Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 38 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 21:34
aip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Eerlijk? Ik vin'net maar niks. Maar ik snap de keuze van KIA om er geen gewone middenconsole van te maken dan ook voor geen meter. Nu ligt alles los in een gapend gat, en een opbergvak in de armsteun... ho maar. Onbegrijpelijk.
Exact dat. Vandaar mijn oplossing voor losse bakjes die ik uit kan nemen als ik iets zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mondiger
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-08 03:43
Robert1962 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Nou op hyundai accessoirelijst gekeken bij kona maar niet te vinden hoor
Ik heb dit besteld via een Hyundai garage: Inlet-combo charger Dust c-AL(7p) In het internet is dit artikel alleen te bestellen via Amerikaanse websites en dan zijn ze waarschijnlijk duurder dan wanneer je even naar een Hyundai garage gaat. Ik heb hem gekocht in Tilburg.

[ Voor 39% gewijzigd door Mondiger op 09-03-2025 03:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko1iyFlf0MYLan44TvgzpDVGInU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVGV42Zrv52OHQoNJVNofvPI.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mijn EV3 opgehaald. Erg tevreden mee, was wel even zoeken om alle piepjes uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:28
Mondiger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Ik kan straks nog wel eens een bestelnummer nakijken, maar dit heb ik gekocht bij de Hyundai dealer die vertelde dat het voor de Kona was…
Okay dank je wel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Gisteren en vandaag in 2 etappes naar de Alpen gereden. Wat een fantastische reisauto is dit! Geen last van rug, heerlijke stoelen en heerlijk cruisen met de SCC op 130 km/u. Ook goed te doen qua verbruik op circa 22 kwh/100 km. Eenmaal in de bergen aangekomen werd het helemaal feest, zoevend door de haarspeldbochten omhoog, niet schakelen, super power. Langzame bestuurders voor je heb je in een flits ingehaald. Echt heel fijn. Overigens waren ook de laadstops onderweg geen last, even toilet doen , koffietje halen, en dan weer naar de auto die ondertussen een stuk voller is. Tot 70% gaat het laden met topspeed, daarboven zakt ie toch wel rap weg en boven de 80% is er al snel nog maar 30Kw over. Nu al zin in de terugreis :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:27

aip

BBKing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:57:
Gisteren en vandaag in 2 etappes naar de Alpen gereden. Wat een fantastische reisauto is dit! Geen last van rug, heerlijke stoelen en heerlijk cruisen met de SCC op 130 km/u. Ook goed te doen qua verbruik op circa 22 kwh/100 km. Eenmaal in de bergen aangekomen werd het helemaal feest, zoevend door de haarspeldbochten omhoog, niet schakelen, super power. Langzame bestuurders voor je heb je in een flits ingehaald. Echt heel fijn. Overigens waren ook de laadstops onderweg geen last, even toilet doen , koffietje halen, en dan weer naar de auto die ondertussen een stuk voller is. Tot 70% gaat het laden met topspeed, daarboven zakt ie toch wel rap weg en boven de 80% is er al snel nog maar 30Kw over. Nu al zin in de terugreis :-)
Ik zou me eerst maar even een weekje bezighouden met afdalen van de sneeuw. Die terugreis komt wel.

Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mondiger
De in mijn ogen meest perfecte los te bestellen afdekdop (zie eerdere foto) kun je alleen via een Hyundai garage kopen. Bij zoeken in Internet kom je buiten Europa terecht. Ik kocht de mijne bij de Hyundai dealer in Tilburg naast de Kia garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07 07:58
RedRush schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb dat ongeveer de helft van de ritten. Ik zit klaarwakker achter het stuur, en krijg toch een melding voor koffiepauze...
Vreemd, ik heb dat nog nooit gehad en heb al wat ritjes van bijna een uur gemaakt.

edit: ik zie dat ik op een bericht van maanden geleden reageer. :P Desalniettemin heb ik deze melding nog niet gehad. Misschien vanwege een update ofzo?

[ Voor 18% gewijzigd door RFr1980 op 09-03-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:19
RFr1980 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Vreemd, ik heb dat nog nooit gehad en heb al wat ritjes van bijna een uur gemaakt.

edit: ik zie dat ik op een bericht van maanden geleden reageer. :P Desalniettemin heb ik deze melding nog niet gehad. Misschien vanwege een update ofzo?
RFr1980 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Wanneer je op een bochtige weg rijdt en zelf de auto bestuurd, dus niet “zelfsturende functie” gebruikt, vindt de auto dat je slingert en dat wordt over een bepaalde tijd gemeten, wanneer je level 5 bereikt, rijg je koffietijd piep en pic. Wat de levels inhouden wet ik niet. Ik heb meerdere ritten gemaakt met en zonder semi-auto drive en dan zag ik het verschil.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10 12:06
Mondiger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:01:
Een aantal berichten terug werd gezocht naar een goede dop voor het laadpunt van de EV3. In de KIA garage werd mij verteld dat KIA ook voor andere auto’s, zelfs als je hem daar kwijt bent, geen losse doppen levert.MAAR Hyundai levert ze wel voor de Kona of mogelijk ander model voor ongeveer 20 euro als set voor inclusief ook de ander dop. Even losmaken en dan heb je de perfecte dop voor de EV3!![Afbeelding]
Ik heb de wagen nog niet, maar ben al even op zoek naar stl-bestanden van dergelijke afsluitdoppen om zelf een cover te printen met de 3d-printer. Heeft iemand toevallig al een geschikt stl-bestand gevonden? Ik ben als kanshebbers deze tegengekomen, maar kan het dus nog niet testen.
Socket cover
en
CCS pins cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07
Die onderste zit er standaard op dus die hoef je niet te printen ;)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10 12:06
Soepie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:24:
Die onderste zit er standaard op dus die hoef je niet te printen ;)
Ah, Dat scheelt alweer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:25
Waarom is dat laadpoort deksel toch zo’n topic? Op mijn Niro zat zo’n ding, iedere keer een extra handeling om er af en weer op te zetten. Als Kia de EV3 nu zonder levert zullen ze dat toch wel goed uitgezocht hebben? Ik vind het in ieder geval een stuk makkelijker zonder zo’n dekseltje, nu maar hopen de de ICCU het blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everthree
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 18:11
Een aantal berichten terug werd gezocht naar een goede dop voor het laadpunt van de EV3. In de KIA garage werd mij verteld dat KIA ook voor andere auto’s, zelfs als je hem daar kwijt bent, geen losse doppen levert.MAAR Hyundai levert ze wel voor de Kona of mogelijk ander model voor ongeveer 20 euro als set voor inclusief ook de ander dop. Even losmaken en dan heb je de perfecte dop voor de EV3!![Afbeelding]
Een vraag over de Hyundai doppen , blijven je contactpunten in de wasstraat nu wel droog? M.a.w. sluiten ze goed waterdicht af?
Heb je de montage zelf gedaan? Of de dealer?
Ziet er in de laadpoort wel een bevestigingspunt voor de bovenste dop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merinh
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-03 20:30
Inmiddels ongeveer 2200km gereden met mijn LR Plus Ev3. Rijdt super. Eerste paar weken had ik nog geen thislader en heb ik steeds geladen bij de Tesla Supercharger. Veel goedkoper dan welke ander snellader dan ook. Tijdens het laden zag ik veel tesla rijders lekker op hun scherm een film kijken. Dit wil ik ook in mijn KIA.
Echter kan ik deze optie niet vinden. Ik heb via de KIA connect store inmiddels wel de streamdienst aangezet (eerste maand gratis) maar mis in het menu de entertainment optie. Iemand een idee hoe ik netflix of youtube draaiend krijg op het mooie scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:18
Merinh schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:37:
Inmiddels ongeveer 2200km gereden met mijn LR Plus Ev3. Rijdt super. Eerste paar weken had ik nog geen thislader en heb ik steeds geladen bij de Tesla Supercharger. Veel goedkoper dan welke ander snellader dan ook. Tijdens het laden zag ik veel tesla rijders lekker op hun scherm een film kijken. Dit wil ik ook in mijn KIA.
Echter kan ik deze optie niet vinden. Ik heb via de KIA connect store inmiddels wel de streamdienst aangezet (eerste maand gratis) maar mis in het menu de entertainment optie. Iemand een idee hoe ik netflix of youtube draaiend krijg op het mooie scherm?
Als je niet nóg meer abonnementen wilt, neem zoiets als Carlinkit. Heb deze nu in mijn Focus en zal deze gebruiken in de Kia “straks”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
Merinh schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:37:
Vind het altijd vreemd dat mensen een film of episode willen kijken dat duurt toch altijd langer dan het laden? Blijf je dan wachten met verder rijden tot de film gedaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12

Coffee

Coffee

bartmaniac schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:40:
[...]

Vind het altijd vreemd dat mensen een film of episode willen kijken dat duurt toch altijd langer dan het laden? Blijf je dan wachten met verder rijden tot de film gedaan is?
Op YouTube duren filmpjes tussen de 1 seconden en tientallen uren, voor ieder wat wils. Je kan ook op pauze klikken :)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Laatst online: 20:47
Afgelopen dagen 414km gereden met buitentemperaturen tussen de 10 en 18 graden en vrij weinig wind. Voornamelijk snelweg en cc rond de 100kmh. Verbruik is 15.1kw per 100km. Erg netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-10 07:21
Robert1962 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Nou op hyundai accessoirelijst gekeken bij kona maar niet te vinden hoor
Ik heb ook een Kona en daar zit die gewoon standaard op, los bestellen bij de onderdelen balie dus.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
Vandaag geladen bij Fastned, in 12 minuten gewoon weer 28% erbij (long range). Van 20-48%. Gemiddelde laadsnelheid 116kW. Helemaal top wat mij betreft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:23
Gevehi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:31:
[Afbeelding]

Vandaag mijn EV3 opgehaald. Erg tevreden mee, was wel even zoeken om alle piepjes uit te krijgen.
De enige versie die ik mooi vind van de EV3 ;). Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-10 07:58
NVranya schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:41:
[...]

Als je niet nóg meer abonnementen wilt, neem zoiets als Carlinkit. Heb deze nu in mijn Focus en zal deze gebruiken in de Kia “straks”.
Dat gaat niet werken want de EV3 heeft draadloze carplay en carlinkit werkt alleen op bedrade carplay helaas, mocht je wel een oplossing vinden dan hoor ik dat graag want ben zelf ook op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ev3 fan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:44:
[...]

Dat gaat niet werken want de EV3 heeft draadloze carplay en carlinkit werkt alleen op bedrade carplay helaas, mocht je wel een oplossing vinden dan hoor ik dat graag want ben zelf ook op zoek.
Ik was in de veronderstelling dat de EV3 zowel draadloos als bedraad heeft, toch? Daarvoor is toch die knop waarmee je de USB lader kan switchen tussen alleen laden (wit), en laden+data (geel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:18
Coffee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat de EV3 zowel draadloos als bedraad heeft, toch? Daarvoor is toch die knop waarmee je de USB lader kan switchen tussen alleen laden (wit), en laden+data (geel)?
Dit is wat ik ook in alle filmpjes zie. Linker USB heeft schakelknop tussen alleen stroom en/of data (CarPlay), rechter USB is alleen stroom. De Kia zal toch niet alleen draadloos Carplay hebben?
Hoe het zit als je al een device draadloos gekoppeld hebt weet ik (nog) niet, maar ik neem aan dat je dat wel ergens kan switchen of tijdelijk uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door NVranya op 10-03-2025 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Klopt bedrade Android auto (en dus neem ik aan ook Apple CarPlay) kan gewoon in de EV3. Kan ik uit eigen ervaring be-amen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
aip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ik zou me eerst maar even een weekje bezighouden met afdalen van de sneeuw. Die terugreis komt wel.

Enjoy!
Haha dat is wel aan het lukken hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uv8jrziI10iy8Fj-U3wvSaCrQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYF89szeOOirbUoUEaV25kqd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _EV_
  • Laatst online: 23-10 09:00
BBKing schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Haha dat is wel aan het lukken hier :)

[Afbeelding]
Kleur 'Snow White Pearl'? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:26
Kan iemand misschien vertellen hoe de standaard audio klinkt in de EV3? Ik kom uit een Model 3 en ben qua audio een beetje verwend geraakt merk ik... Helaas kun je de HK niet als losse optie bestellen, maar alleen door een luxere uitvoering te kiezen. Twijfel nog tussen de EV3, de Elroq en de Scenic, maar bij de Elroq zit de betere audio helemaal in een belachelijk duur pakket en bij de Scenic is het wel als losse optie te krijgen, maar natuurlijk weer niet op het eerste uitrustingsniveau.

Toch gek dat een bluetooth speaker van €100 tegenwoordig een heel acceptabel geluid geeft en dat de audio in nieuwe auto's nog steeds zo vaak zo slecht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-10 12:39

F4E

Vanochtend kreeg ik tijdens het rijden de melding "Controleer veiligheidssystemen aan voorkant" / "Controleer het bestuurdershulpsysteem", iemand die weet waar dit vanaf komt of zelf al ervaren? Kan dit komen door viezigheid op de sensoren voor? (Heb gisteren de auto gewassen en zie zo niets zitten 😅)

Opnieuw starten van de Kia had ook geen zin.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

F4E schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:35:
Vanochtend kreeg ik tijdens het rijden de melding "Controleer veiligheidssystemen aan voorkant" / "Controleer het bestuurdershulpsysteem", iemand die weet waar dit vanaf komt of zelf al ervaren? Kan dit komen door viezigheid op de sensoren voor? (Heb gisteren de auto gewassen en zie zo niets zitten 😅)

Thanks!
Misschien vocht/condens? Daar had onze Tesla ook wel eens last van. Bij de EV3 nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:16

Vagax

Hehe

Lampo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:14:
Kan iemand misschien vertellen hoe de standaard audio klinkt in de EV3? Ik kom uit een Model 3 en ben qua audio een beetje verwend geraakt merk ik... Helaas kun je de HK niet als losse optie bestellen, maar alleen door een luxere uitvoering te kiezen. Twijfel nog tussen de EV3, de Elroq en de Scenic, maar bij de Elroq zit de betere audio helemaal in een belachelijk duur pakket en bij de Scenic is het wel als losse optie te krijgen, maar natuurlijk weer niet op het eerste uitrustingsniveau.

Toch gek dat een bluetooth speaker van €100 tegenwoordig een heel acceptabel geluid geeft en dat de audio in nieuwe auto's nog steeds zo vaak zo slecht is....
Ik heb de reguliere speakers niet gehoord maar wel de HK versie en die klonk wat mij betreft ondermaats voor wat ze verkopen als premium geluidssysteem, het klinkt natuurlijk prima en je went er aan, maar bij het systeem van mijn vaders Volvo (ook HK, evenveel speakers) klinkt het vele male beter. Heel misschien op te lossen via software? Ik weet dat de EV9 namelijk ook in het begin issues had met audio en dat wordt opgelost.

Als het premium systeem al zo is heb ik lagen verwachtingen van de normale versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 10-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifepo4
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 14:20
Hier is het ook bingo met de ICCU op de EV3. 1600 kilometer op de teller. Gebeurde in het weekend en toen de accu aan de druppel lader. Met een OBD scanner de Aux accu in de gaten gehouden en zo nog 2 dagen kunnen rijden voordat de dealer open was.

Storingcodes zijn:
P1A96(1c)
U0798(04)
P0D67(04)

Maar dealer melde dat ze de ICCU moeten gaan vervangen, levertijd onbekend...........dussss mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Natuurlijk, ik weet het, alleen eigenaren met ICCU problemen melden dat en degenen die nergens last van hebben niet. Maar op bijna 3400 uitgeleverde EV3's begint het nu toch wel wat veel te worden, als ik alleen naar dit forum kijk (waar natuurlijk lang niet alle EV3 eigenaren zijn). Wij hebben gelukkig (9 weken, 4100 km) nog nergens last van, maar ik klop maar even af op wat hout.

Krijgt iedereen die dit heeft wel een fatsoenlijke leenauto van KIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Laatst online: 15-10 12:19
Ik zie in de KIA app de volgende melding bij de batterijstatus staan; "Baterrij-conditionering aanbevolen".
Dit wordt in het oranje weergegeven en bij een afwijkende kleur dan groen ben ik altijd voorzichtig.

Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt en opgelost kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZGLl1C6eY-Pdg6ji5J3buZS-pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtOjGEKwELOobh0JzXZv3FRD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Kan je anticiperen op een mogelijk ICCU probleem? Kan je ergens zien of de 12 volt accu geladen blijft? Om te vermijden dat je op punt a vertrekt er van uitgaande dat de 12 volt batterij in orde is maar dan toch onderweg stilvalt door een lege 12 volt batterij. Het zou goed zijn als we de toestand van de 12 volt batterij zouden weten om met een gerust hart te vertrekken en dan hoeven we geen hout vast te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

PGro3772 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:21:
Ik zie in de KIA app de volgende melding bij de batterijstatus staan; "Baterrij-conditionering aanbevolen".
Dit wordt in het oranje weergegeven en bij een afwijkende kleur dan groen ben ik altijd voorzichtig.

Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt en opgelost kan worden?

[Afbeelding]
Dat is puur dat de batterij koud is. Mocht je willen gaan (snel)laden, dan wordt geadviseerd die op te warmen. Lekker negeren als je gewoon wil gaan rijden, alleen voor laden relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-10 09:57

DEVegg

DEVegg

Ev3 fan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:44:
[...]

Eerder heb ik hier het volgende gepost:

Bekijk dit filmpje eens: YouTube: My Kia EV3 GT Line S one week on. My observations good and bad & mor... vanaf ongeveer 6 min.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

bartmaniac schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:23:
Kan je anticiperen op een mogelijk ICCU probleem? Kan je ergens zien of de 12 volt accu geladen blijft? Om te vermijden dat je op punt a vertrekt er van uitgaande dat de 12 volt batterij in orde is maar dan toch onderweg stilvalt door een lege 12 volt batterij. Het zou goed zijn als we de toestand van de 12 volt batterij zouden weten om met een gerust hart te vertrekken en dan hoeven we geen hout vast te houden
Via de OBD2 poort kun je de spanning van de 12v batterij uitlezen als het goed is. Maar ik denk dat je al snel een melding krijgt van de auto zelf als de ICCU het niet doet. Het is 1 van de punten die je ook in de app kan zien in het voertuigrapport onder voertuigdiagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifepo4
aip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Via de OBD2 poort kun je de spanning van de 12v batterij uitlezen als het goed is. Maar ik denk dat je al snel een melding krijgt van de auto zelf als de ICCU het niet doet. Het is 1 van de punten die je ook in de app kan zien in het voertuigrapport onder voertuigdiagnose.
Klopt via de OBD2 en app carscanner kun je alles uitlezen en bijhouden. ook via Home assistant is de SOC te zien, en hier viel het eerder op dan de auto een storing aangaf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImdPQW2bH1ExkVeGsa1_F23I1AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoTRjp6sjyVJf8a3qqVNwPsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifepo4
aip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:17:
Natuurlijk, ik weet het, alleen eigenaren met ICCU problemen melden dat en degenen die nergens last van hebben niet. Maar op bijna 3400 uitgeleverde EV3's begint het nu toch wel wat veel te worden, als ik alleen naar dit forum kijk (waar natuurlijk lang niet alle EV3 eigenaren zijn). Wij hebben gelukkig (9 weken, 4100 km) nog nergens last van, maar ik klop maar even af op wat hout.

Een Niro hybride meegekregen die ook in de verkoop staat , het is maar net wat ze hebben en of je er zelf mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
Sigmasailor schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:42:
Waarom is dat laadpoort deksel toch zo’n topic? Op mijn Niro zat zo’n ding, iedere keer een extra handeling om er af en weer op te zetten. Als Kia de EV3 nu zonder levert zullen ze dat toch wel goed uitgezocht hebben? Ik vind het in ieder geval een stuk makkelijker zonder zo’n dekseltje, nu maar hopen de de ICCU het blijft doen.
Zag nog geen antwoord op deze vraag, maar ben er ook wel benieuwd naar. Waarom zou jeeen extra dop bestellen, welk probleem probeer je daarmee te voorkomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mondiger
Ik ben tevreden met mijn EV3 maar wel viel me op dat KIA veel meer dan Hyundai bezuinigt op de "kleine"dingetjes: voorbeelden zijn de ontbrekende vloerbedekking in de kofferruimte (zelf afgewerkt door er vloerbedekkking overheen te leggen - zie de foto een paar bladzijdes terug op blz 120 op 10 februari), het ontbreken van kleinere opbergvakjes, anders dan bij de Hyundai, geen ijskrabber of parkeerschijf, etc.

Natuurlijk lijkt het handiger -vond ik eerst ook- dat de EV3 geen deksel op het grote oplaadpunt heeft, maar sommige gebruikers hebben hier foto's geplaatst waaruit blijkt dat het oplaadpunt soms toch binnenin nat kan worden. Kijk je dan wat nauwkeuriger naar de grote afdekdeksel lijkt die inderdaad niet altijd waterdicht.
En dus vraag ik mij af is dit wel goed doordacht of een van die vele kleine bezuinigingspuntjes?

Ik heb een EV3 met een grote accu en heb de mogelijkheid thuis te laden. Buiten de deur laden zal bij mij dus vooral nog gebeuren als ik met de auto een niet zo vaak voorkomende lange reis maak. En dus lijkt het mij verstandiger het laadpunt altijd extra af te dekken (foto op blz 148), zeker nu dat zo perfect kan met de Hyundaideksel van een Kona EV. Liever op safe spelen en een deksel moeten losmaken dan het risico op vochtproblemen lopen, zo kijk ik er tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 16:52
Zou service van de importeur / dealer moeten zijn

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

jebman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Zou service van de importeur / dealer moeten zijn
Nee, Kia had dat gewoon beter moeten ontwerpen. Ofwel door een net sluitende rubber rand aan de binnenkant van de klep, danwel door een dop te leveren. Daar zou de dealer niets aan hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
F4E schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:35:

Thanks!
Waarschijnlijk kort na wegrijden verschenen met een "koude" start, condens/ijs op raam? Zie eerdere berichten dan. Wat wassen/wissen lost het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Katarn schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Zag nog geen antwoord op deze vraag, maar ben er ook wel benieuwd naar. Waarom zou jeeen extra dop bestellen, welk probleem probeer je daarmee te voorkomen?
De laadklep is verre van waterdicht en er komt ook water op de laadpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
aip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Nee, Kia had dat gewoon beter moeten ontwerpen. Ofwel door een net sluitende rubber rand aan de binnenkant van de klep, danwel door een dop te leveren. Daar zou de dealer niets aan hoeven te doen.
Helemaal mee eens maar om ons nu naar de Hyundai dealers te moeten laten rijden en betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:30
jebman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:22:
[...]

De laadklep is verre van waterdicht en er komt ook water op de laadpoort.
Ok, maar waarom is dat een probleem? Er zal met de CCS aansluiting niet opeens kortsluiting ontstaan oid. Met vorst is het wel ander verhaal; heb al wel eens ijsvorming in m'n laadpoort gehad en dan heb je gewoon echt vette pech :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJonke
  • Laatst online: 22-10 08:33
Waar kun je ook weer checken waar je EV3 uithangt als je je kenteken weet?
Mijn kenteken is al twee weken bekend, maar de levertijd van vrijdag is door Hedin uit de agenda gehaald: voor eind van de maand? In april? Mwh…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 19:48
aip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:17:

Bij de buren is het gras ook niet groener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Mag je zomaar een carscanner gebruiken via OBD2? Of verwijderen jullie deze wanneer deze voor onderhoud gaat? Welke IOS app geniet de voorkeur en waar in de wagen zit die OBD2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bartmaniac schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:17:
Mag je zomaar een carscanner gebruiken via OBD2? Of verwijderen jullie deze wanneer deze voor onderhoud gaat? Welke IOS app geniet de voorkeur en waar in de wagen zit die OBD2
Een OBD2 lezer doet precies dat: uitlezen, en niets veranderen. Dus ik wil de argumentatie van de dealer/KIA wel eens horen waarom dat niet zou mogen. Schrijven en daarmee firmware ofzo veranderen is een ander verhaal, maar lezen verbieden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:49

bonyuri

Investigator!

bartmaniac schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:17:
Ik zou een OBD2 reader sowieso verwijderen als de auto stil staat, of een kill-switch gebruiken, aangezien de meeste van deze OBD2 readers niet echt veilig zijn...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Moet die obd2 speciaal voor de kia EV3 model zijn of toch best gericht op het kia merk? Om te vermijden een obd2 te nemen die niet volledig compatibel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

bartmaniac schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:01:
Moet die obd2 speciaal voor de kia EV3 model zijn of toch best gericht op het kia merk? Om te vermijden een obd2 te nemen die niet volledig compatibel is
Theoretisch is OBD2, en zeker de nieuwere varianten ervan, universeel. Ik heb er twee, een bedraad en een die via Wifi met je telefoon, ipad of laptop kan verbinden, en die doen het op alle auto's waarop ik ze geprobeerd heb. Zou gewoon voor een cheape van Ali/Marktplaats/etc. gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Laatst online: 18-10 17:56
Terranca schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Ok, maar waarom is dat een probleem? Er zal met de CCS aansluiting niet opeens kortsluiting ontstaan oid. Met vorst is het wel ander verhaal; heb al wel eens ijsvorming in m'n laadpoort gehad en dan heb je gewoon echt vette pech :/
Zou deze goedkope dop passen?
https://nl.aliexpress.com/item/1005007848554951.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Laatst online: 18-10 17:56
Weet iemand ook of je welkomsverlichting (voor- en achterlampen) kunt laten branden terwijl je komt aanlopen met de sleutel of als je zonder de afstandsbediening erbij te pakken (en op de knop te drukken) de deur opent door de greep aan te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Op het eerste gezicht wel. En voor dat bedrag kun je het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Via home assistant is inderdaad de status (%) vande 12v accu te checken. Maar hé, die obd2 adapter, waar kan ik die kwijt? Ik kan de aansluiting niet vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
koelkast schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:37:
Via home assistant is inderdaad de status (%) vande 12v accu te checken. Maar hé, die obd2 adapter, waar kan ik die kwijt? Ik kan de aansluiting niet vinden...
Die zit onder het zekeringenkastje aan de bestuurderskant. Letterlijk onder en vrij in het zicht, dus niet in het kastje. Als je met je hoofd in het voetencompartiment duikt kun je het haast niet missen. Don't Look Up :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:44
Wat zijn in jullie optiek must-have betaalbare (Aliexpress) items voor deze auto?

Ik ga er geen compleet vermogen tegenaan gooien, maar ik ben wel nieuwsgierig wat handig is aan te schaffen. Ik dacht zelf in elk geval aan extra voetmatten, maar ik hoor ook veel over allerlei doppen, sleutelhoezen, stoelhoezen en andere dingen.
Terranca schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:48:
[...]

De EV3 wordt mijn eerste EV, maar is de laadpoort tijdens het laden dan wél 100% beschermd tegen water? Als dat het moment is dat water binnen dringt, heb je weinig aan extra doppen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 21:34
Justinn1988 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:27:
Wat zijn in jullie optiek must-have betaalbare (Aliexpress) items voor deze auto?

Ik ga er geen compleet vermogen tegenaan gooien, maar ik ben wel nieuwsgierig wat handig is aan te schaffen. Ik dacht zelf in elk geval aan extra voetmatten, maar ik hoor ook veel over allerlei doppen, sleutelhoezen, stoelhoezen en andere dingen.
Ik zou eerst een tijdje met de auto rijden, dan zie je vanzelf wat je mist. Ik heb bij Ali een siliconen afdekdop gekocht en bij Action een mandje voor onder de armsteun. Dat lijkt me genoeg voor nu.

[...]

De EV3 wordt mijn eerste EV, maar is de laadpoort tijdens het laden dan wél 100% beschermd tegen water? Als dat het moment is dat water binnen dringt, heb je weinig aan extra doppen toch?
De laadkabel sluit goed aan dus daar verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De_Buurmannen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:35:
[...]

De laadkabel sluit goed aan dus daar verwacht ik geen problemen.
Er zit geen rubber om de stekker of contacten dus er kan water.

Is het een probleem, nee. De contacten zijn zilver en de connector zo lang dat regenwater geen kortsluiting kan veroorzaken.

Als er water in zit en het vriest, dat zou het dus kunnen dat je de stekker er niet in krijgt

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Kan iemand misschien vertellen hoe de standaard audio klinkt in de EV3? Ik kom uit een Model 3 en ben qua audio een beetje verwend geraakt merk ik...
Herkenbaar, zit in zelfde schuitje. Een optie is audio te (laten) upgraden. In verleden met Auris gedaan, wereld van verschil. Maar dan had ik wel een versterker onder een stoel en een sub-woofer onder de kofferruimte. Dacht er voor de EV3 ook aan maar denk nu toch maar een versie met Harman Kardon en dan afkicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
Iemand feedback op hoe de matrix koplampen van de GT-line het in het donker doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
jonk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:37:
Iemand feedback op hoe de matrix koplampen van de GT-line het in het donker doen?
De koplampen doen het prima, maar matrix (als in: iedere LED regelt z'n eigen intensiteit op basis van tegemoetkomend verkeer) is het niet. Automatisch grootlicht vind ik sneller tegenliggers registreren dan m'n vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07
Deze dop is volgens mij de dop voor de kabel zelf en niet voor de poort (kijk maar eens waar de aansluiting zit waar je hem aan op kunt hangen).
Hier ben ik ook al een paar keer bijna ingetrapt.

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jebman
Soepie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Deze dop is volgens mij de dop voor de kabel zelf en niet voor de poort (kijk maar eens waar de aansluiting zit waar je hem aan op kunt hangen).
Hier ben ik ook al een paar keer bijna ingetrapt.
Ik heb https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title besteld. Gewoon hele dop gebruikt en originele dopje snelladen omhoog geklapt. Past net
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwK76PPDBnQ9KH2NespKngyBkYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INACxPDQPIQufM6JddboQGXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-10 05:34

winnie

de poes...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dsdopey82
  • Laatst online: 27-07 17:49
Zoals beloofd foto van onze auto. Plus Advanced maAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LqIyPYmlnZ1M115Wv7Oe9ph6DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG6FDVhacxlevt7ESXcdDm8K.jpg?f=fotoalbum_larget zilver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsdopey82
Meteen vraagje. Ik laad de auto nu voor de 3e keer op het werk. Eigen laadpalen en via de anwb app. Iedere keer stopt het laden na nog net geen half uur. Dan geeft de Kia app aan dat het laden volgens schema is voltooid. Heeft dit met de iccu te maken waar ik meerdere over hoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vraagje: is het nu een specifiek EV3 dingetje die focus op een dopje op de laadpoort?

Rij al 5 jaar EV en lees uit interesse meerdere EV-merk topics, maar ben dit nog nooit tegengekomen als zijnde noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
jeroenkb schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:04:
Vraagje: is het nu een specifiek EV3 dingetje die focus op een dopje op de laadpoort?

Rij al 5 jaar EV en lees uit interesse meerdere EV-merk topics, maar ben dit nog nooit tegengekomen als zijnde noodzakelijk.
zijn er dan andere merken / modellen in de EV markt die ook water op de laadpoort krijgen bij gewoon autowassen met de hand of door de regen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-10 10:23
Kan iemand misschien vertellen hoe de standaard audio klinkt in de EV3? Ik kom uit een Model 3 en ben qua audio een beetje verwend geraakt merk ik...
[...]
Ik rijd nu een week in een GT Line rond. Ik vind het HK systeem niet goed. Ik heb de instellingen die hier al werden gepost (positie 2 stapjes naar achter) toegepast en dat maakt het iets beter maar ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit. Als je een model 3 gewoon bent dan kan je, volgens mij (ik heb het geluid in een M3 al mogen ervaren), niet tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:29
bertalizer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Ik rijd nu een week in een GT Line rond. Ik vind het HK systeem niet goed. Ik heb de instellingen die hier al werden gepost (positie 2 stapjes naar achter) toegepast en dat maakt het iets beter maar ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit. Als je een model 3 gewoon bent dan kan je, volgens mij (ik heb het geluid in een M3 al mogen ervaren), niet tevreden zijn.
Toevallig gisteren even weer in de Peugeot e-208 GT van mijn vrouw gereden. Auto uit 2023. Klinkt vele malen beter dan de ev3. Is een kleinere auto dus wat makkelijker te vullen met geluid maar het viel me meteen op. Ook gewoon 'schoner' geluid. Zelfde bron; Spotify.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:16

Vagax

Hehe

Was dit al gedeeld? (Duits artikel) Kia EV3 met betaalde entertainment
De Koreaanse autofabrikant Kia biedt een uitgebreide software-update voor verschillende modellen. Met de EV3 stroom is deze bijzonder uitgebreid, zoals de fabrikant nu heeft aangekondigd. In de nasleep van de update is het nu mogelijk om verschillende “entertainment”-pakketten aan boord van de EV3 te krijgen.

Er zijn drie op kosten gebaseerde varianten om uit te kiezen: het aanbod 'Standaard' omvat muziekstreamingsdiensten en YouTube, hogere niveaus die je in elkaar kan opzetten biedt gaming- en videostreamingservices zoals Netflix of Disney+. Ook is er een Wifi hotspot functionaliteit beschikbaar. De prijzen beginnen bij 8 euro per maand of 86 euro per jaar.
De prijzen voor de betreffende abonnementen van de streamingproviders zijn niet inbegrepen in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Flarrestein

Superworm Jim

AtlAntA schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Toevallig gisteren even weer in de Peugeot e-208 GT van mijn vrouw gereden. Auto uit 2023. Klinkt vele malen beter dan de ev3. Is een kleinere auto dus wat makkelijker te vullen met geluid maar het viel me meteen op. Ook gewoon 'schoner' geluid. Zelfde bron; Spotify.
Ik rijd al 4 jaar in een e208 GT line en vindt het geluid niet al te best. Vaak op het punt gestaan om andere speakers te monteren maar nooit gedaan. Dus ik keek juist uit naar het HK systeem in de EV3, iets dat de reden was voor de keuze van een AP versie.
De verhalen hier stemmen me niet erg hoopvol, maar we gaan het zien.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:30
jebman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:41:
[...]

zijn er dan andere merken / modellen in de EV markt die ook water op de laadpoort krijgen bij gewoon autowassen met de hand of door de regen rijden?
Ja tuurlijk. De laadpoort van de Model 3 bijvoorbeeld zit gewoon achter een plastic klepje, zeker na wassen met hogedrukreiniger zit er dan water in/op. Nooit gezeik mee gehad, op 1 keer na waarbij het vlak na het wassen -10 graden ging vriezen. Had ik even moeten droogblazen met compressie lucht dingetje achteraf gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-10 12:41
[...]

Flarrestein schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik rijd al 4 jaar in een e208 GT line en vindt het geluid niet al te best. Vaak op het punt gestaan om andere speakers te monteren maar nooit gedaan. Dus ik keek juist uit naar het HK systeem in de EV3, iets dat de reden was voor de keuze van een AP versie.
Denk ook dat het een kwestie van verwachting is maar ik kom vanuit een VW E-Golf en na de berichten hier dacht ik het geluid van de EV3 zal vast niet zo goed zijn met het HK systeem maar moet zeggen dat eerste wat ik dacht dit klinkt echt veel beter dan me Golf zonder ook maar een setting aangepast te hebben. Nu was het systeem in de Golf vast ook niks bijzonders dus is dit voor mij misschien een upgrade maar andere auto die ik regelmatig gereden heb is een BMW IX3 en ook in vergelijking daarmee is de EV3 zeker niet minder wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 14:40
Mee eens, het is ook maar net wat je gewend was en hoe "scherp" je gehoor is hierin. Ik rijd de Plus variant. dus zonder het HK-systeem, en zelfs die setup vind ik heerlijk klinken. (Ik kom af van een Ford Focus Station...)
Maar ik beschouw me zelf dan ook bepaald niet als audiofiel, hoewel ik erg van muziek kan genieten (op verschillende volumes).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Flarrestein schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik was nav dit forum ook weinig hoopvol gestemd maar ben echt helemaal tevreden met het geluid van de Harman Kardon set. Prima bass, goed helder geluid en lekker vol. Zeker als je de eerder in dit forum genoemde instellingen toepast. Natuurlijk, het is geen thuisaudo set van 25.000 euro met door elfen gesmeerde gouden kabels, maar het is echt voor een auto helemaal prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aikink
Een paar dingen die me na een week en bijna 1.000 km in de EV3 (GT+) zijn opgevallen en/of bijgebleven. Mijn referentie is een Peugeot e208 GT uit 2020. Niet echt een eerlijk vergelijk, de EV3 is gewoon Harder, Better, Faster, Stronger.
  • De EV3 is/voelt veel comfortabeler, maar in de bochten kantelt ie meer. Het hogere zwaartepunt en extra gewicht t.o.v. de 208 is duidelijk merkbaar;
  • Verbruik over de afgelopen week: 17,5 kWh/100 km. Dat is zelfs nog iets minder dan de 208 in soortgelijke temperaturen deed;
  • De snelheid op het dashboard is nagenoeg de GPS-snelheid. 100 km/h op het scherm is 99,5 - 100 volgens de navigatie op de telefoon;
  • Lane-change assist is niets meer dan een leuke gimmick. Het duurt veel te lang (10x knipperen?) voordat je op de andere rijbaan zit;
  • Verder is het rijden, vooral op de snelweg met al z'n hulpsystemen, bijna een mediterende bezigheid. Zet ook nog eens de natuurgeluiden aan en je komt helemaal zen op de bestemming; 8)
  • De head-up display is goed zichtbaar, behalve als je een Polaroid zonnebril op je neus hebt. Die filtert het hele beeld weg, dat kun je deels beperken door je hoofd (lees: bril) wat schuin te houden, maar dat is ook geen pretje om lang vol te houden; :P
  • Iedere rit dezelfde preflight check went snel en is op zich wel te doen, maar ik moet ook de lane keep assistant iedere keer aanzetten, de knop met stuur-icoon op het linkerdeel van het stuurwiel. Ik had het idee dat die altijd ingeschakeld zou blijven;
  • Ik luister veel podcasts, en heb dus nog niet echt een mening over de geluidskwaliteit van de EV3. Zonder veel ingesteld te hebben klinkt het me gelijkwaardig aan de 208;
  • Vanmiddag onderweg naar huis drukte ik op een McD icoon boven die locatie. Daarna kreeg ik links op het scherm een afbeelding voor een McSmart menu. Geen idee of de normale prijs zichtbaar was of een aanbieding, maar het werd nog mooier toen ik rechtsboven de afbeelding op een pictogram drukte die deze melding doorstuurde naar de aanbiedings-inbox in de Kia Connect app:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFrewhX4jDyTacK9rhblK03gzYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kSVv13O9NmtbeeLCdPwW79de.png?f=user_large
  • Net keek ik weer in de navigatie, toen was de McD melding verdwenen en stond er alleen een normale gele M op de kaart;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
dsdopey82 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:50:
Meteen vraagje. Ik laad de auto nu voor de 3e keer op het werk. Eigen laadpalen en via de anwb app. Iedere keer stopt het laden na nog net geen half uur. Dan geeft de Kia app aan dat het laden volgens schema is voltooid. Heeft dit met de iccu te maken waar ik meerdere over hoor?
Ik heb precies hetzelfde bij mijn werk. Misschien heeft dat te maken met instellingen van je werkgever?

Bij snelladers nog niet dit probleem gehad. Morgen wordt mijn eigen laadpaal geregeld dus ik ga kijken of het daar wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

[...]

Interessant. Ik had een M3 (Standard Plus), maar vind het geluid in de EV3 juist beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonk
LOL. Dat is wel precies mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:18
Bestel de Plus SR Blue Frost. De levering is echter nog onbekend. Enig idee over de tijd? mijn dealer vertelde me dat het tot 5 maanden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-10 12:35
Vandaag voor het eerst geladen krijg ook steed de melding “geladen volgens schema voltooid” zo duurt het laden wel lang, morgen maar even met de dealer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:32
Heeft iemand al het idee uitgevoerd om een subwoofer "in te bouwen"? Ik heb de plus uitvoering en mis toch wel erg de lage bass oOo *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:32
Veld-NL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:12:
Heeft iemand al het idee uitgevoerd om een subwoofer "in te bouwen"? Ik heb de plus uitvoering en mis toch wel erg de lage bass oOo *O* oOo
Ik heb een leasebak dus ik waag mij niet aan dergelijke klusjes :) Of er moet een simpele plug & play manier zijn, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:46
Veld-NL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:12:
In mijn EV6 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74935956

Active sub ingebouwd. Veel voller geluid.
De HK sub voegt nauwelijks iets toe.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Heeft iemand de EV3 gekoppeld aan Home Assistant middels de Kia Uvo integratie?

Ik track al enige tijd de elektrische efficiëntie, maar het valt mij op dat de waarden gerapporteerd vanuit Kia API veel positiever zijn dan in de Kia Connect app.

Zie hieronder bijvoorbeeld, er wordt in de laatste rit een efficiëntie van 13,5 kWh/100km, maar Kia Connect geeft 15,9 kWh/100km aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktElFXFbJ2McLMY7YR6BBgEQ6wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EGzKlEajbr8O08d476hrFlFq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:46
Blaauw87 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Ik heb een leasebak dus ik waag mij niet aan dergelijke klusjes :) Of er moet een simpele plug & play manier zijn, dan houd ik mij aanbevolen.
In mijn EV6 is dit eenvoudig terug te bouwen als je een HK stekker gebruikt.
Nog niet bekeken hoe dit in de EV3 zit, maar zal vergelijkbaar zijn.

Mijn vrouw rijdt voornamelijk de EV3 en geeft wat minder om een goed geluid :)

[ Voor 9% gewijzigd door PrimaBB op 11-03-2025 22:24 ]

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
dhl102 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:50:
Bestel de Plus SR Blue Frost. De levering is echter nog onbekend. Enig idee over de tijd? mijn dealer vertelde me dat het tot 5 maanden is
Heb Plus LR Blue Frost ADAS besteld. Half oktober '24 besteld, ik mag 'm 28 maart ophalen. Bij mij klopt die 5 maanden wel bijna. Lange zit :-)

{edit: typo)

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JWillems schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:56:
[...]

Vandaag voor het eerst geladen krijg ook steed de melding “geladen volgens schema voltooid” zo duurt het laden wel lang, morgen maar even met de dealer bellen.
Heb ik ook. Bij langer laden stopt 'ie 's nachts ineens, om een uur later weer verder te gaan. Dacht eerst dat het aan mijn lader zou liggen, maar nu lijkt de auto de schuldige... maar waarom gebeurt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:25
Het 'echte' ICCU probleem is behoorlijk digitaal. Er knalt een zekering uit en de ICCU weigert verder iedere actie. Je krijgt meteen de nodige foutmeldingen in de App (laden gestopt door onverwachte gebeurtenis) en de EV3 schermpjes (o.a. 12V laadstroom lampje; net zoals 'vroeger' bij een gebroken v-snaar).

De ICCU is natuurlijk verantwoordelijk voor het opladen stoppen en starten maar krijgt daar vanaf ergens anders een seintje voor. Kan de laadpaal of instelling van de EV3 zijn? Uiteraard kan het ook het begin van de 'echte' storing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:34
AtlAntA schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Als je een nieuwe installatie hebt moeten de luidsprekers nog wat ingewerkt worden,om de geluidskwaliteit na een paar dagen te beoordelen is niet reeël,geef het een maand en luister dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
[...]

In de Kia Connect app: start scherm > EV-service > Opladen gepland.
Staat 'Activeer gepland opladen' aan, en de radio button op 'Prioriteit laadniveau'? Dat zorgde bij mij voor onverwachte resultaten, als in: de auto bepaald wat goed voor je is. Daarnaast kun je in de auto ook iets soortgelijks aanzetten: 'instellingen daluren' en deze ook prioriteit geven. Of dat hetzelfde is als de instelling in de app weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
[...]

En @dsdopey82

Ik merk thuis dat de Kia deze melding ook geeft als de laadpaal in solar mode stopt met laden als er bijvoorbeeld geen zon meer is. Niks volgens schema want doel % is nog niet bereikt en mijn schema staat niet aan. De Kia start wel weer braaf als er weer stroom beschikbaar is.

De Kona meld wel braaf dat er geen beschikbare prik meer is. Foutje van de Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsdopey82
Ik heb 4 laadpalen op het werk staan naast elkaar. Allen van Equens. En heb even vergeleken met de openbare laadpalen. Het zijn precies dezelfde. Nu ga ik volgende week op het werk 1 van de 4 andere palen gebruiken, naast de ANWB een andere laadpas aanbieder aanvragen. Puur om het ene van het andere uit te sluiten. Mocht het probleem zich dan nog voordoen ga ik Kia maar eens contacten.

Ik had trouwens waarschijnlijk door te vaak in de app bij voertuig analyse gekeken te hebben, dat ik uit de app gegooid werd en niet meer kon inloggen. Zojuist, nieuwe dag, opnieuw geprobeerd en kan er weer in. Ook zoiets vaags...

Voor het laden zal ik wat genoemd werd door jullie ook eens in de instellingen van de auto zelf kijken. In de app staat alles goed wat die melding niet zou moeten veroorzaken en het laden stopt na telkens een half uur ongeveer.

[ Voor 15% gewijzigd door dsdopey82 op 12-03-2025 08:46 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 75 Laatste