aikink schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:35:
Die kleine lettertjes zijn wel vaag. Geen idee of het een typisch Duitse constructie is,
hier vond ik bv, wat meer over de 6 maanden Kurzzeitzulassung. De auto moet dan 6 maanden op Duits kenteken staan, daarna kan het omgezet worden naar andere platen. Koper is wel verantwoordelijk voor verzekering en belasting over die 6 maanden. Kan zoiets als Nederlands/Belgisch ingezetene? Ik weet niet anders dan dat je als NL-er alleen maar gele platen geregistreerd kunt krijgen. Mogelijk dat met een Duitse nevenvestiging zoiets wel bedrijfsmatig kan?
Dat ligt allemaal vrij gecompliceerd inderdaad. Die registratie gaat je nog wel lukken, maar dan mag je er als NL ingezetene er in NL niet mee rijden (behoudens uitzonderingen). De grap is, als je dat wel doet en wordt gepakt moet je alsnog de BPM + boete (% van de BPM) betalen. En tsja, als de BPM laag is, dan is die boete dat ook.
Zo weet ik van zeker een handvol oldtimers in NL die van NL ingezetenen zijn, die nog steeds op een GB of F kenteken rijden. Want ja, bij een auto uit 1930 is de BPM niets, dus waarom zou je (nog los van het feit dat een origineel kenteken de waarde van zo'n oldtimer verhoogt, en je dus het liefst dat kenteken bij de auto wil houden).
Maar goed, aanraden zou ik het niet, het kan tenminste een hoop gedoe opleveren.
/ disclaimer/ In ons gezin (vader, zus en ik) hebben we met elkaar over de jaren 5 auto's uit D en F geimporteerd, dus ik heb er enige ervaring mee, maar niet bedrijfsmatig.
[
Voor 5% gewijzigd door
aip op 02-12-2024 22:21
]