• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01

DjVe

Hatsaflats!

Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:11
DjVe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:45:
Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?
Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

drboneym schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!
Thanks! Dan ga ik daarmee aan de slag :)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-03 16:37
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:48:
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?
Dat klopt, maar ik was even op zoek naar de "beste" oplossing.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 15:07
Elmardus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.

De Envoy STD heeft de volgende IO:
[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd :)
Even een update:
Een relaisunit aangesloten op mijn Enphase Envoy metered, hier werkt de vermogensbeperking prima. De unit is met mqtt aangesloten met Home Assistant, en kan nu eenvoudig de vermogensbeperking aanzetten. Via de Enphase Installer app (Home Assistant) is wel de productie geheel uit te zetten, maar niet de vermogensbeperking (0 op meter). Voor mij dus een mooie toevoeging voor de zomermaanden.
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-02 09:44
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:44:
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 15:07
knotwilg schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?
Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:20
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7
Zie onderste bericht (2 dagen geleden):
https://support.enphase.c...way-option-is-not-working

• knotwilg
Dank je. Dus, zoals gebruikelijk, geen technisch probleem/reden maar de gebruikelijke onwil.

• Eddie_
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-02 19:10
Eddie_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:40:
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?
Al heb je nog zo'n mooie stekker, het werkt niet als de autofabrikant bidirectioneel gebruik niet toestaat.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-03 16:29
Dit is de DC EV charger. Nog niet in Nederland leverbaar en zoals t filmpje laat zien vooral gericht op auto’s van de VAG groep. Deze laders zijn aanzienlijk duurder dan de AC EV Charger 2.
Het is in Nederland nog steeds touwtrekken tussen alle betrokken partijen. Op dit moment zijn de AC laders nog niet gecertificeerd. Dus daar ligt de eerste stap. Elaad in Arnhem is er druk mee bezig.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-03 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tMMz_cKKTI3kEQemPTxZl7dQYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QMi69rNYqN9llkQCDbXn7Xqd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk0EFyOc0rUKwHChqOib90XFmEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8fvw6tFzJCPNkuYJJ7f7l9h.png?f=fotoalbum_large

Nou ben ik me toch een partij blij dat ik in de beta zit...
Echt heel onnodig om dit in te bakken lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door HikariMisako op 25-02-2026 08:55 ]

• Thijzzz2
  • Laatst online: 28-02 11:27
Tsja. ik heb er mogelijk onvoldoende verstand van, maar die batterij heeft een garantie van 6000cycles. dat is als je m op standje simpel zet een jaar of 20. +/-3000,- voor betaald, Maar zet je m op standje intelligent, gaat dat ding dan 20 keer per dag super effiecient een euro per dag lopen verdienen, zodat de rook er na een jaar uitkomt van al het heen en weer werken?
Ik zonnepaneel dat ding voor 12.00 vol op een zomerse dag, en tegen 05.00 is ie leeg, uurtje+ wachten en round-we-go. geen cloudbased intelligentie nodig.
Kan iemand uitleggen waarvoor ik die intelligentie nodig heb, als ik geen interesse heb in extreme efficientie op een klein interessegebied, maar gewoon die batterij heel wil houden en mijn externe stroomverbruik wil verminderen?

• knotwilg
[b]Thijzzz2 in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Kan iemand uitleggen waarvoor ik die intelligentie nodig heb, [...]
Ik niet. Op zich is de dagcyclus voldoende om op te sturen. Door het jaar heen veranderd de bandbreedte van de duur van wel/niet laden, daarvoor heb je de uurtarieven (of kwartiers) een dag van te voren. Daaruit haal je de gunstige laadmomenten. Je terugleverkosten bepalen of je het uit je panelen trekt of van het net. En in de winter ....

Maar ja, mensen doen nu eenmaal graag aan micromanagement en verliezen daarbij het geheel uit het oog.

Het zou me ook niet verbazen als binnen de twee jaar de netwerkbeheerders weer gaan klagen dat al die zonnepanelen zo onregelmatig aan en uit knipperen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:10
HikariMisako schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou ben ik me toch een partij blij dat ik in de beta zit...
Echt heel onnodig om dit in te bakken lijkt mij.
En kan je dat ook weigeren?
Ik zou die AI meuk ook niet willen. Regelen het zelf wel via HA :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• yoda-ict
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:46
Ik heb 3 panelen bij laten plaatsen. Nu is de verdeleing over de fasen niet gelijk; dat wil ik herstellen. Ik heb 1 paneel die met 1-fase kabel verbonden was met 3-fase kabel, op een andere fase geplaatst. Ik zie deze wijziging alleen niet terug in enlighten. Wordt dat wel automatisch bijgewerkt op den duur of moet ik zelf iets doen?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16
yoda-ict schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:58:
Ik heb 3 panelen bij laten plaatsen. Nu is de verdeleing over de fasen niet gelijk; dat wil ik herstellen. Ik heb 1 paneel die met 1-fase kabel verbonden was met 3-fase kabel, op een andere fase geplaatst. Ik zie deze wijziging alleen niet terug in enlighten. Wordt dat wel automatisch bijgewerkt op den duur of moet ik zelf iets doen?
Misschien moet je even opnieuw laten zoeken naar de micro omvormers.
Ik zag hier op het forum dat je het 2e knopje moest indrukken.
Maar dat kan je even beter zelf opzoeken.
De micro's moeten wel aan staan geloof ik.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
yoda-ict schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:58:
Waar zie jij dat de verdeling over de 3 fasen niet gelijk is?
Ik denk dat ik een zelfde soort 'probleem' heb:

Toen mijn Enphase systeem ooit geïnstalleerd werd (19 panelen, Envoy-S-Metered, 3P IQ relay (alle 3 de fasen staan op relay aan), overal originele 3 fasen Enphase kabels, etc) was mijn meterkast nog 1 fase. Die is toen door installateur alvast 3 fasen gemaakt met een tijdelijke brug op de hoofdschakelaar. Toen is alles qua Enphase geactiveerd. Paar dagen later kwam Stedin de hoofdaanluiting veranderen naar 3x25A.

Tijdens de initiatie zag het systeem denk ik dus geen 3 fasen.
Dat zie ik nu nog steeds terug in de Enphase manager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McAaH7bH2yfHjWRTfvKZ0vA6hiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1j6sQaQPGQV4dUqIeVjF5LiL.png?f=user_large

Ik zie daar bijna alles genoemd op L1 en een enkele micro op L2, maar nulll stuks op L3.

Maar als ik in de praktijk live kijk naar opwek (via Enphase app of bijv via mijn Homewizard P1 die 3-fase distributie kan weergeven), zie ik dat er weldegelijk altijd volledig evenredig over alle 3 de fasen wordt opgewekt:
(bijv. hier live opwek van 0,6kW, wat 0,2kW per fase weergeeft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtyGV74EQyUYXQ0IeXDKEH4hidI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fSl60AYWsjsZqcQoZjfz1lgq.png?f=user_large

In de praktijk lijkt dus alles goed te gaan over 3 fasen. Alleen het staat niet juist genoemd bij de micro's.
Klopt mijn theorie?
En zo ja, zou ik het kunnen veranderen (denk weinig praktijk nut, maar ik wil het correct weer laten geven)...

• Thijzzz2
ik kan me voorstellen dat 3x 1/3e van al je opgewekte stroom door je huis sjouwt, en je huis daar ook 3 keer een derde van opsnoept en de rest gaat naar buiten.
En dat je dus zowel kunt leveren op fase 1, als kunt betrekken uit fase 2.
En dat een P5Flex batterij net daarvoor die overcapaciteit op fase 1 inneemt en op fase 2 weer uitgeeft... waardoor een onbalans in je zonnepanelen dan weer geen barst uitmaakt. Staat alleen slordig als je er heel goed naar kijkt.

als je het superoptimaal wilt instellen meet je al je stroombehoefte per fase, en koppel je de juiste verhouding panelen aan die fase. Scheelt je zomaar een paar euro per jaar, maar als je al die knutseltijd en overwegingen inzet om krantjes te gooien ben je er ook. ;-)
Denk ik. ik hoor graag dat dat niet klopt, omdat ik er niet alle verstand van heb.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53

Onbekend

...

Elke Enphase micro-omvormer is aangesloten op maar één fase en de nul.
De 3-fase Q-kabel zorgt ervoor dat elke volgende omvormer op de volgende fase zit aangesloten. D.m.v. deze Q-kabel worden de zonnepanelen dus evenredig verdeeld over de 3 fasen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Thijzzz2
ow en mocht Enphase meelezen (ik weet het zeker denk ik) Balcony set voor Nederland, en een 5P kunnen schakelen achter een 5P Flex, als buffer, en om mensen over te halen zo'n 5P Flex bij te kopen.
...en een ATS die voor veel minder geld, en in een veel kleinere kast een Handmatige Transfer Switch is.
Stroom buiten weg? alles uit? ...naar de meterkast, grote knop omzetten, stroom uit je panelen en batterij. low power? poof, alles weer op zwart tot de batterij vol genoeg is.
Stroom buiten weer actief? Poof, alles uit, even wachten, stroom van buiten weer actief, geen gedoe met faseverschillen, panelen en batterij er achter weer activeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Thijzzz2 op 28-02-2026 11:27 ]

• Allewijn
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:22:
Elke Enphase micro-omvormer is aangesloten op maar één fase en de nul.
De 3-fase Q-kabel zorgt ervoor dat elke volgende omvormer op de volgende fase zit aangesloten. D.m.v. deze Q-kabel worden de zonnepanelen dus evenredig verdeeld over de 3 fasen.
Reageerde je op mijn bovenstaande vraag/bericht?
Want ik snap dat door de Q-kabels alles evenredig verdeeld zit. Dat zie ik in de praktijk ook over de live distributieverdeling. Alleen ik zie het dus niet correct weergegeven in de Enphase Manager omgeving (zie vorige post), en dat zou ik graag administratief ook correct weer willen laten geven. Sowieso gek dat dat zichzelf nooit update....

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:41
Pas Enphase moeten bellen omdat het systeem niet meer opstartte. Na een reset werkt het gelukkig alweer weken prima. Echter, sinds die reset is de tijdsresolutie van de data in Home Assistant grof minder geworden, het huidige vermogen wordt niet meer vaak bijgewerkt. Ik heb een non metered versie. Is er een manier om de tijdsresolutie weer veel nauwkeuriger te krijgen?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-02 19:10
zunrob schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:14:
Pas Enphase moeten bellen omdat het systeem niet meer opstartte. Na een reset werkt het gelukkig alweer weken prima. Echter, sinds die reset is de tijdsresolutie van de data in Home Assistant grof minder geworden, het huidige vermogen wordt niet meer vaak bijgewerkt. Ik heb een non metered versie. Is er een manier om de tijdsresolutie weer veel nauwkeuriger te krijgen?
Misschien biedt Q10 van de FAQs in de openingspost een oplossing?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-03 15:57
Coffeeroam schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:01:
[...]
Misschien biedt Q10 van de FAQs in de openingspost een oplossing?
Q10?, ik denk dat je Q22 bedoeld voor @zunrob

• yoda-ict
mike123 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Misschien moet je even opnieuw laten zoeken naar de micro omvormers.
Ik zag hier op het forum dat je het 2e knopje moest indrukken.
Maar dat kan je even beter zelf opzoeken.
De micro's moeten wel aan staan geloof ik.
Nee helaas wordt niet bijgewerkt. Ik heb een ticket geopend bij support, effe kijken waar ze mee komen..

• yoda-ict
Allewijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:27:
[...]

In de praktijk lijkt dus alles goed te gaan over 3 fasen. Alleen het staat niet juist genoemd bij de micro's.
Klopt mijn theorie?
En zo ja, zou ik het kunnen veranderen (denk weinig praktijk nut, maar ik wil het correct weer laten geven)...
Exact, dat is ook mijn punt; ik wil dat de daadwerkelijke verdeling getoond wordt in de portal. Bij toevoegen van de panelen wordt de fase bepaald dus zou ik verwachten dat dit automatisch gecorrigeerd wordt maar dat is niet het geval.

• Eddie_
Ik bekijk die fase verdeling totaal niet, vind ik ook helemaal niet belangrijk. Wat is daarvan de toegevoegde waarde eigenlijk waardoor je wel wil dat dit goed staat?
Maar aan de andere kant snap ik het weer wel dat je het goed wil hebben staan omdat het er nu eenmaal is.

• Allewijn
  • Niet online
@yoda-ict Hou ons op de hoogte mbt wat uit het ticket komt. Ik wil het ook graag goed zichtbaar krijgen.
@Eddie_ Idd het laatste, ik wil gewoon dat het goed staat. Misschien beetje autistisch, maar het 'hoort' gewoon goed vermeld te staan, ook al werkt het in de praktijk nu gewoon al correct...
Zeker als ik straks mogelijk nog een Enphase laadpaal er bij koop (ivm ERE certificaten heb ik een nieuwe met MID meter nodig); Dan wil ik ook dat loadbalancing etc 100 procent goed gaat. Weet niet of het verkeerd weergeven van de fasen bij de micro's dan invloed heeft...
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste