EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Alleen je 12V accu begeeft het. Heel snel.Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:27:
[...]
Geen idee eigenlijk; ik heb wel ergens gelezen dat snelladen nog wel zou werken bij een defecte ICCU. De kunst is dan om er eentje (snelladers zitten vooral langs de snelweg) te vinden als je maximum snelheid beperkt is tot 40 km/hr (het waarom van die 40 is mij nog niet echt duidelijk)
Want ICCU is verantwoordelijk voor het omzetten van HV naar 12V en ook voor bijladen 12V accu.
De ICCU is een belangrijke schakel in de stroomvoorziening. Ik ben er niet zeker van dat alleen AC laden tot problemen leidt.
Er is al veel geschreven hierover op het EV6 forum.
Ik had een beetje de hoop dat ze voor de EV3 extra maatregelen genomen zouden hebben voor de ICCU. Blijkbaar is de uitrol van een nieuw model dan niet meer te stoppen…
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Een eenvoudige, pas gekochte (bij Amazon) mobiele, éénfase thuislader. Aan te sturen met een app.BBKing schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:01:
@Sigmasailor en @PSNE , super balen voor jullie dat jullie dat ICCU probleem hebben. Ben benieuwd: wellicht beiden de zelfde thuislader? Of juist veel bij dezelfde snelladers gestaan? Of staat dit hier helemaal los van. Over een week op skitrip met onze spiksplinternieuwe EV3 dus ergens toch beetje spannend of het allemaal goed blijft gaan.
Werkte perfect (een keer of zes) tot de storing in de KIA ontstond en hij ermee moest stoppen dus...
Ook nog even "de onderdelen stroom" ter sprake gebracht naar aanleiding van de 2 omvormer-slachtoffers hier. Hij zei dat bij alle nieuwe types de onderdelen ongeveer 1 maand later komen. Overigens; vervangend vervoer is onderdeel van de Kia garantie.
En gevraagd naar de updates, die zijn al bezig. Hij sprak van een enquête formulier wat Ev3-ers kunnen invullen. Komt uiteindelijk bij Kia Nl. Dus als Kia Nl 23 formulieren ontvangt van onze dealer waarin bij 20 is aangegeven dat de auto de rijmodus zou moeten onthouden dan is er een goede kans dat dit in een update wordt meegenomen.
Wij gaan maar eens een nieuwe aftelkalender maken

Dat klinkt wel lekker pro-actief! Is dat enquête formulier aan jouw dealer gebonden of wordt dit over het gehele netwerk gedaan?Everthree schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:45:
Vandaag maar es even mijn licht opgestoken bij de dealer. Onze Ev3 zou 2e of 3e week van maart komen. Maar helaas: een maand uitgesteld. Hij staat al wel op de boot. Het uitstel heeft volgens de dealer niks te maken met de RDW. Meer met bestelde uitvoering, kleur en type. ( 58 kwh plus advanced, frosted blue)
Ook nog even "de onderdelen stroom" ter sprake gebracht naar aanleiding van de 2 omvormer-slachtoffers hier. Hij zei dat bij alle nieuwe types de onderdelen ongeveer 1 maand later komen. Overigens; vervangend vervoer is onderdeel van de Kia garantie.
En gevraagd naar de updates, die zijn al bezig. Hij sprak van een enquête formulier wat Ev3-ers kunnen invullen. Komt uiteindelijk bij Kia Nl. Dus als Kia Nl 23 formulieren ontvangt van onze dealer waarin bij 20 is aangegeven dat de auto de rijmodus zou moeten onthouden dan is er een goede kans dat dit in een update wordt meegenomen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Geen idee eigenlijk maar heb er hier niemand over gehoord
Bij vervangend vervoer dacht ik (zal wel onbenullig van me zijn?) aan gelijkwaardig (tenminste EV) vervoer. Werd afgescheept met zo'n pruttelmachientje die mijn gratis zonnestroom niet lust. Wordt, na uiten ontevredenheid, later omgeruild voor EV als het wachten lang gaat duren. Kijk, en dat verbaasd me dan toch weer van de dealer, dat weten ze nog niet. Terwijl hier op Tweakers de ICCU problemen (vooral bij de EV6) breed bekend zijn net als de levertermijnen voor onderdelen. Weten ze het echt niet of denken ze dat wij met zijn allen 'dom' zijn?Everthree schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:45:
Vandaag maar es even mijn licht opgestoken bij de dealer. Onze Ev3 zou 2e of 3e week van maart komen. Maar helaas: een maand uitgesteld. Hij staat al wel op de boot. Het uitstel heeft volgens de dealer niks te maken met de RDW. Meer met bestelde uitvoering, kleur en type. ( 58 kwh plus advanced, frosted blue)
Geen enquete formulier gezien terwijl er toch echt wat storende (soms zelfs gevaarlijke) fouten in de software zitten.
Auto start soms spontaan zonder dat je er in zit of op de startknop gedrukt hebt.
EV3 onthoudt rij modus niet.
En tal van andere kleine kansen op verbetering.
Als we nu eens in de startpost van dit topic een bug//onhebbelijkheid/wensen google sheetje maken en dat voorleggen aan Kia?AtlAntA schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:55:
[...]
Dat klinkt wel lekker pro-actief! Is dat enquête formulier aan jouw dealer gebonden of wordt dit over het gehele netwerk gedaan?
@mprkooij ideetje?
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Heeft die 40km/h niet te maken met de SOC van de accu?Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:27:
[...]
Geen idee eigenlijk; ik heb wel ergens gelezen dat snelladen nog wel zou werken bij een defecte ICCU. De kunst is dan om er eentje (snelladers zitten vooral langs de snelweg) te vinden als je maximum snelheid beperkt is tot 40 km/hr (het waarom van die 40 is mij nog niet echt duidelijk)
Niro EV Exec 07-2023
Nee, dat was wat mijn EV3 nog 'presteerde' nadat de ICCU defect was geraakt. De SOC was toen nog ruim in de 80%. Dat gebeurde afgelopen zondag (dan laat KIW het overigens volledig afweten: ga maar naar de dealer....). Enfin; dag later via afspraak op weg naar de dealer niet meer gehaald vanwege de snelheidsbepreking. Daarna (LETTERLIJK) 6 uur bezig geweest om de EV3 af te laten slepen en vervangend vervoer te regelen. 'Prima' geregeld dus dat KIW. Kostte mij gewoon een volledige werkdag.Henk1023 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:50:
[...]
Heeft die 40km/h niet te maken met de SOC van de accu?
Dat betekent dat de EV3 zelfs ook nog de limb mode issues heeft, waar de EV6 al een ‘fix’ voor heeft…Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:40:
[...]
Nee, dat was wat mijn EV3 nog 'presteerde' nadat de ICCU defect was geraakt. De SOC was toen nog ruim in de 80%. Dat gebeurde afgelopen zondag (dan laat KIW het overigens volledig afweten: ga maar naar de dealer....). Enfin; dag later via afspraak op weg naar de dealer niet meer gehaald vanwege de snelheidsbepreking. Daarna (LETTERLIJK) 6 uur bezig geweest om de EV3 af te laten slepen en vervangend vervoer te regelen. 'Prima' geregeld dus dat KIW. Kostte mij gewoon een volledige werkdag.
Kan ook nog zijn dat je 12V accu (dag later) hiervan de oorzaak was.
Het lijkt erop dat ‘team EV3’ in Korea niet samen lunched met ‘team EV6’.
Gelukkig dat er geen ergere ongelukken zijn gebeurd.
[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 26-02-2025 06:31 ]
[...]
Ook bij mij was er sprake van ernstig vermogensverlies waardoor rijden niet meer verantwoord was. De berger kreeg hem nauwelijks zelfstandig de truck op, zei hij..
Ik vraag me af gezien de problemen die optreden met dit ICCU issue en de potentieel gevaarlijke verkeerssituatie die dan kan optreden of dit niet in een urgente recall zou moeten resulteren. Lees hier op dit forum wss het topje van de ijsberg probleem gevallen met nog maar net 2766 afgeleverde EV3’s ( Kenteken.TV site status van vandaag). Kan je dit als rijder die in deze verkeersgevaarlijke situatie terecht kwam ergens melden (bij RDW bv)?PSNE schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:01:
[quote]Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:40:
[...]
Ook bij mij was er sprake van ernstig vermogensverlies waardoor rijden niet meer verantwoord was. De berger kreeg hem nauwelijks zelfstandig de truck op, zei hij..
EV3 adv + LR 19” allseason
Als je geen telefoon met UWB hebt, maar wel een smartwatch met UWB (zoals de Apple Watch 10 of de Pixel Watch 3), kan dan de EV3 met de smartwatch worden ontgrendeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
2 van de 2766 valt procentueel gezien natuurlijk best wel mee. Al zullen niet alle 2766 EV3 rijders op Tweakers zitten ....pati schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:22:
[...]
Ik vraag me af gezien de problemen die optreden met dit ICCU issue en de potentieel gevaarlijke verkeerssituatie die dan kan optreden of dit niet in een urgente recall zou moeten resulteren. Lees hier op dit forum wss het topje van de ijsberg probleem gevallen met nog maar net 2766 afgeleverde EV3’s ( Kenteken.TV site status van vandaag). Kan je dit als rijder die in deze verkeersgevaarlijke situatie terecht kwam ergens melden (bij RDW bv)?
Maar dan nog, er zijn er hier tientallen, zo niet honderden meelezers en reageerders die geen problemen met de ICCU hebben. Dat is alleen niet echt interessant om te melden op een forum dus zie je eerder alleen de problemen. Kies maar eens een willekeurig ander "Het grote XXX topic" op Tweakers en verbaas je.
Ik heb een Apple Watch / iPhone en volgens mij heb je beide nodig om het te configureren. Daarna heb je alleen je Watch nodig om de auto te kunnen gebruiken. Werkt top!winnie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:35:
Ik heb een vraag over smartwatches met UWB in combinatie met de EV3.
Als je geen telefoon met UWB hebt, maar wel een smartwatch met UWB (zoals de Apple Watch 10 of de Pixel Watch 3), kan dan de EV3 met de smartwatch worden ontgrendeld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij mijn dealer alleen al stonden er 3 !BBKing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:37:
[...]
2 van de 2766 valt procentueel gezien natuurlijk best wel mee. Al zullen niet alle 2766 EV3 rijders op Tweakers zitten ....
Maar dan nog, er zijn er hier tientallen, zo niet honderden meelezers en reageerders die geen problemen met de ICCU hebben. Dat is alleen niet echt interessant om te melden op een forum dus zie je eerder alleen de problemen. Kies maar eens een willekeurig ander "Het grote XXX topic" op Tweakers en verbaas je.
Als het issue niet resulteerde in vermogensverlies op potentieel gevaarlijke locaties zou ik dit ook zo stellen. Als je echter in druk verkeer ineens zonder voormelding niet sneller meer kan dan 40 km/uur of een berger zelfs niet in staat is de auto zelfstandig op het bergingsvoertuig te rijden zou daar mi toch anders op gereageerd moeten worden.BBKing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:37:
[...]
2 van de 2766 valt procentueel gezien natuurlijk best wel mee. Al zullen niet alle 2766 EV3 rijders op Tweakers zitten ....
Dit is niet mijn ervaring, op een zondagochtend vroeg weg willen en een platte band hebben, weggegaan met de auto van mijn vrouw en twee uur later was mijn auto keurig gerepareerd aan huis….maarja, dat heb ik nooit ergens gemeld omdat het keurig geregeld wasSigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:40:
[...]
Dat gebeurde afgelopen zondag (dan laat KIW het overigens volledig afweten: ga maar naar de dealer....). Enfin; dag later via afspraak op weg naar de dealer niet meer gehaald vanwege de snelheidsbepreking. Daarna (LETTERLIJK) 6 uur bezig geweest om de EV3 af te laten slepen en vervangend vervoer te regelen. 'Prima' geregeld dus dat KIW. Kostte mij gewoon een volledige werkdag.
Ben met name op zoek naar een passend sleutelhoes/case, aangezien de witte sleutel van ons snel vies wordt. Mocht iemand ook een tip hebben voor een sportpedalen setje (niet de officiele dus) dan hoor ik het graag.
Volgens de dealer kan dat niet bij de GT Plusline. Iets met een lampje in de achterbumper. Ik zag hier al een post van Aedriaen1 daarover. Hoe is jullie ervaring daarmee? Zijn er al Tweakers die een GT Plusline met vaste trekhaak hebben?
Sinds 19 feb onze EV3 LR Aplus Ivory Silver in ontvangst genomen.Peterjgp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:17:
Heeft er al iemand wat aftermarket accesoires geinstalleerd op zijn EV3?
Ben met name op zoek naar een passend sleutelhoes/case, aangezien de witte sleutel van ons snel vies wordt. Mocht iemand ook een tip hebben voor een sportpedalen setje (niet de officiele dus) dan hoor ik het graag.
Diverse spullen op Ali aangeschaft maar nog niet alles binnen of nog niet geïnstalleerd. Kan hier nog niet mijn ervaring delen.
Al in de auto:
-rubber voeten- en kofferbakmat
-armsteun cover houtprint
-zitting covers
-hoofdsteun haak
Nog te doen:
-mud guards voor en achter
-uitstappers protectiefilm
-achter(bak) protectiefilm
-spiegelkappen hoogglans
-sleutelhoes leer (nog niet ontvangen)
-car wrap folie dechrome onderdelen
-zwarte kia embleems
Wil dit nog eventueel laten doen:
-ambient light
-dashcam
-car wrap dak
-alu sportpedalen
[ Voor 4% gewijzigd door NDISAYSOK op 26-02-2025 12:44 ]
Heb al wel dingen gewrapped, maar komende week hiermee verder.NDISAYSOK schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Sinds 19 feb onze EV3 LR Aplus Ivory Silver in ontvangst genomen.
Diverse spullen op Ali aangeschaft maar nog niet alles binnen of nog niet geïnstalleerd. Kan hier nog niet mijn ervaring delen.
Al in de auto:
-rubber voeten- en kofferbakmat
-armsteun cover houtprint
-zitting covers
-hoofdsteun haak
Nog te doen:
-mud guards voor en achter
-uitstappers protectiefilm
-achter(bak) protectiefilm
-spiegelkappen hoogglans
-sleutelhoes leer (nog niet ontvangen)
-car wrap folie dechrome onderdelen
-zwarte kia embleems
Wil dit nog eventueel laten doen:
-ambient light
-dashcam
-car wrap dak
-alu sportpedalen
Kun je laten weten als je de sleutelhoes hebt? Ben heel benieuwd waar je dit besteld hebt,
Eentje met een ring buckle is besteld
https://nl.aliexpress.com...gsjp&gatewayAdapt=glo2nld
Wat mij opvalt is dat er geen ambient binnenverlichting in de auto zit. Klopt dit of mis ik ergens iets en kan dit aangezet worden?
ehhhh..HOI
Hm, dat geeft wel stof om er goed over na te denken. Verbruik dat kan ik wel begrijpen aangezien de EV3 geen warmtepomp heeft. Blij dat er op de kofferbak ruimte niet kleiner is geworden. Dat kreeg ik namelijk wel bij de reveal.jebman schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:09:
[...]
De stoel is beter, hoofdruimte minder. Delen van het dashboard minder goed zichtbaar doordat stuur of handen er voor zitten. Gemis van vak in middenconsole. Heerlijke HUD. Verbruik had ik beter verwacht, nu is mijn actieradius minder ver verbeterd dan verwacht (in ieder geval dit seizoen). Ruimte achterin boeit mij niet, 95% alleen of samen. Kofferbak groot genoeg. Frunk te klein voor laadkabel en gedoe om te openen/sluiten. Laadpoort weer plastic fantastic, had eerder al een gebroken klepje bij Niro door de vorst. Waterprobleem dat nu wordt gemeld zelf geen last van gehad maar het is wel nat achter het klepje...
Tja, mixed emotions, alles bij elkaar wel tevreden met de overstap (als alle uitvergrootte problemen die hier op dit forum voorbijkomen aan mij voorbij gaan..)
Voor vrijwel alle KIA EV's is dat 30k KM/ 24 maanden. Kia ev3 staat nog niet in de lijst, Maar EV6 en EV9 wel, dus dat zal niet anders zijn.krizzziz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:15:
Wat is de onderhoudsinterval voor een EV3? Kan dat niet op de KIA site vinden.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Elke 30dkm of 24 maanden, aldus de dealer. Ben er blij mee; nu hoef ik maar 2,5 keer per jaar voor een beurt. Met mijn vorige auto (Toyota hybride) moet ik elke 15dkm.krizzziz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:15:
Wat is de onderhoudsinterval voor een EV3? Kan dat niet op de KIA site vinden.
wow, ik wou dat ik zo'n handige vrouw hadEricjooo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Dit is niet mijn ervaring, op een zondagochtend vroeg weg willen en een platte band hebben, weggegaan met de auto van mijn vrouw en twee uur later was mijn auto keurig gerepareerd aan huis….maarja, dat heb ik nooit ergens gemeld omdat het keurig geregeld was
Gefeliciteerd met de aankoop!mats schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:52:
Vandaag mijn EV3 Advanced Plus in de mooie kleur terracotta in ontvangst gekomen. Meteen bij het wegrijden helaas wel een klein issue, kan de rechter spiegel niet verstellen. De schakelaar lijkt niet te werken, in elke stand blijft de linkerspiegel bewegen en niet de rechter. De dealer gaat een nieuwe schakelaar bestellen maar kan wel even duren helaas.
Terracotta Red is een kleur die we ook in overweging nemen en dan ook in de advanced plus uitvoering.
Mag ik vragen om wat foto's te delen?
Wel slordig dat dit bij aflevering niet goed functioneert, hopelijk snel opgelost.
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
De plus advanced heeft geen ambient binnenverlichting helaas. Begint vanaf de gt-line.AvA1970 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:08:
Sinds dit weekend de trotse eigenaar van een 58 KW EV3 Advanced Plus en ben de auto aan het ontdekken.
Wat mij opvalt is dat er geen ambient binnenverlichting in de auto zit. Klopt dit of mis ik ergens iets en kan dit aangezet worden?
We rijden nu in een soul, die heeft het wel (en kan ook rijmodus en i pedal onthouden.) In de soul is de ambient niet heel byzonder dus ik dacht er eerst niets aan te missen. Tot ik het bij de ev3 in het echt zag; prachtig! Enfin... je trekt ergens een grens.
Mat zilver werd mij door de dealer afgeraden. Het schijnt heel krasgevoelig en onderhoudsintesief te zijn? Ben benieuwd naar je ervaringen hier mee!dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:55:
Volg dit topic ook al even. Vandaag verrassend genoeg gebeld door de dealer, dat de auto er is (was in eerste instantie 30 mei). Wel even gevraagd hoe het kan zo snel. Kwam door de kleur gaf hij aan. Advanced Plus kleine batterij in mat zilver. Kan best kloppen, want zie niemand met deze kleur. Aankomend weekend maar eens de handleiding doornemen. Zal de bevindingen hier posten.
Dat hoop ik niet. Wel bijzonder dat ze dat aangeven, aangezien dit een nieuwe kleur is in het portfolio van Kia. Of er moet in het verleden al een andere matte kleur zijn uitgegeven waarbij dit was.AtlAntA schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Mat zilver werd mij door de dealer afgeraden. Het schijnt heel krasgevoelig en onderhoudsintesief te zijn? Ben benieuwd naar je ervaringen hier mee!
En mag niet gewassen worden in de wasstraat.dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Dat hoop ik niet. Wel bijzonder dat ze dat aangeven, aangezien dit een nieuwe kleur is in het portfolio van Kia. Of er moet in het verleden al een andere matte kleur zijn uitgegeven waarbij dit was.
Ik zag vandaag een glossy zilver rijden.dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Dat hoop ik niet. Wel bijzonder dat ze dat aangeven, aangezien dit een nieuwe kleur is in het portfolio van Kia. Of er moet in het verleden al een andere matte kleur zijn uitgegeven waarbij dit was.
Vond deze kleur erg licht, maar ook vlekkerig overkomen.
Zeker omdat met dit weer de auto snel vuil wordt.
Goed gepoetst zal deze er zeker shiny uitzien.
De ev6 is ook in een matte kleur uitgebracht en ik geloof dat ik ook een matte ev9 heb zien rijden.dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Zoals @onzenuub zegt mogen deze matte auto's niet door de wasstraat. Geloof dat dit is omdat er geen blanke lak op zit en dus daardoor erg snel krast.
Goed dat jullie dit aangeven allemaal. Gelukkig wassen we de auto altijd zelf en nooit in een wasstraat.AtlAntA schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:46:
[...]
De ev6 is ook in een matte kleur uitgebracht en ik geloof dat ik ook een matte ev9 heb zien rijden.
Zoals @onzenuub zegt mogen deze matte auto's niet door de wasstraat. Geloof dat dit is omdat er geen blanke lak op zit en dus daardoor erg snel krast.
Gave kleur! Die wilde ik ook het liefste alleen ook bij ons werd deze afgeraden om het wasstraat verhaal en omdat krassen of putjes niet te spuiten/herstellen zouden zijn. Geen idee of het daadwerkelijk zo is.dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:55:
Volg dit topic ook al even. Vandaag verrassend genoeg gebeld door de dealer, dat de auto er is (was in eerste instantie 30 mei). Wel even gevraagd hoe het kan zo snel. Kwam door de kleur gaf hij aan. Advanced Plus kleine batterij in mat zilver. Kan best kloppen, want zie niemand met deze kleur. Aankomend weekend maar eens de handleiding doornemen. Zal de bevindingen hier posten.
Daarom voor de ivory silver gekozen. Doe even een fotootje anders zodra je em hebt, ben benieuwd! #vetjaloers
Wel mat water gebruiken.dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:01:
[...]
Goed dat jullie dit aangeven allemaal. Gelukkig wassen we de auto altijd zelf en nooit in een wasstraat.
Zou zomaar kunnen; erg communicatief is de EV3 overigens niet. Het enige wat je ziet is de 12V laden indicatie (net als vroeger bij ICE als de V-snaar gebroken was) en een AC/DC converter probleem. De limb mode merk je natuurlijk wel; een waarschuwing krijg je niet.PrimaBB schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:29:
[...]
Dat betekent dat de EV3 zelfs ook nog de limb mode issues heeft, waar de EV6 al een ‘fix’ voor heeft…
Kan ook nog zijn dat je 12V accu (dag later) hiervan de oorzaak was.
Het lijkt erop dat ‘team EV3’ in Korea niet samen lunched met ‘team EV6’.
Gelukkig dat er geen ergere ongelukken zijn gebeurd.
Gelukkig doe je het dan goed. Kon het eerst niet geloven, maar het staat toch echt in de handleiding:dsdopey82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:01:
[...]
Goed dat jullie dit aangeven allemaal. Gelukkig wassen we de auto altijd zelf en nooit in een wasstraat.
Voertuig met matte lakafwerking (indien van toepassing)
◦ Ga niet naar een automatische wasstraat met roterende borstels, omdat die het oppervlak van uw auto kunnen beschadigen. Een stoomreiniger die het oppervlak van de auto op hoge temperatuur wast, kan ervoor zorgen dat olie gemakkelijk indringt en moeilijk te verwijderen vlekken achterlaat.
- Gebruik zachte materialen (bv. een microvezeldoek of een spons) om uw auto te wassen en droog na met een microvezeldoek. Als u uw auto met de hand wast, gebruik dan geen poetsmiddel met autowas. Als het oppervlak van uw auto te vuil is (door zand, vuil, stof of andere vervuilers), reinig het dan met water voor u de auto wast.
◦ Gebruik geen lakbeschermers zoals detergenten, schuurmiddelen of polijstmiddelen. Als er was op de auto is aangebracht, verwijder die dan onmiddellijk met een siliconenverwijderaar. Als er teer- of teerververvuiling op het oppervlak van de auto zit, gebruik dan een teerverwijderaar om de auto te reinigen. Wees echter voorzichtig en druk niet te hard op het schilderwerk.
◦ Bij voertuigen met matte lakafwerking is het onmogelijk om alleen het beschadig
de gebied te herstellen, maar moet het hele onderdeel hersteld worden. Als het voertuig beschadigd is en herschilderd moet worden, raden wij u aan de auto te laten onderhouden en repareren door een officiële Kia-dealer. Wees erg voorzichtig, het is niet eenvoudig om dezelfde kwaliteit te behalen met een herstel.
I-pedal wordt wel onthouden, rijmodus onthouden mis ik ook wel idd.Everthree schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:56:
We rijden nu in een soul, die heeft het wel (en kan ook rijmodus en i pedal onthouden.)
Zie je geen 'slakje' ergens op je scherm? Dat is wel het geval in de EV6 volgens mij.Sigmasailor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:52:
[...]
Zou zomaar kunnen; erg communicatief is de EV3 overigens niet. Het enige wat je ziet is de 12V laden indicatie (net als vroeger bij ICE als de V-snaar gebroken was) en een AC/DC converter probleem. De limb mode merk je natuurlijk wel; een waarschuwing krijg je niet.
Ik heb sinds 12 februari een Plus. Ik begreep uit de reacties hier dat je de drivemodus niet in kan stellen, maar dat blijkt wel het geval te zijn. Bij aflevering stond hij bij starten in normal mode. Maar ik heb hem nu standaard in eco mode gezet.Shmoozer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:33:
[...]
I-pedal wordt wel onthouden, rijmodus onthouden mis ik ook wel idd.
HOEDAN.jpgMathil schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb sinds 12 februari een Plus. Ik begreep uit de reacties hier dat je de drivemodus niet in kan stellen, maar dat blijkt wel het geval te zijn. Bij aflevering stond hij bij starten in normal mode. Maar ik heb hem nu standaard in eco mode gezet.
Bij mij herken ik dezelfde problemen.aip schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:40:
[...]
Spiegel: dat klinkt als een bezoekje aan de dealer.
Radio: bij de meeste auto's kan de radio schakelen tussen DAB en FM als het dezelfde uitzending betreft. Dan pakt het DAB, tenzij het signaal te zwak is, dan schakelt de radio automatisch terug naar FM. Bij mijn Volvo kun je dat uitzetten, zodat de radio op DAB blijft hangen. Kan dat met de EV3 misschien ook? Dan voorkom je het volume-wisselen.
Edit: zie deze link voor Hyundai. Dat zal voor Kia zo maar eens hetzelfde kunnen werken.
http://webmanual.hyundai....0DAB%2Duitzending%20vindt.
Vergeleken met de DAB functie in mijn Niro EV (2024) lijkt het wel dat KIA voor de EV3 nieuwe software heeft ontwikkeld.:|
Ik heb een aantal DAB zenders als favoriet geselecteerd en maar als ik door een tunnel rijdt dan gaat DAB radio zelf een zender voor je kiezen. Deze zender kan zelf een zender zijn welke geen favoriet is in jouw lijst. Dan moet je weer (op je stuur) gaan zoeken naar je favo zender.
Ik kan in het menu ook niet een functie vinden gelijk aan de Hyundai functie, welke hier eerder genoemd is.
Zijn er meer mede-EV3 rijders die dit ervaren?
En dan niet delen hoe, als je leest dat mensen het niet weten?Mathil schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb sinds 12 februari een Plus. Ik begreep uit de reacties hier dat je de drivemodus niet in kan stellen, maar dat blijkt wel het geval te zijn. Bij aflevering stond hij bij starten in normal mode. Maar ik heb hem nu standaard in eco mode gezet.

Waarschuwing in het rechterspiegel lijkt soms te werken, of heel laat te komen, of zelfs helemaal niet, iemand hier ook last van?
Soms krijg ik ineens een bots waarschuwing, terwijl er helemaal niks voor me gebeurd, dit ook bekend?
Wasstraat modus niet in de Plus Advanced?
Verder; wat zijn jullie instellingen qua ACC, merk nu dat deze soms best agressief is in het afremmen en heb hem op de standaard staan.
En hoe is jullie ervaring met het wassen van de auto in een wasstraat, is dit gewoon prima? Of liever met de hand..
Thanks !
[ Voor 12% gewijzigd door F4E op 27-02-2025 10:58 ]
Deze?:PGro3772 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Bij mij herken ik dezelfde problemen.
Vergeleken met de DAB functie in mijn Niro EV (2024) lijkt het wel dat KIA voor de EV3 nieuwe software heeft ontwikkeld.:|
Ik heb een aantal DAB zenders als favoriet geselecteerd en maar als ik door een tunnel rijdt dan gaat DAB radio zelf een zender voor je kiezen. Deze zender kan zelf een zender zijn welke geen favoriet is in jouw lijst. Dan moet je weer (op je stuur) gaan zoeken naar je favo zender.
Ik kan in het menu ook niet een functie vinden gelijk aan de Hyundai functie, welke hier eerder genoemd is.
Zijn er meer mede-EV3 rijders die dit ervaren?
http://webmanual.kia.com/.../Dutch/Media_radiofm.html
Gewoon spullen
Uit de handleiding, de kneep zit 'm in de derde bullet(?)
Wilde gok: Nederlandse auto's kennen alleen de tweede regel, op Vlaamse wagens is de derde regel van toepassing. Wellicht te veranderen door de landinstelling van de auto te wijzigen?Procedure
• Druk op de toets DRIVE MODE.
• Wanneer de motor opnieuw wordt gestart, keert de DRIVE MODE terug naar de NORMAL-modus.
• Afhankelijk van de regio schakelt het voertuig bij opnieuw starten naar de stand ECO of NORMAL.
Deze werkt dus niet. De laadpoort van de EV3 is vlak met gaten voor de pinnen. Deze deksel (die ik gekocht heb) is dat ook. Het werkt pas als de deksel juist pinnen heeft die in de contacten van de laadpoort vallen.
De foto's van deze afsluiting (alleen de kleur is anders) laten dit goed zien:

Mijn oranje ding is vergelijkbaar met de het grijze ding linksonder.
Jammer, die van mij is nog onderweg maar heb dezelfde besteld (in het grijs). Gelukkig zijn het de kosten niet :-).winnie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:58:
Voor de mensen die nog nieuwsgierig waren naar een waterdichte afsluiting van de laadpoort:
Deze werkt dus niet. De laadpoort van de EV3 is vlak met gaten voor de pinnen. Deze deksel (die ik gekocht heb) is dat ook. Het werkt pas als de deksel juist pinnen heeft die in de contacten van de laadpoort vallen.
De foto's van deze afsluiting (alleen de kleur is anders) laten dit goed zien:
[Afbeelding]
Mijn oranje ding is vergelijkbaar met de het grijze ding linksonder.
Neuh, de kosten zijn het niet. Wat voornamelijk irritant is, is dat er geen versie in de variant "mannetje" bestaat.sdg875 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Jammer, die van mij is nog onderweg maar heb dezelfde besteld (in het grijs). Gelukkig zijn het de kosten niet :-).
Ja dat klopt is pas vanaf GTline uitvoering beschikbaarAvA1970 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:08:
Sinds dit weekend de trotse eigenaar van een 58 KW EV3 Advanced Plus en ben de auto aan het ontdekken.
Ik krijg echter met enige regelmaat de foutmelding "Alarm, kan niet starten met opladen. Onverwachte voertuigstatus. Beetje rommelen aan de kabel, auto op en van het slot etc. En dan werkt het ineens wel. Ook een paar keer aan laadpaal ernaast geprobeerd voordat het werkte.
Iemand van jullie dit al eens gehad?
Is mij niet opgevallen. Kan best zijn dat ik die gemist heb. Nieuwe ICCU komt over een week of 3.PrimaBB schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:01:
[...]
Zie je geen 'slakje' ergens op je scherm? Dat is wel het geval in de EV6 volgens mij.
Roland_EM25 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Gefeliciteerd met de aankoop!
Terracotta Red is een kleur die we ook in overweging nemen en dan ook in de advanced plus uitvoering.
Mag ik vragen om wat foto's te delen?![]()
Wel slordig dat dit bij aflevering niet goed functioneert, hopelijk snel opgelost.
:strip_exif()/f/image/xIMCYfYDPK7ip1oiOcf2QNN6.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk dit weekend wat tijd om een mooiere foto te maken.
En dat heb je 1 keer gedaan, en dan blijft hij hier altijd meteen op staan iedere keer als je opstart? En heb je de auto in Nederland of een ander land gekocht?Mathil schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik klik op instellingen, dan op voertuig, dan op rijmodus, dan op my drive mode en dan kan je kiezen voor eco, normal of sport.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Hij staat bij mij al enige tijd op de instelling die je ziet op jouw fotoos en helaas bij mij start het altijd op met normaal drive mode.Mathil schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:07:
Ja hij blijft daar op staan als je start. Er staat ook dat het gepersonaliseerde instelling van de bestuurder is. Auto gewoon in Nederland gekocht.
Wellicht heeft het te maken met de software, gezien deze ev3 recent is uitgegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door pang op 27-02-2025 21:54 ]
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Hij doet hetzelfde als de knop op je stuur. Hij veranderd de drive modus. En na een herstart van de auto staat die weer op normal..Johan9711 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:55:
Zelfde verhaal hier, die instelling heb ik al een tijdje maar volgens mij doet die niks
Dit had ik eerder al geprobeerd, maar werkt bij mij iig nietaikink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:01:
Wat @Mathil laat zien zijn de instellingen voor de My Drive modus, hier kun je blijkbaar de gepersonaliseerde instellingen vastleggen. Is het dan wellicht zo dat wanneer je de My Drive hebt geselecteerd met de knop op het stuurwiel, deze wel wordt geselecteerd wanneer de auto opnieuw wordt gestart?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Nee, tenminste niet in mijn auto. Gaat elke keer weer naar normal. Bij uitlevering aan de dealer gevraagd (was begin in januari) of de rij modus instelling bewaard werdt waarop hij antwoordde dat de nieuwe Europese regels die ook verantwoordelijk zijn voor de vele piepjes dicteren dat dit niet mag.aikink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:01:
Wat @Mathil laat zien zijn de instellingen voor de My Drive modus, hier kun je blijkbaar de gepersonaliseerde instellingen vastleggen. Is het dan wellicht zo dat wanneer je de My Drive hebt geselecteerd met de knop op het stuurwiel, deze wel wordt geselecteerd wanneer de auto opnieuw wordt gestart?
Erg mooie kleur hoor. Lijkt onder verschillende lichtinvloeden een beetje te variëren tussen rood/oranje/brons.mats schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:57:
[...]
[Afbeelding]
Hopelijk dit weekend wat tijd om een mooiere foto te maken.
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Volgens het instructieboekje op MijnKIA staat dat op pagina 680GVJ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:54:
Ik kan in het menu de bandenspanning niet vinden...en kun je die ook onder favorieten zetten? En hoe dan?
Draaien aan het linkerknop op het stuur, war je ziet hoeveel je verbruikt bij het rijden en dan kom je vanzelf bij de banden spanningGVJ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:54:
Ik kan in het menu de bandenspanning niet vinden...en kun je die ook onder favorieten zetten? En hoe dan?
Nu heb ik zelf de banden spanning naar 2.5bar verlaagd. Ik heb hierbij de meter in de auto maar even aangehouden. Dit verlaagde het zingen van de banden significant. Echter voelt de auto hierdoor ook weer wat meer soft aan. Ik ga dit maar even een tijdje proberen en kijken wat het doet.
Ook heb ik eerder deze week met de dealer gebeld over vibraties vanuit de banden. Men zegt dat er wat vlakke kantjes op de banden zitten omdat de auto lang op de boot heeft gestaan. Ik kreeg het verzoek om even door te rijden tot er 4000km op stond. Staat nu net 2000km op dus nog 2 maanden ongeveer. Het verlagen van de bandenspanning heeft wel wat geholpen hierbij maar het is niet weg.Persoonlijk vind ik niet echt een nette manier om dit probleem op te lossen. Er stonden ook enkele demo's die het probleem niet hadden. Wissel die banden maar om zou je zeggen.
De ene wil 1000km de andere 500km en nu zie ik bij jou weer 4000km.
Is allemaal wel erg willekeurig (ik neem in mijn hoofd ook even de berichten in het EV9 topic mee die ook al vol staat met trillingen door banden).
Ik vind het allemaal wel een beetje vreemd (zeker gezien Kia niet het enige merk is dat per boot komt en ik er bij andere merken echt niet ZO veel over gehoord heb).
Gewoon spullen
Het was iig ook een probleem bij Tesla toen de auto’s in 2019 uit de US/Fremont kwamen. Het vreemde was dat het niet bij iedere auto voor kwam maar het was weg na een aantal km’s gereden te hebben.Soepie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:43:
De dealers maken zich er in alle topics wel makkelijk vanaf zo te zien.
Is allemaal wel erg willekeurig (ik neem in mijn hoofd ook even de berichten in het EV9 topic mee die ook al vol staat met trillingen door banden).
Ik vind het allemaal wel een beetje vreemd (zeker gezien Kia niet het enige merk is dat per boot komt en ik er bij andere merken echt niet ZO veel over gehoord heb).
Dan nog moeten de dealers niet met zoveel verschillende aantallen komen vind ik (is mijn mening uiteraard).pati schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Het was iig ook een probleem bij Tesla toen de auto’s in 2019 uit de US/Fremont kwamen. Het vreemde was dat het niet bij iedere auto voor kwam maar het was weg na een aantal km’s gereden te hebben.
Laat dan Kia NL er gewoon een statement van maken.
Het verschil vind ik gewoon af en toe zo groot, en dat vind ik raar.
Gewoon spullen
Dat was/is het verschil bij Tesla daar is geen importeur vs dealer relatie en in 2019 iig nog minder SeC’s ( service centers)Soepie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Dan nog moeten de dealers niet met zoveel verschillende aantallen komen vind ik (is mijn mening uiteraard).
was dus deze:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Ik heb hem binnen, en past dus niet op de laadpoort, maar net andersom: op de stekker van de laadkabel .
Kwestie van misleidende plaatjes dus..
Ook ik heb niet goed gekekenbor7 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:18:
[...]
was dus deze:
Ik heb hem binnen, en past dus niet op de laadpoort, maar net andersom: op de stekker van de laadkabel .
Die van mij is nog onderweg...
Maar op zich zijn de plaatjes niet zo zeer misleidend als dat je moet beseffen dat je iets vanuit China koopt.
Dit wist ik ook niet, maar het blijkt dat in China de GB/T standaard precies mannetje/vrouwtje andersom heeft dan de Type 2.
Overigens is ook de bedrading gekruisd, dus 1-op-1 aansluiten van stekker/port is sowieso geen aanrader.
Helaas staat dit niet toegelicht in de omschrijving van de product pagina. Ook niet op die van Ali.
/f/image/xMGm5i2w1WEW9q0adKIh3mHV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door PrimaBB op 28-02-2025 12:49 ]
Denk dat de dealers heel makkelijk sommetje doen; klant belt met N kilometer op de teller met dit probleem; "oh dan moet ik even doorrijden tot N×2 kilometer en dan zou het veel beter moeten zijn". Maar goed, de tip die ik ooit heb gekregen; als het echt vlakke kantjes zijn, is juist met wat hardere spanning rijden zodat hij die kantjes wat sneller "rond" krijgt. Maar ze kunnen ook zo lang gestaan hebben dat het semi-permanent is en dan doe je er weinig aan.Soepie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Dan nog moeten de dealers niet met zoveel verschillende aantallen komen vind ik (is mijn mening uiteraard).
Ik heb een audi a6 hier naast huis 6 maanden stil laten staan op zo goed als nieuwe banden en toen ik daar weer mee weg reed had ik dit niet. Dan nog vind ik dat een dealer dit anders moet oplossen. Er zijn dingen te doen waardoor de banden naar het schijnt binnen enkele dagen bijgetrokken zijn.Soepie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:43:
De dealers maken zich er in alle topics wel makkelijk vanaf zo te zien.
Enfin, ik denk er nog even over na om eventueel een echte bandenspecialist op te zoeken.
Jammer dan maar weer verder zoeken.bor7 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:18:
[...]
was dus deze:
Laat maar weten als je iets vindt. Ik heb ali en amazon afgezocht en niets gevonden.
Edit: YouTube: How to protect your Kia EV3 AC charge port from water potential wate...
[ Voor 40% gewijzigd door deMercer op 28-02-2025 16:05 ]
Kan je hem niet gewoon halen en volgende maand terugbrengen voor montage? Toch zonde om hem maand lang te laten staan voor een montage van 15 minuten?bartmaniac schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:39:
Vandaag bericht van de garage dat de wagen er is (GT-line) maar blijft nog even terplekke wachtend op de afneembare trekhaak, die zou einde maart er zijn. (leveringsprobleem bij Kia Belgie.
https://update-kia-com.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
[ Voor 13% gewijzigd door BassieBulk op 28-02-2025 17:27 ]
Is er al bekend waneer automatisch regeneratieve rijden op navigatie en rspa2 beschikbaar komt voor de EV3?
Heb deze ook.deMercer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:02:
Een Engelse YouTuber heeft deze gebruikt: https://www.amazon.nl/Cre...rbestendig/dp/B08CRMTWTH/ en dan het DC-gedeelte er vanaf gesneden. Wellicht is dat wat?
Edit: YouTube: How to protect your Kia EV3 AC charge port from water potential wate...
Beetje gefriemel om er op te krijgen maar werkt op zich prima.
Helemaal shiny met een keramische coating eropPrimaBB schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:32:
[...]
Ik zag vandaag een glossy zilver rijden.
Vond deze kleur erg licht, maar ook vlekkerig overkomen.
Zeker omdat met dit weer de auto snel vuil wordt.
Goed gepoetst zal deze er zeker shiny uitzien.
:strip_exif()/f/image/EJ0MJDYj6dIaPg6UTgZCJhQC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RGhYtfoyu2eqZnLJvxab5MeV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Thyz-e op 28-02-2025 18:42 ]
[...]
Kleur Ivory Silver veranderd bij ander licht.
soms zilvergrijs, soms bijna wit, soms beige/groene gloed.
[ Voor 53% gewijzigd door Thyz-e op 28-02-2025 18:40 ]
Ik heb deze, zal wel de zelfde zijn. Maar dan goedkoop bij Ali:Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:19:
[...]
Heb deze ook.
Beetje gefriemel om er op te krijgen maar werkt op zich prima.
https://a.aliexpress.com/_EyDFLq0
Net als bij die van Amazone een beetje gepruts om hem er goed in te krijgen maar past wel. Heb onderste stuk er af gesneden.
Ziet er super uit, doen ze dan alleen de lak delen of ook de kunststof delen.Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:35:
[quote]Thyz-e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:32:
[...]
Kleur Ivory Silver veranderd bij ander licht.
soms zilvergrijs, soms bijna wit, soms beige/groene gloed.
Wat voor een soort coating is dit?