• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 06:12:
[...]

Ik beweer ook niet anders? Sterker nog, ik heb geschreven dat DLAA beter is dan TAA. Waar het mij de schoen wringt is dat DLSS tegenover 'native' word gezet, wat imho tot een onjuiste vergelijking & conclusie leidt.
Native is een verkorting van native (screen) resolution. Dus als men het heeft over 'native', dan wordt daar in het algemeen de beeldscherm resolutie mee bedoeld waar de game op draait/gerendered wordt. Tenminste zo heb ik dat geleerd lang geleden.

De vergelijking die men hoort te maken is tussen de AA technieken.
Dus TAA / SSAA / SMAA / FXAA / MSAA e.d. versus DLAA.
Voor alle duidelijkheid DLAA = DLSS zonder upscaling, dus op native resolutie: Wikipedia: Deep Learning Anti-Aliasing
Maar als vervolgens DLAA met bijv. native + TAA wordt vergeleken, dan kan de conclusie getrokken worden dat: native is beter dan native? Dat kan natuurlijk niet. De vergelijking is tussen de AA, niet de resoluties. Of in het geval van DLSS: niet de upscaled resolutie versus native/oorspronkelijk.

Hopelijk is het nu wel duidelijk wat ik bedoel en waarom bij mij de haren overeind gaan wanneer iemand zegt DLSS is beter dan native (inclusief Techpowerup!). Moet er overigens bij zeggen dat DLSS erg goed is geworden inmiddels en de keuze snel is gemaakt voor een vloeiend beeld (minder sample & hold).
Ik heb het toch echt over DLSS quality, dus resolutie op 66% van native. Dat is tegenwoordig in bijna alle gevallen beter dan native met TAA.

DLAA is inderdaad het allerbeste alhoewel ook daar het verschil tegenwoordig erg klein is vergeleken met DLSS op quality.

Uiteraard alles op 4K. Ik heb geen idee of dit nog allemaal zo is op 1440p en 1080p….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Het lijkt onlogisch dat bijv. DLSS quality beter dan native is.

Wat ik volgensmij recent ergens tegenkwam is dat het AI model dat nvidia gebruikt inmiddels zo goed is (en op zo'n hoge resolutie draait) dat de data die daaruit komt en gebruikt wordt voor de upscaling inderdaad van hogere kwaliteit kan zijn dan native zelf. Hoe verwarrend en onlogisch het misschien ook klinkt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Ik heb het toch echt over DLSS quality, dus resolutie op 66% van native. Dat is tegenwoordig in bijna alle gevallen beter dan native met TAA.

DLAA is inderdaad het allerbeste alhoewel ook daar het verschil tegenwoordig erg klein is vergeleken met DLSS op quality.

Uiteraard alles op 4K. Ik heb geen idee of dit nog allemaal zo is op 1440p en 1080p….
En daar heb ik het niet over, dus wat is je punt. Ik zegt A, jij reageert met B en vervolgens dat je het toch echt over B hebt. Lees nog eens goed wat ik allemaal geschreven heb.

Ik zal nog één poging doen om duidelijk te maken waar ik het wél over had, met jouw reactie als voorbeeld.
DLSS is een AA met een lagere resolutie als input. DLAA de volle versie daarvan.
66% van native is nooit beter dan 100% van native. Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:05
CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:

[...]
DLSS is een AA met een lagere resolutie als input. DLAA de volle versie daarvan.
66% van native is nooit beter dan 100% van native. Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.
De mensen die zeggen dat DLSS er beter uitziet dan native zonder upscaling zeggen dat vooral omdat DLSS een ingebouwde sharpening heeft, en voor de meeste mensen zien scherpere textures er beter uit dan niet-scherpere textures.

Ik heb zelf ook een aantal beelden gezien waaruit blijkt dat DLSS er in sommige gevallen in slaagt om bepaalde aspecten van rendering er beter te laten uitzien dan op native.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:
[...]

En daar heb ik het niet over, dus wat is je punt. Ik zegt A, jij reageert met B en vervolgens dat je het toch echt over B hebt. Lees nog eens goed wat ik allemaal geschreven heb.

Ik zal nog één poging doen om duidelijk te maken waar ik het wél over had, met jouw reactie als voorbeeld.

[...]
Wat een onvriendelijkheid, maar dat terzijde….

Je schreef:
CMT schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Je bedoeld DLAA ris beter dan TAA ;). DLSS/upscaling van een lagere resolutie is nooit beter dan native.
Nvidia gooit er wel een scherpte filter overheen, dus misschien dat het daardoor beter lijkt?
En daar reageerde ik op dat tegenwoordig DLSS op quality, dus 66% van native in veel gevallen beter is dan native + TAA.

Dus in zou zelf nog eens goed je eigen posts doorlezen voordat je zo onvriendelijk begint te reageren!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34: Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.
Dan heb ik slecht nieuws voor je. Heel veel nieuwe films worden digitaal in 2K (2048x1080) gefilmd en remastered. Dit vanwege de kosten en computer capaciteit. Zelfs de nieuwe Avatar films zijn in 2K gemaakt. CGI op 4K is gewoon een zeer kostbaar proces met hardware die zelfs in 2026 in beel gevallen ontoereikend is. Rendertijden, die nu al hele lang zijn, zouden met een factor 4 omhoog gaan

Dus helaas: stap eens af ga de gedachte dat native altijd beter is dan een lagere resolutie + upscaling.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

nzall schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:04:
[...]

De mensen die zeggen dat DLSS er beter uitziet dan native zonder upscaling zeggen dat vooral omdat DLSS een ingebouwde sharpening heeft, en voor de meeste mensen zien scherpere textures er beter uit dan niet-scherpere textures.

Ik heb zelf ook een aantal beelden gezien waaruit blijkt dat DLSS er in sommige gevallen in slaagt om bepaalde aspecten van rendering er beter te laten uitzien dan op native.
Pak een willekeurig spel met TAA en kijk naar bomen, gras, etc. en zie hoe wazig dit is. Bekijk vervolgens hetzelfde met DLSS en het is stukken beter. Is DLSS beter dan native? Nee, niet wanneer er gebruik wordt gemaakt van SMAA (komt zelden meer voor). Wel als, zoals 95% van de spellen, TAA gebruiken.

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:13
Gigabyte 5090 Gaming OC kunnen kopen voor een mooie prijs. Is er ergens een draadje waar overclocking/undervolting wordt besproken of gebeurd dat ook hier? :)

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Wat een onvriendelijkheid, maar dat terzijde….

Je schreef:

[...]

En daar reageerde ik op dat tegenwoordig DLSS op quality, dus 66% van native in veel gevallen beter is dan native + TAA.

Dus in zou zelf nog eens goed je eigen posts doorlezen voordat je zo onvriendelijk begint te reageren!
Ik probeer wel vriendelijk te zijn of in ieder geval beleefd in een discussie. Maar op gegeven moment word ik wel nors als er na het maken van een uitgebreide toelichting een botte reactie komt. Zo heb ik dat wel ervaren tenminste. Dan kaats ik de bal gewoon terug.

De vergelijking die je maakt, heb ik specifiek niet gedaan. Namelijk: DLSS(preset maakt verder niet uit) versus native + TAA. De laatste term maakt het een andere vergelijking.
Het zijn in mijn ogen 2 aspecten die dan vergeleken worden, waarvan de kwaliteitsverbetering vanuit 1 aspect komt: Nvidia's AA.
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Heel veel nieuwe films worden digitaal in 2K (2048x1080) gefilmd en remastered. Dit vanwege de kosten en computer capaciteit. Zelfs de nieuwe Avatar films zijn in 2K gemaakt. CGI op 4K is gewoon een zeer kostbaar proces met hardware die zelfs in 2026 in beel gevallen ontoereikend is. Rendertijden, die nu al hele lang zijn, zouden met een factor 4 omhoog gaan

Dus helaas: stap eens af ga de gedachte dat native altijd beter is dan een lagere resolutie + upscaling.
Daar ben ik mij van bewust. Het is ook zo dat 4k films van oude 65/70mm filmrollen worden gemastered en die zijn echt beter dan de 1080p masters van dezelfde rollen.
Anyhoo, laten we er maar over ophouden. Ik wil je niet verder in het harnas jagen. Dat was niet mijn bedoeling. Mijn excuses daarvoor en voor de onvriendelijkheid later.
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.