Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 31 ... 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 22:08
Sinds een week een EV3 plus 58 kwh in bezit.

Ben er blij mee! Is mijn eerste elektrische auto en mijn eerste automaat. Dus wel een beetje wennen.

Hier wat bevindingen waar ik tegenaan loop, ben benieuwd of meer mensen dit ook hebben. Of weten waar het aan ligt.

Als ik de auto heb laten voorverwarmen en ik start de auto als het voorverwarmen nog actief is, slaat de ventilatie op hol, en gaat naar standje orkaan. Ik moet dan eerst de klimaat beheersing op “auto” zetten en dan gaat het weer goed.

Als de auto aan de lader staat en ik loop toevallig langs de auto waardoor deze van slot gaat dan krijg ik iedere keer een push melding van Connect dat het laden gestart is, terwijl het laden al gestart was.

Ik krijg ook geregeld het koffiekop icoontje terwijl ik weinig verkeerd doe naar mijn idee. Sowieso de alertheid signalering is echt overactief. Maar dat hebben al meer mensen geconstateerd.

Bij een klaverblad bocht vond de lane assist/stuurhulp het mooi genoeg en stopte er halverwege mee. Dat was wel even schrikken. De belijning was daar een beetje vervaagd maar ik vertrouw deze hulp dus niet meer bij lange of scherpe bochten.

Alle piepjes heb ik aardig onder controle door de onder setup/audio/bestuurdershulp het volume aan te passen. Wat over blijft is die alertheid signalering, maar die kan ik per rit nog uitzetten. De lane assist zet ik geregeld uit door de knop op het stuur lang ingedrukt te houden. Ik woon aan een dijk met van die tramrails belijning, daar kan lane assist echt niet mee over weg. Opvallend is dat de stuurhulp ook werkt als je lane assist uitschakelt.

Dat de auto geen “walk away lock” heeft vind ik echt raar. Ik heb jaren Renault gereden en weet niet beter dat dit er de afgelopen 10 jaar al op zat. Zal wel met aansprakelijkheid angst te maken hebben. Ik heb het in ieder geval gemeld bij Kia. Omdat ik niet anders gewend was vergeet ik nu dus geregeld de auto af te sluiten, bijkomend nadeel zijn de deurgrepen die vrolijk naar buiten blijven staan zodat iedere potentiële inbreker netjes geïnformeerd wordt dat de auto niet is afgesloten.

Door de auto te koppelen aan mijn Apple Watch werkt de keyless entry een stukje sneller bij het benaderen van de auto dan met de sleutel of iPhone.

En dan als laatste de batterijconditionering. In de handleiding staat dat deze de “rij- en laadprestaties verbeteren”. Laden is mij duidelijk. Maar wat wordt bedoeld met rijprestaties? Conditioneren voor ik ga rijden? Tijdens het rijden? En waarom kan ik dat dan niet plannen zoals klimatiseren? De Connect app geeft ook na het laden aan “batterijconditionering aanbevolen”

Voor wie dit te veel tekst vindt….excuus :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
@T--men Als de auto ontgrendeld wordt het laden onderbroken, omdat dan ook de laadstekker wordt ontgrendeld. Bij vergrendeling gat het laden verder, vandaar die melding.
Standje ‘orkaan’ van de ventilatie is volgens mij de voorruitverwarming voor ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T--men
deejeebv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:
@T--men Als de auto ontgrendeld wordt het laden onderbroken, omdat dan ook de laadstekker wordt ontgrendeld. Bij vergrendeling gat het laden verder, vandaar die melding.
Standje ‘orkaan’ van de ventilatie is volgens mij de voorruitverwarming voor ontdooien.
Dank Deejeebv! Standje orkaan begint pas na instappen. Maar was wel steeds behoorlijk koud, dus wellicht is dat het idee. Wat het laden betreft, helder en logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:11
Ik heb een vraag betreffende het regeneratie systeem (I-peddle). Dat heeft een stand "auto" In die stand wordt het gekoppeld aan het verkeer vóór de auto, maar, als dat er niet is, aan het navigatiesysteem.
Bij het naderen van een rotonde zal de auto dus zelf afremmen.
Bij mij lijkt het eerste wel te werken, maar het tweede niet. (de navigatiefunctie dus). Ook niet als ik een route gepland heb. Wie heeft hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 23:35

Coffee

Coffee

Ik dacht dat dat afremmen alleen was voor de HDA wanneer het “NAV” labeltje zichtbaar is?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limmelambok
  • Laatst online: 21:12
Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00407.html) is het afstemmen van de iPedal remkracht op de gps kaartgegevens een betalende upgrade. Vond de autostand zoals die nu is - dus enkel remkracht verhogen als je een auto voor je hebt - al heel erg handig. Maar de regeneratieve remkracht automatisch en traploos van stand 0 naar stand 3 zetten bij het naderen van rotondes, kruispunten, zones 30... zou dit echt maken tot iets dat je nooit nog wil missen.

[ Voor 33% gewijzigd door Limmelambok op 10-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Limmelambok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:36:
Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00407.html) is het afstemmen van de iPedal remkracht op de gps kaartgegevens een betalende upgrade. Vond de autostand zoals die nu is - dus enkel remkracht verhogen als je een auto voor je hebt - al heel erg handig. Maar de regeneratieve remkracht automatisch en traploos van stand 0 naar stand 3 zetten bij het naderen van rotondes, kruispunten, zones 30... zou dit echt maken tot iets dat je nooit nog wil missen.
Volgens hun eigen filmpje moet dit inderdaad via de connect store. Daar staat dit vziw niet tussen nog. Zou me niks verbazen als dit regio afhankelijk is.

YouTube: The smart regeneration system plus | The Kia EV3

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morscha
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-08 10:48
Paar weken trotse eigenaar van een plus advanced LR aventurine greene.
Super blij mee. Bedankt voor alle tips!

Ik lees niets over je accu laden tot 80% ipv 100%. Mijn buurman heeft een VW ID7 en bij de dealer zeiden ze tegen hem dat het beter voor de accu is om het tot 80% te laden ipv 100%. Dit zal beter zijn voor de accu op langere termijn.
Herkennen jullie dit?

En wat mij ook stoort is idd het geluid. Via DAB is het geluid harder dan dat je via spotify luistert.
Ik zal later eens onderstaande van @Coffee proberen.
Coffee schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:05:
Inmiddels een bescheiden 150km op de teller :p Ik wil toch even terugkomen op eerdere mijn opmerking over het geluid. Na het tweaken van de erg summiere equalizer settings, en het gebruiken van de juist bron (CarPlay, USB of DAB), vind ik het Harman/Kardon geluid toch best wel goed, misschien zelfs geweldig!

Ter referentie, ik heb de bass 2 punten en de treble 1 punt geplust. Daarbij heb ik de audio balans 2 punten naar achteren bewogen. Voor mijn smaak komt het nog steeds iets te veel van voren, maar als ik hem nog verder naar achteren zet heeft dat invloed op de (ervaren) geluidskwaliteit.

Ik heb thuis een 5.0 surround systeem, en de auto kan dit nu minstens evenaren. De subwoofer moet nog komen, dus ik verwacht dat het systeem thuis weer indrukwekkender wordt zodra ik die in huis heb gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57
morscha schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:44:

Ik lees niets over je accu laden tot 80% ipv 100%. Mijn buurman heeft een VW ID7 en bij de dealer zeiden ze tegen hem dat het beter voor de accu is om het tot 80% te laden ipv 100%. Dit zal beter zijn voor de accu op langere termijn.
Herkennen jullie dit?

En wat mij ook stoort is idd het geluid. Via DAB is het geluid harder dan dat je via spotify luistert.

[...]
Ja, dat is bij alle NMC-accu's in principe zo. Als je goed zoekt in de handleiding van KIA staat dat er ook wel; het is op de lange termijn het beste om zo'n accu in de 20-80% range te houden, en heel af en toe op te laden naar 100% om de cellen te balanceren. Apart dat ze het bij de dealer niet vertellen idd...

Als je het nodig hebt gewoon tot 100% laden natuurlijk, het liefst kort voor vertrek zodat hij niet dagen of weken met 100% lading staat, dat is niet zo heel bevorderlijk; al zal KIA wel een buffer hebben ingebouwd ook.

Niet al teveel zorgen over maken, maar als je de extra range niet nodig hebt, is 80% een goede instelling.

Edit: uit de handleiding:
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt aangeraden de AC (L2-normal) laadprocedure te volgen.

Als de HV-batterij slechts voor 80% opgeladen is en u zo weinig mogelijk DC-snelladen gebruikt, kunt u de prestaties van de HV-batterij optimaal houden. (in plaats van de HV-batterij op te laden tot 100% en/of te laden na elke rijcyclus.)

[ Voor 16% gewijzigd door Terranca op 11-02-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Herkennen jullie dit?

[...]
Mooie wagen 😁 ik heb dezelfde. Hoe vond jij de kleur uitvallen? Hij was in mijn ogen lichter en blauwer dan verwacht. Desondanks een mooie kleur, maar niet helemaal wat ik voor ogen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 09:22

Herkennen jullie dit?

[...]
De accu wordt nooit echt tot 100% geladen, er wordt van fabriekswege altijd een marge van ca. 10% aangehouden ter bescherming van de accu. Toch laad ik meestal tot 90% maar dat is gevoelsmatig. Alleen met een lange rit voor de boeg ga ik tot 100%.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSNE
  • Laatst online: 22:11
Zojuist bij de dealer geweest i.v.m. het "automatisch regeneratief remmen PLUS" zoals het officieel blijkt te heten. (het gebruiken van de navigatie-gegevens voor de mate van regeneratief remmen)
Ook voor de dealer helemaal nieuw en tot dusver onbekend, deze functie. Zou inderdaad t.z.t. via KIA Store te verkrijgen moeten zijn. Ze gaan het voor me uitzoeken bij de importeur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morscha
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-08 10:48
Coffee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Mooie wagen 😁 ik heb dezelfde. Hoe vond jij de kleur uitvallen? Hij was in mijn ogen lichter en blauwer dan verwacht. Desondanks een mooie kleur, maar niet helemaal wat ik voor ogen had.
Dat blauwe herken ik niet.
Ik vond het ietwat groener dan verwacht.
Evengoed, super mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

aip

Terranca schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:07:
[...]

Ja, dat is bij alle NMC-accu's in principe zo. Als je goed zoekt in de handleiding van KIA staat dat er ook wel; het is op de lange termijn het beste om zo'n accu in de 20-80% range te houden, en heel af en toe op te laden naar 100% om de cellen te balanceren. Apart dat ze het bij de dealer niet vertellen idd...

Als je het nodig hebt gewoon tot 100% laden natuurlijk, het liefst kort voor vertrek zodat hij niet dagen of weken met 100% lading staat, dat is niet zo heel bevorderlijk; al zal KIA wel een buffer hebben ingebouwd ook.

Niet al teveel zorgen over maken, maar als je de extra range niet nodig hebt, is 80% een goede instelling.

Edit: uit de handleiding:

[...]
Ik heb onze Tesla altijd tot 90% geladen, en nu de EV3 ook weer zo ingesteld. Inderdaad alleen laden tot 100% als je het de komende rit echt nodig hebt, verder niet. Werkt prima, voor ons betekent het om de 3 dagen laden nu bij deze temperaturen. Dat zal in de zomer denk ik uitkomen op om de 4 dagen. Kost altijd nog minder tijd dan 1x per week naar een benzinestation rijden om te tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:16
Mondiger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:17:
Het probleem met de kofferbak bedekking heb ik opgelost door een stuk vloerbedekking passend te maken. De plank kan nu zelfs nog onderin worden gelegd en de ruimte onder de plank wordt veel bruikbaarder.
Je moet wel even de spulletjes eronder iets anders neerleggen zodat er geen bult uitsteekt. Ook naar de achterbank toe is nu alles dicht wat niet het geval is als de plank onderin ligt
Welk probleem heb je hiermee opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Laatst online: 22:20
Freezr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Welk probleem heb je hiermee opgelost?
Ik vroeg me dat ook af, maar ik neem aan de vakjes te gebuiken met daarop dan een vlakke vloer (de vloerbedekking) voor nog meer (kleine) rommel en daarboven weer een vloer (de plank) voor de echte rommel?

Daarnaast lees ik ook hierboven dat veel mensen niet tot 100% willen laden. In hoeverre kan dat de accu beinvloeden?
Mijne wordt een leasebak en als ik er de eerste 4 jaar niks van merk zal het mij niet veel uitmaken. Maar als het binnen 2 jaar veel capaciteit verliest wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Ik zie overigens dat er zich nu ook een aantal 58kWh eigenaren beginnen te melden, wellicht zelfs sommigen met de 17" bandjes; ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring in het verbruik in deze koude dagen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:29
Ik heb nu zo'n 6000km gereden met mijn EV3 Plus long range. Verbruik is over al deze kilomters gemiddeld 18.6 kWh/100km. Verwarming comfortabel rond de 20.5 graden, rij op de snelweg niet harder dan zo'n 105 kmh.

Vorige week een werkdag met 380km. Vertrek vanuit de randstad naar het zuiden (A2), diverse afspraken en weer terug. Vertrokken met 100% en bij thuiskomst 17%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:11
Ik laad hem altijd tot 100%. De ingebouwde buffer beschermt de batterij al genoeg naar mijn idee/weten/gevoel/geef het een naam ;) . Hij staat overigens nooit meer dan een halve dag na laden stil, als ik een paar dagen niet rijd laadt ik hem pas de avond voor het volgende vertrek weer op.
Mijn vorige daily driver (Peugeot e-208) heb ik ook zo 'behandeld' daar geen verschil gemerkt in range die veranderd na verloop van tijd. Die heb ik 2.5 jaar/40dkm gehad. Geen SOH check gedaan bij inruil, dat was nog wel interessant geweest!

Overigens heb ik nog een plug-in hybride als 'mooi weer auto' in de garage staan. Die staat constant aan de lader (volgens het boekje van die fabrikant het beste om de batterij in top conditie te houden). Deze auto is van april 2019 en had afgelopen mei nog een SOH van 97% (+-40.000km op de teller, sinds 27.000km in mijn bezit, en staat bij stilstand dus altijd aan de lader).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

sdg875 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:08:
Ik laad hem altijd tot 100%. De ingebouwde buffer beschermt de batterij al genoeg naar mijn idee/weten/gevoel/geef het een naam ;) . Hij staat overigens nooit meer dan een halve dag na laden stil, als ik een paar dagen niet rijd laadt ik hem pas de avond voor het volgende vertrek weer op.
Mijn vorige daily driver (Peugeot e-208) heb ik ook zo 'behandeld' daar geen verschil gemerkt in range die veranderd na verloop van tijd. Die heb ik 2.5 jaar/40dkm gehad. Geen SOH check gedaan bij inruil, dat was nog wel interessant geweest!

Overigens heb ik nog een plug-in hybride als 'mooi weer auto' in de garage staan. Die staat constant aan de lader (volgens het boekje van die fabrikant het beste om de batterij in top conditie te houden). Deze auto is van april 2019 en had afgelopen mei nog een SOH van 97% (+-40.000km op de teller, sinds 27.000km in mijn bezit, en staat bij stilstand dus altijd aan de lader).
Onze oude Zoe kon je niet instellen qua laadniveau, dus als je niet handmatig stopte laadde die altijd tot 100%. Na 12 jaar en 110k km stond die op 78%. Nou is dat er wel 1 van de eerste generatie geweest (voorjaar 2013), dus dat zal niet helpen. De tesla M3 hebben we nooit de SOH laten uitlezen, maar het bereik was daar na 5 jaar met zo'n 30km dus net geen 10% afgenomen.

Aangezien wij ook de EV3 weer gewoon zelf hebben afgerekend, doen we gewoon netjes en laden we de accu tot 90%. Met de 110-120 km per dag die we rijden is dat geen enkel probleem.

Oh, onze Volvo XC60 PIH heeft na 6 jaar en 160k km ook zo'n 4 km bereik verloren, dus rond de 10%.

[ Voor 3% gewijzigd door aip op 11-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
aip schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Onze oude Zoe kon je niet instellen qua laadniveau, dus als je niet handmatig stopte laadde die altijd tot 100%. Na 12 jaar en 110k km stond die op 78%. Nou is dat er wel 1 van de eerste generatie geweest (voorjaar 2013), dus dat zal niet helpen. De tesla M3 hebben we nooit de SOH laten uitlezen, maar het bereik was daar na 5 jaar met zo'n 30km dus net geen 10% afgenomen.

Aangezien wij ook de EV3 weer gewoon zelf hebben afgerekend, doen we gewoon netjes en laden we de accu tot 90%. Met de 110-120 km per dag die we rijden is dat geen enkel probleem.

Oh, onze Volvo XC60 PIH heeft na 6 jaar en 160k km ook zo'n 4 km bereik verloren, dus rond de 10%.
Bedankt voor de 'scores' interessant om te zien! 10% is wel een acceptabel verlies over 4-5 jaar denk ik, valt me niet tegen.
Ik heb hem ook particulier gekocht dus ook zeker belang bij een langdurig goede batterij! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T--men
Terranca schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:18:
Ik zie overigens dat er zich nu ook een aantal 58kWh eigenaren beginnen te melden, wellicht zelfs sommigen met de 17" bandjes; ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring in het verbruik in deze koude dagen :)
Hier wat cijfers van mijn 58kWh met 17” banden. Ik heb weinig mijn best gedaan om zuinig te rijden. Temperatuur op 20 graden, stuurverwarming op standje 1 en stoelverwarming op standje 2. Incl voorverwarmen van de auto. 50/50 snelweg en lokale wegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JrSJWa8p0ZnbTP8JTEGZ2A5rgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmRjZU3irGsOoymQM2cljxrz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 15:19
Chips, ik ben een sleutel kwijt. Ligt mogelijk ergens in het huis. Iemand enig idee om ‘m op te sporen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limmelambok
Mijn eerste kilometers in een Belgische GT-Line - dus met 19" banden en warmtepomp. Temperatuur airco heel de tijd op 20° - geen stoel of stuurverwarming. De oudste rit is voor rekening van de dealer, de rest telkens zo'n dikke 10 km snelweg waar rond de 100 km/hr gereden werd en de rest lokale wegen - snelheidslimiet gerespecteerd. De jongste rit was enkel lokale weg bij een buitentemperatuur van iets boven de 5°. Remrecuperatie op standje auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcnbaCzk-IKp8BEkhXLAR9W9ypE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QdeDUfqWB6QK07W9fnJ8ZK5h.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 09:33
sdg875 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor de 'scores' interessant om te zien! 10% is wel een acceptabel verlies over 4-5 jaar denk ik, valt me niet tegen.
Ik heb hem ook particulier gekocht dus ook zeker belang bij een langdurig goede batterij! :)
Ik heb voor mijn GT plusline een eSoul gereden, deze ruilde na 5 jaar ik in met 86.000 km op de teller. Vrijwel nooit boven de 80% danwel onder de 20% gekomen en nooit snel geladen. Dealer stelde de SOH van de hoogspanningsaccu vast op 100%. Ik denk dat ik erg behoudend ben geweest gezien de reactie van een forumlid die ook een eSoul had gereden, deze iedere dag 100% laadde en 2x per week aan de snellader hing [werd gebruikt als taxi]. Na 6 jaar en 285.000 km had hij volgens zeggen nog steeds een bereik van een dikke 400 km..... Gezien het bereik van de GT [paticulier gereden en een grotere accu] laad ik overigens nog steeds op 80% maar zal als dit beter uitkomt wat minder moeilijk doen als het een keer 100% is danwel de auto aan de snellader te hangen. Ben van plan deze auto af te gaan rijden, ook gezien de garantie van Kia. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 09:33
Limmelambok schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:58:
Mijn eerste kilometers in een Belgische GT-Line - dus met 19" banden en warmtepomp. Temperatuur airco heel de tijd op 20° - geen stoel of stuurverwarming. De oudste rit is voor rekening van de dealer, de rest telkens zo'n dikke 10 km snelweg waar rond de 100 km/hr gereden werd en de rest lokale wegen - snelheidslimiet gerespecteerd. De jongste rit was enkel lokale weg bij een buitentemperatuur van iets boven de 5°. Remrecuperatie op standje auto.

[Afbeelding]
Prijs u gelukkig, de ontbrekende warmtepomp in Nederland zorgt voor een veel hoger gebruik. Is kennelijk in het geheel niet over nagedacht bij Kia, om deze zelfs niet als optie aan te bieden. In de Hyundai Inster voor mijn vrouw wordt tie gewoon aangeboden????? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Aedriaen1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Prijs u gelukkig, de ontbrekende warmtepomp in Nederland zorgt voor een veel hoger gebruik. Is kennelijk in het geheel niet over nagedacht bij Kia, om deze zelfs niet als optie aan te bieden. In de Hyundai Inster voor mijn vrouw wordt tie gewoon aangeboden????? :?
Tsja, dat van die warmtepomp is onbegrijpelijk. Dat had de Zoe al. En als je er over nadenkt: het is gewoon de airco omkeerbaar maken. Maar goed, toen we keken naar de EV3 hebben we ook serieus een ID7 station overwogen, en die heeft m ook niet in Nederland. Nou is het voor NL ook maar 3-4 maanden per jaar relevant, maar toch.

Bijtelling en subsidie he, die hebben het hier gedaan. En de meeste auto's (zeker EV's) worden in NL toch zakelijk gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:17
Hoi,
Ik ga woensdag proefrijden met de ev3 en wij zijn voornemens een Gtplus line te kopen.
Kan iemand mij vertellen wat jullie persoonlijke actieradius is?
Boekjes en autoverkopers zijn niet echt representatief.
Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:17
aip schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:33:
[...]

Tsja, dat van die warmtepomp is onbegrijpelijk. Dat had de Zoe al. En als je er over nadenkt: het is gewoon de airco omkeerbaar maken. Maar goed, toen we keken naar de EV3 hebben we ook serieus een ID7 station overwogen, en die heeft m ook niet in Nederland. Nou is het voor NL ook maar 3-4 maanden per jaar relevant, maar toch.

Bijtelling en subsidie he, die hebben het hier gedaan. En de meeste auto's (zeker EV's) worden in NL toch zakelijk gekocht.
Warmtepomp is overrated. Geneuzel in de marge. Mijn mening.

Ik heb Model S, EV6, Zoe gereden. Allemaal met warmtepomp.
Nu de Zoe vervangen door een EV3, zonder warmtepomp.

Zelf nog niet heel veel ervaring dus zonder warmtepomp.
Maar ik kan wel zeggen dat alle EVs die ik heb gereden enorm (25x30%) range inleveren in koude/winterperiode.

Op de wat langere ritten zal de warmtepomp wat positief effect hebben misschien, afhankelijk van efficiëntie.
Op lange termijn dus een paar euros aan energie bespaard.
Maar naar mijn idee voegt de warmtepomp te weinig extra kms toe om er echt voordeel bij te hebben.

Ik zou investeren in een accu met meer Kwh.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
@PrimaBB de hogere prijs van de warmtepomp verdien je dubbel en dwars terug.

Het is hetzelfde als bij een huis, eerst besparen en dan pas investeren in meer capaciteit/vermogen.

De EV3 geeft op willekeurige ritjes nu 18% van het energieverbruik uit aan AC, mijn Kona met WP (en ja het is een iets kleinere maar veel minder goed geïsoleerde auto) maar 8%.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
maarten_NL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:38:
@PrimaBB de hogere prijs van de warmtepomp verdien je dubbel en dwars terug.

Het is hetzelfde als bij een huis, eerst besparen en dan pas investeren in meer capaciteit/vermogen.

De EV3 geeft op willekeurige ritjes nu 18% van het energieverbruik uit aan AC, mijn Kona met WP (en ja het is een iets kleinere maar veel minder goed geïsoleerde auto) maar 8%.
Geen probleem mee hoor.

Valt me alleen op dat de onderbouwing van een ‘echt’ vergelijk buitengewoon lastig is.
En klimaat in NL is zo gematigd dat ik me afvraag of het extra gewicht (extra verbruik) en extra aanschafkosten van een WP voldoende aan meerwaarde toevoegt.
Daarnaast is mijn ervaring van het inleveren van range in koude perioden bij EVs zelfs met WP enorm blijft. Dan vraag ik me af of efficiency van zo’n WP in alle situaties wel optimaal is.

Veel plezier van je WP. :)

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 11-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De warmtepomp heef de ev3 aan boord (voor de leek, het is de aircocompressor), om een warmtepomp " de andere kant" op te laten werken zijn een regeling en wat kleppen/bedrading nodig.

Een waterkoker weegt meer dan een paar kleppen, bedrading en wat extra regels code.

Ieder zijn ding :)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Voor zover ik weet is het klimaat in België en Nederland grotendeels hetzelfde dus we kunnen zeker een vergelijk maken.

Als ik de post van @Limmelambok lees dan komt zijn commute aardig overeen met die van mij (we zullen nooit appels met appels kunnen gaan vergelijken helaas) en hij/zij haalt tussen de 14 en de 16kwh per 100km terwijl ik tussen de 18 en de 20 haal.

Tuurlijk is verschil in rijstijl enzo maar ik denk dat het merendeel van dit verschil wel vanuit de wp komt. We hebben beide een gt line met 19 inch.

Voor mij persoonlijk zou ik de €1000 of €1500 extra voor een wp wel ervoor over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
AtlAntA schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:37:
Voor zover ik weet is het klimaat in België en Nederland grotendeels hetzelfde dus we kunnen zeker een vergelijk maken.

Als ik de post van @Limmelambok lees dan komt zijn commute aardig overeen met die van mij (we zullen nooit appels met appels kunnen gaan vergelijken helaas) en hij/zij haalt tussen de 14 en de 16kwh per 100km terwijl ik tussen de 18 en de 20 haal.

Tuurlijk is verschil in rijstijl enzo maar ik denk dat het merendeel van dit verschil wel vanuit de wp komt. We hebben beide een gt line met 19 inch.

Voor mij persoonlijk zou ik de €1000 of €1500 extra voor een wp wel ervoor over hebben.
Ok, laten we daar eens vanuit gaan.

Stel het voordeel WP is gedurende, zeg even, 15k km pj met zeg 2kwh (ongeveer) voordeel per 100km = 150 x 2 = 300kw voordeel WP pj.

Stel je hebt geen zonnepanelen en laadt lekker DC voor zeg even 0,60ct.

Dan kost je dit, zonder WP 180 Euro per jaar.

1000 Euro WP / 180 Euro = 5,5 jaar terugverdientijd minimaal dus
Pak je 4kw ipv 2kw voordeel in bovenstaande plaatje, kom je op 2,8 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 11-02-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

maarten_NL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:26:
De warmtepomp heef de ev3 aan boord (voor de leek, het is de aircocompressor), om een warmtepomp " de andere kant" op te laten werken zijn een regeling en wat kleppen/bedrading nodig.

Een waterkoker weegt meer dan een paar kleppen, bedrading en wat extra regels code.

Ieder zijn ding :)
Even los van de andere opmerkingen, dit is dus wat ik bedoel, die warmtepomp zit er al in. En dus niet begrijp van de importeur (en van andere importeurs zoals VW). Het lijkt wel heel erg pennywise, poundfoolish. Maar goed, alles voor de bijtelling/subsidie, zo lijkt het. En dat kan en mag, maar dat je dan niet eens de optie hebt om ervoor te kiezen wanneer je dat zou willen, dat begrijp ik echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limmelambok
Terugverdientijd hoeft niet de hoofdmotivatie te zijn om voor een warmtepomp te kiezen. Een open dak kies je ook niet omwille van de terugverdientijd. Zonder bijladen in de winter naar de Ardennen en terug kunnen rijden, of de WLTP cijfers beaten kan ook al een kick geven die - als het je ding is - €1000 ruim waard is. Kia Nederland had op z'n minst de keuze kunnen laten. Technisch kan dat : Kia Belgie biedt het gewoon als optie aan op de twee instapniveaus, en standaard op de duurste. (En rekent dat dubbel door lijkt mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
PrimaBB schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Ok, laten we daar eens vanuit gaan.

Stel het voordeel WP is gedurende, zeg even, 15k km pj met zeg 2kwh (ongeveer) voordeel per 100km = 150 x 2 = 300kw voordeel WP pj.

Stel je hebt geen zonnepanelen en laadt lekker DC voor zeg even 0,60ct.

Dan kost je dit, zonder WP 180 Euro per jaar.

1000 Euro WP / 180 Euro = 5,5 jaar terugverdientijd minimaal dus
Pak je 4kw ipv 2kw voordeel in bovenstaande plaatje, kom je op 2,8 jaar.
Ik zou het geld er deels voor over hebben zodat ik wat meer bereik zou hebben maar voor het grootste deel omdat ik hou van efficiëntie en het niet hebben van een wp op zo'n auto als deze die op heel veel vlakken boven gemiddeld presteert 'voelt' gewoon niet goed.

Financiele prikkels zijn natuurlijk belangrijk maar voor mij niet altijd de belangrijkste drijfveer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
AtlAntA schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Ik zou het geld er deels voor over hebben zodat ik wat meer bereik zou hebben maar voor het grootste deel omdat ik hou van efficiëntie en het niet hebben van een wp op zo'n auto als deze die op heel veel vlakken boven gemiddeld presteert 'voelt' gewoon niet goed.

Financiele prikkels zijn natuurlijk belangrijk maar voor mij niet altijd de belangrijkste drijfveer. :)
Een WP ontlast de accu enigszins in de koude periode waar de accu het al relatief zwaar heeft.
Dat zou ook kunnen bijdragen aan de levensduur ervan.

Het is allemaal niet zwart/wit, maar financieel valt de meerwaarde van een WP best mee/tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 09:34
Ik heb grof zitten rekenen wat de besparing zou zijn met een wp als het verbruik in de wintermaanden (nov-mrt) 20% minder zou zijn, bij jaarlijks 25000km en stroomprijs van 26ct kw. Besparing zou uitkomen op rond €100 per jaar. Voor het geld hoef je het dus niet te doen. Uiteindelijk is zo'n warmtepomp een kleine range extender in de winter en het blijft een zaak een persoonlijke voorkeur. Als je in de winter veel rijdt zal het de moeite waard zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

adsa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:47:
Ik heb grof zitten rekenen wat de besparing zou zijn met een wp als het verbruik in de wintermaanden (nov-mrt) 20% minder zou zijn, bij jaarlijks 25000km en stroomprijs van 26ct kw. Besparing zou uitkomen op rond €100 per jaar. Voor het geld hoef je het dus niet te doen. Uiteindelijk is zo'n warmtepomp een kleine range extender in de winter en het blijft een zaak een persoonlijke voorkeur. Als je in de winter veel rijdt zal het de moeite waard zijn.
Eens hoor, maar het is dus in NL geen keus. En dat begrijp ik dus niet van de importeur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
NVranya schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Ik vroeg me dat ook af, maar ik neem aan de vakjes te gebuiken met daarop dan een vlakke vloer (de vloerbedekking) voor nog meer (kleine) rommel en daarboven weer een vloer (de plank) voor de echte rommel?

Daarnaast lees ik ook hierboven dat veel mensen niet tot 100% willen laden. In hoeverre kan dat de accu beinvloeden?
Mijne wordt een leasebak en als ik er de eerste 4 jaar niks van merk zal het mij niet veel uitmaken. Maar als het binnen 2 jaar veel capaciteit verliest wordt het een ander verhaal.
Laat je niet gek maken over 80% nonsens

Ik ben taxichauffeur
Mn vorige taxi was een Kia E Soul 64kwh.
- 285.000 km gereden
- iedere dag 100% geladen
- eigen 50kw snellader op de zaak dus 3 x per week snelladen

Ook bij 285.000km reed ik nog ver boven WLTP zoals 530km, 550km en zelfs daaroverheen.
We hadden 20-25 kia s met 200.000km...niks degradatie

Vergeet niet...er zit al een buffer in die accu.
De 77kwh is eigenlijk 84kwh... sommigen willen een buffer boven een buffer?

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 11-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 11:34
Iemand ook zelfde ervaring als mij? Ik merk dat het dagelijks 3% minder wordt aan batterijpercentage zonder dat ik er in rij. Wel apart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
T--men schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Hier wat cijfers van mijn 58kWh met 17” banden. Ik heb weinig mijn best gedaan om zuinig te rijden. Temperatuur op 20 graden, stuurverwarming op standje 1 en stoelverwarming op standje 2.
je stoel en stuurverwarming gaat van de 12v accu af, niet van de HV accu, dat heeft dus geen invloed.
je kan je stoel en stuur lekker heet stoken en heeft nul impact op range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:27
iemand ervaring met deze dongle icm KIA ?

Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0

YouTube: Unlock God mode in your EV! Find out battery health and do proper ro...

Lijkt me wel een leuk tweakers gadget .,..

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Aedriaen1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Prijs u gelukkig, de ontbrekende warmtepomp in Nederland zorgt voor een veel hoger gebruik.
8 tot max 10% meer range bij koud weer, is iets genuanceerder dan "veel hoger verbruik"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:51
murky123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:08:
[...]

je stoel en stuurverwarming gaat van de 12v accu af, niet van de HV accu, dat heeft dus geen invloed.
je kan je stoel en stuur lekker heet stoken en heeft nul impact op range
En waar komt die energie dan vandaan? Die 12 volt accu wordt toch echt wel gevuld vanuit je HV accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
deejeebv schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:28:
[...]

En waar komt die energie dan vandaan? Die 12 volt accu wordt toch echt wel gevuld vanuit je HV accu.
:F

nog 1x dan maar. voorbeeldje : de 58kw kw accu gebruikt bijvoorbeeld 54kw voor kilometers die je weg kan rijden. dus jou 100% range is niet 58kw, maar minder. de resterende kw in de accu is voor je verlichting, je achterruitverwarming, infotainment enzv.

het is echt niet zo dat als je zonder verlichting en met je radio uit en geen stoelverwarming, meer range hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door murky123 op 12-02-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
deejeebv schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Als je ICCU niet stuk is... :)

(Is meer een EV6 topic. Voorlopig)

[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 12-02-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

_birdie_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:13:

YouTube: Unlock God mode in your EV! Find out battery health and do proper ro...

Ik heb zo'n bluetooth OBD dongle (ander merk, gewoon Chinese meuk van Ali), gebruikte ik voor de Zoe. Kon je inderdaad met een speciale app (CanZE) van alles mee uitlezen, waaronder dus de SoH. Handig. Voor de EV3 nog niet naar gekeken eigenlijk, of daar ook aparte apps voor zijn, of dat via een generieke kan? Iets om een keer naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:03
Mistacal schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:25:
Mag me ook even hier melden, afgelopen zondag ook een EV3 besteld in Ivory Gloss in de uitvoering GT Plus.

Levertijd krijg ik nog door maar bij de dealer werd gesproken over 3-4 maanden, hopelijk gaat het een stukkie sneller
Ik heb deze ook besteld, inmiddels al geleverd// nieuwe inschatting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
aip schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb zo'n bluetooth OBD dongle (ander merk, gewoon Chinese meuk van Ali), gebruikte ik voor de Zoe. Kon je inderdaad met een speciale app (CanZE) van alles mee uitlezen, waaronder dus de SoH. Handig. Voor de EV3 nog niet naar gekeken eigenlijk, of daar ook aparte apps voor zijn, of dat via een generieke kan? Iets om een keer naar te kijken.
ik heb hem besteld .. er is specifiek app voor soul en voor de rest generiek ..
To be continued

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Twee ritjes gereden met een geprinte Privacy Filter. Werkt prima! Aan het begin krijg je 1 kort piepje en een aantal seconden melding rechts in het scherm. Verder blijft het oogje boven in in het midden wel branden, net als het waarschuwingsdriekhoekje rechts onderin.

Heerlijk rustig, zo kan ik me goed op de weg concentreren zonder onnodig naar mijn dashboard te kijken om te achterhalen “waar dát piepje nou weer vandaan komt”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ktBLtJerF7E4TPdFHdMFrBRDJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1c3fp6UPAadislYbBbR4B3m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:25
Ev3 fan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:44:
Iemand ook zelfde ervaring als mij? Ik merk dat het dagelijks 3% minder wordt aan batterijpercentage zonder dat ik er in rij. Wel apart.
Is mij ook opgevallen maar toen zat de stekker er in zonder dat er geladen werd. Zonder stekker blijft ie netjes op hetzelfde niveau. Lijkt wel of dat de auto “iets” aan het doen is als de stekker er in zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
aip schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb een cheap ass ELM327 OBD dongle en dan EV notify, werkt bij de Kona. Bij de Ev3 niet nodig getest maar gezien het een standaard protocol is verwacht ik wel dat het werkt.

2e opmerking over de ACC, Als je op acc rijd. ACC houd in omdat er een auto voor je zit, zet je de knipperlicht aan het draai je aan het stuur, snuk van de ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
bart155 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Is mij ook opgevallen maar toen zat de stekker er in zonder dat er geladen werd. Zonder stekker blijft ie netjes op hetzelfde niveau. Lijkt wel of dat de auto iets aan het doen als de stekker er in zit…
Dat symptoom hebben meer EVs last van (gehad). Ik kan de kona weer als vergelijkingsmateriaal gebruiken, die kan gewoon in de stekker blijven hangen en start met laden wanneer de laadpaal het toestaat.

Het 2e bekende EV issue is dat de auto niet wakker wordt om te gaan laden:

Ik kwam gisteren met 130km range thuis en ik heb voor het comfort wel 200km nodig om op en neer naar het werk te gaan. Scheduled charging staat op 1:00-16:00. Ik had bij thuiskomst om 17u even tot 200km geladen door het laden via de app te starten en vervolgens te stoppen. Vanmorgen werd ik wakker, had de EV3 niet laden. of het nu komt doordat ik het laden had gestart en gestopt, naar mijn idee zou die dan bij het aanbreken van de geplande tijd, gewoon moeten starten met laden.

Ik heb de Ev3 net weer ingeplugd bij wijze van test niks gestart/gestopt, de laadpaal zegt EV connected dus ik ben benieuwd of ik morgen naar het werk kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kan iemand mij even de afmetingen van de keyfob doorgeven? Lengte en breedte en dikte in cm ongeveer. Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 11:54
BBKing schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:41:
Kan iemand mij even de afmetingen van de keyfob doorgeven? Lengte en breedte en dikte in cm ongeveer. Bedankt alvast!
8,5 x 4,5 x 1,5 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:19
_birdie_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:13:

Ik heb die in de EV6, werkt perfect; ik gebruik hem in combinatie met carscanner op een iphone maar zal vast ook met andere apps en android werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:39
suzanhe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik heb deze ook besteld, inmiddels al geleverd// nieuwe inschatting?
Nope nog niet, vandaag nog navraag gedaan maar nog geen bericht

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Coffee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
Twee ritjes gereden met een geprinte Privacy Filter. Werkt prima! Aan het begin krijg je 1 kort piepje en een aantal seconden melding rechts in het scherm. Verder blijft het oogje boven in in het midden wel branden, net als het waarschuwingsdriekhoekje rechts onderin.

Heerlijk rustig, zo kan ik me goed op de weg concentreren zonder onnodig naar mijn dashboard te kijken om te achterhalen “waar dát piepje nou weer vandaan komt”

[Afbeelding]
Wat is dat precies? En waar is het voor?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
Vandaag nog even nagevraagd, levering half tot eind maart :'( .

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Coffee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:

[Afbeelding]
Ik heb hier ook over nagedacht maar voorlopig blijf ik toch maar bij een drukje op het sterretje en een tikje op het scherm elke dag 2 of 3x. Ik denk dat ik dat minder storend vind dan het constante oogje en driehoekje op de display.

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:16
AtlAntA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:58:
[...]

Ik heb hier ook over nagedacht maar voorlopig blijf ik toch maar bij een drukje op het sterretje en een tikje op het scherm elke dag 2 of 3x. Ik denk dat ik dat minder storend vind dan het constante oogje en driehoekje op de display.
Hoe krijg je de keuze achter het sterretje? Ik vraag het voor mijn vrouw.

• AtlAntA
Freezr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Hoe krijg je de keuze achter het sterretje? Ik vraag het voor mijn vrouw.
Ik koppel rijhulp systemen oid achter die knop. Dan krijg je als het goed is het menu met de auto afbeelding. Dan klik je op daw en zet je het uit.

In het menu van de auto kan je de 2 ster knoppen en de mode knop koppelen aan verschillende menu's. In welk menu je dat precies doet weet ik zo niet zeker.

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:59
Die rijhulpsystemen zitten ook al by default achter een sneltoets op het stuur.
Als je in het dashboard cluster de auto afbeelding toggelt, kun je die scroll knop links ingedrukt houden. Dan verschijnt hetzelfde rijhulpsystemen menu op het grote dashboard. dan moet je alsnog op DAW en dan nog op de on/off setting klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 16:53
Soepie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:14:
Vandaag nog even nagevraagd, levering half tot eind maart :'( .
ook GT plus? Wanneer had jij besteld? Ik heb rond kerst een GT plus besteld, nog niks gehoord.

• Soepie
Shale Grey GT Plus inderdaad. ook rond de kerst besteld (27 december geloof ik).

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Mistacal schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Wat is dat precies? En waar is het voor?
Voor het voorkomen van de DAW waarschuwing. Die sensor zit dus achter je stuur. Kapje er voor en nu piept hij niet meer :)

• Coffee

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:58:
[...]

Daar plak ik een zwart stickertje overheen. Tenminste het oogje. Het driehoekje geeft wel essentiële informatie.

• Mistacal
pnieuwla schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:20:
[...]

ook GT plus? Wanneer had jij besteld? Ik heb rond kerst een GT plus besteld, nog niks gehoord.
Ik begin december en zojuist te horen gekregen dat hij pas MEI verwacht wordt , heb hem besteld met trekhaak en in ivory, lekker verhaal maar het is niet anders

__/`\__/`\__

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij hebben onze long range Plus besteld in september en kunnen 'm eind deze maand eindelijk ophalen.

• Mistacal
Ja van horen zeggen schijnt kia per model te produceren dus de gt plus zal pas het laatste zijn, geen idee of dat klopt hoor

__/`\__/`\__

• Soepie
We gaan het meemaken. Meer dan wachten kunnen we toch niet.
Ondertussen genieten van alle do's/don'ts van onze medetweakers die al wel genieten van hun EV3 :)

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Ja dat is inderdaad zo, zojuist al wel even een aanvraag de deur uit gedaan voor het wrappen van het dak :D

__/`\__/`\__

• 69Earlybay
  • Laatst online: 17-09 09:20
Heel soms als ik instap start de EV3 automatisch. maar dat is 1 op de 10 keer.
Ik heb geen digitale sleutel dus ik vraag me af hoe dit kan? iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:28
Mistacal schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:56:
Ja van horen zeggen schijnt kia per model te produceren dus de gt plus zal pas het laatste zijn, geen idee of dat klopt hoor
Dat lijk niet te kloppen. Wij hebben namelijk op 23 december een GT-PlusLine in Aurora Black besteld. Hij is afgelopen maandag (10-02) binnengekomen bij de dealer en we kunnen hem (helaas pas) de 25ste ophalen.

[ Voor 44% gewijzigd door Innomine op 13-02-2025 15:57 ]

• aip

aip

Innomine schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Dat lijk niet te kloppen. Wij hebben namelijk op 23 december een GT-PlusLine in Aurora Black besteld. Hij is afgelopen maandag (10-02) binnengekomen bij de dealer en we kunnen hem (helaas pas) de 25ste ophalen.
Als die op 23 december is besteld, en al op 10-2 is binnengekomen, dan lijkt het mij waarschijnlijk dat het een configuratie was die al in bestelling stond bij de dealer of (waarschijnlijker) de importeur?

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:28
aip schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Als die op 23 december is besteld, en al op 10-2 is binnengekomen, dan lijkt het mij waarschijnlijk dat het een configuratie was die al in bestelling stond bij de dealer of (waarschijnlijker) de importeur?
Geen idee. Heb ik de dealer niet over gehoord. Zou best kunnen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
69Earlybay schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:46:
Heel soms als ik instap start de EV3 automatisch. maar dat is 1 op de 10 keer.
Ik heb geen digitale sleutel dus ik vraag me af hoe dit kan? iemand een idee?
Dit gebeurt bij mij als ik via de Connect app een command heb verstuurd om de auto voor te verwarmen e.d. Dan zette ik de auto juist uit nadat ik op de knop+rem drukte... Misschien is dit ook voor jou het geval?

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:00
Ik lees her en der over uitvallende EV3-6 en 9 met een defecte ICCU. Hoe groot is de kans dat je getroffen geraakt? is dat 1 op 10 100 1000 10000. ik wil als ik ergens naartoe rijd steeds met een gerust hart vertrekken en niet telkens vol met zenuwen. Om problemen voor te zijn kan je voor elke rit iets checken? Wat als je stilvalt moet je dan beroep doen op je eigen wegenhulp of bestaat er een vorm van kia assistentie?

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:03
Eerste jaar heb je Kia Europa assistentie.
Daarna alleen Nederland en tegen betaling van 50,- per jaar ook Europa.
Ik zou mij niet veel zorgen maken om mogelijke uitval van de ICCU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53
Eindelijk kan ik mee gaan praten met de eigen ervaringen, sinds dinsdag staat hij op de oprit! (EV3 Plus model, "kleine" batterij) Helaas wel voor werk 2 dagen weg geweest (zonder auto) dus nog niet veel kilometers kunnen maken.

Het meest was ik benieuwd naar..... de piepjes! Pagina na pagina las ik over de piepjes dus vroeg me af hoe snel ik me zou gaan ergeren, en.... het valt me erg tegen... en daarmee bedoel ik het aantal piepjes! de enige piepjes die ik hoor zijn als ik te lang richting dashboard/besturing aan het staren ben (alles is nieuw, alles is even zoeken) en het rode oogje verschijnt.
Wat ik had verwacht was dat ik constant piepjes zou krijgen iedere keer als ik te hard zou rijden (ik rijd notoir een paar km te hard) maar dat gebeurd dus niet. het lampje op het dashboard met de km indicator (wit verkeersbord met rode lijn) gaat wel knipperen maar hij piept dus nooit (ook niet als ik flink over de snelheid heen ga).

Ik meende dat je de piepjes iedere keer uit moest zetten (volume knop paar tellen ingedrukt houden), maar heb dit nog nooit hoeven doen.

Anyways... voor de rest een heeeerlijk auto, ik rij als prins te rijk met een dikke glimlach rond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Shmoozer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:41:
Eindelijk kan ik mee gaan praten met de eigen ervaringen, sinds dinsdag staat hij op de oprit! (EV3 Plus model, "kleine" batterij) Helaas wel voor werk 2 dagen weg geweest (zonder auto) dus nog niet veel kilometers kunnen maken.

Het meest was ik benieuwd naar..... de piepjes! Pagina na pagina las ik over de piepjes dus vroeg me af hoe snel ik me zou gaan ergeren, en.... het valt me erg tegen... en daarmee bedoel ik het aantal piepjes! de enige piepjes die ik hoor zijn als ik te lang richting dashboard/besturing aan het staren ben (alles is nieuw, alles is even zoeken) en het rode oogje verschijnt.
Wat ik had verwacht was dat ik constant piepjes zou krijgen iedere keer als ik te hard zou rijden (ik rijd notoir een paar km te hard) maar dat gebeurd dus niet. het lampje op het dashboard met de km indicator (wit verkeersbord met rode lijn) gaat wel knipperen maar hij piept dus nooit (ook niet als ik flink over de snelheid heen ga).

Ik meende dat je de piepjes iedere keer uit moest zetten (volume knop paar tellen ingedrukt houden), maar heb dit nog nooit hoeven doen.

Anyways... voor de rest een heeeerlijk auto, ik rij als prins te rijk met een dikke glimlach rond :)
Interessant. Bij mij gaat die drie keer piepen zodra je meer dan 1-2km/u over de (vaak verkeerd geïnterpreteerde) snelheid gaat. Moet echt uit hier. Alleen is dat een kwestie van de mute knop ingedrukt houden. Als je dan ook DAW uit hebt, dan is het daarna best wel stil.

• Ev3 fan
Heeft iemand al een kastje gevonden om op de EV3 aan te sluiten ( soort dongle of kastje) zodat Netflix en youtube te kijken is? Ik zelf heb wel kastje gevonden maar die zijn allemaal voor bedrade carplay, de EV3 heeft echter draadloze CarPlay dus zoek iets wat daar voor compatible is.

[ Voor 38% gewijzigd door Ev3 fan op 13-02-2025 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
De EX30 cross country is uit, maar je kunt ook de EV3 zo oppimpen:

YouTube: Kia EV3 Originaltillbehör

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bor7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:33:
De EX30 cross country is uit, maar je kunt ook de EV3 zo oppimpen:

YouTube: Kia EV3 Originaltillbehör
Totaal nutteloos.

Maar het ziet er verdomd geinig uit, dat wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
Ev3 fan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:18:
Heeft iemand al een kastje gevonden om op de EV3 aan te sluiten ( soort dongle of kastje) zodat Netflix en youtube te kijken is? Ik zelf heb wel kastje gevonden maar die zijn allemaal voor bedrade carplay, de EV3 heeft echter draadloze CarPlay dus zoek iets wat daar voor compatible is.
De EV3 heeft ook gewoon bedraadde CarPlay, dus die kastjes werken vast ook gewoon.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
Lekker dan! Heb de EV3 nog geen maand en er staat al een nieuwe model klaar voor 2026.

YouTube: Meet the New 2026 Kia EV3: The Future of Affordable Electric SUVs - ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ev3 fan
Soepie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:29:
[...]

De EV3 heeft ook gewoon bedraadde CarPlay, dus die kastjes werken vast ook gewoon.
Ja ok, denk dat ik het knopje van de usb opladen naar usb overdracht niet had ingedrukt. Dan wordt het namelijk wit naar geel lampje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:42
Ev3 fan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:38:
Lekker dan! Heb de EV3 nog geen maand en er staat al een nieuwe model klaar voor 2026.

YouTube: Meet the New 2026 Kia EV3: The Future of Affordable Electric SUVs - ...
Ja leuk, die AI gegenereerde plaatjes. Op het vooraanzicht zie je verzonken deurgrepen, terwijl het beeld van achter traditionele grepen heeft, en zo zijn er nog wel meer afwijkingen. Heel dat kanaal staat vol met AI-meuk, dus hecht er niet teveel waarde aan.

27 februari heeft Kia een EV-day, dan worden de EV4, concept EV2 en nog een bestelbus geïntroduceerd. Dat is een iets betrouwbaardere bron. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
aikink schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:02:
[...]

Ja leuk, die AI gegenereerde plaatjes. Op het vooraanzicht zie je verzonken deurgrepen, terwijl het beeld van achter traditionele grepen heeft, en zo zijn er nog wel meer afwijkingen. Heel dat kanaal staat vol met AI-meuk, dus hecht er niet teveel waarde aan.

27 februari heeft Kia een EV-day, dan worden de EV4, concept EV2 en nog een bestelbus geïntroduceerd. Dat is een iets betrouwbaardere bron. ;)
idd heeft iemand leuk zitten hobbyen met AI. Design past totaal niet in de (net nieuwe) design taal van KIA. Ik denk juist dat je met de EV3 en EV9 nog een aardige tijd rond kan rijden zonder dat het gedateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Als je op Kia EV3 zoekt op Youtube en je sorteerd deze op upload datum krijg je echt de meest wilde designs voor 2026.
Allemaal AI gegenereerde ellende waar echt helemaal geen hol van klopt.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:44
Werkt AI al in Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 11:54
Nee, werken moet je zelf nog doen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
Volgens dealer komt er in Februarie / Maart een grote update voor de KIA EV3 en AI voor NL schijnt daarbij geactiveerd te worden. De update schijnt wel bij de dealer uitgevoerd te moeten gaan worden en is dus niet via OTA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

_birdie_ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Volgens dealer komt er in Februarie / Maart een grote update voor de KIA EV3 en AI voor NL schijnt daarbij geactiveerd te worden. De update schijnt wel bij de dealer uitgevoerd te moeten gaan worden en is dus niet via OTA.
Dan is het mogelijk slim dit te combineren met het plaatsen van de trekhaak, voor diegenen bij wie dit nog niet is gebeurd en wacht op de leveringen in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:42
Check, levering en trekhaak staat voor binnenkort genoteerd, ik zal ze ook gelijk polsen naar de update, als het zover is.
Volgens bron 1 is levering om en nabij 28 februari, bron 2 zegt dat het medio maart wordt, en de dealer laat nog niets meer los dan dat de auto door de importeur gelost is, dus waarschijnlijk bij de haven staat om vervoerd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogo70
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:51
Geen achterruit/spiegel verwarming bij gepland vertrek.

Als ik een vertrektijd instel zie ik dat de auto wel voorverwarmd naar de ingestelde temperatuur.
en ook de voorruitverwarming staat aan de achterruit en spiegels worden echter niet ontdooit terwijl dit wel aanstaat. Als ik de klimaatregeling gewoon bij remote aanzet staan ze wel aan.
Zijn er meer EV3 rijders die dit ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Rogo70 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:46:
Geen achterruit/spiegel verwarming bij gepland vertrek.

Als ik een vertrektijd instel zie ik dat de auto wel voorverwarmd naar de ingestelde temperatuur.
en ook de voorruitverwarming staat aan de achterruit en spiegels worden echter niet ontdooit terwijl dit wel aanstaat. Als ik de klimaatregeling gewoon bij remote aanzet staan ze wel aan.
Zijn er meer EV3 rijders die dit ervaren?
Klopt, dit viel mij vanochtend ook voor de 2e keer op. De verwarming op achterruit en buitenspiegels is wel dusdanig effectief dat het in no time weg is nadat je op de knop drukt binnen...dus ik stoor me er niet heel erg aan. Maar vreemd is het wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
Nog een aardig filmpje door de Italianen, met een hoop EV's -- de EV3 komt er niet slecht uit :) wel gunstige weersomstandigheden (zonnetje, 15 graden)

YouTube: I CONSUMI REALI di 12 auto elettriche 🔋 La PROVA 2025 (Alfa Junior, ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04NNchwpHTMFn_cFXGi95_68H44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l6DVoWlCldxUSFNhteRsoWEB.png?f=fotoalbum_large

Ik zit zelf nogal in de twijfelmodus of de extra range van de 83kWh me +/- 80 euro per maand waard is. Heb 't 95% van de tijd niet nodig, maar in de winter op lange reizen... maar goed, is 1000 euro per jaar voor worst case een uurtje extra aan de snellader op een lange reis... ah well, heb nog even om te kiezen

[ Voor 17% gewijzigd door Terranca op 14-02-2025 14:33 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 71 Laatste