Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 36 ... 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz-e
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-07 23:25
pati schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Ziet er super uit, doen ze dan alleen de lak delen of ook de kunststof delen.

Wat voor een soort coating is dit?
SILL Ceramic Coating (is keramisch ipv glas coating)
Kunststof delen (en velgen) zijn ook behandeld want dat vond ik eigenlijk het belangrijkst.
Blijft ruim 5 jaar zitten bij goed behandelen (geen wasstraat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
Alleen niet voor de EV3, klik op liste der Fahrzeuge etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:24
Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:35:
[quote]Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Kleur Ivory Silver veranderd bij ander licht.
soms zilvergrijs, soms bijna wit, soms beige/groene gloed.
Zeker een bijzondere kleur.

Heel veel plezier ermee!
Edit: Volgens mij rijd je er al ruim een maand mee :*) . Blijven genieten!

[ Voor 8% gewijzigd door PrimaBB op 28-02-2025 19:19 ]

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-09 10:02
Na lang wachten (juli vorig jaar), konden we vandaag onze Advanced plus (58Kw) Ivory silver ophalen!

De kleur is (zoals in de bovenstaande posts ook al beschreven) erg afhankelijk van de lichtinval. Eerst dacht ik van afstand dat ze per ongeluk een groene hadden besteld. 🫣Ook mooi, daar niet van maar wel even schrikken. Daarna leek het onder kunstlicht parelmoer achtig en daarna buiten toch echt lichtgrijs in de zon (en iets donkerder wanneer de zon weg is). Uiteindelijk tevreden met de keuze van deze kleur.

Zoals door iedereen hier eerder al omschreven, de auto is fluisterstil. Nog even zonder muziek rondgereden maar zelfs dan hoor je nauwelijks iets (op piepjes na 🙈 ).
De rijeigenschappen en het stuurgevoel valt me erg mee in positieve zin. Ik had verwachtte dat de EV3 iets afstandelijker zou sturen en meer zou overhellen maar het voelde eigenlijk allemaal prima. Onze vorige auto had een hele fijne wegligging (Lexus IS300h) maar deze EV3 is wat zachter afgeveerd zonder te deinen. Drempeltjes en hobbeltjes worden goed weggewerkt, op de hoge snelheid iets beter dan op lage snelheid is mijn idee.

Overigens vertelde de dealer mij nog dat het koffiekopje pas komt zodra er meerdere waarschuwingen in een korte periode zijn geweest zoals gordel pas vast klikken nadat je bent weggereden, over een doorgetrokken streep rijden en niet recht vooruit kijken. Het heeft dus niks te maken met lang achter het stuur zitten.

De rijmodus zou volgens de dealer standaard altijd op"normal" moeten beginnen. Toch vreemd dat het bij sommigen hier anders is.

Verder heerlijke auto, infotainment werkt prettig en soepeltjes en de auto voelt inderdaad erg ruimtelijk.

Ik ben alleen bang dat de zachte rubberen opbergbak in het midden gevoelig gaat zijn voor vuil en stof. Hopelijk komt daarvoor nog een knap opbergsysteem op de markt.
Maar goed, tot zover erg blij met de auto!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlCcCxSPAllU4v5ZGQDBUsue90c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1IjyuLC8M5PC0g8rotaajs3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoOVknp4m5_WF3iUvgo-SRgPeow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWVgp16mQgPv6P6HnDx0hCRv.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, en voor wie interesse heeft in de zwarte Kia logo's, de dealer kan een setje bestellen voor €110,-. Die zijn van de Sportage maar passen ook op de EV3.
Een setje bestaat uit 1 groot logo en 1 kleine.

[ Voor 10% gewijzigd door Soepstengel01 op 01-03-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
Vanmiddag gebeld dat ik die van mij 24 maart kan ophalen…..
Kan niet wachten O+ …..

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanjac
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 22:24
"Ik ben alleen bang dat de zachte rubberen opbergbak in het midden gevoelig gaat zijn voor vuil en stof. Hopelijk komt daarvoor nog een knap opbergsysteem op de markt."

Wat mij opviel dat aan het rubber van die bakjes lipjes zitten, waardoor ik dacht dat je die eruit zou kunnen trekken, dit lukte mij jammer genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
F4E schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:55:
Nu een kleine 500km gereden met mijn Plus Advanced, rijdt echt enorm fijn, echter een paar kleine puntjes, waar jullie misschien ook last van hebben;

Waarschuwing in het rechterspiegel lijkt soms te werken, of heel laat te komen, of zelfs helemaal niet, iemand hier ook last van?
Soms krijg ik ineens een bots waarschuwing, terwijl er helemaal niks voor me gebeurd, dit ook bekend?
Wasstraat modus niet in de Plus Advanced?

Verder; wat zijn jullie instellingen qua ACC, merk nu dat deze soms best agressief is in het afremmen en heb hem op de standaard staan.
En hoe is jullie ervaring met het wassen van de auto in een wasstraat, is dit gewoon prima? Of liever met de hand..

Thanks !
Heb al 2 of 3 keer ervaren dat ik via geluid en trillingen waarschuwing kreeg. Telkens als ik afsla op drukke kruisingen. Zou bots waarschuwing geweest kunnen zijn, maar viel me wel op. Was echt niks aan de hand al die keren.

Verder voor de ACC instellingen moet je even terugbladeren. Is al keer screenshot geplaatst hoe je de instellingen beste kunt aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Mathil schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:07:
Ja hij blijft daar op staan als je start. Er staat ook dat het gepersonaliseerde instelling van de bestuurder is. Auto gewoon in Nederland gekocht.
Hmmm, vreemd. Die instellingen voor My-drive had ik natuurlijk ook gevonden; die worden keurig onthouden zoals dat ook hoort, daar zit het probleem niet. Het probleem is dat als je de auto opnieuw opstart deze altijd begint in Normal, My drive zit daar twee klikjes onder. Erg onhandig dat je die handeling telkens moet uitvoeren. In de e-Niro en Niro EV wordt de rijmodus wel gewoon 'onthouden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Soepstengel01 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:45:
Na lang wachten (juli vorig jaar), konden we vandaag onze Advanced plus (58Kw) Ivory silver ophalen!

De rijmodus zou volgens de dealer standaard altijd op"normal" moeten beginnen. Toch vreemd dat het bij sommigen hier anders is.
Ja zo kan het ook. Alles wat abnormaal is 'normaal' noemen. Hoe zou de dealer het uitlegggen als bijvoorbeeld de stoel ('normaal') altijd in de achterste en hoogste stand begint en je deze iedere keer zelf moet instellen? Onzin natuurlijk; de EV3 zou net als zijn 'voorgangers' de laatst gebruikte (of aan gebruikersprofiel gekoppelde) mode moeten onthouden. Lijkt mij een supereenvoudig regeltje code wat even aangepast moet worden (maar dan moet de wil er wel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
onzenuub schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Alleen niet voor de EV3, klik op liste der Fahrzeuge etc
Inderdaad, zie hem er niet tussen. Raar, want de plaatjes lijken bij het nieuwere EV3-scherm te horen. Staat ook een plaatje van een EV3 bij. En in de tekst staat ook "Andwendbares Fahrzeug EV3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
BassieBulk schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:28:
[...]

Inderdaad, zie hem er niet tussen. Raar, want de plaatjes lijken bij het nieuwere EV3-scherm te horen. Staat ook een plaatje van een EV3 bij. En in de tekst staat ook "Andwendbares Fahrzeug EV3".
Tsja, Duitsers en humor he. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyz-e
  • Laatst online: 09-07 23:25
PrimaBB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Zeker een bijzondere kleur.

Heel veel plezier ermee!
Edit: Volgens mij rijd je er al ruim een maand mee :*) . Blijven genieten!
Dank je.
Rij er nu al inmiddels anderhalve maand in rond.
Geen spijt van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:57

winnie

de poes...

T--men schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb deze, zal wel de zelfde zijn. Maar dan goedkoop bij Ali:

https://a.aliexpress.com/_EyDFLq0

Net als bij die van Amazone een beetje gepruts om hem er goed in te krijgen maar past wel. Heb onderste stuk er af gesneden.
Kijk, drie euro bij Ali. Dat is een sympathieke prijs. Ik ga hem bestellen. Dank. voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-09 10:02
Sigmasailor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Ja zo kan het ook. Alles wat abnormaal is 'normaal' noemen. Hoe zou de dealer het uitlegggen als bijvoorbeeld de stoel ('normaal') altijd in de achterste en hoogste stand begint en je deze iedere keer zelf moet instellen? Onzin natuurlijk; de EV3 zou net als zijn 'voorgangers' de laatst gebruikte (of aan gebruikersprofiel gekoppelde) mode moeten onthouden. Lijkt mij een supereenvoudig regeltje code wat even aangepast moet worden (maar dan moet de wil er wel zijn).
Zo bedoelde ik het niet, wellicht heb ik het verkeerd verwoord. Volgens de dealer zou de drive modus iedere keer op "normal" moeten beginnen en ja dat vond ook hij niet ideaal.
Ik zelf vind het vreemd dat blijkbaar niet alle EV3's daarin hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:31
Stanjac schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:30:
"Ik ben alleen bang dat de zachte rubberen opbergbak in het midden gevoelig gaat zijn voor vuil en stof. Hopelijk komt daarvoor nog een knap opbergsysteem op de markt."

Wat mij opviel dat aan het rubber van die bakjes lipjes zitten, waardoor ik dacht dat je die eruit zou kunnen trekken, dit lukte mij jammer genoeg niet.
Deze komen wel los, echter moet je wel flink trekken. ze zitten met pinnetjes/plugjes vast geklikt. Ik heb er 1tje los gehaald om een precieze omvang van een anti-slip matje te kunnen uitknippen.

Met het terug duwen ook goed opletten dat je al de pinnetjes weer "vast-klikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-09 12:23
Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:35:
[quote]Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Kleur Ivory Silver veranderd bij ander licht.
soms zilvergrijs, soms bijna wit, soms beige/groene gloed.
Gisteren inlog gekregen om een nieuwe zakelijke leaseauto uit te zoeken en te bestellen.
Gaat waarschijnlijk een GT Plus-Line worden, maar nu de kleur nog.
Zit ook te denken aan Ivory Silver, staat wel sjiek.
Ben ook bang dat je alle vuil erop ziet.

Wat zijn die luxe problemen toch zwaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 18:27
_EV_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Gisteren inlog gekregen om een nieuwe zakelijke leaseauto uit te zoeken en te bestellen.
Gaat waarschijnlijk een GT Plus-Line worden, maar nu de kleur nog.
Zit ook te denken aan Ivory Silver, staat wel sjiek.
Ben ook bang dat je alle vuil erop ziet.

Wat zijn die luxe problemen toch zwaar :*)
Neem van mij aan dat je op alle kleuren vuil ziet. Heb nu een zwarte auto, daar zie je ook alles op. Gewoon af en toe wassen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:55
Afgelopen week op en neer naar Praag geweest met de EV3. Laden bij Ionity (icm abonnement om voordeliger te laden) vergt wat gehannes om de laadkabel te locken. Ik lees op internet dat dit bij meer Kia modellen het geval is. Los hiervan een heerlijke reis (en verblijf) gehad. Praag is een aanrader!

Met de EV3 long range op 17 inch winterbanden, kruissnelheid 120 kmh, bagage, 2 volwassenen en kind, verwarming rond 19.5 een verbruik van nét onder de 20kw gerealiseerd. Ook nog een uur lang 130 kmh gereden, het verbruik wordt met 24.5kw dan wel fors hoger. Voor mij persoonlijk is 120 kmh op reis het idealo compromis tussen snelheid en verbruik. In NL rij ik 107 kmh, dit voelt voor lange reizen wat traag.

We hebben elke max 250km geladen, ik heb er vertrouwen in dat ik met de zomervakanties richting Spanje elke 300km hoef te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
slagroomsoes schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:11:
Afgelopen week op en neer naar Praag geweest met de EV3. Laden bij Ionity (icm abonnement om voordeliger te laden) vergt wat gehannes om de laadkabel te locken. Ik lees op internet dat dit bij meer Kia modellen het geval is.
Wat was precies het gehannes? Bepaalde volgorde van handelingen aanhouden? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Persbericht van KIA met features voor Nederlandse EV3 rijders :
https://www.kianewscenter...em_VLhgv8xqICP8WoAWZdCsvQ

[ Voor 10% gewijzigd door De_Buurmannen op 01-03-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
Als ik het goed lees wordt smart charging geïntroduceerd. Lees niet echt een koppeling met een dynamische energieleverancier ofzo. Leest meer als uitgesteld laden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 09:33
Als je een dynamisch energiecontract hebt [ik zit bij Zonneplan] is dit allang mogelijk als je een zonneplan wallbox hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26
Op de Kia NL website staat bij Kia Charge e.e.a. te lezen over slim laden. Alleen staat er nergens met welke laadpalen dit kan. Ik denk dat je i.i.g. een slimme laadpaal moet hebben en die kan het dan dus al van zichzelf. Zoals @Aedriaen1 hierboven al meldt. Ik zie dit voorlopig meer als een marketing dingetje om Kia Charge onder de aandacht te brengen, zodat je hun pas/app gaat gebruiken en daar zal vast een verdienmodel onder liggen. Wat in dat global persbericht wel staat is dat in de USA de EV 9 DC bidirectioneel moet gaan laden. Dat is een kostbare aangelegenheid (palen > $ 5000). Ik hoop oprecht dat Kia hier in Nederland/Europa kiest voor AC bidirectioneel laden. Helaas zijn alle betrokken partijen (Kia en Vattenfall) hier niet duidelijk over (althans ik kan het nergens vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:22
Was net bij de dealer om mijn vriendin onze auto in het echt re laten zien.
Daar stond: direct leverbaar. En ik moet wachten tot juni!?

Blijkt: omdat ik een versie heb met dat ADAS pack kennelijk.
Snap niet dat dat 4 maanden extra moet duren 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:43

Coffee

Coffee

Zojuist ingelogd op de Kia Smart Charge App. De app blijkt te werken op basis van de technologie van Jedlix (Nederlandse partij). Er zijn meerdere aanbieders die hier gebruik van maken, waaronder energiemaatschappijen. Ik weet dat in ieder geval Frank Energie hier gebruik van maakt.

Ik heb in het verleden wel eens de app van Jedlix zelf gebruikt, toen met een Tesla Model 3. Mijn ervaring was dat het niet erg betrouwbaar was. Soms werd er bijvoorbeeld gewoon niet geladen.

Was wel iets van een half jaar geleden, en dus met een andere auto. Mogelijk werkt het nu beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzIMyfb70vMsR9Ef5Vp5eUEE5ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bDxgPIMdy30q2ChQY9DL5QeU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Coffee op 01-03-2025 17:37 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Aedriaen1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Als je een dynamisch energiecontract hebt [ik zit bij Zonneplan] is dit allang mogelijk als je een zonneplan wallbox hebt.
Dit is inderdaad al langer mogelijk. Kan eigenlijk met elke energie provider wel, niet alleen met Zonneplan. Voor hen is het ecosysteem natuurlijk wel een prettige manier om klanten vast te houden.

Persoonlijk ben ik in deze context voorstander voor ecosysteem agnostische technologie, waarbij ik elke module kan wisselen naar wens. Begrijp wel dat de simpele integratie voor veel mensen een voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 15:40
sdg875 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Jammer, die van mij is nog onderweg maar heb dezelfde besteld (in het grijs). Gelukkig zijn het de kosten niet :-).
Ik ben ook op zoek naar een waterdichte afsluiting. Vandaag voor het eerst gewassen en terwijl ik bewust van het probleem toch water in de laadpoort en zelfs wat druppels op (in?) de contacten. Zat zelf meer te denken aan een rubberen strip plakken in de klep.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Heb zelf bij actuele rit info het verbruik op xxkw/100km staan. Bij de andere gebruiker van de auto instellen kan ik dit niet meer terugvinden hoe te wisselen van de km/kw naar kw/100km. Helemaal suf gezocht in de handleiding...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:02
jebman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:39:
Heb zelf bij actuele rit info het verbruik op xxkw/100km staan. Bij de andere gebruiker van de auto instellen kan ik dit niet meer terugvinden hoe te wisselen van de km/kw naar kw/100km. Helemaal suf gezocht in de handleiding...
Ga naar instellingen en op het vergrootglasje drukken. Daar "eenheden" invullen en dan zie je het staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shmoozer
Ik had trouwens een tijdje geleden deze stoel-beschermer besteld:

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Echt een aanrader; ik gebruik hem voor als ik na het hardlopen vies en bezweet de auto instap. Kost minder dan 10 seconden om hem om de stoel te doen, past perfect en je hebt de extra straps/banden/elastiek etc. niet nodig om hem in plaats te houden. En zodra ik thuis ben is hij binnen de 5 seconden er weer afgetrokken en achter de stoel gelegd.

Ik ben zelf nog op zoek naar een bescherming voor in de kofferbak (bescherming tegen een vieze/natte hond etc.). zoiets als dit -->

https://www.amazon.nl/DAT...ci_mcx_mr_ca_id_hp_d&th=1

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
T--men schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb deze, zal wel de zelfde zijn. Maar dan goedkoop bij Ali:

https://a.aliexpress.com/_EyDFLq0

Net als bij die van Amazone een beetje gepruts om hem er goed in te krijgen maar past wel. Heb onderste stuk er af gesneden.
ziet er interessant uit, proberen waard. Kan niet in NL worden geleverd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
jebman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:50:
[...]

ziet er interessant uit, proberen waard. Kan niet in NL worden geleverd??
Zojuist besteld. Levering over 1 week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
jebman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een waterdichte afsluiting. Vandaag voor het eerst gewassen en terwijl ik bewust van het probleem toch water in de laadpoort en zelfs wat druppels op (in?) de contacten. Zat zelf meer te denken aan een rubberen strip plakken in de klep.
Ik heb de auto nog niet maar zou dat niet kunnen met een tochtstrip achtig iets?
Nog geen idee war de op te vullen ruimte is. Als je dan alleen de bovenkant doet kan het water er nog wel gewoon uitlopen….

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mibber
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 17:56
Shmoozer schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:50:

Ik ben zelf nog op zoek naar een bescherming voor in de kofferbak (bescherming tegen een vieze/natte hond etc.). zoiets als dit -->

https://www.amazon.nl/DAT...ci_mcx_mr_ca_id_hp_d&th=1

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Wij hebben onderstaande gekocht en werkt prima. We willen nog iets dat perfect op maat is voor de EV3 en wellicht wat steviger, maar voor nu is dit echt prima.

JOEJOY Trunk Protection for Dogs
https://www.amazon.nl/-/e...on-for-Dogs/dp/B09FXPC3TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:34
Heeft de kia connect app een functie waarmee je kan zien waar je auto zich bevindt, is handig op grote parkeerterreinen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shmoozer
bartmaniac schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:50:
Heeft de kia connect app een functie waarmee je kan zien waar je auto zich bevindt, is handig op grote parkeerterreinen
Ja, onder het knopje "Map", daar zie je waar je zelf bent en waar de auto is. Is hier trouwens niet super nauwkeurig. zit zo'n dikke 5 meter verschil in, maar zou normaal gesproken genoeg moeten zijn om binnen afstandsbediening/lampjes activatie afstand te komen

[ Voor 22% gewijzigd door Shmoozer op 01-03-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:57

winnie

de poes...

Vraag: is iemand al eens een schaal model van de EV3 tegengekomen? En zo ja, waar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PaulDZC
  • Laatst online: 30-08 16:56
Sinds een week in het bezit van een EV3 Plus Advanced LR na jaren gereden te hebben in een Niro E en Niro EV. Geen van beiden overigens met een warmtepomp. Mooi vergelijkingsmateriaal dus. Geen leveringsproblemen gehad. Wel wat kleine tips.
- Google Maps op Android Auto werkte aanvankelijk niet (kan kaarten niet laden), alle andere functies wel. Bleek na lang zoeken dat het aan de telefoon lag, de spaarstand stond aan.
- Als afsluiting van de AV stekker in de laadpoort gebruik ik de dop die op de laadkabel zit. Die gebruik je in de praktijk nooit. Zie foto's. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJPupOPczFVC7ZhsypplYsOTbnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXrFn3wqGmvuRFTAfwGfqv2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bylY2uM3HqOrHU6L_TGJYYatGok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDhKaRunHUoY9EipTgKFVd1G.jpg?f=fotoalbum_large

- Het bereik: ik merk nog niet veel verschil met de vorige Kia's. Met die auto's in allerlei omstandigheden gereden, tot -20 toe. Het bereik wisselt afhankelijk van de weersomstandigheden (koud, niet koud, wind mee, wind tegen) enorm maar de te verwachten rijafstand wordt in alle gevallen goed op het dashboard aangegeven.

- Het bereik met een aanhanger/caravan: vorig jaar 4000 km gereden door Europa inclusief de bergen met een caravan achter de EV. Uiteindelijk bleek van de rijafstand ongeveer 60 % te resteren t.o.v. de afstand zonder aanhanger. Ook hier wordt de te verwachten afstand goed aangeven. die wordt automatisch aangepast.

Dan nog een vraag, ik heb de OBD poort niet kunnen vinden, zit niet meer bij de zekeringen achter het stuur. Iemand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
PaulDZC schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:07:
Sinds een week in het bezit van een EV3 Plus Advanced LR na jaren gereden te hebben in een Niro E en Niro EV. Geen van beiden overigens met een warmtepomp. Mooi vergelijkingsmateriaal dus. Geen leveringsproblemen gehad. Wel wat kleine tips.
- Google Maps op Android Auto werkte aanvankelijk niet (kan kaarten niet laden), alle andere functies wel. Bleek na lang zoeken dat het aan de telefoon lag, de spaarstand stond aan.
- Als afsluiting van de AV stekker in de laadpoort gebruik ik de dop die op de laadkabel zit. Die gebruik je in de praktijk nooit. Zie foto's. [Afbeelding]

[Afbeelding]

- Het bereik: ik merk nog niet veel verschil met de vorige Kia's. Met die auto's in allerlei omstandigheden gereden, tot -20 toe. Het bereik wisselt afhankelijk van de weersomstandigheden (koud, niet koud, wind mee, wind tegen) enorm maar de te verwachten rijafstand wordt in alle gevallen goed op het dashboard aangegeven.

- Het bereik met een aanhanger/caravan: vorig jaar 4000 km gereden door Europa inclusief de bergen met een caravan achter de EV. Uiteindelijk bleek van de rijafstand ongeveer 60 % te resteren t.o.v. de afstand zonder aanhanger. Ook hier wordt de te verwachten afstand goed aangeven. die wordt automatisch aangepast.

Dan nog een vraag, ik heb de OBD poort niet kunnen vinden, zit niet meer bij de zekeringen achter het stuur. Iemand wel.
Hey dat is een beste goede oplossing met die dop van een andere laadkabel!
Hoe heb je de vastgezet aan het klepje? Of zit deze niet vast? Je duim zit ervoor dus het is niet zo goed te zien :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulDZC
Ga hem vastzetten met een tierip. Heb geprobeerd. de laadklep sluit nog gewoon geod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulDZC
En nog een vraag, bij de vorige Kia gingen de deuren dicht als je van de auto wegliep. Dat heb ik nog niet kunnen instellen in het menu Deuren in de EV3. Vreemd is wel dat,als je langs de auto loopt, de deuren open en even later wel weer vanzelf dicht gaan. Iemand wel gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

PaulDZC schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:23:
En nog een vraag, bij de vorige Kia gingen de deuren dicht als je van de auto wegliep. Dat heb ik nog niet kunnen instellen in het menu Deuren in de EV3. Vreemd is wel dat,als je langs de auto loopt, de deuren open en even later wel weer vanzelf dicht gaan. Iemand wel gelukt?
Die functie staat wel in de marketing video’s van de EV3 (als walk-away lock), maar de functie ontbreekt uit het menu. Ik denk zelf dat deze functie nog moet komen met een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 12:41
Iemand al vernomen via een dealer wanneer de grote update inclusief AI beschikbaar komt ?

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathil
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-03 12:12
Nog even over rijmodus. Excuses, excuses, ik ga door het stof, dacht dat hij eco stand onthield, zoals ook uit tekst bij instellingen (mydrive mode) leek en ik dacht ook aan rijgedrag te ervaren. Maar blijkt idd toch naar standaard normaal te gaan. Volgens dealer is die instelling rijmodus alleen om stuur en rem in te stellen en niet de rijmodus zelf. Verschijnt wel als optie bij de drive mode. Slaat nergens op en ook irritant dat je de drive mode niet in display ziet staan als je de auto start. Als je op drive mode op stuur klikt gaat hij gelijk een stapje verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaulDZC
Vandaag V2L geprobeerd. Caravan op aangesloten. Werkt goed, alles werkt op 220, ijskast, verlichting, kachel, koken op inductie. Uiteraard binnen de mogelijkheden van de auto. Dat wordt off-grid kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulDZC
Ñog een opmerking, de kunstof afwerking op deuren stoelen enz. Is ook nu weer super krasgevoelig. Voor de stoelleuningen en de kofferbak daarom dit keer vilten bekleding besteld. Ben beniuwd wat de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07 07:58
Ik zie heel veel posts over die ecostand versus normale stand. Irritant dat het niet automatisch eco kan worden, maar is dit echt een groot verschil?

Heeft iemand al wat cijfers over hoeveel het qua verbruik verschilt tussen die 2 standen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoozer
RFr1980 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:27:
Ik zie heel veel posts over die ecostand versus normale stand. Irritant dat het niet automatisch eco kan worden, maar is dit echt een groot verschil?

Heeft iemand al wat cijfers over hoeveel het qua verbruik verschilt tussen die 2 standen?
Volgens mij zie je meteen het geschatte max aantal kilometers veranderen als je van modi wisselt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Ja, alleen zijn dat de theorie-km's, ben ook wel benieuwd wat het in de praktijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennypacker
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-06 22:30

De echte eco stand is je rechtervoet! Je kunt in normaal prima ‘eco’ rijden, ik merk alleen verschil in modi als ik mijn rechtervoet wat minder onder controle heb.. Alleen in sport is dat lastiger omdat de auto dan echt anders ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

slagroomsoes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:58:
Ja, alleen zijn dat de theorie-km's, ben ook wel benieuwd wat het in de praktijk zou zijn.
Ik moet zeggen dat ik het wel redelijk vind kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor

Het verbruik hangt grotendeels van je rechtervoet af. Het enige wat de mode stand doet is sleutelen aan de 'gas'pedaal respons. Trap je hem op ECO ruw in zal het verbruik ook hoog worden. Persoonlijk vind ik ECO het fijnst omdat je dan makkelijker gedoseerd 'gas' kunt geven. Het vermogen dat je bij normaal (wat ik normaal vind) rijden nodig hebt is verdeeld over een groter stuk van het gaspedaal. Puur persoonlijke voorkeur en reuze irritant dat de EV3 dat niet kan onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulDZC
Als je in het setup menu voor het instellen van Drivemode de EV opties instelt op max regeneratie en minimaal gas wordt het de ECO modus. Scheelt weer klikjes bij instappen. Overigens rij ik in de stad of bij druk verkeers op die EV stand, daar heeft het zin. Op de snelweg maakt het niet zo veel uit. Daar staat cruise aan.
Overigens rij ik op de snelweg niet op max reg omdat, als je de cruise uitzet, de auto dan gevaarlijk hard afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:38
Hi, ik zit naar de advanced plus of GT-line te kijken om een beetje proper geluid te hebben, maar zit niet op de 19" wielen te wachten ivm verbruik en geluid. De 17" wielen passen er ook gewoon onder, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:22
Ik heb een paar algemene vragen over deze auto en EV's in het algemeen.

Als het goed is ontvang ik binnenkort ook een EV3 (AP LR zwart) ter vervanging van mijn huidige leaseauto. Het is mijn eerste EV en ik heb nog nooit in een EV gereden (ook de EV3 niet proefgereden dus). De auto heb ik puur gekozen op een vrij gunstige WLTP/prijs verhouding, aangezien ik 800 - 1000 km per week rijd. Ik ga van een range van 1100 km 'terug' naar maar 600 km, en daar ben ik wat huiverig voor. Ik hoor echter goede verhalen over dat hier goed aan te wennen valt en blijf positief. Laden aan huis is bij mij echter geen mogelijkheid, en daar zie ik wel een soort bottleneck. We gaan het zien :)

Mijn vragen:
  • Hoe goed rijdt deze auto 'out of the box'? Ik lees hier van alles over dingen in moeten stellen, waaronder een Kia app?
  • Is de Kia app een harde verplichting? Een afhankelijkheid van apps ben ik wat huiverig voor. Ik leen de auto graag uit.
  • Hoe slim is de auto en/of app? Is deze in staat om op basis van nog beschikbare rijafstand suggesties te doen waar je het beste kan laden bij laadpalen die óók direct beschikbaar zijn? (ik heb 2 laadpalen op +/- 150 mtr lopen van mijn huis)
  • Is er een eenvoudige handleiding hoe waarschuwingen/meldingen uit te zetten zijn? Mijn huidige auto geeft bijv. een harde toon als het 'glad' is op de weg. Van dit soort dingen schrik ik telkens alsof er direct gevaar is...
Ondanks mijn wat kritische houding, heb ik er wel zin in. Het is een mooie auto. Ik had liever ook wat keuze gehad voor 'fellere' kleuren ipv de pastelkleuren (die overigens ook heel mooi zijn!) :P

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 03-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
jonk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:47:
Hi, ik zit naar de advanced plus of GT-line te kijken om een beetje proper geluid te hebben, maar zit niet op de 19" wielen te wachten ivm verbruik en geluid. De 17" wielen passen er ook gewoon onder, niet?
Zeker, even overleggen met de dealer. Switchen van 19 naar 17 kan vaak wel zonder meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 09:32
Justinn1988 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:56:
Ik heb een paar algemene vragen over deze auto en EV's in het algemeen.

Als het goed is ontvang ik binnenkort ook een EV3 (AP LR zwart) ter vervanging van mijn huidige leaseauto. Het is mijn eerste EV en ik heb nog nooit in een EV gereden (ook de EV3 niet proefgereden dus). De auto heb ik puur gekozen op een vrij gunstige WLTP/prijs verhouding, aangezien ik 800 - 1000 km per week rijd. Ik ga van een range van 1100 km 'terug' naar maar 600 km, en daar ben ik wat huiverig voor. Ik hoor echter goede verhalen over dat hier goed aan te wennen valt en blijf positief. Laden aan huis is bij mij echter geen mogelijkheid, en daar zie ik wel een soort bottleneck. We gaan het zien :)

Mijn vragen:
  • Hoe goed rijdt deze auto 'out of the box'? Ik lees hier van alles over dingen in moeten stellen, waaronder een Kia app?
  • Is de Kia app een harde verplichting? Een afhankelijkheid van apps ben ik wat huiverig voor. Ik leen de auto graag uit.
  • Hoe slim is de auto en/of app? Is deze in staat om op basis van nog beschikbare rijafstand suggesties te doen waar je het beste kan laden bij laadpalen die óók direct beschikbaar zijn? (ik heb 2 laadpalen op +/- 150 mtr lopen van mijn huis)
  • Is er een eenvoudige handleiding hoe waarschuwingen/meldingen uit te zetten zijn? Mijn huidige auto geeft bijv. een harde toon als het 'glad' is op de weg. Van dit soort dingen schrik ik telkens alsof er direct gevaar is...
Ondanks mijn wat kritische houding, heb ik er wel zin in. Het is een mooie auto. Ik had liever ook wat keuze gehad voor 'fellere' kleuren ipv de pastelkleuren (die overigens ook heel mooi zijn!) :P
De ingebouwde navigatie geeft je op je route suggesties om te laden( zorg wel voor laadpasjes om je aan te melden bij de palen)
De app heb je niet nodig bij het rijden met de EV. Deze is handig om verbruik e.d. te zien. En natuurlijk bij het laden kan je op de app de auto monitoren.

De piepjes zijn veelal zacht of zelfs uit te zetten. Bij bijvoorbeeld mist geeft de EV3 waarschuwingen op je dashboard met minimale piepjes.

Uitzetten van diverse piepjes kan met sneltoetsen.
Zie hierover in de diverse commentaren van deelnemers.

Gebruik van EV3 is afhankelijk van je rijstijl zeg maar in de winter 19kwh/100 km en zomers gaan we allemaal nog ondervinden. Zal 14-15 kWh/100km zijn.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 09:32
P.s. Alle geplaatste topics geven je een goed beeld van de instellingen die eenmalig en dagelijks gedaan kunnen worden. In de praktijk went dat snel. Afstand per lading is ook afhankelijk van de wielmaat. ;)

[ Voor 88% gewijzigd door matje70 op 03-03-2025 10:57 ]

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterjgp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
Weet iemand waar je in kan stellen van welke laadstations je wel en niet gebruik wilt maken? Zit dat ergens verstopt in de naviagtie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds afgelopen week een ev3 plus advanced LR in aventurine green. Heerlijke wagen, rijdt erg soepel, ik ben nu 2x zo snel op m'n werk :)

Paar vragen aan jullie ervaringsdeskundigen:

- op de snelweg gebruik ik graag de ACC. Als er een auto voor me rijdt, past hij de snelheid netjes aan, bijvoorbeeld bij een bocht of een afslag. Hoe zorg ik er eenvoudig voor dat hij, zonder voorganger, rustig uitrolt in zo'[n situatie? Remmen zorgt direct voor flink remmen, ACC uit is ook direct remmen.

- bij de afstandsbediening van mijn vorige wagen (10 jaar oud) knipte ik hem van afstand open, bijv. om de kinderen alvast de auto in te laten, of de wagen op slot te doen. Dat lijkt met deze remote niet te lukken, ik moet er ongeveer naast staan. Klopt dit wel? Ook valt het me op dat hij opent als ik ernaast sta, maar niet meer sluit als ik wegloop. Klopt dit?

- nu wat vreemds: als ik de auto met mijn nieuwe laadpaal oplaad, stopt hij soms na een paar minuten, maar soms ook langer. In de app zie ik dan 'opladen volgens schema voltooid'. Toch heb ik nergens een schema ingesteld. Hij laadt wel gewoon met ruim 10 kW, maar stopt dus heel onregelmatig met laden. De ene keer is het 2 minuten, andere keer 20 en soms ook 40 minuten. Heel vreemd. Hij laadt dus niet aansluitend tot netjes 80% (zoals ingesteld in de app) maar met flinke tussenpozen. Alles lijkt goed te staan, maar ik kom hier niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8RjkP8rOeN26lm-Ygxj-cmXaoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMDy5xybIbZJfH5HOFb0voHM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door koelkast op 03-03-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Ik kreeg zojuist een melding van de KIA dealer dat de auto is geproduceerd en onderweg naar Nederland en dat de auto een ander chassisnummer heeft gekregen, dat kan want er wordt natuurlijk nog veel heen en weer geschoven. Maar nu zie ik ook dat de VDS code van het voertuig gewijzigd is van FD81B6 naar FD81B3.

Iemand enig idee welke wijzigingen dat behelst? Vraag inmiddels ook neergelegd bij de dealer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24

aip

giancarlo_f schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:11:
Ik kreeg zojuist een melding van de KIA dealer dat de auto is geproduceerd en onderweg naar Nederland en dat de auto een ander chassisnummer heeft gekregen, dat kan want er wordt natuurlijk nog veel heen en weer geschoven. Maar nu zie ik ook dat de VDS code van het voertuig gewijzigd is van FD81B6 naar FD81B3.

Iemand enig idee welke wijzigingen dat behelst? Vraag inmiddels ook neergelegd bij de dealer.....
VDS code = de typegoedkeuring. Kennelijk, als dat nummer is gewijzigd, heeft KIA een nieuwe typegoedkeuring aangevraagd, wat zal samenhangen met wijzigingen van het model. Geen idee welke dat zouden zijn. Dat moet je denk ik wel online kunnen vinden bij de uitgevende instantie. Volgens mij (maar corrigeer me als ik het fout heb) doet KIA de typegoedkeuringen in Duitsland, dus moet je het daar bij de lokale 'RDW' kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
Peterjgp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:03:
Weet iemand waar je in kan stellen van welke laadstations je wel en niet gebruik wilt maken? Zit dat ergens verstopt in de naviagtie?
Als je ABRP download dan kan je in heel Europa je voorkeuren opgeven, ik heb nu even de betaalde versie en dan kan je hem ook op je display toveren met CarPlay of Android Auto

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:54
Peterjgp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:03:
Als je in de navigatie zit kan je in het rechter popup scherm scrollen naar opladers in de buurt als je daar op meer klikt kan je een filter instellen, als je het filter hebt ingesteld en dan een route inplanned houd die daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

grimson

domeingrommer

koelkast schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:25:
- nu wat vreemds: als ik de auto met mijn nieuwe laadpaal oplaad, stopt hij soms na een paar minuten, maar soms ook langer. In de app zie ik dan 'opladen volgens schema voltooid'. Toch heb ik nergens een schema ingesteld. Hij laadt wel gewoon met ruim 10 kW, maar stopt dus heel onregelmatig met laden. De ene keer is het 2 minuten, andere keer 20 en soms ook 40 minuten. Heel vreemd. Hij laadt dus niet aansluitend tot netjes 80% (zoals ingesteld in de app) maar met flinke tussenpozen. Alles lijkt goed te staan, maar ik kom hier niet uit.
Dit hebben wij één keer eerder gezien bij een 'publieke' laadpaal in Kaatsheuvel (of omstreken). Tijdens het laden zelfde melding, tijdens het teruglopen om opnieuw te starten begon spontaan weer het laden. Dit is enkele keren voorgekomen. Niet volgens 'schema' maar dus vreemde tussenpozen.
De laadpalen, inclusief de onlangs eigen geplaatste, in de buurt doen gelukkig het wel 'normaal'.
Toevallig ook in Brabant?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanjac
  • Laatst online: 14-09 22:24
Als ik bijvoorbeeld met de app Go-Charge, maar ook andere apps, op zoek ga naar een laadpaal krijgt ik ook laadpalen te zien die niet openbaar zijn, maar horen bij bedrijven bijv. Als laadpaalzoeker heb je daar niets aan. Jammer dat je geen selectie kunt maken voor openbare laadpalen, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
grimson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Dit hebben wij één keer eerder gezien bij een 'publieke' laadpaal in Kaatsheuvel (of omstreken). Tijdens het laden zelfde melding, tijdens het teruglopen om opnieuw te starten begon spontaan weer het laden. Dit is enkele keren voorgekomen. Niet volgens 'schema' maar dus vreemde tussenpozen.
De laadpalen, inclusief de onlangs eigen geplaatste, in de buurt doen gelukkig het wel 'normaal'.
Nee, dit is mijn eigen laadpaal. Geen redenen gevonden waarom dit aan de laadpaal zou kunnen liggen. Misschien een keer aan een andere paal hangen. Of een andere auto aan mijn paal. Of beide B)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mats
Voor wie het interessant vind hoe een wat langere trip verloopt. Dit weekend met de EV3 naar Oostenrijk vertrokken, paar dagen na ontvangst van de auto. Plus advanced 81kwh met 19" winterbanden, 3 volwassen en vol met skies en bagage.

Erg goed bevallen de trip. Vertrokken met 90% en temperaturen rond -1 en tijdens de route tussen de -4 en +8. Niet echt kunnen voorverwarmen gezien ik geen laadpaal thuis had en bij ophalen van de andere de auto steeds openstond voor inladen spullen.

Eerste stuk veel mist en niet te hard kunnen rijden. Uiteindelijk 272km gereden met gemiddele snelheid van 98 km/u. Van 90% naar 12%, auto starte automatisch met voorverwarmen op ruim 80km van de lader. Gemiddeld verbruik van 22.8kwh/100km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4nTdDq9G4BQ7U4ykivQQidjDxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAxjqTKibIP2E1apkSajm1l3.jpg?f=fotoalbum_large
Daar geladen tot 85% ruim 63kwh. Kreeg alleen de laadkabel niet los, had de sessie beëindigd op de laadpaal maar de auto gaf de kabel niet vrij. Auto op slot en weer open, aan en uit, dubbel drukken op open, geen ontgrendel knopje op het EV scherm niks leek te werken. Na veel proberen met op slot en weer open liet gelukkig de kabel los en konden we weer verder.

Volgens 237km gereden naar onze volgende laadstop waar we met 17% aankwamen. Gemiddelde snelheid 118km/u en verbruik 23.3 kwh/100km. Tot 81% geladen (56kwh) en weer verder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMS_47Ga8EZkmpi0TEvAvHzXKII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84Gy6C5x53NitFUZtD9Z5KHU.jpg?f=fotoalbum_large

220km verder was onze 3de en laatste stop, aangekomen met 25%. Deze keer starte het voorverwarmen van de accu pas op 20km afstand ondanks dat de de batterij low aangaf dus het systeem gaat er wel slim mee om. Het was dit stuk wat drukker op de weg dus gemiddeld 104km/u en een verbruik van 21kwh/100km. Geladen tot 76% (45kwh).

Het laatste stukje de bergen in dus wilde wat buffer houden gezien ik niet precies wist wat te verwachten qua verbruik.

Het laatste stuk van 159km gedaan met een gemiddelde snelheid van 98km/u en verbruik van 22.7kwh/100km. Wel ook even de topsnelheid van de auto uitgetest en die kwam op 172km/u. Uiteindelijk aangekomen met 31% over dus veel te veel geladen.

Al met al heel erg tevreden over de rit met de EV3. We trokken samen op met de IX3 uit de eerste foto maar dat was na de eerste stop over want de IX3 kon de geplande stops niet halen en stopte steeds eerder. We hadden zeker verder kunnen rijden bij de eerste stop al (zeker als we met 100% waren vetrokken) en ook de andere stops hadden we nog wel iets kunnen oprekken of korter kunnen laden maar we waren nergens echt aan het wachten op de auto.

Ik wilde graag stoppen bij Ionity dus dat bepaalde ook de route een beetje. Uiteindelijk totaal 165 kwh geladen voor €64.21. De stroom in Nederland heeft mij niks gekost dus het zal iets meer zijn voor de hele rit maar had ook nog 31% over.

Al met al heel positief. Constant 120-140 op de cruise control gehad, nooit zorgen gemaakt of we het wel gingen halen maar dat was ook onze eigen keuze. Het had misschien in 2 stops gekund maar dat had iets meer planning geeist.

Kritiek punten zijn voornamelijk de navigatie en het automatisch plannen van de stops, het lijkt er op dat je dit in de volgende update kan aanpassen maar de auto wil nu steeds al heel vroeg stoppen en altijd 20% buffer aanhouden en is ook nog is van idee dat het verbruik veel hoger zal liggen. Wat ik nu dus steeds heb gedaan is de route instellen zonder laadstops en dan zelf 1 van de laders uitkiezen die langs de route ligt om daar vervolgens heen te navigeren voor het voorverwarmen.
Daarnaast was de locatie waar de Ionity moest zijn soms niet echt correct en was het even zoeken in de omgeving.

En na elke rit komen er wat statistieken in beeld maar ze zijn zo snel weg elke keer. Kan je ergens instellen dat ze wat langer blijven staan of ze ergens weer oproepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
mats schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:51:

En na elke rit komen er wat statistieken in beeld maar ze zijn zo snel weg elke keer. Kan je ergens instellen dat ze wat langer blijven staan of ze ergens weer oproepen?
Die kun je volgens mij ook tijdens de rit bekijken op je schermpje, met het knopje links op je stuur (met twee gelimiteerde blaadjes erop). En natuurlijk in de app, onder Voertuigrapport > Energieverbruik.
Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
Kiwi70 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Die kun je volgens mij ook tijdens de rit bekijken op je schermpje, met het knopje links op je stuur (met twee gelimiteerde blaadjes erop). En natuurlijk in de app, onder Voertuigrapport > Energieverbruik.
Of bedoel je iets anders?
Het verbruik zeker tijdens de rit alleen de app laat niet het verbruik zien per gereden stuk en is sowieso niet kloppend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij hebben onze Plus long range vrijdag opgehaald. Afgelopen weekend meteen 700 km gereden. Het is een heerlijke auto en ik ben inmiddels al aardig gewend aan alle mogelijkheden. Ik heb alleen nog een beetje moeite met de draaicirkel, maar dat komt omdat ik hiervoor in een Fiat 500E reed. 😛

Het verbruik valt me erg mee: op de langere stukken dit weekend 17,5 kwh/100 km, vanochtend vroeg naar mijn werk (toen het vroor) iets meer, en vanmiddag terug naar huis 16 kwh/100 km (volgens de auto, in de app zie ik inderdaad andere getallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:23
Ik heb inmiddels een paar EV3’s op de weg gezien, maar zonder de zwarte GT Line-velgen vind ik het geen mooie auto. De GT Line in het groen daarentegen ziet er echt goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 12:41
DeJurist schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:23:
Ik heb inmiddels een paar EV3’s op de weg gezien, maar zonder de zwarte GT Line-velgen vind ik het geen mooie auto. De GT Line in het groen daarentegen ziet er echt goed uit.
ik vind persoonlijk juist de Aplus velgen de mooiste. Maar ben het met je eens de velgen maken wel het verschil en smaken verschillen :)

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everthree
  • Laatst online: 24-08 18:11
koelkast schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Nee, dit is mijn eigen laadpaal. Geen redenen gevonden waarom dit aan de laadpaal zou kunnen liggen. Misschien een keer aan een andere paal hangen. Of een andere auto aan mijn paal. Of beide B)
Load balancing ( in geval van eigen paal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Everthree schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Load balancing ( in geval van eigen paal?)
Nee, ook niet. Hij stopt 's nachts gewoon compleet. Geen andere verbruikers dan wat sluipverbruik op dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

grimson schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Kan dit eventueel te maken hebben met actieve loadbalancing? Als mijn warmtepomp volledig aan staat, tijdens een SWW-run, zie ik dat de status van mijn laadpaal van Charging Normal naar Load Balancing Limited of zelfs Load Balancing Off gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook wanneer er (een aantal) andere zware apparaten aan staan; ovens, kookplaten, wasmachine, droger, etc. Soms een aantal keer per uur, op gekke momenten. De Kia app geeft dan dezelfde meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn-qYrBtfoMkGx4I__wUSm_Axyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/li87CsHEJaE39iiekflaXCzB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Coffee op 03-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-09 12:57
koelkast schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:25:
Sinds afgelopen week een ev3 plus advanced LR in aventurine green. Heerlijke wagen, rijdt erg soepel, ik ben nu 2x zo snel op m'n werk :)

- op de snelweg gebruik ik graag de ACC. Als er een auto voor me rijdt, past hij de snelheid netjes aan, bijvoorbeeld bij een bocht of een afslag. Hoe zorg ik er eenvoudig voor dat hij, zonder voorganger, rustig uitrolt in zo'[n situatie? Remmen zorgt direct voor flink remmen, ACC uit is ook direct remmen.

- bij de afstandsbediening van mijn vorige wagen (10 jaar oud) knipte ik hem van afstand open, bijv. om de kinderen alvast de auto in te laten, of de wagen op slot te doen. Dat lijkt met deze remote niet te lukken, ik moet er ongeveer naast staan. Klopt dit wel? Ook valt het me op dat hij opent als ik ernaast sta, maar niet meer sluit als ik wegloop. Klopt dit?

[Afbeelding]
Heb het gewenste laadnivo ingesteld? Is het bij een openbare laadpaal hetzelfde dat het laden schijnbaar willekeurig stopt?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Coffee schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Kan dit eventueel te maken hebben met actieve loadbalancing? Als mijn warmtepomp volledig aan staat, tijdens een SWW-run, zie ik dat de status van mijn laadpaal van Charging Normal naar Load Balancing Limited of zelfs Load Balancing Off gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook wanneer er (een aantal) andere zware apparaten aan staan; ovens, kookplaten, wasmachine, droger, etc. Soms een aantal keer per uur, op gekke momenten. De Kia app geeft dan dezelfde meldingen.

[Afbeelding]
Voor ons was het een éénmalige gebeurtenis bij een publieke laadpaal. Ik bedenk mij dat misschien het laden terugbrengen naar 60% ipv. 100% misschien een test zou zijn om te kijken of het inderdaad vermogens gerelateerd is. Thuis proberen we soms met 60% te laden om zo het overschot van zonnepanelen overdags in de auto te kieperen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJonke
  • Laatst online: 22:33
Wat zijn jullie ervaringen met de EV3 met een vaste, c.q. afneembare trekhaak?
Geeft de vaste misschien problemen wanneer er niets aan gekoppeld is, zoals bijvoorbeeld een fietsendrager?
Steekt de kogel voor het nummerbord? Etc.
Ben benieuwd want ik kan nu nog kiezen tussen vast en afneembaar. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
GJonke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:34:
Wat zijn jullie ervaringen met de EV3 met een vaste, c.q. afneembare trekhaak?
Geeft de vaste misschien problemen wanneer er niets aan gekoppeld is, zoals bijvoorbeeld een fietsendrager?
Steekt de kogel voor het nummerbord? Etc.
Ben benieuwd want ik kan nu nog kiezen tussen vast en afneembaar. Suggesties?
Op een GT line uitvoering kan alleen maar een afneembare trekhaak geplaatst worden ivm de verlichting.
Bij de lagere trim versies kunnen de alle versies trekhaken geplaatst worden.
Volgens mij is iedereen op dit moment nog aan het wachten op levering van trekhaak en/of kabelset dus denk dat er nog weinig ervaringen te delen zijn vwb gedrag van het voertuig bij wel of niet in gebruik zijnde trekhaak.

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:01
Vorige week mijn Ev3 Advanced Plus opgehaald. Heel tevreden, rijdt lekker soepel en rustig. Gisteren hoorde ik echter rare geluiden onder de motorkap, soort ruis of gebrom als ik 'm in de versnelling zet. Ik denk, dat is niet pluis en langs de garage gegaan. Daar zeiden ze dat het een speakertje aan de voorkant is die het geluid van een motor nadoet. Echt? Kan ik dat ergens aan/uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Laatst online: 13:41
Webbeb schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:00:
Vorige week mijn Ev3 Advanced Plus opgehaald. Heel tevreden, rijdt lekker soepel en rustig. Gisteren hoorde ik echter rare geluiden onder de motorkap, soort ruis of gebrom als ik 'm in de versnelling zet. Ik denk, dat is niet pluis en langs de garage gegaan. Daar zeiden ze dat het een speakertje aan de voorkant is die het geluid van een motor nadoet. Echt? Kan ik dat ergens aan/uit zetten?
Nee, dat is een verplichting (en voor de verandering een nuttige in mijn ogen :) ) zodat voetgangers/fietsers je auto aan horen komen als je stapvoets rijdt. Bij hogere snelheid gaat hij automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Laatst online: 13:41
Overigens worden er nog genoeg mensen verrast door je aanwezigheid als ze achterom kijken moet ik zeggen. Maar na 3 jaar elektrisch rijden ben ik inmiddels wel gewend om daarop te anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Is het mogelijk(en verstandig) om een Tesla Wall Connector Gen 3 te gebruiken als oplader voor de EV3?
Prijs is aantrekkelijk en voor mij is het alleen voor privegebruik icm dynamisch(Tibber) contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
doggy1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:16:
Is het mogelijk(en verstandig) om een Tesla Wall Connector Gen 3 te gebruiken als oplader voor de EV3?
Prijs is aantrekkelijk en voor mij is het alleen voor privegebruik icm dynamisch(Tibber) contract.
Waarom niet?

Ik laad m'n niet-Tesla's al jarenlang met een TWC Gen 1.

Alleen m'n EV6 heeft wat struggle met de lock vanwege te korte pins in de Kia
Maar wellicht dat dit met een Gen 3 ook al weer beter gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door PrimaBB op 04-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
PrimaBB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Waarom niet?

Ik laad m'n niet-Tesla's al jarenlang met een TWC Gen 1.

Alleen m'n EV6 heeft wat struggle met de lock vanwege te korte pins in de Kia
Maar wellicht dat dit met een Gen 3 ook al weer beter gaat.
Bedankt voor jouw reaktie, maar gebruik jij hem icm dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
Soepie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb de auto nog niet maar zou dat niet kunnen met een tochtstrip achtig iets?
Nog geen idee war de op te vullen ruimte is. Als je dan alleen de bovenkant doet kan het water er nog wel gewoon uitlopen….
Had ik ook al bedacht. Bij Amazon dopje bestellen sneller dan naar de bouwmarkt rijden en passen en meten met juiste dikte. Meer iets voor een recall...
Blijft raar, op mijn andere hybride kia gewoon een dop aan draadje net zoals op mijn ingeruilde eNiro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Vanmorgen met vorst gestart. Heerlijk vooraf voorverwarmd, niets krabben etc. Na 10m weer de meldingen dat er verschillende systemen zijn uitgevallen.. Weer 5min later na wissen/wassen verdwenen. Had vooraf niet gecheckt of het sensorvlak achter de spiegel condens of aanvriezing had.
Ben ik de enige? Wel heel raar dat de auto niet een beetje koude bestendig lijkt te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh_XaqV8NSRV_9DdJbnag44v4PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2rl2poEywAx4hOdsg2hhFD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_o6xu9llv_fNZKQZjFHfUFtdfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCRtyT6hQQno9ZoDsaA3s6Jl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jebman op 04-03-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Voor het eerst gewassen.
Ben toch wel erg blij met mijn kleur Snow White Pearl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9khfHahuKi8G6bwF2JUrSbXld0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYbXwpI23RNQO5Rg2FEuIO1w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
jebman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:50:
Vanmorgen met vorst gestart. Heerlijk vooraf voorverwarmd, niets krabben etc. Na 10m weer de meldingen dat er verschillende systemen zijn uitgevallen.. Weer 5min later na wissen/wassen verdwenen. Had vooraf niet gecheckt of het sensorvlak achter de spiegel condens of aanvriezing had.
Ben ik de enige? Wel heel raar dat de auto niet een beetje koude bestendig lijkt te zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Mijn VW ID.3 heeft dezelfde issues in de kou.. dus lijkt niet perse een EV3 issue te zijn (bedoel ik maar te zeggen). Ik had vanochtend ook allerlei waarschuwing ivm front-assist etc. Ondanks dat ik de auto netjes had voorverwarmd was er toch wat ijs ofzo nog voor de camera/sensor blijven zitten. Na een minuut of 10 rijden was de melding als sneeuw voor de zon (pun intended) verdwenen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:38
Ben natuurlijk niet de eerste die wat teleurgesteld is over ontbreken warmtepomp in Nederland. Zag in dit topic maar 1 verwijzing naar importeren uit Duitsland. Toevallig iemand die paraat heeft of (bijna) nieuw halen uit Belgie of Duitsland interessant kan zijn (als niet niet maanden wachttijd of serieus hogere kosten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
doggy1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Bedankt voor jouw reaktie, maar gebruik jij hem icm dynamisch contract?
Nee dat niet. Vanwege dat Gen1 dit niet kan.

Maar als de laadpaal dit allemaal regelt, dan verwacht ik dat de EV3 gaat laden zodra er (voldoende) stroom op komt.

Ik denk wel dat er een minimum aan amperes wordt verwacht door de Kia.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 04-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDuck
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-03 15:01
Weet iemand of je de laadstroom bij thuisladen kunt reduceren?
Dit doe ik bij mijn Enyaq, deze kan op 11 kw of op 5 kw laden.
Bij zonnig weer schakel ik hem op 5 kw om zoveel mogelijk zonnestroom te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-09 12:57
MacDuck schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
De Niro EV heeft hier 3 instellingen voor. 60% 90% 100% oftewel ca. 6 10 en 11kw. Ik verwacht dat de EV3 ook zoiets heeft. Alternatief is een Granny loader de max 3,5kw (230V 1 fase) laadt.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

MacDuck schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
AC Charging: keuze tussen 60-90-100% (iig via de KIA Connect App)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
jebman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Had ik ook al bedacht. Bij Amazon dopje bestellen sneller dan naar de bouwmarkt rijden en passen en meten met juiste dikte. Meer iets voor een recall...
Blijft raar, op mijn andere hybride kia gewoon een dop aan draadje net zoals op mijn ingeruilde eNiro
Ik krijg deze week mijn dopje van Ali. Zal foto posten als ik hem heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
De_Buurmannen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:46:
[...]

Ik krijg deze week mijn dopje van Ali. Zal foto posten als ik hem heb
Ik krijg deze week een dopje van Amazon. €12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 22:08
jebman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dit 1x keer gehad ook met vorst. 5 minuten later was het weg. Met mijn voorgaande Renault had ik dit veel vaker. Dus maak mij er niet echt druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Laatst online: 21-09 19:34
Ik laad deze dagen volledig op zonnestroom. Vanaf 1400 watt aan overcapaciteit gaat hij laden en stopt weer als hij daaronder komt. Die 1400 is het minimum waarop de laadpaal schakelt, maar dacht voor de auto ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 11:34
Mibber schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Wij hebben onderstaande gekocht en werkt prima. We willen nog iets dat perfect op maat is voor de EV3 en wellicht wat steviger, maar voor nu is dit echt prima.

JOEJOY Trunk Protection for Dogs
https://www.amazon.nl/-/e...on-for-Dogs/dp/B09FXPC3TL
Lijkt mij dat je dan wel de kofferbak verlichting kwijt bent.
Pagina: 1 ... 36 ... 71 Laatste