Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12
Skipper_NH schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:03:
Aan alle IQ EV Charger 2 gebruikers:
Gisteren is een nieuwe firmware update uitgevoerd en die bevat een bug m.b.t. het autoriseren van een sessie per app en de mogelijkheid om autorisatie in/uit te schakelen. Bij het aansluiten van de auto krijg je of geen vraag om autorisatie, of je autorisatie wordt niet uitgevoerd. Mocht je autorisatie uit willen zetten dan geeft dan problemen en lukt uiteindelijk niet (al lijkt het soms wel even gelukt).
Klantenservice moet dit doorgeven aan de engineers en die herstellen de laadpaal.
Het was bij mij vanmiddag na 3 uur verholpen.
Jammer dat de firmware een bug bevat, maar het is toch redelijk rap opgelost.
Bij mij gaat het autoriseren ook niet fijn vind ik.
Ik deed het in deze volgorde eerst.
Thuis komen auto aan de laadpaal telefoon pakken enphase app openen want geen melding gekregen bij het openen van de app komt de vraag en vervolgens gebeurd er niks.
Dus nu pak ik eerst de telefoon open de app sluit de auto een en krijg de melding in de geopende app toegang geven en het werkt.
Ik heb ook rfid pasjes toegevoegd in de app, maar heb nog niet 1 keer daar,er het laad proces actief gekregen.
Moet wel zeggen dat ik thuis weinig laad dus maar 1x per maand ofzo kan testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:11
Herkenbaar. Ik heb een ticket aangemaakt dat de Enlighten app geen melding stuurt als er een autorisatie nodig is. Graag ook doen. Samen staan we sterker. Ik hoop dat de nieuwe firmware wel een verbetering brengt op het gebied van automatisch switchen tussen 3 en 1 fase. Hier zit te veel vertraging in. Op zich gaat laden op PV overschot gelukkig goed. Maar bij het fase switchen treedt nu verlies op. Ik heb nog geen batterij en mijn profiel is eigen gebruik. Heb nog geen NFC pasjes of - tags kunnen koppelen.
Verder vind ik dat dedicated 1 fase laden mogelijk moet worden. Ook daar liggen meerdere verzoeken voor bij Enphase. Hoop dat er meer mensen dat verzoek neerleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Skipper_NH op 07-10-2025 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:51
Oei dat klinkt niet hoopvol. Wij gaan binnenkort onze eerste EV Charger 2 installeren bij een klant. Denk dat ik de klant alvast ga informeren dat er nog wel wat issues spelen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH Fase switching had ik ook melding over gemaakt.
Had als antwoord dat dit een 10m duurt.

instellen rfid kan je doen in de app van enphase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgvBOhnqJMXnv4kcikU3CmatACk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcU7ETcMMghKDAcE1OdGrZyo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
Datzelfde antwoord heb ik ook een tijdje terug gehad. Maar in de praktijk duurt switchen van 3 terug naar 1 fase altijd meer dan 15 minuten en vaak zelfs een half uur. Van 1 naar 3 fasen lijkt wel binnen die 10 minuten te gaan. Hij lijkt ook een default voor 3 fase laden te hebben. Bij meer dan 1,4 kW blijft hij initieel aangeven dat er ter weinig opbrengst is.
Daarom wil ik heel graag die dedicated 1 fase laden mogelijkheid hebben. Dan begint hij gelijk als er genoeg is voor 1 fase en dan kan ie hier door naar zijn max. opbrengst van 6,5 kW op die paar top dagen (afgezekerd en ingesteld op 32A, dus 7,4 kW is max.)

Ik zal wel niet de goede RFID kaarten en druppels hebben, want niks wil connecten. Kan nergens vinden waaraan de RFID moet voldoen. In ieder geval werkt een iPhone 13 mini NIET. Ook twee toegangskaarten/-druppels geven geen hit.

@Eddie_ Er zijn inderdaad wat issues nog. Heb nog geen ervaring met overschot laden met de nieuwe firmware. Misschien is het inderdaad verbeterd, zoals ze hadden aangegeven. Verder is de communicatie in de app traag tot heel erg traag. Je moet veel geduld hebben als je wijzigingen doorvoert en geregeld de app herstarten. Doe je teveel achter elkaar dan loopt ie gewoon vast. Ook is de informatie geregeld tegenstrijdig. Bij laden geeft hij aan niet laden en dat soort zaken. 't lijkt wel te verbeteren maar gaat erg langzaam.
Zoals eerder geschreven als het draait, ook al is het traag met switchen, overschot laden gaat best goed. Mijn Homewizard grafiek geeft vaak goede verbruik grafieken van eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Skipper_NH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:33:
Ik zal wel niet de goede RFID kaarten en druppels hebben, want niks wil connecten. Kan nergens vinden waaraan de RFID moet voldoen. In ieder geval werkt een iPhone 13 mini NIET. Ook twee toegangskaarten/-druppels geven geen hit.
Ik heb met mijn Android telefoon ook geprobeerd om deze als RFID toe te voegen. Toevoegen werkt, maar als ik vervolgens deze wil gebruiken om te authenticeren, dan werkt dat ook niet. Mijn bankpasje werkt overigens wel zonder problemen. Dus lijkt ook een beetje aan het type RFID/NFC te liggen?

Ik heb nu authenticatie maar uitgezet. Scheelt sindsdien een hoop problemen met authenticeren geklier zoals jullie hier ook al aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-10 13:00
Hoi,

Ik heb mijn export nop dit moment (met jullie hulp) gemaximaliseerd op 1000W (zie screenshot). Nu wil ik graag alles weer terug zetten naar oorspronkelijke settings, zodat de export niet gemaximaliseerd wordt.

Wat zijn de standaard settings om de export limitation uit te zetten? (ik kan altijd de export op 5000W zetten, dat werkt natuurlijk ook).

Ik kon me herinneren dat ik Freely export op 0W moest instellen, maar obv plaatje klinkt "Disable Existing Settings" ook logisch

Groet en bedankt,

Rikkert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fGXJZMFLHzajbIUuwAPgP8z8ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jitsWpnOzr5G44Zns8ITYrMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Awaken1980 op 09-10-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Disable Existing Settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Slew rate will be reset as well then?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Slew rate will be reset as well then? (what is default value?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Je kan gewoon NL praten hoor @Awaken1980 , @Eddie_ quote gewoon wat in de settings staat ;)
Ik neem aan dat je die Slew Rate waarde gewoon weg kan halen, en dan saven? Bij mij staat er niets in namelijk.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH Vandaag de auto aan de lader gedaan.
En app reageerde niet.
Paar keer geprobeerd uiteindelijk de lader herstart en toen werkte het.

Wat ik ook een probleem vind is dat de enphase accu’s ook steeds gebruikt worden terwijl ik dat uit heb staan.

En inderdaad weer schakelen vandaag tussen 1 en 3 fase dat duurt te lang, als die schakelt is de volgende wolk er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Batterijen heb ik nog niet opgenomen in mijn systeem. Dat ligt voor komend (voor)jaar in de planning.
Tot nu toe heb ik behoorlijk goede ervaringen met de Nederlandse telefonische ondersteuning. Dus ik zou er eens een belletje aan wagen als het probleem zich voordoet. Ze kijken mee in je systeem en misschien kunnen ze iets oplossen of doorspelen naar de engineers. Ik bel wel als consument overigens.
Ik heb firmware 25.27.1.27. Huisaansluiting: 3x25A. Laadpaal afgezekerd op 32A én dan uiteraard Load balancing ON. In de Gateway staat het netwerk ingesteld op die 25A. Het is/was een beste puzzel om dat allemaal goed te zetten en later te controleren. Benamingen zijn soms wat verwarrend/vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:05
Heeft er al iemand ervaring met de EV charger waarbij je ergens zou moeten kunnen instellen dat je een partner-connectie (Partnerintegratie) moet instellen met E-flux. Volgens de handleiding van E-flux zou je dit in de app van Enphase moeten terug vinden. Aannemende dat de app van de klant hetzelfde is als wat je als installateur via de Enlighten-manager -> Enlighten mobile kunt zien.

https://enphase.com/nl-nl...r-integration-e-flux-road

Ik heb het gevoel dat er eerst ergens een registratie nodig is van ons of de klant...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9BPFw-GnxqPx123Z5eOs0QsTS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G4eQ29yS7i1nE5nmhHiRuJ1t.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door WillemP22 op 10-10-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:26
Sinds 1 oktober wordt in europa de dynamische elektrische energie prijs per kwartier berekend ipv elk uur.

[ Voor 18% gewijzigd door asjemenou74 op 10-10-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
WillemP22 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:18:
Heeft er al iemand ervaring met de EV charger waarbij je ergens zou moeten kunnen instellen dat je een partner-connectie (Partnerintegratie) moet instellen met E-flux. Volgens de handleiding van E-flux zou je dit in de app van Enphase moeten terug vinden. Aannemende dat de app van de klant hetzelfde is als wat je als installateur via de Enlighten-manager -> Enlighten mobile kunt zien.

https://enphase.com/nl-nl...r-integration-e-flux-road

Ik heb het gevoel dat er eerst ergens een registratie nodig is van ons of de klant...

[Afbeelding]
De getoonde schermafbeelding is inderdaad wat ik ook zie. Dus nergens de optie om Partner integratie te starten. Meen eerder ergens iets gelezen te hebben over OCCP problemen met de Charger 2. Maar ik gebruik hem particulier dus gebruik de autorisatie met de app. Zoals al eerder geschreven krijg ik geen RFID tools gekoppeld. Een andere gebruiker (@SpikeHome) heeft wel kunnen koppelen, maar de autorisatie met het gekoppelde object werkt niet. Dus ik vrees dat er op het gebied van autorisatie/OCCP partners nog een uitdaging ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Niet online
Skipper_NH schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:23:
Ik heb firmware 25.27.1.27. Huisaansluiting: 3x25A. Laadpaal afgezekerd op 32A én dan uiteraard Load balancing ON. In de Gateway staat het netwerk ingesteld op die 25A. Het is/was een beste puzzel om dat allemaal goed te zetten en later te controleren.
Waar check je of Load Balancing op ON staat? Ik heb het idee dat mijn laadpaal altijd vol vermogen laadt (wel Slimme laadmodus als optie gekozen)
Ik zie in jouw screenshot "Geavanceerde instellingen" als optie, dat heb ik niet. Heeft dat te maken met de configuratie (met bijvoorbeeld accu's terwijl ik die niet heb)?

Edit:
Inmiddels de Installer App nog een keer doorlopen, en nu wordt de optie wel weergeven in tegenstelling tot de eerste keer installeren. DLB stond dan ook niet aan. Nu alsnog aangezet _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door hiljolodewijk op 10-10-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
hiljolodewijk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Waar check je of Load Balancing op ON staat? Ik heb het idee dat mijn laadpaal altijd vol vermogen laadt (wel Slimme laadmodus als optie gekozen)
Menu-Systeem-Apparaten-EV-lader. Bij dynamische belasting balanceren: Habilitado
Ik denk dat AI hier wat “verkeerde” vertalingshulp heeft geboden 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Skipper_NH op 10-10-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Niet online
Ah vandaar, "Habilitado" had ik niet aangezien in relatie met DLB.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
@hiljolodewijk De geavanceerde instellingen betreft bij de mogelijkheid tot automatisch fase switchen.
Heeft u misschien een 1 fase aansluiting? In dat geval vermoed ik dat er geen geavanceerde instellingen zijn en de optie niet wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
hiljolodewijk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:58:
Ah vandaar, "Habilitado" had ik niet aangezien in relatie met DLB.. 8)7
Er stond waarschijnlijk net als bij mij eerder: Non-Habilitado |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 07:08

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Als jullie inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/ en vervolgens rechtsboven op het personen icoontje gaan met de muis, dan krijg je een menu te zien. Daar selecteer ik "Accountgegevens". Vervolgens begint die pagina even te laden, maar dat stopt al snel en vervolgens is de hoofdpagina met PV-layout alweer te zien. In dat "Accountgegevens" is het sindskort mogelijk om 2FA te activeren, maar daar kom ik dus niet in terecht. Ik krijg de accountgegevens pagina wel even heel kort te zien, maar het gaat vanzelf weer weg (in meerdere browsers en meerdere PC's geprobeerd).

Hebben jullie dat ook?

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:09
rogervdh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:18:
Als jullie inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/ en vervolgens rechtsboven op het personen icoontje gaan met de muis, dan krijg je een menu te zien. Daar selecteer ik "Accountgegevens". Vervolgens begint die pagina even te laden, maar dat stopt al snel en vervolgens is de hoofdpagina met PV-layout alweer te zien. In dat "Accountgegevens" is het sindskort mogelijk om 2FA te activeren, maar daar kom ik dus niet in terecht. Ik krijg de accountgegevens pagina wel even heel kort te zien, maar het gaat vanzelf weer weg (in meerdere browsers en meerdere PC's geprobeerd).

Hebben jullie dat ook?
Ja dat ervaar ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:12
rogervdh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:18:

Hebben jullie dat ook?
Wat is 2FA?
Ik krijg alleen dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd5GHdHzPYm-bHNobrZQ-S6Sg_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F7VilK1b9bKwTJV9YpyZw6wo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
2FA is Two Factor Authorization. Twee staps verificatie.
(zet het er ook maar in het Nederlands bij, just in case :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij mij doet hij het wel, installateursaccount:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK7jbGvOAozFQd_WK6yZBMkMS4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eshb21ljc97mlTqAxD081yp6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
@rogervdh lijkt alleen de werken bij bedrijfsaccount / installateursacoount. Daar zie ik het wel. Op mijn gebruikersaccount kan ik het ook niet.

EDIT: spuit 11, @Eddie_ was me voor :)

EDIT 2:
Overigens wel jammer dat het dan om een 6 cijferig code gaat naar je email, en niet via een authenticator app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HJ3ypBMxDwYY313PDIOBUdzuHk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zmGSlX4RsSAVG8ebjII7z7z1.jpg?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Pazo op 10-10-2025 18:29 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Oké ik heb te horen gekregen dat ik in december een andere auto van de zaak krijg. Een Tesla. Maar op dit moment twijfel ik enorm of ik wel voor de EV Charger moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Eddie_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
Oké ik heb te horen gekregen dat ik in december een andere auto van de zaak krijg. Een Tesla. Maar op dit moment twijfel ik enorm of ik wel voor de EV Charger moet gaan.
Een Tesla? Wat vervelend voor je ... 😉
Ik snap de twijfel niet ?!? Je hebt vele goedwerkende laadpalen en je hebt de EV Charger. Wil je graag beta tester zijn?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Eddie_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
Opladen werkt wel hoor.
En ook op pv laden gaat goed.
Sommige zaken wat minder zoals dat de enphase accu word gebruikt en traag schakelen tussen 1 en 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-10 17:41
Ik zou graag de Enphase EV 2 charger nemen voor onze nieuwe ID4, echter heeft het bedrijf gekozen voor een paal van Blue current. Deze paal kan volgens mij niet eens met alleen zonnestroom laden. Heb weinig keuze. Dus gaan het zien🫣
Had de groepenkast al aangepast. ( Hoef alleen de 20A 4P Aardlek installatie automaat nog in te bouwen, maar die moet Bluecurrent maar betalen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUl1VbwhhhU_qqN3kbs70bKrm_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwMnSZa4IKlL7VUeCOvjuoqQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door svkaster op 12-10-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Even een update voor het issue dat de gerapporteerde PV-productiewaarden zich niet reset om middernacht. Heb een hele tijd geleden dit nog eens aan support gemeld. Ze sturen nu volgende reactie:
This is Nikhil from the API Team. I sincerely apologize for the delay in getting back to you. I’ve been coordinating with our engineering team regarding your case, and I wanted to provide you with an update.

We acknowledge the issue you've reported concerning the production/consumption values not resetting to zero at midnight. Our engineering team is actively investigating the root cause, but unfortunately, the analysis is taking longer than anticipated.

We truly understand the impact this may have on your operations and appreciate your continued patience and understanding. Please rest assured that resolving this issue remains a priority for us.

I will keep you informed and follow up with any updates as soon as they become available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik heb het topic een beetje doorgezocht, en misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb toch de volgende vraag:
Zou het werken om een Enphase System Controller met 1, 2 of 3 IQ batterijen te plaatsen in een huis waar al 2 PV omvormers van andere merken hangen? En zou je die dan rechtstreeks aan de system controller moeten hangen, óf zouden ze gewoon aan de load kant kunnen blijven (zoals nu, in de groepenkast)? Dit lijkt m.i. een beetje op de situatie dat je oude Enphase micro's hebt die toch ook (nog) niet samenwerken met de System Controller.

Ik ben voor mijn ouders aan het kijken wat er mogelijk is, voor als de salderingsregeling stopt. De omvormers (Goodwe & Solaredge) hangen op zolder, de batterijen zouden liefst in de schuur komen (DC bekabeling PV naar schuur is niet echt een optie, vandaar dat ik naar een AC systeem kijk).

Ik ben van plan om een volgende week een Peblar laadpaal te plaatsen, omdat de huidige EVBox stopt, en de Peblar goed werkt qua zonneladen (nu al, zelf mbv Homewizard, geen koppeling met de omvormers nodig). Verwachten jullie dat Enphase op termijn ook de Peblar zou kunnen ondersteunen met de Energy Router? Dat zou heel mooi zijn, anders is dat misschien met EVCC op te lossen, maar ik zou het graag makkelijk houden voor mijn oude ouders en dan is Enphase wel een heel mooi ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:12:
Ik heb het topic een beetje doorgezocht, en misschien is het vloeken in de kerk, maar ik heb toch de volgende vraag:
Zou het werken om een Enphase System Controller met 1, 2 of 3 IQ batterijen te plaatsen in een huis waar al 2 PV omvormers van andere merken hangen? En zou je die dan rechtstreeks aan de system controller moeten hangen, óf zouden ze gewoon aan de load kant kunnen blijven (zoals nu, in de groepenkast)? Dit lijkt m.i. een beetje op de situatie dat je oude Enphase micro's hebt die toch ook (nog) niet samenwerken met de System Controller.

Ik ben voor mijn ouders aan het kijken wat er mogelijk is, voor als de salderingsregeling stopt. De omvormers (Goodwe & Solaredge) hangen op zolder, de batterijen zouden liefst in de schuur komen (DC bekabeling PV naar schuur is niet echt een optie, vandaar dat ik naar een AC systeem kijk).

Ik ben van plan om een volgende week een Peblar laadpaal te plaatsen, omdat de huidige EVBox stopt, en de Peblar goed werkt qua zonneladen (nu al, zelf mbv Homewizard, geen koppeling met de omvormers nodig). Verwachten jullie dat Enphase op termijn ook de Peblar zou kunnen ondersteunen met de Energy Router? Dat zou heel mooi zijn, anders is dat misschien met EVCC op te lossen, maar ik zou het graag makkelijk houden voor mijn oude ouders en dan is Enphase wel een heel mooi ecosysteem.
Ja, dat werkt. Maar ik zou de "third party" PV systemen juist wél aan de System Controller hangen, want in dat geval gaan die systemen meedoen aan het back up systeem bij netuitval. D.w.z. dan wordt de PV stroom gebruikt om de batterijen op te laden en het huis van stroom te voorzien bij een blackout. Wel moet je dan 5P batterijen hebben, die kunnen een microgrid opzetten.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je ze niet aan aan de system controller zou willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Coffeeroam schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, dat werkt. Maar ik zou de "third party" PV systemen juist wél aan de System Controller hangen, want in dat geval gaan die systemen meedoen aan het back up systeem bij netuitval. D.w.z. dan wordt de PV stroom gebruikt om de batterijen op te laden en het huis van stroom te voorzien bij een blackout. Wel moet je dan 5P batterijen hebben, die kunnen een microgrid opzetten.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je ze niet aan aan de system controller zou willen hangen.
Dank! De reden om die third party PV omvormers niet aan de System Controller zou zijn, is vanwege de locatie daarvan. Maar met jouw uitleg is het duidelijk dat het beter is om de system controller bij de meterkast te plaatsen ipv in de schuur. Is iets minder makkelijk om te installeren.

Maakt het nog uit dat het 2 verschillende PV systemen zijn, met daardoor dus by default een onbalans, ipv een mooi gebalanceerd 3 fase PV systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
D'r was nog wel een kanttekening (weet het niet meer 100% hoe het zit). Als de productie van je PV hoger is dan 100% van je batterij capaciteit dan moest je hem niet op deze manier aansluiten. Om te voorkomen dat je PV te veel produceert. De system controller kan die systemen natuurlijk niet aansturen.
Ik heb daar een mail over ontvangen maar die heb ik zakelijk (en daar kan ik nu gelukkig niet bij). Maandag zal ik daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Dat is inderdaad wel een goed punt. Beide omvormers zijn 4kW maar komen niet boven de 3.5kW uit. Neem aan dat je dan met de 1.28kW per fase per batterij rekening moet houden en dus eigenlijk wel 3 batterijen neer moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Laatst online: 20:22
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:12:

De stringomvormers moeten op de PV ingang van de system controller worden aangesloten, anders ziet het Enphase systeem niet dat er (over)productie is -en de batterijen mogen laden.
Dit moet dan wel via een externe “NO” contactor, die wordt aangestuurd via het I01 contact van de system controller.
Omdat Enphase inderdaad het vermogen van de stringomvormers niet kan sturen, moeten ze bij stroomuitval afgeschakeld kunnen worden.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:49:
D'r was nog wel een kanttekening (weet het niet meer 100% hoe het zit). Als de productie van je PV hoger is dan 100% van je batterij capaciteit dan moest je hem niet op deze manier aansluiten. Om te voorkomen dat je PV te veel produceert. De system controller kan die systemen natuurlijk niet aansturen.
Ik heb daar een mail over ontvangen maar die heb ik zakelijk (en daar kan ik nu gelukkig niet bij). Maandag zal ik daar eens naar kijken.
Ja, dat klopt (ongeveer). De stringomvormers kunnen bij stroomuitval de batterijen helpen opladen, dat is tot bijvoorbeeld 70% van de batterijcapaciteit. Daarboven worden ze afgeschakeld om overbelading te voorkomen. Dat is dan in wezen de simpele aansturing die er wel degelijk is. De NO contactor (relais) die daarvoor moet worden gebruikt kan in de System Controller op een railtje worden gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Dank! De reden om die third party PV omvormers niet aan de System Controller zou zijn, is vanwege de locatie daarvan. Maar met jouw uitleg is het duidelijk dat het beter is om de system controller bij de meterkast te plaatsen ipv in de schuur. Is iets minder makkelijk om te installeren.

Maakt het nog uit dat het 2 verschillende PV systemen zijn, met daardoor dus by default een onbalans, ipv een mooi gebalanceerd 3 fase PV systeem?
De System Controller is een 3-fase apparaat. Je kunt eventueel besluiten om je ene string op fase 1 te zetten en de andere string op fase 2. Je nieuwe enphase micro's zet je evt. op fase 3. Ik weet echter niet of dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Everest schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 01:41:
[...]

De stringomvormers moeten op de PV ingang van de system controller worden aangesloten, anders ziet het Enphase systeem niet dat er (over)productie is -en de batterijen mogen laden.
Dit moet dan wel via een externe “NO” contactor, die wordt aangestuurd via het I01 contact van de system controller.
Omdat Enphase inderdaad het vermogen van de stringomvormers niet kan sturen, zullen ze bij stroomuitval afgeschakeld worden.
Het klopt niet dat ze bij stroomuitval uitgeschakeld worden. Ze kunnen gewoon meedoen aan je microgrid als je de NO contactor gebruikt en de installatie app goed doorloopt en de drempelwaarden instelt. Ze kunnen dus ook mee doen aan een eventuele "black start" als je batterijen leeg zijn en de zon gaat de volgende dag weer schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Thanks allen! Dit geeft wel een goed beeld van de mogelijkheden.

Het zou inderdaad goed mogelijk zijn om de 2 bestaande systemen op 2 verschillende fases van de System Controller aan te sluiten, via de NO connector, hoewel er dan dus alsnog voldoende vermogen in de batterijen moet zitten om de 4kW omvormers aan te kunnen (per fase).

Ik zou het liefste de bestaande systemen uitrusten met nieuwe Enphase micro’s, maar dat is wel een flinke investering (30 panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everest
  • Laatst online: 20:22
[quote]Coffeeroam schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Je hebt gelijk, excuus, het was laat vannacht en ik te kort door de bocht. M’n text “iets” aangepast.

Ik ben trouwens heel tevreden over m’n system controller. Nog een paar dingen afwerken en hopelijk dit weekend veel zon zodat ik de samenwerking met de EV charger kan testen. Tot nu toe lijkt de lader beter te werken dan op de oude gateway..

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
SpikeHome schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Bij mij gaat het autoriseren ook niet fijn vind ik.
Ik deed het in deze volgorde eerst.
Thuis komen auto aan de laadpaal telefoon pakken enphase app openen want geen melding gekregen bij het openen van de app komt de vraag en vervolgens gebeurd er niks.
Dus nu pak ik eerst de telefoon open de app sluit de auto een en krijg de melding in de geopende app toegang geven en het werkt.
Ik heb ook rfid pasjes toegevoegd in de app, maar heb nog niet 1 keer daar,er het laad proces actief gekregen.
Moet wel zeggen dat ik thuis weinig laad dus maar 1x per maand ofzo kan testen.
Ik heb inmiddels een pas kunnen toevoegen en die werkt correct. Ik kan sessies starten/autoriseren en ook stoppen. Dus wellicht dat de firmware update nu ook jouw pasjes laat werken. Anders even verwijderen en weer opnieuw toevoegen in de huidige configuratie.
Wel is de autorisatie met de app vreselijk traag. Duurt nu vaak 5 minuten of langer voor de autorisatie ook de paal heeft bereikt. Verder blijft de app heel slecht informatie over de lader weergeven. Vreselijk traag in update actuele stand en vaak zelfs niet juiste informatie (door traagheid) maar ook elkaar tegensprekende info. Zo kan in het overzicht staan dat er niet geladen wordt ivm schema en op de live pagina is duidelijk te zien dat er geladen wordt. Zelfs op de live pagina kan zichtbaar geladen worden, terwijl er bij de laadpaal info staat “niet laden”. Dus de communicatie met de server is echt nog drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid, want heb zelf nog geen batterij(en).
Werkt de Enlighten app bij een installatie met batterijen ook zo traag met de actuele informatie en zelfs tegenstrijdige informatie? Want de 5P flex heeft volgens mij een eigen communicatie met de gateway. Dat heeft de Charger 2 niet. Daar loopt alles via de gewone, bij mij bedrade, internet verbinden en dus de cloud.
Ik vraag me oprecht af waarom de Enlighten app en de Charger 2 zo slecht samenwerken. Omdat ik niet de enige ben, leg ik de bal bij Enphase. Maar is het een server probleem of een laadpaal probleem?
Voor alle duidelijkheid als de paal werkt en ik kijk aan het eind van de dag naar het resultaat dan heeft hij behoorlijk goed de opbrengst van de panelen in de auto gestopt. Zeker als hij niet hoeft te schakelen door wolken of bij heldere dag van 1 naar 3 fasen en terug bij ander verbruik van huis apparaten, zoals wasmachine, vaatwasser en Quooker. Dus de Charger 2 doet wel redelijk goed wat ie moet doen. Maar je moet hem niet willen monitoren via de Enlighten app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:47
@Skipper_NH

Ik heb nog wel een aanvulling en een vraag wat misschien interessant is als je een huis batterij neemt
Ik heb 3 T3 huis batterijen en de Ev charger2

Instelling nu:
Groen laden
Eigen gebruik

Bij deze instelling gaat hij eerst de huis batterijen vol gooien met overschot zonne-energie
Als de huis batterijen vol zijn begint hij de auto vol te gooien.
Maar met deze dagen krijgt hij de huis batterijen niet vol omdat ik ook meer stroom verbruik om mijn huis te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH ik heb 2x de 5p flex.
Laden via accu uit staan echter zie ik dat de accu wel gebruikt word, dus zet ik de accu vaak uit dan.

Autoriseren via pasje zal ik checken, nog niet gedaan laad niet zo heel veel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Verdicampo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:42:
Thanks allen! Dit geeft wel een goed beeld van de mogelijkheden.

Het zou inderdaad goed mogelijk zijn om de 2 bestaande systemen op 2 verschillende fases van de System Controller aan te sluiten, via de NO connector, hoewel er dan dus alsnog voldoende vermogen in de batterijen moet zitten om de 4kW omvormers aan te kunnen (per fase).

Ik zou het liefste de bestaande systemen uitrusten met nieuwe Enphase micro’s, maar dat is wel een flinke investering (30 panelen).
Vermogen van de 5P is 3,84 kVA per stuk dus ze kunnen het per stuk (bijna) aan (afhankelijk van de omgevingstemperatuur). Maar als er dus 2 of meer hebt, kom je op 7.68 kVA en hoger.

Enphase micro's zijn niet nodig. Maar misschien is het wel handig om toch een stuk of 4 iQ8 micro's in te voeren op de System Controller, om de zaak aan te zwengelen als het net uit is en de batterij leeg is. Dat zou dan met een 3e, nieuw PV systeempje kunnen (indien nog dakvlak beschikbaar, natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper_NH
@HarryVSjoris @SpikeHome Dank voor jullie antwoorden. Ik schrik van het feit dat jullie beide aangeven dat de batterijen prioriteit hebben en je zelf moet ingrijpen door ze uit te zetten.
Ik had verwacht dat je de mogelijkheid zou hebben in Enlighten om prioriteiten in te stellen. Dus welke van de twee (batterij of auto) wil je eerste geladen hebben. Het liefst dan ook de gewenste minimale Soc kunnen aangeven. Dat laatste zou voor een Enphase batterij helemaal probleemloos moeten kunnen en voor de auto zal je dat in de auto (app) moeten instellen. Maar handmatig batterijen moeten afschakelen vind ik een “nood” oplossing.
Mij bekruipt weer het gevoel dat Enphase heel veel zaken weg houdt bij de gebruiker. Daarbij worden keuzes gemaakt die niet altijd logisch zijn gegeven de omstandigheden. Zeker waar momenteel die omstandigheden heel erg wisselend zijn, is het naar mijn idee juist heel erg wenselijk om de gebruiker goede tools te geven om zijn situatie optimaal te managen. Voor alle duidelijkheid ik bedoel hier de “gewone” gebruiker en niet de echte Tweakers onder ons. Die weten altijd wel wegen te vinden om zaken naar hun hand te zetten.
Ik speel nu met de gedachte om een plug-in batterij neer te zetten. Dit om te zien wat de impact is op mijn verbruik. Dan heb ik in ieder geval geen verwachtingen t.a.v. samenwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Skipper_NH dat de accu’s er niet bij kwamen had ik in het begin toen het net allemaal geïnstalleerd was en tot een maandje ofzo daarna.
Ik denk met een update dat het is veranderd dat de accu’s erbij kwamen.
Dus ik denk ook wel dat het weer goed gaat komen alleen wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een marstek thuisbatterij aangeschaft en sindsdien geeft enlighten app een foutmelding ivm meetwaarden. Heeft iemand een idee wat ik kan doen? App rapporteert wel correct zo lijkt het
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste