Ok bedankt , maar ik bedoel een echt (rood) achterlicht op de buitenkant van de kofferklep.
Bij de Advanced Plus zit geen achterlicht op de achterklep zoals bij de GT.Ev3 fan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:39:
Ok bedankt , maar ik bedoel een echt (rood) achterlicht op de buitenkant van de kofferklep.
(Er staat een blauwe Advanced bij van Mossel in Harderwijk.)
EV3 Adv+ LR 19"
Bedankt!Danois55 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:49:
[...]
Bij de Advanced Plus zit geen achterlicht op de achterklep zoals bij de GT.
(Er staat een blauwe Advanced bij van Mossel in Harderwijk.)
Dat is wat anders dan de star map verlichting waar die streep onder valt volgens mij. De star map verlichting is alleen op de gt en gt plus te krijgen. En dat is inderdaad al vanaf het begin bekend.pati schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:18:
[...]
Extra verlichting voor de achterklep is dacht ik wel in de kia webshop verkrijgbaar. De link naar de shop staat een aantal posts hierboven.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat zijn de betere verrassingen! Maar uitlevering is nog steeds pas in januari dan?Ericjooo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:06:
[...]
Net even bij de dealer langs geweest; hij had goed en slecht nieuws, de auto is niet te volgen op zee want onze Advanced Plus staat al in Rotterdam
Ik heb dit in het begin ook onduidelijk gevonden welke verlichting de non-GT-line modellen zouden krijgen. Alle foto’s op de site zijn allemaal met die fancy “Star Map” verlichting. Anyways, volgens mij heb je sowieso twee weken bedenktijd. Zijn die al voorbij?Ev3 fan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:58:
Dag allemaal,
Ben er achter gekomen dat de advance plus geen horizontale verlichting op de achterklep heeft maar ook nog wat andere dingen ontbreken zoals sfeerverlichting, ben niet op de hoogte gebracht hierover door de verkoper en heb al een koopovereenkomst getekend, kan ik hier nog onderuit komen?
Goedenavond allen, op 25 juli 2024 had ik de EV3 Advanced Plus in het groen besteld. Ik kreeg vandaag een voorlopige schatting van de leverweek. Er wordt nu aangegeven dat deze in week 5 2025 wordt geleverd. Ben benieuwd of dat zo blijft.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
ben je er heel vroeg bij en wordt tie nog zo laat geleverd. Ik heb hem nog eerder besteld. Ik ben zaterdag bij mijn dealer en zal het eens vragen. Zou wel teleurstelling zijn als ik ze in heel NL zou zien rijden en ik nog tot feb of later moet wachten. Maar we gaan het zienCoffee schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:42:
Goedenavond allen, op 25 juli 2024 had ik de EV3 Advanced Plus in het groen besteld. Ik kreeg vandaag een voorlopige schatting van de leverweek. Er wordt nu aangegeven dat deze in week 5 2025 wordt geleverd. Ben benieuwd of dat zo blijft.
Ja ik zag wel ‘star map’ staan maar dat zegt een klant nog niks, vind het ook niet slim om het een science fiction naam te geven , zeg gewoon ‘horizontale verlichting op kofferdeksel’ dat is het voor de normale klant te begrijpen ook. Nee die 2 welen zijn nog niet voorbij, ik geloof je wel hoor, maar staat dat ook ergens zwart op wit zodat ik dat ook kan laten zien eventueel?bart155 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:05:
[...]
Ik heb dit in het begin ook onduidelijk gevonden welke verlichting de non-GT-line modellen zouden krijgen. Alle foto’s op de site zijn allemaal met die fancy “Star Map” verlichting. Anyways, volgens mij heb je sowieso twee weken bedenktijd. Zijn die al voorbij?
Ik weet niet precies wat de wettelijke regels zijn qua herroepingsrecht e.d. voor de koop van een nieuwe auto bij de dealer. Voor de lease van onze EV3 hadden we in ieder geval wel 14 dagen bedenktijd. Ik zou het gewoon even bespreekbaar maken bij de dealer, wellicht zijn ze bereid om mee te werken aan een annulering.Ev3 fan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:03:
[...]
Ja ik zag wel ‘star map’ staan maar dat zegt een klant nog niks, vind het ook niet slim om het een science fiction naam te geven , zeg gewoon ‘horizontale verlichting op kofferdeksel’ dat is het voor de normale klant te begrijpen ook. Nee die 2 welen zijn nog niet voorbij, ik geloof je wel hoor, maar staat dat ook ergens zwart op wit zodat ik dat ook kan laten zien eventueel?
Ja, ik twijfel ook of het niet gewoon een placeholder datum is. De dealer gaf toen aan dat ik een van de eerste 15 of 20 was die hem had besteld. Toentertijd zei hij te verwachten begin januari uit te leveren._birdie_ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:07:
[...]
ben je er heel vroeg bij en wordt tie nog zo laat geleverd. Ik heb hem nog eerder besteld. Ik ben zaterdag bij mijn dealer en zal het eens vragen. Zou wel teleurstelling zijn als ik ze in heel NL zou zien rijden en ik nog tot feb of later moet wachten. Maar we gaan het zien
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 06-11-2024 07:16 ]
Bij mij was het toen nog half november. Ik was de tweede. Hij zei dat ze er 120 hadden pre-ordered.We horen het zaterdag wel.Coffee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:16:
[...]
Ja, ik twijfel ook of het niet gewoon een placeholder datum is. De dealer gaf toen aan dat ik een van de eerste 15 of 20 was die hem had besteld. Toentertijd zei hij te verwachten begin januari uit te leveren.
Weet er iemand of de plus advance standaard voorzien is van electrisch inklapbare buitenspiegels? Of is dat alleen icm de ADAS pack? Voor degene die al hebben proefgereden, wat zijn de mogelijkheden allemaal met de sleutel (afstandsbediening) bij de plus advance? Kofferbak ook te openen dmv de afstandsbediening? En heeft het een voetbeweging sensor?
Wij hebben op 23 juli ook een groene Advanced (LR) besteld. Gisterochtend een proefrit gemaakt met een GT. Volgens onze dealer is onze auto "op zee" en komt op 10 december aan. Of dat in de haven, de importeur of bij de dealer is, wist hij niet te vertellen. Levering ergens in januari.Coffee schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:42:
EV3 Adv+ LR 19"
Besteld op 27 augustus en het volgende toen ontvangen:
"Hiermee bevestigen wij dat wij uw nieuwe auto, Kia EV3 81.4kWh gt-line 150kW aut, voor u in bestelling hebben genomen.
De dealer heeft ons laten weten dat hij verwacht de auto te kunnen leveren in week 4 rond 23-01-2025."
Maandag nog even een mailtje erachteraan gestuurd of dat nog steeds de verwachtte datum is. En dat is het dus nog steeds.
"Hiermee bevestigen wij dat wij uw nieuwe auto, Kia EV3 81.4kWh gt-line 150kW aut, voor u in bestelling hebben genomen.
De dealer heeft ons laten weten dat hij verwacht de auto te kunnen leveren in week 4 rond 23-01-2025."
Maandag nog even een mailtje erachteraan gestuurd of dat nog steeds de verwachtte datum is. En dat is het dus nog steeds.
Waarom heeft Kia het snelladen van deze EV3 beperkt tot 135kW?
De EV6 laadt best lang op 200kW+
De EV6 heeft een gelijke of zelfs kleinere accu dan de EV3, maar laadt eigenlijk tot 80% state of charge met een hogere snelheid dan de EV3.
/f/image/NR4ajIPBfOc4RfSGdimcBhgf.png?f=fotoalbum_large)
Waarom heeft Kia die snelheid bij de EV3 beperkt?
Was het écht een grote investering geweest om die snelheid gelijk te trekken aan de EV6?
De EV6 heeft een gelijke of zelfs kleinere accu dan de EV3, maar laadt eigenlijk tot 80% state of charge met een hogere snelheid dan de EV3.
/f/image/NR4ajIPBfOc4RfSGdimcBhgf.png?f=fotoalbum_large)
Was het écht een grote investering geweest om die snelheid gelijk te trekken aan de EV6?
De EV6 heeft een 800V accupakket, de EV3 moet het met 400V doen. Ik wacht de 1000km challenge van Bjorn Nyland af om het verschil te zien. Wilde gok: de EV3 zal er ergens tussen de 30 en 45 minuten langer over doen dan de EV6.
De ev6 heeft een 800v architectuur en de ev3 een 400v. Wat ik er tot nu toe over heb gelezen is dat puur en alleen gedaan om de prijs 'laag' te houden en zo te kunnen concurreren.Tweak_ers schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:57:
Waarom heeft Kia het snelladen van deze EV3 beperkt tot 135kW?
[Afbeelding]
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee. De keren dat ik in de afgelopen 18 maanden aan een snellader heb geladen is op 2 vingers te tellen
Volgens mij heb ik met de Model 3 LR daar een redelijk vergelijk mee.Soepstengel01 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:59:
Ik ben wel benieuwd welke laadsnelheid je dan zou willen. Nu zou je kunnen snelladen in 30 minuten (als ik het goed heb) en stel dat je dat in 20 zou kunnen doen, is dat dan een dealbreaker?
Ik lees het namelijk van meer mensen (over andere auto's) en snap dat wanneer je onwijs veel rijd op een dag het prettig is maar wat is nou 10 minuten. Je mail checken en wat internetten of een telefoontje en het is voorbij.
Het verschil tussen een V2 (150kW) supercharge en V3 (250kW).
Vooral op vakantie ritten vind ik het net te lang. Vooral omdat 10-80% 31 minuten kost en ik vaak met 5% aankom en met 90% zou willen vertrekken, dat gaat dan richting de 40-45 minuten.
Met 250kW snelheden in de Model 3 (die een mindere curve heeft dan de EV6), was ik vaan met 35-40 minuten weer weg. Die extra tijd is net te lang. Max 30 minuten zou prettig zijn. Ergens in de trend van 5-85% of nog liever 5-90%.
Als je niet met de EV op vakantie gaat is het geen probleem natuurlijk.AtlAntA schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:05:
[...]
De ev6 heeft een 800v architectuur en de ev3 een 400v. Wat ik er tot nu toe over heb gelezen is dat puur en alleen gedaan om de prijs 'laag' te houden en zo te kunnen concurreren.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee. De keren dat ik in de afgelopen 18 maanden aan een snellader heb geladen is op 2 vingers te tellen
Vooral op vakantieritten erger ik mij aan trage snelheden.
Dat had ik al met de Model 3 LR en nu met de Model S al helemaal. Ik kom op een punt dat ik extra stops moet toevoegen.
Maar goed, ik vroeg mij dan ook inhoudelijk af of een 400V vs 800V echt zo veel duurder is, of dat het kruideniersmetaliteit van Kia is. Een paar euro op een auto, moet je niet bezuinigen, ook niet als een paar euro op alle verkopen een hoop is.
Ik verwacht dat het openen van de achterklep hetzelfde gaat als andere Kia modellen. Je kan dus de achterklep openen met de sleutel / afstandbediening. Kia gebruikt naar mijn weten geen voetbeweging-sensor, in ons geval (Kia Xceed PHEV) loop je met de sleutel in je zak richting de achterklep, even blijven staan, en na een paar piepjes gaat ie dan automagisch open... Super handig!Ev3 fan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:55:
Kofferbak ook te openen dmv de afstandsbediening? En heeft het een voetbeweging sensor?
Dat is op zich wel een goede vraag. Ik ben geen electrotechnicus.Tweak_ers schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:22:
[...]
Als je niet met de EV op vakantie gaat is het geen probleem natuurlijk.
Dat had ik al met de Model 3 LR en nu met de Model S al helemaal. Ik kom op een punt dat ik extra stops moet toevoegen.
Maar goed, ik vroeg mij dan ook inhoudelijk af of een 400V vs 800V echt zo veel duurder is, of dat het kruideniersmetaliteit van Kia is. Een paar euro op een auto, moet je niet bezuinigen, ook niet als een paar euro op alle verkopen een hoop is.
Toch wil ik er wel even een theorie op los laten. Als je sneller maar even veilig wilt laden dan zul je het gehele pakket in meer cellen moeten opsplitsen zodat de laadlast beter verdeelt kan worden. Dit maakt dat er dus in het geval van 400v VS 800v 2x zoveel verbindingen moeten zijn.
Daar komt nog bij dat het bms en de OBC hier ook geschikt voor moeten zijn. En de kabels moeten ook dikker zijn.
Ik ken de Bill of Materials natuurlijk niet dus geen idee wat voor impact dit zou hebben op de productiekosten. Maar kan me wel voorstellen dat het significant genoeg is om deze keuze te maken. Anders was het fantastisch marketing materiaal geweest om mee te promoten.
Disclaimer: bovenstaande is gebaseerd op mijn zeer beperkte electro kennis dus corrigeer me als ik het fout heb!
Alleen smartphones met UWB afaik.bart155 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:15:
[...]
Ik verwacht dat het openen van de achterklep hetzelfde gaat als andere Kia modellen. Je kan dus de achterklep openen met de sleutel / afstandbediening. Kia gebruikt naar mijn weten geen voetbeweging-sensor, in ons geval (Kia Xceed PHEV) loop je met de sleutel in je zak richting de achterklep, even blijven staan, en na een paar piepjes gaat ie dan automagisch open... Super handig!Dit zou volgens mij bij de EV3 ook moeten werken met je (compatible) smartphone.
Dit dus?bart155 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:15:
[...]
Ik verwacht dat het openen van de achterklep hetzelfde gaat als andere Kia modellen. Je kan dus de achterklep openen met de sleutel / afstandbediening. Kia gebruikt naar mijn weten geen voetbeweging-sensor, in ons geval (Kia Xceed PHEV) loop je met de sleutel in je zak richting de achterklep, even blijven staan, en na een paar piepjes gaat ie dan automagisch open... Super handig!Dit zou volgens mij bij de EV3 ook moeten werken met je (compatible) smartphone.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeKia EV3 first REVIEW - a small EV9 ?
Heb even bij Kia geinformeerd. Deze 'old school' (erg dure overigens) laadpalen 'verstaan' nog geen V2X. Geheel in Kia stijl weten ze (nog) niet wanneer de bidirectionele versie beschikbaar wordt. Afwachten dus maar weer.AtlAntA schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:21:
Er is ook een kia webshop met enkele dingen specifiek voor de ev3. Daar staan de laadpalen ook bij maar ik zie niks staan over over v2h of v2g.
https://webshop.kia.nl/ev3/
Hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil.Tweak_ers schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:22:
[...]
Ik heb nog nooit aan een snellader type +50 kW gestaan.
Maar vakantie begint voor ons aan de voordeur en is niet de eerste en de laatste dag zo vlug mogelijk zoveel mogelijk km's afhaspelen. Integendeel, doorgaans doen we op een vakantiedag niet meer dan 300 tot 400 km. Dan kan je met een +80 kWh accu zelfs terecht aan een destination charger.
Er is voor elk wat wils. Wie dus een EV koopt met het oog op de jaarlijkse vakanties met onderweg zo kort mogelijke laadstops kiest gewoon voor iets anders.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2024 13:27 ]
Nee, geen bericht gehad maar hij kon dat en de verblijfplaats van de auto zien d.m.v. het ordernummer…..ook goed😆koelkast schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:05:
[...]
Had je al bericht gehad van de dealer met chassisnummer enzo? Of komt dat nooit zo vroeg?
De jaarlijkse kampeervakantie in (Zuid-)Europa is voor mij één van de grote redenen om voor de EV3 te gaan. In mijn optiek is dit de eerste beter betaalbare EV met een flinke range die een degelijke aanhanger kan trekken. De Niro EV kwam al aardig in de buurt, maar de EV3 laadt sneller, kan meer (ongeremd) trekken én de (81,4 kWh) accu is groter. En onze insteek (blijkbaar in tegenstelling tot menig EV-rijder) is: een reisdag kost veel energie en is zonde van je vakantiedagen, dus hoe sneller hoe beter
Even een berekening tegen julie aan houden:
Stel dat ev-database.org een juiste inschatting maakt en de EV3 in de zomer op de snelweg 186 Wh/km verbruikt. En we doen de aanname dat de extra bepakking in de auto zorgt voor 5% extra verbruik en de aanhanger (max 750 kg enkelasser) voor 25%. Dat maakt het verbruik 186 * (1 + ,05 + ,25) = 242 Wh/km. Vanwege het snelladen van 10->80% gebruikt de auto maar 70% van de (netto) capaciteit, dus komen we uit op 78 * ,7 / 0,242 = 226 km tussen twee stops.
Op deze manier kunnen we ~2 uur door rijden zonder te laden. En dat is geen overbodige luxe voor het geval je lekker op weg bent, geen van de kinderen hoeft te plassen en de jongste heerlijk ligt te slapen. En meestal stoppen we na die 2 uur toch wel voor een koffie, benen strekken en plaspauze, dus zijn die ~30 min laden zo om.
Is de bovenstaande berekening realistisch? Is er inmiddels meer bekend over het praktijkverbruik (afgezien van CarSceneKorea's video's)?
Stel dat ev-database.org een juiste inschatting maakt en de EV3 in de zomer op de snelweg 186 Wh/km verbruikt. En we doen de aanname dat de extra bepakking in de auto zorgt voor 5% extra verbruik en de aanhanger (max 750 kg enkelasser) voor 25%. Dat maakt het verbruik 186 * (1 + ,05 + ,25) = 242 Wh/km. Vanwege het snelladen van 10->80% gebruikt de auto maar 70% van de (netto) capaciteit, dus komen we uit op 78 * ,7 / 0,242 = 226 km tussen twee stops.
Op deze manier kunnen we ~2 uur door rijden zonder te laden. En dat is geen overbodige luxe voor het geval je lekker op weg bent, geen van de kinderen hoeft te plassen en de jongste heerlijk ligt te slapen. En meestal stoppen we na die 2 uur toch wel voor een koffie, benen strekken en plaspauze, dus zijn die ~30 min laden zo om.
Is de bovenstaande berekening realistisch? Is er inmiddels meer bekend over het praktijkverbruik (afgezien van CarSceneKorea's video's)?
[ Voor 5% gewijzigd door TheMrtN op 06-11-2024 16:09 ]
Om dat praktijkverbruik te kennen zal je de eerste Nederlandse uittocht met een EV3 richting verre zuiden moeten afwachten.TheMrtN schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:55:
Het is immers een redelijk uniek gegeven om een half land op ongeveer dezelfde tijdstippen met het hele hebben en houwen, doorgaans tijdelijke woning incluis, richting zuiden te zien willen vertrekken en dit binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek .
Daar kan men elders maar moeilijk bij waardoor ook de praktijktesten ontbreken.
Maar wel knap dat men gepakt en gezakt incl. aanhangwagen of sleurhut dat aan een gemiddelde snelheid van +100Km kan volhouden.
Ik zou een gemiddeld zomerverbruik van 15-16kWh/100km verwachten van de EV3, maar aanhanger wel 40% meer verbruik voor een klap caravan, kleiner misschien iets minder. Kom je op 15,5 * 1,4 = 23,25kWh / 100km. Zit je best in de buurt dus. Gewicht doet niks in mijn ervaring (zolang je het rijgedrag erop aanpast -> eerder afremmen met regeneratie). Luchtweerstand is alles.TheMrtN schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:55:toon volledige bericht
De jaarlijkse kampeervakantie in (Zuid-)Europa is voor mij één van de grote redenen om voor de EV3 te gaan. In mijn optiek is dit de eerste beter betaalbare EV met een flinke range die een degelijke aanhanger kan trekken. De Niro EV kwam al aardig in de buurt, maar de EV3 laadt sneller, kan meer (ongeremd) trekken én de (81,4 kWh) accu is groter. En onze insteek (blijkbaar in tegenstelling tot menig EV-rijder) is: een reisdag kost veel energie en is zonde van je vakantiedagen, dus hoe sneller hoe beter![]()
Met de e-Niro en een trekhaak koffer had ik 0% extra verbruik (volgens statistiek zelfs lager verbruik, maar dat kan ook aan omstandigheden gelegen hebben).
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Gewoon omdat ik er zin in heb het te melden. Zaterdag mijn eerste proefrit met de EV3 gepland. Ik ben reuze nieuwsgierig.
Wacht op EV3 +A SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
En wij zijn reuze benieuwd naar je ervaringen!DEVegg schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:35:
Gewoon omdat ik er zin in heb het te melden. Zaterdag mijn eerste proefrit met de EV3 gepland. Ik ben reuze nieuwsgierig.
Ik ben welgeteld 1 keer met de M3 SR+ op vakantie geweest. Dat doen we dus niet meer, dat doe ik wel in de XC60T8. Ik vond 5x laden voor 1100 km toch echt wat te gortig. En dan moet ik er niet bij nadenken hoe dat is in een voorjaarsvakantie week naar de wintersport in Oostenrijk. Ik heb met afgrijzen de rijen gezien bij de Autohof-en waar de Superchargers staan.Tweak_ers schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:22:
[...]
Nee hoor, de EV3 lijkt mij leuk, dus we hebben er een besteld, maar dan wel gewoon voor woon-werk (120-130 km per dag) en de dagelijkse ritten. Voor wintersport, zomervakanties en op stap met de caravan hou ik het nog even bij benzine.
Begin wel steeds meer benieuwd te worden naar de eerste uitleveringen!
Ik heb zelf de EV3 ook in visier, maar als je daadwerkelijk op vakantie wil. Is het dan niet beter om voor een EV6 te gaan desnoods tweedehands met weinig kilometers zodat de kop eraf is? Die laad snelheid maakt echt ontzettend veel goed, als ik ze vergelijk via ANWB routeplanner naar een bestemming zoals zuid-frankrijk. Daar kan een grotere accu niet tegenop.TheMrtN schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:55:toon volledige bericht
De jaarlijkse kampeervakantie in (Zuid-)Europa is voor mij één van de grote redenen om voor de EV3 te gaan. In mijn optiek is dit de eerste beter betaalbare EV met een flinke range die een degelijke aanhanger kan trekken. De Niro EV kwam al aardig in de buurt, maar de EV3 laadt sneller, kan meer (ongeremd) trekken én de (81,4 kWh) accu is groter. En onze insteek (blijkbaar in tegenstelling tot menig EV-rijder) is: een reisdag kost veel energie en is zonde van je vakantiedagen, dus hoe sneller hoe beter![]()
Wie koopt er een auto gebaseerd op 3 weken vakantie per jaar ? Je koopt toch een auto gebaseerd op het gebruik gedurende die overige 49 weken. Voor de vakantie kun je een auto huren.
De EV6 heeft dezelfde accucapaciteit als de EV3.Puddi Puddin schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:55:
[...]
Daar kan een grotere accu niet tegenop.
Voor wie dat wenst heb je en een grote accucapaciteit en een hogere laadsnelheid.
En op vakantie iedere 300 km een kwartiertje halt houden om bij te laden lijkt me ook goed te zijn voor de blatterrange.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2024 18:24 ]
Voor wat het waard is heb ik onze laatste vakantietrip naar Sölden in ABRP gezet, één met de 2025 EV6 Long Range RWD, en één keer de EV3 met de grootste batterij. Standaard instellingen met een voorkeur voor Tesla SuC's en Fastned, aankomst met 15% SoC.
Over 855 km geven ze beide 3 laadstops. De eerste twee op dezelfde punten, de laatste laat ABRP me verder doorrijden.
De rijtijd is nagenoeg gelijk (7:45), het laden duurt volgens ABRP 30 minuten langer, gemiddeld 10 minuten per stop dus. Nogmaals: voor wat het waard is, maar komende van een 208 die 5 of 6 keer moet bijvullen is dit voor ons al een hele vooruitgang.
Over 855 km geven ze beide 3 laadstops. De eerste twee op dezelfde punten, de laatste laat ABRP me verder doorrijden.
De rijtijd is nagenoeg gelijk (7:45), het laden duurt volgens ABRP 30 minuten langer, gemiddeld 10 minuten per stop dus. Nogmaals: voor wat het waard is, maar komende van een 208 die 5 of 6 keer moet bijvullen is dit voor ons al een hele vooruitgang.
Waarom zou je bij een EV6 een Tesla SuC als standaard instellen? Daar haalt ie nauwelijks 50% van zijn max. laadlaadvermog
En ABRP is nogal conversatief in zijn standaardcijfers. Ik doe in de praktijk altijd minstens een laadstop minder dan ABRP voorstelt. Ze laten je soms stoppen om 5 min. bij te laden. Onnodig tijdverlies. Een extra stop kost in de praktijk wel meer tijd dan alleen de laadtijd.
En ABRP is nogal conversatief in zijn standaardcijfers. Ik doe in de praktijk altijd minstens een laadstop minder dan ABRP voorstelt. Ze laten je soms stoppen om 5 min. bij te laden. Onnodig tijdverlies. Een extra stop kost in de praktijk wel meer tijd dan alleen de laadtijd.
Tesla SuC is wss de goedkoopste laadoptie. Locaties zijn over het algemeen ‘rustiger’ dan de drukke laadlocaties direct aan de snelweg. Voor ABRP maakt het daarnaast uit of je kiest voor minste laadstops of kortste laadstops. Daarbij kan die app ook rekening houden met het daadwerkelijke verbruik ( was voor mn Tesla 3 AWD en weet niet of dit ook mogelijk is met de EV3). Ik had iig op de langere routes ( 1000+ km) ondanks laadpauzes een gevoel van onthaasting. Hoop iig dat de EV3 een langere vlakke laadcurve op een redelijk hoog nivo gaat aanhoudenIvoB2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:54:
Waarom zou je bij een EV6 een Tesla SuC als standaard instellen? Daar haalt ie nauwelijks 50% van zijn max. laadlaadvermog
EV3 adv + LR 19” allseason
Omdat we dit jaar die trip zo gemaakt hebben. Bij een auto met een theoretische laadpiek van 100kW (92 in de praktijk) hoef ik geen rekening te houden met een SuC 2, 3 of n.IvoB2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:54:
Maar vooruit, voorkeuren uitgezet: rijtijd blijft gelijk, laden doet de EV6 dan in 4 stops en 48 minuten. Dat waren er 56. De EV3 pakt nu ook dezelfde stops, en doet er 1:22 over; 4 minuten sneller dan m'n vorige vergelijk. Op het geheel zou de 6 dan 34 minuten sneller zijn dan de 3. Valt me nog steeds mee.
En ja, er valt genoeg over ABRP af te dingen, en in het echt zijn er -tig andere factoren die meetellen maar het ging me om het vergelijk. Overigens kun je extra stoptijd bovenop de zuivere laadtijd aangeven; standaard staat die op 5 minuten.
Voor de EV3 maakt het inzake laadsnelheid niet uit dat je voor Tesla kiest.pati schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:22:
[...]
Hoop iig dat de EV3 een langere vlakke laadcurve op een redelijk hoog nivo gaat aanhouden
De EV3 heeft evenals de Tesla Suc tot V3 een 400V architectuur.
Dit in tegenstelling tot de 800V van de EV6 waarbij aan een Tesla Suc tot V3 de laadsnelheid meer dan gehalveerd wordt.
De prijs is weer iets anders en verschillend van gebruiker tot gebruiker en zijn type laadkaart.
Persoonlijk maakt dat voor mij geen verschil gezien binnen de EU voor alle laadpalen dezelfde laadpas met dezelfde prijs gehanteerd wordt.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2024 23:02 ]
En niet te vergeten de dumptijd bij te rekenen voor een reis van 1000 km. Scheelt ook weer gauw n drie kwartier.
?
[ Voor 97% gewijzigd door Stanjac op 07-11-2024 12:54 . Reden: vergissing ]
Echt, zit jij dagelijks drie kwartier op het toilet?
Ook dat zal dan toch een redelijk individuele beleving zijn.
Ook dat zal dan toch een redelijk individuele beleving zijn.
Eerste auto's vorige week in Rotterdam, dat is een hoop groen.
Als je deze foto's ziet dan lijkt het erop dat meer dan 50% van de bestellingen groen is inderdaad, dat is wel jammer (aangezien ik zelf ook groen heb besteld haha). Aan de velgen te zien een hoop gt(line)'s. Krijg er wel steeds meer zin in zo hoor.
Mijn zoontje vraagt iedere dag wanneer Sinterklaas nu eindelijk komt, ik begrijp 'm eigenlijk wel. Dit voelt toch beetje hetzelfde, alleen iets duurder speelgoed dan...
Mijn zoontje vraagt iedere dag wanneer Sinterklaas nu eindelijk komt, ik begrijp 'm eigenlijk wel. Dit voelt toch beetje hetzelfde, alleen iets duurder speelgoed dan...
Goede keuze :-) Precies wat wij hebben besteldonzenuub schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:16:
Vandaag proefrit gemaakt in een zwarte Advanced Plus (het type wat we besteld hebben):
Er stond ook een Ivory Silver Glossy GT plus (de kleur die we besteld hebben):
Volgens dealer nog steeds levering eind dec/ begin jan maar dit is zonder enige garantie dat het echt lukt.
Maar: hoe reed ie? Nog bijzonderheden ontdekt?
[ Voor 4% gewijzigd door BBKing op 07-11-2024 18:34 ]
Reed goed, grappig dat je het stuur loslaat en de auto zelfstandig door flauwe bochten rijdt. Piepje voor snelheidswaarschuwing is rap uit te zetten aan het begin van iedere rit door het indrukken van een schakelaar op het stuur. Verder blijven de instellingen staan zoals je ze ingesteld hebt bij het uitzetten van de auto. Andere piepjes, zoals m.b.t. het wegkijken, naderen voorrangskruising niet irritant. Kofferdeksel is met sleutel open te doen.Verder in het uur dat we gereden hebben geen tijd gehad om alle mogelijkheden te ontdekken. Gereden op snelweg, hobbelige binnenwegen en in de stad. Auto is prettig afgeveerd. Alleen jammer dat niet beide voorstoelen electrisch verstelbaar zijnen de lagere zit dan de auto die we nui hebben (Opel Mokka Cosmo).. Stoelen zitten goed, beter dan de stoelen in het basismodel van de Volvo EX30. Geluidsinstallatie is goed. Geen spijt van dat we hem besteld hebben.
Zoals bij het linkervoorwiel van de zwarte EV3 te zien is zijn beschadigingen aan de velgen goed te zien, auto had nog geen 300 km gereden en werd door een klant na een proefrit zo terug gebracht, zonder iets te zeggen. Ach jaaaa.
Zoals bij het linkervoorwiel van de zwarte EV3 te zien is zijn beschadigingen aan de velgen goed te zien, auto had nog geen 300 km gereden en werd door een klant na een proefrit zo terug gebracht, zonder iets te zeggen. Ach jaaaa.
[ Voor 11% gewijzigd door onzenuub op 07-11-2024 18:53 ]
Dank! Laat maar komen!onzenuub schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:50:
Reed goed, grappig dat je het stuur loslaat en de auto zelfstandig door flauwe bochten rijdt. Piepje voor snelheidswaarschuwing is rap uit te zetten aan het begin van iedere rit door het indrukken van een schakelaar op het stuur. Verder blijven de instellingen staan zoals je ze ingesteld hebt bij het uitzetten van de auto. Andere piepjes, zoals m.b.t. het wegkijken, naderen voorrangskruising niet irritant. Kofferdeksel is met sleutel open te doen.Verder in het uur dat we gereden hebben geen tijd gehad om alle mogelijkheden te ontdekken. Gereden op snelweg, hobbelige binnenwegen en in de stad. Auto is prettig afgeveerd. Alleen jammer dat niet beide voorstoelen electrisch verstelbaar zijnen de lagere zit dan de auto die we nui hebben (Opel Mokka Cosmo).. Stoelen zitten goed, beter dan de stoelen in het basismodel van de Volvo EX30. Geluidsinstallatie is goed. Geen spijt van dat we hem besteld hebben.
(PS: check https://www.zeeuwenzeeuw....l-en-stuurverw-243370695/ voor fotos van een Plus Advanced met Ivory Glossy Silver.)
Ik heb ook een ivory silver glossy besteld. Kleur ziet er per foto/setting steeds erg anders uit. Ik hoop dat hij irl het dichtste in de buurt komt van onderstaand filmpje. Kan iemand die de kleur in het echt gezien heeft hier iets over zeggen?
YouTube: 2024 Kia EV3 | Exterieur, Interieur, Kofferbak & Infotainment | Visu...
YouTube: 2024 Kia EV3 | Exterieur, Interieur, Kofferbak & Infotainment | Visu...
Beige grijsachtig. En als de zon schijnt ziet t er weer lichter uit.AtlAntA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:17:
Ik heb ook een ivory silver glossy besteld. Kleur ziet er per foto/setting steeds erg anders uit. Ik hoop dat hij irl het dichtste in de buurt komt van onderstaand filmpje. Kan iemand die de kleur in het echt gezien heeft hier iets over zeggen?
Bedankt. In dat filmpje ziet de kleur er vooral in de zon er erg goed uit vind ik.onzenuub schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:28:
[...]
Beige grijsachtig. En als de zon schijnt ziet t er weer lichter uit.
Vandaag vrij dus misschien even proberen er eentje te vinden. Weet iemand toevallig of de ev3 ook al in het noorden van het land bij een dealer is te zien?
https://www.electrive.com...v-out-of-the-order-books/
De Niro EV gaat er blijkbaar helemaal uit, lijkt me ook wel logisch gezien de EV3 de opvolger ervan is.
De Niro EV gaat er blijkbaar helemaal uit, lijkt me ook wel logisch gezien de EV3 de opvolger ervan is.
Ja binnen in de showroom (of in een garage) lijkt het een andere kleur dan in de buitenlucht. Waarschijnlijk lijkt ie s’nachts ook anders.onzenuub schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:28:
[...]
Beige grijsachtig. En als de zon schijnt ziet t er weer lichter uit.
Klopt, als hij smerig is lijkt hij ook anders.Ev3 fan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ja binnen in de showroom (of in een garage) lijkt het een andere kleur dan in de buitenlucht. Waarschijnlijk lijkt ie s’nachts ook anders.
In Groningen (Virena) staat een groene Air versie en een grijze GT.AtlAntA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:25:
[...]
Bedankt. In dat filmpje ziet de kleur er vooral in de zon er erg goed uit vind ik.
Vandaag vrij dus misschien even proberen er eentje te vinden. Weet iemand toevallig of de ev3 ook al in het noorden van het land bij een dealer is te zien?
De kleur in jouw filmpje komt op mijn scherm overeen met de foto's uit de link die ik hierboven gedeeld heb. Ik verwacht vooral dat wat lichtere grijs/ivoor.AtlAntA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:17:
Ben wel blij met de lichte kleur, ik vind 'm in het zwart niet zo stoer als ik had verwacht.
Thanks maar ik was al even naar Drachten gereden en daar staan een groene en terra cotta advanced plus.Maarten017 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:21:
[...]
In Groningen (Virena) staat een groene Air versie en een grijze GT.
Dus een proefrit gedaan in de terra cotta. Aangenaam verrast! Dat een verkoper mij eerst wijs probeerde te maken dat de ev3 precies zo rijdt als een e-niro is naar mijn mening gewoon niet waar. De auto voelt best trefzeker aan zonder puntig te zijn. Vlot over een rotonde kan met alle gemak zonder dat er veel body roll is wat best wat vertrouwen opwekt. Maar dan weer zonder dat het als een kart aan voelt. De afvering is erg comfortabel zonder dat het zweverig aanvoelt. Ook korte oneffenheden worden relatief makkelijk verwerkt. Voor de nederlandse wegen zeer goed afgesteld.
Ik begrijp nu ook beter dat veel reviewers het rijgedrag als 'neutraal' en 'veilig' bestempelen. Iets wat ik in deze fase van mijn leven wel kan waarderen en dus als een pluspunt zie
Natuurlijk ook even van alles en nog wat geprobeerd. Audio klinkt erg goed maar ook best bassy. Heb niet naar de EQ gekeken dus kan zijn dat de verkoper hem op powerfull oid had staan. Zie dat wel goed komen. Bij 50% volume al luider dan het max van de e208 GT die we hebben.
De assists die erop zitten heb ik ook even uitgebreid getest. Lane assist icm adaptive cc werkt prima. Zelfs op een bochtige 60km/u weg en zelfs op een wat grotere rotonde deed de adaptive cc het nog goed. Niet dat je dat in de praktijk zult gaan doen maar vond het wel geinig om even te proberen.
Achteruitrijcamera is echt een wereld van verschil ivm de Peugot. Je ziet meer en de resolutie is ook veel hoger. Ben benieuwd hoe het werkt als de auto door een regenbui is geweest. Dan is het bij de Peugot zo goed als niet meer bruikbaar.
En dan de piepjes..
Het interieur zou ik als goed willen bestempelen. Stoelen zitten erg comfortabel. Het stuur voelt wat gladjes aan wat even wennen is. Het stuur zou voor mijn voorkeurs zitpositie wel verder uittrekbaar mogen zijn. De materialen (advanced plus) vond ik nou niet echt geweldig. Veel hard en makkelijk te krassen plastic in de deuren. Strijkplank zie ik mezelf niet gebruiken en is ook erg glad en van een 'koud' materiaal waardoor je ook niet snel de neiging krijgt om hem uitgetrokken te houden en je hand erop te laten rusten. Ik zie nog wel accessoires op de markt komen waarbij je er een soort van kussentje op plakt. Dan kan het nog wel eens wat comfort toevoegen.
Het enige onbekende voor mij was dus het rijgedrag en het gebruik van de rij hulpen en in beide gevallen ben ik positief verrast. Deze had ook een glazen dak en zelfs op een dag als vandaag vind ik het extra daglicht wat de auto in komt heerlijk.
De verkoper heeft ook nog even gekeken wat de status van mijn auto is. Die is (volgens het excel sheetje..) nog op zee met een verwachtte aankomst (of losdatum, wist de verkoper niet zeker) datum van 28 november in Rotterdam. Ze laten de auto's daar staan tot eind december omdat ze er zelf geen plaats voor hebben. Zodra ze de auto;s binnen krijgen gaan ze uitleveringen in januari inplannen.
Ik ben in ieder geval erg enthousiast geworden en kan dus niet wachten tot januari. Ben zelfs zo enthousiast dat ik deze smiley maar weer eens van stal haal.

Edit: Vergeten toe te voegen, volgens de verkoper is V2h en V2X met een jaar uitgesteld. Men was er nog niet klaar voor.
volgens de folder heeft alleen de air geen elektrisch inklapbare spiegels maar met een optie pakkertbij te bestellen. De rest dus wel. Geen voetsensor .. wel een knop op hem dicht te doen. Als je bij de achterkant staat gaat de deur open als je er een paar keer blijft staan (zag ik op filmpje)Ev3 fan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:55:
Weet er iemand of de plus advance standaard voorzien is van electrisch inklapbare buitenspiegels? Of is dat alleen icm de ADAS pack? Voor degene die al hebben proefgereden, wat zijn de mogelijkheden allemaal met de sleutel (afstandsbediening) bij de plus advance? Kofferbak ook te openen dmv de afstandsbediening? En heeft het een voetbeweging sensor?
Als je de goeie telefoon hebt met UWB mogelijkheid._birdie_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:00:
[...]
volgens de folder heeft alleen de air geen elektrisch inklapbare spiegels maar met een optie pakkertbij te bestellen. De rest dus wel. Geen voetsensor .. wel een knop op hem dicht te doen. Als je bij de achterkant staat gaat de deur open als je er een paar keer blijft staan (zag ik op filmpje)
[/quote]
De kleur is zilver en soms met een creme/licht bronsje afhankelijk van lichtinval. Wij zijn erg tevreden met de kleur.
Wat mij opviel tijdens de proefrit:
Verrast:
-Rijdt fijn en stil
-Goede dempingen
-Mooi interieur en zonder pianolak
-Open opbergruimte is fijn voor handtas
-Zetels voor en achter zitten erg fijn
Jammer:
-Strijkplank en geen afgesloten opbergruimte
-Ontbreken van verlichting in het dashboard (plus advanced)
-Ontbreken "relaxfunctie" achterbank. Wel in de Koreaanse uitvoering
-Hallogeen ipv "Starmap" achterlichten
Al om al zijn we best tevreden met de auto.
:strip_exif()/f/image/tkGDhK6Dw2yiX9cE6Sc6I1ZR.jpg?f=fotoalbum_large)
[/quote]
We hebben vandaag een proefrit gemaakt in een ivory glossy plus advanced en dat is toevallig ook onze bestelling.AtlAntA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:17:
De kleur is zilver en soms met een creme/licht bronsje afhankelijk van lichtinval. Wij zijn erg tevreden met de kleur.
Verrast:
-Rijdt fijn en stil
-Goede dempingen
Jammer:
:strip_exif()/f/image/tkGDhK6Dw2yiX9cE6Sc6I1ZR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ASLcv0nUo6uX7UrOinl5UFUE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door NDISAYSOK op 08-11-2024 23:29 ]
Ziet er ook goed uit! Ik vond m heel goed rijden, lekker gedempt en lekker vlotNDISAYSOK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:toon volledige bericht
[/quote]
[...]
We hebben vandaag een proefrit gemaakt in een ivory glossy plus advanced en dat is toevallig ook onze bestelling.
Verrast:
-Rijdt fijn en stil
-Goede dempingen
Jammer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Trouwens, de achterlichten zijn gewoon led hoor, halogeenlampen zitten er gelukkig niet in.
Ha, dat scheelt. Ik zag bol-lampjes in het achterlicht en dacht dat het halogeen was😅
[ Voor 12% gewijzigd door NDISAYSOK op 08-11-2024 16:53 ]
Halogeenlampen in de achterlichten zou uniek zijn, dat heeft geen één auto.NDISAYSOK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:53:
Ha, dat scheelt. Ik zag bol-lampjes in het achterlicht en dacht dat het halogeen was😅
We hebben vanmiddag ook een proefrit gemaakt in -wat we eerst dachten- een groene GT-Line. Na een half uur rijden kwamen we er achter dat de HUD uit stond; toch een PlusLine.
Een uur is natuurlijk veel te kort, maar over de algemene zaken kunnen we niet veel toevoegen dan wat hiervoor al genoemd is. In het uurtje rijden deden we volgens de boordcomputer 6 km per kWh, en dat was niet bepaald in de eco-modus.
In de showroom stond ook nog een Advanced Plus in Frost Blue. Compleet anders dan uit de online configurator en foto's bleek. Als ik dat geweten had ik blauw in plaats van groen gekozen, maar goed, gedane zaken...
Een uur is natuurlijk veel te kort, maar over de algemene zaken kunnen we niet veel toevoegen dan wat hiervoor al genoemd is. In het uurtje rijden deden we volgens de boordcomputer 6 km per kWh, en dat was niet bepaald in de eco-modus.
In de showroom stond ook nog een Advanced Plus in Frost Blue. Compleet anders dan uit de online configurator en foto's bleek. Als ik dat geweten had ik blauw in plaats van groen gekozen, maar goed, gedane zaken...
Vanochtend een proefrit gemaakt in de Advanced Plus. Auto rijdt heerlijk, zicht naar achteren is prima, helemaal blij. Kenteken wordt in december aangevraagd (ivm bpm), tenaamstelling/levering medio januari.
Wij waren ook verrast tijdens een proefrit: het rijdt een stuk beter dan de e-Niro. Comfortabele demping en veel stiller met minder rolgeluiden. We hebben de Plus Advanced in Shale Grey besteld. Als de GT Line niet meer dan een paar duizend meer was geweest, dan hadden we die uitvoering gekocht.
Proefrit gemaakt in een GT line vandaag. Weinig toe te voegen aan wat eerder verteld is. Wegligging is goed, ik voelde naar mijn mening nog wel iets te veel hobbeltjes op de snelweg. Sturen gaat geleidelijk, ook de krappe bochten (in eco-stand). Ik vond 'm wel iets kitscheriger ogen vanbinnen nu ik er wat langer in zat. Hartstikke fijn dat er knoppen zijn voor temperatuurregeling, maar ze voelen wat goedkoop aan. Het zijn kleine details.
Vrij irritant dat de digitale temperatuurregeling op het scherm achter de rechterhelft van het stuur zit. Ik was niet van plan om iedere tien minuten de opties aan te passen, maar handig is het niet. Ik ben 1,91, maar volgens mij heeft lengte er niet zoveel invloed op. Je ziet het gewoon slecht.
Ik was van tevoren wat bevreesd voor de piepjes, vooral die wat afgaan als je je ogen van de weg af hebt. Dit vond ik reuze meevallen. Tijdens zo'n proefrit ben je denk ik sowieso wat meer om je heen aan het kijken en vanalles aan het checken/ontdekken. Vermoed dat het geen problemen gaat geven.
Heb de plus besteld. Dealer wist me te vertellen dat deze op zee onderweg is, komt 12 december aan. Vermoed ook pas levering begin januari. Het soundsystem op de GT line was wel echt genieten, dat ga ik wellicht het meeste missen. En die hoofdsteun, wat een zachte landing voor je hoofd!
Vrij irritant dat de digitale temperatuurregeling op het scherm achter de rechterhelft van het stuur zit. Ik was niet van plan om iedere tien minuten de opties aan te passen, maar handig is het niet. Ik ben 1,91, maar volgens mij heeft lengte er niet zoveel invloed op. Je ziet het gewoon slecht.
Ik was van tevoren wat bevreesd voor de piepjes, vooral die wat afgaan als je je ogen van de weg af hebt. Dit vond ik reuze meevallen. Tijdens zo'n proefrit ben je denk ik sowieso wat meer om je heen aan het kijken en vanalles aan het checken/ontdekken. Vermoed dat het geen problemen gaat geven.
Heb de plus besteld. Dealer wist me te vertellen dat deze op zee onderweg is, komt 12 december aan. Vermoed ook pas levering begin januari. Het soundsystem op de GT line was wel echt genieten, dat ga ik wellicht het meeste missen. En die hoofdsteun, wat een zachte landing voor je hoofd!
Vandaag proefrit in ev3. Comfortabeler, niet perse stiller. Netjes afgewerkt. We hadden een wat luxere uitvoering. Snelweg prima, maar vooral ook binnenwegen genomen en dat gaat prima. Oogt groot maar al rijdende valt dat mee. Vandaag ook in volvo ex30, die is stiller. Echter alles op een scherm in het midden en geen head up is toch wennen.
Vandaag ook een proefrit mogen maken met de EV3 en ik ben positief verrast, het rijdt zeer aangenaam ondanks de piepjes als je aan het rondkijken bent in de auto. De kleur dit ik op het oog heb (Terra cotta) was alleen iets minder aanwezig dan ik had gehoopt, de kleur oogt iets doffer.
Wat ik helaas niet heb kunnen testen/waarnemen is het geluid in de plus variant (zonder harman kardon), heeft iemand hier toevallig ervaring mee? de auto's die lokaal stonden waren allemaal Plus advanced en GT lines.
En wat houdt "opbergvakken onder de kofferbak" precies in, is dat de ruimte rondom het reserve wiel of dat de plaat in de kofferbak in twee standen kan geplaatst worden (hoog en laag)
Wat ik helaas niet heb kunnen testen/waarnemen is het geluid in de plus variant (zonder harman kardon), heeft iemand hier toevallig ervaring mee? de auto's die lokaal stonden waren allemaal Plus advanced en GT lines.
En wat houdt "opbergvakken onder de kofferbak" precies in, is dat de ruimte rondom het reserve wiel of dat de plaat in de kofferbak in twee standen kan geplaatst worden (hoog en laag)
Mijn schoonouders hebben een EV3 besteld (wij hebben een niro ev en m'n zwager een ev6 dus welcome to the family), maar nu moeten ze nog een laadpaal. Hij kan zoals ik begrijp v2g, maar is daar al iets meer over bekend? Moet je idd de speciale laadpaal van Kia hebben? De verkoper kon hier weinig over vertellen. We hebben nog even hoor, februari komt hij pas.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Volgens de verkoper die ik gisteren sprak is v2g en v2h met een jaar uitgesteld. Of dat ook daadwerkelijk waar is weet ik niet maar ik zie het voor februari echt niet al meer vorm hebben dan het nu heeft. En dat is dus eigenlijk niks.timpel_800 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:23:
Mijn schoonouders hebben een EV3 besteld (wij hebben een niro ev en m'n zwager een ev6 dus welcome to the family), maar nu moeten ze nog een laadpaal. Hij kan zoals ik begrijp v2g, maar is daar al iets meer over bekend? Moet je idd de speciale laadpaal van Kia hebben? De verkoper kon hier weinig over vertellen. We hebben nog even hoor, februari komt hij pas.
Jammer.
En een laadpaal die v2g kan doen kopen die fors duur zijn en dan het risico lopen dat hij niet kan communiceren met de auto is natuurlijk wel zonde.
En een laadpaal die v2g kan doen kopen die fors duur zijn en dan het risico lopen dat hij niet kan communiceren met de auto is natuurlijk wel zonde.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Hij kan voorlopig nog geen V2G, enkel V2L.timpel_800 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:23:
Hij kan zoals ik begrijp v2g, maar is daar al iets meer over bekend? Moet je idd de speciale laadpaal van Kia hebben? De verkoper kon hier weinig over vertellen. We hebben nog even hoor, februari komt hij pas.
De hardware is wel aanwezig maar om V2G actief te maken is er een software update nodig EN toestemming van de netbeheerder(s).
Werkt alleen met een daartoe aangewezen laadpaal van KIA, geschatte kostprijs ongeveer 3000 € (In België).
Maximum output is monofase 3,6 kW.
De kans is ook groot dat je om V2G te gebruiken een energiecontract bij een aangeduide energieleverancier moet afsluiten (bij bv. de R5 van Renault is dat niet anders).
V2L werkt wel al (net als bij de EV6). En met wat tweaken kan je er ook V2H mee doen (beperkt tot 3,6 kW).
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2024 20:30 ]
Mooi dat het zou kunnen, maar 3000 euro slaat natuurlijk nergens op, als je gewoon een homewizard of ander merk accu kan kopen voor 1300 euro die gewoon kan terugleveren. Maar goed, daar koop ik geen auto voor. Dus ik wacht onze EV3 GT Plus gewoon af om in te rijden. Dat leveren komt later wel.IvoB2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:28:
[...]
Hij kan voorlopig nog geen V2G, enkel V2L.
De hardware is wel aanwezig maar om V2G actief te maken is er een software update nodig EN toestemming van de netbeheerder(s).
Werkt alleen met een daartoe aangewezen laadpaal van KIA, geschatte kostprijs ongeveer 3000 € (In België).
Maximum output is monofase 3,6 kW.
De kans is ook groot dat je om V2G te gebruiken een energiecontract bij een aangeduide energieleverancier moet afsluiten (bij bv. de R5 van Renault is dat niet anders).
V2L werkt wel al (net als bij de EV6). En met wat tweaken kan je er ook V2H mee doen (beperkt tot 3,6 kW).
/ ik lees even terug, zie dat het om de paal gaat, niet om het mogelijk maken dat de auto teruglevert. Nogsteeds een belachelijk bedrag, maar iets anders dan de casus van terugleverende accu's. Excuus.
[ Voor 9% gewijzigd door aip op 09-11-2024 22:38 ]
Het is uiteraard niet de accu die teruglevert maar de omvormer.
Home wizzard is een accu met ingebouwde omvormer.
Bij mijn weten is de omvormer van HW ook niet in staat om een EV aan het net te laten terugleveren.
V2L kan, mits de nodige tussenrelais en dat zit niet standaard in een EV omvormer, wel terugleveren aan de woning. Maar dan moet net en V2L/H steeds gescheiden zijn. Het is of net of V2L.
En V2H is ook nog steeds geen V2G.
Wil je beiden, dus bidirectioneel, dan kan dat alleen via een laadpaal/omvormer die aan de ISO protocollen voldoet en indien parallel met het net met toestemming en facilitering van de netbeheerder. Het is immers zijn net en niet dat van iedere willekeurige gebruiker.
Het is in de praktijk dus iets ingewikkelder dan eventjes een HW aansluiten.
Daarom dat er ook steeds uitstel na uitstel volgt.
Bij mijn weten is de omvormer van HW ook niet in staat om een EV aan het net te laten terugleveren.
V2L kan, mits de nodige tussenrelais en dat zit niet standaard in een EV omvormer, wel terugleveren aan de woning. Maar dan moet net en V2L/H steeds gescheiden zijn. Het is of net of V2L.
Wil je beiden, dus bidirectioneel, dan kan dat alleen via een laadpaal/omvormer die aan de ISO protocollen voldoet en indien parallel met het net met toestemming en facilitering van de netbeheerder. Het is immers zijn net en niet dat van iedere willekeurige gebruiker.
[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2024 22:58 ]
DuidelijkIvoB2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:51:
Het is uiteraard niet de accu die teruglevert maar de omvormer.

Hier je email invulen en je wordt op de hoogte gebracht van de vorderingen:https://www.zaptec.com/nl/info-hub/bij-zaptec/zaptec-go-2
Ook daar zou ik me niet te vroeg aan willen wagen. Het kopen, niet het inschrijven op de nieuwsbriefonzenuub schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:24:
[...]
Duidelijk![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hier je email invulen en je wordt op de hoogte gebracht van de vorderingen:https://www.zaptec.com/nl/info-hub/bij-zaptec/zaptec-go-2
Het is nog niet duidelijk of Kia een proprietary achtige oplossing gaat implementeren (if any at all) dus kan best zijn dat deze veelbelovende paal helemaal niet gaat werken.
Ik ben maar de boodschapper (via Kia België) en weet niet precies welk punt je wil maken.
Ik heb overigens al een laadpaal om de EV te laden en V2H is actief op de EV6 (door zelf het een en ander hardwarematig aan te passen).
Gezien de EV3 op hetzelfde platform staat en het insgelijks een uitgaand AC vermogen van max. 3,6 kW voorziet zal V2H daar evengoed werken.
De meerwaarde van V2G zie ik voorlopig niet (de netbeheerder beslist hier pas volgend jaar wat de voorwaarden zullen zijn)?
En ik wil me al evenmin binden aan een vaste energieleverancier die doorgaans met V2G meekomt.
De evolutie van V2G volg ik overigens al jaren van nabij. Het is zoiets als kernfusie: voor binnenkort.
Belgen kunnen de evolutie bv. via deze website opvolgen:
https://www.wattsnext.be/
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:11 ]
Tegenover mij waren ze daar heel duidelijk in: "V2G software wordt alleen vrijgegeven op een KIA laadpaal en alleen voor AC (geen DC) en max. 3,6 kkW. Over de verplichting om bij een vaste energieleverancier aan te sluiten hadden ze nog geen info.AtlAntA schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:39:
[...]
Het is nog niet duidelijk of Kia een proprietary achtige oplossing gaat implementeren
Disclaimer: wanneer ze mij beliegen lieg ik uiteraard ook maar dan ter goeder trouw.
Bij Renault is het overigens niet anders. V2G wordt alleen vrijgegeven op een eigen laadpaal en werkt alleen met een energiecontract af te sluiten bij Mobilize (laadpaal en energiecontract komen dus beiden waarschijnlijk van Mobilize power solutions.
Dus allemaal niet eigen aan de EV3 en details beter verder zetten in het daartoe aangewezen topic.
Wellicht offtopic. Maar hoe zorg je dan dat de sinus gesynchroniseerd is en bovenal dat het "2h" vloeit en niet "2g"? Das best "lastig"... je paal weet dat namelijk niet... dat moet je met een extern systeem regelen.IvoB2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:59:
[...]
Ik ben maar de boodschapper (via Kia België) en weet niet precies welk punt je wil maken.
Ik heb overigens al een laadpaal om de EV te laden en V2H is actief op de EV6 (door zelf het een en ander hardwarematig aan te passen).
Gezien de EV3 op hetzelfde platform staat en het insgelijks een uitgaand AC vermogen van max. 3,6 kW voorziet zal V2H daar evengoed werken.
De meerwaarde van V2G zie ik voorlopig niet (de netbeheerder beslist hier pas volgend jaar wat de voorwaarden zullen zijn)?
En ik wil me al evenmin binden aan een vaste energieleverancier die doorgaans met V2G meekomt.
Geluid staat beschreven in m'n review van vorige week, even terug zoeken.NaxxiusX schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:18:
Vandaag ook een proefrit mogen maken met de EV3 en ik ben positief verrast, het rijdt zeer aangenaam ondanks de piepjes als je aan het rondkijken bent in de auto. De kleur dit ik op het oog heb (Terra cotta) was alleen iets minder aanwezig dan ik had gehoopt, de kleur oogt iets doffer.
Inderdaad, vandaar extra hardware (o.a. een ATS-relais en een inverter die zijn eigen zuivere sinus produceert).slelieveld schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:08:
[...]
Wellicht offtopic. Maar hoe zorg je dan dat de sinus gesynchroniseerd is en bovenal dat het "2h" vloeit en niet "2g"? Das best "lastig"... je paal weet dat namelijk niet... dat moet je met een extern systeem regelen.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:37 ]
Bij V2G krijg ik toch het vermoeden dat dit niet lang mogelijk zal zijn. Een beetje hetzelfde als het salderen van zonnepanelen. De energiemaatschappijen (in Nederland) brengen kosten in rekening voor het terugleveren. V2H vind ik wel voldoende. Zijn laadpalen die op de EV3 aangesloten kunnen worden en V2H ondersteunen ook nog niet beschikbaar? Rondje google geeft me geen duidelijk antwoord.
En een ander punt: V2X verhoogt wel fors het aantal laad-cycli van de accu. Ik schat in dat het om dubbel zoveel laden gaat. Veel laden is over het algemeen niet goed voor de levensduur van de accu. Wat je dus wint met V2X kan je weer in geld kwijtraken door de snellere accu-degradatie
En een ander punt: V2X verhoogt wel fors het aantal laad-cycli van de accu. Ik schat in dat het om dubbel zoveel laden gaat. Veel laden is over het algemeen niet goed voor de levensduur van de accu. Wat je dus wint met V2X kan je weer in geld kwijtraken door de snellere accu-degradatie
Hangt er gewoon vanaf hoeveel extra cycli je gaat gebruiken. Meten is weten en gissen is vergissen.winnie schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:46:
En een ander punt: V2X verhoogt wel fors het aantal laad-cycli van de accu. Ik schat in dat het om dubbel zoveel laden gaat. Veel laden is over het algemeen niet goed voor de levensduur van de accu. Wet je dus wint met V2X kan je weer in geld kwijtraken door de snellere accu-degradatie
Indien beperkt tot V2L en V2H is dat relatief minimaal in verhouding tot het aantal km dat een EV rijdt en het aantal cycli dat dit verbruikt.
Om mijn woning met V2H tussen november en half februari van stroom uit de EV accu te voorzien vraagt dat hoogstens 4 tot 5 cycli extra (per jaar!). Op vier jaar gebruik zijn dat dus hoogstens 20 extra cycli of volledige laadbeurten.
Het verschil tussen een onzuinige EV rijder (die gemiddeld 22 kWh per 100 km verzet en een zuinige rijder die toekomt met 15 tot 16 kWh per 100 km is al groter.
Bij EV's van de VAG groep met V2X mogelijkheid is het aantal te ontladen kWh zelfs softwarematig beperkt.
Maar in het V2G topic zijn daar al hele bomen over opgezet.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:59 ]
Wellicht een heel domme vraag, maar ik ben nog helemaal niet thuis in het elektrische laden. Ik lees hier veel over V2L, V2G en V2H. Iedere laadpaal is in principe gewoon geschikt voor V2L toch? Voor V2G specifiek is mogelijk de laadpaal van Kia vereist, toch?
Nee is ie niet.
Een laadpaal levert stroom vanuit een bron (net, PV,....) richting omvormer in de EV die de aangeleverde AC (wissel)stroom omvormt naar DC (gelijkstroom) om op te slaan in de HV accu van de EV.
Hij doet dat standaard niet in de omgekeerde richting.
De hardware en de software is daarvoor niet geschikt.
Een V2X "ready" laadpaal heeft de hardware al aan boord maar de software moet nog geactiveerd worden (doorgaans via een update) om bidrectioneel (in de twee richtingen stroom verwerken) te kunnen werken.
Wil je andersom - terugleveren vanuit de EV naar een afnamepunt* kan dat als gelijkstroom (DC) of als wisselstroom (AC). Dat hangt af van hoe de EV geconfigureert werd.
Bij de EV3 is dat wisselstroom (AC). En beperkt tot 3,6 kW (16A).
° V2L is niet meer dan een extra stopcontact met in het geval van de EV3 wisselstroom. Je steekt dan in de laadpoort van de EV(3,6,9,...) een adpater met aan de leverzijde een type 2 slot en aan afnamezijde een shuko vrouwelijke stekker. Daar sluit je een gewone stroomkabel/verbruiker op aan en kan je één toestel mee van stroom voorzien (of via een blokstekker meerder toestellen maar nooit meer dan 3,6 kW).
Door een knop/schakelaar op de adpater te activeren weet de omvormer in de EV dat hij niet moet laden via de laadpoort maar moet gaan terugleveren.
Er is overigens in de EV ook een normaal 230V stopcontact (tot 16A) voorzien maar om dat te gebruiken moet de auto aanstaan (en bij voorkeur in kampeermodus) maar kan dan niet slotvast. Niet zo handig om lang stroom af te nemen zonder aanwezig te zijn).
V2H betekent dat je niet via de adapter in de laadpoort of het stopcontact in de auto naar één afnamepunt levert maar teruglevert aan de hele woning. Dat vraagt extra hardware (sinus van wisselstroom moet synchroon lopen) en die is niet aanwezig in een standaar laadpaal.
V2G betekent dat je ook kan terugleveren aan het net. Dan moet je al aan de voorxaarden voldoen opgelegd door de netbeheerder want je gaat van zijn infra gebruik maken. Dan heb je al een bidirectionele laadpaal nodig gehomologeerd door de netbeheerder.
V2X kan de drie voorgaande.
De KIA V2L adapter (heeft dus niets met een laadpaal te maken):
:strip_exif()/f/image/lI7M1e1qbmrKH1YfVCNRMSQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ioc7RMwQffzmyJ0NxcxDivs1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sxFX5z8jHY8a4eNNNblPz2bi.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou er wel rekening mee dat bij de EV2 de laadpoort aan de zijkant van de auto zit wat voor V2L een nogal onhandige plaats is.
Maar lees je voor de verdere details eens in via de link die ik hiervoor gaf of lees je eens in op het V2X/G topic van dit forum.
Een laadpaal levert stroom vanuit een bron (net, PV,....) richting omvormer in de EV die de aangeleverde AC (wissel)stroom omvormt naar DC (gelijkstroom) om op te slaan in de HV accu van de EV.
Een V2X "ready" laadpaal heeft de hardware al aan boord maar de software moet nog geactiveerd worden (doorgaans via een update) om bidrectioneel (in de twee richtingen stroom verwerken) te kunnen werken.
Wil je andersom - terugleveren vanuit de EV naar een afnamepunt* kan dat als gelijkstroom (DC) of als wisselstroom (AC). Dat hangt af van hoe de EV geconfigureert werd.
° V2L is niet meer dan een extra stopcontact met in het geval van de EV3 wisselstroom. Je steekt dan in de laadpoort van de EV(3,6,9,...) een adpater met aan de leverzijde een type 2 slot en aan afnamezijde een shuko vrouwelijke stekker. Daar sluit je een gewone stroomkabel/verbruiker op aan en kan je één toestel mee van stroom voorzien (of via een blokstekker meerder toestellen maar nooit meer dan 3,6 kW).
Door een knop/schakelaar op de adpater te activeren weet de omvormer in de EV dat hij niet moet laden via de laadpoort maar moet gaan terugleveren.
Er is overigens in de EV ook een normaal 230V stopcontact (tot 16A) voorzien maar om dat te gebruiken moet de auto aanstaan (en bij voorkeur in kampeermodus) maar kan dan niet slotvast. Niet zo handig om lang stroom af te nemen zonder aanwezig te zijn).
V2H betekent dat je niet via de adapter in de laadpoort of het stopcontact in de auto naar één afnamepunt levert maar teruglevert aan de hele woning. Dat vraagt extra hardware (sinus van wisselstroom moet synchroon lopen) en die is niet aanwezig in een standaar laadpaal.
V2G betekent dat je ook kan terugleveren aan het net. Dan moet je al aan de voorxaarden voldoen opgelegd door de netbeheerder want je gaat van zijn infra gebruik maken. Dan heb je al een bidirectionele laadpaal nodig gehomologeerd door de netbeheerder.
:strip_exif()/f/image/lI7M1e1qbmrKH1YfVCNRMSQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ioc7RMwQffzmyJ0NxcxDivs1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sxFX5z8jHY8a4eNNNblPz2bi.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou er wel rekening mee dat bij de EV2 de laadpoort aan de zijkant van de auto zit wat voor V2L een nogal onhandige plaats is.
Maar lees je voor de verdere details eens in via de link die ik hiervoor gaf of lees je eens in op het V2X/G topic van dit forum.
[ Voor 127% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 10:45 ]
Ik zie beiden (V2H en V2G) niet snel een grote vlucht nemen om alle al genoemde redenen. En als dat wel zo zou zijn wordt het ook voor de belastingdienst nog een leuke. Dan kun je als werknemer of ondernemer zakelijk laden en daarna thuis gaan terugleveren. Dat is een verdienmodel op zich, met alle BTW en winstbelasting gevolgen.
Enfin, dat is voor het andere topic.
/Ik denk overigens dat het voor andere landen in rurale gebieden wel een oplossing kan zijn voor de periodes dat de stroom er weer eens af ligt. Bij ons huis in Frankrijk heb ik meerdere malen dagenlang zonder stroom gezeten, terwijl er dan in het 'grote' dorp 15 km verderop bij de supermarkt wel stroom was. Dan kun je in ieder geval daar de auto laden, en daarna via V2L of V2H in ieder geval de koelkast en verwarming laten draaien. Want die domme gas-CV ketel heeft helaas toch echt stroom nodig....
Enfin, dat is voor het andere topic.
/Ik denk overigens dat het voor andere landen in rurale gebieden wel een oplossing kan zijn voor de periodes dat de stroom er weer eens af ligt. Bij ons huis in Frankrijk heb ik meerdere malen dagenlang zonder stroom gezeten, terwijl er dan in het 'grote' dorp 15 km verderop bij de supermarkt wel stroom was. Dan kun je in ieder geval daar de auto laden, en daarna via V2L of V2H in ieder geval de koelkast en verwarming laten draaien. Want die domme gas-CV ketel heeft helaas toch echt stroom nodig....
[ Voor 40% gewijzigd door aip op 10-11-2024 10:50 ]
Uiteraard kan dat maar dat is dan fraude/oplichting van de werkgever.aip schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:46:
Dan kun je als werknemer of ondernemer zakelijk laden en daarna thuis gaan terugleveren. Dat is een verdienmodel op zich, met alle BTW en winstbelasting gevolgen.
Dat was in het verleden niet anders met een tankkaart van de zaak/werkgever.
Vroeg of laat komt dat dan toch aan het licht want het aantal verreden km komt dan niet meer overeen met een normaal verbruik. Was bij fossiel tanken niet anders.
Ik zie overigens niet zo'n probleem om overproductie van PV in een stationaire thuisaccu op te slaan voor indirect verbruik in de woning en hetzelfde te doen met een mobiele accu?
En in een (semi) off grid situatie zie ik ook meer voordelen in het inzetten van een EV als tijdelijke aggregaat dan een lawaaierige aggregaat lokaal aangedreven door diesel/benzine/gas.
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 11:13 ]
Ik heb precies om die reden een jaar of 8 geleden een klein 2,x kW Honda aggregaatje gekocht. Sindsdien slechts 1x een dag nodig gehad, en verder 3-4 keer per jaar een half uurtje laten draaien. Maar daar zou V2L inderdaad nuttig voor zijn.IvoB2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:08:
[...]
Uiteraard kan dat maar dat is dan fraude/oplichting van de werkgever.![]()
Dat was in het verleden niet anders met een tankkaart van de zaak/werkgever.
Vroeg of laat komt dat dan toch aan het licht want het aantal verreden km komt dan niet meer overeen met een normaal verbruik. Was bij fossiel tanken niet anders.
Ik zie overigens niet zo'n probleem om overproductie van PV in een stationaire thuisaccu op te slaan voor indirect verbruik in de woning en hetzelfde te doen met een mobiele accu?
En in een (semi) off grid situatie zie ik ook meer voordelen in het inzetten van een EV als tijdelijke aggregaat dan een lawaaierige aggregaat lokaal aangedreven door diesel/benzine/gas.
Met de verkoper niet over gehad over de automatten, zitten die er standaard bij of moet je die apart kopen?
En in de accessoires lijst heb je deurverlichting die het Kia logo op de grond projecteert, staat niet aangegeven of dat er 2 of 4 zijn, weet iemand hoeveel je er krijgt bij 1 setje?
En in de accessoires lijst heb je deurverlichting die het Kia logo op de grond projecteert, staat niet aangegeven of dat er 2 of 4 zijn, weet iemand hoeveel je er krijgt bij 1 setje?
Weet iemand of er EV3’s in adventurine green en frost blue ergens in het midden van het land te zien zijn?
Als ik mij niet vergis, dan wordt het stopcontact binnen geactiveerd wanneer het stopcontact buiten actief wordt. Hiervoor hoeft de auto niet open te zijn.IvoB2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:15:toon volledige bericht
Nee is ie niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag de frost blue vorige week rijden in Apeldoorn, dus ik denk dat ie als demo bij van Mossel daar staaf.arjen100 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:09:
Weet iemand of er EV3’s in adventurine green en frost blue ergens in het midden van het land te zien zijn?
Volgens mij heeft Lelystad de groene binnen staan.arjen100 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:09:
Euh nee, de twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.Coffee schreef op maandag 11 november 2024 @ 06:48:
[...]
Als ik mij niet vergis, dan wordt het stopcontact binnen geactiveerd wanneer het stopcontact buiten actief wordt. Hiervoor hoeft de auto niet open te zijn.
Het "stopcontact" buiten werkt door de adapter in de laadpoort te steken en wordt vervolgens pas actief (terugleveren ipv afnemen) door op de schakelknop op de adapter te drukken.
Daar moet je idd niet voor in de auto te zijn.
Het stopcontact binnen (bij de EV6 een schuko onder de achterbank voorzien van een kinderslot, geen idee waar het zich in de EV3 bevindt) wordt alleen actief wanneer je de auto "start" (dus alleen door op startknop te drukken en gelijktijdig op de rempedaal te drukken, dus niet door alleen op de startknop te drukken). Blijft ook werken wanneer je de auto nadien in kampeermodus zet (maar dan blijft al de rest ook actief). Maar daarvoor moet de "sleutel" dus in de auto aanwezig blijven. Ga je met de sleutel uit de auto en sluit je de auto af schakelt het stopcontact ook uit.
Het kan wel zijn dat wanneer je de adapter in de laadpoort activeert het stopcontact in de auto ook actief wordt (nooit uitgeprobeerd) maar ik zie niet zo direct het nut van een actief stopcontact in een afgesloten auto dat alleen actief is wanneer je dan alsnog de adapter moet activeren. Kan je net zo goed met de reeds afgesloten auto daar stroom aftappen.
De vraag is natuurlijk of je op beide aanslutingen 3.6 kW kunt aansluiten, of gezamenlijk 3.6 kW.IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:47:
[...]
Euh nee, de twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.
Het "stopcontact" buiten werkt door de adapter in de laadpoort te steken en wordt vervolgens pas actief (terugleveren ipv afnemen) door op de schakelknop op de adapter te drukken.
Daar moet je idd niet voor in de auto te zijn.
Het stopcontact binnen (bij de EV6 een schuko onder de achterbank voorzien van een kinderslot, geen idee waar het zich in de EV3 bevindt) wordt alleen actief wanneer je de auto "start" (dus alleen door op startknop te drukken en gelijktijdig op de rempedaal te drukken, dus niet door alleen op de startknop te drukken). Blijft ook werken wanneer je de auto nadien in kampeermodus zet (maar dan blijft al de rest ook actief). Maar daarvoor moet de "sleutel" dus in de auto aanwezig blijven. Ga je met de sleutel uit de auto en sluit je de auto af schakelt het stopcontact ook uit.
Het kan wel zijn dat wanneer je de adapter in de laadpoort activeert het stopcontact in de auto ook actief wordt (nooit uitgeprobeerd) maar ik zie niet zo direct het nut van een actief stopcontact in een afgesloten auto dat alleen actief is wanneer je dan alsnog de adapter moet activeren. Kan je net zo goed met de reeds afgesloten auto daar stroom aftappen.