Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03:14
GJzon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:
[...]

@Eddie_ Had ik Dennis al aangegeven. Moet wel plek zijn. Zou naast het Q-relais kunnen als die WAGO zooi weg is.
Alternatief is de automaat t.b.v. de grijze kabel omhoog naast het Q-relais plaatsen en een nieuwe automaat voor de Envoy dan op de lege plek zetten. Dan heb je alle Enphase automaten en aardlek mooi naast elkaar.
Weet niet hoe handig Dennis is. Anders moet ie weer een dure elektricien er bij halen.

Enphase schrijft wat dit betreft niets voor. Alleen een beveiliging voor het Q-relais. Voor de Envoy optioneel.
Dit is volgens mij uit de praktijk gekomen. Het is gewoon handig als de Envoy aan blijft.
Pazo had al een link gepost: https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Daar gebruiken ze alleen een aardlekschakelaar. Maakt het nog erger....

Wil je 't helemaal goed doen, dan zet je er nog de ontstoorspoelen tussen. Heb ik wel gedaan. Maar dat is een rotklus. Kost heel veel ruimte.
@GJzon Zoals ik in mijn vorige reactie al heb aangegeven ben ik een beetje handig maar niet handig genoeg daarvoor 8) Ik heb geen idee wat een installateur voor deze aanpassingen zou mogen vragen. :?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-11 16:51
@Dennis 1 Toevallig ergens in Drenthe? Aardlekautomaat plus een uurtje werk: € 200,- ongeveer? (ik ben de technicus en ga niet over prijzen :) ).

Enphase meldt weer een vertraging in de verwerking van de gegevens...

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03:14
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:51:
@Dennis 1 Toevallig ergens in Drenthe? Aardlekautomaat plus een uurtje werk: € 200,- ongeveer? (ik ben de technicus en ga niet over prijzen :) ).

@Eddie_ Helaas niet in het mooie Drenthe maar in het ook mooie Noord-Brabant vlakbij de Efteling :-)

Een technicus heb ik nu wel nodig ;) En als alleen de bekabeling gefatsoeneerd zou worden? De wago's weg? Aardlekautomaat is toch niet per se nodig?

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-11 10:46
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:51:

Daar geloof ik niks van, de Hager 3 fase aardlek automaat kost volgens mij al 150€ zonder bedrading en werk, dus dat gaat denk ik niet lukken voor 200€ als je het niet zelf kunt doen

• Eddie_
@Dennis 1 Als je het gewoon goed wilt hebben dan zou ik wel gaan voor die extra aardlekautomaat. Maar zoals je zegt het is niet 100% noodzakelijk. Puur het kabelwerk en wat verbruiksmaterialen, half uurtje werk. Dus iets van € 50,- ?

@svkaster Ik heb de prijs gebaseerd alsof ik zelf de installatie zou doen. Ik werk eigenlijk altijd met Eaton en de inkoopsprijs daarvan ligt niet zo hoog hoor. Als ik een Tweaker op deze manier uit de brand kan helpen dan hoef ik daar niet eens op te verdienen :)
(is mogelijk wel mijn valkuil, Tweakers helpen....)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 12:15
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:

Ik zal hem niet voor je inkoppen dit keer......zij die niet genoemd mogen worden zal ik niet noemen O-)

Het is fijn om te zien hoe we hier met de gedeelde kennis elkaar weer verder helpen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 20-11-2025 11:37 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• GJzon
  • Laatst online: 22:55
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
@Dennis 1 Als je het gewoon goed wilt hebben dan zou ik wel gaan voor die extra aardlekautomaat. Maar zoals je zegt het is niet 100% noodzakelijk. Puur het kabelwerk en wat verbruiksmaterialen, half uurtje werk. Dus iets van € 50,- ?

@svkaster Ik heb de prijs gebaseerd alsof ik zelf de installatie zou doen. Ik werk eigenlijk altijd met Eaton en de inkoopsprijs daarvan ligt niet zo hoog hoor. Als ik een Tweaker op deze manier uit de brand kan helpen dan hoef ik daar niet eens op te verdienen :)
[@Dennis 1
Als je 't goed wil doen heb je 2 aardlekautomaten B16 30 mA 3P+N nodig voor het Enphase systeem en als je 't optimaal wil doen komt daar nog een installieautomaat B40 3P+N die als rem-automaat dient.
Deze 3 automaten kun je dan onderin de linker groepenkast plaatsen. En die Chint kan naar boven.
Dan heb je de meterkast echt vol.

Helaas hou je de aardlek en automaat over. Tis zoals 't is. Marktplaats.

Op zich werkt het nu allemaal.
Mijn voorstel is dat je de automaten zelf verzameld. Kun je zoeken naar de laagste prijs.
Aangezien je al Hager hebt, zou je nodig hebben:
2x ADM416G (3P+N B16 30 mA)
1x MBN616E B16 (40 A)

Marktplaats is gewillig. Ik zag een Jeroen die een MBN616E aanbiedt voor EUR 20 + verzending.
Een nieuwe kost 57,35 + verzending.

En ene Sha biedt 2x ADM416G aan. Moet je een bod doen. Staat nu op EUR 65.
Zag ook iemand die ze voor EUR 75 aanbiedt. Heeft er meerdere. Nieuw zijn ze ca. EUR 100 of 105.
EUR 89,95 Zeemanelektro
Zoekterm: type nummer of aardlekautomaat want niet iedereen geeft een typenummer op.

Als je de spullen hebt, kun je alsnog iemand vragen voor de bedrading.
Lijkt mij het meest efficient om te doen.
Maar goed, dat is mijn idee.

• GJzon
@Eddie_ @Dennis 1
Hierbij nog een schema met de rem-automaat (rode pijl). Deze voorkomt dat er netstroom plus PV-stroom tegelijk naar je groepen kan lopen in geval van kortsluiting.
Zie: https://123groepenkast.nl/12-Fouten-Zonnepanelen-GroepenKast
Er zijn ook wel andere bronnen (NEN 1010) beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyybsW9mAUppNBGiRG6JlNm9CCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPFg5lzz0OYU0rsoGe9k9tqS.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
@GJzon Dank voor het schema maar ik plaats al jaren remautomaten/voorbeveiligingen dus ik weet wel hoe je ze moet plaatsen :)

• GJzon
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:16:
@GJzon Dank voor het schema maar ik plaats al jaren remautomaten/voorbeveiligingen dus ik weet wel hoe je ze moet plaatsen :)
Ja bij jou geloof ik het ook wel dat je 't weet. Was ter info. Voor 't grote publiek.
Maar niet iedereen begrijpt dit verhaal terwijl via NEN 1010 dit wel wordt aangegeven.
Ik had bijvoorbeeld van Enphase en Solar Bouwmarkt wel verwacht dat ze dit zo zouden aangeven in hun schema's. Zeker gezien de steeds grotere panelen c.q. vermogens die gebruikt gaan worden.
Nog nergens gezien.

Net als het feit dat Enphase alleen een aardlekschakelaar in hun schema's gebruikt zonder de verplichte lastscheider.
Zoals al eerder gezegd.

• Eddie_
Kan je mij aangeven waar jij dit gevonden hebt in de NEN1010? Ik dacht dat het in de NPR310 stond.

Ik doe het vanuit gezond boeren verstand.
sorry offtopic

@Panzer_V Ik wist dat jij de referentie zou herkennen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Eddie_ op 20-11-2025 15:27 ]

• GJzon
Eddie_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:59:
Kan je mij aangeven waar jij dit gevonden hebt in de NEN1010? Ik dacht dat het in de NPR310 stond.

Ik doe het vanuit gezond boeren verstand.
sorry offtopic

@Panzer_V Ik wist dat jij de referentie zou herkennen :)
@Eddie_
Hai Eddie,
Dat wordt een dingetje oOo
Ik zit niet meer zo in de NEN1010/NPR5310. Heb het in m'n leven al 3 keer moeten leren (ja, ben de jongste niet meer). Dus ik zal eens kijken of ik iets kan vinden. Tegenwoordig schijnt het gewoon op internet beschikbaar te zijn. Ze noemen het in ieder geval geen rem-automaat.
Wat wel heel expliciet genoemd wordt, is dat je de onderdelen niet buiten hun specificatie mag gebruiken.
Ga je naast het grid nog een extra PV er bij zetten dan zou je theoretisch de aardlekschakelaars kunnen overbelasten. Hangt af van de grootte van PV-systeem en hoeveel gebruikers er tegelijk ingeschakeld zijn. etc.

Gaat trouwens nog leuk worden als iedereen die stekkeraccu's aansluit. Zeker weten dat mensen gerust 3 op dezelfde fase gaan zetten.
En als ze wel een groep speciaal er bij laten zetten? Mag je hopen dat het geen gebruikersgroep wordt maar ook direct na de hoofdschakelaar net als de PV.

Ik probeer ook altijd m'n boerenverstand te gebruiken. (Best wel makkelijk als je net als jij in Drenthe woont trouwens)
En ik kies altijd liever voor zekerheid en kwaliteit. Op zo'n dure PV-systeem en meterkast niet op een paar tientjes gaan besparen.
Vandaar dat mijn voorkeur bij de groepenkast van Dennis is, om 't gelijk goed te doen als je toch al bezig bent.
En ik ben er bewust van dat 't spul best duur is. En jammer dat ie een beetje ver weg woont van ons.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Skipper_NH op 20-11-2025 22:21 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste