Het laagste tarief is midden op de dag lijkt me, rond 13.00 momenteel. Die maatregelen richten zich nu meer op zo min mogelijk energieverbruik van het net en zoveel mogelijk eigen energiegebruik. Om dan lage kosten te houden moet je eigen batterijen en panelen hebben, maar ook maximaal isoleren. Gas zal door o.a. CO2-toeslagen geen serieuze optie meer zijn. Ik ben benieuwd hoe je zo de lagere inkomens én de huizen die bovenstaande aanpassingen niet kunnen hebben, gaat meekrijgen.
Dank je voor je reactie, kun jij aangeven welke andere reden voor jou batterijen van Enphase de doorslag geven?Coffeeroam schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:12:
[...]
. Er zijn nog wel andere redenen om voor Enphase te kiezen.
Herbiek616 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Dank je voor je reactie, kun jij aangeven welke andere reden voor jou batterijen van Enphase de doorslag geven?
- veilige lithium ijzer fosfaat cellen
- hoge garantie: 15 jaar of 6000 cycli
- mogelijkheid tot grid forming (met een System Controller): panelen blijven gewoon doorwerken bij netuitval; batterijen mogen helemaal leeggebruikt worden en starten de volgende ochtend op de zon (black start)
- power match: microinverters worden niet allemaal gebruikt bij lage vermogens, maar slechts 1 of een aantal microinverters in hun optimale range, dus langere levensduur en betere efficiëntie.
- geen geforceerde koeling = geen geluid
- goede monitoring in de app en goede besturing, manueel, of zelfconsumptie, of AI-gestuurd, of door derden gestuurd, naar keuze.
- hoog laad- en ontlaadvermogens, beiden kanten op even hoog.
- makkelijk uit te breiden; batterijen hoeven niet in dezelfde ruimte te staan
- batterijen mogen ook buiten aan de gevel
- communicatie via communicatiekabel; geen last van zwakke wifi
Coffeeroam schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:03:
- goede monitoring in de app en goede besturing, manueel, of zelfconsumptie, of AI-gestuurd, of door derden gestuurd, naar keuze.
Heb je ervaring met aansturen van deze batterijen via bijv HomeAssistant?
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met uitbreidingen van meterkast (en zelf laadpaal etc aangesloten). Neem aan dat batterijen aansluiten niet zo heel spannend is (zag al dat ik een Installer certificaat moet halen bij Enphase). Als ik de boel netjes via NEN1010 aansluit zou ik voor verzekering ook afgedekt moeten zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Herbiek616 op 19-05-2026 15:21 ]
Zou je in jouw reactie nog even je eigen tekst uit de quote willen halen?
Heb de 5P's niet zelf geïnstalleerd, maar nu ik het gezien heb zou ik het zelf ook wel kunnen. Belangrijk om de cursus bij Enphase (online) te doen en te installeren met een installer account en geheel volgens Enphase instructies én volgens Nederlandse voorschriften. En even een tweede persoon nodig om die 80 kg te tillen.
Ben geen home-assistant gebruiker. Ik mis ook niets dat home-assistant kan, behalve misschien een aantal dingen automatiseren. Over de interactie van homeassistant met de gateway moet je maar even hier in het forum rondkijken.
Voorstel electriciteitsprijzen vanaf 2029: Voorstel elektriciteitsprijzen vanaf 2029
Martien Visser d.d. 19 mei 2026
Op basis hiervan zou je alvast kunnen anticiperen met je aantal zonnepanelen en benodigde accu's.
Martien Visser d.d. 19 mei 2026
Op basis hiervan zou je alvast kunnen anticiperen met je aantal zonnepanelen en benodigde accu's.
Beste allen,
Vandaag de Gateway Metered geinstalleerd. Dit ging zonder noemenswaardige complicaties. Enige hobbel was dat toen ik de production clamps moest testen en gevraagd werd de PV-breaker om te zetten, ik enthousiast de PV-automaat uitzette, met ook uitvallen van de gateway (duh). Hierna weer aangezet en de installatie ging verder waar hij gebleven was. Denk dat ik rond 15:30 met alles klaar was, incl updaten.
Ik zie nu op Home Wizard en de production clamps dat de PV's produceren.
Maar nu vallen mij 2 dingen op:
- in de installer app staat bij mijn site "gateway not reporting to cloud, echter is de connectivity via wifi aanwezig en kan ik de productie en live status gewoon zien inc live productie, ook met 4g telefoon verbinding. Lijkt me dus dat er wél met de cloud wordt gepraat?
- sinds de metered geinstalleerd is, hebben alle IQ8+'s geen communicatie meer. 17 zijn scanned/detected, maar 0/17 hebben profile set. met allen not reporting en 0W productie. "please wait for grid profiles to propagate to all micro's", staat er. Dit duurt dus al uren.
In de installer zie ik "power line communication"met poor signal strength, laatste update om 15:51
Het weer is bewolkt. Is dit normaal gedrag en moet ik ff geduld hebben tot de zon door komt?
Vandaag de Gateway Metered geinstalleerd. Dit ging zonder noemenswaardige complicaties. Enige hobbel was dat toen ik de production clamps moest testen en gevraagd werd de PV-breaker om te zetten, ik enthousiast de PV-automaat uitzette, met ook uitvallen van de gateway (duh). Hierna weer aangezet en de installatie ging verder waar hij gebleven was. Denk dat ik rond 15:30 met alles klaar was, incl updaten.
- in de installer app staat bij mijn site "gateway not reporting to cloud, echter is de connectivity via wifi aanwezig en kan ik de productie en live status gewoon zien inc live productie, ook met 4g telefoon verbinding. Lijkt me dus dat er wél met de cloud wordt gepraat?
- sinds de metered geinstalleerd is, hebben alle IQ8+'s geen communicatie meer. 17 zijn scanned/detected, maar 0/17 hebben profile set. met allen not reporting en 0W productie. "please wait for grid profiles to propagate to all micro's", staat er. Dit duurt dus al uren.
In de installer zie ik "power line communication"met poor signal strength, laatste update om 15:51
Het weer is bewolkt. Is dit normaal gedrag en moet ik ff geduld hebben tot de zon door komt?
Production stap had je wellicht kunnen testen met de test knop op de IQRelay mits aanwezig.Aeien schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:44:
Beste allen,
Voor de rest eerst maar eens de magische Enphase nacht afwachten.
@m.eddy ja, dat was wat ik daarna heb gedaan. Had dit uiteraard kunnen bedenken, mgoed.
Maar oké! Ik wacht een nachtje af
Maar oké! Ik wacht een nachtje af
Mag de installateur voor het mogelijk maken van monitoring dmv de Enlighten app een bedrag van ruim € 400 ex btw vragen. De informatie is niet duidelijk wat bedoelt wordt met monitoring mogelijk maken. Er was geen Gateway geïnstalleerd en dat gebeurd nu wel na de nodige discussie over garantievoorwaarden. Ik heb het vermoeden, dat de installateur de site ID achter wil houden, zodat de Enlighten app waardeloos is. Wat kan ik doen om toch inzicht te krijgen in het systeem. Heeft dit alles ook te maken met het registreren van het systeem? Er is tot nu toe nooit informatie gedeeld, dat de installatie op naam is geregistreerd.
Eerst eens een eigen (installateur-) account maken? Zie TS Q14. Is trouwens al vaker besproken in dit forum. Effe zoeken in balk bovenaan. Bijv. Pazo 6 mei 2026.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:27:
Mag de installateur voor het mogelijk maken van monitoring dmv de Enlighten app een bedrag van ruim € 400 ex btw vragen. De informatie is niet duidelijk wat bedoelt wordt met monitoring mogelijk maken. Er was geen Gateway geïnstalleerd en dat gebeurd nu wel na de nodige discussie over garantievoorwaarden. Ik heb het vermoeden, dat de installateur de site ID achter wil houden, zodat de Enlighten app waardeloos is. Wat kan ik doen om toch inzicht te krijgen in het systeem. Heeft dit alles ook te maken met het registreren van het systeem? Er is tot nu toe nooit informatie gedeeld, dat de installatie op naam is geregistreerd.
Lees even goed voor je iets roept. Er is niets bekend over de site behalve een fysiek woonadres waar een Q relais is geïnstalleerd. Daar komt binnenkort een Gateway standaard bij. Voor gebruik van de app moet betaald gaan worden. Duidelijk? Dan graag mijn vragen beantwoorden. Voor alle duidelijkheid is niet mijn eigen situatie. Met mijn installer account kan ik niks, omdat ik niet toegevoegd kan worden door de eigenaar. Die heeft geen Enlighten app.
Sorry. Was goed bedoeld. Dacht dat als je (voor 't eerst) een gateway plaatst, er dan pas registratie mogelijk is. Dan pas gaat de garantie in.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:23:
Lees even goed voor je iets roept. Er is niets bekend over de site behalve een fysiek woonadres waar een Q relais is geïnstalleerd. Daar komt binnenkort een Gateway standaard bij. Voor gebruik van de app moet betaald gaan worden. Duidelijk? Dan graag mijn vragen beantwoorden. Voor alle duidelijkheid is niet mijn eigen situatie. Met mijn installer account kan ik niks, omdat ik niet toegevoegd kan worden door de eigenaar. Die heeft geen Enlighten app.
Wist ook niet dat e.e.a. werkt met alleen een Q-relais.
Succes verder.
[ Voor 13% gewijzigd door GJzon op 19-05-2026 22:58 ]
Ja, of is die 400 euro voor de gateway standaard met installatie daarvan. Want dat is heel redelijk. Die gateway is nodig voor de monitoring. Ook pas met die gateway hebben de micro’s die garantie van 25 jaar.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:27:
Je kunt het natuurlijk omzeilen door zelf een gateway standaard tussen te plaatsen, dan maak jij een nieuwe site aan. En heb je die installateur niet nodig.
Hoi mede vrijwilliger. Zeker mag die installateur 400,- ex vragen. En voor dat bedrag mag je ook onaardig tegen hem of haar doen, maar ikzelf zou daar wat terughoudender mee zijn op een forum vol vrijwilligers.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:23:
Begin met de eigenaar wel een enlighten app te laten hebben, zorg dat jij een installateursaccount hebt, en laat je toevoegen. zorg dat je de vereiste kennis en apparatuur hebt, en dan regel je het zelf.
Thx.Thijzzz2 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:23:
[...]
Hoi mede vrijwilliger. Zeker mag die installateur 400,- ex vragen. En voor dat bedrag mag je ook onaardig tegen hem of haar doen, maar ikzelf zou daar wat terughoudender mee zijn op een forum vol vrijwilligers.
Begin met de eigenaar wel een enlighten app te laten hebben, zorg dat jij een installateursaccount hebt, en laat je toevoegen. zorg dat je de vereiste kennis en apparatuur hebt, en dan regel je het zelf.
Kan de eigenaar met enkel een Q Relay en een Enlighten app mijn toevoegen? Er is geen site id.
Nogmaals die kosten zijn niet voor de Gateway wordt gezegd. Pas als je de Enlighten app wilt gebruiken voor monitoring moet je betalen.
Nogmaals die kosten zijn niet voor de Gateway wordt gezegd. Pas als je de Enlighten app wilt gebruiken voor monitoring moet je betalen.
[ Voor 133% gewijzigd door Skipper_NH op 19-05-2026 23:33 ]
Nee, voor een site ID heb je een gateway nodig. Als een installateur je op die manier 400 euro wil laten betalen is dat ongebruikelijk. Ik lees hier uit dat ie er geen zin in heeft. 😂Skipper_NH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:27:
Kan de eigenaar met enkel een Q Relay en een Enlighten app mijn toevoegen? Er is geen site id.
@Skipper_NH laat die installateur gewoon die gateway installeren en voor de rest niets. Gewoon echt alleen fysiek aansluiten. Als jij een installateursaccount hebt dan kan jij een nieuw klantaccount aanmaken voor die installatie.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
@Eddie_ Hoe is het met je CT3 / consumptie /productie afgelopen?
Het betreft een nieuwbouw koop-appartement. Alleen heeft de installateur het behandelt als een woningbouwproject. Dus 1 Gateway gebruikt om alle panelen werkend te krijgen en toen afgekoppeld. De monteur zal per appartement de Gateway werkend moeten opleveren. Kan hij mij gewoon de locatie id geven dan? Het is een grotere installateur, kan die de monteur verbieden de id af te geven? Ik ben van mening dat de eigenaar recht heeft op die informatie.Eddie_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:50:
@Skipper_NH laat die installateur gewoon die gateway installeren en voor de rest niets. Gewoon echt alleen fysiek aansluiten. Als jij een installateursaccount hebt dan kan jij een nieuw klantaccount aanmaken voor die installatie.
@GJzon Helaas, nog steeds verschillende meetgegevens op consumptie. Op beide installaties heb ik ook aangegeven een accu installatie van derden te hebben. Het tweede account is ook zo ingesteld dat die een PV installatie van derden heeft. Volgens mij heb ik het nu wel goed ingesteld maar toch nog steeds een verschil in waarden. Ik vind het gezegend en ga daar geen tijd meer aan besteden. Die getallen productie/consumptie ga ik niets meer mee doen. Gelukkig heb ik andere manieren om de consumptie (en productie) te meten.
@Skipper_NH Hierin ben je afhankelijk van de betreffende monteur. Ik zou, bij installatie/inbedrijfstelling toch mee willen kijken. Laat die monteur maar zien dat het werkt. Als hij dat toestaat dan zul je waarschijnlijk het site-ID wel kunnen zien. Maar los daarvan, als de gehele installatie is aangemaakt op het adres dan kan de eigenaar ook bij Enphase aankloppen om dat account toegewezen te krijgen. Zal dan wel moeten bewijzen dat hij/zij de eigenaar is.
@Skipper_NH Hierin ben je afhankelijk van de betreffende monteur. Ik zou, bij installatie/inbedrijfstelling toch mee willen kijken. Laat die monteur maar zien dat het werkt. Als hij dat toestaat dan zul je waarschijnlijk het site-ID wel kunnen zien. Maar los daarvan, als de gehele installatie is aangemaakt op het adres dan kan de eigenaar ook bij Enphase aankloppen om dat account toegewezen te krijgen. Zal dan wel moeten bewijzen dat hij/zij de eigenaar is.
Ondertussen ben ik een nacht verder, met op dit moment zelfs okaye productie.Aeien schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:44:
Beste allen,
Heb vanochtend scan uitgevoerd via de fysieke knop en toen hebben alle microinverters één keer gereport (~13W productie p/s toen).
Sindsdien is het weer stil, ook nu met 2-3.5kw productie van alle 16 panelen. Een nieuwe scan geeft geen verandering.
De signaal kwaliteit van de PLC naar de gateway wordt nog steeds als slecht aangegeven.
Mijn conclusie: alles functioneert, maar de micro's communiceren onvoldoende met de gateway, onafhankelijk van PV-productie.
Hoe klinkt dit voor jullie? Is dit storing (en moet ik ferriet ringen installeren?), of wat anders?
Zou Enphase kunnen bellen natuurlijk, maar ben wat voorzichtig, gezien m'n fantasie-volle installeteursaccount de metered heeft geinstalleerd.
Ontstoorspoelen worden aangeraden als je signaal slecht is. Wel goed opletten hoe je de draad om de spoel zet. Geloof iets van 3x rechtsom en dan 3x linksom. Nemen wel veel ruimte in beslag in je groepenkast heb ik gemerkt.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Ondertussen ben ik een nacht verder, met op dit moment zelfs okaye productie.
Heb vanochtend scan uitgevoerd via de fysieke knop en toen hebben alle microinverters één keer gereport (~13W productie p/s toen).
Sindsdien is het weer stil, ook nu met 2-3.5kw productie van alle 16 panelen. Een nieuwe scan geeft geen verandering.
De signaal kwaliteit van de PLC naar de gateway wordt nog steeds als slecht aangegeven.
Mijn conclusie: alles functioneert, maar de micro's communiceren onvoldoende met de gateway, onafhankelijk van PV-productie.
Hoe klinkt dit voor jullie? Is dit storing (en moet ik ferriet ringen installeren?), of wat anders?
Zou Enphase kunnen bellen natuurlijk, maar ben wat voorzichtig, gezien m'n fantasie-volle installeteursaccount de metered heeft geinstalleerd.
[ Voor 8% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 10:41 ]
@GJzon Deze bedoel je?
Nee, niet gebruikt dus...Gezien ik met de standard geen problemen had, was ik er niet vanuit gegaan dat het signaal slecht zou zijn. Maar is dus een optie om ertussen te zetten, als het aannemelijk is dat dat het probleem is? Zou die diagnose graag zekerder stellen voor ik weer de meterkast induik en met de kabels moet hannesen
Nee, niet gebruikt dus...Gezien ik met de standard geen problemen had, was ik er niet vanuit gegaan dat het signaal slecht zou zijn. Maar is dus een optie om ertussen te zetten, als het aannemelijk is dat dat het probleem is? Zou die diagnose graag zekerder stellen voor ik weer de meterkast induik en met de kabels moet hannesen
Ja, die. Ze zijn redelijk groot maar dat heb je wel nodig met 6 mm2. Zou niet weten hoe je de diagnose anders moet stellen.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:41:
@GJzon Deze bedoel je?
Zie: ferrietringen plaatsen
Door m'n electronica achtergrond weet ik dat je met ferrietringen veel storingen kunt voorkomen. Daarom heb ik ze er gelijk ingezet. Baat het niet dan schaadt het niet.
En hier is een plaatje te vinden hoe ze te wikkelen. Ferrietkern info
Wat je zou kunnen doen, is een setje kopen en en met een lange soepele draad wikkelen en tijdelijk plaatsen zodat je ze buiten de groepenkast kunt houden. Zie je snel genoeg of 't werkt. En zo ja, dan frutsel je ze later definitief in je groepenkast.
[ Voor 24% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 10:59 ]
@GJzon thanks, ik kom het met wat nazoeken ook tegen.
Als ik het goed heb, zou ik dit nog kunnen testen door de groepen van het huis één voor één uit te zetten, zodat ik kan uitzoeken of het storing van een ander apparaat is?
Ga er naar kijken, thanks iig!
Als ik het goed heb, zou ik dit nog kunnen testen door de groepen van het huis één voor één uit te zetten, zodat ik kan uitzoeken of het storing van een ander apparaat is?
Ga er naar kijken, thanks iig!
[ Voor 42% gewijzigd door Aeien op 20-05-2026 11:05 ]
Zie linkje van ferrietkern info. Daar staat een schema. In ieder geval voor de Envoy en Q-relay dus je zou ze ook na de automaat kunnen plaatsen.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:00:
@GJzon thanks, ik kom het met wat nazoeken ook tegen.
En beetje onnozele vraag, maar stel hem toch:
op de Enphase website zijn de afbeeldingen eruit gevallen; waar ze je de ringen in deze usecase? tussen
hoofdschakelaar - > PV automaat, of tussen PV en gateway?
Heb idd weinig ruimte, dus zou nogal wat uitmaken waar ik ze mag plaatsen
Heb het nog even bij mezelf gecheckt: die brom is echt minimaal en absoluut niet storend. En ik zag dat ik ze alleen op de 3 fases heb geplaatst. Dus geen nul.
Heb ze gewikkeld en de 3 naast elkaar op een flexibele buis 16 mm onder in de groepenkast geplaatst. Past net mooi onder de automaten.
@Aeien als de boel wel gewoon produceert en de waarden in de app / Enlighten correct zijn, zou ik mij niet zo druk maken om dat signaal. Ik zie bij mij in Enlighten de ene keer slecht / geen PLC signaal staan (rood), en de andere keer goed / helemaal groen. Dat schommelt van dag tot dag. En ik heb overigens er wel ferrietringen tussen zitten.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Thanks voor alle tips.
Als ik tussen de hoofdschakelaar en de pv-automaat de ringen moet zetten, is dat wel een wat uitgebreidere aanpassing (meer dan de metered plaatsen iig), gezien ik die kabels moet vervangen/verlengen en ze met dubbele adereindhulzen zitten met de andere kabels.
Heb ansich geen moeite met het niet hebben van actuele info, maar kan de productie curtailing dan wel? Dit hele avontuur ben ik begonnen voor 0 op de meter uiteindelijk 😜
Als ik tussen de hoofdschakelaar en de pv-automaat de ringen moet zetten, is dat wel een wat uitgebreidere aanpassing (meer dan de metered plaatsen iig), gezien ik die kabels moet vervangen/verlengen en ze met dubbele adereindhulzen zitten met de andere kabels.
Heb ansich geen moeite met het niet hebben van actuele info, maar kan de productie curtailing dan wel? Dit hele avontuur ben ik begonnen voor 0 op de meter uiteindelijk 😜
Deze optie is er ook voor een ferriet-ring. Is nieuw voor mij. Maar deze kun je blijkbaar er overheen klikken en hoef je niet te wikkelen: gapped ferriteAeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:13:
Thanks voor alle tips.
Wilde net vragen : iemand ervaring met clip-on ringen 😋 thanks, ga er zeker naar kijken!GJzon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Deze optie is er ook voor een ferriet-ring. Is nieuw voor mij. Maar deze kun je blijkbaar er overheen klikken en hoef je niet te wikkelen: gapped ferrite
Toevallig hebben de micros allemaal weer een keertje gereport 6 min geleden. Bevestigt wmb dat softwarematig alles klopt, maar het signaal marginaal is
Voor NOM is de 'live status' belangrijk. Gewoon een poosje naar turen en kijken of ie goed reageert. Beetje hard overwaaiende bewolking is mooi in zo'n geval.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Wilde net vragen : iemand ervaring met clip-on ringen 😋 thanks, ga er zeker naar kijken!
Toevallig hebben de micros allemaal weer een keertje gereport 6 min geleden. Bevestigt wmb dat softwarematig alles klopt, maar het signaal marginaal is
En anders doen wat Pazo zegt: je er niet aan storen.
[ Voor 4% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 11:26 ]
Ah, de actuele staat/plc met de micros dus niet?GJzon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:23:
[...]
Voor NOM is de 'live status' belangrijk. Gewoon een poosje naar turen en kijken of ie goed reageert. Beetje hard overwaaiende bewolking is mooi in zo'n geval.
En anders doen wat Pazo zegt: je er niet aan storen.
Zie dat die clip-ons wel gruwelijk duur zijn, meer dan 100e.
Wordt grappig genoeg geadviseerd bij 3f alleen de nul draad te doen, niet alle 3
Zal wel prijs zijn voor 10 stAeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Ah, de actuele staat/plc met de micros dus niet?
Wordt grappig genoeg geadviseerd bij 3f alleen de nul draad te doen, niet alle 3
Bij Rensa EUR 14,60/st.
En anders, als je van een gokje houdt: Amazon, Bijv. 6 stuks 13 mm zwarte ferrietringkern EUR 9,99
Of : Ruisonderdrukker, kabelklem, zwart, cliptype, ferrietring, RFI EMI voor 13 mm (pak van 5)
Als je er alleen 1 op de nul nodig hebt, is natuurlijk fijn. Maar ook die dingen zijn groot.
Je kunt met Google lens zoeken op een plaatje voor een alternatief.
Dit zou 'm wel eens een alternatief kunnen zijn qua maatvoerring: Fair-Rite Openable, Diameter 13 mm Ferrite Core, Apertures: 1 39.4 mm 30.5 mm 31 mm, For EMI Suppression
[ Voor 10% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 12:29 ]
Klopt helemaal en dit is bevestigd door Enphase zelf. Ik weet niet of je specifiek deze van Enphase moet hebben of dat je ook een alternatief kunt gebruiken.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Ah, de actuele staat/plc met de micros dus niet?
Voor de volledigheid, mijn systeem werkt prima zonder CT's. Ik heb op meerdere plekken panelen (verschillende type IQ7 micro's), 5P accu's en een EV Charger 2.
@Aeien Heb je een installer account? Zo ja dan nog even je micro's opnieuw inrichten. In de Enlighten Manager dashboard naar Apparaten. Onder je lijst met micro's heb je de optie om je Gateway te selecteren en dan alle micro's (stuk voor stuk) opnieuw inrichten (provision).
@Eddie_
Ik heb een installersaccount, yes. Ik zal morgen kijken of ik ze kan provisionen; ik vind het een draak van een interface, maar ben het al tegengekomen en heb het met één al opnieuw geprobeerd.
Heb het vandaag even z'n beloop gelaten: sinds ~12u zijn de micro's allemaal wat vaker gaan reporten, waarbij de installers account onder de gateway entry zegt dat alle 16 communicaten.
Echter, bij de commission details staat nog profile set: 0/16 en alle micro's zijn "not reporting", ook toen ze in home asssitant elke 5 minuten een nieuwe productie doorgaven.
Totale productie vandaag staat op 18.1kwh, wat mij reeel lijkt.
Dus conclusie: ze lijken het wel (beter) te doen, maar enphase zelf heeft het nog niet door?
Ik wacht het nog ffkes af en kijk vooral of ik de AI modus kan activeren (kan geen dynamisch contract invullen, for some reason, en zie de AI optie dus niet).
Ik heb een installersaccount, yes. Ik zal morgen kijken of ik ze kan provisionen; ik vind het een draak van een interface, maar ben het al tegengekomen en heb het met één al opnieuw geprobeerd.
Heb het vandaag even z'n beloop gelaten: sinds ~12u zijn de micro's allemaal wat vaker gaan reporten, waarbij de installers account onder de gateway entry zegt dat alle 16 communicaten.
Echter, bij de commission details staat nog profile set: 0/16 en alle micro's zijn "not reporting", ook toen ze in home asssitant elke 5 minuten een nieuwe productie doorgaven.
Dus conclusie: ze lijken het wel (beter) te doen, maar enphase zelf heeft het nog niet door?
Ik wacht het nog ffkes af en kijk vooral of ik de AI modus kan activeren (kan geen dynamisch contract invullen, for some reason, en zie de AI optie dus niet).
Heb je de scan knop op de Envoy al eens geprobeerd? Ik heb een paar week geleden m'n panelen weer op het dak gezet incl. een paar nieuwe. Na de scan werd alles gevonden en ook de netwerkprofielen in de nieuwe gezet. Ik hoefde alleen de arrays aan te passen. Zelfs de 3 panelen die rechtstreeks op een WCD waren gezet, werden gevonden met de juiste S/N's.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:44:
@Eddie_
@GJzon yeah, die heb ik vanochtend en vanmiddag een keer gebruikt. Leidde vanochtend tot 1x reporten (of toeval) en vanmiddag geen verandering.
Ok. Het enige wat ik nog bedenken is via de Toolkit: systeem -> commissie -> (5) Validatie. Kijken wat de status is. Handig om dit morgen met eindelijk weer fatsoenlijk zon te proberen. Hett is altijd wel een voorwaarde om e.e.a. met zon te doen.Aeien schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:09:
@GJzon yeah, die heb ik vanochtend en vanmiddag een keer gebruikt. Leidde vanochtend tot 1x reporten (of toeval) en vanmiddag geen verandering.
Ach, en soms moet je even geduld hebben. Een typisch Enphase nachtje.
(Ik heb ook wel eens het netwerkprofiel gewisseld. Je kunt kiezen uit 2 Nederlandse profielen. Dan gaat het systeem gewoon elke microinverter aanpassen. Een beetje de brute force methode.)
Het valt me op dat sinds ik de Metered heb geplaatst, de gateway blijkbaar problemen heeft met het toepassen van het grid profiel. Het juiste profiel is wel geladen, maar toch staat de gateway al dagen op "Propagating". Ik heb het systeem al eens spanningsloos gemaakt maar dat helpt ook niet, net zo als de magische "Enphase nacht". Voor de rest werkt alles: er is opwek, Enlighten laat alles netjes zien. Moet ik hier nog wat mee?
[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 21-05-2026 06:56 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
No phase selected. Heb je bij het installeren van de CT spoelen aangegeven dat je op 1 fase werkt? En op welke fase? Denk dat je dan moet inloggen op de gateway.Microkid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:47:
Het valt me op dat sinds ik de Metered heb geplaatst, de gateway blijkbaar problemen heeft met het toepassen van het grid profiel. Het juiste profiel is wel geladen, maar toch staat de gateway al dagen op "Propagating". Ik heb het systeem al eens spanningsloos gemaakt maar dat helpt ook niet, net zo als de magische "Enphase nacht". Voor de rest werkt alles: er is opwek, Enlighten laat alles netjes zien. Moet ik hier nog wat mee?
[Afbeelding]
Je hebt alles op 1 fase blijkbaar en de metered zal standaard wel op 3-fasen zijn ingesteld.
Pagina 2:
Installatie Envoy Metered
Jazeker. Er kwam een vraag over 1 of 3 fases, netjes 1 fase aangegeven. Zal vanmiddag nog eens kijken.GJzon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:52:
[...]
No phase selected. Heb je bij het installeren van de CT spoelen aangegeven dat je op 1 fase werkt? En op welke fase? Denk dat je dan moet inloggen op de gateway.
Je hebt alles op 1 fase blijkbaar en de metered zal standaard wel op 3-fasen zijn ingesteld.
Pagina 2:
Installatie Envoy Metered
[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 21-05-2026 08:07 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Mag ik vragen: welke interface is dit van de screenshot?Microkid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Jazeker. Er kwam een vraag over 1 of 3 fases, netjes 1 fase aangegeven. Zal vanmiddag nog eens kijken.
Ikzelf zie in mn installer toolkit of enlighten op het web heel ander beeld (en het is allemaal lastig te doorgronden)
Dubbele check: In Enlighten ga naar apparaten en dan verbruiksmeter. In het scherm Verbruiksmeter staat onderaan hoeveel fases in gebruik zijn.Microkid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Jazeker. Er kwam een vraag over 1 of 3 fases, netjes 1 fase aangegeven. Zal vanmiddag nog eens kijken.
Bij mij staat er:
Geselecteerde fase
L1(A) + L2(B) + L3(C)
Via de lokale Web interface van de Gateway: https://envoy.local/home en dan via de Installer login > Micro'sAeien schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:06:
[...]
Mag ik vragen: welke interface is dit van de screenshot?
Ikzelf zie in mn installer toolkit of enlighten op het web heel ander beeld (en het is allemaal lastig te doorgronden)
Het vreemde is dat hier alles netjes op L1(A) staat, maar dat dit niet zichtbaar is in de Gateway web interface...GJzon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:07:
[...]
Dubbele check: In Enlighten ga naar apparaten en dan verbruiksmeter. In het scherm Verbruiksmeter staat onderaan hoeveel fases in gebruik zijn.
Bij mij staat er:
Geselecteerde fase
L1(A) + L2(B) + L3(C)
[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 21-05-2026 10:36 ]
@Microkid Volgens mij is er niets aan de hand en werkt alles gewoon naar behoren.
Enphase heeft er een beetje een handje van om 10 verschillende plekken te hebben waar je zaken kunt zien, en dan schijnen ze onderling niet altijd te kloppen.
In Enlighten ziet alles er goed uit, alles staat op groen / normaal, je systeem produceert en rapporteert netjes zover ik begrijp, dus lekker laten
Enphase heeft er een beetje een handje van om 10 verschillende plekken te hebben waar je zaken kunt zien, en dan schijnen ze onderling niet altijd te kloppen.
In Enlighten ziet alles er goed uit, alles staat op groen / normaal, je systeem produceert en rapporteert netjes zover ik begrijp, dus lekker laten
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Als afsluiter en wellicht voor toekomstige avonturiers:
36u na de omwisseling standard - >metered lijkt alles gestabiliseerd. De omvormers hebben hun profile gekregen en rapporteren netjes. Het duurde veel langer dan ik had verwacht, maar geduld was dus nodig.
Van de ferriet ringen kan ik ook afblijven dus
thanks voor eenieder hulp!
36u na de omwisseling standard - >metered lijkt alles gestabiliseerd. De omvormers hebben hun profile gekregen en rapporteren netjes. Het duurde veel langer dan ik had verwacht, maar geduld was dus nodig.
Van de ferriet ringen kan ik ook afblijven dus
Ja het duurt soms lang.
Het is vaak beter om even 1 of 2 dagen af te wachten, dan continu van alles te proberen om iets opgelost / verandert te krijgen. Het blijkt dat het systeem gewoon langere tijd nodig heeft om alles te verwerken ofzo
Het is vaak beter om even 1 of 2 dagen af te wachten, dan continu van alles te proberen om iets opgelost / verandert te krijgen. Het blijkt dat het systeem gewoon langere tijd nodig heeft om alles te verwerken ofzo
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 21-05-2026 11:12 ]

Vandaag de hele dag de auto aan de lader (Peblar) gehad, en die alleen op (overschot) zonne-energie laten opladen. Werkt goed waardoor productie en verbruik dicht bij elkaar liggen.
@Pazo Welke instellingen (profielen) gebruik je?
Ja dat is echt heerlijk van die peblar, heb hem sinds kort ook en herken het helemaal. Ook toevallig aan evcc gehangen?
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Gewoon eigen gebruik. Heb geen batterij.
Nee. De Peblar zit in Home Assistant. De Peblar is gekoppeld met de Home Wizard P1 meter voor load balancing. En die meet dus in feite ook wat er gebeurt qua productie van Enphase. In de Peblar dus aangeven laden op alleen zonn-energie, en dat wordt dus op die manier op elkaar afgestemd. Enphase communiceert dus niet direct met de Peblar.RoelsRules schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:31:
Ja dat is echt heerlijk van die peblar, heb hem sinds kort ook en herken het helemaal. Ook toevallig aan evcc gehangen?
Maar het werkt dus heel best; auto weer zo goed als vol enkel op de zon; voelt goed
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 22-05-2026 08:03 ]
@Pazo
Ik gebruik profiel optimalisatie
En Heb een dynamisch contract
En een Ev charger 2
En batterijen 10T
Mijn vraag is: dan kun je de Ev auto niet op overschot zonne-energie opladen toch?
Moet ik dan met zulke dagen wisselen van profiel
Of gewoon de auto in het stopcontact hangen aangezien die nu 2 dagen stil staat.
Wat is handig volgens jullie
Ik gebruik profiel optimalisatie
En Heb een dynamisch contract
En een Ev charger 2
En batterijen 10T
Mijn vraag is: dan kun je de Ev auto niet op overschot zonne-energie opladen toch?
Moet ik dan met zulke dagen wisselen van profiel
Of gewoon de auto in het stopcontact hangen aangezien die nu 2 dagen stil staat.
Wat is handig volgens jullie
@HarryVSjoris Geen idee, ik heb alleen panelen van Enphase, een lader van Peblar, Home Wizard p1 meter en Home Assistant. Ik doe het nu handmatig. Kijk gewoon elke dag naar de prijzen van mijn dynamisch contract (Tibber), en het weer en maak daarop mijn beslissing voor het laden van de auto. Dat wil zeggen, onze auto was gisteren de hele dag thuis en het was aardig zonnig, dus aan de lader en Peblar op 'alleen laden op zonne energie' zetten. En ik heb ook nachtschema ingesteld staan op de Peblar wanneer meestal het tarief het goedkoopst is (in de wintermaanden). Dan hang ik 's avonds de auto aan de lader en dan gaat ie uur of 01.00 / 02.00 laden.
Ik wil nog een accu in de toekomst, maar waarschijnlijk niet van Enphase. En uiteindelijk meer automatiseren via Home Assistant. De AI-optimalisatie van Enphase overtuigd mij (nog) niet, van wat ik hier voorbij zie komen. En zal sowieso meer via HA moeten aangezien het allemaal andere merken zijn en dus niet / lastig in het Enphase ecosysteem past.
Ik wil nog een accu in de toekomst, maar waarschijnlijk niet van Enphase. En uiteindelijk meer automatiseren via Home Assistant. De AI-optimalisatie van Enphase overtuigd mij (nog) niet, van wat ik hier voorbij zie komen. En zal sowieso meer via HA moeten aangezien het allemaal andere merken zijn en dus niet / lastig in het Enphase ecosysteem past.
even voor de zekerheid; hier ook de peblar laadpaal sinds kort. Aangesloten via de P1 (ook home wizzard). En laat evcc de regie daarover voeren als in; daar stel ik in of hij alleen zonenstroom moet doen of full load e.d. Mooiste is dat ik daar ook in kan aangeven; laad vandaag op zonnestroom + zorg er voor dat je voor 18h vanavond op 100% bent (ivm weekend weg). Geen omkijken naar; hij zorgt dat hij de laagste prijs momenten pakt om te laden en pakt waar mogelijk de zonnestroom. (van 10 naar 100% gaat hij niet redden op alleen zonnestroom schat ik en evcc in waardoor hij ook bij zal laden). Peblar overlegt met evcc en schakelt samen of naar 1 of 3 fase etc. Werkt echt top.
evcc heb ik daarnaast ook gekoppeld aan Enphase maar meer dan info daaruit halen doet die er nu niet mee tenzij p1 wizard uitvalt. straks de accu's ook koppelen (victron) en dan ga ik kijken wat ik victron zelf laat besluiten en wat evcc.
evcc heb ik daarnaast ook gekoppeld aan Enphase maar meer dan info daaruit halen doet die er nu niet mee tenzij p1 wizard uitvalt. straks de accu's ook koppelen (victron) en dan ga ik kijken wat ik victron zelf laat besluiten en wat evcc.
Mooi dat dit soort situaties allemaal kunnen en fijn dat jullie het werkend hebben.
Hebben jullie een plan hoe dit te managen als salderen er af is en je bij negatieve bruto prijzen je overschot zou willen curtailen, nadat de auto/batterij maximaal laadt?
Enphase AI kan het curtailen goed doen, maar moet wel de 3rd party batterij/laadpaal zien, of HA (of je eigen EMS) moet kunnen curtailen (of op z'n minst profielen als AI of zero export schakelen).
Ik ben gister enphase gebeld, die gaven aan dat iets van 3rd party batterij in de AI zit, maar het was onduidelijk hoe dit werkt en hoe het nog ontwikkeld wordt (tis bèta natuurlijk). Boodschap was dat ik vooral beter een enphase batterij kon kopen
Mijn enphase laadpaal kan ook op zonnestroom (via eigen utp kabel), maar ik heb nog niet kunnen testen hoe dit samen gaat met AI; ff wachten op die negatieve prijs
Hebben jullie een plan hoe dit te managen als salderen er af is en je bij negatieve bruto prijzen je overschot zou willen curtailen, nadat de auto/batterij maximaal laadt?
Enphase AI kan het curtailen goed doen, maar moet wel de 3rd party batterij/laadpaal zien, of HA (of je eigen EMS) moet kunnen curtailen (of op z'n minst profielen als AI of zero export schakelen).
Ik ben gister enphase gebeld, die gaven aan dat iets van 3rd party batterij in de AI zit, maar het was onduidelijk hoe dit werkt en hoe het nog ontwikkeld wordt (tis bèta natuurlijk). Boodschap was dat ik vooral beter een enphase batterij kon kopen
Mijn enphase laadpaal kan ook op zonnestroom (via eigen utp kabel), maar ik heb nog niet kunnen testen hoe dit samen gaat met AI; ff wachten op die negatieve prijs
[ Voor 10% gewijzigd door Aeien op 22-05-2026 11:44 ]
Ik heb inmiddels m'n scriptje omgebutst naar een volwaardige Homey app! Gebruik makend van de juiste power/energy waardes en met een werkende on/off-toggle draait deze helemaal mee met de features van Homey zelf:
Ook in de Homey app doet hij mee met de Energy waardes en wordt hij netjes herkend als zonnepaneel.
Met de nodige triggers/condities/acties natuurlijk:
etc etc etc.
En nu kunnen we simpelweg de panelen uit zetten als de prijs negatief wordt (simpel voorbeeldje):
Ik ben helemaal happy, maar dit is natuurlijk alleen nuttig als je Enphase "unmetered" hebt (standard of metered zonder CT-klemmen) en Homey Pro gebruikt. Ik behoor tot die doelgroep, maar ik vermoed dat deze best klein is.
Mocht hier toch animo voor zijn dan kan ik kijken of ik dit ding in de app library van Homey kan krijgen!
PS. Hier heb je dus wel zo'n Enphase Installateursaccount voor nodig. Als je inlogt met je Eigenaar-account dan wordt alles readonly en daar heb je al Homey apps voor.
Ook in de Homey app doet hij mee met de Energy waardes en wordt hij netjes herkend als zonnepaneel.
Met de nodige triggers/condities/acties natuurlijk:
etc etc etc.
En nu kunnen we simpelweg de panelen uit zetten als de prijs negatief wordt (simpel voorbeeldje):
Ik ben helemaal happy, maar dit is natuurlijk alleen nuttig als je Enphase "unmetered" hebt (standard of metered zonder CT-klemmen) en Homey Pro gebruikt. Ik behoor tot die doelgroep, maar ik vermoed dat deze best klein is.
Mocht hier toch animo voor zijn dan kan ik kijken of ik dit ding in de app library van Homey kan krijgen!
PS. Hier heb je dus wel zo'n Enphase Installateursaccount voor nodig. Als je inlogt met je Eigenaar-account dan wordt alles readonly en daar heb je al Homey apps voor.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Tof @BramT
Mooie toevoeging voor het stukje onder Homey in de TS, want daar staat nog niet zo veel. Mag ik naar je post verwijzen?
Mooie toevoeging voor het stukje onder Homey in de TS, want daar staat nog niet zo veel. Mag ik naar je post verwijzen?
@Pazo uiteraard!
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
@BramT tof! Val niet in die doelgroep maar leuk dat je het hebt gemaakt!
@Aeien ik draai al dynamisch om voorbereid te zijn op het feit dat salderen er af is. Nu schakelt enphase de batterijen af bij negatieve prijzen. De accu's/auto zullen tzt dan vol gaan laden. Dat laatste doe ik dus via evcc en/of/ via victron zelf. Moet ik nog ff zien. Laat de panelen dus op ai staan denk ik daar dat eigenlijk wel prima gaat. Weet niet waarom die de accu's moet zien I'm deze case?
@Aeien ik draai al dynamisch om voorbereid te zijn op het feit dat salderen er af is. Nu schakelt enphase de batterijen af bij negatieve prijzen. De accu's/auto zullen tzt dan vol gaan laden. Dat laatste doe ik dus via evcc en/of/ via victron zelf. Moet ik nog ff zien. Laat de panelen dus op ai staan denk ik daar dat eigenlijk wel prima gaat. Weet niet waarom die de accu's moet zien I'm deze case?
Ik sta op het punt om een offerte te accepteren voor zonnepanelen met Enphase incl. de metered gateway. Installatie door een professioneel installateur. Ik ben een fanatiek gebruiker van Home Assistant en probeer zoveel mogelijk lokaal aan te sturen zonder cloud-vereiste. Kan iemand me vertellen wat ik nou exact moet vragen/zekerstellen bij het accepteren van de offerte, als het gaat om het verkrijgen van zo uitgebreid mogelijke toegang (vanuit HA t.b.v. aansturing) tot het systeem?
Ik heb de startpost gelezen rondom type accounts aanmaken bij registratie van het systeem.
Maar de installateur gaat het systeem in bedrijf stellen en opleveren. En hij zal het systeem natuurlijk zelf ook willen kunnen inzien en monitoren zoals hij dat doet voor al zijn klanten. Dus waarschijnlijk maakt hij ook iets voor mij aan. Kan een systeem aan meerdere accounts hangen?
Wat moet ik nou exact aan hem vragen, zodat ik dit soort zaken kan gebruiken:
Ik heb de startpost gelezen rondom type accounts aanmaken bij registratie van het systeem.
Maar de installateur gaat het systeem in bedrijf stellen en opleveren. En hij zal het systeem natuurlijk zelf ook willen kunnen inzien en monitoren zoals hij dat doet voor al zijn klanten. Dus waarschijnlijk maakt hij ook iets voor mij aan. Kan een systeem aan meerdere accounts hangen?
Wat moet ik nou exact aan hem vragen, zodat ik dit soort zaken kan gebruiken:
- Toegang tot Enlighten Manager met verhoogde rechten
- Enphase Envoy Installer van Vincent Wolsink
- Een token kunnen maken tbv curl-commando's
- En modbus TCP Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"
[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 22-05-2026 17:37 ]
@RoelsRules in geval van negatieve bruto prijzen en positieve netto prijzen (grootste deel van de negatieve prijzen-tijd) ga je betalen voor afname én betalen voor terugleveren. Dan wil je dus 0 op de meter, eerst door batterijen/auto te laden, daarna door productie te knijpen.
Met een enphase batterij snapt de AI dat eerst de batterij moet laden. Met 3rd party batterij ziet enphase alleen maar stroom afname van het hele huis.
Als de batterij qua vermogen gaat laden op "p1 meter levert terug" en enphase tegelijkertijd "productie knijpen voor 0 op meter", is het de vraag wie eerst is met aanpassen.
Als enphase sneller is: overschot = productie knijpen (en niet meer laden), met een lager laad/productie evenwicht. Komt er dan weer wat export (bijv je wasmachine is klaar), wint enphase weer = nog minder productie etc.
Ik zeg niet dát dit gaat gebeuren, maar het is m.i. een risico van 3rd party batterijen en enphase AI in deze situatie. En nog niemand hier of van enphase heeft mij kunnen vertellen of het zo gaat. Dit is dus ook alleen bij deze specifieke prijs situatie, maar dat was 2025 al ~700u oid.
Hoop dat ik het concreet genoeg kon uitleggen
Met een enphase batterij snapt de AI dat eerst de batterij moet laden. Met 3rd party batterij ziet enphase alleen maar stroom afname van het hele huis.
Als de batterij qua vermogen gaat laden op "p1 meter levert terug" en enphase tegelijkertijd "productie knijpen voor 0 op meter", is het de vraag wie eerst is met aanpassen.
Als enphase sneller is: overschot = productie knijpen (en niet meer laden), met een lager laad/productie evenwicht. Komt er dan weer wat export (bijv je wasmachine is klaar), wint enphase weer = nog minder productie etc.
Ik zeg niet dát dit gaat gebeuren, maar het is m.i. een risico van 3rd party batterijen en enphase AI in deze situatie. En nog niemand hier of van enphase heeft mij kunnen vertellen of het zo gaat. Dit is dus ook alleen bij deze specifieke prijs situatie, maar dat was 2025 al ~700u oid.
Hoop dat ik het concreet genoeg kon uitleggen
Snap het
Eerlijk dat zie ik dan wel, evcc kan dat wellicht al of misschien tzt wel. Victron kan enphase ook beïnvloed dus misschien zit daar de oplossing. Eerst die accu en dan dat optimaliseren. Ook zit ik bij zonneplan, het scheelt ook per provider hoe er op dagniveau naar gekeken wordt.
Eerlijk dat zie ik dan wel, evcc kan dat wellicht al of misschien tzt wel. Victron kan enphase ook beïnvloed dus misschien zit daar de oplossing. Eerst die accu en dan dat optimaliseren. Ook zit ik bij zonneplan, het scheelt ook per provider hoe er op dagniveau naar gekeken wordt.
Jaaa, graag!! Ik zit hier al lang op te wachten... Er zijn meerdere apps die zonnepanelen of Enphase kunnen uitlezen, maar ze kunnen ze niet aansturen. Dat aansturen is een waardevolle aanwinst.BramT schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:02:
[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 23-05-2026 12:08 ]
Gisteren zijn bij mij twee 5P batterijen i.c.m. Een system controller 3 geïnstalleerd. Gisteren heeft hij na de installatie door de monteurs nog een volledig laadcyclus gedaan en eindigde de batterij met 5% lading. Vannacht heeft de batterij niets gedaan, maar vanaf de panelen begonnen te leveren, is de accu gaan laden. De software geeft aan dat dit bijna volledig uit opgewekte stroom komt, maar mijn P1 meter zegt iets anders. Is dit normaal gedrag wat bij de callibratie hoort of is hier toch een CT-klem verkeerd aangesloten?
:strip_exif()/f/image/tYgLprPaKdpvZtqBpLFYQqVS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tYgLprPaKdpvZtqBpLFYQqVS.jpg?f=fotoalbum_large)