EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
oh zo .. helaas werken digitale sleutels niet op mijn samsung a54 (ook geen rfc).Coffee schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:16:
[...]
Met de fysieke sleutels werkt het perfect, ik gebruik de digitale sleutels (CarKey)
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Hm… 🤔 iets klopt hier nietKiwi70 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:04:
[...]
Er zijn drie tellers: sinds de laatste reset….,
Resetten is volgens mij niet mogelijk…
Resetten doe je door dat knopje even ingedrukt te houden. Deed ik een keer per ongeluk en toen werd bij ‘sinds laatste laadbeurt’ weer alles op 0 gezet (niet handig 😄).Kiwi70 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:04:
[...]
Er zijn drie tellers: sinds de laatste reset, sinds de laatste laadbeurt en van de actuele rit. Je kunt schakelen tussen die drie met het wieltje/knopje links op je stuur. Resetten is volgens mij niet mogelijk, maar ook niet echt nodig omdat hij elke afzonderlijke rit kan weergeven.
Heb ik helaas de laatste week ook. Daarvoor werkte het ook bij mij perfect (zou het misschien aan m’n iPhone 15 Pro liggen 🤔).Coffee schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:04:
Ik heb de laatste tijd heel veel problemen met CarKey. De auto gaat meestal niet vanzelf open als ik er naar toe loop, en hij wil niet starten tenzij ik hem specifiek op de lader leg met CarKey geactiveerd.
Iemand die hier ook tegenaan loopt? Het werkte eerst altijd perfect.
Wat ik heb gedaan (doe dit niet!): de digitale sleutel verwijderd via Kia Connect en dan wordt hij ook uit je Wallet en bij je auto verwijderd. Echter, ik krijg met geen mogelijkheid nu weer een nieuwe Digitale Sleutel geïnstalleerd 😢. Krijg een foutmelding: ‘Autosleutel toevoegen niet mogelijk. Er heeft zich een probleem voorgedaan bij het toevoegen van deze KIA-sleutel aan wallet’. Al meerdere keren geprobeerd (en ja, ik zit dan in de auto met beide fysieke sleutels en auto gestart in P). 🤬
Ja, lijkt niet echt te kloppen (is hier al vaker gemeld). En mogelijkheden zijn beperkt. Ik zou wel een mogelijkheid willen om per week of per maand willen switchen of periode zelf te kunnen kiezen.Soepie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:41:
De eerste 400km zitten er op. Kan me alleen niet voorstellen dat het verbruik zo laag is:
[Afbeelding]
Is wel een beetje aan de lage kant volgens mij.
Ik ben na 1.140 km trouwens niet ontevreden over het verbruik. Ik rijd altijd in de ECO-stand (als ik die niet vergeet te selecteren; blijft belachelijk dat je dit niet standard kan kiezen….)
:strip_exif()/f/image/juwGPPzo9s5AYCTsmsWV47F6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het grote verschil tussen de koude maanden en nu is grotendeels te verklaren door het gemis van een warmtepomp. Bij onze e208 (met wp) was het verschil ook zeker merkbaar maar procentueel gezien niet zo groot als bij de ev3.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb dit probleem ook, na verwijderen en opnieuw willen toevoegen van de sleutel aan mij IPhone Wallet. Heb contact opgenomen met Kia. Die verwijzen mij naar de dealer met de onderstaande instructie, de afspraak staat maar duurt nog even. Dus weet niet of het werkt:Braajun schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:12:
[...]
Heb ik helaas de laatste week ook. Daarvoor werkte het ook bij mij perfect (zou het misschien aan m’n iPhone 15 Pro liggen 🤔).
Wat ik heb gedaan (doe dit niet!): de digitale sleutel verwijderd via Kia Connect en dan wordt hij ook uit je Wallet en bij je auto verwijderd. Echter, ik krijg met geen mogelijkheid nu weer een nieuwe Digitale Sleutel geïnstalleerd 😢. Krijg een foutmelding: ‘Autosleutel toevoegen niet mogelijk. Er heeft zich een probleem voorgedaan bij het toevoegen van deze KIA-sleutel aan wallet’. Al meerdere keren geprobeerd (en ja, ik zit dan in de auto met beide fysieke sleutels en auto gestart in P). 🤬
Het volgende kun je meegeven aan de Kia dealer:
*Root Cause:*
* Een van de UWB-antennes kan soms in de communicatiefoutstatus vallen, waardoor de UWB-communicatie tussen telefoon en voertuig kan mislukken tijdens het maken van de Digital Key Owner Key.
*Tegenmaatregel:*
Een power reset op de UWB-antennemodule kan dit oplossen.
Stappen om dit uit te voeren:
** In de bestuurdersstoel, onder het stuurwiel, op de linkerkniepositie, bevindt zich een In-cabin junction box. We hebben hier ook een diagnostische poort in. als u deze aansluitdoos opent, vindt u een witte connector met verschillende draden (de diameter van elke draad is ongeveer 2~3 mm)
** Zorg ervoor dat je de stroom van het voertuig uitschakelt
** Koppel deze witte connector los van de doos,
** Wacht langer dan 30 seconden,
** Sluit daarna de connector opnieuw aan
** Dit helpt alle controllers te resetten en eventuele netwerkcommunicatiefouten op te lossen.
Klinkt als iets wat je zelf ook zou kunnen proberen toch?T--men schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ik heb dit probleem ook, na verwijderen en opnieuw willen toevoegen van de sleutel aan mij IPhone Wallet. Heb contact opgenomen met Kia. Die verwijzen mij naar de dealer met de onderstaande instructie, de afspraak staat maar duurt nog even. Dus weet niet of het werkt:
Het volgende kun je meegeven aan de Kia dealer:
*Root Cause:*
* Een van de UWB-antennes kan soms in de communicatiefoutstatus vallen, waardoor de UWB-communicatie tussen telefoon en voertuig kan mislukken tijdens het maken van de Digital Key Owner Key.
*Tegenmaatregel:*
Een power reset op de UWB-antennemodule kan dit oplossen.
Stappen om dit uit te voeren:
** In de bestuurdersstoel, onder het stuurwiel, op de linkerkniepositie, bevindt zich een In-cabin junction box. We hebben hier ook een diagnostische poort in. als u deze aansluitdoos opent, vindt u een witte connector met verschillende draden (de diameter van elke draad is ongeveer 2~3 mm)
** Zorg ervoor dat je de stroom van het voertuig uitschakelt
** Koppel deze witte connector los van de doos,
** Wacht langer dan 30 seconden,
** Sluit daarna de connector opnieuw aan
** Dit helpt alle controllers te resetten en eventuele netwerkcommunicatiefouten op te lossen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Zeker, als ik haast zou hebben of als het mij geld zou kosten. Maar dat is niet het geval, dus laat ze het lekker oplossen onder garantie.AtlAntA schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Klinkt als iets wat je zelf ook zou kunnen proberen toch?
Hallo, hou er rekening mee, dat de hoogte tov de zitting achter lager zal zijn, denk dat je eerder problemen krijgt in de hoogte [hoofd/hemeltje] dan met de ruimte achter de voorstoelen. Doordag het dak afloopt minder hoofdruimte in de EV3. Scheelt in ieder geval aardig wat tov de eSoul.greatgonzo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:46:
Aangezien onze Soul onherstelbaar blijkt, wordt het inruilen. Mogelijk voor iets nieuws, afhankelijk van het voorstel van de dealer.
Nu twijfel ik tussen een niro en een EV3. De kids zijn nu 8 en 6, maar ik wil de auto wel 10 jaar rijden, dus uiteindelijk heb ik een stel pubers achterin. En ik ben bijna 2 meter, dus mijn stoel staat zoveel mogelijk naar achteren.
In reviews wordt gesproken over minder ruimte tov de Niro, maar als ik specs vergelijk in de autoweek carbase scheelt het het niet veel
EV3: afstand rugleuning voor/achter 580-860 mm
Niro: afstand rugleuning voor/achter 595-845 mm
Die 1,5 cm ga ik niet merken. Of loopt de EV3 schuiner af waardoor het krapper zou zijn?
Met mijn 1,93m kan ik niet achterin de EV3 zitten, te weinig hoofdruimte. In de e-Niro kon het net wel.Aedriaen1 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:15:
[...]
Hallo, hou er rekening mee, dat de hoogte tov de zitting achter lager zal zijn, denk dat je eerder problemen krijgt in de hoogte [hoofd/hemeltje] dan met de ruimte achter de voorstoelen. Doordag het dak afloopt minder hoofdruimte in de EV3. Scheelt in ieder geval aardig wat tov de eSoul.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
Vanaf half januari t/m nu 17dkm gereden, gemiddeld verbruik 17.7 kw per 100km.
Heerlijke auto!
Ik heb een schuifje 'Zomertijd' omgezet, toen ging de klok een uur vooruit. Dat zit op het scherm waar je de tijd kunt verzetten, helemaal onderaan (even scrollen).bartmaniac schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:29:
Vandag zomertijd ingegaan maar wij hebben de tijd handmatig moeten verzetten. Wanneer we terug voor automatisch kiezen ging de klok terug een uur achteruit. Dat zou moeten werken op basis van gps gegevens. De positie van de wagen op de kaart wordt correct weergegeven
Wel dan lijkt de keuze minder moeilijk, succes met dit dilemma!jebman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Met mijn 1,93m kan ik niet achterin de EV3 zitten, te weinig hoofdruimte. In de e-Niro kon het net wel.
Heb je toevallig een heel lang bovenlijf? Ik ben 1,90 en pas prima, overal (boven bij hoofd en bij benen) ruimte... Waar ik wel op moet letten is dat het dak wat afloopt, waardoor ik met uitstappen sneller tegen de bovenrand van de deur opening zou kunnen stoten.jebman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Met mijn 1,93m kan ik niet achterin de EV3 zitten, te weinig hoofdruimte. In de e-Niro kon het net wel.
Inderdaad heb het ook gevonden. Bedankt!Kiwi70 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:43:
[...]
Ik heb een schuifje 'Zomertijd' omgezet, toen ging de klok een uur vooruit. Dat zit op het scherm waar je de tijd kunt verzetten, helemaal onderaan (even scrollen).
Bij mij is het ineens stoppen met laden thuis. Ik zag wel vanaf het begin dat er foutmeldingen waren bij de diagnose scherm. Mijn auto is ook vanaf begin februari ( auto was op 7 jan afgeleverd) bij de garage, Gelukkig heb ik de GT Plus als vervangende auto, maar stukje vertrouwen voor in de toekomst is beetje weg, jammer.PSNE schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:22:
[...]
Bij mij is de auto in één keer bij het laden ermee gestopt.
Géén voortekenen.
Overigens staat hij sinds half februari nog steeds bij de dealer op een achterterrein te wachten op reparatie....
:strip_exif()/f/image/SRV24OmdtPGDP17jdO5JB3J0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door bartmaniac op 31-03-2025 09:51 ]
Volgens mij kun je alleen Tesla's koppelen aan de app. Je kan wel gewoon opladen door in het opstartscherm van de Tesla app te klikken op 'laad uw voertuig op - zoek een oplader'. Dan kun je handmatig een laadstration en vervolgens een specifieke lader selecteren. Eerst voertuig koppelen, dan sessie starten en klaar!bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:50:
weet iemand wat volgende wil zeggen? ik probeer mijn kia de koppelen aan de tesla app maar ik krijg deze foutmelding. VIN is correct ingevuld. Auto is prive aangekocht [Afbeelding]
Werkt heel eenvoudig en snel!
Ik heb de EV3 nog niet, maar wel dezelfde lader en heb tijdens een proefrit een half uurtje oid thuis geladen om te kijken of dat zou werken; maar die combinatie werkte toendertijd iig prima, dus het zou niet per se aan de Wall Connector Gen 2 moeten liggen.bartmaniac schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:55:
De wagen bij dealer afgehaald toen die op 100% geladen stond. Nu deze nog op 30% staat wil ik hem thuis met de Tesla Wall Connector Gen2 verbinden. Het laden start maar na een 10 tal seconden stopt het laden met de melding “Opladen gestopt. Controleer de oplader. Werkt de kia ev3 dan niet met alle laadpalen? De stekker past nochtans in de laadpoort. Merk nu ook dat er geen mogelijkheid is om te laden aan het gewone stopcontact
Even geprobeerd. App geopend - Laad uw elektrisch voertuig op - Zoek een oplader. Dan komt er Ontbrekende voertuigegevens -- ik klik verder, kom ik op het scherm Details van uw voertuig en geef als merk KIA in, maar bij model staat helaas geen EV3, enkel de Bongo EV, EV5 EV6 EV9 Niro Ev en Ray EVsdg875 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Volgens mij kun je alleen Tesla's koppelen aan de app. Je kan wel gewoon opladen door in het opstartscherm van de Tesla app te klikken op 'laad uw voertuig op - zoek een oplader'. Dan kun je handmatig een laadstration en vervolgens een specifieke lader selecteren. Eerst voertuig koppelen, dan sessie starten en klaar!
Werkt heel eenvoudig en snel!
Dan denk ik dat het niet uitmaakt wat je invult (vast voor Tesla wel interessant om te weten, zodat ze in beeld hebben welke merken/types hun netwerk voornamelijk gebruiken). Ik heb niks in mijn account aangepast sinds ik de EV3 in ontvangst heb genomen, hiervoor had ik een e-208 die ik meerdere malen heb opgeladen bij Superchargers...toen ik 2 weken geleden bij 2 verschillende superchargers in Frankrijk mijn EV3 neerzette was er geen enkel probleem om te laden.bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Even geprobeerd. App geopend - Laad uw elektrisch voertuig op - Zoek een oplader. Dan komt er Ontbrekende voertuigegevens -- ik klik verder, kom ik op het scherm Details van uw voertuig en geef als merk KIA in, maar bij model staat helaas geen EV3, enkel de Bongo EV, EV5 EV6 EV9 Niro Ev en Ray EV
ik ga vandaag even testen aan een publieke 11kw laadpaal met de mennekes kabel en kijken of het laden dan wel blijft duren. Is er aan de tesla wall connector een instelling dat ik kan veranderen? ik zie enkel die rode knop aan de zijkant en die heb ik al eens 5 sec ingedrukt gehouden. Misschien is er een welbepaalde volgorde die ik moet aanhouden? Ik deed de test toen de auto in P stond en de auto uit was maar ook met de auto aan in P. De foutdie ik krijg bij verbinding met de Tesla wall connector is. Met de oplader bedoelden ze toch de wall connector of de oplader in de kia (dat wat wisselstroom omzet in gelijkstroom?Terranca schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Ik heb de EV3 nog niet, maar wel dezelfde lader en heb tijdens een proefrit een half uurtje oid thuis geladen om te kijken of dat zou werken; maar die combinatie werkte toendertijd iig prima, dus het zou niet per se aan de Wall Connector Gen 2 moeten liggen.
:strip_exif()/f/image/HDJDwSBQkI8tsOqIAzEURgnE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door bartmaniac op 31-03-2025 11:07 ]
Het beste lijkt mij om gewoon bij de dealer in beide auto's te gaan zitten en passen en kijken of je nog een vlakke hand (of 2, of vuist) tussen je hoofd en dak kunt houden.Shmoozer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:46:
[...]
Heb je toevallig een heel lang bovenlijf? Ik ben 1,90 en pas prima, overal (boven bij hoofd en bij benen) ruimte... Waar ik wel op moet letten is dat het dak wat afloopt, waardoor ik met uitstappen sneller tegen de bovenrand van de deur opening zou kunnen stoten.
Ik had een e-Niro, die is weer iets anders dan de huidige EV Niro.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
:strip_exif()/f/image/2Zc42vTbdjAf5QqQH9uAbnmN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 135% gewijzigd door rorie op 31-03-2025 15:46 ]
Heb je al een andere EV op de wallbox proberen te laden? Er is op de wallbox een setting (dipswitch) die het toestaat om ook andere ev.’s op te laden met de box. Kan zijn dat uw box de setting voor alleen Tesla heeft. Weet niet precies welke setting je moet hebben maar zoeken op internet (of op teslamotors forum)geeft vast resultaat.bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:01:
[...]
ik ga vandaag even testen aan een publieke 11kw laadpaal met de mennekes kabel en kijken of het laden dan wel blijft duren. Is er aan de tesla wall connector een instelling dat ik kan veranderen? ik zie enkel die rode knop aan de zijkant en die heb ik al eens 5 sec ingedrukt gehouden. Misschien is er een welbepaalde volgorde die ik moet aanhouden? Ik deed de test toen de auto in P stond en de auto uit was maar ook met de auto aan in P. De foutdie ik krijg bij verbinding met de Tesla wall connector is. Met de oplader bedoelden ze toch de wall connector of de oplader in de kia (dat wat wisselstroom omzet in gelijkstroom?[Afbeelding]
EV3 adv + LR 19” allseason
Mooie update .. ben hem aan het downloaden .. vanavond er even opzetten ..kajvde schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:18:
Iemand de update al gedaan? Lijkt beschikbaar.. https://update.kia.com/EU...em_T_IfI2nBGKJVPLvoGTelLw
Kaarten waren al wat ouder volgens mij ..
Nu AI nog ..
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Bovenstaande klopt als een bus. Standaard staan de 2 dip-switches naar boven, en laadt de Wall Connector enkel Tesla's. Door dip-switch 2 om te zetten (naar beneden, OFF) gaat de connector op "legacy-mode" draaien, en kan je elke auto ermee laden.pati schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Heb je al een andere EV op de wallbox proberen te laden? Er is op de wallbox een setting (dipswitch) die het toestaat om ook andere ev.’s op te laden met de box. Kan zijn dat uw box de setting voor alleen Tesla heeft. Weet niet precies welke setting je moet hebben maar zoeken op internet (of op teslamotors forum)geeft vast resultaat.
Wololoo
Kan dit OTA of moet dit echt via een ouderwetse USB?_birdie_ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Mooie update .. ben hem aan het downloaden .. vanavond er even opzetten ..
Kaarten waren al wat ouder volgens mij ..
Nu AI nog ..
Ik heb nu wel in de auto de OTA-updates aangevinkt, maar zie nergens dat er iets is/wordt gedownload.
dus aanvankelijk start het laden en na enige tijd merkt de wall connector dat het geen Tesla is die aan de wall connector hangt en stopt ermee? Je zou dan denken dat die al meteen weigert om het laden te starten?. Ben vanavond pas thuisMauzer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:47:
[...]
Bovenstaande klopt als een bus. Standaard staan de 2 dip-switches naar boven, en laadt de Wall Connector enkel Tesla's. Door dip-switch 2 om te zetten (naar beneden, OFF) gaat de connector op "legacy-mode" draaien, en kan je elke auto ermee laden.
omdat je maar 2 OTA's na aanschaf hebt download/installeer ik hem via USB-stickRFr1980 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:20:
[...]
Kan dit OTA of moet dit echt via een ouderwetse USB?
Ik heb nu wel in de auto de OTA-updates aangevinkt, maar zie nergens dat er iets is/wordt gedownload.
De auto is zonder problemen aan het laden via de mennekes kabel aan een 11kw lader, dus dat werkt al.pati schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Heb je al een andere EV op de wallbox proberen te laden? Er is op de wallbox een setting (dipswitch) die het toestaat om ook andere ev.’s op te laden met de box. Kan zijn dat uw box de setting voor alleen Tesla heeft. Weet niet precies welke setting je moet hebben maar zoeken op internet (of op teslamotors forum)geeft vast resultaat.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gBltGb0GvorAANh2D9kyaU6q.jpg?f=user_large)
Dat met die Dip switch settings moet ik toch heel zeker zijn dat dit het probleem oplost, maar zoals ik hier zie werkt dat enkel als je een GEN1 Wall connector heb. Ben niet zo tuk om dat ding te gaan openschroeven of gaat dat redelijk vlot. Ik zou dan eerst een foto nemen en hier posten
[ Voor 35% gewijzigd door bartmaniac op 31-03-2025 15:45 ]
Ik heb in januari voor het eerst bij een Teslalader geladen (toen had ik nog een Fiat 500E), maar kan me niet herinneren dat ik het merk of type van de auto moest invoeren. Betaalgegevens was genoeg.bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Even geprobeerd. App geopend - Laad uw elektrisch voertuig op - Zoek een oplader. Dan komt er Ontbrekende voertuigegevens -- ik klik verder, kom ik op het scherm Details van uw voertuig en geef als merk KIA in, maar bij model staat helaas geen EV3, enkel de Bongo EV, EV5 EV6 EV9 Niro Ev en Ray EV
EV3 PLUS Adv LR all-season 19” ivory
omdat je motor moet laten lopen doe ik as weekend dan wel een keer op een zonnig plekje ... ga geen 3 uur in de parkeer garage zitten voor die update.matje70 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:51:
Update binnengehaald op de computer, op een stick gezet en de auto in kampeerstand gezet en de stick in de usb-poort gestopt. Begint direct met update process echter is nu 1,30 uur later nod steeds bezig. Ik heb ergens gelezen dat het tot 3 uur kan duren!! Hopelijk gaat er niets mis.
Het bleek dat ie ota aan het updaten was en niet via de stick. Later zag ik wel een keuzescherm ota of usb. Maar niet in eerste opzet. Update staat erop._birdie_ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:00:
[...]
omdat je motor moet laten lopen doe ik as weekend dan wel een keer op een zonnig plekje ... ga geen 3 uur in de parkeer garage zitten voor die update.
Was mij ook niet duidelijk. Maar is toch gelukt. Gewoon de auto uitgezet en opnieuw aan, toen kwam ie met vragen. Deze beantwoord en de update staat aan erop.bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:57:
ik kreeg vanmiddag op het scherm in de wagen de melding dat er een update klaarstond met wat tekst en ik kon kiezen tussen OK of Later en heb OK gekozen maar of hij dan begonnen is met downloaden of was dit al gedownload en was die OK of Later enkel nu installeren of Later installeren?
Hoe lang duurde de OTA update en kun je ergens de voortgang zien?matje70 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Het bleek dat ie ota aan het updaten was en niet via de stick. Later zag ik wel een keuzescherm ota of usb. Maar niet in eerste opzet. Update staat erop.
Bij mij staat nu in het scherm
‘Bijwerken’
‘update is bezig….
‘Software van infotainmentsysteem wordt gedownload
In het rechterdeel van het scherm staat dat als het voertuig wordt uitgeschakeld het downloaden voortgezet wordt bij de volgende start maar geen enkele info over de voortgang.
In de weblink naar de info over de update staat bovenaan in zwart dat je de kaart update via het update programma moet downloaden, wordt de kaart update niet via OTA bijgewerkt als je een OTA update in de auto hebt gestart?
Kun je ook aangeven wat de:
Infotainment software versie, kaart versie en voertuigsysteemversie zijn na de update (te vinden in de connect app onder meer en dan scrollen naar de laatste optie in de tab klantenservice)
[ Voor 25% gewijzigd door pati op 31-03-2025 17:39 ]
Mijn systeem is nu pas na de download deze update installatie aan het voorbereidenpati schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:00:
[...]
Hoe lang duurde de OTA update en kun je ergens de voortgang zien?
Bij mij staat nu in het scherm
‘Bijwerken’
‘update is bezig….
‘Software van infotainmentsysteem wordt gedownload
In het rechterdeel van het scherm staat dat als het voertuig wordt uitgeschakeld het downloaden voortgezet wordt bij de volgende start maar geen enkele info over de voortgang.
In de weblink naar de info over de update staat bovenaan in zwart dat je de kaart update via het update programma moet downloaden, wordt de kaart update niet via OTA bijgewerkt als je een OTA update in de auto hebt gestart?
Kun je ook aangeven wat de:
Infotainment software versie, kaart versie en voertuigsysteemversie zijn na de update (te vinden in de connect app onder meer en dan scrollen naar de laatste optie in de tab klantenservice)
Krijg nu softwareversie SV1EURccNC.001.002.250124
Er staan nu ook release notes in het rechterdeel van het scherm en het update wiel naast de tijdaanduiding draait nu. Tijdens de download zat in het midden van dat wiel een pijltje wat bewoog
Helaas nergens een voortgang tijdlijn oid
Vrees dat ik toch via de updater op de pc de kaart update moet downloaden
Bij mij duurde het voorbereiden ook bijna 2uur nadat ik via usb had gestart. Daarna kwam de melding dat ik de auto uit moest zetten en werd de update afgerond binnen paar minuten.pati schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:54:
[...]
Mijn systeem is nu pas na de download deze update installatie aan het voorbereiden
Krijg nu softwareversie SV1EURccNC.001.002.250124
Er staan nu ook release notes in het rechterdeel van het scherm en het update wiel naast de tijdaanduiding draait nu. Tijdens de download zat in het midden van dat wiel een pijltje wat bewoog
Helaas nergens een voortgang tijdlijn oid
Vrees dat ik toch via de updater op de pc de kaart update moet downloaden
Heb je al die tijd in de auto gezeten?mats schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:34:
[...]
Bij mij duurde het voorbereiden ook bijna 2uur nadat ik via usb had gestart. Daarna kwam de melding dat ik de auto uit moest zetten en werd de update afgerond binnen paar minuten.
Nee gelukkig niet, je kan via de app de deur op slot doen zonder de auto uit te zetten dus zat binnen gewoon te werken.
Gewoon spullen
Wel via OTA, komt deze update vanzelf in beeld? Of via USB gedownload..Soepie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:23:
Ook hier dik een uur en een kwartier voordat hij klaar was. Daarna auto uit en weer aan en klaar.
Heb straks de OTA settings aangezet in de instellingen van de auto, stonden blijkbaar nog uit. Maar zag kort erna nog geen melding.
Wel vaak een melding van de auto dat hij te lang aanstaat…
Gewoon spullen
Dit vind ik heel vreemd want ik zweer dat ik een Gen2 heb en de GT Line Plus die ik probeerde wilde prima laden. Komt dit niet uit de Amerikaanse handleiding en is dat een US-only dingetje? Ik zal eens kijken of ik hem dit weekend kan openschroeven om de stand van de dipswitches te bekijken.bartmaniac schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:31:
als ik klopt heb ikmet mijn Gen2 Wall Connector een prbleem[Afbeelding]
Dat met die Dip switch settings moet ik toch heel zeker zijn dat dit het probleem oplost, maar zoals ik hier zie werkt dat enkel als je een GEN1 Wall connector heb. Ben niet zo tuk om dat ding te gaan openschroeven of gaat dat redelijk vlot. Ik zou dan eerst een foto nemen en hier posten
Om de melding dat de auto te lang aan staat, niet te krijgen, direct gestart in kampeermodus, dan krijg je melding niet. En inderdaad ik ben niet constant bij de auto gebleven. Hij staat op eigen erf, aan de laadpaal en is niet zomaar “ weg te halen” na 2 uur zelf de auto uitgezet. En weer aan, toen kwam de melding dat installatie bijna klaar was en zag ik wel een loper tot 100% en werd afgesloten met de melding dat de update geslaagd was. Morgen kijk ik even naar de versie.Soepie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:58:
@F4E sorry, vergeten te vermelden, ik heb hem zelf gedownload en via usb geïnstalleerd.
Wel een beetje jammer dat YouTube zo pontificaal in het menu staan terwijl je er een abbonement voor moet hebben.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Goedemorgen,AtlAntA schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:08:
Ik zit nu na 4000km op 19.6kwh/100km. Net boven de 1op5 dus. Vooral de maanden februari en januari waren erg slecht qua verbruik.
Het grote verschil tussen de koude maanden en nu is grotendeels te verklaren door het gemis van een warmtepomp. Bij onze e208 (met wp) was het verschil ook zeker merkbaar maar procentueel gezien niet zo groot als bij de ev3.
ik rijd met de voorloper, de E-soul. Di eheeft wel een warmtepomp en ik ben zeker niet van de kachel op 23.
Met de kachel op 18 en zit/stuur verwarming aan is het comfortabel in de wagen.
Maar het verbruik gaat ruim boven 20kW/h.
Bij een langere rit, meer dan 50km, blijk thet zo rond 20 schommelen en zakt het verbruik van de kachel naar ong 250Watt.
Een warmtepomp helpt wel, maar is niet zaligmakend
Sinds gisteren komt de data van de KIA binnen op Tronity en volgens wat ik merk wordt die regelmatig geupdated. Net gekeken en er stond Voertuigupdate 33 minuten geleden. Alleen vreemd dat hij mijn ochtendrit niet opgepikt heeft. Gisteren geladen en dat staat er wel inmats schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:37:
[...]
Ik gebruikte Tronity op mijn vorige EV dus direct na het ontvangen van de EV3 deze ingesteld. Maar het werkt erg matig, eerste data ophalen duurde inderdaad meerdere dagen maar ook daarna was de data regelmatig incompleet. Wat ik begreep van de support is dat ze wachten op de nieuwe API van Kia die binnenkort zou komen, heb ze gevraagd mij te laten weten wanneer dat is en in de tussentijd de subscription stopgezet en me geld teruggekregen.
Update duurde iets van 2 uur en manco is dat je geen voortgang indicatie in het scherm ziet tot op het laatste deel dan zie je wel een voorgangsbalkje maar ook weer geen verwachtte tijdsduur. Je krijgt wel de release notes te zien in het rechterdeel van het scherm.
Volgend update doe ik dan wel via usb en auto direct in kampeermodus.
Was het Tesla OTA update proces gewend en op basis daarvan kan KIA nog wel wat verbeteren zeker vwb info gedurende het update proces.
Maar om van de YouTube of Netflix app gebruik te kunnen maken moet je dus bovenop het Netflix abonement ook nog een abonement van Kia hebben?Johan9711 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:34:
Update heeft hier tijdens het rijden gedownload, maar gewoon geïnstalleerd terwijl de auto uit stond.
Wel een beetje jammer dat YouTube zo pontificaal in het menu staan terwijl je er een abbonement voor moet hebben.
Ik vrees het.rorie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:14:
[...]
Maar om van de YouTube of Netflix app gebruik te kunnen maken moet je dus bovenop het Netflix abonement ook nog een abonement van Kia hebben?
rorie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:14:
[...]
Maar om van de YouTube of Netflix app gebruik te kunnen maken moet je dus bovenop het Netflix abonement ook nog een abonement van Kia hebben?
Dus vanaf die 7,99 euro per maand heb je nog niet eens Netflix, wel YouTubeThe EV3 also receives advanced entertainment options. Three packages are available: The "Entertainment Standard" package includes music streaming and YouTube, while “Entertainment+” also offers access to video services such as Netflix and Disney+ as well as games. The WiFi hotspot function is included in the package "Entertainment+ (WiFi)". Prices start at 7.99 euros per month for the standard variant, whereby the plus package can be tested free of charge for one month.
Vagax schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:35:
[...]
[...]
Dus vanaf die 7,99 euro per maand heb je nog niet eens Netflix, wel YouTube
Begrijpelijk toch? Je gebruikt immers het netwerk van KIA. Je kijkt niet via je eigen gsm-netwerk.
Simkaart van Kia en niet van je gsm.bartmaniac schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:47:
Als je de hotspot functie activeert dan verbruik je toch data van je eigen simkaart wel vreemd dat je dan nog eens apart aan kia moet betalen voor activering. Ik gebruikte dat jaren bij de Tesla
Toen ik nog de Tesla had betaalde ik ook geen 9,99 per maand voor hun abonnement waarbij je oa Netflix kon kijken. Ik maakte een hotspotverbinding en kon ook op die manier Netflix kijken (wel nooit dat gedaan)matje70 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:16:
[...]
Begrijpelijk toch? Je gebruikt immers het netwerk van KIA. Je kijkt niet via je eigen gsm-netwerk.
Werkt goed, ik gebruikt mijn telefoon als hotspot (unlimited abbo).diquan2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:46:
Zag ergens op Youtube dat er zo een kastje tussen kan om alle media en streamingdiensten te kunnen afspelen .heeft iemand al zoiets geprobeerd ?
[...]
Disclaimer: Nog niet in de Kia gepobeerd (want die heb ik nog niet, ff wachten nog), maar wel in mijn Focus.
Aangezien het gewoon car play/ android auto protocol gebruikt moet dat gewoon werken in de meeste moderne auto's.
Deze gaat dus ook gewoon over en zou gewoon moeten werken in de EV3.
Ik heb trouwens deze: CARLINKIT SDM660 Tbox UHD
ik heb wel een USB stick maar die heeft gewoon een USB A aansluiting en in de EV3 is dat allemaal USB C toch .
De data USB-C aansluiting gebruikt in de auto met een USB-C stick. Volgens mij zit er nergens een USB A meer dus je hebt wel een USB-C stick nodig of adapter.diquan2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:18:
even een vraagje mbt updaten . welke USB poort gebruiken jullie?
ik heb wel een USB stick maar die heeft gewoon een USB A aansluiting en in de EV3 is dat allemaal USB C toch .
heb nu het pakket gedownload en op een stick gezet 26.2GB zo uit het hoofd.
straks even proberen of de update wil gaan lukken ,wat ik begrepen heb is de stick in de USB data poort steken en de auto aanzetten in kampeermodus en dan via het menu naar het update scherm gaan .
daar update via usb aanklikken .
Ik neem aan dat je de auto niet kan gebruiken tijdens het updaten dus rijden ?
mats schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:24:
[...]
De data USB-C aansluiting gebruikt in de auto met een USB-C stick. Volgens mij zit er nergens een USB A meer dus je hebt wel een USB-C stick nodig of adapter.
Speciaal hiervoor een stick met usb c gekochtdiquan2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:18:
Ik heb het niet geprobeerd maar volgens mij kan je tijdens het kopiëren van de data gewoon rijden.diquan2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:56:
Ik neem aan dat je de auto niet kan gebruiken tijdens het updaten dus rijden ?
[...]
Waarom willen jullie (of in ieder gevaal een deel van de mensen hier) het toch liever met USB updaten? Dat lijkt een stuk omslachtiger als ik het zo hoor? Al heb je maar 2 OTA updates, hier zijn ze dan toch juist voor? Ben oprecht benieuwd dus hoor het graag
Ik moet zeggen dat ik de USB stick al had klaargemaakt en er beetje vanuit ging dat de OTA gefaseerd zou komen en het natuurlijk weken zou duren tot de melding zou komen. Toen ik met de USB bij de auto kwam gaf deze op het software informatie scherm al direct de melding dat de OTA beschikbaar was maar toch maar via de USB gedaan met idee dat is vast sneller dan weer helemaal opnieuw downloadensdg875 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:13:
Bij mij heeft hij gewoon terwijl hij uit stond de update gedownload OTA. Net bij een kort ritje kreeg ik de melding of ik over wilde gaan tot installatie, of dit wilde doen zodra de auto weer uitgeschakeld werd. Dit laatste geselecteerd, vervolgens kreeg ik bij het uitzetten de melding dat hij geinstalleerd zou worden en het infotainment systeem 10min niet te gebruiken zou zijn. Niet veel later op mijn telefoon de melding van de kia connect app dat de installatie is voltooid. Super geregeld zo, zonder enige moeite!
Waarom willen jullie (of in ieder gevaal een deel van de mensen hier) het toch liever met USB updaten? Dat lijkt een stuk omslachtiger als ik het zo hoor? Al heb je maar 2 OTA updates, hier zijn ze dan toch juist voor? Ben oprecht benieuwd dus hoor het graag
Of je gebruikt een verloop-adapter USB-A naar USB-C, hoewel een kleine USB-C waarschijnlijk net zo duur is.diquan2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:18:
Ja dat was ook mijn eerste gedachte, maar aangezien ik lees dat de auto aan moet blijven (of op kampeermodus) tijdens dit hele proces denk ik dat OTA toch ook een goede optie is. Ik heb er werkelijk niks van gemerkt of voor hoeven te doen. Auto was gewoon afgesloten en uitDe_Buurmannen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:35:
Upgrade gedaan met USB-C drive, duurde ruim 2 uur. Gezien de grootte van de data denk ik dat USB de beste optie.
Ik vrees dat de kia connect nederland deze opties nog niet bieden. Ik zag dat the UK deze opties al wel hebben. Of beter gezegd de eu versieBassieBulk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:52:
Werkt Youtube of dat Entertainment ook bij iemand? Ik heb dat 1 maand gratis streaming geactiveerd in de Kia Connect Store. Maar krijg in de auto nog steeds de melding dat ik de service eerst moet koppelen. In de Kia Connect app kan ik alleen SoundCloud en Amazon Music koppelen.
:strip_exif()/f/image/KXqQy9QpLfkAljNbqWuiOoav.jpg?f=fotoalbum_large)
In jouw voorbeeld gebruikte je je telefoon als hotspot om zo geen 10 euro te hoeven betalen. Deze dienst van Kia werkt dus andersom. Je auto wordt de hotspot voor je tablet, laptop, etc.bartmaniac schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:36:
[...]
Toen ik nog de Tesla had betaalde ik ook geen 9,99 per maand voor hun abonnement waarbij je oa Netflix kon kijken. Ik maakte een hotspotverbinding en kon ook op die manier Netflix kijken (wel nooit dat gedaan)
Dus via de sim van Kia.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Dat geeft de burger weer moed.
Beter om de auto tijdens update in utility mode te zetten. Auto verlaten en sluiten met kia connect. Trekt ie ook je accu niet leeg.Soepie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:58:
@F4E sorry, vergeten te vermelden, ik heb hem zelf gedownload en via usb geïnstalleerd.
Duurde bij de mijne 10 dagen.Webbeb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:01:
Weet iemand hoelang het duurt om een kapotte iccu te vervangen? Levertijd schijnt nogal lang te zijn...
Kia heeft als positief punt 'gewoon' 10 jaar garantie. Al blijft het natuurlijk supervervelend dat zo'n ICCU kapot gaat. De Kia stopt er dan overigens al snel helemaal mee. De 12V accu wordt niet meer opgeladen en dan is het uit met de pret.onzenuub schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:50:
Voor diegenen met een kapotte ICCU: https://www.autoweek.nl/a...ontent=&utm_term=a_131464
Dat geeft de burger weer moed.
Aan bestuurders met update: springt de rij modus nog steeds terug naar Normal?Johan9711 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:34:
Update heeft hier tijdens het rijden gedownload, maar gewoon geïnstalleerd terwijl de auto uit stond.
Ben benieuwd…
Ja. Update betrof enkel infotainmentJoukev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:55:
[...]
Aan bestuurders met update: springt de rij modus nog steeds terug naar Normal?
Ben benieuwd…
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
https://9to5mac.com/2025/03/26/carplay-in-ios-184-adds-three-new-features/
"iOS 18.4 comes with a long-awaited new option for EU users: the ability to set a default navigation app.
That’s right, rather than relying on Apple Maps, users in the EU can set alternatives like Google Maps as their default.
This change should have a huge impact on the CarPlay experience.
Why? Because it means you’ll be able to tell Siri, “Take me to X” and the assistant will use your chosen navigation app to route you. Quick, seamless, and hassle-free—just like voice computing in the car should be."
CarPlay krijgt misschien dan ook '3 rijen iconen' ipv 2 rijen.
Heb wel de iOS 18.4 update gedraaid op mijn iPhone, maar ik heb nog niet de kans gehad om de CarPlay te testen. Ik kan overigens niet - wat ik verwacht had - dat Google Maps standaard als navigatieapp ingesteld kan worden op de iPhone. Daar staat nu alleen nog 'kaarten' (Apple Maps) als standaard. Bij browsers kan je wel kiezen voor andere standaard browser anders dan Safari.
/edit ik zie nu wel dat ik in de iPhone standaard navigatie op Google Maps kan instellen (onder instellingen >apps > standaard apps > navigatie en dan kan ik nu ook Google Maps kiezen als standaard).
[ Voor 82% gewijzigd door WTM op 02-04-2025 01:04 ]
Heb ook IOS 18.4, maar heb deze optie niet onder standaard apps 😩WTM schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:55:
/edit ik zie nu wel dat ik in de iPhone standaard navigatie op Google Maps kan instellen (onder instellingen >apps > standaard apps > navigatie en dan kan ik nu ook Google Maps kiezen als standaard).
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Google Maps en Flitsmeister bijgewerkt, nu kon ik ook kiezen voor Google. Denk dat Flitsmeister nog een updateje nodig heeft.
Straks eens kijken of dat wat in Carplay doet in mijn HUD
Ik wacht al bijna 3 weken op de vervanging, wel heb ik GT plus als vervangende auto, maar het vertrouwen is beschadigd, Jammer
Persoonlijk vind ik de KIA navi ook fijner werken dan eerder wegens de pijl en borden aanwijzingen achter het stuur (ik heb geen hud) en duidelijker de afslagen aanwijzingen weergeeft in het splitscreen helemaal rechts. Dit is zelfs fijner dan google maps (die bij mij geen aanwijzingen geeft achter het stuur), maar dat is mijn ervaring van 1 dag. Ik weet echter niet hoe snel de KIA navi file omleidt met een alternatieve route. Dat doet google opzich prima.
[ Voor 5% gewijzigd door NDISAYSOK op 02-04-2025 08:27 ]
Gelukkig is het updaten met USB-stick goed te doen. Ik vind het wel vreemd dat de hoeveelheid data die geupload moet worden zo absurd groot is. Dat doet TomTom beterNDISAYSOK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:03:
Gisteren ging mijn KIA automatisch updaten. Werkt goed vind ik en jammer dat het na 2 keer niet kosteloos meer is...
Persoonlijk vind ik de KIA navi ook fijner werken dan eerder wegens de pijl en borden aanwijzingen achter het stuur (ik heb geen hud) en duidelijker afslagen aanwijzingen in het splitscreen helemaal rechts. Dit is zelfs fijner dan google maps (die bij mij geen aanwijzing geeft achter het stuur),maar dat is mijn ervaring van 1 dag. Ik weet echter niet hoe snel de KIA navi file omleidt met een alternatieve route. Dat doet google opzich prima.
Weet niet of dat sneller is - ik kreeg de melding ook vanmorgen. Volgens popup kon het meteen óf zodra ik op mijn bestemming de auto uitschakel. Update duurde volgens de melding 10 minuten (omdat alle bestanden al waren gedownload.mats schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:25:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de USB stick al had klaargemaakt en er beetje vanuit ging dat de OTA gefaseerd zou komen en het natuurlijk weken zou duren tot de melding zou komen. Toen ik met de USB bij de auto kwam gaf deze op het software informatie scherm al direct de melding dat de OTA beschikbaar was maar toch maar via de USB gedaan met idee dat is vast sneller dan weer helemaal opnieuw downloaden
Ik heb het laatste gedaan, ben gaan trainen en toen ik klaar was, was de update geslaagd. Ben er zelf dus geen 10 seconden mee bezig geweest en de auto stond uitgeschakeld en gewoon afgesloten.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Google maps zelf ook updaten werkte bij mijDEVegg schreef op woensdag 2 april 2025 @ 02:05:
[...]
Heb ook IOS 18.4, maar heb deze optie niet onder standaard apps 😩
Dat wat op scherm achter stuur staat en hud zou zelfde moeten zijn met navigatie, Kia navigatie in elk geval. Dus hopelijk kan met CarPlay iOS 18.4 update en Google maps update en kiezen als primaire navigatie op je iPhone dit ook zo goed werken.NDISAYSOK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:03:
Gisteren ging mijn KIA automatisch updaten. Werkt goed vind ik en jammer dat het na 2 keer niet kosteloos meer is...
Persoonlijk vind ik de KIA navi ook fijner werken dan eerder wegens de pijl en borden aanwijzingen achter het stuur (ik heb geen hud) en duidelijker afslagen aanwijzingen in het splitscreen helemaal rechts. Dit is zelfs fijner dan google maps (die bij mij geen aanwijzing geeft achter het stuur),maar dat is mijn ervaring van 1 dag. Ik weet echter niet hoe snel de KIA navi file omleidt met een alternatieve route. Dat doet google opzich prima.
ik wilde deze installeren maar zag dat de laatste update al dateert van 2 jaar geledensteps67 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:19:
[...]
Ik gebruik de nederlandse app ,RouteReg, rit registratie, met een bluetooth usb dongle, is niet duur en werkt goed. je kunt dan een overzicht naar je zelf mailen.