Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 13 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het antwoord is in totaal 3,6 kW.
Zelf in (de toekomstige) V2X modus is de teruglevering van de EV3 beperkt tot 3,6 kW.

Het is de omvormer in de EV die dit vermogen moet terugleveren. Dat verhoogt niet door er meer stopcontacten op aan te sluiten. :)

[ Voor 92% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 19:01
De_Buurmannen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:20:
Wie koopt er een auto gebaseerd op 3 weken vakantie per jaar ? Je koopt toch een auto gebaseerd op het gebruik gedurende die overige 49 weken. Voor de vakantie kun je een auto huren.
Ja dat dacht ik ook, maar toen ik ging rekenen bleek dat financieel niet interessant. Even een rekenvoorbeeld:

Uitgangspunt: EV3 Plus LR besteld eind juli als lease. Fiscale waarde: € 42.500. Bijtelling: €243 - 324 p.m. netto.

Als de auto niet mee hoeft op vakantie moet nog steeds het hele gezin erin passen, maar kan de accu een stuk kleiner. Bijv. een EV3 Plus SR zou dan genoeg zijn en die is ook goedkoper dan de Niro EV (mijn oorspronkelijke kanshebber). Fiscale waarde is dan € 37.750, dus de bijtelling €201 - 281 netto, dus € 42 minder dan de LR. Stel dat de leasemij die zou aanbieden voor € 40 netto per maand minder. Dan bespaar ik (40 + 42) * 12 = € 984 per jaar. Knappe jongen als je voor minder dan dat bedrag voor 3 weken een huurauto van vergelijkbaar formaat kan vinden met trekhaak en EU-dekking.

Natuurlijk kan dit anders uitvallen als je een EV kan vinden die goedkoper is dan €38K, maar in de zomer was de EV3 één van de enigen. En nog steeds is het een afweging en kan ik mij voorstellen dat mensen liever kiezen voor een kleine accu en flexibiliteit tijdens de vakantie. Want ook de “kleine” accu is meer dan genoeg voor het gemiddelde woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 10:39
arjen100 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:09:
Weet iemand of er EV3’s in adventurine green en frost blue ergens in het midden van het land te zien zijn?
Een blauwe Plus Advanced in Harderwijk bij van Mossel

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:27
TheMrtN schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:52:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar toen ik ging rekenen bleek dat financieel niet interessant. Even een rekenvoorbeeld:

Uitgangspunt: EV3 Plus LR besteld eind juli als lease. Fiscale waarde: € 42.500. Bijtelling: €243 - 324 p.m. netto.

Als de auto niet mee hoeft op vakantie moet nog steeds het hele gezin erin passen, maar kan de accu een stuk kleiner. Bijv. een EV3 Plus SR zou dan genoeg zijn en die is ook goedkoper dan de Niro EV (mijn oorspronkelijke kanshebber). Fiscale waarde is dan € 37.750, dus de bijtelling €201 - 281 netto, dus € 42 minder dan de LR. Stel dat de leasemij die zou aanbieden voor € 40 netto per maand minder. Dan bespaar ik (40 + 42) * 12 = € 984 per jaar. Knappe jongen als je voor minder dan dat bedrag voor 3 weken een huurauto van vergelijkbaar formaat kan vinden met trekhaak en EU-dekking.

Natuurlijk kan dit anders uitvallen als je een EV kan vinden die goedkoper is dan €38K, maar in de zomer was de EV3 één van de enigen. En nog steeds is het een afweging en kan ik mij voorstellen dat mensen liever kiezen voor een kleine accu en flexibiliteit tijdens de vakantie. Want ook de “kleine” accu is meer dan genoeg voor het gemiddelde woon-werkverkeer.
In dit geval snap ik het, ik koop de EV3 als particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:02

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:47:
[...]

Euh nee, de twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.
Het "stopcontact" buiten werkt door de adapter in de laadpoort te steken en wordt vervolgens pas actief (terugleveren ipv afnemen) door op de schakelknop op de adapter te drukken.
Daar moet je idd niet voor in de auto te zijn.
Het stopcontact binnen (bij de EV6 een schuko onder de achterbank voorzien van een kinderslot, geen idee waar het zich in de EV3 bevindt) wordt alleen actief wanneer je de auto "start" (dus alleen door op startknop te drukken en gelijktijdig op de rempedaal te drukken, dus niet door alleen op de startknop te drukken). Blijft ook werken wanneer je de auto nadien in kampeermodus zet (maar dan blijft al de rest ook actief). Maar daarvoor moet de "sleutel" dus in de auto aanwezig blijven. Ga je met de sleutel uit de auto en sluit je de auto af schakelt het stopcontact ook uit.

Het kan wel zijn dat wanneer je de adapter in de laadpoort activeert het stopcontact in de auto ook actief wordt (nooit uitgeprobeerd) maar ik zie niet zo direct het nut van een actief stopcontact in een afgesloten auto dat alleen actief is wanneer je dan alsnog de adapter moet activeren. Kan je net zo goed met de reeds afgesloten auto daar stroom aftappen.
Dat is wat ik zei, wanneer je op de V2L adapter de stroom voorziening aanzet, zal het stopcontact binnen ook actief worden. In een van de how to videos wordt ook uitgelegd dat dit zo werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amohQluFqDAyHLr3p82bXem11XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjyIT7kUrPpFVcJ3iRePxLNK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 11-11-2024 12:31 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:30:
[...]
Dat is wat ik zei, wanneer je op de V2L adapter de stroom voorziening aanzet, zal het stopcontact binnen ook actief worden. In een van de how to videos wordt ook uitgelegd dat dit zo werkt.
Kan zijn* maar dat heeft - voor mij - totaal geen meerwaarde.
Wanneer de adpater wordt aangesloten heb je sowieso al stroomvoorziening zonder in de auto te moeten zijn.
Bedoeling zou zijn het interne stopcontact te gebruiken zonder alsnog de adapter als "schakelaar" te moeten gebruiken. Dat kan maar dan moet de auto "aan" en kan ie ook niet van buiten af slotvast.

*En is ook correct. Toevallig staat de EV6 nu terug te leveren aan de woning en dan brandt idd de groene led rond het intern stopcontact (bij afgesloten auto wat betekent dat er stroom beschikbaar is aan dit stopcontact). Schakel ik de teruglevering op de adapter uit gaat de LED op blauw => aangesloten maar geen interne stroom. Rood is teruglevering actief en afname van intern stopcontact.
De combinatie van adpater en intern stopcontact kende ik idd nog niet (gezien ik er nog nooit nood aan gehad heb). Maar toch goed om te weten. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:09
IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:47:
[...]

Euh nee, de twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.
Het "stopcontact" buiten werkt door de adapter in de laadpoort te steken en wordt vervolgens pas actief (terugleveren ipv afnemen) door op de schakelknop op de adapter te drukken.
Daar moet je idd niet voor in de auto te zijn.
Het stopcontact binnen (bij de EV6 een schuko onder de achterbank voorzien van een kinderslot, geen idee waar het zich in de EV3 bevindt) wordt alleen actief wanneer je de auto "start" (dus alleen door op startknop te drukken en gelijktijdig op de rempedaal te drukken, dus niet door alleen op de startknop te drukken). Blijft ook werken wanneer je de auto nadien in kampeermodus zet (maar dan blijft al de rest ook actief). Maar daarvoor moet de "sleutel" dus in de auto aanwezig blijven. Ga je met de sleutel uit de auto en sluit je de auto af schakelt het stopcontact ook uit.

Het kan wel zijn dat wanneer je de adapter in de laadpoort activeert het stopcontact in de auto ook actief wordt (nooit uitgeprobeerd) maar ik zie niet zo direct het nut van een actief stopcontact in een afgesloten auto dat alleen actief is wanneer je dan alsnog de adapter moet activeren. Kan je net zo goed met de reeds afgesloten auto daar stroom aftappen.
Ik was in de veronderstelling dat je utility mode aan moet zetten om het stopcontact onder de achterbank te gebruiken zonder dat de auto op 'contact' staat. Of geldt dit alleen voor de v2l adapter op de type 2 aansluiting?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:04:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je utility mode aan moet zetten om het stopcontact onder de achterbank te gebruiken zonder dat de auto op 'contact' staat. Of geldt dit alleen voor de v2l adapter op de type 2 aansluiting?
Ik ook (in het Nederlands dus de "kampeermodus). :)
Maar tussen de auto gewoon op "aan/contact" en "kampeermodus" is er mbt tot het intern 230V stopcontact geen verschil.
Alleen het verschil tussen "aan" en "kampeermodus" geldt dan (geen buitenlichten actief, geen stroom uit de 12V accu).
Je kan de kampeermodus trouwens niet activeren zonder de auto eerst met het contact ingeschakeld te hebben (startknop + voetrem).

Voor de V2L adapter moet de EV niet op "contact/aan" staan noch in kampeermodus.
Je steekt de V2L adapter gewoon in de laadpoort (en dan gebeurt er niets, ook niet voor het intern stopcontact) en wanneer je op de knop van de adpater klikt (en de groene led op de adapter begint te branden) kan de adapter terugleveren (en gaat eveneens de groene ring rond het intern stopcontact branden zodat dit klaar is om terug te leveren).
Om de V2L adapter te gebruiken moet je dus helemaal niet in de auto zijn noch iets instellen.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 13:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 22:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:47
Een beetje een gekke vraag misschien, maar hoe gaan de achterportieren eigenlijk open? Ik zie in de filmpjes en foto's geen deurklinken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De deurklinken van de achterportieren zitten bovenaan, achter het ruitje van het achterportier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZddtMR9xOKN4nuYsMp6VG5EWJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWZoOKCdRoVygAfDcvmnfxjq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 144% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:47
Ah ja, thanks. Dat was me helemaal niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1973Michel1973
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-11-2024
De Kia EV3 gebruikt een vierde generatie warmtepompsysteem van Hanon Systems voor elektrische voertuigen.
De nieuwste generatie.
Gefabriceerd vanaf 2024.
Helaas verkoopt Kia Nederland geen warmtepompsysteem voor de EV3.
In andere landen kun je wel een warmtepompsysteem kopen.

Lees eens over Hanon Systems op:
https://www.autocarpro.in...vs-used-in-kia-ev3-122262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38

timpel_800

Amber 65

Was bij onze Niro ook, de importeur vind het blijkbaar niet nodig om een WP te hebben in NL (zoiets begreep ik althans)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:57:
Was bij onze Niro ook, de importeur vind het blijkbaar niet nodig om een WP te hebben in NL (zoiets begreep ik althans)
De verkoper waar ik mee sprak zei dat de importeur het de meerprijs van 1500 tot 2000 niet waard vond voor 40km extra bereik. Zou misschien betekenen dat de lager geplaatste modellen dan ook de sepp mis zouden lopen.

Enfin, we moeten het er maar mee doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

AtlAntA schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:54:
[...]

De verkoper waar ik mee sprak zei dat de importeur het de meerprijs van 1500 tot 2000 niet waard vond voor 40km extra bereik. Zou misschien betekenen dat de lager geplaatste modellen dan ook de sepp mis zouden lopen.

Hij rijdt zelf zeker niet elektrisch.
Ik vind het een gemis en zit nu elke ochtend met een fleecedeken over mn benen.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:44:
[...]

Maar als je met elke ochtend een fleece deken je jouw benen zit dan heb je óf een auto met zeer lage range, of je moet heel erg ver rijden, of je hebt geen eigen laadpaal? Maar alsnog lijkt het me dat dit met een EV3 met 450km range niet heel vaak voor zal moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Een EV zonder A/C voor verwarming heeft nog altijd een heater aan boord om het interieur te verwarmen.
Een fleecedeken is dan ook voor niets nodig.
En een KIA EV met bv. een A/C voor verwarming aan boord heeft bij een SoC van 100% (bij een netto 74 kWh accu) ook een rangeverlies van 40 tot 50 km.
Je kan de EV3 trouwens ook met de grote accu van +80 kWh bestellen. Zelfs zonder WP en met verwarming aan (die ook ingesteld kan worden op "driver only" om range te winnen zonder kou te lijden) heb je dan in normale omstandigheden en in de winter range te over.

Wie in de winter dagelijks onafgebroken meer dan 300 tot 400 km moet rijden, thuis niet kan laden, op bestemming niet kan bijladen en geen stops aan snelladers wil inlassen blijft voorlopig idd beter nog even bij een fossiel aangedreven voertuig.
Bij dit weer (6 tot 10°C) heeft bij 100% SoC mijn EV6 in Ecomodus nog altijd een range van 508 km en met de heater aan gaat daar 45 km range vanaf. Bij korte ritten springt de A/C niet eens bij.

Mijn eerste BEV was een Hyundai Kona zonder WP (MY2018). Die had zelfs enkele km meer range dan zijn opvolger de Kia e-Niro met WP (MY 2019).
Normaliter heeft een A/C voor verwarming bij eenzelfde EV in eenzelfde uitvoering een gunstig effect op het verbruik en de range maar de afwezigheid gaat de range ook weer niet zover naar beneden halen zodat je in dekens gehuld moet gaan rijden om nog thuis te geraken. |:(
En al helemaal niet in een lichtere EV3 met een kleinere banden-/velgmaat. .

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Coffee schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:52:
[...]

Maar als je met elke ochtend een fleece deken je jouw benen zit dan heb je óf een auto met zeer lage range, of je moet heel erg ver rijden, of je hebt geen eigen laadpaal? Maar alsnog lijkt het me dat dit met een EV3 met 450km range niet heel vaak voor zal moeten komen.
of je bent een zuinige vrek 8)7

Ik heb natuurlijk meer dan genoeg range (gemiddeld 90 km/d) en thuis laden maar vind het is gewoon zo pijnlijk om die range te zien verdampen als ik dat verwarmingsknopje indruk. AC bij benzine zal natuurlijk hetzelfde zijn maar dat zie je niet direct op je scherm :? Menselijk brein.

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 12-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:58:
[...]
maar vind het is gewoon zo pijnlijk om die range te zien verdampen als ik dat verwarmingsknopje indruk.
Dan moet je ook niet op een EV met een A/C zitten wachten want wanneer je daar op het knopje van de verwarming drukt zie je ook op je scherm een deel van de range "verdwijnen".
Uitgaande van het "zuinige vrek" (sic) standpunt kan je dan ook beter de meerprijs voor een A/C op de bank houden en een deel ervan investeren in goedkopere fleece dekentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 23:27
Iemand al in een drukke stad proberen te navigeren, dus met ingewikkelde ronde punten/kruispunten waar het soms lastig is als straten kort na elkaar liggen? Of in het Duitse Ruhrgebied met zijn spaghetti aan snelwegen en op en afritten? Wordt dit duidelijk aangegeven op de kaart? Wordt er dan automatisch meer ingezoomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik zit nog eens goed te kijken naar fotos van het interieur en zie de knoppen op de strijkplank. Waar is die meest rechterknop voor? Iets met bergaf maar wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cCGptZnwCZvl5BR6q_3k_o-4iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RFNWn4w8I5GTSkzADVHnTBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kajvde
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-06 17:34
BBKing schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
Ik zit nog eens goed te kijken naar fotos van het interieur en zie de knoppen op de strijkplank. Waar is die meest rechterknop voor? Iets met bergaf maar wat?
[Afbeelding]
De functie Downhill Brake Control (DBC) helpt de bestuurder bij het afdalen van een steile helling zonder het rempedaal te hoeven intrappen.

Het systeem remt automatisch om de voertuigsnelheid van 4–40 km/u (2,5–25 mph) te handhaven en stelt de bestuurder in staat om zich te concentreren op het sturen van het voertuig naar beneden.

Schakel de DBC altijd uit op normale wegen. De DBC kan onbedoeld worden geactiveerd vanuit de stand-bymodus wanneer u over verkeersdrempels rijdt of scherpe bochten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:58:
[...]

of je bent een zuinige vrek 8)7

Ik heb natuurlijk meer dan genoeg range (gemiddeld 90 km/d) en thuis laden maar vind het is gewoon zo pijnlijk om die range te zien verdampen als ik dat verwarmingsknopje indruk. AC bij benzine zal natuurlijk hetzelfde zijn maar dat zie je niet direct op je scherm :? Menselijk brein.
Als ik de bij mij Model 3 de AC- of verwarming uit zet, dan scheelt het misschien 2-3% op een volle lading. Dat is dus een auto zonder warmtepomp. Bij de Kia Niro EV die ik tijdelijk heb gereden was het ook zoiets, mogelijk iets meer. Ik snap het idee van zuinig zijn, er waardeer dat, maar dat is toch verwaarloosbaar? Scheelt 2 a 3 accu ladingen per 100 ladingen, ofwel 1 acculading per jaar bij elke 3-4 dagen laden. Of is het verschil bij jou groter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bij mijn EV6 LR scheelt het bij 100% SoC bij vertrek 7 tot 8% in range.
Dit met een WP en de klimaatregeling ingesteld op 20-21°C.
En voor wie daar gevoelig aan is zou ik die zeker niet kopen (en hopen dat het bij de EV3 anders geregeld is) want het het "EVdisplay" wordt continu het verschil in range aangegeven tussen met en zonder klima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:57:
Onze e-Niro had gewoon een warmtepomp? Alleen de 2018 demo modellen hadden dit niet, en Franse modellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Wel off topic wij hebben een Niro MY22 en als hij 100% is gaat er iets van 40-50km vanaf bij het aanzetten van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:14
timpel_800 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:35:
Wel off topic wij hebben een Niro MY22 en als hij 100% is gaat er iets van 40-50km vanaf bij het aanzetten van de verwarming.
Het is een cijfer volgens een of andere berekening, en Joost mag weten welke formule ze gebruikt hebben.
Op korte ritten, pakweg 10km in de winter, gaat je verbruik tot boven de 30kWh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Haha zo werkt het niet natuurlijk. Het viel me op dat de ev3 erg snel de temperatuur in de cabine op peil had. Echt erg snel. Stukken sneller dan onze e208 die, als ik me goed heb laten informeren interieur verwarming doet via de warmtepomp.

Voor dat extra stukje comfort lever ik persoonlijk graag 40km bereik in. Al helemaal omdat het procentueel gezien niet zoveel is en in mijn use case een impact van exact 0 zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Op korte ritten scheelt het inderdaad meer, op langere ritten merk ik weinig van het volledig uitschakelen van de AC of bijvoorbeeld het uitschakelen van de bijrijderszone. Dan is die paar procent stond wel het verschil tussen het wel of niet halen van 1 snel lader verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
1973Michel1973 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:30:
De Kia EV3 gebruikt een vierde generatie warmtepompsysteem van Hanon Systems voor elektrische voertuigen.
De nieuwste generatie.
Gefabriceerd vanaf 2024.
Helaas verkoopt Kia Nederland geen warmtepompsysteem voor de EV3.
In andere landen kun je wel een warmtepompsysteem kopen.

Lees eens over Hanon Systems op:
https://www.autocarpro.in...vs-used-in-kia-ev3-122262
https://carnold.nl/vooruitstrevende-techniek-voor-kia-ev3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Weet iemand hoe de koplampen van de PlusAdvanced er uit ziet?

En de achterlampen? Hebben die alleen de verticale lijn of ook de horizontale lijn over de achterbak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Coffee schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:56:
Weet iemand hoe de koplampen van de PlusAdvanced er uit ziet?

En de achterlampen? Hebben die alleen de verticale lijn of ook de horizontale lijn over de achterbak?
Koplampen qua vorm hetzelfde, alleen led reflectie licht. Achterkant geen horizontale lijn

https://www.zeeuwenzeeuw....idie-verrekend-102172781/

[ Voor 14% gewijzigd door onzenuub op 13-11-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 10:34
AtlAntA schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:54:
[...]

Het kromme is natuurlijk dat alle Kia's gewoon een warmtepomp (is gewoon de AC compressor) hebben. Wat er niet in zit zijn wat ventielen om de richting van het koelmedium om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:58:
[...]

Het kromme is natuurlijk dat alle Kia's gewoon een warmtepomp (is gewoon de AC compressor) hebben. Wat er niet in zit zijn wat ventielen om de richting van het koelmedium om te draaien.
Nog krommer is dat in NL een WP 1500 tot 2000 € extra zou moeten kosten en dit in België als optie maar 1000 € is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 10:34
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:13:
[...]

Nog krommer is dat in NL een WP 1500 tot 2000 € extra zou moeten kosten en dit in België als optie maar 1000 € is.
Veel centjes voor een paar ventieletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Als Kia echt wat om sustainability zou geven, zouden ze die WP er tegen kostprijs inzetten (en dan mogen ze best nog wat verdienen op het onderhoud over de tijd ;) ) in plaats van alleen wat recycled plastic gebruiken wat ze waarschijnlijk netto niks kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 17:13
onzenuub schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:07:
[...]

Koplampen qua vorm hetzelfde, alleen led reflectie licht. Achterkant geen horizontale lijn

https://www.zeeuwenzeeuw....idie-verrekend-102172781/
Helaas zit dat stripje lampen horizontaal inderdaad niet op de Plus Advanced. Wel erg summier en twijfelachtig om dat weg te laten en enkel aan te bieden op een model dat vele malen duurder en buiten subsidie valt. Kan me geen auto herinneren waarbij volledige achterlichten een extra optie zijn... :'(

• BR360
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Hoi, wij krijgen onze Kia EV3 begin januari geleverd. Nou gaan we op wintersport in januari en we willen een dakkoffer erop hebben. Wie weet of de dakdragers van de Niro ook op de Eav3 passen. Visueel zou je denken van wel echter ken ik het systeem van Kia verder niet dus durf ik er niet op te gokken. Ik betaal liever 100 euro voor een tweedehands dakdrager dan 320 euro voor nieuwe van Kia zelf.

Hoop dat iemand mij hier kan helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
BR360 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:29:
Hoi, wij krijgen onze Kia EV3 begin januari geleverd. Nou gaan we op wintersport in januari en we willen een dakkoffer erop hebben. Wie weet of de dakdragers van de Niro ook op de Eav3 passen. Visueel zou je denken van wel echter ken ik het systeem van Kia verder niet dus durf ik er niet op te gokken. Ik betaal liever 100 euro voor een tweedehands dakdrager dan 320 euro voor nieuwe van Kia zelf.

De dealer?

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 19:01

Ik heb in januari ook dakdragers voor de EV3 nodig. Eigen visuele inspectie bij de Kia dealer deed mij vermoeden dat de dakrails vergelijkbaar zijn met die van de Niro. Tijdens een gesprekje met de verkoper bevestigde hij dit vermoeden, maar ik moet het defnitieve antwoord nog horen (en zal ik uiteraard hier plaatsen). Ik zit zelf te denken aan de Thule Wingbar EVO (~€270 nieuw) of Hapro Aero 3 (~€200 nieuw). Ik heb momenteel op mijn ICE een goedkope set, maar ik hoop dat een duurdere set minder last heeft van windgeruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 20:46
Mag me ook even hier melden, afgelopen zondag ook een EV3 besteld in Ivory Gloss in de uitvoering GT Plus.

Levertijd krijg ik nog door maar bij de dealer werd gesproken over 3-4 maanden, hopelijk gaat het een stukkie sneller

__/`\__/`\__

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Volgens de Thule website niet (en de zogenaamde merk dragers zijn niet anders dan Thule dragers met een labeltje). Je moet een iets andere kit hebben (de rubbers die onder de voet van de drager zitten) en langere draagarmen

https://www.thule.com/nl-...-617943%7CFlush%2520rails

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbrAqWOYfwOi8Or5S2iNzkZKHoo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AuMEHWKFHuKDhuP28O0trxLm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LBIPF7UdqnWLUQf_fdnW1tCFIc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wd5jbvXJsYUs9cTxYAataKQ8.jpg?f=user_large

• Mistacal

Volgens mij is het gewoon een gesloten rail (flush rail) en is ondertussen een van meeste gebruikte types.

__/`\__/`\__

• Mistacal
jeroenkb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:35:
[...]

Volgens de Thule website niet (en de zogenaamde merk dragers zijn niet anders dan Thule dragers met een labeltje). Je moet een iets andere kit hebben (de rubbers die onder de voet van de drager zitten)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind bij thule altijd wel weer een net iets afwijkende kit, bij bijvoorbeeld farad is het een stuk generieker.

__/`\__/`\__

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mistacal schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:38:
[...]

Vind bij thule altijd wel weer een net iets afwijkende kit, bij bijvoorbeeld farad is het een stuk generieker.
Maar ook de lengte van de draagarmen is langer bij de EV3 dan een Niro (volgens Thule dan)

• Mistacal
jeroenkb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:39:
[...]

Maar ook de lengte van de draagarmen is langer bij de EV3 dan een Niro (volgens Thule dan)
Ja ok dat zou wel eens kunnen dat de ene wat breder is dan de andere. Ik heb mijn farad dragers op 4 veschillende auto's gehad of ik moet donders geluk hebben gehad, breedte paste eigenlijk altijd wel dus daarin waarschijnlijk wel geluk gehad.

Voor de EV3 haal ik de dragers van KIA en een koffer van Hapro. Vind de thules echt te duur en harder dan 130 gaan we toch niet. Was in eerste instantie de bedoeling om de volledige set van thule te halen maar >1000e voor 500l is wat te gek.

[ Voor 20% gewijzigd door Mistacal op 14-11-2024 11:47 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:27

aip

Mistacal schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:44:
[...]

Ja ok dat zou wel eens kunnen dat de ene wat breder is dan de andere. Ik heb mijn farad dragers op 4 veschillende auto's gehad of ik moet donders geluk hebben gehad, breedte paste eigenlijk altijd wel dus daarin waarschijnlijk wel geluk gehad.

Voor de EV3 haal ik de dragers van KIA en een koffer van Hapro. Vind de thules echt te duur en harder dan 130 gaan we toch niet. Was in eerste instantie de bedoeling om de volledige set van thule te halen maar >1000e voor 500l is wat te gek.
Wat het waard is en je er voor over hebt moet iedereen zelf weten, maar ik heb op de Volvo de laatste jaren ervaring met zowel Thule als Fahrad dragers en een Hapro en een Volvo (Thule met badge) box, en de combinatie van de Thule dragers en Volvo box is ook bij 120-130 al een stuk rustiger dan de Hapro box.

Het is dat ik met 5 man soms de grote box van Hapro nodig heb, maar het liefst gebruik ik die zo min mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:17
Zojuist even zonder afspraak naar Louwman Breda gegaan om te kijken naar het showroom model van de EV3 die daar zou staan in 'mijn' uitvoering: Standard range Plus Advanced in Shale Grey. Bleek hij bij aankomst niet binnen te staan maar ivm de drukte als 2e demo ingezet te zijn! Helaas was hij weg, maar even een boodschap in de buurt gedaan en een half uur later teruggekomen om hem zelf ook even op de weg aan de tand te voelen!

Leuk om in de door mij bestelde kleur en configuratie mijn eerste meters te maken! Nog steeds ontzettend blij met mijn keuze, wat een comfortabele auto. Nu nog even geduld hebben en 2 of 3 januari de aflevering! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSgIYNLS1Z8SC68VLE6Bo9IySGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQ6AlspNbUt8sxwiaRdWPRGP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door sdg875 op 14-11-2024 13:25 ]

• BR360
jeroenkb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:35:
[...]

Volgens de Thule website niet (en de zogenaamde merk dragers zijn niet anders dan Thule dragers met een labeltje). Je moet een iets andere kit hebben (de rubbers die onder de voet van de drager zitten) en langere draagarmen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou dus denken als ik een Niro setje kan vinden die langer is dat het zou moeten passen? En dan misschien inderdaad van merken als Farad…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BR360
Dit scheelt al aanzienlijk voor de EV9:

https://www.faradbox.nl/D...cGX7L_vgVOQRoCttQQAvD_BwE

• Mistacal
Of je het moet willen is een 2e maar die rails zijn makkelijk in te korten :P

__/`\__/`\__

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 15:21
Wat denken jullie? Is deze auto qua ruimte een beetje te vergelijken met een focus station of misschien meer met een clio station?

Deze auto staat ook op het lijstje van mij. Ben nog niet aan de beurt dus rij nog ff door met mijn huidige auto, maar ben benieuwd naar de ruimte achterin. Ik zou graag een racefiets of MTB (neemt meer ruimte in) meenemen.

Ben iig erg benieuwd als deze auto meer te zien gaat zijn. Wordt een knaller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
twowheeler schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:12:
Wat denken jullie? Is deze auto qua ruimte een beetje te vergelijken met een focus station of misschien meer met een clio station?

Deze auto staat ook op het lijstje van mij. Ben nog niet aan de beurt dus rij nog ff door met mijn huidige auto, maar ben benieuwd naar de ruimte achterin. Ik zou graag een racefiets of MTB (neemt meer ruimte in) meenemen.

Ben iig erg benieuwd als deze auto meer te zien gaat zijn. Wordt een knaller.
Nou toevallig heb ik een focus station 2020.

Qua ruimte voorin, de EV3 is/voelt een stuk ruimtelijker. Je zit wat hoger ten opzichte van het dashboard waardoor je gevoelsmatig in een grotere auto lijkt te zitten. Wel heb ik een GT line gereden met schuifdakje en dat doet ook wel wat met het ruimtelijke gevoel.

Achterin zou ik zeggen net zo ruim, we hadden de kids mee en kreeg niet het idee dat het veel krapper of ruimer was met het inzetten van de kinderstoeltjes.

Kofferbakruimte, tsja daar ligt toch echt een groot voordeel voor de focus maar dat is ook niet zo gek, en het geheel aan ruimte met het neerklappen van de banken is de station echt een stuk groter. Balken van 3 meter gaan er moeiteloos in maar dat zie ik bij de EV3 niet gebeuren.

Resume, je levert wat in op bergruimte maar daarvoor krijg je wel een ruimtelijkere voelende auto voor terug. Exacte specs durf ik je niet te geven over eerste zitrij maar het voelt heel open in de EV3

Wij waren erg snel om wat betreft de EV3. smiddags proefrijden, savonds besteld.

We hadden een shortlist met de Ford Explorer, de EV6 en de mustang Mach E. De laatste 2 zijn wel een stapje erboven en vielen voor ons daarom ook af, we kregen een stuk minder auto voor hetzelfde geld. De kinderen zijn nog relatief klein (3 en 6) en hebben dus geen zee aan ruimte nodig. Het was dus kiezen trussen de explorer en de EV3. Ondanks dat de explorer misschien iets fijner reed waren toch de opties, de afwerking en de prijs doorslaggevend om voor de EV3 te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistacal op 14-11-2024 16:22 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:26
Wat issie mooi hè? Wij hopen binnenkort precies dezelfde te mogen ontvangen (alleen zonder stickers :) )

iRacing Profiel

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-06 21:50
Freezr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:12:
[...]

Helaas zit dat stripje lampen horizontaal inderdaad niet op de Plus Advanced. Wel erg summier en twijfelachtig om dat weg te laten en enkel aan te bieden op een model dat vele malen duurder en buiten subsidie valt. Kan me geen auto herinneren waarbij volledige achterlichten een extra optie zijn... :'(
Twee types die ik dagelijks wel voorbij zie komen en met verschillende uitvoering van de achterlichten:
  • Renault Megane E Tech: bij de Evolution kleine achterlichten, vanaf de Techno een brede lichtstrip.
  • VW ID7: normale achterlichten bij de Pro, een doorlopende balk vanaf de Pro Business.

• sdg875
Ericjooo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:57:
[...]

Wat issie mooi hè? Wij hopen binnenkort precies dezelfde te mogen ontvangen (alleen zonder stickers :) )
Ja prachtig hè! Blij dat ik er ook na hem gezien te hebben nog zo over denk haha! Toch spannend om zowel de hele auto als de kleur ongezien te bestellen 😂.

De stickers mogen er idd wel af!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:42

winnie

de poes...

EV3 wint een gouden lenkrad van de Autobild redactie in de categorie 25k-40k en als enige volledige EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
sdg875 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:33:
[...]

Ja prachtig hè! Blij dat ik er ook na hem gezien te hebben nog zo over denk haha! Toch spannend om zowel de hele auto als de kleur ongezien te bestellen 😂.

De stickers mogen er idd wel af!
Komt me erg bekend voor! In augustus besteld op basis van enkele foto's en YT filmpjes opgenomen in een koreaanse parkeer garage. Voelde toch wel als gokken aan een roulette tafel waarbij je alles op rood zet. Nu na de proefrit voelt het alsof het balletje op rood is gevallen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
AtlAntA schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:44:
[...]

Komt me erg bekend voor! In augustus besteld op basis van enkele foto's en YT filmpjes opgenomen in een koreaanse parkeer garage. Voelde toch wel als gokken aan een roulette tafel waarbij je alles op rood zet. Nu na de proefrit voelt het alsof het balletje op rood is gevallen. :)
Haha ja die Koreaanse parkeergarage was ook bij mij leidend voor mijn keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-06 21:04
AtlAntA schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:44:
[...]

ook hier wel bekend in July. 10 autos proefgereden en toch een ongereden gekocht. Kwam door EV6 en EV9 ervaringen (in mindere mate ook e-niro). En de EV3 is toch de kleinere uitvoering van EV9 die ik verreweg de beste vond. Ik wilde gelijk de groene maar in the end vond ik de Ivory glossy with ook mooi. Maar heb de groene besteld die ik vorige week voor het eerst live heb gezien. De twee proefritten waren geweldig en geen seconde spijt van keuzes. Nu nog wachten tot Januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij zouden eerst mogelijk tweedehands gaan, dus e-niro (geen vouwwagen mogelijkheden),.
Ev6 gereden, vonden we te lomp, ook de Kona, maar die vond ik niet mooi.

Niro EV vonden we te duur. Uiteindelijk even afgewacht, en toen kwam de ev3. Besteld in het groen. Twee weken terug gereden in grijs, wel mooie kleur maar we wilden wat meer kleur. Ben heel benieuwd hoe de groene er uiteindelijk uit ziet in het echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 21-06 22:39
Wij zijn ook zeer geïnteresseerd in de ev3 maar ik vindt een warmtepomp wel een must in een EV.Iemand al geïnformeerd of er een mogelijkheid is om het achteraf in te laten bouwen.
Anders word het toch importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:14
feddesman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:34:
Wij zijn ook zeer geïnteresseerd in de ev3 maar ik vindt een warmtepomp wel een must in een EV.Iemand al geïnformeerd of er een mogelijkheid is om het achteraf in te laten bouwen.
Persoonlijk zou ik importeren ivm garantietermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gisteren een proefrit gemaakt in de gt plus line in Shale Grey. Vanaf het begin kreeg ik het idee dat de desbetreffende adviseur nul interesse had om mij de EV3 te willen verkopen. Nu heb ik geen Niro, EV6 hiervoor gereden maar de EV3 vind ik qua formaat prima. Ik werd wel gek van alle bing en bongs zeker icm de registratie of je wel vooruit blijft kijken.

Nog even getest hoe hard het onderstel is afgeveerd (reed hiervoor een Citroën EC4) met wat korte drempels en het is niet super comfortabel noch keihard. Ik vind de terracotta kleur wel het beste eruit springen. Alleen jammer dat Van Mossel geen echte flex lease optie aanbied dat je ongeacht de reden na 12 maanden maandelijks kunt opzeggen. Dat bied oa Stellantis wel aan. Bij Van Mossel is het enkel gedwongen ontslag, echtscheiding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Joosie200 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:51:
Gisteren een proefrit gemaakt in de gt plus line in Shale Grey. Vanaf het begin kreeg ik het idee dat de desbetreffende adviseur nul interesse had om mij de EV3 te willen verkopen. Nu heb ik geen Niro, EV6 hiervoor gereden maar de EV3 vind ik qua formaat prima. Ik werd wel gek van alle bing en bongs zeker icm de registratie of je wel vooruit blijft kijken.

Nog even getest hoe hard het onderstel is afgeveerd (reed hiervoor een Citroën EC4) met wat korte drempels en het is niet super comfortabel noch keihard. Ik vind de terracotta kleur wel het beste eruit springen. Alleen jammer dat Van Mossel geen echte flex lease optie aanbied dat je ongeacht de reden na 12 maanden maandelijks kunt opzeggen. Dat bied oa Stellantis wel aan. Bij Van Mossel is het enkel gedwongen ontslag, echtscheiding etc.
ik heb over het algemeen helemaal niet het gevoel dat een verkoper een auto wil verkopen. Ik heb ongeveer 10 type autos gereden en er heeft maar 1 verkoper ooit terug gebeld om te vragen of ik nog interesse had. De rest nam niet eens de moeite om nog eens te informeren of ik nog interesse had of aanbod om tot onderhandeling te komen. Er zal wel geen insentive opzitten bij een verkoop (wat me sterk lijkt). Ik ben dan wel geen koper maar ik zou iedere proefrijder achter zijn vodden aanzitten :) ... een verkoper zei we verkopen 75% uit de folder .. en dat vinden we prima ... dan wordt de showroom ook overbodig op termijn ... ik heb de EV3 paar keer tijdens experience gezien en al 2x proefgereden .. nu maar afwachten tot januari op aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:57
feddesman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:34:
Ik rijd al 3 jaar een Kona met warmtepomp en ja het is efficienter dan een waterkoker.

Wat ik persoonlijk een must vind in een EV (en de Kona mist) is stoelverwarming, warmte werend glas en goede cabine isolatie.

In eerdere autos had ik ook stoelverwarming en als je die ook maar een beetje aanzet hoeft de ruimte verwarming een stuk minder hoog. Ik zit de lidl al een tijd in de gaten te houden voor een 12v stoelverwarming ;)

Ik sta in de wachtrij voor een contract voor een EV3 plus, met stoelverwarming :) Een wp zou nog leuker zijn maar de stoelverwarming maar dat heft elkaar denk ik wel op.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Heeft iemand een idee wat voor OBC er in zit? Is de OBC zelf V2G capabel? of moet er nog een DC laadpaal aan de muur komen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 21-06 22:39
maarten_NL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ik rijd al 3 jaar een Kona met warmtepomp en ja het is efficienter dan een waterkoker.

Wat ik persoonlijk een must vind in een EV (en de Kona mist) is stoelverwarming, warmte werend glas en goede cabine isolatie.

In eerdere autos had ik ook stoelverwarming en als je die ook maar een beetje aanzet hoeft de ruimte verwarming een stuk minder hoog. Ik zit de lidl al een tijd in de gaten te houden voor een 12v stoelverwarming ;)

Ik sta in de wachtrij voor een contract voor een EV3 plus, met stoelverwarming :) Een wp zou nog leuker zijn maar de stoelverwarming maar dat heft elkaar denk ik wel op.
Het blijft gewoon vreemd dat de warmtepomp in de landen om ons heen een optie is en in Nederland niet. Meeste nieuwe modellen zit het gewoon standaard in zelfs in de Renault 5 van 25 k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
maarten_NL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:56:
Heeft iemand een idee wat voor OBC er in zit? Is de OBC zelf V2G capabel? of moet er nog een DC laadpaal aan de muur komen?
Hij wordt nu geleverd met de software voor V2L.
De hardware voor V2G zit er nu al in maar nog niet geactiveerd.
Teruglevering is overigens AC 3,5 kW en geen DC.
En om terug te leveren aan de woning/net heb je inderdaad een specifieke bidirectionele laadpaal met software van Kia nodig. Werkt dus niet met een gewone laadpaal. Kostprijs ongeveer 3000 € (in België)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 22:43
Gisteren ook gekeken. Leuk karretje!
Maar 1 ding viel wel direct op/tegen, de hoeveelheid bakjes en vakjes in het midden.

Er zit een klein onzichtbaar opbergvakje in de middenconsole armsteun en een gigantische "rommelbak" met bekerhouders in het midden onderop. Dat moet een rommelbak worden, dat kan niet anders...

En hoe zat het ook al weer? Kon je nu ook een versie bestellen zonder die midden armsteun? Want het viel direct op bij mij en vooral mijn vrouw: die zit echt in de weg. Net te hoog om ja arm er lekker op te leggen en anders zit je met je arm arnaast er tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buhund2903
  • Laatst online: 23-06 21:12
Wij hebben in september een Plus Advanced besteld in de kleur Ivory Silver. Volgens de dealer een auto uit een preordered partij die (zeer waarschijnlijk) eind december in Nederland aankomt en begin januari wordt uitgeleverd en het kenteken nog in december wordt aangevraagd (dus nog BPM vrij). Op dit moment is er voor onze bestelling nog geen chassisnummer bekend in het systeem en kan de dealer dus nog niet bevestigen wanneer de auto aankomt en geleverd wordt.
Op dit forum lees ik berichten dat verschillende kopers die bevestiging al wel ontvangen hebben, maar misschien hebben die ook al in juli of augustus besteld. Wij zijn eigenlijk benieuwd of er kopers zijn die ook in september hebben besteld en of zij ook nog op een bevestiging wachten of die al hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:27
Buhund2903 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:19:
Wij hebben in september een Plus Advanced besteld in de kleur Ivory Silver. Volgens de dealer een auto uit een preordered partij die (zeer waarschijnlijk) eind december in Nederland aankomt en begin januari wordt uitgeleverd en het kenteken nog in december wordt aangevraagd (dus nog BPM vrij). Op dit moment is er voor onze bestelling nog geen chassisnummer bekend in het systeem en kan de dealer dus nog niet bevestigen wanneer de auto aankomt en geleverd wordt.
Op dit forum lees ik berichten dat verschillende kopers die bevestiging al wel ontvangen hebben, maar misschien hebben die ook al in juli of augustus besteld. Wij zijn eigenlijk benieuwd of er kopers zijn die ook in september hebben besteld en of zij ook nog op een bevestiging wachten of die al hebben gehad.
Ik heb dezelfde config besteld (die is het mooiste). Ik heb nog niets vernomen van de dealer anders dan levering medio januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 22:26
IvoB2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:11:
[...]
En om terug te leveren aan de woning/net heb je inderdaad een specifieke bidirectionele laadpaal met software van Kia nodig. Werkt dus niet met een gewone laadpaal. Kostprijs ongeveer 3000 € (in België)
Dit zijn toch gewoon nog geruchten totdat het officieel bekend is…? Ik heb ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat teruglevering gewoon 3-fase zou zijn, dus 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee dat is wat KIA België mij man tot man verteld heeft.
Zoals ik eerder reeds schreef: liegen zij dan lieg ik ook.
Maar toch net iets anders dan "ergens gelezen maar weet niet meer waar"?

Wanneer KIA België zelf ongefundeerde geruchten verspreid kan je je ook afvragen voor hoever ze mee zijn in hun eigen producten.
Op basis van die info heb ik trouwens de geplande bestelling van een EV3 GT-line niet laten doorlopen.
Heeft dan, voor mij, geen meerwaarde tov de EV6.

De omvormer zit IN de auto, niet in de laadpaal.
Kan men zich dus ook afvragen waarom die omvormer in dezelfde auto maar 3,6 kW AC via V2L zou kunnen leveren en plots wel 11 kW V2X?

Maar ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen. Heb ik ook alleen maar voordeel bij. :)
Maar in afwachting tot dat gebeurt laat ik het in eerste instantie toch liever bij info dicht bij de bron dan me blij laten maken met een dode mus op basis van een niet te verifiëren brobro

Hou er ook rekening mee dat bij terugleveren vanuit de auto naar een afnemer je met verliezen van 20 tot 25% zit. Zo meet ik het toch bij mij EV6 gekoppeld aan de woning en het zou me verwonderen dat dit bij de EV3 (zelfde platform) anders zou zijn. Maar ook hier laat ik graag mijn ongelijk bewijzen.

V2G mag voor sommigen technisch heel eenvoudig lijken maar vergeet niet dat om dit te implementeren je per land minstens 6 spelers op één lijn moet krijgen. Bij V2H zijn er dat nog maar drie en bij V2L kan dat autonoom. Vandaar dat dit laatste wel al kan, V2H voor wie zelf aan de slag gaat en V2G nog altijd de uitzondering op de regel is (hier en daar een individuele tweaker buiten de regelgeving om).

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
IvoB2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:11:
[...]

Hij wordt nu geleverd met de software voor V2L.
De hardware voor V2G zit er nu al in maar nog niet geactiveerd.
bart155 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
[...]

Dit zijn toch gewoon nog geruchten totdat het officieel bekend is…? Ik heb ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat teruglevering gewoon 3-fase zou zijn, dus 11 kW.
De kennis die ik heb van bi-directionele OBC's (in een DAF zit een Brusa 22kW) is dat die normaal gezien beide kanten op hetzelfde vermogen hebben. Softwarematig valt natuurlijk alles te limiteren maar ik ben wel benieuwd welke OBC er in zit. Mogelijk een Hyundai Mobis? (de 1 fase 6kW is ook in/uit hetzelfde).

Als je grafieken op de Hyundai/kia websites ziet voorspellen ze nogal wat afschaven van de avond pieken, dan haal je met 3.6kW (enkel fase?) wel 80% van de avondpieken er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
IvoB2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:00:
Kan men zich dus ook afvragen waarom die omvormer in dezelfde auto maar 3,6 kW AC via V2L zou kunnen leveren en plots wel 11 kW V2X?
In een 3 fase omvormer zit voor elke fase een aparte set aan componenten dus die kan je onafhankelijk van elkaar laten functioneren.

Doe een cursus electronica in EV dan weet je het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat was het punt niet.
Het punt was waarom ze voor V2L dezelfde omvormer (de hardware voor V2X is in de EV3 immers al aanwezig en nu wordt hij uitgeleverd met uitsluitend V2L AC max. 3,6 kW teruglevering) anders afstellen voor V2L dan voor V2G?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarten_NL
V2L is een stopcontact bij de EV3, een stopcontact is altijd max 3600W 1 fase.

[ Voor 18% gewijzigd door maarten_NL op 17-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Fair enough.
Spijtig dat Kia België hier niet van op de hoogte was en de EV3 blijkbaar dan toch 11 kW kan leveren via drie fases (en een extra bidirectionele laadpaal).
(Persoonlijk had ik daar dan ook niet veel aan want mijn woning is maar monofase. Zou dus alsnog beperkt geweest zijn tot 3,6 kW en geen meerwaarde zijn. Ook geen probleem want in staat om 24/7 alle pieken af te vlakken en niet alleen 80% tijdens de avonduren :) ).

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-06 21:04
feddesman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:11:
[...]
Het blijft gewoon vreemd dat de warmtepomp in de landen om ons heen een optie is en in Nederland niet. Meeste nieuwe modellen zit het gewoon standaard in zelfs in de Renault 5 van 25 k
Dan beter gewoon investeren in een grotere accu.

Effect van warmtepomp is er, maar met de omvang van de EV3 accu’s/range is zonder prima mee te leven.

https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
En als het kan, voor vertrek de auto aan de laadpaal opwarmen. Dat scheelt je het verlies van de energie uit de accu halen en dan kan de ijskrabber ook in de verpakking blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij het huidig opslagvermogen van accu's is een WP er eerder om het verbruik te beperken, niet meer zozeer om de range te vergroten.
De auto opwarmen aan de laadpaal gaat het verbruik/rekening dan ook niet bepekren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 20:22
Wij hebben dezelfde uitvoering/kleur besteld eind juli maar tot op heden ook nog niks gehoord. Geplande uitleverdatum bij ons was toen 2 januari. Vraag staat uit bij dealer of dat nog steeds gehaald gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
op 12 July besteld (1e dag mogelijk) .. en ook nog geen bevestiging anders dan dat hij op de boot staat en in december binnenkomt. Ik denk dat dealers het zich makkelijk maken om de klant niet te updaten over de progress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:27

aip

Joosie200 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:51:
Ik werd wel gek van alle bing en bongs zeker icm de registratie of je wel vooruit blijft kijken.
Wen er maar aan. Alle auto's die vanaf (ik meen) januari 2024 op de markt worden gebracht moeten deze features hebben, die ook nog eens niet met 1 knop uitschakelbaar moeten zijn. Vast goed voor de veiligheid, maar bij tijden bloedirritant. En hoe zou het komen dat er geen goedkope kleine A - of B segment auto's meer te krijgen zijn?

Nee, de EU is wat mij betreft voor heel veel dingen goed, maar soms slaat men een beetje door in Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 18:38
_birdie_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:38:
[...]

op 12 July besteld (1e dag mogelijk) .. en ook nog geen bevestiging anders dan dat hij op de boot staat en in december binnenkomt. Ik denk dat dealers het zich makkelijk maken om de klant niet te updaten over de progress.
De dealer kan wel zien of er een VIN/chassis nummer gekoppeld is. Als dat zo is kunnen ze ook zien waar de auto is ( op hoog niveau - b.v. op zee). Dit alles geeft echter geen garanties en de importeur kan geloof ik nog aanpassen tot aan de aflevering aan de dealer.

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
aip schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:55:
[...]

Wen er maar aan. Alle auto's die vanaf (ik meen) januari 2024 op de markt worden gebracht moeten deze features hebben, die ook nog eens niet met 1 knop uitschakelbaar moeten zijn. Vast goed voor de veiligheid, maar bij tijden bloedirritant. En hoe zou het komen dat er geen goedkope kleine A - of B segment auto's meer te krijgen zijn?

Nee, de EU is wat mij betreft voor heel veel dingen goed, maar soms slaat men een beetje door in Brussel.
Mijn EV6 (MY 2024, afgeleverd bij dealer mei 24 en opgeleverd klant juli 2024) heeft deze feature niet.
(Ofwel ben ik zo oplettend dat het sinds juli nog nooit geactiveerd werd?).
Na een update zijn de geluiden van alle veiligheidsfeatures met één druk op een knop idd uit te schakelen (met uitz. van het achteruitrijgeluid en de trage zoemtoon).
De irritatie verdwijnt dan ook met een druk op de knop.
(Wat ik in de praktijk nooit doe want het irriteert me persoonlijk niet. Integendeel het houdt me alert dat ik door onoplettendheid over het toelaatbare ga. Blijf ik alert, toch noodzakelijk in het huidige verkeer, waarschuwen ze ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 20:22
IvoB2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:58:
[...]

Mijn EV6 (MY 2024, afgeleverd bij dealer mei 24 en opgeleverd klant juli 2024) heeft deze feature niet.
(Ofwel ben ik zo oplettend dat het sinds juli nog nooit geactiveerd werd?).
Na een update zijn de geluiden van alle veiligheidsfeatures met één druk op een knop idd uit te schakelen (met uitz. van het achteruitrijgeluid en de trage zoemtoon).
De irritatie verdwijnt dan ook met een druk op de knop.
(Wat ik in de praktijk nooit doe want het irriteert me persoonlijk niet. Integendeel het houdt me alert dat ik door onoplettendheid over het toelaatbare ga. Blijf ik alert, toch noodzakelijk in het huidige verkeer, waarschuwen ze ook niet.
Vraagje, weet je of het achteruitrijgeluid ook uit te schakelen is? Wij hebben een aantal Niro's in de straat, is regelmatig circus. Met onze EV3 straks erbij is het feest compleet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Soepstengel01 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:05:
[...]
Vraagje, weet je of het achteruitrijgeluid ook uit te schakelen is? Wij hebben een aantal Niro's in de straat, is regelmatig circus. Met onze EV3 straks erbij is het feest compleet. :P
Zoals ik net hiervoor schreef: "met uitz. van het achteruitrijgeluid" :)
Op mijn e-Niro 2019 zat nog een VESS knop om het geluid bij trage rijden uit te schakelen maar die mocht al niet meer op de Niro EV van enkele jaren later (de VESS knop schakelde ook het achteruitrijgepingel uit).
Oplossing met de EV6: achteruit inparkeren zodat er 's morgens geen achteruitrijgepingel is. :)
(Komt voor ons toevallig goed uit want bij de e-Niro zat de laadpoort vooraan en bij de EV6 achteraan.)

Je kan uiteraard ook altijd de desbetreffende zekering uittrekken maar dat heeft geen effect op het achteruitrijgeluid bij de buren. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Toch lastig kiezen. Wil je Harman Kardon dan kan dit enkel in de GT Line versie en dan samen met HUD en geventileerde zetels. Iemand al eens geluisterd naar de gewone audio installatie en de HK? En wil je af van uitschuifbaar tafeltje mag je de 360 camera vergeten en enz. iemand die weet of de front camera ook enkel in de 360 camera zit?

[ Voor 11% gewijzigd door bartmaniac op 17-11-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
bartmaniac schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:35:
Toch lastig kiezen. Wil je Harman Kardon dan kan dit enkel in de GT Line versie en dan samen met HUD en geventileerde zetels. Iemand al eens geluisterd naar de gewone audio installatie en de HK? En wil je af van uitschuifbaar tafeltje mag je de 360 camera vergeten en enz. iemand die weet of de front camera ook enkel in de 360 camera zit?
HK vanaf APlus (ik vond het geluid prima). 360 camera is alleen gtplus. Alle andere modellen hebben geen camera display in console voor je. Alleen achteruitrijcamera. Frontcamera alleen in gtplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 22:26
Zit te twijfelen want over een half jaar ga ik een andere auto kopen. Nu een Ioniq EV uit 2017 die heel goed bevalt, maar over een half jaar neig ik te kiezen tussen een model 3 of een EV3......maar software, app etc, daarin is de Tesla toch wel een stukje beter. Of niet? Hoe ziet de remote iOS app er uit van Kia? Heeft iemand screenshots? En wat zijn de functionaliteiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 18:38
zerocool schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:07:
Zit te twijfelen want over een half jaar ga ik een andere auto kopen. Nu een Ioniq EV uit 2017 die heel goed bevalt, maar over een half jaar neig ik te kiezen tussen een model 3 of een EV3......maar software, app etc, daarin is de Tesla toch wel een stukje beter. Of niet? Hoe ziet de remote iOS app er uit van Kia? Heeft iemand screenshots? En wat zijn de functionaliteiten?
Had een 2019 Tesla model 3 en nu een EV3 op order.
Geen Tesla
- reden model y of 3 zijn ‘te groot’ na pensionering
- en we willen grote range dus EV3 grote accu Advanced Plus of anders y of 3 long range maar die zijn duurder dan SEPP maximum.
- Y en 3 laden sneller maar weet nog niet hoe EV3 laadcurve eruit gaat zien en laadduur is nu ook voor ons minder van belang.
- Y en 3 RWD vallen in de SEPP range maar hebben kortere range, laden wel sneller en zijn compleet op niveau van EV3 GT plus ( mss zelfs iets meer door oa sentry/ video bewaking)
Mijn vrouw wilde een hogere maar ook kleinere auto dus daarmee was de keuze tussen Y en EV3 snel gemaakt.

Kortom keuze zeer persoonlijk :)

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
_birdie_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:43:
[...]

HK vanaf APlus (ik vond het geluid prima). 360 camera is alleen gtplus. Alle andere modellen hebben geen camera display in console voor je. Alleen achteruitrijcamera. Frontcamera alleen in gtplus.
Aplus zegt mij niets. Voor Belgische klanten is het Business - Earth - Business plus en GT Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Ik heb bij mijn proefrit toch zeker een stuk of 4x achteruit gereden maar heb niks gehoord. Is dit ook te horen als je in de auto zit met alle ramen dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:30
Begin september besteld en auto staat al in NL en ook een vin-nummer bekend (81.4 kWhPlus, ivory Silver, ADAS).

[ Voor 18% gewijzigd door Vitruvius op 18-11-2024 10:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

De EV3 heeft niet de pingel bij het achteruitrijden, lijkt meer op geluid van Tesla, versterkte versie van het ruimteschipgeluid. Vanmorgen gehoord toen ik bij de dealer zat te wachten op het onderhoud van de e-Niro.
Pagina: 1 ... 13 ... 56 Laatste