• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:22
Ik biedt ze niet aan. De standaard zou nog wel lukken ;). Ik heb niet de ervaring dat componenten door Enphase geblokkeerd worden. Wel zie ik onderstaande meldingen voorbij komen. In dit geval een tweedehands Gateway Metered die ik gebruik voor mijn gewone 5P.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHIi6CIi3eghz-c4MD2wg7aNqdU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yjKu7xv517CETiozAfYx4f6P.jpg?f=user_large

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:42
Ha duidelijk :p

En de metered 2 zie ik ook langskomen hier en daar, maar er lijkt voor de kleine man geen evident verschil te zijn behoudens prijs.

Kom het met de zoekfunctie hier niet tegen. Is het ooit in een post behandeld of dit een zinvolle investering is?

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 22:42

BramT

Rule #1

dccm schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Ik nam eigenlijk aan dat hij bedoelde: Installatieautomaat->IQ Relais->PV. Dan mag die ook tussen de Installatieautomaat en IQ Relais. Of tussen IQ Relais en PV. Dat is dezelfde stroom die er doorheen gaat. Envoy is zo'n oude achterhaalde benaming.
Wacht even... Ik was altijd in de veronderstelling dat de klemmetjes op de hoofdaders gezet moesten worden zodat het ding de netto import/export kan meten. De opbrengst van de PV zelf is al bekend immers.

Daarom dacht ik ook dat CT meters voor mij geen optie waren: ik heb de Envoy op zolder hangen (bij een 2e meterkast) en geen mogelijkheid om de klemmen helemaal beneden op de hoofdaders te krijgen.

(En zonder klemmen geen AI-modus, ook al heb je een Metered....)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:05
BramT schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Wacht even... Ik was altijd in de veronderstelling dat de klemmetjes op de hoofdaders gezet moesten worden zodat het ding de netto import/export kan meten. De opbrengst van de PV zelf is al bekend immers.

Daarom dacht ik ook dat CT meters voor mij geen optie waren: ik heb de Envoy op zolder hangen (bij een 2e meterkast) en geen mogelijkheid om de klemmen helemaal beneden op de hoofdaders te krijgen.

(En zonder klemmen geen AI-modus, ook al heb je een Metered....)
Voor de juiste werking van een Gateway Metered zijn zowel CT's nodig voor opwek als voor verbruik.

Verbruik dan idd bij de hoofdschakelaar..en de opwek voor de installatieautomaat van die PV groep.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40
@Aeien ik heb er komende week eentje beschikbaar. Ik kan je wel een foto sturen, het zijn twee kastjes iig.

• Eddie_
Huh een Metered 2 ?!?
Net even snel gegoogled en dan kom ik deze tegen. Maar die heeft dezelfde productcode als de "gewone" Metered.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:26:
Huh een Metered 2 ?!?
Net even snel gegoogled en dan kom ik deze tegen. Maar die heeft dezelfde productcode als de "gewone" Metered.
het verschil is toch alleen dat er bij de Metered 2 twee spoelen bij worden geleverd?

• Aeien
Net een online winkel gebeld en gevraagd naar de 2 (die ze zelf niet aanbieden): hij kon het verschil niet vinden.

Chat gpt doet een poging en komt op: uitgebreidere WiFi verbinding (?), din-rail, 2 spoelen inbegrepen en 600 ipv 300 micro omvormers.

Ik vermoed dat chatgtp wat bij elkaar confabuleert...

@Currry : 2 kastjes? Hoe bedoel je? :)

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43

The Zep Man

🏴‍☠️

dccm schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:53:
Voor de juiste werking van een Gateway Metered zijn zowel CT's nodig voor opwek als voor verbruik.
Klopt. Je meet dus van beide kanten (zonnepanelen en netaansluiting) hoeveel energie je meterkast "in" gaat. Het kan hierdoor zijn dat je zes CT-meetspoelen nodig hebt als je netaansluiting en zonnepanelen drie fasen zijn.

Voor een aangesloten IQ Gateway ("metered") weigerde de (brakke) installateur om CT-meetspoelen aan te sluiten. Wat niet hielp was dat er maar twee in de doos werden meegeleverd. Ik bestelde er toen maar zelf vier bij (BTW-vrij, want het was bestemd voor een nieuwe installatie) en sloot het geheel zelf aan. In de online omgeving van Enphase kon ik zelf de instellingen wijzigen om de CT-meetspoelen te activeren. Ik herinner mij niet meer of ik dat met mijn "user" of met mijn "installer" account deed, maar daarna werkte het prima. Home Assistant kreeg meteen de nieuwe gegevens binnen.

[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 08-05-2026 13:26 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Eddie_
Kanseleur schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:31:
[...]

het verschil is toch alleen dat er bij de Metered 2 twee spoelen bij worden geleverd?
Ik heb nog nooit een Metered gehad die zonder de twee CT's werd aangeleverd.

• Eddie_
@Aeien Ik zie nu in mijn linkje ook dat daar 600 staat. Bij de "oude" staat inderdaad 300 met twee sterretjes. Die verwijzen naar de tekst: " Depends on geographic location and site configuration". Wat dat ook maar mag betekenen.

• Eddie_
@BramT Die CT's voor productie zijn nodig omdat die realtime data aanleveren aan de Gateway. Micro's zelf sturen (als ik mij niet vergis) zo'n 5 tot 15 minuten hun data door.

• Aeien
Interessant hoe de metered 2 dus blijkbaar niet echt gepushed is door enphase?

En wel een heftig dak, als je aan 300 omvormers te weinig hebt? Voor bedrijven wel interessant natuurlijk, maar niet Henk en Ingrid

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40
@Aeien

Deze twee kastjes van Enphase en drie andere.

Overigens staat er Envoy S standaard achterop, dus mogelijk niet degene die je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esgrUJuB-halJ7c_2yZ1V4H_aQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaPG31XQVkK5x0XiLb4XEXjb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Currry op 08-05-2026 16:19 ]

• Eddie_
Met 600 micro's zal die Metered 2 toch inderdaad voor commerciele installaties zijn. Waarschijnlijk i.c.m. met de IQ9 serie.

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-05 16:31
knotwilg schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:22:
Uit m'n database tabel:

datum |10min index | dagopbrengst | levensduuropbrenst | opbrengst nu
2026-05-04|123|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|124|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|125|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|126|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|128|0.0|0.0|0.0 <---- wat gebeurt hier??
2026-05-04|129|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|130|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|131|18.323|17400.27|0.0

Ik haal iedere 10 minuten de JSON data lokaal uit het systeem.
Dan ineens bij index 128 = 21:20u alles is 0 vervolgens is de levensduuropbrengst lager?
De data zijn domweg de getalletjes uit de JSON / 1000.

Dit gebeurt met enige regelmaat. Alle vervolgeberekeningen raken hierdoor van slag.
Een uurtje geleden weer:

2026-05-08|79|18.364|17463.174|2.353
2026-05-08|80|18.884|17463.691|2.563
2026-05-08|81|0.0|0.0|0.0
2026-05-08|82|19.838|17401.13|3.807
2026-05-08|83|20.775|17402.067|3.696
2026-05-08|84|20.775|17402.067|3.696
2026-05-08|85|21.062|17402.353|1.12
2026-05-08|86|21.971|17403.262|3.57

Hoe kan ik een json van de productie ophalen van een bepaald moment, achteraf?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:12
Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:53:
@BramT Die CT's voor productie zijn nodig omdat die realtime data aanleveren aan de Gateway. Micro's zelf sturen (als ik mij niet vergis) zo'n 5 tot 15 minuten hun data door.
Als ik het goed heb onthouden inderdaad dan sturen ze per 15 minuten de data door per 5 minuten. Dus bv om 13:18 krijg je de data binnen van 13:05, 13:10 en13:15.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:27
mike123 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Als ik het goed heb onthouden inderdaad dan sturen ze per 15 minuten de data door per 5 minuten. Dus bv om 13:18 krijg je de data binnen van 13:05, 13:10 en13:15.
Dat klopt volgens mij ook, dat kan je goed terug zien in bijv. PVOutput, want daar staat de data per 5min in.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:12
Pazo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:54:
[...]

Dat klopt volgens mij ook, dat kan je goed terug zien in bijv. PVOutput, want daar staat de data per 5min in.
Daar stond het inderdaad altijd in 5 minuten. Maar een update vanuit de Enphase kant heeft dat vanuit hun omgezet naar 15 minuten. Ben er zelf niet achteraan geweest om dat weer naar 5 minuten te krijgen.
Had toch iets te maken met te veel data als ik het goed heb?

• Pazo
mike123 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Daar stond het inderdaad altijd in 5 minuten. Maar een update vanuit de Enphase kant heeft dat vanuit hun omgezet naar 15 minuten. Ben er zelf niet achteraan geweest om dat weer naar 5 minuten te krijgen.
Had toch iets te maken met te veel data als ik het goed heb?
Ja dat heeft te maken met de polling interval. Zie FAQ 22.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 22:37

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
Zit te kijken of ik een gateway Metered via marktplaats kan aanschaffen. Worden vrij veel nieuw aangeboden, en ik zie dat forumleden van hier ook regelmatig wat aanbieden (@Eddie_ bijv?).

Hebben jullie de ervaring dat dit prima kan (met gebruikelijke marktplaats voorzorgen)? Of dat Enphase ze blokkeert als ze voor een andere markt geproduceerd zijn? Zeker dat laatst vind ik vrij ondoorzichtig vanuit Enphase, want het is van te voren volgens mij gewoon niet te checken.

rond 4 april 2025 zijn er ook wat posts over geplaatst hier, maar kom er niet aan uit of het écht een probleem is.
Ik heb er laatst 1 aangeschaft via Marktplaats. Was "nieuw" in doos.
Na installatie werd de metered herkend in m'n installer omgeving en de garantie ging in vanaf die dag.

30 dagen EvE online trial

• Aeien
Een beetje off topic, maar toch:

Ik heb panelen liggen met een gateway standard, nu geen batterij, maar wel die ambitie ergens komend naar. Loont het dan überhaupt om te wisselen voor een metered ( voor ong 400e), als die batterij komt?

Stel dat ik een niet-enphase batterij neem met capaciteit om grootste deel van productie bij negatieve prijzen op te slaan, dan heb ik het reduceren niet echt nodig, toch? Kan met standard op de echt negatieve momenten al uitzetten. Met eigen aansturing van de batterij via home assistant, heb ik de meet spoelen ook niet nodig.

Samengevat: met batterij zal het aantal uren om opwek te reduceren beperkt zijn en zal de jaarlijkse opbrengst van de metered ook beperkt zijn?

Of gebruiken jullie hem anders? :)

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Zoals hierboven beschreven heb ik ook een metered aangeschaft in geval van negatieve prijzen en straks weinig tot geen vergoeding voor terug geleverde energie.

Ik heb de Metered inclusief spoelen aangeschaft om AI modus te gaan gebruiken. Dus automatisch terug levellen naar huidig verbruik ipv hard aan/uit zetten via HASS.

Eigenlijk wat in deze video beschreven wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Lange_Slurf op 08-05-2026 20:25 ]

• Aeien
@Lange_Slurf

Mooie video, thanks! En het lijkt in de video prachtig te werken, als je de Enphase batterij hebt en hun AI alles kan managen.

Maar, wat als ik géén enphase batterij wil? Dan:
als salderen er af is en de prijzen zitten in de "tussen zone" (bruto prijs negatief, netto prijs positief) wil je niet terugleveren en niet afnemen.

Dan kan je 1) productie reduceren, of 2) opslag afstemmen obv productie. Optie 2 is rendabeler, gezien je eindigt met een volle batterij.
Pas wanneer je batterij vol is, zul je 1) uitvoeren, en komt de metered pas van pas, toch?
Dus afhankelijk van je batterij capaciteit en max kW productie, doet voegt die metered weinig toe.

Bruto én netto negatieve prijs = uitschakelen, maar dat kan zelfs met een standard versie

Mss ben ik te zeikerig, maar weet niet of Enphase AI mij precies brengt wat ik zou willen (hoe goed leert de AI hoeveel stroom hij 's nachts mag verkopen, zodat ik sluipverbruik en de ochtend nog heb, voordat hij in de zomer weer helemaal vol mag? Weet de AI wat de zonvoorspelling is voor de volgende dag? etc.). Met HA kan ik het in principe helemaal zelf instellen, hoewel de vraag natuurlijk is of me dat daadwerkelijk lukt, als hobbyist.

Wil niet omdat ik toevallig 4j geleden zonder enige kennis voor Enphase heb gekozen, weer duizenden euro's uitgeven aan hun batterij zonder dat ik er echt voor kies

[ Voor 42% gewijzigd door Aeien op 08-05-2026 21:39 ]

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Heb best wel veel moeite gehad met het installeren van de CT spoelen.

Zat veel te klooien met aan en uit zetten van PV systeem en dan zorgen dat de spoelen "geaccepteerd" worden in de installer app.

Toch krijg ik nog een foutmelding in m'n installer-omgeving. het lijkt erop dat er negatieve waardes gelezen worden terwijl ik overtuigd ben dat ik het volgens de handleiding geïnstalleerd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfDTzdJDBzQHYxo-FuV0JiTu9VI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4oDThBe7M08FiMoCSySw3y21.jpg?f=user_large

De consumption CT's staan op "load with solar production" en ik heb een Zendure accu in mn systeem staan.

Als ik live status bekijk op de Enphase site, dan komt productie en consumptie best wel overeen met de waardes in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr8U-408uecJIF48zZBV_rh0JVw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dkupfgVmNnIhxsIZq9avJvQZ.jpg?f=user_large

Hebben jullie een tip?

• Eddie_
Ja, de tip is: in de ITK aangeven dat je een accu van derden hebt. Want die heb je. Als Enphase dat niet weet dan krijg je meetfouten.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:34:
Ja, de tip is: in de ITK aangeven dat je een accu van derden hebt. Want die heb je. Als Enphase dat niet weet dan krijg je meetfouten.
Dus toch, ik had dat ooit ergens gezien maar ik weet niet meer waar ik dat in moet stellen.

• Eddie_
Stap 1 onderaan in dat scherm.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:47:
Stap 1 onderaan in dat scherm.
Heb het ingesteld, nu wachten tot de boel weer aan het meten gaat en dan zien of de melding weg is.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:31:
@Lange_Slurf

Mooie video, thanks! En het lijkt in de video prachtig te werken, als je de Enphase batterij hebt en hun AI alles kan managen.

Maar, wat als ik géén enphase batterij wil? Dan:
als salderen er af is en de prijzen zitten in de "tussen zone" (bruto prijs negatief, netto prijs positief) wil je niet terugleveren en niet afnemen.

Dan kan je 1) productie reduceren, of 2) opslag afstemmen obv productie. Optie 2 is rendabeler, gezien je eindigt met een volle batterij.
Pas wanneer je batterij vol is, zul je 1) uitvoeren, en komt de metered pas van pas, toch?
Dus afhankelijk van je batterij capaciteit en max kW productie, doet voegt die metered weinig toe.

Bruto én netto negatieve prijs = uitschakelen, maar dat kan zelfs met een standard versie

Mss ben ik te zeikerig, maar weet niet of Enphase AI mij precies brengt wat ik zou willen (hoe goed leert de AI hoeveel stroom hij 's nachts mag verkopen, zodat ik sluipverbruik en de ochtend nog heb, voordat hij in de zomer weer helemaal vol mag? Weet de AI wat de zonvoorspelling is voor de volgende dag? etc.). Met HA kan ik het in principe helemaal zelf instellen, hoewel de vraag natuurlijk is of me dat daadwerkelijk lukt, als hobbyist.

Wil niet omdat ik toevallig 4j geleden zonder enige kennis voor Enphase heb gekozen, weer duizenden euro's uitgeven aan hun batterij zonder dat ik er echt voor kies
Ik heb ook een niet Enphase accu, en ook 4 jaar geleden is dit systeem er door de installateur opgelegd, ook zonder dat ik er weet van had.

Uiteindelijk heb ik zelf nog een systeem gelegd op het dak van de schuur, dat was allemaal geen rocket science. Maar achteraf had ik, als ik nu een vergelijk zie met andere systemen, liever voor SolarEdge gegaan, zij lijken veel klantvriendelijker en intuïtiever om te gaan met de behoeftes van hun consumenten.

• Aeien
Lange_Slurf schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Heb het ingesteld, nu wachten tot de boel weer aan het meten gaat en dan zien of de melding weg is.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

[...]

Ik heb ook een niet Enphase accu, en ook 4 jaar geleden is dit systeem er door de installateur opgelegd, ook zonder dat ik er weet van had.

Uiteindelijk heb ik zelf nog een systeem gelegd op het dak van de schuur, dat was allemaal geen rocket science. Maar achteraf had ik, als ik nu een vergelijk zie met andere systemen, liever voor SolarEdge gegaan, zij lijken veel klantvriendelijker en intuïtiever om te gaan met de behoeftes van hun consumenten.
Herkenbaar! Weet je of/hoe een 3rd party accu meegenomen kan worden in de enphase AI, zoal in de video voorspeld?

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Herkenbaar! Weet je of/hoe een 3rd party accu meegenomen kan worden in de enphase AI, zoal in de video voorspeld?
Nee, ik heb het voor nu nog niet helemaal goed draaien vwb de ct spoelen. Als ik het goed heb dan duurt het 24 uur voordat mijn error opgelost moet zijn. Dan weet ik pas of mijn Zendure een beetje geaccepteerd wordt door Enphase.

• Pazo
@Lange_Slurf

Productie en consumptie is vrijwel gelijk, dat klopt niet lijkt mij. Waarschijnlijk zit er 1 of meerdere spoelen verkeerdom?

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 08-05-2026 22:23 ]

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Pazo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:22:
@Lange_Slurf

Productie en consumptie is vrijwel gelijk, dat klopt niet lijkt mij. Waarschijnlijk zit er 1 of meerdere spoelen verkeerdom?
Sorry, dan heb ik het verkeerd gezegd/uitgelegd.

De waardes die ik heb uit de live view van Enphase zijn gelijk aan de waardes die ik zie in bijv HASS of op de meter zelf. Zo kan ik zien of de spoelen werken zoals ze zouden moeten werken (denk ik)

• Eddie_
Als de metingen van de CT's geweoon correct zijn dan zal de foutmelding na 24 uur moeten verdwijnen. Je accu zal gewoon geaccepteerd worden zonder dat je daar iets van terug ziet in de app.

En liever gaan voor Solaredge?!? Jij liever dan ik. Geen haar op mijn (kale) hoofd die daar aan denkt. Maar goed, laat ik daar geen epistel over gaan schrijven, ik heb daar mijn ervaringen al eens over gedeeld.

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:45
georgk86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:59:
Hoi allemaal!

Ik wilde hier even laten weten dat "Groen laden" erg goed werkt bij ons. Het heeft even wat tijd/werk gekost, maar uiteindelijk werkt het helemaal goed.
(https://enphase.com/nl-be/ev-chargers-2/videos/real-time-groen-opladen)

De hele dag probeert het Enphase systeem de teruglevering naar 0 te krijgen door steeds meer/minder in de auto te pompen. Natuurlijk is er met weinig power relatief veel laadverlies in %, maar beter dan veel terugleveren.

Al met al, top systeem en doet precies zoals ik wil.

Daarbij, de zonnepanelen werden automatisch uitgezet bij de negatieve prijzen. Geweldig!
Dag georgk86,

Zou je wat meer over je ervaring met groen laden kunnen vertellen?

Werkt het automatisch fase-schakelen, en hoe snel gaat dit,

Wat is het maximum vermogen waarmee wordt geladen,

Wordt het laadproces opnieuw gestart als de vorige dag de auto nog niet volgeladen is?

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Advies gevraagd over mijn specifieke situatie: ik wil graag een thuisbatterij toevoegen aan mijn systeem. Maar mijn systeem bestaat uit zowel ME215 als IQ7X omvormers.

5P flexphase lijkt logische keus, maar is volgens de Enphase website niet compatibel met mijn ME215 omvormers. Wat zijn mijn mogelijkheden/wat zouden jullie adviseren? Van installateur had ik begrepen dat het wel zou kunnen, maar dat dat de ME215 dan niet snel afgeschakeld konden worden. Maar ik begrijp niet helemaal wat dit dan voor gevolgen heeft.

Mijn systeem:
  • 12x ME215 (Sunrise 260W)
  • 2x IQ7X (Jinko 440W)
  • Envoy metered s met CT klemmen (3 fase)
  • Enphase Q-relais
2025: productie 3,5 MWh / verbruik 2,5 MWh

Mijn wensen: in elk geval een thuisbatterij om eigen avond/nachtverbruik te kunnen afdekken (5P flex lijkt logisch) en mogelijk een system controller om igv grid-uitval eigen stroom te kunnen gebruiken. Mogelijk in de toekomst (over 1 tot 3 jaar?) een laadpaal met mogelijkheid voor bidirectioneel laden (waarschijnlijk dan ook Enphase).

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:12
ThAZiP schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:25:
Wellicht kan iemand mij hier helpen met het volgende...

Dit komt weer omdat ik voornemens ben mijn bestaande PV uit te breiden met 9 extra panelen die ik zelf ga plaatsen de komende weken.
Goed idee. Met de installer app kun je wat beter volgen wat er allemaal gebeurt tijdens bedrijf. Niet dat het heel veel zin heeft als je geen foutmeldingen hebt. Alleen je leert wel wat over het gedrag van (je/jou) pv-installatie.
Dit zegt me dus dat het oscilleren niet komt door iets wat om de haverklap staat te verbruiken, maar het echt uit de productie komt.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het kwalijk?
[Afbeelding][Afbeelding]
Het is normaal regelgedrag van je installatie. Zeker als je geen foutmeldingen hebt. Een pv-installatie past zich continue aan aan de licht omstandigheden van zon en het samenspel met wolken en zelfs omgevingstemperatuur of paneeltemperatuur. Nee het kan geen kwaad. Het is bedoeld om op deze wijze te werken.

Een micro converter zich stelt zo goed mogelijk in om zoveel mogelijk energie terug te leveren dat van het paneel afkomt. Dat heet MPPT, maximum powerpoint tracking. Dat is een balans regeling of situatie, het licht dat op een paneel valt varieert continu. De converter achter het paneel dient continu ervoor te zorgen dat er zoveel stroom (niet te veel niet te weinig) loopt of beter af genomen wordt van het paneel, dat de regeling in het dan geldende maximum powerpoint blijft.

Er is veel uitleg te vinden links en rechts over het geen dat MPPT tracking heet. Echt super zijn ze over het algemeen niet . Het is meestal een software matige regeling of algoritme in de omvormer van het paneel of de panelen (bij een string). Het kan ook met analoge elektronica of hardware matig met een FPGA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlAhXYc3TgX2I7lZEgIwKHptUCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po81aqjMlwYexnnW2DUqu1ai.jpg?f=fotoalbum_large

het het zwarte puntje in het gele cirkeltje is het maximum powerpoint in de situatie, net voordat het vermogen [W] in elkaar zakt. De converter kan eigenlijk alleen bepalen hoeveel stroom er van het paneel afgenomen wordt. Dat hoort niet te veel en niet te weinig te zijn om het afgenomen vermogen maximaal te houden. Het PV paneel bepaald de daarbij horende in/uitgangsspanning. Dat heet dan maximum power point tracking.Afbeeldingslocatie: https://www.inverter.com/images/uploaded/maximum-power-point-tracking.jpghttps://www.inverter.com/what-is-mppt-feature-in-solar-inverters

Je krijgt onderstaand plaatje als je dat voor 1 enkele pv-cel bepaalt bij verschillende licht intensiteiten.Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Solar-Cell-IV-curve-with-MPP.pngWikipedia: Maximum power point tracking
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste