Wel een flink gedeelte lijkt bij FvD weg te zijn gehaald.Kalentum schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]
Dit is waar we het mee moeten doen tot zondagavond 23 uur![]()
PVV dus wederom dikke winst.
Ben ik de enige die het vreemd vind dat mogelijke uitslagen al bekend zijn, voordat de boel is afgelopen? Dit zal voor een deel ook het stemgedrag beinvloeden niet?Kalentum schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]
Dit is waar we het mee moeten doen tot zondagavond 23 uur![]()
PVV dus wederom dikke winst.
Begrijp ik goed dat je het OK vind om in het openbaar met nepwapens te poseren?Norjee schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:20:
[...]
Zooooo goedkoop, zoek een oude foto, plaats out of context. Ik weet ook de context niet, maar 7 en 3 jaar oude foto koppelen aan de plannen van een partij anno nu, tja. Even zoeken had deze persoon toen niet eens een openbare/vertegenwoordigende functie namens de PVV (aangenomen dat zijinstromer betekend van buiten de politiek).
[...]
Kritiek op de PVV heeft dergelijk brakke onderbouwing helemaal niet nodig, en zou beter werken zonder deze onzin.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hier was juist het gangbare stembureau open. Deze was de vorige keer dat er EU verkiezingen waren gesloten. Toen moesten we de halve wijk door. Voor mij geen probleem maar sommige mensen zijn slecht ter been. Heb ik mee te doen.Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Ik merkte echt hetzelfde, lokatie in een bejaardenhuis waar ik al jaren kom was opeens foetsie. In een bejaardenhuis notabene, als er ergens een use case voor een stembureau is het wel een bejaardentehuis.
Voor een eerlijke democratie zie ik ook erg graag makkelijk toegangbare stemlokalen. Ik vermoed dat de EU verkiezingen niet zo belangrijk wordt geacht en er hierop bezuinigd is.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit zijn geen uitslagen op basis van daadwerkelijk getelde stemmen.Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Ben ik de enige die het vreemd vind dat mogelijke uitslagen al bekend zijn, voordat de boel is afgelopen? Dit zal voor een deel ook het stemgedrag beinvloeden niet?
Het zijn slechts exitpolls, niet meer, niet minder.
Virussen? Scan ze hier!
Met 1 zetelcorrectie mogelijk vind ik die exitpolls behoorlijk accuraatwildhagen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:54:
[...]
Dit zijn geen uitslagen op basis van daadwerkelijk getelde stemmen.
Het zijn slechts exitpolls, niet meer, niet minder.
Ik zou er op zich wel voor zijn om die verkiezingen, en ook andere verkiezingen, naar de zaterdag of zondag te verplaatsen.Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Ben ik de enige die het vreemd vind dat mogelijke uitslagen al bekend zijn, voordat de boel is afgelopen? Dit zal voor een deel ook het stemgedrag beinvloeden niet?
Maar er zijn volgens mij geen regels voor dit soort dingen. De NOS moet dan zichzelf beheersen en hun "Nederland Kiest" programma tot zondagavond bewaren.
In sommige landen zijn er wel regels met betrekking tot het publiceren van peilingen.
Verkiezingen in Nederland mogen niet zomaar op vrijdag, zaterdag of zondag, om religieuze redenen, zie https://www.kiesraad.nl/v...-in-nederland-op-woensdagKalentum schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:03:
[...]
Ik zou er op zich wel voor zijn om die verkiezingen, en ook andere verkiezingen, naar de zaterdag of zondag te verplaatsen.
Virussen? Scan ze hier!
Oh want in Frankrijk, Duitsland enzo wonen geen religieuze mensen. Effe vergeten.wildhagen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:04:
[...]
Verkiezingen in Nederland mogen niet zomaar op vrijdag, zaterdag of zondag, om religieuze redenen, zie https://www.kiesraad.nl/v...-in-nederland-op-woensdag
Dit is natuurlijk onzin. Het is gewoon een keuze en geen kwestie van 'mogen'
Waarom zou je niet met een wapen mogen poseren? Mits dat wapen legaal is,is daar niks mis mee. Of tijdens een vakantie?Jerie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Begrijp ik goed dat je het OK vind om in het openbaar met nepwapens te poseren?
Alles draait om de context. Maar alleen huilen omdat iemand met een wapen op de foto staat... Alsjeblieft zeg.
De vraag is alleen in welke richting dit het stemgedrag in andere landen beïnvloedt... en dat kan alle kanten op.Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:45:
[...]
"Rechts op winst? Ik wilde ook rechts stemmen, maar als ze toch al op winst staan kan ik net zo goed thuisblijven" of "rechts op winst? Oei, ik wilde thuisblijven maar nu ga ik toch maar wel zodat mijn linkse stem nog wat tegenwicht kan geven" en allerlei variaties zijn goed denkbaar
"Volt heeft 1 zetel, het kan dus, toch maar op stemmen"migchiell schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:07:
[...]
De vraag is alleen in welke richting dit het stemgedrag in andere landen beïnvloedt... en dat kan alle kanten op.
"Rechts op winst? Ik wilde ook rechts stemmen, maar als ze toch al op winst staan kan ik net zo goed thuisblijven" of "rechts op winst? Oei, ik wilde thuisblijven maar nu ga ik toch maar wel zodat mijn linkse stem nog wat tegenwicht kan geven" en allerlei variaties zijn goed denkbaar
Ik wacht nog op de exit polls uit Estland
Hier waren minder stembureaus. Maar dat was vooral een administratieve kwestie. Bij verkiezingen waar ze een hoge opkomst verwachten of als er 2 verkiezingen op één dag vallen (bijv. tegelijk stemmen voor Waterschap), dan zijn er op een aantal locaties twee stembureaus op één locatie. Deze keer verwachtten ze minder kiezers, dus was er op al die locaties maar één stembureau.Jerie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:53:
[...]
Hier was juist het gangbare stembureau open. Deze was de vorige keer dat er EU verkiezingen waren gesloten. Toen moesten we de halve wijk door. Voor mij geen probleem maar sommige mensen zijn slecht ter been. Heb ik mee te doen.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Kafka bestaat al heel lang - volgens mij gaan ze terug tot de jaren '80. Groot verschil is dat zij vooral de namen noemen van organisators van extreemrechtse demonstraties, terwijl VizierOpLinks ging doxen en stickers plakken op de deuren van "geobserveerde" personen.JeroenNietDoen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:05:
Bijzonder account trouwens. "Onderzoek naar radicaal rechts". Ik meen dat er enige jaren terug bijzonder veel ophef was over op dat twitter account "Vizier op Links" dat hetzelfde deed over radicaal links. Dat is toen ook door Twitter opgeheven.
Waarom is radicaal rechts niet ok, maar radicaal links wel
Hier zijn er tijdens de EU verkiezingen ook wat minder stembureaus. Heeft ook te maken met bijv. vrijwilligers, die moet je ook maar voldoende vinden.
Naar aanleiding van de discussie over de stembureaus: ik heb er 5 binnen 10 minuten lopen. Zo kan het ook.
Zo te lezen hoeven ze in Brussel geen zorgen te maken over de PVV:
FvD is gedecimeerd:De Nederlandse exitpoll levert een gemengd beeld op. De PVV boekt veruit de spectaculairste groei. De partij beleefde in 2019 dramatische Europese verkiezingen en verdween uit het Europees Parlement (EP). Nu worden het waarschijnlijk zeven zetels.
Toch tekent de overwinning zich veel minder af dan bij de landelijke verkiezingen in november, toen Wilders alle andere partijen ver achter zich liet. Dat zal in Brussel worden ontvangen als een meevaller. Vooraf werd de Nederlandse uitslag in veel landen beschouwd als een mogelijke voorbode van de Europese trend: in veel landen zijn radicaal-rechtse partijen bezig aan een flinke opmars. Als die doorzet, kan dat grote gevolgen krijgen voor de sfeer in het Europees Parlement wat betreft thema’s als natuurbeleid en de klimaatmaatregelen.
En nog wat pro-EU erbij:Dat is echter niet het signaal van de Nederlandse uitslag. De overwinning van de PVV gaat ten koste van Forum voor Democratie, dat in 2019 nog goed scoorde maar nu waarschijnlijk uit het Europees Parlement verdwijnt. Ook een partij als JA21 haalt geen zetel.
Tot slot:Daartegenover staat niet alleen het blok van GroenLinks-PvdA, maar ook de winst van uitgesproken pro-Europese partijen als D66 en Volt. VVD en CDA, partijen die wat betreft Europa een middenkoers varen, lijken stabiel te zijn gebleven. Daarmee is de Nederlandse uitslag niet veel eurosceptischer dan die van 2019.
Voor Wilders zal de uitslag voelen als een lichte tegenvaller, na zijn onverwacht grote succes in november. Aan de andere kant is hij ook niet hard afgestraft voor de formatie-onderhandelingen, waarin hij in de afgelopen maanden grote concessies moest doen op het PVV-programma en ook moest afzien van het premierschap. Dat heeft het humeur van veel van zijn kiezers kennelijk niet nadelig beïnvloed.
De PvdA en GroenLinks – die zich opmaken voor felle oppositie tegen het kabinet-in-wording – voerden vooral campagne met het streven om te voorkomen dat een radicaal-rechtse partij opnieuw de boeken in zou gaan als grootste partij. Dat lijkt dus te zijn gelukt.
Ach, PVV zal in Europa waarschijnlijk niet functioneel zijn.
Dat hebben dit soort partijen vaker (bron: https://nos.nl/collectie/...ussel-je-staat-buitenspel)
Het is vooral jammer dat de mensen die op de PVV stemmen niet begrijpen dat ze Nederland minder invloed op Europa laten hebben terwijl ze dit vooral willen.
Dat hebben dit soort partijen vaker (bron: https://nos.nl/collectie/...ussel-je-staat-buitenspel)
Het is vooral jammer dat de mensen die op de PVV stemmen niet begrijpen dat ze Nederland minder invloed op Europa laten hebben terwijl ze dit vooral willen.
Eigenlijk best wel wat voordelig dat we wat rechts radicale naar Europa sturen die maken vooral puinhoop van hun eigen nest.quote: uit het NOS artikel"Het probleem met radicaal-rechtse politici is dat ze zeer overtuigd zijn van zichzelf, onderling veel ruziën en niet kunnen samenwerken", zegt Van de Camp verder. "Terwijl juist samenwerken van doorslaggevend belang is in compromissenfabriek Brussel. Doe je dat niet, dan gaat mogelijk veel Nederlands gewicht in de Europese politieke schaal verloren."
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het was niet specifiek naar jou, "je" ging in dit geval over iedereen die er een probleem van maakt een stukje verderop te moeten gaan stemmen en daar op een klagende toon over zeurt.MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:31:
En je veroordelende toontje mag je ook voor je houden. Ik ben netjes geweest vanmiddag.
Dat is zeker een punt, plekken waar minder validen komen, hadden niet geschrapt mogen worden imo.Punt is dat als ze het blijkbaar nodig vinden om minder stemlokalen in te richten, en verder van elkaar af, de opkomst ook niet echt geholpen wordt. Zeker als het van een gelijkvloerse kerk naast een bejaardentehuis wordt verplaatst naar een locatie die niet zo makkelijk aan te lopen is, en bovendien minder toegankelijk.
Hetzelfde kun je zeggen over verwachtingen vooraf. Ik hoorde in een Podcast dat door de verwachtte lage opkomst een stem op links of rechts relatief zwaarder weegt. Dat heeft mij ertoe bewogen te gaan stemmen, terwijl ik daar vantevoren nog niet zo zeker over was.migchiell schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:07:
De vraag is alleen in welke richting dit het stemgedrag in andere landen beïnvloedt... en dat kan alle kanten op.
Feitelijk moet je het dan uitsluitend neutraal brengen vooraf en tijdens het moment van stemmen, wil je echt niemand beïnvloeden.
De uitslag binnen Nederland lijkt me redelijk binnen de verwachtingen: flinke winst voor PVV, maar stukken minder groot dan de vorige verkiezingen. Het is toch een onderwerp dat niet echt leeft en/of als negatief wordt gezien door partijen als de NSC, BBB, PVV.
Vooral de NSC lijkt gestraft. Maar 1 zetel...Fuujii schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 01:17:
De uitslag binnen Nederland lijkt me redelijk binnen de verwachtingen: flinke winst voor PVV, maar stukken minder groot dan de vorige verkiezingen. Het is toch een onderwerp dat niet echt leeft en/of als negatief wordt gezien door partijen als de NSC, BBB, PVV.
Dat krijg je ervan. Fijn wel dat forum weg is.
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 07-06-2024 05:33 ]
Dat zeker. Heerlijk die tranen op twitter terwijl ze gisteren nog een anti-Timmermans hashtag probeerde viral te krijgen
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenNietDoen op 07-06-2024 06:57 ]
Heeft ook veel met opkomst te maken. Volgens NOS ging 78% van de GL/PvdA stemmers nu ook stemmen en stemde 81% wéér GL/PvdA. Van de PVV stemmers ging 41% stemmen en stemde 32% wederom PVV. Bij eenzelfde opkomst was PVV zowel de winnaar (meeste zetels) als de verliezer (lage trouwheid stemmer) geweest.Fuujii schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 01:17:
GL/PVDA doet via hun kanalen nu suggereren dat ze gewonnen hebben. Ja, ze zijn de grootste, maar hebben een behoorlijk verlies geleden. Plus dat ze ook nog es de zetels moeten delen.
Die gedachte heb ik ook. Ze gaan straks op in 2 Europese groepen dus in feite zijn ze niet de grootste straks.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:06:
GL/PVDA doet via hun kanalen nu suggereren dat ze gewonnen hebben. Ja, ze zijn de grootste, maar hebben een behoorlijk verlies geleden. Plus dat ze ook nog es de zetels moeten delen.
Of de exitpolls kloppen, kan je pas zondag echt zien. Bij de 2e kamerverkiezingen bleek de winst van de PVV groter te zijn dan de exitpolls.
[ Voor 0% gewijzigd door martwoutnl op 07-06-2024 08:23 . Reden: Reactie verdeeld over 2 alinea's. ]
Ik ben wel tevreden met de uitslag. Links en rechts zijn in balans en FvD is naar 0 gebracht. Dus ik ben zeer te spreken over de uitslag.
De media berichtgeving hekelt mij wel enigszins. GL/PvdA is gezakt met 1 zetel en PVV is gestegen met 6 zetels naar 7 en toch wordt gedaan alsof PVV de verliezer is. Onzin natuurlijk want EP en 2e kamer zijn twee verschillende verkiezingen.
Wel begrijp ik dat er onder PVV wellicht meer mensen zijn die de EU niet boeit en dus niet gaan stemmen.
(Ik heb overigens niet op GL/PvdA of PVV gestemd)
De media berichtgeving hekelt mij wel enigszins. GL/PvdA is gezakt met 1 zetel en PVV is gestegen met 6 zetels naar 7 en toch wordt gedaan alsof PVV de verliezer is. Onzin natuurlijk want EP en 2e kamer zijn twee verschillende verkiezingen.
Wel begrijp ik dat er onder PVV wellicht meer mensen zijn die de EU niet boeit en dus niet gaan stemmen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Als je 7 / 31 × 150 doet komt het overeen met bijna 34 Kamerzetels, hoor. Dat is maar 3 minder dan dat ze nu hebben. Blijkbaar interesseert het de PVV-kiezer geen biet dat ze in de afgelopen maanden enkele louche verkenners naar voren hebben geschoven en dat er in de partij geen competentie is om überhaupt bewindslieden te leverenFuujii schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 01:17:
flinke winst voor PVV, maar stukken minder groot dan de vorige verkiezingen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De reden voor de hoge EP opkomst is ook hoofdzakelijk dat mensen zich bewust zijn geworden dat er op Europees niveau besloten wordt over migratie- en klimaatregels. Dat heeft de mensen in Nederland gedreven om te gaan stemmen om invloed uiteindelijk verdere invloed op Nederlands beleid te kunnen hebben.Bananenplant schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Als je 7 / 31 × 150 doet komt het overeen met bijna 34 Kamerzetels, hoor. Dat is maar 3 minder dan dat ze nu hebben. Blijkbaar interesseert het de PVV-kiezer geen biet dat ze in de afgelopen maanden enkele louche verkenners naar voren hebben geschoven en dat er in de partij geen competentie is om überhaupt bewindslieden te leveren.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dan zou ik de gemeente aanschrijven die regelen en bekostigen dit. In mijn stadje (+/- 40k) hadden we tijdens de gemeente verkiezingen 20 stuks, landelijk 42 en Europees 42 Europees blijft de laagste opkomst houden maar er werd zeker niet op bezuinigd. Het is dus niet overal zo en vooral aan de lokale overheid gebonden!Jorah_Newstone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Ik merkte echt hetzelfde, lokatie in een bejaardenhuis waar ik al jaren kom was opeens foetsie. In een bejaardenhuis notabene, als er ergens een use case voor een stembureau is het wel een bejaardentehuis.
Voor een eerlijke democratie zie ik ook erg graag makkelijk toegangbare stemlokalen. Ik vermoed dat de EU verkiezingen niet zo belangrijk wordt geacht en er hierop bezuinigd is.
Slechte communicatie valt natuurlijk niet goed te praten. Dat is een verbeterpunt. Maar hele volksstammen die sowieso altijd meerdere kilometers moeten gaan, wanneer je niet toevallig in een dorpskern woont.MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:27:
[...]
Dat zeg ik... Self fulfilling prophecy.
[...]
Ik zou liever zien dat de drempel wel zo laag mogelijk ligt. Nogmaals, ik ben gewoon geweest. Maar ik gok zomaar dat er wat mensen op zijn afgehaakt.
Hetzelfde zou je echter ook kunnen zeggen over het feit dat er gestemd moet worden op een werkdag. Waarom kan dit niet gewoon op een zondag gedaan worden zoals in vrijwel ieder ander land? Benadeelt dit niet de werkende klasse niet minstens net zo veel?
Anyway, blij te zien dat er geen aardverschuiving is. Ja, de PVV heeft flink wat zetels gewonnen, daarvoor zijn er, afgaande op de exitpolls, 4 zetels bij het FvD afgegaan. 1 van het CDA en 1 van de VVD. Nu wil ik VVD en CDA Europees gezien niet op één hoop gooien met de PVV, en moet je de 2 zetels van de BBB natuurlijk ook nog in ogenschouw nemen, maar van een echt grote verschuiving is niet per sé sprake. Milde winst voor rechts.
Helemaal mee eens! De berichtgeving is behoorlijk gekleurd. Feitelijk heeft GL-PVDA, na het fuseren, 12,5% verloren (=1 zetel) en PVV 600% gewonnen (= 6 zetels, waarbij ze er eigenlijk 0 hadden na de verkiezingen maar er toch 1 kregen vanwege de Brexit. Dus eigenlijk zijn ze op basis van de verkiezingen van 0 naar 7 gegaan)Auredium schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:17:
Ik ben wel tevreden met de uitslag. Links en rechts zijn in balans en FvD is naar 0 gebracht. Dus ik ben zeer te spreken over de uitslag.
En hoe de media het dan vervolgens brengt.... Dat GL-PVDA de winst heeft behaald en een verschuiving (en monsterzege zoals bij TK23 verkiezingen) naar rechts / PVV is uitgebleven.

En dat met een behoorlijke grote groep mensen die thuis zijn gebleven en dus niet gestemd hebben. Als iedereen die vorig jaar op de PVV gestemd had nu ook gestemd had dan was PVV, zonder enige twijfel, met afstand de grootste.
Zoals ik het zie heeft GL-PVDA dus weer verloren en heeft PVV wel degelijk een monsterzege geboekt.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Die vier zetels die van FvD naar PVV zijn gegaan, zijn technisch gezien toch echt een "ruk naar links"MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:26:
[...]
Helemaal mee eens! De berichtgeving is behoorlijk gekleurd. Feitelijk heeft GL-PVDA, na het fuseren, 12,5% verloren (=1 zetel) en PVV 600% gewonnen (= 6 zetels, waarbij ze er eigenlijk 0 hadden na de verkiezingen maar er toch 1 kregen vanwege de Brexit. Dus eigenlijk zijn ze op basis van de verkiezingen van 0 naar 7 gegaan)
En hoe de media het dan vervolgens brengt.... Dat GL-PVDA de winst heeft behaald en een verschuiving (en monsterzege zoals bij TK23 verkiezingen) naar rechts / PVV is uitgebleven.![]()
En dat met een behoorlijke grote groep mensen die thuis zijn gebleven en dus niet gestemd hebben. Als iedereen die vorig jaar op de PVV gestemd had nu ook gestemd had dan was PVV, zonder enige twijfel, met afstand de grootste.
Zoals ik het zie heeft GL-PVDA dus weer verloren en heeft PVV wel degelijk een monsterzege geboekt.
Verder heb ik nog weinig berichtgeving gelezen die anders doet dan uitspraken van de partijen zelf citeren. Zowel NOS als het AD tonen aan dat beide partijen zich als winnaar voelen. Heb je media waar dat anders is, want anders vind ik het sentiment dat de winst voor de PVV tekort wordt gedaan eerlijk gezegd wat matig onderbouwd.
https://www.nu.nl/europes...-met-pvv-van-wilders.htmlCid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Die vier zetels die van FvD naar PVV zijn gegaan, zijn technisch gezien toch echt een "ruk naar links"
Verder heb ik nog weinig berichtgeving gelezen die anders doet dan uitspraken van de partijen zelf citeren. Zowel NOS als het AD tonen aan dat beide partijen zich als winnaar voelen. Heb je media waar dat anders is, want anders vind ik het sentiment dat de winst voor de PVV tekort wordt gedaan eerlijk gezegd wat matig onderbouwd.
Vind ik behoorlijk gekleurde berichtgeving.
Argumenteer s.v.p. wat er precies gekleurd is in het artikel.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 07-06-2024 11:57 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hmmm... GL/PvdA heeft dus ruim een kwart van haar marktaandeel verloren. Het feit dat we nu 31 in plaats 29 zetels te verdelen hebben verbloemd dat enigszins. Op basis van de 29 zetels in 2019 zouden ze slechts 6 zetels hebben behaald.ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:34:
Dit plaatje geeft een betere mogelijkheid tot vergelijken omdat het de percentages weergeeft. Kwam het tegen op Mastodon
[Afbeelding]
Geen reden voor al te veel feest dus.
Edit: laat maar, zie het nu
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
4 zetels verhuisd van FvD naar PVV. PVV van 0 naar 7 zetels. JA21 nul zetels. BBB 2 zetels en VVD en CDA beiden een zetel eraf. Het rechts-populistische blok lijkt nou niet echt gegroeid. Leuk dat de PVV de rechts-populische stem naar zich heeft weten toe te trekken, maar verder is de uitslag voor de populist best teleurstellend.
Als je kijkt naar alle andere partijen die winst hebben geboekt dan kom je uit op +19,5% (excl. PVV) De PVV heeft een verschil van +14,1%.ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:34:
Dit plaatje geeft een betere mogelijkheid tot vergelijken omdat het de percentages weergeeft. Kwam het tegen op Mastodon
[Afbeelding]
Er zit iets meer dan 25% verschil tussen de winst van de PVV en ALLE andere partijen (die gewonnen hebben) samen.
Als ik de linkse (GL-PVDA, Volt, D66, SP, CU, PVDD) partijen bij elkaar op tel kom ik uit op een gezamenlijk verlies van -2,7% en de rechtse partijen (VVD, FvD, PVV, SGP, BBB, NSC) hebben bij elkaar een winst van +15%
CDA, 50+ en Overige heb ik niet meegenomen in bovenstaande berekening.
[ Voor 16% gewijzigd door MazeWing op 07-06-2024 09:56 ]
Fair enough. Nu.nl heb ik persoonlijk al jaren geleden afgeschreven vanwege de twijfelachtige journalistieke waardes, afgezien van de technische staat van hun website destijds. Even het fileermes dan:MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:39:
[...]
https://www.nu.nl/europes...-met-pvv-van-wilders.html
Vind ik behoorlijk gekleurde berichtgeving.
Feit, het gat is gedicht. PvdA heeft, in tegenstelling tot in de tweede kamer, meer zetels behaald.
Dat de EV nationaal benaderd worden, valt uit het verleden ook wel af te leiden.
Er wordt benoemd dat de PVV vooral last heeft van thuisblijvers.
Dat Nederland een antwoord geeft op radicaal-rechts, is aan de hand van de prognoses enigszins wel af te leiden, zie ook de -4 voor het FvD. Alleen gaat de vlieger natuurlijk niet op wanneer je de PVV ook als radicaal rechts ziet, waar een case voor te maken valt.
Persoonlijk vind ik vooral de inleidende tekst ook wel erg voorbarig. Maar zoals gezegd, Nu.nl is voor mij dan ook niet echt het huzarenstukje de Nederlandse journalistiek.
De jubelstemming bij PvdA/GL kan ik echter, in het licht van de percentages vorig jaar, wel begrijpen. Maar mij zou het tegelijkertijd vooral ook zorgen maken, want voor hen is het lastiger dit te behouden in de volgende ronde, dan voor rechts. Rechts hoeft enkel de troepen te mobiliseren. Links heeft vooral rechts te overtuigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Cid Highwind op 07-06-2024 09:54 ]
Ik begrijp dat veel mensen een sterke drang hebben om de cijfers van het EP naast die van de tweede kamer te zetten en vervolgens een conclusie te trekken over hoe tweede kamers verkiezingen er nu uit zouden zien. Maar...doe eens niet!
EP en TD verkiezingen zijn niet hetzelfde en gaan niet over hetzelfde. Veel mensen gaan niet nar de EP verkiezingen en veel mensen die partij X stemmen in de TD verkiezingen stemmen partij Y met EP verkiezingen (heb ik ook gedaan).
Ze zijn niet te vergelijken en dat wel doen is pertinent fout.
EP en TD verkiezingen zijn niet hetzelfde en gaan niet over hetzelfde. Veel mensen gaan niet nar de EP verkiezingen en veel mensen die partij X stemmen in de TD verkiezingen stemmen partij Y met EP verkiezingen (heb ik ook gedaan).
@Auredium
Aan de ene kant ja, aan de andere kant, nee. Ook de verkiezingen voor het associatieverdrag met Oekraïne hebben aangetoond dat men soms gewoon gaat stemmen op het sentiment in de huiskamer, en niet voor het bredere perspectief.
Daarnaast zullen de onderwerpen als landbouw, migratie en milieu, geen reden zijn om Europees gezien anders te stemmen in Europa, dan in Nederland.
Wat vooral interessant zou zijn is wat er met de verdeling gebeurt wanneer je extrapoleert hoe de cijfers zouden zijn geweest bij een gelijke opkomst. Ik denk dat de PVV dan inene wél de meeste stemmen zou hebben gehad.
Edit: Ik trek persoonlijk dan ook de conclusie dat deze uitslag mooi is voor PvdA/GL, maar dat de loftrompet vooral voor de Bühne is. Hopende dat ze zich intern toch echt wel dezelfde, hierboven geuite zorgen maken. Dat niet doen, zou een grove onderschatting zijn van de werkelijke huidige stand van zaken.
Aan de ene kant ja, aan de andere kant, nee. Ook de verkiezingen voor het associatieverdrag met Oekraïne hebben aangetoond dat men soms gewoon gaat stemmen op het sentiment in de huiskamer, en niet voor het bredere perspectief.
Daarnaast zullen de onderwerpen als landbouw, migratie en milieu, geen reden zijn om Europees gezien anders te stemmen in Europa, dan in Nederland.
Wat vooral interessant zou zijn is wat er met de verdeling gebeurt wanneer je extrapoleert hoe de cijfers zouden zijn geweest bij een gelijke opkomst. Ik denk dat de PVV dan inene wél de meeste stemmen zou hebben gehad.
Edit: Ik trek persoonlijk dan ook de conclusie dat deze uitslag mooi is voor PvdA/GL, maar dat de loftrompet vooral voor de Bühne is. Hopende dat ze zich intern toch echt wel dezelfde, hierboven geuite zorgen maken. Dat niet doen, zou een grove onderschatting zijn van de werkelijke huidige stand van zaken.
[ Voor 20% gewijzigd door Cid Highwind op 07-06-2024 09:59 ]
@Auredium
@Cid Highwind
De hele berichtgeving over deze verkiezingen gaat natuurlijk sowieso nergens over. Lijsttrekkers werden bevraagd over punten waar het parlement helemaal niet over gaat en ook de stemwijzers barstten ervan. Vervolgens zien we overal de koppen van Timmermans, Wilders en Yesilgoz terwijl die helemaal niet op het stembiljet staan.
@Cid Highwind
De hele berichtgeving over deze verkiezingen gaat natuurlijk sowieso nergens over. Lijsttrekkers werden bevraagd over punten waar het parlement helemaal niet over gaat en ook de stemwijzers barstten ervan. Vervolgens zien we overal de koppen van Timmermans, Wilders en Yesilgoz terwijl die helemaal niet op het stembiljet staan.
Nu.nl is inderdaad niet het meest fantastische stukje journalistiek maar helaas wel het meest gelezen nieuwsmedium in Nederland.Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Fair enough. Nu.nl heb ik persoonlijk al jaren geleden afgeschreven vanwege de twijfelachtige journalistieke waardes, afgezien van de technische staat van hun website destijds. Even het fileermes dan:
Feit, het gat is gedicht. PvdA heeft, in tegenstelling tot in de tweede kamer, meer zetels behaald.
Dat de EV nationaal benaderd worden, valt uit het verleden ook wel af te leiden.
Er wordt benoemd dat de PVV vooral last heeft van thuisblijvers.
Dat Nederland een antwoord geeft op radicaal-rechts, is aan de hand van de prognoses enigszins wel af te leiden, zie ook de -4 voor het FvD. Alleen gaat de vlieger natuurlijk niet op wanneer je de PVV ook als radicaal rechts ziet, waar een case voor te maken valt.
Persoonlijk vind ik vooral de inleidende tekst ook wel erg voorbarig. Maar zoals gezegd, Nu.nl is voor mij dan ook niet echt het huzarenstukje de Nederlandse journalistiek.
De jubelstemming bij PvdA/GL kan ik echter, in het licht van de percentages vorig jaar, wel begrijpen. Maar mij zou het tegelijkertijd vooral ook zorgen maken, want voor hen is het lastiger dit te behouden in de volgende ronde, dan voor rechts. Rechts hoeft enkel de troepen te mobiliseren. Links heeft vooral rechts te overtuigen.
Ik snap de jubelstemming van links (lees: GL-PVDA) juist niet. Ja ze zijn (volgens de prognoses) de grootste partij maar hebben onderaan de streep nog steeds verloren. Terwijl een PVV, zelfs met de enorme hoeveelheid thuisblijvers , op 1 zetel afstand zit. Wat als men, zoals je zelf al aangeeft, die thuisblijvers weer te mobiliseren??...
Het lijkt GL-PVDA alleen maar om de winst met PVV te gaan en ik vermoed dat ze net z blij zouden zijn als zij nu 2 zetels hadden en PVV 1. Want ze hebben dan toch "gewonnen" ondanks het grote zetelverlies.
Eens! Bij de gemiddelde inwoner leven EP verkiezingen helemaal niet. Om het dan toch nog een beetje interessant te maken gaan ze het proberen te vergelijken (en projecteren) op de Nederlandse politiek.Auredium schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:52:
Ik begrijp dat veel mensen een sterke drang hebben om de cijfers van het EP naast die van de tweede kamer te zetten en vervolgens een conclusie te trekken over hoe tweede kamers verkiezingen er nu uit zouden zien. Maar...doe eens niet!
En dan heb je nog heel het verhaal van die fracties waar een GL-PVDA, VVD, etc. vervolgens deel van uitmaken. Fracties die qua samenstelling aan partijen behoorlijk afwijken van wat we in Nederland een coalitie zouden noemen.
Deze lijn doordenkend is het opvallend dat de PVV op zoveel winst staat als je overal leest dat juist de PVV stemmers thuis zijn gebleven.Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:58:
@Auredium
@MazeWing
Misschien moet je je wat minder druk maken over hoe partijen reageren op een uitslag. Elke partij probeert een uitslag zo positief als mogelijk uit te leggen voor zichzelf. Dat is al zo oud als de democratie. Ben je de grootste ondanks zetelverlies: dan ben je blij. Heb je zetels gewonnen maar ben je toch niet de winnaar: dan ben je blij. Big deal zou ik zeggen.....
Misschien moet je je wat minder druk maken over hoe partijen reageren op een uitslag. Elke partij probeert een uitslag zo positief als mogelijk uit te leggen voor zichzelf. Dat is al zo oud als de democratie. Ben je de grootste ondanks zetelverlies: dan ben je blij. Heb je zetels gewonnen maar ben je toch niet de winnaar: dan ben je blij. Big deal zou ik zeggen.....
Je zou bijna denken dat ze bij GL-PvdA ook een mediastrategie hebbenMazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Nu.nl is inderdaad niet het meest fantastische stukje journalistiek maar helaas wel het meest gelezen nieuwsmedium in Nederland.
Ik snap de jubelstemming van links (lees: GL-PVDA) juist niet. Ja ze zijn (volgens de prognoses) de grootste partij maar hebben onderaan de streep nog steeds verloren. Terwijl een PVV, zelfs met de enorme hoeveelheid thuisblijvers , op 1 zetel afstand zit. Wat als men, zoals je zelf al aangeeft, die thuisblijvers weer te mobiliseren??...
Het lijkt GL-PVDA alleen maar om de winst met PVV te gaan en ik vermoed dat ze net z blij zouden zijn als zij nu 2 zetels hadden en PVV 1. Want ze hebben dan toch "gewonnen" ondanks het grote zetelverlies.
Het zou natuurlijk weinig verstandig zijn om niet tenminste te doen alsof je het aan jezelf te danken hebt, en zelf te betonen blij te zijn dat PVV'ers dusdanig anti-EU zijn, dat ze liever thuisblijven dan dat ze met hun stem de EU van binnenuit een halt toeroepen.
Dat ze onder de streep hebben verloren, dat ben ik nu juist niet met je eens. Onder de streep hebben ze gewonnen, ze zijn de grootste partij en puur naar de cijfers kijkend, hebben ze hier een beter resultaat behaald dan afgelopen jaar. Daar zou ik ook wel een flesje voor open trekken als ik hen was, het had namelijk veel erger uit kunnen vallen. Ze hebben zich nu vooral 4 jaar de tijd gekocht.
Niemand let daarop maar dat is dus wel waar je bij het stemmen op zou moeten letten. De christelijke fractie in het Europees parlement is bijvoorbeeld veel meer genegen tot samenwerking met radicaal rechts dan het CDA van Bontebal. De liberale fractie lijkt op dat punt meer op D66 dan de VVD, maar ze zitten er wel samen in. En GL/PvdA verdeelt zich over twee fracties.MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:06:
[...]
En dan heb je nog heel het verhaal van die fracties waar een GL-PVDA, VVD, etc. vervolgens deel van uitmaken. Fracties die qua samenstelling aan partijen behoorlijk afwijken van wat we in Nederland een coalitie zouden noemen.
En die Europese fracties bepalen uiteindelijk waar op gestuurd wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 07-06-2024 10:15 ]
In welk opzicht? Volgens mij zijn de PVV stemmers juist zeer trouw aan de partij. Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden komen en die wegblijvers voor de EU wel zouden komen, dan zou de PVV echt ruim de grootste worden. Veel ruimer dan ze afgelopen jaar waren.LA-384 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:45:
Van de PVV stemmers ging 41% stemmen en stemde 32% wederom PVV. Bij eenzelfde opkomst was PVV zowel de winnaar (meeste zetels) als de verliezer (lage trouwheid stemmer) geweest.
Nu ben ik op zich wel benieuwd welke kant van het spectrum zou er baat bij hebben wanneer dit meer transparant wordt.D-e-n schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Niemand let daarop maar dat is dus wel waar je bij het stemmen op zou moeten letten. De christelijke fractie in het Europees parlement is bijvoorbeeld veel meer genegen tot samenwerking met radicaal rechts dan het CDA van Bontebal. De liberale fractie lijkt op dat punt meer op D66 dan de VVD, maar ze zitten er wel samen in. En GL/PvdA verdeelt zich over twee fracties.
Ik kijk nu dus even snel op de kieswijzer, en moet vaststellen dat deze informatie daar helemaal niet getoond wordt. Nu vind ik het wel goed dat er wordt uitgegaan van de standpunten van degenen die de representanten naar voren schuiven, maar we weten dat strategisch stemmen nu ook eenmaal een factor is. Je zou verwachten dat deze koppeling toch tenminste hier transparant wordt gemaakt, al is het maar om uit te leggen dat je dus geen PVV in het Europees Parlement stemt, maar representanten namens hen, binnen een overkoepelende partij.
https://prodemos.nl/kenni...ese-fracties-en-partijen/
Deze informatie zou eigenlijk de startpagina van iedere stemwijzer moeten zijn, om mensen wijzer te maken.
Puur kijkend naar de cijfers hebben ze dit jaar een zetel verloren en vorig jaar (TK23) juist 8 zetels gewonnen. Hoe kan er dan gesproken worden over het feit dat ze het beter hebben gedaan dan vorig jaar? Of is dat enkel en alleen omdat ze gewonnen hebben (omdat de PVV een veel groter gat moest zien te overbruggen)?Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:09:
[...] puur naar de cijfers kijkend, hebben ze hier een beter resultaat behaald dan afgelopen jaar.
Ik heb geen idee hoe dit opgelost kan worden zonder alles helemaal op de schop te gooien. Je zou de verkiezingen in 2 fases kunnen houden; 1e fase voor de verdeling van partijen binnen een fractie en vervolgens de 2e fase waarin men stemt op een Europese fractie en dan de verdeling van de zetels in het EP.Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Nu ben ik op zich wel benieuwd welke kant van het spectrum zou er baat bij hebben wanneer dit meer transparant wordt.
Ik kijk nu dus even snel op de kieswijzer, en moet vaststellen dat deze informatie daar helemaal niet getoond wordt. Nu vind ik het wel goed dat er wordt uitgegaan van de standpunten van degenen die de representanten naar voren schuiven, maar we weten dat strategisch stemmen nu ook eenmaal een factor is. Je zou verwachten dat deze koppeling toch tenminste hier transparant wordt gemaakt, al is het maar om uit te leggen dat je dus geen PVV in het Europees Parlement stemt, maar representanten namens hen, binnen een overkoepelende partij.
Deze informatie zou eigenlijk de startpagina van iedere stemwijzer moeten zijn, om mensen wijzer te maken.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79204518MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:22:
[...]
Puur kijkend naar de cijfers hebben ze dit jaar een zetel verloren en vorig jaar (TK23) juist 8 zetels gewonnen. Hoe kan er dan gesproken worden over het feit dat ze het beter hebben gedaan dan vorig jaar? Of is dat enkel en alleen omdat ze gewonnen hebben (omdat de PVV een veel groter gat moest zien te overbruggen)?
Wanneer de resultaten van vorig jaar je uitgangspositie zijn, heeft men hier 5,8 procentpunt boven par gescoord. De PVV heeft dan 7,4 procentpunt te weinig behaald.
Gezien de huidige politieke wind, zou je dat toch echt uit kunnen leggen als een resultaat dat beter is dan verwacht. Ik had persoonlijk ook verwacht dat de schade bij PvdA/GL groter zou zijn, omdat ik een hogere opkomst van rechts had verwacht en een sterker anti-PvdA/GL sentiment.
Dat ze 8,3 procentpunt (1 zetel) minder hebben dan bij de vorige ronde in 2019, zou ik gezien het huidige politieke landschap eerder vieren dan rouwig onder zijn. Zeker wanneer je dus nog objectief kunt claimen de meeste stemmen gekregen te hebben.
Je kan prima zetels verliezen en toch de winnaar van de verkiezingen zijn. GL/PvdA is de grootste geworden, dus wat mij betreft de winnaar van de verkiezingen.MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:26:
[...]
Helemaal mee eens! De berichtgeving is behoorlijk gekleurd. Feitelijk heeft GL-PVDA, na het fuseren, 12,5% verloren (=1 zetel) en PVV 600% gewonnen (= 6 zetels, waarbij ze er eigenlijk 0 hadden na de verkiezingen maar er toch 1 kregen vanwege de Brexit. Dus eigenlijk zijn ze op basis van de verkiezingen van 0 naar 7 gegaan)
En hoe de media het dan vervolgens brengt.... Dat GL-PVDA de winst heeft behaald en een verschuiving (en monsterzege zoals bij TK23 verkiezingen) naar rechts / PVV is uitgebleven.![]()
En dat de PVV zich ook als winnaar voelt, is wat mij betreft ook wel terecht, omdat ze de grootste groei van iedereen hebben. Maar ze zijn wel de 2e partij geworden.
Is er wellicht een spindoctor aan boord?rik86 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:29:
En dat de PVV zich ook als winnaar voelt, is wat mij betreft ook wel terecht, omdat ze de grootste groei van iedereen hebben. Maar ze zijn wel de 2e partij geworden.
PVV stond in de peilingen, voor zover het de landelijke politiek betreft, zowat op 33% van de stemmen. In de afgelopen parlementsverkiezingen waren het er zo 25%. Ik begrijp dat ze nu ongeveer 22% van de stemmen hebben weten te behalen.
PVV heeft in 2019 een dieptepunt in haar electorale historie meegemaakt. Dat is prima. Maar om nu hosanna te roepen omdat je deze keer nog steeds onder je electorale gewicht scoort is mij een beetje bont allemaal.
Volgens de infogram op https://app.nos.nl/nieuws/ep2024/ gaat het grootste aandeel van de PVV stemmers van afgelopen november in de bucket niet gestemd. Wees daar maar trots op...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Als je het vergelijkt met Tweede Kamerverkiezingen inderdaad. Maar zoals door anderen al aangegeven is dat toch aardig appels met peren vergelijken. Zeker wanneer de grote winnaar van de TK23 zo zijn zienswijze heeft op de EU en ook haar achterban tot zekere hoogte veel minder met een EU op heeft dan de gemiddelde GL-PVDA kiezer.Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:28:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79204518
Wanneer de resultaten van vorig jaar je uitgangspositie zijn, heeft men hier 5,8 procentpunt boven par gescoord. De PVV heeft dan 7,4 procentpunt te weinig behaald.
Gezien de huidige politieke wind, zou je dat toch echt uit kunnen leggen als een resultaat dat beter is dan verwacht. Ik had persoonlijk ook verwacht dat de schade bij PvdA/GL groter zou zijn, omdat ik een hogere opkomst van rechts had verwacht en een sterker anti-PvdA/GL sentiment.
Dat ze 8,3 procentpunt (1 zetel) minder hebben dan bij de vorige ronde in 2019, zou ik gezien het huidige politieke landschap eerder vieren dan rouwig onder zijn. Zeker wanneer je dus nog objectief kunt claimen de meeste stemmen gekregen te hebben.
Wil je echt een compleet beeld hebben zou je ook de opkomstcijfers van voorgaande EP verkiezingen moeten hebben met specifiek de cijfers van "thuisblijvers" icm hun stemgedrag voor de TK.
Daarnaast hebben Pro-EU partijen natuurlijk altijd het voordeel dat heel dat thema meer leeft bij hun achterban en er dus (bijna) logischerwijs ook een hogere opkomst is die op hun partij stemt.
Interessanter is waarom ze niet gestemd hebben.Helixes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:40:
[...]
Is er wellicht een spindoctor aan boord?
PVV stond in de peilingen, voor zover het de landelijke politiek betreft, zowat op 33% van de stemmen. In de afgelopen parlementsverkiezingen waren het er zo 25%. Ik begrijp dat ze nu ongeveer 22% van de stemmen hebben weten te behalen.
PVV heeft in 2019 een dieptepunt in haar electorale historie meegemaakt. Dat is prima. Maar om nu hosanna te roepen omdat je deze keer nog steeds onder je electorale gewicht scoort is mij een beetje bont allemaal.
Volgens de infogram op https://app.nos.nl/nieuws/ep2024/ gaat het grootste aandeel van de PVV stemmers van afgelopen november in de bucket niet gestemd. Wees daar maar trots op...
Bij een anti-Eu partij vind ik eigenlijk dat er nog veel gestemd er op hebben. want uit de eu stappen of wijzigen doe je niet in het Europarlement, maar moeten de nationale regeringen doen.
Kijk mijn vrouw is SP'er en anti-eu en die is gisteren niet gaan stemmen daarom.
Hier stonden de stemlokalen gewoon netjes aangegeven op de kanditatenlijsten.MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:31:
[...]
Dat was het hele punt niet. En je veroordelende toontje mag je ook voor je houden. Ik ben netjes geweest vanmiddag. Stond alleen voor een dichte deur op een locatie waar ik al vele jaren stem. En ik was niet de enige.
Punt is dat als ze het blijkbaar nodig vinden om minder stemlokalen in te richten, en verder van elkaar af, de opkomst ook niet echt geholpen wordt. Zeker als het van een gelijkvloerse kerk naast een bejaardentehuis wordt verplaatst naar een locatie die niet zo makkelijk aan te lopen is, en bovendien minder toegankelijk. Self fulfilling prophecy zo.
De gebruikelijke stemlokalen waren ook hier niet beschikbaar.
Maar dit was dus hier van te voren wel duidelijk aangegeven (stadje in de gemeente zuid-west Friesland).
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Het is maar hoe je het bekijkt. Je kan ook trots zijn op het feit dat je toch deze cijfers weet te behalen met een procentueel gezien veel kleinere achterban die gaat stemmen.Helixes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:40:
[...]
Nu denk ik wel dat opleidingsniveau+ stemmen bij een EP verkiezing toch wel met elkaar te maken hebben, net zoals PVV-stemmers en opleidingsniveau met elkaar te maken hebben en dit voor een deel de opkomstcijfers per partij verklaart.
We draaien in cirkels. Zoals gezegd maakt het minder uit dan je zou vermoeden dat het hier om EV gaat en geen TK. Het zijn dezelfde poppetjes die campagne hebben gevoerd, voor dezelfde partijen, over dezelfde onderwerpen.MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Als je het vergelijkt met Tweede Kamerverkiezingen inderdaad. Maar zoals door anderen al aangegeven is dat toch aardig appels met peren vergelijken. Zeker wanneer de grote winnaar van de TK23 zo zijn zienswijze heeft op de EU en ook haar achterban tot zekere hoogte veel minder met een EU op heeft dan de gemiddelde GL-PVDA kiezer.
Wil je echt een compleet beeld hebben zou je ook de opkomstcijfers van voorgaande EP verkiezingen moeten hebben met specifiek de cijfers van "thuisblijvers" icm hun stemgedrag voor de TK.
Daarnaast hebben Pro-EU partijen natuurlijk altijd het voordeel dat heel dat thema meer leeft bij hun achterban en er dus (bijna) logischerwijs ook een hogere opkomst is die op hun partij stemt.
Dat je de thuisblijvers mee moet nemen voor een volledig beeld, ben ik ook volledig met je eens. Ook daarover heb ik reeds gesteld dat daar een zeer groot risico ligt voor niet-rechts. PVV heeft nu weliswaar vooral stemmen van het FvD afgesnoept, omdat die naar mijn idee toch wel wat meer stembereid zijn voor de EV dan de traditionele PVV klandizie, voor wie Europa ver van hun bed is. FvD heeft een generatie weten te bereiken die voorheen eenzelfde houding had, en hen duidelijk kunnen maken dat niet stemmen niet in jouw interesses is. Als de PVV dat dit keer ook beter voor elkaar had gekregen, hadden de resultaten er wel heel anders uitgezien.
Daar liggen dus nog grote kansen voor die partij in de toekomst. En dus ook bij gelijkgestemde partijen in het buitenland. Dat het in Nederland dus meevalt is één ding, maar zondag weten we meer over of de meevaller in Nederland representatief is voor heel de EU.
Ik denk niet dat het bij PVV heel anders is dan bij SP. Zowel SP als PVV hebben 56% niet stemmers ten opzichte van afgelopen jaar. Bij GLPVDA is dat bijvoorbeeld maar 22%.Vrietje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:44:
Interessanter is waarom ze niet gestemd hebben.
....
Kijk mijn vrouw is SP'er en anti-eu en die is gisteren niet gaan stemmen daarom.
Dus van de pro EU partijen gaat een groter deel van de achterban stemmen voor de EU verkiezingen en daardoor lijken ze groter dan ze bij de TK zouden zijn, big surprise. Als GLPVDA dit wil uitleggen als overwinning, be my guest.
Ps. Overigens ben ik gewoon voor stemplicht voor minimaal EU en nationale verkiezingen, net als in België.
[ Voor 8% gewijzigd door TheBrut3 op 07-06-2024 11:11 ]
België heeft geen stemplicht, alleen een opkomstplicht.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Ps. Overigens ben ik gewoon voor stemplicht voor minimaal EU en nationale verkiezingen, net als in België.
https://www.watwat.be/ver...emplicht-wat-het-verschil
Waarom? Als mensen niet willen stemmen moeten ze dat toch zelf weten? Daarbij: als ze al geen moeite willen doen om vrijwillig te stemmen, hoe verwacht je dan dat ze moeite doen om zich te verdiepen als het verplicht is?TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Overigens ben ik gewoon voor stemplicht voor minimaal EU en nationale verkiezingen, net als in België.
Vandaag wordt er toch ook elders in Europa gestemd? Ik lees hier echt erg weinig over. Ik ben benieuwd wat er in andere landen speelt. Iemand een goede bron?
Yes, tot en met zondag wordt er in heel Europa gestemd. Politico heeft behoorlijk wat informatie. Zoals:Jorah_Newstone schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:22:
Vandaag wordt er toch ook elders in Europa gestemd? Ik lees hier echt erg weinig over. Ik ben benieuwd wat er in andere landen speelt. Iemand een goede bron?
- Hoe, wat en waar van de verkiezingen: https://www.politico.eu/a...-parliament-election-pro/
- Overzicht van wat er speelt per land: https://www.politico.eu/a...about-member-country/#top
En nog heel veel meer in het dossier.
If you can see, look. If you can look, observe
Omdat ik van mening ben dat men gewoon moet gaan in een democratie, dan stemmen ze maar blanco of maken ze er een kleurplaat van. Moet ik een uitgebreide onderbouwing hebben waarom dat mijn mening is?D-e-n schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:21:
Waarom? Als mensen niet willen stemmen moeten ze dat toch zelf weten? Daarbij: als ze al geen moeite willen doen om vrijwillig te stemmen, hoe verwacht je dan dat ze moeite doen om zich te verdiepen als het verplicht is?
Ierland en Tsjechië (vandaag en morgen).Jorah_Newstone schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:22:
In het gros van de landen zijn de stembussen zondag open.
Ik vind het sowieso een lastige discussie.
Omdat iemand in een peiling zegt 'ik stem PVV' is het een PVV-stemmer? Volgens mij ben je een PVV-stemmer als je het rode bolletje gisteren hebt ingekleurd bij de PVV lijst.
En dat klopt ook wel, want in NL is een Nexit ook geen ding: https://nos.nl/collectie/...eu-maar-willen-geen-nexit
Maar de taak van een politicus is ook om je boodschap te verkopen, zodat mensen daadwerkelijk op je stemmen. Timmermans heeft dat veel beter gedaan dan Wilders.
Omdat iemand in een peiling zegt 'ik stem PVV' is het een PVV-stemmer? Volgens mij ben je een PVV-stemmer als je het rode bolletje gisteren hebt ingekleurd bij de PVV lijst.
Dus blijkbaar is 'pro EU' veel sterker dan 'anti EU'.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:08:
Dus van de pro EU partijen gaat een groter deel van de achterban stemmen voor de EU verkiezingen en daardoor lijken ze groter dan ze bij de TK zouden zijn, big surprise. Als GLPVDA dit wil uitleggen als overwinning, be my guest.
En dat klopt ook wel, want in NL is een Nexit ook geen ding: https://nos.nl/collectie/...eu-maar-willen-geen-nexit
Maar de taak van een politicus is ook om je boodschap te verkopen, zodat mensen daadwerkelijk op je stemmen. Timmermans heeft dat veel beter gedaan dan Wilders.
De andere kant op is een veelgehoord argument dat als je dan toch moet gaan stemmen, je er dan ook moeite in steekt je er in te verdiepen. Het geeft immers wel een zekere urgentie en relevantie aan.D-e-n schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Waarom? Als mensen niet willen stemmen moeten ze dat toch zelf weten? Daarbij: als ze al geen moeite willen doen om vrijwillig te stemmen, hoe verwacht je dan dat ze moeite doen om zich te verdiepen als het verplicht is?
Ik denk dat dat een vrij simpele gedachtegang is echter, zeker in het licht van de huidige politieke wind.
Als je ziet dat het, wat betreft de EU, vooral de afbouwende partijen zijn waarvan de stemmers het stemmen af laten weten, zou het invoeren van een stemplicht nu dus vooral een cadeautje voor de eigen partij zijn. Een invoering hiervan maakt het daarmee geen instrument ter bevordering van de democratie, maar van de afbouw hiervan.
Principieel gezien ja. Maar als iemand óf door een gebrek aan bereidheid, of een gebrek aan inzicht in hoe het systeem dus eigenlijk werkt, bewust verstek laat gaan en daarmee mijn stem meer macht verleent, moet ik daar dan een punt van willen maken?TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Omdat ik van mening ben dat men gewoon moet gaan in een democratie, dan stemmen ze maar blanco of maken ze er een kleurplaat van. Moet ik een uitgebreide onderbouwing hebben waarom dat mijn mening is?
Of moet je dan accepteren dat degenen die deze moeite wel willen doen, en die zich wel bewust zijn dat niet-stemmen ook consequenties heeft, dan simpelweg wat meer in de pap te brokkelen hebben?
Het niet-stemmen door anderen is voor degene die zich wel voor de politiek en de voortgang van het land / de EU interesseert juist een extra incentive om wel te gaan, omdat je je punt des te sterker kunt maken.
Lijkt me toch geen gekke vraag als ik vraag waarom je iets vindt?TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Moet ik een uitgebreide onderbouwing hebben waarom dat mijn mening is?
Ik vind dat mensen die de moeite niet nemen om hun stem uit te brengen hun stem wat dat betreft ook gewoon niet verdienen en heb er nul komma nul problemen mee dat ze dan niet gehoord worden. Daarom ben ik er op tegen ze dan te gaan dwingen.
[ Voor 32% gewijzigd door D-e-n op 07-06-2024 12:07 ]
Klopt, ken meerdere mensen bij wie de stemwijzer op D66 uitkomt maar die niet 'op de VVD' zouden stemmen. Terwijl je eigenlijk naar de fractie moet kijken. Hoewel dat ook koffiedik kijken is. Zeker gezien men de VVD eruit wilde gooien.Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Nu ben ik op zich wel benieuwd welke kant van het spectrum zou er baat bij hebben wanneer dit meer transparant wordt.
Om deze reden is het ook niet logisch om Groen Links en PvdA op een hoop te gooien.
In het opzicht dat slechts 32% van "de pvv-aanhang die ging stemmen voor het EP", opnieuw PVV stemde. Dat is een verlies van 68% van je achterban. Of ik interpreteer het artikel van nos verkeerd. Daar hadden ze het over iets van 44% die ging stemmen en 14%punt weer op pvv of iets in die richting. Was op teletekst, zie het nu niet meer staan.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:18:
[...]
In welk opzicht? Volgens mij zijn de PVV stemmers juist zeer trouw aan de partij. Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden komen en die wegblijvers voor de EU wel zouden komen, dan zou de PVV echt ruim de grootste worden. Veel ruimer dan ze afgelopen jaar waren.
[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 07-06-2024 13:07 ]
Cid Highwind schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:55:
Principieel gezien ja. Maar als iemand óf door een gebrek aan bereidheid, of een gebrek aan inzicht in hoe het systeem dus eigenlijk werkt, bewust verstek laat gaan en daarmee mijn stem meer macht verleent, moet ik daar dan een punt van willen maken?
Of moet je dan accepteren dat degenen die deze moeite wel willen doen, en die zich wel bewust zijn dat niet-stemmen ook consequenties heeft, dan simpelweg wat meer in de pap te brokkelen hebben?
Het niet-stemmen door anderen is voor degene die zich wel voor de politiek en de voortgang van het land / de EU interesseert juist een extra incentive om wel te gaan, omdat je je punt des te sterker kunt maken.
Ik vind het gewoon een democratische plicht, die mag van mij worden afgedwongen. En zoals ik zei, als mensen echt niet willen dan stemmen ze blanco of ze maken er een tekening van. Dan zijn ze er in ieder geval bewust mee bezig, want zoiets doe je ook bewust en is ook een keuze.D-e-n schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:06:
Lijkt me toch geen gekke vraag als ik vraag waarom je iets vindt?
Ik vind dat mensen die de moeite niet nemen om hun stem uit te brengen hun stem wat dat betreft ook gewoon niet verdienen en heb er nul komma nul problemen mee dat ze dan niet gehoord worden. Daarom ben ik er op tegen ze dan te gaan dwingen.
Dan heb jij andere cijfers gezien en ze zijn verkeerd uitgelegd of geïnterpreteerd. Van de PVV kiezers in 2023 heeft 35% opnieuw PVV gestemd. 56% is echter helemaal niet gaan stemmen gisteren, hetzelfde percentage als bij de SP.LA-384 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:54:
In het opzicht dat slechts 32% van "de pvv-aanhang die ging stemmen voor het EP", opnieuw PVV stemde. Dat is een verlies van 68% van je achterban. Of ik interpreteer het artikel van nos verkeerd. Daar hadden ze het over iets van 44% die ging stemmen en 14%punt weer op pvv of iets in die richting. Was op teletekst, zie het nu niet meer staan.
9% van de PVV stemmers van TK23 heeft daadwerkelijk een andere partij gestemd, bij GLPVDA was dat 13%.
Gezien de opkomst van het populisme van de afgelopen decennia vind ik het een uitstekende zaak als bepaalde mensen niet gaan stemmen.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Ik vind het gewoon een democratische plicht, die mag van mij worden afgedwongen.
Voor een stemplicht (of op zntminst een opkomstplicht) met de optie tot blanco stemmen (dus niet NIETS invullen maar het bolletje voor "blanco" kleuren) zou ik niet per definitie tegen zijn. Natuurlijk, mensen die nu de moeite nemen om te gaan stemmen verdiepen zich meer in de partij, programma, etc. dan iemand die "moet" stemmen en 0,0 interesse in het geheel heeft.
Maar ik denk dat als we realistisch gaan kijken een groot deel van de mensen zich laat leiden door een kieswijzer en dat voor een groot deel "blind" zal volgen, mits er geen obscure partij uit voortkomt.
Het beste zou zijn een aantal korte vragen over het partijprogramma die juist beantwoord moeten worden alvorens je op die partij kan/mag stemmen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat zoiets er nooit gaat komen....
Maar ik denk dat als we realistisch gaan kijken een groot deel van de mensen zich laat leiden door een kieswijzer en dat voor een groot deel "blind" zal volgen, mits er geen obscure partij uit voortkomt.
Het beste zou zijn een aantal korte vragen over het partijprogramma die juist beantwoord moeten worden alvorens je op die partij kan/mag stemmen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat zoiets er nooit gaat komen....
Gekoppeld aan een intelligentietestMazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:34:
Voor een stemplicht (of op zntminst een opkomstplicht) met de optie tot blanco stemmen (dus niet NIETS invullen maar het bolletje voor "blanco" kleuren) zou ik niet per definitie tegen zijn. Natuurlijk, mensen die nu de moeite nemen om te gaan stemmen verdiepen zich meer in de partij, programma, etc. dan iemand die "moet" stemmen en 0,0 interesse in het geheel heeft.
Dat is wel het risico wat je gaat lopen ja. In het medialandschap is de aanloop naar de verkiezingen al Amerikaans kut, wanneer mensen verplicht worden te stemmen en daarmee een electoraat ontstaat die het eigenlijk niks boeit dan krijg je echt een race naar de bodem. Ik zie The X-Factor: Den Haag al voor me.Bananenplant schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Gezien de opkomst van het populisme van de afgelopen decennia vind ik het een uitstekende zaak als bepaalde mensen niet gaan stemmen.
Wat je precies met een stemplicht zou bereiken is lastig.
Omdat het Europees parlement stipt voor vijf jaar wordt gekozen, zonder grote kans op tussentijdse verkiezingen omdat ze het met elkaar niet uithouden, zou ik wel pleiten om de kiesleeftijd voor deze verkiezingen ook Europees te regelen en te verlagen naar 13 jaar cq de plaatselijke leeftijd van volwassenheid - 5j. Dan heeft iedereen bij volwassenheid invloed uitgeoefend op zijn vertegenwoordiging.
Hopelijk levert dat ook meer betrokkenheid op en discussies aan de keukentafel en op school. Iets met jong geleerd en oud gedaan
Qua uitslag valt er dan overigens geen grote verandering te verwachten, die groep is ca 3% van het totaal.
Omdat het Europees parlement stipt voor vijf jaar wordt gekozen, zonder grote kans op tussentijdse verkiezingen omdat ze het met elkaar niet uithouden, zou ik wel pleiten om de kiesleeftijd voor deze verkiezingen ook Europees te regelen en te verlagen naar 13 jaar cq de plaatselijke leeftijd van volwassenheid - 5j. Dan heeft iedereen bij volwassenheid invloed uitgeoefend op zijn vertegenwoordiging.
Hopelijk levert dat ook meer betrokkenheid op en discussies aan de keukentafel en op school. Iets met jong geleerd en oud gedaan
Qua uitslag valt er dan overigens geen grote verandering te verwachten, die groep is ca 3% van het totaal.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan zie ik het somber in voor een aantal partijen....
Maar zonder gekheid, een intelligentietest zou, los van het feit dat het discriminatie is, oneerlijk zijn aangezien er ook een boel mensen zijn die misschien niet vooraan in de rij stonden met het uitdelen hiervan maar wel iedere dag hard werken en prima hun bijdrage leveren aan dit land. Het zou absurd zijn om die mensen buiten te sluiten.
Maar een soort controle of je wel weet waarop je stemt zou wel goed zijn. Ik lees van het gros van de partijen waarop ik mogelijk wil stemmen het partijprogramma en baseeer vervolgens daar mijn keuze op.
Maar een groot deel (het gros?) van de mensen beantwoord wat "one-liner" vragen, zonder context en uitleg hoe die partij dit wil oplossen, en stemt vervolgens braaf wat er komt uitrollen. Of stemt op partij X omdat ze dit altijd doen, hun ouders dit deden en ook opa/oma al decennia braaf op die partij stemde....
Ik verwacht niet dat dit de 'kwaliteit' doet verbeteren. Volwassenen zijn al zeer beinvloedbaar, laat staan een beginnende puber. Wel denk ik dat er op scholen meer aandacht mag zijn voor dit, misschien dat ze dan vandaaruit de discussie mee kunnen nemen naar huis, voor aan de keukentafel.Proton_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
En dan? Telt mijn stem dan 2x meer dan een stem van iemand met een IQ van 110 en 4x meer dan die van iemand met een IQ van 80 omdat die van mij 143 is? Of krijg ik ook nog een aftrek omdat ik zware dyslexie heb?
In plaats van barrières opwerpen denk ik dat we beter af zijn met uitgebreider voorlichting. Dan blijft het een keuze.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
@Boerenlater
@TheBrut3
Ik vind een IQ test om te mogen stemmen sowieso geen goed plan maar de vraag is ook wat je dan wilt meten. Er zijn genoeg mensen met een voldoende hoog IQ die toch de moeite niet nemen om zich goed te verdiepen in de handel en wandel van de politiek. En naast IQ heb je ook nog EQ. Moet dat ook meespelen? Vraag is überhaupt of een standaard IQ test het vermogen om logisch na te denken over politieke keuzes goed meet.
@TheBrut3
Ik vind een IQ test om te mogen stemmen sowieso geen goed plan maar de vraag is ook wat je dan wilt meten. Er zijn genoeg mensen met een voldoende hoog IQ die toch de moeite niet nemen om zich goed te verdiepen in de handel en wandel van de politiek. En naast IQ heb je ook nog EQ. Moet dat ook meespelen? Vraag is überhaupt of een standaard IQ test het vermogen om logisch na te denken over politieke keuzes goed meet.
[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 07-06-2024 14:11 ]
Begin hier ook wel voor te voelen. De uitslag wordt nu duidelijk gekleurd doordat burgers met minder of geen affiniteit met de EU niet gaan stemmen.TheBrut3 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:08:
[...]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is hetzelfde als iemand die niet van lezen houdt te dwingen te stemmen voor de NS publieksprijs. Als mensen het niet interessant vinden moeten we proberen ze voor te lichten maar als ze dan nog steeds niet willen: laat ze lekker.alexbl69 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Begin hier ook wel voor te voelen. De uitslag wordt nu duidelijk gekleurd doordat burgers met minder of geen affiniteit met de EU niet gaan stemmen.
Dat is dus een bewuste keuze om geen invloed te hebben. Ik zou niet weten waarom de mening van mensen die niet eens het minimum aan democratische participatie kunnen opbrengen zou moeten meewegen.alexbl69 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Begin hier ook wel voor te voelen. De uitslag wordt nu duidelijk gekleurd doordat burgers met minder of geen affiniteit met de EU niet gaan stemmen.
Minderjarigen laten stemmen lijkt me geen goed idee. Ik vind 18 al laag eigenlijk...Proton_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
Je zou ook kunnen stellen dat de overheid meer moet doen om te laten zien wat de EU voor ons land betekent. In Frankrijk zie je overal EU-vlaggen en bij grote projecten staat er vaak een bord dat de EU meefinanciert. In NL worden we maar weinig herinnerd aan wat voor voordelen het lidmaatschap geeft. Alleen een stelletje azijnpissers die aangeven dat ze last hebben van Brussel.alexbl69 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
[...]
A'dam PVOutput
Nvm.
[ Voor 110% gewijzigd door epo op 08-06-2024 19:31 ]
Als de weerzin tegen de EU onvoldoende is om de moeite te nemen op een anti-EU partij te stemmen, zit die antipathie niet heel diep, en komt de mening dus afdoende tot uiting als die groep niet komt opdagen.
Het gaat er om dat iedereen die WIL stemmen ook de KANS heeft om te gaan stemmen; het is imho belangrijker dat er voldoende stemlokalen zijn; dan dat je iedereen dwingt om zich daar te komen melden.
Het gaat er om dat iedereen die WIL stemmen ook de KANS heeft om te gaan stemmen; het is imho belangrijker dat er voldoende stemlokalen zijn; dan dat je iedereen dwingt om zich daar te komen melden.
Wat dacht je van een multiplechoice toets met kennisvragen over de verkiezingsprogramma's en actuele politieke vraagstukken. Vervolgens krijgt iedere stem een weegfactor mee op basis van het aantal goede antwoorden.
[ Voor 31% gewijzigd door Gebanned op 07-06-2024 17:01 ]
Dan doe je wel de aanname dat deze mensen de gevolgen compleet inzien, het beste met de wereld/Europa/Nederland voorhebben en zichzelf voldoende verdiepen in alle programma’s, wetenschap en gevolgen om een weloverwogen keuze te maken.MazeWing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:48:
Maar zonder gekheid, een intelligentietest zou, los van het feit dat het discriminatie is, oneerlijk zijn aangezien er ook een boel mensen zijn die misschien niet vooraan in de rij stonden met het uitdelen hiervan maar wel iedere dag hard werken en prima hun bijdrage leveren aan dit land. Het zou absurd zijn om die mensen buiten te sluiten.
Oh nee, dat doen ‘intellectuele’ mensen ook niet.
Met de huidige wind in de westerse wereld is wel duidelijk wie met de gebakken peren zitten: onze kinderen en kleinkinderen. Milieukwesties zijn lastig want ‘kost duur’. Dan maar voor de te verbeelden kortetermijnwinsten gaan en grootschalige controles uitvoeren op mensen a la chat control.
Het verbaast mij ook nog steeds dat mensen op de vvd blijven stemmen. Zijn mensen blind geweest de afgelopen 10 jaar? Hoeveel schandalen en problemen voorkomen hadden kunnen worden met een capabelere partij/regering. Maar nee, men beschermt het eigen hachje. Zoals je merkt: ik ben flink teleurgesteld
[ Voor 11% gewijzigd door Orangelights23 op 07-06-2024 17:45 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Op zich snap ik dat weer wel. Ondanks dat er best wel wat schandalen zijn geweest is het aantal mensen dat daar door getroffen is niet zo groot. Ik ken best wel veel mensen, maar ik ken niemand persoonlijk die door de schandalen getroffen zijn. Dat maakt het voor heel veel mensen toch abstract en ver van hun bed. Daarnaast zijn veel van de schandalen behoorlijk onafhankelijk van welke partij het grootste is. De gaswinning in Groningen is door de PvdA gestart (lang geleden) waar de gevolgen zichtbaar werden toen VVD eindelijk een keer de grootste was. Het toeslagenschandaal komt voort uit een wet die kamerbreed werd gesteund. Als Wilders of TImmermans (of voorgangers) de grootste waren geweest hadden zij door het stof moeten kruipen.Orangelights23 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Het verbaast mij ook nog steeds dat mensen op de vvd blijven stemmen. Zijn mensen blind geweest de afgelopen 10 jaar? Hoeveel schandalen en problemen voorkomen hadden kunnen worden met een capabelere partij/regering. Maar nee, men beschermt het eigen hachje. Zoals je merkt: ik ben flink teleurgesteldniet verbaasd overigens.
Als de maatstaf voor winnen of verliezen is wie de grootste is klopt dat natuurlijk ook gewoon. Inzet voor beide partijen was om de grootste te worden.Auredium schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:17:
De media berichtgeving hekelt mij wel enigszins. GL/PvdA is gezakt met 1 zetel en PVV is gestegen met 6 zetels naar 7 en toch wordt gedaan alsof PVV de verliezer is.
Als PSV volgend jaar 1e wordt met 80 punten (ipv de 91 van dit jaar) en Ajax wordt tweede met 70 punten (ipv de 56 van dit jaar), dan is PSV toch gewoon landskampioen geworden. Ondanks dat het minder is dan dit jaar. Meer of minder zetels krijgen is niet zo relevant. Het gaat erom wat je nu hebt. Met eerdere uitslagen kan je niks. PVV krijgt niet meer te vertellen omdat ze 6 zetels gegroeid zijn. Ze krijgen iets te vertellen omdat ze 7 zetels hebben.
Maar PSV (GLPVDA) bestaat niet uit Jong PSV (GL) en FC Eindhoven (PVDA) welke zichzelf uiteindelijk in de Champions League opsplitsen tot 2 verschillende teams (S&D en Groenen). Ajax (PVV) blijft in de Champions League wel 1 groep (ID).Frame164 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:53:
Als PSV volgend jaar 1e wordt met 80 punten (ipv de 91 van dit jaar) en Ajax wordt tweede met 70 punten (ipv de 56 van dit jaar), dan is PSV toch gewoon landskampioen geworden. Ondanks dat het minder is dan dit jaar. Meer of minder zetels krijgen is niet zo relevant. Het gaat erom wat je nu hebt. Met eerdere uitslagen kan je niks. PVV krijgt niet meer te vertellen omdat ze 6 zetels gegroeid zijn. Ze krijgen iets te vertellen omdat ze 7 zetels hebben.
Man wat gaat die vergelijking mank. Eigenlijk hebben S&D en Groenen gewoon ieder 4 zetels, terwijl ID er 7 heeft.
Het gaat er niet om of je de fout gemaakt hebt. Het gaat er om wat je doet op het moment dat je de fout ontdekt.Frame164 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:47:
[...]
De gaswinning in Groningen is door de PvdA gestart (lang geleden) waar de gevolgen zichtbaar werden toen VVD eindelijk een keer de grootste was. Het toeslagenschandaal komt voort uit een wet die kamerbreed werd gesteund. Als Wilders of TImmermans (of voorgangers) de grootste waren geweest hadden zij door het stof moeten kruipen.
Verwijten dat de gaswinning is gestart lijkt me sowieso onzin maar het lijkt me overduidelijk wie er gefaald op het moment dat de schade duidelijk werd. En waar Asscher bleef zitten voor zijn rol in het toeslagenschandaal bleven veel grotere schuldigen gewoon zitten
Ik denk dat blijven stemmen op een bepaalde partij vooral een "gebrek aan een betere partij" is. Je kunt natuurlijk wel stemmen op een nieuwe (populistische) partij maar ook daar is inmiddels van gebleken dat het een komen en gaan van dit soort partijen is.
Wat dat betreft snap ik het dus wel dat je op een VVD of PVDA stemt ondanks dat deze partijen op bepaalde.punten de plank aardig mis hebben geslagen.
Wat dat betreft snap ik het dus wel dat je op een VVD of PVDA stemt ondanks dat deze partijen op bepaalde.punten de plank aardig mis hebben geslagen.
Scheelt ook dat als je ze ondersteboven hangt, niemand er aanstoot aan neemt.ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:51:
[...]
Je zou ook kunnen stellen dat de overheid meer moet doen om te laten zien wat de EU voor ons land betekent. In Frankrijk zie je overal EU-vlaggen en bij grote projecten staat er vaak een bord dat de EU meefinanciert. In NL worden we maar weinig herinnerd aan wat voor voordelen het lidmaatschap geeft. Alleen een stelletje azijnpissers die aangeven dat ze last hebben van Brussel.
Beter gaan we een maximum leeftijd instellenBananenplant schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:46:
[...]
Minderjarigen laten stemmen lijkt me geen goed idee. Ik vind 18 al laag eigenlijk...
Let op:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.