[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 85 Laatste
Acties:
  • 572.923 views

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:06:
Gaat ze nu bij elke speech weer dat “I know Donald Trump’s type” verhaaltje doen?
Naja herhaling geeft het meer kracht wellicht.
Tja, aanvallen op inhoud kan haast niet, want wat 'ie aan inhoud heeft, waait mee met de waan van z'n dag.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Had nog nooit van Walz gehoord, maar maakt zeer goede eerste indruk. Goede kerel, geschikt CV, zeer aansprekend. Hoopgevend.
Begon ook meteen met complimenten over Shapiro die daar de lokale held is en waar men hoopte dat deze VP zou worden.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2024 00:54 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gaat ze nu bij elke speech weer dat “I know Donald Trump’s type” verhaaltje doen?
Als voormalig openbaar aanklager is ze bekend met de narcisme bij verdachten. Dat kan ze niet vaak genoeg benadrukken. Trump is een boef. Velen riepen dit al jaren. En nu is het ook zwart op wit zo. Lawful vs chaotic 101, uit het boekje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jerie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:00:
[...]

Als voormalig openbaar aanklager is ze bekend met de narcisme bij verdachten. Dat kan ze niet vaak genoeg benadrukken. Trump is een boef. Velen riepen dit al jaren. En nu is het ook zwart op wit zo. Lawful vs chaotic 101, uit het boekje.
Ja is ook zo, het is nu ook gewoon touren en overal min of meer hetzelfde verhaal houden. Net een theatershow of band die rondtourt.
Het is wel een sterk verhaal natuurlijk. Het is de tweede speech die ik zag, de eerste 2 weken terug en deze met Walz erbij, al die andere herhalingen worden natuurlijk niet live op CNN uitgezonden ook.
Walz durft ook Trump en Vance aan te pakken. Mooie meme verwijzing naar “couch” bij Vance :P

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2024 01:04 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

The coach versus the couch, kan een interessant debat worden mocht Vance nog durven :P

Kamala en Tim maken wel echt een goede indruk, krijg er een beetje 2008 Obama vibes van, toen Biden ook nog in zijn prime was. Wat een contrast met slechts een paar weken terug, zeg.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 16:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Gisteravond even gekeken naar Walz zijn officiële bekendmaking. Het is inderdaad wel een power paar. Ze hebben beide hun eigen demografische groepen die ze vertegenwoordigen. Ze hebben beide veel energie en ze hebben beide een redelijk vlekkeloos verleden. Ik zat o.a. bij de lifestream van Fox (zo pro Republikeins als kan zijn) en er was wel wat Maga maar ze maakte gewoon geen kans bij de stortvloed aan Democrats support.

Ik verwacht dat we de keuze van Walz in de komende week terug gaan zien in de cijfers. Ik verwacht ook dat met een stijgende lijn voor Kamala/Walz de support voor Trump onder Republikeinen omlaag gaat. (Vance noem ik niet want de support daarvoor zit al aan de grond).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:33
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:31:
...En als leraar met best wat ervaring met bullies...
Kamala Harris: He worked with Republicans to pass infrastructure investments
Ik mnoet zeggen dat dit mijn eerste reactie was toen ik die zin las. Dubbel, uiteraard. Hij is bereid samen te werken, maar is (dus) ook bekend met het omgaan met jengelende kinderen. En niet alleen als leraar. :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben je bekend met de term stump speech? Het is een speech die de kandidaat eindeloos (soms met wat kleine variaties) herhaalt. Als je op het campagne pad bent en elke dag op 15 plaatsen een speech geeft, elke keer in een ander dorp en voor een ander publiek, dan schrijf je niet voor elke gelegenheid een nieuwe speech. Je zet juist in op herhaling. Want de kandidaat geeft honderden speeches maar de meeste mensen die ernaar luisteren horen hem maar 1 of 2 keer. Zo zorg je voor een consistente boodschap die ook duidelijk is voor mensen die niet veel tijd voor politiek hebben.

Wikipedia: Stump speech

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ze gaan het denk ik echt flikken hoor; Harris/Walz.
Twee zeer beschaafde en welbespraakte mensen, optimistisch en vrolijk.

Dit in tegenstelling tot een oud chagrijnig mannetje met zeer narsistische trekjes welke élke keer hetzelfde trucje toepast.
Trump zal ongetwijfeld zijn trouwe aanhang vasthouden.

Waar de zwevende kiezer eerst afhaakte bij Biden zien zij nu echt hoop, positiviteit en vertrouwen in Harris/Walz.

en de GOP kijkt over een paar maanden nog eens terug op afgelopen jaren en denkt; ''hoe hebben we ons in godesnaam kunnen laten ''gijzelen'' door Trump?''

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

_Bailey_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:07:
ze gaan het denk ik echt flikken hoor; Harris/Walz.
Twee zeer beschaafde en welbespraakte mensen, optimistisch en vrolijk.

Dit in tegenstelling tot een oud chagrijnig mannetje met zeer narsistische trekjes welke élke keer hetzelfde trucje toepast.
Trump zal ongetwijfeld zijn trouwe aanhang vasthouden.

Waar de zwevende kiezer eerst afhaakte bij Biden zien zij nu echt hoop, positiviteit en vertrouwen in Harris/Walz.

en de GOP kijkt over een paar maanden nog eens terug op afgelopen jaren en denkt; ''hoe hebben we ons in godesnaam kunnen laten ''gijzelen'' door Trump?''
Het is altijd koffiedik kijken. Maar ik lees her en der redelijk wat opmerkingen van zwevende kiezers en oud Republikeinen dat ze Democraat gaan stemmen. Hier is ook wel het probleem met polls - Je weet niet wie en wat die polls vragen. Het belangrijkste is stemmen, stemmen, stemmen en je ziet vooral bij de Democraten dat ze daar keihard op hameren.
Als je kijkt naar metrics zoals hoeveel nieuwe stemgerechtigden erbij kwamen naar Kamala's kandidaat presidentschap en nu met Walz dan kun je stellen dat de meeste ervan zullen stemmen voor Democraten.

Een andere zorgfactor bij Republikeinen is financiën. Kamala heeft niet alleen meer opgehaald een hele berg ervan kwam van kleine donaties en van first time doners. Politiek gezien krijg je liever 10 miljoen van 1 miljoen stemmers dan 10 miljoen van 3 rijke stinkers. Die 3 rijke stinkers hebben immers maar 3 stemmen. Dat Kamala alleen al in 1 week veel meer wist op te halen dan de Republikeinen en van de gewone man is een harde klap voor de Republikeinen. Het betekend dat de Democraten heel veel gewone mensen hebben die de beurs trekken, meer dan wat de Republikeinen hebben naar het schijnt.

Dit is ook terug te zien op de Republikeinse mainstream media. Zelfs daar hebben ze problemen met Republikeinse topmensen die erop hameren dat de Democraten momenteel sterker zijn. Levert overigens vermakelijke TV op aangezien de presentatoren opdracht hebben dit bericht te onderdrukken maar de politici dat niet dulden. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:21

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:18:
[...]

Het is altijd koffiedik kijken. Maar ik lees her en der redelijk wat opmerkingen van zwevende kiezers en oud Republikeinen dat ze Democraat gaan stemmen. Hier is ook wel het probleem met polls - Je weet niet wie en wat die polls vragen. Het belangrijkste is stemmen, stemmen, stemmen en je ziet vooral bij de Democraten dat ze daar keihard op hameren.
Bij de polls mag je er wel van uit gaan dat ze representatief zijn.
Maar tegen mijn spelers vertel ik ook altijd dat men ongeacht de situatie, of je nu dik voor of achter staat, altijd door moet gaan met punten halen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 19:30
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Bij de polls mag je er wel van uit gaan dat ze representatief zijn.
Waarom mag je daar vanuit gaan?
Maar tegen mijn spelers vertel ik ook altijd dat men ongeacht de situatie, of je nu dik voor of achter staat, altijd door moet gaan met punten halen.
Spelers? Is dit een voetbal/sport analogie? :P

The devil is in the details.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Waarom mag je daar vanuit gaan?
Twee redenen:
1. Het is een taak om een meting te doen die waardevol is, daar worden ze namelijk voor betaald. Dus hoe accurater hoe groter de kans is dat mensen ze blijven betalen.
2. Het is een wetenschap waarbij zaken zoals Wikipedia: p-value gebruikt wordt om te bepalen hoe accuraat je bent.
Spelers? Is dit een voetbal/sport analogie? :P
Tafeltennis :)
En ik gebruik vaker sport analogie als het om het politiek spel: Hier is de boodschap dat je moet doorgaan tot het laatste fluitsignaal (goddammit, doe ik het weer :+)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Player1S

Probably out in the dark

DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Twee redenen:
1. Het is een taak om een meting te doen die waardevol is, daar worden ze namelijk voor betaald. Dus hoe accurater hoe groter de kans is dat mensen ze blijven betalen.
2. Het is een wetenschap waarbij zaken zoals Wikipedia: p-value gebruikt wordt om te bepalen hoe accuraat je bent.
Alleen klopt dat niet helemaal. Vaak bellen ze vaste lijnen. Alleen ouderen hebben dat nog (uitzonderingen daargelaten). En als ze ook al mobieltjes bellen nemen jongeren vaak geen anonieme/onbekende nummers op of hebben ze geen tijd vanwege 2e of 3e baan die ze moeten hebben.

Het is al wel vaker besproken dat meer rechts leunende mensen tijd hebben/nemen voor zulke pols dan links leunende mensen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 19:30
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Twee redenen:
Ik vind het vrij naïef om te denken 'ze worden ervoor betaald, dus ze zullen het wel goed doen'. Wie zegt dat het gaat om ervaren pollnemers die al 20 jaar lang goed werk afleveren?

En punt 2 is alleen wat waard als je ook daadwerkelijk bewijs/resultaten hebt dat poll-nemers inderdaad (vrij) accuraat waren.

Vooralsnog heb je mij niet overtuigd dat je 'er vanuit mag gaan dat polls representatief zijn'.
[...]

Tafeltennis :)
En ik gebruik vaker sport analogie als het om het politiek spel: Hier is de boodschap dat je moet doorgaan tot het laatste fluitsignaal (goddammit, doe ik het weer :+)
Nee, oké, ik was vooral benieuwd wat je bedoelde met 'spelers'. (Nu vind ik politiek en sport niet bepaald vergelijkbaar, maar daar zal ik niet verder op ingaan :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 07-08-2024 09:36 ]

The devil is in the details.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Wat stukjes voor degenen die het niet gezien hebben.

Vergeleken met dit zijn de optredens van Donald redelijk tam (op de "inhoud" van de uitspraken na). Het enthousiasme spat er vanaf!

Dat zit wel Schnorr.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het gaat weer interessant worden om de (Amerikaanse) politiek te volgen op deze manier.

Gisterenavond ook live meegekeken met de bekendmaking en de speech van Harris en Walz, dat was genieten. Welbespraakt, scherp en met goede humor en kennis van zaken wint hij het publiek voor zich.

Een kerel die zomaar een Tweakers account zou kunnen hebben!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y_vQtvR4aBUSCw5WFPe_TXFou0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGIUbGhbZjgKPnE7ZDg997H8.jpg?f=fotoalbum_large

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

D-Ed schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:39:
Het gaat weer interessant worden om de (Amerikaanse) politiek te volgen op deze manier.

Gisterenavond ook live meegekeken met de bekendmaking en de speech van Harris en Walz, dat was genieten. Welbespraakt, scherp en met goede humor en kennis van zaken wint hij het publiek voor zich.

[Afbeelding]
Ja. Hij had ook in het verleden een video geplaatst waar hij klaagde over de kwaliteit van een auto onderdeel en hoe hij dat oploste zelf. Vanuit zijn auto alsof hij een reguliere YT caster was. Dat soort gedrag spreekt erg aan bij Gen Z en bij veel van de reguliere mensen. Ik vermoed dat het wel veel punten gaat scoren.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ja. Hij had ook in het verleden een video geplaatst waar hij klaagde over de kwaliteit van een auto onderdeel en hoe hij dat oploste zelf. Vanuit zijn auto alsof hij een reguliere YT caster was. Dat soort gedrag spreekt erg aan bij Gen Z en bij veel van de reguliere mensen. Ik vermoed dat het wel veel punten gaat scoren.
Yep, Een echte down to earth kerel. Werd wel eens tijd om naar mijn idee.

• user109731
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:18:
Ik hoop dat het beeld niet al te rooskleurig wordt de komende maanden zodat de kiezers en campagne niet 'lui' worden. De opkomst bij de Democraten kan en moet veel hoger zijn dan de vorige keren. Het is wel hoopgevend dat er enthousiasme is voor de kandidaten zelf zoals bij Obama destijds, dat hadden Clinton en Biden minder.

Het is ook afwachten of ze Vance nog gaan vervangen. Volgende week tijdens de DNC zou een goed moment zijn voor hem om 'vrijwillig' op te stappen vanwege 'onafgebroken aanvallen en leugens van links en de media'.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

user109731 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Ik hoop dat het beeld niet al te rooskleurig wordt de komende maanden zodat de kiezers en campagne niet 'lui' worden. De opkomst bij de Democraten kan en moet veel hoger zijn dan de vorige keren. Het is wel hoopgevend dat er enthousiasme is voor de kandidaten zelf zoals bij Obama destijds, dat hadden Clinton en Biden minder.

Het is ook afwachten of ze Vance nog gaan vervangen. Volgende week tijdens de DNC zou een goed moment zijn voor hem om 'vrijwillig' op te stappen vanwege 'onafgebroken aanvallen en leugens van links en de media'.
Ik denk (en hoop) dat het wel gaat meevallen. Hillary heeft in 2016 verloren om verschillende redenen in mijn ogen:
1) Enthousiasme was getemperd omdat ze een 'grijze muis' was met een e-mail schandaal.
2) Democraten verwachtte dat ze wel zouden winnen tegen Donald.
3) Donald wist heel veel mensen te mobiliseren omdat hij anders was (en mensen niet echt wisten wat ze moesten verwachten)

Je merkt dat vooral 1 en 2 punten zijn die wat de Democraten zelf in de handen hebben en dat ze kosten en moeite doen om de achterban te mobiliseren en dat lijkt te helpen. Ik vermoed dat heel veel Democraten gaan stemmen in November.

Edit Vance zie ik verdwijnen als zijn meesters dat willen. Het kan goed zijn dat de meesters het niet willen omdat ze Trump niet echt meer zien zitten. Als Vance niet wordt vervangen dan is dat een slecht teken voor Trump. Maar zelfs als Vance wordt vervangen is arguably Trump het grootste probleem voor de Republikeinen en die kunnen ze niet vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Auredium op 07-08-2024 10:28 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik begreep van Raymond Mens dat Vance niet vervangen kan worden (alleen bij overlijden). Hij zei dat in een van zijn podcasts.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mog schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:39:
Ik begreep van Raymond Mens dat Vance niet vervangen kan worden (alleen bij overlijden). Hij zei dat in een van zijn podcasts.
Ik heb het even opgezocht online en het schijnt middels een stemming wel te kunnen om Vance te vervangen. Het grote probleem is echter optiek en tijdsbestek. Er is nog maar drie maanden en het uitwisselen van een running mate is dus vrij kort dag. (Alhoewel Harris net pas haar running mate heeft aangekondigd).
Anderzijds is het ook optiek.

Biden werd vervangen om een geldige logische reden - Hij was te oud. Mensen waren heel blij dat Biden werd vervangen door Harris.
Vance vervangen zal overkomen uit angst voor de Democraten. Het betekend dat de Democraten de pas bepalen en dat de Republikeinen vol in de verdediging zitten (en dat zitten ze ook). Maar het zal de achterban ongerust maken, meer dan ze al zijn. Ik denk ook dat een nieuwe VP de achterban niet super enthousiast zal maken. Die zien hoofdzakelijk alleen Trump.

@Mog hieronder. Klopt. Biden was nog niet officieeel gekozen.

[ Voor 7% gewijzigd door Auredium op 07-08-2024 10:47 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Biden werd vervangen om een geldige logische reden - Hij was te oud. Mensen waren heel blij dat Biden werd vervangen door Harris.
Ja. Maar Biden was nog niet officieel aangewezen als presidentskandidaat. De DNC moet nog plaatsvinden. Dat was waar die Raymond naar verwees. Dat de RNC hem heeft genomineerd en dat Vance dat geaccepteerd heeft.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Ik vind het vrij naïef om te denken 'ze worden ervoor betaald, dus ze zullen het wel goed doen'. Wie zegt dat het gaat om ervaren pollnemers die al 20 jaar lang goed werk afleveren?

En punt 2 is alleen wat waard als je ook daadwerkelijk bewijs/resultaten hebt dat poll-nemers inderdaad (vrij) accuraat waren.

Vooralsnog heb je mij niet overtuigd dat je 'er vanuit mag gaan dat polls representatief zijn'.
Wacht heel even: Ik zeg dat als ze slecht werk leveren de klant naar een ander poller overstapt, dat is wat anders dan “ze worden betaald dus moeten ze wel goed zijn”. Het is dus in hun eigen belang om goed te kunnen pollen. In 2016 (toen Trump won) zat men er bijvoorbeeld naast en hoewel het minder was dan iedereen beweerde (de meeste afwijkingen waren binnen de toelaatbare foutmarge) was hun eigen conclusie wel dat het beter kon en moest. Vergeten we even de kritiek van buiten dan zeggen ze eigenlijk zelf: De afwijking van toen was te groot ondanks dat het binnen de foutmarge viel, maar er zijn verbeterpunten waar aan gewerkt kan worden.

Het vervelende was echter dat in 2020 men er toch verder naast zat dan voorheen, maar in tegenstelling tot 2016 hebben ze daar geen verklaring voor kunnen vinden. De grootste vermoedelijke uitdaging is dat MAGA-mensen polling lijken te vermijden.

Echter in 2022 waren ze historisch accuraat dus nu is vooral de vraag of ze 2024 goed kunnen voorspellen.

Een mooie bron om even in die wereld in te duiken:
https://www.politico.com/...20-polls-all-wrong-500050 (dit gaat over 2020)
https://fivethirtyeight.c...lection-polling-accuracy/ (dit gaat over 2022)
[...]
Nee, oké, ik was vooral benieuwd wat je bedoelde met 'spelers'. (Nu vind ik politiek en sport niet bepaald vergelijkbaar, maar daar zal ik niet verder op ingaan :P)
Een analogie is nooit juist, maar veel mensen begrijpen sport beter dan politiek. En op die manier kan ik complexe zaken toch toegankelijk maken zonder het te versimpelen.
De spelers in de huidige context zijn beide kampen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:05:
[...]

Ik denk (en hoop) dat het wel gaat meevallen. Hillary heeft in 2016 verloren om verschillende redenen in mijn ogen:
1) Enthousiasme was getemperd omdat ze een 'grijze muis' was met een e-mail schandaal.
3) Donald wist heel veel mensen te mobiliseren omdat hij anders was (en mensen niet echt wisten wat ze moesten verwachten)
Je vergeet de belangrijkste: Zij is een vrouw.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45
Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

[...]
Wellicht dat een reactie helpt van iemand die jarenlang nauw heeft samengewerkt met de mensen achter een van de meest prominente politieke peilingen in Nederland. Allereerst: nee, @DevWouter mag er niet voetstoots van uit gaan 'dat polls representatief zijn'. Met iets meer nuance kan het wel: je mag er van uit gaan dat bij polls van gerenommeerde bureaus al het mogelijke wordt gedaan om te zorgen dat die representatief zijn.

Nu volgt een lang en mogelijk overbodig verhaal ter onderbouwing van bovenstaande - voel je vrij het over te slaan als je dit allemaal al lang weet.

Alle redenen die jij (zelf of via een zoektocht op Google, ChatGPT of social media) kan verzinnen waarom polls onbetrouwbaar zouden zijn, zijn uiteraard ook bekend bij degenen die de peiling uitvoeren. Die weten prima wat de sterktes en zwaktes van hun methode zijn. En die zijn continu bezig om de zwaktes te minimaliseren of, als dat niet kan, er voor te corrigeren in de onderliggende statistische modellen. Dan gaat het dus ook over de waarschijnlijkheid dat een deelnemer aan je peiling ook daadwerkelijk gaat stemmen en welke groepen waarschijnlijk ondervertegenwoordigd zijn in je steekproef - dat zit allemaal verwerkt in de statistische analyse achter de uitslag van de peiling.

Waarom? In Nederland doe je peilingen niet om geld mee te verdienen (want het kost meestal meer dan het oplevert), maar vooral voor naamsbekendheid. Want voor alle peilingen geldt dat de bureaus die ze uitvoeren hun geld vooral met ander onderzoek verdienen. Dus je wilt dat jouw naam verbonden wordt aan een accurate peiling, zodat je daarna meer opdrachten krijgt voor ander onderzoek.

Tot zover het individuele verhaal: bij de gerenommeerde bureaus mag je er echt vanuit gaan dat die hun uiterste best doen om betrouwbare peilingen uit te voeren, en dat ze daarin rekening houden met alle zwaktes van hun methodiek. Dat betekent niet dat het altijd goed gaat, maar:
  1. Een poll is geen voorspelling. Een poll is een meting van vandaag, die slechts beperkt een voorspellende waarde voor morgen heeft. Wat er in de samenleving verandert tussen het moment dat je de vragen stelt en het moment dat de daadwerkelijke verkiezingen zijn (en meestal zit daar minimaal een week tussen), zit niet in je poll. Dat is lastige nuance, die vaak sneuvelt voor jij iets leest over de peiling.
  2. In de media worden betrouwbaarheidsintervals bij peilingen zelden vermeld, terwijl je die in de onderliggende publicatie van de poll als het goed is wél tegenkomt. Wanneer peilingen er volgens de media 'naast zitten', komt het vaak voor dat de uitkomst gewoon binnen het 95%-betrouwbaarheidsinterval past en de peiling er dus niet naast zat, maar dat de media graag een zwart-wit-verhaal wilden publiceren en nu niet willen toegeven dat hun eigen verhaal vooraf niet voldoende nuance bevatte.
  3. De overgrote meerderheid van de tijd zijn peilingen (van gerenommeerde bureaus) behoorlijk accuraat. Dan hoor je daar verder weinig over. Soms zijn ze minder accuraat (al moet je dan ook punten 1 en 2 in je achterhoofd houden). Wanneer dat gebeurt, wordt dat breed uitgemeten in de media. Dan treedt de availability heuristic op: we denken dat iets wat we vaker horen ook vaker voorkomt. Dus leeft bij veel mensen het beeld dat peilingen er veel vaker naast zitten dan in werkelijkheid het geval is.
Dat neemt niet weg dat je, zeker in de VS, soms ook polls voorbij ziet komen van minder gerenommeerde bureaus (al is lastiger te beoordelen als je niet dagelijks in dat wereldje zit). Dan is het moeilijk te bepalen wat je wel en niet kunt vertrouwen. En dan treedt snel een andere heuristiek op: dan gooien we alles maar gewoon op één hoop en zeggen we dat het allemaal niet te vertrouwen is. Gelukkig is daar wat aan te doen, zelfs als je geen tijd hebt om zelf uit te gaan zoeken wat dan wel en niet betrouwbare peilingen zijn (jouw vraag 'wie zegt dat het ervaren pollnemers zijn?'). Kies er gewoon voor om nooit af te gaan op individuele peilingen (en die dus ook niet aan te halen als ze toevallig een resultaat geven dat voor jouw standpunt goed uitkomt, zoals je hier in het topic regelmatig ziet gebeuren). Kijk in plaats daarvan uitsluitend naar geaggregeerde peilingen - in de VS doet bijvoorbeeld de hier vaker aangehaalde Nate Silver dat goed. Simpel gesteld: die harkt alle peilingen bij elkaar, beoordeelt op basis van resultaten uit het verleden en de huidige methodiek hoe betrouwbaar de afzender van de peiling is, geeft betrouwbare peilingen een hoger gewicht en onbetrouwbare peilingen een lager gewicht, en publiceert dan een gemiddelde.

Ook bij dat gemiddelde moet je rekening houden met een betrouwbaarheidsinterval en het feit dat een poll geen voorspelling is, maar hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken over de betrouwbaarheid van de onderzoeksmethodiek of de politieke voorkeur van de peiler.

TL;DR: als leek is het lastig om te beoordelen hoe betrouwbaar een politieke peiling is. Mensen die peilingen uitvoeren kennen alle valkuilen en corrigeren daar zo goed mogelijk voor. Het resultaat van peilingen door gerenommeerde bureaus is daarom over het algemeen behoorlijk betrouwbaar. Als dit niet je dagelijks werk is, kun je het beste alleen kijken naar geaggregeerde peilingen, en individuele peilingen negeren.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:05:
[...]

Je merkt dat vooral 1 en 2 punten zijn die wat de Democraten zelf in de handen hebben en dat ze kosten en moeite doen om de achterban te mobiliseren en dat lijkt te helpen. Ik vermoed dat heel veel Democraten gaan stemmen in November.

Edit Vance zie ik verdwijnen als zijn meesters dat willen. Het kan goed zijn dat de meesters het niet willen omdat ze Trump niet echt meer zien zitten. Als Vance niet wordt vervangen dan is dat een slecht teken voor Trump. Maar zelfs als Vance wordt vervangen is arguably Trump het grootste probleem voor de Republikeinen en die kunnen ze niet vervangen.
De enige reden dat Hillary heeft "verloren" is het Electoral College.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Je vergeet de belangrijkste: Zij is een vrouw.
Nee. Ik denk dat et zijn van een vrouw net zo veel mensen laat toetreden als afhaken. Ik denk momenteel met het abortusdebath ook dat het vrij weinig zal uitmaken. Alhoewel bij Hillary daar de dobbelstenen anders lagen omdat abortus toen nog geen issue was (wettelijk dan).

Mocht dat in 2016 wel een belangrijke reden zijn geweest om niet op Hillary te stemmen dan is dat argument verdwenen toen Trump Roe vs Wade omver heeft geworpen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Player1S schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Alleen klopt dat niet helemaal. Vaak bellen ze vaste lijnen. Alleen ouderen hebben dat nog (uitzonderingen daargelaten). En als ze ook al mobieltjes bellen nemen jongeren vaak geen anonieme/onbekende nummers op of hebben ze geen tijd vanwege 2e of 3e baan die ze moeten hebben.

Het is al wel vaker besproken dat meer rechts leunende mensen tijd hebben/nemen voor zulke pols dan links leunende mensen.
Allereerst: Het is niet alleen vaste lijnen. https://www.pewresearch.o...nged-in-the-21st-century/
Ten tweede: Pollsters houden rekening met het feit of hun sample representatief is. Als een poll alleen afgenomen wordt bij een bepaalde demografie dan wordt het ook expliciet aangegeven. Die informatie vind je vaak terug in de verantwoording van hun onderzoek.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:10
Mog schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Ja. Maar Biden was nog niet officieel aangewezen als presidentskandidaat. De DNC moet nog plaatsvinden. Dat was waar die Raymond naar verwees. Dat de RNC hem heeft genomineerd en dat Vance dat geaccepteerd heeft.
In dit nieuwsbericht geeft een politicoloog aan wat de mogelijkheden zijn bij de RNC om de running mate te vervangen. Daarbij zijn dan twee dingen relevant:

1. de deadlines (van staten) voor het indienen van een kandidaat om op de stembiljetten te komen.
2. de procedures van de RNC. Voor bovenstaande deadline kan de RNC (zelfstandig) kennelijk een vacante running mate-positie invullen óf daarvoor een nieuwe nationale conventie in het leven roepen om te stemmen op een nieuwe running mate. (Ik lees hieruit wel dat er dan een vacature moet zijn, dus moet Vance zijn opgestapt? Not sure.)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Nee. Ik denk dat et zijn van een vrouw net zo veel mensen laat toetreden als afhaken. Ik denk momenteel met het abortusdebath ook dat het vrij weinig zal uitmaken. Alhoewel bij Hillary daar de dobbelstenen anders lagen omdat abortus toen nog geen issue was (wettelijk dan).

Mocht dat in 2016 wel een belangrijke reden zijn geweest om niet op Hillary te stemmen dan is dat argument verdwenen toen Trump Roe vs Wade omver heeft geworpen.
Sure… Optics doen er niet toe :+

Wat inhoudelijker.
Trump heeft Hillary wel degelijk aangevallen op het feit dat ze een vrouw is. En hij doet het nu weer: Hoe ze er uit ziet, wie haar man is, of ze kinderen heeft, et cetera. En hij weet heel goed dat een gedeelte van de mensheid daar gevoelig voor is.

De identiteit als vrouw is dus wel degelijk een factor. Dat was zo in 2016 en dat is zo in 2024

• bazzemans
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

[YouTube: John Cena Love Has No Labels "We Are America"]

Wat inhoudelijker.
Trump heeft Hillary wel degelijk aangevallen op het feit dat ze een vrouw is. En hij doet het nu weer: Hoe ze er uit ziet, wie haar man is, of ze kinderen heeft, et cetera. En hij weet heel goed dat een gedeelte van de mensheid daar gevoelig voor is.

De identiteit als vrouw is dus wel degelijk een factor. Dat was zo in 2016 en dat is zo in 2024
Volgens mij wordt niet ontkend dat het zijn van een vrouwelijke kandidaat een factor is. Er wordt gesteld dat het onderaan de streep weinig tot geen verschil maakt, omdat tegenover degenen die gevoelig zijn voor de Trump-rant er stemmers zijn die juist bewust op de vrouwelijke kandidaat gaan stemmen vanwege het geslacht (of de identiteit als vrouw, zo je wilt); zowel niet-stemmers als zwevende kiezers. Ben wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Het klinkt in ieder geval niet per definitie als onlogisch of onmogelijk.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[YouTube: John Cena Love Has No Labels "We Are America"]

Wat inhoudelijker.

Dat ontken ik ook niet. Maar dit is niet 2016. Trump heeft Roe vs Wade ongedaan gemaakt. Dus er zijn dan wel mensen (vooral mannen wss) die geen vrouw als president zullen willen maar er is waarschijnlijk een veel grotere schare vrouwen die juist nu zal stemmen voor welke partij dan ook die het recht op abortus beschermt. Ik vermoed dat de groep die Democraten gaat stemmen als gevolg van Roe vs Wade veel groter is dan de groep die niet op Harris stemt in verband met haar geslacht.

@bazzemans hieronder. Zie deze reactie o.a. Er zullen ook vrouwen zijn die juist stemmen op een vrouw net zoals er mannen zijn die niet stemmen op een vruw. Maar in di geval speelt er meer in verband met abortus.

[ Voor 8% gewijzigd door Auredium op 07-08-2024 11:15 ]

• bazzemans
@Auredium Je stelt dat je "denkt" dat een vrouwelijke kandidaat "net zo veel mensen laat toetreden als afhaken". Daar heb je dus geen onderbouwing voor? Onderbuikgevoel?

• bazzemans
Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Dat ontken ik ook niet. Maar dit is niet 2016. Trump heeft Roe vs Wade ongedaan gemaakt. Dus er zijn dan wel mensen (vooral mannen wss) die geen vrouw als president zullen willen maar er is waarschijnlijk een veel grotere schare vrouwen die juist nu zal stemmen voor welke partij dan ook die het recht op abortus beschermt. Ik vermoed dat de groep die Democraten gaat stemmen als gevolg van Roe vs Wade veel groter is dan de groep die niet op Harris stemt in verband met haar geslacht.

@bazzemans hieronder. Zie deze reactie o.a. Er zullen ook vrouwen zijn die juist stemmen op een vrouw net zoals er mannen zijn die niet stemmen op een vruw. Maar in di geval speelt er meer in verband met abortus.
Dit is geen antwoord op mijn vraag hoor. Je "denkt" en "vermoed" op basis van wat? Oprecht benieuwd, want ik vind je gedachtegang en vermoedens niet onlogisch. Dat maakt het alleen nog niet waar :Y)

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

bazzemans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Dit is geen antwoord op mijn vraag hoor. Je "denkt" en "vermoed" op basis van wat? Oprecht benieuwd, want ik vind je gedachtegang en vermoedens niet onlogisch. Dat maakt het alleen nog niet waar :Y)
Als het geslacht van een persoon mensen laat afkeren om erop te stemmen dan zal het ook mensen doen aantrekken om erop te stemmen.

Als er mannen zijn die afhaken met hun dateplannen omdat een vrouw blonde haren heeft dan zijn er ook mannen die juist daten met een vrouw omdat ze blonde haren heeft. Zo moeilijk is dat toch niet?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bazzemans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Volgens mij wordt niet ontkend dat het zijn van een vrouwelijke kandidaat een factor is. Er wordt gesteld dat het onderaan de streep weinig tot geen verschil maakt, omdat tegenover degenen die gevoelig zijn voor de Trump-rant er stemmers zijn die juist bewust op de vrouwelijke kandidaat gaan stemmen vanwege het geslacht (of de identiteit als vrouw, zo je wilt); zowel niet-stemmers als zwevende kiezers. Ben wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Het klinkt in ieder geval niet per definitie als onlogisch of onmogelijk.
Ik ga even niet in op hoe bepaalde zaken zich compenseren, dat komt over als een valse vergelijking, want hiermee geef je indirect aan dat als men niet boos was vanwege het reduceren van vrouwenrecht het wel acceptabel was.

Verder is het seksisme in de politiek niks nieuws:
- https://nos.nl/collectie/...rikaanse-voorverkiezingen
- https://www.groene.nl/artikel/misogynie-als-politiek-wapen

DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Wacht heel even: Ik zeg dat als ze slecht werk leveren de klant naar een ander poller overstapt, dat is wat anders dan “ze worden betaald dus moeten ze wel goed zijn”. Het is dus in hun eigen belang om goed te kunnen pollen.
Voorzichtig. Het is in hun belang om resultaat te verkopen. En resultaat is slechts ten dele de meting, veel vaker gaat het om de beïnvloeding. Er zijn goede redenen waarom historisch polling agencies met voetafdruk in het ecosysteem van rechts/conservatief altijd bias invoegen ten gunste van Democraten. Er zijn ook goede redenen waarom de meeste dergelijke ventures altijd meer dan één onderneming positioneren met eigen verbinding.

Polling = Perception Management.
Pas daarna is het iets anders.
In 2016 (toen Trump won) zat men er bijvoorbeeld naast en hoewel het minder was dan iedereen beweerde (de meeste afwijkingen waren binnen de toelaatbare foutmarge) was hun eigen conclusie wel dat het beter kon en moest. Vergeten we even de kritiek van buiten dan zeggen ze eigenlijk zelf: De afwijking van toen was te groot ondanks dat het binnen de foutmarge viel, maar er zijn verbeterpunten waar aan gewerkt kan worden.
Die verkiezing is afwijkend geweest voor meer dan statistiek, zoals Jimmy Carter het omschreef - de aanname dat het proces conform was kan niet gemaakt worden (maar goed, dat is niet uitzonderlijk voor de VS).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• bazzemans
Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Als het geslacht van een persoon mensen laat afkeren om erop te stemmen dan zal het ook mensen doen aantrekken om erop te stemmen.

Als er mannen zijn die afhaken met hun dateplannen omdat een vrouw blonde haren heeft dan zijn er ook mannen die juist daten met een vrouw omdat ze blonde haren heeft. Zo moeilijk is dat toch niet?
Nee, dat is inderdaad niet zo moeilijk. Zoals ik ook al aangaf kan ik je gedachtegang volgen. Ik was benieuwd of je er een onderbouwing voor hebt. Alleen die gaat dus niet verder dan de uitleg van hoe je denkt en vermoed dat het werkt. Van die werkende principes kan je ook wel onderbouwing vinden, heb natuurlijk zelf ook gezocht. Alleen jij stelt dat het elkaar uitvlakt, oftewel een paar procenten in het voordeel en hetzelfde aantal procenten in het nadeel. Dat is echter maar de vraag. Dus ik vraag of je onderbouwing voor hebt. Wat ik er zelf over kan vinden, ligt het te complex om die conclusie zo te trekken.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Je doet hier alsof het evenveel is en dat is in de praktijk niet zo.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

De praktijk is ook dat de praktijk constant veranderd. Behaalde resultaten in het verleden e.d. Ik denk ook niet dat we ons hierop vast moeten pinnen.
Ik vermoed dat niemand hier zal beargumenteren dat 2016 dezelfde verkizingen waren als nu 2024 omdat het Trump tegen een vrouw is. Lijkt mij dus niet super belangrijk om te gaan draaien op cijfertjes. Ik beweer overigens ook niet dat het 50/50 is of was. Alleen dat er ook mensen zijn die wat juist op een vrouwelijke kandidaat stemmen.

Wat inhoudelijker.

Ja, en dat is integraal onderdeel van strategie - waarbij opgemerkt moet worden dat realiteit of waarheid daarbij een non-variabele is.

Zie de litanie van narratieven in kaart gebracht in de studie gelinkt in dit bericht.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• bazzemans
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Ik ga even niet in op hoe bepaalde zaken zich compenseren, dat komt over als een valse vergelijking, want hiermee geef je indirect aan dat als men niet boos was vanwege het reduceren van vrouwenrecht het wel acceptabel was.

Verder is het seksisme in de politiek niks nieuws:
- https://nos.nl/collectie/...rikaanse-voorverkiezingen
- https://www.groene.nl/artikel/misogynie-als-politiek-wapen
Waaruit trek jij dat ik iets wel of niet acceptabel vind? Daar uit ik mij helemaal niet over.
Ik begrijp ook de links die je stuurt niet? Alsof je mij moet overtuigen dat er sprake is van seksisme in de politiek. Ik ben mij daar goed van bewust. De vraag is in hoeverre dat onderaan de streep dus invloed heeft op de uitslag, zodra een vrouw zich door het seksime heen geworsteld heeft en daadwerkelijk op het stembiljet staat. (Als er dus iemand een valse vergelijking maakt, ben jij het in dit geval.)

Dat vind ik een interessant standpunt. Een vrouwelijke kandidaat zal inderdaad binnen bepaalde groepen stemmers een positief effect hebben, waar het bij een ander deel van het electoraat een negatief effect heeft. In hoeverre dat elkaar in balans houdt, is de vraag die ik interessant vind en zocht naar onderbouwing omdat dit door @Auredium gesuggereerd werd. Wat ik er nu van gevonden heb via ChatGPT (die zich baseert op Pew Research Center. (2016). "Gender and the 2016 Presidential Election.") resulteerde het in 2016 binnen doelgroepen van een stijging van de steun van 2-5% en binnen bepaalde (andere?) doelgroepen tot een daling van 1-3%. In hoeverre dit groepen van gelijke grote zijn of niet, kan ik niet achterhalen (en heb ik nu ook de tijd niet voor). Blijft interessant wat mij betreft.

• bazzemans
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Ah dus daar heb jij onderbouwing voor?

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Ik weet niet zeker of deze al voorbij is gekomen. Een korte analyse van de “weird” tactiek die de Democraten nu gebruiken.

Kort gezegd komt het erop neer dat ze dingen als “raar” benoemen. Omdat veel zaken die de Republikeinen beweren ook raar zijn.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bazzemans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Waaruit trek jij dat ik iets wel of niet acceptabel vind? Daar uit ik mij helemaal niet over.
Ik doe geen uitspraak over jou, maar over de Amerikaanse kiezer.
Ik begrijp ook de links die je stuurt niet? Alsof je mij moet overtuigen dat er sprake is van seksisme in de politiek. Ik ben mij daar goed van bewust. De vraag is in hoeverre dat onderaan de streep dus invloed heeft op de uitslag, zodra een vrouw zich door het seksime heen geworsteld heeft en daadwerkelijk op het stembiljet staat. (Als er dus iemand een valse vergelijking maakt, ben jij het in dit geval.)
Het houdt natuurlijk niet op bij de nominatie, maar het gaat door in de campagne, interviews en uiteindelijk hoe mensen een besluit maken. Het zou een illusie, een mooie illusie, zijn als seksisme alleen bij de nominatie aanwezig is.
Dat vind ik een interessant standpunt. Een vrouwelijke kandidaat zal inderdaad binnen bepaalde groepen stemmers een positief effect hebben, waar het bij een ander deel van het electoraat een negatief effect heeft. In hoeverre dat elkaar in balans houdt, is de vraag die ik interessant vind en zocht naar onderbouwing omdat dit door @Auredium gesuggereerd werd. Wat ik er nu van gevonden heb via ChatGPT (die zich baseert op Pew Research Center. (2016). "Gender and the 2016 Presidential Election.") resulteerde het in 2016 binnen doelgroepen van een stijging van de steun van 2-5% en binnen bepaalde (andere?) doelgroepen tot een daling van 1-3%. In hoeverre dit groepen van gelijke grote zijn of niet, kan ik niet achterhalen (en heb ik nu ook de tijd niet voor). Blijft interessant wat mij betreft.
Allereerst, beschouw ChatGPT als een startpunt en absoluut niet als bron. Het is namelijk een algoritme dat een patroon van tekst uitbreidt naar iets wat de ontvanger positief waardeert. Het praat je dus vooral naar de mond want daar is het op getraind. Zo weet ik vrij zeker dat percentages onjuist zijn of in elk geval onjuist begrepen worden (want ChatGPT kan niet begrijpen).

Inhoudelijker verwijs ik je naar
The election saw an aggressive set of campaigns from both Trump and Clinton leading up to the election, Clinton's being of particular interest when considering the exit polls and voter demographics. With her gender presenting as the biggest target for Trump's campaign as a point of criticism, the Clinton campaign made a conscious decision to capitalize on the negativity surrounding her gender to appeal to female voters (young women in particular) by co-opting feminist ideals alongside traditional democratic ones. The party's social media campaign was particularly aggressive, with the use of hashtags and celebrity endorsement being crucial to Clinton's appeal to the wider public. This backfired however, when exit polls showed that, while Clinton was popular with the female vote, it was Trump who had won the favour of a majority white female demographic, with some citing political 'wokeness' as a voter turn-off.
Hier uit leren we de volgende feiten:
1. Het geslacht van de kandidaten was zeer zeker een onderwerp
2. Clinton had zeer zeker last van negatieve aandacht maar probeerde dat om te zetten van een zwakte naar een kracht
3. En hoewel dit een positief effect leek te hebben was het onvoldoende en had zelfs mogelijk negatief rendement omdat een gedeelte daardoor juist afhaakte.

Dit betreft echter alleen hoe vrouwelijke stemmers reageerde, de blanke(!) vrouwelijke stemmers waren namelijk op 2 punten in het voordeel van Trump, de blanke(!) mannelijke(!) stemmers waren namelijk op 30 punten in het voordeel van Trump. (bron: https://www.pewresearch.o...ased-on-validated-voters/)

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Voor wie gisteravond heeft gekeken voor het Harriz/Walz spektakel. Shapiro deed een voorwoord houden wat eigenlijk ook heel sterk was. De Democraten benoemen keihard wat de Republikeinen willen doen. Trump doet grotendeels de Democraten beschuldigen van zaken maar de Democraten zeggen wat de Republikeinen gaan doen. Niet alleen zaken zoals abortus maar ook de de pricecap verwijderen van insuline of het stoppen van financiële ondersteuning in het betalen van scholing voor arme gezinnen.

Waar democraten vaak veel feitelijke zijn over wat ze zeggen doen de Republikeinen momenteel heel vaag en suggestief zijn om mensen op het verkeerde been te zetten.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bazzemans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ah dus daar heb jij onderbouwing voor?
Oh... En niet zo beetje ook...
https://fivethirtyeight.c...uld-vote-for-a-woman-but/

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Voorzichtig. Het is in hun belang om resultaat te verkopen. En resultaat is slechts ten dele de meting, veel vaker gaat het om de beïnvloeding. Er zijn goede redenen waarom historisch polling agencies met voetafdruk in het ecosysteem van rechts/conservatief altijd bias invoegen ten gunste van Democraten. Er zijn ook goede redenen waarom de meeste dergelijke ventures altijd meer dan één onderneming positioneren met eigen verbinding.

Polling = Perception Management.
Pas daarna is het iets anders.

[...]

Die verkiezing is afwijkend geweest voor meer dan statistiek, zoals Jimmy Carter het omschreef - de aanname dat het proces conform was kan niet gemaakt worden (maar goed, dat is niet uitzonderlijk voor de VS).
De product/dienst is inderdaad onderdeel van een groter pakket, maar hier wordt de accuraatheid in twijfel getrokken. Er is inderdaad nog ruimte om onderscheid te maken tussen de relatie van polling en de uiteindelijk uitslag, maar dat had Anakha in "[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024" al mooi beschreven en ik pas zelf even op dat ik de scope van het onderwerp niet te groot maakt want ik betwijfel nu al of de bronnen die ik aanlever serieus gelezen wordt..

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De samenvatting van dat verhaal is dus dat het complex is. Er zijn zeker negatieve biases onder kiezers wat betreft vrouwelijke kandidaten, maar in hoeverre dat impact heeft zijn grote verschillen in. Daarnaast blijft dat er ook positieve biases zijn. Immers het is ook niet toevallig dat Biden een vrouwelijke VP had. Dat was onder andere om de groep die liever een vrouw heeft te overtuigen op hem te stemmen. En daarom is er nu een manlijke VP.

En onder noemer van dat het complex is, je moet natuurlijk ook corrigeren voor lengte: https://www.psychologytod...-role-height-in-elections. (En voor de duidelijkheid, ik bedoel dat niet serieus, maar het laat wel zien dat er gewoon een hele hoop dingen die niet relevant zouden moeten zijn bij het kiezen van een leider, onbewust wel meegenomen worden).

• bazzemans
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Ik doe geen uitspraak over jou, maar over de Amerikaanse kiezer.
Duidelijk, daar gaan we dan niet verder op door :-).
[...]

Het houdt natuurlijk niet op bij de nominatie, maar het gaat door in de campagne, interviews en uiteindelijk hoe mensen een besluit maken. Het zou een illusie, een mooie illusie, zijn als seksisme alleen bij de nominatie aanwezig is.
Dat beweer ik dan ook nergens dat er alleen sprake is van seksisme bij de nominatie. Bij de nominatie spelen ook weer andere krachtenvelden, die nadat de vrouw op het stembiljet niet meer zozeer een rol spelen. Vandaar dat ik die twee situaties uit elkaar trek, omdat ik benieuwd ben naar het effect onder aan de streep, als het electoraat kiest. Dat seksisme ook een rol speelt bij de keuze van het electoraat in het stemhokje, bestrijdt ook niemand. Ik ben benieuwd naar het effect op de daadwerkelijke uitslag, zonder waardeoordeel.
[...]

Allereerst, beschouw ChatGPT als een startpunt en absoluut niet als bron. Het is namelijk een algoritme dat een patroon van tekst uitbreidt naar iets wat de ontvanger positief waardeert. Het praat je dus vooral naar de mond want daar is het op getraind. Zo weet ik vrij zeker dat percentages onjuist zijn of in elk geval onjuist begrepen worden (want ChatGPT kan niet begrijpen).
Ik waardeer je posts hier, omdat ze (veelal) goed onderbouwd zijn en je een hoge mate van kennis laat zien. Maar vind je dit niet enigszins belerend? Alsof ik dit niet weet. Jammer dat je dat doet. Je positioneert jezelf daarmee boven anderen, dat heb je wat mij betreft niet nodig :).
Inhoudelijker verwijs ik je naar

[...]

Hier uit leren we de volgende feiten:
1. Het geslacht van de kandidaten was zeer zeker een onderwerp
2. Clinton had zeer zeker last van negatieve aandacht maar probeerde dat om te zetten van een zwakte naar een kracht
3. En hoewel dit een positief effect leek te hebben was het onvoldoende en had zelfs mogelijk negatief rendement omdat een gedeelte daardoor juist afhaakte.

Dit betreft echter alleen hoe vrouwelijke stemmers reageerde, de blanke(!) vrouwelijke stemmers waren namelijk op 2 punten in het voordeel van Trump, de blanke(!) mannelijke(!) stemmers waren namelijk op 30 punten in het voordeel van Trump. (bron: https://www.pewresearch.o...ased-on-validated-voters/)
Kijk, die link had ik n.a.v. ChatGPT ook gevonden (waarna ik besloot niet verder tijd erin te steken i.v.m. een werkdeadline). Alleen die geeft geen duiding. Je kan er zoveel uitroeptekens bijplaatsen als je wilt dat er beduidend meer witte mannen en 2 procentpunten meer witte vrouwen op Trump stemden, het geeft echter geen duiding over wat de reden daarvan is. Dat je aan de hand hiervan ook seksisme vermoed, begrijp ik heel goed (en deel ik met je). Een onderbouwing daarvan is het echter niet.

Noch is het een onderbouwing van dat het effect onderaan de streep in het voordeel of nadeel is van de vrouwelijke kandidaat of dat het elkaar uitvlakt. Sterker nog, ik kan het omgekeerde doen van wat jij doet: de zwarte (!) vrouwelijke (!) stemmers waren namelijk op 85 procentpunten in het voordeel van Clinton, de zwarte (!) mannelijke stemmers waren namelijk op 67 procentpunten in het voordeel van Clinton.

Het bevestigt juist het vermoeden dat er (binnen bepaalde doelgroepen) de vrouwelijke kandidaat in het voordeel is. Waarbij ik dan (geheel onterecht) voorbij gaan aan alle andere factoren die van invloed zijn om te stemmen op de ene of de andere kandidaat. Dat geldt echter net zo goed voor de vrouwen en mannen die op Trump stemden. Of seksisme daar dé reden voor is, kan je eenvoudigweg hier niet uithalen.
Grappig, je geeft een bron die eigenlijk het tegendeel aangeeft van wat je beweert:
It’s very difficult to get a definitive answer to this question when it comes to presidential races, since only one woman — Hillary Clinton — has ever run on a major party ticket. So instead, researchers have focused on lower-level races to figure out whether voters actually penalize women because of their gender. And they found that women do well at the ballot box, in spite of the barriers they face.

In congressional races, for example, several studies have shown that women win at about the same rate as men. To some political scientists, this suggests that the problem isn’t with voters, who seem entirely willing to elect women when given the opportunity. The logic here is fairly simple — if more women run, more elections will be like the 2018 midterms, in which a historic number of female candidates were elected to Congress.
Diverse studies tonen dus juist aan dat vrouwen ongeveer even vaak winnen als mannen (als ze deelnemen).

Edit:
En ik lees in het stuk ook dat gender een grotere rol spelen in de vroege stadia van de voorverkiezingen, vooral wanneer kiezers weinig informatie hebben over de kandidaten. Dus de bronnen die aangeven dat er sprake is van seksisme bij nominaties zijn niet representatief voor de daadwerkelijke verkiezingen. Het electoraat handelt kennelijk anders bij voorverkiezingen als bij de daadwerkelijke verkiezingen.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 07-08-2024 13:14 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bazzemans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Dat beweer ik dan ook nergens dat er alleen sprake is van seksisme bij de nominatie. Bij de nominatie spelen ook weer andere krachtenvelden, die nadat de vrouw op het stembiljet niet meer zozeer een rol spelen. Vandaar dat ik die twee situaties uit elkaar trek, omdat ik benieuwd ben naar het effect onder aan de streep, als het electoraat kiest. Dat seksisme ook een rol speelt bij de keuze van het electoraat in het stemhokje, bestrijdt ook niemand. Ik ben benieuwd naar het effect op de daadwerkelijke uitslag, zonder waardeoordeel.
Op die fiets. Hmm… Ik vrees dat het geen bevredigend antwoord kent. Het laatste artikel (https://fivethirtyeight.c...uld-vote-for-a-woman-but/) geeft eigenlijk aan dat er effect is maar niet de mate in hoever.

Wel een puntje die ik nog wil opmerken, en waarvan ik overtuigd ben dat jij die ook genoemd zou hebben, is dat de energie die een campagne steekt in boven de streep zich ook vertaalt naar impact onder de streep.
Ik waardeer je posts hier, omdat ze (veelal) goed onderbouwd zijn en je een hoge mate van kennis laat zien. Maar vind je dit niet enigszins belerend? Alsof ik dit niet weet. Jammer dat je dat doet. Je positioneert jezelf daarmee boven anderen, dat kan ik niet zo goed waarderen ;).
Mijn dank en mijn excuses. Ik ken jouw standpunten niet over AI en het bericht kwam over alsof je de discussie in ChatGPT had gestopt en je het zonder valideren had overgenomen. Mag ik hierbij aannemen dat dit niet het geval is?
Kijk, die link had ik n.a.v. ChatGPT ook gevonden (waarna ik besloot niet verder tijd erin te steken i.v.m. een werkdeadline). Alleen die geeft geen duiding. Je kan er zoveel uitroeptekens bijplaatsen als je wilt dat er beduidend meer witte mannen en 2 procentpunten meer witte vrouwen op Trump stemden, het geeft echter geen duiding over wat de reden daarvan is. Dat je aan de hand hiervan ook seksisme vermoed, begrijp ik heel goed (en deel ik met je). Een onderbouwing daarvan is het echter niet.
Ik negeer de opmerkingen over ChatGPT en de moeite die er wel/niet ingestopt is. De uitroeptekens zijn trouwens een vorm van nadruk welke in mijn (!) ervaring beter werken dan vetgedrukte tekst, dit omdat het als leesteken ervoor zorgt dat de lezer even pauzeert, net zoals een normaal punt, komma, vraagteken, uitroepteken en zo voorts.
Dit soort onderzoeken doen zelden onderzoek naar de reden tenzij het onderdeel van de vraag is. Daarom verwees ik voor seksisme ook naar een ander algemener onderzoek (eigenlijk een artikel over de verschillende onderzoeken). Bedenk dat het heel lastig is om hier in specifieke situaties een compleet antwoord te krijgen. Het is vaak onderzoek naar een breed gedrag. Zou je het specifiek doen dan is de kans aanwezig dat de persoon andere reden opgeeft dan “ik haat vrouwen met meer macht dan ik” ;)
Noch is het een onderbouwing van dat het effect onderaan de streep in het voordeel of nadeel is van de vrouwelijke kandidaat of dat het elkaar uitvlakt. Sterker nog, ik kan het omgekeerde doen van wat jij doet: de zwarte (!) vrouwelijke (!) stemmers waren namelijk op 85 procentpunten in het voordeel van Clinton, de zwarte (!) mannelijke stemmers waren namelijk op 67 procentpunten in het voordeel van Clinton.
Dat klopt, maar dat was niet de demografie waar haar team zich op gericht had, zie de eerder quote van wikipedia. Desondanks vind ik het opvallend dat gezien de hoeveelheid haat richting vrouwen die Trump heeft gedemonstreerd er nog steeds vrouwen op hem stemmen.
Het bevestigt juist het vermoeden dat er (binnen bepaalde doelgroepen) de vrouwelijke kandidaat in het voordeel is. Waarbij ik dan (geheel onterecht) voorbij gaan aan alle andere factoren die van invloed zijn om te stemmen op de ene of de andere kandidaat. Dat geldt echter net zo goed voor de vrouwen en mannen die op Trump stemden. Of seksisme daar dé reden voor is, kan je eenvoudigweg hier niet uithalen.
Er is een verband tussen de onderwerpen maar niet een oorzakelijke verband (causation).
De enige claim die ik kan maken is dat Hillary, en nu Kamala, last ondervond/ondervind van haar geslacht. Uiteraard zijn er meer factoren, zowel bijdragend als compenserend, maar dat verandert niks aan het feit dat ze (Kamala en Clinton) een beperkende factor moet overkomen.

Overigens, las ik uit één onderzoek ook dat vrouwen in de politiek vaak met hun voornaam worden benoemd. Iets waar ik me de hele tijd schuldig aanmaak. Grappig genoeg zag ik dat bij jou niet. :)
Grappig, je geeft een bron die eigenlijk het tegendeel aangeeft van wat je beweert:
Het artikel trekt aan het einde inderdaad het argument in twijfel omdat het niet definitief bewezen kan worden en er inderdaad uitzonderingen zijn.
Diverse studies tonen dus juist aan dat vrouwen ongeveer even vaak winnen als mannen (als ze deelnemen).

Edit:
En ik lees in het stuk ook dat gender een grotere rol spelen in de vroege stadia van de voorverkiezingen, vooral wanneer kiezers weinig informatie hebben over de kandidaten. Dus de bronnen die aangeven dat er sprake is van seksisme bij nominaties zijn niet representatief voor de daadwerkelijke verkiezingen. Het electoraat handelt kennelijk anders bij voorverkiezingen als bij de daadwerkelijke verkiezingen.
Dat heeft ook met de vorm van verkiezingen te maken. Verder denk ik dat het woordje “desondanks” aanwezig mag zijn, dat men “desondanks” even vaak winnen als mannen. ;)

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Sissors schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

De samenvatting van dat verhaal is dus dat het complex is. Er zijn zeker negatieve biases onder kiezers wat betreft vrouwelijke kandidaten, maar in hoeverre dat impact heeft zijn grote verschillen in. Daarnaast blijft dat er ook positieve biases zijn. Immers het is ook niet toevallig dat Biden een vrouwelijke VP had. Dat was onder andere om de groep die liever een vrouw heeft te overtuigen op hem te stemmen. En daarom is er nu een manlijke VP.

En onder noemer van dat het complex is, je moet natuurlijk ook corrigeren voor lengte: https://www.psychologytod...-role-height-in-elections. (En voor de duidelijkheid, ik bedoel dat niet serieus, maar het laat wel zien dat er gewoon een hele hoop dingen die niet relevant zouden moeten zijn bij het kiezen van een leider, onbewust wel meegenomen worden).
VP's maken niet uit, op zijn best versterken of verzwakken die eigenschappen van de kandiaat.

Zeker in de VS is er zeker een negatieve bias tov vrouwen, hoe groot die precies is in de staten waar het uitmaakt is echter de vraag.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:00
k995 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:37:
VP's maken niet uit, op zijn best versterken of verzwakken die eigenschappen van de kandiaat.
Normaal gesproken wel maar de 'keuze' voor Vance lijkt toch niet helemaal zonder gevolgen. Al kan dat beeld nog bijtrekken, er is nog tijd.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
mekkieboek schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Normaal gesproken wel maar de 'keuze' voor Vance lijkt toch niet helemaal zonder gevolgen. Al kan dat beeld nog bijtrekken, er is nog tijd.
Enkel als het een negatieve kwaliteit van trump versterkt.
Zoals het feit dat trump moeite heeft om competente mensne rondom zich te krijgen.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:14
WoW, wat een hosannaopeens. Enkele weken geleden kon Trump nog het ultieme slachtoffer zijn na de aanslag op zijn leven, vervolgens houd Biden het voor gezien toen hij erachter kwam dat het toch echt niet zou gaan lukken en gaat Kamala Harris er als een raket vandoor met de dems volledig achter haar. En dan nu de ideale midwesterner die de VP wordt en de Trump club onder uit ze zak geeft! Sidenote, vreselijk moeten lachen op de “als hij van de bank wil komen” opmerking van Walz….

Ik merk bij mezelf opluchting dat, hoe gek de Amerikanen ook zijn, de minst gekke partij nu de overhand begint te krijgen.
Qua beeldvorming hoop ik wel dat Tim Walz het beeld van de “krachtige Kamala” aantast met zijn zeer overtuigende optreden… en maar hopen dat ze geen vuilnis vinden in het verleden bin de Dems, want de Democraten moeten nog echt even op adem komen naar de dramatische debatten met Biden…

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12 17:14

Jebus4life

BE User

Zoals ook hier al eerder gezegd is, het is inderdaad niet zo dat Harris een voorsprong zo heeft in de polls.

Het is gegaan van Trump die lichtjes voorlag. Naar Trump die stevig favoriet was en nu zijn we op het punt dat Trump opnieuw lichtjes voorsprong heeft. Dat is absoluut niet slecht, maar de peilingen die ik heb zien voorbijkomen (op staatsniveau) is het duidelijk dat het pad naar 270 voor de Democraten zéér moeilijk blijft. Ze moeten zowat elke battleground winnen.

Harris is "zeker" van 212 kiesmannen. Tel daar New Hampshire & Minnesota bij (die duidelijk naar de Democraten hellen) en je zit op 226. Trump is "zeker" van 219 kiesmannen. North Carolina & Georgia zijn volgens hellen volgens de polls richting Trump; dat brengt hem op 251.

Tenzij ze 1 van die 2 eerder gemelde staten kunnen flippen heeft Trump dus genoeg aan enkel Pennsylvania om te winnen, of een combinatie van 2 van de 3 andere battlegrounds...

Tenzij de huidige trends zich zéér stevig verder zetten blijft het een uphill battle voor de Democraten.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:21
Behoorlijk wat energie komt er van Walz af en de democraten durven eindelijk terug te bijten. Hieronder 3 video's waar Walz wat commentaar heeft over Trump en Vance.

https://x.com/Acyn/status...mwyt0KEziqcYkpFIzlww&s=19
https://x.com/Acyn/status...N1lI-7LyXTIbE49MZg6w&s=09
https://x.com/Acyn/status...AYg3WJRAyxTdpcYJ4xRQ&s=19

Trouwens wat mij ook is opgevallen, sommige van de Nederlandse nieuwszenders plaatsen wel eens videos op hun YouTube kanaal over de Amerikaanse verkiezingen (bijvoorbeeld dat Walz was gekozen als VP) en wauw de comments daar is letterlijk 95% pro-Trump en (vaak) in brak Nederlands.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Player1S

Probably out in the dark

Stroopwafels schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:51:

Trouwens wat mij ook is opgevallen, sommige van de Nederlandse nieuwszenders plaatsen wel eens videos op hun YouTube kanaal over de Amerikaanse verkiezingen (bijvoorbeeld dat Walz was gekozen als VP) en wauw de comments daar is letterlijk 95% pro-Trump en (vaak) in brak Nederlands.
Tja (Russian) bots gonna bot i guess

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Stroopwafels schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:51:
Behoorlijk wat energie komt er van Walz af en de democraten durven eindelijk terug te bijten. Hieronder 3 video's waar Walz wat commentaar heeft over Trump en Vance.

https://x.com/Acyn/status...mwyt0KEziqcYkpFIzlww&s=19
https://x.com/Acyn/status...N1lI-7LyXTIbE49MZg6w&s=09
https://x.com/Acyn/status...AYg3WJRAyxTdpcYJ4xRQ&s=19

Zijn gewoon bots gemixt met wat anti-establishment figuren er doorheen gemixt. Volg ik al wat langer. Het is een (falende) poging om Europa meer Pro-Trump te laten worden. Maar ik denk dat Europa allang weet hoe de klepel zwaait als Trump president wordt.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DevWouter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:39:

Overigens, las ik uit één onderzoek ook dat vrouwen in de politiek vaak met hun voornaam worden benoemd. Iets waar ik me de hele tijd schuldig aanmaak. Grappig genoeg zag ik dat bij jou niet. :)
Nou, zou kunnen. Welke politiek? Wereldwijd? Nederland? VS? Dat wil ik dan wel lezen, dus mocht je het hebben hoor ik het graag. De naam Kamala is vrij, mja, uniek. Hillary is ook redelijk ongebruikelijk. Dus op zich wel handig. George W. Bush had ook een bijnaam (Dubya). Clinton daar is er ook recent eentje van geweest. Donald is dan weer vrij gangbaar. En James David wil graag aangeduid worden met J.D. Als persoon heb je hier enige invloed op: (roep)naam kun je veranderen, achternaam ook door te trouwen, zoals Vera Bergkamp.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jerie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Nou, zou kunnen. Welke politiek? Wereldwijd? Nederland? VS? Dat wil ik dan wel lezen, dus mocht je het hebben hoor ik het graag. De naam Kamala is vrij, mja, uniek. Hillary is ook redelijk ongebruikelijk. Dus op zich wel handig. George W. Bush had ook een bijnaam (Dubya). Clinton daar is er ook recent eentje van geweest. Donald is dan weer vrij gangbaar. En James David wil graag aangeduid worden met J.D. Als persoon heb je hier enige invloed op: (roep)naam kun je veranderen, achternaam ook door te trouwen, zoals Vera Bergkamp.
Hier is de bron.
‘Ik word online nóóit met mijn achternaam aangesproken’, zegt Lisa Westerveld. ‘Dat is prima, want ik wil ook een benaderbaar Kamerlid zijn, maar in de negatieve en denigrerende berichten word ik ook standaard “Lisa” genoemd.’ Hetzelfde geldt voor collega’s als ‘Bente’, ‘Sylvana’ en ‘Annabel’. Vrouwelijke politici worden, zo blijkt uit onze data-analyse, aanzienlijk minder vaak bij hun achternaam aangesproken dan mannelijke politici: bij mannen gebeurt dit in 55 procent van de gevallen, bij vrouwen is dat slechts 27 procent.
*knip*, paywalls helpen omzeilen is niet de bedoeling.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 07-08-2024 17:59 ]

Auredium schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Zijn gewoon bots gemixt met wat anti-establishment figuren er doorheen gemixt. Volg ik al wat langer. Het is een (falende) poging om Europa meer Pro-Trump te laten worden. Maar ik denk dat Europa allang weet hoe de klepel zwaait als Trump president wordt.
Dat, en een toepassing van provocatie, dus niet enkel besmetting. Dat soort tactieken zijn al heel oud, van lang voor het internet, zowel voor / gericht op informatiekanalen, maar ook gewoon voor op straat.

De evolutie daarvan is wel een punt van studie voor ons in Europa, ook nu met zaken in het VK, want in tegenstelling tot oudere tijden zijn dit soort toepassingen inmiddels verworden tot een equivalent van proxy conflict.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf-4QIupAlxsvOAMDhl3JI_v_wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTeqxRv47laYKqBIrjP9bGvv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7jsV5tQXUaLXJe5F-BQa5b7HGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEZwZucic3bPAcq3FowClB7c.jpg?f=fotoalbum_large

Wat we wel in toenemende mate zien, is coördinatie tussen zowel online als offline, en dat begint opmerkelijke vormen aan te nemen - al zat dat wel in de lijn van verwachtingen aangezien er met toepassingen als bots, narratief en veldwerk er best grote groepen geschapen zijn waar vormgegeven gedrag langzaam aan voedingsbodem geworden is voor accelerationisme (en geweld).

Een goed voorbeeld daarvan is wat nu in het VK zien, maar ook eerder in de VS, met bezettingen van state legislatures en zo meer.

Het is eigenlijk best triest, online scope heeft offline fundamenten geschapen.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 07-08-2024 16:51 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
@Virtuozzo Ik ga toch even melden dat ik helemaal niks van deze afbeeldingen begrijp. Er zit voor mij namelijk geen enkele structuur in. En de regels waarmee het opgebouwd lijkt te zijn, zoals de betekenis van een pijl, lijkt ook elke keer te veranderen. Is dit een map (waar richting en afstand belangrijk is) of kijk ik naar een soort collage (waar onderwerpen die relatie hebben met elkaar semi-willekeurig opgeplaatst zijn)?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:10
D-Ed schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:39:

[Afbeelding]
En dan in het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic!

:+

iRacing Profiel

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

user109731 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Vance zal in ieder geval niet vrijwillig opstappen: daarmee geeft hij zichzelf een stempel van verliezer en maakt toekomstige kandidaatstelling voor (bijvoorbeeld) het presidentschap nagenoeg onmogelijk.
Hij zal er dus uitgegooid moeten worden, maar zoals anderen al terecht opmerkten zal dat ook niet goed overkomen bij het publiek.

Dus de GOP heeft zichzelf lelijk in de voet geschoten: een presidentskandidaat die in toenemende mate lijkt te ontsporen*, met een running mate die nog minder populair is dan de gemiddelde wortelkanaalbehandeling… :+

*bericht op Independent.co.uk is dat Republikeinen vrezen dat Trump een “public nervous breakdown” heeft.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23
Jebus4life schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:28:
Zoals ook hier al eerder gezegd is, het is inderdaad niet zo dat Harris een voorsprong zo heeft in de polls.

Het is gegaan van Trump die lichtjes voorlag. Naar Trump die stevig favoriet was en nu zijn we op het punt dat Trump opnieuw lichtjes voorsprong heeft. Dat is absoluut niet slecht, maar de peilingen die ik heb zien voorbijkomen (op staatsniveau) is het duidelijk dat het pad naar 270 voor de Democraten zéér moeilijk blijft. Ze moeten zowat elke battleground winnen.

Harris is "zeker" van 212 kiesmannen. Tel daar New Hampshire & Minnesota bij (die duidelijk naar de Democraten hellen) en je zit op 226. Trump is "zeker" van 219 kiesmannen. North Carolina & Georgia zijn volgens hellen volgens de polls richting Trump; dat brengt hem op 251.

Tenzij ze 1 van die 2 eerder gemelde staten kunnen flippen heeft Trump dus genoeg aan enkel Pennsylvania om te winnen, of een combinatie van 2 van de 3 andere battlegrounds...

Tenzij de huidige trends zich zéér stevig verder zetten blijft het een uphill battle voor de Democraten.
Vind dit toch wel een goede winstwaarschuwing. Heel mooi dat je als Democraten een leuk feestje hebt, en je bubbel je kandidaten geweldig vindt. Maar je zult echt die battleground states moeten pakken. Bij een hoop blue collar is Trump nog steeds populair. Popular vote is mooi, maar ik zie ook in de state polls dat het verre van rooskleurig is.Kortom, het kan nog. Maar op dit moment is een Trump overwinning, helaas, logischer.

Ben benieuwd of de VP pick nog een leuke boost gaat geven.

"Better ask questions before you shoot"

• user109731
  • Niet online
Dit laat weer goed het contrast zien met Trump:
Harris Shuts Down Trumpian ‘Lock Him Up’ Chants
On the second day of her battleground blitz with running mate Tim Walz, when she got to the point in her now-familiar stump speech about her days prosecuting predators, fraudsters and scammers, supporters, like those in Philadelphia on Tuesday, were just starting to chant “lock him up” when Harris deviated from the script.

“Well, hold on,” she said, holding out her hand as if to placate the crowd in Eau Claire, Wisc. “You know what, the courts are going to handle that part of it. What we’re gonna do is beat him in November.”

She laughed, and the crowd roared.

Trump probeert zich hard te distantiëren van Project 2025 van de Heritage Foundation ("geen idee wat het is of wie er achter zit"), maar er is een foto opgedoken uit 2022 waar hij gebroederlijk naast de leider zit in een privé vliegtuig op weg naar een Heritage conferentie.
Trump took a private flight with Project 2025 leader in 2022
Trump took the flight to speak at a Heritage Foundation conference, where he said, “They’re going to lay the groundwork and detail plans for exactly what our movement will do."
Separately, Roberts told The Washington Post in an interview in April of this year that he had previously discussed Project 2025 with Trump as part of offering briefings to all presidential candidates. “I personally have talked to President Trump about Project 2025,” he said in the interview, “because my role in the project has been to make sure that all of the candidates who have responded to our offer for a briefing on Project 2025 get one from me.”

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Chocovla schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:23:
[...]

Vind dit toch wel een goede winstwaarschuwing. Heel mooi dat je als Democraten een leuk feestje hebt, en je bubbel je kandidaten geweldig vindt. Maar je zult echt die battleground states moeten pakken. Bij een hoop blue collar is Trump nog steeds populair. Popular vote is mooi, maar ik zie ook in de state polls dat het verre van rooskleurig is.Kortom, het kan nog. Maar op dit moment is een Trump overwinning, helaas, logischer.

Blijft toch een bijzonder verschijnsel dat mensen die het niet zo hebben op de "elite" dan toch massaal stemmen op iemand die er vooral voor de elite zit.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45
Frame164 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Blijft toch een bijzonder verschijnsel dat mensen die het niet zo hebben op de "elite" dan toch massaal stemmen op iemand die er vooral voor de elite zit.
Vanuit jouw username is dat toch niet zo bijzonder? Het gaat niet om wat je doet, het gaat om het frame, om hoe je overkomt. Je hoeft niets te doen voor je kiezers, je moet ze alleen het gevoel geven dat je iets voor ze doet of gaat doen. En daar zijn geen goede plannen of goede uitvoering voor nodig, alleen goede PR-mensen.

Bonus is dat je ook alleen die PR-mensen nodig hebt om de schuld voor de puinhopen van je eigen beleid vervolgens bij je tegenstander in de schoenen te schuiven. Bijzonder efficiënte manier van campagne voeren en regeren.

Verdeel en heers!
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/qtuqzy10r8g61.jpg?auto=webp&s=2afe4ba5de301d7c623ff66bd9481a6832cad44e

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Chocovla schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:23:
[...]

Walz moet echt als een malle townhalls gaan doen in de battle states. Als hij sympathiek overkomt en al hun problemen goed kan duiden, kan hij best wat twijfelaars niet op Trump laten stemmen. Maar het moet wel met alle energie gebeuren die hij kan trekken uit zijn lijf.

Dit dus.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07

J2S

FunkyTrip schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Walsh moet echt als een malle townhalls gaan doen in de battle states. Als hij sympathiek overkomt en al hun problemen goed kan duiden, kan hij best wat twijfelaars niet op Trump laten stemmen. Maar het moet wel met alle energie gebeuren die hij kan trekken uit zijn lijf.
Ik neem aan dat je niet Matt Walsh bedoelt, maar Tim Walz?

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Misschien gaat Trump alsnog in debat met Harris:
In een telefoongesprek met Fox & Friends zei de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump dat hij "in de nabije toekomst" met vicepresidente Kamala Harris zou debatteren. "Het wordt vrij snel aangekondigd", aldus Trump. Opnieuw sprak hij uit dat hij het debat liefst op Fox wil laten doorgaan, hoewel hij eerder met president Joe Biden had afgesproken op 10 september op ABC News in debat te gaan. Harris houdt vast aan die afspraak. "Ze wil niet debatteren", klinkt het nu bij Trump.

Daaraan voegde hij toe eigenlijk niet te weten "hoe ze debatteert". "Ik heb gehoord dat ze wel een soort smerig persoon is", zei Trump over zijn Democratische concurrente. Daarmee herhaalt hij de belediging die hij eerder gebruikte voor de voormalige Democratische presidentskandidate Hillary Clinton.
Ook hier weer het gebruik van "Ik heb gehoord dat...".

March of the Eagles

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:

[...]

Standaard hear-say slander wat toegepast wordt om narrative te framen. Mocht het debat dan niet goed gaan voor Trump dan kan hij naar zijn eerdere uitspraken refereren en zeggen 'I told you so'. Maar refereren naar een hear-say alsof het concreet bewijs is is natuurlijk hetzelfde als het fundament van een huis bouwen uit drilpudding en dan later zeggen dat als het huis instort dat het stevig was gebouwd want het had een fundament.
Dat zal de achterban van Trump echter niet interesseren. Die willen enkel horen wat ze willen en niet wat waarheid is.

• user109731
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:35:
Walsh moet echt als een malle townhalls gaan doen in de battle states. Als hij sympathiek overkomt en al hun problemen goed kan duiden, kan hij best wat twijfelaars niet op Trump laten stemmen. Maar het moet wel met alle energie gebeuren die hij kan trekken uit zijn lijf.
Dat zit wel goed :)

De Harris/Walz campagne heeft deze week 6 rallies gepland in de swing states. Vance hobbelt achter Harris aan zonder Trump.

Over twee weken is de DNC. De week erna zullen ze vast net zo actief doorgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 08-08-2024 12:19 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Trump/Vance kant heeft nog steeds geen modder of talking points die blijven hangen of exploiteerbaar zijn.

Ze zijn nog steeds hard op zoek naar modder om te gooien iig, het laatste is het service record van Walz wat ze proberen aan te vallen, maar met 24 jaar dienst zal dat een moeilijke vector zijn.
https://edition.cnn.com/2...d-vance-attack/index.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:

en 'nasty', zijn standaard woordkeuze bij vrouwen die hij niet mag.

Dit dus.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:58:
Trump/Vance kant heeft nog steeds geen modder of talking points die blijven hangen of exploiteerbaar zijn.

Ze zijn nog steeds hard op zoek naar modder om te gooien iig, het laatste is het service record van Walz wat ze proberen aan te vallen, maar met 24 jaar dienst zal dat een moeilijke vector zijn.
Begreep dat ie ook een keer en DUI mugshot heeft gehad. Maar ook dat lijkt me niet echt sticky, gezien Trump veroordeeld verkrachter/felon is.

Dit dus.

• anboni
  • Laatst online: 14:17
FunkyTrip schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Begreep dat ie ook een keer en DUI mugshot heeft gehad. Maar ook dat lijkt me niet echt sticky, gezien Trump veroordeeld verkrachter/felon is.
Trump wordt door z'n aanhang natuurlijk wel naast een totaal andere meetlat gehouden dan wie dan ook. Als Trump iemand op straat doodschiet, komt dat ongeveer bij 0.00001 op Trump's meetlat. Al Walz 1 biertje teveel opheeft, is dat meteen een doodzonde.

• Frame164

Blijft toch bizar dat dit de discussiepunten zijn. Details die 20 jaar geleden speelden maar niets over wat voor beleid je wilt gaan voeren.

Het "hoogtepunt" qua dingen tegen Walz las ik afgelopen week: "hij ziet er oud uit voor z'n leeftijd". Als je helemaal niets anders kan verzinnen moet hij dus voor de rest meer dan perfect zijn.

• C00P
  • Laatst online: 11:24
Paar 100 euro ingezet op winst voor Kamala.

Vorige week kreeg ik nog 240€ voor elke 100€ inzet, nu is dat 187€.
Voor Trump winst krijg je 1.95.
Dus de wedkantoren geven Kamala nu meer kans dan Trump en dat is hoopvol!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• user109731
  • Niet online
Trump geeft vanavond om 20:00 uur Nederlandse tijd een nieuwsconferentie. Hij zou ook iets gezegd hebben over met Harris debatteren dus ik vraag me af of hij toch het debat gaat doen op ABC nu het slechter gaat in de polls. Kan ook zijn dat hij gewoon wat aandacht nodig heeft nu Harris en Walz vol in het nieuws zijn.

Trump will hold a news conference in his first public appearance since rival Harris picked Walz

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

user109731 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:14:
Trump geeft vanavond om 20:00 uur Nederlandse tijd een nieuwsconferentie. Hij zou ook iets gezegd hebben over met Harris debatteren dus ik vraag me af of hij toch het debat gaat doen op ABC nu het slechter gaat in de polls. Kan ook zijn dat hij gewoon wat aandacht nodig heeft nu Harris en Walz vol in het nieuws zijn.

Trump will hold a news conference in his first public appearance since rival Harris picked Walz
Het kan een debat zijn wat naar alle waarschijnlijkheid weer Trumperiaans wordt afgeraffeld. 'Ik ben niet bang' of 'Ik denk dat Kamala niet durft' of zoiets. Alternatief kan het een verklaring zijn dat Vance per ongeluk onder een trein is gekomen en er een nieuwe running mate nodig is.
Natuurlijk is mijn wens van de gedachte dat Trump tot inkeer is gekomen en zich terug trekt als kandidaat voor het presidentschap. Maar de kans dat ik belastingvrijstelling krijg van de staat is groter dan dat naar alle waarschijnlijkheid. :P

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

user109731 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:14:

Dat zou impliceren dat Trump kan plannen en een voorbereid script kan volgen.

Gezien de datum (2 dagen voor het debat) zal het waarschijnlijk een poging zijn om de andere partijen (de democraten en de omroepen) verder onder druk te zetten.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Dido

heforshe

DevWouter schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:57:
Gezien de datum (2 dagen voor het debat) zal het waarschijnlijk een poging zijn om de andere partijen (de democraten en de omroepen) verder onder druk te zetten.
Twee dagen voor "het debat"? Er is een debat gepland op 10 september, maar dat is niet over twee dagen ;)

Wat betekent mijn avatar?

• user109731
  • Niet online
Trump’s nieuwsconferentie was dramatisch slecht. Hij komt over als een oude boze man die in paniek is.

Hij is geobsedeerd met hoeveel mensen Harris trekt.

Volgens ABC is Trump toch akkoord met het debat op 10 september.

[ Voor 24% gewijzigd door user109731 op 08-08-2024 21:18 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb gekeken naar Trumps ' announcement'. Het was gewoon een campagnestunt. Hij gebruikt het aankondigen van een debat gewoon als podium voor alle non-Maga en de wereld te bereiken.

Als Trumps neus zou groeien bij iedere leugen zoals die van Pinokkio dan had de VS geen ruimteprogramma nodig, dan konden ze over zijn neus naar de maan wandelen.

Ik vond het walgelijk, denigrerend en vooral vol met leugens. Ik hoop dat de pers de hele toespraak flink doet fact-checken en de mensen keihard doet wijzen op iedere leugen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:48:
Ik heb gekeken naar Trumps ' announcement'. Het was gewoon een campagnestunt. Hij gebruikt het aankondigen van een debat gewoon als podium voor alle non-Maga en de wereld te bereiken.

Als Trumps neus zou groeien bij iedere leugen zoals die van Pinokkio dan had de VS geen ruimteprogramma nodig, dan konden ze over zijn neus naar de maan wandelen.

Ik vond het walgelijk, denigrerend en vooral vol met leugens. Ik hoop dat de pers de hele toespraak flink doet fact-checken en de mensen keihard doet wijzen op iedere leugen.
Fox news slikt het gewoon en die heeft verreweg het meeste bereik in de V.S.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

HEY_DUDE schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Fox news slikt het gewoon en die heeft verreweg het meeste bereik in de V.S.
Dat maakt eigenlijk niet veel uit. Fox wordt altijd al gezien als Republikeins. Trump was daar altijd al de man en zal daar niet meer achterban van krijgen. De kracht zat hem juist daarin dat hij buiten zijn eigen base kwam (niet goed, maar hij kwam het wel). Dus over Fox maak ik mij geen zorgen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37

ericplan

5180 Wp PV

Zit wat commentaren te lezen over die persco van gisteren. En hoe vaak je in die commentaren de woorden “unhinged” en “demented” tegenkomt is opvallend. “Unfit for office” is nog een van de meer vriendelijke beschrijvingen.

Als Trump verkozen wordt, hoe groot is de kans dat hij het nog 4,5 jaar na nu volhoudt? Zijn degenen die Trump stemmen hier blind voor, of lees ik alleen de “linkse” commentaren?

A'dam PVOutput

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Nou ja, enerzijds is het een lastige vector omdat Walz 24 jaar gediend heeft, anderzijds natuurlijk omdat de grote roerganger himself een lulsmoes (bone spurs) heeft verzonnen om onder Vietnam uit te komen.

Daarnaast zijn natuurlijk nog alle uitspraken van Trump over militairen, zoals dat gesneuvelde Amerikaanse militairen 'losers' zijn. Of over de periode dat McCain krijgsgevangene is geweest. Of dat hij zich afvroeg bij het graf van militairen “I don’t get it. What was in it for them?”. Of dat hij het ontwijken van geslachtsziekten zijn "persoonlijke Vietnam" noemde.

Ik denk dat je als wilt dat de GOP wint, beter zo min mogelijk het kunt hebben over het leger e.d. En hopen dat de andere kant er ook niet over begint.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

ericplan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:57:
Zit wat commentaren te lezen over die persco van gisteren. En hoe vaak je in die commentaren de woorden “unhinged” en “demented” tegenkomt is opvallend. “Unfit for office” is nog een van de meer vriendelijke beschrijvingen.

Als Trump verkozen wordt, hoe groot is de kans dat hij het nog 4,5 jaar na nu volhoudt? Zijn degenen die Trump stemmen hier blind voor, of lees ik alleen de “linkse” commentaren?
Niet helemaal. Wat mij opvalt is dat Republikeinse kanalen walled gardens zijn aan het maken met dat dus alleen abonnees op livestreams kunnen reageren. Het is vrij gebruikelijk dat op openbare kanalen beide zijdes keihard modder gooien. Dus Pro-Trump waren gisteren voor Trump aan het roepen en pro-Harras waren hem zwart aan het maken. Maar de balans momenteel is dik in het voordeel voor Harris wat dat betreft. Het is geen betrouwbare metric maar als de die-hard Maga fanaten niet in staat zijn de textuele narrative te bepalen op de persconferentie van hun eigen kandidaat dan is dat geen goed teken.

Kamala staat overigens inmiddels landelijk op +9 hetzelfde cijfer als waar Biden mee won in 2020. Dat zegt ook niet alles want waar is belangrijk (voor ik de azijnpissers onder ons weer aantrek). Maar gezien Kamala nog steeds momentum heeft is dat iig een positief signaal.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:57:

Trump staat het wel best energiek te doen. Luister je daadwerkelijk naar wat hij zegt, dan is het inderdaad heel vreemd, maar zijn houding en zijn hele uitstraling zijn imo niet oud. En dat de inhoud, helemaal als je het uitgetikt ziet, heel twijfelachtig is, is toch niet anders dan 4 jaar geleden?

Daarnaast zal je vermoed ik vooral commentaren vanuit Democraten zien dan, maar daar bovenop, er zullen zat Republikeinen zijn die liever een andere kandidaat hadden. Maar dat Trump niet hun favoriete kandidaat is, betekend niet dat ze dus op Harris zullen stemmen. Net als dat er ook nog heel veel op Biden zouden hebben gestemd ondanks dat hij niet hun favoriete kandidaat was.

• Frame164
Sissors schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Daarnaast zal je vermoed ik vooral commentaren vanuit Democraten zien dan, maar daar bovenop, er zullen zat Republikeinen zijn die liever een andere kandidaat hadden. Maar dat Trump niet hun favoriete kandidaat is, betekend niet dat ze dus op Harris zullen stemmen. Net als dat er ook nog heel veel op Biden zouden hebben gestemd ondanks dat hij niet hun favoriete kandidaat was.
Dat is nog een ander probleem in de VS. Er zit zoveel haat tussen Republikeinen en Democraten dat het bijna ondenkbaar is dat mensen een keer op de andere partij gaan stemmen. Ongeacht of hun eigen kandidaat heel slecht is of de kandidaat van de andere kant supergoed. En omdat het effectief de ene of de andere wordt, wordt het landsbeleid uiteindelijk bepaald door het kleine groepje kiezers dat wel af en toe overstapt of besluit wel of niet te gaan stemmen.

• CutePuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:05

Maar ergens hebben ze wel een klein puntje.

Op sommige van zijn eigen websites staat er bij Walz nog steeds iets als "retired command master sergeant" terwijl hij dat officieel niet meer is.

Hij heeft die rang wel bereikt, maar sinds zijn pensioen is hij officieel dat niet meer wegens het niet behalen van bepaalde certificering oid.
Walz reached the rank of command master sergeant, but he officially retired as a master sergeant— one rank below command sergeant major — because “he did not complete additional coursework at the US Army Sergeants Major Academy,” according to the Guard.
Harris/Walz campaign is inmiddels hier ook van de hoogte en hebben blijkbaar dit ook aangepast bij zijn bio:
https://www.politico.com/...tary-credentials-00173236
On its website, the Harris campaign axed a reference to Walz as a “retired command sergeant major” and now says that he once served at the command sergeant major rank — a small change that nonetheless reflects his true rank at retirement from the Army National Guard. Walz, the governor of Minnesota, served for 24 years in the National Guard before retiring in 2005 from the military to run for the U.S. House, where he became the most senior enlisted soldier to serve in Congress.
Dus deze aanvalshoek van Vance is niet helemaal ongegrond en ik ben benieuwd of ze er iets groters van kunnen maken.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ondertussen lijkt het ‘weird-frame’ aardig aan te slaan.

En het is ook een ‘aardig’ frame, omdat het iets zegt over het gedrag, niet over de persoon. Bovendien beklijft het, niet in de laatste plaats omdat veel van het gedrag en de voorstellen van Trump/Vance ook gewoon weird is. :P Het dwingt Trump dus ook om zijn plannen inhoudelijk te verdedigen en/of te herzien.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Dat is nog een ander probleem in de VS. Er zit zoveel haat tussen Republikeinen en Democraten dat het bijna ondenkbaar is dat mensen een keer op de andere partij gaan stemmen. Ongeacht of hun eigen kandidaat heel slecht is of de kandidaat van de andere kant supergoed. En omdat het effectief de ene of de andere wordt, wordt het landsbeleid uiteindelijk bepaald door het kleine groepje kiezers dat wel af en toe overstapt of besluit wel of niet te gaan stemmen.
Dat zijn geen kleine groepjes hoor.
Volgens dit artikel van Forbes:
In 2023:
43% identificeert zich als independent
27% als republikeins en
27% als democraat.

https://www.forbes.com/si...-and-republicans-dwindle/

Dat betekent, stam + t .

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:09
CutePuppy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Op sommige van zijn eigen websites staat er bij Walz nog steeds iets als "retired command master sergeant" terwijl hij dat officieel niet meer is.

Hij heeft die rang wel bereikt, maar sinds zijn pensioen is hij officieel dat niet meer wegens het niet behalen van bepaalde certificering oid.

[...]

Harris/Walz campaign is inmiddels hier ook van de hoogte en hebben blijkbaar dit ook aangepast bij zijn bio:
https://www.politico.com/...tary-credentials-00173236

[...]

Dus deze aanvalshoek van Vance is niet helemaal ongegrond en ik ben benieuwd of ze er iets groters van kunnen maken.
Van wat ik er van had begrepen lag de aanval voornamelijk in het punt dat Walz uit de national guard is gegaan net voor ze uitgezonden zouden worden naar Irak, waarbij Vance impliceert dat Walz zijn groep in de steek heeft gelaten.

Verder heeft Walz op een oude opname (te zien oa op youtube) gepraat over wapens voor de oorlog, in de oorlog, alsof hij zelf de wapens in een oorlogssetting heeft gebruikt, wat naar ik begreep niet zo is. Walz heeft de specifieke wapens gebruikt, en heeft veel mensen leren om gaan met de wapens, maar heeft ze zelf niet in een oorlogssetting gebruikt.
Walz is een voorstander van de second amendment, maar ook van goede background checks en regulatie.

Hier is behoorlijk wat beeld materiaal over te vinden op youtube.

• user109731
  • Niet online
CutePuppy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:20:

[...]

Het is schandalig dat ze met dit soort dingen komen. Hij heeft gewoon als CSM gewerkt, een hoge rang in het leger.

Net als "hij is gestopt toen zijn unit naar Irak moest" - dat kwam pas maanden nadat hij zijn aanvraag had ingediend. De man heeft 24 jaar (!) zijn land gediend en is best hoog opgeklommen terwijl na 20 jaar stoppen normaal is, en types als Vance proberen hem nu te pakken op dit soort kleinigheden. Walgelijk gedoe van team 'bone spurs' Trump.

Walz heeft ook geen geld in aandelen wat in de VS best bijzonder is voor politici. Dat wordt nu ook gedraaid alsof het iets slechts zou zijn. Door types als Vance die door Thiel gefinancierd worden. :z
Pagina: 1 ... 25 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.