Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:51
Holk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:32:
Morgen gaan we ons huidige opwek systeem (29x 410 Wp, 29x IQ7A) uitbreiden met 2x 5P flexphase en 1x system controller 3 int. Ben erg benieuwd hoe dat gaat werken in ons huis. Komt een Wallbox Pulsar EV lader aan te hangen (die zit niet op de back-up) en een 'domme' warmtepomp (niet SG-ready). Een IQ energy router mag het spul met elkaar laten praten.

Bewust gekozen voor 'maar' 10 kWu, ons huis verbruikt in de zomer van het net tussen de 5 en 8 kWu en zullen 7 tot 8 maanden van eigen verbruik kunnen leven. In de winter zal het net bij mogen plussen, maar met een slim inkoop beleid zal het wel wat lager in de kosten zijn. Wil de accu alleen prive gebruiken en niet laten handelen in grote hoveelheden. Ik verwacht zelf dat dit binnen no-time aangepakt gaat worden met exra kosten en dan zit ik met een overcapaciteit die ik niet nodig heb

Nu wekken we (over 2024 gezien) op: 11200 kWu, pakken we 4720 kWu van het net, verbruiken we 3100 kWu direct van de zon. Hopelijk kan ik terug naar 1200-1500 van het net en 6500 direct verbruik (als in, van panelen en vanuit de accu).

Morgen dagje thuis zodat ze kunnen klussen. Voor installatie vragen / foto's laat maar weten
Interessant, ik krijg de system controller 3 int ook binnenkort. Benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 11:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Coffeeroam schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Interessant, ik krijg de system controller 3 int ook binnenkort. Benieuwd naar je ervaringen.
Volgende week komt een leverancier kijken en daarna vast een offerte uitbrengen voor inderdaad hetzelfde als @Holk wat ik geplaatst wil hebben. Dus ook (van beiden) zeer benieuwd!

Kan iemand wellicht vertellen of de IQ7+ micro’s ook op de system controller 3int kunnen worden aangesloten want die hangen nu aan een Envoy Standaard? Lijkt mij beste oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door PeepPeepPeep op 28-05-2025 09:09 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 22:49
PeepPeepPeep schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:02:
Kan iemand wellicht vertellen of de IQ7+ micro’s ook op de system controller 3int kunnen worden aangesloten want die hangen nu aan een Envoy Standaard? Lijkt mij beste oplossing.
Heb je de website van Enphase bekeken? https://enphase.com/nl-nl...q-system-controller-3-int

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ee1RHnvOcPC6WZup8xoMuWz3kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkY4hass8g44f07k3gkt967E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40
Enphase heeft bij ons aangegeven dat de IQ7A, omdat het alleen maar dat type is en geen combinatie met andere types, kan samenwerken binnen de system controller en een off-grid systeem kan opzetten. De praktijk moet uitwijzen of dat echt zo is ;)

Update:

Edit: fotofoetsie

[ Voor 41% gewijzigd door Holk op 28-05-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 31-05 11:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Thanks, laatste keer gekeken toen hij net uit was net als de 5P 3 fase. Ik duik weer even goed de site in maar ben wel blij ermee!

Ehhh, zit net te kijken en zie staan:
Enphase ondersteunt het combineren van IQ7 Series met IQ8 Series op dezelfde IQ Gateway of IQ System Controller 3 INT niet
Een Envoy/IQ Gateway metered met laatste firmware ondersteunt dit echter wel, ik neem dat dezelfde gateway-techniek ook in de IQ System Controller zit en dat het dus (zoals @Holk zegt) wél ondersteund wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door PeepPeepPeep op 28-05-2025 12:33 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:21
Ik ben benieuwd of de 5P 1fase en de 5P flexphase goed kunnen samenwerken, en met de system controller wel op 3 fase de backup kan verzorgen.. Nu met meerdere 5P 1fase, werkt de backup alleen op fase 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:48
dccm schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:28:
Ik ben benieuwd of de 5P 1fase en de 5P flexphase goed kunnen samenwerken, en met de system controller wel op 3 fase de backup kan verzorgen.. Nu met meerdere 5P 1fase, werkt de backup alleen op fase 1.
Het lukte mij nog niet helaas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM0cptOVef-A7Okill2Zh_f4B8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Agg8onIXuY5wmdzYRyceZ4n7.jpg?f=fotoalbum_large

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Everest schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Het lukte mij nog niet helaas
Dan ga ik de mijn bestelling annuleren.

Even contact opgenomen met Enphase. Bevestigde idd dat deze combinatie niet mogelijk is.
Hopelijk met een software update in de toekomst wel mogelijk. Alleen tijdspad konden ze me niet vertellen.

[ Voor 30% gewijzigd door dccm op 28-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:03
Het combineren van IQ7 met IQ8 op dezelfde gateway werkt inmiddels. Volgens de online cursus van de system controller zou dat ook moeten werken voor de system controller. Ik zal eens bij ons Enphase-contact aankloppen. Ik hoop dat deze compatibility sheet outdated is...

...a few moments later...

Reeds bevestigd: IQ7 en IQ8 kunnen samen op de Gateway EN ook met System controller, daar zit natuurlijk ook diezelfde Gateway-metered in. De info op de site is outdated en wordt herzien.

[ Voor 13% gewijzigd door WillemP22 op 28-05-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Loopt prima hier, alles is nu aangesloten in de controller. Even “ruzie” met de load balancer van de laadpaal maar die ligt er voorlopig even uit (auto zit toch vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik wil graag mijn Standaard gateway vervangen door een 1 fase Metered Gateway om naar een 0-injectie te gaan. Echter is de hoofdmeterkast op een andere plaats (subkast) geïnstalleerd dan waar de Gateway staat, en ik heb geen wachtbuis ofzo.

Zijn die klemmen echt nodig om naar een 0-injectie te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Liviooo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:45:
Ik wil graag mijn Standaard gateway vervangen door een 1 fase Metered Gateway om naar een 0-injectie te gaan. Echter is de hoofdmeterkast op een andere plaats (subkast) geïnstalleerd dan waar de Gateway staat, en ik heb geen wachtbuis ofzo.

Zijn die klemmen echt nodig om naar een 0-injectie te gaan?
De metered gateway ophangen in de hoofd meterkast!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Holk
Zo, het hangt 8)

Montage, installatie en communicatie was top. 8 uur waren ze er en om 17:15 ging de elektricien weer weg. Eerst met 2 man want de 5P is te zwaar om alleen op te hangen.

Paar issues nog:
IQ Energy Router werkt nog niet, onbekend waardoor dat komt. Systeem zegt niet op hetzelfde netwerk maar het netwerk is daar niet mee eens.

Daarmee load balancing ook nog net niet lekker en groen laden ook niet. Balancing zou de controller over moeten nemen maar is nu nog niet bekend of dat zo is

Waarden die ik nu zie in de app qua teruglevering slaan nergens op omdat deze direct de accu in gaan, maar die moeten nog kalibreren en systeem moet nog optimaliseren met alle componenten

Hoop karton en afval later, maar ze hangen en denk dat het, als het werkt zoals het moet werken en ik vanaf maandag een dynamisch contact heb, er blij mee ben

Controller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CARwdNdIOmuH8YYoee-YydoJTEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLMQnQZfTpyvr6zwh4QM5Epj.jpg?f=fotoalbum_large

Accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDd6_dKiicVjeg6OVtOOKB6xdzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8jszmkbLNZKdq3OYb2XdhUz.jpg?f=fotoalbum_large

Andere accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRKJKRMVxFCarGeUQEZh6OhosJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ab4pyXzu4PPBkOyrCkxY9wmw.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyLdLLvlatwH_KiN-fTSPgpEL6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCO09hxSDJWchZ9CH1LGZkOl.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje dicht, zien ze er ook nog prima uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ4KsYCYMpGBSPAyhPbcDnw6xVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIgCrw19bmfQhSYdscPgcBrq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Holk op 29-05-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Gaaf om te zien @Holk . Ben heel benieuwd naar je ervaringen.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Holk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:38:
Zo, het hangt 8)

Montage, installatie en communicatie was top. 8 uur waren ze er en om 17:15 ging de elektricien weer weg. Eerst met 2 man want de 5P is te zwaar om alleen op te hangen.
Ziet er goed uit!

Klein puntje van kritiek : in een meterkast met ABB componenten dan zou je in de Enphase kast ook ABB verwachten en niet de goedkopere Chint aardlekautomaat. Bespaart weliswaar 40,- maar op zo'n grote uitgave valt dit in het niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 08:00
Gaaf hoor! Maar ik zie ook een Wago in de groepenkast en onjuiste invoeren aan de rechterzijkant. Toch jammer bij zo'n investering.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dccm
Holk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:38:
Zo, het hangt 8)

Paar issues nog:
IQ Energy Router werkt nog niet, onbekend waardoor dat komt. Systeem zegt niet op hetzelfde netwerk maar het netwerk is daar niet mee eens.

Daarmee load balancing ook nog net niet lekker en groen laden ook niet. Balancing zou de controller over moeten nemen maar is nu nog niet bekend of dat zo is

Waarden die ik nu zie in de app qua teruglevering slaan nergens op omdat deze direct de accu in gaan, maar die moeten nog kalibreren en systeem moet nog optimaliseren met alle componenten
Zit de NUL van de batterij wel goed aangesloten? Die hoort naar de NEUTRAL rail te gaan rechtsonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP7L_eVZwD1UOa13DxejFYff5-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5rNhuggKNagEiI8P6XRN0Vq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:57:
[...]

De metered gateway ophangen in de hoofd meterkast!
Moet de string van de PV-panelen daar niet rechtstreeks op binnenkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:45:
Gaaf hoor! Maar ik zie ook een Wago in de groepenkast en onjuiste invoeren aan de rechterzijkant. Toch jammer bij zo'n investering.
Zo, jij hebt scherp gekeken zeg. Ik moest flink zoeken naar die Wago :-)

Zullen we dan ook maar melden dat er diverse flexibele aders zijn zonder aderhulzen (zo lijkt het althans op de foto's)? Dit was echter al zo voordat de uitbreiding werd gedaan. De elektricien van vandaag had blijkbaar geen zin om dit meteen te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Liviooo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Moet de string van de PV-panelen daar niet rechtstreeks op binnenkomen?
Alleen de productie CT klem komt op de gateway terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:48
Gefeliciteerd met het mooie systeem! Dank voor het delen.

Ik heb ook wat goed bedoelde opmerkingen,
Mij valt op dat er geen eindweerstand op de communicatie van de linker batterij zit, en de aarding van de communicatiekabel mist. Plus ik zou een automaat in de system controller zetten voor de backup, zo is de uitgaande kabel ook beveiligd.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
dccm schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Zit de NUL van de batterij wel goed aangesloten? Die hoort naar de NEUTRAL rail te gaan rechtsonder.

[Afbeelding]
Die vraag had ik ook gesteld. Kreeg als reactie dat het niet veel uit maakt of de nul op die positie zit of op de rail. De dikke blauwe draad links van de PV nul loopt naar de rail om deze te voeden, dit is dichterbij ;)

@Eddie_ Die wago zit daar omdat de kabel te kort was (eind van de dag oepsje...) schoonheidsfoutje en voor mij acceptabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dccm schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]
Scherp! Goed gezien! De NUL zit nu aangesloten op de NUL van de PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Holk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:01:
@Eddie_ Die wago zit daar omdat de kabel te kort was (eind van de dag oepsje...) schoonheidsfoutje en voor mij acceptabel
Mocht je ooit je meterkast moeten laten keuren dan is dit een reden voor afkeuring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Holk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Die vraag had ik ook gesteld. Kreeg als reactie dat het niet veel uit maakt of de nul op die positie zit of op de rail. De dikke blauwe draad links van de PV nul loopt naar de rail om deze te voeden, dit is dichterbij ;)

Ik voel ook nog niet waarom dat nodig is, maar in de kast zit een hele grote rode stikker met een melding waar ie moet. ;)
Aardlek issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
De montagedraad naar de nul bar bevat een spoel. Wellicht een stroomspoel / ringkern om hoogfrequente storingen (EMI) te onderdrukken van/naar de PV-inverters?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
sandergar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:33:
De montagedraad naar de nul bar bevat een spoel. Wellicht een stroomspoel / ringkern om hoogfrequente storingen (EMI) te onderdrukken van/naar de PV-inverters?!?
Mogelijk. Zal morgen de draad naar de rail laten lopen, is toch wat netter en volgens spec. Dat lukt mij zelf nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Everest schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Gefeliciteerd met het mooie systeem! Dank voor het delen.

Ik heb ook wat goed bedoelde opmerkingen,
Mij valt op dat er geen eindweerstand op de communicatie van de linker batterij zit, en de aarding van de communicatiekabel mist. Plus ik zou een automaat in de system controller zetten voor de backup, zo is de uitgaande kabel ook beveiligd.
De automaten ontbreken idd. Dit is niet volgens de handleiding. Is dit een installateur die om financiele redenen keuzes heeft gemaakt om wat bochtjes af te snijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2gR9YBE22-vpt4QhJslqFUL7EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prIqD5Zwt1Myx4TCu84I7aeZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
sandergar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:49:
[...]

De automaten ontbreken idd. Dit is niet volgens de handleiding. Is dit een installateur die om financiele redenen keuzes heeft gemaakt om wat bochtjes af te snijden?

[Afbeelding]
Die zitten in de meterkast zelf, niet dat ik het oneens met je ben omdat het deel tussen de controller en de meterkast op spanning kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Everest schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:00:
[...]
Mij valt op dat er geen eindweerstand op de communicatie van de linker batterij zit, en de aarding van de communicatiekabel mist.
Niet alleen de aarding mist, maar lijkt mij dat ook niet een afgeschermde kabel is gebruikt tussen de batterij en de system controller, zo'n double twisted kabel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
Guys, alles leuk en aardig met delen, maar als we op elke slak een kilo zout gaan leggen en dingen gaan zoeken die er niet zijn haal ik het maar weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Eens met @Holk Ik denk dat in elke installatie wel -iets- te vinden is wat misschien niet helemaal voldoet. Maar is het daarmee gevaarlijk?

Ik hoop dat je het laat staan want je bent hier 1 van de eerste / weinige nog met een system controller, dus leuk om naar te kunnen verwijzen als er in toekomst andere mensen in dit topic komen met vragen hierover.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Pazo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:56:
Eens met @Holk Ik denk dat in elke installatie wel -iets- te vinden is wat misschien niet helemaal voldoet. Maar is het daarmee gevaarlijk?

Ik hoop dat je het laat staan want je bent hier 1 van de eerste / weinige nog met een system controller, dus leuk om naar te kunnen verwijzen als er in toekomst andere mensen in dit topic komen met vragen hierover.
Zal later deze week wat terug plaatsen, enkele dingen moeten ook nog in werking worden gesteld (IQ Energy Router) maar zoals ik nu in de Enphase app kan zien werkt het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Wellicht interessant : https://acdesigner.app/scope
Inderdaad! Niet elke installateur is even netjes en niet elke installateur werkt volgens het boekje. Daarom is het juist interessant om te zien of er bij deze installatie juist is gehandeld. Maakt een ieder wijzer en zo kan de volgende zijn eigen installateur ook beter aansturen.

Het is geen persoonlijke kritiek aan het adres van @Holk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Holk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:04:
[...]

Zal later deze week wat terug plaatsen, enkele dingen moeten ook nog in werking worden gesteld (IQ Energy Router) maar zoals ik nu in de Enphase app kan zien werkt het prima
Heel nice! Vooral blijven delen :9
sandergar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Het is geen persoonlijke kritiek aan het adres van @Holk ...
Maar als jij net je nieuwe speelgoed binnen krijgt en je bent er zelf nog niet helemaal tevreden over, dan is een opmerking over een klem, dat gewoon een veilige toepassing is, natuurlijk onnodig. Het is niet het Elektra topic.

[ Voor 38% gewijzigd door graceful op 28-05-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
graceful schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:53:
... een opmerking over een klem, dat gewoon een veilige toepassing is, natuurlijk onnodig. Het is niet het Elektra topic.
Wat jij veilig kan vinden kan in de installatie wereld als niet veilig worden beschouwd! Een lasklem hoort gewoon niet in een installatiekast!

Zie:
https://acdesigner.app/scope#lasklem & https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2029028

Een goede installateur werkt volgens het boekje en als deze mag gaan werken aan een installatie die niet volgens het boekje is dan zorgt hij dat de installatie volgens het boekje is als hij klaar is met zijn werk (of hij weigert de opdracht). Het is zijn naam die genoemd gaat worden aan de verzekering bij brand in de installatie. Een installateur die Wago's gaat plaatsen in een meterkast werkt niet volgens het boekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Wat jij veilig kan vinden kan in de installatie wereld als niet veilig worden beschouwd! Een lasklem hoort gewoon niet in een installatiekast!

Zie:
https://acdesigner.app/scope#lasklem & https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2029028

Een goede installateur werkt volgens het boekje en als deze mag gaan werken aan een installatie die niet volgens het boekje is dan zorgt hij dat de installatie volgens het boekje is als hij klaar is met zijn werk (of hij weigert de opdracht). Het is zijn naam die genoemd gaat worden aan de verzekering bij brand in de installatie. Een installateur die Wago's gaat plaatsen in een meterkast werkt niet volgens het boekje.
Sander, het punt is, zolang jij het modelnummer niet kent van de Wago, kun jij dit allemaal helemaal niet roepen. Een Wago kan perfect (en in dit geval zelfs tijdelijk) veilig toegepast worden.

Het hoort niet in binnen een groepenaansluiting, maar daar wordt het niet minder veilig van. Tenzij je een Wago 2273 erin plemt, knap lastig gezien die enkel 2.5mm pakt.

Anyway, terug naar Enphase? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
graceful schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:17:
Sander, het punt is, zolang jij het modelnummer niet kent van de Wago, kun jij dit allemaal helemaal niet roepen. Een Wago kan perfect (en in dit geval zelfs tijdelijk) veilig toegepast worden.

Het hoort niet in binnen een groepenaansluiting, maar daar wordt het niet minder veilig van. Tenzij je een Wago 2273 erin plemt, knap lastig gezien die enkel 2.5mm pakt.
Waarom doe je zo stellig? Wat wil je er mee bereiken?

Het type nummer doet er totaal niet toe :
De norm Laagspanningsschakel- en verdeelinrichtingen NEN-EN-IEC 61439 verplicht een
deugdelijke gefixeerde verbinding te maken die een vast deel uitmaakt van de installatie.
Bron : Wago https://www.wago.com/medi...enkasten-en-verdelers.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 29-05-2025 02:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
@Holk Ook van mij uit is het absoluut geen aanval hoor! Ik vind dat je een prachtig systeem hebt waar ik best wel jaloers op ben. Ik hoop ook zeker dat je je voortgang blijft delen! Maar net als anderen hier in het topic ben ik installateur. Ik heb zelf nog geen system controller en/of Enphase accu's in bedrijf gesteld. Maar ik ben wel kritisch als het gaat om meterkasten. Want juist daar gaat het vaak fout. En alle punten die hier aangehaald worden zijn juist om jouw systeem veiliger te kunnen maken! Ja we denken heel graag mee met onze medetweakers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:57
Ik denk niet dat het gezien wordt als persoonlijke aanval.

Het zijn gewoon niet echt good vibes dat je net €10.000+ hebt neergelegd en dat hier trots wil delen en dat het dan prijsschieten wordt door de community. Het is natuurlijk niet de installateur die de foto's post maar de eindgebruiker.

Zoals ik deze Enphase groep heb leren kennen ligt het zwaartepunt vooral bij kritische noten dan bij een fanboy forum zijn (bijvoorbeeld het recente aangaan op sluipverbruik van 5P in plaats van juichen over het hoge omzettingsrendement).

Wellicht een idee om het bij een post van je nieuwe installatie erbij te zetten of je actief op zoek bent naar feedback, of dat je gewoon wil delen.

Check mijn draak van een controller (draait inmiddels wel). Geen feedback plz! 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mNkVjjlQYUewkaV5ekhgTIcC20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPhys3JBEFlrrCxgqJP5hsuA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Holk
Zie het meer als niet zo heel fijn richting de persoon die hier een dag druk mee is geweest en afgezien van de wago in de meterkast waar hij zich ook aan irriteerde en excuseerde, alles gewoon heel netjes is opgehangen en geinstalleerd. Als er dan op elke koppeling ingezoomd wordt dan denk ik, jammer...

En als jullie dan inzoomen, had je de verwisseling van fases in blok 10 ook wel gezien ;) Vanmorgen die twee fasen omgedraaid. Dat was legacy van de laadpaal installatie en nog steeds geen idee waarom want in de paal zelf is het wel goed aangesloten. Maar nu doet de warmtepomp het ook weel. Die was van 'linksdraaiend' naar 'rechtsdraaiend' (of andersom) gegaan en dat vond die niet fijn.

Verder is de IQ router nu wel zichtbaar in wat ik zie, maar heb geen installateur versie van Enphase app dus weet niet 100% zeker of ook daar alles gefixed is. Ik had de naam in het netwerk aangepast na de naam die in het systeem van de installateur stond en daarna werd die in 'mijn apparaten' gevonden. Laadpaal ook kunnen laten praten met het Enlighten systeem, alleen is de load balancing / green loading nog niet actief in de Wallbox app. Daar heb ik de installateur nog voor nodig (iets met garantie)

1ste nacht, 45% van de volle accu verbruikt, mooie groene balkjes te zien in de app. Werkt 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cA0aLQd4RSognSTUZZEBn4ugTcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnETHApsOR0xKOoVvfHEx7MO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR4sTvMvetV5hu1NtlrKd374sno=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eQr1N9VqIrNxpoYNOj2BXCKJ.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Holk op 29-05-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-05 13:47
@Holk ziet er mooi uit en ben wel een klein beetje jaloers. Ben zelf bezig met een bescheiden enphase systeem met zonnepanelen op te bouwen. Wat jij nu al hebt zou ook mijn volgende stap worden naar alle waarschijnlijkheid.

Blijf vooral foto’s delen.

En qua feedback, ach NL is kampioen wat betreft regels. Gebeurt er weer eens iets zoals destijds vuurwerkramp Enschede dan komen er tienduizend regels rondom terwijl in Duitsland de meuk nog in de schappen van de Lidl ligt.
Het kan altijd beter en veiliger.

Dat gezegd hebbende heb ik zelf wel de ocd tik dat ik zelf alle (wago) klemmen van de bedrading er af haal en het koper op dezelfde afstand afknip voor ik hem weer in de klemmen boven het plafond doe toen mijn schoonvader het had aangelegd. Je ziet het waarschijnlijk nooit meer terug en het werkt net zo goed maar toch.

Ben nu die hele Enphase academie langzamerhand aan het doorlopen en ondanks dat ik uit de ICT hoek kom vind ik dit ook rete interessant. Mocht ik het werk zat worden kan ik altijd deze kant op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 16:17
Wel zuur om dit te zien.
Ik was ook aan het kijken om mijn 3x 5P systeem uit te breiden naar een of 2 extra batterijen met een flexiphase oplossing. In mijn ogen had ik dan 1x een 5P per fase en dan nog 2 backup batterijen die over alle fases verdeeld waren.

Weet iemand toevallig of de 3-fase system controller ook de enkele fase 5P's ondersteund? Ik heb er gelukkig wel 3 waarvan ze allemaal netjes op 1 fase zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dccm
Bij deze dan ook een blik in mijn systeem met accu's en system controller.
Zelf geïnstalleerd als particulier....zijn er nog verbeterpunten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdAUmBwTZAC5D1YoPHHSMM6WZpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB0RxleAqGLPqlmz16INg2XJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXRS5BdWOXpRxIl5I7sP753IFik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGi9xnalCZIaWXoqhjuYk6XF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psJoqtgCDAm-4KYeK9X45J1TNCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1d6FbTxWrIwo2jmvrzGguwS.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde eigenlijk er nog twee bij met flexphase om zodoende op 3 fase backup te hebben...maar helaas dan moeten deze vier eigenlijk weg. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Dissi schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Weet iemand toevallig of de 3-fase system controller ook de enkele fase 5P's ondersteund? Ik heb er gelukkig wel 3 waarvan ze allemaal netjes op 1 fase zitten.
Hier idem...wachten op een update van Enphase dat ze wel samen kunnen werken.

Er is maar 1 versie van de system controller, altijd voor 3 fase...maar bij de eenfase 5P wordt dan alleen fase 1 gevoed in de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Gaaf hoor.

Even voor mijn beeldvorming / bevestiging: in combinatie met de system controller kunnen jullie nu dus off grid draaien? Dus als de stroom uitvalt draait het huis door op de accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:35:
Gaaf hoor.

Even voor mijn beeldvorming / bevestiging: in combinatie met de system controller kunnen jullie nu dus off grid draaien? Dus als de stroom uitvalt draait het huis door op de accu's.
Klopt...daar is de system controller voor..
Bij mij dan alleen fase 1 in backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dissi
Goed te weten dat het altijd een 3-fase systeem is. Ik had wel gehoopt dat je per batterij een andere fase kon gebruiken als grid-offline backup.

Dan zal ik helaas nog even wachten tot het wel mogelijk om dit te doen.

Zonder warmtepomp in de backup ben ik bang dat ik het niet er hier niet doorheen krijg als mijn volgende hobby project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Klopt...daar is de system controller voor..
Bij mij dan alleen fase 1 in backup.
Moet ik daar uit opmaken dat dan 1/3 van je huis maar elektriciteit heeft en je andere 2 fasen met alles wat er achter hangt dan geen stroom krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Dissi schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:39:
Goed te weten dat het altijd een 3-fase systeem is. Ik had wel gehoopt dat je per batterij een andere fase kon gebruiken als grid-offline backup.

Dan zal ik helaas nog even wachten tot het wel mogelijk om dit te doen.

Zonder warmtepomp in de backup ben ik bang dat ik het niet er hier niet doorheen krijg als mijn volgende hobby project
Dat had ik ook gehoopt...of deze eenfasige 5P in combinatie met flexphase 5P dat ze dan op alle drie de fases wat doen.

Als je alleen flexphases hebt, dan krijgen wel alle drie de fases voeding vanuit de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Moet ik daar uit opmaken dat dan 1/3 van je huis maar elektriciteit heeft en je andere 2 fasen met alles wat er achter hangt dan geen stroom krijgt?
Klopt helemaal...beetje verdelen en kijken waar de prioriteiten liggen wat je wilt back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Klopt helemaal...beetje verdelen en kijken waar de prioriteiten liggen wat je wilt back-uppen.
Bedankt voor de toelichting.
Er komt weer genoeg praktijkinfo voorbij mbt de accu's en de system controller, erg interessant :)
Binnenkort de TS op dat gebied maar eens een beetje updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dissi
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Dat had ik ook gehoopt...of deze eenfasige 5P in combinatie met flexphase 5P dat ze dan op alle drie de fases wat doen.

Als je alleen flexphases hebt, dan krijgen wel alle drie de fases voeding vanuit de batterij.
Ja in mijn hoofd was een 1 fase = 1 batterij principe voldoende geweest. Helaas even wachten dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:35:
Gaaf hoor.

Ik kan alleen voor mezelf praten maar ja. Hoofdschakelaar uit gezet en alles blijft gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Daarna ook de zonnepanelen uitgezet en ook dan draait alles door op de accu’s zonder knipperen en problemen.

Alleen de laadpaal zit niet op de back-up, voor de rest het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Holk Met je hoofdschakelaar uit en je panelen aan blijft het systeem draaien inclusief productie, toch? En als je accu's vol zijn worden de micro's teruggeschroefd tot alleen je huisverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Holk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Ik kan alleen voor mezelf praten maar ja. Hoofdschakelaar uit gezet en alles blijft gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Daarna ook de zonnepanelen uitgezet en ook dan draait alles door op de accu’s zonder knipperen en problemen.

Ja klopt helemaal...bij uitzetten van de hoofdschakelaar gaat alles gewoon door..
Ook de batterijen worden opgeladen bij meer opwek dan verbruik.
En ook als er geen opwek is, draait het huis gewoon door op de batterijen.

Laadpaal heb ik inderdaad op de non-backup gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Eddie_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:48:
@Holk Met je hoofdschakelaar uit en je panelen aan blijft het systeem draaien inclusief productie, toch? En als je accu's vol zijn worden de micro's teruggeschroefd tot alleen je huisverbruik.
Ja, dat was wel grappig want we dachten “zetten de hoofdschakelaar uit en dan draait het huis op de accu’s” 8)

Maar omdat m’n panelen op dat moment 7.5 kWu aan het leveren was draaide het huis letterlijk op de zon :) We konden alleen niet zien of de micro’s werden teruggeschroefd omdat de accu’s niet vol waren en de rest dus daarin werd gestopt.

Vandaar ook de panelen uitgezet en dan pakken de accu’s het geheel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Eddie_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:48:
Dat moet ik nog uittesten een keertje...maar ga er vanuit dat het zo werkt idd.
Zelfs de accu's die niet op de backup fases zitten worden opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Maar, dan heeft het toch nog wel te maken of je 1 fase 5P of een 5P flexphase hebt toch als accu?
Als ik het goed begrijp, heb je bij een 1 fase 5P accu dus maar op 1 fase een backup en stroomvoorziening bij (net)uitval, en zit in feite dus 2/3 van je huis zonder stroom?
Een flexphase kan wel over alle 3 de fase leveren dus dan ondervang je dat probleem?
Of je neemt evt 3x 1 fase 5P die elk op een eigen fase wordt aangesloten.
Heb ik dat goed? Is namelijk wel een interessante toevoeging voor de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Er zit een verschil tussen 3 x 1 fase 5p en een flexphase 5p. Bij de flexphase heb je daadwerkelijk een driefase backup met 400V tussen de fasen. Dan heb je niet met 3 x een 1 fase 5p (elk op een eigen fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:53:
Maar, dan heeft het toch nog wel te maken of je 1 fase 5P of een 5P flexphase hebt toch als accu?
Als ik het goed begrijp, heb je bij een 1 fase 5P accu dus maar op 1 fase een backup en stroomvoorziening bij (net)uitval, en zit in feite dus 2/3 van je huis zonder stroom?
Een flexphase kan wel over alle 3 de fase leveren dus dan ondervang je dat probleem?
Of je neemt evt 3x 1 fase 5P die elk op een eigen fase wordt aangesloten.
Heb ik dat goed? Is namelijk wel een interessante toevoeging voor de TS.
Ik heb twee accu's op fase 1, eentje op fase 2 en eentje op fase 3. Had gehoopt dat dan ook alle 3 fases werken in de backup. Helaas doet alleen fase 1 in de backup met deze accu's.

Komt waarschijnlijk doordat aparte accu's niet goed kunnen synchroniseren zodat er tussen de fases 400V gegarandeerd blijft. De faseverschuiving van 120 graden gaat wellicht dan verlopen tussen de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:58:
Er zit een verschil tussen 3 x 1 fase 5p en een flexphase 5p. Bij de flexphase heb je daadwerkelijk een driefase backup met 400V tussen de fasen. Dan heb je niet met 3 x een 1 fase 5p (elk op een eigen fase).
OK, maar dan klopt mij redenatie dus dat je met 1 fase 5P maar 1/3 van de huis van stroom kunt voorzien bij uitval, of je moet 3x 1 fase 5P (elk op eigen fase) installeren. Maar die kunnen dan onderling elkaar niet opvangen verwacht ik? Dus als de 5P op fase 1 leeg is kunnen de accu's op fase 2 en 3 niet bijspringen en valt 1/3 van je huis uit. Klopt dat?
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb twee accu's op fase 1, eentje op fase 2 en eentje op fase 3. Had gehoopt dat dan ook alle 3 fases werken in de backup. Helaas doet alleen fase 1 in de backup met deze accu's.

Komt waarschijnlijk doordat aparte accu's niet goed kunnen synchroniseren zodat er tussen de fases 400V gegarandeerd blijft. De faseverschuiving van 120 graden gaat wellicht dan verlopen tussen de fases.
Hmm dan spreek ik mijzelf hierboven gelijk weer tegen :)
Maar dat ligt dan aan de system controller die niet goed overweg kan met meerdere 1 fase 5P accu's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:08:
[...]

OK, maar dan klopt mij redenatie dus dat je met 1 fase 5P maar 1/3 van de huis van stroom kunt voorzien bij uitval, of je moet 3x 1 fase 5P (elk op eigen fase) installeren. Maar die kunnen dan onderling elkaar niet opvangen verwacht ik? Dus als de 5P op fase 1 leeg is kunnen de accu's op fase 2 en 3 niet bijspringen en valt 1/3 van je huis uit. Klopt dat?

[...]

Hmm dan spreek ik mijzelf hierboven gelijk weer tegen :)
Maar dat ligt dan aan de system controller die niet goed overweg kan met meerdere 1 fase 5P accu's?
Dit staat in de installatie handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV8Z230L6Xt1k4uBZbYejcd8PTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68MjsNjwmhLmvtJPo6FxQTXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Pazo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Je huis valt dan sowieso voor 2/3 uit mocht het net uitvallen. Alleen de batterij die op fase 1 is aangesloten zal 1/3 van je huis voeden. De andere batterijen op de andere fases zullen niets doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Duidelijk, bedankt voor de toelichting :)
Conclusie: De 1 fase 5P kan alleen op fase L1 als backup gebruikt worden bij stroomuitval. Evt. accu's op fase 2 en 3 doen dan niets.
Dus beter een 5P flexphase nemen als je een 3 fase aansluiting hebt en je wilt volledig kunnen doordraaien bij stroomuitval.

Ik zal binnenkort eens een stuk gaan schrijven over de system controller icm accu's voor de TS, staat nog niet zo veel over in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
Ik heb nog wel 4 accu's in de aanbieding...de eenfase 5P's...kan ze dan vervangen door de flexphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:17:
Ik heb nog wel 4 accu's in de aanbieding...de eenfase 5P's...kan ze dan vervangen door de flexphase.
haha, ja dat snap ik.
Alleen jammer dat Enphase moeilijk doet mbt de garantie als je die dingen verkoopt/verplaatst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Bestaat er geen combiner box waarin je 1 of meerdere accus kan invoeren waarna er een 3-fase uitvoer is? Als je daarin 2 of 3 accu's kan combineren tot een 3-fase systeem. Er was zo'n foefje met de oude 10T wat eigenlijk 3 losse 3T's waren en die kon je in 3 fase zetten.

Shooting from the hip hier, maar dit zou toch niet zo moeilijk op te lossen moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
laat maar, ik ben blind

[ Voor 116% gewijzigd door Holk op 29-05-2025 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
Ik heb laatst zo lang mogelijk off grid proberen te zijn. 32x iq8+ en MC, 2x5p flex, system controller. 100% backup met full electric warmtepomp. Ging goed maar na 36 uur schakelde hij zich vanzelf weet in. God knows why.

Wel wat mini blackouts gehad van minder dan 2 seconden. Denk dat op dat moment het vermogen van de 5Ps niet genoeg was.

Wel grappig, je krijgt sms'jes van Enphase over de storing en hoelang je offgrid zou kunnen op basis van je consumptie van afgelopen 24u zo der extra grid of PV.

Check hieronder de 24u puur offgrid. Grijze staafjes is volgens mij opgenomen vermogen van de 5ps om het net te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4AwSFLeB0NfY6lQ4o9JAAYG3Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uABKRTBh25xJD883oAZCgnWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:15
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:31:
Bij deze dan ook een blik in mijn systeem met accu's en system controller.
Zelf geïnstalleerd als particulier....zijn er nog verbeterpunten?
Ziet er netjes uitt.
Het enige wat ik dan zelf had gedaan was van de 2 rechter 3 fase automaten de draden aan de bovenzijde ook de kleuren genomen overeenkomstig de kleuren van de stikker.
Grijs, zwart en bruin. In plaats van 3x zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
mike123 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Ziet er netjes uitt.
Het enige wat ik dan zelf had gedaan was van de 2 rechter 3 fase automaten de draden aan de bovenzijde ook de kleuren genomen overeenkomstig de kleuren van de stikker.
Grijs, zwart en bruin. In plaats van 3x zwart.
Had ik ook mooier gevonden...Bij Elektramat was geen grijze aanslutdraad 6mm2 te bestellen. Dan maar alles zwart gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dccm schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Had ik ook mooier gevonden...Bij Elektramat was geen grijze aanslutdragd 6mm2 te bestellen. Dan maar alles zwart gedaan.
Voor montagesnoer in diverse kleuren kan je terecht bij https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/montagesnoer.

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 29-05-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Holk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Twee vragen:

1. hier in dit filmpje ((op 0:50 seconden) kan de man zijn hoofdschakelaar in de app omzetten en gaat daarmee in backup. Dus dat je niet fysiek de schakelaar uitzet, maar toch loskoppelt van het net. Kan dat bij jou ook?

2. als je tijdens een blackout nu tóch je auto wil laden met je zonnestroom, kan dat dan nog? De laadpaal zit niet op de back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Coffeeroam schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Twee vragen:

1. hier in dit filmpje ((op 0:50 seconden) kan de man zijn hoofdschakelaar in de app omzetten en gaat daarmee in backup. Dus dat je niet fysiek de schakelaar uitzet, maar toch loskoppelt van het net. Kan dat bij jou ook?

2. als je tijdens een blackout nu tóch je auto wil laden met je zonnestroom, kan dat dan nog? De laadpaal zit niet op de back-up.
1. Ja afschakelen van net via Enlighten app kan

2. Nee, je lader zit achter het aansluitblok 'non backup load' en dat blok is afgeschakeld. Ik zou dus gewoon alles achter backup zetten en zelf goed nadenken wat je aan of uit zou zetten. Autolader maximeren op 6A per fase of op pv only bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Holk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:24:
Bestaat er geen combiner box waarin je 1 of meerdere accus kan invoeren waarna er een 3-fase uitvoer is? Als je daarin 2 of 3 accu's kan combineren tot een 3-fase systeem. Er was zo'n foefje met de oude 10T wat eigenlijk 3 losse 3T's waren en die kon je in 3 fase zetten.

Shooting from the hip hier, maar dit zou toch niet zo moeilijk op te lossen moeten zijn
Ik dacht wellicht kan het andersom wel, dat je juist je hele verdeelkasten aansluit achter L1 backup en dan daar gaat verdelen over de fases. Nog los van dat je dan geen 400V kan maken heb je dan feitelijk je netaansluiting teruggebracht naar 1x25A omdat je controller een doorvoer is van die netstroom.

Mocht dat in bepaalde use cases uitkomen dan is dat te overwegen, maar lijkt me erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
drboneym schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:15:
[...]

2. Nee, je lader zit achter het aansluitblok 'non backup load' en dat blok is afgeschakeld. Ik zou dus gewoon alles achter backup zetten en zelf goed nadenken wat je aan of uit zou zetten. Autolader maximeren op 6A per fase of op pv only bijvoorbeeld.
Dank.

1. Cool!

2. O, dat zou ik dan doen. Zelf nadenken wat je met je lader doet gedurende off grid tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
[...]

Twee vragen:

Jep, niet geprobeerd overigens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06480Bn_d_CWRnWPk9YYpCYMPI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXSkfeTORm94FBqdUbYaFVFl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
[...]

Twee vragen:

Idee was volgens mij meer dat als je niet thuis bent en je auto staat te laden dat deze niet gelijk je accu's leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Inderdaad. Autolader achter de non-backup. Maar zou je bijvoorbeeld in plaats van een standaard stroomonderbreker voor de non-backup ook een I-0-II schakelaar van 40A (ik weet niet hoe die officieel heten).
Stand I: normale stand maak-contact, zoals ook een normale automaat
Stand 0: uit-stand verbreek-contact, zoals ook een normale automaat
Stand II: verbinding tussen je non-backup-load (autolader) en je backup.

Dit doe je handmatig dus geen issue met in-fase moeten komen met het eiland net.
Je kunt dit dan gebruiken in een off-grid situatie waarbij je nog steeds voldoende pv opbrengst heb om je auto nog op te laden (stand II)....of je buurman te voorzien van jouw off-grid prik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bijvoorbeeld een "automatische" omschakelaar 4p ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
WillemP22 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:49:
Inderdaad. Autolader achter de non-backup. Maar zou je bijvoorbeeld in plaats van een standaard stroomonderbreker voor de non-backup ook een I-0-II schakelaar van 40A (ik weet niet hoe die officieel heten).
Een omschakelaar ;)
Een populaire is de Hager SFT440 : https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html

[ Voor 34% gewijzigd door sandergar op 29-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Precies zo'n ding. Een omschakelaar dus. Dat wat @Eddie_ naar verwijst zou ook nog kunnen dan kun je het nog achter een schakelaar en weer op afstand schakelen. Maar in het begin zou ik dat liever handmatig doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die ik noemde kan ook handmatig geschakeld worden. Maar ook elektronisch, dus dat willen wij Tweakers toch liever? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:13:
Die ik noemde kan ook handmatig geschakeld worden. Maar ook elektronisch, dus dat willen wij Tweakers toch liever? :)
Ja, dat is wel leuker natuurlijk. Hij moet dan in die system controller komen naast een onderbreker voor het net. Volgens mij zijn daar maar 8 Din-railposities naast het alamatje voor de gateway. Of een smalle van max 4 modules breed....of hij komt ergens anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:13:
De SFT440 dien je niet te schakelen onder belasting. Geen idee of deze elektronische versie wel onder belasting geschakeld kan worden. Je wilt eerst door de 0 stand heen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Da's het mooie van die van "mij". Die mag ook onder belasting worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Bijkomend “nadeel”; de P1 meter van HomeWizard geeft niet de juiste waarden. Zonverbruik staat nu op 0.0 maar in de grafiek laat hij wel zien dat er zonnestroom (panelen of accu) gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:29
Misschien weet iemand hoe ik het kan fixen. Elke ochtend schakelt de Envoy weer de gateway in voor de wifi, maar ik heb een tijd geleden hem verbonden met UTP kabel ipv wifi. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dit niet meer doet ipv elke ochtend op het knopje te drukken :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
supercrazy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:20:
Misschien weet iemand hoe ik het kan fixen. Elke ochtend schakelt de Envoy weer de gateway in voor de wifi, maar ik heb een tijd geleden hem verbonden met UTP kabel ipv wifi. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dit niet meer doet ipv elke ochtend op het knopje te drukken :P?
Misschien moet je even aankoppelen op je gateway/envoy en daar je wifinetwerk "vergeten" of wissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Mooi gedaan hoor @Holk.

Ben toevallig vandaag aan het puzzelen geweest voor bij ons thuis een IQ System Controller in de meterkast (gaat niet passen) en twee accu's 5-P in de schuur met een kabel door de kruipruimte en een stukje door een mantelbuis in de tuin.
Ik heb gelukkig een redelijk eenvoudige installatie met maar één fase (jaarverbruik 5000 kWh en opbrengst PV 3500 kWh)
Ben al een aantal jaren all-electric maar zonder laadpaal en die gaat er ook niet komen want we kunnen niet parkeren bij ons huis.

Ik krijg de controller alleen passend in de meterkast als ik de deur eraf laat (of hem ombouw van links naar rechts), of aan de scharnierkant ook zo met klemmen maak.
En als ik de controller ook in de schuur plaats dan moet het net die kant op en ook weer terug (mijn hele huis is dus een fase en komt dan achter de back-up) dus ik wil eigenlijk een op afstand schakelbare relais (maar dan twee eentje voor het net en eentje voor de back-up) maar dat is ook weer een gedoe en als ik de meterkast wil aanpassen dan moet de voedingskabel van de nuts eigenlijk ook verplaatst worden.
Kortom ik ben er nog niet uit :-)
want het alternatief is geen back-up maar met een warmtepomp, en in de winter met stroomuitval is dat toch wel makkelijk.
Dus ik puzzel nog even door en als ik iets moois en goeds heb gevonden dan is dat mooi want bij mij in de wijk staan er wel 300 dezelfde huizen.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn v o op 31-05-2025 19:37 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
martijn v o schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:18:
Mooi gedaan hoor @Holk.

Ben toevallig vandaag aan het puzzelen geweest voor bij ons thuis een IQ System Controller in de meterkast (gaat niet passen) en twee accu's 5-P in de schuur met een kabel door de kruipruimte en een stukje door een mantelbuis in de tuin.
Ik heb gelukkig een redelijk eenvoudige installatie met maar één fase (jaarverbruik 5000 kWh en opbrengst PV 3500 kWh)
Ben al een aantal jaren all-electric maar zonder laadpaal en die gaat er ook niet komen want we kunnen niet parkeren bij ons huis.

Ik krijg de controller alleen passend in de meterkast als ik de deur eraf laat (of hem ombouw van links naar rechts), of aan de scharnierkant ook zo met klemmen maak.
En als ik de controller ook in de schuur plaats dan moet het net die kant op en ook weer terug (mijn hele huis is dus een fase en komt dan achter de back-up) dus ik wil eigenlijk een op afstand schakelbare relais (maar dan twee eentje voor het net en eentje voor de back-up) maar dat is ook weer een gedoe en als ik de meterkast wil aanpassen dan moet de voedingskabel van de nuts eigenlijk ook verplaatst worden.
Kortom ik ben er nog niet uit :-)
want het alternatief is geen back-up maar met een warmtepomp, en in de winter met stroomuitval is dat toch wel makkelijk.
Dus ik puzzel nog even door en als ik iets moois en goeds heb gevonden dan is dat mooi want bij mij in de wijk staan er wel 300 dezelfde huizen.
De deur kan er gerust voor altijd af blijven, er zit achter de deur nog een afdekplaat die de blote rails en andere componenten beschermt tegen aanraking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Holk schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:34:
Bijkomend “nadeel”; de P1 meter van HomeWizard geeft niet de juiste waarden. Zonverbruik staat nu op 0.0 maar in de grafiek laat hij wel zien dat er zonnestroom (panelen of accu) gebruikt wordt
Is het de P1-meter, of de app van HomeWizard?
Doe eens een request naar de P1-meter en kijk wat deze terug geeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste