Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Gisteren heb ikde webinar van Enphase over de IQ balcony eens bijgewoond om wat vragen te stellen waaronder de verwachte levertijd…misschien dit jaar. Verder kan ie samen met een bestaand enphase systeem, of met meerdere balcony sets op 1 systeem etc.Pazo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:58:
Ik heb zojuist de TS weer geüpdatet, nu met info over de IQ Balcony Solar Kit.
Ook de relevante documenten toegevoegd.
[Afbeelding]
In-bedrijfstelling dient met een net te gebeuren, daarna kan deze off-grid verder op je camper, volkstuin, jachthut of wat dan ook…
[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 23-09-2025 23:17 ]
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Nu kan ik een nieuwe kopen, maar misschien is het iets heel eenvoudigs. Heeft iemand hier ervaring met een defecte envoy-s en/of suggesties hoe ik hem weer tot leven kan wekken?
Can`t live without the mods
Zo natuurlijk is dat niet en dat stond ook niet expliciet n je post vandaar mijn (voor de hand liggende) vraag.siepeltjuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:16:
Ja uiteraard.
Gecontroleerd of er wel spanning bij de Gateway is? Er zit maar vijf jaar garantie op een Gateway dus als hij defect is dan heb je wel pech.
6 jaar.... en dan: plop uit....siepeltjuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:24:
Sinds een paar dagen geen data meer van de Envoy-s. Vanmorgen maar eens gekeken wat er aan de hand is en het blijkt dat op de Envoy-s geen lampjes meer branden. Op geen enkele wijze krijg ik er weer leven in. Na 6 jaar al overleden.
Nu kan ik een nieuwe kopen, maar misschien is het iets heel eenvoudigs. Heeft iemand hier ervaring met een defecte envoy-s en/of suggesties hoe ik hem weer tot leven kan wekken?
Je mag van een merk als Enphase meer verwachten.
Ik zou zo'n geval doorgeven aan de levererancier, en als die niet reageert direct aan Enphase, met de vraag om de Nederlandse garantie toe te passen. De wetgeving in Nederland overruled vaak de vaste garantie van een leverancier door te spreken over 'acceptabele levensduur van een product in relatie tot de prijs' (mijn woordkeuze).
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Zou best kan kunnen hebben. Een Gateway/Envoy die in een Enphase iQ System Controller zit (zit ingebouwd) heeft 10 jaar garantie. Dus zou logisch zijn als de normale levensduur 10 jaar is.marnie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:51:
[...]
6 jaar.... en dan: plop uit....
Ik zou zo'n geval doorgeven aan de levererancier, en als die niet reageert direct aan Enphase, met de vraag om de Nederlandse garantie toe te passen. De wetgeving in Nederland overruled vaak de vaste garantie van een leverancier door te spreken over 'acceptabele levensduur van een product in relatie tot de prijs' (mijn woordkeuze).
De fabrieksgarantie is ondergeschikt aan de wettelijke garantie. Zie bv https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-productCoffeeroam schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:15:
[...]
Zou best kan kunnen hebben. Een Gateway/Envoy die in een Enphase iQ System Controller zit (zit ingebouwd) heeft 10 jaar garantie. Dus zou logisch zijn als de normale levensduur 10 jaar is.
Waaronder: Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.
Ik heb een sterk vermoeden dat de gebruiksduur van de Envoy-s langer is dan 6 jaar.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Nu heb ik geen getraind oog, maar de printplaat ziet er ook normaal uit. Geen hitte of kortsluitingsvlekken.
Dank voor jullie tips over de garantie. Op https://enphase.com/nl-nl/warranty/netherlands wordt gelinkt naar https://enphase.com/nl-nl...uni-2018-31-augustus-2019 en vanuit dat document weer teurg naar de pagina.
Hoe dan ook heb ik zojuist een melding gemaakt en ben benieuwd naar de reactie van Enphase.
Can`t live without the mods
Wij ook!siepeltjuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:36:
@Eddie_ je hebt gelijk hoor, had ik niet vermeld. Maar inderdaad wel een powercycle gedaan. Ook spanning gecontroleerd.
Nu heb ik geen getraind oog, maar de printplaat ziet er ook normaal uit. Geen hitte of kortsluitingsvlekken.
Dank voor jullie tips over de garantie. Op https://enphase.com/nl-nl/warranty/netherlands wordt gelinkt naar https://enphase.com/nl-nl...uni-2018-31-augustus-2019 en vanuit dat document weer teurg naar de pagina.
Hoe dan ook heb ik zojuist een melding gemaakt en ben benieuwd naar de reactie van Enphase.
2019 was wel een slecht Envoy-jaar. Wij hebben er tientallen vervangen en bijna allemaal uit 2019, de meeste binnen de productgarantie van die 5 jaar en andere er net na, die hadden in onze ogen dan ook gewoon pech. Uiteraard heb ik ook liever 25 jaar productgarantie net zoals de micro omvormers....of 20 jaar dat was het in die tijd,maar goed....het valt te proberen.marnie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:51:
[...]
6 jaar.... en dan: plop uit....
Ik heb weer geld voor uitbreiding, en gezien al het gedoe bij onze oostgrens, wil ik toch iets meer klaar zijn voor een wat langere stroomuitval. Geen Doomsday-prepping, want als de hordes hongerige buren de maasvlakten onveilig maken, heb ik niet veel aan een fijne thuisbatterij, maar een klein beetje voorbereid is wel fijn.
Ik heb al een werkende Enphase 5P Flexphase thuisbatterij, met 17 panelen, maar geen system controller (https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int), omdat dat ding veel te groot is om in ons halletje boven de batterij te monteren, de vrouw dat vooral ook niet goed vind, en ook omdat ik niks in huis heb dat 100,00% uptime nodig heeft. Fijn dat dat ding mijn fases kan syncen, en naadloos weer on-grid schakelt, maar ja.
Die thuisbatterij heb ik ook niet gekocht na een avondje creatief rekenen over terugverdientijd, maar gewoon omdat ik die een wilde hebben voordat iedereen er een wil en de monteurs weer op zijn, of de voorraad fatsoenlijk spul weer op is.
Dus: Ik wil een beetje klaar zijn voor stroomuitval, maar ga er de apocalyps niet mee overleven.
Mijn oog is gevallen op de IQ Balcony: Het grote Enphase topic - deel 2 dit fijne ding.
500,- voor een kleine unit die ik in de schuur kan hangen. 2 panelen erbij kopen, beetje knutselen, en ik kan er (naar verluid) NOG meer stroom mee weggeven aan Essent, en als de stroom een keer wegvalt, heb ik mooi (overdags) wat stroom om de laptop en de oplaadbare telefoons en batterijtjes mee te vullen.
Fijne Enphase App erbij zodat ik kan zien wat dat ding uitspookt, helemaal mooi.
Maar ja, 's nachts heb ik er dan niks aan, en mijn 5P Flexphase staat uit, net als de 17 zonnepanelen, omdat we de boyz van Enexis niet aan de 220 willen hebben als ze net alles aan het repareren zijn.
Kan ik dan voor nog 600,- zo'n draagbare accu kopen en er aanhangen? (https://aartjan.nl/blog/s...501-power-station-review/) Ook leuk omdat je die naar verluid ook met je auto kunt opladen (een halve dag stationair draaien, dat wel), en hij speelt ook nog voor UPS (100,00%)
Kan ik toch weer iets meer standje Mad Max gaan.
En hoe zit het met mijn Enphase app? heb ik er dan 2, of kan ik alt-tabben tussen mijn grote en kleine set?
...ik weet dat voor dat geld een System controller simpeler en robuuster is, maar ja, de Wife Acceptance Factor sais no.
Ik hoor graag welke oplossingen jullie hebben. ;-)
[ Voor 0% gewijzigd door Thijzzz2 op 28-09-2025 17:53 . Reden: typo ]
Ik weet niet hoe het er precies uit gaat zien, maar het kan in elk geval op 1 systeem, dat is me vorige week expliciet medegedeeld vanuit de webinar. Het is dat ie hier in NL nog niet in bedrijf te stellen is, anders kunnen we het onderzoeken. Mogelijk dat er op iemand uit Belgie of Duitsland dit weet of op youtube heeft gepost.Thijzzz2 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:51:
Hoi Tweakers,
Ik heb weer geld voor uitbreiding, en gezien al het gedoe bij onze oostgrens, wil ik toch iets meer klaar zijn voor een wat langere stroomuitval. Geen Doomsday-prepping, want als de hordes hongerige buren de maasvlakten onveilig maken, heb ik niet veel aan een fijne thuisbatterij, maar een klein beetje voorbereid is wel fijn.
Ik heb al een werkende Enphase 5P Flexphase thuisbatterij, met 17 panelen, maar geen system controller (https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int), omdat dat ding veel te groot is om in ons halletje boven de batterij te monteren, de vrouw dat vooral ook niet goed vind, en ook omdat ik niks in huis heb dat 100,00% uptime nodig heeft. Fijn dat dat ding mijn fases kan syncen, en naadloos weer on-grid schakelt, maar ja.
Die thuisbatterij heb ik ook niet gekocht na een avondje creatief rekenen over terugverdientijd, maar gewoon omdat ik die een wilde hebben voordat iedereen er een wil en de monteurs weer op zijn, of de voorraad fatsoenlijk spul weer op is.
Dus: Ik wil een beetje klaar zijn voor stroomuitval, maar ga er de apocalyps niet mee overleven.
Mijn oog is gevallen op de IQ Balcony: Het grote Enphase topic - deel 2 dit fijne ding.
500,- voor een kleine unit die ik in de schuur kan hangen. 2 panelen erbij kopen, beetje knutselen, en ik kan er (naar verluid) NOG meer stroom mee weggeven aan Essent, en als de stroom een keer wegvalt, heb ik mooi (overdags) wat stroom om de laptop en de oplaadbare telefoons en batterijtjes mee te vullen.
Fijne Enphase App erbij zodat ik kan zien wat dat ding uitspookt, helemaal mooi.
Maar ja, 's nachts heb ik er dan niks aan, en mijn 5P Flexphase staat uit, net als de 17 zonnepanelen, omdat we de boyz van Enexis niet aan de 220 willen hebben als ze net alles aan het repareren zijn.
Kan ik dan voor nog 600,- zo'n draagbare accu kopen en er aanhangen? (https://aartjan.nl/blog/s...501-power-station-review/) Ook leuk omdat je die naar verluid ook met je auto kunt opladen (een halve dag stationair draaien, dat wel), en hij speelt ook nog voor UPS (100,00%)
Kan ik toch weer iets meer standje Mad Max gaan.
En hoe zit het met mijn Enphase app? heb ik er dan 2, of kan ik alt-tabben tussen mijn grote en kleine set?
...ik weet dat voor dat geld een System controller simpeler en robuuster is, maar ja, de Wife Acceptance Factor sais no.
Ik hoor graag welke oplossingen jullie hebben. ;-)
Wat ook nog een idee ter overweging is: wanneer je zo'n Balcony gateway eenmaal hebt hangen met bijvoorbeeld 2 micro's. Bij een netuitval zou je ergens een schakelaar kunnen plaatsen zodat je bij die 2 MIcro's er nog max 5 bijschakelt. Er kunnen er max 7 op die balcony gateway en aan de backup poort leveren....of nauwkeuriger gezegd ....tot max 12 A. Oftewel, iets met een handmatige omschakelaar. Diegene die je er dan bijaanschakeld moeten wel van de IQ8-familie zijn. De micro's krijgen dezelfde firmware (volgens Enphase) dus zou moeten werken. Let wel, dit is allemaal theorie en behoeft de nodige practische check in het echt.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 28-09-2025 19:38 ]
Een Zendure 2400AC kan zelfs bidirectioneel laden/ontladen via de 'noodaansluiting', dus zeker in de zomer kan je dan helemaal 24/7 off-grid, was mijn theorie.

Updates worden door Enphase zelf uitgerold. Je systeem blijft dus gewoon werken.unconnected schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:46:
Korte vraag over 'de installateur' in mijn Enphase systeem. Ik heb mijn panelen laten plaatsen door BeSolar in juni 2023, tot op de dag van vandaag werkt alles gewoon prima. Ik heb 1x storing gehad dat een paneel niet aan ging en BeSolar heeft toen iets aangepast en sindsdien nooit meer wat gehad. Nu zag ik alleen dat BeSolar sinds mei dit jaar failliet is. Nu dacht ik (misschien onterecht) dat zij ook de gene zijn die updates uitrollen op mijn gateway en de microinvertors. Stopt dit nu? Of komt dit direct van Enphase zelf af? En qua monitoring? Ik heb ook mijn eigen installateursaccount dus ik kan ook inloggen en meldingen bekijken, maar voor de rest 'fixen' zou ik niet wetenOfwel, moet ik op zoek naar een andere installateur en die eronder hangen of gewoon zo laten?
Of je op zoek moet naar een andere installateur kan ik je niet zeggen. Ik denk niet dat een andere installateur er happig op is om gratis jouw installatie in beheer te nemen. In beginsel zou alles moeten blijven werken en heb je nooit meer een installateur nodig.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
ik heb het zo gelaten toen aarde.nl failliet ging. eigen installateursaccount, en als er iets defect gaat, een paneel of zo, dan heb ik geen haast en zoek ik dan wel uit wie er nog actief is, en neem ik de opstartkosten waarmee een installateur terecht zal komen. de batterij heb ik los gekocht en zelf geinstalleerd.unconnected schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:46:
Korte vraag over 'de installateur' in mijn Enphase systeem. Ik heb mijn panelen laten plaatsen door BeSolar in juni 2023, tot op de dag van vandaag werkt alles gewoon prima. Ik heb 1x storing gehad dat een paneel niet aan ging en BeSolar heeft toen iets aangepast en sindsdien nooit meer wat gehad. Nu zag ik alleen dat BeSolar sinds mei dit jaar failliet is. Nu dacht ik (misschien onterecht) dat zij ook de gene zijn die updates uitrollen op mijn gateway en de microinvertors. Stopt dit nu? Of komt dit direct van Enphase zelf af? En qua monitoring? Ik heb ook mijn eigen installateursaccount dus ik kan ook inloggen en meldingen bekijken, maar voor de rest 'fixen' zou ik niet wetenOfwel, moet ik op zoek naar een andere installateur en die eronder hangen of gewoon zo laten?
Ok, dus updates komen gewoon, topPanzer_V schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:36:
[...]
Updates worden door Enphase zelf uitgerold. Je systeem blijft dus gewoon werken.
Of je op zoek moet naar een andere installateur kan ik je niet zeggen. Ik denk niet dat een andere installateur er happig op is om gratis jouw installatie in beheer te nemen. In beginsel zou alles moeten blijven werken en heb je nooit meer een installateur nodig.
Vanochtend zag ik ineens dat maar 1 accu gebruikt was en de andere bleef op "Idle, fully charged" staan.
Iemand dit ook opgevallen?
eerder werden ze altijd samen gebruikt zover ik weet.
EDIT:
ps ik gebruik Home Assistant met de enphase installer plugin.
Nu zijn de accu's vervangen van 5p naar 5p flexphase maar ook 2 micro-omvormers zijn vervangen.
Deze zaken blijven nu in Home Assistent staan en krijg ze niet weg.
Weet iemand hoe ik ze kan verwijderen?
[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 29-09-2025 10:30 ]
Ben wel benieuwd hoe ze dit gedaan hebben want volgens mij gaan de omvormers uit als grid weg valt tenzij ze een system controller zien.Pazo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:58:
Ik heb zojuist de TS weer geüpdatet, nu met info over de IQ Balcony Solar Kit.
Ook de relevante documenten toegevoegd.
[Afbeelding]
Of identificeert het balcony systeem zich als een system controller aan de omvormers, iemand die dit weet?
Zoals je in dit filmpje kunt zien, werkt het systeem zonder grid. Dus het is een mooie oplossing om op die manier een kleine off grid installatie te maken waar je iets van een koelkast / vriezer op kan zetten tijdens stroomuitval, en je niet voor zo'n dure System Controller hoeft te gaan. In vind het wel interessant.Acidrain schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:23:
[...]
Ben wel benieuwd hoe ze dit gedaan hebben want volgens mij gaan de omvormers uit als grid weg valt tenzij ze een system controller zien.
Of identificeert het balcony systeem zich als een system controller aan de omvormers, iemand die dit weet?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Zeker heel interessant! Maar ben wel heel benieuwd naar de techniek achter dat apparaat want net wat ik zeg, die omvormers moeten uit gaan als het grid weg valt tenzij ze een system controller zien. Dus hij zal zich vermoedelijk als een system controller identificeren.Pazo schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:28:
[...]
Zoals je in dit filmpje kunt zien, werkt het systeem zonder grid. Dus het is een mooie oplossing om op die manier een kleine off grid installatie te maken waar je iets van een koelkast / vriezer op kan zetten tijdens stroomuitval, en je niet voor zo'n dure System Controller hoeft te gaan. In vind het wel interessant.
Klopt maar dat mogen ze alleen doen als ze een system controller zien volgens de handleiding:Eddie_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:57:
De IQ8 serie heeft grid forming aan boord.
https://enphase.com/download/iq8-gridWhen is IQ8 permitted to form a grid?
"Only when IQ8 Microinverters are installed and commissioned with an IQ System Controller 2 is multimode function enabled and the IQ8 microinverters are capable of island mode. Intentional islanding only happens when IQ8 Microinverters confirm the IQ System Controller 2 they are paired with during commissioning is present and operational. "
Of is er een andere manier om ze in island mode te krijgen (en te houden)?
Dat Balcony gateway kastje koppelt het net los bij net uitval en dan mogen de IQ8's gewoon verder en leveren dan aan die backup-poort.Acidrain schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:39:
[...]
Zeker heel interessant! Maar ben wel heel benieuwd naar de techniek achter dat apparaat want net wat ik zeg, die omvormers moeten uit gaan als het grid weg valt tenzij ze een system controller zien. Dus hij zal zich vermoedelijk als een system controller identificeren.
Ik denk dat er alleen maar een soort q-relais in zit....of ATS, die het net loskoppelt. Het kastje afgelopen week bij SB eens bekeken en is echt maar een klein ding.Pazo schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:33:
Daar zal die gateway (van die IQ balcony set) dan wel zorg voor dragen. Zal wel iets van een system controller in het klein zijn.
Wat staat er in de nederlandse handleiding. Wanthier wordt verwezen naar de system controller 2, die hebben we hier in nl niet. Waarschijnlijk staat in de handleiding vd sytem controller 3 ook zoiets?Acidrain schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:25:
[...]
Klopt maar dat mogen ze alleen doen als ze een system controller zien volgens de handleiding:
[...]
https://enphase.com/download/iq8-grid
Of is er een andere manier om ze in island mode te krijgen (en te houden)?
Dit was geen handleiding maar een tech brief over de iq8. Staat dus los van welke system controller dan ook. Geen idee waarom ze specifiek de controller 2 benoemen.WillemP22 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:33:
[...]
Wat staat er in de nederlandse handleiding. Wanthier wordt verwezen naar de system controller 2, die hebben we hier in nl niet. Waarschijnlijk staat in de handleiding vd sytem controller 3 ook zoiets?
In zowel de engelse als de nederlandse (openbare) handleiding van de iq8 serie niets over off-grid / eiland kunnen vinden.
Mijn gok is dat de System controllers en waarschijnlijk dus ook het balcony systeem een signaal via powerline sturen wat de inverters verteld dat ze mogen leveren. Bij gebrek aan dit signaal wachten de inverters gewoon tot er een frequentie van het grid is waarop ze mogen inschakelen.
Als je hem uit de doos haalt kan hij niet gelijk off grid. Hij moet eerst in bedrijf worden gesteld (met een grid aansluiting) en pas daarna is hij geschikt voor off grid.
Ik zie nog wel een paar dingen;Eddie_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:52:
Vooralsnog alleen beschikbaar in de VS: de IQ9 Commercial micro omvormer. Wellicht komt deze t.z.t. ook naar Europa, dan hebben wij ons alvast ingelezen. Heeft wel een eigen QD cable met "kijkvenster" zodat je weet of je deze goed hebt aangesloten. Schijnt ook een IQ8 Commercial versie te zijn, die gebruikt dezelfde kabel.
* IQ9N-3P-277-A-US (IQ9N-3P-277-A-DOM-US) supports 480 V (ook 480V / krachtstroom? Hoe moet ik dat zien?)
* ... and connect to the IQ Gateway Commercial 2 or IQ Gateway Commercial Pro to track the system installation progress (nieuwe IQ gateways ?)
* QD cable lijkt iets van een 'center tap adapter' te hebben, dat je in het midden van de kabel kan aftappen. Klinkt handig.
Maar Enphase is al tijden bezig om alles op 1 'IQ' lijn te krijgen, gaan ze straks naar een 'QD' lijn zodat alles nieuwe nodig hebt / niets kan samenwerken met het oude?
Maar goed, is nog maar een pril stadium in de VS, kan in Europa natuurlijk heel anders worden.
Kan ik het Enphase systeem lokaal uitlezen? En eventueel regelen voor nul op de meter? Of moet dit met een cloud account (iets wat ik pertinent weiger om voor te betalen voor overdracht). Dan laat ik ze liever vervangen voor een ander merk.
Maar als je zo stellig reageert dat je pertinent weigert om te betalen voor accountoverdracht, en daarmee hoogstwaarschijnlijk ook je garantie verliest, dan inderdaad alles laten vervangen door een ander merk.
Qua kosten: € 149,- account overdracht is een stuk voordeliger dan alles vervangen. Maar goed, het is jouw geld.
Of een verse Gateway ophangen. Kost ook wat....of als je er zelf handig mee bent...op Marktplaats staan ze ook wel.Eddie_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:54:
Je kan het Enphase systeem lokaal uitlezen. Lees topic start eerst even door dan had je antwoord op al je vragen gehad.
Maar als je zo stellig reageert dat je pertinent weigert om te betalen voor accountoverdracht, en daarmee hoogstwaarschijnlijk ook je garantie verliest, dan inderdaad alles laten vervangen door een ander merk.
Qua kosten: € 149,- account overdracht is een stuk voordeliger dan alles vervangen. Maar goed, het is jouw geld.
Alles vervangen hoeft niet, schroef gewoon alles Enphase uit je meterkast, koop iets anders waar je blij van wordt, en koppel die zonnepanelen aan dat nieuwe setje. En als dat de micro's niet ondersteunt, dan regel je een installateur die ook meteen alle bekabeling vervangt. wordt heelsnel heel duur, en met een hoop risico op defecte dakpannen, tijdje zonder stroom, allemaal monteurs over de vloer, nieuwe garantieplannen en abbo's.
Principes zijn mooi, maar met af en toe een keer bukken leef je wel een stuk relaxeder.
En klopt wat je zegt, principes kosten geld.
Het werkt lokaal en dat is prima. Lekker laten zitten en geen toegang geven naar internet.
Vervangen ga ik niet doen, de panelen gaan dan van de daken af gehaald worden door een installateur.
Nee. Gateway heeft standaard 5 jaar, micro's 25 jaar garantie. Wordt gewoon kosteloos omgeruild.Wil je garantie, dokken
Dat klopt, als je het allemaal op de nette / officiële manier wilt doen. Als gebeurt dit meestal bij aankoop / verkoop een huis. Dat is iets wat gewoon toch mee kan worden genomen in de overdracht? Dat zijn de kosten niet.Overzetten naar een nieuwe bewoner… dokken.
Ja en nee. Een installateur kan je toegang geven tot je systeem. Maar die kan je er gewoon uitgooien als je dat wilt, en zoals vele hier hebben kan je 'eigen installateur' zijn zodat je alles zelf in eigen beheer kunt doen. En bij een garantiegeval kan je gewoon rechtstreeks bij Enphase aankloppen.Installateur kan altijd mee kijken in het systeem.
Momenteel / nog nooit sprake van geweest. ja, zou in de toekomst wellicht kunnen. Maar dat kan ook toch bij andere bedrijven / fabrikanten?Toekomst, een betaal abonnement voor premium functies en de glijdende schaal naar een altijd betaald abonnement. Het laatste is speculatie maar dit is wel wat je ziet bij Amerikaanse bedrijven.
En dat kan dus gewoon. Zie andere topic mbt lokaal uitlezen.En klopt wat je zegt, principes kosten geld.
Het werkt lokaal en dat is prima. Lekker laten zitten en geen toegang geven naar internet.
Wat ik begrijp is dat je zonder account geen garantie kunt claimen. Dus overdracht is betalen anders geen garantie. Toch?Eddie_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
@HugoStiglitz Dat is niet alleen voorbehouden aan Enphase hoor. De garantie, daar hoef je niet extra voor de "dokken". Wel voor het overzetten van het account. Apparaten die defect zijn vallen onder garantie maar dat geldt niet voor de bijbehorende werkzaamheden en/of voorrijkosten.
Dat klopt. Maar persoonlijk zie ik het probleem niet van €149 (op de aankoop van een huis?) waarbij je de restende looptijd (tot 25 jaar) garantie krijgt op je micro's. Waar krijg je tegenwoordig 25 jaar garantie op een product?HugoStiglitz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Wat ik begrijp is dat je zonder account geen garantie kunt claimen. Dus overdracht is betalen anders geen garantie. Toch?
Let wel dat een accountoverdracht wel binnen een bepaalde termijn in gang gezet moet worden anders vervalt alsnog de garantie. Dit geldt ook voor de verbinding met internet. De vraag die blijft staan is: hoe strikt houdt Enphase zich daar aan. Ik heb nog nooit een claim geweigerd zien worden door Enphase.
Het is ook niet de centen maar voor mij een principe kwestie.Pazo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Dat klopt. Maar persoonlijk zie ik het probleem niet van €149 (op de aankoop van een huis?) waarbij je de restende looptijd (tot 25 jaar) garantie krijgt op je micro's. Waar krijg je tegenwoordig 25 jaar garantie op een product?
Lokaal werkt volgens mij niet zonder Enphase account want daar moet je een token maken? Van een bepaalde versie.
Of je gaat op zoek naar een Gateway met nog een oude firmware zodat je die prima lokaal en zonder token kan benaderen.
Is de gateway te downgraden naar een oudere versie die je lokaal kunt uitlezen zonder API key? Een andere gateway kan ik zo niet vinden op marktplaats, met de juiste firmware dan.Eddie_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:29:
Het systeem werkt nu toch? Dan kan je ook de Gateway er tussenuit halen en klaar. Geen verbinding met internet maar ook niet lokaal uitlezen. Wil je lokaal uitlezen dan moet je wel werken met de Gateway en moet je inderdaad een token aanmaken. Wil je dat allemaal niet dan moet je afscheid gaan nemen van Enphase en kiezen voor een ander systeem dat met meerdere dakvlakken overweg kan, bijvoorbeeld Solaredge of AP Systems. Van die laatste weet ik het niet maar Solaredge kan je prima lokaal uitlezen. Maar Solaredge vind ik dan weer veel minder betrouwbaar dan Enphase.
Of je gaat op zoek naar een Gateway met nog een oude firmware zodat je die prima lokaal en zonder token kan benaderen.
Wat ik begrijp is dat je altijd een gateway nodig hebt voor werking van het systeem?
Een ander systeem ga ik niet implementeren ben ik al wel uit. De kosten en ellende zijn dan niet in balans. Dan gaat de boel er af en naar de stort.
Dat is nog met firmware versie 5, zal onderhand wel zeldzaam zijn, en werkt volgens mij niet met IQ8 serie dus moet hij wel IQ7 serie hebben :-) Maar dan ook niet aan het net hangen, want dan zal ie vrij snel updaten naar de laatste versie verwacht ik.Eddie_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:29:
Nee helaas niet.HugoStiglitz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:41:
Is de gateway te downgraden naar een oudere versie die je lokaal kunt uitlezen zonder API key?
IPV denk jij er over na om de hele handel naar de stort te brengen ter waarde van vermoedelijk boven de 2000 euro..
Je kunt het ook zien als extra onkosten voor de koop van je nieuwe woning van vermoedelijk boven de 3 ton.. Wat is dan die 150 euro..
En wat heb ik aan een nieuwe gateway? Die is niet uit te lezen zonder API key waarvoor je de boel weer aan internet moet hangen. En dat is nou net wat ik niet wil.Acidrain schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:09:
@HugoStiglitz De goedkoopste (nieuwe) standaard envoy is momenteel 125 bij stralend groen.. Die is non metered, als je op dit moment metered in de meterkast van je nieuwe huis hebt hangen zou ik met een grote glimlach die 150 betalen..
IPV denk jij er over na om de hele handel naar de stort te brengen ter waarde van vermoedelijk boven de 2000 euro..
Je kunt het ook zien als extra onkosten voor de koop van je nieuwe woning van vermoedelijk boven de 3 ton.. Wat is dan die 150 euro..
Nieuwe gateway 125 euro. Installateur die het moet komen doen (aansluiten) wil vast ook nog wat geld verdienen. Dus ik reken dan al gauw op een 300 euro aan kosten (als ik het er al mee red). Dan ga ik er van uit dat hij dat wil en niet een eigen gateway wil leveren.
Hoe kom je aan 2000 euro kosten om het naar de stort te brengen? Schat het in op de helft. Wat ik nodig heb is een installateur die het er af haalt (hoe noem je zo iemand? Een de-installateur?
Een gateway koop je zelf en stop je met een stekker in het stopcontact als het moet. Welke installateur?HugoStiglitz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:25:
[...]
En wat heb ik aan een nieuwe gateway? Die is niet uit te lezen zonder API key waarvoor je de boel weer aan internet moet hangen. En dat is nou net wat ik niet wil.
Nieuwe gateway 125 euro. Installateur die het moet komen doen (aansluiten) wil vast ook nog wat geld verdienen. Dus ik reken dan al gauw op een 300 euro aan kosten (als ik het er al mee red). Dan ga ik er van uit dat hij dat wil en niet een eigen gateway wil leveren.
Hoe kom je aan 2000 euro kosten om het naar de stort te brengen? Schat het in op de helft. Wat ik nodig heb is een installateur die het er af haalt (hoe noem je zo iemand? Een de-installateur?) Het hoeft niet met beleid ofzo als de rest van het huis maar heel blijft.
Ik heb het over de waarde van het geen je naar de stort brengt, de kosten van het storten zelf had ik het nog niet eens over.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik gewoon die 150 euro zou betalen en er een heel mooi systeem voor terug krijg, zie het als extra onkosten voor de aankoop van je woning.
En als de oude eigenaar moeilijk doet dan trek je gewoon "zijn" gateway van de muur en hang je een eigen op (van dus minimaal 125 euro) en dan heb je een mooi zonnepaneel systeem die nog jaren mee kan.
En het niet aan internet willen hangen snap ik ook niet helemaal. Als je dat niet wil kun je bijna niets meer kopen tegenwoordig. Of wil je zeggen dat je nog met een Nokia 3310 rond loopt?
Dit bedoel ik zeker niet lullig, ik probeer gewoon te begrijpen waar bij jou de weestand zit en laat met een overdreven vergelijking zien hoe gek ik het vind.
Welke gateway hangt er momenteel eigenlijk? Een metered of een standard? Alleen met de metered kun je 0 op de meter krijgen. Beide zijn wel prima in bijv. een homeassistant te integreren.
[ Voor 5% gewijzigd door Acidrain op 02-10-2025 13:48 ]
Ik kom zeker niet uit het jaar kruik en innovatie vindt ik geweldig.Acidrain schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
Een gateway koop je zelf en stop je met een stekker in het stopcontact als het moet. Welke installateur?
Ik heb het over de waarde van het geen je naar de stort brengt, de kosten van het storten zelf had ik het nog niet eens over.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik gewoon die 150 euro zou betalen en er een heel mooi systeem voor terug krijg, zie het als extra onkosten voor de aankoop van je woning.
En als de oude eigenaar moeilijk doet dan trek je gewoon "zijn" gateway van de muur en hang je een eigen op (van dus minimaal 125 euro) en dan heb je een mooi zonnepaneel systeem die nog jaren mee kan.
En het niet aan internet willen hangen snap ik ook niet helemaal. Als je dat niet wil kun je bijna niets meer kopen tegenwoordig. Of wil je zeggen dat je nog met een Nokia 3310 rond loopt?
Dit bedoel ik zeker niet lullig, ik probeer gewoon te begrijpen waar bij jou de weestand zit en laat met een overdreven vergelijking zien hoe gek ik het vind.
Welke gateway hangt er momenteel eigenlijk? Een metered of een standard? Alleen met de metered kun je 0 op de meter krijgen. Beide zijn wel prima in bijv. een homeassistant te integreren.
Komt het op huis aan. Lokaal aansturen is voor mij een eis en geen data gedeeld in de cloud.
Ring - Nope eufy lokaal
Tuya lampen - Nope lokaal Zigbee
Huidige woning - Lokale te benaderen omvormer
Ga maar door.
Hetzelfde voor solar panelen, wat gaat het iemand anders aan wat de opbrengt is? Wat heeft iemand er aan? Helemaal niks dus hoeven ze ook niet mijn data te hebben. Het is ook wel jammer vindt ik dat de data via de power lines gaat.
Er hangt een metered.
De waarde is nog veel hoger, ik mis immers ook opbrengst over een aantal jaren. Principes kosten geld.
Zo gaat ook de slimme meter er uit en komt er een digitale "domme" meter te hangen voor electra en gas.
Trek je de gateway van de muur en hang je er een immax neo 07573L tussen van 25 euro (Is wel maar 1 fase) Dan kun je lokaal zien wat de panelen doen en niemand anders maar heb je wel de opbrengst.HugoStiglitz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Ik kom zeker niet uit het jaar kruik en innovatie vindt ik geweldig.
Komt het op huis aan. Lokaal aansturen is voor mij een eis en geen data gedeeld in de cloud.
Ring - Nope eufy lokaal
Ga maar door.
Hetzelfde voor solar panelen, wat gaat het iemand anders aan wat de opbrengt is? Wat heeft iemand er aan? Helemaal niks dus hoeven ze ook niet mijn data te hebben. Het is ook wel jammer vindt ik dat de data via de power lines gaat.
Er hangt een metered.
De waarde is nog veel hoger, ik mis immers ook opbrengst over een aantal jaren. Principes kosten geld.
Zo gaat ook de slimme meter er uit en komt er een digitale "domme" meter te hangen voor electra en gas.
Mooier zou zijn een meter van homewizard maarja cloud nodig..
De Homewizard is onderwater gewoon een Eastron kWh meter. Plaats een Eastron kWh meter met modbus aansluiting en je bent klaar. Nieuwe Eastron meters zijn voor een paar tientjes te koop op MP.Acidrain schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:14:
[...]
Mooier zou zijn een meter van homewizard maarja cloud nodig..
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ik heb jaren gedraaid zonder gateway, per string een kWh meter en draaien maar. Nu wel een 2de hands gateway (standaard) hangen om de mogelijkheid te hebben om via HA (lokaal) de productie uit te zetten. Voor over 1,3 jaar dan, heb nu nog een ferrarismeter....HugoStiglitz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Ik kom zeker niet uit het jaar kruik en innovatie vindt ik geweldig.
Ring - Nope eufy lokaal
Ga maar door.
Er hangt een metered.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dit topic gaat over het Enphase systeem zoals het door de fabrikant is neergezet. Niet over hoe je zou vinden dat het neergezet had moeten worden.
Poging tot ontopic trekken: "Het zonnetje schijnt vandaag meer dan verwacht. Ik ben nog steeds erg blij met mijn oost-west opstelling. Nu de donkere en koudere maanden eraan komen ben ik benieuwd hoeveel mijn systeem gaat produceren. Met de steeds lagere stand van de zon ga ik als het goed is nu meer verschil tussen individuele panelen zien. Van opstarttijd tot dagproductie."
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Zekers. Het is ook niet de bedoeling om hier over te discuseren. Het Enphase systeem probeer ik te snappen hoe dat werkt, of juist niet werkt. Het geenzis de bedoeling om daar over te discusseren.Panzer_V schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:53:
Zullen we het praten over principes en andere zaken laten rusten? @HugoStiglitz , maak een eigen topic aan als je wilt praten over principes.
Dit topic gaat over het Enphase systeem zoals het door de fabrikant is neergezet. Niet over hoe je zou vinden dat het neergezet had moeten worden.
Poging tot ontopic trekken: "Het zonnetje schijnt vandaag meer dan verwacht. Ik ben nog steeds erg blij met mijn oost-west opstelling. Nu de donkere en koudere maanden eraan komen ben ik benieuwd hoeveel mijn systeem gaat produceren. Met de steeds lagere stand van de zon ga ik als het goed is nu meer verschil tussen individuele panelen zien. Van opstarttijd tot dagproductie."
Dank voor alle verduidelijkingen ik ben weer een paar stappen verder.
Er zullen heel veel mensen heel blij worden van Enphase! En het idee er achter is ook heel erg goed en sterk.
:strip_exif()/f/image/hkc8ZiRHOUMEWr0A4TWuHuzP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Thijzzz2 op 02-10-2025 17:44 . Reden: typo ]
Hopelijk kan iemand helpen met dit vraagstuk: een bekende van mij heeft één IQ8HC gekocht met een 480WP paneel, deze heeft hij ongebruikt overgenomen van iemand die net één setje teveel had gekocht voor op zijn dak.
Nu was het plan de IQ8HC met dit paneel als "stekkerpaneel" te gebruiken om wat ochtendzon mee te pikken.
Echter, de IQ8HC levert niet. Na aansluiten van het paneel netjes 6x knipperende LED en niet veel later knipperende oranje LED wat zou betekenen dat aan AC zijde alles oke is, de IQ8HC zou moeten leveren maar geen connectie heeft met de IQ gateway (want die zit er niet tussen).
24 uur gewacht maar geen succes helaas.
Weet iemand wat hier het probleem is?
Met wat googlen vind ik dat de IQ8HC mogelijk eerst "geïnitialiseerd" moet worden om daarna ook zonder IQ gateway te kunnen werken, klopt dat?
En zo ja, is er wellicht iemand in de omgeving venlo-roermond die dit mogelijk tegen vergoeding kan doen?
Anders is denk ik de enige optie is om de IQ8HC te verkopen en dan maar een APSystems DS3 kopen.
Hoop dat iemand hier een lichtje op kan schijnen en alvast hartelijk dank!
Pieter
ps. ik heb wel ervaring met string omvormers en ook de APSystems, maar dus nog niet met Enphase.
Klopt, de IQ8-serie moet aan een gateway gehangen worden, om deze ook een netprofiel mee te geven. Daarna is een gateway nog steeds vereist. Met de oudere series M250 en IQ7 (dacht ikook)kunnen wel zonder gateway verder.pietersegers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
Hallo Enphase kenners,
Hopelijk kan iemand helpen met dit vraagstuk: een bekende van mij heeft één IQ8HC gekocht met een 480WP paneel, deze heeft hij ongebruikt overgenomen van iemand die net één setje teveel had gekocht voor op zijn dak.
Nu was het plan de IQ8HC met dit paneel als "stekkerpaneel" te gebruiken om wat ochtendzon mee te pikken.
Echter, de IQ8HC levert niet. Na aansluiten van het paneel netjes 6x knipperende LED en niet veel later knipperende oranje LED wat zou betekenen dat aan AC zijde alles oke is, de IQ8HC zou moeten leveren maar geen connectie heeft met de IQ gateway (want die zit er niet tussen).
Met wat googlen vind ik dat de IQ8HC mogelijk eerst "geïnitialiseerd" moet worden om daarna ook zonder IQ gateway te kunnen werken, klopt dat?
En zo ja, is er wellicht iemand in de omgeving venlo-roermond die dit mogelijk tegen vergoeding kan doen?
Anders is denk ik de enige optie is om de IQ8HC te verkopen en dan maar een APSystems DS3 kopen.
Pieter
ps. ik heb wel ervaring met string omvormers en ook de APSystems, maar dus nog niet met Enphase.
Later in het jaar komt de IQ balcony set met z'n eigen gateway, met o.a. IQ8HC , ook een soort stekkerpaneel-oplossing.
Of anders inderdaad APS of Hoymiles, die micro’s kunnnen zonder gateways of hubs aan het net gehangen worden.
Wat hij kan doen is die iQ8 eerst even in de set opnemen van degene die net één setje teveel had gekocht, dan even "provisionen" op diens Gateway.pietersegers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
Hallo Enphase kenners,
Pieter
Daarna weer de micro eruit halen en in het stopcontact steken bij je kennis die geen gateway heeft.
Dat werkt; heb ik ook zo gedaan met een iQ8MC dus ik neem aan dat het voor een iQ8HC ook gaat.
Het is dus niet zo dat je per se een Gateway moet hebben, mits je microinverter maar ooit een keer geprovisioned is.
Die IQ8HC kan prima stand alone draaien, heb ik hier ook tijdje gehad toen mijn gateway stuk was.pietersegers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
Hallo Enphase kenners,
Pieter
Gewoon stekker in het stopcontact, paneeltje er aan en draaien.
Je hebt wel een gateway nodig om een profiel op die iq8 te krijgen maar daarna kan hij zelfstandig verder.
Kun je niet terug gaan naar de gene waar die gekocht is en vragen of die hem alsnog van een grid profiel wil voorzien?
Anders misschien ergens een Enphase Envoy S standaard kopen, de omvormer een profiel geven en dan binnen 30 dagen die Enphase Envoy S standaard retourneren? Als je hem netjes uit de doos haalt en netjes terug doet valt dit binnen de retour voorwaarden voor zover ik weet.
Tis dat ik niet in de buurt woon anders had je hem hier gratis mogen voorzien van een profiel.
aha, ok. Dat wist ik niet.Coffeeroam schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:04:
[...]
Wat hij kan doen is die iQ8 eerst even in de set opnemen van degene die net één setje teveel had gekocht, dan even "provisionen" op diens Gateway.
Daarna weer de micro eruit halen en in het stopcontact steken bij je kennis die geen gateway heeft.
Dat werkt; heb ik ook zo gedaan met een iQ8MC dus ik neem aan dat het voor een iQ8HC ook gaat.
Het is dus niet zo dat je per se een Gateway moet hebben, mits je microinverter maar ooit een keer geprovisioned is.
Na een maand testen met een focus op zelfconsumptie zijn wij overgeschakeld naar een dynamisch tarief (België). Dit heeft de kosten nog meer doen dalen, maar rijk worden we er niet van :-). De belastingen per 1kwh zijn pittig in BE, de elektriciteitskost is maar 1/3 van de totale kost! Ik geef mee dat in de app een standaard klant account heb.
Ik heb enkele vraagjes:
- Bestaat er de mogelijkheid dat ik het enphase systeem toch de batterij kan laten opladen met zonne-energie in plaats van te verkopen. Enphase maakt een inschatting en kies op sommige dagen ervoor om de batterij niet volledig op te laden. Maar als ik weet dat ik die avond veel nood heb aan electriciteit door bijvoorbeeld koken, 2 ovens, wasmachine, vaatwasser, ... . Dan zou het gewoon handig zijn dat ik het enphase systeem kan "forceren" in opladen van de batterij ipv te verkopen. Gaat dit?
- Momenteel laten we het systeem nog niet toe dat het de batterij oplaad met net stroom. In de zomer is dit minder relevant omdat er een overschot is aan energie. Maar in de wintermaanden lijkt dit wel waardevol te zijn om 10kwh aan te kopen in de nacht aan het allerlaagste tarief. Klopt deze redenering? Want de belastingen in BE zijn aanzienlijk.
- Daarbij zou het ook handig zijn dat ik het piekvermogen zou kunnen beperken. In BE hebben we te maken met capaciteitstarief, hoe hoger uw piek, hoe meer belastingen. Dus de batterij opladen van het net is vooral voordelig als het systeem zich beperkt tot een gemiddelde piekvermogen (4kva). Bestaat deze mogelijkheid om het piekvermogen te beperken (anders zullen de 5P een hogere piek hebben omdat ze binnen het uur willen opgeladen zijn wegens één uur met het laagste tarief).
- Kan ik bovenstaande vragen en mogelijkheden terugvinden door een installers account aan te maken, zodat ik dit kan zelf beheren (als deze mogelijkheden bestaan)? Een klant account is ongelofelijjk beperkt in wat je kan. Ik snap niet dat Enphase dit doet, want mensen die voor enphase kiezen zijn toch mensen die er willen mee bezig zijn. Je betaalt net meer omdat je meer controle over je systeem wilt hebben.
Ja dat gaat: als je het profiel Zelfconsumptie hebt ingesteld, kun je handmatig opladen van het net.DCGel schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:57:
Wij hebben een Enphase systeem, 13 zonnepanelen aan 440 met 2 x 5P (enkelfasig) batterijen.
Na een maand testen met een focus op zelfconsumptie zijn wij overgeschakeld naar een dynamisch tarief (België). Dit heeft de kosten nog meer doen dalen, maar rijk worden we er niet van :-). De belastingen per 1kwh zijn pittig in BE, de elektriciteitskost is maar 1/3 van de totale kost! Ik geef mee dat in de app een standaard klant account heb.
Ik heb enkele vraagjes:
- Bestaat er de mogelijkheid dat ik het enphase systeem toch de batterij kan laten opladen met zonne-energie in plaats van te verkopen. Enphase maakt een inschatting en kies op sommige dagen ervoor om de batterij niet volledig op te laden. Maar als ik weet dat ik die avond veel nood heb aan electriciteit door bijvoorbeeld koken, 2 ovens, wasmachine, vaatwasser, ... . Dan zou het gewoon handig zijn dat ik het enphase systeem kan "forceren" in opladen van de batterij ipv te verkopen. Gaat dit?
- ga naar settings, klik op battery, zet het schuifje "Charge from the grid" aan (ik gebruik de app Engelstalig), check the box "also up to 100% during below schedule(s)", stel de start en stop tijden in en de dag van de week. Vergeet niet op "Apply" te klikken.
Jaa, dat is zeker nuttig, net zoals je wil verkopen (ontladen) bij hoge piektarieven.- Momenteel laten we het systeem nog niet toe dat het de batterij oplaad met net stroom. In de zomer is dit minder relevant omdat er een overschot is aan energie. Maar in de wintermaanden lijkt dit wel waardevol te zijn om 10kwh aan te kopen in de nacht aan het allerlaagste tarief. Klopt deze redenering? Want de belastingen in BE zijn aanzienlijk.
Ik doe het ook regelmatig. Vannacht bijvoorbeeld krijgen we hier stroom voor -0,5 cent in EPEX dus dan haal ik wel wat kWh op.
Ja, dat doe je in de Gateway. Je kunt de max stroom per fase instellen, met een installer account.- Daarbij zou het ook handig zijn dat ik het piekvermogen zou kunnen beperken. In BE hebben we te maken met capaciteitstarief, hoe hoger uw piek, hoe meer belastingen. Dus de batterij opladen van het net is vooral voordelig als het systeem zich beperkt tot een gemiddelde piekvermogen (4kva). Bestaat deze mogelijkheid om het piekvermogen te beperken (anders zullen de 5P een hogere piek hebben omdat ze binnen het uur willen opgeladen zijn wegens één uur met het laagste tarief).
- Kan ik bovenstaande vragen en mogelijkheden terugvinden door een installers account aan te maken, zodat ik dit kan zelf beheren (als deze mogelijkheden bestaan)? Een klant account is ongelofelijjk beperkt in wat je kan. Ik snap niet dat Enphase dit doet, want mensen die voor enphase kiezen zijn toch mensen die er willen mee bezig zijn. Je betaalt net meer omdat je meer controle over je systeem wilt hebben.
In Nederland gelukkig geen last van beperking piekvermogen (althans voor thuisbatterijen, tot dusver). Natuurlijk is er wel de begrenzing van je hoofdaansluiting.
Het is niet moeilijk om een installer account te nemen, zie elders in dit forum.
Enphase hevelt regelmatig bepaalde opties uit het installer account over naar het gebruikersaccount. Ik denk dat ze eerst willen zien dat het helemaal "fool proof" is.
Omdat ik een dynamisch contract heb, is het gekozen profiel in de app " AI optimalisatie". Kan het daar ook bij?Coffeeroam schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Ja dat gaat: als je het profiel Zelfconsumptie hebt ingesteld, kun je handmatig opladen van het net.
- ga naar settings, klik op battery, zet het schuifje "Charge from the grid" aan (ik gebruik de app Engelstalig), check the box "also up to 100% during below schedule(s)", stel de start en stop tijden in en de dag van de week. Vergeet niet op "Apply" te klikken.
Het laden en ontladen gebeurt bij "AI optimalisatie" wanneer de AI daar zin in heeft. Je kunt er dan niet doorheen fietsen met je eigen schema. Dat kan wel in het zelfconsumptie profiel.DCGel schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Omdat ik een dynamisch contract heb, is het gekozen profiel in de app " AI optimalisatie". Kan het daar ook bij?
Even nuanceren: AI laadt en ontlaadt niet wanneer hij daar zin in heeft maar schat op verwacht verbruik, verwachte opbrengst panelen en meer zelf wat hij eventueel van het net moet halen om de dag/nacht door te komen en laadt dan op een goedkoop moment genoeg in om dit te halen. Tenminste, zo zie ik het bij mij (met name ‘s nachts) gebeuren: hij laad vaak 2 of 3 kWh bij op goedkoop moment om het dure moment van 7 tot 9 uur te overbruggen.Coffeeroam schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
Het laden en ontladen gebeurt bij "AI optimalisatie" wanneer de AI daar zin in heeft. Je kunt er dan niet doorheen fietsen met je eigen schema. Dat kan wel in het zelfconsumptie profiel.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dank voor de feedback allemaal. Het is duidelijk. Ik heb al iemand gevonden die ook een enphase installatie heeft met IQ8's en ik kan hem daar een dezer dagen wel even aanhangen om de IQ8HC te activeren.Acidrain schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:59:
[...]
Die IQ8HC kan prima stand alone draaien, heb ik hier ook tijdje gehad toen mijn gateway stuk was.
Gewoon stekker in het stopcontact, paneeltje er aan en draaien.
Je hebt wel een gateway nodig om een profiel op die iq8 te krijgen maar daarna kan hij zelfstandig verder.
Kun je niet terug gaan naar de gene waar die gekocht is en vragen of die hem alsnog van een grid profiel wil voorzien?
Anders misschien ergens een Enphase Envoy S standaard kopen, de omvormer een profiel geven en dan binnen 30 dagen die Enphase Envoy S standaard retourneren? Als je hem netjes uit de doos haalt en netjes terug doet valt dit binnen de retour voorwaarden voor zover ik weet.
Tis dat ik niet in de buurt woon anders had je hem hier gratis mogen voorzien van een profiel.
Toppers!
Mijn kennis is inmiddels een paar maanden oud, maar meestal kun je niet zomaar verschillende versies iq8 aan dezelfde gateway hangen. Het kan wel werken, maar vereist vaak een firmware update van de gateway. Die firmware update kun je ook niet zomaar forceren, want staat vaak nog niet meteen klaar.pietersegers schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Dank voor de feedback allemaal. Het is duidelijk. Ik heb al iemand gevonden die ook een enphase installatie heeft met IQ8's en ik kan hem daar een dezer dagen wel even aanhangen om de IQ8HC te activeren.
Toppers!
Dus reken je nog niet te rijk door hem even in te pluggen als het geen iq8hc's zijn, maar het is een poging waard.
Kleine zonnepaneleninstallateur
Jammer dat dat nodig is. Kan me voorstellen dat installateurs soms een set micro’s willen initialiseren zonder dat er PV beschikbaar is.Eddie_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:20:
Ik heb nog nooit ervaren dat verschillende IQ8 micro omvormers niet samen konden werken. Zorg er wel voor dat er een DC voeding op de micro omvormer is aangesloten, bijv. een zonnepaneel
Ik durf te beweren dat alle varianten IQ8 en IQ7 door elkaar en met elkaar te gebruiken zijn. Sinds kort heb ik mn antieke M250’s gedemonteerd en vervangen voor: IQ8+, IQ8M, IQ8MC en een IQ7A die ik nog had liggen. Werkt gewoon!cryforhelp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Mijn kennis is inmiddels een paar maanden oud, maar meestal kun je niet zomaar verschillende versies iq8 aan dezelfde gateway hangen. Het kan wel werken, maar vereist vaak een firmware update van de gateway. Die firmware update kun je ook niet zomaar forceren, want staat vaak nog niet meteen klaar.
Dus reken je nog niet te rijk door hem even in te pluggen als het geen iq8hc's zijn, maar het is een poging waard.
Weet ik ook wel. Bovendien, als de AI dat doet op basis van allerlei gegevens dan heeft hij er op die gekozen momenten toch ook "zin in"? De strekking van mijn bericht was dat je in AI optimalisatie niet geforceerd handmatig kunt laden en ontladen.PeepPeepPeep schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:41:
[...]
Even nuanceren: AI laadt en ontlaadt niet wanneer hij daar zin in heeft maar schat op verwacht verbruik, verwachte opbrengst panelen en meer zelf wat hij eventueel van het net moet halen om de dag/nacht door te komen en laadt dan op een goedkoop moment genoeg in om dit te halen. Tenminste, zo zie ik het bij mij (met name ‘s nachts) gebeuren: hij laad vaak 2 of 3 kWh bij op goedkoop moment om het dure moment van 7 tot 9 uur te overbruggen.
Ook in mijn ervaring kun je verschillende versies iQ8 aan dezelfde gateway hangen.cryforhelp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Mijn kennis is inmiddels een paar maanden oud, maar meestal kun je niet zomaar verschillende versies iq8 aan dezelfde gateway hangen. Het kan wel werken, maar vereist vaak een firmware update van de gateway. Die firmware update kun je ook niet zomaar forceren, want staat vaak nog niet meteen klaar.
Wel is het raadzaam om bij initialisatie en firmware update ze even 24 uur te laten hangen totdat alles geupdated. is (of gewoon kijken wanneer het klaar is).
Even uit nieuwsgierigheid.... Ik lees dat je hem direct via een stekker aansluit. Hoe zorg je er voor dat deze stroomloos wordt als het net/groep uitvalt?pietersegers schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
Hallo Enphase kenners,
Pieter
Of wordt deze altijd stroomloos zonder AC aansluiting?
Hij schakelt zelf af als de stroom uitvalt. De IQ8 kunnen in eiland-mode draaien maar daar is meer voor nodig.MCR_1976 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid.... Ik lees dat je hem direct via een stekker aansluit. Hoe zorg je er voor dat deze stroomloos wordt als het net/groep uitvalt?
Of wordt deze altijd stroomloos zonder AC aansluiting?
Er zou eigenlijk nog een relais tussen moeten om hem mechanisch los te koppelen als de stroom uitvalt.
Maar goed, uiteraard even de stekker voor de zekerheid er uit trekken als er aan de groep cq. stroom gewerkt wordt.
Tot €122 per maand vaste vergoeding van Essent als je ze de controle over de 5P batterijen geeft.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
https://investor.enphase....ration-essent-netherlands

Ik stuur dat lekker zelf wel aan
Dank voor de link, interessant. Ik zou dit soort initiatieven liever verwachten via de netbeheerder met het doel om lokale netcongestie verminderen. Via een energieleverancier is toch vreemd, denk dat Essent hier eerder op de onbalans mee gaat werken. Dan kun je het vergelijken met b.v. Frank Energie en Zonneplan.Coffeeroam schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:55:
Enphase samenwerking met Essent aangekondigd.
Tot €122 per maand vaste vergoeding van Essent als je ze de controle over de 5P batterijen geeft.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
https://investor.enphase....ration-essent-netherlands
Tot €122 voor tot 20kWh, dus met 5kW verwacht ik dan tot €30??