Voor wie het interessant vind hoe een wat langere trip verloopt. Dit weekend met de EV3 naar Oostenrijk vertrokken, paar dagen na ontvangst van de auto. Plus advanced 81kwh met 19" winterbanden, 3 volwassen en vol met skies en bagage.
Erg goed bevallen de trip. Vertrokken met 90% en temperaturen rond -1 en tijdens de route tussen de -4 en +8. Niet echt kunnen voorverwarmen gezien ik geen laadpaal thuis had en bij ophalen van de andere de auto steeds openstond voor inladen spullen.
Eerste stuk veel mist en niet te hard kunnen rijden. Uiteindelijk 272km gereden met gemiddele snelheid van 98 km/u. Van 90% naar 12%, auto starte automatisch met voorverwarmen op ruim 80km van de lader. Gemiddeld verbruik van 22.8kwh/100km.
:strip_exif()/f/image/UAxjqTKibIP2E1apkSajm1l3.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar geladen tot 85% ruim 63kwh. Kreeg alleen de laadkabel niet los, had de sessie beëindigd op de laadpaal maar de auto gaf de kabel niet vrij. Auto op slot en weer open, aan en uit, dubbel drukken op open, geen ontgrendel knopje op het EV scherm niks leek te werken. Na veel proberen met op slot en weer open liet gelukkig de kabel los en konden we weer verder.
Volgens 237km gereden naar onze volgende laadstop waar we met 17% aankwamen. Gemiddelde snelheid 118km/u en verbruik 23.3 kwh/100km. Tot 81% geladen (56kwh) en weer verder.
220km verder was onze 3de en laatste stop, aangekomen met 25%. Deze keer starte het voorverwarmen van de accu pas op 20km afstand ondanks dat de de batterij low aangaf dus het systeem gaat er wel slim mee om. Het was dit stuk wat drukker op de weg dus gemiddeld 104km/u en een verbruik van 21kwh/100km. Geladen tot 76% (45kwh).
Het laatste stukje de bergen in dus wilde wat buffer houden gezien ik niet precies wist wat te verwachten qua verbruik.
Het laatste stuk van 159km gedaan met een gemiddelde snelheid van 98km/u en verbruik van 22.7kwh/100km. Wel ook even de topsnelheid van de auto uitgetest en die kwam op 172km/u. Uiteindelijk aangekomen met 31% over dus veel te veel geladen.
Al met al heel erg tevreden over de rit met de EV3. We trokken samen op met de IX3 uit de eerste foto maar dat was na de eerste stop over want de IX3 kon de geplande stops niet halen en stopte steeds eerder. We hadden zeker verder kunnen rijden bij de eerste stop al (zeker als we met 100% waren vetrokken) en ook de andere stops hadden we nog wel iets kunnen oprekken of korter kunnen laden maar we waren nergens echt aan het wachten op de auto.
Ik wilde graag stoppen bij Ionity dus dat bepaalde ook de route een beetje. Uiteindelijk totaal 165 kwh geladen voor €64.21. De stroom in Nederland heeft mij niks gekost dus het zal iets meer zijn voor de hele rit maar had ook nog 31% over.
Al met al heel positief. Constant 120-140 op de cruise control gehad, nooit zorgen gemaakt of we het wel gingen halen maar dat was ook onze eigen keuze. Het had misschien in 2 stops gekund maar dat had iets meer planning geeist.
Kritiek punten zijn voornamelijk de navigatie en het automatisch plannen van de stops, het lijkt er op dat je dit in de volgende update kan aanpassen maar de auto wil nu steeds al heel vroeg stoppen en altijd 20% buffer aanhouden en is ook nog is van idee dat het verbruik veel hoger zal liggen. Wat ik nu dus steeds heb gedaan is de route instellen zonder laadstops en dan zelf 1 van de laders uitkiezen die langs de route ligt om daar vervolgens heen te navigeren voor het voorverwarmen.
Daarnaast was de locatie waar de Ionity moest zijn soms niet echt correct en was het even zoeken in de omgeving.
En na elke rit komen er wat statistieken in beeld maar ze zijn zo snel weg elke keer. Kan je ergens instellen dat ze wat langer blijven staan of ze ergens weer oproepen?