Slechts 157 op kenteken.Opa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:02:
Vandaag 23 juli iets na 8 uur heb ik bij Amersfoort voor het eerst een Zeekr X in het echt gezien, bij het opdraaien van de A28. Dus ja, ze zijn nog erg dun gezaaid en dus redelijk uniek.
Ik heb er nog steeds geen in het wild gezien. Naast die van mijzelf Zeist of Amsterdam.
Vorige week in Zweden geen gezien. Ook de mijne niet

Wel een 001 in tegengestelde richting op de Öresundsbro. Ook zie ik af en toe wel andere 001's.
In Breda rijdt qua X (van horen zeggen) een tweede grijze en ook een groene.
Zelfde kant van de stad maar nog niet waargenomen.
Er mogen er best een paar bijkomen maar zoals ik eerder had met de Lynk hoeft ook niet: van exoot naar mainstream.
Open Data RDW geeft nog veel meer info en echt up-to-date.BPi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Slechts 157 op kenteken.
Ik heb er nog steeds geen in het wild gezien. Naast die van mijzelf Zeist of Amsterdam.
Vorige week in Zweden geen gezien. Ook de mijne niet![]()
Wel een 001 in tegengestelde richting op de Öresundsbro. Ook zie ik af en toe wel andere 001's.
Er mogen er best een paar bijkomen maar zoals ik eerder had met de Lynk hoeft ook niet: van exoot naar mainstream.
Momenteel 182 kentekens voor de X.
Daarvan zijn er 6 geëxporteerd en zijn er 13 nog niet op naam gezet.
Ik kwam pas een mede X rijder tegen in Arnhem, tevens de enige keer dat ik er 1 heb zien rijden buiten die van mezelf.BPi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Slechts 157 op kenteken.
Vorige week in Zweden geen gezien. Ook de mijne niet![]()
Benieuwd hoe het bevalt tegenover de BYD Seal U en Peugeot 2008e .
Hier nog steeds 1.0.1e
Ik meen hier gelezen te hebben dat ie 25 of 26 kwam? Maar goed we zijn er bijna :-) de update is al beschikbaar op de 001.BPi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:26:
Is er eigenlijk al iemand die iets heeft gemerkt van of gehoord over de juli softwareupdate?
Hier nog steeds 1.0.1e
In Nijverdal kun je er een zien (daar wonen wij).Swaytje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Ik kwam pas een mede X rijder tegen in Arnhem, tevens de enige keer dat ik er 1 heb zien rijden buiten die van mezelf.
Mijn levering staat nog gewoon voor week 33.araknis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:14:
En er komen er ook weinig bij want in de eerste 3 weken van augustus is er schijnbaar een magazijn gesloten dus geen levering. mijn besteld LR is inmiddels al 3x verschoven van 29 juli naar 19 aug....
Sommarlov in Zweden. Het halve bedrijfsleven (of meer) ligt dan plat rond voor 3 aaneengesloten weken in de periode juli/augustus.araknis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:14:
En er komen er ook weinig bij want in de eerste 3 weken van augustus is er schijnbaar een magazijn gesloten dus geen levering. mijn besteld LR is inmiddels al 3x verschoven van 29 juli naar 19 aug....
@Masterkev Die van jou is misschien al in of onderweg naar Nederland op het moment dat ze in Göteborg sluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door BPi op 24-07-2024 13:55 ]
Zeekr X Long range Mist Grey
Dit was ook zo in de Hyundai Kona en Kia Niro. Waarschijnlijk om de accu te beschermen.
[ Voor 39% gewijzigd door KevinT op 24-07-2024 14:14 ]
Mis ik iets? Bij ons nog de versie Zeekr OS 1.0.1dBPi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:26:
Is er eigenlijk al iemand die iets heeft gemerkt van of gehoord over de juli softwareupdate?
Hier nog steeds 1.0.1e
Hij hoeft hem ook niet op te laden maar gewoon remmen als ik het pedaal los laat. Ik heb de niro ook gehad en die had er geen last vastKevinT schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:13:
Een volle accu kan niet opgeladen worden middels regeneratief remmen.
Dit was ook zo in de Hyundai Kona en Kia Niro. Waarschijnlijk om de accu te beschermen.
Haha, dat was ik 😊 Top auto.Opa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:02:
Vandaag 23 juli iets na 8 uur heb ik bij Amersfoort voor het eerst een Zeekr X in het echt gezien, bij het opdraaien van de A28. Dus ja, ze zijn nog erg dun gezaaid en dus redelijk uniek.
Tunnelplan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Mis ik iets? Bij ons nog de versie Zeekr OS 1.0.1d

Dan zie ik je vrijdag wellicht. Ik mag 'm om 10 uur halenArieKoevoet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:04:
Vandaag een X Long Range in Mist Grey besteld via de lease maatschappij (Athlon). Ze hadden er 8 op voorraad dus kan vrijdag al rijden. Ik ben erg benieuwd en zal mijn ervaring delen zodra ik wat kilometers heb gemaakt.
Hier staat tekst
Ik had hem graag zelf opgehaald bij Zeekr. Echter staat de auto al sinds 12 juli op kenteken en is hij al afgeleverd aan mijn lease maatschappij. De auto zal dus ook door hen aan huis afgeleverd worden en nemen zij tevens de ''oude" Polestar 2 mee retour.Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:24:
[...]
Dan zie ik je vrijdag wellicht. Ik mag 'm om 10 uur halen
Edit: Misschien heb ik er al een paar keer overheen gelezen. Maar heeft de X draadloze Apple Carplay?
[ Voor 10% gewijzigd door ArieKoevoet op 24-07-2024 19:00 ]
Ah leuk! Ik ook toevallig, mijne wordt woensdag bezorgd.ArieKoevoet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:04:
Vandaag een X Long Range in Mist Grey besteld via de lease maatschappij (Athlon). Ze hadden er 8 op voorraad dus kan vrijdag al rijden. Ik ben erg benieuwd en zal mijn ervaring delen zodra ik wat kilometers heb gemaakt.
Toevallig ook via Athlon flex? Ik had namelijk eerst een Megane EV60 in de bestelling toen vanochtend ineens al die Zeekr’s online gingen, snel geannuleerd en een X besteld. Vooral benieuwd naar de software, want dat sprak me aan de Megane zo aan.
JaArieKoevoet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:51:
[...]
Ik had hem graag zelf opgehaald bij Zeekr. Echter staat de auto al sinds 12 juli op kenteken en is hij al afgeleverd aan mijn lease maatschappij. De auto zal dus ook door hen aan huis afgeleverd worden en nemen zij tevens de ''oude" Polestar 2 mee retour.
Edit: Misschien heb ik er al een paar keer overheen gelezen. Maar heeft de X draadloze Apple Carplay?
We wanted to remind you about a planned maintenance that will prevent you from starting a charging session with the ZEEKR Charge app/charging card or any of the Plugsurfing partner apps for a period of 90 minutes tomorrow morning, 25 July 2024. During this time, you will still be able to charge at home or use other public charging solutions.
We understand that any downtime is an inconvenience. Based on our activity data, we have chosen to conduct the maintenance from 5:30am to 7:00am (4:30am to 6:00am GMT) tomorrow to ensure minimal disruption to our service.
During the maintenance window, it will not be possible to start a charging session using any form of authentication. Charging sessions that began before the maintenance period will continue unaffected, as session stops can still be processed.
Thanks for your understanding, and please don't hesitate to reach out to us if you have concerns or questions.
Electric regards,
Your ZEEKR Charge team
Je bedoelt met het laadnetwerk. Niet met de auto namelijk.Stache64 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:34:
morgenochtend tussen 05:30 en 07:00 gaaat er iets gebeuren bij mijn Zeekr X ,dit is de email:
We wanted to remind you about a planned maintenance that will prevent you from starting a charging session with the ZEEKR Charge app/charging card or any of the Plugsurfing partner apps for a period of 90 minutes tomorrow morning, 25 July 2024. During this time, you will still be able to charge at home or use other public charging solutions.
We understand that any downtime is an inconvenience. Based on our activity data, we have chosen to conduct the maintenance from 5:30am to 7:00am (4:30am to 6:00am GMT) tomorrow to ensure minimal disruption to our service.
During the maintenance window, it will not be possible to start a charging session using any form of authentication. Charging sessions that began before the maintenance period will continue unaffected, as session stops can still be processed.
Thanks for your understanding, and please don't hesitate to reach out to us if you have concerns or questions.
Electric regards,
Your ZEEKR Charge team
Ja inderdaad via Athlon Flex. Was een leuke verrassing toen ik ze vanmorgen zag staan op de site. Nog even getwijfeld over de EX30’s die ook beschikbaar waren, maar de uitrusting en de style van de X spreken mij meer aan.potjandrie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:03:
[...]
Ah leuk! Ik ook toevallig, mijne wordt woensdag bezorgd.
Toevallig ook via Athlon flex? Ik had namelijk eerst een Megane EV60 in de bestelling toen vanochtend ineens al die Zeekr’s online gingen, snel geannuleerd en een X besteld. Vooral benieuwd naar de software, want dat sprak me aan de Megane zo aan.
Het verbaasde mij een beetje dat die Volvo’s prijziger waren in de lease dan de Zeekr. Ik begreep dat Geely de Zeekr boven Volvo plaats qua merk positionering. Het wordt wel meteen een vuurdoop want ik ga in september meteen er mee door Frankrijk rijden!ArieKoevoet schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:44:
[...]
Ja inderdaad via Athlon Flex. Was een leuke verrassing toen ik ze vanmorgen zag staan op de site. Nog even getwijfeld over de EX30’s die ook beschikbaar waren, maar de uitrusting en de style van de X spreken mij meer aan.
Bij Ayvens precies hetzelfde. Het lijkt wel of Zeekr de X stevig in de markt wil zetten door leasemaatschappijen bulkkorting te geven bij grote aantallen.potjandrie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:17:
[...]
Het verbaasde mij een beetje dat die Volvo’s prijziger waren in de lease dan de Zeekr. Ik begreep dat Geely de Zeekr boven Volvo plaats qua merk positionering. Het wordt wel meteen een vuurdoop want ik ga in september meteen er mee door Frankrijk rijden!
Als ik nu in de portal kijjk, is een Smart #1 ongeveer even duur als de X en een EX30 duurder met dezelfde motor/accu combo.
Ik krijg hem 20 augustus en wil er de 22e al mee naar Oostenrijk/Italië.
Ik pak een maandabonnement voor Tesla en ionity en ik heb nog een ANWB pas dus de meegeleverde druppel mag gerust te laat komen. Ik betaal sowieso de energie zelf.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Zeekr account kun je aanmaken in de app.
[ Voor 9% gewijzigd door sliepie op 25-07-2024 09:58 ]
En dat gaat prima. Vanmorgen om 5.25u vertrokken in Breda en 19.45u bij Nimes voor een overnachting. Via Charlerois naar Frankrijkk, vanaf Langres de route du soleil.potjandrie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:17:
[...]
Het verbaasde mij een beetje dat die Volvo’s prijziger waren in de lease dan de Zeekr. Ik begreep dat Geely de Zeekr boven Volvo plaats qua merk positionering. Het wordt wel meteen een vuurdoop want ik ga in september meteen er mee door Frankrijk rijden!
Morgen nog een etappe, door naar de Costa Blanca. Geen enkel probleem met laden gehad (Tesla). Misschien op een zaterdag wel wat drukken.
De ervaring met ABRP voor de route zijn we nog niet zo positief over. Aanpassingen onderweg maken de route onbruikbaar. Aanpassen van de soc bij maken van nieuwe berekening levert vaak weer uitgangspunt 100% lading (start thuis) op en niet de waarde net na laden op tussenpunt.
Daarnaast ook geen goede samenwerking, na de eerste correctie, tussen Android app en Auto app. Niet goed samenwerken/synchroniseren. Erg jammer.
Wat behoorlijk leek te kloppen was de voorspelling van laadniveau op laadpunt. Misschien zelfs soms iets te pessimistisch.
Dat klinkt iet wat stroef met de software inderdaad. Heeft de ingebouwde navigatie geen suggesties voor laadpunten zoals dat bij Android automotive is? Ik moet maar eens een aantal apps uitproberen!BPi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:47:
[...]
En dat gaat prima. Vanmorgen om 5.25u vertrokken in Breda en 19.45u bij Nimes voor een overnachting. Via Charlerois naar Frankrijkk, vanaf Langres de route du soleil.
Morgen nog een etappe, door naar de Costa Blanca. Geen enkel probleem met laden gehad (Tesla). Misschien op een zaterdag wel wat drukken.
De ervaring met ABRP voor de route zijn we nog niet zo positief over. Aanpassingen onderweg maken de route onbruikbaar. Aanpassen van de soc bij maken van nieuwe berekening levert vaak weer uitgangspunt 100% lading (start thuis) op en niet de waarde net na laden op tussenpunt.
Daarnaast ook geen goede samenwerking, na de eerste correctie, tussen Android app en Auto app. Niet goed samenwerken/synchroniseren. Erg jammer.
Wat behoorlijk leek te kloppen was de voorspelling van laadniveau op laadpunt. Misschien zelfs soms iets te pessimistisch.
Toch wel eeuwig zonde dat ze niet AA in die Zeekr gezet hebben!
Ik heb geen ervaring met AA. Wel heb ik begrepen dat dat ook niet altijd super werkt.potjandrie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Dat klinkt iet wat stroef met de software inderdaad. Heeft de ingebouwde navigatie geen suggesties voor laadpunten zoals dat bij Android automotive is? Ik moet maar eens een aantal apps uitproberen!
We komen er wel
Bij ingebouwde navigatie gaan ze waarschijnlijk uit van het laadnetwerk van Plugsurfing, de partij waar de Zeekr laadpas ook van is.potjandrie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Dat klinkt iet wat stroef met de software inderdaad. Heeft de ingebouwde navigatie geen suggesties voor laadpunten zoals dat bij Android automotive is? Ik moet maar eens een aantal apps uitproberen!
Maar daarmee kom je niet bij Tesla laadpunten terecht.
ABRP kent die punten wel.
Wat voor OBD2 dongle gebruik je met ABRP?BPi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Heb je kunnen navigeren naar Tesla inclusief conditioneren van de accu of moest je een andere charger in de buurt kiezenin de Zeekr navi?
[ Voor 13% gewijzigd door ArieKoevoet op 26-07-2024 18:07 ]
Is er misschien ergens in het menu een optie om datum/tijd in te stellen?ArieKoevoet schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:05:
Vandaag de X in ontvangst genomen via de leasemaatschappij. Ik krijg met geen mogelijkheid verbinding om de QR code te scannen. Krijgt constant de melding dat de verbinding slecht is en dat ik het later nogmaals moet proberen. Heb ook al geprobeerd om via HotSpot/Wifi te verbinden maar de melding blijft. Software versie is 0.9.2 en de datum en tijd staan nog op februari. Reset naar fabrieksinstelling is ook niet mogelijk. De optie staat wel in het menu, maar de knop zelf doet niks.
Als datum verkeert staat kun je namelijk problemen krijgen om SSL verbinding te maken.
Dat zou best kunnen verklaren waarom die meldingen van slechte verbinding krijgt.
En als je het systeem reset? dus:ArieKoevoet schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:05:
Vandaag de X in ontvangst genomen via de leasemaatschappij. Ik krijg met geen mogelijkheid verbinding om de QR code te scannen. Krijgt constant de melding dat de verbinding slecht is en dat ik het later nogmaals moet proberen. Heb ook al geprobeerd om via HotSpot/Wifi te verbinden maar de melding blijft. Software versie is 0.9.2 en de datum en tijd staan nog op februari. Reset naar fabrieksinstelling is ook niet mogelijk. De optie staat wel in het menu, maar de knop zelf doet niks.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ugGCsYS7Y9HHRHlwWuxEz1Cn.png?f=user_large)
beide 10 seconden ingedrukt houden.
-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-
Ik heb de datum en tijd handmatig goed gezet en direct verscheen de QR code. Bedankt voor de tip. Echter krijg ik in de app nu de volgende foutmelding “vehicle information error”. Toevallig nog een suggestie?brambo123 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:28:
[...]
Is er misschien ergens in het menu een optie om datum/tijd in te stellen?
Als datum verkeert staat kun je namelijk problemen krijgen om SSL verbinding te maken.
Dat zou best kunnen verklaren waarom die meldingen van slechte verbinding krijgt.
Ik denk dat je eerst naar zeist moet voor een software update. Als ik het goed herinner is OTA pas mogelijk vanaf latere versies.ArieKoevoet schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:14:
[...]
Ik heb de datum en tijd handmatig goed gezet en direct verscheen de QR code. Bedankt voor de tip. Echter krijg ik in de app nu de volgende foutmelding “vehicle information error”. Toevallig nog een suggestie?
In het scherm van het infotainment systeem zit een kleine barst, dus het scherm wordt over 3 weken vervangen. De auto had nog software versie 0.9 oid, dus het hele systeem werkte ook voor geen meter. Update daar zou 2 à 3 uur duren, dus naar huis gereden en als het goed is komt er dit weekend een ota update. Dit hadden ze toch prima voor aflevering kunnen doen?
Het systeem reageert totaal niet op je inputs, Zeekr zei dat dit door de software komt, maar ik denk zelf dat ook de barst hier evt te maken kan hebben. Op de terugweg veel valse inputs: ramen openzetten, verwarming die verspringt, radio die opeens aan gaat en als klap op de vuurpijl met Android Auto een noodoproep welke ik niet zo snel kon annuleren, dus 112 aan de lijn.
Verder is de auto niet goed uitgelijnd, rijdt wel recht, maar het stuur staat dan een slag naar links. Ook zit er een behoorlijke rabbel in de bestuurders deur.
Wel vriendelijk ontvangst en het wordt allemaal opgelost, het had naar mijn mening wel vooraf geregeld kunnen zijn.
De auto bevalt goed, vind het nadeinen wel redelijk meevallen, en ik kom van een BMW 435d.
Het Yamaha systeem met 13 speakers kan alleen echt niet op tegen de HK met 12 speakers in de BMW.
Auto is verder technisch in orde. Geen maandagochtend kwaaltjes/gebreken/schade die @Ernstjan89 hierboven beschrijft.
Nadeinen vind ik komende van een golfje best wel hinderlijk. In een bocht van een drempel rijdend bounced de achterkant van de auto alle kanten op.
Driver assists op de snelweg waren fantastisch. ACC grijpt lang niet zo drastisch in als er iemand tussen duikt, als dat ik van VW gewend ben. LCC op de snelweg is ook prima. Die 2 systemen samen met een handje aan het stuur (lekker op de onderkant laten rusten), en kun je gerust van zelfstandig rijden spreken, zolang je in de rijstrook blijft uiteraard.
LDW en LCC op lokale 60km wegen (geen centrale streep, en aan weerszijden van een tamelijk smalle weg een streep aan de zijkant) is ronduit dramatisch.
Het systeem pikt het niet dat je over de streep moet richting de berm, en laat met alle toeters en bellen weten dat dat gevaarlijk is. Zelfs 1 keer een 10 sec 'alarm' gehad, die ik niet uit kon zetten.
Gisteren thuis m'n allereerste laadsessie gedaan. Na afloop werd de stekker niet vrijgegeven. Het laadstation bleef op 'even wachten' staan, en de stekker bleef gelocked. Volgens de auto was het laden wel gestopt.
Na 10 minuten ploeteren stond ik op het punt de handmatige ontgrendeling vanuit het kofferbak te doen, toen ik er achter kwam dat de stekker inmiddels ontgrendeld was
De ingebouwde Zeekr navi beschikt enkel over de hoofdwegen in NL. Een kaart update mislukt elke keer na een succesvolle download van de data.
Hier staat tekst
Wij gebruiken de ABRP app in het menu. (wacht nog op nieuwe versie).Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:51:
De ingebouwde Zeekr navi beschikt enkel over de hoofdwegen in NL. Een kaart update mislukt elke keer na een succesvolle download van de data.
Welke Zeekr OS versie heb jij?
We would like to inform you that the OTA update for your vehicle will be most probably started next week.
Thank you for your patience
Zeekr Support
Volgende week een update.
Waar heb je deze info vandaan? 🤩Tunnelplan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:06:
[...]
Welke Zeekr OS versie heb jij?
We would like to inform you that the OTA update for your vehicle will be most probably started next week.
Thank you for your patience
Zeekr Support
Volgende week een update.
Ik heb gisteren een nieuwe auto met Zeekr OS 0.9.1 meegekregen.
Voor de mensen die tijdens het laden onderweg filmpjes willen kijken. Ik heb even wat met handbrake gepield om erachter te komen wat hij in ieder geval wel en niet afspeelt:
Wel:
- .mp4
- h.264 en h.265 videocodec
- mp3 stereo geluid
Niet:
- AC3 5.1 geluid
- ingebakken .srt subtitles
Dit is voor mij voldoende. Niet dat ik vaak verwacht langs de snelweg te fastchargen, maar toch
Hier staat tekst
En hoe bevallen de andere slimme systemen zoals lanekeep en automatische cruise control?
[ Voor 7% gewijzigd door illuvattarr op 27-07-2024 18:19 ]
Dat is het gevolg van EU-wetgeving en zal je dus bij alle nieuwe modellen treffen. Het enige dat fabrikanten kunnen doen is het uitzetten versimpelen door snelkoppelingen te maken in het menu of het onder een fysieke knop te plaatsen. Maar dat zal je iedere rit moeten doen.illuvattarr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:59:
Ik twijfel over het nemen van een Zeekr X Long Range via private lease bij Ayvens. Wat me met name irriteert is het niet blijvend uit kunnen zetten van rijsystemen, vooral het piepen als je te snel rijdt.
Onderdeel van die wetgeving is dat het uitzetten van de hulpsystemen minimaal twee manuele handigen moet bevatten. Dus een fysieke knop is dan al niet mogelijk. Het zal altijd via twee handelingen via een touchscreen oid moeten zijn.Masterkev schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:14:
[...]
Dat is het gevolg van EU-wetgeving en zal je dus bij alle nieuwe modellen treffen. Het enige dat fabrikanten kunnen doen is het uitzetten versimpelen door snelkoppelingen te maken in het menu of het onder een fysieke knop te plaatsen. Maar dat zal je iedere rit moeten doen.
Meen gelezen te hebben dat op bmw’s er een fysieke knop is (of een snelkoppeling op het homescherm) die je 2x moet drukken… wat dus 2 manuele handelingen zijn 😅donny_p schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:35:
[...]
Onderdeel van die wetgeving is dat het uitzetten van de hulpsystemen minimaal twee manuele handigen moet bevatten. Dus een fysieke knop is dan al niet mogelijk. Het zal altijd via twee handelingen via een touchscreen oid moeten zijn.
En begint het systeem al te piepen als je 1km over de limiet rijdt?Masterkev schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:14:
[...]
Dat is het gevolg van EU-wetgeving en zal je dus bij alle nieuwe modellen treffen. Het enige dat fabrikanten kunnen doen is het uitzetten versimpelen door snelkoppelingen te maken in het menu of het onder een fysieke knop te plaatsen. Maar dat zal je iedere rit moeten doen.
Ja, op zich wel. Maar die heb ik gisteren eenmalig uitgezet. inmiddels al tig ritjes gehad, maar die functie staat nog steeds uitilluvattarr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:56:
[...]
En begint het systeem al te piepen als je 1km over de limiet rijdt?
De functie van oplettendheid/vermoeidheid is mijns inziens veel vervelender. Wel raar is dat die functie soms wel en soms niet automatisch weer aan staat.
Hier staat tekst
Ik heb geen dongle gebruikt. Volgens mij haalt de app (af en toe) wel informatie uit de auto. Het is gewoon erg inconsequent. Instellen dat je route vertrekt met 85% accu en paar tellen later staat hij weer met 100% te rekenen. En slechts communicatie/samenwerking tussen app in auto en op telefoon.Opa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:40:
[...]
Wat voor OBD2 dongle gebruik je met ABRP?
Heb je kunnen navigeren naar Tesla inclusief conditioneren van de accu of moest je een andere charger in de buurt kiezenin de Zeekr navi?
Uiteindelijk 9 laadstops op dik 2000km. Gestart op 100% thuis. Soms wat tactisch (extra) moeten laden, bijvoorbeeld om te voorkomen in de (laad) file te komen bij Barcelona. Bij voorkeur laat ik het percentage niet gepland onder de 15% en houd ik wat marge. En met 35 graden buiten en de airco goed aan, wordt de accu best wel aangesproken. Daarentegen heb ik veel op de 130km wegen in Frankrijk 115 a 120 gereden. Beetje met de meute mee.
Conditioneren nu niet druk over gemaakt. Bij 30 a 35 graden ging hij snel naar full power laden.
:strip_exif()/f/image/WPT3caV2Lba6gm2F2bOVO14v.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, de vliegen lust hij rauw 😜
[ Voor 15% gewijzigd door BPi op 27-07-2024 20:08 ]
Dat ie uit blijft is niet gunstig, dat betekend dat je systemen niet helemaal in ‘slaapstand’ gaan. Je zal het niet direct merken maar na een paar dagen niet ‘slapen’ gaat ie in een nacht zowaar 10% accu capaciteit verliezen, of soms zelfs meer… het klinkt handig, maar niet voor de portemonneeSjaak_Afhaak schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:01:
[...]
Ja, op zich wel. Maar die heb ik gisteren eenmalig uitgezet. inmiddels al tig ritjes gehad, maar die functie staat nog steeds uit
De functie van oplettendheid/vermoeidheid is mijns inziens veel vervelender. Wel raar is dat die functie soms wel en soms niet automatisch weer aan staat.
Enig idee hoe of wat ik kan doen om te verzekeren dat de auto wel in slaapstand gaat?ultimasnake schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:34:
[...]
Dat ie uit blijft is niet gunstig, dat betekend dat je systemen niet helemaal in ‘slaapstand’ gaan. Je zal het niet direct merken maar na een paar dagen niet ‘slapen’ gaat ie in een nacht zowaar 10% accu capaciteit verliezen, of soms zelfs meer… het klinkt handig, maar niet voor de portemonnee
Hier staat tekst
Zie de faq in de OPSjaak_Afhaak schreef op zondag 28 juli 2024 @ 06:53:
[...]
Enig idee hoe of wat ik kan doen om te verzekeren dat de auto wel in slaapstand gaat?

Logisch achteraf gezien, maar wel balen. Draag m'n zonnebril heel vaak in de auto.
Hier staat tekst
Dit is niet enkel bij Zeekr. Dit is Europese wetgeving. Totdat Zeekr dmv een update het aan/uit zetten van deze hulpsystemen nog iets makkelijker maakt doen wij bij elke rit eerst in de ZeekrAD pagina alles uitzetten wat we storend vinden. Dat kost een seconde of 30. Dus ook niet zo'n gedoe hoor. In 't begin ff wennen. Ook mij in 't begin overkomen dat ik het vergat 😜illuvattarr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:59:
Ik twijfel over het nemen van een Zeekr X Long Range via private lease bij Ayvens. Wat me met name irriteert is het niet blijvend uit kunnen zetten van rijsystemen, vooral het piepen als je te snel rijdt. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Is het erg intrusive? Of kun je het ondertussen blijvend uitzetten? Begint het al te piepen bij 1km over de snelheidslimiet?
En hoe bevallen de andere slimme systemen zoals lanekeep en automatische cruise control?
Wel zou het fijn zijn dat je deze hulpsystemen als ZeekrAD op je home pagina kunt zetten. Met 1 klik dan in het menu om dingen aan of uit te zetten.
Zeekr is daar wel mee bezig om dat via een update te realiseren.
Lane keep gebruik ik niet. Maar ACC werkt geweldig. Makkelijk aan/uit te zetten en goede afstand tot voorligger in te stellen.
Kortom, ik/wij vinden de ZeekrX een geweldige EV auto.
Dan is de bril misschien niet goed gepolariseerd? Als je een kwart slag draait dan is het vaak wel goed.Sjaak_Afhaak schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:24:
Nog een FWP; de HUD is niet leesbaar met m'n polariserende zonnebril![]()
![]()
Logisch achteraf gezien, maar wel balen. Draag m'n zonnebril heel vaak in de auto.
Zelf heb ik er met mijn gepolariseerde bril van Pearl geen last van. Eerdere zonnebrillen van Oakley of Sinner met polariserende glazen ook niet.
Dit is het eerste scherm in de 10 jaar dat ik deze bril heb, waar het mis gaat. Als ik m'n hoofd kantel, zie ik de HUD wel, maar goed, dat is weer zo slecht voor m'n nekBPi schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:23:
[...]
Dan is de bril misschien niet goed gepolariseerd? Als je een kwart slag draait dan is het vaak wel goed.
Zelf heb ik er met mijn gepolariseerde bril van Pearl geen last van. Eerdere zonnebrillen van Oakley of Sinner met polariserende glazen ook niet.
Hier staat tekst
Dus ben benieuwd welke wel gaat werken in de Zeekr 😂
Android auto blijft dan melding geven dat die verbonden is in m'n telefoon. Als ik bluetooth uitzet, dan gooit android auto de bluetooth verbinding weer aan.
Al met al behoorlijk irritant.. Anderen daar ook last van?
Oprit zit naast de woonkamer, denk een meter of 7 richting de auto vanaf waar ik meestal zit.
Waarschijnlijk gaat je auto niet in volledige slaapstand. Dat is een bekend probleem. Zie de OP hoe je dit tijdelijk kan resetten.Swaytje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:10:
Ik heb heel regelmatig dat de auto verbindt met mijn telefoon wanneer ik in de woonkamer zit . Geluid van m'n telefoon gaat dan ook via bluetooth (niet getest of het ook te horen is in de auto, maar de telefoon geeft in ieder geval aan dat het via bluetooth naar de auto gaat).
Android auto blijft dan melding geven dat die verbonden is in m'n telefoon. Als ik bluetooth uitzet, dan gooit android auto de bluetooth verbinding weer aan.
Al met al behoorlijk irritant.. Anderen daar ook last van?
Oprit zit naast de woonkamer, denk een meter of 7 richting de auto vanaf waar ik meestal zit.
Onduidelijk waarom, omdat ik de voet nog (flink) op de rem had om de auto niet weg te laten rennen.
Een paar weken geleden ook al eens gehad. Het lijkt alsof je tegen een object aanrijdt 🤕
Bekend issue hier ook. Afstand woonkamer naar auto 6 mtr. Verder aan de auto zie ik niets bijzonders. Accu % blijft ook gewoon op peil. Soms dagen geen last van en dan in ene wel. Meestal swipe ik de melding op Phone weg waardoor Bluetooth (geluid) weer gewoon normaal doet.Masterkev schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Waarschijnlijk gaat je auto niet in volledige slaapstand. Dat is een bekend probleem. Zie de OP hoe je dit tijdelijk kan resetten.
Zal de volgende x eens naar de auto lopen of het scherm dan bv wel aan staat in de auto.
Klopt vanmorgen hier ook.Elmar1982 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:35:
Kunnen jullie inloggen? Ik ben ineens uitgelogd en als ik wil inloggen herkent hij mijn email niet meer
Heb opnieuw ingelogd en app werkte gewoon weer.
Ja had verkeerd email gebruikt 🤪Marcel-62 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:37:
[...]
Klopt vanmorgen hier ook.
Heb opnieuw ingelogd en app werkte gewoon weer.
Ik heb in de Zeekr app mijn keycard toegevoegd. Zou de auto dan ook moeten unlocken als je in de buurt loopt? Net als met de fob? Ik had daarna mijn telefoon in de lader geplaatst, maar de auto gaf aan dat er geen geldige sleutel was. Ik vind de fob een onhandig formaat hebben. Zou mooi zijn als het met de telefoon fijn werkt en dan het pasje als backup in de portemonnee.
Hoe stel je dit goed in?
Ik meende gelezen te hebben dat daar nog een software update voor nodig is.Ernstjan89 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:17:
Vraagje:
Ik heb in de Zeekr app mijn keycard toegevoegd. Zou de auto dan ook moeten unlocken als je in de buurt loopt? Net als met de fob? Ik had daarna mijn telefoon in de lader geplaatst, maar de auto gaf aan dat er geen geldige sleutel was. Ik vind de fob een onhandig formaat hebben. Zou mooi zijn als het met de telefoon fijn werkt en dan het pasje als backup in de portemonnee.
Hoe stel je dit goed in?
Je kan met de app je auto unlocken niet als je in de buurt bent dat hij automatisch unlocked. Wel als je dan een digitale pas hebt gemaakt op je telefoon en je bent verbonden met bluetooth kan je gewoon rijden.Ernstjan89 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:17:
Vraagje:
Hoe stel je dit goed in?
Nog dingen om rekening mee te houden of op te letten, sowieso in mijn geval de hoofdsteun hoe die qua hoogte is.
Kijken of je zonnebril goed gepolariseerd is voor het HUD (hoofd kantelen bij geen zicht)ramrodwillem schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:33:
Morgen een proefrit met de Zeeker X in Zeist , benieuwd.
Nog dingen om rekening mee te houden of op te letten, sowieso in mijn geval de hoofdsteun hoe die qua hoogte is.
-- of je niet zeeziek wordt van de achtervering na bijvoorbeeld een drempel.
-- of je kan leven met de wettelijke bemoeials en hoe je die uit zet. (gaan alle merken moeite mee krijgen)
Verder gewoon standaard dingen als is de bagageruimte groot genoeg? Kan ik achter mezelf zitten? Hoe is in het algemeen mijn positie achter het stuur in te stellen?
Hoe kan ik het geluid bij openen en sluiten van de auto uitzetten (of wijzigen of minimaal zachter zetten)? Iemand enig idee???
Alvast dank!
Totale range op een volle accu is dus keurig volgens WLTP. Had ik niet verwacht, ik ben positief verrast. Qua rijden is de X een prima cruiser. Lekker comfortabel hoor.
Voor mij als test ook veel met ACC en LCC gereden. Dikke prima. Al is het wegens de vakantieperiode relatief rustig op de weg.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 30-07-2024 17:20 ]
Hier staat tekst
Volgens mij bij verlichting (uit/gematigd/plezier/stoer)Joep1234 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:15:
Sinds vorige week de Zeekr x opgehaald, allerlei instellingen en functies aan het doorlopen. Er is een instelling welke ik niet kan vinden, hopelijk kunnen jullie helpen…
Hoe kan ik het geluid bij openen en sluiten van de auto uitzetten (of wijzigen of minimaal zachter zetten)? Iemand enig idee???
Alvast dank!
Mooi resultaat 14,3 kWh per 100 km.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:18:
Vandaag m'n eerste serieuze werk-gerelateerde rit gehad in m'n X LR. Voor mij als voormalig ICE bestuurder ook even spannend qua range(anxiety). Ik heb in de ochtendspits zonder airco gereden, want nog lekker koel. De gehele terugrit met volle bak airco en stoelkoeling aan. Ik heb me netjes aan de snelheidslimieten gehouden, maar ook af en toe wat meer vermogen aangesproken voor een soepele inhaalactie.
Vanavond wel opgeschrikt door een alarm en melding in de app dat de auto gestolen zou worden. Enig idee hoe dit komt?
In de instellingen in ieder geval 'verminderde beveiliging' aangezet, maar geen idee of dat hiermee te maken heeft.
Ook gehad een keer. Bleek een vlieg rond te vliegen in de Zeekr 😜Jvdr99 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:18:
Vandaag de Zeekr X opgehaald in Zeist. Prima uitleg en echt een mooie en goed rijdende auto.
Vanavond wel opgeschrikt door een alarm en melding in de app dat de auto gestolen zou worden. Enig idee hoe dit komt?
In de instellingen in ieder geval 'verminderde beveiliging' aangezet, maar geen idee of dat hiermee te maken heeft.
Ruimte achterin is echt mega! Ik heb alleen een pasje als sleutel waarmee volgens mij niet het automatisch openen en sluiten als je in de buurt komt werkt, helaas. Het is wel een hobbelige auto in de stad, dus dat is wat wennen. Ik zag dat er een car wash mode in zit, ik wist niet dat dat nodig was bij elektrische autos!
Is het ook nog mogelijk om de knoppen achter het stuur iets customs te laten doen?
[ Voor 6% gewijzigd door potjandrie op 31-07-2024 12:19 ]
Ik heb hier contact over gehad met Zeekr Nederland. Je Zeekr account moet normaal gesproken aan je auto ((VIN nummer) gekoppeld worden. Dit doen ze echter niet omdat de auto als ''pool auto'' gezien wordt bij Athlon Flex en het bij wisselen van rijder enorm veel werk op zou leveren. Ze zijn nog in overleg met Athlon of ze misschien speciale user accounts aan kunnen maken per auto. Wel mooi dat jij de auto met nieuwe software hebt. Ik moet het nog doen met 0.9.2 en kan dus niet updaten omdat ik niet in kan loggen.potjandrie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:00:
Nou ik heb hem net mogen ontvangen via Athlon Flex, 63 km op de teller en ze hebben blijkbaar de software bijgewerkt (1.0.1e) dus dat is fijn. Ik kan alleen niet inloggen, bij het scannen van de QR code zegt hij "login failed", dus dat is minder handig. Maakt voor nu niet echt uit want hij rijd verder prima.
Ruimte achterin is echt mega! Ik heb alleen een pasje als sleutel waarmee volgens mij niet het automatisch openen en sluiten als je in de buurt komt werkt, helaas. Het is wel een hobbelige auto in de stad, dus dat is wat wennen. Ik zag dat er een car wash mode in zit, ik wist niet dat dat nodig was bij elektrische autos!
Is het ook nog mogelijk om de knoppen achter het stuur iets customs te laten doen?
Ah ja dat klinkt wel als iets logisch, gelukkig heb je het niet nodig om gebruik te maken van de auto! Dan is het nog even afwachten wat ze gaan doen. Ik begreep van de knul die de auto leverde dat het pasje in de middenconsole moet om de auto te kunnen starten, ik heb het nog niet geprobeerd maar ik mag hopen dat dat niet verplicht is!ArieKoevoet schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:33:
[...]
Ik heb hier contact over gehad met Zeekr Nederland. Je Zeekr account moet normaal gesproken aan je auto ((VIN nummer) gekoppeld worden. Dit doen ze echter niet omdat de auto als ''pool auto'' gezien wordt bij Athlon Flex en het bij wisselen van rijder enorm veel werk op zou leveren. Ze zijn nog in overleg met Athlon of ze misschien speciale user accounts aan kunnen maken per auto. Wel mooi dat jij de auto met nieuwe software hebt. Ik moet het nog doen met 0.9.2 en kan dus niet updaten omdat ik niet in kan loggen.
Ja het pasje moet verplicht in het vakje van de draadloze lader helaas. Ze hebben de vreemde keuze gemaakt om de auto met enkel de keycard te leveren in plaats van de reguliere sleutel met afstandsbediening. Ik heb hier al contact over gehad met Athlon om eventueel de sleutels te ruilen voor de keycard. Hiervoor moest ik een mail sturen waar ik tot op heden geen reactie op heb.potjandrie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:40:
[...]
Ah ja dat klinkt wel als iets logisch, gelukkig heb je het niet nodig om gebruik te maken van de auto! Dan is het nog even afwachten wat ze gaan doen. Ik begreep van de knul die de auto leverde dat het pasje in de middenconsole moet om de auto te kunnen starten, ik heb het nog niet geprobeerd maar ik mag hopen dat dat niet verplicht is!
Dat is inderdaad een aparte keuze.. Ik zal ook nog even een mailtje erachteraan sturen voor wat extra steun want het is lichtelijk irritant.ArieKoevoet schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:42:
[...]
Ja het pasje moet verplicht in het vakje van de draadloze lader helaas. Ze hebben de vreemde keuze gemaakt om de auto met enkel de keycard te leveren in plaats van de reguliere sleutel met afstandsbediening. Ik heb hier al contact over gehad met Athlon om eventueel de sleutels te ruilen voor de keycard. Hiervoor moest ik een mail sturen waar ik tot op heden geen reactie op heb.
Verder is de auto wel echt heel fijn!
Zeker een fijne auto. Hopen dat het gedoe met de login en de sleutels snel opgelost kan worden voor ons. Ik heb je even een DM gestuurd met het emailadres dat mij gegeven is.potjandrie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:43:
[...]
Dat is inderdaad een aparte keuze.. Ik zal ook nog even een mailtje erachteraan sturen voor wat extra steun want het is lichtelijk irritant.
Verder is de auto wel echt heel fijn!
Athlon zou dus de auto's aan hun eigen Zeekr account kunnen laten koppelen en bestuurders uitnodigen via email. Email hoeft nog geen zeekr account te hebben op moment van uitnodigen.
Mijn huidige PL contract loopt nog niet af maar anders had deze hoge ogen gegooid.
Twijfel, geen bijzonder aantrekkelijk model voor mij en maar in 4 kleuren leverbaar en ik vond ze allen niet echt fraai. Jammer dat de X niet leverbaar is in de grijze kleur van de 001, stoelen redelijk voor een lang,1.92 persoon, geen verlengde zitting mogelijk.
Aan short-cuts om bepaald beveiligingssystemen uit te zetten op het begin scherm, net als bij de 001, wordt gewerkt.
Door een speciale actie gaf men €3000 korting op de "daimond" uitvoering samen met de subsidie zou de wagen dan op €36.000 komen bij aankoop geen actie tav PL.
[ Voor 15% gewijzigd door ramrodwillem op 31-07-2024 18:52 ]
Net reactie gehad vanuit Athlon, ze gaan mijn account koppelen aan de auto en ze waren zelf ook verbaasd dat alleen het pasje meegeleverd was, dus daar gaan ze nog even over navragen.ArieKoevoet schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:47:
[...]
Zeker een fijne auto. Hopen dat het gedoe met de login en de sleutels snel opgelost kan worden voor ons. Ik heb je even een DM gestuurd met het emailadres dat mij gegeven is.
Wel apart dat ze bij jou het account niet konden koppelen.
Dat is heel fraai! Ik had het enigszins benauwd nadat al die tests van de Volvo EX30 op een verbruik van 20 tot zelfs 23 kW/100km kwamen, maar dit vind ik heel zuinig.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:18:
Ik heb in de ochtendspits zonder airco gereden, want nog lekker koel. De gehele terugrit met volle bak airco en stoelkoeling aan. Ik heb me netjes aan de snelheidslimieten gehouden, maar ook af en toe wat meer vermogen aangesproken voor een soepele inhaalactie. Resultaat:
[14,3kW/100km]
Totale range op een volle accu is dus keurig volgens WLTP. Had ik niet verwacht, ik ben positief verrast. Qua rijden is de X een prima cruiser. Lekker comfortabel hoor.
Voor mij als test ook veel met ACC en LCC gereden. Dikke prima. Al is het wegens de vakantieperiode relatief rustig op de weg.
Ik rijd met mijn huidige ioniq, die heel efficiënt is, 's zomers tussen de 10,5 en de 12,5 kW/100km dus dan is 14,3 voor zo een "hoog en zwaar hok" meer dan keurig!
Daarop volgend, vandaag een 'standaard' woon-werk dagje gehad. 2x 45 km, waarvan 85% 60km en 80km wegen. Gemiddeld 13,8kWh/100km gereden.Opa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:45:
[...]
Dat is heel fraai! Ik had het enigszins benauwd nadat al die tests van de Volvo EX30 op een verbruik van 20 tot zelfs 23 kW/100km kwamen, maar dit vind ik heel zuinig.
Ik rijd met mijn huidige ioniq, die heel efficiënt is, 's zomers tussen de 10,5 en de 12,5 kW/100km dus dan is 14,3 voor zo een "hoog en zwaar hok" meer dan keurig!
Hier staat tekst
Over carwash mode: zeker niet nodig en maak vooral niet de vergissing om dit aan te zetten als je een wasstraat in gaat rijden. Deze modus is voor het handmatig wassen.potjandrie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:00:
Nou ik heb hem net mogen ontvangen via Athlon Flex, 63 km op de teller en ze hebben blijkbaar de software bijgewerkt (1.0.1e) dus dat is fijn. Ik kan alleen niet inloggen, bij het scannen van de QR code zegt hij "login failed", dus dat is minder handig. Maakt voor nu niet echt uit want hij rijd verder prima.
Sluit de ramen en de auto hermetisch af en nog een aantal zaken die netjes in de user manual staan.
Knoppen achterkant stuur zijn in te stellen op (nu nog) een beperkt aantal functies, zie manual. Er lopen al een paar verzoekjes om dit uit te breiden naar bijvoorbeeld de drive mode en het uitzetten van de veiligheid functies. Maar die laatste kun je gaan vergeten omdat onze regelneef Europa dit verbiedt. Er moeten namelijk minimaal twee handmatige acties worden uitgevoerd om het uit te zetten…(wie verzint dit überhaupt….?).
Ah ja, nou ik zal de manual eens even gaan doorspitten!bigkevx2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:06:
[...]
Over carwash mode: zeker niet nodig en maak vooral niet de vergissing om dit aan te zetten als je een wasstraat in gaat rijden. Deze modus is voor het handmatig wassen.
Sluit de ramen en de auto hermetisch af en nog een aantal zaken die netjes in de user manual staan.
Knoppen achterkant stuur zijn in te stellen op (nu nog) een beperkt aantal functies, zie manual. Er lopen al een paar verzoekjes om dit uit te breiden naar bijvoorbeeld de drive mode en het uitzetten van de veiligheid functies. Maar die laatste kun je gaan vergeten omdat onze regelneef Europa dit verbiedt. Er moeten namelijk minimaal twee handmatige acties worden uitgevoerd om het uit te zetten…(wie verzint dit überhaupt….?).
Ja ik hoop ook op een snellere functie om de regenerative braking modus aan te passen, want zo door het menu heen klikken is irritant.
Dat zet je toch gewoon 1x aan?potjandrie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:11:
[...]
Ah ja, nou ik zal de manual eens even gaan doorspitten!
Ja ik hoop ook op een snellere functie om de regenerative braking modus aan te passen, want zo door het menu heen klikken is irritant.
Ik vind het wel chill om dat per situatie aan te passen.