maar... als hij in 3 uur tijd klaar zou zijn, start hij dan ongeveer 3 uur voor de ingestelde eindtijd, of start hij gewoon meteen? (want dan is het toch geen "gepland"laden meer?)AtlAntA schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:33:
[...]
Het laatste. De auto zal het maximale vermogen willen wat hij krijgen kan. Dat hij de vorige keer wat minder deed zal misschien met de kou te maken hebben alhoewel dat me sterk lijkt. Je hebt het over een publieke ac laadpaal dus zal hoogstwaarschijnlijk load balancing zijn geweest waardoor je toen langzamer hebt kunnen laden.
Normaliter wil je AC altijd zo snel mogelijk doen omdat de omvormer dan minder lang hoeft te werken en dus minder stroom verbruikt. Ik weet voor de ev3 de exacte cijfers niet maar veel ev's hebben een omvormer die ~250w gebruiken tijdens het laden om je ac naar DC om te zetten.
Wie weet hier meer van?
Werd gisteren door onze dealer gebeld dat Kia NL alle leveringen van de EV3 acuut stop zet tot minimaal begin april (eigenlijk zouden wij de ev3 over 3 weken krijgen...). Er is een probleem, maar dealer weet niet of software of hardware is.
Hele terrein staat vol met nieuwe ev3's maar ze mogen ze niet meer uitleveren. Zou dus voor alle dealers in heel NL gelden.
Weet iemand meer?
Werd gisteren door onze dealer gebeld dat Kia NL alle leveringen van de EV3 acuut stop zet tot minimaal begin april (eigenlijk zouden wij de ev3 over 3 weken krijgen...). Er is een probleem, maar dealer weet niet of software of hardware is.
Hele terrein staat vol met nieuwe ev3's maar ze mogen ze niet meer uitleveren. Zou dus voor alle dealers in heel NL gelden.
Weet iemand meer?
Ik heb een afspraak staan voor uitlevering aanstaande vrijdag, en ik ontving vanochtend de factuur. Ik ga er vanuit dat die afspraak dus nog gewoon doorgaat.chrisakker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:07:
Wie weet hier meer van?
Weet iemand meer?
Kun je niet instellen dat de spiegels niet automatisch moeten inklappen bij het vergrendelen van de auto?Katarn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:51:
Eergister is het probleem met de spiegel verergerd. Klapt niet vanzelf in, maar motortje blijft wel draaien en vreselijk ratelgeluid als gevolg. Inmiddels bij de garage geweest, spiegel moet compleet vervangen worden. Tot de spiegel binnen is kunnen ze niks doen. Dus bij afsluiten auto maar dat vreselijke geluid accepteren. Motortje stopt wel vanzelf, maar blijft echt een minuut draaien, zelfs als ik met de hand de spiegel inklap
Je kunt het automatisch in- en uitklappen ook uitschakelen. Scheelt een stukje ergernis totdat de nieuwe spiegel er is.Katarn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:51:
[...]
Eergister is het probleem met de spiegel verergerd. Klapt niet vanzelf in, maar motortje blijft wel draaien en vreselijk ratelgeluid als gevolg. Inmiddels bij de garage geweest, spiegel moet compleet vervangen worden. Tot de spiegel binnen is kunnen ze niks doen. Dus bij afsluiten auto maar dat vreselijke geluid accepteren. Motortje stopt wel vanzelf, maar blijft echt een minuut draaien, zelfs als ik met de hand de spiegel inklap
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb al een aantal keer gemerkt dat de EV3 de laadstroom beperkt bij een koude accu.AtlAntA schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:33:
[...]
Het laatste. De auto zal het maximale vermogen willen wat hij krijgen kan. Dat hij de vorige keer wat minder deed zal misschien met de kou te maken hebben alhoewel dat me sterk lijkt. Je hebt het over een publieke ac laadpaal dus zal hoogstwaarschijnlijk load balancing zijn geweest waardoor je toen langzamer hebt kunnen laden.
Normaliter wil je AC altijd zo snel mogelijk doen omdat de omvormer dan minder lang hoeft te werken en dus minder stroom verbruikt. Ik weet voor de ev3 de exacte cijfers niet maar veel ev's hebben een omvormer die ~250w gebruiken tijdens het laden om je ac naar DC om te zetten.
De laadpaal hier heb ik zelf onder controle dus ik weet precies wat de auto _kan_ trekken maar door redenen in de EV3 werd niet het maximale afgenomen. Het laagste wat ik heb gezien is 5.5kW dus houd daar rekening mee als je nog even een uurtje tijd (normaal zeg 60km) hebt om net voldoende bij te laden.
De Kona pakte op dat zelfde moment wel gewoon 10.8kW.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Volgens de dealer kun je dit niet uitschakelen. Ik heb die optie ook nog niet gevonden. Dus tips zijn welkom.deMercer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:16:
[...]
Kun je niet instellen dat de spiegels niet automatisch moeten inklappen bij het vergrendelen van de auto?
Heb nog niets gehoord staat nog gewoon voor woensdag gepland om op te halen.chrisakker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:07:
Wie weet hier meer van?
Weet iemand meer?
Hij begint te laden op de ingestelde starttijd en stopt als hij vol is of op de ingestelde eindtijd bij uitgesteld laden. Which ever comes first.Shmoozer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:57:
[...]
maar... als hij in 3 uur tijd klaar zou zijn, start hij dan ongeveer 3 uur voor de ingestelde eindtijd, of start hij gewoon meteen? (want dan is het toch geen "gepland"laden meer?)
De ev3 staat hier in de garage dus dat zal een reden zijn dat ik dit nog niet tegen ben gekomen. Ook zet ik de auto aan de stroom (mits nodig) als ik thuiskom na een rit dus is de accu over het algemeen wel warm genoeg.maarten_NL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Ik heb al een aantal keer gemerkt dat de EV3 de laadstroom beperkt bij een koude accu.
De laadpaal hier heb ik zelf onder controle dus ik weet precies wat de auto _kan_ trekken maar door redenen in de EV3 werd niet het maximale afgenomen. Het laagste wat ik heb gezien is 5.5kW dus houd daar rekening mee als je nog even een uurtje tijd (normaal zeg 60km) hebt om net voldoende bij te laden.
De Kona pakte op dat zelfde moment wel gewoon 10.8kW.
Het langzame ac laad gedrag bij koud weer heb ik bij onze e208 nog niet eerder gezien terwijl die altijd buiten slaapt..
Als je het niet vertrouwd kan je relatief laagdrempelig tijdens kantooruren contact opnemen met kia Nederland via de chat op hun site. Zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn dealer me voorloog over een door kia Nederland opgelegde update stop.chrisakker schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:07:
Wie weet hier meer van?
Weet iemand meer?
Je zal niet 100% zeker weten of de kia chat je wel de waarheid verteld natuurlijk. In mijn geval had de dealer mij al zoveel onzin verkocht dat ik de kia chat wel meteen geloofde.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Lijkt me raar. In de winter schakel ik het automatisch inklappen altijd uit vanwege vast vries gevaar. Bij een vorige auto heeft me dat een nieuwe spiegel gekost omdat de aandrijving brak door vastvriezen. In de Niro zet je dit aan of uit in de vehicle settings bij 'Welcome Mirror/Light'Katarn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Volgens de dealer kun je dit niet uitschakelen. Ik heb die optie ook nog niet gevonden. Dus tips zijn welkom.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D6QPOI9A8ZwmTuIVESbN1H9a.jpg?f=user_large)
Niro EV Exec 07-2023
Je kan hier wel instellen of de spiegels uitklappen bij welke omstandigheden maar niet het inklappen. Wat dus elke keer gebeurd als de auto op slot gaat.Henk1023 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Lijkt me raar. In de winter schakel ik het automatisch inklappen altijd uit vanwege vast vries gevaar. Bij een vorige auto heeft me dat een nieuwe spiegel gekost omdat de aandrijving brak door vastvriezen. In de Niro zet je dit aan of uit in de vehicle settings bij 'Welcome Mirror/Light'[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/62PPgMHrcxxxZhGQ4bw1AoVu.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zien de vingerafdrukken er meer overdreven uit dan irl trouwens...
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door koelkast op 23-02-2025 07:33 ]
Ik heb zojuist met de dealer gesproken, niets van bekend en hij bevestigde dat ik de EV3 dinsdag op kan halen
De Carwash mode heb ik in het begin bij onze EV3 SR Advanced Plus Terracotta wel voorbij zien komen maar vind de functie nu met geen mogelijkheid terug.MGMayer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:10:
Nog paar dingetjes uitzoeken; met i-pedal helemaal tot stilstand krijgen in max stand, dacht dat dat kon? En carwash mode kan ik niet vinden...
De handleiding heeft er over dat deze in het startscherm moet staan indien aanwezig. Ik heb het startscherm al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dit veranderd niets.
Iemand enig idee bij welke uitvoeringen de Carwash mode aanwezig is waar deze te vinden is? Niet dat die heel veel meerwaarde biedt maar mijn vrouw voelt zich er wel goed bij 😄
Carwash instelling begint vanaf de GT-line.Ernepper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:50:
[...]
De Carwash mode heb ik in het begin bij onze EV3 SR Advanced Plus Terracotta wel voorbij zien komen maar vind de functie nu met geen mogelijkheid terug.
De handleiding heeft er over dat deze in het startscherm moet staan indien aanwezig. Ik heb het startscherm al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dit veranderd niets.
Iemand enig idee bij welke uitvoeringen de Carwash mode aanwezig is waar deze te vinden is? Niet dat die heel veel meerwaarde biedt maar mijn vrouw voelt zich er wel goed bij 😄
Heeft iemand ook last van ‘blinde’ parkeersensoren voor?
Zacht rijden of wat sneller maakt niets uit. Blijft stil.
Pas als je vanuit stilstand daarna de EV3 in z’n achteruit zet piept ie als een malle. Aan rode waarschuwing indicator goed te zien dat voor je ‘te dicht’ op object zit.
Dit dus terwijl je dan achteruit gaat rijden
Zacht rijden of wat sneller maakt niets uit. Blijft stil.

Pas als je vanuit stilstand daarna de EV3 in z’n achteruit zet piept ie als een malle. Aan rode waarschuwing indicator goed te zien dat voor je ‘te dicht’ op object zit.
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Ik heb een gt-line (niet de de gt plus line) en heb de optie niet? Weet je dit zeker? Zo ja heb je hier een bron voor? Anders moet ik wederom contact opnemen met de dealer.Ev3 fan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Carwash instelling begint vanaf de GT-line.
Ja dat merken we hier ook vaak inderdaad...PrimaBB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:45:
Zacht rijden of wat sneller maakt niets uit. Blijft stil.![]()
:9
Dit is een instelling. Normaliter gaat parkeer sensor voor pas aan als je het in je achteruit heb gezet. Je kan het instellen dat het altijd aanstaat. Uit mijn hoofd moet je bij bestuurshulp zoeken en de parkeer sensoren aanklikken. Ik zal later als niemand die optie heeft gevonden dit erbij editenPrimaBB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:45:
[ Voor 5% gewijzigd door pang op 22-02-2025 18:51 ]
Bedankt voor de info!pang schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:47:
[...]
Dit is een instelling. Normaliter gaat parkeer sensor voor pas aan als je het in je achteruit heb gezet. Je kan het instellen dat het altijd aanstaat. Uit mijn hoofd moet je bij bestuurshulp zoeken en de parkeer sensoren aanklikken. Ik zal later als niemand die optie heeft gevonden dit erbij editen
Ik had niet verwacht dat dit een aparte instelling zou zijn.
Ik zal eens kijken binnenkort.
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Goedenavond!
Sinds 30-01-2025 rijden wij de EV3 Plus Advanced 58.3 kWh in het zwart en we zijn er erg tevreden mee!
Wij hebben hem 1x thuis geladen, dit was aansluiten en meteen laden zonder problemen. Echter heb ik de auto zojuist weer aan de lader gehangen maar hij laad niet, de laadpaal ziet de kabel en de auto ook. Maar toch start het laden niet en de laadindicatie van de auto blijft op blauw staan. Als ik in de Kia connect app op start laden druk krijg ik de melding "[Fout] Kan niet starten met opladen. Controleer de status van uw voertuig.", heeft iemand hier ook al eens last van gehad? Ik kan hier namelijk helemaal niks over vinden op internet.
Alle tips zijn welkom, aangezien een elektrische auto niet zo ver komt zonder stroom....
bij voorbaat dank!
UPDATE: Het blijkt gelukkig niets met de auto te maken te hebben.
Deze laad wel bij een openbare laadpaal!
Het blijkt dat mijn thuislader een probleem heeft sinds de laatste update
(De Zaptec Go met de Zaptec Sense), helaas is dit nog niet opgelost dus wordt het waarschijnlijk even duur laden.
Sinds 30-01-2025 rijden wij de EV3 Plus Advanced 58.3 kWh in het zwart en we zijn er erg tevreden mee!
Wij hebben hem 1x thuis geladen, dit was aansluiten en meteen laden zonder problemen. Echter heb ik de auto zojuist weer aan de lader gehangen maar hij laad niet, de laadpaal ziet de kabel en de auto ook. Maar toch start het laden niet en de laadindicatie van de auto blijft op blauw staan. Als ik in de Kia connect app op start laden druk krijg ik de melding "[Fout] Kan niet starten met opladen. Controleer de status van uw voertuig.", heeft iemand hier ook al eens last van gehad? Ik kan hier namelijk helemaal niks over vinden op internet.
Alle tips zijn welkom, aangezien een elektrische auto niet zo ver komt zonder stroom....
UPDATE: Het blijkt gelukkig niets met de auto te maken te hebben.
Het blijkt dat mijn thuislader een probleem heeft sinds de laatste update
[ Voor 17% gewijzigd door Mister_Leggies op 23-02-2025 11:04 ]
Ik heb op andere fora gelezen dat je stekker goed moet aandrukken. Mogelijk gaat het slot er net iets te snel op. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt.
Zoals anderen al hebben aangegeven is dit een instelling. Dealers kunnen dit beter vertellen/aanzetten bij aflevering, want dit is niet handig. Volgens mij is het die in de afbeelding.PrimaBB schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:45:
:strip_exif()/f/image/ZCvShGwzWJgA0tHiheC7rZIp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok als jij hem niet hebt dan zal het de gt plus line zijn, maar ik weet sowieso zeker dat de plus advance het niet heeft.AtlAntA schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:22:
[...]
Ik heb een gt-line (niet de de gt plus line) en heb de optie niet? Weet je dit zeker? Zo ja heb je hier een bron voor? Anders moet ik wederom contact opnemen met de dealer.
Sowieso gaan de parkeersensoren pas erg laat piepen, denk dat ze dit pas doen als er nog maar een halve meter ruimte is. Zou fijn zijn als dit twee keer verder was dan wat het nu is.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Eerst wilden we allemaal minder piepjes, nu willen we méér piepjes? /sCoffee schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:16:
Sowieso gaan de parkeersensoren pas erg laat piepen, denk dat ze dit pas doen als er nog maar een halve meter ruimte is. Zou fijn zijn als dit twee keer verder was dan wat het nu is.
De ironie ontging me niet 😅 maar om eerlijk te zijn vind ik een visuele indicator voor parkeersensoren sowieso beter. Mijn model 3 gaf de exacte afstand visueel aan in aantal cm aan tot object.Terranca schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:20:
[...]
Eerst wilden we allemaal minder piepjes, nu willen we méér piepjes? /s
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik heb de optie ook nog niet kunnen vinden in mijn GT plus 🤔Ev3 fan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:56:
[...]
Ok als jij hem niet hebt dan zal het de gt plus line zijn, maar ik weet sowieso zeker dat de plus advance het niet heeft.
Ik heb mijn ev3 nu vijf weken en ben over het algemeen bijzonder tevreden over het rijden met een ev. Er zijn echter een paar zaken die mij opvallen:
De waarschuwing in de rechter zijspiegel werkt niet altijd als ik een auto inhaal, kan dit aan de afstand tussen beide voertuigen liggen ?
Soms lijkt het wel of het gaspedaal zwaarder wordt om in te drukken, terwijl de snelheid constant blijft. Herkent iemand dit?
Kan je de cruisecontrol inschakelen zonder dat direct ook de stuurassistentie inschakelt?
De waarschuwing in de rechter zijspiegel werkt niet altijd als ik een auto inhaal, kan dit aan de afstand tussen beide voertuigen liggen ?
Soms lijkt het wel of het gaspedaal zwaarder wordt om in te drukken, terwijl de snelheid constant blijft. Herkent iemand dit?
Kan je de cruisecontrol inschakelen zonder dat direct ook de stuurassistentie inschakelt?
Weet je zeker dat de laadkabel goed ingestoken zit. Ik heb een keer gehad dat er een takje aan de rand van de laadpoort plakte waardoor de stekker niet helemaal ingestoken was. Scheelde maar 2 mm maar de kabel werd niet vergrendeld en startte het laden niet.Mister_Leggies schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:03:
Goedenavond!
Alle tips zijn welkom, aangezien een elektrische auto niet zo ver komt zonder stroom....bij voorbaat dank!
Niro EV Exec 07-2023
karinnl schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:08:
Ik heb voor mezelf een mini-handleiding gemaakt om er in de auto bij te houden.
Zie https://docs.google.com/d...046145&rtpof=true&sd=true
Wellicht nog een handige toevoeging: STUUR RECHTS > VOLUME > lang indrukken: uitschakelen geluidssignaal overschrijden maximum snelheid
En heb je de dop al binnen en past deze?bor7 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:30:
[...]
ik heb deze gekocht:
https://www.amazon.nl/Lea...%2Caps%2C109&sr=8-27&th=1
gezien de plaatjes heb ik gekozen voor "langzaam laden".
Ik laat wel weten of het inderdaad past als ik het binnen heb..
De Kia EV3 vind ik een hele mooie auto, maar een grote upgrade vanaf de kia e niro vind ik het ergens niet.
Rij nu een e niro uit 2019 (prive bezit) met ~100k km op de teller. Zijn er mensen hier die wel de overstap naar de EV3 hebben gemaakt vanaf de e niro en waarom?
Ben erg benieuwd naar de argumenten.
Rij nu een e niro uit 2019 (prive bezit) met ~100k km op de teller. Zijn er mensen hier die wel de overstap naar de EV3 hebben gemaakt vanaf de e niro en waarom?
Wat is jullie batterij leegloop in 24uur bij het niet gebruiken. Mijn ev3 verliest in de afgelopen 24uur zo een 3-4% bij een temperatuur van 10 graden buiten. Mijn oude model 3 verloor 2% in misschien 10 dagen.
Andere hier ook last van?
Je hebt de SR toch? 3,5% van 55kWh = 1,9kWh = 80W continu verbruik. Dat lijkt me ook echt onacceptabel. Verbruikt dan meer dan alle andere standby spullen, NAS, etc in m'n hele huis, voor een beetje niks doen? Ben benieuwd naar de ervaring van anderen..rubenw1990 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:37:
Wat is jullie batterij leegloop in 24uur bij het niet gebruiken. Mijn ev3 verliest in de afgelopen 24uur zo een 3-4% bij een temperatuur van 10 graden buiten. Mijn oude model 3 verloor 2% in misschien 10 dagen.
Hier de LR - ik denk dat er 1% afgaat per 3 dagen ofzo (het valt niet echt op - het kan zelfs minder zijn). Dat maakt een sluipverbruik van minder dan 20 watt. De auto staat wel binnen en op slot. Ik denk dat opening bij nadering een standbyenergievreter is, net zoals het veelvuldig nakijken van de status via Kia connect.
Hij ziet helaas geen lage paaltjes. Vandaag in bos gaan wandelen. Parkeerplaats vol met paaltjes van ca 50 cm. Opletten dus.Coffee schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:16:
Heb dit weekend mijn eerste langere rit gemaakt, bijna 400 km op 1 lading en toen hadden we nog een dikke 15% over. Direct een Tesla supercharger getest, circa 10 minuten van te voren batterij conditionering aangezet. Er komt dan bij het batterij icoon op het display achter je stuur een soort verwarming symbool te staan. Dat was nog niet weg toen we bij de supercharger aankwamen. Iemand enig idee hoe lang van te voren je dit moet aanzetten en of je ergens een soort voortgang van het conditioneren kunt zien?
Ja, een 2019 model ingeruild. Waarom? Was een beetje uitgekeken op de e-Niro. Het relatief langzame 1 fase laden wat nog net wel/niet genoeg was als ik om half8 in de avond thuis kom om de volgende ochtend weer om 6 uur te vertrekken. Kon een mooie inruil prijs krijgen, in de wetenschap dat er een stortvloed aan Niro's uit de lease op de markt zou gaan komen, en Model3. En ook de V2H en V2G trok mij erg aan. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik bij bestellen nog niet had gerealiseerd dat ik nog niet wist dat het meer zou vergen dan een aanpassing op de laadpaal. Had gewoon weer zin in een nieuwe auto. De Niro was aan eerste kosten toe, nieuwe banden na 70k.Fr4nk-tw schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:11:
De Kia EV3 vind ik een hele mooie auto, maar een grote upgrade vanaf de kia e niro vind ik het ergens niet.
Met huidige EV3 hoop ik op all season banden meer vrijheid te hebben om ook naar buitenland te gaan voor langere reis...
Kortom, allemaal 1e wereldproblemen en puur emotie.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
Ruim week stil gestaan. Van 80 naar 79%rubenw1990 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:37:
Ja hoor; het is al zover. Net een goede maand in gebruik en laden stopte vanmorgen bij 85% (met foutmelding). de EV3 reed vandaag nog wel maar ik maak me zorgen over morgen. Is natuurlijk in ieder geval een aflopende zaak omdat de auto niet meer geladen wil worden. Melding op dashboard accu en elektrische installatie, Op infotainment melding dat ik de dealer moet opzoeken voor een probleem met de AC/DC converter. Is dit het beruchte ICCU probleem? Morgen maar even langs de dealer (als dat nog lukt). Ik heb ergens gelezen dat deze fout ook de 12V accu (en dat lampje brandt) kan leegtrekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Sigmasailor op 23-02-2025 23:21 ]
Dat zullenFr4nk-tw schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:11:
Grotere accu
Sneller laden
Moderne schermen
1 pedal drive
Zijn neem ik aan
Wanneer je de laadkabel er te langzaam in duwt, wordt de blokkering in de plug al geactiveerd en kan je delaadkabel niet ver genoeg in de plug steken, je kunt dat voelen aan de rand van de stekker die moet aansluiten aan de autoplug. Door te de afstandsbediening op OPEN te drukken ontgrendeld de plug weer en kan je de laadkabel verder duwen.Henk1023 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Weet je zeker dat de laadkabel goed ingestoken zit. Ik heb een keer gehad dat er een takje aan de rand van de laadpoort plakte waardoor de stekker niet helemaal ingestoken was. Scheelde maar 2 mm maar de kabel werd niet vergrendeld en startte het laden niet.
EV3 PLUS Adv LR all-season 19” ivory
KIW laat je gewoon staan, de dealer doet ook niet veel. Vanmorgen wilde de Kia niet meer boven de 40 km rijden. Ik zit nu al anderhalf uur op een Berger te wachen. Zucht…….Sigmasailor schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:07:
Ja hoor; het is al zover. Net een goede maand in gebruik en laden stopte vanmorgen bij 85% (met foutmelding). de EV3 reed vandaag nog wel maar ik maak me zorgen over morgen. Is natuurlijk in ieder geval een aflopende zaak omdat de auto niet meer geladen wil worden. Melding op dashboard accu en elektrische installatie, Op infotainment melding dat ik de dealer moet opzoeken voor een probleem met de AC/DC converter. Is dit het beruchte ICCU probleem? Morgen maar even langs de dealer (als dat nog lukt). Ik heb ergens gelezen dat deze fout ook de 12V accu (en dat lampje brandt) kan leegtrekken.
Jemig, met deze anekdotes hoop ik stiekem dat het wel klopt dat KIA bezig is met oplossingen en evt een leverstop want dit zijn geen kinderziektes meer te noemen. Succes in ieder geval, hoop dat ze jullie snel en netjes helpen!
[ Voor 7% gewijzigd door Terranca op 24-02-2025 10:55 ]
Paar dagen geleden meldde ik dat Kia stopt met uitleveringen tot in april. Vandaag dealer nogmaals besproken. Probleem ligt niet bij Kia (met de auto zelf is niets mis), maar de RDW honoreert geen EV3 kenteken aanvragen meer t/m eind maart... Dus voor alle auto's waarvoor de kenteken aanvraag reeds gedaan was, is levering aan de klant geen probleem, maar nieuwe aanvragen worden de komende 5 weken niet uitgegeven...
Reden van de RDW is niet bekend bij dealer, maar mogelijk omdat er reeds te veel EV3's zijn uitgegeven binnen een korte periode, en de kentekens te veel op elkaar lijken? Of dat de RDW wil voorkomen dat de markt overspoeld wordt, ook al is hun belang niet helemaal duidelijk hierbij natuurlijk...
Reden van de RDW is niet bekend bij dealer, maar mogelijk omdat er reeds te veel EV3's zijn uitgegeven binnen een korte periode, en de kentekens te veel op elkaar lijken? Of dat de RDW wil voorkomen dat de markt overspoeld wordt, ook al is hun belang niet helemaal duidelijk hierbij natuurlijk...
En hoe vind je het qua ruimte?jebman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Ja, een 2019 model ingeruild. Waarom? Was een beetje uitgekeken op de e-Niro. Het relatief langzame 1 fase laden wat nog net wel/niet genoeg was als ik om half8 in de avond thuis kom om de volgende ochtend weer om 6 uur te vertrekken. Kon een mooie inruil prijs krijgen, in de wetenschap dat er een stortvloed aan Niro's uit de lease op de markt zou gaan komen, en Model3. En ook de V2H en V2G trok mij erg aan. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik bij bestellen nog niet had gerealiseerd dat ik nog niet wist dat het meer zou vergen dan een aanpassing op de laadpaal. Had gewoon weer zin in een nieuwe auto. De Niro was aan eerste kosten toe, nieuwe banden na 70k.
Met huidige EV3 hoop ik op all season banden meer vrijheid te hebben om ook naar buitenland te gaan voor langere reis...
Kortom, allemaal 1e wereldproblemen en puur emotie.
Naar mijn idee is het toch wel wat kleiner allemaal. Zit in een soortgelijke situatie nu en twijfel met name door het ruimtegebrek in de kofferbak.
Ik hoorde van mijn achterbuurman dat zijn kia picanto om dezelfde reden niet de weg op mag. Er zijn er simpelweg te veel. Er was nog wel de mogelijkheid om hem snel te ruilen voor een roze, die zijn er nog niet zoveel. Hij heeft de dealer vriendelijk bedankt en gaat nu voor een volkswagen polo.chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
Paar dagen geleden meldde ik dat Kia stopt met uitleveringen tot in april. Vandaag dealer nogmaals besproken. Probleem ligt niet bij Kia (met de auto zelf is niets mis), maar de RDW honoreert geen EV3 kenteken aanvragen meer t/m eind maart... Dus voor alle auto's waarvoor de kenteken aanvraag reeds gedaan was, is levering aan de klant geen probleem, maar nieuwe aanvragen worden de komende 5 weken niet uitgegeven...
het is toch nog geen 1 april ?chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
Vreemd verhaal, eind 2019 in december zijn er veel standaard kleur (wit en zwart) Tesla model 3’s op kenteken gezet. In mijn herinnering meer dan het dubbele van wat KIA in het 1e kwartaal op kenteken wil zetten. Ik kan niet geloven dat de RDW daarin een regulerend/ beperkend orgaan is. Voor een april grap m.i. nog wat vroegchrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
EV3 adv + LR 19” allseason
Haha en wat denken ze daar mee te bereiken? De KIA's worden wel verkocht en blijven dus binnenstromen. Die staan allemaal op de kade, en op 1 april (mooie datum ook...) komen er 5000 aanvragen voor EV3's binnen, lijken die nummerplaten nog meer op elkaar en moeten ze weer een stop introduceren tot in mei/juni?chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
Klinkt mij zeer bijzonder in de oren..chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
Heb je dit al bij Kia Nederland laten verifiëren? die kun je volgens mij prima bereiken via info@kia.nl.
De stoel is beter, hoofdruimte minder. Delen van het dashboard minder goed zichtbaar doordat stuur of handen er voor zitten. Gemis van vak in middenconsole. Heerlijke HUD. Verbruik had ik beter verwacht, nu is mijn actieradius minder ver verbeterd dan verwacht (in ieder geval dit seizoen). Ruimte achterin boeit mij niet, 95% alleen of samen. Kofferbak groot genoeg. Frunk te klein voor laadkabel en gedoe om te openen/sluiten. Laadpoort weer plastic fantastic, had eerder al een gebroken klepje bij Niro door de vorst. Waterprobleem dat nu wordt gemeld zelf geen last van gehad maar het is wel nat achter het klepje...Xepos schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:53:
[...]
En hoe vind je het qua ruimte?
Naar mijn idee is het toch wel wat kleiner allemaal. Zit in een soortgelijke situatie nu en twijfel met name door het ruimtegebrek in de kofferbak.
Tja, mixed emotions, alles bij elkaar wel tevreden met de overstap (als alle uitvergrootte problemen die hier op dit forum voorbijkomen aan mij voorbij gaan..)
Bijzonder verhaal...benieuwd wat er echt achter zit. Heb een hele hoop nummers gecheckt binnen mijn kenteken reeks (GZV-..-X) en dat zijn allemaal EV3s dus dat de kentekens te veel op elkaar zullen lijken zal dan geen argument zijn, dat hadden ze daar dan ook toe moeten passen. Interessant om te volgen in ieder geval! Wel zuur voor de mensen die nu (nog) langer moeten wachten...
op 2 januari heb ik alvast de kenteken ontvangen. Begint met GZN. Zover ik weet nog niet op naam gezet. Ben benieuwd
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Niks RDW. Ik denk dat Kia zelf de verkoopcijfers netjes wil verdelen over de kwartalen.chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:46:
Mijn EV3 die een week geleden plots stopte met laden en naar de dealer moest worden afgesleept
staat nog steeds in de garage en de dealer laat maar niets van zich horen...
[ Voor 35% gewijzigd door PSNE op 24-02-2025 13:17 ]
Kia NL zei eerder vanochtend van niks te weten. Het ligt volgens dealer echt aan de RDW. Dealer is ook gefrustreerd, omdat ze donderdag middag een email hadden gehad van de RDW waarin stond dus in feb & mrt geen kentekens meer uit te geven voor de ev3, zonder uitleg....T--men schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:19:
[...]
Niks RDW. Ik denk dat Kia zelf de verkoopcijfers netjes wil verdelen over de kwartalen.
Mijn dealer Kooijmans in midden NL vraagt 2 a 3 wkn van tevoren kentekens aan, en dus nu gedupeerd voor leveringen in maart.
De taken van het RDW zijn te lezen op https://www.rdw.nl/over-rdw/organisatie/kerntakenchrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Kia NL zei eerder vanochtend van niks te weten. Het ligt volgens dealer echt aan de RDW. Dealer is ook gefrustreerd, omdat ze donderdag middag een email hadden gehad van de RDW waarin stond dus in feb & mrt geen kentekens meer uit te geven voor de ev3, zonder uitleg....
Mijn dealer Kooijmans in midden NL vraagt 2 a 3 wkn van tevoren kentekens aan, en dus nu gedupeerd voor leveringen in maart.
Ik zie daar niet staan dat ze het regelen van het aantal registraties doen, wel iets over 'verstrekkingsvoorwaarden'. Misschien hebben ze wat ontdekt aan de EV3 en dat ze daarom pas op de plaats maken.
Maar dat is allemaal gissen zolang er geen officiele reden door het RDW is gegeven (als het al de RDW is). Nou ja, ik zit met smart te wachten, ik houd mijn adem maar niet in...
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Dat was de snelheid, dus 40 km/hr max.Skipper_NH schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:31:
Was dat 40 km/u of 40 km afstand?
De mijne is vanmorgen afgesleept met dezelfde symptomen. Blijkt (was er bang voor) aan de ICCU (lader) in de EV3 te liggen. Van de week hoor ik hoe lang het gaat duren om te fixen.PSNE schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:14:
Mijn EV3 die een week geleden plots stopte met laden en naar de dealer moest worden afgesleept
Vanmiddag de garage aan de lijn gehad inzake gestrande KIA: onderdelen om defecte ICCU te repareren zijn niet voorradig in Nederland. En, nog vervelender: geen enkel idee wanneer ze wel binnen zijn. Kan zomaar wéken gaan duren...
Ik ga morgen de dealer maar is bellen. We hebben een offerte liggen voor een EV3 81,4kWh, maar nu na meerdere pogingen tot contact radiostilte….
Wel vervelend die ICCU problemen, hopelijk kan het snel opgelost worden. Ik neem aan dat in de tussentijd een gelijkwaardig vervangend vervoer is aangeboden?
Wel vervelend die ICCU problemen, hopelijk kan het snel opgelost worden. Ik neem aan dat in de tussentijd een gelijkwaardig vervangend vervoer is aangeboden?
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Onze Peugot e-208 heeft het in de eerste 18 maanden 2x gehad dat de OBC (on board charger) kapot ging en beide keren waren we de auto 3+ weken kwijt. En toen was de e208 al een hele tijd uit.. Betekent natuurlijk niet dat die bij KIA ook zo lang zal duren maar ik zou er wel serieus rekening mee houden. Dit is ook de hoofdreden dat ik vervangend gelijkwaardig vervoer binnen 24u heb afgesproken binnen mijn lease contract.
Ik kan iets niet in manual vinden:
Als ik mijn EV3 voor langere tijd parkeer tijdens wachten op veerpont, en nog wel media wil gebruiken.
Laat ik dan de 'contact' aan en versnelling in Park of is het beter om dan naar de 'kampeer modus' te gaan?
Ander item,
Al meerdere keren de koffie kop melding gehad, zelfs na 10 min rijden. Deze melding is best dringend en lang. Krijg deze nog niet 123 bevestigd of uit gedrukt. Weet iemand dit?
Voor de rest nx anders dan grote blij van elke kilometer hoe de wagen rijdt!!!
Thanx voor de eventuele antwoorden.
Als ik mijn EV3 voor langere tijd parkeer tijdens wachten op veerpont, en nog wel media wil gebruiken.
Laat ik dan de 'contact' aan en versnelling in Park of is het beter om dan naar de 'kampeer modus' te gaan?
Ander item,
Al meerdere keren de koffie kop melding gehad, zelfs na 10 min rijden. Deze melding is best dringend en lang. Krijg deze nog niet 123 bevestigd of uit gedrukt. Weet iemand dit?
Voor de rest nx anders dan grote blij van elke kilometer hoe de wagen rijdt!!!
Thanx voor de eventuele antwoorden.
Zo ver ik het begrijp zorgt de kampeermodus er voor dat stroomverbruikers die normaal over de 12v accu gaan in dat geval over de hoogspanningsaccu gaan. Ik heb een keer langer stilgestaan zonder kampeermodus maar toen schakelde vanzelf de radio uit. Met de kampeermodus actief gebeurde dit niet.rudolfoo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:04:
Ik kan iets niet in manual vinden:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb de melding "pas" 2 keer gehad. Wel beide keren op PRECIES de zelfde locatie, 's ochtends (met de zon van voren) tijdens een kort ritje; na ongeveer 10 minuten vanaf wegrijden de melding gehad.rudolfoo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:04:
Ander item,
Ik kon ook niet zo snel zien waar ik deze melding kon "accepteren" of weg-klikken...
Heb ook al verschillende lange ritten achter de rug, maar toen geen enkele keer deze melding. Ik vermoed dat het een combinatie van de zon is. Ik heb ook al verschillende keren gehad dat ik de "oog"waarschuwing kreeg, terwijl ik gewoon naar de weg keek. Ook hierbij stond de lage zon recht van voren.
Het koffiekopje kan je al na een paar minuten krijgen, zelfs als je net voor de rit nog koffie op hebt.
Bij de EV3 krijg je het als je een beetje over de weg aan het dweilen bent en de Lane Departure Warning je vaak moet corrigeren/waarschuwen, misschien in combinatie met de DAW. Bij de Kona zag ik het ook weleens als ik de Lane Keep Assist (actief sturen) uit had staan en ik heb het idee dat het bij de EV3 ook zo is.

Bij de EV3 krijg je het als je een beetje over de weg aan het dweilen bent en de Lane Departure Warning je vaak moet corrigeren/waarschuwen, misschien in combinatie met de DAW. Bij de Kona zag ik het ook weleens als ik de Lane Keep Assist (actief sturen) uit had staan en ik heb het idee dat het bij de EV3 ook zo is.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Tsjah, ik zie de meerwaarde er echt niet van in. Telefoon of werklaptop werkt tijdens het laden dan ook prima? Puur voor het gebruik van een third party app 8e per maand vragen, gaat er bij mij echt niet in...F4E schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:08:
Zag het onderstaande voorbij komen op FB, begon nu in de UK met uitrol.. ben benieuwd wanneer dit naar NL komt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat KIA en de RDW achter de schermen meer doen. Een enorme lading is in december van de boot gekomen en heeft een GZN kenteken. Geen MRB verschuldigd, maar de kenteken registratie is niet verder afgerond waardoor de auto's in de bijtelling van 2025 mee doen. Zie GZN kentekens rijden die zijn geregistreerd eerste dagen januari maar ook pas vorige week...chrisakker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Kia NL zei eerder vanochtend van niks te weten. Het ligt volgens dealer echt aan de RDW. Dealer is ook gefrustreerd, omdat ze donderdag middag een email hadden gehad van de RDW waarin stond dus in feb & mrt geen kentekens meer uit te geven voor de ev3, zonder uitleg....
Hoe stel je de kampeermodus in?T--men schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:30:
[...]
Zo ver ik het begrijp zorgt de kampeermodus er voor dat stroomverbruikers die normaal over de 12v accu gaan in dat geval over de hoogspanningsaccu gaan. Ik heb een keer langer stilgestaan zonder kampeermodus maar toen schakelde vanzelf de radio uit. Met de kampeermodus actief gebeurde dit niet.
Nee hoor, dat is de normale gang van zaken. Zodra de auto van de boot komt wordt hij aangemeld. Tenaamstelling bij aflevering. En inderdaad, de auto’s die voor 1 januari zijn aangemeld betalen geen bpmjebman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat KIA en de RDW achter de schermen meer doen. Een enorme lading is in december van de boot gekomen en heeft een GZN kenteken. Geen MRB verschuldigd, maar de kenteken registratie is niet verder afgerond waardoor de auto's in de bijtelling van 2025 mee doen. Zie GZN kentekens rijden die zijn geregistreerd eerste dagen januari maar ook pas vorige week...
Mijn eerste schade is een feit 🥲. Gisteren langs een struik afgereden en heb hier wat krasjes aan overgehouden. Heeft iemand ervaring met krasverwijderaars? Welke zijn aan te raden?
Stonic met zo’n pruttelend driepittertje. Heeft mij, dankzij de slechte KIW, totaal 6 uur gekost dus hele dag verpest) om dat te regelen. Als het langer gaat duren ( en dat gaat het) gaan ze alsnog een EV regelen. Van de week krijg ik te horen (wat ik allang weet) dat het mogelijk langer gaat duren.Roland_EM25 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:16:
Ik ga morgen de dealer maar is bellen. We hebben een offerte liggen voor een EV3 81,4kWh, maar nu na meerdere pogingen tot contact radiostilte….
Zojuist bericht van de dealer, volgende week dinsdag kunnen wij de EV3 ophalen. Het kenteken (HGL-..-.) is gisteren ingeschreven. Alle berichten hiervoor over een eventuele leveringsstop: I call bullshit. Althans, in mijn geval.
Dat is echt enorm balen! Met onze Picanto ook ooit gebruik moeten maken van de KIW i.v.m. een klapband.Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Stonic met zo’n pruttelend driepittertje. Heeft mij, dankzij de slechte KIW, totaal 6 uur gekost dus hele dag verpest) om dat te regelen. Als het langer gaat duren ( en dat gaat het) gaan ze alsnog een EV regelen. Van de week krijg ik te horen (wat ik allang weet) dat het mogelijk langer gaat duren.
Na lang wachten auto opgeladen en afgevoerd naar de dealer in de buurt alwaar ze het maar lastig vonden dat ik als "niet klant" daar stond. Zeker geen bonuspunten verdient daar...
Hopelijk snel een oplossing voor het vervangend vervoer en is je auto snel weer gemaakt.
@Sigmasailor en @PSNE , super balen voor jullie dat jullie dat ICCU probleem hebben. Ben benieuwd: wellicht beiden de zelfde thuislader? Of juist veel bij dezelfde snelladers gestaan? Of staat dit hier helemaal los van. Over een week op skitrip met onze spiksplinternieuwe EV3 dus ergens toch beetje spannend of het allemaal goed blijft gaan.
Het is geen leveringsstop. Sommige dealers zijn door hun gereserveerde aantallen kentekens heen en moeten wachten tot er weer nieuwe kentekens beschikbaar komen.aikink schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:27:
Zojuist bericht van de dealer, volgende week dinsdag kunnen wij de EV3 ophalen. Het kenteken (HGL-..-.) is gisteren ingeschreven. Alle berichten hiervoor over een eventuele leveringsstop: I call bullshit. Althans, in mijn geval.
Niro EV Exec 07-2023
Door welke organisatie wordt, bij een beroep op KIW, de service verleend? Is dat een lokale berger of ANWB?
Zoals hier beschreven zou een slecht aansluiting misschien de reden kunnen zijn voor de falende ICCU's.matje70 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:38:
[...]
Wanneer je de laadkabel er te langzaam in duwt, wordt de blokkering in de plug al geactiveerd en kan je delaadkabel niet ver genoeg in de plug steken, je kunt dat voelen aan de rand van de stekker die moet aansluiten aan de autoplug. Door te de afstandsbediening op OPEN te drukken ontgrendeld de plug weer en kan je de laadkabel verder duwen.
Als er toch geladen wordt in zo'n situatie kan er door slecht contact warmte ontstaan op de pinnen. De AC omvormer zou daardoor oververhit kunnen raken en er mee stoppen. Bij sommige meldingen van falende ICCU's zie je ook opmerkingen in het scherm staan van oververhitting.
Ik ben nog in afwachting van mijn auto, maar lees hier belangstellend mee en maak mij enigszins zorgen over die ICCU problemen, die kennelijk ook de EV 6 heeft (gehad).
Anderzijds lees ik ook over vocht in het laadpoort gedeelte. Dat is ook een slechte combinatie met elektriciteit.
Ik hoop dat Kia snel kan achterhalen wat de oorzaak is bij de EV 3.
Mijn (enige) ervaring tot nu toe is dat er een lokale berger komt. Dit was in de stad.Skipper_NH schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:34:
Door welke organisatie wordt, bij een beroep op KIW, de service verleend? Is dat een lokale berger of ANWB?
YepF4E schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:25:
Meer mensen last van een 4002 error bij het opstarten van de Kia Connect app?
Ik ook. Lijkt dus serverfout of maintenance bij Kia.F4E schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:25:
Of onderhoud.Limmelambok schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Ik ook. Lijkt dus serverfout of maintenance bij Kia.
Same here. Was al even bang dat het de auto zelf was die in storing gesprongen was tijdens het laden.F4E schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:25:
Lurk hier al even rond. Afgelopen week de EV3 81.4kWh GT-PlusLine in Clear White besteld, lease. Verwachte leverdatum momenteel 27-06. Wordt de eerste EV en heb vooraf eerst een proefrit gedaan bij de lokale dealer. Ik vond het prachtig, mijn vrouw moet nog wennen. Die werd al snel wagenziek 😅
Zij gaven het advies dat indien je zelf al een ANWB abonnement hebt deze altijd te bellen i.p.v. de merk-gebonden pechdienst. Dat ze daarbij bij wijze van heel je auto mogen demonteren langs de weg indien dat nodig zou zijn
Echter, als het lease betreft moet je eigenlijk altijd de instructies van de leasemaatschappij volgen.
Ik heb ervaring bij andere merken, Opel en Ford, met hun eigen pechdienst. Bij deze 2 merken kwam steeds de ANWB. Hierbij gaf de ANWB aan dat ze erg beperkt zijn in wat ze dan mogen doen langs de weg en is dit afhankelijk van het contract wat het merk heeft met de ANWB. Zo zouden ze bij VW in principe niet eens langs de weg de accu (non-EV) mogen vervangen en is het snel alsnog afslepen. Bij Opel mochten ze tot 50 euro langs de weg repareren en anders ook afslepen.Skipper_NH schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:34:
Zij gaven het advies dat indien je zelf al een ANWB abonnement hebt deze altijd te bellen i.p.v. de merk-gebonden pechdienst. Dat ze daarbij bij wijze van heel je auto mogen demonteren langs de weg indien dat nodig zou zijn
Echter, als het lease betreft moet je eigenlijk altijd de instructies van de leasemaatschappij volgen.
[ Voor 9% gewijzigd door aidanl op 25-02-2025 15:51 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Yep.. zag op X dat er ook al gebruikers weken lang last hadden van storingen.Shmoozer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:45:
[...]
Same here. Was al even bang dat het de auto zelf was die in storing gesprongen was tijdens het laden.
Lekker voor de Kia rijders die alleen gebruik maken van de Digitale sleutel, lijkt momenteel ook niet te werken
Ik heb een 12 jaar oude (trouwe) Lolo. Daar ligt het niet aan. Het enige wat dat ding doet is wat communiceren over laadstroom en dan een flink relais inschakelen voor schakelen met het net. Laadpaal is wat misleidend, de lader (ICCU) zit in de auto. Inschakelen ging prima, uren later klapte de ICCU er uit. Van de dealer begreep,ik dat er dan ook een zekering in de EV3 uitklapt. Zijn beide besteld, maar alle berichten lezende gaat leveren wel een paar maanden duren.BBKing schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:01:
@Sigmasailor en @PSNE , super balen voor jullie dat jullie dat ICCU probleem hebben. Ben benieuwd: wellicht beiden de zelfde thuislader? Of juist veel bij dezelfde snelladers gestaan? Of staat dit hier helemaal los van. Over een week op skitrip met onze spiksplinternieuwe EV3 dus ergens toch beetje spannend of het allemaal goed blijft gaan.
Tip voor Kia: als er in maart echt geen EV3s op kenteken gezet kunnen worden kunnen die mooi als ICCU donor dienen.
Ik denk dat de ICCU op een andere plek dan de laadpoort zit. Zal dus ook niet direct last hebben van vocht of contact problemen in die poort. Andere fora lezende is de ICCU bij Kia al jarenlang een slecht werkend zorgenkind waar kennelijk geen echte verbetering (als in elimineren van de grondoorzaak) wordt doorgevoerd. Ook corrigeren (het simpelweg vervangen van defecte onderdelen) werkt slecht door logistieke problemen.Skipper_NH schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Zoals hier beschreven zou een slecht aansluiting misschien de reden kunnen zijn voor de falende ICCU's.
Als er toch geladen wordt in zo'n situatie kan er door slecht contact warmte ontstaan op de pinnen. De AC omvormer zou daardoor oververhit kunnen raken en er mee stoppen. Bij sommige meldingen van falende ICCU's zie je ook opmerkingen in het scherm staan van oververhitting.
Ik ben nog in afwachting van mijn auto, maar lees hier belangstellend mee en maak mij enigszins zorgen over die ICCU problemen, die kennelijk ook de EV 6 heeft (gehad).
Anderzijds lees ik ook over vocht in het laadpoort gedeelte. Dat is ook een slechte combinatie met elektriciteit.
Ik hoop dat Kia snel kan achterhalen wat de oorzaak is bij de EV 3.
Heb de app op de iPhone en geen problemen.F4E schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Yep.. zag op X dat er ook al gebruikers weken lang last hadden van storingen.
Lekker voor de Kia rijders die alleen gebruik maken van de Digitale sleutel, lijkt momenteel ook niet te werken
EV3 adv + LR 19” allseason
Wordt de ICCU ook gebruikt bij snelladen? De ICCU regelt het AC verkeer en niet DC zoals bij snelladen dacht ik.Sigmasailor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Ik denk dat de ICCU op een andere plek dan de laadpoort zit. Zal dus ook niet direct last hebben van vocht of contact problemen in die poort. Andere fora lezende is de ICCU bij Kia al jarenlang een slecht werkend zorgenkind waar kennelijk geen echte verbetering (als in elimineren van de grondoorzaak) wordt doorgevoerd. Ook corrigeren (het simpelweg vervangen van defecte onderdelen) werkt slecht door logistieke problemen.
Niro EV Exec 07-2023
Ook met 4002 storing ging de auto gelukkig nog gewoon los met de digitale sleutel. Op slot heb ik nog niet getest. Staat in de garage. Verkeerde gewoonte aangeleerd de auto pas op slot te doen als de app begint te miepen dat die op slot moet. Dat werkt nu dus inderdaad niet.
Iccu is vziw niet veel meer dan een omvormer? Dc laden kan met een kapotte iccu ook nog wel werken? Iemand dat getest?
Iccu is vziw niet veel meer dan een omvormer? Dc laden kan met een kapotte iccu ook nog wel werken? Iemand dat getest?
Moeten we de netwerk storing niet met zijn alle ergens melden? Ik zou niet weten waar, gewoon bij Kia.nl? Hoe weten we anders of er iets aan gedaan wordt en wanneer het is opgelost of we opnieuw moeten aanmelden ofzo?
EV3 PLUS Adv LR all-season 19” ivory
Bij mij werkt het weer.matje70 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:55:
Moeten we de netwerk storing niet met zijn alle ergens melden? Ik zou niet weten waar, gewoon bij Kia.nl? Hoe weten we anders of er iets aan gedaan wordt en wanneer het is opgelost of we opnieuw moeten aanmelden ofzo?
Had het gemeld via de Kia chat, moest vervolgens de navigatie resetten, kan met een paperclip in een pinhole naast de volume knop midden op het dashboard. Hielp natuurlijk niks, daarna moest ik maar een melding maken via https://connect.kia.com/nl/customer-support/contact-form/
Ook maar gedaan, nog voor ik antwoord heb werkt de app weer. Zal wel een algemene storing zijn geweest.
Geen idee eigenlijk; ik heb wel ergens gelezen dat snelladen nog wel zou werken bij een defecte ICCU. De kunst is dan om er eentje (snelladers zitten vooral langs de snelweg) te vinden als je maximum snelheid beperkt is tot 40 km/hr (het waarom van die 40 is mij nog niet echt duidelijk)Henk1023 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:09:
[...]
Wordt de ICCU ook gebruikt bij snelladen? De ICCU regelt het AC verkeer en niet DC zoals bij snelladen dacht ik.