• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 06:12:
[...]

Ik beweer ook niet anders? Sterker nog, ik heb geschreven dat DLAA beter is dan TAA. Waar het mij de schoen wringt is dat DLSS tegenover 'native' word gezet, wat imho tot een onjuiste vergelijking & conclusie leidt.
Native is een verkorting van native (screen) resolution. Dus als men het heeft over 'native', dan wordt daar in het algemeen de beeldscherm resolutie mee bedoeld waar de game op draait/gerendered wordt. Tenminste zo heb ik dat geleerd lang geleden.

De vergelijking die men hoort te maken is tussen de AA technieken.
Dus TAA / SSAA / SMAA / FXAA / MSAA e.d. versus DLAA.
Voor alle duidelijkheid DLAA = DLSS zonder upscaling, dus op native resolutie: Wikipedia: Deep Learning Anti-Aliasing
Maar als vervolgens DLAA met bijv. native + TAA wordt vergeleken, dan kan de conclusie getrokken worden dat: native is beter dan native? Dat kan natuurlijk niet. De vergelijking is tussen de AA, niet de resoluties. Of in het geval van DLSS: niet de upscaled resolutie versus native/oorspronkelijk.

Hopelijk is het nu wel duidelijk wat ik bedoel en waarom bij mij de haren overeind gaan wanneer iemand zegt DLSS is beter dan native (inclusief Techpowerup!). Moet er overigens bij zeggen dat DLSS erg goed is geworden inmiddels en de keuze snel is gemaakt voor een vloeiend beeld (minder sample & hold).
Ik heb het toch echt over DLSS quality, dus resolutie op 66% van native. Dat is tegenwoordig in bijna alle gevallen beter dan native met TAA.

DLAA is inderdaad het allerbeste alhoewel ook daar het verschil tegenwoordig erg klein is vergeleken met DLSS op quality.

Uiteraard alles op 4K. Ik heb geen idee of dit nog allemaal zo is op 1440p en 1080p….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Het lijkt onlogisch dat bijv. DLSS quality beter dan native is.

Wat ik volgensmij recent ergens tegenkwam is dat het AI model dat nvidia gebruikt inmiddels zo goed is (en op zo'n hoge resolutie draait) dat de data die daaruit komt en gebruikt wordt voor de upscaling inderdaad van hogere kwaliteit kan zijn dan native zelf. Hoe verwarrend en onlogisch het misschien ook klinkt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Ik heb het toch echt over DLSS quality, dus resolutie op 66% van native. Dat is tegenwoordig in bijna alle gevallen beter dan native met TAA.

DLAA is inderdaad het allerbeste alhoewel ook daar het verschil tegenwoordig erg klein is vergeleken met DLSS op quality.

Uiteraard alles op 4K. Ik heb geen idee of dit nog allemaal zo is op 1440p en 1080p….
En daar heb ik het niet over, dus wat is je punt. Ik zegt A, jij reageert met B en vervolgens dat je het toch echt over B hebt. Lees nog eens goed wat ik allemaal geschreven heb.

Ik zal nog één poging doen om duidelijk te maken waar ik het wél over had, met jouw reactie als voorbeeld.
DLSS is een AA met een lagere resolutie als input. DLAA de volle versie daarvan.
66% van native is nooit beter dan 100% van native. Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:31
CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:

[...]
DLSS is een AA met een lagere resolutie als input. DLAA de volle versie daarvan.
66% van native is nooit beter dan 100% van native. Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.
De mensen die zeggen dat DLSS er beter uitziet dan native zonder upscaling zeggen dat vooral omdat DLSS een ingebouwde sharpening heeft, en voor de meeste mensen zien scherpere textures er beter uit dan niet-scherpere textures.

Ik heb zelf ook een aantal beelden gezien waaruit blijkt dat DLSS er in sommige gevallen in slaagt om bepaalde aspecten van rendering er beter te laten uitzien dan op native.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:
[...]

En daar heb ik het niet over, dus wat is je punt. Ik zegt A, jij reageert met B en vervolgens dat je het toch echt over B hebt. Lees nog eens goed wat ik allemaal geschreven heb.

Ik zal nog één poging doen om duidelijk te maken waar ik het wél over had, met jouw reactie als voorbeeld.

[...]
Wat een onvriendelijkheid, maar dat terzijde….

Je schreef:
CMT schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Je bedoeld DLAA ris beter dan TAA ;). DLSS/upscaling van een lagere resolutie is nooit beter dan native.
Nvidia gooit er wel een scherpte filter overheen, dus misschien dat het daardoor beter lijkt?
En daar reageerde ik op dat tegenwoordig DLSS op quality, dus 66% van native in veel gevallen beter is dan native + TAA.

Dus in zou zelf nog eens goed je eigen posts doorlezen voordat je zo onvriendelijk begint te reageren!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

CMT schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34: Anders hadden we ook geen 4k films...maar alleen 1080p upscaled naar 4k.
Dan heb ik slecht nieuws voor je. Heel veel nieuwe films worden digitaal in 2K (2048x1080) gefilmd en remastered. Dit vanwege de kosten en computer capaciteit. Zelfs de nieuwe Avatar films zijn in 2K gemaakt. CGI op 4K is gewoon een zeer kostbaar proces met hardware die zelfs in 2026 in beel gevallen ontoereikend is. Rendertijden, die nu al hele lang zijn, zouden met een factor 4 omhoog gaan

Dus helaas: stap eens af ga de gedachte dat native altijd beter is dan een lagere resolutie + upscaling.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

nzall schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:04:
[...]

De mensen die zeggen dat DLSS er beter uitziet dan native zonder upscaling zeggen dat vooral omdat DLSS een ingebouwde sharpening heeft, en voor de meeste mensen zien scherpere textures er beter uit dan niet-scherpere textures.

Ik heb zelf ook een aantal beelden gezien waaruit blijkt dat DLSS er in sommige gevallen in slaagt om bepaalde aspecten van rendering er beter te laten uitzien dan op native.
Pak een willekeurig spel met TAA en kijk naar bomen, gras, etc. en zie hoe wazig dit is. Bekijk vervolgens hetzelfde met DLSS en het is stukken beter. Is DLSS beter dan native? Nee, niet wanneer er gebruik wordt gemaakt van SMAA (komt zelden meer voor). Wel als, zoals 95% van de spellen, TAA gebruiken.

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 21:36
Gigabyte 5090 Gaming OC kunnen kopen voor een mooie prijs. Is er ergens een draadje waar overclocking/undervolting wordt besproken of gebeurd dat ook hier? :)

• CMT
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Wat een onvriendelijkheid, maar dat terzijde….

Je schreef:

[...]

En daar reageerde ik op dat tegenwoordig DLSS op quality, dus 66% van native in veel gevallen beter is dan native + TAA.

Dus in zou zelf nog eens goed je eigen posts doorlezen voordat je zo onvriendelijk begint te reageren!
Ik probeer wel vriendelijk te zijn of in ieder geval beleefd in een discussie. Maar op gegeven moment word ik wel nors als er na het maken van een uitgebreide toelichting een botte reactie komt. Zo heb ik dat wel ervaren tenminste. Dan kaats ik de bal gewoon terug.

De vergelijking die je maakt, heb ik specifiek niet gedaan. Namelijk: DLSS(preset maakt verder niet uit) versus native + TAA. De laatste term maakt het een andere vergelijking.
Het zijn in mijn ogen 2 aspecten die dan vergeleken worden, waarvan de kwaliteitsverbetering vanuit 1 aspect komt: Nvidia's AA.
MazeWing schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Heel veel nieuwe films worden digitaal in 2K (2048x1080) gefilmd en remastered. Dit vanwege de kosten en computer capaciteit. Zelfs de nieuwe Avatar films zijn in 2K gemaakt. CGI op 4K is gewoon een zeer kostbaar proces met hardware die zelfs in 2026 in beel gevallen ontoereikend is. Rendertijden, die nu al hele lang zijn, zouden met een factor 4 omhoog gaan

Dus helaas: stap eens af ga de gedachte dat native altijd beter is dan een lagere resolutie + upscaling.
Daar ben ik mij van bewust. Het is ook zo dat 4k films van oude 65/70mm filmrollen worden gemastered en die zijn echt beter dan de 1080p masters van dezelfde rollen.
Anyhoo, laten we er maar over ophouden. Ik wil je niet verder in het harnas jagen. Dat was niet mijn bedoeling. Mijn excuses daarvoor en voor de onvriendelijkheid later.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:13

Format-C

Tracing Rays

griffz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:13:
Gigabyte 5090 Gaming OC kunnen kopen voor een mooie prijs. Is er ergens een draadje waar overclocking/undervolting wordt besproken of gebeurd dat ook hier? :)
MazeWing in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"

Daar staat een tutorial in. En verder kan het bespreken gewoon hier. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 24-01-2026 14:31 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 21:07

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb 'goedkope' 5090 van MSI met daarop aangesloten een 4K monitor via de DP en een oude fullHD via HDMI. Het vreemde is dat die HDMI soms uit blijft als ik de PC aan zet. Dan moet ik de HDMI kabel even uit de video kaar halen en weer terug stoppen. En dan doet deze het weer.
Is dit een bekend probleem? Of is de monitor misschien brak?
Als de monitor aan gaat doet het verder probleemloos.

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• griffz
Format-C schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:30:
[...]

MazeWing in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"

Daar staat een tutorial in. En verder kan het bespreken gewoon hier. :)
Thanks! Was zelf op een soortgelijke curve terechtgekomen via een YT flimpje. Scheelt behoorlijk in wattage en temps!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vishari Beduk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:30:
Ik heb 'goedkope' 5090 van MSI met daarop aangesloten een 4K monitor via de DP en een oude fullHD via HDMI. Het vreemde is dat die HDMI soms uit blijft als ik de PC aan zet. Dan moet ik de HDMI kabel even uit de video kaar halen en weer terug stoppen. En dan doet deze het weer.
Is dit een bekend probleem? Of is de monitor misschien brak?
Als de monitor aan gaat doet het verder probleemloos.
Zit er geen hdmi aansluiting op de monitor die je met DP hebt aangesloten? Of misschien anders de PC even op een tv aansluiten via hdmi om te kijken of die t dan wel doet?
griffz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Thanks! Was zelf op een soortgelijke curve terechtgekomen via een YT flimpje. Scheelt behoorlijk in wattage en temps!
Idd. Ik ben nu eerst wat aan het tweaken met de games zelf om die allemaal perfect draaiend te krijgen op mn 49 inch monitor (heb wat meer games geïnstalleerd) , daarna ga ik nog even een goeie curve opzoeken... ik zag dat ~0.890v de sweetspot zo'n beetje was. Scheelt zo 80-100w.

[ Voor 28% gewijzigd door Format-C op 25-01-2026 17:52 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:11
Heeft iemand dit al meegemaakt?

Ik heb een RTX 5080 Aorus Master en ik gebruik mijn PC voor sim racen. Er zitten 4 monitoren in de PC.
Triple screen via DP (180hz 1440p monitors) en eentje via HDMI voor telemetry enzo. Deze setup heeft een jaar lang prima gewerkt.

Sinds kort geeft het scherm dat in de DP1 poort zit, geen beeld meer zodra Windows ingeladen wordt. Bios is geen probleem, maar een DDU geeft het beeld, maar als de driver inlaad, is het zwart.
Tenzij ik het scherm even opnieuw inplug. Dan werkt het weer prima tot de volgende reboot.

Ik heb nog een 250GB NVME liggen, dus even mijn NVME met Windows uit de PC gehaald en een clean install gedaan. Zodra ik de driver installeer, terug hetzelfde probleem.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Firmware GPU geupdate naar de laatste versie
- BIOS update
- Oudere driver van maart vorig jaar en de laatste nieuwe van begin deze maand

Ik had wat zitten spelen met CRU en Apollo. Apollo maakt een virtual display als ik met mijn TV wil game streamen, maar nvidia surround breekt dan als ik de volgende keer wil racen. Zelfs met een dual boot. Met CRU zou je dat kunnen oplossen.

Ik heb de laatste maand niet zoveel meer geraced, dus ik weet niet goed als het daardoor komt of als het toeval is. Maar ik zou verwachten dat na een reïnstall van Windows en een firmware update van de GPU alles gereset is?

Als met 1 scherm boot en ik stop het in die ene poort, dan gaat alles goed in de bios, maar zodra het login scherm er moet komen, blijft alles zwart.

Denken jullie dat het RMA wordt of kan ik nog iets proberen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• griffz
Format-C schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:16:
Idd. Ik ben nu eerst wat aan het tweaken met de games zelf om die allemaal perfect draaiend te krijgen op mn 49 inch monitor (heb wat meer games geïnstalleerd) , daarna ga ik nog even een goeie curve opzoeken... ik zag dat ~0.890v de sweetspot zo'n beetje was. Scheelt zo 80-100w.
Ja ik zit nu op 885mv, 2700/2750 boostclock en ingame zo'n 450-475 watt waardoor de kaart zijn werk doet op 55-62c. Prima resultaat volgens mij :)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:54
Broodro0ster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:06:
Heeft iemand dit al meegemaakt?

Ik heb een RTX 5080 Aorus Master en ik gebruik mijn PC voor sim racen. Er zitten 4 monitoren in de PC.
Triple screen via DP (180hz 1440p monitors) en eentje via HDMI voor telemetry enzo. Deze setup heeft een jaar lang prima gewerkt.

Sinds kort geeft het scherm dat in de DP1 poort zit, geen beeld meer zodra Windows ingeladen wordt. Bios is geen probleem, maar een DDU geeft het beeld, maar als de driver inlaad, is het zwart.
Tenzij ik het scherm even opnieuw inplug. Dan werkt het weer prima tot de volgende reboot.

Ik heb nog een 250GB NVME liggen, dus even mijn NVME met Windows uit de PC gehaald en een clean install gedaan. Zodra ik de driver installeer, terug hetzelfde probleem.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Firmware GPU geupdate naar de laatste versie
- BIOS update
- Oudere driver van maart vorig jaar en de laatste nieuwe van begin deze maand

Ik had wat zitten spelen met CRU en Apollo. Apollo maakt een virtual display als ik met mijn TV wil game streamen, maar nvidia surround breekt dan als ik de volgende keer wil racen. Zelfs met een dual boot. Met CRU zou je dat kunnen oplossen.

Ik heb de laatste maand niet zoveel meer geraced, dus ik weet niet goed als het daardoor komt of als het toeval is. Maar ik zou verwachten dat na een reïnstall van Windows en een firmware update van de GPU alles gereset is?

Als met 1 scherm boot en ik stop het in die ene poort, dan gaat alles goed in de bios, maar zodra het login scherm er moet komen, blijft alles zwart.

Denken jullie dat het RMA wordt of kan ik nog iets proberen?
Geeft een andere monitor op poort 1 hetzelfde resultaat?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Broodro0ster
Jumpman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Geeft een andere monitor op poort 1 hetzelfde resultaat?
Ik heb 4x dezelfde monitors (LG 27GP850). Ik heb eens links en rechts gewisseld en het probleem blijft op poort 1. Dus i.p.v. dat het linkerscherm dan zwart blijft, is het nu het rechtste na de wissel.

Ik heb wel nog geen andere monitor geprobeerd. Beneden staat nog er nog een Acer 1440p monitor en een Gigabyte 4K OLED. Ik zal de computer eens naar beneden halen en testen.

Al vrees ik er een beetje voor. Ik ben gisteren 3h bezig met verschillende scenario's (monitors wisselen, 60hz i.p.v. 180hz, bios updates, clean install, ...) maar ik krijg het dus niet in orde.

Ik heb met de Gigabyte tool een firmware update gedaan, maar geen idee als daarmee ook de BIOS van de GPU opnieuw geflashed is eigenlijk. Ik zou denk van wel.
Maar met de silent BIOS had ik hetzelfde probleem terwijl ik die nog nooit gebruikt heb. Dus ik begin langzaamaan te denken dat het een hardware dingetje is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:54
Broodro0ster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb 4x dezelfde monitors (LG 27GP850). Ik heb eens links en rechts gewisseld en het probleem blijft op poort 1. Dus i.p.v. dat het linkerscherm dan zwart blijft, is het nu het rechtste na de wissel.

Ik heb wel nog geen andere monitor geprobeerd. Beneden staat nog er nog een Acer 1440p monitor en een Gigabyte 4K OLED. Ik zal de computer eens naar beneden halen en testen.

Al vrees ik er een beetje voor. Ik ben gisteren 3h bezig met verschillende scenario's (monitors wisselen, 60hz i.p.v. 180hz, bios updates, clean install, ...) maar ik krijg het dus niet in orde.

Ik heb met de Gigabyte tool een firmware update gedaan, maar geen idee als daarmee ook de BIOS van de GPU opnieuw geflashed is eigenlijk. Ik zou denk van wel.
Maar met de silent BIOS had ik hetzelfde probleem terwijl ik die nog nooit gebruikt heb. Dus ik begin langzaamaan te denken dat het een hardware dingetje is.
Bekend probleem blijkbaar bij deze GPU: https://www.reddit.com/r/....gigabyte_aorus_rtx_5080/.

Dit zijn vaak de oorzaken:
  • Verouderde of corrupte NVIDIA-drivers na installatie of update.
  • BIOS-versie-incompatibiliteit op Gigabyte-moederborden.
  • Defecte of incompatibele DisplayPort-kabels (probeer DP 1.4-gecertificeerde alternatieven).
  • Instabiliteit van PCIe Gen5; forceer Gen4 in de BIOS.​

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Broodro0ster ik heb een soort gelijk probleem gehad (ander systeem, wel een NV GPU); kabel eruit en erin en het scherm werkte prima. Ging het scherm daarna op standby, dan kwam die daarna niet meer uit zonder de kabel er weer uit te trekken en er weer in te doen.
Rare was dat het issue ook ineens naar voren kwam, dus kan best zijn geweest dat er ergens in Windows of in de GPU drivers een update is geweest die dat issue veroorzaakte.
Volgens mij heb ik destijds in de monitor de DP versie handmatig geselecteerd en toen was het probleem opgelost maar kan ook zijn dat ik ook de kabel heb vervangen, maar is alweer even geleden :X

[ Voor 31% gewijzigd door ArcticWolf op 26-01-2026 13:34 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Broodro0ster
Jumpman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Bekend probleem blijkbaar bij deze GPU: https://www.reddit.com/r/....gigabyte_aorus_rtx_5080/.

Dit zijn vaak de oorzaken:
  • Verouderde of corrupte NVIDIA-drivers na installatie of update.
  • BIOS-versie-incompatibiliteit op Gigabyte-moederborden.
  • Defecte of incompatibele DisplayPort-kabels (probeer DP 1.4-gecertificeerde alternatieven).
  • Instabiliteit van PCIe Gen5; forceer Gen4 in de BIOS.​
Ik heb eens de DP kabel geprobeerd van mijn 4K monitor die nog nieuw was, maar gaf ook geen verschil.
De monitors zijn volgens mij DP 1.4, dus niet zo exotisch. Mijn 4K is DP 2.1, maar die hangt aan een andere PC.

Het bizarre is dat met een clean install van Windows, nvidia driver en BIOS update van de GPU/Mobo er niks verbetert.

Ik heb de kaart al sinds februari 2025 en heeft altijd perfect gewerkt tot begin deze maand.
ArcticWolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:28:
@Broodro0ster ik heb een soort gelijk probleem gehad (ander systeem, wel een NV GPU); kabel eruit en erin en het scherm werkte prima. Ging het scherm daarna op standby, dan kwam die daarna niet meer uit zonder de kabel er weer uit te trekken en er weer in te doen.
Rare was dat het issue ook ineens naar voren kwam, dus kan best zijn geweest dat er ergens in Windows of in de GPU drivers een update is geweest die dat issue veroorzaakte.
Volgens mij heb ik destijds in de monitor de DP versie handmatig geselecteerd en toen was het probleem opgelost maar kan ook zijn dat ik ook de kabel heb vervangen, maar is alweer even geleden :X
Ik had ook zo'n vermoeden, maar na het flashen, nieuwe windows, nieuwe bios, ... blijft het probleem. Ik ga eens Gen 4 enforcen in de BIOS. Dat heb ik nooit aangepast want had er geen problemen in. Ik weet dat daar in het begin wel veel problemen mee waren.

Blijft raar dat het een jaar perfect werkt en nu plots miserie.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Format-C schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:16:
[...]
Zit er geen hdmi aansluiting op de monitor die je met DP hebt aangesloten? Of misschien anders de PC even op een tv aansluiten via hdmi om te kijken of die t dan wel doet?
Bedankt voor je reactie. Met TV's geen sjouwen is iets teveel gedoe.
Zal er dan maar vanuit gaan dat de monitor gewoon oud is.

• Broodro0ster
@ArcticWolf @Jumpman Zonet PCIe Gen 4 geforceerd, maar dat hielp niet.
Ik zag ook dat mijn BIOS versie hetzelfde was als vroeger, dus mogelijks is er niks geupdate met die firmware update. Die was misschien enkel voor LCD schermpje dat op de GPU zit.

Voor de zekerheid eens een reflash gedaan met de BIOS die ik gebackupped had toen de kaart nieuw was, maar dat gaf ook geen beterschap.

Ik snap het niet meer. Als ik het scherm uitschakel en terug inschakel terwijl de PC aanstaat, werkt het gewoon prima en kan ik 2h racen.

Als er nog iemand tips heeft, shoot. Ik wil alles proberen in de hoop een oplossing te vinden.
Anders ga ik even klungelen tot de zomer denk ik en dan een RMA aanvragen.

EDIT: ander scherm moet ik wel nog proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 26-01-2026 20:41 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Broodro0ster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:41:
Ik zag ook dat mijn BIOS versie hetzelfde was als vroeger, dus mogelijks is er niks geupdate met die firmware update. Die was misschien enkel voor LCD schermpje dat op de GPU zit.

Voor de zekerheid eens een reflash gedaan met de BIOS die ik gebackupped had toen de kaart nieuw was, maar dat gaf ook geen beterschap.

Ik snap het niet meer. Als ik het scherm uitschakel en terug inschakel terwijl de PC aanstaat, werkt het gewoon prima en kan ik 2h racen.

Als er nog iemand tips heeft, shoot. Ik wil alles proberen in de hoop een oplossing te vinden.

Kan je in je schermen een andere versie van de DP port compatibility forceren? Ik kon destijds in m'n IIyama scherm DP 1.4 of 1.3 handmatig selecteren en dat was volgens mij (uit m'n slechte geheugen) de oplossing.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Broodro0ster
Nee, helaas. Ik heb het menu volledig doorlopen en dat kan ik niet vinden. Overclock heb ik eens uitgezet, maar dat hielp niet.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 17:46

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb al een aantal vragen over voedingen langs zien komen, maar toch even mijn kwestie.

Ik heb nu een 5070 (licht overgeklokt) en er is een 5070 Ti onderweg. Mijn voeding is een Corsair TX550M (2017) en de CPU een 5700X3D (undervolted). Als ik tegelijk Prime95 en Kombustor draai trekt het systeem ongeveer 425W volgens een wattagemeter. Met de extra 50W van de Ti blijf ik dan in theorie op zich wel een stukje binnen het maximale vermogen - het is ook een goede voeding, zij het een paar jaartjes oud. De voeding is uiteraard niet ATX 3.1, dus ik gebruik het verloopje.

Wat denken jullie? Kan ik het in ieder geval aankijken, of is het toch een beetje krap en/of niet ideaal omdat het geen ATX 3.1 is?

• PlatteJoost
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-01 21:10
Piggen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:01:
Ik heb al een aantal vragen over voedingen langs zien komen, maar toch even mijn kwestie.

Ik heb nu een 5070 (licht overgeklokt) en er is een 5070 Ti onderweg. Mijn voeding is een Corsair TX550M (2017) en de CPU een 5700X3D (undervolted). Als ik tegelijk Prime95 en Kombustor draai trekt het systeem ongeveer 425W volgens een wattagemeter. Met de extra 50W van de Ti blijf ik dan in theorie op zich wel een stukje binnen het maximale vermogen - het is ook een goede voeding, zij het een paar jaartjes oud. De voeding is uiteraard niet ATX 3.1, dus ik gebruik het verloopje.

Wat denken jullie? Kan ik het in ieder geval aankijken, of is het toch een beetje krap en/of niet ideaal omdat het geen ATX 3.1 is?
Ik heb de zelfde setup als jij, 5700x3d met 5070Ti en een 550W-Gold voeding (Corsair RM550x). Ik zie dat jouw voeding ook een 550W gold voeding is, dus hetzelfde? weet niet wat je bedoelt met atx 3.1

Ik heb zelf geen ervaring met wat er gebeurd met je computer als je een zwakke voeding hebt. Stel wij zouden een 450W voeding runnen met deze rig? Krijg je dan crashes ofso? Of wat gebeurd er dan?

Ik heb iig nergens last van en heb geen behoefte om deze voeding te upgraden. Alles werkt goed.
Ook werken power-supplies 'het meest efficient' als ze rond de 80% benut worden, zover dat ik weet. Dus zelfs in dat opzicht is 425W gebruiken met een 550W power-supply vrij ideaal, het meest efficient. Een zwaardere voeding gebruiken zou 'minder efficient zijn'.
Dan zou je meer verliezen krijgen, meer warmte, etc. in je voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door PlatteJoost op 27-01-2026 01:31 ]

• Help!!!!
  • Niet online
^
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 27-01-2026 02:06 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Help!!!!
  • Niet online
.

[ Voor 139% gewijzigd door Help!!!! op 27-01-2026 10:40 ]

PC Specs

• Help!!!!
  • Niet online
Fwiw: Effect van kabels bij 12v HPWR.
[br]

[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 27-01-2026 10:39 ]

PC Specs

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:38
TheProst schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Voor mijn gevoel geld was je 10 a 15 jaar geleden veel goedkoper uit als je je pc zelf bouwde. Volgens mij is dat verschil tegenwoordig heel klein tot soms niet. 2 vrienden van mij hadden een prebuild gekocht met een 5060 Ti. Ik had via price watch pc precies na gebouwd en was de pre build 150 euro duurder. Maar je krijgt natuurlijk voor die 150 euro wel garantie.
Maar was dit met 16GB RAM voor 100 euro of 400 euro? Want dat scheelt nogal 300 euro. En meestal met die kant-en-klare bakken krijg je een gare voeding en kast en een low-end mobo. Vaak ook rare combi's om de prijs te drukken. Een i9 met een RTX 3050 ofzo. 8)7

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vishari Beduk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Met TV's geen sjouwen is iets teveel gedoe.
Zal er dan maar vanuit gaan dat de monitor gewoon oud is.
Je kan de pc zelf niet verplaatsen naar daar waar de tv staat om te testen?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Format-C schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Je kan de pc zelf niet verplaatsen naar daar waar de tv staat om te testen?
Het is 2026, het jaar waarin je extreem zuinig op je RTX 50X0 moet zijn.
Als ik bijvoorbeeld dit lees https://www.techspot.com/...istential-threat-gpu.html dan gaat het nog veel erger worden.
Dus ik verplaatst mijn pc niet meer en verwissel ook zo min mogelijk stekker enzo.
Dan maar geen tweede monitor ;)

edit: en ik lees dat er 400.000 H200 chips naar China gaan. Gevolg is dat er nog minder beschikbaar komt voor de tweakers. :X

[ Voor 10% gewijzigd door Vishari Beduk op 28-01-2026 21:23 ]

• CMT
Broodro0ster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:41:

Heb je ook de optie voor de GPU initialisatie/prioriteit in de bios nagelopen en dat op dGPU gezet?
En hybrid graphics voor de zekerheid uit?
Wat gebeurt er als je met CRU de beeldscherm driver een reset geeft?

Met: https://www.igorslab.de/e...tect-and-delete-practice/ is het mogelijk om dubbele GPU entries uit het register te halen, als je daar last van hebt. Dat kan soms vage klachten geven.

Tja, wat je verder nog eventueel kan proberen is om te kijken of het met alle schermen op een lage resolutie ook gebeurt. Werkt dat wel, dan is het mogelijk dat een Windows of beeldscherminstelling van scherm 1 ervoor zorgt dat er geen sync mogelijk is.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vishari Beduk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Het is 2026, het jaar waarin je extreem zuinig op je RTX 50X0 moet zijn.
Als ik bijvoorbeeld dit lees https://www.techspot.com/...istential-threat-gpu.html dan gaat het nog veel erger worden.
Dus ik verplaatst mijn pc niet meer en verwissel ook zo min mogelijk stekker enzo.
Dan maar geen tweede monitor ;)

edit: en ik lees dat er 400.000 H200 chips naar China gaan. Gevolg is dat er nog minder beschikbaar komt voor de tweakers. :X
Ik heb zelf mn pc in de woonkamer staan, en als ik op mn tv wil gamen gebruik ik een lange HDMI kabel van 10 meter. Dus verplaats mn PC zelf ook niet/ nooit. Til hem alleen af en toe even schuin op om er een stofzuiger onderdoor te halen. :)

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:31
Format-C schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Ik heb zelf mn pc in de woonkamer staan, en als ik op mn tv wil gamen gebruik ik een lange HDMI kabel van 10 meter. Dus verplaats mn PC zelf ook niet/ nooit. Til hem alleen af en toe even schuin op om er een stofzuiger onderdoor te halen. :)
Een tip: Koop een computerstandaard op wieltjes. Die kosten niet gek veel (20-30 EUR) en je kunt dan je PC verplaatsen op die wieltjes en er makkelijk onder stofzuigen zonder je riskeert dat hij valt.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vraagje aan andere 5090 eigenaren, ben wel benieuwd: hoe hoog boost die van jullie op stock instellingen?

Die van mij naar 2915 2920MHz. Edit; of boosten de meeste/alle 5090's naar deze waarden?

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 29-01-2026 20:57 ]

• Broodro0ster
CMT schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Heb je ook de optie voor de GPU initialisatie/prioriteit in de bios nagelopen en dat op dGPU gezet?
En hybrid graphics voor de zekerheid uit?
Wat gebeurt er als je met CRU de beeldscherm driver een reset geeft?

Met: https://www.igorslab.de/e...tect-and-delete-practice/ is het mogelijk om dubbele GPU entries uit het register te halen, als je daar last van hebt. Dat kan soms vage klachten geven.

Tja, wat je verder nog eventueel kan proberen is om te kijken of het met alle schermen op een lage resolutie ook gebeurt. Werkt dat wel, dan is het mogelijk dat een Windows of beeldscherminstelling van scherm 1 ervoor zorgt dat er geen sync mogelijk is.
De interne GPU van miojn 9800X3D staat uit.

Als ik met CRU een driver restart doe, dan valt dat ene scherm terug uit.

Ik heb al eens mijn NVME er uit gehaald en een andere ingestopt voor een clean install, maar helaas zelfde probleem. Dit om problemen met het registry enzo uit te sluiten.

Ook met een lage resolutie of lage refreshrate is er geen beterschap. Gisteren toch gevonden dan DP 1.2 mogelijk is als optie als ik de overclock in het scherm menu uitzet, maar ook dat geeft geen beterschap.

Als Windows ingelogd is en ik zet dan het scherm uit/aan of in plug het opnieuw in, dan werkt het altijd. Ook met 1440p en 180hz. Bizar he |:(

• ArcticWolf
  • Niet online
Broodro0ster schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Ik heb al eens mijn NVME er uit gehaald en een andere ingestopt voor een clean install, maar helaas zelfde probleem. Dit om problemen met het registry enzo uit te sluiten.

Ook met een lage resolutie of lage refreshrate is er geen beterschap. Gisteren toch gevonden dan DP 1.2 mogelijk is als optie als ik de overclock in het scherm menu uitzet, maar ook dat geeft geen beterschap.

Als Windows ingelogd is en ik zet dan het scherm uit/aan of in plug het opnieuw in, dan werkt het altijd. Ook met 1440p en 180hz. Bizar he |:(
Had je al geprobeerd om alle schermen op 60Hz te zetten?

Ik ben geen fan van AI maar Google kwam met nvidia-smi waarin je kan zien wat je de status is van de schermen.
https://developer.nvidia.com/system-management-interface
https://docs.nvidia.com/deploy/nvidia-smi/index.html

Detailed View: nvidia-smi -q -d DISPLAY
Look for the "Display" section under each GPU to see if it says "Connected" or "Disconnected".

Active Display Status: nvidia-smi -q -d PERFORMANCE
This provides a quick check on whether a screen is actively using the GPU.

List GPUs with Display Status: nvidia-smi -L
Provides a list of GPUs, and in some, particularly professional versions, indicates display connectivity in the Disp.A (Display Active) column.

• Broodro0ster
ArcticWolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Had je al geprobeerd om alle schermen op 60Hz te zetten?

Ik ben geen fan van AI maar Google kwam met nvidia-smi waarin je kan zien wat je de status is van de schermen.
https://developer.nvidia.com/system-management-interface
https://docs.nvidia.com/deploy/nvidia-smi/index.html

Detailed View: nvidia-smi -q -d DISPLAY
Look for the "Display" section under each GPU to see if it says "Connected" or "Disconnected".

Active Display Status: nvidia-smi -q -d PERFORMANCE
This provides a quick check on whether a screen is actively using the GPU.

List GPUs with Display Status: nvidia-smi -L
Provides a list of GPUs, and in some, particularly professional versions, indicates display connectivity in the Disp.A (Display Active) column.
Ja, alles op 60hz veranderd ook niks aan de zaak.

Ik ga eens jouw command line testen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Broodro0ster schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Ja, alles op 60hz veranderd ook niks aan de zaak.

Ik ga eens jouw command line testen.
Die commando's kloppen niet helemaal, net zelf even gekeken maar als je nvidia-smi -q in een cmd prompt typt dan scroll je helemaal naar boven en dan krijg je onderstaande te zien, waarbij Display Attached "Yes" moet zijn (Active gaat over de poort zelf).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
==============NVSMI LOG==============

Timestamp                                              : Thu Jan 29 21:49:23 2026
Driver Version                                         : 591.74
CUDA Version                                           : 13.1

Attached GPUs                                          : 1
GPU 00000000:08:00.0
    Product Name                                       : NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti
    Product Brand                                      : GeForce
    Product Architecture                               : Blackwell
    Display Mode                                       : Requested functionality has been deprecated
    Display Attached                                   : Yes
    Display Active                                     : Enabled
    Persistence Mode                                   : N/A
    Addressing Mode                                    : N/A
Ik had gehoopt dat die wat meer informatie zou geven want heb nu ook 2 monitoren eraan hangen...

• CMT
Broodro0ster schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Oh dat is wel heel bizar inderdaad.
Je zou evt. kunnen kijken naar de Windows event log of daar bepaalde errors te vinden zijn. Misschien is er een IRQ conflict o.i.d. En evt. kijken of het met een live Linux destro (vanaf een usb stick bijv.) wel normaal werkt. Dan weet je gelijk of het aan Windows / de driver ligt.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Onlangs heb ik "voor een prikkie" :X O-) een Asus ROG Astral RTX 5080 overgenomen. Vervangt een 5070 die gewoon net niet goed genoeg was voor mijn verwachtingen op mijn 5120x2160 scherm.

Er is genoeg gemeld denk ik over smeltende connectoren op 5090's, maar ook hoor/lees ik her en der dat 5080's niet buiten schot blijven.

Nu begrijp ik dat mijn kaart specifiek de stroom kan meten per pin en dat GPU Tweak III tool alerts kan genereren wanneer het dreigt fout te gaan. Monitoren zie ik terug maar specifiek alerts moet ik nog even uitzoeken met deze tool.

Met welke methode voor monitoren en alerten (of zelfs shutdown game / PC) hebben jullie de beste ervaringen? Bepaalde software die beter werkt dan GPU Tweak III?

Ik wil zeker de eerste paar maanden hier echt wel heel alert op zijn om wat vertrouwen op te bouwen dat ik niet de klos wordt van dit probleem.

Het beste is uiteraard beetje undervolten en de max power beperken tot 320W (tenminste dat hoor / lees ik). Dat is niet mijn eerste keuze, ik wil wel proberen eruit te halen wat er in zit en met de juiste monitoring denk ik dat dat veilig kan met weinig tot geen risico. Ik bedoel met "eruit halen" niet het maximale met custom overklok maar "out of the box".

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 31-01-2026 11:57 ]

Ik wil toch nog even men eraan herinneren om de 12VHPWR ondanks dat het goed lijkt, toch dagelijks in de gaten te blijven houden dan wel monitoren/loggen.

Het afgelopen jaar heeft m'n Astral RTX 5090 OC het prima gedaan met de Corsair AX1200i/AX1600i voedingen op dezelfde Corsair 2023 H+ 12VHPWR 600W -> 2x8PIN kabel aangesloten op de Thermal Grizzly Wireview Pro 1 maar vandaag viel me op dat de pinnen toch onjuiste waarden begonnen te vertonen en het GPU-ledje naast de connector af en toe knipperde bij de belastingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BGZ726y.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ef42yrX.png

De Wireview Pro V1 heeft inmiddels 770kWh gelogd sinds 8 Februari 2025 toen de videokaart in gebruik genomen is, de connector is niet boven de 52°C gerapporteerd, het systeem heeft de afgelopen 3 dagen aangestaan en dat was de hoogste waarde, in de zomer zie ik niet hoger dan 56°C.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TEfwWfT.jpegAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gA8sK59.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zpwdy0X.jpegAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K0D7NfZ.jpeg

Nadat ik de PC volledig stroomloos heb gezet voor een seconde of 10 totdat alle LEDs e.d. uit zijn en de stroom weer had ingeschakeld, was alles weer prima in balans zoals vanouds en ook knipperde de LED van de GPU niet meer.

Idle:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k2XzsUE.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZGKys4y.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jUC7zpV.png

GPU-Z Render test (windowed, lage load):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qltJPtN.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jwwZWk5.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M3VdD6b.png

600W+ Load (Sniper Elite 5 @ 5K):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uir20AB.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ggG9MMB.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0rayAfu.png

Nu kunnen sensors zich altijd eens glitchy gaan gedragen, dus mijn eerste gedachte was laten we de PC eerst maar stroomloos halen om te zien of dat helpt, aangezien de machine 3 dagen lang zonder reboot aan stond en ik tussendoor GPU-Tweak nog geüpdatet had met de firmware update voor de level sensor op de Astral kaarten zonder te herstarten.

Geen idee of die firmware update iets heeft laten trippen maar opmerkelijk is het wel, zal het voorlopig wat aandachtiger in de gaten houden.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

InflatableMouse schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:
Met welke methode voor monitoren en alerten (of zelfs shutdown game / PC) hebben jullie de beste ervaringen?
Ik gebruik mijn eigen ogen :D
De computer staat naast de monitor in een nzxt behuizing met glazen voorkant en zijkant waarbij ik de video kaart en beruchte stekker altijd in zicht heb.
En de stekker en wandcontact zit binnen handbereik.
Verder laat ik de computer nooit aanstaan als ik de deur uit ben andere dingen doe.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb mn pc nu zo in elkaar zitten.

Ik zit te denken he.

Ben aan een nieuwe waterkoeler toe. Deze is al een paar jaar oud.

Wat is nou beter.

Een 360mm aio front intake, 1 top en 1 rear fan (wat ik nu heb)
Een 240mm aio outtake (bovenin) (met 3 front intake fans) en 1 rear fan
Een 240mm intake en 1 bottom front fan en 1 top outtake en 1 rear exhaust

Het lijkt mij dat als je de rad bovenin doet dat die warme lucht aanzuigt als de GPU warm wordt. Als je hem zoals ik m nu heb hebt dan krijg je ietwat warme lucht omdat de radiator lucht ietwat warmer is . Maar omdat het een 360 rad is is die lucht niet warm (?) (en bij 240mm front intake warmer? Omdat er minder vloeistof inzit?)

Ik wil proberen wat meer lucht naar mn GPU te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC7zcRbcPqUzhH7tlaLbiNu_fz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkKepSCPXK0zXfa1SM9SLh2e.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; Of een andere kast met 3 bottom intakes

edit2: of zelf met een dremel een fan intake (of 2) maken in dat onderste stuk van mn behuizing waar ook de voeding inzit (zit nu linksonder zeg maar) die tegen mn gpu gaan blazen

Ik gebruik nu 5 arctic p12 pwm fans (zonder rgb shizzle) (pc is het wel stil na wat fantuning) (deze kunnen ook 300rpm)

Edit; of zo laren draaien ? 🤔😀

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 01-02-2026 18:24 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Format-C schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:38:

Ik zit te denken he.

Wat is nou beter.

Het lijkt mij dat als je de rad bovenin doet dat die warme lucht aanzuigt als de GPU warm wordt. Als je hem zoals ik m nu heb hebt dan krijg je ietwat warme lucht omdat de radiator lucht ietwat warmer is . Maar omdat het een 360 rad is is die lucht niet warm (?) (en bij 240mm front intake warmer? Omdat er minder vloeistof inzit?)

[Afbeelding]

edit2: of zelf met een dremel een fan intake (of 2) maken in dat onderste stuk van mn behuizing waar ook de voeding inzit (zit nu linksonder zeg maar) die tegen mn gpu gaan blazen

Ik gebruik nu 5 arctic p12 pwm fans (zonder rgb shizzle) (pc is het wel stil na wat fantuning) (deze kunnen ook 300rpm)

Ik heb deze config:
Cooler Master MasterCase H500P met 2x 200mm front intake fans en een 360 AIO push config en de CPU en GPU blijven goed gekoeld.
Ligt er ook een beetje aan wat voor CPU/GPU je hebt natuurlijk maar denk dat je vooral moet bedenken welke waardes je wilt halen met gamen/under load zeg maar?

Let niet op het stof :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NALecb1Yxs6IE3Vs1ktcAX4NqFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgtmKuW59YnbdsD5YfZYEbdY.jpg?f=fotoalbum_large

• CMT

Ik zit te denken he.

Wat is nou beter.

[Afbeelding]

Zoals het nu is, is de beste compromis imho (y)
Er zijn met deze kast niet echt andere opties. Nouja, niet zonder te gaan zagen in de kast.
Met een rad bovenin verlies je het voordeel van waterkoeling omdat het rad dan gesmoord wordt door warme lucht van de GPU. Het kan wel, maar het is dan goed mogelijk dat de CPU + koelwater heet worden.
Zeker met een RTX5090 kachel in de kast. Een pompje vind heet water ook niet zo fijn. De dingen zijn niet berekend op hoge (> 40C) watertemperatuur.

Je zal een afweging moeten maken wat je zelf belangrijker vindt.
Een zo koel mogelijke GPU of een mogelijk hete/verstikte CPU.
Tenzij je voor een stilte build gaat zal de lucht dat door een front 360mm rad gaat nauwelijks opwarmen met een gaming belasting. Ik ga er dan wel vanuit dat de rad fan minimaal op 1000rpm draait met de 5090@575W.

Wat eventueel kan helpen is om een strook zacht schuimrubber (dichtcellig) of iets dergelijks, tussen de GPU shroud (gedeelte met de Phantom logo) en de kastwand te plaatsen (niet bij de stekker & kabel !).
Op deze manier voorkom je voor een deel luchtcirculatie bij de GPU. En onstaat er een soort duct onderaan omdat de GPU redelijk opgesloten zit vanaf de onderkant. Lucht moet dan echt vanuit voor & achter de kast, de GPU koeler binnen.
Een volledige air-duct voor de GPU zou ideaal zijn, maar ik vrees dat er met het zagen dan weinig overblijft van de huidige kast ;).

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe 360mm aio koop met fans die sneller draaien dan mijn huidige fans. (Heb nu 1800RPM arctic fans en zal er 3000RPM arctic fans opzetten..of een Arctic aio aanschaffen. En die dan weer gewoon voorin.

De lucht uit zon 360mm rad zal ook niet heel warm worden met mn huidige CPU denk ik

Thanks voor het meedenken iig.

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 02-02-2026 12:10 ]

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02 21:00
Format-C schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:08:
Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe 360mm aio koop met fans die sneller draaien dan mijn huidige fans. (Heb nu 1800RPM arctic fans en zal er 3000RPM arctic fans opzetten..of een Arctic aio aanschaffen. En die dan weer gewoon voorin.

De lucht uit zon 360mm rad zal ook niet heel warm worden met mn huidige CPU denk ik

Waarschijnlijk wist je het al maar die Artic freezer pro III radiatoren zijn een stuk dikker (Met 38mm een volle 1.1cm dikker dan het gemiddelde van 27mm) dan je doorsnee 360mm rad's. Ik had dat even over het hoofd gezien en in mijn build paste deze helaas niet.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Gaat bij mij wel passen. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJSIjpzNcYJZiUprdVvK2NZB2Rg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkKepSCPXK0zXfa1SM9SLh2e.jpg?f=fotoalbum_small

Edit; ik zal eens zien welke aio een DUNNE rad heeft. :)

:)

[ Voor 129% gewijzigd door Format-C op 02-02-2026 13:22 ]

• CMT
Format-C schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:08:

Oef 3000rpm maakt wel écht een pokkeherrie. Zijn de GPU temperaturen zo slecht dat 1800rpm niet genoeg is?

Ik zie trouwens (met het uitvergroten van de foto) dat de 12VHPWR kabel er haast niet in zit! En het lijkt er ook sterk op dat er niet minimaal een 2cm recht stuk kabel is tussen de connector en de buiging. Dat is wel nodig om scheeftrekken van de pinhulzen te voorkomen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Format-C schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:18:
Gaat bij mij wel passen. Zie foto:

[Afbeelding]

Edit; ik zal eens zien welke aio een DUNNE rad heeft. :)

:)
Was voorheen erg ontevreden over de Liquid Freezer II 280, maakte erg veel lawaai, uiteindelijk laatst toch de Arctic Liquid Freezer III Pro 360 gekocht en ja hij is echt een stuk beter maar toen zag ik gisteren deze review: review: Elf aio-waterkoelers van 360mm - Goede waterkoeling blijft betaalbaar
had ik toch wel weer spijt...

Daar zitten toch echt betere AIO's tussen voor nagenoeg dezelfde prijs, maar goed qua koeling doet die het echt prima. Al vind ik de mounting plate offset wel heel gek, de bovenste 4mm van de cpu heeft gewoon geen plaat eroverheen en heb het 3x nagekeken of de mounting brackets wel goed zaten maar blijkbaar hoort dat zo voor de X3D cpu's.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CMT schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Oef 3000rpm maakt wel écht een pokkeherrie. Zijn de GPU temperaturen zo slecht dat 1800rpm niet genoeg is?

Ik zie trouwens (met het uitvergroten van de foto) dat de 12VHPWR kabel er haast niet in zit! En het lijkt er ook sterk op dat er niet minimaal een 2cm recht stuk kabel is tussen de connector en de buiging. Dat is wel nodig om scheeftrekken van de pinhulzen te voorkomen.
Heb net nog even met een lampje gekeken. Hij zit er goed in. Mss heb ik hem later nog aangedrukt.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij verplaatsen die nieuwe Arctic fans meer lucht (vooral op radiatoren) en zijn die fans bij hogere toerentallen wat stiller dan zn voorganger. Die van mij (P12) komen niet boven de 1500RPM als ik zwaar game (ze kunnen 1800) , en idle 350RPM. (Ik vond die 3000rpm ook al vrij hoog trouwens, en het minimum RPM van de P12 Pro is met 600 ook hoger dan zn voorganger.)

[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 03-02-2026 00:29 ]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zit te denken he.

Wat is nou beter.

[Afbeelding]

Ik heb zelf een redelijk gelijksoortige build maar dan met 240mm rad bovenop. Eerst had ik een Fractal Lumen v2 AIO maar nadat de pomp het vrij snel begaf een Arctic Freezer III gekocht. Alle fans zijn 120mm fractal prisma fans die tot 2000rpm gaan, en dat hoeven ze echt nooit aan te tikken om een prima temperatuur te houden. Overigens wel een 5080 die een stuk minder stroom verbruikt natuurlijk. Ik had eerder een 7800X3D die wel wat warmer aanliep dan mijn huidige 9800X3D, maar een 240mm radiator is ruim voldoende om die goed te koelen.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik overweeg een 240mm voorin bovenin te doen en een losse fan onderin voorin die "vrij" onder tegen die 5090 aanblaast. Denk dat dat de beste tussenweg is. Vind deze kast nog wel mooi. En praktisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 05-02-2026 18:11 ]

De MSI Lightning 800W en 1000W vbioses zijn gister en vandaag uitgelekt, eerder dan de bedoeling was:
https://videocardz.com/ne...s-works-with-other-brands

Het zou op alle kaarten moeten werken, al lijken met name de Gigabytes fan-control issues te hebben zover ik het in het overclock.net forum las, verder omdat de vbios voor dual-12vhpwr bedoelt is zul je wat vage power-readings krijgen.

Het kan zijn dat de 1000W versie dus t/m 750W gaat op een reguliere zwarte Astral, i.p.v. de 800W die de Matrix vbios kan, maar de crossbar clocks zijn bij alle drie gelijk wat dus voor hogere scores/performance in 3DMark e.d. moet leiden.

Uiteraard maak altijd een backup van je originele vbios voordat je hiermee aan de slag wilt gaan.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:07
Brozef schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:46:
Ik heb sinds kort nu de wireview pro 2 binnen, en moet zeggen is een fijn ding, alleen al het feit dat die nu mijn per pin verdeling laat zien en ik dus weet dat mijn kabel nu op zich oke is zonder smeltende connectors is toch geruststellend. Ook al was de kans opzich al heel klein. Maar kan hem wel aanraden als je een 5090 of 4090 ofzo hebt.

[Afbeelding]
Mijn Asus Astral 5090 OC heeft software matig in Windows ook zo iets je kunt ook per pin zien wat er door heen gaat erg handig het doet je tog gerust stellen als je ziet dat alle pinnen dezelfde waarde krijgen.
Wat jij dus ook al zij.
Heb hem op lanceerdag gekocht en is nog niet in brand gevlogen ;)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 13:23

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hi all,
Ik probeer mijn RTSS wat mooier te laten lijken en wat subtieler, zodat ik het eigenlijk altijd aan kan laten staan.
Wat ik voornamelijk wil is mijn 6 pins power (heb een 5090 Astral) kunnen monitoren.

Ik zag ergens een mooie overlay maar kan het niet meer terug vinden.
Anders dan de vanille RTSS layout, heeft er iemand enige kennis van hoe ik dit kan doen of waar ik het beste terrecht kan?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
Het is nog geen Chinees nieuwjaar maar hier was alvast wat RTX 5090 vuurwerk...

https://videocardz.com/ne...90-catches-fire-on-camera

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

HugoBoss1985 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:17:
Het is nog geen Chinees nieuwjaar maar hier was alvast wat RTX 5090 vuurwerk...

https://videocardz.com/ne...90-catches-fire-on-camera
575W / 1,1V = 523A en als de spanning naar 1,0V dipt, heb je 575A nodig voor 575W.

Met meer dan 500A kan je met dikke elektrodes lassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3QUCPPyCgpTfKqsQhOpBWyXT5I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zSkX2ZgDjaNjOqEScEUuXJdi.jpg?f=user_large

Als er iets fout met zo'n grafische kaart gaat, dan gaat het goed fout.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 11-02-2026 17:35 ]

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.