Aah ik, dan ben weer mee 😁Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:57:
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
Ik zou zeker even kijken of de Victron nog wat beter ingeregeld kan worden. Ik weet niet welk vermogen je omvormer aan kan, maar het zou best eens kunnen dat je zonder je laadpaal al makkelijk aan de max kunt komen van 40A als je een paar grootverbruikers hebt draaien terwijl de batterij ook aan het laden is. Ik heb even gezocht naar hoe dat bij Victron geregeld wordt en kwam het volgende tegen.
Victron systems limit grid import primarily through ESS (Energy Storage System) settings by setting a maximum AC input current or using "Peak Shaving." These features protect main breakers by capping power draw, reducing battery charging, or discharging the battery when house loads exceed the defined limit. Proper setup requires a GX device (e.g., Cerbo GX) and an external energy
Hopelijk kom je daar wat verder mee, want alleen vertrouwen op je zekering heeft wat risico's die ik liever zou vermijden.
Frank kan mijn batterij vertellen wat ze willen. Die gaat ongeacht het commando van Frank nooit meer dan 25A over een fase van mijn hoofdzekering trekken en daarbij maakt hé niet uit of de auto aan het laden is of andere grootverbruikers in de weer zijn.
:strip_exif()/f/image/FTYb5ormq04tevajDxg4usBR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bmS91YjrmRakVZSW4wVFeqIl.png?f=fotoalbum_large)