• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
WillemP22 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Die klant heeft inderdaad de system controller 3. En zover ik begrepen heb werken de 5P-single phase niet "nog niet" samen met de 5P-flex. Details heb ik verder niet. Ben zelf niet in contact met de klant.
Als ik het dus goed begrijp, dan:
- met een mix van 1-fase 5P en flex-5P op de System Controller werkt alleen fase 1 in backup.
- wil je 3-fase back up, dan moet je geen enkele 1-fase 5P aan de System Controller hangen.
- heb je 3-fase back up en wil je toch nog iets nuttigs doen met je 1-fase 5P's, dan geef je ze een eigen gateway.

Klopt het zo?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:06
@cptingreenfield
Deze snap ik alleen niet helemaal. Mét een accu heb je alleen stroom op fase 1 (dus ook geen stroom op fase 2 en 3 als de zon schijnt). Maar zonder accu heb je dan op alle fases stroom als de zon schijnt?

Wat gebeurt er eigenlijk als je zonder System controller een accu van derden aansluit op 1 fase? Gaan de micro omvormers op die fase dan ook leveren? Lijkt mij niet overigens, aangezien het een 3 fase Qrelais is.
Met een Enphase 5P enkel fase accu heb je alleen backup op de eerste fase. Heb je een 5P flex fase dan heb je backup op alle drie de fasen (uiteraard met een system controller).

Als je, zonder system controller, een accu van derden aansluit dan gaat standaard alles uit als het grid wegvalt. Tenzij je een accu hebt met een backup uitgang, waar je dan weer een PV installatie op aansluit. Maar dan moet je gaan hobbiën
Ik heb inderdaad IQ8 omvormers.
Als ik het dus goed begrijp heb je mét een System controller, zonder Enphase accu en met IQ8 serie omvormers dus wel stroom op het moment dat de zon schijnt?
Ja, maar dat is wel geheel afhankelijk hoeveel panelen je hebt en hoe die verdeeld zijn over de fasen. Ik zou niet kiezen voor zo'n setup omdat dat natuurlijk zeer onbetrouwbaar is.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Eddie_
@Coffeeroam Ja zoiets. Maar hoe of wat zal nog in de praktijk moeten blijken. Of de enkel fase 5P's direct in de backup mee kunnen draaien (parallel aan de flex fase 5P's) met een eigen Gateway (moet die metered zijn?) of dat die in de backup modus moeten draaien. Interessante case

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:43:
@Coffeeroam Ja zoiets. Maar hoe of wat zal nog in de praktijk moeten blijken. Of de enkel fase 5P's direct in de backup mee kunnen draaien (parallel aan de flex fase 5P's) met een eigen Gateway (moet die metered zijn?) of dat die in de backup modus moeten draaien. Interessante case
Nou ja, dus je laat je éénfasige 5P's opzettelijk niet meedraaien in backup, omdat het anders tot 1-fase backup beperkt blijft.
Ik heb nog een standard gateway liggen. Daar dan de enkelfasige 5P's op zetten. Ik neem aan dat ze niet meedraaien in de backup. Maar je kunt er dan wel nog mee handelen bijvoorbeeld.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:12
appsec schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Schappelijk prijsje en die kan ik inderdaad wel ergens kwijt. Ik kan alleen niks vinden over of dit ding ook stroom in de andere richting kan meten. Op de Shelly website staat PV ook niet tussen de supported load types.
@appsec Volgens mij moet je hem dan andersom aansluiten. Dus je zonnepanelen zijn het net en je huis is de belasting. Enphase gebruikt wel wat stroom als ze niet produceren maar dat is maar een paar watt. Bij mij met 13*IQ8 en 8*IQ7 nog geen 6 watt, dat lijkt me geen probleem.
Je zou voor de zekerheid een mailtje naar robbshop of Shelly kunnen sturen.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik heb een Enphase systeem met 20 panelen en een envoy-s standard. Nu wil ik mijn panelen regelend werken. Dit kan alleen met een envoy metered lees ik. Gaat dit in de toekomst ook met de normale lukken?? Of moet ik altijd de gateway vervangen door een Metered.

Zie dat je in de app je verbruik op ai-optimalisatie kan zetten.. mits je de juiste gateway heb.
Alleen heb er totaal geen verstand van of je dat zelf kan/mag vervangen

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• WillemP22
  • Laatst online: 14:07
Nickrsd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:41:
Ik heb een Enphase systeem met 20 panelen en een envoy-s standard. Nu wil ik mijn panelen regelend werken. Dit kan alleen met een envoy metered lees ik. Gaat dit in de toekomst ook met de normale lukken?? Of moet ik altijd de gateway vervangen door een Metered.

Zie dat je in de app je verbruik op ai-optimalisatie kan zetten.. mits je de juiste gateway heb.
Alleen heb er totaal geen verstand van of je dat zelf kan/mag vervangen
Je hebt daar inderdaad de Gateway metered voor nodig. De standaard versie is hardwarematig daar niet geschikt voor…ook niet in de toekomst.
Uiteraard kan/ mag je die zelf vervangen. Maar als je niet weet hoe en geen installateursaccount hebt, zou ik het een installateur laten doen.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Als ik het dus goed begrijp, dan:
- met een mix van 1-fase 5P en flex-5P op de System Controller werkt alleen fase 1 in backup.
- wil je 3-fase back up, dan moet je geen enkele 1-fase 5P aan de System Controller hangen.
- heb je 3-fase back up en wil je toch nog iets nuttigs doen met je 1-fase 5P's, dan geef je ze een eigen gateway.

Klopt het zo?
Je eerste statement: dat weet ik niet.
Je 2e en 3e statement: ja dat klopt.

• Coffeeroam
  • Nu online
WillemP22 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 04:17:
[...]

Je eerste statement: dat weet ik niet.
Je 2e en 3e statement: ja dat klopt.
Het eerste statement heeft een Enphase engineer tegen mij gezegd (maar de oplossing, statement 2 en 3, heeft hij niet gegeven).

[ Voor 10% gewijzigd door Coffeeroam op 27-03-2026 08:40 ]

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-04 10:19
Coffeeroam schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Het eerste statement heeft een Enphase engineer tegen mij gezegd (maar de oplossing, statement 2 en 3, heeft hij niet gegeven).
Vorig jaar kon ik ze nog niet mixen, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM0cptOVef-A7Okill2Zh_f4B8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Agg8onIXuY5wmdzYRyceZ4n7.jpg?f=fotoalbum_large

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• Eddie_
@Everest Hoe heb jij het nu draaien en heb je ook een System Controller?

• Coffeeroam
  • Nu online
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Vorig jaar kon ik ze nog niet mixen, zie:

[Afbeelding]
Kun je ze nu wel mixen? (maar dat dan alles éénfasig wordt).

• Everest
Eddie_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:06:
@Everest Hoe heb jij het nu draaien en heb je ook een System Controller?
Ik heb nu 4 enkelfasige 5P's aan de System Controller 3 hangen. 2 stuks op fase 1(backup) en de anderen op fase 2 en 3.
Tijdens een roadshow van Enphase in Heerenveen had ik het mixen van de Flexphase met 3x 1 fase 5P om een echte 3 fase backup te krijgen, aan Marcus voorgelegd en die gaf als antwoord " kun je proberen". Dus het was ook een gokje.
Voor mij is het geen groot probleem, ik heb de kritieke groepen van mn bedrijf op fase 1 gezet.
Coffeeroam schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Kun je ze nu wel mixen? (maar dat dan alles éénfasig wordt).
Durf ik niet te zeggen, het lukte destijds ook niet met het 1 fase brugje er op en de Helpdeskmedewerker was ook heel stellig dat het niet zou kunnen.

• WillemP22
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb nu 4 enkelfasige 5P's aan de System Controller 3 hangen. 2 stuks op fase 1(backup) en de anderen op fase 2 en 3.
Tijdens een roadshow van Enphase in Heerenveen had ik het mixen van de Flexphase met 3x 1 fase 5P om een echte 3 fase backup te krijgen, aan Marcus voorgelegd en die gaf als antwoord " kun je proberen". Dus het was ook een gokje.
Voor mij is het geen groot probleem, ik heb de kritieke groepen van mn bedrijf op fase 1 gezet.

[...]

Durf ik niet te zeggen, het lukte destijds ook niet met het 1 fase brugje er op en de Helpdeskmedewerker was ook heel stellig dat het niet zou kunnen.
Wel bijzonder dat Marcus dat gezegd zou hebben. Volgens mij weet hij als geen ander dat dat momenteel niet werkt. Probleem zit hem in het feit dat 5P-single fase niet zelfstandig de faseverschuiving van 120 graden kan verzorgen. Wat de 5P-flex wel kan.

• Everest
WillemP22 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Wel bijzonder dat Marcus dat gezegd zou hebben. Volgens mij weet hij als geen ander dat dat momenteel niet werkt. Probleem zit hem in het feit dat 5P-single fase niet zelfstandig de faseverschuiving van 120 graden kan verzorgen. Wat de 5P-flex wel kan.
Ik had al 3 stuks 5p's hangen, op elke fase 1, en wilde weten of het mogelijk was om een flex, in 3 fase configuratie, erbij te plaatsen om die juiste faseverschuiving te krijgen. Je kan tenslotte ook meerdere 1 fase 5p's op 1 fase aansluiten en waarbij ze allemaal dezelfde sinus volgen. Toch?
Met zijn antwoord ging ik er al van uit dat het toen nog onbekend was. Mijn gokje om het uit te proberen.

Test niet gelukt, ondertussen iemand anders blij gemaakt met de flex en zelf een 5P erbij genomen.

Ik had bij het uitkomen van de 5P niet verwacht dat er nog een flexphase zou volgen, maar neem ook helemaal niemand iets kwalijk. Dat is het risico van pionieren.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-04 22:57
Ik heb een aantal keer gelezen dat men meetspoelen verlengt met een UTP kabel. Mijn panelen komen op mijn dak te liggen waar een onderverdeler zit, mijn meterkast zit beneden. Om zuiver te meten zou ik 3 van de spoelen moeten verlengen. Kan dit met bv 15 meter UTP kabel? Deze ligt namelijk extra naar mijn zolder met wat omwegen.

• WillemP22
Bouwertje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:23:
Ik heb een aantal keer gelezen dat men meetspoelen verlengt met een UTP kabel. Mijn panelen komen op mijn dak te liggen waar een onderverdeler zit, mijn meterkast zit beneden. Om zuiver te meten zou ik 3 van de spoelen moeten verlengen. Kan dit met bv 15 meter UTP kabel? Deze ligt namelijk extra naar mijn zolder met wat omwegen.
Volgens de specificaties van Enphase over het verlengen van de ct’s staat meen ik een minimale dikte voorgeschreven van 2x0,75 mm2. UTP is wat dunner. Het lijkt me dat het inderdaad wel moet kunnen, zeker voor de relatief korte afstand die je noemt. Hooguit dat de meetfout iets groter is dan wanneer de draad wat dikker (minder weerstand) zou zijn.
Oftewel: gewoon gebruiken.

• Coffeeroam
  • Nu online
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Dat is toch vreemd; met het brugje erop is een flexphase 5P toch gewoon een 1-fase 5P. En dan kun je hem toch niet aansluiten, terwijl je dan in principe niet mixt?

De vraag bij mij is eigenlijk nog: lukt het niet om flexphase 5P's toe te voegen alleen maar omdat de app het voorkomt, terwijl het technisch gewoon wel zou kunnen?

• Eddie_
Coffeeroam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is toch vreemd; met het brugje erop is een flexphase 5P toch gewoon een 1-fase 5P. En dan kun je hem toch niet aansluiten, terwijl je dan in principe niet mixt?
D'r is meer verschil tussen de "gewone" 5P en de 5P flex dan alleen het bruggetje/AC aansluiting.

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:57:
[...]

D'r is meer verschil tussen de "gewone" 5P en de 5P flex dan alleen het bruggetje/AC aansluiting.
Enphase zegt: "This is the new FlexPhase version of the IQ Battery 5P, which can
be configured as a single-phase or as a three-phase battery depending on site requirements."
Uiteraard is de hele hardware anders, maar hij kán worden geïnstalleerd als een single-phase 5P.
Dan zou de app ook niet moeten klagen dat je een flexphase probeert te combineren met een single phase.

• Eddie_
Dat je hem in kan stellen als enkel fase betekent niet dat hij technisch hetzelfde werkt als de enkel fase 5P. Ik ben het mee eens dat Enphase dit beter op elkaar had moeten afstemmen.

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:54:
Dat je hem in kan stellen als enkel fase betekent niet dat hij technisch hetzelfde werkt als de enkel fase 5P. Ik ben het mee eens dat Enphase dit beter op elkaar had moeten afstemmen.
Ik zeg ook niet dat deze technisch hetzelfde werkt. Ik zeg alleen dat Enphase stelt dat de flexphase als een single-phase 5P geconfigeerd kan worden. Dat blijkt dus niet waar te zijn.

• Eddie_
Dat is zeker wel waar. Je kan de 5P flex fase prima instellen als enkel fase en ook zo gebruiken. Maar het mengen van de gewone 5P en de 5P flex fase werkt nog niet (helemaal) goed samen.

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:18:
Dat is zeker wel waar. Je kan de 5P flex fase prima instellen als enkel fase en ook zo gebruiken. Maar het mengen van de gewone 5P en de 5P flex fase werkt nog niet (helemaal) goed samen.
Mijn punt is dat als je de flex instelt als enkelfase, dat je dan dus niet aan het mengen bent omdat hij dan geconfigureerd is als enkelfase, net als enkelfase 5P's.
Als je die dan nog steeds niet op het zelfde systeem mag plaatsen, dan blijkt dat hij dus niet te configureren is als enkelfase, in tegenspraak met wat Enphase heeft gezegd.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Lijkt mij dat ze bedoelen dat je de flex op een enkelfase omgeving kan gebruiken.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-04 22:30
Coffeeroam schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Mijn punt is dat als je de flex instelt als enkelfase, dat je dan dus niet aan het mengen bent omdat hij dan geconfigureerd is als enkelfase, net als enkelfase 5P's.
Als je die dan nog steeds niet op het zelfde systeem mag plaatsen, dan blijkt dat hij dus niet te configureren is als enkelfase, in tegenspraak met wat Enphase heeft gezegd.
Je hebt gelijk. Toch denk ik niet dat ze er daar wakker van liggen.

Ik kijk vooral uit naar de proeven waar hier naar gerefereerd werd met combi 5P éénfase en driefase achter één gateway, wat dat betreft staat de discussie van beloftes/intercompatibiliteit van nu ietwat op een dwaalspoor.

• Coffeeroam
  • Nu online
drboneym schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Je hebt gelijk. Toch denk ik niet dat ze er daar wakker van liggen.

Ik kijk vooral uit naar de proeven waar hier naar gerefereerd werd met combi 5P éénfase en driefase achter één gateway, wat dat betreft staat de discussie van beloftes/intercompatibiliteit van nu ietwat op een dwaalspoor.
Ja uiteraard is de mogelijkheid van het mengen een beter einddoel. Maar het zou handig zijn als je tot aan het moment dat dat doel bereikt is je de flexfase voorlopig éénfasig kunt gebruiken samen met je 1-fase 5Ps als je die je al hebt.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:05
supercrazy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:52:
Ik kon het zo niet vinden of iemand anders ook problemen ermee heeft, maar ik kan sinds een week bij series niet meer de opbrengst per paneel zien. Alle andere data komt wel gewoon goed binnen in de app. Herkennen mensen dit probleem?
Iemand die dit probleem herkent?

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:30
supercrazy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ik zie per paneel de opbrengst van vandaag..

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:03
[...]

Nee, zie gewoon per paneel data.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 09:32
[...]

Idem, zie per paneel

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Eddie_
Ik heb ook geen problemen en zie gewoon de opbrengst per paneel. Zowel via de app als via de installateurs dashboard. Ik heb ook geen problemen gezien bij andere installaties (heb er enkelen willekeurig bekeken).

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:05
Top dank jullie wel. Ik heb Enphase een bericht gestuurd om het na te kijken :).

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Als ik in dit topic zoek op REM-automaat, vind ik maar een handjevol berichten, terwijl zo'n ding (als ik het goed begrijp) best vaak een logische 'oplossing' kan zijn. Zeker nu de combinatie van PV en thuisbatterij steeds vaker voorkomt.

Bij mij is de Enphase installatie (10xIQ8MC), door de installateur, zonder REM-automaat opgeleverd, terwijl ik een 1x35A hoofdaansluiting had (inmiddels zelfs 1x40A), en twee 40A ALS'en heb met daarachter 4xB16 (en nog 1x 40A ALS met 2xB16). Ik zou dus denken dat ik óf een REM-automaat nodig heb, óf 63A ALS'en, óf allemaal losse ALAMAT's.

Maar misschien denk ik te moeilijk, en valt de PV-installateur niks te verwijten? Hoe gaan mensen als @Eddie_ en @WillemP22 hier in de praktijk mee om?

• Eddie_
Een REM automaat (voorbeveiliging) wordt helaas vaak "vergeten". Bij een enkel fase aansluiting van 1 x 40A en 40A ALS'en is een REM automaat absoluut noodzakelijk zodra er ook maar iets van PV bij komt.

De stroom die nu door je aardlekschakelaars kan lopen is dus die 40A van je hoofdzekering plus de stroom van je PV installatie. Om dit te voorkomen wordt er een REM automaat geplaatst. Vanaf je hoofdschakelaar naar de voorbeveiliging en dan door naar alle belastingen. En tussen je hoofdschakelaar en de REM automaat ga je naar je PV/accu installatie.
(even wat verduidelijking voor diegene die de REM automaat/voorbeveiliging) niet kennen)

Wij installeren bijna altijd een REM automaat als we een PV / accu installatie uitvoeren. Voorbeeld wanneer niet: Drie fase aansluiting 3x25 waar een kleine drie fase installatie op aangesloten wordt die tot maximaal 16A wordt afgezekerd. 25A plus 16A = 41A (vind ik nog acceptabel omdat de PV installatie nooit die 16A continue zal leveren).

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Eddie_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:01:
Een REM automaat (voorbeveiliging) wordt helaas vaak "vergeten". Bij een enkel fase aansluiting van 1 x 40A en 40A ALS'en is een REM automaat absoluut noodzakelijk zodra er ook maar iets van PV bij komt.
Altijd voor de zekerheid, of alleen als er daadwerkelijk meer dan 40A áchter de ALS'en zit? Want met (alleen) 2xB16 achter je ALS kan er alsnog nooit meer dan 32A doorheen lopen, ongeacht de hoofdaansluiting en de PV-installatie, toch?
Wij installeren bijna altijd een REM automaat als we een PV / accu installatie uitvoeren. Voorbeeld wanneer niet: Drie fase aansluiting 3x25 waar een kleine drie fase installatie op aangesloten wordt die tot maximaal 16A wordt afgezekerd. 25A plus 16A = 41A (vind ik nog acceptabel omdat de PV installatie nooit die 16A continue zal leveren).
Helder, bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door a2aan op 01-04-2026 11:09 ]

• Eddie_
Een B16 automaat schakelt niet meteen uit hoor als er 18A doorheen gaat. Daar zou zo maar eens 20 tot 25A door kunnen stromen (korte tijd) zonder dat hij uitschakelt.

De REM automaat wordt niet per ALS geplaatst maar voor het geheel.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:02
Ik wil mijn kwartier data exporteren van mijn enphase systeem. Nu heb ik een CSV gekregen via de mail, maar de data is incompleet.

Dus de ene week krijg ik data met een andere datum zonder watt-uur gegevens, de volgende week krijg ik een andere datum format met wel opwek gegevens. Dus ik heb nu een CSV met een half jaar aan data en ander half jaar is leeg. Dus als ik alles opsom heb ik ongeveer de helft van de opwek.

In de enphase app en homewizard heb ik wel netjes de jaardata. Hoe kan ik de 15 minuten data correct exporteren zodat ik alles heb of heb ik nu te maken met een bug?

Opgelost: mijn excel doet blijkbaar raar. In google sheets zie ik wel alle data.

[ Voor 14% gewijzigd door KoningSlakkie op 02-04-2026 15:11 ]

• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:55
Voor de mensen die, net als ik, aan het wachten zijn op de Nederlandse introductie van het Balcony IQ systeem, deze zal hier niet meer verschijnen. Ik heb met Enphase mailcontact gehad en de set is uit productie genomen. Mocht je de set nog willen hebben, dan moet je toch uitwijken naar België of Duitsland, zolang ze de sets nog op voorraad hebben. Op de Duitse website van Enphase is de set nu ook in de aanbieding voor €322,50, voor de WiFi versie.

• Coffeeroam
  • Nu online
StWl schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:15:
Voor de mensen die, net als ik, aan het wachten zijn op de Nederlandse introductie van het Balcony IQ systeem, deze zal hier niet meer verschijnen. Ik heb met Enphase mailcontact gehad en de set is uit productie genomen. Mocht je de set nog willen hebben, dan moet je toch uitwijken naar België of Duitsland, zolang ze de sets nog op voorraad hebben. Op de Duitse website van Enphase is de set nu ook in de aanbieding voor €322,50, voor de WiFi versie.
Zou dat zijn omdat er fouten in zitten of niet?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-04 23:16
StWl schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:15:
Hebben ze ook verteld waarom?
Als dit zo is zal ik een update in de TS zetten.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• StWl
Pazo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:30:
[...]

Hebben ze ook verteld waarom?
Als dit zo is zal ik een update in de TS zetten.
Nee, de mail was erg beperkt:

"Hallo Stefan,

deze is van de markt gehaald en gestopt met productie .

helaas gaat deze niet meer verkocht worden "

• StWl
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:
[...]

Zou dat zijn omdat er fouten in zitten of niet?
Dat denk ik niet, aangezien ze op de Belgische en Duitste site nog steeds te koop zijn.
Misschien dat de kosten te hoog zijn geworden of de vraag te laag?

• Eddie_
Enphase biedt ze zelf ook nog aan voor € 480,98:
https://enphase.com/nl-be...olar/iq-balcony-solar-kit

Ow maar dat is dan alleen maar voor België. Wel bijzonder dat ze deze totaal niet beschikbaar komt in Nederland. Heb er destijds nog een webinar over gevolgd.

• WillemP22
Een half jaar geleden heb ik ook eens geinformeerd, waarom ze in belgie/duitsland wel verkrijgbaar waren en hier niet. Toen begreep ik dat ze nog aan het testen waren met een combi met batterijen en diverse situaties/retrofit oplossingen en zo. Kennelijk werd het te complex. Er zou ook een "ïnstallateur"-versie komen die meer dan 800W kon terugleveren naar het net, mits eigen groep etc.
Maar het is inderdaad misschien een te kleine markt....voor die paar hobbyisten en camperaars die hier iets in zien.
Heeft hier iemand een buitenlandse IQ balcony aan de praat gekregen? Wij hebben destijds er wel een op kantoor ontvangen om te testen en te promoten.....maar de NL-firmware danwel toegang blijf uit. Ding is nooit werkend gekregen...kan dus retour afzender.

• StWl
Ik heb vorig jaar eens een installatienstructie van Enphase bekeken op youtube en kon de optie om het systeem toe te voegen niet terug vinden in de app. Deze kwam pas naar voren toen ik op de Duitse site een account had aangemaakt en daarmee inlogde. Zojuist heb ik weer even in de app gekeken met mijn Nederlandse account en de optie om een IQ Balcony systeem toe te voegen staat er nu wel bij.
Ik heb nu een set in Duitsland besteld en ga ergens in de komende weken eens kijken of ik het werkend kan krijgen.

• Eddie_
WillemP22 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:16:
... Ding is nooit werkend gekregen...kan dus retour afzender.
Als je hem nog hebt ontvang ik hem graag. Ik wil wel proberen hem aan de praat te krijgen ;)
(rij ik desnoods voor naar vrienden in Duitsland).

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-04 21:31
supercrazy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:17:
Top dank jullie wel. Ik heb Enphase een bericht gestuurd om het na te kijken :).
Je zou kunnen proberen om opnieuw te scannen. Op de gateway de onderste knop (met de twee omgekeerde pijlen) even ingedrukt houden tot ie (knipperend) groen brandt. Kan een minuut of 20 duren, dat scannen.
Heb pas m'n panelen weer op het dak gelegd, opnieuw legplan gemaakt. De eerste keer zie je inderdaad niet alle panelen maar na scannen wel.

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-04 19:00
Drommels, ik wil ook een Balcony set. in NL heb je niks aan een BE-set, omdat je die hier niet kunt activeren.

hopelijk komen ze met een controller-mini versie uit die gewoon een 5P Flex gebruikt voor een lokaal grid, maar niet voor heel veel geld en in een enorme doos seamless gaat lopen overfailen. gewoon een keer alles uit en weer aan is ook goed.

• Eddie_
Oké ik heb een set van 3 x 5P flex phase en één 5P "gewoon". Binnen dezelfde commskit: mag niet. Met een tweede commskit (op de tweede USB uitgang van de Gateway): helaas, mag dus ook niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6007sQzTkNC_OWbvXVnKHiFFXdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HbgOCZMWnNBPIplbMfhAd5QZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2UzpC0ZUQcE-P6X0_Vjl5Qz_fk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z9Q9M1QIpIXy4bGA2ZdR49P7.png?f=user_large

Ik denk dat @Coffeeroam gelijk heeft en Enphase dit softwarematig uit heeft staan. Ik heb één Metered en twee comsskits gebruikt. Wat ik nog kan proberen is een tweede Gateway Metered te plaatsen en kijken of dat werkt.

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:39
Acidrain schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:57:
[...]

HomeWizard KWH meter was inderdaad mijn eerste gedachte maar als die net niet past is een Shelly een prima alternatief. Wat iets lastiger aansluiten met die klemmen maar qua meeting heel accuraat en snel.
Let er wel op dat die Shelly zelf ook achter een groep afgezekerd moet worden.
Als je de meer fase variant neemt kun je ook een klem om je wasmachine aansluiting doen en heb je dat verbruik ook meteen inzichtelijk.
Ik heb een Shelly Pro EM-50 besteld en net aangesloten. Het is mij alleen niet duidelijk waarom je twee klemmen hebt om één groep te meten. Ik had ze aangesloten zoals in het aansluitschema, dus zowel op de fase- als de nuldraad naar mijn zonnepanelen, en ik kreeg in home assistant twee energiemeterapparaten die hetzelfde vermogen maar in de tegengestelde richting aangaven. Ik heb nu een van de klemmen verwijderd maar volgens mij kan ik daar gewon een andere groep op dezelfde fase meter. Het enige verdachte is dat mijn zonnepanelen nu om 21:15 nog 14 Watt opwekken.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-04 21:38
appsec schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb een Shelly Pro EM-50 besteld en net aangesloten. Het is mij alleen niet duidelijk waarom je twee klemmen hebt om één groep te meten. Ik had ze aangesloten zoals in het aansluitschema, dus zowel op de fase- als de nuldraad naar mijn zonnepanelen, en ik kreeg in home assistant twee energiemeterapparaten die hetzelfde vermogen maar in de tegengestelde richting aangaven. Ik heb nu een van de klemmen verwijderd maar volgens mij kan ik daar gewon een andere groep op dezelfde fase meter. Het enige verdachte is dat mijn zonnepanelen nu om 21:15 nog 14 Watt opwekken.
Ik heb vorig jaar een Shelly Pro EM-50 besteld omdat ik deze als input voor een Marstek Venus E wilde gaan gebruiken.

Helaas bleek het ding in mijn geval, als hij het hele huis moet meten (waar ik hem voor wilde gebruiken, voor NOM sturing), altijd ~50-60W offset te hebben. Voor het meten van 1 enkele groep is de afwijking kleiner, dus gebruik hem nu voor het meten van de 2x16A kookgroep en voor het meten van de groepo van de batterij zelf.

Die tweede klem kan je inderdaad gewoon gebruiken voor het meten van een andere groep op dezelfde fase.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• WillemP22
[...]

14W ? ….zou de gateway kunnen zijn, die verbruikt ook zoiets…mm iets met stroomrichting verbruik vs opwek.

• appsec
eymey schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:38:
[...]
Helaas bleek het ding in mijn geval, als hij het hele huis moet meten (waar ik hem voor wilde gebruiken, voor NOM sturing), altijd ~50-60W offset te hebben. Voor het meten van 1 enkele groep is de afwijking kleiner, dus gebruik hem nu voor het meten van de 2x16A kookgroep en voor het meten van de groepo van de batterij zelf.
Dat is vreemd. Ik heb de klem een keer omgedraaid en dan meet ie -14W dus een vaste offset is het niet. Een offset corrigeren is natuurlijk wel makkelijk te doen in HA. Morgen maar even kijken wat de metingen doen in vergelijking met wat de gateway rapporteert.
WillemP22 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:51:
[...]

14W ? ….zou de gateway kunnen zijn, die verbruikt ook zoiets…mm iets met stroomrichting verbruik vs opwek.
Ik heb de zonnepanelen op dezelfde groep als mijn wasmachine en daarvoor op zolder een extra kastje waar de groep als het ware in twee wordt gesplitst en los wordt afgezekerd. De Q-relay en nu de shelly zitten ook in dat kastje, maar de gateway hang beneden in de meterkast dus die wordt niet gemeten door de shelly. Ik heb de klem op de fasedraad tussen de Q-relay en ze panelen met de pijl richting de panelen als zijnde de "load". De Energy returned loopt nu langzaam om dus hij meet echt opwek. Of het zit toch verkeerd om. Dan zie ik dat snel genoeg morgenochtend als ze zon opkomt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

appsec schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:27:
Ik heb de zonnepanelen op dezelfde groep als mijn wasmachine en daarvoor op zolder een extra kastje waar de groep als het ware in twee wordt gesplitst en los wordt afgezekerd. De Q-relay en nu de shelly zitten ook in dat kastje, maar de gateway hang beneden in de meterkast dus die wordt niet gemeten door de shelly. Ik heb de klem op de fasedraad tussen de Q-relay en ze panelen met de pijl richting de panelen als zijnde de "load". De Energy returned loopt nu langzaam om dus hij meet echt opwek. Of het zit toch verkeerd om. Dan zie ik dat snel genoeg morgenochtend als ze zon opkomt.
De pijlen moeten vanuit de energieleverende kant richting de meterkast wijzen.
Dus de spoelen bij je hoofdschakelaar wijzen vanaf de energiemeter naar de hoofdschakelaar toe.
En de spoelen voor de meting van de zonnepanelen wijzen vanaf de zonnepanelen richting de installatie-automaat in de meterkast.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Eddie_
Als je de tweede CT gewoon op dezelfde draad zet maar dan tegengesteld van de eerste. Krijg je dan voor beide dezelfde meting (alleen de één negatief)?

• Eddie_
Owja, mijn vervolgstappen totdat het werkt:
  • 5P aansluiten op een standaard Gateway
  • 5P aansluiten op een Metered zonder CT's
  • 5P aansluiten op een Metered met CT's
Ik weet alleen niet of ik zin heb om vandaag nog even naar de zaak te rijden om die Gateways op te halen ;)

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09
[...]

Je hebt maar 1 klem nodig. Je kan in jou geval die 2de klem gebruiken om de wasmachine te meten. Weet je ook meteen het gebruik daarvan.
Er zit een pijl op de klemmen. Die pijl moet richten je verbruikers wijzen en van de opwekkers af. Die 14 watt is vermoedelijk verbruik maar dat weet je straks zeker als de zon weer gaat schijnen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• appsec
Na een paar keer omdraaien ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het meest logisch vind als de pijl richting de panelen wijst. Op die manier wijzen alle pijlen dezelfde kant op, van het net naar je apparatuur en betekend energy en energy returned overal hetzelfde. Het vermogen van de opwek is dan negatief maar dat is in HA makkelijk om te draaien met een template sensor.

• appsec
Overigens is de Shelly meter een beetje off topic hier dus ik zal jullie er niet verder mee lastig vallen.

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:11:
Owja, mijn vervolgstappen totdat het werkt:
  • 5P aansluiten op een standaard Gateway
  • 5P aansluiten op een Metered zonder CT's
  • 5P aansluiten op een Metered met CT's
Ik weet alleen niet of ik zin heb om vandaag nog even naar de zaak te rijden om die Gateways op te halen ;)
Waarom zou je proberen of die 5P op een standaard gateway kan? Ik heb altijd begrepen dat die batterijen (10T of 5P) sowieso ''snelle" info uit de CT's moeten hebben. En ik dacht dat het ook afgedwongen werd in de installer toolkit....maar dat is voor mij al weer even geleden dat ik dat doorlopen heb.

• WillemP22
appsec schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:20:
Na een paar keer omdraaien ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het meest logisch vind als de pijl richting de panelen wijst. Op die manier wijzen alle pijlen dezelfde kant op, van het net naar je apparatuur en betekend energy en energy returned overal hetzelfde. Het vermogen van de opwek is dan negatief maar dat is in HA makkelijk om te draaien met een template sensor.
Van de CT die de productie meet, daarvan moet de pijl naar de meterkast wijzen. Die waarde beschouwd ie als positief. Dus juist NIET naar de panelen, al kun je dat logisch vinden. :) Maar dan krijgt de gateway verkeerde data en gaat ie met meldingen komen dat er CT's niet goed zitten.

• Eddie_
@WillemP22 Ik wil gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik verwacht dat de standaard inderdaad niet de 5P gaat aan kunnen sturen. Maar ja, niet geschoten is altijd mis.

De CT's waar het om gaat zijn van de Shelly en niet de Enphase Metered.

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste