Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 18 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 17:13
Eens: je nieuwe auto hoort niet in de showroom te staan voor lange tijd. Er zijn altijd bezoekers die er niet heel netjes mee omgaan.
Het is natuurlijk wel minder erg als er "Verkocht" op staat en de auto is afgesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 15:31
Als koper ben je er zelf bij en als die er geen moeite mee heeft waar hebben we het dan over?

Ieder mens is verschillend, de één wil dat er niemand aan zijn nieuwe auto heeft gezeten en de ander kan dat niet boeien en wil lekker snel rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 13:55
slagroomsoes schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:20:
Iemand besteld bij Kooijman IJsselstein en leverdatum bekend?
Ja, maar zoals bij de meeste dealers: als je potentiële klant bent krijg je binnen het uur reactie. Na de aanschaf, geen contact meer mee te krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 14:36
byebye171 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:20:
Als koper ben je er zelf bij en als die er geen moeite mee heeft waar hebben we het dan over?

Ieder mens is verschillend, de één wil dat er niemand aan zijn nieuwe auto heeft gezeten en de ander kan dat niet boeien en wil lekker snel rijden.
Ik vind het bij een aanschaf van zo'n 40k een ander verhaal itt een fiets van een paar honderd euro. Wat mij betreft is een showroom model prima verkoopbaar, maar dan onder andere voorwaarden en aangepaste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38
TweakerF schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:12:
[...]

Ja, maar zoals bij de meeste dealers: als je potentiële klant bent krijg je binnen het uur reactie. Na de aanschaf, geen contact meer mee te krijgen...
Ik heb een andere ervaring bij Braber in Ede. Prima contact, levering 10 januari, besteld via Ayvens op 25 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 20:22
Ik zie dat er in de Kia webshop inmiddels wat meer soorten velgen staan.

Is dit nu de GT versie velg? https://webshop.kia.nl/ac...0/EVF40AK030&modelid=176/

Oeh, en ook 20" velgen. Best aardig. Waarschijnlijk de meest onverstandige aankoop ooit gezien het verbruik. 🙈
https://webshop.kia.nl/ac...ZKEV3ELE20IZ&modelid=176/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 18:13

aip

Soepstengel01 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:35:
Ik zie dat er in de Kia webshop inmiddels wat meer soorten velgen staan.

Is dit nu de GT versie velg? https://webshop.kia.nl/ac...0/EVF40AK030&modelid=176/

Oeh, en ook 20" velgen. Best aardig. Waarschijnlijk de meest onverstandige aankoop ooit gezien het verbruik. 🙈
https://webshop.kia.nl/ac...ZKEV3ELE20IZ&modelid=176/
Die prijs valt me eigenlijk nog best mee, voor een set inclusief velgen. Voor een beetje 22 inch extra load banden betaal je alleen voor de banden niet veel minder.

Verder wel de meest onverstandige aankoop voor een EV ooit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:43
Vette velgen hoor! Stuk netter dan de 17inch waar ik 'm op krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52

WTM

Op 19 december een Shale Grey GT Plus line besteld 🤩. Nog geen VIN bekend. Verwachte levering 19 maart bij dealer?

Iemand enig idee met welke boot die gaat komen?

Misschien komt die wel iets eerder zei de verkoper… 🤞🏻

Zin in dit avontuur, eerste electrische auto. Zal wel bijna altijd publiek moeten laden. In Amsterdam en Utrecht en ertussen. Suggesties welke laadpassen nuttig zijn? Hoe is die van KIA Charge? Moeite waard om abonnement op te nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door WTM op 22-12-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:26
WTM schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:17:Suggesties welke laadpassen nuttig zijn? Hoe is die van KIA Charge? Moeite waard om abonnement op te nemen?
Gefeliciteerd en nu maar hopen dat ze een beetje doorvaren
:)

Qua laden misschien eens bij de Superchargers langsrijden? Veel laadpalen met een tarief van 25-40 cent per kWh en in heel Europa beschikbaar met dezelfde app😀

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Ericjooo schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:37:
[...]

Gefeliciteerd en nu maar hopen dat ze een beetje doorvaren
:)

Qua laden misschien eens bij de Superchargers langsrijden? Veel laadpalen met een tarief van 25-40 cent per kWh en in heel Europa beschikbaar met dezelfde app😀
Voila.... https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Precies halverwege Utrecht en Amsterdam, en veel goedkoper en sneller ga je het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 20:22
aip schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:54:
[...]

Voila.... https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Precies halverwege Utrecht en Amsterdam, en veel goedkoper en sneller ga je het niet vinden.
€0,39 cent. 🤔 Dat is heel wat goedkoper dan al die Park & Charge palen bij mij in de buurt voor €0,50 ct/kw + €0,30 connectietarief per uur. 😕

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:25
https://www.autoreview.nl...ew-auto-van-het-jaar-2024
Al gezien -EV3 auto van het jaar voor de website autoreview.nl, gewonnen van o.a. Volvo EX30. Elke dag komt er extra uitleg bij de website.

[ Voor 32% gewijzigd door Joukev op 23-12-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 22:38

Coffee

Coffee

Joukev schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:18:
https://www.autoreview.nl...ew-auto-van-het-jaar-2024
Al gezien -EV3 auto van het jaar, gewonnen van o.a. Volvo EX30. Elke dag komt er extra uitleg bij autoreview.nl.
Ligt het aan mij of is het gek dat een auto die pas in 2025 op de Nederlandse wegen rijd auto van het jaar 2024 wordt?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De auto van het jaar wordt verkozen door auto journalisten (die er al mee reden) en niet door privé gebruikers op Nederlandse wegen.

Dat is al jaren het geval dus niets gek aan.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 18:38
Volgens dit artikel is de EV3 een van de finalisten en wordt de auto van het jaar 2025 pas op 10 januari tijdens de salon van Brussel bekend gemaakt.

https://autorai.nl/auto-van-het-jaar-2025-finalisten/

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 13:10
Er staat: "Auto Review koos voor de vijfde keer de Auto Review Auto van het jaar. De winnaar is de Kia EV3."
Dus, voor Auto Review is het de auto van het jaar!
Maakt voor mij niets uit, ik heb al gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:25
pati schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:03:
Volgens dit artikel is de EV3 een van de finalisten en wordt de auto van het jaar 2025 pas op 10 januari tijdens de salon van Brussel bekend gemaakt.

https://autorai.nl/auto-van-het-jaar-2025-finalisten/
Heb toegevoegd in OP dat het ging om verkiezing van autoreview.nl (die ook al eens is gewonnen door de EV6), niet de Europese verkiezing met van oa autorai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:27

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MerCy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 21:27
Zojuist gebeld door Amegafleet, waar waarschijnlijk Arval de auto heeft besteld.
Ze konden een afspraak op locatie inplannen vanaf 8 januari of leveren vanaf 22 januari, dus mag m de 8e ophalen!
Ik heb gekozen voor de EV3 GT PlusLine Shale Grey.
Erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvde
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-06 17:34
MerCy schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:08:
Zojuist gebeld door Amegafleet, waar waarschijnlijk Arval de auto heeft besteld.
Ze konden een afspraak op locatie inplannen vanaf 8 januari of leveren vanaf 22 januari, dus mag m de 8e ophalen!
Ik heb gekozen voor de EV3 GT PlusLine Shale Grey.
Erg benieuwd!
Ik was benieuwd of deze nu onlangs besteld is of al eerder? Ik wacht nog steeds op bevestiging van mijn fleetservice.. Maar als zij nu pas een bestelling gaan plaatsen ben ik bang dat ik hem de komende 6mnd nog niet ga rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51
Vandaag de hele dag in een EV3 mogen rijden! Blij dat ik hem gekozen heb. Het rijdt heerlijk (na alle piepjes uitgezet te hebben) en iedereen past er prima in.

Ook mijn kleur in het echt gezien EN bericht van de dealer dat de auto binnen is. Top dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerCy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 21:27
kajvde schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:25:
[...]

Ik was benieuwd of deze nu onlangs besteld is of al eerder? Ik wacht nog steeds op bevestiging van mijn fleetservice.. Maar als zij nu pas een bestelling gaan plaatsen ben ik bang dat ik hem de komende 6mnd nog niet ga rijden.
Sorry, vergeten erbij te vermelden, ik heb begin/half september akkoord gegeven op de auto. Had eerst de indicatie dat ie eind feb geleverd zou worden, tot een paar weken terug een mail met eind januari en vandaag dus gebeld voor begin januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Dank voor de tip; wellicht supercharger abo is nog niet zo'n slecht idee.

Zijn er al EV3 rijders hier die een EV3 geladen hebben bij een Tesla Supercharger? De laadpoort bij de EV3 zit aan de passagierskant voor en bij tesla's zitten ze achterop. Is de kabel lang genoeg om 'fatsoenlijk te parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

WTM schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:25:
Dank voor de tip; wellicht supercharger abo is nog niet zo'n slecht idee.

Zijn er al EV3 rijders hier die een EV3 geladen hebben bij een Tesla Supercharger? De laadpoort bij de EV3 zit aan de passagierskant voor en bij tesla's zitten ze achterop. Is de kabel lang genoeg om 'fatsoenlijk te parkeren?
Wel als je hem naar voren inrijdt. Lijkt mij heel onprettig, maar tsja…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:04
Coffee schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:08:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt afhankelijk van type chargers en de stand vd Supercharger zelf. V2 chargers heeft korte slang en is lastig met ev3. V3 en v4 charger hebben langere slang en staan ook veel vaker aan de (goede) zijkant ipv de achterkant. Ik heb de meeste tesla chargers bekeken op Google map icm de versie en veruit de meeste zijn geen probleem. Ik heb er lijstje van gemaakt zodat ik ze in Jan met ev3 goed kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Coffee schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:08:
[...]

Ik ben benieuwd, wat is hier dan onprettig aan? Ga namelijk precies hetzelfde doen bij mijn eigen huis, met de neus naar voren richting heg rijden waarin mijn laadkabel verstopt hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 17:13
MJ_B schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:40:
Vandaag de hele dag in een EV3 mogen rijden! Blij dat ik hem gekozen heb. Het rijdt heerlijk (na alle piepjes uitgezet te hebben) en iedereen past er prima in.

Ook mijn kleur in het echt gezien EN bericht van de dealer dat de auto binnen is. Top dag.
Leuk om te lezen.

Hebben jullie al een handige manier gevonden om de piepjes voor snelheidsoverschrijding snel uit te kunnen zetten? Een voorkeuzetoets of zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 20:29
Freezr schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:17:
[...]

Leuk om te lezen.

Hebben jullie al een handige manier gevonden om de piepjes voor snelheidsoverschrijding snel uit te kunnen zetten? Een voorkeuzetoets of zoiets?
Net als in de EV9 het wieltje rechts op je stuur ingedrukt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:21:
[...]

Net als in de EV9 het wieltje rechts op je stuur ingedrukt houden?
Die tip heb ik in dit forum volgens mij al eerder zien langskomen ja. Volumewieltje rechts op je stuur paar seconden ingedrukt houden voor stilzetten snelheidswaarschuwingen.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord of je ook de piepjes kunt uitzetten bij wegkijken van je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
BBKing schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:38:
[...]

Die tip heb ik in dit forum volgens mij al eerder zien langskomen ja. Volumewieltje rechts op je stuur paar seconden ingedrukt houden voor stilzetten snelheidswaarschuwingen.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord of je ook de piepjes kunt uitzetten bij wegkijken van je stuur.
Ja maar dat zul je bij iedere start opnieuw moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniesaurus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 12:51
Ik mag van mijn werkgever binnenkort een lease auto uitzoeken, mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de EV3. Echter ben ik benieuwd naar de ervaringen van lange mensen. Ik ben zelf 1.95m en ben benieuwd hoe lange mensen het ervaren om een lange rit te maken in de EV3.
Ik zou graag zeker willen weten dat er genoeg beenruimte is voordat ik definitief mijn keuze maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Vinniesaurus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:38:
Ik mag van mijn werkgever binnenkort een lease auto uitzoeken, mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de EV3. Echter ben ik benieuwd naar de ervaringen van lange mensen. Ik ben zelf 1.95m en ben benieuwd hoe lange mensen het ervaren om een lange rit te maken in de EV3.
Ik zou graag zeker willen weten dat er genoeg beenruimte is voordat ik definitief mijn keuze maak.
Is afhankelijk vd trim. Met open dak heb je minder ruimte naar plafond maar met open dak kan ik met 1.95 prima zitten. Wel blij dat ik elektrisch bediende stoel (vanaf plusadv) heb ipv manueel. Ik heb in beide proefgereden maar eind resultaat is prima. Maar je moet het zelf ervaren bij de dealer icm proefrit dus als je intersse dichtstbijzijnde dealer bellen voor proefrit en het zelf ervaren. Ik heb mijn ev3 in july al gekocht onder voorwaarde dat ik er in pastte. Uiteindelijk is het de keus of iets lager of hoger wilt zitten maar dat is persoonlijke keuze die je moet proberen/ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:18:
[...]

Ja maar dat zul je bij iedere start opnieuw moeten doen
Dat klopt. Welkom in Europa, sinds juli van dit jaar hebben ivm Europese regels ALLE nieuwe automodellen deze beveiligingspiepjes. Kortom, wen er maar aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwisteR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 14:52
De KIA dealer gaf aan dat het mogelijk is om de camera die jou in de gaten houdt of je wel oplet, kan afplakken en dat dit geen storing of foutmelding gaf.

Iemand die een EV9 heeft al eens geprobeerd of dit klopt?
Een stukje zwart tape is een mooie manier om van die ellendige betweterigheid af te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-06 17:32
TwisteR schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:18:
De KIA dealer gaf aan dat het mogelijk is om de camera die jou in de gaten houdt of je wel oplet, kan afplakken en dat dit geen storing of foutmelding gaf.

Een stukje zwart tape is een mooie manier om van die ellendige betweterigheid af te komen.
Ik heb tijdens de proefrit er een zwarte micro fiber doekje overheen gelegd en kreeg geen fout melding. Kan wel zijn dat bij een ongeval oid de verzekering moeilijk kan gaan doen misschien.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Weet iemand welke soort banden er standaard op de EV3 zijn gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

BBKing schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:29:
[...]

Ik ben benieuwd, wat is hier dan onprettig aan? Ga namelijk precies hetzelfde doen bij mijn eigen huis, met de neus naar voren richting heg rijden waarin mijn laadkabel verstopt hangt.
Het uitparkeren vind ik vaak vervelend. Je kunt kruisend verkeer niet goed overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
TwisteR schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:18:

Klopt dat kan inderdaad, je krijgt dan alleen een melding bij het starten. Overigens ervaar ik de sensor niet als vervelend, met zonnebril is het soms iets minder accuraat en dan zit ik hem af en toe wel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Coffee schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:31:
[...]

Het uitparkeren vind ik vaak vervelend. Je kunt kruisend verkeer niet goed overzien.
Je hebt toch een camera achter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik kreeg net bericht van dealer dat er standaard zomerbanden op zitten. Jammer, ik heb liever all season banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

doggy1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:53:
Ik kreeg net bericht van dealer dat er standaard zomerbanden op zitten. Jammer, ik heb liever all season banden.
Gelukkig slijten ze snel genoeg bij zo'n EV, dus met 2 jaar kun je all season's uitkiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je bedoelt dat ze afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder langzamer of sneller slijten?

Ik heb nog nooit een EV gereden waarbij de banden al na twee jaar vervangen moesten worden.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-06 18:56

watercoolertje

Untertitel

De_Buurmannen schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:55:
[...]

Ja die kijkt toch vooral naar achter en een beetje opzij. Hij wil juist opzij kunnen kijken toch (vanuit het achterste punt van de auto)?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

IvoB2 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:01:
Je bedoelt dat ze afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder langzamer of sneller slijten?

Ik heb nog nooit een EV gereden waarbij de banden al na twee jaar vervangen moesten worden.
Nee, dat is ook niet zo, maar dat is wel wat er toch altijd over EV's wordt gezegd, net als dat er meer fijnstof van EV's af zou komen. Niet alles al te serieus nemen he, de smiley gaf het dacht ik wel een beetje weg.

Wij hebben al 10 jaar EV's en er nog nooit last van gehad dat ze zo veel sneller zouden slijten dan bij de andere auto's in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
watercoolertje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:03:
Ja die kijkt toch vooral naar achter en een beetje opzij. Hij wil juist opzij kunnen kijken toch (vanuit het achterste punt van de auto)?
Bij mijn EV6 reageren de 360° camera en sensoren bij achteruit uitrijden op kruisend verkeer vooraleer ik het kruisend verkeer zelf kan zien (twee meter hoge haag blokkeert uitzicht op kruisend verkeer).

Bij vooruit uitrijden eveneens (en kan ik zelfs zo ver niet want dan blokkeert de motorkap het zicht).

Waarschijnlijk niet op alle uitvoeringen aanwezig.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
aip schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:05:
[...]

Nee, dat is ook niet zo, maar dat is wel wat er toch altijd over EV's wordt gezegd, net als dat er meer fijnstof van EV's af zou komen. Niet alles al te serieus nemen he, de smiley gaf het dacht ik wel een beetje weg.

Wij hebben al 10 jaar EV's en er nog nooit last van gehad dat ze zo veel sneller zouden slijten dan bij de andere auto's in ieder geval.
Ja op het tinternet zeggen ze zoveel. :)
Meestal door verstokte niet gebruikers.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
aip schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:57:
[...]

Gelukkig slijten ze snel genoeg bij zo'n EV, dus met 2 jaar kun je all season's uitkiezen :P
ik heb me laten vertellen dat all seasons de range negatief beïnvloeden .. als je dat dan nog eens doet met 19" velgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Weet iemand hoelang een LR EV3 moet laden van 10% naar 100%? Van 20% naar 80% zou 31 minuten moeten duren met een snellader. Stel je wil door naar 100% hoelang zou dat extra kosten qua tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byebye171
Volgens mij gaat de laadcurve dan naar beneden. Kan maar zo ook nog 30 minuten duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 13:39
AtlAntA schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:22:
[...]

Ik heb tijdens de proefrit er een zwarte micro fiber doekje overheen gelegd en kreeg geen fout melding. Kan wel zijn dat bij een ongeval oid de verzekering moeilijk kan gaan doen misschien.
Waar zit die camera?

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
_birdie_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:37:
[...]

ik heb me laten vertellen dat all seasons de range negatief beïnvloeden .. als je dat dan nog eens doet met 19" velgen ...
Daarom heb ik gekozen voor de gulden middenweg, vierseizoenen banden icm 17" velgen. Voor en nadeel kan je ongeveer tegen elkaar wegstrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip

aip

WTM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:54:
Weet iemand hoelang een LR EV3 moet laden van 10% naar 100%? Van 20% naar 80% zou 31 minuten moeten duren met een snellader. Stel je wil door naar 100% hoelang zou dat extra kosten qua tijd?
Mijn ervaring bij de Zoe en Tesla M3: de laatste 4-5% duren gerust een uur, vanwege het balanceren van de cellen. Dat moet je niet willen, tenzij de auto gewoon voor een nacht aan de oplader staat (en dan eigenlijk ook niet, maar dat is meer voor de batterijgezondheid).

Sowieso, als je eenmaal een EV gewend bent, dan gaat dat laden en de range vanzelf steeds minder een issue worden, geloof me maar. Na 10 jaar praktijkervaring is het zelfs bij mijn vrouw geen issue meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
Achter het doekje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Is de software niet zo geregeld dat je gewoon tot 100% kunt laden zonder schade aan accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daar is zelfs een naam voor => BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Top, maar waarom geven ze dan in boekje aan, gebruik zo min mogelijk snelladers en lijken ze te impliceren dat je eigenlijk nooit tot 100% dient te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvdlely
  • Laatst online: 22:57
Filmpje met uitleg functies schermen en app: YouTube: Kia EV3 - Detailed Look at the Dash, Driver Display, Steering Wheel...
Moet zelf nog even wachten met uitproberen. Besteld half oktober.... (Plus+ADAS 81kWh, Frost Blue)
Is me met dit filmpje al een stuk duidelijker dan uit de online manual :-)

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

De_Buurmannen schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:55:
[...]

En met mijn huidige heb ik ze ook links en rechts. Alsnog is het niet prettig, er zijn namelijk nog steeds dode hoeken. Vertrouw jij 100% op de camera, met het risico om iemand aan te rijden? Nee, ik zou liever de laadpoort achter hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Coffee op 25-12-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:06:
[...]

Bij mijn EV6 reageren de 360° camera en sensoren bij achteruit uitrijden op kruisend verkeer vooraleer ik het kruisend verkeer zelf kan zien (twee meter hoge haag blokkeert uitzicht op kruisend verkeer).

Bij vooruit uitrijden eveneens (en kan ik zelfs zo ver niet want dan blokkeert de motorkap het zicht).

Waarschijnlijk niet op alle uitvoeringen aanwezig.
Klopt, ik had graag dit graag als optie gezien voor de AdvancedPlus. Helaas. Alsnog heeft zo’n 360 ° systeem natuurlijk dode hoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

WTM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 00:16:
Top, maar waarom geven ze dan in boekje aan, gebruik zo min mogelijk snelladers en lijken ze te impliceren dat je eigenlijk nooit tot 100% dient te laden?
Omdat het BMS systeem prima zijn werk doet, maar batterijen van dit soort (en eigenlijk allemaal) naar hun aard gewoon niet houden van helemaal vol of helemaal leeg zijn. Afhankelijk van de soort kan het varieren waar de grenzen liggen (je hebt niet voor niets voor bepaalde toepassingen deep cycle accu's terwijl de gewone accu in je auto weer andere specificaties heeft, die moet een hoge piekstroom kunnen leveren voor de startmotor). Het BMS probeert dat zo veel als mogelijk te managen - en doet dat best goed, de praktijk begint na 10+ jaar EV's aan te tonen dat de accu's langer mee gaan op een hoog niveau dan aanvankelijk in 2011 ingeschat - maar het blijft dat: managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
De laatste "paar" Kia EV3's zijn ook geregistreerd, succes met het vinden van je kenteken:

Kentekens EV3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jebman
Coffee schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:07:
[...]

En met mijn huidige heb ik ze ook links en rechts. Alsnog is het niet prettig, er zijn namelijk nog steeds dode hoeken. Vertrouw jij 100% op de camera, met het risico om iemand aan te rijden? Nee, ik zou liever de laadpoort achter hebben.
Serieus, nog dode hoeken bij 360 camera? Dus geen 360 maar 300 of zo? Als ik hem heb maar eens precies testen waar die dode hoeken zitten. Wel een relevante tip.
Deze camera was mede reden om voor de GT plus te kiezen met een onoverzichtelijke oprit door de buren die een haag van 2m hoog hebben kan ik pas als ik op de weg sta de straat zien... De kruisend verkeer detectie doet het daar wel perfect met mijn huidige auto, voordat ik op de straat ben wordt ik al gewaarschuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
WTM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 00:16:
Snelladen heeft weinig tot niets met laden tot 100% SoC te maken.
Laden tot 100% kan in se geen kwaad (en al zeker niet bij LFP accu's) maar je moet de auto dan niet dagen ongebruikt op 100% laten staan.
Producenten dekken zich graag op voorhand in.

Maar niemand gaat wie dan ook tegenhouden wanneer je alleen de range tussen 20 en 80% van een accu wil benutten. Wanneer men zich daar beter bij voelt gewoon doen.
(Maar dan ook weer niet vergeten om periodiek wel tot 100% te laden en dan even gekoppeld te houden om de cellen goed te balanceren.

Mijn praktijkervaring (na 3 EV's en 6 jaar) is totaal anders.
En ik laad wanneer het maar even kan tot 100% (dus soms meerdere keren per week).
Maar snelladen (DC laden) doe ik slechts per uitzondering (niet om de accu te sparen maar omdat ik het in de praktijk uiterst zelden nodig heb, AC laden is ruim voldoende hier).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 25-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Wanneer dat zo'n punt is zijn er toch genoeg EV's waar de laadpoort wel achteraan staat.
Dan kies je toch gewoon voor een ander.
Een product dat 100% aan ieders individuele verwachtingen voldoet is eerder zeldzaam.

Voor onze EV6 (met laadpoort rechts achteraan) reden we met de e-Niro met de laadpoort midden vooraan. Heeft allemaal zijn eigen specifieke voor- en nnadelen. En in de praktijk maakt het zelden veel verschil.

En ja, een 360° camera + sensoren rondom merkt doorgaans vlugger iets op dan de doorsnee bestuurder. En hij kan "om het hoekje" kijken waar ikzelf zonder hulpmiddelen nog nooit in geslaagd ben.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
[...]

Ik heb nu hetzelfde issue met mijn non-EV : ik rij heel langzaam naar achteren de straat op totdat ik goed zicht heb. Ik vertrouw er op dat kruisend verkeer ziet wat ik aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

IvoB2 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:28:
[...]

Snelladen heeft weinig tot niets met laden tot 100% SoC te maken.
Laden tot 100% kan in se geen kwaad (en al zeker niet bij LFP accu's) maar je moet de auto dan niet dagen ongebruikt op 100% laten staan.
Producenten dekken zich graag op voorhand in.

Maar niemand gaat wie dan ook tegenhouden wanneer je alleen de range tussen 20 en 80% van een accu wil benutten. Wanneer men zich daar beter bij voelt gewoon doen.
(Maar dan ook weer niet vergeten om periodiek wel tot 100% te laden en dan even gekoppeld te houden om de cellen goed te balanceren.

Mijn praktijkervaring (na 3 EV's en 6 jaar) is totaal anders.
En ik laad wanneer het maar even kan tot 100% (dus soms meerdere keren per week).
Maar snelladen (DC laden) doe ik slechts per uitzondering (niet om de accu te sparen maar omdat ik het in de praktijk uiterst zelden nodig heb, AC laden is ruim voldoende hier).
Dankjewel

Ok de les is dus: voor de EV3 accu is het dus goed om zo nu en dan tot 100% laden, zeker als je eigenlijk na ontkoppelen een stuk gaat rijden. Als je doel is om daarna genoeg te rijden dat je accu tot 80% of verder daalt en probeer 'm niet beneden de 20% te krijgen. Daalt die verder dan 20% is dat niet erg, 10% zou je wel als echte ondergrens moeten hanteren.

Probeer vast een beetje te leren over de auto.

Linkje naar handleiding over de accu

"Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt aangeraden de AC (L2-normal) laadprocedure te volgen.
Als de HV-batterij slechts voor 80% opgeladen is en u zo weinig mogelijk DC-snelladen gebruikt, kunt u de prestaties van de HV-batterij optimaal
houden. (in plaats van de HV-batterij op te laden tot 100% en/of te laden na elke rijcyclus.)"

Dus alleen AC laden heeft de voorkeur. Mag je dat ook lezen: DC laden tot 80% ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
De_Buurmannen schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb nu hetzelfde issue met mijn non-EV : ik rij heel langzaam naar achteren de straat op totdat ik goed zicht heb. Ik vertrouw er op dat kruisend verkeer ziet wat ik aan het doen ben.
Ik rij heel langzaam achteruit mijn oprit op, daar zit minder kruisend verkeer op en dan kan ik weer vooruit rijdend met goed zicht mijn oprit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
byebye171 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:13:
De laatste "paar" Kia EV3's zijn ook geregistreerd, succes met het vinden van je kenteken:

Kentekens EV3
Gaat de komende dagen nog gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
WTM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:23:
[...]
Dus alleen AC laden heeft de voorkeur. Mag je dat ook lezen: DC laden tot 80% ?
Doorgaans heeft boven 80% DC laden weinig zin.
DC snelladen doe je doorgaans omdat je gehaast bent en snel verder wil.
Boven de 80% zakt de laadcurve bij de meeste EV's in elkaar en doe je meer tijd over die laatste 20% dan over het stuk tussen 20 en 80%.
Je kan dan beter op 80% stoppen, dan verder rijden en iets vroeger terug stoppen en wederom sneller laden.
Maar voor de meeste autogebruikers is dat de uitzondering op de regel.
Een auto, voor een EV is dat niet anders, staat doorgaans langer stil dan ie rijdt. tijd genoeg dus om op te laden via AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
byebye171 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:13:

Kentekens EV3
Dat zijn vast demo’s, als particulier zijnde lijkt me een kenteken van 2025 waardevaster.
De 2024 auto’s zijn volgende week al een jaar oud.
In het verleden werd altijd op januari gewacht met op kenteken zetten, maar sinds het bijtellingsvoordeel even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

IvoB2 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:00:
[...]

Doorgaans heeft boven 80% DC laden weinig zin.
DC snelladen doe je doorgaans omdat je gehaast bent en snel verder wil.
Boven de 80% zakt de laadcurve bij de meeste EV's in elkaar en doe je meer tijd over die laatste 20% dan over het stuk tussen 20 en 80%.
Je kan dan beter op 80% stoppen, dan verder rijden en iets vroeger terug stoppen en wederom sneller laden.
Maar voor de meeste autogebruikers is dat de uitzondering op de regel.
Een auto, voor een EV is dat niet anders, staat doorgaans langer stil dan ie rijdt. tijd genoeg dus om op te laden via AC.
Ik zal niet thuis kunnen laden en publieke palen AC kunnen wel eens vol zijn. Maar goed om dit te weten.

Ik overweeg trouwens een Dashcam te laten installeren. https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKVRECZ710SHRC&modelid=176/

Storingsgevoelig / battery drain? (Dit gaat op de 12V accu of?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
RonaldPr schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:06:
[...]

Dat zijn vast demo’s, als particulier zijnde lijkt me een kenteken van 2025 waardevaster.
De 2024 auto’s zijn volgende week al een jaar oud.
In het verleden werd altijd op januari gewacht met op kenteken zetten, maar sinds het bijtellingsvoordeel even niet.
Heeft volgens mij met de BPM te maken. Anders zijn er in eens wel heel veel demo’s. Maandag stonden er nog 131 EV3’s geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
byebye171 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:16:
[...]

Heeft volgens mij met de BPM te maken. Anders zijn er in eens wel heel veel demo’s. Maandag stonden er nog 131 EV3’s geregistreerd.
Dat zou inderdaad kunnen, alleen volgens mij betalen veel ev importeurs de BPM voor je, doet Kia dat ook niet?

En ik blijf erbij dat het bouwjaar meer voordeel oplevert dan dat stukje BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

byebye171 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:16:
[...]

Er zit inderdaad een 'quirk' in het systeem. Voor bepaalde zaken (BPM en invoerrechten in ieder geval) is de aanmelding in NL relevant, dus wanneer de auto door de douane heen is en op NL bodem staat. Dan mag een auto worden aangemeld, wordt er een kenteken gekoppeld, etc. Dat zijn die 1243 auto's die nu een 'blanco kenteken' hebben. Die zijn gemeld en er is een kenteken aan de auto (VIN) gekoppeld. Voor andere zaken, zoals bijtelling en de CO2 heffing voor fabrikanten is de datum eerste tenaamstelling juist relevant. Dus je kunt er donder op zeggen dat al die Blanco kentekens op 2, 3 of 6 januari allemaal opeens te naam worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
WTM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:08:
[...]

Ik zal niet thuis kunnen laden en publieke palen AC kunnen wel eens vol zijn. Maar goed om dit te weten.

Ik overweeg trouwens een Dashcam te laten installeren. https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKVRECZ710SHRC&modelid=176/

Inderdaad bij sommige mensen een issue geweest. Maar als het goed is is er nu een backup vanuit de rij batterij wanneer de 12V leeg is. Dus geen pechdienst nodig, of powerbank met startkabels. En in het ergste geval kan je via de V2L stekker of 220V stopcontact bij de achterbank weer starten/laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
WTM schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:08:
[...]

Nog nagevraagd bij de verkoper maar het klopt dat de dashcam functie is ingebouwd/ingeschakeld in de Koreaanse versie waarbij gebruik wordt gemaakt van de 360 camera. In NL is dat software matig uitgezet.
Maar even wachten op een handige harrie die daar een tweak op heeft gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
In sommige review filmpjes op YT zie je een camera-icoon bij de knoppen in het dak. Heeft dat iets met de dashcam-functie te maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUyu7CRdiAx12XPj4eHUMoaFigw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXZuLhNWbRU1HYUpLCUdh8Ja.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door BassieBulk op 25-12-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

jebman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:14:
[...]

Nog nagevraagd bij de verkoper maar het klopt dat de dashcam functie is ingebouwd/ingeschakeld in de Koreaanse versie waarbij gebruik wordt gemaakt van de 360 camera. In NL is dat software matig uitgezet.
Maar even wachten op een handige harrie die daar een tweak op heeft gevonden :)
Ik heb de GT-PlusLine besteld, wilde weer erg graag de 360 camera (iets wat ik op m'n huidige auto ook heb en echt ideaal is). Je zou inderdaad denken dat je dit kunt inzetten voor een dashcam.....

Maar aangezien we hier op een tweakers forum zitten :-). Weet alleen niet of je moet willen hacken in de software.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericjooo
_birdie_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:37:
[...]

Wie rijdt er meer dan 300 km per dag? Alleen als je ver weg gaat is wat extra kilometers wel prettig maar die andere 50 weken vind ik 19” wel prima hoor 😆

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ericjooo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:04:
[...]

Wie rijdt er meer dan 300 km per dag? Alleen als je ver weg gaat is wat extra kilometers wel prettig maar die andere 50 weken vind ik 19” wel prima hoor 😆
Dat gebeurt mij toch regelmatig. Mijn klanten zitten door het hele land ( en België en Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
Maar dan heb jij waarschijnlijk ook de LR versie? Wij hebben gewoon de SR, kan dagelijks op de zaak en/of thuis laden en rijdt gemiddeld 130 km per dag. Bedoel het ook meer naar mensen die dezelfde afstand rijden en dan minimaal 600 km bereik willen hebben😀

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ericjooo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:19:
Maar dan heb jij waarschijnlijk ook de LR versie? Wij hebben gewoon de SR, kan dagelijks op de zaak en/of thuis laden en rijdt gemiddeld 130 km per dag. Bedoel het ook meer naar mensen die dezelfde afstand rijden en dan minimaal 600 km bereik willen hebben😀
Inderdaad voor de LR gekozen. Had een Kia eNiro, over het algemeen kon ik daarmee ook heen en weer zonder te laden. Nu tijdelijk een Nissan Leaf 59kWh. Die heeft een beduidend mindere actieradius. Ik denk dat die van de EV3 SR vergelijkbaar is met de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
jebman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:27:
[...]

Daarom heb ik gekozen voor de gulden middenweg, vierseizoenen banden icm 17" velgen. Voor en nadeel kan je ongeveer tegen elkaar wegstrepen.
Ik heb ook de wielmaat aan laten passen van 19 naar 17", gratis.
Is bij jou de aanpassing naar vierseizoenenbanden ook gratis geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06 22:04
mm.kool schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:34:
Lijkt mij een interessante auto. Vooral de V2G/V2H mogelijkheid spreekt me aan. Waarom een thuisbatterij aanschaffen als deze voor de deur staat. Omdat ik met pensioen ben staat de auto veel op het pad. Overdag laden (via de panelen of goedkoop -of zelfs geld toe-). ‘s Avonds stroom gebruiken vanuit de auto. Klinkt goed toch?
Wat ik me wel afvraag is wat er allemaal aan de elektrische installatie thuis moet worden aangepast om dit goed te laten werken. Heb nu een BlackBoxx Type BB-PZ3.711 wallbox die volgens mij niet met V2G/V2H overweg kan.
Iemand tips waar ik hier meer duidelijke info over kan vinden?

Wat ik overigens een minpunt van de EV3 vind is het beperkte snelladen. Slechts 128 kW voor de grote accu. Is het nou echt zoveel duurder om dit naar bv 200 kW op te trekken?
Op de Kia site worden nu wallboxen aangeboden voor de particuliere en zakelijke rijder, geschikt voor V2G/V2H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
deejeebv schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:08:
[...]

Dat gebeurt mij toch regelmatig. Mijn klanten zitten door het hele land ( en België en Duitsland).
Zomers met zomerbanden en 's winters met winterbanden op 17 inch. Vooral in de winter merk je dat de actieradius [flink] afneemt. Dan komen de 17 inch beter uit en winterbanden zijn toch echt wel beter als all seasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
CEdS schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:06:
Op dit moment rijden wij een Tesla MS uit 2014. De Renault 5e stond op onze shortlist vanwege het V2g/V2H. Ik had een Renault 5e pas gekocht om als eerste geinformeerd te worden maar de V2G is alleen in combinatie met een speciale aansluiting bij een (andere) energieleverancier......(ik woon in Frankrijk). De accu in de auto gaat alleen het net dienen, niet mijn huis cq. opslag van eigen stroom vanaf mijn dak. Dit vond ik wel een afknapper.

Ik hoop dat de V2H ambities van KIA beter zijn dan die van Renault, zo ja dan is dit een auto die de Tesla mag gaan vervangen. Ben erg benieuwd.
Hou er rekening mee dat als er 40 megawatt door de accu gegaan is, dat Renault de garantie op de batterij laat vervallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rk.J4nss3n
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-06 11:36
Wellicht heb ik eroverheen gelezen maar wat zijn de kofferbak maten in cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Aedriaen1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:07:
[...]

Op de Kia site worden nu wallboxen aangeboden voor de particuliere en zakelijke rijder, geschikt voor V2G/V2H.
Ik zie nog niet dat de aangeboden wallboxen v2g ondersteunen, maar misschien lees ik er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
aip schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:13:
[...]

Tsja, batterijen blijven batterijen (totdat ze nieuwe technieken uitrollen die hier geen last meer van hebben). Dat gaat bij de EV3 niet anders zijn. Maar uit de praktijkervaringen lees je overal (en merk ik ook zelf) dat het allemaal nogal meevalt met terugloop van de capaciteit.
Mijn Kia eSoul [heb een GT Plusline besteld] is bijna 5 jaar oud en heeft 85000 km gelopen. Terwijl ik een proefrit maakte met de EV3 heeft de dealer de State Of Health van de batterij bekeken, deze was 100%. Vooropgesteld dat ik de auto particulier rijdt, nooit onder de 20% rijdt of boven de 80% laadt. En nog nooit heb snelgeladen [laadt thuis aan een Zonneplan wallbox]. Eigenlijk lijdt de accu dan erg weinig. Raadpleeg hiervoor de filmpjes van dr. Dahn op Youtube en de site van de Battery university, erg leerzaam en informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Joukev schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:33:
[...]

Volgens mij was de long range NMP batterij terwijl standard range LFP heeft. De laatste zou beter moeten omgaan met snelladen en 100% charging.
Het klopt dat de LFP batterij beter tegen volledig ontladen en volledig laden kan. Is ook veiliger als een NMC. De energiedichtheid van een NMC is echter veel beter, al loopt de LFP in. Sommige LFP auto's moeten 100% laden omdat dan de batterij ook gekalibreerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aedriaen1
Coffee schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:11:
[...]

Die worden tegenwoordig bijna nooit meer meegeleverd.
Er zijn originele granny laders verkrijgbaar op marktplaats. Hou er wel rekening mee, dat je met de granny bijna 25 % verspild bij het laden [wallbox 10%].

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:30:
[...]

Ik rij heel langzaam achteruit mijn oprit op, daar zit minder kruisend verkeer op en dan kan ik weer vooruit rijdend met goed zicht mijn oprit af.
Dit doe ik nu ook, maar dat is alleen mogelijk vanwege de laadpoort aan de achterkant. Straks moet ik door de andere plaatsing van de laadpoort naar voren inrijden, en naar achteren uitrijden. Een fietser mis je zo, zeker in het donker. Het voelt veel fijner/veiliger om vooruit te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-06 17:32
Coffee schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:19:
[...]

Dit doe ik nu ook, maar dat is alleen mogelijk vanwege de laadpoort aan de achterkant. Straks moet ik door de andere plaatsing van de laadpoort naar voren inrijden, en naar achteren uitrijden. Een fietser mis je zo, zeker in het donker. Het voelt veel fijner/veiliger om vooruit te rijden.
Ik ken je situatie niet maar is het niet mogelijk een langere kabel aan je lader te hangen en dan alsnog achteruit je erf op kunnen rijden?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• jebman
deejeebv schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:31:
[...]

Ik zie nog niet dat de aangeboden wallboxen v2g ondersteunen, maar misschien lees ik er overheen?
Zaptec Pro biedt mogelijk ondersteuning voor V2G na een toekomstige software-update, maar dit is nog niet volledig gegarandeerd. Daarom bieden wij jou een voucher van €500,- aan...

• jebman
deejeebv schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:31:
[...]

Zaptec Pro biedt mogelijk ondersteuning voor V2G na een toekomstige software-update, maar dit is nog niet volledig gegarandeerd. Daarom bieden wij jou een voucher van €500,- aan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_12xV5QuubmI7YKG0rq_kTPXdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPd6cDsbd3YQsjQFrFu6LexC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
jebman schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:06:
[...]

Zaptec Pro biedt mogelijk ondersteuning voor V2G na een toekomstige software-update, maar dit is nog niet volledig gegarandeerd. Daarom bieden wij jou een voucher van €500,- aan...[Afbeelding]
Dus die bidirectionele laadpaal is er nog steeds niet.
Ik laad voorlopig mijn 1 fase Alfen hangen. Ik ga pas veranderen als ik alle details weet, ook over eventuele verplichte energieleverancier.
Ik heb nog een contract tot augustus 2027 zonder terugleverkosten.

• De_Buurmannen
deejeebv schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:12:
[...]

Dus die bidirectionele laadpaal is er nog steeds niet.
Ik laad voorlopig mijn 1 fase Alfen hangen. Ik ga pas veranderen als ik alle details weet, ook over eventuele verplichte energieleverancier.
Ik heb nog een contract tot augustus 2027 zonder terugleverkosten.
Klopt. Degene die mijn laadpaal komt plaatsen raadde mij af om het nieuwste model Zaptect te kiezen omdat er functionaliteiten worden aangeboden die nog niet te gebruiken zijn. De verwachting is dat dat zomaar nog een paar jaar kan duren voordat dat wel werkt en tegen die tijd zijn die laadpalen goedkoper geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:27:
[...]

Ik ken je situatie niet maar is het niet mogelijk een langere kabel aan je lader te hangen en dan alsnog achteruit je erf op kunnen rijden?
Dat kan zeker, maar wordt wel awkward. Waarschijnlijk ga ik dat uiteindelijk wel doen. Helaas moet de vaste 5m kabel dan vervangen worden voor een 7.5m kabel (door een elektricien), en moet ik een extra paaltje plaatsen om de kabel aan op te hangen. Ach ja, het is me de auto wel waard hoor!

• jebman
doggy1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:53:
[...]

Ik heb ook de wielmaat aan laten passen van 19 naar 17", gratis.
Is bij jou de aanpassing naar vierseizoenenbanden ook gratis geweest?
Meerprijs van €300. En als ik Dasan velg wilde nog eens €500 extra.

Pagina: 1 ... 18 ... 56 Laatste