• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-01-09.01
Ik heb de stats collector toegevoegd die heatloss uitrekent en base COP. Dat toont hij nu nog in de logs, maar dat worden nog wel sensoren. Dan kan je zien wat je verbruik en heatloss is van de afgelopen dag. Dat ziet er dan zo uit

code:
1
2
3
[23:57:52.401][I][auto_adaptive:046]: Learning: Day transition detected (8 -> 9). Processing model...
[23:57:52.402][I][auto_adaptive:083]: Learning Stats: AvgTemp=1.8C, Heat=128.9kWh, Elec=36.7kWh, Run=21.7h
[23:57:52.405][I][auto_adaptive:133]: Learning Updated: HeatLoss=0.273, BaseCOP=4.83, Output=xx kW, Power=xx kW

xx heb ik even weg gelaten omdat ik nog wat foute start data heb. De heatloss is in kW/K, dus in mijn geval 273 W per graad. Base COP is de terug vertaalde COP bij 7c, Dit is een schatting die wordt gebruikt in de solver.

Voor nu zijn het leuke stats, en pas bruikbaar als je de solver gaat gebruiken.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01 19:11
Hoi!
Ik heb een gek ‘probleem’. Ik probeer de laatste tijd als bv de huiskamer op temperatuur is meteen een SWW run te doen zodat zodra het huis dan weer ‘afgekoeld’ is de kachel meteen weer aan kan en ik niet het risico loop dat op het moment het huis afgekoeld is hij dan nog even SWW gaat maken.

Max temp drop staat op 5 graden, normaal staat hij op 56 graden setpoint en als het ooit gaat werken ga ik een script maken dat wanneer ik bv stroom teruglever en kamer op setpoint is ik de setpoint even op 60 graden zet. Als hij dan niet net al een SWW run heeft gedaan kan hij dat meteen doen maar hier komt de crux: als ik hem handmatig op 60 graden zet (temperatuur is op dat moment bv 53 graden) dan gaat hij geen SWW maken. Ik heb server control niet aan staan maar dat lijkt mij niet nodig toch? Mis ik iets anders? Force DHW werkt wel gewoon
Alvast bedankt voor het meedenken!

iRacing Profiel

• xoror
  • Niet online
@DarkPino
- Hij gaat alleen water maken als dhw setpoint - dhw huidig > max drop
- Je kan svc gebruiken om altijd dhw te disablen, als je het enabled, start altijd gelijk dhw.

In het topic staat wel script ergens waar je een knopje kan maken op dhw te 'forceren' in eco mode. Dhw forced mode kan altijd natuurlijk al met de switch

• DarkPino
Dankje! Droppoint staat op 5 graden dus 60-53=7 dus zou dan geen probleem moeten zijn. Toch gebeurt er niets?

iRacing Profiel

• xoror
  • Niet online
Kijk je naar goede sensor ? boven/onder? en heb je niet stiekem een klok schema actief? (dan zie je dhw prohibit actief bijv als klok schema het niet allowed)

• DarkPino
Nope, het lijkt wel alsof het aanpassen van de temperatuur niet werkt. Alsof iets anders het ‘override’ ofzo.

Prohibit DHW staat niet aan

iRacing Profiel

• Munsterman97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-01 16:14
Hey allemaal,
Onlangs heb ik mijn Ecodan FTC6 aangesloten op HA.
Nu krijg ik echter de volgende waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOrMRAwZsd-9Nuj6SWicV7io5wA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I4ksywtoOqXfV72jb5TtTaAr.png?f=fotoalbum_large
Het kan toch niet zo zijn dat de temperatuur va de vloerverwarming zo hoog wordt als weergegeven in de bovenste grafiek? Zijn de sensoren dan op de verkeerde leidingen geplaatst? Of is dat temperatuur van het koelmiddel?

Hartelijk dank alvast!

• Munsterman97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-01 16:14
Hey,

Wel bij de piek van 11u, niet om 9u.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ZXhtBdJYy9GocY0W_kZDlRwdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E33rUBXpNcfz1AankC2kQ5XU.png?f=fotoalbum_large

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:02
@xoror ondertussen een paar dagen verder en zoals gesuggereerd heb ik de nachtverlaging uitgezet en een andere sensor via home Assistant gekoppeld. De regeling loopt nu een stuk rustiger en ondanks de lage buitentemperaturen ook netjes op een lage TA.

Nogmaals mijn dank voor dit project!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-01 15:49

ThaDude

Hang Loose

Vind het wel jammer dat mijn warmte pomp niet wil of kan pruttelen. Hij houd het huis tot heden prima warm. Meeste mensen met Panasonic en buffer draaien hele dag door. Mijn mitsu rechtstreeks op vloer kan of wil dag niet 8)7

Gisteren om 0:03 dit te zien
code:
1
2
3
00:03:09    [I] [auto_adaptive:046] Learning: Day transition detected (9 -> 10). Processing model...
00:03:09    [I] [auto_adaptive:083] Learning Stats: AvgTemp=-2.0C, Heat=55.6kWh, Elec=16.9kWh, Run=3.0h
00:03:09    [I] [auto_adaptive:133] Learning Updated: HeatLoss=0.195 (kW/K), BaseCOP=4.96, Output=7.3 kW, Power=1.9 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8jC1Yu_Jxie3MR0YmC3TetweAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3E608xspRJjlh0Mq3fvMEcb.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was vannacht zonder nachtverlaging. Als iemand tips heeft om meer hele dagen te "pruttelen" dan hoor ik het graag. In ochtend nu warme vloer en avond koude vloer :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDyblEZhcRWhEPJ_BA3Dv7-hBBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhsPe37NSFDdMMXi1NFdNKzG.jpg?f=fotoalbum_large

Duurt gewoon best lang alvorens temperatuur duur vloer/beton weer naar boven komt..

[ Voor 19% gewijzigd door ThaDude op 11-01-2026 09:12 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• xoror
  • Niet online
met dit weer is het lastig om hele dag te pruttelen..

Mijnes heeft hele nacht zowat vol vermogen gedraaid...

Als je wil laten pruttelen, moet je een kleine negatieve bias instellen, hij zal dat setpoint niet halen, en blijft rustig draaien omdat hij bijna bij setpoint is.

Hier is het -6c, en wp draait 98hz volle bak 8.7kW output. Huis is prima op 21.4c

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 11-01-2026 09:48 ]

• xoror
  • Niet online
Update over de pcb:
- PCB heeft officieel naam Asgard gekregen
- Alles wat ik wilde testen is allemaal goed verlopen. Vandaag de final test in de unit en alles ziet er erg goed uit. Hij draait nu dus fulltime hier bij mij.
- Case volgt nog, door het weer heb ik geen filament ontvangen (wacht al een week op)
- Een positief punt is dat wifi signaal (In de hydrobox) beter is dan de normale atom s3. Zie grafiek onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNY7d9OeQ0P5HqZvphMRhaPfK00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BPnMapm0puWhp9He7XLbzB5N.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEtNw0UUtGsNvwQHQcBMq9XfOTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rY9YddN2EdUSbRYBC5dFyyNg.png?f=user_large

Bij interesse laat het me weten. Ik ben voorbereiding aan het treffen de definitieve batch te bestellen.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:32

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

xoror schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:23:
Update over de pcb:
Let je wel op met de keuze van de naam? Ervaring is dat er ellende kan komen als er een naam gebruikt wordt, ook al is het niet in de categorie die een ander bedrijf zelf zou kiezen... kan dure grap soms worden is mijn ervaring. (en Heatbooster moest destijd naam aanpassen omdat teveel leek op....).

Kijk vooral in register.
https://www.boip.int/nl/m...ter?app=%2F&query=asguard

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:19
Update over de pcb:
- Alles wat ik wilde testen is allemaal goed verlopen. Vandaag de final test in de unit en alles ziet er erg goed uit. Hij draait nu dus fulltime hier bij mij.
- Case volgt nog, door het weer heb ik geen filament ontvangen (wacht al een week op)
- Een positief punt is dat wifi signaal (In de hydrobox) beter is dan de normale atom s3. Zie grafiek onder
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij interesse laat het me weten. Ik ben voorbereiding aan het treffen de definitieve batch te bestellen.
Ook een idee van wat je nou bespaart?

• xoror
  • Niet online
@jorritsmit Het varieert een beetje tussen 0-25% heb ik gezien per dag, maar tegen de tijd dat alles gereed is zal ik wat meer metingen doen

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:11
Ik ben zeker geïnteresseerd! Dus zet mij maar op de lijst.

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:16
Update over de pcb:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben heel benieuwd!
Wat zit er nou op welke poort? Gaat de pcb in plaats van de Atoms3 op de CN105?

Of zit ie op 2 poorten, ook de CNRF?
In het laatste geval: hoe zit het dan met de remote thermostats? Zullen temp sensoren in huis ook te linken zijn aan de pcb?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
Even wat duidelijkheid scheppen. Dus ik wilde initieel de solver (vrekkie) meeleveren op 1 pcb, maar dat krijg ik niet voor elkaar zonder de solver bron code te moeten vrijgeven. Daardoor ben ik genoodzaakt om de solver los te koppelen, dus het wordt een los component die je in je netwerk stopt. De solver is dan lokaal aanwezig, geen cloud of subscriptions. Het gevolg is dat je ook iets van een pcb nodig heb om dit te draaien. Ik kan hier helaas niets aan veranderen.

Dan over de PCB.
- Het wordt een optie naast wat er nu draait, als je tevreden bent met wat je heb, moet je dat gewoon blijven gebruiken. De huidige esphome impl blijft gewoon werken.
- PCB kan stand alone of in proxy draaien zoals de hudige pcb van @AUijtdehaag
- CNRF wordt overbodig, ik ga de thermostaat functie overnemen op de pcb. Dus geen gare +1c overshoots meer maar gewoon zelf instelbaar wat je wil.
- Straks als de solver wordt gereleased heb je de poorten nodig om netjes de warmtepomp te bedienen. Dus je heb deze pcb nodig om samen met de solver te werken.
- Omdat ik meerdere keren gezien heb dat mensen hun melcloud adapters stuk hebben gemaakt, heb ik de nodige voorzorgmaatregelen getroffen op deze pcb. Daar zie je niets van, maar het zit er wel op (en dus kosten).
- PCB kan ook op de airco draaien, en dat ben ik nog aan het bekijken.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:45:
Even wat duidelijkheid scheppen. Dus ik wilde initieel de solver (vrekkie) meeleveren op 1 pcb, maar dat krijg ik niet voor elkaar zonder de solver bron code te moeten vrijgeven. Daardoor ben ik genoodzaakt om de solver los te koppelen, dus het wordt een los component die je in je netwerk stopt. De solver is dan lokaal aanwezig, geen cloud of subscriptions. Het gevolg is dat je ook iets van een pcb nodig heb om dit te draaien. Ik kan hier helaas niets aan veranderen.

Dan over de PCB.
- Het wordt een optie naast wat er nu draait, als je tevreden bent met wat je heb, moet je dat gewoon blijven gebruiken. De huidige esphome impl blijft gewoon werken.
- PCB kan stand alone of in proxy draaien zoals de hudige pcb van @AUijtdehaag
- CNRF wordt overbodig, ik ga de thermostaat functie overnemen op de pcb. Dus geen gare +1c overshoots meer maar gewoon zelf instelbaar wat je wil.
- Straks als de solver wordt gereleased heb je de poorten nodig om netjes de warmtepomp te bedienen. Dus je heb deze pcb nodig om samen met de solver te werken.
- Omdat ik meerdere keren gezien heb dat mensen hun melcloud adapters stuk hebben gemaakt, heb ik de nodige voorzorgmaatregelen getroffen op deze pcb. Daar zie je niets van, maar het zit er wel op (en dus kosten).
- PCB kan ook op de airco draaien, en dat ben ik nog aan het bekijken.
Maar wat doet het ding nou eigenlijk? Heb op zich wel interesse.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Niet online
@Miezie
Het is een pcb om esphome te draaien, met extra's en voorbereiding om samen te kunnen werken met de solver. Dus 'in principe' is het een luxere versie van atom+proxy pcb met wat extra's. De extra poorten heb je nodig zodat de solver via de esp besturing kan overnemen van demand.

@SebastiaanPs Zie hier tests van de poorten, ik bestuur hier in6 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va3DZHyBhPn1QFDmwx5xFlDdvVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZXwLjaFDwCKBss2e4GGGCD2J.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENouvC7qaR6o78hxMceEAZoH2YQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W377OWRUO5ieotKMxVwOYRxH.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 12-01-2026 11:43 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 11:39
Munsterman97 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:22:
Hey allemaal,
Onlangs heb ik mijn Ecodan FTC6 aangesloten op HA.
Nu krijg ik echter de volgende waardes:
[Afbeelding]
Het kan toch niet zo zijn dat de temperatuur va de vloerverwarming zo hoog wordt als weergegeven in de bovenste grafiek? Zijn de sensoren dan op de verkeerde leidingen geplaatst? Of is dat temperatuur van het koelmiddel?

Hartelijk dank alvast!
Gewoon Ecodan is in je binnenunit, Z1 is van je afgiftesysteem.
Meest logische verklaring is dat je bij een SWW run de hogere temperaturen in je binnenunit ziet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste