hebben. Weet eigenlijk niet of je ook via je mobiel kunt integreren en carplay dus niet gebruiken.
ik hoop het met de freetrial te kunnen testen ... ik wil ook mijn state of Health van mijn regelmatig accu kunnen aflezen ..

maar het blijft jammer dat je niet additionele SUC's kunt toevoegen die nu niet in de navigator zitten.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• aip

aip

RFr1980 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:21:
[...]

Ik zie bij Ionity toch echt wat anders... om tot 39 cent te komen betaal je 8 euro.... Maar goed, het is klein bier zoals ik al zei. Ik wilde 4 keer laden om vol genoeg thuis te komen bij ons huis hier in F. 3x zou moeten lukken, maar dan moet je geen 133 rijden, maar 115, en kom ik hier aan met 8-10%

En als ik met de volvo ga, stop ik 2x. 1x voor tanken + hond, 1x voor de hond. Zonder hond en in de vorige volvo redde ik het zonder stoppen, daar reed ik met 140kmh 1300 km mee. Het genot van een oude V70 D5......

Maar dat is niet verantwoord, en deed ik al een aantal jaar voor de verkoop ervan al niet meer.

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Iemand ook last van het volgende en/of heeft een oplossing. Het is een paar keer gebeurd dat ik de auto in stap met mijn iPhone 15 Pro en dat de EV3 aangeeft dat Carplay niet geladen kan worden. Telefoon herstarten doet niets en er is geen enkele optie (zover ik weet) om vanuit de auto iets te forceren. Alle knoppen die verwijzen naar Carplay zijn dan greyed out. Het enige wat wil helpen is volledig uit de auto stappen, alles afsluiten en min. 2 min wachten. Rete irritant

Aanvulling: IOS-versie 18.4.1

[ Voor 3% gewijzigd door DEVegg op 23-04-2025 17:59 ]

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• aip

aip

DEVegg schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:55:
Iemand ook last van het volgende en/of heeft een oplossing. Het is een paar keer gebeurd dat ik de auto in stap met mijn iPhone 15 Pro en dat de EV3 aangeeft dat Carplay niet geladen kan worden. Telefoon herstarten doet niets en er is geen enkele optie (zover ik weet) om vanuit de auto iets te forceren. Alle knoppen die verwijzen naar Carplay zijn dan greyed out. Het enige wat wil helpen is volledig uit de auto stappen, alles afsluiten en min. 2 min wachten. Rete irritant
Rete irritant inderdaad. Het enige wat bij mij helpt is volledig opnieuw koppelen van de telefoon. Dat doe ik dus maar niet. Inpluggen op de usb kabel dus maar, dat werkt bij mij wel. Maar wel een slecht alternatief.

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:10
Is er al iemand die "Hé KIA" kan gebruiken als opening voor een spraakopdracht ?
Zo ja, enig idee waarom dit bij mij niet kan cq. welke instellingen nodig zijn ?

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
PSNE schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:29:
Is er al iemand die "Hé KIA" kan gebruiken als opening voor een spraakopdracht ?
Zo ja, enig idee waarom dit bij mij niet kan cq. welke instellingen nodig zijn ?
Als je het spraakknopje op je stuur indrukt kun je een commando geven (zonder hé Kia).

• PSNE
Kiwi70 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:53:
[...]

Als je het spraakknopje op je stuur indrukt kun je een commando geven (zonder hé Kia).
Dat was me uiteraard bekend.....

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-10 18:15
Volgens mijn dealer komt deze AI functie pas met een volgende update mee naar Nederland.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

Coffee

Coffee

GJonke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:53:
Volgens mijn dealer komt deze AI functie pas met een volgende update mee naar Nederland.
Nee hoor, de AI functie is al een tijdje beschikbaar. Ik en een aantal andere hebben hem al gebruikt.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• PSNE
Coffee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:11:
[...]

Nee hoor, de AI functie is al een tijdje beschikbaar. Ik en een aantal andere hebben hem al gebruikt.
Maar werkt hij ook op jouw (spraakcommando): reageert hij op "Hé KIA" zonder dat je op de knop duwt ?
En hoe heb je dat dan voor mekaar gekregen ? (instellingen?)

• Coffee

Coffee

Coffee

PSNE schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:59:
[...]

Maar werkt hij ook op jouw (spraakcommando): reageert hij op "Hé KIA" zonder dat je op de knop duwt ?
En hoe heb je dat dan voor mekaar gekregen ? (instellingen?)
Dat was daarvoor toch al beschikbaar? En niet echt onderdeel van de AI functionaliteit? Ik gebruik het niet dus weet het niet 100% zeker, zal het zo testen

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

aip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:59:
[...]

Rete irritant inderdaad. Het enige wat bij mij helpt is volledig opnieuw koppelen van de telefoon. Dat doe ik dus maar niet. Inpluggen op de usb kabel dus maar, dat werkt bij mij wel. Maar wel een slecht alternatief.
Nou die 2 min. Wachten werkt nu ook niet meer 😔

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:00
DEVegg schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:59:
[...]

Nou die 2 min. Wachten werkt nu ook niet meer 😔
Tja, wat het voor de één fixt maakt het waarschijnlijk voor de ander slechter (update iOS 18.4.1):
Deze update bevat belangrijke probleemoplossingen, beveiligingsupdates en verhelpt een zeldzaam probleem waarbij er in bepaalde voertuigen geen draadloze CarPlay-verbinding tot stand kon worden gebracht.
Bron

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:00
Sinds 2 weken rij ik in mijn GT-Plusline. Erg tevreden. Komend uit een Tesla Model 3, moet ik alleen nog even wennen aan dingen die niet "vanzelf" gaan (starten auto, afsluiten bij weglopen, sluiten laadklep, rem intrappen om te schakelen tussen drive / reverse).

Verder echt een hele fijn auto. Er zijn nog 2 kleine probleempjes waar ik soms tegenaan loop. Wellicht dat iemand hier weet hoe ik die kan oplossen.

1. De auto gaat open zodra je in de buurt komt. Dit werkt perfect en zonder haperen. Als ik de hond uit ga laten gebeurt er echter meestal het volgende: Ik loop naar de achterklep, die gaat automatisch open, de hond springt erin, ik sluit de klep, vervolgens wil ik zelf instappen en de deur zit op slot. Dan moet ik alsnog mijn sleutel pakken. Als ik weg loop van de auto en er weer naar toe loop unlockt de deur wel automatisch. Het gaat dus niet om een slechte sleutelontvangst, maar om het feit dat ik de achterklep heb geopend en weer gesloten waardoor de auto blijkbaar denkt dat ik alleen wat in de achterbak wilde leggen.
2. Als de navigatie de route herberekent wordt dat aangegeven met een geluidje. In de buurt van mijn huis wordt aan de weg gewerkt waardoor de route iets anders is en daardoor krijg ik minstens 5 van die pingetjes binnen een halve minuut. Het is fijn dat de route wordt aangepast, maar daar hoef ik verder niet op geattendeerd te worden. Ik heb geen optie kunnen vinden om dit uit te zetten.

• eelco_akker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 19:43
EricEric752 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:56:
Sinds 2 weken rij ik in mijn GT-Plusline. Erg tevreden. Komend uit een Tesla Model 3, moet ik alleen nog even wennen aan dingen die niet "vanzelf" gaan (starten auto, afsluiten bij weglopen, sluiten laadklep, rem intrappen om te schakelen tussen drive / reverse).

Verder echt een hele fijn auto. Er zijn nog 2 kleine probleempjes waar ik soms tegenaan loop. Wellicht dat iemand hier weet hoe ik die kan oplossen.

1. De auto gaat open zodra je in de buurt komt. Dit werkt perfect en zonder haperen. Als ik de hond uit ga laten gebeurt er echter meestal het volgende: Ik loop naar de achterklep, die gaat automatisch open, de hond springt erin, ik sluit de klep, vervolgens wil ik zelf instappen en de deur zit op slot. Dan moet ik alsnog mijn sleutel pakken. Als ik weg loop van de auto en er weer naar toe loop unlockt de deur wel automatisch. Het gaat dus niet om een slechte sleutelontvangst, maar om het feit dat ik de achterklep heb geopend en weer gesloten waardoor de auto blijkbaar denkt dat ik alleen wat in de achterbak wilde leggen.
Je kan op het streepje drukken met je vinger op de hendel van de deur, dan gaat de hendel open, hoef je de sleutel niet te pakken. Op die manier kan je hem ook op slot doen

• EricEric752
eelco_akker schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:00:
[...]

Je kan op het streepje drukken met je vinger op de hendel van de deur, dan gaat de hendel open, hoef je de sleutel niet te pakken. Op die manier kan je hem ook op slot doen
Ik meen dat ik dat al geprobeerd had, maar net even naar buiten gelopen en dat werkt idd goed.

Toen ik dat (een paar keer) probeerde, viel met net op dat als je heel kort na een vergrendeling weer naar de auto loopt, dat de automatische ontgrendeling dan niet altijd werkt. Dat is natuurlijk ook wat er gebeurt als je de klep sluit en dan direct daarna zelf wilt instappen. Dan volgen de vergrendeling van de klep en de ontgrendeling van het bestuurdersportier elkaar heel snel op.

Overigens werkt het automatisch openen van de achterklep echt heel fijn. In vorige auto's stond ik nog wel eens vruchteloos met mijn been onder de bumper te zwaaien, maar hier werkt het heel goed. De klep gaat altijd open als je het wilt en nooit per ongeluk. Dat heeft Kia echt goed gedaan.

• 69Earlybay
  • Laatst online: 27-10 09:15
EricEric752 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik meen dat ik dat al geprobeerd had, maar net even naar buiten gelopen en dat werkt idd goed.

Toen ik dat (een paar keer) probeerde, viel met net op dat als je heel kort na een vergrendeling weer naar de auto loopt, dat de automatische ontgrendeling dan niet altijd werkt. Dat is natuurlijk ook wat er gebeurt als je de klep sluit en dan direct daarna zelf wilt instappen. Dan volgen de vergrendeling van de klep en de ontgrendeling van het bestuurdersportier elkaar heel snel op.

Overigens werkt het automatisch openen van de achterklep echt heel fijn. In vorige auto's stond ik nog wel eens vruchteloos met mijn been onder de bumper te zwaaien, maar hier werkt het heel goed. De klep gaat altijd open als je het wilt en nooit per ongeluk. Dat heeft Kia echt goed gedaan.
Het is alleen jammer dat het naar mijn idee alleen werkt als je via de achterzijde komt aan lopen. Kom je via de voorkant aanlopen richting de achterklep werkt het systeem niet omdat je auto dan als eerst van slot gaat.

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:08
Roland_EM25 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:48:
30 april mogen wij onze EV3 GT-Line in het Ivory Silver ophalen!!

21 Maart besteld, dus zeer tevreden met de levertijd!
Wat snel!! Ik heb exact dezelfde bestel op 12-2 en nog geen zicht op levering...

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:15
Zojuist melding gekregen uit de app dat het laden was gestopt en in de voertuigdiagnose staat een melding: Fout in ingebouwde oplader.
Laden wil ook niet meer starten, ben bang dat ik de volgende ben met ICCU issues. Zal de auto even tijdje uit laten staan om te zien of het zich nog hersteld maar..

• EricEric752
Klopt. Past ook bij het probleem dat ik met de deur heb als ik net de klep heb gebruikt. Het lijkt een beetje dat of de deur ontgrendelt of de achterklep. Hoewel ik ook wel heb gehad dat de deur toch ontgrendelde nadat ik de klep had gebruikt. Wellcht omdat ik iets langzamer was of zo.

• PSNE
mats schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:01:
Zojuist melding gekregen uit de app dat het laden was gestopt en in de voertuigdiagnose staat een melding: Fout in ingebouwde oplader.
Laden wil ook niet meer starten, ben bang dat ik de volgende ben met ICCU issues. Zal de auto even tijdje uit laten staan om te zien of het zich nog hersteld maar..
Oeps, klinkt niet goed....
Sterkte wens ik je als (eerder) slachtoffer van de ICCU problematiek.... :'(

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:39
Had je de OTA update van het ICCU systeem al gehad? Deze is zo uit mijn hoofd 2 weken geldeen ergens gepushed.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
Ik heb nu al een paar keer gezien dat tijdens navigeren het scherm op zwart gaat. Het kleine venstertje rechts blijft wel zichtbaar, maar het hoofdscherm blijft een minuutje zwart. Iemand die dit herkend ?

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-10 16:09
De_Buurmannen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:34:
Ik heb nu al een paar keer gezien dat tijdens navigeren het scherm op zwart gaat. Het kleine venstertje rechts blijft wel zichtbaar, maar het hoofdscherm blijft een minuutje zwart. Iemand die dit herkend ?
Ik herken het probleem. Na de eerste update in maart ging ik de navigatie van kia proberen. Het viel in het begin steeds uit opdezelfde stukje en later 3 keer in een kort ritje van 25km. Ik ben weer carplay gaan gebruiken. 1 weekje later na de april update en smart regenative update heb ik het weer geprobeerd. Nu geen last van. Ik heb andere ev3 gebruikers gesproken sommige geen last van en aantal nog steeds last van. Ze hebben het doorgegeven aan de dealer. Reden en oplossing nog geen idee.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-10 06:34

WTM

Eerste lange rit naar buitenland gemaakt, vertrokken met 100% SoC en 360.9 km gereden (Amsterdam naar Calais veelal snelweg dus) om uit te komen op 14% SoC. Veel file bij Antwerpen (so what else is new).

Komt niet in de buurt van de WLTP 605km of eigenlijk 571km met de GtPlus line met 19”. 86% verbruikt dus 100% zou 419,6 km zijn tot 0….

Niet echt laadstress gehad. Maar leren vertrouwen inschatten wat slechtste scenario is…?

Qua rij comfort wel prima tevreden. In de file met SCC is een genot. Niet schakelen, zelf accelereren of remmen en afstand houden etc. Heel fijn.

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:25
De_Buurmannen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:34:
Heb ik ook gehad. Soms niet en soms een paar keer per rit. Net op die momenten dat je de navigatie nodig hebt. Daardoor afslagen gemist. Heel irritant

EV3 Adv+ LR 19"

• mats
AtlAntA schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:29:
[...]

Had je de OTA update van het ICCU systeem al gehad? Deze is zo uit mijn hoofd 2 weken geldeen ergens gepushed.
De OTA heb ik ontvangen inderdaad.

Zojuist bij de dealer geweest, daar gaven ze aan dat er nog een update is voor de ICCU maar naar overleg had dat geen zin om te installeren want dat heeft geen effect als het opladen al niet meer werkt.

Bij de dealer meteen getest of snelladen nog wel werkt en dat werkt, dus voor nu staat er een afspraak over een maand om de ICCU te vervangen en de update te installeren. Hopelijk houd de auto het vol tot dan...

• AtlAntA
mats schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:
[...]

De OTA heb ik ontvangen inderdaad.

Zojuist bij de dealer geweest, daar gaven ze aan dat er nog een update is voor de ICCU maar naar overleg had dat geen zin om te installeren want dat heeft geen effect als het opladen al niet meer werkt.

Bij de dealer meteen getest of snelladen nog wel werkt en dat werkt, dus voor nu staat er een afspraak over een maand om de ICCU te vervangen en de update te installeren. Hopelijk houd de auto het vol tot dan...
Kreeg je geen vervangend vervoer aangeboden? We hebben hetzelfde met onze e208 gehad en toen we zeiden dat alleen snelladen voor ons geen optie was qua kosten en extra afstand kregen we een leen auto mee.

Ik zie dit al gebeuren bij mijn ev3 om dan een onaangename discussie aan te moeten gaan met de dealer.

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 09:51
AtlAntA schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:
[...]

Kreeg je geen vervangend vervoer aangeboden? We hebben hetzelfde met onze e208 gehad en toen we zeiden dat alleen snelladen voor ons geen optie was qua kosten en extra afstand kregen we een leen auto mee.

Ik zie dit al gebeuren bij mijn ev3 om dan een onaangename discussie aan te moeten gaan met de dealer.
Zoals vaker benoemd heb ik exact het zelfde meegemaakt (en kreeg zonder enig weerwoord een vervangende auto bij Peugeot toen). Dit zou voor mij ook geen acceptabele oplossing zijn.

• mats
AtlAntA schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:
[...]

Het werd niet zomaar aangeboden nee, wel als de auto verdere problemen zou geven natuurlijk.
Accu zit nog 83% vol dus ik verwacht misschien 1 tot 3x te moeten snelladen tussen nu en de afspraak, ik kijk het even aan en anders ga ik wel wat meer pushen voor vervangend vervoer. Snelladers genoeg in de buurt van me werk of huis dus omrijden is niet echt nodig voor mij, staat er ook 1 naast de supermarkt hier dus kan desnoods even tijdens het boodschappen doen.

Niet ideaal maar een leenauto beviel in het verleden bij VW ook vaak niet, kreeg je een benzine ding mee en/of auto zonder enkele optie. Daarnaast tenzij het dezelfde of grotere auto is past vaak mijn honden bench niet in de leenauto's. Maar misschien doet de Kia dealer dat beter, de medewerker leek in ieder geval wel ze best te doen om de auto zo snel mogelijk in hun planning te krijgen. Alle normale afspraken waren verder weg maar de auto mag nu op een zaterdag komen.

• Braajun
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-10 07:37
T--men schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb dit probleem ook, na verwijderen en opnieuw willen toevoegen van de sleutel aan mij IPhone Wallet. Heb contact opgenomen met Kia. Die verwijzen mij naar de dealer met de onderstaande instructie, de afspraak staat maar duurt nog even. Dus weet niet of het werkt:

Het volgende kun je meegeven aan de Kia dealer:

*Root Cause:*

* Een van de UWB-antennes kan soms in de communicatiefoutstatus vallen, waardoor de UWB-communicatie tussen telefoon en voertuig kan mislukken tijdens het maken van de Digital Key Owner Key.

*Tegenmaatregel:*

Een power reset op de UWB-antennemodule kan dit oplossen.

Stappen om dit uit te voeren:

** In de bestuurdersstoel, onder het stuurwiel, op de linkerkniepositie, bevindt zich een In-cabin junction box. We hebben hier ook een diagnostische poort in. als u deze aansluitdoos opent, vindt u een witte connector met verschillende draden (de diameter van elke draad is ongeveer 2~3 mm)

** Zorg ervoor dat je de stroom van het voertuig uitschakelt

** Koppel deze witte connector los van de doos,

** Wacht langer dan 30 seconden,

** Sluit daarna de connector opnieuw aan

** Dit helpt alle controllers te resetten en eventuele netwerkcommunicatiefouten op te lossen.
Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk weer een werkende Digitale Sleutel in m'n iPhone 15 Pro :)

Ik vond het in 1e instante een beetje eng om bovenstaande fix van @T--men zelf te doen (had geen tijd om naar de dealer te gaan. Dus ik had een melding aangemaakt bij Kia Connect Support. Nou, daar heb je dus echt werkelijk helemaal niks aan! Ben 3 weken heen en weer aan het mailen geweest, maar ze hadden geen idee hoe dit op te lossen was.
Na de Kia EV3 updates was het probleem bij mij nog steeds aanwezig (las dat het toen bij sommige mensen was opgelost). Dus ook nog zelf profiel weggegooid, systeeminstellingen van EV3 hersteld, maar het probleem bleef. Ook aan de iPhone kant nog iOS updates gedaan en netwerkinstellingen gereset. Allemaal geen effect. :(

Dus ik was er een beetje klaar mee en dacht: ik ga bovenstaande fix toch maar eens zelf uitvoeren. En waarempel het probleem is daarmee opgelost! :*)

Kort stappenplan om dus zelf te doen:
1. Auto uitzetten
2. Onderstande witte stekker loshalen
3. Minstens 30 seconden wachten
4. Stekker weer vastzetten
5. Auto starten en Digital Key toevoegen via Kia Connect app op iPhone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI5XEed6iZJdtMXppFec7ljWQiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDQld0OVPiORKzInGWvEIKjc.png?f=fotoalbum_large

@T--men is het probleem bij jou inmiddels ook zo verholpen door de dealer?

• byn124
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 10:05

byn124

Thunderace

EricEric752 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:56:
De rem intrappen bij schakelen is niet nodig als je i-pedal gebruikt.
Er is ergens onder het bestuurdershulp menu een optie om die aan (of uit?) te zetten bij achteruit rijden.

Mocht je dat fijn vinden rijden natuurlijk!

--

Ik heb inmiddels een week mijn GTPlus en ben erg tevreden. Wel word ik soms een beetje gek van alle piepende rijhulp systemen dus nog ben nog op zoek naar een configuratie die wat aangenamer is (de snelheidswaarschuwing staat al uit).

Gister voor het eerst opgeladen met 330km en 75% accu gebruik. Dat is een combinatie van stukken snelweg en stadsrijden. Ik ben niet echt zuinig geweest in het rijgedrag moet ik toegeven. Valt me dus alleszins mee en kijk er naar uit om de eerste lange ritten te maken.

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie

• rubenutca
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-10 22:52
Hallo,

Heeft iemand advies voor het kunnen aanschaffen van de mesh hoofdsteun (vanuit GT line) voor in mijn plus advance?

Ohja en welke console bakjes worden hier geadviseerd?

Dank!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

grimson

domeingrommer

https://www.kia.com/nl/ov...sbrief/2025-04-giant-ev3/
'Weet jij het antwoord?
Voor ons hoofdkantoor in Breukelen staat al jaren een Giant auto te schitteren. Eind maart hebben we hier een Giant EV3 naast gezet. Heb jij ‘m al gespot? Raad mee hoe groot deze Giant EV3 is en misschien win jij wel een EV3 knuffel'
Hoe groot zou ie zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door grimson op 25-04-2025 19:58 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:56
8,97 meter lang, 3,86 meter breed en 3,28 meter hoog en 42,9 inch velgen

[ Voor 3% gewijzigd door onzenuub op 25-04-2025 22:20 ]

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:08

winnie

de poes...

Het ziet er goed uit, maar het is niet de euro ncap wat in Nederland de standaard is. Snelheden zijn bij de Korea ncap anders, en ik zie ook wat proeven die volgens mij niet onderdeel van de euro ncap zijn.

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Deze gekocht. Prima ding, jammer dat hij geen volledig afgesloten deel heeft. Zo heb ik er een oude zonnebril ingelegd, maar deels onder een brillendoekje, omdat deze in geen enkele stand volledig van het zicht is onttrokken. Verder prima bakje! https://amzn.eu/d/cGJyIVy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j7n3MY555IJWsT5lF4n6sXslt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRGaRPhNbRwihHzvrxoDnxmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asn079dIwRKRGREABWhjILOo0Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn2qLJGgRMMsO2rCUPmx3uYn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIGE7-JWJAIjYnIA_PTWGuEgpUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egW5B0KNZA8XQqyP57R1EuK6.jpg?f=fotoalbum_large

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-10 23:03
Braajun schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:19:
[...]

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk weer een werkende Digitale Sleutel in m'n iPhone 15 Pro :)

Ik vond het in 1e instante een beetje eng om bovenstaande fix van @T--men zelf te doen (had geen tijd om naar de dealer te gaan. Dus ik had een melding aangemaakt bij Kia Connect Support. Nou, daar heb je dus echt werkelijk helemaal niks aan! Ben 3 weken heen en weer aan het mailen geweest, maar ze hadden geen idee hoe dit op te lossen was.
Na de Kia EV3 updates was het probleem bij mij nog steeds aanwezig (las dat het toen bij sommige mensen was opgelost). Dus ook nog zelf profiel weggegooid, systeeminstellingen van EV3 hersteld, maar het probleem bleef. Ook aan de iPhone kant nog iOS updates gedaan en netwerkinstellingen gereset. Allemaal geen effect. :(

Dus ik was er een beetje klaar mee en dacht: ik ga bovenstaande fix toch maar eens zelf uitvoeren. En waarempel het probleem is daarmee opgelost! :*)

Kort stappenplan om dus zelf te doen:
1. Auto uitzetten
2. Onderstande witte stekker loshalen
3. Minstens 30 seconden wachten
4. Stekker weer vastzetten
5. Auto starten en Digital Key toevoegen via Kia Connect app op iPhone

[Afbeelding]

@T--men is het probleem bij jou inmiddels ook zo verholpen door de dealer?
Goed om te weten dat het zo werkt! Bij mij was het na de laatste systeem update vanzelf opgelost. Dus ben niet meer naar de dealer geweest.

• Joukev
  • Laatst online: 19-06 22:25
Hier precies hetzelfde gebeurd vannacht (ondanks alle OTA updates). Morgen contact met de dealer….

• AtlAntA
DEVegg schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:46:
Deze gekocht. Prima ding, jammer dat hij geen volledig afgesloten deel heeft. Zo heb ik er een oude zonnebril ingelegd, maar deels onder een brillendoekje, omdat deze in geen enkele stand volledig van het zicht is onttrokken. Verder prima bakje! https://amzn.eu/d/cGJyIVy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. bedankt voor het delen. Heb hem ook besteld.

• deejeebv
  • Laatst online: 21:03
Ik had een digitale sleutel aangemaakt. Deze heb ik verwijderd omdat ik een nieuwe iPhone heb. Nu wil ik hem opnieuw aanmaken, maar ik krijg in de app een foutmelding: communicatiefout met de server. Als de fout blijft bestaan, neem dan contact op met de klantenservice.
Iemand ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 27-04-2025 12:05 ]

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-10 16:16
deejeebv schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:05:
Ik had een digitale sleutel aangemaakt. Deze heb ik verwijderd omdat ik een nieuwe iPhone heb. Nu wil ik hem opnieuw aanmaken, maar ik krijg in de app een foutmelding: communicatiefout met de server. Als de fout blijft bestaan, neem dan contact op met de klantenservice.
Iemand ervaring mee?
Ik heb alles verwijderd in de app en in de auto. Daarna met beide FOB's in auto de digitale sleutel weer toevoegen.

• mats
Joukev schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:43:
[...]

Hier precies hetzelfde gebeurd vannacht (ondanks alle OTA updates). Morgen contact met de dealer….
Aii hopelijk kan je snel terecht bij de dealer.

Gisteren nog bijna 200km gereden ondanks de storing, verder nog geen problemen ontstaan gelukkig. Komende week maar keer snelladen.

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 22:22
Rutger van Bright heeft de EV3 getest:

https://www.bright.nl/vid...-ev3-niet-moet-kopen.html

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Na installeren van IOS 18.4.1 op mijn iPhone 15 Pro kan ik niet meer met Carplay verbinden. Zojuist zag ik dat ik er niet alleen in sta. Dat geeft hoop dat Apple het serieus neemt. Dus hopelijk komt er snel een update voor. Ik heb ook een berichtje achter gelaten: https://discussions.apple.com/thread/256042391

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:33

Vagax

Hehe

Irritant zulke clickbait titels van het artikel, hij is er gewoon erg blij mee en de EV3 krijgt een 8,5 als cijfer maar zegt dat je hem niet moet kopen want "er is niks speciaals aan", voor de rest gaat hij dan weer door hoe goed de auto eigenlijk wel niet is en dat je hem eigenlijk ook wel moet kopen want er is ook weer niks irritants aan de auto.

Vreemde review en conclusie

[ Voor 19% gewijzigd door Vagax op 27-04-2025 22:49 ]

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 09:51
DEVegg schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze ook, bevalt prima! :) Zonnebril houd ik gewoon in het dashboard kastje maar voor al het andere is het een fijne oplossing!

• eelco_akker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 19:43
DEVegg schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:53:
Na installeren van IOS 18.4.1 op mijn iPhone 15 Pro kan ik niet meer met Carplay verbinden. Zojuist zag ik dat ik er niet alleen in sta. Dat geeft hoop dat Apple het serieus neemt. Dus hopelijk komt er snel een update voor. Ik heb ook een berichtje achter gelaten: https://discussions.apple.com/thread/256042391
Geen problemen hier op een 16 Pro Max

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:28
Ik heb een gewone iPhone 15 geen last van.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-10 22:04
mats schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:08:
[...]

Het werd niet zomaar aangeboden nee, wel als de auto verdere problemen zou geven natuurlijk.
Accu zit nog 83% vol dus ik verwacht misschien 1 tot 3x te moeten snelladen tussen nu en de afspraak, ik kijk het even aan en anders ga ik wel wat meer pushen voor vervangend vervoer. Snelladers genoeg in de buurt van me werk of huis dus omrijden is niet echt nodig voor mij, staat er ook 1 naast de supermarkt hier dus kan desnoods even tijdens het boodschappen doen.

Niet ideaal maar een leenauto beviel in het verleden bij VW ook vaak niet, kreeg je een benzine ding mee en/of auto zonder enkele optie. Daarnaast tenzij het dezelfde of grotere auto is past vaak mijn honden bench niet in de leenauto's. Maar misschien doet de Kia dealer dat beter, de medewerker leek in ieder geval wel ze best te doen om de auto zo snel mogelijk in hun planning te krijgen. Alle normale afspraken waren verder weg maar de auto mag nu op een zaterdag komen.
Toen bij mij de ICCU problemen gaf werd de 12V accu niet meer opgeladen door de ICCU. Het was toen vlot afgelopen met de EV3; op dag 2 ging hij in een soort van noodloop (de grote accu zat nog boven de 80%) en wilde niet meer harder dan 40. Gelukkig na 10 dagen vervangen door een nieuwe ICCU. Na wat KIW gedoe (dat heb ik als ronduit waardeloos ervaren) op de eerste echte pechdag de tussenliggende periode in een Niro EV rondgereden.

• Everthree
  • Laatst online: 25-10 17:26
Daar ben ik weer. Dit keer met onze afgeleverde Ev3. ( plus advanced 58kwh, frosted blue, besteld in december) De eerste indrukken zijn goed. We rijden in in My drive, ipedal 3, stuur sportief ecomodus. Midden console voorzien van het 5l sunware bakje in blauw met stoffen deksel. ( Hier eerder getipt!) Past precies we hebben er een inlegtray in die we gebruiken als prullenbakje voor parkeerkaartjes, snoeppapiertjes etc. Tussen de achterbank en hoedenplank hebben een opvul-zeiltje met klittenband, beetje knullige oplossing omdat de achterbank daardoor moeilijker deelbaar is geworden. De Soul kon ook de rijmodus onthouden, raar dat de opvolger dat niet kan! Het hele opstart ritueel van rijmodus kiezen, piepjes uitzetten, juiste telefoon kiezen enz. is nog erg wennen. We reden hiervoor in 64kwh soul, zeer luxe uitvoering. Deze was in de ecomodus iets feller. We zijn nog druk doende om alle instellingen te finetunen; toch hier en daar duidelijk anders dan de Soul. Overigens is de beloofde AI-functie nog niet aanwezig. De update moet nog komen volgens de dealer.
2 vragen voor jullie waar ik niet helemaal uitkom;
- zijn de buitenspiegels in de plus advanced 58kwh kantelbaar in de reverse stand?
( boekje beschrijft de procedure maar resultaat blijft uit.... alleen gt plusline?)
- is er een mogelijkheid om een qobus playlist te kiezen via Android auto op het scherm van de EV3? ( Dit lukt mij tot nu toe aleen via de telefoon, en dan 1 playlist, waardoor je dus steeds terug moet naar je telefoon voor een nieuwe playlist)
Ben benieuwd naar jullie reacties Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPNR16oXwHUe8E39Q8j8JvWYaWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdyEZhkNGeefOazX3DUQqmEG.jpg?f=fotoalbum_large

• Pegasus55
  • Laatst online: 29-10 11:13
Wie kan mij helpen:

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting. Daarnaast heb ik 12 zonnepanelen van 405wp verdeeld over twee kanten van mijn dak, oost en west. Ik heb ook een load balancer geïnstalleerd.
Op dit moment leveren mijn zonnepanelen 2,22 kw op. ik heb de laadpaal ingesteld (merk ratio) ingesteld op smart loading, dus een combinatie zonnepanelen en netwerk.De auto laadt nu met een vermogen van 4.0 kw hetgeen ik erg laag vind, gezien dat er in huis verder geen grote stroomverbruikers aan staan.
ik krijg als melding dat fase 1. - -2,9kw geeft , fase 2 6,5kw en fase 3 5,7 kw.
Zou ik niet meer vermogen moeten kunnen opwekken voor het laden?

• Michel B.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 15:45
Everthree schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:39:
Daar ben ik weer. Dit keer met onze afgeleverde Ev3. ( plus advanced 58kwh, frosted blue, besteld in december) De eerste ...
Wat betreft de spiegels, de kant waarop de schakelaar staat gaat omlaag bij achteruit rijden, zie pag 260 'Automatische omkeerfunctie': https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf

• onzenuub
Michel B. schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:03:
[...]

Wat betreft de spiegels, de kant waarop de schakelaar staat gaat omlaag bij achteruit rijden, zie pag 260 'Automatische omkeerfunctie': https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf
Nope, niet bij de plus advanced, alleen GT en GT plus.

• Everthree
Klopt, had het spiegelhoofdstuk gelezen.De omschrijving is algemeen je moet zelf maar uitvogelen of dat ook voor jouw model geld. Heb de vraag ook uitgezet bij de dealer via WhatsApp. Die belde zojuist. Deze functie is alleen voorbehouden aan gt plusline.
Kia Nederland moest er ook naar zoeken; ook in de lijsten met de verschillende eigenschappen van de diverse modellen staat dit nergens vermeld.
Dus: een plus advanced heeft in de reverse modus geen automatische neerklapbare spiegels.

• mats
Sigmasailor schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:03:
[...]

Toen bij mij de ICCU problemen gaf werd de 12V accu niet meer opgeladen door de ICCU. Het was toen vlot afgelopen met de EV3; op dag 2 ging hij in een soort van noodloop (de grote accu zat nog boven de 80%) en wilde niet meer harder dan 40. Gelukkig na 10 dagen vervangen door een nieuwe ICCU. Na wat KIW gedoe (dat heb ik als ronduit waardeloos ervaren) op de eerste echte pechdag de tussenliggende periode in een Niro EV rondgereden.
Gelukkig werkt de auto hier nog steeds, hopelijk blijft het zo.
Everthree schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:23:
Klopt, had het spiegelhoofdstuk gelezen.De omschrijving is algemeen je moet zelf maar uitvogelen of dat ook voor jouw model geld. Heb de vraag ook uitgezet bij de dealer via WhatsApp. Die belde zojuist. Deze functie is alleen voorbehouden aan gt plusline.
Kia Nederland moest er ook naar zoeken; ook in de lijsten met de verschillende eigenschappen van de diverse modellen staat dit nergens vermeld.
Dus: een plus advanced heeft in de reverse modus geen automatische neerklapbare spiegels.
Wat mij betreft echt een misser dat zoiets simpels er niet op zit, een functie die ik dagelijks mis bij het parkeren thuis gezien het wel op de Golf zat.

• onzenuub
Everthree schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:23:
Met het handje kun je t nog instellen en daarna weer terugzetten naar de oorspronkelijke stand. De velgen zijn er duur genoeg voor om dit te doen.

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 08:42
Michel B. schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:03:
[...]

Het maakt niet uit naar welke kant de schakelaar staat. Bij ons kantelen beide spiegels als de schakelaar naar links of rechts staat in achteruit.

• Coffee

Coffee

Coffee

@Everthree @Michel B. @onzenuub @mats

De functie “reverse dipping side mirrors” is onderdeel van de unit die ook de geheugenfunctie voor de elektrische bestuurdersstoel regelt. Deze unit zit alleen in de GT-PlusLine, onder de bestuurdersstoel.

Ik baalde ook enorm.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 29-04-2025 15:54 ]

• mats
Coffee schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:54:
@Everthree @Michel B. @onzenuub @mats

De functie “reverse dipping side mirrors” is onderdeel van de unit die ook de geheugenfunctie voor de elektrische bestuurdersstoel regelt. Deze unit zit alleen in de GT-PlusLine, onder de bestuurdersstoel.

Ik baalde ook enorm.
Ja klopt, beetje jammer dat het niet duidelijk was uit de prijslijst maar of ik er nou een GT-PlusLine voor had afgenomen, waarschijnlijk niet :P

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:22
Heel eerlijk gezegd zet ik het meestal wel weer uit. Ik kan (en dat kan best aan mijn zit positie liggen) prima de stoepranden zien zonder dat de spiegels omlaag gaan.
Misschien moet ik het toch een keer een betere kans geven om er aan te wennen.

Gewoon spullen

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:53

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik herinner mij dat het in dit topic eerder ging over geluidskwaliteit icm Android Auto. Hoe zijn de verdere ervaringen daarmee?
Ik had gisteren uit verveling even de DAB+ radio aan, en ik was enorm positief verrast over het geluid. Ik schakelde daarna terug naar Spotify, en het verschil lijkt enorm. Heeft iemand instellingen waarmee dit probleem beter is?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• _birdie_
Johan9711 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:59:
Ik herinner mij dat het in dit topic eerder ging over geluidskwaliteit icm Android Auto. Hoe zijn de verdere ervaringen daarmee?
Ik had gisteren uit verveling even de DAB+ radio aan, en ik was enorm positief verrast over het geluid. Ik schakelde daarna terug naar Spotify, en het verschil lijkt enorm. Heeft iemand instellingen waarmee dit probleem beter is?
same here .. met dab knallen de boxen uit de deur op een veel lager volume en op spotify en ytm moet ik hem op 40 zetten. Ik vind het geluid niet slecht .. maar de source van de muziek is ook een issue .. vanaf morgen heb ik meer tijd en ga ik een ander uitzoeken/proberen .. maar ik ben niet ontevreden over de HK.

• Everthree
_birdie_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:06:
[...]

same here .. met dab knallen de boxen uit de deur op een veel lager volume en op spotify en ytm moet ik hem op 40 zetten. Ik vind het geluid niet slecht .. maar de source van de muziek is ook een issue .. vanaf morgen heb ik meer tijd en ga ik een ander uitzoeken/proberen .. maar ik ben niet ontevreden over de HK.
Ik heb in de equalizer de volgende instellingen gemaakt waardoor ik Android aanvaardbaar vind klinken.
Treble: 6
Midden: -2
Bas: 0
Ik gebruik overigens geen spotify maar qobuz. Hiervan vind ik de kwaliteit beter. Het is wel zo dat Android via Bluetooth werkt en dat levert niet de hoogste kwaliteit.
Ben tevreden over HK installatie.
Succes met tunen! d:)b

• Everthree
Over DAB+ gesproken.... hoeveel DAB zenders ontvangen jullie ongeveer?
Het valt mij op dat ik in de Soul veel meer zenders ontving dan nu in de EV3

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Ik heb de oorzaak bij mij bij toeval gevonden. Na de IOS update is op de eoa manier mijn ExpressVPN app gestart, maar op zo'n manier dat het niet zichtbaar was. Een andere app wilde net als Carplay niet werken. Bij die app dacht ik om even VPN aan te zetten om te kijken of dit het probleem kon verhelpen. Dat deed het, maar niet op de manier die ik verwachte. Toen ik ExpressVPN opstartte, crashte deze juist met de mededeling dat deze nu niet meer draait. Die andere app deed het weer en mijn Carplay dus ook weer. Dikke tip voor anderen: Doet je Carplay het niet, check even of je iets van een VPN hebt draaien.

In elk geval ik ben #Blij :)

• pati
Heb het afgelopen weekend voor het eerst gereden met op de trekhaak een fietsendrager en dan zijn er dus zoals bekend hulpsystemen uitgeschakeld.
Ik kon echter ook ipedal/full stop niet met de linker flipper aan het stuur inschakelen en ging er vanuit dat dit een “feature” van de trailer mode is. Kan dus wel regeneratie level 1,2 of 3 instellen maar full stop werkt niet.
Om die reden een software verzoek ingeschoten waarop ik van KIA support een antwoord krijg dat zij van afstand niets kunnen doen en ik naar de dealer zou moeten gaan.
Mijn vraag is werkt bij jullie ipedal wel in de trailer mode:
- dan moet ik dus daadwerkelijk naar de dealer.
- anders moet ik reageren dat dit “ normaal gedrag” is en een software update verzoek betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door pati op 30-04-2025 09:40 ]

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:28
pati schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:38:
Heb het afgelopen weekend voor het eerst gereden met op de trekhaak een fietsendrager en dan zijn er dus zoals bekend hulpsystemen uitgeschakeld.
Ik kon echter ook ipedal/full stop niet met de linker flipper aan het stuur inschakelen en ging er vanuit dat dit een “feature” van de trailer mode is. Kan dus wel regeneratie level 1,2 of 3 instellen maar full stop werkt niet.
Om die reden een software verzoek ingeschoten waarop ik van KIA support een antwoord krijg dat zij van afstand niets kunnen doen en ik naar de dealer zou moeten gaan.
- anders moet ik reageren dat dit “ normaal gedrag” is en een software update verzoek betreft.
Het zou zo maar eens kunnen dat in trailermode remmen op de motor ka, maar om veiligheidsredenen de fullstop niet mogelijk is, om de motor te beschermen. Trailermode gaat ervan uit dat er iets van een aanhanger achter je auto zit. Ik weet het iet, maar lijkt mij een mogelijk goede verklaring

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• aip

aip

matje70 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
[...]

Het zou zo maar eens kunnen dat in trailermode remmen op de motor ka, maar om veiligheidsredenen de fullstop niet mogelijk is, om de motor te beschermen. Trailermode gaat ervan uit dat er iets van een aanhanger achter je auto zit. Ik weet het iet, maar lijkt mij een mogelijk goede verklaring
Dat, en de parkeersensoren etc worden ook uitgeschakeld. Wellicht dat dat ook een rol speelt?

(Hier nog altijd niets gehoord over de komst van de trekhaak, dus kan het niet zelf proberen)

• pati
matje70 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
[...]

Lijkt me een goede verklaring. Het antwoord van KIA support slaat dan dus nergens op, de dealer kan daar dan dus ook niets aan veranderen. Zo lijkt het alsof KIA support de eigen functies ( en achterliggende “strategie” ) niet kent.

• rubenutca
  • Laatst online: 27-10 22:52
Ik zal dit aankomende zaterdag checken qua features + trailer mode @pati

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:27
Weet iemand waar de update van 30-4 over gaat? Moest eerst de gewijzigde voorwaarden accepteren en daarna begon de update maar bij instellingen staat er nog steeds bijgewerkt tot 31-03-2025

• WTM

WTM

Iemand die weet of het mogelijk is om de elektrische stoel (passagiersstoel) te vergrendelen dat de knoppen niet werken? Het komt nu helaas vaker voor dat ik een passagier heb die bij in en uitstappen per ongeluk de knoppen indrukt met benen / kleding.

Of als dat niet kan een soort knop te maken die verbinding verbreekt (zoals een soort lichtschakelaar ofzo...?)

• Eevje
  • Laatst online: 17:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdi8333KrMtRzmJxJN7kKnXe3FE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/OPLWCBe7WPAzW5ihUMtu5PKy.gif?f=fotoalbum_large

Zo, da's beter...eindelijk mooie velgen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Eevje op 30-04-2025 14:10 ]

• deejeebv
  • Laatst online: 21:03
BIj mij werkt dit ook niet in trailer mode, lijkt dus normaal gedrag.

• morscha
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 18:15
Ook de bakjes besteld. Blij mee! Bovenste plankje kun je verschuiven naar 3 standen, blijft hangen d.m.v. magneetjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2_z29J2HPY0vR490-5LCA74UgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCfdNNd69eNYIbpZyitJSFIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqe-o4VsIGXVggCcCx6tu7qJlcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Djt7ba3eLVCEzAcrRbrEJHje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjQA66hkErsyYJ9hTylbmpr0lGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xslp4tmiCVzGKqU6ELRZ323.jpg?f=fotoalbum_large

• WTM

WTM

bartmaniac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:09:
Weet iemand waar de update van 30-4 over gaat? Moest eerst de gewijzigde voorwaarden accepteren en daarna begon de update maar bij instellingen staat er nog steeds bijgewerkt tot 31-03-2025
waar zie je ergens een versienummer?

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:02
Pegasus55 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:44:
Wie kan mij helpen:

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting. Daarnaast heb ik 12 zonnepanelen van 405wp verdeeld over twee kanten van mijn dak, oost en west. Ik heb ook een load balancer geïnstalleerd.
Op dit moment leveren mijn zonnepanelen 2,22 kw op. ik heb de laadpaal ingesteld (merk ratio) ingesteld op smart loading, dus een combinatie zonnepanelen en netwerk.De auto laadt nu met een vermogen van 4.0 kw hetgeen ik erg laag vind, gezien dat er in huis verder geen grote stroomverbruikers aan staan.
ik krijg als melding dat fase 1. - -2,9kw geeft , fase 2 6,5kw en fase 3 5,7 kw.
Zou ik niet meer vermogen moeten kunnen opwekken voor het laden?
De 2,22 die je zonnepanelen opwekken is minder dan de -2,9 die wordt gemeten, dus daar klopt iets niet.
6,5 + 5,7 is flink meer dan de 4 waarmee wordt geladen, dus of daar klopt iets niet in de waarden of je hebt wel flinke gebruikers aanstaan. Wat geeft de meter van de netbeheerder als totaal vermogen aan?

Verder kun je bij de Ratio de minimale laadstroom bij smartsolar instellen. Mogelijk staat die laag? Verder weet ik niet wat voor logica er achter smartsolar zit (in hoeverre hij naast solar nog van het net pakt).

Pakt hij wel het volledige vermogen van 11kw in de smart modus?

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-10 13:21
Ik heb met koningsdag ook voor het eerst met een fietsendrager gereden en mij viel het zelfde op. Het is dus, zover ik kan zien, standaard dat het niet werkt.

Ik vond het uitschakelen van alle hulpsystemen wel wennen. Had jij dat ook?

• pati
honey91 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:05:
[...]

Ik heb met koningsdag ook voor het eerst met een fietsendrager gereden en mij viel het zelfde op. Het is dus, zover ik kan zien, standaard dat het niet werkt.

Ik vond het uitschakelen van alle hulpsystemen wel wennen. Had jij dat ook?
Ja vooral dat ipedal/ full stop niet werkte was even schrikken/ wennen, hield gelukkig voldoende afstand naar mn voorganger bij het stoplicht maar was toch onverwacht gedrag.
Bij mn Tesla gewend dat de ipedal/ full stop optie wel gewoon bleef werken. Je kon als ik het me goed herinner de trailer modus ook uitzetten en dan kon je bv lane keep assistant ook blijven gebruiken.

Dat KIA support me bij standaard software gedrag naar de dealer verwijst geeft me het gevoel dat ze zelf niet volledig bekend zijn met de eigen software (beperkingen).

• Pegasus55
  • Laatst online: 29-10 11:13
Chris12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:59:
[...]

De 2,22 die je zonnepanelen opwekken is minder dan de -2,9 die wordt gemeten, dus daar klopt iets niet.
6,5 + 5,7 is flink meer dan de 4 waarmee wordt geladen, dus of daar klopt iets niet in de waarden of je hebt wel flinke gebruikers aanstaan. Wat geeft de meter van de netbeheerder als totaal vermogen aan?

Verder kun je bij de Ratio de minimale laadstroom bij smartsolar instellen. Mogelijk staat die laag? Verder weet ik niet wat voor logica er achter smartsolar zit (in hoeverre hij naast solar nog van het net pakt).

Pakt hij wel het volledige vermogen van 11kw in de smart modus?
Ik had op dat moment niets aan behalve koelkast etc.
De smartsolar zou een combinatie moeten zijn tussen de zonnepanelen en het gewone netwerk.
Maar hij neemt pas van de zonnepanelen als die 6A ter beschikking hebben.
Mijn idee was dan ook dat als het laden 4 Kw is, er 2,22kw van de zonnepanelen is en 1,78 van het netwerk, hetgeen natuurlijk erg weinig is. Er zou in totaal 11 Kw geladen moeten worden uit deze combinatie.

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Van een Facebook groep ( KIA EV3):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie2La5zzosGShaQDARjvkLVU7L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uJhEZnYbUxGChto99zoWUFR.jpg?f=fotoalbum_large
----------

Gisteren het welbekende bakje binnengekregen voor onder de armsteun, maar vond het zwart toch net iets te hard afsteken van al het grijs in de auto. Hop naar de Hornbach, een Pearl Grey spuitbus gehaald en wat een wereld van verschil nu! Op de foto lijkt ie wat groenig te zijn, maar in werkelijkheid is het meer blauwig.

Op Amazon staat in de productafbeelding dat deze niet geschikt zou zijn bij de versie met het tafeltje, maar dat is onjuist. Ik heb zelf de versie met het tafeltje en hij past perfect. De opslagplek onder de armsteun is bij alle KIA EV3 modellen hetzelfde. Het is enkel de armsteun zelf die anders is afhankelijk van het model.

Voor wie ook lekker DIY aan de slag wil gaan dit weekend:

Bakje: https://amzn.to/3GOj56c
Spuitbus: https://www.hornbach.nl/p...arl-grey-400-ml/12140980/

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-10 11:50
DEVegg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:05:
Van een Facebook groep ( KIA EV3):
[Afbeelding]
----------

Gisteren het welbekende bakje binnengekregen voor onder de armsteun, maar vond het zwart toch net iets te hard afsteken van al het grijs in de auto. Hop naar de Hornbach, een Pearl Grey spuitbus gehaald en wat een wereld van verschil nu! Op de foto lijkt ie wat groenig te zijn, maar in werkelijkheid is het meer blauwig.

Op Amazon staat in de productafbeelding dat deze niet geschikt zou zijn bij de versie met het tafeltje, maar dat is onjuist. Ik heb zelf de versie met het tafeltje en hij past perfect. De opslagplek onder de armsteun is bij alle KIA EV3 modellen hetzelfde. Het is enkel de armsteun zelf die anders is afhankelijk van het model.

Voor wie ook lekker DIY aan de slag wil gaan dit weekend:

Bakje: https://amzn.to/3GOj56c
Spuitbus: https://www.hornbach.nl/p...arl-grey-400-ml/12140980/
Ziet er goed uit! Het bakje past dus wel in de GT Plusline? Was een beetje voorzichtig met bestellen hierom haha!
Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste