Hier nog steeds op zc+, maar geen knoop verdiend afgelopen dagen door gebrek onbalans en RT2
van de week aan frank gevraagd de controle over mn solar edge systeem weer terug te geven. zit nu al een paar maanden te wachten op een goede aansturing vanuit frank, maar dit wil schijnbaar niet lukken.
nog steeds wordt er snachts de accu's weer volgeladen, verkoop van stroom is er van 8-10 uur, begin van de avond wordt er weer stroom ingekocht terwijl de accus's volzitten ! terwijl ik draai op zc+ dit werkt zo niet. onbelans handel is al helemaal ruk. maar liefs 120 euro in 6 maanden verdient....... vanaf nu laat ik se ai het wel bepalen totdat frank het wel voor elkaar heeft
nog steeds wordt er snachts de accu's weer volgeladen, verkoop van stroom is er van 8-10 uur, begin van de avond wordt er weer stroom ingekocht terwijl de accus's volzitten ! terwijl ik draai op zc+ dit werkt zo niet. onbelans handel is al helemaal ruk. maar liefs 120 euro in 6 maanden verdient....... vanaf nu laat ik se ai het wel bepalen totdat frank het wel voor elkaar heeft
Ik ben al een tijdje gestopt met onbalans en ZC+ (beide geprobeerd), handel nu op day-ahead. Dat levert stabiele inkomsten op. Ik wacht op release 3 van ZC+, dan wil ik het nog een keer proberen.
stefan1512 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:21:
Zijn er toevallig al mensen die overgezet zijn op het algoritme van FE met de nieuwe markten? Ben wel benieuwd om de resultaten naast elkaar te leggen en zo te kijken of het de beloften een beetje waar kan maken.
/f/image/JQPpZ8AwDyJfkqsEWa2L3We3.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat van één Sessy, heb er 2 dus maal 2. Voor mij niet echt resultaten om naar huis te schrijven. Algoritme doet ook rare dingen. Stopt met laden of begint met laden als de onbalans heel hoog is. Terwijl de anderen juist weer het net volpompen. Snap de logica er achter nog niet.
Wat zijn de resultaten voor diegenen op de oude aansturing?
Oh dat klinkt nog niet overtuigend dan. Hopelijk blijft het nog even op de oude manier voor mij. Dit is met Sigenergy 12 kW / 24 kWh het resultaat van mei (stuk of 4 dagen was ik van onbalans af)Patjed schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:17:
[...]
[Afbeelding]
Resultaat van één Sessy, heb er 2 dus maal 2. Voor mij niet echt resultaten om naar huis te schrijven. Algoritme doet ook rare dingen. Stopt met laden of begint met laden als de onbalans heel hoog is. Terwijl de anderen juist weer het net volpompen. Snap de logica er achter nog niet.
Wat zijn de resultaten voor diegenen op de oude aansturing?
/f/image/BRJbiFAHL2YbtK8CFfGFa24E.png?f=fotoalbum_large)
Om het toch even in perspectief te zetten. Vorig jaar Mei deed ik met 2 Sessy's (4,4kW laden en 3,9kW ontladen / 10kWh) 86 euro in Mei...stefan1512 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Oh dat klinkt nog niet overtuigend dan. Hopelijk blijft het nog even op de oude manier voor mij. Dit is met Sigenergy 12 kW / 24 kWh het resultaat van mei (stuk of 4 dagen was ik van onbalans af)
[Afbeelding]
Je ziet volgens mij dat de markt weer iets aantrekt maar we zijn nog lang niet op het niveau van vorig jaar
En wat had je afgelopen mei voor resultaat? Als je nog op het oude algoritme zit? Ik zie wel dat op dagen met weinig pieken en dalen er toch een klein winstje wordt gemaakt. Helaas geen uitschieters meer.DJP! schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Om het toch even in perspectief te zetten. Vorig jaar Mei deed ik met 2 Sessy's (4,4kW laden en 3,9kW ontladen / 10kWh) 86 euro in Mei...
Je ziet volgens mij dat de markt weer iets aantrekt maar we zijn nog lang niet op het niveau van vorig jaar
Even paar berichtjes naar boven gaan. Daar zie je een screenshot met wat hij voor 1 sessy afgelopen mei had.Patjed schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:41:
[...]
En wat had je afgelopen mei voor resultaat? Als je nog op het oude algoritme zit? Ik zie wel dat op dagen met weinig pieken en dalen er toch een klein winstje wordt gemaakt. Helaas geen uitschieters meer.
Ik heb alle data tot vandaag.aschja schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:59:
Meer mensen last van het geen hebben van verbruiksdata sinds 10 juni?
Ik zie hier en daar (Facebook, Trustpilot) mensen die klagen dat de onbalanshandel met Frank Energie niet werkt.
Ik heb een AlphaESS batterij en had ook die ervaring.
Nu blijkt dat solshare.nl de batterij had 'gekaapt' en dus de VPP operator was geworden in plaats van Frank Energie. De batterij staat gewoon in de Frank Energie app, maar aangezien zij niet (meer) de VPP operator zijn, kunnen ze de batterij ook niet aansturen.
Uiteindelijk dankzij Frank Energie samen met AlphaESS correct ingesteld.
Bij nader inzien heb ik wel een mailtje gekregen dat vpp@solshare.nl de batterij beheert, maar ik ging ervan uit dat dat een samenwerking met FE was. Niets blijkt minder waar!
De les is dus: mocht de onbalanshandel - of andere modus - via je energieleverancier niet werken -> laten checken of de VPP operator wel goed staat ingesteld en dat er niet derden premies opstrijken met jouw batterij!
Opletten, dus!
Ik heb een AlphaESS batterij en had ook die ervaring.
Nu blijkt dat solshare.nl de batterij had 'gekaapt' en dus de VPP operator was geworden in plaats van Frank Energie. De batterij staat gewoon in de Frank Energie app, maar aangezien zij niet (meer) de VPP operator zijn, kunnen ze de batterij ook niet aansturen.
Uiteindelijk dankzij Frank Energie samen met AlphaESS correct ingesteld.
Bij nader inzien heb ik wel een mailtje gekregen dat vpp@solshare.nl de batterij beheert, maar ik ging ervan uit dat dat een samenwerking met FE was. Niets blijkt minder waar!
code:
1
| You have a system bound by user: vpp@solshare.nl (SN: xxxx). He can remotely control the system through API. (...) |
De les is dus: mocht de onbalanshandel - of andere modus - via je energieleverancier niet werken -> laten checken of de VPP operator wel goed staat ingesteld en dat er niet derden premies opstrijken met jouw batterij!
Opletten, dus!
Hebben anderen er ook last van dat Frank wel batterij SoC informatie heeft maar zegt geen data van je batterij te hebben?
Daarnaast lijkt de aansturing sinds gisteren gewijzigd te zijn.
Meer continue laden of ontladen ipv in secties:
![]() | ![]() | ![]() |
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Hier in zc+ modus met Bliq en geen last van geen verbinding op dat tijdstip. Bij mij zijn de onbalansprijzen wel uit het overzicht van gisteren verdwenen tussen 1030 en 1315, maar zo te zien heb ik weinig gemist hierdoor.MuadDib007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:26:
Hebben anderen er ook last van dat Frank wel batterij SoC informatie heeft maar zegt geen data van je batterij te hebben?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Yup, ik heb het zelfde sinds ongeveer 18:00 gisteren. Bliq heeft gewoon wel data de gehele tijd.MuadDib007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:26:
Zojuist lijkt het weer te zijn gaan werken.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Volgens mij wordt het vanaf Juli weer interessanter om op onbalans te gaan handelen!
https://solarmagazine.nl/...vertraging-naar-2-minuten
https://solarmagazine.nl/...vertraging-naar-2-minuten
"May The Force be with me"
En het lag er weer uit, ook weer vanaf 18:00…voodooless schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:39:
Zojuist lijkt het weer te zijn gaan werken.
Ik heb Frank gemaild om te vragen wat er gaande is
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb vandaag nog geen data van 18 juni. Ik doe momenteel niet slim laden dus is iets anders dan wat hun bericht insinueert.
Ik hoop dat ze dan in juli ZC+ toch echt beter maken anders stap ik over naar een partij waar ik wel dezelfde tarieven krijg voor in/verkoop. Ik lees nog niks positiefs om onbalanshandel weer te overwegen.
Ik hoop dat ze dan in juli ZC+ toch echt beter maken anders stap ik over naar een partij waar ik wel dezelfde tarieven krijg voor in/verkoop. Ik lees nog niks positiefs om onbalanshandel weer te overwegen.
[ Voor 45% gewijzigd door Eavyon op 20-06-2025 15:38 ]
Het probleem is dat men Frank hierop moet attenderen. Je zou denken dat er bij iemand letterlijk de alarmbellen gaan rinkelen als er iets niet fris is.MuadDib007 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:38:
[Afbeelding]
Voor wie geen mail heeft gehad, zie bovenstaande reactie van Frank.
Ik ga er vanuit dat ze het wel signaleren maar niet direct exact de oorzaak weten en onnodige communicatie willen voorkomen.voodooless schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Het probleem is dat men Frank hierop moet attenderen. Je zou denken dat er bij iemand letterlijk de alarmbellen gaan rinkelen als er iets niet fris is.
Een goede optie zou een status pagina zijn / melding in de app dat er onderzoek loopt naar een mogelijke verstoring.
Zo te merken hebben ze nu eerst de storing doorgrond en een oplossing uitgedacht alvorens te communiceren wat in ieder geval niet nog meer vragen gaat opleveren en de druk op de klantenservice verhoogt.
Ik zal ze eens tippen met dit idee 😁
Ik heb het idee dat we heel veel mis lopen de laatste paar dagen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7VA3jhmttngKdIEweahygNUl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hgneD93yIJ7an4e2OKqKw4OO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4NJjMTpIpXckyCRsLFePxhrQ.jpg?f=user_large)
Claimt steeds dingen over een andere markt, terwijl de weergegeven markt mega interessant is
. Nog erger, bij de laatste twee wordt er geclaimd dat er geladen wordt, terwijl dat duidelijk niet het geval was 
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7VA3jhmttngKdIEweahygNUl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hgneD93yIJ7an4e2OKqKw4OO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4NJjMTpIpXckyCRsLFePxhrQ.jpg?f=user_large)
Claimt steeds dingen over een andere markt, terwijl de weergegeven markt mega interessant is

Dit soort dingen moeten geen uren of soms zelfs dagen duren...MuadDib007 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:26:
Ik ga er vanuit dat ze het wel signaleren maar niet direct exact de oorzaak weten en onnodige communicatie willen voorkomen.
@voodooless stuur jij deze ronde een mailtje 😉
@voodooless aan de andere kant is op onbalansmarkt.com te zien dat we deze dagen hogere opbrengsten dan Zonneplan hebben gehaald.
Wellicht dat er een RT2 is opgetreden op die tijdsloten en dus het algoritme van Frank momenteel gunstiger is.
Wellicht dat er een RT2 is opgetreden op die tijdsloten en dus het algoritme van Frank momenteel gunstiger is.
Toevallig kwamen ze vandaag met een mailtje dat de andere markten zoveel meer opbrengen dan de traditionele onbalansmarkt.. maar als ik jullie resultaten zo zie ben ik blij dat mijn accu nog op de ouderwetse markt draait
Ben benieuwd voor wie die markt dan zo interessant is want voor jullie lijkt het financieel iig niet interessant.
Ben benieuwd voor wie die markt dan zo interessant is want voor jullie lijkt het financieel iig niet interessant.
[ Voor 21% gewijzigd door stefan1512 op 25-06-2025 23:50 ]
voor de volledigheid maar de hele mail hier
En ZC+, is het nu wel of niet doorgevoerd? die soc-setting heb ik in ieder geval niet in mijn app..
ik vind het maar vaag, ik was in de veronderstelling dat iedereen al op de alternatieve markten zat. ik had het zelf een paar keer gezien, maar de afgelopen maand niet meer.Allereerst het bericht dat TenneT bekend heeft gemaakt dat het vertragen van het onbalanssignaal niet het gewenste effect heeft opgeleverd waardoor deze maatregel per 1 juli 2025 zal teruggedraaid worden. We verwachten dat dit een positief effect op de handelsresultaten zal hebben.
Onlangs hebben we aangekondigd dat we je batterij op meerdere markten wilden inzetten (lees het bericht hier terug). Inmiddels zijn de eerste 1.500 batterijen overgezet naar het nieuwe handelsalgoritme. In mei behaalden we t.o.v. een batterij op pure onbalanshandel al een beter resultaat met het nieuwe handelsalgoritme. In juni verwachten we ook een verbetering. Veelbelovend dus. In juli komen we met een nieuw kwartaalrapport waarin we de verschillende strategieën zullen vergelijken. Later daarover meer, en voor nu willen we jullie bedanken voor het gebruik maken van de dienst en de waardevolle feedback die we kregen.
Tenslotte is er een verbetering doorgevoerd in de Zelfconsumptie Plus modus. Vanaf nu zullen we als doelniveau 50% State of Charge (SoC) in de ochtend hebben. Als de batterij daaronder zit, zal hij tijdens de goedkoopste nachturen opladen (dit was al zo), en als de batterij boven dat niveau zit, zal er tijdens de duurste nachturen overgeschakeld worden op zelfconsumptie zodat je dan geen dure stroom van het net hoeft te halen voor je huishoudelijk verbruik. Een volgende stap is om deze SoC-waardes door jou zelf in de app te laten instellen. Dat komt in één van de volgende releases.
En ZC+, is het nu wel of niet doorgevoerd? die soc-setting heb ik in ieder geval niet in mijn app..
[ Voor 94% gewijzigd door kmf op 26-06-2025 09:54 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Er staat dat de SoC setting in de toekomst er bij komt in het bericht.
De sturing op 50% charge in de ochtend zou al wel actief moeten zijn.
De sturing op 50% charge in de ochtend zou al wel actief moeten zijn.
Dus... ik kreeg hetzelfde verhaal als @stefan1512:
Heb maar terug gestuurd dat dat allemaal leuk is, maar dat dit niet een verklaring is voor wat ik zie in de appstefan1512 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:50:
Toevallig kwamen ze vandaag met een mailtje dat de andere markten zoveel meer opbrengen dan de traditionele onbalansmarkt..

Je ziet in de app dat er niet gereageerd wordt op hoge onbalans prijzen en daar heb ik eens over na zitten denken.voodooless schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Dus... ik kreeg hetzelfde verhaal als @stefan1512:
[...]
Heb maar terug gestuurd dat dat allemaal leuk is, maar dat dit niet een verklaring is voor wat ik zie in de app
Je batterij is aan de andere markt gekoppeld zoals je in de app kunt zien.
Het zou fijn zijn om te weten of die andere markt vereist dat een bepaalde hoeveelheid vermogen beschikbaar is.
Als dat zo is kun je aangesloten batterijen niet ineens op een andere markt inzetten lijkt me.
Dat zou dan ook de reden kunnen zijn om niet op die onbalans prikkel te reageren.
Als ik naar de opbrengsten in de app kijk en op onbalans markt.com heb ik wel het idee dat Frank nu meer aan het opleveren gaat.
Ik weet niet hoe deze periode vorig jaar verliep omdat ik pas sinds oktober mee doe met mijn batterij.
Hopelijk is dit wel een voorbode van betere opbrengsten.
Waarschijnlijk is dat geen probleem omdat ze simpelweg de vermogens van een hele berg batterijen kunnen bundelen en het geheel kan dan als een entiteit handelen op de markt.MuadDib007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:45:
Het zou fijn zijn om te weten of die andere markt vereist dat een bepaalde hoeveelheid vermogen beschikbaar is.
Dat was nooit het punt. Het punt was dat er blijkbaar op de onbalans verdiend kon worden en dat niet gedaan is, en dat er staat dat er geladen wordt, terwijl dat volgens de grafiek niet zo is.Je batterij is aan de andere markt gekoppeld zoals je in de app kunt zien.
Uiteindelijk heb ik het in detail nog nagezocht, en inderdaad, de eerst 3 min van dat kwartier werd er nog geladen. blijkbaar loopt de timing 3 min scheef.
Voor de batterijen die overgezet zijn op het nieuwe algoritme/nieuwe markten geldt denk ik dat de onbalans grafiek niet meer van toepassing is. Alle pieken of dalen die je daar ziet zal je batterij niet meer op gaan reageren. Ik ben inmiddels overgezet en moet zeggen dat het jammer is om een piek van €2 te missen en een dal van -€1 p/kwh maar als ik kijk wat ik op de tussenliggende dagen zou verdienen (€3-4) ik nu wel het idee heb dat ik dagelijks meer verdien met de batterij. Onbalans is mooi àls die er is,.. maar er zijn veel dagen nu dat er geen pieken zijn en dan kan dit wel uitkomst bieden denk ik zelf.
De pieken willen meepakken tezamen met de andere markt is hetzelfde verhaal als tussen EPEX en Onbalans. Het is niet en en maar of of. De uitschieters worden gemist maar over de hele maand/het hele jaar zal de andere markt denk ik meer opleveren.
De pieken willen meepakken tezamen met de andere markt is hetzelfde verhaal als tussen EPEX en Onbalans. Het is niet en en maar of of. De uitschieters worden gemist maar over de hele maand/het hele jaar zal de andere markt denk ik meer opleveren.
Is iemand er al achter gekomen wat die "andere markt" en "nieuw algoritme" precies is?stefan1512 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:50:
Voor de batterijen die overgezet zijn op het nieuwe algoritme/nieuwe markten geldt denk ik dat de onbalans grafiek niet meer van toepassing is. Alle pieken of dalen die je daar ziet zal je batterij niet meer op gaan reageren. Ik ben inmiddels overgezet en moet zeggen dat het jammer is om een piek van €2 te missen en een dal van -€1 p/kwh maar als ik kijk wat ik op de tussenliggende dagen zou verdienen (€3-4) ik nu wel het idee heb dat ik dagelijks meer verdien met de batterij. Onbalans is mooi àls die er is,.. maar er zijn veel dagen nu dat er geen pieken zijn en dan kan dit wel uitkomst bieden denk ik zelf.
Ik had een mail gestuurd, antwoord gekregen, maar niets wijzer geworden...
Nee, het is niet helemaal hetzelfde. EPEX en Onbalans (of iedere andere markt), is wel degelijk en/en. Je betaalt namelijk altijd de EPEX prijzen, en de rest is extra er bovenop. Soms is dat versterkend, soms helaas niet. Daarom zou het algoritme ook altijd moeten kijken naar wat het totaal zal opleveren.stefan1512 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:50:
De pieken willen meepakken tezamen met de andere markt is hetzelfde verhaal als tussen EPEX en Onbalans. Het is niet en en maar of of.
Had hetzelfde tot rond half 2 begon hij vol te laden. Zit dan ook op een andere markt dan onbalans de laatste tijd alleen maar eigenlijkInnomine schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:27:
Vandaag (zaterdag 29 juni) is er bij mij nog geen enkele actie geweest op de batterij (AlphaESS). Ben ik de enige?
[Afbeelding]
Resultaat hier valt dan echt mee tov ervoor. Nu 2 tot 5 euro per dag tov de lage onbalans resultaten van afgelopen maanden
Untappd: Louwke80
Anoniem: 503963
Hoeveel cycli draait je batterij met deze opbrengst?Louwke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:44:
[...]
Had hetzelfde tot rond half 2 begon hij vol te laden. Zit dan ook op een andere markt dan onbalans de laatste tijd alleen maar eigenlijk
Resultaat hier valt dan echt mee tov ervoor. Nu 2 tot 5 euro per dag tov de lage onbalans resultaten van afgelopen maanden
Pooh goede vraag draait steeds verschillend. Soms lijkt het 2 te zijn en andere dagen 1. Lijkt soms ook wel weer meer dan 2 te zijn. Zou er eens aan moeten rekenen om het precies te zien.Anoniem: 503963 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:39:
[...]
Hoeveel cycli draait je batterij met deze opbrengst?
Untappd: Louwke80
Normaal is het voorlopig handelsresultaat wel representatief en up-to-date toch? Ik vraag dit want de onbalansmarkt piekt momenteel naar de €3,99/kWh, maar ik zie geen representatieve opbrengst. Die blijft hangen op €2,60 in totaal, terwijl mijn batterij voor 60% heeft ontladen boven een prijs van €1,90/kWh. Er staat bij "Je batterij wordt ingezet op een andere markt". Beter dat hij dit nog gaat corrigeren en zit hij niet op een verkeerde markt te handelen, want hij zat voor 95% vol en heeft flink lopen ontladen wat een mooie opbrengst kan zijn!
[ Voor 8% gewijzigd door Julianvvz op 30-06-2025 21:17 ]
Het is inderdaad flink ondoorzichtig nu. klik op de i en je schrikt van de epex-correctie.Julianvvz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:16:
Normaal is het voorlopig handelsresultaat wel representatief en up-to-date toch? Ik vraag dit want de onbalansmarkt piekt momenteel naar de €3,99/kWh, maar ik zie geen representatieve opbrengst. Die blijft hangen op €2,60 in totaal, terwijl mijn batterij voor 60% heeft ontladen boven een prijs van €1,90/kWh. Er staat bij "Je batterij wordt ingezet op een andere markt". Beter dat hij dit nog gaat corrigeren en zit hij niet op een verkeerde markt te handelen, want hij zat voor 95% vol en heeft flink lopen ontladen wat een mooie opbrengst kan zijn!
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als je een mail hebt gehad dat je bent overgezet naar het nieuwe algoritme dan zie je bijna alleen maar
Wel erg zonde van de mooie piek van vanavond die had ik ook graag meegepakt maar door de EPEX correctie slechts €0,37
Als je deze melding ziet kan je de blauwe onbalans grafiek compleet negeren en weet je dus ook niet wat de andere markt precies doet.Je batterij word ingezet op een andere markt. <Laden/Ontladen> levert je hier handelsresultaat op
Wel erg zonde van de mooie piek van vanavond die had ik ook graag meegepakt maar door de EPEX correctie slechts €0,37
IT Guru :)
Pffff, wat een shitshow weer. Laat me gewoon lekker op onbalans zitten en houdt die andere markten onder een opt-in knop…
Het zou inderdaad een keuze van de gebruiker moeten zijn op welke markt er wordt gehandeld met je batterij.Innomine schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:29:
Pffff, wat een shitshow weer. Laat me gewoon lekker op onbalans zitten en houdt die andere markten onder een opt-in knop…
Bij de vorige poging "handelen op andere markt" was er in de avond nog wat actie. nu doet de accu 15 uur van de dag niks...
Je zou kunnen vragen bij FE of het beheer goed staat ingesteld. slimhandelen@frankenergie.nl moet de beheerder van de batterij zijn. Bij mijn Alpha ESS was dat in het begin (ook) niet helemaal goed gegaan.kmf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:44:
Bij de vorige poging "handelen op andere markt" was er in de avond nog wat actie. nu doet de accu 15 uur van de dag niks...
'T zal interessant zijn om te zien wat er vanavond tussen 20:00 en 22:00 gaat gebeuren.. Extreem hoge EPEX prijzen op komst..
Hoi! Ik heb ook alpha Ess en Frank energie. Kun je wellicht even doorgeven wat de juiste instellingen zijn. Eventueel door wat foto’s. Dan kan ik checken of de instellingen bij mij ook goed staan.AlteKiet schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Je zou kunnen vragen bij FE of het beheer goed staat ingesteld. slimhandelen@frankenergie.nl moet de beheerder van de batterij zijn. Bij mijn Alpha ESS was dat in het begin (ook) niet helemaal goed gegaan.
Gisteren had ik ook nagenoeg geen resultaat, terwijl anderen boven de 20 euro uitkwamen. Ik heb hierover contact gezocht met FE maar nog geen terugkoppeling over gekregen. Idd benieuwd wat de opbrengsten vnvd gaan zijn. Heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in. Denk dat FE nog wat te sleutelen heeft aan het optimaliseren van alle markten en waarop beter voorgesorteerd moet worden waar hij de batterij zijn focus op moet leggen.
Is overigens ook weer dat de batterij geen verbinding maakt met Frank energie. Zal dus voornamelijk komen door de update van de app en de daarbijbehorende kinderziektes. Hopelijk is dit snel opgelost allemaal en hebben we weer een maximaal resultaat. Wel balen dat het nu zo valt tijdens de enorm goeie epex en onbalans prijzen.
Er is niet zoveel in te stellen. Je batterij aanmelden via het linkje in de app. Ik bedoelde te zeggen: bij FE checken of zij alle instellingen goed hebben staan.Baexem1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Hoi! Ik heb ook alpha Ess en Frank energie. Kun je wellicht even doorgeven wat de juiste instellingen zijn. Eventueel door wat foto’s. Dan kan ik checken of de instellingen bij mij ook goed staan.
Gisteren had ik ook nagenoeg geen resultaat, terwijl anderen boven de 20 euro uitkwamen. Ik heb hierover contact gezocht met FE maar nog geen terugkoppeling over gekregen. Idd benieuwd wat de opbrengsten vnvd gaan zijn. Heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in. Denk dat FE nog wat te sleutelen heeft aan het optimaliseren van alle markten en waarop beter voorgesorteerd moet worden waar hij de batterij zijn focus op moet leggen.
Wel erg toevallig op het op een na duurste EPEX moment van ‘t jaarBaexem1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:58:
Is overigens ook weer dat de batterij geen verbinding maakt met Frank energie.

De batterij is aan ‘t onladen, dus ‘t zal wel goed komen denk ik.
Dat is alleen maar gunstig, op die manier krijg je wel de hoge EPEX vergoeding maar bij ‘handelen’ komt er geen EPEX correctie…voodooless schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:57:
[...]
Wel erg toevallig op het op een na duurste EPEX moment van ‘t jaar![]()
De batterij is aan ‘t onladen, dus ‘t zal wel goed komen denk ik.
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Mijn batterij weer aangemeld voor slim handelen na een maand op de Sigen AI gedraaid te hebben.
Erg tevreden over die AI. Nu eens kijken of die onbalans markt(en) weer wat opleveren. Het is lastig om de opbrengsten te gaan vergelijken tussen vorige maand op de AI (maximale winst) en Frank Algoritme, maar moeten we maar eens proberen.
Erg tevreden over die AI. Nu eens kijken of die onbalans markt(en) weer wat opleveren. Het is lastig om de opbrengsten te gaan vergelijken tussen vorige maand op de AI (maximale winst) en Frank Algoritme, maar moeten we maar eens proberen.
Interessant experiment. Kan je al wat inzichtelijks delen? Zeer benieuwd!Darth_Fedor schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:35:
Mijn batterij weer aangemeld voor slim handelen na een maand op de Sigen AI gedraaid te hebben.
Een correctie van 0 op een winst van 0 is nog steeds 0... Er is niks gunstig hier.Dennis25 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:02:
Dat is alleen maar gunstig, op die manier krijg je wel de hoge EPEX vergoeding maar bij ‘handelen’ komt er geen EPEX correctie…
Ondertussen is het bedrag van gisteren nog steeds niet gefinaliseerd. En zoals eerder bij dit soort "geen data van de batterij" meldingen, hebben ze gewoon wel de SOC netjes binnen gekregen. We gaan nog even afwachten...
Het is toch geen 0?voodooless schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Een correctie van 0 op een winst van 0 is nog steeds 0... Er is niks gunstig hier.
Ondertussen is het bedrag van gisteren nog steeds niet gefinaliseerd. En zoals eerder bij dit soort "geen data van de batterij" meldingen, hebben ze gewoon wel de SOC netjes binnen gekregen. We gaan nog even afwachten...
Accu heeft gisteravond toch teruggeleverd? (Tegen een tarief van ruim 70 cent per kilowatt)
Dan is dat toch uitbetaald/verrekend op basis van de EPEX prijs? Allen dat zie je niet staan bij ‘handel’ en dus beter want geen EPEX correctie
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Vergelijk is inderdaad lastig. Vorige maand op de AI heeft mij €260 opgeleverd (Zonneplan). Daarbij is 560kWh uit het net gehaald en 1360kWh teruggeleverd.Darth_Fedor schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:35:
Afname tegen gemiddeld 18 cent en terug tegen 26 cent.
Uit nieuwsgierigheid, met hoeveel kWh?kliffen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Vergelijk is inderdaad lastig. Vorige maand op de AI heeft mij €260 opgeleverd (Zonneplan). Daarbij is 560kWh uit het net gehaald en 1360kWh teruggeleverd.
Afname tegen gemiddeld 18 cent en terug tegen 26 cent.
Hier 30kWh Midea / FE / maand mei: €126.
32kWh en 10kW omvormer. 14kWpiek PVSmirnoff schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:46:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, met hoeveel kWh?
Hier 30kWh Midea / FE / maand mei: €126.
Dank!
Ik heb 9,18kW PV, het verschil Zonneplan tov. FE is wel echt groot.
Twijfel om ook over te stappen naar Day Ahead.
[ Voor 9% gewijzigd door Smirnoff op 03-07-2025 07:07 ]
Met de nieuwe markten heb ik otaal geen beeld meer wanneer en waarom de acccu (ont)laadt.
bij mij ging ie gisteren van laden naar ontladen en dat gaat wel vaker:

bleek dat mijn handelstrategie op aggressief stond, wat nu extra(?) 14.6% resultaat geeft.
bij mij ging ie gisteren van laden naar ontladen en dat gaat wel vaker:

bleek dat mijn handelstrategie op aggressief stond, wat nu extra(?) 14.6% resultaat geeft.
Voor degene met een Sigenergy batterij op de andere markten:
Er is een optie gekomen voor ‘instant control’. Stel je zet hem dan tijdens de dure EPEX uren op ontladen en meteen daarna blokkeer je internet voor je batterij, dan zou het maar zo kunnen zijn dat je op onbalans geld kan verdienen met laden en vervolgens met hoge EPEX kan verkopen. Eenmaal leeg kun je weer internet toegang geven tot de batterij
Er is een optie gekomen voor ‘instant control’. Stel je zet hem dan tijdens de dure EPEX uren op ontladen en meteen daarna blokkeer je internet voor je batterij, dan zou het maar zo kunnen zijn dat je op onbalans geld kan verdienen met laden en vervolgens met hoge EPEX kan verkopen. Eenmaal leeg kun je weer internet toegang geven tot de batterij
Hoeveel kWh heb je? Als ik de opbrengst van 30 juni goed inschat zou je rond de 32 moeten zitten, dan vang je gemiddeld €0,45 p/kWh. Dat is het gemiddelde van de 2 dure uren.
Bedenk nog wel even dat de opbrengsten vertekenen. Die 165,90 is wat je hebt verdiend met alle opgeslagen PV stroom terug te leveren. De AI houdt geen rekening met de opbrengsten van de PV die je op de goedkopere uren had gekregen.
Als je zeg maar 10,- verdiend hebt met opslaan tijdens goedkope uren en verkoop tijdens dure uren moet daar eigenlijk nog de 24 x 0,15 (voorbeeld prijs goedkope uren) = 3,60 vanaf. Dat maakt nog steeds 6,40 winst maar dat is wel 1/3e lager dan Sigenergy je voorschotelt. Met FE z'n algoritme zie ik gemiddeld 5,- per dag winst.
Ikzelf heb alle PV aangesloten op de batterij en zie nu veel meer PV opgeslagen worden waardoor ik minder omzettingsverliezen heb van AC-DC-AC. Daarnaast heb ik m'n eigen combi AI (internet blokkeren tijdens dure uren) waarin ik oplaad tegen vergoeding en ontlaad tegen EPEX
Bedenk nog wel even dat de opbrengsten vertekenen. Die 165,90 is wat je hebt verdiend met alle opgeslagen PV stroom terug te leveren. De AI houdt geen rekening met de opbrengsten van de PV die je op de goedkopere uren had gekregen.
Als je zeg maar 10,- verdiend hebt met opslaan tijdens goedkope uren en verkoop tijdens dure uren moet daar eigenlijk nog de 24 x 0,15 (voorbeeld prijs goedkope uren) = 3,60 vanaf. Dat maakt nog steeds 6,40 winst maar dat is wel 1/3e lager dan Sigenergy je voorschotelt. Met FE z'n algoritme zie ik gemiddeld 5,- per dag winst.
Ikzelf heb alle PV aangesloten op de batterij en zie nu veel meer PV opgeslagen worden waardoor ik minder omzettingsverliezen heb van AC-DC-AC. Daarnaast heb ik m'n eigen combi AI (internet blokkeren tijdens dure uren) waarin ik oplaad tegen vergoeding en ontlaad tegen EPEX
Voor zover ik het begreep is die €165,9 de waarde van alle aan het net teruggeleverde stroom. Dat is inderdaad niet allemaal winst.stefan1512 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:40:
Hoeveel kWh heb je? Als ik de opbrengst van 30 juni goed inschat zou je rond de 32 moeten zitten, dan vang je gemiddeld €0,45 p/kWh. Dat is het gemiddelde van de 2 dure uren.
In een ander overzichtje van de Sigen AI kun je het inkomstenverschil zien tussen AI gebruik en pure zelfconsumptie, maar daar zit dan weer niet de winst bij die je van het opslaan van je eigen PV in de batterij behaalt tijdens zelfconsumptie. Niet geschikt om met Frank onbalans te vergelijken naar mijn idee.
Alleen de som van alle rekeningen van Frank heb je wat aan. Zover ik schat heeft AI het in mei en juni beter gedaan dan Frank, maar de top onbalansresultaten van Frank waren vorig jaar in de zomer.
Enige voor mij relevante vergelijk is je totale kosten per jaar zonder zonnepanelen en batterijen en de situatie met. Dan compenseer je ook voor de extra energiekosten van de batterij.
Zover ik nu kan zien schelen de 14kWpiek panelen en de 32kWh batterijen met gebruik van de SigenAI me €3000/ jaar
Dat is dan een gezamenlijke terugverdientijd van 12 jaar.
Batterij is dan wel op en de panelen kunnen dan nog wel 12 jaar mee.
Na 12 jaar dus een nieuwe batterij voor €12.000 die dan na 4 jaar is terugverdiend.
Uiteindelijk na 16 jaar terugverdienen blijft nog 8 jaar pure winst over van totaal €24.000
Dus grofweg €1000 per jaar goedkoper over een periode van 24 jaar.
Zonder spullen was de jaarrekening €4000. Dus met spullen 25% goedkoper uit op de loooong run.
Het is natuurlijk een achterkant sigarendoosje berekening, maar geeft m.i. een redelijke schatting.
We gaan nog zien wat er overblijft na 1-1-2027 natuurlijk 😉
Als er inderdaad geen energiebelasting wordt teruggestort bij de teruggeleverde stroom kost me dat precies, je raadt het al, €1000 per jaar.
Hebben we wel leuk gespeeld en gratis backup stroom! 😂
Ik heb 24 kWh met een 12 kW omvormer. De zonnepanelen (3,5 en 2,5 kW piek) zijn direct op de hybride omvormer aangesloten.Zappi laadt zelf mijn ev tijdens goedkope momenten op (haalt zelf de tarieven op).stefan1512 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:40:
Ikzelf heb alle PV aangesloten op de batterij en zie nu veel meer PV opgeslagen worden waardoor ik minder omzetting verliezen heb van AC-DC-AC. Daarnaast heb ik m'n eigen combi AI (internet blokkeren tijdens dure uren) waarin ik oplaad tegen vergoeding en ontlaad tegen EPEX
Stroomprijs heb ik volgens die uit het grote Sigenstore forum. Dus inkoop met btw en verkoop zonder. Kortom, de verkoopprijs is lager dan de inkoop prijs. De AI rekende daar dus al mee.
[ Voor 10% gewijzigd door Darth_Fedor op 05-07-2025 10:10 ]
Hoe zijn jullie laatste dagen bij FE qua batterij verdiensten?
Bij mij valt het tegen. Vandaag zelfs maar 3.4 kilowatt van de 19 kw ontladen
Bij mij valt het tegen. Vandaag zelfs maar 3.4 kilowatt van de 19 kw ontladen
Zonneplan doet het deze dagen niet beter valt me op. Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen de verschillende gebruikers. Dat verschil wordt deels verklaard door capaciteit of vermogen maar de gaten zijn verhoudingsgewijs groter dan je zou verwachten. Wellicht is dat omdat er verschil is tussen nieuwe markt en onbalansmarkt algoritme bij FE.
Ik vraag me af of ze niet beter iets langer hadden kunnen wachten aangezien TenneT nu de tijdsvertraging teruggezet heeft naar 2 minuten ipv 5. De nieuwe markten zijn qua opbrengsten wel stabieler denk ik dus over een heel jaar waarschijnlijk winstgevender.
Ik vraag me af of ze niet beter iets langer hadden kunnen wachten aangezien TenneT nu de tijdsvertraging teruggezet heeft naar 2 minuten ipv 5. De nieuwe markten zijn qua opbrengsten wel stabieler denk ik dus over een heel jaar waarschijnlijk winstgevender.
Ah ok! Dus het is gewoon een ietwat mindere periode.
Wat ik mij afvraag waarom is het niet mogelijk om de onbalans markt voor een dag in te zetten wanneer de andere “nieuwe” markt niet heel rendabel is.
Wat ik mij afvraag waarom is het niet mogelijk om de onbalans markt voor een dag in te zetten wanneer de andere “nieuwe” markt niet heel rendabel is.
Dat weet je natuurlijk pas achteraf, vooraf beslissen is niet mogelijk.Baexem1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 06:57:
Ah ok! Dus het is gewoon een ietwat mindere periode.
Het zou wel mooi zijn als het algoritme hier op kan inspelen.
Of in ieder geval kan schakelen indien rendabel.
Het zou wel mooi zijn als het algoritme hier op kan inspelen.
Dit bedoel ik ook te zeggen. Benieuwd of ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
Dit bedoel ik ook te zeggen. Benieuwd of ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
Ik heb de vraag nog niet duidelijk beantwoord gekregen maar ik heb FE gevraagd hoe die afspraken gelden. Laatst was er namelijk een dag dat de 'andere markt' iets van 10 ct p kWh kreeg terwijl de EPEX meer was dan dat (het 72 ct p/kWh all-in uurtje). Ik ben dan benieuwd waarom je afspraken maakt die lager uitvallen. Wellicht komt dat doordat de afspraken meer dan 24 uur van te voren gemaakt worden en de EPEX dan wellicht niet bekend is maar op dat antwoord zit ik nog te wachten.
Is het niet beide?stefan1512 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:38:
Ik heb de vraag nog niet duidelijk beantwoord gekregen maar ik heb FE gevraagd hoe die afspraken gelden. Laatst was er namelijk een dag dat de 'andere markt' iets van 10 ct p kWh kreeg terwijl de EPEX meer was dan dat (het 72 ct p/kWh all-in uurtje). Ik ben dan benieuwd waarom je afspraken maakt die lager uitvallen. Wellicht komt dat doordat de afspraken meer dan 24 uur van te voren gemaakt worden en de EPEX dan wellicht niet bekend is maar op dat antwoord zit ik nog te wachten.
Er wordt terugleverd op basis van een EPEX bedrag (in dit geval 72 cent) , en men krijgt een bedrag voor ‘handelen’ (in dit geval 10 cent).
en wat als je op de i klikt?Darth_Fedor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:43:
Ik word hier niet echt vrolijk van ZC+....
[Afbeelding]
Welke afspraken? Zeer benieuwd. Ik snap namelijk niet dat ze niet even kunnen terugschakelen naar de Onbalansmarkt als die op €3,99/kWh zit.stefan1512 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:38:
Darth_Fedor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:43:
Ik word hier niet echt vrolijk van ZC+....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2ogday1uP3GqXk6FmPssEAFp.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe je nog goed... Ik zit te wachten op de jaarafrekening. Dan snel wat anders.
Ja en neeDennis25 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:30:
[...]
Is het niet beide?
Er wordt terugleverd op basis van een EPEX bedrag (in dit geval 72 cent) , en men krijgt een bedrag voor ‘handelen’ (in dit geval 10 cent).
Ja: je ziet op in je verbruiksdata waarschijnlijk dat je minder kosten gemaakt hebt dan die dag ingeschat omdat je tijdens dure EPEX uren hebt teruggeleverd. Je teruglever prijs is dan mogelijk hoger dan de afname prijs. Daar zie je je EPEX 'winst'
Nee: omdat je alleen handelt op de onbalans/andere markten hebben ze de EPEX correctie. Als de handelsvergoeding lager is dan de EPEX prijs heb je wellicht netto verlies gemaakt. De correctie zal met die 72 ct namelijk erg hoog uitvallen.
Volgens mij heb je van die energie markten waarin je aanbied dat je een x aantal kWh kan afnemen en leveren op gewenste momenten en daarvoor wil je een bepaalde vergoeding. Dat zou dan op inschrijving kunnen werken en dan krijgen de goedkoopste het contract. Dat zou dan betekenen dat ze op voorhand een inschatting maken wat een op waarde geschatte vergoeding zou moeten zijn. Iets als de FCR bijvoorbeeld. Dit komt van Google:Julianvvz schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:24:
[...]
Welke afspraken? Zeer benieuwd. Ik snap namelijk niet dat ze niet even kunnen terugschakelen naar de Onbalansmarkt als die op €3,99/kWh zit.
Als dat verder vooruit bepaald wordt dan de EPEX bekend is dan heb je dus kans op een situatie zoals laatst. (krankzinnig) Dure uren en een vergoeding die daar niet passend bij is.De FCR-markt wordt vaak georganiseerd via een balanceringsmechanisme, waarbij aanbieders hun beschikbare reservecapaciteit en bijbehorende kosten aanbieden . Netbeheerders selecteren de meest concurrerende aanbiedingen, rekening houdend met factoren zoals kosten, beschikbaarheid en locatie.
Ben er zelf niet bekend mee maar heb her en der wat gelezen waardoor ik vermoed dat FE een dergelijk systeem gebruikt voor z'n andere markten.
Edit: Als ik het zo lees is die markt binnen seconden in staat stroom te leveren, bij ons zit er wel zeker 1 minuut vertraging op de lijn dus dan denk ik eerder aan de AFRR markt. Die reageert binnen minuten.
[ Voor 7% gewijzigd door stefan1512 op 06-07-2025 23:11 ]
Concluderend: het is voor ons totaal onduidelijk en oncheckbaar meer hoe het systeem werkt. je kan nergens van uitgaan en kan niet doorgronden waarom je (mijn) accu nu urenlang laad of ontlaad, ipv 15 minutenstefan1512 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:07:
[...]
Volgens mij heb je van die energie markten waarin je aanbied dat je een x aantal kWh kan afnemen en leveren op gewenste momenten en daarvoor wil je een bepaalde vergoeding. Dat zou dan op inschrijving kunnen werken en dan krijgen de goedkoopste het contract. Dat zou dan betekenen dat ze op voorhand een inschatting maken wat een op waarde geschatte vergoeding zou moeten zijn. Iets als de FCR bijvoorbeeld. Dit komt van Google:
[...]
Als dat verder vooruit bepaald wordt dan de EPEX bekend is dan heb je dus kans op een situatie zoals laatst. (krankzinnig) Dure uren en een vergoeding die daar niet passend bij is.
Ben er zelf niet bekend mee maar heb her en der wat gelezen waardoor ik vermoed dat FE een dergelijk systeem gebruikt voor z'n andere markten.
Edit: Als ik het zo lees is die markt binnen seconden in staat stroom te leveren, bij ons zit er wel zeker 1 minuut vertraging op de lijn dus dan denk ik eerder aan de AFRR markt. Die reageert binnen minuten.
Bij mij deze resultaten voor juli tot nu. Wel op de nieuwe handelstrategie; geen onbalans maar hoe dan wel is onduidelijk.Danzare schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:52:
[...]
[Afbeelding]
Doe je nog goed... Ik zit te wachten op de jaarafrekening. Dan snel wat anders.
:strip_exif()/f/image/QU2R1L2AhwFB68YCJmwf7X96.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal onduidelijk is het zeker. Doorgronden waarom de batterij laad of ontlaad kun je een soort van afleiden uit de opbrengst. Kijkend naar vandaag is de batterij lekker in de weer en per kwartier pak ik tussen de 40-50 ct (ongeveer 3 kWh). Als ik dan kijk naar de onbalansmarkt is de vergoeding met de andere markt een stuk gunstiger. Nadeel is dat je op dagen zoals gisteren denkt lekker binnen te lopen maar dat een uur lang onbalanspiek je toch het gevoel geeft te hebben verlorenkmf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:59:
[...]
Concluderend: het is voor ons totaal onduidelijk en oncheckbaar meer hoe het systeem werkt. je kan nergens van uitgaan en kan niet doorgronden waarom je (mijn) accu nu urenlang laad of ontlaad, ipv 15 minuten
Iets anders wat ik constateer dat me ook wat waard is is het gebrek aan een RT2. Zeker op dagen zoals gisteren en vandaag stond dat bijna bij elk kwartier. Dat betekent ontlaad én oplaad verliezen (of andersom). Die krijgen wij bij FE niet vergoed zoals ZP dat wel doet. Als de batterij nu laad of ontlaad doet ie dat voor een kwartier lang op vol vermogen.
Viel me ook al op. Zie ook nog geen enkele informatie op hun websiteLouwke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:39:
Vandaag een update van de App gehad en dit viel me ineens op
Ben benieuw wat dit precies gaat doen, nog geen email of iets er over gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door dccm op 08-07-2025 20:04 ]
:strip_exif()/f/image/U3HJs9cGxEb78wVVgO6nBxR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn resultaten vanaf 2 juli. Ik heb sinds 1 weken m'n accu. Meteen aangemeld bij FE.
Heb hem nu nog gewoon op handel, normaal staan. Vind het wel bijzonder hoe FE met de accu opgaat, maar dat zal er wel bijhoren. De accu staat grotendeels stand-by op 85, te wachten op een goeie deal op de onbalansmarkt. Ik kijk het even aan anders zet ik hem nog een maandje op ZC+ of op AI. Zondag was wel een leuke uitschieter.
/f/image/hQEtiIDREDaTBKCHfR3PfSgQ.png?f=fotoalbum_large)
Sinds 4 juli en sigenergy 24 kwh met 12 kwh omvormer. 12750wp zonnepanelen rechtstreeks op de sigen laten aansluiten.
Kan nog niet zoveel van zeggen, heb nu bij Frank op de hybride optie staan, zelfcomsumptie +
Vind dat de accu nu nog niet efficiënt genoeg benut wordt, ik las al ergens dat ze sturen op 50% soc. Maar ik zou (denk ik) liever willen dat hij in principe gewoon stuurt op epex en handelt op onbalans als er dan toevallig genoeg capaciteit beschikbaar is. Vind het nu zonde dat de accu zo beperkt gebruikt wordt. (Aan de andere kant wel gunstig voor delaad cycli)
Zo te zien verschilt het onbalans resultaat ook flink. Komt dat door regionale verschillen of is dat gewoon roulette?
En is het Frank algoritme ook zelf lerend op je eigen verbruik (bij zelfcomsumptie+) of maakt dat niks uit?
Het lijkt soms leuk, dat nieuwe algoritme (nieuwe markt waarop Frank mijn accu in zet) maar de Epex correctie is wel killing voor het rendement:
:strip_exif()/f/image/AO9IfSJW7IFhwRY9hwsQUiUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AO9IfSJW7IFhwRY9hwsQUiUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cIMDDpsyC8Fg7ocHTMzCOd46.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door MuadDib007 op 09-07-2025 09:48 ]
Hoezo? Dat geld heb je alsnog verdiend, krijg je echter gewoon verrekend via je normale energierekening.MuadDib007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:
Epex correctie is wel killing voor het rendement
Het is makkelijker om je dagelijkse resultaten op de site van onbalans.com te plaatsen. Zo kunnen we mooi de resultaten van de Frank gebruikers beter vergelijken. Ook het verschil tussen Zelf Consumptie plus en handelen is dan beter te vergelijken.
Link: https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/frank-energie
Mijn resultaten op ZC+ variëren behoorlijk. De ene dag een paar dubbeltjes en de volgende 24 euro! Wat wel lastig is om de impact van je thuis gebruik bij ZC+ mee te nemen. Ik laat hem voorlopig nog op ZC+ staan.
De site is trouwens van een Nederlandse tweaker.
Link: https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/frank-energie
Mijn resultaten op ZC+ variëren behoorlijk. De ene dag een paar dubbeltjes en de volgende 24 euro! Wat wel lastig is om de impact van je thuis gebruik bij ZC+ mee te nemen. Ik laat hem voorlopig nog op ZC+ staan.
De site is trouwens van een Nederlandse tweaker.
@Anoniem: 503963 @Darth_Fedor @stefan1512
In berichten van april lees ik dat jullie onbalans aanhebben staan en de internetverbinding blokkeren, zodat je hem zelf kunt aan sturen.
Werkt dit goed? Maakt het percentage van de accu nog uit bij in of uitschakelen gezien FE dat gebruikt, moet je hem bijvoorbeeld leeg of vol weer internet geven of maakt dat niet uit?
Gaat de facturatie dan ook nog goed?
Momenteel laad ik de 3 goedkoopste uren en ontlaad ik in de 3 duurste, dus er zijn nog genoeg uren over waar die op onbalans mag.(hoewel ik dan wel wat minder moet gaan ontladen zodat er nog wat in zit.)
In berichten van april lees ik dat jullie onbalans aanhebben staan en de internetverbinding blokkeren, zodat je hem zelf kunt aan sturen.
Werkt dit goed? Maakt het percentage van de accu nog uit bij in of uitschakelen gezien FE dat gebruikt, moet je hem bijvoorbeeld leeg of vol weer internet geven of maakt dat niet uit?
Momenteel laad ik de 3 goedkoopste uren en ontlaad ik in de 3 duurste, dus er zijn nog genoeg uren over waar die op onbalans mag.(hoewel ik dan wel wat minder moet gaan ontladen zodat er nog wat in zit.)
Die Epex correctie krijg ik maar niet goed in mijn hoofd.voodooless schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Hoezo? Dat geld heb je alsnog verdiend, krijg je echter gewoon verrekend via je normale energierekening.
Meestal is mijn energierekening hoger dan normaal door de onbalanshandel.
Als je dan ook nog eens een Epex correctie van je resultaat afgetrokken ziet worden wordt je toch 2 keer geplukt?
Als voorbeeld Mei,
Netto energiekosten volgens de afrekening:
43 Euro (voorschotten minus daadwerkelijk verbruik, geen vastrecht o.i.d. meegerekend)
Dan de onbalans factuur:
Onbalanshandel: 131,60
Frank Slim: 35,88
Epex correctie: -59,46
-117,02 wordt uitbetaald.
Netto opbrengst deze maand dus 74,02 als ik het goed zeg.
M.i. niet erg geweldig aangezien de batterij 450 kWh heeft rondgepompt en een hoop PV voor weinig het net op is gegaan.
Ik zal er na Juni nog eens opnieuw induiken en hoor graag als ik fouten in mijn rekensom heb zitten.
Het hangt er een beetje vanaf wat de daadwerkelijke afname en teruglevering is geweest, maar het lijkt karig.MuadDib007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Die Epex correctie krijg ik maar niet goed in mijn hoofd.
Meestal is mijn energierekening hoger dan normaal door de onbalanshandel.
Als je dan ook nog eens een Epex correctie van je resultaat afgetrokken ziet worden wordt je toch 2 keer geplukt?
Als voorbeeld Mei,
Netto energiekosten volgens de afrekening:
43 Euro (voorschotten minus daadwerkelijk verbruik, geen vastrecht o.i.d. meegerekend)
Dan de onbalans factuur:
Onbalanshandel: 131,60
Frank Slim: 35,88
Epex correctie: -59,46
-117,02 wordt uitbetaald.
Netto opbrengst deze maand dus 74,02 als ik het goed zeg.
M.i. niet erg geweldig aangezien de batterij 450 kWh heeft rondgepompt en een hoop PV voor weinig het net op is gegaan.
Ik zal er na Juni nog eens opnieuw induiken en hoor graag als ik fouten in mijn rekensom heb zitten.
In mei zat ik nog bij Frank, maar met eigen aansturing.
Ik leverde 1474 terug tegen 20 cent en nam 294 af tegen 17 cent.
Som hiervan is opbrengst van €260. Prijs is stroomprijs+belasting+inkoopvergoeding. Geen netbeheer en vastrecht meegerekend.
Batterij 32kWh en omvormer 10kW.
Ik heb en dat nooit gedaan omdat mijn Sigenstore een goede AI oplossing heeft voor eigen gebruik en handelen op de EPEX (prijzen voor vandaag en morgen al bekend). Deze werkt prima. Nu de onbalans markt weer een stukje interessanter is geworden maar weer even terug naar ZC+ om te kijken hoe dat nu gaat.Tazzios schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:40:
Dat klopt, sterker nog, Frank maakt het bedrag plus 21% btw over, wat €140.13 oplevert op je rekening. Dat blijkt niet zo helder uit de app of website maar is wel een leuke meevaller als je particuliere klant bent en de btw mag houden.Baexem1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:21:
Wie kan mij helpen? [Afbeelding]
Gaat de epex correctie ( 39,32 ) van mijn al gekregen factuur dus af ( vandaar dat ik wat geld heb terugverkregen
En krijg ik dan nog 115,81 zo overgemaakt?
Met de andere markten wordt ongeveer €0,16 p/kWh verdiend, als de EPEX daar ruim boven zit dan werkt dat trucje inderdaad goed. Nadeel is dat je wel thuis moet zijn om instellingen in je modem aan te kunnen passen of een VPN of iets naar huis hebben.Tazzios schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:40:
Accu percentage maakt niet uit, hij begint dan rond de 95% en bij 15% zet ik dan het internet weer aan als de app zegt dat hij geen SoC data heeft gehad en dus niks van resultaten kan berekenen. Je krijgt dan uiteraard geen Slim korting voor die kWh's. Facturatie kan ik nog niks overzeggen maar dat lijkt me geen issue. Stel je hebt geen internet dan zou je rekening opeens niet meer goed gaan?
Meer mensen die het probleem in de app hebben dat de batterij niet meer gekoppeld?
Volgens mijn alpha Ess app doet de batterij wel nog zijn werk dus ik ga ervan uit dat de statistieken bij de aanmelding wel kloppen.
Volgens mijn alpha Ess app doet de batterij wel nog zijn werk dus ik ga ervan uit dat de statistieken bij de aanmelding wel kloppen.
Ja, voor mij geldt hetzelfde. Ook ik heb een alphaEss die volgens de app nog wel iets doet, maar wat, dat kan ik niet controleren vanaf mijn vakantieadres....Baexem1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:05:
Meer mensen die het probleem in de app hebben dat de batterij niet meer gekoppeld?
En spontaan weer terug....Ralfvkempen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:10:
[...]
Ja, voor mij geldt hetzelfde. Ook ik heb een alphaEss die volgens de app nog wel iets doet, maar wat, dat kan ik niet controleren vanaf mijn vakantieadres....
Zucht
Als ik jouw resultaten vergelijk met die van mij, Bliq 20kW / 8kWh op ZC+ dan zie ik grote verschillen. Vergelijk bv maandag 7 jul.MuadDib007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:
Het lijkt soms leuk, dat nieuwe algoritme (nieuwe markt waarop Frank mijn accu in zet) maar de Epex correctie is wel killing voor het rendement:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee waardoor er zo’n groot verschil kan zijn?
/f/image/4XG072UgQPpXMETDGV5pBZ2m.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3pXNlvAh2bdBYN57ugfNYsxI.png?f=fotoalbum_large)
@sperwer51 ik draai op onbalans, niet op ZC+.
Ben wel tevreden over de nieuwe markt waar mijn batterij op loopt.
Soms mis je een dag 30 euro maar de andere dagen zie ik onbalans slechts 2 euro doen terwijl mijn opbrengst dan toch rond de 8 a 10 euro is.
Ik heb liever stabiel een redelijk bedrag dan de grillen van de echte onbalans.
Ben wel tevreden over de nieuwe markt waar mijn batterij op loopt.
Soms mis je een dag 30 euro maar de andere dagen zie ik onbalans slechts 2 euro doen terwijl mijn opbrengst dan toch rond de 8 a 10 euro is.
Ik heb liever stabiel een redelijk bedrag dan de grillen van de echte onbalans.