• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:30

DjVe

Hatsaflats!

Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-02 21:45
DjVe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:45:
Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?
Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

drboneym schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!
Thanks! Dan ga ik daarmee aan de slag :)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:48:
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?
Dat klopt, maar ik was even op zoek naar de "beste" oplossing.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:30
Elmardus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.

De Envoy STD heeft de volgende IO:
[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd :)
Even een update:
Een relaisunit aangesloten op mijn Enphase Envoy metered, hier werkt de vermogensbeperking prima. De unit is met mqtt aangesloten met Home Assistant, en kan nu eenvoudig de vermogensbeperking aanzetten. Via de Enphase Installer app (Home Assistant) is wel de productie geheel uit te zetten, maar niet de vermogensbeperking (0 op meter). Voor mij dus een mooie toevoeging voor de zomermaanden.
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-02 15:07
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:44:
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:30
knotwilg schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?
Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:01
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7
Zie onderste bericht (2 dagen geleden):
https://support.enphase.c...way-option-is-not-working

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-02 15:07
Dank je. Dus, zoals gebruikelijk, geen technisch probleem/reden maar de gebruikelijke onwil.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:59
Eddie_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:40:
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?
Al heb je nog zo'n mooie stekker, het werkt niet als de autofabrikant bidirectioneel gebruik niet toestaat.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:35
Dit is de DC EV charger. Nog niet in Nederland leverbaar en zoals t filmpje laat zien vooral gericht op auto’s van de VAG groep. Deze laders zijn aanzienlijk duurder dan de AC EV Charger 2.
Het is in Nederland nog steeds touwtrekken tussen alle betrokken partijen. Op dit moment zijn de AC laders nog niet gecertificeerd. Dus daar ligt de eerste stap. Elaad in Arnhem is er druk mee bezig.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste