• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:06
Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:57:
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager :)
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
Aah ik, dan ben weer mee 😁

Ik zou zeker even kijken of de Victron nog wat beter ingeregeld kan worden. Ik weet niet welk vermogen je omvormer aan kan, maar het zou best eens kunnen dat je zonder je laadpaal al makkelijk aan de max kunt komen van 40A als je een paar grootverbruikers hebt draaien terwijl de batterij ook aan het laden is. Ik heb even gezocht naar hoe dat bij Victron geregeld wordt en kwam het volgende tegen.

Victron systems limit grid import primarily through ESS (Energy Storage System) settings by setting a maximum AC input current or using "Peak Shaving." These features protect main breakers by capping power draw, reducing battery charging, or discharging the battery when house loads exceed the defined limit. Proper setup requires a GX device (e.g., Cerbo GX) and an external energy

Hopelijk kom je daar wat verder mee, want alleen vertrouwen op je zekering heeft wat risico's die ik liever zou vermijden.

Frank kan mijn batterij vertellen wat ze willen. Die gaat ongeacht het commando van Frank nooit meer dan 25A over een fase van mijn hoofdzekering trekken en daarbij maakt hé niet uit of de auto aan het laden is of andere grootverbruikers in de weer zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:29:
is dat netto resultaat, na aftrek van alle kosten?
Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:52
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:03:
[...]

Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.
Uiteraard, want alles wordt verrekend op de EPEX. Dat is de enige, officiele, geijkte meetlat (P1 meter).

Heb inmiddels begrepen dat de 1e kamer de ERE wet heeft goedgekeurd, dus dat kan ook weer in gang gezet worden. Voor mij gemiddeld ook weer 65 euro per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 03-04-2026 08:39 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:06
azutphen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ik ben ineens een terug gezet op onbalans nadat ik geklaagd had dat bij andere markten de sigen batterijk niet in slaapstand ging en dus altijd 168 Watt standby gebruik heeft
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten, FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt
Ja met onbalans voelt het toch een beetje als prijsschieten op de kermis. Wel lekker dat je die hebt kunnen meepakken! Ik ben wel benieuwd naar of je verschil zag in je standby verbruik op de onbalans vs andere markten. Bij mij gaat hij namelijk wel naar z'n 51W rust stand. Je weet dat je in je mySigen app een optie hebt voor performance en dormancy mode? Daarbij geef je een X aantal W op en boven dat getal gaat de batterij niet in rust. Als je die dus heel laag hebt staan kan je sluimerverbruik hoger zijn dan dat getal en dan blijft je batterij dus in performance om direct stroom te verschaffen bij een storing. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat dat alleen met een gateway zal zijn. Heb je die ook?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x4zlyjn1WoTF7_d8LDuymiVdTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTYb5ormq04tevajDxg4usBR.jpg?f=fotoalbum_large

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWBe7FLDEMckiQmM4GcvVt52HNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmS91YjrmRakVZSW4wVFeqIl.png?f=fotoalbum_large
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:27
Als je op kwartier prijzen staat zou ik morgen voor Epex handel gaan! Zie de schommelingen morgenochtend. Of natuurllijk gokken op grote onbalans en zorgen dat je daar op zit.

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:16
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
[Afbeelding]

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

[Afbeelding]
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?
Hier precies hetzelfde gelazer... Tarieven tab in Bliq app is bevroren, laat steeds dezelfde waardes zien. Slim laden werkte eerder vandaag wel nog via Frank, dus lijkt toch alsof het niet goed zit tussen Bliq en Frank...

Rond 3 uur vannacht overigens in en verkoop te zien in Bliq app, terwijl dat niet te zien is in Frank app. Ga denk ik toch eens na of ik niet de ai modus van de batterijleverancier kan gaan gebruiken en loskoppelen van zowel Bliq als Frank.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiNL op 03-04-2026 15:21 ]

• klokkie1984
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:33
95% is een standaard veiligheidsmarge. Batterij tot 100% laden is niet goed voor de batterij. Dat weet FE ook. hij zal ook niet snel tot 0% gaan.

Administratie van FE is wel een zooitje. Sigenergy batterij is maandag avond afgemeld voor handelen, en nog steeds niet vrijgegeven. Gister gebeld, maar geen actie. Vandaag waren ze blijkbaar dicht dicht. kortom. 1 week een batterij die enkel in zelfconsumptie staat, zonder actief opladen. Wordt komende dagen wekkertjes zetten (heb geen directe link tussen Home assist en Batterij om iets voor te programmeren..
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste