Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-10 16:25
koelkast schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:20:
Hoe doen jullie dat trouwens (bij particuliere aanschaf) met de verzekering? Kia heeft zelf een redelijke aanbieding (70 euro) voor allrisk (met 3 of 5 jaar nieuwwaarde regeling). Maar ik zie ook wel wat goedkopere opties met 1 jaar nieuwwaarde regeling (62 euro).

Tot dusver altijd wa+ gedaan bij tweedehands, vandaar mijn vraag. Heb verder nooit wat gehad tot nu toe (15 jr schadevrij)
Ik heb mijn 18 jaar oude auto nog steeds all-risk verzekerd : ik heb 80% no-claim, het premieverschil tussen all-risk en casco is niet zo groot echter als ik zelf de auto plat rijd krijg ik tenminste nog de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
koelkast schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:20:
Hoe doen jullie dat trouwens (bij particuliere aanschaf) met de verzekering? Kia heeft zelf een redelijke aanbieding (70 euro) voor allrisk (met 3 of 5 jaar nieuwwaarde regeling). Maar ik zie ook wel wat goedkopere opties met 1 jaar nieuwwaarde regeling (62 euro).

Tot dusver altijd wa+ gedaan bij tweedehands, vandaar mijn vraag. Heb verder nooit wat gehad tot nu toe (15 jr schadevrij)
Bij Allianz direct was ik met vier jaar nieuwwaarde 52 euro pm kwijt en 0 euro eigen risico; vorig jaar stormschade gehad en netjes geregeld door ze :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 21:29
Sinds afgelopen vrijdag ook de EV3 LR GT-Line in Shale Grey bij ons op de oprit.

Toffe bak, heb er al een aantal stukken mee gereden, rijdt super.
Comfortabel, goed ingedeeld dashboard, rap genoeg (komend uit een Model 3 LR) en vooral: heel ruim!
Voor hoe relatief klein 'ie is, vind ik dat de kofferbakruimte en zitruimte achter perfect is, ook met een kleine van 6 maanden. Vele malen beter dan de Model 3.

De enige irritaties tot dusver;
- Ik kan de Kia Connect app niet koppelen. Uberhaupt zit deze optie niet in het menu. De ingebouwde navigatie werkt ook niet (Maps via CarPlay wel). Ik vermoed dat er software of hardwarematig iets niet goed is ingesteld. De dealer is op de hoogte en ik zou snel wat moeten horen.
- De piepjes voor dat ik mijn ogen op de weg moet houden. Maar dat heeft met EU regelgeving te maken. Ik koop zo snel mogelijk een passend kapje of tape de sensor af, denk ik.
- Ik dacht even dat de sleutel niet goed werkte, want ik kon de auto soms niet naar drive schakelen. Maar er is blijkbaar een verschil tussen "drive mode" en "power on" mode. Je moet de rem indrukken voordat je de 'EV ON' knop indrukt. Als je dat niet doet en alleen de knop indrukt, gaat ie naar "power on" modus en gebeurt er niks als je probeert te schakelen. Leermomentje maar niet intuitief.

Over het algemeen heel tevreden met de auto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCHDaNCtIOgjKP6U4NdDeLMnMVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG9HIXgUVI5N25x5w3YZD4FP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:44
Destralak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
- Ik dacht even dat de sleutel niet goed werkte, want ik kon de auto soms niet naar drive schakelen. Maar er is blijkbaar een verschil tussen "drive mode" en "power on" mode. Je moet de rem indrukken voordat je de 'EV ON' knop indrukt. Als je dat niet doet en alleen de knop indrukt, gaat ie naar "power on" modus en gebeurt er niks als je probeert te schakelen. Leermomentje maar niet intuitief.
Is standaard in een automaat en een EV is natuurlijk een automaat. Ik heb nu nog een automaat ICE en de rem intrappen als ik instap is een reflex na zoveel jaar. Deed ik bij de proefrit van de EV3 ook dus ging meteen aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-10 19:20
Ericjooo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Bij Allianz direct was ik met vier jaar nieuwwaarde 52 euro pm kwijt en 0 euro eigen risico; vorig jaar stormschade gehad en netjes geregeld door ze :)
Moet je bij Allianz direct ook nog een alarm systeem laten installeren in de EV3 bij een allrisk dekking? Ik kan alleen maar vinden dat er een alarm klasse 1systeem (startblokkering) op de auto zit, is dat genoeg?

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:38
Ericjooo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:38:
[...]

als ik dat configureer kom ik tot het dubbele .. kan natuurlijk aan aantal factoren liggen (woonplaats/leeftijd/schadevrije jaren).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Welke laadpaal(prive) is nu raadzaam om te nemen?
EV3 gebruiken als thuisbatterij is wenselijk, terugleveren aan energieleverancier niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-10 21:11

Coffee

Coffee

Net toch maar weer even gebeld over de levering van mijn A+ LR met vaste trekhaak (besteld in juli). Hij is al sinds week 51 in Nederland, maar staat nog in de haven. Verwachtte levering is eind januari, mogelijk pas februari. De trekhaak zal er nog niet onder zitten, want Kia zal pas vanaf week 9 de onderdelen uitleveren aan de dealers.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-10 19:20
Coffee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:52:
Net toch maar weer even gebeld over de levering van mijn A+ LR met vaste trekhaak (besteld in juli). Hij is al sinds week 51 in Nederland, maar staat nog in de haven. Verwachtte levering is eind januari, mogelijk pas februari. De trekhaak zal er nog niet onder zitten, want Kia zal pas vanaf week 9 de onderdelen uitleveren aan de dealers.
Hebben ze nog wat gezegd over hoe ze omgaan met de bpm verhoging ( indien niet lease/ particuliere aankoop)?

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

pati schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Hebben ze nog wat gezegd over hoe ze omgaan met de bpm verhoging ( indien niet lease/ particuliere aankoop)?
Niet gevraagd, want in mijn geval gaat het om een Lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04:09
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de lichtsensor van de EV3? Ik heb vandaag in de stromende regen weer zeer veel auto’s zien rijden met alleen dagrijverlichting aan, dus zonder achterlichten.
Ik neem aan dat het bij de EV3 ook weer niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:45

DEVegg

DEVegg

RonaldPr schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:13:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de lichtsensor van de EV3? Ik heb vandaag in de stromende regen weer zeer veel auto’s zien rijden met alleen dagrijverlichting aan, dus zonder achterlichten.
Mijn huidige Niro HEV (2020) doet het anders best aardig. Alleen in heel fijne motregen dat flink doorzet gaat het wel eens mis. Het kan dus meevallen. Het is echter wel goed om als rijder te beseffen dat het niet goed kan gaan. Ik was er ooit ook zo een :X

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:58

[ Voor 51% gewijzigd door DeJurist op 06-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 09:48
19,2 kw per 100km valt wel mee gezien het feit dat het buiten 2 graden boven nul is en hij rijdt op 19 inch winterbanden. In de zomer zou je op 15 of 16 kw per 100 km uit moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-10 22:14

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

De titel (disapointing results!) doet het ergste vermoeden maar na het zien van de complete video vind ik het best meevallen.
* Range/verbruik: realiseer je dat de auto op 19 inch en winterbanden staat. Buitentemperatuur was 2 graden. Ik durf te beweren dat als deze test in de zomer was gedaan dat er een andere titel boven de video had gestaan. Feit blijft dat ev’s in de wintermaanden meer consumeren.
* Geluid. Gemiddeld maar behoorlijk stil bij 100 km/u tov de rest!
* Laadcurve: de betrekkelijk lage laadsnelheid bij het snelladen is voor mij nog een dingetje. Ben echter verrast door de prima laadcurve!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V16SHkygE-TgJa42Ke5I3A458S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsOxQRYK0oyzCQDTAHrR2MI2.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10 19:12
Leuk, weer een EV3 filmpje om te bekijken! Ben benieuwd. Laadcurve ziet er echt meer dan prima uit.
@Destralak -> welke laadpaal heb je aan de muur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:35
Weet iemand of het mogelijk is om de auto voor te verwarmen bij koudweer vanuit de app? Ook als de auto niet aan een laadpaal staat?
Dit zodat je in een warme auto stapt of zomers in een koele auto. Mijn huidige Opel Corsa-E kan dit wel, ik ben benieuwd of dit bij de EV3 ook kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 09:56

aip

ftpfreak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:42:
Weet iemand of het mogelijk is om de auto voor te verwarmen bij koudweer vanuit de app? Ook als de auto niet aan een laadpaal staat?
Dit zodat je in een warme auto stapt of zomers in een koele auto. Mijn huidige Opel Corsa-E kan dit wel, ik ben benieuwd of dit bij de EV3 ook kan.
Vanmiddag die van ons opgehaald (EV3 Shale Grey GT Plusline). Nog niet zelf in gereden (hij is van mevrouw, ik speel er van het weekeinde wel eens mee), maar als ik de app goed begrijp kan dat inderdaad, opwarmen vanuit de app, vanaf de batterij.

Update: ik kan inmiddels bevestigen dat het gewoon via de app werkt, ook als de auto niet aan de laadpaal staat. Vanmorgen was de auto warm bij vertrek.

[ Voor 10% gewijzigd door aip op 07-01-2025 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 22:25
Dit filmpje gaat het hele infotainment system door inclusief de app. Je kan inderdaad het interieur voorverwarmen vanuit de app.

YouTube: Kia EV3 - Detailed Look at the Dash, Driver Display, Steering Wheel...

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Weet iemand hoe hoog de voorkant van de auto is ? Mijn laadpaal moet hoger dan de voorkant worden geplaatst zodat ik er bij het inparkeren niet tegenaan kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
DEVegg schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Mijn huidige Niro HEV (2020) doet het anders best aardig. Alleen in heel fijne motregen dat flink doorzet gaat het wel eens mis. Het kan dus meevallen. Het is echter wel goed om als rijder te beseffen dat het niet goed kan gaan. Ik was er ooit ook zo een :X
Het blijft raar dat het licht niet aangaat wanneer de ruitenwissers gebruikt worden, en inderdaad het gros van de bestuurders heeft geen idee dat ze zonder achterlichten rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
RonaldPr schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:13:
Ik verwacht eigenlijk dat als je DRL gebruikt de achterlichten ook gewoon branden. Dat is op onze e208 ook zo en ik vind dat het ook zo hoort. Heeft de EU dit niet vast gelegd in een regel?

Ik heb wat oudere auto's gehad waarbij DRL idd alleen aan de voorkant aan stond maar dacht dat dit bij nieuwere auto's al niet meer zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Laatst online: 22-08 17:52
pati schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Moet je bij Allianz direct ook nog een alarm systeem laten installeren in de EV3 bij een allrisk dekking? Ik kan alleen maar vinden dat er een alarm klasse 1systeem (startblokkering) op de auto zit, is dat genoeg?
Klopt, dat is genoeg voor een auto tot 60000 euro meen ik

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Ericjooo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:42:
[...]

Klopt, dat is genoeg voor een auto tot 60000 euro meen ik
Dat ligt volgens mij ook aan de polis, collectiviteitsarrangementen, etc. Onze BMW 230i cabrio van (nieuwwaarde) 75k heeft bijvoorbeeld ook alleen een af-fabriek alarm (wel klasse 3) en is ook bij Allianz verzekerd, dus volgens mij kun je niet een algemeen vast bedrag noemen. Maar voor de EV3 hebben we inderdaad ook geen extra voorwaarden van Allianz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:46
pati schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:38:
[...]

AllianzDirect
Als er alarmeisen gelden voor jouw autoverzekering, vind je die bij Allianz Direct al tijdens het aanvragen van de autoverzekering, bij het kiezen van de dekking. Autoverzekering gekozen en afgesloten? Dan zijn de eisen – indien aanwezig – ook nog vermeld op je polisblad onder het kopje ‘Diefstalbeveiliging’. Staat er niks vermeld over alarmeisen? Dan is voor jouw auto geen extra beveiliging nodig. Zo weet je dus altijd direct waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:39
mm.kool schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:05:
[...]

De titel (disapointing results!) doet het ergste vermoeden maar na het zien van de complete video vind ik het best meevallen.
* Range/verbruik: realiseer je dat de auto op 19 inch en winterbanden staat. Buitentemperatuur was 2 graden. Ik durf te beweren dat als deze test in de zomer was gedaan dat er een andere titel boven de video had gestaan. Feit blijft dat ev’s in de wintermaanden meer consumeren.
* Geluid. Gemiddeld maar behoorlijk stil bij 100 km/u tov de rest!
* Laadcurve: de betrekkelijk lage laadsnelheid bij het snelladen is voor mij nog een dingetje. Ben echter verrast door de prima laadcurve!

[Afbeelding]
Die grafiek vertekend wel erg. Gaat maar tot 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Allianz =| Allianz Direct (raar genoeg). Zelfde concern, maar historisch twee verschillende verzekeraars (Allianz Direct was Allsecur), en dat merk je bijvoorbeeld nogsteeds als je voor bepaalde producten de klantenservice belt.

[ Voor 3% gewijzigd door aip op 07-01-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
aip schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Allianz =| Allianz Direct (raar genoeg). Zelfde concern, maar historisch twee verschillende verzekeraars (Allianz Direct was Allsecur), en dat merk je bijvoorbeeld nogsteeds als je voor bepaalde producten de klantenservice belt.
Aha, bijzonder ja. Maar ook bij Allianz zelf lees ik een soortgelijke omschrijving, alleen loopt daar alles nog via een tussenpersoon.
Voor sommige auto’s en dekking vragen we extra diefstalbeveiliging. Dit geven we bij je adviseur aan wanneer je de verzekering aanvraag. Het staat ook op je polisblad onder het kopje “Diefstalbeveiliging”. Wanneer het niet op je polisblad staat, is voor jouw auto geen extra beveiliging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-10 22:14

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

twowheeler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:51:
[...]

……..en hij begint bij 10%. In de video gaat het om de 10-80% vulling/curve. De meeste snellaadsessies zijn nl van 10 tot 80%. Na 80% zakt de laadsnelheid dusdanig dat er van snelladen nauwelijks meer sprake is.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:51:
[...]

Dat heeft toch niets met vertekenen te maken. De meeste snellaadsessies gaan van 10-80% zoals @mm.kool ook aangeeft. Kia zegt van 10-80% te laden in 31 minuten. Dat hebben ze getest. Wat blijkt, hij doet er 40 seconden langer over. Geen slechte prestatie bij de gegeven temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
AtlAntA schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat als je DRL gebruikt de achterlichten ook gewoon branden. Dat is op onze e208 ook zo en ik vind dat het ook zo hoort. Heeft de EU dit niet vast gelegd in een regel?

Ik heb wat oudere auto's gehad waarbij DRL idd alleen aan de voorkant aan stond maar dacht dat dit bij nieuwere auto's al niet meer zo is?
Nee, bij de meeste auto’s branden de achterlichten niet mee. Er zijn wel wat merken die het wel doen, volgens mij Renault en Volvo. Maar kijk maar om je heen bij een donkere regendag hoeveel er zonder juiste verlichting rijden.
De EU heeft het dus alleen voor verplicht en dat is heel raar.

Bij de Kia EV9 branden ook de achterlichten niet, belachelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldPr op 07-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 21:29
slagroomsoes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:42:
Leuk, weer een EV3 filmpje om te bekijken! Ben benieuwd. Laadcurve ziet er echt meer dan prima uit.
@Destralak -> welke laadpaal heb je aan de muur hangen?
NewMotion Home Advanced in donkergrijs.
Is 5 jaar geleden geïnstalleerd via mijn leasebedrijf.

Is een prima 3-fase laadpaal, ziet er goed uit en is robuust, maar heeft bijv geen smarthome integratie.
Als ik opnieuw er een zou moeten plaatsen zou ik een andere paal overwegen, want tegenwoordig zijn er wellicht betere beschikbaar, zowel qua prijs/kwaliteit verhouding als qua smarthome features.

Er is een laadpaal topic op GoT waar goede info te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
deejeebv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Dat heeft toch niets met vertekenen te maken. De meeste snellaadsessies gaan van 10-80% zoals @mm.kool ook aangeeft. Kia zegt van 10-80% te laden in 31 minuten. Dat hebben ze getest. Wat blijkt, hij doet er 40 seconden langer over. Geen slechte prestatie bij de gegeven temperaturen.
Het maakt vergelijken op beeld met andere auto's wat ingewikkeld als je bijvoorbeeld op Fastned naar de curves kijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
RonaldPr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Nee, bij de meeste auto’s branden de achterlichten niet mee. Er zijn wel wat merken die het wel doen, volgens mij Renault en Volvo. Maar kijk maar om je heen bij een donkere regendag hoeveel er zonder juiste verlichting rijden.
De EU heeft het dus alleen voor verplicht en dat is heel raar.

Bij de Kia EV9 branden ook de achterlichten niet, belachelijk.
Soms kan je dit via ODB nog instellen (of laten doen). Bij Ford bijvoorbeeld kan dit als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
twowheeler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Soms kan je dit via ODB nog instellen (of laten doen). Bij Ford bijvoorbeeld kan dit als ik me niet vergis.
Wel grappig, onze dorpsgarage beweert dat de achterlichten zelfs niet aan mogen bij drl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

RonaldPr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Wel grappig, onze dorpsgarage beweert dat de achterlichten zelfs niet aan mogen bij drl.
Tijd voor een opfriscursus voor de dorpsgaragist ;)

Dat was wel zo, maar die regel is in 2015 geschrapt. Vanaf dat jaar mag het wel, maar is het niet verplicht. Waanzin wat mij betreft, wat heeft het nou voor nut achter geen licht te voeren, maar soit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Als ze maar uit gaan als de auto uit gaat dan laat ik ze standaard gewoon aan. Denk dat je daarmee zo goed als alle situaties (op mist na) wel afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:50
Bij VAG auto's kun je de 'Scandinavische modus' instellen, dan branden de achterlichten ook met dagrijverlichting. In Scandinavië is het namelijk verplicht om ook overdag zowel voor als achterlichten aan te hebben.

Wellicht kan dit bij de KIA ook geactiveerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 22:36
Welke Kia app(s) gebruiken jullie eigenlijk? Ik zie dat er verschillende beschikbaar zijn (al dan niet tegen maandelijkse betaling)

* "MijnKia" app,
* "Kia Connect" app,
* "Connected car" app.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Sterker nog, je kunt tot stoelverwarming aan toe alles instellen, temperatuurregeling, ontwaseming en per stoel de intensiteit...

Inmiddels ook nog wat kortere ritten gevoerd met - in de auto - verbruik wat overeenkomt met acceptabele waarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoX8Y89lQ027eRWo9UEy4Xd9EjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH8VZdW8WY6pf7IIfUXYnkuf.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien dat het electronica verbruik bij stilstaan ( auto bestuderen) én het vochtige weer (verwarmen/ontwasemen) en passagiers met allemaal stoelverwarming aan best vertekenden.

Snap nog steeds niks van het verschil tussen de app en de waarden in de auto.

Vandaag ook de eerste andere EV3 gezien in de wijk, Terracotta staat m ook best goed ( maar Frost Blue beter ;) ).

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Shmoozer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:47:
Welke Kia app(s) gebruiken jullie eigenlijk? Ik zie dat er verschillende beschikbaar zijn (al dan niet tegen maandelijkse betaling)

* "MijnKia" app,
* "Kia Connect" app,
* "Connected car" app.
"Mijn Kia" is een app uitgegeven door KIA Nederland. Die app was nodig voor de e-Niro en daar kon je alleen maar wat basisinformatie in zien zoals de kilometerstand en het batterijpercentage. Het laatste jaar moest je zelfs voor het zien van het rijbereik in kilometers de app upgraden.

De EV3 maakt gebruik van de KIA Connect app en daar zit gelukkig alle functionaliteit kosteloos in. En hopelijk blijft dat zo!

[ Voor 17% gewijzigd door Twee Dee op 07-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Twee Dee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:09:
[...]

"Mijn Kia" is een app uitgegeven door KIA Nederland. Die app was nodig voor de e-Niro en daar kon je alleen maar wat basisinformatie in zien zoals de kilometerstand en het batterijpercentage. Het laatste jaar moest je zelfs voor het zien van het rijbereik in kilometers de app upgraden.

De EV3 maakt gebruik van de KIA Connect app en daar zit gelukkig alle functionaliteit kosteloos in. En hopelijk blijft dat zo!
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de app de eerste 7 jaar gratis werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

BBKing schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de app de eerste 7 jaar gratis werkt
Als ik in de app in de account-info kijk zie ik bij ons inderdaad een einddatum van 6 januari 2032. Dus dat klopt. Of je daarna kan verlengen..... geen idee. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
@Twee Dee kan jij misschien bevestigen of de achterlichten aan of uit blijven bij drl omstandigheden? En als ze uit blijven hoe snel ze aangaan bij wat slechter zicht?

Alhoewel het laatste moeilijk te testen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

AtlAntA schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:
@Twee Dee kan jij misschien bevestigen of de achterlichten aan of uit blijven bij drl omstandigheden? En als ze uit blijven hoe snel ze aangaan bij wat slechter zicht?

Alhoewel het laatste moeilijk te testen is.
Ik kan alleen bevestigen dat als je ('s avonds) handmatig de drl aanzet, er achter ook lichten branden. Dat doet vermoeden dat dat overdag ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

De achterlichten gaan volledig mee met dimlicht, dus overdag met voldoende licht in stand "auto":
Drl aan, dimlicht uit, achterlichten uit. Net even getest. De EV3 waar ik overdag achter reed had ook de achter verlichting uit staan (was overdag).

Dus bij slecht weer desnoods zelf even de verlichting aan zetten ja. Moet zeggen dat de Niro al redelijk goed zelf bij duister regenachtig weer inschakelde. Bij twijfelgevallen deed ik het altijd wel zelf.

Wat nieuw is in de EV3 tov de oude Niro: als je in de auto wacht om iemand op te halen en dimlicht staat op "off" terwijl de auto in Park staat, gaan ook de drl uit.
Die gaan automatisch weer aan als je de auto in Drive zet. Bij de Niro ging de drl nooit uit als je stilstond in P tenzij je de auto uit zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
aip schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Ik kan alleen bevestigen dat als je ('s avonds) handmatig de drl aanzet, er achter ook lichten branden. Dat doet vermoeden dat dat overdag ook zo is.
Drl kun je niet handmatig aanzetten.
Dimlicht wel en dan branden de achterlichten wel.
Bij regen dus altijd handmatig het dimlicht aanzetten, de lichtsensor schakelt pas de verlichting aan als het al bijna donker is maar niet bij een flinke regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

RonaldPr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:06:
[...]

Drl kun je niet handmatig aanzetten.
Dimlicht wel en dan branden de achterlichten wel.
Bij regen dus altijd handmatig het dimlicht aanzetten, de lichtsensor schakelt pas de verlichting aan als het al bijna donker is maar niet bij een flinke regenbui.
Als ik aan de knop draai gaat het achtereenvolgens van uit-auto-stadslicht-gedimd groot. En dan duwen voor grootlicht. Als de stand na auto volgens jou geen stadslicht is, dan hoor ik graag wat het wel is. Dat is in ieder geval de stand die ik gisteravond bedoelde. Meer standen heb ik niet ontdekt?

[ Voor 7% gewijzigd door aip op 08-01-2025 07:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Het maakt vergelijken op beeld met andere auto's wat ingewikkeld als je bijvoorbeeld op Fastned naar de curves kijkt
Was getriggerd door jouw opmerking en ben eens gaan kijken bij Fastned. Zie https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht

Van elk EV merk de charging grafiek, en dan zie je pas echt hoe bijzonder de grafiek van de EV3 is! Vergelijk bijvoorbeeld maar eens met Tesla model 3 of model S, dan is die vlakke grafiek van de Kia echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
aip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:09:
[...]

Als ik aan de knop draai gaat het achtereenvolgens van uit-auto-stadslicht-gedimd groot. En dan duwen voor grootlicht. Als de stand na auto volgens jou geen stadslicht is, dan hoor ik graag wat het wel is. Dat is in ieder geval de stand die ik gisteravond bedoelde. Meer standen heb ik niet ontdekt?
Ik begreep dat je het over de auto stand had, dan brand alleen de drl en geen achterlicht ook bij regen en mist. De stand stadslicht is vind ik achterhaald, zet hem dan gelijk op dimlicht het verbruikt nauwelijks meer energie en je bent veel beter zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

RonaldPr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Ik begreep dat je het over de auto stand had, dan brand alleen de drl en geen achterlicht ook bij regen en mist. De stand stadslicht is vind ik achterhaald, zet hem dan gelijk op dimlicht het verbruikt nauwelijks meer energie en je bent veel beter zichtbaar.
Dat ben ik met je eens. De vraag is alleen: als ie op auto staat, wat doet de auto dan? Alleen voor of ook achter (dus gewoon gedimd groot). Ik meen nu te denken het laatste. Gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

BBKing schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:44:
[...]

Was getriggerd door jouw opmerking en ben eens gaan kijken bij Fastned. Zie https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht

Van elk EV merk de charging grafiek, en dan zie je pas echt hoe bijzonder de grafiek van de EV3 is! Vergelijk bijvoorbeeld maar eens met Tesla model 3 of model S, dan is die vlakke grafiek van de Kia echt anders.
Inderdaad, de piek in laadvermogen zegt eigenlijk maar heel weinig over hoe snel een auto, telefoon, of wat dan ook kan laden. Het belangrijkste is dat de area under curve zo groot mogelijk is, omdat dit bepaalt hoeveel energie er in een tijd x geladen wordt. Ook met een hele 2-3x hogere piek kan de AUC lager zijn dan wanneer het maximum over een langere periode wordt vastgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
aip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Dat ben ik met je eens. De vraag is alleen: als ie op auto staat, wat doet de auto dan? Alleen voor of ook achter (dus gewoon gedimd groot). Ik meen nu te denken het laatste. Gelukkig.
Nee, op de auto stand brand overdag en bij regen en slecht zicht alleen de dagrijverlichting voor, achter is uit.
Inschakelen van de verlichting in de autostand gebeurt veel te laat dus moet je het handmatig op dimlicht zetten.

Let maar eens op hoeveel auto’s in de stromende regen of bij mist geen achterlicht aan hebben, ik schat de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Heeft de EV3 een accu voorverwarm-functie zodat je direct met 135kW kan snelladen (bij de long range en met 100kW bij de standard range)? En hoe werkt die functie, alleen met navigeren naar een snellader?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Twee Dee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik zal straks even kijken of die setting aanwezig is. Wat je in mijn screenshot verder hierboven ziet is dat er bij mij in ieder geval geen batterij onderhoud bij zit.

Wel nog een flinke discrepantie tussen wat de app toont en de cijfers in de auto. De app zit dichter bij wat ik met mijn rijgedrag zou verwachten.

[Afbeelding]
Dit is het menu bij EV settings, wel conditionering voordat je wilt snelladen, geen wintermodus.
Hier staat je antwoord voor opwarmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:34
aip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:09:
[...]

Stadslicht is meer parkeerlicht en dan brand altijd voor en achter. Maar dat is niet hetzelfde als DRL. Bij de meeste auto’s dimt de drl zelfs een beetje als je stadslicht aanzet. Om echt mee te rijden is het dus niet de beste stand.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 16:52
Twee Dee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:14:
Vanmorgen één van de eerste EV3s mogen ophalen, kenteken inderdaad GZ:

[Afbeelding]

Eerste indruk geweldig. En ja, heel de tijd piepjes, zeker omdat je tóch nog wat meer naar het schermpje (en de auto) aan het kijken bent. En ja gewoon veilig gereden en thuisgekomen ;)

Nu is er één ding wat me nog niet is gelukt - de spiegels zouden bij het achteruitrijden om moeten kunnen klappen, dat had de Niro ook en volgens de handleiding zit dat ook op de EV3. Nu moest je daarvoor eerst P, dan de spiegel op L of R en dan in de achteruitstand de spiegel verstellen. Als ik dat doe dan blijft die stand de standaard stand. Iemand een gouden tip? Is wel een handige setting met die 19" velgen :X
Gefeliciteerd !
Welke "accessoires" heb je meegeleverd gekregen? Een laadkabel neem ik aan.Ook de adapter voor op de laadpoort voor de V2L? En eerder al begrepen dat er geen granny charger mee wordt geleverd, klopt dat?

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:41
Om op de discussie over DRL en regenweer verder te gaan: bij VAG heb je een optie in de autosettings om verlichting automatisch in te schakelen als de regensensor de ruitenwissers activeert. Misschien ook een optie?

Mijn vorige bedrijfswagen (BMW X1 U11) die reed standaard met achterlichten aan in DRL modus (maar dat kon manueel uit, al snap ik niet waarom iemand dat uberhaupt zou willen).

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

jebman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Gefeliciteerd !
Welke "accessoires" heb je meegeleverd gekregen? Een laadkabel neem ik aan.Ook de adapter voor op de laadpoort voor de V2L? En eerder al begrepen dat er geen granny charger mee wordt geleverd, klopt dat?
Dank! Ook vandaag is het een fijne auto en krijg ook positieve reacties van anderen, de auto én de kleur.

Precies die accesoires die je noemt, een laadkabel (Mennekes) en de V2L adapter. Zal het zelf niet gebruiken maar was wel verrast door de locatie: ik zou de aansluiting ergens in de kofferbak verwachten maar die zit in de achterbank verwerkt.

Granny charger (Schuko) idd niet meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Tomskii5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:27:
Om op de discussie over DRL en regenweer verder te gaan: bij VAG heb je een optie in de autosettings om verlichting automatisch in te schakelen als de regensensor de ruitenwissers activeert. Misschien ook een optie?
Dat zou mooi zijn, na hoe lang schakelt het weer uit?
Ik neem aan dat bij miezer regen de verlichting niet steeds aan en uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:41
RonaldPr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Dat zou mooi zijn, na hoe lang schakelt het weer uit?
Ik neem aan dat bij miezer regen de verlichting niet steeds aan en uitschakelt.
In mijn ervaring (en was op BMW ook zo) blijven ze aan zolang de wagen een automatische wisbeweging maakt, de exacte tijd nadien ken ik niet. Een aantal minuten denk ik :)! (nooit op gelet of opgezocht, maar het was idd niet meteen)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:38
Twee Dee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Precies die accesoires die je noemt, een laadkabel (Mennekes) en de V2L adapter. Zal het zelf niet gebruiken maar was wel verrast door de locatie: ik zou de aansluiting ergens in de kofferbak verwachten maar die zit in de achterbank verwerkt.

V2L adapter moet je toch “gewoon” in de laadpoort drukken? Er zit standaard in de achterbank indd een 220 stekker.

Ik moet nog even wachten op mijn EV3 (GT line Plus) Shale Grey. Komt als het goed is eind februari….. (duurt lang)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
[...]

Dank! Ook vandaag is het een fijne auto en krijg ook positieve reacties van anderen, de auto én de kleur.

Met V2L adapter bedoel ik het opzetstuk voor op de laadpoort. Wordt die meegeleverd?

Wat zou er gebeuren als je een te zwaar apparaat op het stopcontact of via de adapter op de laad poort aansluit? Ik dacht om op reis een nespresso te kunnen zetten maar volgens mij vraagt dat te veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
jebman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Wat zou er gebeuren als je een te zwaar apparaat op het stopcontact of via de adapter op de laad poort aansluit? Ik dacht om op reis een nespresso te kunnen zetten maar volgens mij vraagt dat te veel stroom.
Ik zag een tijdje geleden op youtube een Engelse review en die kerel ging vrolijk een kopje Britse thee zetten met zijn waterkoker op de "strijkplank" in de EV3. Dus kan me niet voorstellen dat een Nespresso machientje direct alle stoppen eruit laat klappen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Soepie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:46:
[...]

V2L adapter moet je toch “gewoon” in de laadpoort drukken? Er zit standaard in de achterbank indd een 220 stekker.
Ah je hebt gelijk!
[...]

Met V2L adapter bedoel ik het opzetstuk voor op de laadpoort. Wordt die meegeleverd?
Ja die wordt meegeleverd. Maar niet voor aansluiting op de achterbank dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:40
V2L adapter vanaf de GT LINE. Dit soort zaken staan allemaal in de folder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• slagroomsoes
Ik heb al een Nespresso Essenza Mini gekocht voor in de EV3. Tenminste fatsoenlijke koffie onderweg (tijdens laadpauzes, niet onder het rijden;)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slagroomsoes
Zojuist online gezet op het kanaal van InstaAutovlog op Youtube; 1800km in de Kia EV3.

https://www.youtube.com/watch?v=6z3DjKQEL5I

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb deze besteld.
Vrijdag kan ik testen of hij werkt. Ik krijg een Plus, dus de V2L adapter is niet standaard meegeleverd. Die van Kia vind ik te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davyschekkerman
  • Laatst online: 13-09 08:11
deejeebv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:52:
Ik heb deze besteld.
Vrijdag kan ik testen of hij werkt. Ik krijg een Plus, dus de V2L adapter is niet standaard meegeleverd. Die van Kia vind ik te duur.
Thanks voor het delen.
Erg benieuwd naar je bevindingen! Ik kreeg vandaag te horen dat ik volgende week zaterdag mijn Plus mag ophalen(ipv de eerder verwachtte leverdatum van 26-3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
davyschekkerman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Thanks voor het delen.
Erg benieuwd naar je bevindingen! Ik kreeg vandaag te horen dat ik volgende week zaterdag mijn Plus mag ophalen(ipv de eerder verwachtte leverdatum van 26-3).
Jaloers!!! Wij wachten nog steeds, eind januari in de haven, februari ergens bij de dealer, verwacht pas 2e helft februari uitgeleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Een Nespresso kan ik zelfs op de camping gebruiken op 6 ampere. Veel meer dan 1200-1400 watt trekt zo'n ding niet. Ook mijn elektrische pizza oven kan ik straks op de ev3 aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

[...]

Welke variant had je ook alweer? Vziw zit de V2L adapter alleen bij de GT Line en hoger.

De adapter steek je aan de buitenkant in de laadpoort. Bij de achterbank zit al een kant en klaar stopcontact, en heb je geen adapter nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 08-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

[...]

Het stopcontact levert 16A bij 230v, oftewel 16*230=3.680 watt (3,6kW). Dat is gewoon het volledige vermogen dat je thuis ook beschikbaar hebt op een enkel stopcontact.

Als je echt zou willen kan je er zelfs een frituurpan en koffiezetapparaat tegelijk op aansluiten. Je zult niet snel tegen limieten aanlopen. Je kan er bijvoorbeeld ook een inductieplaat op aansluiten, dat is prettig koken op vakantie :)

[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 08-01-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

deejeebv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:52:
Ik heb deze besteld.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik zou zelf eerder kiezen voor een kabel variant, die je uitrolt tot in een tent o.i.d. Dat de CCS plug tegen water kan geloof ik wel, maar ik vertrouw schuko niet helemaal in de regen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:00
Coffee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Als je echt zou willen kan je er zelfs een frituurpan en koffiezetapparaat tegelijk op aansluiten.
Zou het fritesvet er onder het rijden niet overheen klotsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:13
Nieuwe review:
YouTube: 1800 km in de Kia EV3 | Keigoed | maar winterverbruik is achilleshiel

Hij meldt met name wat klachten over verwarming en ontwaseming, hoe zijn de ervaringen hier?

Niet dat het nog uitmaakt, die van ons (GT plus in frost blue) is al besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Zou het fritesvet er onder het rijden niet overheen klotsen?
Naast dat koffiezetapparaat wordt het een bende achterin oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
Coffee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Naast dat koffiezetapparaat wordt het een bende achterin oOo
Dan kan het tafeltje mooi gebruikt worden om de frikadelletjes te snijden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
misschien kan je frietpan Frank vragen een frituur in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
pnieuwla schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:40:
misschien kan je frietpan Frank vragen een frituur in te bouwen
Alleen als hij ook met een oplossing komt voor een aansluiting voor de mayo, curry en waar t bakje met de ui moet komen. Op Alieexpress staat dat ook nog niet

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MGMayer
  • Laatst online: 09-08 21:34
Vandaag ook mijn EV3 in ontvangst mogen nemen! Heel blij mee uiteraard. Advanced plus, SR, green. Besteld in juli.

Meteen een uur in mogen rijden naar huis vanuit Valkenswaard, welliswaar redelijk wat file. Waren ook meteen de eerste meters, besteld uit boekje en alleen de introductie gezien. Rijdt wat mij betreft heerlijk rustig, geen auto die uitnodigd om sportief te rijden al heeft hij koppel genoeg voor dagelijks verkeer. Drempels vielen me heel erg mee, lekker soepel. Je merkt wel als je dan het gas intrapt dat ie m helemaal in zn achterste veren duwt, dan helt hij echt achterover. Afremmen hetzelfde, duwt m'n behoorlijk in zn voorveren. Heel anders dan de Kia Proceed waar ik uit kom, maar natuurlijk ook niet te vergelijken. Sturen is direct, maar niet veel gevoel nog ermee.

Schermen zijn heerlijk, achteruitrij camera enorm scherp en duidelijk, ook in donker en brede kijkhoeken. Ideaal.

Gemis is echt de opbergruimte in middenconsole en opbergvakje voor zonnebril. Onbegrijpelijk dat dat er niet in zit.

Nog paar dingetjes uitzoeken; met i-pedal helemaal tot stilstand krijgen in max stand, dacht dat dat kon? En carwash mode kan ik niet vinden...

De verkoper was in zn nopjes met de EV3. Had er nu 30 geleverd gekregen, volgende 30 eind januari en ze vliegen als warme broodjes.

Tot slot: ik had een ADAS pakket erbij besteld, maar die lijkt er nu niet op te zitten! Hij ging nakijken waar dit mis is gegaan, kwam er bij me op terug. Zeker opletten voor degene die het op de lagere trims bijbestellen. gerectificeert. Zit er wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2tFYCCvgKR5bqbs5l9-glLg70U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3xvsmI7Kniu35kebdLpIWI6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x4MIQBB9I6TAAyoX4xdc689DBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLcVypgznafazWZtpdkjeqjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
pnieuwla schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:22:
Nieuwe review:

Hij meldt met name wat klachten over verwarming en ontwaseming, hoe zijn de ervaringen hier?

Tuurlijk wat buyers bias van mijn kant maar de kachel zo hoog in de winter? En zo te zien ook de gehele cabine verwarmen en niet de stand drivers only gebruiken. Reviewer geeft zelfs ergens aan dat de kachel een tijdje wat te hoog stond en iets te toasty werd.

Komt bij dat dit grofweg dezelfde verbruikscijfers zijn die onze e208 (met wp) ook laat zien in deze tijd van het jaar. Met een beetje efficiënter gebruik van de kachel zonder comfort in te leveren verwacht ik met gemak betere cijfers te krijgen.

Het ontwasem /beslagen ruiten verhaal vind ik wel vervelend. Onze e208 heeft dat ook en elke keer als je ramen aan de binnenkant beslagen zijn wordt er toch een klein laagje residu achter gelaten wat er toch voor zorgt dat je het raam vaker schoon moet maken aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
AtlAntA schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:06:
[...]

Tuurlijk wat buyers bias van mijn kant maar de kachel zo hoog in de winter? En zo te zien ook de gehele cabine verwarmen en niet de stand drivers only gebruiken. Reviewer geeft zelfs ergens aan dat de kachel een tijdje wat te hoog stond en iets te toasty werd.

Komt bij dat dit grofweg dezelfde verbruikscijfers zijn die onze e208 (met wp) ook laat zien in deze tijd van het jaar. Met een beetje efficiënter gebruik van de kachel zonder comfort in te leveren verwacht ik met gemak betere cijfers te krijgen.

Het ontwasem /beslagen ruiten verhaal vind ik wel vervelend. Onze e208 heeft dat ook en elke keer als je ramen aan de binnenkant beslagen zijn wordt er toch een klein laagje residu achter gelaten wat er toch voor zorgt dat je het raam vaker schoon moet maken aan de binnenkant.
Dank. Misschien is het de moeite om een nano coating aan te brengen aan de binnenkant van de ruiten (die normaal gesproken bedoeld is voor buitenkant van voorruit). Geen idee of dat mag / kan, meer een ideetje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Coffee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Welke variant had je ook alweer? Vziw zit de V2L adapter alleen bij de GT Line en hoger.

De adapter steek je aan de buitenkant in de laadpoort. Bij de achterbank zit al een kant en klaar stopcontact, en heb je geen adapter nodig.
Ik heb de GT-line.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aikink
[...]

Precies dit. _/-\o_ (behalve het beslagen ramen probleem, dat heb ik dus helemaal niet of nooit gehad).

Verder kan wat mij betreft iedereen een slag in de rondte l*llen, maar de enige goede vergelijking in de wel of niet warmtepomp is om twee EV3's naast elkaar te zetten. Eentje met en de ander zonder WP, verder identieke versies, gelijke instellingen, bestuurders omstandigheden, route en behandeling tijdens het rijden. 1000km+ rijden, met tussentijdse meetpunten zodat je ook een beeld krijgt bij korte ritten. Die rit een keer in hartje winter uitvoeren, en voor referentie ook in de zomer. Pas dan kunnen we echt wat zeggen of een warmtepomp in deze auto nut heeft, en zo ja wat de terugverdientijd zou zijn.
Dus, wie heeft een lijntje met een (Britse of Duitse) autojournalist? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
[...]

Wat zijn de verbruikscijfers in de video? Zit hier op kantoor en kan niet half uur YouTube gaan zitten kijken ;-) Ben wel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

BBKing schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Wat zijn de verbruikscijfers in de video? Zit hier op kantoor en kan niet half uur YouTube gaan zitten kijken ;-) Ben wel benieuwd!
Bij één rit met een buitentemp van 3-4 graden was dit na de eerste 20 kilometer's zo'n 21-22 kWh / 100km. Bij een tweede rit met een buitentemp van 10-12 graden was dit gedaald naar 16kWh / 100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoubaintoN
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:24
Ik ben juist positief verrast over het verbruik na wat negatieve verhalen en YouTube reviews te hebben gezien. Heb sinds dinsdag de SR Plus (dus 17 inch) en heb ook nog eens zomerbanden. Dat laatste is niet heel handig met dit weer nu maar goed, ik hoef in principe niet de weg op als ik dat niet wil.

Heb nu een kleine 200km gereden en zit op 18kwh/100km. Denk een mix van 80% snelweg en 20% stad. En heb ook nog eens niet bepaald 'eco' gereden. Dus af en toe flink optrekken, stoelverwarming op standje 3, stuurverwarming aan etc. Ik heb wel voornamelijk alleen gereden. Dus driver only voor de climate control. En dan is het dus buiten een graad of 1-2. Soort van worst case scenario voor Nederlandse begrippen denk ik.

Dus die reviewer die al 1800km heeft gemaakt heeft:

1) grotere banden
2) waarschijnlijk winter / allseason banden
3) met meer dan 2 mensen in de auto gezeten (want er klaagden meerdere mensen over kou)
4) een zwaardere auto
5) de verwarming op 22 graden

Waarschijnlijk schelen al deze puntjes 1-3% in het verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door RoubaintoN op 09-01-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulDZC
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-08 16:56
In afwachting van de levering van mijn EV3 Plus Advanced LR en inruil van mijn Niro EV Executive line interessant om dit forum te volgen. De overweging om de Niro EV in ruilen voor de EV3 was naast de langere range vooral de mogelijkheid van V2L en straks V2G/H. De kwaliteit van de EV3 vind ik wat minder dan de Niro EV. V2L voor gebruik met de caravan, die kan er op aangesloten worden. Wat betreft V2G/H heb ik contact opgenomen met KIA Nederland. Deze hebben mijn via mail bevestigd dat ze in overleg zijn met energieleveranciers om dit te realiseren. Ben benieuwd. De benodigde bi-directionele laadpalen zijn al beschikbaar, maar of de protocollen werken is nu nog niet bekend.
Wat betreft de garantie, 10 jaar klinkt interessant. maar 150000 km beperkt het voor mij tot 6 jaar. Bij een eerdere ervaring met KIA garantie is mij wel gebleken dat het tijdig uitvoeren van de onderhoudsbeurten een must is.
Het verbruik van de EV3 lijkt overeen te komen met de Niro EV. Vorig jaar 22000 km waarvan 3000 km gereden met een caravan van 750 kg door Europa inclusief Zwitserland, bergpassen. Gemiddeld verbruik is uitgekomen op 16,4/100. Verbruik met de caravan viel alles mee. Lag rond de 28/100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
PaulDZC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:36:
In afwachting van de levering van mijn EV3 Plus Advanced LR en inruil van mijn Niro EV Executive line interessant om dit forum te volgen. De overweging om de Niro EV in ruilen voor de EV3 was naast de langere range vooral de mogelijkheid van V2L en straks V2G/H. De kwaliteit van de EV3 vind ik wat minder dan de Niro EV. V2L voor gebruik met de caravan, die kan er op aangesloten worden. Wat betreft V2G/H heb ik contact opgenomen met KIA Nederland. Deze hebben mijn via mail bevestigd dat ze in overleg zijn met energieleveranciers om dit te realiseren. Ben benieuwd. De benodigde bi-directionele laadpalen zijn al beschikbaar, maar of de protocollen werken is nu nog niet bekend.
Wat betreft de garantie, 10 jaar klinkt interessant. maar 150000 km beperkt het voor mij tot 6 jaar. Bij een eerdere ervaring met KIA garantie is mij wel gebleken dat het tijdig uitvoeren van de onderhoudsbeurten een must is.
Het verbruik van de EV3 lijkt overeen te komen met de Niro EV. Vorig jaar 22000 km waarvan 3000 km gereden met een caravan van 750 kg door Europa inclusief Zwitserland, bergpassen. Gemiddeld verbruik is uitgekomen op 16,4/100. Verbruik met de caravan viel alles mee. Lag rond de 28/100.
Ik heb het advies gekregen om nog niet voor de bi-directionele laadpaal te gaan omdat V2H nog niet mogelijk is. Ik heb daarom gekozen voor de Zaptec Go ipv de Go 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
[...]

viel mij ook op. Maar misschien omdat hij aan het testen is alsof het een gezinsauto is?
Bandenspanning is onbekend maar doet ook het nodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braajun
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:17
MGMayer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:10:
Vandaag ook mijn EV3 in ontvangst mogen nemen! Heel blij mee uiteraard. Advanced plus, SR, green. Besteld in juli.
<knip>
Tot slot: ik had een ADAS pakket erbij besteld, maar die lijkt er nu niet op te zitten! Hij ging nakijken waar dit mis is gegaan, kwam er bij me op terug. Zeker opletten voor degene die het op de lagere trims bijbestellen.
Gefeliciteerd met jullie prachtig nieuwe auto :-)!.

Wij zitten nog te wachten op onze SR Plus met ADAS (eind januari in haven Rotterdam).

Hoe kwam jij er achter dat het ADAS pakket er niet op zat? Dat wil ik volgende maand natuurlijk ook meteen checken ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:00

Vagax

Hehe

Vraag me af hoe de EV3 verder nog verbeterd wordt de komende jaren met nieuwe features, volgens mij kreeg de EV6 na release nog wel enkele nieuwe features hier en daar, zo ook de betaalde Boost van de Kia Connect store als ik het goed hebt. Naast V2H wat er nog aan moet komen, waren er andere "coming soon" features?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Braajun schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Gefeliciteerd met jullie prachtig nieuwe auto :-)!.

Wij zitten nog te wachten op onze SR Plus met ADAS (eind januari in haven Rotterdam).

Hoe kwam jij er achter dat het ADAS pakket er niet op zat? Dat wil ik volgende maand natuurlijk ook meteen checken ;-).
Het enige verschil tussen wel/geen ADAS is de actieve lane change assist en een iets betere forward collision assist. Dus een kwestie van snelweg oprijden en je richtingaanwijzer aanzetten. Als hij vanzelf wisselt heb je het wel, anders heb je het niet. Verder is het allemaal (muv de Air) hetzelfde; highway drive assist, automatische cruise control, reverse collision assist, zit er allemaal gewoon op.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 09-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRush
Gister mijn advanced plus LR opgehaald in TerraCotta. Kleur is in het echt een stuk mooier dan de fotos vind ik. Verbruik nu over de eerste kilometers 18 kWh per 100 km, valt me niet tegen.

Over het algemeen zeer positief, alleen de audio had ik hogere verwachtingen van. Het klinkt prima hoor, maar het audiosysteem in mijn Volvo was toch een nog wel een een stuk verfijnder.

Voor degenen die ook een trekhaak willen: De dealer gaf aan dat er eind januari nog een update komt voor de auto voordat de signalen naar de trekhaak goed werken.

Verder jammer dat de ChtatGPT integratie nog niet werkt. Die moet in de loop van het jaar met een update komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
pnieuwla schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:22:
Nieuwe review:

Ja ik had het ook gezien. Ben benieuwd. Lijkt of dezelfde fouten in software zitten als ev6. Die had ook problemen met verwarming. Gek toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:00

Vagax

Hehe

RedRush schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:39:
Gister mijn advanced plus LR opgehaald in TerraCotta. Kleur is in het echt een stuk mooier dan de fotos vind ik. Verbruik nu over de eerste kilometers 18 kWh per 100 km, valt me niet tegen.

Over het algemeen zeer positief, alleen de audio had ik hogere verwachtingen van. Het klinkt prima hoor, maar het audiosysteem in mijn Volvo was toch een nog wel een een stuk verfijnder.

Voor degenen die ook een trekhaak willen: De dealer gaf aan dat er eind januari nog een update komt voor de auto voordat de signalen naar de trekhaak goed werken.

Verder jammer dat de ChtatGPT integratie nog niet werkt. Die moet in de loop van het jaar met een update komen.
Ik zit ook te kijken voor de Plus Advanced ook grotendeels wegens het betere geluidssysteem. Naast klank, is de subwoofer nog een beetje wat? Zijn er ook EQ instellingen aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Vagax schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Ik zit ook te kijken voor de Plus Advanced ook grotendeels wegens het betere geluidssysteem. Naast klank, is de subwoofer nog een beetje wat? Zijn er ook EQ instellingen aanwezig?
Je kunt inderdaad via equalizer zaken anders instellen. Bij proefrit klonk het goed maar had van Harman Kardon eigenlijk beter verwacht. Wel (na aanpassing equalizer) goeie bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRush
BBKing schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Je kunt inderdaad via equalizer zaken anders instellen. Bij proefrit klonk het goed maar had van Harman Kardon eigenlijk beter verwacht. Wel (na aanpassing equalizer) goeie bass.
Equalizer is aanwezig alleen beperkt tot bas, midden en hoge tonen die je kunt aanpassen. Bass is goed aanwezig alleen een beetje vlak / niet zo vol/dynamisch (of hoe je dit ook maar aan kunt geven bij geluid). Het klinkt zeker niet verkeerd en eigenlijk best goed hoor, alleen niet zo dynamisch/ruimtelijk als ik zo willen.

Geluidssysteem was voor mij ook de belangrijkste reden voor Plus Advanced.
Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste