Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 20 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 17:23
Webbeb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:34:
Mijn dealer zegt dat een warmtepomp niet nodig is omdat de batterij van de EV3 elektrisch wordt verwarmd. Ik heb geen idee of dat invloed heeft op het gebruik....
Mijn dealer zegt dat het extra gewicht de reden is. Zijn verhaal ging verder dat het gewicht voor meer verbruik zorgt en netto niets toevoegt.
Geen enkel KIA model is momenteel in NL leverbaar met warmtepomp. Keuze van de NL importeur. Wrsl om prijs voor bijtelling en inderdaad gewicht iets te drukken voor de maandelijkse leaseprijs.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Punt is dat een WP extra geld kost, en meergewicht geeft.
Dat geld en extra gewicht kun je als autofabrikant ook inzetten door de batterij iets groter te maken, dat aspect wordt nergens aangehaald in dat artikel.
Minder verbruik met een WP is natuurlijk leuk, maar waarom wil je minder verbruiken?
Is dat om de laadkosten te drukken of vooral om de range te vergroten? Als het alleen om het eerste gaat dan is een WP efficiënt, maar als het alleen om het tweede gaat dan is een beetje extra batterij toevoegen misschien een goedkopere optie voor fabrikant.

Ik denk dat we in de toekomst vooral zullen zien dat er automodellen met en zonder warmtepompsystemen zullen zijn, en dat het niet meer als optie aangeboden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:04
Wat zou het breakeven point zijn tussen aanschaf WP en het extra verbruik. Voor 1k kan ik aardig wat laden (ik heb geen eigen laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:44
Toch blijft dat hele WP een raar verhaal. Renault levert het inmiddels standaard. Wat mij betreft is dat de weg naar de toekomst. Slimme en efficiënte verwarming al dan niet met een warmtepomp.

Vooral op lange ritten handig, de boel op temperatuur brengen heeft extra power nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 21:44
Ik heb een selectie gemaakt op https://opendata.rdw.nl/ op voor alle Kia EV3's die op kentekengezet zijn met dezelfde kleur en zelfde catalogusprijs. Dat zijn er in totaal 41, allemaal nog niet op naam gezet. Ik verwacht dat een van die kentekens voor mij is. Ze beginnen allemaal met GZ. De nieuwste kentekens beginnen met HB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
twowheeler schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:14:
Toch blijft dat hele WP een raar verhaal. Renault levert het inmiddels standaard. Wat mij betreft is dat de weg naar de toekomst. Slimme en efficiënte verwarming al dan niet met een warmtepomp.
Een warmtepomp op een EV is vaak geen simpele add-on maar deel van een uitgekiend warmte/koudesysteem, waarin alle delen die warmte of koude genereren en/of nodig hebben aan elkaar geknoopt zijn.
Bijvoorbeeld bij snelladen wordt het accupakket gekoeld en die warmte wordt weer ingezet voor interieurverwarming, of wellicht wordt bij interieurkoeling (AC) de warmte daarvan juist in het accupakket gestopt als voorverwarming voor snelladen.

Daarom denk ik dat we in de toekomst vaker systemen met of zonder WP zien maar dat er weinig meer te kiezen valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:14:

Vooral op lange ritten handig, de boel op temperatuur brengen heeft extra power nodig.
Tja, bij mijn gereden aantal kilometers en gemiddelde verbruik in de winter ben ik meer dan 20 jaar bezig om de meerprijs van een warmtepomp terug te verdienen (uitgaande van een riante 20% besparing op verbruik door warmtepomp).

Dus compleet niet interessant voor mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 19:41
deejeebv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:41:
Ik heb een selectie gemaakt op https://opendata.rdw.nl/ op voor alle Kia EV3's die op kentekengezet zijn met dezelfde kleur en zelfde catalogusprijs. Dat zijn er in totaal 41, allemaal nog niet op naam gezet. Ik verwacht dat een van die kentekens voor mij is. Ze beginnen allemaal met GZ. De nieuwste kentekens beginnen met HB.
Zojuist een belletje van de dealer gehad, die van mij begint idd met GZ! 17-1 haal ik hem op *O*

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:57

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Vanmorgen één van de eerste EV3s mogen ophalen, kenteken inderdaad GZ:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwGlbEeKPglS4wRvSVbJDIhVmeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvnItLY9Dtd0nRHBYu8X9eM8.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste indruk geweldig. En ja, heel de tijd piepjes, zeker omdat je tóch nog wat meer naar het schermpje (en de auto) aan het kijken bent. En ja gewoon veilig gereden en thuisgekomen ;)

Nu is er één ding wat me nog niet is gelukt - de spiegels zouden bij het achteruitrijden om moeten kunnen klappen, dat had de Niro ook en volgens de handleiding zit dat ook op de EV3. Nu moest je daarvoor eerst P, dan de spiegel op L of R en dan in de achteruitstand de spiegel verstellen. Als ik dat doe dan blijft die stand de standaard stand. Iemand een gouden tip? Is wel een handige setting met die 19" velgen :X

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:58
_birdie_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:59:
Wat zou het breakeven point zijn tussen aanschaf WP en het extra verbruik. Voor 1k kan ik aardig wat laden (ik heb geen eigen laadpaal).
Een WP voegt iets van 15 kg toe aan een EV. Daarnaast zou een WP de auto bij lage(re) temperaturen 10 - 20 % zuiniger moeten maken. Aangezien je zelf niet een WP kan in- of uitschakelen, kun je niets anders doen dat aan te nemen. Als de EV géén WP heeft, wordt er dus meer een beroep gedaan op de accu’s. Dan rijst weer de vraag in hoeverre dat misschien een negatieve invloed heeft op de levensduur van de accu. Ik denk dat het erg lastig wordt om zo’n berekening te maken. Als je weet dat je de auto bij 75.000 km gaat inruilen, zal dat niet zo spelen, net als bij leaserijders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-06 13:14

WTM

Twee Dee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:14:
Vanmorgen één van de eerste EV3s mogen ophalen, kenteken inderdaad GZ:

[Afbeelding]

Eerste indruk geweldig. En ja, heel de tijd piepjes, zeker omdat je tóch nog wat meer naar het schermpje (en de auto) aan het kijken bent. En ja gewoon veilig gereden en thuisgekomen ;)

Nu is er één ding wat me nog niet is gelukt - de spiegels zouden bij het achteruitrijden om moeten kunnen klappen, dat had de Niro ook en volgens de handleiding zit dat ook op de EV3. Nu moest je daarvoor eerst P, dan de spiegel op L of R en dan in de achteruitstand de spiegel verstellen. Als ik dat doe dan blijft die stand de standaard stand. Iemand een gouden tip? Is wel een handige setting met die 19" velgen :X
Mooie bak! Ik hoop dat de mijne (ander kleurtje alleen) ook snel komt :-D.

Volgens mij doe je het goed met spiegels?
Instellen -> https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00248.html

Als dat ingesteld is, dan gebruiken?
https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00250.html

Weet niet in welke volgorde je het moet doen. Denk op deze manier zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

WTM schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Mooie bak! Ik hoop dat de mijne (ander kleurtje alleen) ook snel komt :-D.

Volgens mij doe je het goed met spiegels?
Instellen -> https://ownersmanual.kia....99256f/topics/t00248.html

Weet niet in welke volgorde je het moet doen. Denk op deze manier zoals hierboven.
Bedankt - dat is inderdaad de instructie zoals ik hem had gevolgd.

Na het nogmaals gelezen te hebben heb ik eens "hoger" geprobeerd want blijkbaar deed ik steeds "lager" - want dat is logisch als je het stoeprandje wil zien. Maar ook "hoger" gaf geen verandering helaas...

Noua, misschien nog een aantal keer proberen een andere dag... In de tussentijd gewoon blijven genieten!

Voor wie het zich afvraagt, in het echt komt het blauw wat minder baby-blauw over en meer grijs-blauw, althans zo vond ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
Twee Dee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Bedankt - dat is inderdaad de instructie zoals ik hem had gevolgd.

Na het nogmaals gelezen te hebben heb ik eens "hoger" geprobeerd want blijkbaar deed ik steeds "lager" - want dat is logisch als je het stoeprandje wil zien. Maar ook "hoger" gaf geen verandering helaas...

Noua, misschien nog een aantal keer proberen een andere dag... In de tussentijd gewoon blijven genieten!

Voor wie het zich afvraagt, in het echt komt het blauw wat minder baby-blauw over en meer grijs-blauw, althans zo vond ik het.
valt mij ook erg op dat kleuren anders zijn dan op fotos. Geldt voor meer kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-06 13:49
Tsja, de warmtepomp. Onze e208 doet het met warmtepomp ook gewoon hondsberoerd. Met dit weer op de eco-stand (dus verwarming uit) doet ie zo rond de 16-18 kWh/100km, zodra de boel wat warmer gemaakt moet worden in de normale stand komt ie echt niet onder de 22 kWh uit. Dat is met ritten die langer duren dan 20 minuten en een cabinetemperatuur van 20ºC.

Ik verwacht zelf nog steeds dat de EV3 met stuur- en stoelverwarming, en alleen de bestuurdersplek opwarmen gunstiger uitkomt dan de Peugeot.

Overigens verschilt de referentie van een reviewer ook bij de reviewer zelf nog wel eens. Mooi voorbeeld:
Autogefühl EV3: "Winter time in Germany and also driving on the Autobahn with notable speed, you have to calculate with almost 23 kWh/100km [...] Not that good, honestly." (note: wel een uitvoering met warmtepomp).

Autogefühl Elroq: "We had a consumption today in very good mild temperatures like 17, 18, 19 degrees [...] and also not too high speeds. And overall, some 16,5 kWh/100km. So, good efficient result, definitely."

Zelf maakt ie nog wel het voorbehoud dat in winterse Autobahnomstandigheden het verbruik hoger ligt, maar geeft aan dat "400 km should always be safe for the big battery". Een andere tester op datzelfde Mallorca bij diezelfde 16-17º graden niet verder komt dan 370km met 10 op de speedo.

Dus bezitters van het eerste uur: kom maar door met die verbruikscijfers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 14:04
Vandaag de EV3 81.4 kWh Plus Black aangevraagd via Ayvens. Lang zitten twijfelen of ik de Plus Advanced toch wel/niet zou nemen, uiteindelijk toch de paar tientjes per maand op zak gehouden. De opties zijn nice to have maar uiteindelijk niet belangrijk genoeg, ook niet voor de HDA/ADAS2 upgrade gekozen- al ligt dat er meer aan dat deze extra systemen mij meer frustratie dan plezier op gaan leveren.

Eerste geschatte levertijd is 4 maanden, nog even afwachten op de definitieve order :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 17:23
aikink schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:45:
Tsja, de warmtepomp. Onze e208 doet het met warmtepomp ook gewoon hondsberoerd. Met dit weer op de eco-stand (dus verwarming uit) doet ie zo rond de 16-18 kWh/100km, zodra de boel wat warmer gemaakt moet worden in de normale stand komt ie echt niet onder de 22 kWh uit. Dat is met ritten die langer duren dan 20 minuten en een cabinetemperatuur van 20ºC.

Ik verwacht zelf nog steeds dat de EV3 met stuur- en stoelverwarming, en alleen de bestuurdersplek opwarmen gunstiger uitkomt dan de Peugeot.

Overigens verschilt de referentie van een reviewer ook bij de reviewer zelf nog wel eens. Mooi voorbeeld:
Autogefühl EV3: "Winter time in Germany and also driving on the Autobahn with notable speed, you have to calculate with almost 23 kWh/100km [...] Not that good, honestly." (note: wel een uitvoering met warmtepomp).

Autogefühl Elroq: "We had a consumption today in very good mild temperatures like 17, 18, 19 degrees [...] and also not too high speeds. And overall, some 16,5 kWh/100km. So, good efficient result, definitely."

Zelf maakt ie nog wel het voorbehoud dat in winterse Autobahnomstandigheden het verbruik hoger ligt, maar geeft aan dat "400 km should always be safe for the big battery". Een andere tester op datzelfde Mallorca bij diezelfde 16-17º graden niet verder komt dan 370km met 10 op de speedo.

Mijn eigen ervaring met de e-Niro die over een week wordt ingeruild is dat de bandenspanning een enorme invloed heeft op het verbruik. Ik had de banden koud altijd op 2.9 en bij het rijden kwamen ze dan op 3.0 tot 3.1 (executive met 19"? velgen), met warmtepomp op lange ritten (150km met 103km/h op cruise) verbruik tussen 15 en 21 afh van wind(richting) en buitentemperatuur . Niet zo vaak de kachel aan, en begon altijd vanaf huis met een voorverwarmde auto, terug naar huis koude start.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
aikink schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:45:

Ik zal de verbruikscijfers in de gaten houden. Heb gisteren een Air, grijs, SR opgehaald in Valkenswaard, was de eerste aflevering daar!
Kom van een Ioniq 38kw af, die is extreem efficiënt, haalde in de zomer met gemak 10-12 kwh/100km op langere ritten. Dat zal met de EV3 niet lukken ben ik bang. We gaan het zien.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Holgster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ik zal de verbruikscijfers in de gaten houden. Heb gisteren een Air, grijs, SR opgehaald in Valkenswaard, was de eerste aflevering daar!
Kom van een Ioniq 38kw af, die is extreem efficiënt, haalde in de zomer met gemak 10-12 kwh/100km op langere ritten. Dat zal met de EV3 niet lukken ben ik bang. We gaan het zien.
Ben heel benieuwd naar je bevindingen! Mijn Plus Advanced SR komt op een 17" winterset te staan dus zal daarmee erg vergelijkbaar zijn qua winter resultaat. Met de temperatuur van vandaag is de range van mijn e-208 echt bedroevend, op basis van andere KIA rijders hier ben ik hoopvol dat het met de EV3 beter zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Holgster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:49:
[...]

En gefeliciteerd met je auto natuurlijk! Je hebt de beste kleur uitgezocht...al ben ik bevooroordeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Nou ik ben wel een beetje geschrokken van de verbruikscijfers tot nu toe... Met de Niro EV schommelde ik tussen 12,5 en 15,5 kWh/100km met uitschieters naar 10 op korte ritten (100km gereden).

Met de EV3 een paar korte ritten en niet onder de 20 gekomen... Weet niet in hoeverre het verbruik van stilstaan, met instellingen pielen etc. hierin zit verwerkt (want elke rit zat nog wel wat stilstaan/uitproberen in). Voor nu lijkt het er op dat de 15 kWh/100km héél ver weg is...
Ik rijd de GT-Line, dus met de (slurpende )19" velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:39
Hier nog een recente testrit uit de UK met redelijke verbruikscijfers (4.2 mijl per kWh =>6,7 km per kWh dus plm 15 KWh per 100km) zonder warmtepomp op 19” wielen met soortgelijke weersomstandigheden als hier.
https://youtube.com/watch?v=7f1c0_Xpqg8
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-06 11:27
Twee Dee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:17:
Nou ik ben wel een beetje geschrokken van de verbruikscijfers tot nu toe... Met de Niro EV schommelde ik tussen 12,5 en 15,5 kWh/100km met uitschieters naar 10 op korte ritten (100km gereden).

Met de EV3 een paar korte ritten en niet onder de 20 gekomen... Weet niet in hoeverre het verbruik van stilstaan, met instellingen pielen etc. hierin zit verwerkt (want elke rit zat nog wel wat stilstaan/uitproberen in). Voor nu lijkt het er op dat de 15 kWh/100km héél ver weg is...
Dat is dus wat ik bedoelde met ontbreken van een warmtepomp dan schiet het verbruik dus omhoog. Zal nog denk ik meer worden als het kouder wordt. Energie moet toch naar de kachel dan, voordat die op temp is. We gaan het zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Robert1962 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Dat is dus wat ik bedoelde met ontbreken van een warmtepomp dan schiet het verbruik dus omhoog. Zal nog denk ik meer worden als het kouder wordt. Energie moet toch naar de kachel dan, voordat die op temp is. We gaan het zien
Ik heb tot nu toe de verwarming op 17,5 graden gezet, dan schiet ie net aan. Normaal rijd ik zonder verwarming (als ik alléén rijd), ik zal het daar eens mee vergelijken.

Overigens net de dealer gebeld over de spiegels - die geeft aan dat als ik de procedure uit de handleiding heb gevolgd en "hij het niet doet", dat het er dan niet op zit. Ik zou het in ieder geval verrassend vinden, ben benieuwd of het bij jullie wel of niet werkt (automatisch kantelen buitenspiegel bij achteruit rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 12:44
Twee Dee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb tot nu toe de verwarming op 17,5 graden gezet, dan schiet ie net aan. Normaal rijd ik zonder verwarming (als ik alléén rijd), ik zal het daar eens mee vergelijken.

Overigens net de dealer gebeld over de spiegels - die geeft aan dat als ik de procedure uit de handleiding heb gevolgd en "hij het niet doet", dat het er dan niet op zit. Ik zou het in ieder geval verrassend vinden, ben benieuwd of het bij jullie wel of niet werkt (automatisch kantelen buitenspiegel bij achteruit rijden).
Bij de proefrit met gt plus line zat deze functie erop. Zodra de auto in reverse werd gezet draaide de spiegels direct naar beneden. Zou jammer zijn als dit niet standaard op andere versies zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 18:32
Robert1962 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Ik rijdt al bijna vier jaar in een eNiro 64kWh executive zonder warmtepomp. Gemiddeld verbruik over 125000 km is 16,1 met bijna alleen maar snelweg en bij kou altijd stuur-en stoelverwarming en een kwart van de rit airco en verwarming aan. Als je een beetje de boel in de gaten houdt, dan kan je redelijk zuinig de KIA rijden 😆

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 08:55
Nu 10 jaar garantie op KIA, staat in mail die ik net ontving van KIA.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06 20:29
Twee Dee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Je zou verwachten dat de dealer reageert met "ik zoek het voor u uit" ipv "zoek het zelf maar uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
De_Buurmannen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Je zou verwachten dat de dealer reageert met "ik zoek het voor u uit" ipv "zoek het zelf maar uit"
Ik heb de prijslijst er eens op nageslagen maar kan dit ook niet als een herkenbare optie zien staan. Zou eigenlijk verwachten dat dit wel als optie benoemd zou worden.

Volgens Copilot zit het alleen op de 2 GT versies maar geen echte onderbouwing. Zelf ook niet te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

De_Buurmannen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ik hoop dat de plaatselijke dealer waar ik mijn onderhoud ga laten doen dat wel zo aanpakt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32
Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Ik heb de prijslijst er eens op nageslagen maar kan dit ook niet als een herkenbare optie zien staan. Zou eigenlijk verwachten dat dit wel als optie benoemd zou worden.

Volgens Copilot zit het alleen op de 2 GT versies maar geen echte onderbouwing. Zelf ook niet te vinden online.
Eigenlijk is het gewoon een stukje software wat tegen elektrische spiegels zegt: "Bij achteruit stand, kantel de spiegels". Het is niet heel bijzonder om te maken maar wel slim bedacht. Best raar dat Kia dit alleen op de duurste uitvoeringen zet.

[ Voor 7% gewijzigd door adsa op 03-01-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 19:25

Coffee

Coffee

Op kiaevforum staat in ieder geval voor de EV6 beschreven dat de Auto Reverse functie onderdeel is van de geheugen module voor de elektrische stoelen. Bij de EV6 krijgt dus alleen de uitvoering met geheugenfunctie stoelen ook deze functie. Grote kans dat dit bij de EV3 ook is, omdat deze dezelfde modules/systemen gebruikt van andere Kia/Hyundai/Genesis auto's.

Zou wel echt heel erg slecht zijn van Kia. Superonduidelijk wat er wel/niet op zit, en het hele idee voelt goedkoop.

https://www.kiaevforums.c...e-tilt-side-mirrors.8642/

[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 03-01-2025 15:32 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:24
Coffee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:31:
Op kiaevforum staat in ieder geval voor de EV6 beschreven dat de Auto Reverse functie onderdeel is van de geheugen module voor de elektrische stoelen. Bij de EV6 krijgt dus alleen de uitvoering met geheugenfunctie stoelen ook deze functie. Grote kans dat dit bij de EV3 ook is, omdat deze dezelfde modules/systemen gebruikt van andere Kia/Hyundai/Genesis auto's.

Zou wel echt heel erg slecht zijn van Kia. Superonduidelijk wat er wel/niet op zit, en het hele idee voelt goedkoop.

https://www.kiaevforums.c...e-tilt-side-mirrors.8642/
Dat zou dus betekenen dat alleen de GTplus deze functie heeft?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar ben bang van wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 13:31
AtlAntA schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb in de GT plusline gereden, deze had deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
doggy1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:34:
Nu 10 jaar garantie op KIA, staat in mail die ik net ontving van KIA.
Hallo, is deze auto vorig jaar gekocht of moet u deze nog kopen? 7 jaar is mooi, maar 10 jaar is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Kia bood al sinds 2010 zeven jaar garantie en breidt dit nu uit naar tien jaar. Dat geldt ook voor bestaande auto’s. Wie een Kia van acht jaar oud heeft, heeft opeens weer twee jaar garantie extra. Wanneer Kia de onderhoudsgeschiedenis van een auto niet kent dan kan die auto alsnog in aanmerking komen voor de tien jaar garantie mits deze door een garantiekeuring van 99 euro komt.

Zie dit kranten artikel:https://www.ad.nl/auto/na-toyota-komt-kia-met-10-jaar-garantie-fabrikanten-kunnen-voorbeeld-nemen-aan-aziatische-merken~afbe9ad6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 08:55
Aedriaen1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Hallo, is deze auto vorig jaar gekocht of moet u deze nog kopen? 7 jaar is mooi, maar 10 jaar is beter.
Ik heb nu Niro PHEV, maar EV3 in november besteld.
Onderstaande staat in de email van KIA
Nieuw: tot 10 jaar garantie
Na vele intensieve betrouwbaarheids- en duurzaamheidstests hebben alle Kia-modellen van maximaal 10 jaar oud met een kilometrage van minder dan 150.000 kilometer vanaf nu tot 10 jaar garantie*. Zo rijd je nóg langer zorgeloos rond in jouw Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Elke EV3 valt eronder maar ook andere auto’s die dealer onderhouden zijn en nog geen 10 zijn

“ Kia bood al sinds 2010 zeven jaar garantie en breidt dit nu uit naar tien jaar. Dat geldt ook voor bestaande auto’s. Wie een Kia van acht jaar oud heeft, heeft opeens weer twee jaar garantie extra. Wanneer Kia de onderhoudsgeschiedenis van een auto niet kent dan kan die auto alsnog in aanmerking komen voor de tien jaar garantie mits deze door een garantiekeuring van 99 euro komt.”

https://www.ad.nl/auto/na...iatische-merken~afbe9ad6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
Zi hier alle kentekens die tot nu toe zijn uitgegeven voor KIA's EV3, wie weet welke auto hij gaat krijgen?

https://www.rdwdata.nl/me...em_i54i5qV2cSrOQiiqjBl-5g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:01
Hi, ik heb vandaag van de LM bevestiging gekregen dat ik 'm 15 januari op mag halen, in deze communicatie via mail stond ook het kenteken vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
slagroomsoes schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:41:
Hi, ik heb vandaag van de LM bevestiging gekregen dat ik 'm 15 januari op mag halen, in deze communicatie via mail stond ook het kenteken vermeld.
Dan staat dat kenteken als t goed is op de link boven je post. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Yep, staat er tussen 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Alhoewel hij nu al meer dan 2 weken bij de dealer op het terrein staat mag ik dan op op 11-01 om 1330 mijn auto ophalen. Dit dan wel na enig aandringen omdat men blijkbaar nieuwe klanten wat belangrijker vind dan klanten die de handtekening al hebben gezet.

Enfin, nog 1 weekje wachten en dan mag het ev3 avontuur eindelijk beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

grimson

domeingrommer

We gebruiken onze privéauto veel minder en maken soms een ritje voor 'onderhoud'. We hebben opgemerkt dat er zeer lichte beginnende schimmelvorming is ontstaan op de bijrijdersstoel (Kia Picanto 2023). De auto heeft enkele weken stilgestaan en het vochtige weer heeft het binnenklimaat natuurlijk niet verbeterd. Na een lange rit en het gebruik van vochtslurpers houden we de situatie in de gaten.

Mijn vraag is: Als je in een elektrische auto de airco en verwarming minder vaak gebruikt (alternatief door stuur en stoelverwarming), zou dit dan theoretisch leiden tot meer vochtophoping in de auto? Of is het ventileren bij gebruik auto voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door grimson op 04-01-2025 09:30 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Buurmannen
grimson schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:28:
We gebruiken onze privéauto veel minder en maken soms een ritje voor 'onderhoud'. We hebben opgemerkt dat er zeer lichte beginnende schimmelvorming is ontstaan op de bijrijdersstoel (Kia Picanto 2023). De auto heeft enkele weken stilgestaan en het vochtige weer heeft het binnenklimaat natuurlijk niet verbeterd. Na een lange rit en het gebruik van vochtslurpers houden we de situatie in de gaten.

Mijn vraag is: Als je in een elektrische auto de airco en verwarming minder vaak gebruikt (alternatief door stuur en stoelverwarming), zou dit dan theoretisch leiden tot meer vochtophoping in de auto? Of is het ventileren bij gebruik auto voldoende?
Ventilatie is denk ik beter. Ik leg in mijn oude auto een vochtvreter van de Action. Werkt prima.
https://www.action.com/nl...limpro-auto-ontvochtiger/

[ Voor 3% gewijzigd door De_Buurmannen op 04-01-2025 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joukev
Twee Dee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:17:

On de UK beginnen nu de eerste ervaringen rond verbruik te worden gedeeld, zie https://www.kiaownersclub...ery-range-problems.80732/. Naast teleurstelling over range met de huidige (milde) winter condities veel begrip vanwege invloeden als:
  • Korte ritten
  • Temperatuurregeling (specifiek de ventilator >1)
  • Ongevraagde/onbedoelde battery preconditioning
  • Regenerative braking (best tenminste stand 2)
Warmtepomp lijkt nauwelijks van invloed op de prille gebruikscijfers…. Ben benieuwd naar soortgelijke vergelijkingen in de benelux…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Hmm, ik zit nog even in de app te kijken en daar zie ik andere cijfers dan in de auto zelf. Volgens de app is mijn gemiddelde verbruik 13.37 kWh/100 km. ( Ja leuk getal ja :+ 8) ). Dat zit een stuk dichter bij wat ik in de Niro haalde.

Ik zal nog maar even in de auto kijken of ik iets met de weergave-instellingen verkeerd heb voordat ik iedereen met slechte verbruikscijfers een hartaanval bezorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Twee Dee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:25:
Hmm, ik zit nog even in de app te kijken en daar zie ik andere cijfers dan in de auto zelf. Volgens de app is mijn gemiddelde verbruik 13.37 kWh/100 km. ( Ja leuk getal ja :+ 8) ). Dat zit een stuk dichter bij wat ik in de Niro haalde.

Ik zal nog maar even in de auto kijken of ik iets met de weergave-instellingen verkeerd heb voordat ik iedereen met slechte verbruikscijfers een hartaanval bezorg.
Je kan ergens in de auto een grafiekje/overzicht naar voren toveren waar het energieverbruik wordt weerggeven per onderdeel (kachel, aandrijving etcetera) en het zou me niks verbazen dat de app alleen de aandrijving weergeeft en niet alles. Staat daar niet nog een filter op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

AtlAntA schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Je kan ergens in de auto een grafiekje/overzicht naar voren toveren waar het energieverbruik wordt weerggeven per onderdeel (kachel, aandrijving etcetera) en het zou me niks verbazen dat de app alleen de aandrijving weergeeft en niet alles. Staat daar niet nog een filter op?
Ik heb net even in de auto gezeten en gekeken en de dagteller kWh/100km in de app is meteen aangepast - daar zit ook elektronicaverbruik in.

De cijfers in de auto komen niet overeen met de cijfers in de app, dat lijkt niet het verbruik van electronica te zijn maar misschien dat de auto geen rekening houdt met recuperatie... Ik kan niet met zekerheid zeggen wat het verschil is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Qkxs7Kx6PA661T43b1npM9Ftjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAh3q819VwSx9YzmfRjYKQgj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbadRwaUsDnC5xQc4Uhuig_ol1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d9fr26Iek542e3V7hvHQnJ3e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Twee Dee op 04-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Ik heb de achterruitwisser nog niet gespot (2x proefrijden, niet gezien cq niet naar gekeken), maar je kan er een kopen dus moet erop zitten. Iemand een foto ervan op de auto?

https://webshop.kia.nl/on...itenwissers/0/98850EV000/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

WTM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:46:
Ik heb de achterruitwisser nog niet gespot (2x proefrijden, niet gezien cq niet naar gekeken), maar je kan er een kopen dus moet erop zitten. Iemand een foto ervan op de auto?

https://webshop.kia.nl/on...itenwissers/0/98850EV000/
De achterruitwisser komt van boven, dus die zit ergens in de spoiler verstopt ofzo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_WSnGxt4NFHHKrYIponrKQho1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZGyXz6lfGVnJVgdo9fDkSPm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Twee Dee op 04-01-2025 14:51 . Reden: Foto toegevoegd - camera tegen de achterruit aan naar boven geschoten. Dus die zit helemaal boven de achterruit verstopt onder de spoiler. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Joukev schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:02:
[...]

On de UK beginnen nu de eerste ervaringen rond verbruik te worden gedeeld, zie https://www.kiaownersclub...ery-range-problems.80732/. Naast teleurstelling over range met de huidige (milde) winter condities veel begrip vanwege invloeden als:
  • Korte ritten
  • Temperatuurregeling (specifiek de ventilator >1)
  • Ongevraagde/onbedoelde battery preconditioning
  • Regenerative braking (best tenminste stand 2)
Warmtepomp lijkt nauwelijks van invloed op de prille gebruikscijfers…. Ben benieuwd naar soortgelijke vergelijkingen in de benelux…
Top tip, deze link naar dat forum. Echt goede eerlijke vergelijkingen van verbruik cijfers. Interessant om door te lezen als first time EV (3) binnenkort berijder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
BBKing schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Top tip, deze link naar dat forum. Echt goede eerlijke vergelijkingen van verbruik cijfers. Interessant om door te lezen als first time EV (3) binnenkort berijder :-)
Ook even doorheen gelezen. Als ik het goed lees zijn er 2 die daadwerkelijk een ev3 hebben en rijden. En beide halen ze betere verbruikscijfers dan onze e-208 uit 2023.

Ik zie dat wel goed komen :)

@Twee Dee jouw gemiddelde verbruik vind ik eerlijk gezegd ook niet slecht. Onze e-208 zit in deze tijd rond de 20kwh/100km.

[ Voor 11% gewijzigd door AtlAntA op 04-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Kan iemand zeggen of je van buiten af gemakkelijk kan binnenkijken ik stel deze vraag ivm de gt line versie die geen afgesloten opbergruimte heeft en of je dan gemakkelijk je spullen ziet liggen onder de midden console en zo eventueel risico op inbraak wordt verhoogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Ja, de midden console is van buitenaf goed zichtbaar. Je wilt hier geen attractieve spullen (portemonnee, zonnebril, telefoon oid) achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
En waar bergen jullie je spullen dan op of neem je telkens alles mee want alles in het dashboardkastje proppen zie ik ook niet zitten. Hopelijk komt er vlug een accessoire dat onder de console gezet kan worden dat je spullen wat verbergt. Snel echt dit ontwerp niet

[ Voor 5% gewijzigd door bartmaniac op 04-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Nu zag ik, dat je bij de KIA EV3 een veiligheidshamer krijgt om het raam mee in te tikken, bijvoorbeeld nadat je het water ingereden bent. Maar deze hamers werken niet bij gelaagd glas. Zijn de zijramen bij de EV3 van gelaagd glas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
bartmaniac schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
En waar bergen jullie je spullen dan op of neem je telkens alles mee want alles in het dashboardkastje proppen zie ik ook niet zitten. Hopelijk komt er vlug een accessoire dat onder de console gezet kan worden dat je spullen wat verbergt. Snel echt dit ontwerp niet
In de middenarmsteun 😀. Ik heb de Plus uitvoering dus geen uitschuifbaar tafeltje. Overigens hoop ik net zo goed dat er 'iets' voor de middenconsole komt, staat zo rommelig met alle spullen open en bloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bartmaniac schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:35:
Kan iemand zeggen of je van buiten af gemakkelijk kan binnenkijken ik stel deze vraag ivm de gt line versie die geen afgesloten opbergruimte heeft en of je dan gemakkelijk je spullen ziet liggen onder de midden console en zo eventueel risico op inbraak wordt verhoogd
Misschien een wat gekke vraag maar wat voor waardevolle spullen laat je daar eventueel in liggen?
Van mezelf weet ik dat alles wat ik bij me moet hebben is mijn telefoon want dat is mijn navigatie/portemonnee en in het geval van de ev3 straks ook de autosleutel.

Kan me niet voorstellen dat men de auto gaat open breken voor een doosje autodrop en en een lege beker ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascalb89
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 22:10
bartmaniac schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
Er staat al een 3D ontwerp voor een afsluitbare box op Thingiverse die je zelf zou kunnen printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jmr43h6wif_MtoksRQSBSGneyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JVco1FCjBlVSz6o2uvwc803z.webp?f=fotoalbum_large

En iets wat ik op ebay tegenkwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6d6leDl-waeOcEoZUvWs1gQJeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9K9UvjM5UbBHFpmc6tHp85g.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien nog niet helemaal wat je zoekt, maar het zijn slechts de eerste ontwerpen die beschikbaar zijn en ik verwacht dat er meer zullen volgen naarmate de auto langer op de markt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holgster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vEYDearp4iH_5C-n-fx85ppdNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEbfDpO3xoUZU9RXgY3zjiBN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mijn eerste verbruikscijfers.
De twee ritten van 31-32 km zijn redelijk maatgevend denk ik voor wat langere ritten, snelweg en 80km weg.
De kortere ritten zijn wel begrijpelijk, auto moet verwarmd worden.
De uitschieter van 38.6 was een test met voorverwarming van de batterij, dat hakt er flink in dus!

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Is er al iemand die het daadwerkelijke verbruik heeft uitgerekend? Dus de kwh's uit de lader de auto in? En dan per km? Zulke berekeningen vertrouw ik eerder dan de grafiekjes gegenereerd door de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukev
Die komt ook voor op aliexpress, https://nl.aliexpress.com/item/1005008320007432.html waar ze ook wat meer accessoires hebben voor de EV3 zoals ook deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008320157203.html.
Die 3D geprinte doos stelt weinig voor btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
doggy1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Ik heb nu Niro PHEV, maar EV3 in november besteld.
Onderstaande staat in de email van KIA
Nieuw: tot 10 jaar garantie
Na vele intensieve betrouwbaarheids- en duurzaamheidstests hebben alle Kia-modellen van maximaal 10 jaar oud met een kilometrage van minder dan 150.000 kilometer vanaf nu tot 10 jaar garantie*. Zo rijd je nóg langer zorgeloos rond in jouw Kia.
Sprak de dealer vandaag [kan de EV3 16/1 oppikken] over deze garantie. Hij vertelde mij dat dit geen fabrieksgarantie is en dat na 7 jaar er iedere keer 1 jaar bijkomt. Dus 7 + 1 +1 +1 en dat de importeur deze garantie op zich neemt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Werd vandaag gebeld door de dealer, auto kan ik 16/1 ophalen. [eind november besteld] Heeft nog een G kenteken, maar het goede nieuws was dat ik geen BPM hoef te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
grimson schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:28:

Mijn eSoul slaapt buiten [lederen bekleding] nooit geen last van gehad [5 jaar oud]. Gewoon een vochtvreter van de Action erin 's nachts en hij wordt droog getrokken. ['s morgens wel de vloeistof eruit!]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
In het Kia forum wordt ergens gesproken over een hoog percentage voor 'battery care'. Daar ben ik naar op zoek gegaan, en kom op de 'winter mode' uit. Daar staat dat de winter mode alleen beschikbaar is op modellen met een batterijverwarmer. In de handleiding van de EV3 vind ik geen informatie over een winter mode.
Access the infotainment display in the vehicle and go to [EV] > [EV settings] > [Winter mode].
Kunnen de gebruikers van het eerste uur hier wat over vinden? Dat zou wellicht een heel deel van het verbruik verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Ik heb er bij de proefrit [GT plusline] naar gezocht en deze zit keurig verstopt in de spoiler. Erg cleane look hierdoor aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

aikink schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:47:
In het Kia forum wordt ergens gesproken over een hoog percentage voor 'battery care'. Daar ben ik naar op zoek gegaan, en kom op de 'winter mode' uit. Daar staat dat de winter mode alleen beschikbaar is op modellen met een batterijverwarmer. In de handleiding van de EV3 vind ik geen informatie over een winter mode.

[...]

Kunnen de gebruikers van het eerste uur hier wat over vinden? Dat zou wellicht een heel deel van het verbruik verklaren.
Ik zal straks even kijken of die setting aanwezig is. Wat je in mijn screenshot verder hierboven ziet is dat er bij mij in ieder geval geen batterij onderhoud bij zit.

Wel nog een flinke discrepantie tussen wat de app toont en de cijfers in de auto. De app zit dichter bij wat ik met mijn rijgedrag zou verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG2ETT1soocsG_rS9yC7IRoGtDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juBm0aI4dbOwuiRp92X97Chg.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het menu bij EV settings, wel conditionering voordat je wilt snelladen, geen wintermodus.

[ Voor 17% gewijzigd door Twee Dee op 04-01-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Heeft iemand die heeft gekozen voor een vaste trekhaak de EV3 al binnen, of levering gepland? Mijne staat al twee weken bij de dealer, maar deze zegt eind januari pas uit te leveren. Omdat ik mijn model 3 op 30 december moest inleveren heb ik momenteel geen auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:04
Coffee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:54:
Heeft iemand die heeft gekozen voor een vaste trekhaak de EV3 al binnen, of levering gepland? Mijne staat al twee weken bij de dealer, maar deze zegt eind januari pas uit te leveren. Omdat ik mijn model 3 op 30 december moest inleveren heb ik momenteel geen auto…
Er is voor zover ik weet alleen de optie voor een afneembare trekhaak. Van de dealer (en in dit topic) heb ik begrepen dat de trekhaak (en bekabeling) nog niet leverbaar zijn. In ieder geval kunnen we de EV3 wel al komende donderdag afhalen en de trekhaak zal later gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
Moet de trekhaak ook bij de garage/leverancier waar de auto is besteld, gekocht worden? Ik schrok namelijk van de geschatte prijs van 1200 euro (Kia Kooijman Utrecht) toen ik daar naar vroeg tijdens een testrit.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaauw87 op 05-01-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Twee Dee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik zal straks even kijken of die setting aanwezig is. Wat je in mijn screenshot verder hierboven ziet is dat er bij mij in ieder geval geen batterij onderhoud bij zit.

Wel nog een flinke discrepantie tussen wat de app toont en de cijfers in de auto. De app zit dichter bij wat ik met mijn rijgedrag zou verwachten.

[Afbeelding]
Dit is het menu bij EV settings, wel conditionering voordat je wilt snelladen, geen wintermodus.
Al gevonden in de handleiding. Winter modus = conditioneringsmodus, daar staat meer informatie over de werking daarvan. Het zou ook de rijprestaties in de winter verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-06 09:12
Holgster schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:47:
[Afbeelding]

Hier mijn eerste verbruikscijfers.
De twee ritten van 31-32 km zijn redelijk maatgevend denk ik voor wat langere ritten, snelweg en 80km weg.
De kortere ritten zijn wel begrijpelijk, auto moet verwarmd worden.
De uitschieter van 38.6 was een test met voorverwarming van de batterij, dat hakt er flink in dus!
Dank voor het delen, dit soort ritten creëert wel enig inzicht.
Op het Engelse forum wat hier gedeeld is, heeft ook iemand zijn dagelijkse ritten gedeeld (met en zonder verwarming e.d.). Alleen die ritten waren net geen 10km.
https://www.kiaownersclub.co.uk/posts/559311/

Stel dat het gemiddelde van jouw 2 lange ritten 18kw/100km is en je kijkt naar zijn rit met verwarming 22gr, zou hij nog geen 86km uit die 18kw halen (3.0mi/kwh).
Wanneer hij de verwarming uit zet met stuur- en stoelverwarming aan, haalt hij 4.3mi/kwh.
Dan zou hij met dezelfde 18kw 122km ver komen.
Weet je nog of jouw verwarming aan stond tijdens de rit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Soepstengel01 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Dank voor het delen, dit soort ritten creëert wel enig inzicht.
Op het Engelse forum wat hier gedeeld is, heeft ook iemand zijn dagelijkse ritten gedeeld (met en zonder verwarming e.d.). Alleen die ritten waren net geen 10km.
https://www.kiaownersclub.co.uk/posts/559311/

Stel dat het gemiddelde van jouw 2 lange ritten 18kw/100km is en je kijkt naar zijn rit met verwarming 22gr, zou hij nog geen 86km uit die 18kw halen (3.0mi/kwh).
Wanneer hij de verwarming uit zet met stuur- en stoelverwarming aan, haalt hij 4.3mi/kwh.
Ik word hier wel vrolijk van. 18 kwh maal 0,24 euro = 4,32 euro per 100 km. Voor diezelfde 4,32 euro krijg je net iets meer dan 2 liter benzine. Dus zeg even 2,0 tot 2,5 liter per 100 km , dat is minimaal de helft van mijn huidige zuinige kleine benzine auto. En dat in de zomer, nu in de kou verbruikt mijn ICE ook meer (iets van 6 liter per 100 km)

En ja, dan kan ik inderdaad thuisladen, maar dat betekent dus ook dat je met een openbare paal tot max 50 ct per kWh nog steeds beter of gelijk aan benzine rijdt. En dan in een flink grotere auto in mijn eigen geval. Laat maar komen die EV3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
BBKing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Ik word hier wel vrolijk van. 18 kwh maal 0,24 euro = 4,32 euro per 100 km. Voor diezelfde 4,32 euro krijg je net iets meer dan 2 liter benzine. Dus zeg even 2,0 tot 2,5 liter per 100 km , dat is minimaal de helft van mijn huidige zuinige kleine benzine auto. En dat in de zomer, nu in de kou verbruikt mijn ICE ook meer (iets van 6 liter per 100 km)

En ja, dan kan ik inderdaad thuisladen, maar dat betekent dus ook dat je met een openbare paal tot max 50 ct per kWh nog steeds beter of gelijk aan benzine rijdt. En dan in een flink grotere auto in mijn eigen geval. Laat maar komen die EV3!
Kom je op grofweg 450 km op een lading dus klopt ev database wel aardig.

Toch opvallend dat een site als ev database accurater cijfers kan produceren dan de eu norm die wltp heet.

https://ev-database.org/nl/auto/2212/Kia-EV3-Long-Range

[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 05-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• longrun56
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-02 13:29
Voor de mensen die zoals ik binnenkort voor het eerst een EV gaan rijden is het misschien ook nog interessant om in het kader van het verbruik naar deze YouTube video te kijken. (Algemene informatie oververbruik in koude omstandigheden) YouTube: EV: winter rijbereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
AtlAntA schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Kom je op grofweg 450 km op een lading dus klopt ev database wel aardig.

Toch opvallend dat een site als ev database accurater cijfers kan produceren dan de eu norm die wltp heet.

https://ev-database.org/nl/auto/2212/Kia-EV3-Long-Range
Klopt, maar dan ga je uit van leegrijden van 100% naar 0%. In praktijk rijd je van 80 naar 10 % dus je gebruikt 70% van de accu. Dus in de kou een range van zo'n 300 km (of met 100% vertrekken, dan 380 km range). Ik rijd de meeste dagen van het jaar minder dan dit op 1 dag dus perfect. Eigenlijk alleen op langere vakantie ritten is dan een snellader onderweg nodig, ik verwacht dit in het reguliere Nederlandse verkeer nooit nodig te gaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
bart155 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Er is voor zover ik weet alleen de optie voor een afneembare trekhaak. Van de dealer (en in dit topic) heb ik begrepen dat de trekhaak (en bekabeling) nog niet leverbaar zijn. In ieder geval kunnen we de EV3 wel al komende donderdag afhalen en de trekhaak zal later gemonteerd worden.
Ik heb een vaste trekhaak besteld. Deze wordt door de dealer gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

bart155 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:10:
[...]

De vaste trekhaak is inmiddels mogelijk, dus ik heb mijn offerte laten aanpassen :) kijk maar op de site van Kia bij accessoires!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Blaauw87 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:51:
Moet de trekhaak ook bij de garage/leverancier waar de auto is besteld, gekocht worden? Ik schrok namelijk van de geschatte prijs van 1200 euro (Kia Kooijman Utrecht) toen ik daar naar vroeg tijdens een testrit.
Een vaste is sinds kort ook mogelijk voor ongeveer 800-900 euro. Bij dezelfde dealer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
BBKing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Klopt, maar dan ga je uit van leegrijden van 100% naar 0%. In praktijk rijd je van 80 naar 10 % dus je gebruikt 70% van de accu. Dus in de kou een range van zo'n 300 km (of met 100% vertrekken, dan 380 km range). Ik rijd de meeste dagen van het jaar minder dan dit op 1 dag dus perfect. Eigenlijk alleen op langere vakantie ritten is dan een snellader onderweg nodig, ik verwacht dit in het reguliere Nederlandse verkeer nooit nodig te gaan hebben.
300km worst case range is een gigantische vooruitgang tov de e208 de we hebben. Die haalt worst case de 180 amper. Ik rij zo goed als nooit ritten boven de 200mkm op 1 dag. We hebben thuis maar 1 lader die we straks met 2 auto's moeten delen. In de praktijk zal ik met de ev3 elke 8-10 dagen aan de stroom moeten wat het maar een minor inconvenience maakt om 1 lader met 2 auto's te delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holgster
Soepstengel01 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Verwarming stond zeker aan, denk 20gr. Ik heb nml. de laagste uitvoering, dus zonder stoel/stuurverwarming. Buitentemperatuur was zaterdagochtend best laag, 2-3gr.
Verbruik valt me dan alles mee, denk dat in de zomer 15kwh/100 zeker mogelijk moet zijn.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Een vaste is sinds kort ook mogelijk voor ongeveer 800-900 euro. Bij dezelfde dealer ;)
Wat is eigenlijk het voordeel van een vaste trekhaak? Alleen de prijs? En is die 800-900 euro all in, dus met kabelset en installatie bij de dealer?
Wij hebben een afneembare besteld, maar twijfel nu wat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
koelkast schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van een vaste trekhaak? Alleen de prijs? En is die 800-900 euro all in, dus met kabelset en installatie bij de dealer?
Heb nu een afneembare trekhaak onder mijn eSoul, deze heb ik echter nooit afgenomen [gaat dan vervolgens alsnog vastzitten van de roest] Dus een vaste is voor mij prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 19:17

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

AtlAntA schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:50:
Is er al iemand die het daadwerkelijke verbruik heeft uitgerekend? Dus de kwh's uit de lader de auto in? En dan per km? Zulke berekeningen vertrouw ik eerder dan de grafiekjes gegenereerd door de auto.
Kijk eens op deze uitgebreide spreadsheet:

https://docs.google.com/s...4NTC-RT4/edit?usp=sharing

Alleen de EV3 LR staat hier op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:04
Wat betreft de trekhaak; Thanks @De_Buurmannen @Coffee! Daar was ik niet van op de hoogte. Gaat het dan om deze? Helaas niet voor de GT-Line.

[ Voor 5% gewijzigd door bart155 op 05-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

bart155 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:59:
Wat betreft de trekhaak; Thanks @De_Buurmannen @Coffee! Daar was ik niet van op de hoogte. Gaat het dan om deze? Helaas niet voor de GT-Line.
Dat was hem inderdaad, hoewel de genoemde kosten exclusief montage zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

koelkast schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van een afneembare trekhaak? Ik zou hem zelf nooit loshalen, denk ik, omdat je toch wat bescherming hebt aan de achterkant van je auto. In het verleden heeft de trekhaak me meer dan eens beschermd tegen schade. Bijvoorbeeld als iemand achter je niet op tijd remt, of als je iets te ver rijdt bij achteruit inparkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Coffee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van een afneembare trekhaak? Ik zou hem zelf nooit loshalen, denk ik, omdat je toch wat bescherming hebt aan de achterkant van je auto. In het verleden heeft de trekhaak me meer dan eens beschermd tegen schade. Bijvoorbeeld als iemand achter je niet op tijd remt, of als je iets te ver rijdt bij achteruit inparkeren.
Bij het achteruitrijden is de kans op schade bij een andere auto veel groter als je een trekhaak hebt. Of doe je dan net of je niets gezien hebt?
Als een ander tegen jou aanrijdt is de schade aan de andere auto natuurlijk niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
En hoe werkt het verwijderen dan, is de kogel dan eenvoudig met bouten los/vast te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Aedriaen1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Heb nu een afneembare trekhaak onder mijn eSoul, deze heb ik echter nooit afgenomen [gaat dan vervolgens alsnog vastzitten van de roest] Dus een vaste is voor mij prima. :)
Dit is exact was de dealer vertelde : de praktijk wijst uit dat een afneembare trekhaak nooit verwijderd wordt. Tevens is het een extra parkeersensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
De_Buurmannen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Dit is exact was de dealer vertelde : de praktijk wijst uit dat een afneembare trekhaak nooit verwijderd wordt. Tevens is het een extra parkeersensor.
Dat is wel erg generaliserend. Ik verwijderde hem altijd wel. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe vaak je hem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
De_Buurmannen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb een seat Leon gehad die een verwijderbare trekhaak had. Die was ook nog toolless. Ik haalde hem er elke keer af na gebruik en elk half jaar werd het allemaal wat ingesmeerd. Nooit geen roest problemen oid gehad. Het is maar net hoe je er mee om gaat.

Je zou zeggen dat als je voor een verwijderbare trekhaak kiest je ook van plan bent deze zo te gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

deejeebv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Bij het achteruitrijden is de kans op schade bij een andere auto veel groter als je een trekhaak hebt. Of doe je dan net of je niets gezien hebt?
Als een ander tegen jou aanrijdt is de schade aan de andere auto natuurlijk niet jouw probleem.
Vreemde vraag; dat ik dan doe alsof ik niets gezien heb? Ik zou het natuurlijk altijd melden, al dan niet omdat ik via mijn werk hiervoor verzekerd ben. Ik heb sowieso nog nooit schade gereden. Zeg je dit omdat je het zelf zo zou doen? Maar goed, met achteruitrijcamera én sensoren zal dat niet snel voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 05-01-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Coffee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Vreemde vraag; dat ik dan doe alsof ik niets gezien heb? Ik zou het natuurlijk altijd melden, al dan niet omdat ik via mijn werk hiervoor verzekerd ben. Ik heb sowieso nog nooit schade gereden. Zeg je dit omdat je het zelf zo zou doen? Maar goed, met achteruitrijcamera én sensoren zal dat niet snel voorkomen.
Nee, maar omdat jij aangaf dat je de trekhaak zag als extra bescherming aan de achterkant van de auto als je iets te ver rijdt bij achteruit inparkeren. Bumper tegen bumper geeft minder schade dan trekhaak tegen bumper bij inparkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ah, ja ik had het niet over file parkeren. Ik dacht eerder aan een paaltje of muurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Coffee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:56:
Ah, ja ik had het niet over file parkeren. Ik dacht eerder aan een paaltje of muurtje.
Voor een lantaarnpaal moet je wel goed richten om die te raken met een trekhaak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoe doen jullie dat trouwens (bij particuliere aanschaf) met de verzekering? Kia heeft zelf een redelijke aanbieding (70 euro) voor allrisk (met 3 of 5 jaar nieuwwaarde regeling). Maar ik zie ook wel wat goedkopere opties met 1 jaar nieuwwaarde regeling (62 euro).

Tot dusver altijd wa+ gedaan bij tweedehands, vandaar mijn vraag. Heb verder nooit wat gehad tot nu toe (15 jr schadevrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 09:53
5 jaar nieuwwaarde regeling is best gunstig. Toch vind ik de verzekering via Unive met 3 jaar nieuwwaarde regeling voor mij gunstiger want dat scheelde iets van 20 euro per maand bij mij.
Pagina: 1 ... 20 ... 54 Laatste