WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.

Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.

Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?

Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:42
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:21:
Tijdens mijn vakantie kreeg ik opeens een bericht dat de micro-omvormers op het dak van mijn garage geen verbinding meer hadden. Bij terugkomt de meterkast schakelaars in die garage uit/aan gezet, maar sindsdien heb ik de melding Probleem met zonne-energieonderbreker.

Ter info: huis heb ik pas sinds begin dit jaar. De installateur doet beetje moeilijk: zoek maar een electricien die het uitzoekt.

Heb al het kastje in de meterkast een keer uit en aangezet. De panelen op het dak van het huis rapporteren nog wel. Iemand een idee wat ik nog zelf kan doen?

Kan dit een garantiekwestie zijn en heb ik dat dan ook als nieuwe eigenaar? Systeem is ruim 4 jaar oud.
Brengt je systeem ook minder op dan normaal?

Kan heel goed zijn dat ze nog wel leveren, maar dat alleen de communicatie (om wat voor reden dan ook) niet meer lukt.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Quantor
  • Niet online
Ja lijkt er wel op dat ze nog leveren. De lampjes op de onderbreker (zwarte enphase kastje) in het mini paneel, zijn gewoon groen en reageren normaal op de testknop, tenminste ze worden weer groen.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-06 10:50
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:39:
Ja lijkt er wel op dat ze nog leveren. De lampjes op de onderbreker (zwarte enphase kastje) in het mini paneel, zijn gewoon groen en reageren normaal op de testknop, tenminste ze worden weer groen.
Die lampjes zeggen niets over het leveren van energie van je zonnepanelen. Die lampjes zeggen alleen maar dat de spanning en frequentie binnen de limieten liggen, en zijn ook dag en nacht groen. Ook groen wanneer er niets geleverd wordt.

Beter is om op je meter te kijken of er teruglevering is of niet. Of in de Enphase app.

• Quantor
  • Niet online
Er is teruglevering, heb een P1 meter via een Klikaanklikuit systeem (overgenomen van de vorige bewoners) en als de panelen op het dak van het huis (8 stuks) in de schaduw liggen, heb ik nog teruglevering van de 6 op de garage.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:14
Eind vorig jaar heb ik 5 panelen bijgeplaatst op de overkapping, liggend op ZO 2x en ZW 3x. Ze doen het prima, en zijn met 5 panelen op schuindak op 1 fase aangesloten.

Nu valt mij op dat zeg maar vanaf de middag de totale productie blijft hangen op ongeveer 2200 W, maar zo gauw de waterkoker of vaat/was machine aangaat, de panelen ineens volgens de Envoy 200 - 400 W meer produceren. Alsof ie de stroom niet kwijt kan op het net. Is dat normaal?

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:56

BramT

Rule #1

eymey schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Ik moet hier nog iets op gaan bedenken om dit beter automatisch te optimaliseren.
Meest eenvoudige is Enphase een offset te geven voor nom. Dus dat als hij nom wil, dat hij in de praktijk nog bv 200w te veel produceert. De batterij zal, als hij nog wil laden, dat als overproductie zien en dat 'opnemen', waardoor enphase z'n -200w ziet verdwijnen en dus weer ietsje meer gaat produceren, waardoor de batterij weer iets meer gaat opnemen, etc...

Het nadeel is dus dat als je batterij dan weer vol zit, je 200w teveel blijft terugleveren. Maar goed... 200w x een paar uur x een paar cent lijkt me niet heel noemenswaardig.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:55
Onbekend schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Ik heb geen batterij, dus de Envoy zelf regelt het werkelijk opgewekte vermogen o.b.v. de meetspoelen.
Mijn dagelijkse verbruik (import van het net) is bij mij ook ongeveer 0.8 kWh hoger dan dat ik geen limiet op teruglevering heb ingesteld.
Maar dit verbruik kost al een stuk minder dan dat ik rond 20 kWh aan terugleverkosten zou moeten betalen. :)
Vandaag een goed voorbeeld van "lekkage vanuit het net". in totaal 1.3 kWh. Profiel is zelfconsumptie. Toch is er de hele dag een zwart "randje" van import uit het net, vooral rond 14:15. Terwijl er voldoende stroom in de batterij zit. of in de zon. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNDI2cT_BK_xDXgJMTLiTEFGRqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FiYbPpmE1fRYRoZXUTbjgl3E.png?f=fotoalbum_large

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:29

Onbekend

...

Coffeeroam schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Vandaag een goed voorbeeld van "lekkage vanuit het net". in totaal 1.3 kWh. Profiel is zelfconsumptie. Toch is er de hele dag een zwart "randje" van import uit het net, vooral rond 14:15. Terwijl er voldoende stroom in de batterij zit. of in de zon. [Afbeelding]
Qua import komt dat dan inderdaad overeen met wat ik heb. Wel bijzonder dat hij het tussen de 10 en 70 watt houdt. Vandaag tussen 6:00 en 18:15 uur was er voldoende zonne-energie en een constant standby-verbruik bij mij, en is er 1,987 kWh geïmporteerd en 0,008 kWh geëxporteerd. Nu kost dit voor mij net geen 50 cent, maar volgens mij had hij het prima naar 1 kWh kunnen terugregelen. Als ik dit in de zomermaanden elke dag heb, zou ik op jaarbasis zo'n 45 euro kunnen besparen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• BramT

BramT

Rule #1

@easywoods @cptingreenfield @robkrekel @Microkid @Gti2050

Zo, kinderen op bed en nog een extra avondje prutsen, maar hij is er!

Test versie is nu beschikbaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdzhTTFyu490ioT-Fyt5bfUVsGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tkO1dInr925ur3pVHoHvcPdu.png?f=user_large

Ik hoor graag alle feedback! Met name eventuele bugs, maar andere (esthetische) zaken zijn ook welkom. (Ik zie nu al dat sommige afbeeldingen/icoontjes niet fatsoenlijk opgepakt worden.. :P)

Dit topic lijkt me daar niet helemaal de plaats voor. Ik heb vanaf de app-pagina een link naar het community forum toegevoegd met het meest relevante topic wat ik kon vinden. Tzt komt daar wellicht een eigen topicje voor ofzo.

Ik heb zelf al wat zaken op de backlog staan, waaronder het aansturen van het limiteren (niet simpelweg aan/uit zetten) van de productie van de panelen naar een bepaald wattage. Dat werkt alleen voor de metered gebruikers, maar dan zouden die gebruikers het zaakje ook zelf kunnen regelen ipv het aan de "AI" overlaten.

Maar nu eerst dit ding maar even bug-vrij krijgen ;)

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:40
@BramT top.
Ga m installeren nu.

Geïnstalleerd, maar moet je aanmelden met je installer account of je normale account?

EDIT:

gezien in de community forum dat je installer moet gebruiken :)

oeps kom er net achter dat aan/uit productie werkt, klikte m per ongeluk aan ipv openen voor de instellingen :D

[ Voor 113% gewijzigd door SpikeHome op 27-05-2026 08:42 ]

• brommetje
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Hallo even een vraag want dit is een beetje verwarrend inmiddels, wat is het verschil tussen een DIY en een installer account aanvragen, kan ik met beide de dynamic_pel_settings PEL wijzigen of?

• BramT

BramT

Rule #1

brommetje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:43:
Hallo even een vraag want dit is een beetje verwarrend inmiddels, wat is het verschil tussen een DIY en een installer account aanvragen, kan ik met beide de dynamic_pel_settings PEL wijzigen of?
Zie de note in de box in de TS. Daar is het prima uitgelegd. De term "DIY" heb ik nog niet eerder gezien, maar installer/maintainer/bedrijfs-account is allemaal hetzelfde. Je hoeft ook geen cursussen te doen of iets dergelijks.

PEL instellen kan met zo'n installer-account, maar alleen als je een metered met CT-klemmen hebt.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:01
BramT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Zie de note in de box in de TS. Daar is het prima uitgelegd. De term "DIY" heb ik nog niet eerder gezien, maar installer/maintainer/bedrijfs-account is allemaal hetzelfde. Je hoeft ook geen cursussen te doen of iets dergelijks.

PEL instellen kan met zo'n installer-account, maar alleen als je een metered met CT-klemmen hebt.
Hoe kan ik zien dat ik een installer account heb? Ik heb 2 accounts met 2 emailadressen, maar ik kan in mijn 'home owner' account niet mijn andere account toevoegen als company. Ik krijg een foutmelding dat er dan geen bedrijf geassocieerd is met dit emailadres...

ik dnek dat ik in het verleden een verkeerd account type heb aangemaakt met mijn 2e emailadres, namelijk een DIY account. Die optie krijg je namelijk ook bij het registreren: (optie3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kzZ2x0LcE0hEsverGtwcY4nNWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gMtNBWjWLxKTt9fYzI9Pawu.png?f=fotoalbum_large

• brommetje
  • Niet online
Hi @BramT Enphase support kwam zelf met “For creating a self-installer account in Enlighten (https://enlighten.enphaseenergy.com) please use the option ‘I am a do-it-yourself user installing Enphase products” dat is schijnbaar de afkorting voor DIY dus zodoende de vraag om ik dan werkelijk de rechten heb van installer? Heb al een PV installatie maar als home user echter gekoppeld aan het account waar ik ook de cursussen opgedaan heb en was niet zo slim.

Dus moet ik nieuw account aanmaken met deze optie en en zet de academy enphase de cursussen om van home naar dit nieuwe account.

• BramT

BramT

Rule #1

@B-Force Ah, daar heb je die inderdaad. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat de toegevoegde waarde van een DIY-account is (@Pazo ?), maar je moet inderdaad de eerste optie hebben. Dus even een 3e mailadres pakken en die stappen doorlopen.

Zodra je in Enlighten inlogt met een bedrijfsaccount, dan zie je dat gelijk. Het is een compleet andere interface met compleet andere mogelijkheden.

@brommetje Die cursussen op je DIY account zijn vast ergens goed voor. Ik zou gewoon een 3e account aanmaken, dat gebruiken waarvoor je specifiek dat bedrijfsaccount nodig hebt, en het verder zo laten. Het aanmaken van een bedrijfsaccount wordt niet gecontroleerd (ze kijken niet naar het BTW-nummer bijvoorbeeld), maar mochten ze dat ooit gaan doen en accounts gaan verwijderen (hoop het niet) wil je niet je cursussen kwijt raken of iets dergelijks.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:31
Misschien toch een keertje mijn vraag nog, nu het over een installer account gaat. In de Enlighten app heb ik 2x mijn installateur staan. Als ik met de installer app aan de slag ga, dan blijven zij als installateur staan? Ik wil de service en garantie niet in de weg zitten.

• eymey
BramT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Meest eenvoudige is Enphase een offset te geven voor nom. Dus dat als hij nom wil, dat hij in de praktijk nog bv 200w te veel produceert. De batterij zal, als hij nog wil laden, dat als overproductie zien en dat 'opnemen', waardoor enphase z'n -200w ziet verdwijnen en dus weer ietsje meer gaat produceren, waardoor de batterij weer iets meer gaat opnemen, etc...

Het nadeel is dus dat als je batterij dan weer vol zit, je 200w teveel blijft terugleveren. Maar goed... 200w x een paar uur x een paar cent lijkt me niet heel noemenswaardig.
Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Maar vind ik toch minder mooi ;)

Ik zit er nog over te denken om naar iets anders te zoeken (in Home Assistant) op basis waarvan ik zou kunnen aannemen dat er nog 'zon potentieel' is, waarmee ik de Marstek dan geforceerd zou kunnen laten laden.

Anderzijds is het in dit jaargetijde ook weer minder een probleem. De batterij raakt nu vaak al deels gevuld voordat de extreem goedkope periode aanbreekt. En als die periode weer voorbij is, is er nog genoeg 'dag' over.

Thanks voor het meedenken.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06 20:55
eymey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Maar vind ik toch minder mooi ;)

Ik zit er nog over te denken om naar iets anders te zoeken (in Home Assistant) op basis waarvan ik zou kunnen aannemen dat er nog 'zon potentieel' is, waarmee ik de Marstek dan geforceerd zou kunnen laten laden.

Anderzijds is het in dit jaargetijde ook weer minder een probleem. De batterij raakt nu vaak al deels gevuld voordat de extreem goedkope periode aanbreekt. En als die periode weer voorbij is, is er nog genoeg 'dag' over.

Thanks voor het meedenken.
Mijn fictieve oplossing zou denk ik zijn:

Tijdens de negatieve bruto prijzen heb ik doorgaans 3.5-4kw teruglevering. Getriggerd door de negatieve prijs zou je home assistant mss de batterij dan 3.5kw kunnen laten laden, evt verminderd met een persisterende import op je p1 meter?

Dan lever ik in mijn geval ws wel nog 300w terug oid, maar heb je iig je batterij vol en kan de AI actief blijven? Maar liever zou je van enphase AI een betere samenwerking hebben

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Currry schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:07:
Misschien toch een keertje mijn vraag nog, nu het over een installer account gaat. In de Enlighten app heb ik 2x mijn installateur staan. Als ik met de installer app aan de slag ga, dan blijven zij als installateur staan? Ik wil de service en garantie niet in de weg zitten.
Ik denk dat je tijdelijk de rechten naar je eigen installer account zet (via selectie menu PV System Maintainer), de aanpassingen doet en dan later weer terugzet naar het originele installer account.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
@BramT Ik heb een DIY account, nog voor ik een bedrijfsaccount had. Ik heb die toen moeten aanmaken omdat ik mijn PV volledig zelf heb geïnstalleerd en geen monteur of bedrijf bij betrokken is geweest. Met een DIY / DHZ account kon ik dus alles in bedrijfstellen, maar moet ik voor evt garantie zaken zelf aankloppen bij Enphase.
Dit is dus eigenlijk ook een soort van Installateurs account met vrijwel dezelfde rechten.
Ik heb later een bedrijfaccount aangemaakt zodat ik ook het systeem van mijn broer kan managen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• BramT

BramT

Rule #1

@Pazo Thanks voor de toelichting. Maar heb je met zo'n DIY account ook toegang tot de PEL/PP opties zoals een installer/maintainer dat heeft? Die is weer relevant voor @brommetje (en mijn app ;)).

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BramT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:44:
@Pazo Thanks voor de toelichting. Maar heb je met zo'n DIY account ook toegang tot de PEL/PP opties zoals een installer/maintainer dat heeft? Die is weer relevant voor @brommetje (en mijn app ;)).
Ja, want dat kan ik ook. En nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik ook een DIY account. Daar kan je (zover ik weet) gewoon alles mee, ook PEL, zie foto.
Dus wellicht moet je de app zo instellen dat DIY en Installer accounts de productie mogen beinvloeden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOYcaOgcd9yNLlS7UTDFQdY_P0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVMuzkYSvoaRqMIhCgarx82g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 27-05-2026 14:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eymey
Aeien schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Mijn fictieve oplossing zou denk ik zijn:

Tijdens de negatieve bruto prijzen heb ik doorgaans 3.5-4kw teruglevering. Getriggerd door de negatieve prijs zou je home assistant mss de batterij dan 3.5kw kunnen laten laden, evt verminderd met een persisterende import op je p1 meter?

Dan lever ik in mijn geval ws wel nog 300w terug oid, maar heb je iig je batterij vol en kan de AI actief blijven? Maar liever zou je van enphase AI een betere samenwerking hebben
Ja, het allermooiste was gewon geweest als ik zelf Enphase had kunnen aansturen om "volle bak produceren" te doen, danwel "NOM/Zero export", danwel "uit".

Voorheen was er ook een zero export netprofiel dat ik met de installer integratie in HA kon instellen, maar dat is er sinds de firmware met AI functies er is, niet meer.

• BramT

BramT

Rule #1

Microkid schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ja, want dat kan ik ook. En nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik ook een DIY account. Daar kan je (zover ik weet) gewoon alles mee, ook PEL, zie foto.
Dus wellicht moet je de app zo instellen dat DIY en Installer accounts de productie mogen beinvloeden?
[Afbeelding]
Hmmm.. interessant. Ik zal 's kijken hoe dat onder water allemaal precies werkt.

Ik neem aan dat jij dezelfde Microkid bent als op het Homey forum? Want dan is die bugreport daar ook meteen verklaard ;)

• brommetje
  • Niet online
Als ik zoek via AI dus in docu van Enphase

Feature/Capability Homeowner Restricted (view-only).
Grid & Network Settings DIY / Self-Installer Account Full access to apply or modify grid profiles and network settings.
Professional Installer Account Full access to configure grid profiles, phase settings, and export limits

Ben ik genijgt te zeggen dat export limits, lees PEL volgens mij, alleen kan met een installer account.

Kan iemand misschien bevestigen dat dit wel kan met een DIY account? @Microkid welk account heb jij?

• Microkid

Microkid

Smile

BramT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Hmmm.. interessant. Ik zal 's kijken hoe dat onder water allemaal precies werkt.

Ik neem aan dat jij dezelfde Microkid bent als op het Homey forum? Want dan is die bugreport daar ook meteen verklaard ;)
yup :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een systeem met 10 panelen met micro-omvormers. Helaas geen CT spoelen, dus de AI functie om met negatieve tarieven uit te schakelen is bij mij niet mogelijk.

Nu heb ik een installer account aangemaakt om in HA de panelen te kunnen uitschakelen, maar helaas werkt dit nog niet. Als ik in de Enlighten Manager app de 'stroomproductie uitschakel', gebeurd er ook niks en blijven de panelen alsnog stroom aan het net terugleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqdsmrXMx6viXQNjwJI5h0D110A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/heKeUPRZsmeJvKgAHIeKmH0Y.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat ik verkeerd doe en hoe ik dit kan oplossen?

• BramT

BramT

Rule #1

@Mausssie De eerste 5 minuten gebeurd er inderdaad niks, daarna zie je de inverters 1 voor 1 uit gaan. In totaal duurt het zeker een half uur voordat alles echt uit staat.

• Mausssie
BramT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:38:
@Mausssie De eerste 5 minuten gebeurd er inderdaad niks, daarna zie je de inverters 1 voor 1 uit gaan. In totaal duurt het zeker een half uur voordat alles echt uit staat.
Dank voor jouw reactie.

Ik heb ongeveer een uur gewacht, maar in de tussentijd gebeurde er niks.

• Pazo
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:42:
Ik heb een systeem met 10 panelen met micro-omvormers. Helaas geen CT spoelen, dus de AI functie om met negatieve tarieven uit te schakelen is bij mij niet mogelijk.

Nu heb ik een installer account aangemaakt om in HA de panelen te kunnen uitschakelen, maar helaas werkt dit nog niet. Als ik in de Enlighten Manager app de 'stroomproductie uitschakel', gebeurd er ook niks en blijven de panelen alsnog stroom aan het net terugleveren.
[Afbeelding]

Ik weet dat het bij een Metered met CT-spoelen werkt (binnen enkele seconden )
Ik weet dat het bij een Standaard werkt (kan wel tot een half uur duren).
Ik weet niet zeker of het ook bij een Metered zonder CT spoelen werkt. Wellicht omdat er een Metered is geïnstalleerd, verwacht het systeem CT-spoelen om te kunnen schakelen, maar die zijn er dus niet. Maar dat is een aanname / redenatie.

Ik weet even niet of er hier onlangs nog mensen voorbij zijn gekomen met een Metered zonder CT spoelen die wel de productie kunnen stoppen / starten?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Microkid

Microkid

Smile

brommetje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:54:
Als ik zoek via AI dus in docu van Enphase

Feature/Capability Homeowner Restricted (view-only).
Grid & Network Settings DIY / Self-Installer Account Full access to apply or modify grid profiles and network settings.
Professional Installer Account Full access to configure grid profiles, phase settings, and export limits

Ben ik genijgt te zeggen dat export limits, lees PEL volgens mij, alleen kan met een installer account.

Kan iemand misschien bevestigen dat dit wel kan met een DIY account? @Microkid welk account heb jij?
Ik vermoed dat ik een DIY account heb. Ik heb net wel een installer account gemaakt, maar als ik probeer mijn site toe te voegen wordt dat geweigerd omdat er al een installatie op de site is. Ik doe vast iets niet goed...

• Mausssie
Pazo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Ik weet dat het bij een Metered met CT-spoelen werkt (binnen enkele seconden )
Ik weet dat het bij een Standaard werkt (kan wel tot een half uur duren).
Ik weet niet zeker of het ook bij een Metered zonder CT spoelen werkt. Wellicht omdat er een Metered is geïnstalleerd, verwacht het systeem CT-spoelen om te kunnen schakelen, maar die zijn er dus niet. Maar dat is een aanname / redenatie.

Ik weet even niet of er hier onlangs nog mensen voorbij zijn gekomen met een Metered zonder CT spoelen die wel de productie kunnen stoppen / starten?
De CT spoelen zijn toch alleen om te meten? Die schakelen toch zelf niks?

• Pazo
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:52:
[...]

Dat klopt, maar ik kan mij zo indenken dat een Metered is ontworpen om met CT spoelen te werken en daardoor sommige functies niet of slechter werken bij het ontbreken van de spoelen. Maar nogmaals, het is een aanname van mij, ik heb er geen onderbouwing voor.

• BramT

BramT

Rule #1

@Microkid Ben vandaag bezig geweest, en voor zo ver ik kan vinden kan je met je DIY account hetzelfde als een installer account.
Anyway, je moet als eigenaar inloggen en dan onder Account -> Access control op basis van het mailadres (van het bedrijfsaccount) de maintainer toevoegen. En vervolgens niet vergeten in de pulldown daaronder de juiste maintainer te kiezen.

@Pazo Ik heb dus een Metered zonder CT spoelen (vandaar m'n inmiddels uit de hand gelopen projectje). Werkt hetzelfde als de standard. PEL werkt niet en powerproduction toggle heeft ~30 minuten nodig (bij mij). Waarom het bij @Mausssie nog niks doet na een uur ontgaat me even. (Het uitzoeken waard.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPfTIeCQRCcbJI5himb3Jf9Kltc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSpTfmmvTcjoX2jkSuJe2ejH.png?f=fotoalbum_largeAnyway, nieuwe test-versie van de Homey app is er!
(Yep met AI slop afbeeldingen... je moet wat...)

Zie changelog hier of meer details/discussie/feedback hier.

PEL instellen staat nog op de roadmap (maar zal alleen werken voor Metered gebruikers).

• SpikeHome
@BramT werkt goed .

Ondertussen andere apps voor enphase niet meer in gebruik.

Homey app Zonnepanelen en IQ insight.

Gebruik nog wel de app enpase voor de accu’s .

Zou mooi zijn als je dat ook kan toevoegen.

En dan ook het uitschakelen van de accu’s

Productie aan/uit werkt goed en snel.

• Mausssie
BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 01:52:
@Microkid Ben vandaag bezig geweest, en voor zo ver ik kan vinden kan je met je DIY account hetzelfde als een installer account.
Anyway, je moet als eigenaar inloggen en dan onder Account -> Access control op basis van het mailadres (van het bedrijfsaccount) de maintainer toevoegen. En vervolgens niet vergeten in de pulldown daaronder de juiste maintainer te kiezen.

@Pazo Ik heb dus een Metered zonder CT spoelen (vandaar m'n inmiddels uit de hand gelopen projectje). Werkt hetzelfde als de standard. PEL werkt niet en powerproduction toggle heeft ~30 minuten nodig (bij mij). Waarom het bij @Mausssie nog niks doet na een uur ontgaat me even. (Het uitzoeken waard.)

[Afbeelding]Anyway, nieuwe test-versie van de Homey app is er!
(Yep met AI slop afbeeldingen... je moet wat...)

Zie changelog hier of meer details/discussie/feedback hier.

PEL instellen staat nog op de roadmap (maar zal alleen werken voor Metered gebruikers).
Ziet er goed uit @BramT , bedankt.

Direct even getest en lijkt erop dat het misschien in Homey wel lukt.

Klopt het dat er altijd wel wat ‘rest vermogen’ blijft staan? En de omvormers ook actief blijven staan of moeten die in het overzicht ook uitgeschakeld worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue-96g8Mk4HjrZ_wrWG3cF-IV8k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FeWmzTOg3KbtLSnJzqVq9eJJ.png?f=fotoalbum_large

• BramT

BramT

Rule #1

Mausssie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Klopt het dat er altijd wel wat ‘rest vermogen’ blijft staan? En de omvormers ook actief blijven staan of moeten die in het overzicht ook uitgeschakeld worden?
Als het goed is gaat het vermogen op een gegeven moment naar 0, maar dat kan even duren. Ik/de app heeft daar verder geen invloed op.

De term "actieve panelen" is misschien was misleidend. Dit getal geeft aan met hoeveel omvormers de gateway communicatie heeft, niet hoeveel er aan of uit staan. Mocht een omvormer kapot gaan (of kabel stuk ofzo), dan kan je dat aan dat getal zien.

• BramT

BramT

Rule #1

SpikeHome schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:08:
@BramT werkt goed .

Ondertussen andere apps voor enphase niet meer in gebruik.

Homey app Zonnepanelen en IQ insight.

Gebruik nog wel de app enpase voor de accu’s .

Zou mooi zijn als je dat ook kan toevoegen.

En dan ook het uitschakelen van de accu’s

Productie aan/uit werkt goed en snel.
Werkt de app nu wel netjes samen met de andere Enphase app? (De vorige versie wilde andere enphase apps nog wel 's in de weg zitten)

Ondersteuning voor enphase batterijen heb ik al wel even naar gekeken en staat ergens op de roadmap. Daar zal wel nog even tijd overheen gaan, de focus is nu eerst even op de zonnepanelen.

• SpikeHome
BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Werkt de app nu wel netjes samen met de andere Enphase app? (De vorige versie wilde andere enphase apps nog wel 's in de weg zitten
dat zit elkaar inderdaad in de weg.

eerste instantie kon ik zonnepanelen app met enphase wel draaien naast jou app.
nu kan het niet meer als ik de inverters wil toevoegen in de enphase app maar de accu's werken wel met die app.

Mooi dat de Batterijen erbij gaan komen of laadpalen :)

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 28-05-2026 13:19 ]

• kjs021
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 18:19
Binnenkort krijg ik naast de reeds geïnstalleerde IQ omvormers ook 2 5p Flexphase batterijen. Nu wil ik de Enphase app alvast goed instellen met de juiste tarieven. Hier twijfel ik een beetje - waarschijnlijk wat dom, maar hoop hier het e.e.a. te kunnen bevestigen. Dit ook vanwege het belang dat dit goed staat.

Heb al even gezocht en zag 1 vergelijkbare post waar een probleem werd vermeld. In die post was ook enkel het inkoopkostentarief gevuld (idem voor verkooptarief). Gaat dit nu goed of zie ik toch wat over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz_uSvaKZG2Ao7KDdtCOaX2McvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bPS4iJkSgSHYoMui1nrELSaq.png?f=user_large

• Pazo
Henkpaulus schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:08:
Heb al een tijdje een Enphase systeem, 13x iq7+ werkt verder prima. Alleen de cijfers van gebruik en geproduceerd zijn erg traag met updaten.

Soms wel een paar uur voor ik nieuwe getallen te zien krijg.

hen zelf de envoy al een minuut van de spanning gehad, kreeg daarna meteen een update va de cijfers, maar dat was het ook.

De live status is overigens wel erg actueel.

Iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken? Heb trouwens ook de nieuwste software van envoy.

Relevante software en hardware die ik gebruik
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[mbr]Mooie voor het grote topic => schopje[/]
Deze was een beetje ondergesneeuwd.
Heb je de gateway verbonden met wifi of via kabel? Die kabel werkt sneller dan via wifi, is al vaker gebleken.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:57
kjs021 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:16:
Binnenkort krijg ik naast de reeds geïnstalleerde IQ omvormers ook 2 5p Flexphase batterijen. Nu wil ik de Enphase app alvast goed instellen met de juiste tarieven. Hier twijfel ik een beetje - waarschijnlijk wat dom, maar hoop hier het e.e.a. te kunnen bevestigen. Dit ook vanwege het belang dat dit goed staat.

Heb al even gezocht en zag 1 vergelijkbare post waar een probleem werd vermeld. In die post was ook enkel het inkoopkostentarief gevuld (idem voor verkooptarief). Gaat dit nu goed of zie ik toch wat over het hoofd?

[Afbeelding]
Als je dit zo instelt (en hetzelfde bij exporttarief) dan gaan iig je panelen uit als de kale prijs onder de -0,0248 euro duikt, en dan zullen de batterijen neem ik aan niks naar het net sturen (geen ervaring mee). Aan jou de vraag of je dit wil, dit is namelijk afhankelijk van hoeveel opbrengst je op saldeerjaarbasis hebt t.o.v. je verbruik...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06 23:39
Quantor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:21:
Ik heb sinds een paar dagen ook zoiets. "er is een probleem met de metingen van uw gatewaymeter". De melding staat bovenaan in de app. Maar verder geen logs of tijdstip. Maar de gegevens komen wel gewoon binnen en staat ook in pv-output. Geen idee wat nu het probleem is.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:56
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:52:
[...]

Voor export-limit heb je toch echt de CT-spoelen nodig. Dan reageert de Envoy direct, De Envoy krijgt de meetwaarden van de CT's. Aan de hand hiervan worden de microconverters bestuurd. Dynamisch. Ik neem aan met frequency-shifting.
Zie onderaan deze link: PEL met/zonder CT-spoelen in HA
En hier een Enphase verklaring: 20211101 Enphase IQ7 DOC PEL V1.01_EN

Het beste werkt het trouwens als je een (helaas) max. vermogen instelt tussen 100 en 150 W
En uiteraard: export_limit = true.

[ Voor 20% gewijzigd door GJzon op 28-05-2026 23:01 ]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:56
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:42:

[Afbeelding]
Als je, via de Enlighten Manager, de productie uitzet zou dit meestal al binnen een kwartier zichtbaar moeten zijn. Ongeacht of je een Metered (met of zonder CT's) hebt of de Standaard. Als je de productie uitzet en daarna uitlogd en weer inlogd. Wat is dan de status van die optie?

En inderdaad de CT's zelf kunnen alleen maar meten.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddie_ op 29-05-2026 09:38 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Mausssie
Delete

[ Voor 113% gewijzigd door Mausssie op 29-05-2026 13:15 ]

• aex351
  • Laatst online: 01:16

aex351

I am the one

GJzon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Ik zou verwachten dat de installateur van 't systeem dit wel geregeld zou hebben. Hij moet dit systeem instellen en testen op werking. En een handleiding er bij laten c.q. uitleggen hoe e.e.a. werkt.
Op je P1 meter kun je de Enphase toevoegen in de app.
Voor de rest geef je te weinig info om je verder te kunnen helpen. Bijv. branden er lampjes op je apparaat, welk type etc.
Bedankt. Ja, het blijkt dat de panelen nog niet geactiveerd zijn. En kennelijk lukt het de installateur niet. Monteur is lang geweest die vervolgens 2 uur lang bezig is geweest om met een hotspot de panelen te activeren. Maar dat lukte niet. Het huis is verder ook nog onbewoond en er geen actieve internetverbinding aanwezig. Terwijl bij de rest van de huizen het wel was gelukt.

Verder, ik vind het tamelijk bijzonder dat de panelen verbonden moeten zijn met het internet om ze daadwerkelijk in werking te kunnen stellen.

Ik ben ook benieuwd of ik op termijn dat installateurs account kan overnemen. Zodat ik zelf volledig beheer heb over mijn panelen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
aex351 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Bedankt. Ja, het blijkt dat de panelen nog niet geactiveerd zijn. En kennelijk lukt het de installateur niet. Monteur is lang geweest die vervolgens 2 uur lang bezig is geweest om met een hotspot de panelen te activeren. Maar dat lukte niet. Het huis is verder ook nog onbewoond en er geen actieve internetverbinding aanwezig. Terwijl bij de rest van de huizen het wel was gelukt.

Verder, ik vind het tamelijk bijzonder dat de panelen verbonden moeten zijn met het internet om ze daadwerkelijk in werking te kunnen stellen.

Ik ben ook benieuwd of ik op termijn dat installateurs account kan overnemen. Zodat ik zelf volledig beheer heb over mijn panelen.
Je panelen hoeven niet met internet verbonden te zijn om te werken, sterker nog die zullen nooit met internet verbonden kunnen worden. Zit alleen maar een + en een - draadje aan.

Wat er moet gebeuren is dat de omvormers achter de panelen (minimaal 1-malig) verbinding moeten hebben met de iq gateway en die moet op zijn beurt op dat moment verbinding hebben met het internet.

Zodra dat allemaal verbonden is kan de iq gateway het juiste profiel op halen en naar de omvomrers sturen waarna de omvormers zelfstandig de stroom die door de panelen wordt opgewekt omzetten naar 230V en richting het huis sturen. Vanaf dat moment is er geen verbinding met de iq gateway meer nodig en ook geen internet (voor de werking van de omvormers). Alleen als je mee wil kunnen kijken in de app moet je natuurlijk wel de iq gateway aan het internet laten hangen.

Edit:
Ter info, de omvormers worden zonder profiel geleverd, er moet dus eerst een profiel in geladen worden. Dit profiel verteld de omvormer of het on of offgrid moet kunnen werken en als het ongrid moet kunnen werken wordt het juiste net profiel gekozen, dus 110v of 230v etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Acidrain op 29-05-2026 14:44 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• aex351
  • Laatst online: 01:16

aex351

I am the one

Acidrain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Je panelen hoeven niet met internet verbonden te zijn om te werken, sterker nog die zullen nooit met internet verbonden kunnen worden. Zit alleen maar een + en een - draadje aan.

Wat er moet gebeuren is dat de omvormers achter de panelen (minimaal 1-malig) verbinding moeten hebben met de iq gateway en die moet op zijn beurt op dat moment verbinding hebben met het internet.

Zodra dat allemaal verbonden is kan de iq gateway het juiste profiel op halen en naar de omvomrers sturen waarna de omvormers zelfstandig de stroom die door de panelen wordt opgewekt omzetten naar 230V en richting het huis sturen. Vanaf dat moment is er geen verbinding met de iq gateway meer nodig en ook geen internet (voor de werking van de omvormers). Alleen als je mee wil kunnen kijken in de app moet je natuurlijk wel de iq gateway aan het internet laten hangen.
En even als dubbel check. Ik kan dit zelf niet doen met een consumenten account? Er moet dus echt iemand met een installateurs account komen om dit process in werking te zetten? (ik ben nu inmiddels al 4-5 maanden verder..).

< dit stukje webruimte is te huur >

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
aex351 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:44:
[...]

En even als dubbel check. Ik kan dit zelf niet doen met een consumenten account? Er moet dus echt iemand met een installateurs account komen om dit process in werking te zetten? (ik ben nu inmiddels al 4-5 maanden verder..).
Heb na jou quote mijn vorige post nog aangepast, weet niet zeker of je die nog mee gekregen had.

Iemand die met een installateurs account jou iq gateway geregistreerd heeft moet dit proces doorlopen. Als de iq gateway nog helemaal niet geregistreerd is zou je zelf een installateurs account aan kunnen maken en de gateway registreren en daarna bovenstaand proces doorlopen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5caGtxjy3gJkoA3nALOpaO5sq2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKtowz9TPfPWrDiVlQ27j93a.jpg?f=fotoalbum_large

Dit screenshot komt uit een investor presentatie van vorig jaar. Heeft iemand hier inmiddels al meer over gehoord? Timing zou perfect zijn voor eind salderings regeling, dus ik wacht hier eigenlijk op.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:57
Ook ik wil graag m'n zonnepanelen kunnen uitzetten, ik had uiteraard al even wat uitgezocht en gevonden in dit topic.

Nu heb ik contact opgenomen met Enphase en zij geven aan dat ik wel een diy installer account kan laten aanmaken, maar dat ik dan de installer ben, zelf de garantie afhandeling moet uitvoeren en zelf het dak op moet.
Dit houdt me toch wel tegen hiervoor te willen kiezen, ik heb immers niet voor niets het laten installeren door een installateur met daarbij de garantie.
Nu kwamen ze ook met de optie van Enphase Manager, wat €10 p/m of eenmalig €250 levenslang kost.
Nou vind ik zoiets uiteraard belachelijk, maar als dit bovenstaande zorgen wegneemt, maar ik kan alsnog de zonnepanelen via HA aan/uitzetten, zou ik dit nog kunnen overwegen.
Nu vraag ik me alleen af of dit allemaal wel werkt zonder Envoy een verbinding te laten maken met internet, want dat heeft deze inmiddels al 2 jaar niet meer.

Iemand van jullie een idee?

• Tiesert
Theetjuh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:06:
Ook ik wil graag m'n zonnepanelen kunnen uitzetten, ik had uiteraard al even wat uitgezocht en gevonden in dit topic.

Nu heb ik contact opgenomen met Enphase en zij geven aan dat ik wel een diy installer account kan laten aanmaken, maar dat ik dan de installer ben, zelf de garantie afhandeling moet uitvoeren en zelf het dak op moet.
Dit houdt me toch wel tegen hiervoor te willen kiezen, ik heb immers niet voor niets het laten installeren door een installateur met daarbij de garantie.
NIemand van jullie een idee?
Ik heb gisteren een DIY account aangemaakt met een ander mailadres dan mijn consumenten account en gisteravond de supportafdeling verzocht om het DIY account als maintainer toe te voegen en mijn oorspronkelijke installer te laten staan ivm garantie. Heb er site-id en serial code bij gedaan en verzonden vanuit mijn geregistreerde consumenten emailadres. Nu maar afwachten of ze het willen doen... Ik heb een Metered uitvoering van de envoy.

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22

• BramT

BramT

Rule #1

Tiesert schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Ik heb gisteren een DIY account aangemaakt met een ander mailadres dan mijn consumenten account en gisteravond de supportafdeling verzocht om het DIY account als maintainer toe te voegen en mijn oorspronkelijke installer te laten staan ivm garantie. Heb er site-id en serial code bij gedaan en verzonden vanuit mijn geregistreerde consumenten emailadres. Nu maar afwachten of ze het willen doen... Ik heb een Metered uitvoering van de envoy.
Eh... dat kan je zelf doen? Inloggen als eigenaar in Enlighten. Dan naar Menu -> Account -> My access control. Daar email van je DIY-account toevoegen.

(Misschien dat die optie niet voor iedereen beschikbaar is??)

• Theetjuh
Tiesert schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Als dat zou werken, zou dat wel mooi zijn idd.
BramT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Eh... dat kan je zelf doen? Inloggen als eigenaar in Enlighten. Dan naar Menu -> Account -> My access control. Daar email van je DIY-account toevoegen.

(Misschien dat die optie niet voor iedereen beschikbaar is??)
Ik heb die optie wel, dus als dat werkt ... zou dat inderdaad een mooie weg er omheen zijn

• Pazo

Nu kwamen ze ook met de optie van Enphase Manager, wat €10 p/m of eenmalig €250 levenslang kost.
Nou vind ik zoiets uiteraard belachelijk, maar als dit bovenstaande zorgen wegneemt, maar ik kan alsnog de zonnepanelen via HA aan/uitzetten, zou ik dit nog kunnen overwegen.
Nu vraag ik me alleen af of dit allemaal wel werkt zonder Envoy een verbinding te laten maken met internet, want dat heeft deze inmiddels al 2 jaar niet meer.

Iemand van jullie een idee?
Hier zitten bergen mensen met een installeursaccount.
dit gelezen?

• Theetjuh
Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:21:
[...]

dit gelezen?
Dank je, die had ik inderdaad niet gezien, ik had het stukje onder monitoring gevonden ;)

• BramT

BramT

Rule #1

Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:21:
[...]

dit gelezen?
Ik loop er op het homey forum ook tegenaan. Er gaat echt veel onduidelijkheid over rond... Ik heb op het forum daar ook een stuk uitleg geplaatst.

• Theetjuh
Het is helemaal gelukt, bedankt allen, was toch erg makkelijk!

• Pazo
Patox schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:05:
[Afbeelding]

Dit screenshot komt uit een investor presentatie van vorig jaar. Heeft iemand hier inmiddels al meer over gehoord? Timing zou perfect zijn voor eind salderings regeling, dus ik wacht hier eigenlijk op.
Staat een hoop interessants in. Is voor de Amerikaanse markt, maar er wordt apart ook een stukje over Nederland gesproken, o.a. samenwerking met Essent en Vattenfal.

Mbt die batterij, er staat daar ook in dat in Q3 de productie waarschijnlijk gaat beginnen. Dus wellicht nog net te vroeg.
Ook interessant is dat de IQ9 serie gaat komen. Staat bij dat ie in Q1 van 2026 daar al beschikbaar zou moeten zijn, maar kennelijk uitgelopen? Sowieso duurt het altijd wel een tijdje voordat het naar Europa / Nederland komt.

• Patox
  • Laatst online: 13:15
Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Staat een hoop interessants in. Is voor de Amerikaanse markt, maar er wordt apart ook een stukje over Nederland gesproken, o.a. samenwerking met Essent en Vattenfal.

Mbt die batterij, er staat daar ook in dat in Q3 de productie waarschijnlijk gaat beginnen. Dus wellicht nog net te vroeg.
Ook interessant is dat de IQ9 serie gaat komen. Staat bij dat ie in Q1 van 2026 daar al beschikbaar zou moeten zijn, maar kennelijk uitgelopen? Sowieso duurt het altijd wel een tijdje voordat het naar Europa / Nederland komt.
Begrijp inderdaad uit reddit threads dat die launch data vaak voor US zijn en dat het dan later naar Europa komt. Hopelijk heeft de unieke marktsituatie in Nederland nog effect om ze hier eerder te brengen.

• Skippie42
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:06
Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Die IQ9 serie is een paar weken geleden wel al aangekondigd. Zie:

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:56
De IQ9 serie zoals aangekondigd is zeker nog niet voor de Nederlandse markt. Ik heb al wel een uitnodiging gekregen voor een webinar over de IQ9 serie, eind juni ergens. Zoals ik al eerder heb gezegd zal dit in eerste instantie meer gericht zijn op commerciële installaties. Maar gezien de toename van "grotere" panelen moeten de micro's daar natuurlijk wel in meegaan en dat doet de IQ9 dus. Ik heb me er nog niet verder op ingelezen, eerst die webinar maar eens aanhoren.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 21:30

rik

[…] Iemand van jullie een idee?
Check ook eens Zonnedimmer.nl, met die gratis app kan je je panelen uitschakelen, zelfs met een non-metered gateway, zonder diy account.

• Tiesert
rik schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 06:16:
[...]

Check ook eens Zonnedimmer.nl, met die gratis app kan je je panelen uitschakelen, zelfs met een non-metered gateway, zonder diy account.
Let op de kleine lettertjes over de dongle en het minimaliseren van teruglevering:

* Op dit moment wordt dit nog niet ondersteund voor accounts met omvormers van het merk Enphase of Huawei

• fokkepieter
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-05 19:46
Patox schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:05:
[Afbeelding]

Ik heb laatst contact gehad met een enphase support medewerker en die zei dat ze op dit moment deze batterij aan het testen waren in Duitsland. Wanneer deze exact op de Nederlandse markt komt wist hij niet. Volgens de presentatie Q3 2026, dus hopelijk dit jaar😉

• Currry
Vraag aan de gebruikers van een Enphase accu en hun Charger 2. Ik wil niet laden vanuit de accu. Met profiel eigen gebruik kun je groen laden aanzetten en dan lijkt dat goed te werken. Maar nu is er geen zin en wil ik direct laden. Dan laadt hij wel uit de accu. Is dat te stoppen?

Ik heb geen installer account. En wil dat niet ivm garantie en service. Als dat via zo'n account wel kan dan kan ik hun natuurlijk de opdracht geven.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
@Currry Ik heb de combinatie accu en Charger 2 niet. Maar als ik handmatig wil laden, kies ik ook die oplaad modus eerst. Dus van groen laden naar handmatig. Dan laad hij meer stabiel is mijn ervaring. Dit is dan wel in combinatie met de smart charge app van Kia. Dus ik weet niet wie wat aan onrust veroorzaakt. Maar kan mij voorstellen dat de Charger 2 op handmatig beter laadt dan het overrulen van groen laden. Het is maar een idee

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Currry schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:20:
Vraag aan de gebruikers van een Enphase accu en hun Charger 2. Ik wil niet laden vanuit de accu. Met profiel eigen gebruik kun je groen laden aanzetten en dan lijkt dat goed te werken. Maar nu is er geen zin en wil ik direct laden. Dan laadt hij wel uit de accu. Is dat te stoppen?

Ik heb geen installer account. En wil dat niet ivm garantie en service. Als dat via zo'n account wel kan dan kan ik hun natuurlijk de opdracht geven.
Weet je deze nog : https://gathering.tweaker...message/85173336#85173336

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Currry
@sandergar De installateur heeft toen alles fysiek geïnstalleerd dat het zou moeten werken. Ik heb toen voor een nieuwe laadpaal gekozen, ook van Enphase zodat het mooi zou integreren.

Het zou een software matig iets moeten zijn. Ik kan in een en dezelfde app vanalles instellen, maar geen schuifje 'blijf van de accu af met opladen'.

• sandergar
Currry schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:40:
@sandergar De installateur heeft toen alles fysiek geïnstalleerd dat het zou moeten werken. Ik heb toen voor een nieuwe laadpaal gekozen, ook van Enphase zodat het mooi zou integreren.

Het zou een software matig iets moeten zijn. Ik kan in een en dezelfde app vanalles instellen, maar geen schuifje 'blijf van de accu af met opladen'.
Enphase = mooie hardware
maar ook
Enphase = gesloten systeem met zeer gelimiteerde opties

Technisch werkt alles zoals Enphase wil dat het werkt. Dat het niet werkt zoals jij wil, dan had je niet voor Enphase moeten kiezen (is het antwoord van de AI als ik dezelfde frustratie uit).

Aanvullend :
Nog even gezocht of Enphase dit niet zelf ook bedacht heeft en gelukkig hebben ze dit wel voorzien!

Mogelijk een kwestie van RTFM : https://enphase.com/en-au...documentation/ev-chargers
(uit de Australische versie, te lui om te kijken of dit in het Nederlands ook beschikbaar is).
I don’t want to use my home battery to charge my EV. How can I change this setting?

On the battery settings page of the Enphase App (Menu > Settings > Battery), there is a toggle to enable or disable battery support for EV charging.

If enabled, the battery supplements solar for charging.
If disabled, the charger avoids using the battery and prioritises other power sources. However, since the charger does not react instantly to changes in solar production, it may pull from the grid or battery for a short period of time.
Kent jouw app dit vinkje ook?

[ Voor 38% gewijzigd door sandergar op 31-05-2026 11:26 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Currry
Nee zo'n schuifje heb ik in de app niet. Misschien is dat dan wel zon installer setting? Maar dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Gelukkig ben ik niet de enige ;)

• sandergar
Currry schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:33:
Nee zo'n schuifje heb ik in de app niet. Misschien is dat dan wel zon installer setting? Maar dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Gelukkig ben ik niet de enige ;)
Enphase biedt per regio andere opties aan. Aan je installateur de vraag stellen waarom jij dit vinkje niet in de app ziet? Mag hij de vraag aan Enphase stellen.

• Currry
Ik lijk een oplossing te hebben. Die is misschien niet 100% optimaal, maar hij werkt wel.

Profiel op groen laden zetten. Daar zit een schuifje accu niet gebruiken. Dan laadt hij alleen op zon, maar als je onder groen laden ook een tijdschema instelt van 12-12 dan laadt hij altijd zonder de accu te gebruiken.

Al moet ik het nog beter gaan testen, want laden met als tijdsinstelling 12-12 geeft nogsteeds 'te weinig zon om te laden'.

[ Voor 16% gewijzigd door Currry op 31-05-2026 12:27 ]

• sandergar
Currry schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:04:
Ik lijk een oplossing te hebben. Die is misschien niet 100% optimaal, maar hij werkt wel.

Profiel op groen laden zetten. Daar zit een schuifje accu niet gebruiken. Dan laadt hij alleen op zon, maar als je onder groen laden ook een tijdschema instelt van 12-12 dan laadt hij altijd zonder de accu te gebruiken.

Al moet ik het nog beter gaan testen, want laden met als tijdsinstelling 12-12 geeft nogsteeds 'te weinig zon om te laden'.
Dan heb je het vinkje blijkbaar toch maar alleen in "Green" modus.

• Saninl
  • Laatst online: 11:45

Saninl

Saninl schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:23:
Hi ervaringsdeskundigen,

We zijn van plan om ons steentje bij te dragen en wat lager te kunnen gaan zitten met de kosten voor elektra. Zien jullie opvallendheden in deze offerte?

8 panelen en ivm ligging huis niet echt andere mogelijkheden dan zij aanbieden (6 west, 2 oost). Geen dak op zuid of noord.

Micro-omvormers en het enphase systeem om volgend jaar via de software aan te kunnen geven om niets terug te leveren en we willen aansluiting op 3 fasen ivm mogelijk in de toekomst elektrisch laden/batterij/warmtepomp. Dat wordt aangepast, maar is geen meerprijs volgens het bedrijf. Pluspunt wat ons betreft dat het een lokaal bedrijf betreft en nu al tweemaal zeer vriendelijk thuis is geweest voor informatie en niet opdringerig opereert.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken!
spoiler:
Kan iemand mij meer uitleg geven over de technische kant van het feit dat de opbrengst van de panelen wordt teruggebracht bij een overschot? De installateur heeft aangegeven dat er vanaf 2027 nooit terug wordt geleverd aan het stroomnet ivm de (mogelijke) kosten hiervoor. Maar hoe werkt dit? Schakelt Enphase de omvormers op de panelen uit of is het technisch mogelijk om opgewekte stroom te laten verdwijnen?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
Saninl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Kan iemand mij meer uitleg geven over de technische kant van het feit dat de opbrengst van de panelen wordt teruggebracht bij een overschot? De installateur heeft aangegeven dat er vanaf 2027 nooit terug wordt geleverd aan het stroomnet ivm de (mogelijke) kosten hiervoor. Maar hoe werkt dit? Schakelt Enphase de omvormers op de panelen uit of is het technisch mogelijk om opgewekte stroom te laten verdwijnen?
Het is bij Enphase mogelijk om de Export op 0 W te zetten. De productie van je panelen is dan bijna precies wat je op dat moment zelf gebruikt (mits je een metered gateway met CTs hebt). Er gaat dan ongeveer niets naar het net.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste