Ik heb het toch echt over DLSS quality, dus resolutie op 66% van native. Dat is tegenwoordig in bijna alle gevallen beter dan native met TAA.CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 06:12:
[...]
Ik beweer ook niet anders? Sterker nog, ik heb geschreven dat DLAA beter is dan TAA. Waar het mij de schoen wringt is dat DLSS tegenover 'native' word gezet, wat imho tot een onjuiste vergelijking & conclusie leidt.
Native is een verkorting van native (screen) resolution. Dus als men het heeft over 'native', dan wordt daar in het algemeen de beeldscherm resolutie mee bedoeld waar de game op draait/gerendered wordt. Tenminste zo heb ik dat geleerd lang geleden.
De vergelijking die men hoort te maken is tussen de AA technieken.
Dus TAA / SSAA / SMAA / FXAA / MSAA e.d. versus DLAA.
Voor alle duidelijkheid DLAA = DLSS zonder upscaling, dus op native resolutie: Wikipedia: Deep Learning Anti-Aliasing
Maar als vervolgens DLAA met bijv. native + TAA wordt vergeleken, dan kan de conclusie getrokken worden dat: native is beter dan native? Dat kan natuurlijk niet. De vergelijking is tussen de AA, niet de resoluties. Of in het geval van DLSS: niet de upscaled resolutie versus native/oorspronkelijk.
Hopelijk is het nu wel duidelijk wat ik bedoel en waarom bij mij de haren overeind gaan wanneer iemand zegt DLSS is beter dan native (inclusief Techpowerup!). Moet er overigens bij zeggen dat DLSS erg goed is geworden inmiddels en de keuze snel is gemaakt voor een vloeiend beeld (minder sample & hold).
DLAA is inderdaad het allerbeste alhoewel ook daar het verschil tegenwoordig erg klein is vergeleken met DLSS op quality.
Uiteraard alles op 4K. Ik heb geen idee of dit nog allemaal zo is op 1440p en 1080p….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y