Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Frame164 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:53:
[...]
Het wordt tijd dat politici die met dat soort argumenten komen eens keihard worden aangepakt door hun politieke tegenstanders. Nederland (en alle andere EU landen) zijn allemaal akkoord gegaan met EU directives. Dan moet je niet later gaan zeuren. Dan had je gewoon eerder niet akkoord moeten gaan.
Als het in de EU nou allemaal zuiver op de graad zou zijn zou dit kloppen, maar je weet zelf ook dat dat niet zo is.

Het is wealen en dealen. Als jij punt A voor elkaar wilt krijgen, moet je op punt B toegeven. Dat spel is inmiddels zo fijnmazig dat je echt niet meer kunt stellen dat 'we' (wie is die we overigens? de burger heeft geen enkele rechtstreekse zeggenschap) met alles wat er nu speelt akkoord zijn gegaan.

De EU verandert (en wil nog verder veranderen) naar een samenwerkingsverband dat veel verder gaat en veel meer bevoegdheden heeft dan waar bijna alle lidstaten bij toetreding voor getekend hebben.

De besluitvorming is één grote janboel geworden. Waarbij politici inderdaad ook landelijk falen afschuiven op Brussel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
alexbl69 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:53:
Dat spel is inmiddels zo fijnmazig dat je echt niet meer kunt stellen dat 'we' (wie is die we overigens? de burger heeft geen enkele rechtstreekse zeggenschap) met alles wat er nu speelt akkoord zijn gegaan.
Dat klopt, maar de NL regering (bij monde van de Raad van Ministers) wel. De NL regering heeft op veel dossiers zelfs vetorecht Als Nederlandse regeringspartij zeggen dat "iets moet van Europa" betekent eigenlijk "ik vond het niet belangrijk genoeg ten opzichte van de andere onderhandelpunten."

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:31:
Ik ben benieuwd naar de uitslagen van de Europese verkiezingen maar verwacht al dat het vergelijkbaar is met wat er in Nederland gebeurde; een onverwacht grote groei van extreem rechts. Het volk vlucht naar populisme omdat het zich totaal niet gehoord voelt. In plaats van te focussen op het neerpraten van deze populistische partijen zou ik mij eens achter de oren gaan krabben waar dit groeiende onrust vandaan komt. Als je volks vertegenwoordiger bent en het volk zich niet vertegenwoordigd voelt doe je iets goed fout.
Ik ben een beetje klaar met deze slachtofferrol van het "volk". In Nederland had het "volk" de afgelopen verkiezingen kunnen stemmen op diverse partijen van allerlei allooi die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid hebben gedragen maar men koos voor de club die banden heeft met fascisten, de rechtsstaat ter discussie stelt, de vrije pers hekelt, mensen beledigt en dictatoriale regimes adoreert. Dit nadat het tien jaar een premier in het zadel hield die van alles en nog wat beloofde maar er in de praktijk zat voor de multinationals. Ondertussen is dat "volk" nu blij met een kabinet dat voor het overgrote deel bestaat uit de stromingen die al decennia ons beleid bepalen (christendemocraten, neoliberalen en boeren). Dus wellicht kan het "volk" ook eens in de spiegel kijken en zich afvragen hoe het in de praktijk allemaal werkt.

Het "volk" bestaat ook helemaal niet. Het is een door populisten verzonnen tegenstelling, een gevaarlijke tegenstelling want het suggereert dat je er niet bij zou horen als je anders denkt dan zij. Het is een voedingsbodem voor opkomend fascisme en nationalisme.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:53:
[...]

De besluitvorming is één grote janboel geworden. Waarbij politici inderdaad ook landelijk falen afschuiven op Brussel.
Het is voor veel mensen onduidelijk omdat je drie beslissingsorganen hebt: de commissie, de regeringsleiders en het parlement. Maar de kiezer vertikt het natuurlijk ook zich te verdiepen en wordt tegelijk ook vaak verkeerd geïnformeerd. Dan wordt de suggestie gewekt dat een besluit ligt bij het parlement of de commissie terwijl het uiteindelijk door de regeringsleiders genomen is, waar Nederland ook nog gewoon een veto heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
D-e-n schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Het is voor veel mensen onduidelijk omdat je drie beslissingsorganen hebt: de commissie, de regeringsleiders en het parlement. Maar de kiezer vertikt het natuurlijk ook zich te verdiepen en wordt tegelijk ook vaak verkeerd geïnformeerd. Dan wordt de suggestie gewekt dat een besluit ligt bij het parlement of de commissie terwijl het uiteindelijk door de regeringsleiders genomen is, waar Nederland ook nog gewoon een veto heeft.
Heb de indruk dat die onduidelijkheid 'by design' is. Degenen die dit bedacht hebben wisten natuurlijk dondersgoed hoe ver de aandachtspanne van de gemiddelde burger reikt. En nu zitten we met een construct waarbij eigenlijk niemand direct verantwoordelijk is en ieder individu en elke institutie zich kan verschuilen achter en wijzen naar tig bestuurslagen en een steeds verder uitdijende bureaucratie.

Moet een heerlijke positie zijn om zo te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Heb de indruk dat die onduidelijkheid 'by design' is. Degenen die dit bedacht hebben wisten natuurlijk dondersgoed hoe ver de aandachtspanne van de gemiddelde burger reikt. En nu zitten we met een construct waarbij eigenlijk niemand direct verantwoordelijk is en ieder individu en elke institutie zich kan verschuilen achter en wijzen naar tig bestuurslagen en een steeds verder uitdijende bureaucratie.

Moet een heerlijke positie zijn om zo te kunnen werken.
Dat klinkt als een complot en dat is het natuurlijk niet. Het is een samenloop van omstandigheden gedurende jaren en jaren waarbij het ook weer gaat om tegengestelde belangen van de diverse landen.

Want wat zou je willen dan? Een "normale" parlement vs commissie verhouding zoals we die kennen van de afzonderlijke landen? Maar waar gaan de regeringsleiders dan nog over? Iets zegt me dat jij en het merendeel van de kiezers (en ikzelf hoor daar ook bij) dat absoluut niet zouden willen. Want dan is het gewoon de meerderheid die bepaalt en heeft ons land meer dan nu het geval is besluiten maar te slikken.

Daarom hebben de regeringsleiders ook een veto op bepaalde onderwerpen. Daarom liggen die ook niet bij de commissie of het parlement. Als ze voelen dat ze iets niet kunnen verkopen "thuis" kunnen ze er voor gaan liggen en een andere oplossing eisen. Waarom denk je dat het zo gruwelijk lang duurde voordat er een akkoord was over asiel? Dat was omdat ieder land vooral het eigen straatje wil schoon vegen. Het zal Meloni aan de reet roesten dat vluchtelingen doorreizen naar West Europa, het zal de VVD een rotzorg zijn dat ze Italië met al die bootjes geconfronteerd wordt. Daarom werkt de houding van het komende kabinet in the end ook averechts als je naar het totaalplaatje kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Want wat zou je willen dan? Een "normale" parlement vs commissie verhouding zoals we die kennen van de afzonderlijke landen? Maar waar gaan de regeringsleiders dan nog over? Iets zegt me dat jij en het merendeel van de kiezers (en ikzelf hoor daar ook bij) dat absoluut niet zouden willen. Want dan is het gewoon de meerderheid die bepaalt en heeft ons land meer dan nu het geval is besluiten maar te slikken.
We zijn het vaak oneens, maar niet hierover. Elke keer als ik mensen weer los zie gaan dat de EU niet voldoende democratisch is, vraag ik me ook af of die mensen zich realiseren dat wanneer we gewoon Europa breed een Europarlement gaan kiezen die niet als in Nederland onder de streep het voor het zeggen heeft, het betekend dat Nederland zo goed als niks meer heeft in te brengen qua beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Klopt, dat wil ik ook niet, maar daar is waar de EU mijns inziens dus te ver in gaat.

De EGKS/EEG/EG/EU is begonnen als een samenwerkingsverband op diverse terreinen, en daar is de democratische besluitvorming ook op ingericht. We hevelen echter steeds meer bevoegdheden over naar de EU, waardoor dit construct niet meer afdoende is.

Sommigen zien zelfs graag Europese belastingen en een Europees leger, zich niet realiserend dat daar geen adequate democratische controle op is, en er ook geen draagvlak (waaronder jezelf dus) is om de benodigde soevereiniteit af te staan.

De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de EU rap bepaalde competenties weer terug moeten geven aan de (wel democratisch gecontroleerde) lidstaten, waardoor dit deficit weer gerepareerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dat klinkt als een complot en dat is het natuurlijk niet. Het is een samenloop van omstandigheden gedurende jaren en jaren waarbij het ook weer gaat om tegengestelde belangen van de diverse landen.

Wat is het verschil met hoe het in Nederland gaat? Drente heeft ook niets te vertellen in vergelijking met Noord- en Zuid-Holland. Jij gaat er eigenlijk al bij voorbaat vanuit dat de anderen per definitie iets anders willen dan Nederland maar de meeste landen hebben dezelfde belangen. Hoe vaak heeft Nederland (als enige) het vetorecht moeten gebruiken om iets wat alleen nadelig was voor Nederland te stoppen? De enige die ik zo snel kan bedenken was tegen maatregelen om belastingparadijzen als Nederland aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Frame164 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Wat is het verschil met hoe het in Nederland gaat? Drente heeft ook niets te vertellen in vergelijking met Noord- en Zuid-Holland. Jij gaat er eigenlijk al bij voorbaat vanuit dat de anderen per definitie iets anders willen dan Nederland maar de meeste landen hebben dezelfde belangen. Hoe vaak heeft Nederland (als enige) het vetorecht moeten gebruiken om iets wat alleen nadelig was voor Nederland te stoppen? De enige die ik zo snel kan bedenken was tegen maatregelen om belastingparadijzen als Nederland aan te pakken.
Vraag je nu wat ik denk of wat ik wil? Ik denk dat veruit de meeste inwoners, in elk geval in de traditionele EU landen, graag willen dat bepaalde verantwoordelijkheden blijven liggen bij de landen zelf. Een echt "Verenigde Staten van Europa" lijkt me een heilloze weg omdat mensen zich vooral Nederlander of Fransman voelen en geen Europeaan. Misschien verandert dat ooit maar voor de troepen uitlopen lijkt me niet verstandig.

Tegelijk kun je niet één markt vormen als de regels overal anders zijn. Als Franse bedrijven iets anders mogen maken dan Nederlandse bedrijven is dat valse concurrentie en dat wil je natuurlijk niet. Dus logisch dat er dan uniforme regels zijn die Europees worden vastgesteld. Hetzelfde geldt voor de belastingontwijking. Ik vind het prima als Europa Nederland "dwingt" om niet meer vals te spelen.

Maar er zijn wat mij betreft ook terreinen waar Europa zich niet mee zou moeten bemoeien. Landen zouden zelf moeten weten hoe ze hun zorg of OV willen inrichten. Daar spelen vooral lokale belangen, het zijn voorzieningen voor de burger ter plaatse. Niet alles hoeft een "markt" te zijn en al helemaal geen Europese markt. Daar schiet Europa nog wel eens in door. Je wilt daar geen race to the bottom, iets wat we nu ook zien bij de arbeidsmigratie maar dat is weer een onderwerp op zich.

@alexbl69
Maar waar zou Europa zich concreet dan niet meer mee moeten bemoeien? Want de ouderwetse EG klinkt aantrekkelijk maar in de praktijk is dat niet zo volgens mij. Het is niet zwart wit.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
alexbl69 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:47:
Sommigen zien zelfs graag Europese belastingen en een Europees leger, zich niet realiserend dat daar geen adequate democratische controle op is, en er ook geen draagvlak (waaronder jezelf dus) is om de benodigde soevereiniteit af te staan.

De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de EU rap bepaalde competenties weer terug moeten geven aan de (wel democratisch gecontroleerde) lidstaten, waardoor dit deficit weer gerepareerd wordt.
De soevereiniteit ve lidstaat die (deels) overgaat naar Europa komt in ruil voor het recht op invloed binnen Europa. Dat de directe democratische invloed deels minder wordt lijkt me een logisch gevolg van de grotere aantallen inwoners. Dat kun je zien als een nadeel. Tegelijk zijn er ook voordelen, elk lidstaat alleen een eigen leger met eigen regels en wetten maakt het lastiger om samenhangend te opereren. En een Europees leger kan ook naast een eigen leger, zou je zeggen.

Of neem de Single European Sky, ieder lidstaat moet ook dan verantwoordelijkheden voor vliegverkeer afstaan maar in ruil voor grotere capaciteit en veiligheid. Of treinvervoer binnen Europa dat nu wordt gehinderd bij zeg maar elke grensovergang.

Mij lijkt een groter probleem is dat kwaadwillende lidstaten het proces kunnen frustreren, zie Orban. Ik zou graag zien dat daar iets effectiefs tegen gevonden wordt zeker in het licht van overdracht van cruciale delen van onze soevereiniteit.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
D-e-n schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Vraag je nu wat ik denk of wat ik wil? Ik denk dat veruit de meeste inwoners, in elk geval in de traditionele EU landen, graag willen dat bepaalde verantwoordelijkheden blijven liggen bij de landen zelf. Een echt "Verenigde Staten van Europa" lijkt me een heilloze weg omdat mensen zich vooral Nederlander of Fransman voelen en geen Europeaan. Misschien verandert dat ooit maar voor de troepen uitlopen lijkt me niet verstandig.

Tegelijk kun je niet één markt vormen als de regels overal anders zijn. Als Franse bedrijven iets anders mogen maken dan Nederlandse bedrijven is dat valse concurrentie en dat wil je natuurlijk niet. Dus logisch dat er dan uniforme regels zijn die Europees worden vastgesteld. Hetzelfde geldt voor de belastingontwijking. Ik vind het prima als Europa Nederland "dwingt" om niet meer vals te spelen.

Maar er zijn wat mij betreft ook terreinen waar Europa zich niet mee zou moeten bemoeien. Landen zouden zelf moeten weten hoe ze hun zorg of OV willen inrichten. Daar spelen vooral lokale belangen, het zijn voorzieningen voor de burger ter plaatse. Niet alles hoeft een "markt" te zijn en al helemaal geen Europese markt. Daar schiet Europa nog wel eens in door. Je wilt daar geen race to the bottom, iets wat we nu ook zien bij de arbeidsmigratie maar dat is weer een onderwerp op zich.

@alexbl69
Maar waar zou Europa zich concreet dan niet meer mee moeten bemoeien? Want de ouderwetse EG klinkt aantrekkelijk maar in de praktijk is dat niet zo volgens mij. Het is niet zwart wit.
Je geeft zelf al een aantal goede voorbeelden (zorg, OV), maar er zijn er veel meer. Zo is het weliswaar wenselijk dat bijvoorbeeld onze hoge hypotheken gedempt worden, maar is het door de afhankelijkheid die we hebben gecreëerd niet realistisch dat het tempo daarvan door de EU wordt bepaald. Toch bemoeit men zich er maar wat graag mee.

Of ook een 'mooi' voorbeeld: het verbod op de pulsvisserij dat nu volgens wetenschappelijk onderzoek zelfs in strijd is met de eigen Europese doelstellingen. Door de niet functionerende Europese besluitvorming heeft (met name Frans) gelobby ervoor gezorgd dat dit verbod er toch kwam.

Daarnaast ben ik van mening dat het niet werkbaar is dat er steeds meer universele wetgeving komt voor landen met nog steeds grote verschillen, zowel economisch, maatschappelijk als qua inrichting. Vind het niet realistisch dat een zeer dichtbevolkt land als Nederland met dezelfde milieuregels te maken krijgt als het (relatief) dunbevolkte Spanje. Dat wij noodgedwongen een hele lappendeken aan Natura-2000 gebieden hebben waardoor praktisch ons hele land op slot zit terwijl een Duitsland of Frankrijk een groot natuurgebied kan aanwijzen om vervolgens ergens anders ongestoord verder te kunnen bouwen. Vind het vreemd dat als we zogenaamd één Europa zijn juist deze problematiek weer wel binnen de landsgrenzen moet worden opgelost, en we geen ruimte mogen 'lenen' van Duitsland waardoor we verder kunnen.

Ook op dit dossier is het nog meer de ondoorzichtige en ondemocratische besluitvorming die me zorgen baart. Er is geen enkel openbaar debat over hoe deze en andere besluiten tot stand komen. Er zijn enkel de nachtelijke marathonsessies waarbij de regeringsleider die als eerste moe wordt het meeste in dient te binden.

Maar nog belangrijker dan alles wat er al besloten is, is het om voorlopig even een pas op de plaats te maken. Vind het zogezegd zeer onwenselijk en zelfs gevaarlijk dat er zonder deugdelijk functionerend bestuur (waarbij ook verantwoording wordt afgelegd) een Europese defensie zou worden opgetuigd. Of er Europese belastingen zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
mekkieboek schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Of neem de Single European Sky, ieder lidstaat moet ook dan verantwoordelijkheden voor vliegverkeer afstaan maar in ruil voor grotere capaciteit en veiligheid. Of treinvervoer binnen Europa dat nu wordt gehinderd bij zeg maar elke grensovergang.
Dit lijkt me bij uitstek een onderwerp dat ook door de lidstaten onderling (dus niet onder regie van de EU) geregeld zou moeten worden. Het is toch ook wenselijk dat niet EU-staten als het VK en Zwitserland hieraan mee doen?
Mij lijkt een groter probleem is dat kwaadwillende lidstaten het proces kunnen frustreren, zie Orban. Ik zou graag zien dat daar iets effectiefs tegen gevonden wordt zeker in het licht van overdracht van cruciale delen van onze soevereiniteit.
Eens. Maar juist op dit punt functioneert de EU dan ook totaal niet. Juist op het moment dat je tezamen een vuist zou moeten/kunnen maken zijn er steeds weer de slappe knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
alexbl69 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:04:
Eens. Maar juist op dit punt functioneert de EU dan ook totaal niet. Juist op het moment dat je tezamen een vuist zou moeten/kunnen maken zijn er steeds weer de slappe knieën.
Nou ja 'totaal niet' is overdreven maar het kost wel energie, tijd en extra geld. Een vuist kunnen maken, ja dat zou mooi zijn. Al heeft elk voordeel zijn nadeel, als een veto van een lidstaat niet meer zou kunnen dan leveren álle lidstaten weer stukje democratische invloed in, dusja.

Een schaars veto quotum per een of ander tijdvak zou wel mooi zijn geweest.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:03
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:31:
Ik ben benieuwd naar de uitslagen van de Europese verkiezingen maar verwacht al dat het vergelijkbaar is met wat er in Nederland gebeurde; een onverwacht grote groei van extreem rechts. Het volk vlucht naar populisme omdat het zich totaal niet gehoord voelt. In plaats van te focussen op het neerpraten van deze populistische partijen zou ik mij eens achter de oren gaan krabben waar dit groeiende onrust vandaan komt. Als je volks vertegenwoordiger bent en het volk zich niet vertegenwoordigd voelt doe je iets goed fout.
Eén scenario waar ik rekening mee houdt is dat radicaal rechts dit keer de gang naar de stembus weet te vinden. Voorheen werd de afkeer van de overheid en Europa vooral kenbaar gemaakt door de verkiezingen te negeren. Inmiddels wordt er alles aan gedaan om duidelijk te maken dat je meer bereikt door deze van binnenuit te ontmantelen, dus door juist wél te gaan stemmen.

Verder sluit ik me aan bij @D-e-n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cid Highwind schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Eén scenario waar ik rekening mee houdt is dat radicaal rechts dit keer de gang naar de stembus weet te vinden. Voorheen werd de afkeer van de overheid en Europa vooral kenbaar gemaakt door de verkiezingen te negeren. Inmiddels wordt er alles aan gedaan om duidelijk te maken dat je meer bereikt door deze van binnenuit te ontmantelen, dus door juist wél te gaan stemmen.

Verder sluit ik me aan bij @D-e-n.
Is dat dan "radicaal rechts die de gang naar de stembus weet te vinden"? Of een groep ontevreden stemmers die radicaal rechts stemmen om hun onvrede te uiten? Overtuiging vs geloven in sprookjes zeg maar...

Ik zweef een beetje tussen "laat ze maar falen" en weten dat het er allemaal niet beter van wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
MikeyMan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Is dat dan "radicaal rechts die de gang naar de stembus weet te vinden"? Of een groep ontevreden stemmers die radicaal rechts stemmen om hun onvrede te uiten?
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Ik lees net een aardige: Stemmen is zoals tanden poetsen. Als je het niet doet, wordt het bruin.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
@alexbl69
In mijn herinnering hebben we die Natura gebieden zelf aangewezen. En dat is bij wel meer zaken zo: de lidstaten mogen zelf invulling geven aan de regels. Maar dan moeten ze zich uiteindelijk wel aan die eigen regels houden.

Overigens: met name BBB schermt altijd met die Natura gebieden maar het is wat mij betreft vooral een excuus om niks te hoeven doen. Terwijl ook zonder die indeling, ook zonder Europa, er tig redenen zijn om af te stappen van de intensieve landbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
alexbl69 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Daarnaast ben ik van mening dat het niet werkbaar is dat er steeds meer universele wetgeving komt voor landen met nog steeds grote verschillen, zowel economisch, maatschappelijk als qua inrichting. Vind het niet realistisch dat een zeer dichtbevolkt land als Nederland met dezelfde milieuregels te maken krijgt als het (relatief) dunbevolkte Spanje. Dat wij noodgedwongen een hele lappendeken aan Natura-2000 gebieden hebben waardoor praktisch ons hele land op slot zit terwijl een Duitsland of Frankrijk een groot natuurgebied kan aanwijzen om vervolgens ergens anders ongestoord verder te kunnen bouwen. Vind het vreemd dat als we zogenaamd één Europa zijn juist deze problematiek weer wel binnen de landsgrenzen moet worden opgelost, en we geen ruimte mogen 'lenen' van Duitsland waardoor we verder kunnen.
Je kunt het er mee oneens zijn, maar dan had Nederland (en wellicht andere landen) er niet mee in moeten stemmen dat het zo geregeld werd. Alles wat nu zogenaamd "tegen" Nederland is, zijn allemaal zaken waar we zelf voor hebben gestemd. En dan is het wel zo netjes om er gewoon aan te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Frame164 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Je kunt het er mee oneens zijn, maar dan had Nederland (en wellicht andere landen) er niet mee in moeten stemmen dat het zo geregeld werd. Alles wat nu zogenaamd "tegen" Nederland is, zijn allemaal zaken waar we zelf voor hebben gestemd. En dan is het wel zo netjes om er gewoon aan te voldoen.
Sowieso staat de argumentatie nogal op losse schroeven. Meer uitzonderingen voor individuele landen toestaan, gaat er juist voor zorgen dat er nog minder voor elkaar wordt gekregen.

Neem het voorbeeld van pulsvissen. In het aangehaalde artikel wordt al aangegeven waarom meer uitzonderingen niet gaan helpen:
Bovendien verandert de politieke samenstelling van het Europarlement na de Europese verkiezingen van komende week. „Maar het moet je uiteindelijk wel gegund worden. Het gaat om een politieke afweging, want het pulsvissen is in het Europees Parlement afgeschoten door vooral de Fransen. En als ik zie dat daar het nationalisme aan het toenemen is, dan is dat maar zeer de vraag of het er doorheen komt.’’
Een uitzondering wil je om jezelf een voordeel te verschaffen, maar onder de streep benadeel je daar altijd weer een ander mee. Met pulsvissen zit je de traditionele vissers in de weg. Met een uitzondering op migratie zadel je overige landen op met jouw deel van de af te handelen stroom. Met een uitzondering op milieumaatregelen haal je als EU de doelen niet, of stroomt / waait jouw vervuiling gewoon de grens over.

Voor sommigen is de EU enkel goed om boeren te subsidiëren en het op vakantie gaan makkelijker en goedkoper te maken. De realiteit is dat je soms gewoon compromissen moet maken om samen sterk te kunnen staan en de beoogde doelen te halen. Als de doelen je niet bevallen kan dat natuurlijk ook zo zijn, ook dat is een potentieel nadeel van een democratie.

Het is net als een huwelijk, alleen is het bij de golddiggers nog niet aangekomen dat er geen alimentatieregeling op van toepassing is :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Cid Highwind schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Sowieso staat de argumentatie nogal op losse schroeven. Meer uitzonderingen voor individuele landen toestaan, gaat er juist voor zorgen dat er nog minder voor elkaar wordt gekregen.

Neem het voorbeeld van pulsvissen. In het aangehaalde artikel wordt al aangegeven waarom meer uitzonderingen niet gaan helpen:

[...]

Een uitzondering wil je om jezelf een voordeel te verschaffen, maar onder de streep benadeel je daar altijd weer een ander mee. Met pulsvissen zit je de traditionele vissers in de weg. Met een uitzondering op migratie zadel je overige landen op met jouw deel van de af te handelen stroom. Met een uitzondering op milieumaatregelen haal je als EU de doelen niet, of stroomt / waait jouw vervuiling gewoon de grens over.
De 'nee' vanuit Frankrijk had nog een andere, politieke oorzaak: https://nos.nl/artikel/23...el-om-pulsvisvergunningen

Nederland misbruikte bewust het onderzoek om keihard een concurrentiestrijd te starten met oa. Franse vissers. Hierbij werden veel te veel vergunningen uitgegeven. De facto heeft men geheel zelfstandig, op basis van het shotterm pleasen, een goed idee om zeep geholpen.

@alexbl69 de rest van je punten zijn ook twijfelachtig:

- natura2000 is door Nederland zelf aangewezen. Het land 'ligt op slot' omdat we zelf besloten alle regels te negeren. Regels waar ze zelf mee akkoord zijn gegaan
- niet-transparant: leg eens uit wat niet transparant is en wees aub. concreet. Je kunt plenaire vergaderingen trouwens bezoeken mocht je dat willen. Debatten en notulen zijn ook in te zien (https://www.europarl.europa.eu/plenary/nl/home.html)
(https://www.eumonitor.eu/...vik7m1c3gyxp/vh7tcwyjquu0) dit is dus precies waar deze verkiezingen om gaan: de poppetjes die er gaan zijn bij de plenaire vergaderingen.

Je komt met je bezwaren en teksten heel erg ongeïnformeerd over en ik vraag me af of je begrijpt hoe de EU werkt en waar deze verkiezingen over gaan. Ik heb namelijk sterk het gevoel van niet. Ga ook niet altijd af op of een land voor of tegen iets is of 'brussel legt op'. We zijn altijd akkoord gegaan met regelingen, dat is namelijk hoe de EU werkt. Als we als land verrast worden door iets wat 'brussel besloten heeft', dan hebben we zelf heel erg slecht ons werk gedaan.
(aanvulling: je bent daar ook echt niet de enige in. Hoed je voor heel wat partijen die de EU graag de schuld geven over vanalles en nog wat en informeer je grondig via oa. de sites van de EU zelf over hoe het werkt en wat wel en wat niet verantwoordelijkheden zijn. Het jammere in deze campagne is ook dat daar weinig uitleg over is vanuit de partijen zelf of dat het heel foute uitleg is).

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 03-06-2024 16:01 . Reden: aanvulling ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
polthemol schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:55:
[...]

- natura2000 is door Nederland zelf aangewezen. Het land 'ligt op slot' omdat we zelf besloten alle regels te negeren. Regels waar ze zelf mee akkoord zijn gegaan
Plus: Nederland scoort (zie ecologie topic) met afstand het slechtst. We zien gewoon terug wat we (zouden moeten) weten: intensieve landbouw en veeteelt laat flinke sporen na. Het is bizar om te denken dat de outlier die we zijn op gebied van export landbouw (2e van de wereld) we niet ergens anders als kosten terug zouden terugzien (vieste land van Europa).

Alleen als je echt de ballen verstand van ecologie hebt zou je totaal verrast kunnen zijn door de samenhang tussen die twee gegevens. Helaas lijkt het boerencohort (bestaande uit 90% gaspedaalboeren) en politici (bestaande uit loopjongens van de exportsector die van nota bene Europese subsidies leeft) het toch te lukken. Hemeltergend, deze aangeleerde onwetendheid.

De tijden van voedselschaarste zijn echt voorbij; we kunnen die subsidies beter gebruiken om een duurzaam soort landbouw economie op te tuigen dat integreert met het land en natuur zoals we dat nog hebben. Alleen een gaspedaalboer ziet tegenstellingen tussen zijn bedrijf en Natura2000 gebieden. En natuurlijk de exporteur/handelaar die de boer uitperst zonder dat die het door heeft...

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 03-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:01:
Dat wij noodgedwongen een hele lappendeken aan Natura-2000 gebieden hebben waardoor praktisch ons hele land op slot zit terwijl een Duitsland of Frankrijk een groot natuurgebied kan aanwijzen om vervolgens ergens anders ongestoord verder te kunnen bouwen.
Ik weet niet waar je dit idee vandaan hebt, maar het is aantoonbaar onjuist. Duitsland heeft een oppervlak van 350.000 km², ongeveer 9 keer zo groot als Nederland, maar ruim 31 keer zoveel Natura 2000 gebieden, die daarom gemiddeld ook een stuk kleiner zijn. Als percentage van het oppervlak ontlopen Nederland en Duitsland elkaar nauwelijks.

Frankrijk is qua oppervlak 13 keer zo groot als Nederland, en heeft "maar" 13% van het grondoppervlak aangewezen als Natura 2000, in 1354 natuurgebieden, dus zijn de natuurgebieden verhoudingsgewijs iets groter.

Duitsland en Frankrijk hebben verhoudingsgewijs een stuk minder bio-industrie. Dat is het belangrijke, doorslaggevende verschil. Woningbouw, verkeer, het veroorzaakt allemaal nauwelijks stikstofuitstoot. Dat die nu bovenmatig "gestraft" worden is de schuld van de Raad van State, die besloten heeft vergunningen te gebruiken als handhavingsmiddel, en de wetgever, die vooral niet de boeren voor het hoofd wil stoten.

Als boeren voor elk nieuw varkentje of koe een nieuwe vergunning aan zouden moeten vragen, waren ze allemaal in 2019 al failliet gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 03-06-2024 18:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
‘Verkiezingsdeelnemer NL Plan via omweg gefinancierd door Chinese Communistische partij’
De partij NL Plan, die donderdag deelneemt aan de Europese verkiezingen, zou via een omweg worden gefinancierd door de Chinese Communistische partij. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en Follow The Money (FTM). De partij, die zich op haar website een sociaal profiel aanmeet, streeft een pro-Chinese koers na, maar zou die alleen in Chineestalige media uiten. NL Plan spreekt onder meer van verzet „tegen de onderdrukking van China door de EU, de VS en andere westerse landen” en beweert als enige Nederlandse partij de „waarheid over China” te spreken.

Uit documenten en uitspraken van partijvertegenwoordigers die FTM en RTL in Chineestalige media opdiepte, blijkt dat NL Plan voor een deel gefinancierd wordt door organisaties die onderdeel zijn van het Verenigd Front, een Beijing-gezinde netwerkorganisatie.
De partij laat in haar politieke campagne in Nederland niets zien van haar pro-Chinese koers en zegt zich vooral te willen richten op jongeren en de wooncrisis
Het is bekende formule die je ook ziet in desinformatie/propaganda campagnes, legitimiteit en geloofwaardigheid is belangrijk om stemmen te kunnen trekken. De daadwerkelijke standpunten van een vijandelijke actor worden daarom vermengt of verborgen. Hierdoor lijkt het een bijzaak en een organisch ontstaan standpunt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
defiant schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:34:
‘Verkiezingsdeelnemer NL Plan via omweg gefinancierd door Chinese Communistische partij’

[...]

[...]

Het is bekende formule die je ook ziet in desinformatie/propaganda campagnes, legitimiteit en geloofwaardigheid is belangrijk om stemmen te kunnen trekken. De daadwerkelijke standpunten van een vijandelijke actor worden daarom vermengt of verborgen. Hierdoor lijkt het een bijzaak en een organisch ontstaan standpunt.
Maar welke kiezer interesseert dit nu daadwerkelijk? Als in, hoe groot is de kans dat ze überhaupt een zetel halen?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Bananenplant schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:27:
Maar welke kiezer interesseert dit nu daadwerkelijk? Als in, hoe groot is de kans dat ze überhaupt een zetel halen?
Het gaat om het principe. Andere partijen kunnen wel succesvol zijn met veel zetels, waarvan nog niet bekend is of ze gefinancierd worden. De grootste gepeilde partij in Vlaanderen had bijvoorbeeld ook Chinese connecties.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ook als er geen zetel behaald wordt, wordt er gedachtegoed verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
defiant schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:32:
[...]

De grootste gepeilde partij in Vlaanderen had bijvoorbeeld ook Chinese connecties.
Oh help :X 🐙 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik denk dat het doel niet is om de Nederlandse kiezer of het Europese beleid te beinvloeden, maar om krantenkoppen in China te kopen. Kok Kuen Chan is hier niet belangrijk, maar in een Chinese krant kun je hem opvoeren als "Europees politicus uit Nederland".

NL Plan deed ook al mee aan de Tweedekamerverkiezingen, en zegt zich specifiek te richten op Nederlanders met een Aziatische achtergrond. Het kan ook zijn dat de Chinese regering op een of andere manier invloed wil uitoefenen op de Chinese diaspora. Dat is een nogal diverse groep, mensen met een Chinese achtergrond hebben zich in Nederland gevestigd vanaf de jaren '20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
MikeyMan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Ook als er geen zetel behaald wordt, wordt er gedachtegoed verspreid.
Dat inderdaad. Als donderdag 0,5% op een partij stemt zijn dat toch al bijna 30.000 mensen in Nederland. En iedereen kent al gauw tientallen mensen goed to zeer goed, dus het bereik van die meningen is al gauw 300.000....1.000.000. Dan heb je weliswaar geen zetel maar als stemmer meer dan gemiddeld fanatiek zijn (en die aanname kan je wel doen bij dit soort niche partijen) bereik je toch veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
CDA en CU niet enthousiast over deelname NSC en BBB aan centrumrechtse Europese fractie
Het CDA en de ChristenUnie hebben bezwaren tegen een mogelijke toetreding van NSC en BBB bij de centrumrechtse EVP-fractie in het Europees Parlement. Beide partijen, die in Nederland in de coalitie gaan komen met PVV en VVD, doen voor het eerst mee aan de Europese verkiezingen en maken volgens peilingen kans op een of meerdere zetels. Zowel NSC en BBB heeft zich positief uitgesproken over aansluiting bij de christendemocratische fractie.

De partijen moeten dan wel tot de EVP-fractie worden toegelaten. CDA-lijsttrekker Tom Berendsen vindt de „eurosceptische of zelfs anti-Europese houding” beter passen bij de rechts-conservatieve ECR-fractie, waar ook de SGP en JA21 onderdeel van zijn, schrijft persbureau ANP. Anja Haga van de ChristenUnie vindt met name dat de BBB „meer afstand zal moeten nemen van extreemrechts” om toegelaten te worden tot de EVP-fractie.
Je ziet hier dezelfde dynamiek als bij de VVD, maar dan met andere partijen, de Europese fracties hebben niet dezelfde ideologische basis als de landelijk partijen. Het lijkt mij ook als ik zowel NSC als BBB heb gehoord over Europa dat ze ook niet thuis horen in de EVP fractie en eerder bij de ECR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

In het Europese parlement zit de VVD ook in dezelfde fractie als D66 terwijl ze in Nederland toch een ander beleid voorstaan. Tenminste, als de VVD niet uit de fractie wordt gezet.

Er zit natuurlijk ook wel een pijnpunt want ze kunnen zeggen we laten jullie niet toe maar daarmee zullen de fracties aan de rechterkant alleen maar groter worden.

Behalve naar partij probeer ik ook nog te kijken naar in welke fractie ze zitten in Europa. dat kan nog wel eens verrassend zijn namelijk.

We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat vind ik ook een beetje de lastigheid van die Europese verkiezingen. Je stemt op een partij met een programma. Die gaan vervolgens in een fractie zitten met een ander programma. Om te proberen daar een deel van voor elkaar te krijgen.

Maakt het dan nog heel veel uit of je D66 of VVD stemt?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 04-06-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Hmm, is er ook achter te komen welke partijen voor/tegen chat control zijn? Aangezien dat spook weer aan het opdoemen is... Piraten en leden van de Duitse FDP zijn tegen heb ik tot nu toe kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:06:
Dat vind ik ook een beetje de lastigheid van die Europese verkiezingen. Je stemt op een partij met een programma. Die gaan vervolgens in een fractie zitten met een ander programma. Om te proberen daar een deel van voor elkaar te krijgen.

Maakt het dan nog heel veel uit of je D66 of VVD stemt?
ja, want het aantal leden van D66 tov. de andere leden binnen die fractie heeft effect op wat de koers gaat worden van die fractie (en vice versa natuurlijk).

@Bananenplant de partijprogramma's al is het wel een risico als je voor single issues gaat stemmen, het kan zijn dat de rest van de standpunten van een partij absoluut niet overeenkomen met wat je wil.

Piratenpartij gaat zeker tegen zijn. Je kunt ook proberen te speuren hoe partijen eerder hebben gestemd, aangezien dit vaker terug is gekomen door de jaren heen (ik neem even aan dat het over encryptie afzwakken/backdoors ed. gaat).

belangenverenigingen/lobbygroepen opspeuren helpt ook voor specifieke standpunten: dat geeft een vertrekpunt om verder te zoeken, zie:
https://www.bitsoffreedom...unicatie-op-spel-zet-1-2/

Controleer ook of sommige partijen niet voor/tegen stemmen omdat er nog een ander voorstel in omloop is trouwens. Het kan dan prima zijn dat ze tegen dit voorstel zijn omdat ze meer trek hebben in een ander voorstel wat grofweg hetzelfde doet.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 05-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Weet iemand eigenlijk hoe GL/PvdA haar stemmen over twee Europese fracties gaat verdelen? Komt er een verdeelsleutel, of gaan ze gewoon een eigen koers varen?

Stem ik op de Groene fractie in het parlement (wat ik eigenlijk wil), of ben ik eigenlijk op de PES aan het stemmen?

Het alternatief is de Partij voor de Dieren, maar GUE/NGL heeft ook een rebranding ondergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:33:
Weet iemand eigenlijk hoe GL/PvdA haar stemmen over twee Europese fracties gaat verdelen? Komt er een verdeelsleutel, of gaan ze gewoon een eigen koers varen?

Stem ik op de Groene fractie in het parlement (wat ik eigenlijk wil), of ben ik eigenlijk op de PES aan het stemmen?

Het alternatief is de Partij voor de Dieren, maar GUE/NGL heeft ook een rebranding ondergaan.
https://groenlinkspvda.nl/europa/samenwerking-in-europa/ they came prepared :)

Ze gaan als 1 lijst de verkiezingen in, maar zullen als GL en als PvdA bij een andere fractie zitten. Echter gaan ze binnen beide fracties dezelfde, gezamenlijke GL/PvdA, standpunten voorstaan.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 05-06-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
polthemol schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:46:
Ze gaan als 1 lijst de verkiezingen in, maar zullen als GL en als PvdA bij een andere fractie zitten. Echter gaan ze binnen beide fracties dezelfde, gezamenlijke GL/PvdA, standpunten voorstaan.
En de belangrijke vraag, met welke fractie ze gaan meestemmen, wordt niet beantwoord. Weer een manier waarop de "Linkse samenwerking" vooral voor verschraling van het politieke landschap zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:44:
[...]

En de belangrijke vraag, met welke fractie ze gaan meestemmen, wordt niet beantwoord. Weer een manier waarop de "Linkse samenwerking" vooral voor verschraling van het politieke landschap zorgt.
Ze geven, zover ik het lees, aan mee te stemmen met de fractie waar ze in zitten. Binnen die fractie dragen ze de gedeelde standpunten uit. Maw. GL stemt mee met de fractie waar GL deel van uit maakt en PvdA met de fractie waar PvdA in mee stemt. Je kunt kijken op welk lid je wil stemmen en of die persoon GL, danwel PvdA is. Ik snap dus niet je vraag, als hun antwoord niet zou helpen: men geeft vrij duidelijk aan hoe ze gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
2, politiek gerelateerde, steekpartijen in nog geen week tijd in Duitsland.
1 dader een Afghaan en de laatste komt hoogstwaarschijnlijk uit (extreem) linkse hoek.

Lekker getimed zo vlak voor de Verkiezingen.
Ben benieuwd wat dat doet met oa zwevende kiezers daar in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
polthemol schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:46:
[...]

https://groenlinkspvda.nl/europa/samenwerking-in-europa/ they came prepared :)

Hm, iedereen heeft een kleurtje gekregen, behalve de lijsttrekker. Maar die is van GL als je 'm aanklikt.

offtopic:
Rood/groen is wel een accessibility issue :* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
_Bailey_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:14:
1 dader een Afghaan en de laatste komt hoogstwaarschijnlijk uit (extreem) linkse hoek.

Waarom zou het uit extreem linkse hoek komen gezien de streekpartij vrijdag was tussen extreem rechtse AFD en extreem rechtse fundamentalist moslim?

Ik zie nergens iets over de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ArgantosNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Waarom zou het uit extreem linkse hoek komen gezien de streekpartij vrijdag was tussen extreem rechtse AFD en extreem rechtse fundamentalist moslim?

Ik zie nergens iets over de dader.
Ik bedoel de laatste steekpartij, nog geen 24 uur geleden.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een AfD politicus door een rechts iemand gestoken zou zijn.
Maar ik kan er uiteraard helemaal naast zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:11
_Bailey_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een AfD politicus door een rechts iemand gestoken zou zijn.
Dus je framed een dader tot extreem links als er nog helemaal niets over bekend is?

Precies doen waar rechts berucht om is, het altijd zo framen dat het de schuld van links is........ Maar vooral van feiten ontdaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

https://nos.nl/artikel/25...in-mannheim-afd-er-gewond
Vorige week voerde een man in dezelfde stad een mesaanval uit op een bijeenkomst van een anti-islambeweging. Daarbij vielen meerdere slachtoffers; een agent die ingreep werd doodgestoken. De dader heeft volgens de autoriteiten radicaal-islamitische motieven.
Wat is er radicaal links aan radicale islam? Zulke associatie is handige framing voor rechtse clubs, maar zouden we niet in moeten trappen.

Extreem rechtse mensen die elkaar aanvallen kan verder natuurlijk prima, zolang de ander maar van de verkeerde stam is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
polthemol schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Ze geven, zover ik het lees, aan mee te stemmen met de fractie waar ze in zitten. Binnen die fractie dragen ze de gedeelde standpunten uit. Maw. GL stemt mee met de fractie waar GL deel van uit maakt en PvdA met de fractie waar PvdA in mee stemt. Je kunt kijken op welk lid je wil stemmen en of die persoon GL, danwel PvdA is. Ik snap dus niet je vraag, als hun antwoord niet zou helpen: men geeft vrij duidelijk aan hoe ze gaan stemmen.
Maar belangrijk voor @CVTTPD2DQ lijkt me ook: wat als kiezers massaal op iemand van GL gaan stemmen en PvdA kandidaten links laten liggen? Verandert de verhouding GL vs PvdA dan? In hoeverre hebben voorkeurstemmen daar invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:33:

Hoe bedoel je dat?
(ik vraag dat voor een vriend ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 05-06-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Indoubt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:03:

Behalve naar partij probeer ik ook nog te kijken naar in welke fractie ze zitten in Europa. dat kan nog wel eens verrassend zijn namelijk.
Dat beseft volgens mij dus bijna niemand. Die Europese fractie lijkt me veel belangrijker dan de programma's van de individuele partijen, die vaak niet eens punten betreffen waar het parlement over gaat.

Deze vond ik wel informatief op dat punt:
YouTube: Op wie stemmen we eigenlijk tijdens de Europese Verkiezingen? - Stud...

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 05-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
[...]

Dat laatste was ook een AfD protest waar rechts tegen rechts het conflict was. Vreemd om de aanname te doen dat het dit keer om een extreem linkse partij af komt. Zeker gezien geweld rechting personen vanuit de linkerkant vele male schaarser is dan van rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ArgantosNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Dat laatste was ook een AfD protest waar rechts tegen rechts het conflict was. Vreemd om de aanname te doen dat het dit keer om een extreem linkse partij af komt. Zeker gezien geweld rechting personen vanuit de linkerkant vele male schaarser is dan van rechts.
mijn eerdere aanname was niet handig.

Blijft over of deze 2 steekpartijen wat zullen doen met de zwevende kiezers in Duitsland.
Gegrond of ongegrond welke kant ze uiteindelijk kiezen, laat ik even buiten beschouwing.

Ook benieuwd wat de uitspraak van de partijleider van Die Grünen/Bündnis90 (Ricarda Lang) in een tv interview deze week doet , '' Islamisme is een bedreiging voor de vrije samenleving", met de zwevende kiezer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_Bailey_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:14:

Het past in een trend, op 7 mei is de (Groene) burgemeester van Berlijn aangevallen, en op dezelfde dag een Groene politicus in Dresden. Op 3 mei is SPD-politicus Mathias Ecke het ziekenhuis ingeslagen. Het zijn niet meer "incidenten met gekkies", het lijkt verdomd lastig voor onze oosterburen om hun tengels thuis te houden.

Ook om die reden vermoed ik dat het niet massaal AfD-steun gaat opleveren: het is duidelijk dat álle politici doelwit zijn.
[b]polthemol schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:50:[/b
Ze geven, zover ik het lees, aan mee te stemmen met de fractie waar ze in zitten.
Dat lees ik nergens, maar misschien kijk ik er overheen.

In onze huidige politiek is de belangrijkste functie van een fractie dat ze één blok stemmen vertegenwoordigen. Als de PES allemaal mooie deals gaat maken om de nieuwe Frans Timmermans (uit welk land dan ook) voorzitter van de Commissie te maken, en de GroenLinks-leden braaf mee gaan stemmen "omdat we nou eenmaal verplichtingen hebben aan de fractie", vind ik dat geen vooruitgang.
D-e-n schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:45:
Hoe bedoel je dat?
(ik vraag dat voor een vriend ;) )
Ze heten nu "The Left", en je ziet dat er in Europees verband partijen meedoen die het anno 2024 nog smaakvol vinden om met een hamer-en-sikkelvlag te wapperen. Of zich laten voorstaan op de inspiratie die ze putten uit massamoordenaars Lenin en Trotsky. Als ik het bij een demonstratie zie wijt ik dat altijd maar aan jeugdig onbenul, maar als je als partij er je motto van maakt is dat idioot.

En hoe dan ook heeft het weinig met groene politiek te maken. De PvdD is eigenlijk de enige "groene" partij in de hele fractie.

Hetzelfde probleem speelt met de PES; Westerse Sociaaldemcoraten hebben een schoon blazoen, maar hun Oost-Europese tegenhangers zijn vaak voortzettingen van de oude regeringspartijen van het Oostblok, die qua politieke strategie meer weg hebben van de PVV dan van iets anders. Dat zit allemaal in één fractie, alsof het vergelijkbare partijen zijn.

Het voordeel van de Groenen is dat het overal in Europa ongeveer dezelfde politieke lading heeft. Maar als Nederlander kun je op het moment dus geen (zuivere) stem op de Groenen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Ze heten nu "The Left", en je ziet dat er in Europees verband partijen meedoen die het anno 2024 nog smaakvol vinden om met een hamer-en-sikkelvlag te wapperen. Of zich laten voorstaan op de inspiratie die ze putten uit massamoordenaars Lenin en Trotsky. Als ik het bij een demonstratie zie wijt ik dat altijd maar aan jeugdig onbenul, maar als je als partij er je motto van maakt is dat idioot.

En hoe dan ook heeft het weinig met groene politiek te maken. De PvdD is eigenlijk de enige "groene" partij in de hele fractie.

Hetzelfde probleem speelt met de PES; Westerse Sociaaldemcoraten hebben een schoon blazoen, maar hun Oost-Europese tegenhangers zijn vaak voortzettingen van de oude regeringspartijen van het Oostblok, die qua politieke strategie meer weg hebben van de PVV dan van iets anders. Dat zit allemaal in één fractie, alsof het vergelijkbare partijen zijn.

Het voordeel van de Groenen is dat het overal in Europa ongeveer dezelfde politieke lading heeft. Maar als Nederlander kun je op het moment dus geen (zuivere) stem op de Groenen uitbrengen.
Dat probleem dat er ook wat vreemdere elementen in zitten speelt toch ook bij de christelijke fractie? In mijn herinnering zat Berlusconi daar toen ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Gezien de laatste stand gaat het om een psychiatriepatiënt die bezig was AfD plakkaten weg te halen. Degene die hem staande wilde houden was toevallig een AfD politicus, die vervolgens met een tapijtmes te lijf is gegaan.

De aanleiding tot de steekpartij is weliswaar politiek gemotiveerd, de steekpartij an sich niet.

Het zou de AfD niet zijn als ze dit niet zo zouden spinnen om (zwevende) zieltjes te winnen. Verwerpelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Cid Highwind op 05-06-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Cid Highwind schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:26:
Gezien de laatste stand gaat het om een psychiatriepatiënt die bezig was AfD plakkaten weg te halen. Degene die hem staande wilde houden was toevallig een AfD politicus, die vervolgens met een tapijtmes te lijf is gegaan.

De aanleiding tot de steekpartij is weliswaar politiek gemotiveerd, de steekpartij an sich niet.

Het zou de AfD niet zijn als ze dit niet zo zouden spinnen om (zwevende) zieltjes te winnen. Verwerpelijk.
Klopt maar SWR stelt erbij via https://www.swr.de/swrakt...andidat-mannheim-100.html dat er mogelijk nog 2 andere mensen betrokken waren die zijn gevlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
D-e-n schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:26:
Dat probleem dat er ook wat vreemdere elementen in zitten speelt toch ook bij de christelijke fractie? In mijn herinnering zat Berlusconi daar toen ook bij.
Erger nog, Georgia Meloni zit bij de EVP. Maar dat is niet mijn probleem, omdat ik van de EVP sowieso helemaal niets verwacht, en er niet op ga stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
martwoutnl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Klopt maar SWR stelt erbij via https://www.swr.de/swrakt...andidat-mannheim-100.html dat er mogelijk nog 2 andere mensen betrokken waren die zijn gevlucht.
Kan zijn. Maar voor de kwestie an sich is vooral relevant dat het geen gerichte aanval betrof. Laat staan een "aanval van extreemlinks", zoals direct door de AfD geroeptoeterd. Zoals ook in het SWR artikel letterlijk aangegeven.

Juist dit roeptoeteren geeft dus ook maar weer aan dat dergelijke partijen bar weinig met de rechtstaat ophebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Net eens naar een aantal stemadvies sites zitten kijken. Het is wederom een voorbeeld van hoe selectief de onderwerpen bepaald worden. Ik vraag me ook af waarom ze allemaal dezelfde onderwerpen hebben. Waar zijn de vragen over het beperken van de kapitaaloverdracht van noord naar zuid? Waar zijn de vragen over het intrekken van de erkenning van Vaticaanstad en Israël? Waar zijn de vragen over het harmoniseren van het btw-tarief? Of het harmoniseren van de pensioengerechtigde leeftijd? Waar is de vraag over de invoering van het Engels als verplichte voertaal in de EU?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ari3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:50:
Net eens naar een aantal stemadvies sites zitten kijken. Het is wederom een voorbeeld van hoe selectief de onderwerpen bepaald worden. Ik vraag me ook af waarom ze allemaal dezelfde onderwerpen hebben. Waar zijn de vragen over het beperken van de kapitaaloverdracht van noord naar zuid? Waar zijn de vragen over het intrekken van de erkenning van Vaticaanstad en Israël? Waar zijn de vragen over het harmoniseren van het btw-tarief? Of het harmoniseren van de pensioengerechtigde leeftijd? Waar is de vraag over de invoering van het Engels als verplichte voertaal in de EU?
Dat is inderdaad de macht van de kieswijzer in a nutshell: wat zijn de vragen? Uiteraard zijn er altijd meer en minder courante onderwerpen om op te nemen (want daar willen velen toch positie op weten). Nu vertrouw ik Prodemos dat wel toe, een goede poll maken, maar ik ben er zeker op bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ari3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:50:
Zijn dit issues die spelen?
Geen van die onderwerpen die je noemt zijn dingen die ik in de publiciteit heb gezien oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso hebben meeste partijen allemaal dezelfde mening daarover, dus daar vragen over stellen veranderd weinig. Geen enkele partij wil Israel niet meer erkennen, BTW tarief harmoniseren is nog wat voor te zeggen. Geen enkele partij wil pensioenleeftijd harmoniseren (want dan moet je ook pensioenstelsels harmoniseren, en stap 1 daarbij is Nederlandse pensioenfondsen verdelen over Europa). Geen enkele partij wil Engels verplichten in de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@ari3
Staten worden ook erkend door de afzonderlijke landen. Die willen helemaal niet dat het parlement daar over gaat. Dat is ook een probleem van die stemwijzers overigens: over veel onderwerpen gaat het parlement niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Sissors schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:43:
Sowieso hebben meeste partijen allemaal dezelfde mening daarover, dus daar vragen over stellen veranderd weinig. Geen enkele partij wil Israel niet meer erkennen, BTW tarief harmoniseren is nog wat voor te zeggen. Geen enkele partij wil pensioenleeftijd harmoniseren (want dan moet je ook pensioenstelsels harmoniseren, en stap 1 daarbij is Nederlandse pensioenfondsen verdelen over Europa). Geen enkele partij wil Engels verplichten in de EU.
De meeste zaken die je noemt zijn niet echt grensoverschreidiend, dus dat heeft ook niet veel zin om in EU verband te harmoniseren. Engels is al de de facto standaard geworden, zonder dat je daar een wet voor hoeft te maken. En pensioenleeftijd hangt heel erg af van bevolkingssamenstelling en de aard van de economie. In Nederland is het relatief makkelijk om langer door te werken omdat veel mensen een baan hebben die niet echt lichamelijk belastend is. Ga je meer naar centraal Europa dan verandert dat. En BTW harmoniseren kost meer dan wat het op zou kunnen leveren. De tarieven verschillen weliswaar maar over de hele linie maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:21
Bananenplant schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Hm, iedereen heeft een kleurtje gekregen, behalve de lijsttrekker. Maar die is van GL als je 'm aanklikt.

offtopic:
Rood/groen is wel een accessibility issue :* .
Waar zie je dan dat hij van GL is? Ik ben niet kleurenblind :D maar ik zie alleen maar een paginabrede foto van de lijsttrekker zonder gekleurd nummer zoals bij de andere kandidaten. Gezien zijn standpunten komt hij uit de Groenlinkshoek, maar ik vind het raar dat het er niet bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Wrange observatie: vertegenwoordigers van JA21, Meer Directe Democratie, PvdD, NSC en SGP waren allemaal niet aanwezig bij het EU slotdebat.

Wél uitgenodigd waren de lijsttrekkers van drie partijen die geen enkele zetel in het Europees parlement hebben: PVV, BBB en Volt. De PVV riep op om te voorkomen dat "Timmermans" aan de macht zou komen (Frans Timmermans is niet verkiesbaar), terwijl de andere partijen de PVV juist ervan beschuldigden alles tegen te werken en niet met constructieve voorstellen te komen. Hoe dat precies kan terwijl de PVV vier jaar lang niet in het parlement heeft gezeten is niet duidelijk.

Het is aannemelijk dat de PVV wel zetels zal krijgen na de uitslag van de stemming (en het gehuil over "populisme" zal wel weer eindeloos doorgaan), maar BBB en Volt lijken allebei op het randje van de kiesdrempel te balanceren. Dat zijn gewoon geen belangrijke partijen in Europees verband.

Welke logica is gevolgd bij het uitnodigen van lijsttrekkers? Waarom de SP wél, maar de PvdD niet uitnodigen? Wel CDA maar geen NSC?

En dan heb ik het nog niet eens over het uitnodigen van partijen die al bij voorbaat (bijna) kansloos zijn, zoals NLPlan. Zit er nog een gedachte achter bij de NOS, of vinden ze gelijke representatie van partijen gewoon niet zo belangrijk?

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 05-06-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@CVTTPD2DQ Ik heb slechts enkele fragmenten gekeken en niet de hele debatten maar het viel mij ook al op dat het een ietwat vreemde keuze is. Welke partijen er strak een zetel krijgen is natuurlijk wel van belang maar ik vond de keuze opmerkelijk.

Ik zit nog op de wip met maar een paar uur te gaan voordat de stembussen opengaan. Ik ga wel strategisch fractie stemmen en dan bedoel ik fractie eerst en dan kijken welke partij daarbinnen het beste past. Stemwijzers heb ik niets aan, die zijn veel te beperkt en geven daardoor vreemde uitslagen. Bovendien geeft elke andere stemwijzer weer een heel ander beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:08:
Wrange observatie: vertegenwoordigers van JA21, Meer Directe Democratie, PvdD, NSC en SGP waren allemaal niet aanwezig bij het EU slotdebat.
Dirk Gotink was namens NSC aanwezig toch?
[...]

En dan heb ik het nog niet eens over het uitnodigen van partijen die al bij voorbaat (bijna) kansloos zijn, zoals NLPlan. Zit er nog een gedachte achter bij de NOS, of vinden ze gelijke representatie van partijen gewoon niet zo belangrijk?
NLPlan heb ik niet gezien, of hebben we het niet over hetzelfde debat? (ik heb ook maar gedeeltes gekeken overigens).

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 05-06-2024 23:41 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
crisp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:40:
[...]

Dirk Gotink was namens NSC aanwezig toch?
Goed punt, ik had inderdaad een stukje gemist, en daar zat Dirk Gotink in. Maar goed, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de lijsttrekkers van PvdD, JA21 en andere politieke partijen andere verplichtingen hadden.

Hier is gewoon een keuze gemaakt om twee marginale partijtjes (Volt en BBB) ruim baan te geven, en andere partijen te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
TimoDimo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:42:
[...]

Waar zie je dan dat hij van GL is?
Erop klikken, dan staat het in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt er een exitpoll hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:00

hneel

denkt er het zijne van

Is er ergens na te gaan welke partijen in het EU parlement in het verleden waar voor of tegen hebben gestemd? Zoiets als partijgedrag.nl maar dan voor de EU, dus.

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk best wel een belangrijke:
https://www.ad.nl/auto/eu...to-s-vanaf-2022~ad323ad6/

(Belangrijker dan al dat gezeur over asielzoekers of stikstof, wat we volgens de media de belangrijkste problemen zouden moeten vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
Dat lees ik nergens, maar misschien kijk ik er overheen.

In onze huidige politiek is de belangrijkste functie van een fractie dat ze één blok stemmen vertegenwoordigen. Als de PES allemaal mooie deals gaat maken om de nieuwe Frans Timmermans (uit welk land dan ook) voorzitter van de Commissie te maken, en de GroenLinks-leden braaf mee gaan stemmen "omdat we nou eenmaal verplichtingen hebben aan de fractie", vind ik dat geen vooruitgang.
Daar zit wel een zekere wiggleruimte in: van wat ik oa. uit wat interviews begrijp over hoe het EP werkt en met name hoe de fracties werken, is er niet het strakke fractiediscipline wat je hier in de landelijke politiek hebt. De lijsttrekker van het CDA legde het vanmorgen op RTL4 nieuws (door mij even samengevat) uit als '90% van de tijd stem je mee met je fractie, als je dat niet doet, zit je bij de verkeerde fractie. Het overige volg je je eigen lijn indien die afwijkt van de fractie'.

Dus dan is de vraag wat je nu precies verwacht van een fractie: strikte fractiediscipline? Die zul je misschien wel kunnen vinden en de kans is aannemelijk dat wanneer een PvdA-er een functie kan krijgen, GL voor zal zijn.

Ik begin me trouwens af te vragen waar die fascinatie voor 'frans timmermans' door komt, het begint serieus ridicule vormen aan te nemen hoe zeer men het gebruikt om inhoud maar te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
polthemol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:51:
Ik begin me trouwens af te vragen waar die fascinatie voor 'frans timmermans' door komt, het begint serieus ridicule vormen aan te nemen hoe zeer men het gebruikt om inhoud maar te ontwijken.
Hij is een beetje exemplarisch voor wat er ongemakkelijk is aan de Europese politiek. Een bestuurder die op basis van netwerk (want hij is de Nederlandse Eurocommissaris, en Nederland is een relatief groot land en nettobetaler) een positie krijgt toegewezen waarmee hij bijna de voorzitter van de Europese Commissie was geworden. En voor de tegenkandidaat (Manfred Weber) en uiteindelijke Commissievoorzitter (Ursula von der Leyen) geldt natuurlijk precies hetzelfde. En het zijn verdomd machtige posities.

Ik zou graag zien dat het Europees parlement niet met dit clubje politieke oudgedienden hoefde te onderhandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vanochtend naar het standaard stemlokaal... Die doen niet mee vandaag.

Dichtstbijzijnde een kilometer verderop.

Beetje self fulfilling prophecy die opkomst zo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ga jij die maken ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Hij is een beetje exemplarisch voor wat er ongemakkelijk is aan de Europese politiek. Een bestuurder die op basis van netwerk (want hij is de Nederlandse Eurocommissaris, en Nederland is een relatief groot land en nettobetaler) een positie krijgt toegewezen waarmee hij bijna de voorzitter van de Europese Commissie was geworden. En voor de tegenkandidaat (Manfred Weber) en uiteindelijke Commissievoorzitter (Ursula von der Leyen) geldt natuurlijk precies hetzelfde. En het zijn verdomd machtige posities.

Ik zou graag zien dat het Europees parlement niet met dit clubje politieke oudgedienden hoefde te onderhandelen.
maar dat is wel hoe het werkt. Het is geen positie (zo zijn er meer) waar je heel grote risico's wil nemen door een gok te nemen met aanstellingen. Je gaat elke positie daar moeten verkrijgen op basis van een netwerk, ik denk ook niet dat je op een andere manier consensus kunt bereiken over wat dan ook.

In dat kader is de opkomende stijl van Orban vele malen schadelijker: dat is nihilistische, destructieve participatie en ga er maar van uit dat een Le Pen en Wilders zich er zeer door geínspireerd voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:42

WhySoSerious

Be the change.

MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:

https://waarismijnstemlokaal.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja ik weet waar ze zijn. Er lijken er alleen een heel stuk minder te zijn dan voorgaande keren. Even snel tellend mis ik er op loopafstand drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:21
Bananenplant schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Erop klikken, dan staat het in de tekst.
Volgens mij staat het er niet, technisch gezien. "15 jaar Europarlementariër namens GroenLinks" betekent niet dat hij dat na aankomende verkiezingen ook wil blijven doen. Misschien heeft hij wel een rood hart i.p.v. een groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33

Echt....

Ik heb een stembureau 100 meter van mijn huis. Ik kende dat stembureau niet, en was er volgens mij een half jaar geleden ook niet. Wel moet ik een blokje om, want de locatie is achter het huis, en ik heb geen achteruitgang. Geen probleem natuurlijk.

Loop ik terug, en wat blijkt? De oude locatie is ook nog een stembureau, en ik ben langs dat stembureau gelopen op weg naar een stembureau dat toch al in de buurt lag! 8)7

Ik moet wel zeggen dat de gemeente ontzettend veel werk heeft gemaakt van de awareness en voter activation deze verkiezingen. Mijn democratische hart klopt vandaag iets sneller :)F

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hneel schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:42:
Is er ergens na te gaan welke partijen in het EU parlement in het verleden waar voor of tegen hebben gestemd? Zoiets als partijgedrag.nl maar dan voor de EU, dus.
ProDemos houd het niet bij, die doen het alleen voor de TK. Uiteraard is het wel te vinden in verslagen, maar dat parsen en beter zoekbaar en presenteerbaar maken is veel werk. Zou wel mooi zijn natuurlijk, maar helaas, op dit moment niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik kan wel vinden in deze observatie:
Vijf jaar nauwelijks aandacht geven aan Europa en dan politici vragen waarom niemand ze kent
Vijf jaar nauwelijks aandacht geven aan Europa en vervolgens Europese politici vragen waarom niemand ze kent. Schaamteloos. En omdat het daarna natuurlijk niet te lang over de inhoud mocht gaan had de talkshow op de late avond een Europese kookrubriek.
Maar mijn klomp brak pas echt toen een gerenommeerd journalist zonder enige gêne liet weten nog nooit gestemd te hebben voor Europese verkiezingen. De journalist was op bezoek in het Europees Parlement. De woorden ‘ingewikkeld’ en ‘ver van mijn bed’ vielen elke 30 seconden. Dit alles werd vertoond op een drempelverlagend YouTube-kanaal. Drempelverlagend. Voor de opkomst.
De komende tien jaar zal de EU haar concurrentiekracht ten opzichte van China en Amerika moeten hervinden; een antwoord moeten formuleren op aanhoudende migratiedruk en zich moeten verhouden tot een mogelijk lidmaatschap van Oekraïne. Drie enorme opgaven, die vragen om een plan.
Over die keuzes en hun consequenties gaan de verkiezingen vandaag. Het was leuk geweest als de campagne er ook over was gegaan.
Hoe men over Europa is deels ook self-fulfilling prophecy doordat de vooroordelen die over Europa bestaan ook bevestigd worden door dezelfde journalistiek en politici en ook er nauwelijks moeite wordt gedaan het te doorbreken.

Dat terwijl er qua keuze wel degelijk iets op het spel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
polthemol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:42:
maar dat is wel hoe het werkt. Het is geen positie (zo zijn er meer) waar je heel grote risico's wil nemen door een gok te nemen met aanstellingen. Je gaat elke positie daar moeten verkrijgen op basis van een netwerk, ik denk ook niet dat je op een andere manier consensus kunt bereiken over wat dan ook.
En toch bleek kandidaat Timmermans ook uitstekend in staat om de portefeuille klimaat te doen, ondanks het feit dat hij geen enkele ervaring op dat gebied had. En Wopke Hoekstra kon het ineens ook.

Het argument dat met dit proces ervaren, vakbekwame mensen op de juiste positie komen overtuigt (mij) niet.
polthemol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:42:
In dat kader is de opkomende stijl van Orban vele malen schadelijker: dat is nihilistische, destructieve participatie en ga er maar van uit dat een Le Pen en Wilders zich er zeer door geínspireerd voelen.
Tenzij ik dit verkeerd lees lijkt me dit een valse tegenstelling. We hoeven helemaal niet te kiezen tussen een corrupte baantjesmolen en de leiderschapsstijl van een Hongaars potentaatje.

Overigens is ook de Hongaarse Eurocommissaris rechtstreeks door Orbán aangewezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:43:
Wat harmoniseren van een pensioenleeftijd zou ik zeggen, be careful what you wish for.

Voor je het weet mag de rest evenlang doorwerken als Nederland, maar mag de Nederlander evenveel uren in de week gaan draaien als de rest. Want dat is de keerzijde van de medaille.

Hetzelfde betreffende de AOW. Nederland heeft een systeem waar vele Duitsers jaloers op zijn, aangezien een huisvrouw evenveel AOW krijgt als een directeur die z'n werkende leven lang 60 uur/week heeft gedraaid.

Het geeft maar weer eens aan hoe makkelijk het is om in de simplistische populistenval te trappen, die er enkel baat bij heeft de cyclus van eeuwige ontevredenheid weer een slinger te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:44:
[...]

En toch bleek kandidaat Timmermans ook uitstekend in staat om de portefeuille klimaat te doen, ondanks het feit dat hij geen enkele ervaring op dat gebied had. En Wopke Hoekstra kon het ineens ook.

Het argument dat met dit proces ervaren, vakbekwame mensen op de juiste positie komen overtuigt (mij) niet.
de rol is natuurlijk zorgen voor draagvlak, naast een gedegen plan. Voor het eerste gedeelte zal de commissaris belangrijk zijn (al zal in deze casus Samson ook een groot aandeel hebben gehad). Voor de inhoudelijke kant van het plan is er een heel blik ambtenaren die voor de commissaris werken.

Dat Wopke Hoekstra moest alleen maar zorgen dat het schip wat doorkabbelde en kwam van een andere coalitie/ideologische hoek dan Timmermans natuurlijk. Gezien zijn bizar korte inwerktijd, is de kans heel erg groot dat hij volledig heeft moeten leunen op zijn directe collega's al daar en dus weinig eigen werk te zien was (gelukkig maar ook, want het CDA scoort niet bepaald goed in visie op die dossiers, om me heel voorzichtig uit te drukken)
Tenzij ik dit verkeerd lees lijkt me dit een valse tegenstelling. We hoeven helemaal niet te kiezen tussen een corrupte baantjesmolen en de leiderschapsstijl van een Hongaars potentaatje.

Overigens is ook de Hongaarse Eurocommissaris rechtstreeks door Orbán aangewezen.
wat meer uitleg van mij was wel handig geweest ja realiseer ik me nu :) Waar ik op doelde is dat draagvlak moet proberen te krijgen. De Orbán-stijl, die meer partijen naast die regeringsleider, beginnen op te pikken, is er ene van conflict en obstructie: het idee van 'ik ga op alles nee stemmen tot ik mijn zin krijg op dossier <in zijn situatie vaak boetes en achtergehouden subsidies>'. Dat staat dus haaks op effectief draagvlak verkrijgen, dat is gewoon de boel gijzelen en afbreken van binnen uit.

Dat is soortgelijk wat ik verwacht van een PVV / JA21 / FvD (als die het al gaan redden) en de radicaal dan wel extreem rechtse kanten uit andere landen die ongetwijfeld zetels gaan winnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Niets aan toe te voegen :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lijkt me niet, de PVV zal die term alleen reserveren voor anderen, zelf vinden ze dat de regels blijkbaar niet voor henzelf gelden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Lijkt me niet, de PVV zal die term alleen reserveren voor anderen, zelf vinden ze dat de regels blijkbaar niet voor henzelf gelden.
Ik overweeg aangifte te doen. Ik voel me bedreigd wanneer een volksvertegenwoordiger waar ik het politiek mee oneens ben zodanig poseert met een wapen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53

Oh jee, één hele kilometer? Als dat je er al van weerhoud te gaan stemmen, geef je er überhaupt al weinig om en kun je je afvragen of jouw stem dan wel een gewenste bijdrage is. Dat is net zoiets als zeggen dat je geen tijd hebt om te gaan stemmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zooooo goedkoop, zoek een oude foto, plaats out of context. Ik weet ook de context niet, maar 7 en 3 jaar oude foto koppelen aan de plannen van een partij anno nu, tja. Even zoeken had deze persoon toen niet eens een openbare/vertegenwoordigende functie namens de PVV (aangenomen dat zijinstromer betekend van buiten de politiek).
Jeroen de Bruijn, nummer negen op de lijst. Hij viert, net als Wilders, graag vakantie op Bonaire, maar is ook veelvuldig in Dubai. Op zijn socialmedia-accounts doet de ondernemer daar uitvoerig verslag van.
Kritiek op de PVV heeft dergelijk brakke onderbouwing helemaal niet nodig, en zou beter werken zonder deze onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door Norjee op 06-06-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
LA-384 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Oh jee, één hele kilometer? Als dat je er al van weerhoud te gaan stemmen, geef je er überhaupt al weinig om en kun je je afvragen of jouw stem dan wel een gewenste bijdrage is. Dat is net zoiets als zeggen dat je geen tijd hebt om te gaan stemmen.
Volgens mij is het in specifieke buurten het moeilijker maken om te gaan stemmen wel een bekende tactiek in bepaalde landen, hoor ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LA-384 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Dat was het hele punt niet. En je veroordelende toontje mag je ook voor je houden. Ik ben netjes geweest vanmiddag. Stond alleen voor een dichte deur op een locatie waar ik al vele jaren stem. En ik was niet de enige.

Punt is dat als ze het blijkbaar nodig vinden om minder stemlokalen in te richten, en verder van elkaar af, de opkomst ook niet echt geholpen wordt. Zeker als het van een gelijkvloerse kerk naast een bejaardentehuis wordt verplaatst naar een locatie die niet zo makkelijk aan te lopen is, en bovendien minder toegankelijk. Self fulfilling prophecy zo.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 06-06-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:16
Bijzonder account trouwens. "Onderzoek naar radicaal rechts". Ik meen dat er enige jaren terug bijzonder veel ophef was over op dat twitter account "Vizier op Links" dat hetzelfde deed over radicaal links. Dat is toen ook door Twitter opgeheven.

Waarom is radicaal rechts niet ok, maar radicaal links wel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
JeroenNietDoen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Bijzonder account trouwens. "Onderzoek naar radicaal rechts". Ik meen dat er enige jaren terug bijzonder veel ophef was over op dat twitter account "Vizier op Links" dat hetzelfde deed over radicaal links. Dat is toen ook door Twitter opgeheven.

Waarom is radicaal rechts niet ok, maar radicaal links wel :?
offtopic:
was dat niet een ddox account. Kan me dat vaag herinneren. Stonden dan adressen en fotos van woningen op van mensen waar zij het niet mee eens waren. Eng geval was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Dat was het hele punt niet. En je veroordelende toontje mag je ook voor je houden. Ik ben netjes geweest vanmiddag. Stond alleen voor een dichte deur op een locatie waar ik al vele jaren stem. En ik was niet de enige.

Punt is dat als ze het blijkbaar nodig vinden om minder stemlokalen in te richten, en verder van elkaar af, de opkomst ook niet echt geholpen wordt. Zeker als het van een gelijkvloerse kerk naast een bejaardentehuis wordt verplaatst naar een locatie die niet zo makkelijk aan te lopen is, en bovendien minder toegankelijk. Self fulfilling prophecy zo.
Het is toch niet vreemd dat aantal stemlokalen schaalt naar de verwachtte hoeveelheid stemmers. En als je nu 8km verder moest, oké. Maar een hele kilometer? Ik geloof er iig weinig van dat een significante verklaring voor de lagere opkomst is doordat mensen naar een stemlokaal locatie gaan wat niet open is bij deze verkiezingen. (Sowieso wisselt het weleens wat als stemlokaal wordt gebruikt. Maar hier zijn er volgens mij ook minder open dan bij tweede kamer verkiezingen. Gezien ik nog steeds zo door kon lopen en er niemand voor me was, vind ik niet heel vreemd dat ze niet nog 2x zoveel lokalen open hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:37
MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Ik merkte echt hetzelfde, lokatie in een bejaardenhuis waar ik al jaren kom was opeens foetsie. In een bejaardenhuis notabene, als er ergens een use case voor een stembureau is het wel een bejaardentehuis.

Voor een eerlijke democratie zie ik ook erg graag makkelijk toegangbare stemlokalen. Ik vermoed dat de EU verkiezingen niet zo belangrijk wordt geacht en er hierop bezuinigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Exit polls: PVV richting 7 van de 31 zetels. Gelukkig ligt er om de ID-fractie een cordon sanitaire heen.

🚽-figuur kan niet meer, dat is in november al gebeurd :P .

[ Voor 23% gewijzigd door Bananenplant op 06-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Het is toch niet vreemd dat aantal stemlokalen schaalt naar de verwachtte hoeveelheid stemmers.
Dat zeg ik... Self fulfilling prophecy.
En als je nu 8km verder moest, oké. Maar een hele kilometer? Ik geloof er iig weinig van dat een significante verklaring voor de lagere opkomst is doordat mensen naar een stemlokaal locatie gaan wat niet open is bij deze verkiezingen. (Sowieso wisselt het weleens wat als stemlokaal wordt gebruikt. Maar hier zijn er volgens mij ook minder open dan bij tweede kamer verkiezingen. Gezien ik nog steeds zo door kon lopen en er niemand voor me was, vind ik niet heel vreemd dat ze niet nog 2x zoveel lokalen open hebben).
Ik zou liever zien dat de drempel wel zo laag mogelijk ligt. Nogmaals, ik ben gewoon geweest. Maar ik gok zomaar dat er wat mensen op zijn afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:27:
[...]

Dat zeg ik... Self fulfilling prophecy.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat het niet vreemd is het aantal lokalen te schalen met de verwachte opkomst. En ik zeg dat met het aantal lokalen dat er nog steeds is, dat ik niet verwacht dat een significant gedeelte van de lagere opkomst komt door het minder aantal stemlokalen. Dus nee, ik geloof niet dat het een self fullfilling prophecy is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c54h4FucstVkrMilyiHiOJJMUbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RE3GuiNI7LCjrf7wdeyZ1hT7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is waar we het mee moeten doen tot zondagavond 23 uur :)

PVV dus wederom dikke winst.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.

Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.