The Realone schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:39:
[...]
Je moet je registeren om te stemmen en dat is het. Kostte mij welgeteld 2 minuten.Het gaat er maar om of je aan randvoorwaarden voldoet en dat komt eigenlijk neer op "heb je een geldig ID/rijbewijs". Voor zover ik weet is dat het enige waar het ooit wringt.
Het Brennan Center for Justice heeft er ettelijke dossiers over, die de moeite waard zijn om eens een keer goed door te nemen. En dan hebben we het puur over voter suppression, dus nog niet over de pilaren van voter disenfranchisement, en toolboxen als accelerationisme, (semi-)institutionele manipulatie (zie bijvoorbeeld Constitutional Sheriffs, maar ook de megakerken), vote redirection (false candidadies, candidate switches, applied noopolitics) - en (nog) erger.
https://www.brennancenter.org/election-2024
Het is een gevoelig onderwerp, zeer zeker voor blank Amerika.
Maar het moet opgemerkt worden dat zelfs de aandacht voor voter suppression strategies de Republikeinen dient. Immers, hoe meer het daar over gaat, des te minder het over de grijze toolboxen gaat.
Van het Kentucky Mailman Syndroom tot het drama van ES&S, dergelijke dossiers hebben disproportioneel impact, maar worden a) overschaduwd door suppression/disenfranchisement dossiers en b) kunnen tegenwoordig in een moeras van bewuste gezaaide conspiracy theories in weerwil van decennia aan academisch en institutioneel onderzoek heel eenvoudig weggezet worden als irrelevant. En tja, klokkenluiders, we wijzen vaak naar Rusland en uit het raam vallen, maar rechts/conservatief Amerika heeft daar net zo'n traditie in. Van Boeing door de decennia heen tot Birch, Cohn, Rove, Cipollone, Stone en zo voorts en zo verder. Waar iets in de weg komt te staan, tja.
Maar goed, ook dat zijn weer onderzoek en rapportages die heel laagdrempelig weggezet kunnen worden, because conspiracy theory swamp, en het pijnlijk institutioneel reductionisme van Amerikaanse journalistiek.
Dat is geen nieuw fenomeen of patroon trouwens, dit is met name de afgelopen veertig jaar een issue geworden. Als patroon is het vrij overeenkomstig met wat historici in kaart gebracht hebben in de aanloop naar de vorige Insurrection by Oligarchy, zoals ze dat noemen, tijdens het Interbellum.
Ik moet zeggen, ik heb het zelf vaker kunnen observeren, hoe eenvoudig Amerikaanse kennissen en contacten de fundamentele problematiek van voter suppression weg kunnen zetten op basis van eigen ervaringen. Begrijpelijk, maar of we nu bij een Brennan Center kijken of elders, het zijn systemische uitzonderingen. En met name de afgelopen twintig jaar is de regel zich juist gaan uitbreiden ook over white / affluent geodemografie.
In termen van lokale culturele dynamiek, de spreekwoordelijke Fortunate Sons (zie Clearwater Revival) social and economic circles zien de progressie niet van gerichte krimp van de selectorale én electorale dynamiek.
[
Voor 32% gewijzigd door
Virtuozzo op 05-08-2024 18:46
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.