Vanochtend in Eindhoven m'n proefrit kunnen doen met een X in de Privilege uitvoering. Zelf heb ik de LR RWD versie in bestelling staan, maar gelukkig klopten het interieur en het lakkleurtje wel alvast met m'n bestelling. Ter referentie; zelf rijd ik op dit moment een Golf 7,5 1.5L benzine met DSG automaat, met als meest luxe optie: ACC.
Ik heb op zich best genoten van de rit. Nog ietsjes stiller dan m'n Golf, ook op de snelweg. Bij de online reviews wordt het windgeluid rond de A-stijlen opgemerkt, maar is voor mij net zo goed of zelfs iets beter. eerste conclusie: zelfs met de 438PK op de 'sloomste' stand (weet de precieze benaming niet meer) is het een raket. Op de sport-stand vergat ik elke keer m'n hoofd tegen de hoofdsteun te duwen voordat ik het stroompedaal in stampte. Dat gebeurt vervolgens door de acceleratie vanzelf
Onderstel doet alles netjes en beheerst, al merkte ik ook een lichte na-deining aan de achterkant na een drempel. Is op het gebied van besturing zeker niet sportief en dynamisch te noemen. Wel comfortabel, en biedt vertrouwen. Dus op zich prima. Maar geenszins te vergelijken met het stuurgedrag van o.a. de Cupra Born.
Grootste pluspunt voor me was de HUD. Wat is dat een fijne functie. Ook dat hij de radarinfo van de auto rondom weergeeft, zodat je realtime weet wat er met name links- en rechtsachter je gebeurt (als je te lui bent om te spiegelen tenminste).
Tenslotte heb ik de laatste 2-3 km nog met ACC en LCC gereden. Dat ging foutloos, maar was te kort om een goede mening te vormen.
Kleine tegenvaller, ik had meer van het audio-systeem verwacht. Zeker met 13 speakers en subwoofer. Ik heb zo 123 nog niet de equalizer/balans opties gevonden, maar met de instelling van de testauto moet ik tot conclusie komen dat m'n Golf en aanzienlijk beter audio-systeem heeft met z'n 6 speakers.
Anyway, de verwachte leverdatum ligt nu in Week 30. Nog een paar nachtjes slapen dus