Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 41 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benniebelazerd
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-10 12:14
Hoi, ik private lease via de ANWB/Ayvens een Kia EV3 advanced Plus LR. Ik had dit model op tijd in 2024 uitgekozen en besteld omdat hier nog net SEPP subsidie op te verkrijgen was. Hij is geleverd in feb 2025... en nu komt de maar: de fiscale waarde is te hoog/veranderd waardoor de waarde nu opeens boven de drempel van de SEPP-subsidie ligt. RVO geeft geen coulance op de gratis kleuractie en geeft aan dat de importeur de waarde moet veranderen... Ayvens geeft aan hierover in overleg te zijn met de importeur.
Hebben hier meer mensen mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:03
Iemand nog tips voor aardige 17” velgen voor onder een GT-line? Wat meer range en minder geluid tov de 19” lijkt me prettig. De standaard 17” van de Air vind ik met die blanke delen wat minder bij de GT passen. Helemaal zwart zou niet gek zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jonk op 19-03-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-10 20:26

aip

Benniebelazerd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:22:
Hoi, ik private lease via de ANWB/Ayvens een Kia EV3 advanced Plus LR. Ik had dit model op tijd in 2024 uitgekozen en besteld omdat hier nog net SEPP subsidie op te verkrijgen was. Hij is geleverd in feb 2025... en nu komt de maar: de fiscale waarde is te hoog/veranderd waardoor de waarde nu opeens boven de drempel van de SEPP-subsidie ligt. RVO geeft geen coulance op de gratis kleuractie en geeft aan dat de importeur de waarde moet veranderen... Ayvens geeft aan hierover in overleg te zijn met de importeur.
Nog niet langs zien komen hier, maar je zult vast niet de enige zijn. Dat wordt nog heel wat werk, om allemaal aan te passen. Ik heb dit 1x in de praktijk meegemaakt waarbij een importeur een hele serie auto's de verkeerde waarde had meegegeven bij melding bij de RDW die moest worden gecorrigeerd, waardoor alle BPM afdrachten moesten worden aangepast en de bijtelling van alle zakelijke berijders ook over een periode van enkele jaren. Dat had heel wat voeten in de aarde.

Dus ik ben heel benieuwd hoe dit wordt opgelost, blijf graag (via dit forum) op de hoogte als je meer weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:25
HBrink schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:57:
Gelezen dat dit kan door problemen met de ICCU en kwam vanochtend de volgende meldingen tegen:

YouTube: Kia EV3 Gets ICCU software update in EU & UK and more EU EV9 updates

https://www.kiaownersclub...E2%80%99s-ota-site.82190/

Blijkbaar zijn er dus toch problemen die met software worden opgelost?
Er is inderdaad een EU recall, zie hier:https://www.kia.com/eu/se...-maintenance/kia-recalls/(VIN invoeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07 07:58
Ik lease ook bij ANWB en heb uit voorzorg juist de Plus besteld en niet de Advanced Plus omdat ik zekerheid wilde dat ik de subsidie kon krijgen.

Benieuwd of je dit gaat lukken. Succes in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hier private lease van een LR Advanced Plus via de Kia dealer zelf. Besteld in september 24, geleverd in Feb 25. Subsidie aanvraag ging zonder problemen en de maandelijkse subsidie is al 2 keer uitbetaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:05
Ik begreep dat als de auto nog in 2024 een kenteken heeft gekregen maar pas in 2025 op naam is gezet er iig voor KIA geen BPM issue is. Onze auto is 22 januari geleverd en er was geen issue vwb de SEPP uitbetaling. Heb op dat moment niet naar de fiscale waarde gekeken maar nu staat die iig op BPM €0 en lager dan €45000

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:58
pati schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Ik begreep dat als de auto nog in 2024 een kenteken heeft gekregen maar pas in 2025 op naam is gezet er iig voor KIA geen BPM issue is. Onze auto is 22 januari geleverd en er was geen issue vwb de SEPP uitbetaling. Heb op dat moment niet naar de fiscale waarde gekeken maar nu staat die iig op BPM €0 en lager dan €45000
Klopt. En de Avanced Plus LR was bij koop vorig jaar met Kia lak-korting en zonder BPM net binnen subsidiegrens.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

[...]

Dat klopt: BPM gaat om de datum. SEPP en bijtelling gaat over de waarde. Dus daarvoor is het wel relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-10 18:50

WTM

Vandaag mijn EV3 GT-PlusLine mogen ophalen. Wat een feest!

Moet nog wel wennen aan de nieuwe snufjes. Kom van een Nissan Qashqai (2018) die had al de nodige toeters en bellen. Maar dit is andere koek :-).

Is er een knopje trouwens om de auto van binnen te vergrendelen, als passagier zijnde? Of moet je dat met de sleutel/afstandsbediening doen? Ik wilde even de auto uit en mijn vrouw in de auto laten. Die wilde de auto vergrendelen (dat niet iemand zomaar de deur open kan trekken, dat is helaas wel eens gebeurd). Ik wist niet beter dan via de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10 09:17
jonk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:45:
Iemand nog tips voor aardige 17” velgen voor onder een GT-line? Wat meer range en minder geluid tov de 19” lijkt me prettig. De standaard 17” van de Air vind ik met die blanke delen wat minder bij de GT passen. Helemaal zwart zou niet gek zijn.
Ik ben ook benieuwd. Het is lastig zoeken online naar velgen die een beetje passen. Laten we zeggen, de typische vrij dichte EV velgen.

Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
"helaas" staat onze aankomende EV3 daar niet bij. Of ik dan blij ben dat er geen iccu problemen gaan komen of het jammer vind dat ik de fix niet krijg, weet ik niet...

Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10 22:28
Ik had hetzefde probleem, maar dealer heeft mij toen het SEPP bedrag betaald. Eind goed al goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:05
[...]

Mijn Aplus LR staat voor 44750 op RDW. Vrije lakkeuze. Besteld op 12 july en afgeleverd op 10jan.
SEPP stond in 2 dagen op mijn rekening (geen lease maar koop dus).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
aip schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Dat klopt: BPM gaat om de datum. SEPP en bijtelling gaat over de waarde. Dus daarvoor is het wel relevant.
Dus als KIA de auto in 2024 op kenteken heeft gezet lijkt me ook dat ze ook de fiscale waarde van die datum voor RDW registratie moeten aanhouden (wat dus de SEPP uitkering mogelijk maakt). Importeur kan dit volgens mij rechtzetten bij het RDW. Als de kenteken datum 2025 vrees ik dat je weinig kans hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

pati schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Dus als KIA de auto in 2024 op kenteken heeft gezet lijkt me ook dat ze ook de fiscale waarde van die datum voor RDW registratie moeten aanhouden (wat dus de SEPP uitkering mogelijk maakt). Importeur kan dit volgens mij rechtzetten bij het RDW. Als de kenteken datum 2025 vrees ik dat je weinig kans hebt.
Dat klopt. En dat is best veel werk als het om meerdere auto's gaat en een deel van die auto's zakelijk wordt gebruikt (niet voor SEPP, wel voor de fiscale bijtelling die iedere werkgever dan voor iedere werknemer/berijder moet gaan corrigeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nderscholten
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-10 16:27
WTM schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:43:
Is er een knopje trouwens om de auto van binnen te vergrendelen, als passagier zijnde? Of moet je dat met de sleutel/afstandsbediening doen? Ik wilde even de auto uit en mijn vrouw in de auto laten. Die wilde de auto vergrendelen (dat niet iemand zomaar de deur open kan trekken, dat is helaas wel eens gebeurd). Ik wist niet beter dan via de afstandsbediening.
De auto gaat vanzelf op slot als je gaat rijden, boven een bepaald aantal kilometer per uur. Als je vervolgens iemand er weer in moet laten kun je de deuren weer openen (en sluiten) met de knopjes onder de bediening van de buitenspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
Mijn vin hier ook even ingevoerd. Geen recall voor mijn auto. 7 januari in ontvangst genomen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-10 10:40
jonk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:45:
Ik heb die van mij (plus adv) op 17” Winterwielen laten leveren door KIA bij aflevering. Staan er zeer mooi op als je het mij vraagt. Over 2 weken gaan voor het eerst de 19” standaard wielen er op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6LSQOOlWFFVXPAzOxae0xZtOng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc8k4EZpuQpudtaeYdn9sMj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LdGwqTwzIhai-jgwF2Yn1wTZqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CovuTMhV33iBGIgoAdOLQVnq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:22
PrimaBB schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Klopt. En de Avanced Plus LR was bij koop vorig jaar met Kia lak-korting en zonder BPM net binnen subsidiegrens.
Wij hebben ook vorig jaar om die reden een advance plus lr besteld in november. Die wordt nu uitgeleverd in april. De sepp subsidie is bij ons vorig jaar goedgekeurd en wat ik heb begrepen is dat wanneer de auto later wordt geleverd (buiten onze schuld) de sepp wel wordt toegekend uit coulance ondanks dat de mrb erbij komt. Er zijn al verschillende mensen geweest ook binnen dit forum die toch de spp toegewezen hebben gekregen. In jouw geval zou ik vragen aan dealer of ze coulance willen hebben voor wat betreft de kleuroptie. Als die vorig jaar gratis op factuur is gezet moeten ze dat nu niet ineens wijzigen omdat je moet wachten op uitlevering. Ik heb de factuur nog niet gehad maar als ik dat merk ga ik zeker bezwaar aantekenen bij kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
AtlAntA schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Mijn vin hier ook even ingevoerd. Geen recall voor mijn auto. 7 januari in ontvangst genomen.
Die van mij ook niet, stond wel 'laatste update 27 februari' bij, dus ik zal het binnenkort nog eens checken voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
sdg875 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Ik heb die van mij (plus adv) op 17” Winterwielen laten leveren door KIA bij aflevering. Staan er zeer mooi op als je het mij vraagt. Over 2 weken gaan voor het eerst de 19” standaard wielen er op!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
die misstaan zeker niet. Enig idee welk merk/type het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
dubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:51:
[...]

die misstaan zeker niet. Enig idee welk merk/type het is?
Nou dat is een bijzonder verhaal. Had ze uitgezocht in de KIA webshop: https://webshop.kia.nl/ac...00ADB07BPTCW&modelid=176/

En ging er dus vanuit dat ze two-tone zouden zijn. Bij aflevering bleek dat ze helemaal zwart waren! Niks van gezegd of over gevraagd overigens dus ik heb geen idee of ze allemaal zo geleverd worden als je ze besteld...ik was zeer positief verrast dus heb het er lekker bij gelaten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Kwam gisteren op de bocht A16-A20 een andere EV3 rijder tegen ook met kenteken GZN-*

Hij reed breed lachend langs en stak zijn duim omhoog. Volgens mij zijn hiudige EV3 rijders heel erg trots en blij met hun ride. Ik ook ja 8)

Beetje het gevoel toen de eerste EV's op de markt kwamen, dan had je van die leuke laadpaal-gesprekken.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:58
Robert1962 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Wij hebben ook vorig jaar om die reden een advance plus lr besteld in november. Die wordt nu uitgeleverd in april. De sepp subsidie is bij ons vorig jaar goedgekeurd en wat ik heb begrepen is dat wanneer de auto later wordt geleverd (buiten onze schuld) de sepp wel wordt toegekend uit coulance ondanks dat de mrb erbij komt. Er zijn al verschillende mensen geweest ook binnen dit forum die toch de spp toegewezen hebben gekregen. In jouw geval zou ik vragen aan dealer of ze coulance willen hebben voor wat betreft de kleuroptie. Als die vorig jaar gratis op factuur is gezet moeten ze dat nu niet ineens wijzigen omdat je moet wachten op uitlevering. Ik heb de factuur nog niet gehad maar als ik dat merk ga ik zeker bezwaar aantekenen bij kia.
Voor de duidelijkheid ik heb de SEPP subsidie al binnen. Geen problemen gehad, behalve wat technische issues in de RVO portal bij van aanvraag van uitkering (de uitkering optie was in mijn account verdwenen). Na contact met RVO is alles rechtgezet + direct bedrag ontvangen op mijn rekening.

Contract getekend vorig jaar met catalogusprijs < 45K op factuur + goedgekeurde SEPP aanvraag (vorig jaar!) is voldoende om uitkering te ontvangen.

Het bedrag voor de subsidie gaat dan niet om de extra opties achteraf op factuur als bv trekhaak (hebben wij ook, wordt volgende week gemonteerd).

Als er niet op kenteken is gezet voor 1-1-2025. Dan is de € 600 BPM van toepassing.

RVO biedt coulance als dit aan de orde is. Staat op hun website
https://www.rvo.nl/subsid.../sepp/veelgestelde-vragen

Je zult RVO misschien even moeten contacten als de RDW catalogusprijs buiten eigen schuld achteraf is verhoogd, maar er wordt gewoon uitgekeerd.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:05
Twee Dee schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:13:
Kwam gisteren op de bocht A16-A20 een andere EV3 rijder tegen ook met kenteken GZN-*

Hij reed breed lachend langs en stak zijn duim omhoog. Volgens mij zijn hiudige EV3 rijders heel erg trots en blij met hun ride. Ik ook ja 8)

Beetje het gevoel toen de eerste EV's op de markt kwamen, dan had je van die leuke laadpaal-gesprekken.
ik rijd iedere keer met een Smile .. zie er nog maar erg weinig in het wild (stuk of 5 tot nu toe).

Ik heb ook vaak mensen die gesprek aangaan als ik buiten laad (normaliter sta ik in parkeer garage).

Blij dat ik KIA heb gekozen .. nu nog de software upgrade voor AI en ik ben helemaal blij ..

Ik heb GZN maar ik ben het niet geweest :)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
sdg875 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Nou dat is een bijzonder verhaal. Had ze uitgezocht in de KIA webshop: https://webshop.kia.nl/ac...00ADB07BPTCW&modelid=176/

En ging er dus vanuit dat ze two-tone zouden zijn. Bij aflevering bleek dat ze helemaal zwart waren! Niks van gezegd of over gevraagd overigens dus ik heb geen idee of ze allemaal zo geleverd worden als je ze besteld...ik was zeer positief verrast dus heb het er lekker bij gelaten 8)
pfoei, dat is een stevige prijs voor velgen. Ik ga toch eens op de aftermarket gebieden zoeken denk ik. Of via MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
PrimaBB schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Voor de duidelijkheid ik heb de SEPP subsidie al binnen. Geen problemen gehad, behalve wat technische issues in de RVO portal bij van aanvraag van uitkering (de uitkering optie was in mijn account verdwenen). Na contact met RVO is alles rechtgezet + direct bedrag ontvangen op mijn rekening.

Contract getekend vorig jaar met catalogusprijs < 45K op factuur + goedgekeurde SEPP aanvraag (vorig jaar!) is voldoende om uitkering te ontvangen.

Het bedrag voor de subsidie gaat dan niet om de extra opties achteraf op factuur als bv trekhaak (hebben wij ook, wordt volgende week gemonteerd).

Als er niet op kenteken is gezet voor 1-1-2025. Dan is de € 600 BPM van toepassing.

RVO biedt coulance als dit aan de orde is. Staat op hun website
https://www.rvo.nl/subsid.../sepp/veelgestelde-vragen

Je zult RVO misschien even moeten contacten als de RDW catalogusprijs buiten eigen schuld achteraf is verhoogd, maar er wordt gewoon uitgekeerd.
Dank voor je duidelijke toelichting. Dan hoeven mensen zich dus niet ongerust te maken. :

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
dubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:39:
pfoei, dat is een stevige prijs voor velgen. Ik ga toch eens op de aftermarket gebieden zoeken denk ik. Of via MP.
Het is dan ook de prijs inclusief banden en TPMS, niet alleen maar velgen. Enkel vier velgen kosten net iets meer dan € 1.000,- (zie bijvoorbeeld https://webshop.kia.nl/ac...EV400ADE07GR&modelid=176/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 17:18
[...]

Op autobandenmarkt doen die banden bijna €200 per stuk. Dan hou je nog €1500 over voor de velgen zelf, en het monteren van de banden, velgen, TPMS, en wellicht nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
aikink schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Op autobandenmarkt doen die banden bijna €200 per stuk. Dan hou je nog €1500 over voor de velgen zelf, en het monteren van de banden, velgen, TPMS, en wellicht nog meer.
Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat ze dat kosten en voor velgen/banden van het merk zelf is het niet shocking. Maar, bij ons is het de tweede auto en dan letten we net wat meer op. Ik kan via via bijna nieuwe velgen met vrijwel nieuwe winterbanden van een sorento overnemen. Dat zou volgens mij geheel passen. Of is dat problematisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
deMercer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Het is dan ook de prijs inclusief banden en TPMS, niet alleen maar velgen. Enkel vier velgen kosten net iets meer dan € 1.000,- (zie bijvoorbeeld https://webshop.kia.nl/ac...EV400ADE07GR&modelid=176/).
Wel een ander modelletje en niet zwart zo te zien! Ik kan die van mij niet als losse velg vinden maar alleen als complete set...al zal de prijs niet veel verschillen kan ik me voorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
[...]

Ja ze zijn niet goedkoop! Al heb ik een hele mooie korting kunnen bedingen in combinatie met 2 andere accesoires (en heb ik de nieuwe auto ook gekocht natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
dubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat ze dat kosten en voor velgen/banden van het merk zelf is het niet shocking. Maar, bij ons is het de tweede auto en dan letten we net wat meer op. Ik kan via via bijna nieuwe velgen met vrijwel nieuwe winterbanden van een sorento overnemen. Dat zou volgens mij geheel passen. Of is dat problematisch?
Er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben, maar er zijn een aantal waardes die je in de gaten moet houden (steek en ET waarde als ik het goed heb), gaat wat verder dan alleen het zelfde merk en de juiste banden maat in ieder geval. Even goed uitzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbelep
sdg875 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben, maar er zijn een aantal waardes die je in de gaten moet houden (steek en ET waarde als ik het goed heb), gaat wat verder dan alleen het zelfde merk en de juiste banden maat in ieder geval. Even goed uitzoeken :)
Zeker. Ze zijn 5*114.3 ET 50. Bij de EV3 is de ET 48, maar dat scheelt amper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDISAYSOK
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 21:11
Vandaag een maand onze LR Plus Advaced ISG in bezit en hierbij mijn ervaring.
-Bpm: kenteken is feb 2025 gezet en de bpm is (uit coulance??) door Kia/dealer betaald.
-Sepp: gebeld met RVO en eventuele prijsstijgingen/bpm wordt uit coulance uitgekeerd mits de Sepp aanvraag al goedgekeurd was.
-Piepjes: zwarte tape over de oogjes zorgt automatisch dat deze melding wordt uitgeschakeld.
Enkel de gordel omdoen en de volumeknop indrukken zorgen voor dat de overige 2 piepjes wordt uitgeschakeld.
-After market: ik ben tevreden met de spullen via Aliexpress zoals, leren sleutelhouder, zwarte Kia logo's, organizer bakje onder armsteun, armsteunkap, zij-spiegelkappen, rubberen matten voor- en achter(bak) en telefoon houder. Wil nog ambient lightning laten inbouwen, maar is meer nice 2 have. Iemand misschien dit al gedaan en een goede ervaring mee?
-Rijimpressie: rijdt erg goed/comfortabel. Ik moest wel wennen aan hda en one peddle drive. Ik vind persoonlijk regenereren level 2 het fijnst.
Ook achteruit rijden/parkeren moet ik ook nog erg wennen en kijk ik nog steeds liever over mijn schouders.
-Overige issues: vooralsnog geen problemen die noemenswaardige zijn. Ik gebruik geen vaste sleutel en de digitale sleutel op mijn mobiel lijkt niet of niet gelijk de deuren te openen. Waarschijnlijk komt dit wanneer mijn mobiel dan in mijn jas- en broekzak zit. Deuren kunnen wel altijd via de digitale wallet handmatig ontgrendeld worden. Ook is mij nog niet gelukt om de slimme achterklep te openen door achter te staan en zonder gebruikt te maken mijn handen. Iemand waarbij dit wel is gelukt?
-Nice 2 have: ambient lightning en dechromen alu autodelen.

Al om al erg tevreden over onze Ev3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 13:32
Net gebeld door Fleetport, auto heeft bij aflevering schade aan de kofferbak en dit zal logischerwijs eerst hersteld moeten worden voordat ik de auto komende week kan ophalen. Helaas een kleine vertraging... Ik was de dagen helaas al een beetje aan het aftellen en ik hoop op een snelle reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:06
Hoi ik heb een vraag over de agenda. En het lukt mij maar niet om dit goed te krijgen. In de kia connect app heb ik 2 agenda's waar ik de afspraken van zie. In de auto, lukt dit niet en zie ik maar 1 van de 2. Hebben jullie dit ook?

Ivm mijn prive agenda en een gedeelde agenda ( 2 apparte e-mail adressen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvde
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-10 19:40
NDISAYSOK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:52:
-Bpm: kenteken is feb 2025 gezet en de bpm is (uit coulance??) door Kia/dealer betaald.
-Sepp: gebeld met RVO en eventuele prijsstijgingen/bpm wordt uit coulance uitgekeerd mits de Sepp aanvraag al goedgekeurd was.
-Piepjes: zwarte tape over de oogjes zorgt automatisch dat deze melding wordt uitgeschakeld.
Enkel de gordel omdoen en de volumeknop indrukken zorgen voor dat de overige 2 piepjes wordt uitgeschakeld.
-After market: ik ben tevreden met de spullen via Aliexpress zoals, leren sleutelhouder, zwarte Kia logo's, organizer bakje onder armsteun, armsteunkap, zij-spiegelkappen, rubberen matten voor- en achter(bak) en telefoon houder. Wil nog ambient lightning laten inbouwen, maar is meer nice 2 have. Iemand misschien dit al gedaan en een goede ervaring mee?
-Rijimpressie: rijdt erg goed/comfortabel. Ik moest wel wennen aan hda en one peddle drive. Ik vind persoonlijk regenereren level 2 het fijnst.
Ook achteruit rijden/parkeren moet ik ook nog erg wennen en kijk ik nog steeds liever over mijn schouders.
-Overige issues: vooralsnog geen problemen die noemenswaardige zijn. Ik gebruik geen vaste sleutel en de digitale sleutel op mijn mobiel lijkt niet of niet gelijk de deuren te openen. Waarschijnlijk komt dit wanneer mijn mobiel dan in mijn jas- en broekzak zit. Deuren kunnen wel altijd via de digitale wallet handmatig ontgrendeld worden. Ook is mij nog niet gelukt om de slimme achterklep te openen door achter te staan en zonder gebruikt te maken mijn handen. Iemand waarbij dit wel is gelukt?

Heb je foto’s van de zwarte kia logo’s? Makkelijk zelf aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Leuk en herkenbaar verslag. De smart achterklep kan je aanzetten bij 'deuren' in de instellingen. Stond bij mij standaard uit. Nu aan en het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz-e
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-07 23:25

Ik zit ook te denken aan die zwarte spiegelkappen/covers van Ali.
Passen deze goed en hoe bevestig je deze en blijft dat goed zitten?

En hoe goed past de rubber achterbakmat?

[ Voor 3% gewijzigd door Thyz-e op 20-03-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benniebelazerd
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-10 12:14
Dankjewel iedereen voor de reactie mbt SEPP subsidie en fiscale waarde. Zeer helpend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Twee Dee schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:13:

Hoor net van mevrouw dat ze vanmorgen ook een GZN tegenkwam op de a13-a20, in het grijs. Ook een GZN. Je ziet ze veel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmf8_l52M98m4sg0vNEITu8O4dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFxpXvoLfrqfBEBT7jrzR158.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4VP9vMlah-eZhkwPNNRZvldWG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x0SCqjTF91YeuBqKKwagUs9.jpg?f=fotoalbum_large

De logo en ev3 achter zijn makkelijk met visdraad eraf te halen, maar de logo voor bleek vast te zitten met een drukpinnetje aan de K en de A. Had me veel tijd gekost omdat ik dit niet wist waardoor het visdraad continu brak.

De spiegelkappen van Ali komen op de zij spiegels en wordt bevestigd met dubbelzijdig 3m tape.

Volgens mij heb ik de setting met de achterklep aangezet, maar weet dit niet zeker. Ga dit zo even checken. Ja, setting staat al aan...

Achterbakmat is prima en ziet best goed uit. Echter kan de mat enkel op de hoogste ondiepe stand en niet in de diepe stand. De mat komt dan klem te zitten aan de zijkant, maar ik vermoed dat dit ook bij de andere matten hetzelfde is.

[ Voor 9% gewijzigd door NDISAYSOK op 20-03-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:06
NDISAYSOK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De logo en ev3 achter zijn makkelijk met visdraad eraf te halen, maar de logo voor bleek vast te zitten met een drukpinnetje aan de K en de A. Had me veel tijd gekost omdat ik dit niet wist waardoor het visdraad continu brak.

De spiegelkappen van Ali komen op de zij spiegels en wordt bevestigd met dubbelzijdig 3m tape.

Volgens mij heb ik de setting met de achterklep aangezet, maar weet dit niet zeker. Ga dit zo even checken. Ja, setting staat al aan...

Achterbakmat is prima en ziet best goed uit. Echter kan de mat enkel op de hoogste ondiepe stand en niet in de diepe stand. De mat komt dan klem te zitten aan de zijkant, maar ik vermoed dat dit ook bij de andere matten hetzelfde is.
Zo zeg, dat ziet er strak uit! Jammer dat ik de zwarte uivoering heb. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Mijn vorige auto was een zwarte e-Golf en had ik de logo mat zwart gemaakt. Was best fraai😄

[ Voor 13% gewijzigd door NDISAYSOK op 20-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
NDISAYSOK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Strak. Waar heb je de logo's vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK
Tot nu toe heb ik op Aliexpress aftermarket spullen gehaald. Overigens best tevreden over het kwaliteit.

[ Voor 30% gewijzigd door NDISAYSOK op 20-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterjgp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-10 15:30
NDISAYSOK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:39:
Tot nu toe heb ik op Aliexpress aftermarket spullen gehaald. Overigens best tevreden over het kwaliteit.
Heb je link voor de sleutelhoes ook? Zie alleen maar 5 knoppen of meer, maar volgens mij heb ik maar 4 knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
Peterjgp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Heb je link voor de sleutelhoes ook? Zie alleen maar 5 knoppen of meer, maar volgens mij heb ik maar 4 knoppen.
Ik heb ook een sleutelhoes onderweg vanuit Ali. Was, voor Ali, wel prijzig, maar ziet er wel goed uit:

https://a.aliexpress.com/_ExDJFIG

[ Voor 5% gewijzigd door dubbelep op 20-03-2025 21:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Hier is inmiddels de knoop doorgehakt!
We hebben besteld: EV3 81,4kWh GT-Line in de kleur Ivory Silver.

Verwachte leverdatum medio Mei. Ik ben benieuwd!!

Morgen maar is beginnen met graven voor de laadpaal ;)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDISAYSOK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbelep
Absoluut niet om mensen hier bij tweakers weg te halen, maar ik vroeg me wat af. Jaren geleden had ik een Volvo S40 en zat daarvoor op een apart volvo 40 forum. Met aparte verschillende onderdelen voor posts: technisch, banden, aanpassingen, foto's, etc.

Er zit hier in deze post zo veel kennis, maar 163 pagina's doorploegen is voor velen wellicht heel veel, en onoverzichtelijk, werk.

Zouden mensen geinteresseerd zijn in een apart EV3 forum? Zeker met het oog op het feit dat de EV3 een absoluut verkoopkanon gaat worden/is, zullen er heel veel rijders bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10 13:51
dubbelep schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:37:
Absoluut niet om mensen hier bij tweakers weg te halen, maar ik vroeg me wat af. Jaren geleden had ik een Volvo S40 en zat daarvoor op een apart volvo 40 forum. Met aparte verschillende onderdelen voor posts: technisch, banden, aanpassingen, foto's, etc.

Er zit hier in deze post zo veel kennis, maar 163 pagina's doorploegen is voor velen wellicht heel veel, en onoverzichtelijk, werk.

Zouden mensen geinteresseerd zijn in een apart EV3 forum? Zeker met het oog op het feit dat de EV3 een absoluut verkoopkanon gaat worden/is, zullen er heel veel rijders bij komen.
Die staat op kiaclub maar niet echt veel bezocht. Ik snap je punt om zo verschillende topics aan te maken voor de kia ev3

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
Mistacal schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Die staat op kiaclub maar niet echt veel bezocht. Ik snap je punt om zo verschillende topics aan te maken voor de kia ev3
Mijn ervaring van destijds is dat je een kleine harde kern van fanatieke forummers nodig hebt om iets actief te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
heb ooit nog een setje houten inleg paneeltjes voor deur en dashboard gekocht via het Volvo 40 forum haha 8)7 ...gelukkig is mijn smaak wat verder ontwikkeld (al blijft dat subjectief :D ) Toch bijna 20 jaar geleden dat ik daar actief was.

Vind voor de EV3 dit topic fantastisch, maar goed ik ben vanaf dag 1 aan het meelezen dus dan is het makkelijk bij te houden. Snap dat het voor mensen die nu instappen wat onoverzichtelijk kan zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbelep
sdg875 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:37:
heb ooit nog een setje houten inleg paneeltjes voor deur en dashboard gekocht via het Volvo 40 forum haha 8)7 ...gelukkig is mijn smaak wat verder ontwikkeld (al blijft dat subjectief :D ) Toch bijna 20 jaar geleden dat ik daar actief was.

Vind voor de EV3 dit topic fantastisch, maar goed ik ben vanaf dag 1 aan het meelezen dus dan is het makkelijk bij te houden. Snap dat het voor mensen die nu instappen wat onoverzichtelijk kan zijn :)
Ik begon daar ook bijna 20 jaar geleden denk ik inderdaad. Ben nog jaren admin geweest! Het is voor nieuwelingen idd lastig, en het wordt er niet makkelijker op denk ik. Ik heb, als fanatiekeling, elke pagina doorgeploegd (terwijl het niet eens mijn auto wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36

Coffee

Coffee

sdg875 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:37:

Ik zit al een jaar te denken hoe handig het zou zijn om een LLM te gebruiken om alle kennis en doorkruisende discussies in deze megathreads te structureren, aan te wijzen wie expert is op welk gebied, etc.

Maar snap ook wel dat Tweakers daar niet aan wil behinnen, en om eerlijk te zijn is een dedicated forum veel energiezuiniger dan zoiets.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbelep
Coffee schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Ik zit al een jaar te denken hoe handig het zou zijn om een LLM te gebruiken om alle kennis en doorkruisende discussies in deze megathreads te structureren, aan te wijzen wie expert is op welk gebied, etc.

Maar snap ook wel dat Tweakers daar niet aan wil behinnen, en om eerlijk te zijn is een dedicated forum veel energiezuiniger dan zoiets.
Met wat minimal effort is een forum een stuk makkelijker op te zetten dan een LLM vermoed ik, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Discord forums

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
Niet heel bekend mee. Is dat een alternatief voor een volledig forum, met verschillende topics?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 21:34
Gisteren voor het eerst gepland laden in de Zaptec-app gebruikt. In het tijdframe ingesteld dat ie max 30% mocht laden (6A). Werkt perfect : er werd ongeveer 4 Kw geladen in de Kia-connect app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
De_Buurmannen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:11:
Gisteren voor het eerst gepland laden in de Zaptec-app gebruikt. In het tijdframe ingesteld dat ie max 30% mocht laden (6A). Werkt perfect : er werd ongeveer 4 Kw geladen in de Kia-connect app.
Oh, dat is wel handig. Ik kan dat niet en kan dus alleen de percentages laden die de auto zelf geeft (60-90-100).

Bij die zonnige dagen in de afgelopen week wil ik juist dat de auto langzaam laadt en vrijwel alleen de zonne-energie gebruikt.

Zou er nog een andere optie zijn om dat percentage omlaag te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
RFr1980 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Oh, dat is wel handig. Ik kan dat niet en kan dus alleen de percentages laden die de auto zelf geeft (60-90-100).

Bij die zonnige dagen in de afgelopen week wil ik juist dat de auto langzaam laadt en vrijwel alleen de zonne-energie gebruikt.

Dat is dus ook mijn situatie. Helaas is 30% het laagste percentage dat ingesteld kan worden.
https://help.zaptec.com/h...dule-charging-with-Zaptec

[ Voor 7% gewijzigd door De_Buurmannen op 22-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ik heb een My Energy Zappi laadpaal en die kan ik zo instellen dat de auto alleen met zonnestroom (overschot) geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Kiwi70 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:31:
Ik heb een My Energy Zappi laadpaal en die kan ik zo instellen dat de auto alleen met zonnestroom (overschot) geladen wordt.
Dat is nog beter, helaas heeft Zaptec die optie niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
dubbelep schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Niet heel bekend mee. Is dat een alternatief voor een volledig forum, met verschillende topics?
Zeker weten!!

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-10 12:16
vraag: heb je een uitdaging bij het gebruik van autowasmachine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 19:24
RFr1980 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Ik gebruik een Peblar laadpaal, daar kan je ook instellen dat deze uitsluitend op zonnestroom laadt. Dit werkt i.c.m. een homewizard in de p1 poort van de slimme meter. Ik haal met alleen zonnestroom max 4kWh. Kan ik op een zonnige dag zo’n 30kWh laden. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel zonnepanelen je hebt. De laatste weken red ik het uitsluitend op zonnestroom 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTbl-b8GlwYXq7yuvGTt81ruLYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdcNHvlrUuMCBMu1ubDuaTxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-10 17:56
Nog even terugkomen op de afdekkap over het oplaadpunt van de auto....

Mijn AliExpress doppen pasten allemaal niet. Behalve die platte dop waar je dan een stukje van moet afsnijden past, maar is erg lastig erop te drukken.

Deze (hieronder) zijn voor de Female kant. Wat nodig is voor de EV3 is een Male dop.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007848554951.html

Ik heb een laadkabel waarvan de dop (van de stekker die aan de laadpaal zit) perfect past, maar ik wil die dop op de kabel laten zitten.
Dus ik zoek toch echt een los exemplaar. Heeft iemand dat ergens kunnen vinden in een webshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:08
dubbelep schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Mijn ervaring van destijds is dat je een kleine harde kern van fanatieke forummers nodig hebt om iets actief te krijgen.
Op fb is ook een groep waar ik veel informatie weghaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
dropie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Op fb is ook een groep waar ik veel informatie weghaal.
Een teken dat de versplintering al groot genoeg is. Zou je dit topic ook nog gaan afsplitsen richting Discord of andere forums dan wordt dat alleen maar erger wat het vinden van de juiste informatie alleen maar moeilijker maakt.

De zoekfunctie op Tweakers werkt best goed. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-10 14:41
De_Buurmannen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Dat is dus ook mijn situatie. Helaas is 30% het laagste percentage dat ingesteld kan worden.
https://help.zaptec.com/h...dule-charging-with-Zaptec
Hier een Alfen Single S, die kan tot 1,4 maar ook dan slurpt de Kia nog 4,2 dus vermoed dat dat het minimum is om de auto te laten laden. Speciaal m'n laadpaal geupdate met een lan kabel en heeft nu opeens wifi en daarmee kan ik de app gebruiken. Ideaal! :9

[ Voor 13% gewijzigd door Vitruvius op 22-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Vandaag eens getest of je bij Tesla makkelijk kan laden. Viel tegen. Je neemt twee parkeerplaatsen in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDiYDhvOss7HxcD6-dIV24meCXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGwGq18ijSOt3nxAiC1enVFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynb4Vt2TDtqyB2mMvF1AKusQrLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBQPgGX8MbTNcXnKWza0HDRA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 20:01
@Vitruvius

Het minimum is 6A. Op 1 fase heb je dan afhankelijk van de net spanning iets van 1.4kW, op 3 fasen is dan 4.2kW

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 08:40
WTM schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:13:
Vandaag eens getest of je bij Tesla makkelijk kan laden. Viel tegen. Je neemt twee parkeerplaatsen in.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij deze Supercharger staan de laders ook wel erg ver van het parkeervak. Als je er vooruit inrijdt en dan het stoepje pakt, kan je dan niet inpluggen?

Ik ben ze meer zo gewend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEW36jWo4vUlWllqtPo2J5Vnyhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkIm9kRNxlm5xC4VzMkK96cf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:45
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit zijn ook wel de oudste V2 laders (herkenbaar aan de dubbele kabel, een voor oude Model S en X en een moderne stekker) die ook nog eens onhandig dwars achter de auto staan. Bij veel v3 en zeker bij v4 laders zou het veel beter moeten gaan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
[Afbeelding][Afbeelding]
Beste werkt met het aan de V4 stalls, dit zijn de stalls zonder open midden deel en met maar 1 laadkabel. Als je hier zover mogelijk tot de stall doorrijdt dan gaat het goed. Ik heb de V3 stalls ( 1 laadkabel en open midden deel) nog niet gebruikt. V4 en V3 staan in de app als 250 kW max, V2 zijn dan 150 kW max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Als ik in home assistant kijk, zie ik diverse sensoren van de Kia staan.
Onder andere deze:

EV3 EV Battery Capacity: 293.040

en deze:

EV3 EV Battery Level: 221.385

Zijn deze waardes in Ah? Als ik 'm omreken, van 81.4 Kw (Long Range) bij 343 Volt, dan kom ik op 237,4 uit.
Want:

(81.4 x 1000) / 343 = 237.4

Maar de capaciteit is dus 293.040 ?
Iemand een idee hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Terranca schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Bij deze Supercharger staan de laders ook wel erg ver van het parkeervak. Als je er vooruit inrijdt en dan het stoepje pakt, kan je dan niet inpluggen?

Ik ben ze meer zo gewend:
[Afbeelding]
Niet geprobeerd. Wel overwogen, dacht ik moet niet met voorwielen in gravel achtig spul komen en er niet makkelijk uitkomen. (en mogelijk die stal aanrijden.)

Die V4 versies met parkeerplaats zien er veel beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
Himalaya schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Dit zijn ook wel de oudste V2 laders (herkenbaar aan de dubbele kabel, een voor oude Model S en X en een moderne stekker) die ook nog eens onhandig dwars achter de auto staan. Bij veel v3 en zeker bij v4 laders zou het veel beter moeten gaan.
Ja precies is ook mijn ervaring v3 en vooral v4 zonder problemen hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerard_star
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08 11:33
T--men schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ik gebruik een Peblar laadpaal, daar kan je ook instellen dat deze uitsluitend op zonnestroom laadt. Dit werkt i.c.m. een homewizard in de p1 poort van de slimme meter. Ik haal met alleen zonnestroom max 4kWh. Kan ik op een zonnige dag zo’n 30kWh laden. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel zonnepanelen je hebt. De laatste weken red ik het uitsluitend op zonnestroom 8)

[Afbeelding]
Vergeet niet dat als je langzamer laad, het laadverlies ook groter is. Ik saldeer al mijn energie, meer laadverlies is minder salderen en daardoor waarschijnlijk niet goedkoper. Pas als je meer opwekt dan je kan salderen lijkt het me interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Noob/instellingen kwestie :
Sinds kort in het bezit van een Plus Advanced model (met electrisch verstelbare bestuurdersstoel) ; 2 Profielen aangemaakt in de auto, 2 digitale sleutels aangemaakt, iedere sleutel is gekoppeld aan een eigen profiel..... echter, hoe kan ik (kan het wel?) de instellingen van de bestuurdersstoel koppelen aan een gebruikersprofiel? Momenteel als ik van gebruikersprofiel wissel, blijft de bestuurdersstoel in zijn positie staan?!? Andere instellingen (zoals bijvoorbeeld klimaat) worden wel gewijzigd.

Kort : is de stoelinstellingen bij de Plus Advanced te koppelen aan een gebruikersprofiel ? Zo ja, hoe dan ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door giancarlo_f op 23-03-2025 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:37
giancarlo_f schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:03:
Kort : is de stoelinstellingen bij de Plus Advanced te koppelen aan een gebruikersprofiel ? Zo ja, hoe dan ;-)
Kan helaas niet, de geheugenfunctie zit alleen op de GT-PlusLine uitvoering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTyRZL8IdBebenEwmW7VXDL87jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8d3kzcDGS0yIsexJc3EOA4o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
dubbelep schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:14:
Gebruikt iemand hier ABRP? Ik kan daarin 3 EV3's selecteren: Light fwd, Wind fwd, Wind GT awd. Geen opties om LR of SR te selecteren. Iemand enig idee hoe je dat aan kan passen? En evt. je persoonlijke verbruik in te vullen?
Ik ben met de Wind fwd naar Oostenrijk gereden en op de meter nauwkeurig (had wel 4,95 bij ABRP geïnvesteerd en de auto gekoppeld) zonder stress 2500 km gereden👍 Rijdt met de SR Advanced plus

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:23
gerard_star schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Vergeet niet dat als je langzamer laad, het laadverlies ook groter is. Ik saldeer al mijn energie, meer laadverlies is minder salderen en daardoor waarschijnlijk niet goedkoper. Pas als je meer opwekt dan je kan salderen lijkt het me interessant.
Vergeet de teruglever kosten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
gerard_star schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Hoe groot wordt het laadverlies eigenlijk dan? Maximaal 20-25 procent? Of nog veel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
Ericjooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ben met de Wind fwd naar Oostenrijk gereden en op de meter nauwkeurig (had wel 4,95 bij ABRP geïnvesteerd en de auto gekoppeld) zonder stress 2500 km gereden👍 Rijdt met de SR Advanced plus
Heb je dan een goedkope obd2 connector? En kan je die laten zitten, of trekt ie permanent stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-10 21:15
Welke merken van obd2 zijn compatibel want ik veronderstel dat eentje dat bedoeld is voor brandstof voertuigen niet kan gebruikt worden? En liefst dus eentje die geen storingen veroorzaakt met kans op garantieverlies. Hoeft zeker geen van aliexpress te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
dubbelep schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Heb je dan een goedkope obd2 connector? En kan je die laten zitten, of trekt ie permanent stroom?
Ik heb voor m'n vorige auto eentje van Power Cruise Control aangeschaft, 4 jaar terug was de markt van OBD2 connectors nog niet zo groot als nu. CarScanner en ABRP werken er prima mee, de app van PCC zelf gebruik ik niet. Als ik de deur open zie ik nu wel een rood lampje op de dongel branden, maar ik weet dus niet of dat komt omdat er dan 12V op het boordnet komt te staan, of dat ie 24/7 stroom gevoed krijgt.
RFr1980 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Hoe groot wordt het laadverlies eigenlijk dan? Maximaal 20-25 procent? Of nog veel meer?
Even de laadsessie van gisteren bekeken, van 67% naar 90% geladen, voor een groot deel op het overschot van de pv-panelen. Dat zou om en nabij de 18 kWh zijn, de log van de laadpaal laat zien dat die 22,7 kWh heeft opgeplust. Dat zou dus een verlies van 26% zijn, maar dat is dus (a) op basis van de afgeronde procenten die de auto aangeeft, en (b) laden met een relatief laag vermogen dat rond de 4 kW hing en bij een zonnig half uurtje uitschoot naar 8,5 kW.
Ik zal CarScanner er eens op naslaan, zie wat die aangeeft aan kWh's die de accu rijker is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

aikink schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:01:
[...]

Ik heb voor m'n vorige auto eentje van Power Cruise Control aangeschaft, 4 jaar terug was de markt van OBD2 connectors nog niet zo groot als nu. CarScanner en ABRP werken er prima mee, de app van PCC zelf gebruik ik niet. Als ik de deur open zie ik nu wel een rood lampje op de dongel branden, maar ik weet dus niet of dat komt omdat er dan 12V op het boordnet komt te staan, of dat ie 24/7 stroom gevoed krijgt.

[...]

Even de laadsessie van gisteren bekeken, van 67% naar 90% geladen, voor een groot deel op het overschot van de pv-panelen. Dat zou om en nabij de 18 kWh zijn, de log van de laadpaal laat zien dat die 22,7 kWh heeft opgeplust. Dat zou dus een verlies van 26% zijn, maar dat is dus (a) op basis van de afgeronde procenten die de auto aangeeft, en (b) laden met een relatief laag vermogen dat rond de 4 kW hing en bij een zonnig half uurtje uitschoot naar 8,5 kW.
Ik zal CarScanner er eens op naslaan, zie wat die aangeeft aan kWh's die de accu rijker is geworden.
Ik heb zo'n (wifi) OBD2 dongle gebruikt in onze Zoe, en mijn tip: als je op vakantie gaat, haal hem eruit. Anders is na 3 weken je accu leeg. Er staat op de OBD2 poort (in ieder geval bij de Zoe) namelijk 24/7 voeding op.

Oh: voor zover ik weet is OBD2 een generiek protocol, dus er zijn geen benzine auto of elektrische auto verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-10 13:12
Ik was van het weekend aan het kijken naar zo'n iPad houder voor tussen de hoofdsteunen. Zijn hier speciale oplossingen voor gezien de gekke vorm van die hoofdsteunen? Zijn er houders van een EV6 of EV9 die ook bij onze EV3 werkt? Of heeft iemand al iets van Ali in gebruik hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 08:40
Ericjooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Als je ABRP data hebt ben ik wel benieuwd of je wil delen wat je verbruikscijfers waren over deze rit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
aikink schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:01:
[...]

[...]
Waar zit de OBD2 poort in de EV3?

[ Voor 34% gewijzigd door pati op 24-03-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:17
Ik ben op zoek naar een houder voor mijn mobiele telefoon voor in de EV3. De meeste modellen plaats je tussen het ventilatierooster. Dit lukt echter niet bij de EV3. Heeft iemand een goede houder in gebruik of oplossing gevonden en zoja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 14:40
slagroomsoes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:06:
Ik ben op zoek naar een houder voor mijn mobiele telefoon voor in de EV3. De meeste modellen plaats je tussen het ventilatierooster. Dit lukt echter niet bij de EV3. Heeft iemand een goede houder in gebruik of oplossing gevonden en zoja, welke?
Uit nieuwsgierigheid; is dit om je telefoon gewoon makkelijk ergens op te bergen, of wil je hem in het zicht hebben ergens voor?
Ik zelf doe alles waar ik mijn telefoon tijdens/voor het rijden voor nodig heb via het scherm van de auto zelf, dus ben benieuwd waar je eventueel nog je telefoon zelf voor nodig zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
josduisings schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:28:
Ik was van het weekend aan het kijken naar zo'n iPad houder voor tussen de hoofdsteunen. Zijn hier speciale oplossingen voor gezien de gekke vorm van die hoofdsteunen? Zijn er houders van een EV6 of EV9 die ook bij onze EV3 werkt? Of heeft iemand al iets van Ali in gebruik hiervoor?
Wij hebben zoiets (nog zo'n overblijfsel van de vorige wagen), en het past wonderwel. Wel eerst uitklappen voordat je hem tussen de pootjes van de hoofdsteun vastzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbelep
Shmoozer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; is dit om je telefoon gewoon makkelijk ergens op te bergen, of wil je hem in het zicht hebben ergens voor?
Ik zelf doe alles waar ik mijn telefoon tijdens/voor het rijden voor nodig heb via het scherm van de auto zelf, dus ben benieuwd waar je eventueel nog je telefoon zelf voor nodig zou hebben.
Ik zoek ook nog een houder die goed werkt in de EV3. Om je antwoord te geven: ik vind het, ondanks android auto, fijn om mijn telefoon soms in het zicht te kunnen houden. Bijv. om waze, flitsmeister en spotify alledrie tegelijk in het zicht te hebben, of om bij bijvoorbeeld een stoplicht een bericht te kunnen zien. Dat mag officieel bij het stoplicht nog steeds niet met het toestel in je hand, maar wel in een houder.

[ Voor 32% gewijzigd door dubbelep op 24-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
Heeft er iemand al zo'n organizer voor de center console via Aliexpress besteld? Zo ja, past het een beetje lekker? Ik kan ze daar opeens niet meer vinden. Wel op amazon maar daar kosten ze 40 euro, en ik dacht dat ze bij Aliexpress ongeveer de helft waren?

Pagina: 1 ... 41 ... 75 Laatste