• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rubmifer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:26:
Even een klein vraagje.

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een 5080, maar ik ontbreek een derde PCIe kabel om deze aan te sluiten op mijn RMX750W dus heb ik via corsair volgende kabel besteld:

https://www.corsair.com/e...su-power-cable-cp-8920284

Dit zou moeten werken maar als ik naar de compatibiliteit lijst ga zie ik dat mijn PSU niet bij compatibel zou zijn met de 5080.

https://imgur.com/a/lKNJNRC

Is dit puur omwille van de recommended power van 850w die Nvidia aangeeft? Of moet ik best effectief kijken naar een nieuwe psu ook? Las nochtans overal dat een 750w psu nog steeds voldoende zou moeten zijn. (Werk met een 5700x3d cpu)
400W max @ GPU, 120W max @ 5700X3D + wat verbruik van MB/cooling en andere randzaken, zeg ruim 550W max dan is je 750W ruim voldoende. Lees wel dat die splitterkabel alleen op de Type-4 voedingen van Corsair aangesloten kan worden, zo te lezen voldoet die PSU daar wel aan:
https://www.corsair.com/u...ower-supply-cp-9020285-na

Draai zelf een 5070Ti en 5800X3D met AIO cooler (op een X370 bordje) en die wordt gevoed door een RM650x en heb nog nooit problemen ondervonden en game er al maanden mee, m'n GPU verbruikt 100W minder dan de 5080 maar de voeding levert ook 100W minder...
Die RM750 moet voldoende zijn en anders merk je het gauw genoeg (grapje) in de meeste gevallen schakelt de voeding zichzelf uit, echt worst-case is dat er schade ontstaat aan de componenten maar die kans is zo klein.

Overigens zag ik laatst een video waarin Linus een CPU aan het overclocken was op een 1600W voeding waarbij de gemeten TBP ruim 2000W aangaf... meeste voedingen hebben dus ook wel wat overhead.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 31-12-2025 16:26 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-01 03:41
Redblader schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:43:
Zijn er hier anderen die problemen hadden met geen beeld output met een RTX 5090?

Ik had een RTX 5090 gekocht en deze afgelopen weekend geïnstalleerd samen met een Corsair RM1000X (2024). Ik kreeg na uren proberen nog steeds geen enkel beeld signaal door. De PC startte elke keer wel gewoon, de verlichting op de kaart ging ook gewoon aan maar geen beeld.

Ik heb toen:
- De kaart gereseat > geen beeld
- Enkel een DP monitor geprobeerd en enkel een HDMI monitor geprobeerd > geen beeld
- Andere bios op de kaart geprobeerd via de switch op de kaart > geen beeld
- Mijn oude RTX 4080 aangesloten > Werkt prima
- DDU gedraaid + volledige BIOS reset en daarna de RTX 5090 opnieuw geprobeerd > geen beeld

Mijn conclusie hierna was dat de kaart simpelweg defect is, heb ik hier nog iets over het hoofd gezien? Is dit een bekend issue met RTX 5090s?
Een hoge kwaliteit PSU is aan te raden. Toen ik een Asus Platinum 1200 wat voeding aansloot werkte hij goed. Zeer stabiel.
Met mijn oude Corsair 1200 wat ging er een rood lampje branden op mijn Asus 5090 Astral.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:16
mmxmmx schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Een hoge kwaliteit PSU is aan te raden. Toen ik een Asus Platinum 1200 wat voeding aansloot werkte hij goed. Zeer stabiel.
Met mijn oude Corsair 1200 wat ging er een rood lampje branden op mijn Asus 5090 Astral.
De Corsair RM1000X (2024) is een hoge kwaliteit PSU en een modern ATX 3.1 model, dit zou in mijn optiek geen problemen moeten geven met een 5090.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-01 03:41
Redblader schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:27:
[...]

De Corsair RM1000X (2024) is een hoge kwaliteit PSU en een modern ATX 3.1 model, dit zou in mijn optiek geen problemen moeten geven met een 5090.
Oke man wat jij wil.
Modbreak:Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 02-01-2026 02:02 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Corsair 1200 watt geeft alleen te weinig info. :> Welk model/serie en jaar op de markt gekomen heb je wel nodig om iets zinnigs te zeggen.
Corsair heeft net zoals de meeste merken drie typen voedingen: goede, slechte en verouderde.
En defecte natuurlijk. 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:58
Draai zelf al een poosje een gainward 5090 met een 9800X3D op een Dark Power 12 1000W (ATX 2.52) voeding.
Ik zit wel te overwegen om naar een nieuwere ATX 3.1 voeding over te stappen alhoewel ik nog geen problemen of instabiliteit tot dusver heb ervaren.

Ik zag wel dat er wat voedingen aankwamen met een (proactieve & instant protection) systeem ingebouwd voor de problematiek met de 12vhpwr connector.

Overigens is de eerste (reported) burned 5090 van 2026 ook alweer een feit
https://videocardz.com/ne...-12v-2x6-connector-report

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:24
Is het al echt ZO ver gekomen? Dat we speciale voedingen moeten kopen omdat een trillion-dollar company een connector heeft ontwikkeld die in feite niet toereikend is voor hetgeen ze bedoeld is?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

nzall schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:33:
Is het al echt ZO ver gekomen? Dat we speciale voedingen moeten kopen omdat een trillion-dollar company een connector heeft ontwikkeld die in feite niet toereikend is voor hetgeen ze bedoeld is?
Er is een vraag naar vanuit de markt, als fabrikant kan je hogere marge dan maken. Of het nodig is of niet staat daar helemaal los van. Zeker gezien hoeveel bangmakerij er vanuit de media is geweest, verbaasd het mij niet dat er vraag naar is.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

MazeWing

The plot thickens...

Tjona100 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:43:
Draai zelf al een poosje een gainward 5090 met een 9800X3D op een Dark Power 12 1000W (ATX 2.52) voeding.
Ik zit wel te overwegen om naar een nieuwere ATX 3.1 voeding over te stappen alhoewel ik nog geen problemen of instabiliteit tot dusver heb ervaren.

Ik zag wel dat er wat voedingen aankwamen met een (proactieve & instant protection) systeem ingebouwd voor de problematiek met de 12vhpwr connector.

Ik heb sinds de kerst een MSI 5090 Vanguard met een Asrock Taichi TC-1300T voeding. Die heeft een warmtesensor op de 12vhpwr connector in de vorm van een klein kabeltje van 2 pins die je naast de betreffende connector inplugt. Mocht de boel te warm worden (en dus gaan smelten) dan meet ie dat en schakelt ie de gehele connector uit.

Voeding is pas een paar maanden op de markt en er zijn nog weinig gebruikers maar het lijkt erop dat dit smeltende connectors wel zou voorkomen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:25
Redblader schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:27:
[...]

Het is ook heel onwaarschijnlijk dat het aan de kwaliteit van de voeding ligt.
Het advies voor een andere voeding is goed bedoeld, maar gezien de probleemomschrijving die je gegeven hebt echt onzin. Het werkt immers gewoon met de RTX4080.
Voor het starten van een PC volstaat ook een kleine 200-300W voeding van redelijke kwaliteit.
Het hoeft echt geen A-merk te zijn en ook geen ATX3.x. Ik zou alleen niet het allergoedkoopste prut gebruiken.

Heb je ook de beschikking tot een iGPU?
Je kan dan even kijken of daar wel beeld op komt en dan met bijv. GPU-Z controleren of de dGPU wel goed herkent wordt. Een zwart scherm bij het opstarten kan diverse en meerdere oorzaken hebben.

Om maar even het gros op te sommen:
  • GPU niet goed in het PCI-slot en/of stroomkabels zijn niet goed aangesloten (slecht contact).
  • HDMI / DP signaalkwaliteit is ontoereikend voor de GPU om verbinding te maken of te houden ( Geen beeld of beeld dropouts kunnen hier een gevolg van zijn).
  • Handshake tussen monitor en GPU gaat mis (kan bovenstaande als oorzaak hebben).
  • Bios beeld initializatie gaat mis, kan bijvoorbeeld zijn dat het niet overschakelt van de iGPU naar de dGPU. Handmatig instellen kan helpen. Soms is een GPU of mobo biosupdate nodig.
  • Met de huige PCIE5.0 GPU's is de PCIE signaalintegriteit een serieus probleem. -> oplossing bandbreedte beperken op mobo door het te begrenzen op PCIE 4.0 of lager.
  • GPU defect.
  • PC voeding onstabiel of defect
Er zullen vast nog wel dingen zijn die ik vergeten ben, maar dit is wat mij te binnen schiet als mogelijk oorzaak.

Als het probleem ligt aan de signaalkwaliteit tussen monitor en GPU dan kan een kortere of betere kwaliteit HDMI / DP kabel helpen.
Persoonlijk zou ik in eerste instantie de PCIE slot van de GPU op 3.0x16 begrenzen en kijken of dat helpt.
Zo niet dan, dan via de iGPU kijken of de dGPU goed herkend wordt in Windows/GPU-Z en zo ja, kijken of een kortere beeldkabel helpt.
Baat het allemaal niet dat alle contacten controleren op vuiligheid (ook vingerafdrukken) en beschadigingen. Als de 5090 er al uit ligt, dan dit als eerste doen natuurlijk ;).
Hopelijk is de oorzaak iets simpels voor je en niet een dode GPU.

• CMT
Tjona100 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:43:

Als het prima werkt, waarom zou je het dan vervangen?
De ATX3.x is niets meer dan specificatie van eisen waar een voeding aan moet voldoen. Een soort labeltje als het ware. Er zijn genoeg oudere ATX2.xx voedingen die hier ook aan kunnen voldoen, maar hier niet op getest zijn. En voor diegene die echt met zekerheid het allerbeste in huis willen hebben, kunnen beter op zoek gaan naar een 'oude' ATX3.0 voeding. Toen waren de eisen nog iets hoger dan nu ;) .

Helaas speelt de marketing op de onwetendheid van de gemiddelde consument in.

• Tjona100
MazeWing schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb sinds de kerst een MSI 5090 Vanguard met een Asrock Taichi TC-1300T voeding. Die heeft een warmtesensor op de 12vhpwr connector in de vorm van een klein kabeltje van 2 pins die je naast de betreffende connector inplugt. Mocht de boel te warm worden (en dus gaan smelten) dan meet ie dat en schakelt ie de gehele connector uit.

Voeding is pas een paar maanden op de markt en er zijn nog weinig gebruikers maar het lijkt erop dat dit smeltende connectors wel zou voorkomen.
https://videocardz.com/ne...-was-modded-to-draw-1350w

Zie inderdaad wel dat dat systeem op die Asrock PSU's toch wel werkt als ik dit geval mag geloven, gezien die user ook met een goed gemodde 5090 zat te stunten.

• ArcticWolf
  • Niet online
Inflatable schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:30:
[...]

Pathtracing in Cyberpunk lukt mij wel met mijn 5070Ti (en 9800X3D).. Met DLSS de boel op minimaal 50-60 fps krijgen en dan de rest boosten met framegen.. Met 4x ga ik dan zelfs over de 200 fps..
Zag dat ik Pathtracing toch wel aan had staan }:O DLSS minimaal en geen framegen en goed te spelen. Denk dat ik met iets anders in de war was.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• CMT
Sissors schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Er is een vraag naar vanuit de markt, als fabrikant kan je hogere marge dan maken. Of het nodig is of niet staat daar helemaal los van. Zeker gezien hoeveel bangmakerij er vanuit de media is geweest, verbaasd het mij niet dat er vraag naar is.
Nou bangmakerij, de kop in het zand steken en doen alsof er niets aan de hand is, is ook een tactiek.
Dat de fabrikanten (helaas) dankbaar van de onzekerheid gebruik maken verbaast mij niet.
De oplossing is heel eenvoudig, maar daar wilt Nvidia / het SIG consortium niet aan.
Edit: voor de duidelijkheid ik bedoel dan het verlagen van de specificatie. Niet dat het perse moet verdwijnen, hoewel ik dat wel toe zou juichen.

Recent is er een gebruiker van een Sapphire RX9070XT Nitro ook het slachtoffer geworden van de beruchte connector dat het begeven heeft. Dit is 'slechts' een 350W TBP GPU.
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/xuZ2hc4A54FWbcyS.jpg
Bron:
https://www.techpowerup.c...fter-almost-a-year-in-use
https://www.reddit.com/r/...st_sapphire_9070xt_nitro/

Alleen het bovenste rijtje met de 12V pinnen is mooi zwart geblakerd. De reden daarvoor is dat een aanzienlijk deel van de retourstroom via het PCIE slot en dan het moederbord terug naar de voeding keert. Je zou kunnen stellen dat de GND pinnen een veiligheidsmarge hadden :z
Je ziet het ook heel vaak met de RTX5090 gevallen, dus..trek maar de conclusie aan wat wel zal helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 02-01-2026 21:04 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 08:33

Format-C

Tracing Rays

Denk dat het stekkertje heel goed aandrukken en controleren of die er goed inzit al heel veel uitmaakt.

De gevallen waar de problemen ontstaan zijn volgens mij vaak gevallen waar het stekkertje niet goed is aangedrukt.

Edit: en het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een/het stekkertje zelf gewoon niet goed is. Of de connector op de/ een kaart.

Net zoals andere componenten die wel eens stukgaan.

Edit: een "gewone" 8 pins pci-e stekker kan ook smelten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDEqIrsOjbJFA5Ezsk8gkvViDww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa0hCCgPFUbChK3MwY1KxSZ2.jpg?f=fotoalbum_large

(Voorbeeld van Google)

[ Voor 70% gewijzigd door Format-C op 02-01-2026 21:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro 1TB M2/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Wil het probleem niet bagattaliseren, en misschien had het design van die 12vhpwr stekker beter gemoeten, maar alles goed aansluiten is natuurlijk wel heul belangrijk.

Edit; en/ of controleren of de stekkers nog goed zitten na het verplaatsen van de kast bijv ook.

[ Voor 94% gewijzigd door Format-C op 02-01-2026 21:14 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro 1TB M2/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

CMT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Nou bangmakerij, de kop in het zand steken en doen alsof er niets aan de hand is, is ook een tactiek.
Dat de fabrikanten (helaas) dankbaar van de onzekerheid gebruik maken verbaast mij niet.
De oplossing is heel eenvoudig, maar daar wilt Nvidia / het SIG consortium niet aan.
Edit: voor de duidelijkheid ik bedoel dan het verlagen van de specificatie. Niet dat het perse moet verdwijnen, hoewel ik dat wel toe zou juichen.

Recent is er een gebruiker van een Sapphire RX9070XT Nitro ook het slachtoffer geworden van de beruchte connector dat het begeven heeft. Dit is 'slechts' een 350W TBP GPU.
[Afbeelding]
Bron:
https://www.techpowerup.c...fter-almost-a-year-in-use
https://www.reddit.com/r/...st_sapphire_9070xt_nitro/

Alleen het bovenste rijtje met de 12V pinnen is mooi zwart geblakerd. De reden daarvoor is dat een aanzienlijk deel van de retourstroom via het PCIE slot en dan het moederbord terug naar de voeding keert. Je zou kunnen stellen dat de GND pinnen een veiligheidsmarge hadden :z
Je ziet het ook heel vaak met de RTX5090 gevallen, dus..trek maar de conclusie aan wat wel zal helpen.
Dat dit soort dingen het nieuws halen, zegt meer hoe weinig het gebeurd imo. Ik vermoed namelijk dat toen paar jaar geleden mijn 8 pins connector gesmolten was, en ik dat had ingestuurd naar Tweakers als tip, het geen artikel was geworden.

Maar deze ga ik alleen toch echt of op user error gooien, of gewoon een productie fout. Dat de GND pinnen het hebben overleefd heeft mogelijk meer te maken met dat de voedingspinnen eerst de geest hebben gegeven. Mijn probleem nu met het op de connector gooien, is dat alle pinnen zo goed als evenveel te heet zijn geworden. Dus elke pin heeft geen goed contact gemaakt. Dat kan eigenlijk alleen als of de stekker er niet goed in heeft gezeten, of die stekker gewoon niet goed gefabriceerd is geweest. Maar dat staat los van de algehele specificatie van dat ding.

• Help!!!!
  • Niet online
Uiteraard heeft hij een belang, echter deze video laat zien dat er bij (sommige) kabels relatief weinig voor nodig is om disbalans te krijgen op de pinnen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• CMT
Sissors schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Dat dit soort dingen het nieuws halen, zegt meer hoe weinig het gebeurd imo. Ik vermoed namelijk dat toen paar jaar geleden mijn 8 pins connector gesmolten was, en ik dat had ingestuurd naar Tweakers als tip, het geen artikel was geworden.
Que? Dit geloof je toch niet serieus?
Om een voorbeeld te geven: in het nieuws komen ook berichten terecht van extreem weer en temperatuur records die steeds worden verbroken. Dan zou je met jouw redenering kunnen stellen dat het eigenlijk weinig voorkomt (en het klimaat dus niet opwarmt/veranderd) omdat deze berichten het nieuws halen?

Het is natuurlijk wel zo dat de kans dat iets in het nieuws terecht komt, hoger is wanneer iets omstreden of actueel is. Maar dat maakt het er niet minder om. De redenatie die je volgt doet erg aan een cirkelredenering denken.
Maar deze ga ik alleen toch echt of op user error gooien, of gewoon een productie fout. Dat de GND pinnen het hebben overleefd heeft mogelijk meer te maken met dat de voedingspinnen eerst de geest hebben gegeven. Mijn probleem nu met het op de connector gooien, is dat alle pinnen zo goed als evenveel te heet zijn geworden. Dus elke pin heeft geen goed contact gemaakt. Dat kan eigenlijk alleen als of de stekker er niet goed in heeft gezeten, of die stekker gewoon niet goed gefabriceerd is geweest. Maar dat staat los van de algehele specificatie van dat ding.
Ik had het ook niet anders verwacht dan dat het weer automatisch op de gebruiker of een materiaalfout gegooid ging worden. Hier is nog een ander geval met de RX9070XT nitro: https://videocardz.com/ne...ed-12v-2x6-connector-case.
De GND pinnen hebben het overleeft omdat daar simpelweg minder stroom doorheen gaat, niet omdat de 12V pinnen het eerder begeven hebben.

Mocht je mij niet geloven, meet dan met een stroomtang eens elke ader na.
Een kabel kan ook, want dan meet je direct het verschil in stroom dat heen en terug gaat.
Ik heb dit zelf gedaan met een RX6900XT, 7900XTX, RTX5090 GPU op diverse moederborden (MSI, Asus) en diverse voedingen (Corsair, Seasonic). In alle gevallen ging er een aanzienlijk deel van de stroom terug via het moederbord. M.a.w. minder stroom gaat door de GND pinnen van PCIe 8-pin of 12VHPR.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:29
Volgens mij heb ik dit al eerder aangegeven, maar Ik denk dat het wel handig zou zijn als men (potentieel) user error eens zou uitfilteren bij dit soort berichten tegenover cases waarvan 100% zeker is vastgesteld dat de user niets te verwijten is. Anders blijf je die subdiscussie houden.

Immers ja, we weten dat de connector weinig tolerant is en beter kan. Maar iedere keer dat een gebruiker (potentieel) verzuimd de boel goed aan te sluiten is nu ook niet direct nieuwswaardig imho.

Laat ze (de techpress / onderzoeksjournalist) nu eens echt uitzoeken hoe groot het probleem is wanneer usererror wordt weggenomen. Want voor zover ik weet (maar ik moet toegeven dat ik er de laatste tijd niet heel veel meer op gelet heb), heeft iedereen die het heeft proberen te onderzoeken (o.a. GN, ik geloof Der 8auer en ik meen Igor ook) en te reproduceren, dit niet succesvol kunnen doen zonder user error te simuleren.

Dat betekent natuurlijk niet dat alle casussen user error zijn, maar heel duidelijk is het nu niet vind ik.
Dat is immers wel wat ik graag zou willen weten, hoeveel risico loop ik nu echt, in plaats van hoeveel risico loop ik als ik al dan niet de kabel er niet correct in stop.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 03-01-2026 11:59 ]

CMT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Que? Dit geloof je toch niet serieus?
Dat mijn 8-pins connector niet de FP had gehaald? Dat geloof ik zeker wel serieus. En dat als individuele gevallen van een gesmolten connector de FP halen van een grote website dat het bljikbaar niet zo wijdverspreid is? Dat geloof ik ook.
De GND pinnen hebben het overleeft omdat daar simpelweg minder stroom doorheen gaat, niet omdat de 12V pinnen het eerder begeven hebben.

Mocht je mij niet geloven, meet dan met een stroomtang eens elke ader na.
Maar dat schreef ik toch zelf ook al? Natuurlijk gaat er minder stroom door de ground pinnen. Want een gedeelte gaat over het PCIe slot, dat staat toch niet ter discussie? Mijn punt was dat als alle voedingspinnen slecht contact maken, dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat niet ook alle ground pinnen slecht contact maken. Alleen doordat daar ook een gedeelte van de stroom via het PCIe slot gaat (een flink gedeelte zelf), zal dat minder snel een probleem opleveren, en sterker voordat het een probleem oplevert, zijn de voedingspinnen al gesmolten, wat je hier ziet.

Maar gezien alle voedingspinnen hier vergelijkbaar zijn gesmolten, als dit geen user error of productie fout is, wat is dan jouw verklaring waarom deze connector bij een 300W kaart over alle pinnen gelijk problemen heeft gehad?

• Help!!!!
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:51:
Volgens mij heb ik dit al eerder aangegeven, maar Ik denk dat het wel handig zou zijn als men (potentieel) user error eens zou uitfilteren bij dit soort berichten tegenover cases waarvan 100% zeker is vastgesteld dat de user niets te verwijten is. Anders blijf je die subdiscussie houden.

Immers ja, we weten dat de connector weinig tolerant is en beter kan. Maar iedere keer dat een gebruiker (potentieel) verzuimd de boel goed aan te sluiten is nu ook niet direct nieuwswaardig imho.

Laat ze (de techpress / onderzoeksjournalist) nu eens echt uitzoeken hoe groot het probleem is wanneer usererror wordt weggenomen. Want voor zover ik weet (maar ik moet toegeven dat ik er de laatste tijd niet heel veel meer op gelet heb), heeft iedereen die het heeft proberen te onderzoeken (o.a. GN, ik geloof Der 8auer en ik meen Igor ook) en te reproduceren, dit niet succesvol kunnen doen zonder user error te simuleren.

Dat betekent natuurlijk niet dat alle casussen user error zijn, maar heel duidelijk is het nu niet vind ik.
Dat is immers wel wat ik graag zou willen weten, hoeveel risico loop ik nu echt, in plaats van hoeveel risico loop ik als ik al dan niet de kabel er niet correct in stop.
Als de toleranties vd connector duidelijk minder zijn dan neemt de kans op grotere gevolgen van een (kleine) user error ook toe.
Dus alle user error, voorzover je dat al afdoende kunt vaststellen, eruit filteren voldoet m.i. niet.

Het idee van één connector is best logisch qua elegantie en gemak in gebruik. Echter deze connector heeft duidelijk mindere toleranties/reserves dan voorgaande oplossingen. Zowel, Jonny, Aris, Igor en Der8auer zijn zeer eufemistisch gezegd 'niet enthousiast' over deze connector.

Ik zit in kamp consument. De bedrijven achter deze connector behoren tot de grootste, meest geavanceerde en kapitaalkrachtigste bedrijven in de wereld.
Waarom zou je als consument genoegen willen nemen met zo'n iel ontworpen connector en dan ook nog die bedrijven gaan zitten verdedigen. :?

Dit had veel beter gekund en gemoeten gezien de bedrijven die hierachter zitten.

PC Specs

• Dennism
Help!!!! schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Als de toleranties vd connector duidelijk minder zijn dan neemt de kans op grotere gevolgen van een (kleine) user error ook toe.
Dus alle user error, voorzover je dat al afdoende kunt vaststellen, eruit filteren voldoet m.i. niet.
Daar ben ik het dus niet direct mee eens, ik zou immers willen weten, juist als consument, hoeveel risico ik nu daadwerkelijk zou lopen als ik zelf foutloos een / mijn build in elkaar steek. Ik bouw bijvoorbeeld ook regelmatig voor anderen. Niet commercieel, maar volledig risicoloos is dat natuurlijk ook niet en dus zou het prettig zijn om dan te weten hoe (on)veilig die connector nu echt is bij correct gebruik en of ik daar misschien een provisie voor moet maken, of voor anderen geen builds meer maken met deze connector. Maar dan heb ik niets aan berichtgeving waarbij potentiële 'false positives' waarbij de gebruiker een fout heeft gemaakt op een hoop gegooid worden met falende connectors waarbij de gebruiker niets te verwijten is.

Dat neemt niet weg dat de connector een onding is, maar ik wil dus juist weten wat de fout ratio is waarbij juist het feit dat de connector een onding is de primaire oorzaak is van het falen en niet secundair omdat er fouten gemaakt zijn bij het in elkaar zetten van de betreffende build.

Hoe lullig die fouten natuurlijk ook zijn voor de consumenten in kwestie, en dat is waar ik het wel mee eens ben. De connector maakt de kans op user error natuurlijk groter dan bij bijvoorbeeld de 8 pins PCIE connectors. En dat moet natuurlijk eigenlijk niet mogelijk zijn.
Het idee van één connector is best logisch qua elegantie en gemak in gebruik. Echter deze connector heeft duidelijk mindere toleranties/reserves dan voorgaande oplossingen. Zowel, Jonny, Aris, Igor en Der8auer zijn zeer eufemistisch gezegd 'niet enthousiast' over deze connector.
Dat lijstje kan je nog wel uitbreiden met meer namen ook, en zeer terecht. Deze connector is, en dat gaf ik ook al aan, niet heel tolerant, en duidelijk 'design over functie'. Iets wat bijv. die Sapphire man die door HuB reinterviewed werd ook aangaf. Ze gebruiken die connector op hun duurste kaarten niet omdat het nodig zou zijn voor een correcte werking, maar omdat het nettere builds mogelijk maakt.
Ik zit in kamp consument. De bedrijven achter deze connector behoren tot de grootste, meest geavanceerde en kapitaalkrachtigste bedrijven in de wereld.
Waarom zou je als consument genoegen willen nemen met zo'n iel ontworpen connector en dan ook nog die bedrijven gaan zitten verdedigen. :?
Misschien lees je mijn post verkeerd, maar ik ben geenszins van mening dat we er genoegen mee zouden moeten nemen. Ik zie de connector, in ieder geval voor consumenten apparatuur** het liefst z.s.m. verdwijnen, maar dat is niet de realiteit op het moment. En bij die realiteit wil ik liever weten waar ik als consument aan toe zou zijn (er van uitgaande dat ik zelf geen fout maak bij het maken van mijn builds).
Dit had veel beter gekund en gemoeten gezien de bedrijven die hierachter zitten.
Volledig eens.

** zakelijk wordt de connector natuurlijk ook gebruikt, vooral in workstations voor zover ik gezien heb, en dat lijkt prima te gaan. Al thans, ik heb daar nog geen issues gezien over de jaren heen dat de connector nu wordt gebruikt. En ook volgens mij nog geen berichtgeving in de media.

• CMT
Sissors schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Dat mijn 8-pins connector niet de FP had gehaald? Dat geloof ik zeker wel serieus. En dat als individuele gevallen van een gesmolten connector de FP halen van een grote website dat het bljikbaar niet zo wijdverspreid is? Dat geloof ik ook.
Nee, het was een reactie op deze uitspraak:
Dat dit soort dingen het nieuws halen, zegt meer hoe weinig het gebeurd imo.
Ik heb bewust context erbij gedaan in de vorm van een voorbeeld om aan te geven waar ik op doel.
Maar dat laat je nu voor het gemak van de discussie weg..
Zie je nu echt niet in dat deze stelling een drogreden is? Er is namelijk geen bewijs hiervoor.
Maar dat schreef ik toch zelf ook al?
Nee? Je reageerde namelijk met:
Dat de GND pinnen het hebben overleefd heeft mogelijk meer te maken met dat de voedingspinnen eerst de geest hebben gegeven. Mijn probleem nu met het op de connector gooien, is dat alle pinnen zo goed als evenveel te heet zijn geworden. Dus elke pin heeft geen goed contact gemaakt. Dat kan eigenlijk alleen als of de stekker er niet goed in heeft gezeten, of die stekker gewoon niet goed gefabriceerd is geweest. Maar dat staat los van de algehele specificatie van dat ding.
Bovenstaande vat ik toch echt op als het niet eens zijn met de reden die ik geef. Waarom zou je anders beginnen met "heeft mogelijk meer te maken met". Of nu alleen de 12V pinnen slecht contact maken of de 12V+GND pinnen allemaal slecht contact maken, maakt verder niets uit. De uitkomst is hetzelfde.
  • Alleen 12V pinnen slecht -> 12V pinnen eerder overblast
  • Alleen GND pinnen slecht -> retourstroom via moederbord neemt toe = nog meer marge op de GND pinnen
  • 12V+GND pinnen slecht -> 12V pinnen eerder overbelast, daarnaast meer marge op de GND pinnen
Maar gezien alle voedingspinnen hier vergelijkbaar zijn gesmolten, als dit geen user error of productie fout is, wat is dan jouw verklaring waarom deze connector bij een 300W kaart over alle pinnen gelijk problemen heeft gehad?
Laat ik voorop stellen dat ik ook niet uitsluit dat de oorzaak een gebruikersfout of materiaalfout is geweest.
Ik vind het wel voorbarig om daar meteen een conclusie over te trekken en het geval weg te wuifen.
Omdat het, zoals je het noemt, 'FP nieuws' is.

De reden waarom specifiek de 12V pinnen het allemaal begeven hebben, heb ik al gegeven.
Redenen of factoren die ik mij kan bedenken, welke er toe geleid hebben dat dit met een [b']350W[/b] kaart' is ontstaan:

1) Te hoge omgevingstemperatuur voor de connector, waardoor de grens van overbelasting op een lager vermogen/punt ligt. En dat kan mogelijk een combi zijn van onderstaande dingen:
  • PL opgevoerd naar 385W
  • Hotbox ITX build
  • Slechte kastkoeling
  • Slechte ontwerpkeuze van Sapphire (de locatie van de connector zit afgesloten in de GPU koeler).
  • Achterste fan defect geraakt
  • Custom fancurve voor meer stilte?
2) Materiaaldefect.
3) Gebruikersfout / connector niet goed ingeplugd.

Misschien was het wel combi van al het bovenstaande wat er tot toe heeft geleid. Een belangrijk gegeven is dat de gebruiker bijna een jaar lang geen problemen had:
System running 100% for almost a year - and then suddenly random crashes to black screen.
Dan vind ik een gebruikersfout niet aannemelijk.

• CMT
Dennism schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:30:
** zakelijk wordt de connector natuurlijk ook gebruikt, vooral in workstations voor zover ik gezien heb, en dat lijkt prima te gaan. Al thans, ik heb daar nog geen issues gezien over de jaren heen dat de connector nu wordt gebruikt. En ook volgens mij nog geen berichtgeving in de media.
Maar dit is zo vaag allemaal. Ik heb werkelijk geen idee wat ik daarbij moet voorstellen.
Dat iets in een zakelijke omgeving geen problemen lijkt te geven is weinig zeggend zonder concrete informatie. Bijvoorbeeld:
  • Hoe zien de workstations eruit i.v.m koeling e.d.?
  • Welke GPU's worden specifiek gebruikt en met welk vermogen.
  • Hoe worden deze GPU's ingezet (langdurig op vol vermogen of niet).
  • Wordt de probleem afhandeling professioneel gehouden (m.a.w. discreet).
Zonder dat te weten blijft het helaas een argument zonder onderbouwing.
Ik ben er oprecht benieuwd naar trouwens, omdat ik graag ook zie dat alle random gevallen eruit worden gefilterd. En persoonlijk vertrouw ik ervaring/feedback uit het bedrijfsleven meer dan wat van de 'gewone' gebruiker afkomt.
CMT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 03:32:
[...]
Zie je nu echt niet in dat deze stelling een drogreden is? Er is namelijk geen bewijs hiervoor.
Als je het over drogredenaties hebt is dit er wel eentje natuurlijk (om het nog niet te hebben over klimaatverandering erbij pakken, ik hoef toch niet echt uit te leggen hoe niet vergelijkbaar dat is?). Als we alles waar geen keihard bewijs voor is niet mogen noemen op een forum blijft er weinig over. Maar ik vind het dus prima te onderbouwen dat als individuele gevallen van een gesmolten connector voorpagina nieuws zijn, het dus niet zo vaak gebeurd. Immers het is ook geen voorpagina nieuws als iemand geheugen heeft gekocht wat niet goed werkt.
[...]

Bovenstaande vat ik toch echt op als het niet eens zijn met de reden die ik geef. Waarom zou je anders beginnen met "heeft mogelijk meer te maken met". Of nu alleen de 12V pinnen slecht contact maken of de 12V+GND pinnen allemaal slecht contact maken, maakt verder niets uit. De uitkomst is hetzelfde.
  • Alleen 12V pinnen slecht -> 12V pinnen eerder overblast
  • Alleen GND pinnen slecht -> retourstroom via moederbord neemt toe = nog meer marge op de GND pinnen
  • 12V+GND pinnen slecht -> 12V pinnen eerder overbelast, daarnaast meer marge op de GND pinnen
Ja dat laatste is dus mijn punt, ik ga ervan uit dat beide pinnen slecht contact maken. Alleen de 12V pinnen raken dus eerder overbelast. Of de GND pinnen de juiste weerstand hebben om alsnog overbelast te raken, tja dat weet ik natuurlijk niet zeker: Als ze voldoende laag ohmig contact hebben dan is er niks aan de hand natuurlijk, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de staat van die connectoren. Als ze heel hoog ohmig zijn, dan gaat alle stroom door de PCIe connector en is er ook niks aan de hand. Maar ergens ertussenin zouden ze alsnog kunnen smelten.

En ja, je hebt gelijk dat er dus geen garantie is dat dat uiteindelijk zou gebeuren. Maar om het anders te omschrijven dan: Ik geloof niet gezien de staat van die connector dat de ground pinnen wel goed contact hebben gemaakt.
De reden waarom specifiek de 12V pinnen het allemaal begeven hebben, heb ik al gegeven.
Ik zie dat ik niet 100% duidelijk was, dus voor de volledigheid: Het gaat mij (uiteraard) niet erom waarom de 12V pinnen het begeven hebben en de ground pinnen niet. Dat is een enorme inkopper waarom dat is gebeurd. Het gaat mij erom dat alle 12V pinnen het zo goed als identiek begeven hebben.
1) Te hoge omgevingstemperatuur voor de connector, waardoor de grens van overbelasting op een lager vermogen/punt ligt. En dat kan mogelijk een combi zijn van onderstaande dingen:
  • PL opgevoerd naar 385W
  • Hotbox ITX build
  • Slechte kastkoeling
  • Slechte ontwerpkeuze van Sapphire (de locatie van de connector zit afgesloten in de GPU koeler).
  • Achterste fan defect geraakt
  • Custom fancurve voor meer stilte?
2) Materiaaldefect.
3) Gebruikersfout / connector niet goed ingeplugd.
Punt is dat bij deze kaart er bijna ~4x minder warmteontwikkeling is in die connector dan bij een 5090 kaart. Ik vind het een interessante gedachte dat mogelijk die connector te ver zit opgesloten, maar er zit inderdaad een fan bij. Die zou kapot kunnen zijn, maar dan heb je sowieso een losstaand probleem wat niet hoort, en wat ze iig zouden kunnen detecteren.

Maar 4x extra marge (bijna) blijft wel echt een hoop marge qua temperatuur.
Misschien was het wel combi van al het bovenstaande wat er tot toe heeft geleid. Een belangrijk gegeven is dat de gebruiker bijna een jaar lang geen problemen had:
[...]
Dan vind ik een gebruikersfout niet aannemelijk.
Fair enough, als dat klopt is het wel opvallend. En natuurlijk de sense pinnen zouden dit ook horen te voorkomen. Dus ik ben het met je eens dat dat het opvallend maakt. Mogelijk dan toch wat verkeerds aan de Sapphire kant gedaan? Er zullen uiteraard een gigantische hoeveelheid meer Nvidia 5070Tis/5080s worden verkocht met een vergelijkbare TDP. Als het puur een kwestie is dat de connector niet ~350W aan kan (nou ja, 275W), dan zou je veel meer problemen verwachten.

• Dennism
CMT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 04:05:
[...]

Maar dit is zo vaag allemaal. Ik heb werkelijk geen idee wat ik daarbij moet voorstellen.
Dat iets in een zakelijke omgeving geen problemen lijkt te geven is weinig zeggend zonder concrete informatie. Bijvoorbeeld:
  • Hoe zien de workstations eruit i.v.m koeling e.d.?
  • Welke GPU's worden specifiek gebruikt en met welk vermogen.
  • Hoe worden deze GPU's ingezet (langdurig op vol vermogen of niet).
  • Wordt de probleem afhandeling professioneel gehouden (m.a.w. discreet).
Zonder dat te weten blijft het helaas een argument zonder onderbouwing.
Ik ben er oprecht benieuwd naar trouwens, omdat ik graag ook zie dat alle random gevallen eruit worden gefilterd. En persoonlijk vertrouw ik ervaring/feedback uit het bedrijfsleven meer dan wat van de 'gewone' gebruiker afkomt.
Ik had niet verwacht dat ik hier op Tweakers zou moeten uitleggen hoe die werkstations eruit zien ofzo, dat is immers via o.a. de HP sites een stuk beter op te zoeken en wanneer de specs veranderen veranderd ook de koeling. I.e. een model met een 70W GPU (laagst beschikbaar) heeft veel minder koeling dan een model uitgerust met een RTX Pro 6000 Blackwell GPU of bijvoorbeed 4x een RTX 6000 ADA.

En ook niet ieder workstation heeft alle opties, hier kan je een matrix vinden:

https://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/4AA4-6106ENW.pdf (Dat gaat dus van zo'n 70W tot 600W per GPU)

Hier een maintenance guide voor een Z8: Met instructies hoe zo'n beetje alle opties te plaatsen / te vervangen: https://kaas.hpcloud.hp.c.../pdf_10584042_en-US-1.pdf

En hier een quickspecs document voor een ander type met de supported onderdelen https://h20195.www2.hp.co...nt.aspx?docname=c08821385

Punt 3 is natuurlijk verschillend per deployment. Je zal werkstations hebben die hele werkdagen lopen te stampen (en uiteraard mogelijk ook tot 24/7 omdat er na werktijd nog taken gedraaid worden) tot workstations die potentieel amper gebruikt worden.

Punt 4: Wat is discreet, je kan er natuurlijk over online zetten wat je wil. Kijk je sec naar de afhandeling is in de basis (wanneer er een contract is), je belt ofwel je IT partner of HP zelf afhankelijk van contract (bel je de partner zal die opschakelen naar HP) > HP Komt op locatie, vervangt de hardware en weer door.

Maar goed mijn punt was eigenlijk niet eens zo diepgaand, maar meer dat zakelijke klanten minder snel met zulk 'gedoe' over connectors genoegen zullen nemen, want tijd is geld. Als er dus daadwerkelijke massale uitval zou zijn (en ik moet eerlijk zijn, ik ken persoonlijk 0 gevallen bij de werkstations in mijn directe zakelijke omgeving en dat zijn er wel een paar) zou je daar wel wat van horen online, terwijl user error omwille van het feit dat deze systemen geen zelfbouw zijn een kleinere factor zou moeten zijn.

Waarbij ik dus zou verwachten dat als de connector de primaire uitval reden zou zijn, je ieder geval nu na enkele jaren van gevallen zou horen waar dit ook mis zou gaan bij dit soort systemen, al was het maar op IT beheer reddits of bijvoorbeeld klachten van ZZPérs / Klein zakelijk die machines niet onder contract hebben en waar dus in immiddels garantie verlopen is en die dan bij zo'n issue nog met veel hogere kosten dan een consument geconfronteerd worden. En zoals ik al zei, mogelijk heb ik het totaal gemist. Maar ik kan me niet herinneren ooit zoiets gelezen te hebben over verbrande 12V HPWR connectoren in dat soort situaties.

• Redblader
CMT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Het is ook heel onwaarschijnlijk dat het aan de kwaliteit van de voeding ligt.
Het advies voor een andere voeding is goed bedoeld, maar gezien de probleemomschrijving die je gegeven hebt echt onzin. Het werkt immers gewoon met de RTX4080.
Voor het starten van een PC volstaat ook een kleine 200-300W voeding van redelijke kwaliteit.
Het hoeft echt geen A-merk te zijn en ook geen ATX3.x. Ik zou alleen niet het allergoedkoopste prut gebruiken.

Heb je ook de beschikking tot een iGPU?
Je kan dan even kijken of daar wel beeld op komt en dan met bijv. GPU-Z controleren of de dGPU wel goed herkent wordt. Een zwart scherm bij het opstarten kan diverse en meerdere oorzaken hebben.

Om maar even het gros op te sommen:
  • GPU niet goed in het PCI-slot en/of stroomkabels zijn niet goed aangesloten (slecht contact).
  • HDMI / DP signaalkwaliteit is ontoereikend voor de GPU om verbinding te maken of te houden ( Geen beeld of beeld dropouts kunnen hier een gevolg van zijn).
  • Handshake tussen monitor en GPU gaat mis (kan bovenstaande als oorzaak hebben).
  • Bios beeld initializatie gaat mis, kan bijvoorbeeld zijn dat het niet overschakelt van de iGPU naar de dGPU. Handmatig instellen kan helpen. Soms is een GPU of mobo biosupdate nodig.
  • Met de huige PCIE5.0 GPU's is de PCIE signaalintegriteit een serieus probleem. -> oplossing bandbreedte beperken op mobo door het te begrenzen op PCIE 4.0 of lager.
  • GPU defect.
  • PC voeding onstabiel of defect
Er zullen vast nog wel dingen zijn die ik vergeten ben, maar dit is wat mij te binnen schiet als mogelijk oorzaak.

Als het probleem ligt aan de signaalkwaliteit tussen monitor en GPU dan kan een kortere of betere kwaliteit HDMI / DP kabel helpen.
Persoonlijk zou ik in eerste instantie de PCIE slot van de GPU op 3.0x16 begrenzen en kijken of dat helpt.
Zo niet dan, dan via de iGPU kijken of de dGPU goed herkend wordt in Windows/GPU-Z en zo ja, kijken of een kortere beeldkabel helpt.
Baat het allemaal niet dat alle contacten controleren op vuiligheid (ook vingerafdrukken) en beschadigingen. Als de 5090 er al uit ligt, dan dit als eerste doen natuurlijk ;).
Hopelijk is de oorzaak iets simpels voor je en niet een dode GPU.
Ik heb ondertussen de RTX 5090 Gaming Trio retour gestuurd en mijn geld terug gevraagd en daarna een RTX 5090 Vanguard SOC besteld. Deze heb ik inmiddels ontvangen en vandaag geïnstalleerd. Deze werkt wel gewoon! Mijn conclusie is dus dat er met de vorige kaart gewoon iets mis was, hopelijk krijg ik wel snel mijn geld terug want die 5090s zijn niet goedkoop. :P

Heb meteen een undervolt ingesteld volgens deze guide op Reddit.

Resultaat: 14601 Steel Nomad score in 3Dmark met ~500w power draw en max temps van 61 core en 62 memory. O+

Hierna nog enkele games getest en al snel tot de conclusie gekomen dat ik met mijn 144Hz 4k scherm niet makkelijk aan de limieten van de 5090 kan komen:

BF6 op Ultra met DLAA, 141 fps locked en 360w peak power draw
Arc Raiders Epic settings met DLSS Quality, 141 fps locked en ~340w peak power draw
Elden ring op max settings, 60 fps locked (default hardcap) 190w power draw :+

Ik ben nu Cyberpunk 2077 maar aan het downloaden voor een iets zwaardere test maar vooralsnog doet hij alles met twee vingers in zijn neus met een undervolt naar 0.895v.

EDIT: Cyberpunk max settings met Pathtracing, DLSS Balanced en 2x framegen komt in de benchmark uit op een gemiddelde fps van 137 met max power draw 458w. Daarna even zelf rondgelopen in Night City en max temps na 15 minuten 65.4 / 70 core/memory met fans op 1100 rpm max.

Ik ben zeer tevreden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 04-01-2026 19:02 ]

• nzall
Redblader schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Hierna nog enkele games getest en al snel tot de conclusie gekomen dat ik met mijn 144Hz 4k scherm niet makkelijk aan de limieten van de 5090 kan komen:

BF6 op Ultra met DLAA, 141 fps locked en 360w peak power draw
Arc Raiders Epic settings met DLSS Quality, 141 fps locked en ~340w peak power draw
Elden ring op max settings, 60 fps locked (default hardcap) 190w power draw :+

EDIT: Cyberpunk max settings met Pathtracing, DLSS Balanced en 2x framegen komt in de benchmark uit op een gemiddelde fps van 137 met max power draw 458w. Daarna even zelf rondgelopen in Night City en max temps na 15 minuten 65.4 / 70 core/memory met fans op 1100 rpm max.
Klinkt als motivatie genoeg om een OLED scherm te kopen met hogere refresh rate. Past denk ik wel bij een 5090.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• Redblader
nzall schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Klinkt als motivatie genoeg om een OLED scherm te kopen met hogere refresh rate. Past denk ik wel bij een 5090.
Ik heb een OLED scherm, een LG C4 42" :)
Helaas gaat die niet verder dan 144Hz maar dat is nog soepel genoeg voor mij met een OLED.

Ik zou niet snel weer terug gaan naar een 32", ben wel gehecht aan mijn 42" en dan heb je niet echt hoge refresh rates als optie. Vind het verder ook niet erg zo, de 5090 is lekker stil en zuiniger dan mijn 4080 op deze manier. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Redblader op 04-01-2026 20:06 ]

• CMT
Sissors schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
[...]

Als je het over drogredenaties hebt is dit er wel eentje natuurlijk (om het nog niet te hebben over klimaatverandering erbij pakken, ik hoef toch niet echt uit te leggen hoe niet vergelijkbaar dat is?). Als we alles waar geen keihard bewijs voor is niet mogen noemen op een forum blijft er weinig over. Maar ik vind het dus prima te onderbouwen dat als individuele gevallen van een gesmolten connector voorpagina nieuws zijn, het dus niet zo vaak gebeurd. Immers het is ook geen voorpagina nieuws als iemand geheugen heeft gekocht wat niet goed werkt.
Mijn excuses, ik zie bij het teruglezen dat ik een fout heb gemaakt. Wat je schreef kwam bij mij over als een stelling, maar er staat nog "imo" achter. Dus het is een mening.
Ik begrijp alleen niet wat er aan het bovenstaande een drogredenatie is?
Stellen dat iets een drogreden is omdat er geen bewijs voor een uitspraak is, is toch geen drogreden?
Wat betreft de vergelijking met nieuws over opwarming/klimaatverandering versus nieuws over een omstreden connector, ging het meer om het toepassen van een bepaalde logica. En dat het nogal tot een kromme conclusie kan leiden. Ik snap ook wel dat het twee hele verschillende onderwerpen zijn.
Hoe dan ook deel ik niet de mening dat als iets in het nieuws terecht komt, het eerder iets zegt over hoe weinig het voorkomt. Dat is imho een onderbuik gevoel. Geld natuurlijk net zo voor mijn mening ;).
Ik zie dat ik niet 100% duidelijk was, dus voor de volledigheid: Het gaat mij (uiteraard) niet erom waarom de 12V pinnen het begeven hebben en de ground pinnen niet. Dat is een enorme inkopper waarom dat is gebeurd. Het gaat mij erom dat alle 12V pinnen het zo goed als identiek begeven hebben.
Oh op die fiets. Een mogelijke verklaring is dat het contact van alle pinnen gewoon goed was, maar dat de connector vanwege andere factoren (rijtje van eerder) toch te heet is geworden. Oxidatie van de contacten kan versneld worden bij hoge temperatuur en als dat te ver doorgaat na verloop van tijd tot thermal runaway en falen leiden. Zoiets past bij een probleem dat na een lange tijd ontstaat/merkbaar wordt.
Punt is dat bij deze kaart er bijna ~4x minder warmteontwikkeling is in die connector dan bij een 5090 kaart. Ik vind het een interessante gedachte dat mogelijk die connector te ver zit opgesloten, maar er zit inderdaad een fan bij. Die zou kapot kunnen zijn, maar dan heb je sowieso een losstaand probleem wat niet hoort, en wat ze iig zouden kunnen detecteren.

Maar 4x extra marge (bijna) blijft wel echt een hoop marge qua temperatuur.
Bij de 5090's pechgevallen is ook vaak te zien dat de GND pinnen ongeschonden zijn gebleven of nauwelijks aangetast. En ik geloof niet dat het in al deze gevallen verweten kan worden aan een gebruikersfout of materiaalfout.
Het punt dat ik wilde maken met het posten van het 9070XT Nitro geval, was niet zozeer dat het met die kaart gebeurde, maar dat een veiligheidsmarge op de connector ansich het verschil kan geven voor de 12V pinnen. Als we aannemen dat 75% van de retourstroom via de connector gaat en dat als veilige grens aanhouden, dan zou gebaseerd op de 5090FE TDP van 575W, het vermogen tussen: 375W - 430W liggen Of bij een OC naar 600W tussen: 394W-450W. Uiteraard veranderd het niets aan het probleem van mogelijke onbalans tussen de pinnen.

• CMT
Dennism schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Ik had niet verwacht dat ik hier op Tweakers zou moeten uitleggen hoe die werkstations eruit zien ofzo, dat is immers via o.a. de HP sites een stuk beter op te zoeken en wanneer de specs veranderen veranderd ook de koeling. I.e. een model met een 70W GPU (laagst beschikbaar) heeft veel minder koeling dan een model uitgerust met een RTX Pro 6000 Blackwell GPU of bijvoorbeed 4x een RTX 6000 ADA.

En ook niet ieder workstation heeft alle opties, hier kan je een matrix vinden:

https://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/4AA4-6106ENW.pdf (Dat gaat dus van zo'n 70W tot 600W per GPU)

Hier een maintenance guide voor een Z8: Met instructies hoe zo'n beetje alle opties te plaatsen / te vervangen: https://kaas.hpcloud.hp.c.../pdf_10584042_en-US-1.pdf

En hier een quickspecs document voor een ander type met de supported onderdelen https://h20195.www2.hp.co...nt.aspx?docname=c08821385
Nou, ik wil graag weten waarop de ervaring precies gebaseerd is. Workstations zijn er in allerlei soorten en maten c.q. configuraties zoals je zelf ook aangeeft.
25 geleden heb ik een rondleiding gehad bij Marin in Wageningen. Dat is een maritiem onderzoeksinstituut dat o.a. het vaargedrag van schepen kan modelleren: https://en.wikipedia.org/...rch_Institute_Netherlands.
We mochten toen ook een kijkje nemen in de ruimte waar de computersimulaties gedaan werden en de workstations onder de bureaus waren destijds bakken van beesten. Diepe & brede fullsize towers tot aan de onderkant van het bureaublad. Dat was ook wel nodig i.v.m. de koeling.

Bedankt voor de informatie verder. Ik heb het bekeken en daarnaast ook bij andere oem's zoals Dell en Lenovo nog het een en ander opgezocht:

https://www.lenovo.com/us...7-workstation/len102s0012
https://www.dell.com/en-u...dell-pro-max-product-line

Eigenlijk standaard 'oldskool' PC indeling met een tunnelontwerp van voor naar achter.
Ik vind het lastig om dan te beoordelen of de interne kasttemperatuur ook lager is.
Een 'airflow' kast van een tweaker kan beter presteren, maar aan de andere kant zijn vrijwel alle workstation GPU's van het blowerstyle type. Die dumpen dus het grootste gedeelte van de warmte meteen buiten de kast. Ik vermoed dat het dus onder de streep weinig uitmaakt.
Maar goed mijn punt was eigenlijk niet eens zo diepgaand, maar meer dat zakelijke klanten minder snel met zulk 'gedoe' over connectors genoegen zullen nemen, want tijd is geld. Als er dus daadwerkelijke massale uitval zou zijn (en ik moet eerlijk zijn, ik ken persoonlijk 0 gevallen bij de werkstations in mijn directe zakelijke omgeving en dat zijn er wel een paar) zou je daar wel wat van horen online, terwijl user error omwille van het feit dat deze systemen geen zelfbouw zijn een kleinere factor zou moeten zijn.

Waarbij ik dus zou verwachten dat als de connector de primaire uitval reden zou zijn, je ieder geval nu na enkele jaren van gevallen zou horen waar dit ook mis zou gaan bij dit soort systemen, al was het maar op IT beheer reddits of bijvoorbeeld klachten van ZZPérs / Klein zakelijk die machines niet onder contract hebben en waar dus in immiddels garantie verlopen is en die dan bij zo'n issue nog met veel hogere kosten dan een consument geconfronteerd worden. En zoals ik al zei, mogelijk heb ik het totaal gemist. Maar ik kan me niet herinneren ooit zoiets gelezen te hebben over verbrande 12V HPWR connectoren in dat soort situaties.
Een belangrijk gegeven is dus dat het qua workstations GPU's, hoofdzakelijk gaat om een TDP tot maximaal 300W.
De enige uitzondering is de RTX 6000 Pro Blackwell '600W Edition': https://www.techpowerup.c...-pro-6000-blackwell.c4272. In feite een 5090FE met 96GB DDR7.
De blowerstyle uitvoering van de RTX6000 Pro backwell is ook beperkt tot 300W: https://www.pny.com/File%...ackwell-Max-Q-Edition.pdf

Is het dus niet aannemelijk dat de ervaring uit de directe zakelijke omgeving waarop je beroep doet, vooral van toepassing is op GPU's <300W. Het lijkt mij niet dat de 600W 'passthrough' variant gretig aftrek heeft voor een workstation. Het is in een dergelijke kast onpraktisch i.v.m. de koeling. Ik kan het natuurlijk mis hebben en wie weet heeft een deel van de klanten de blowerstyle koeler inmiddels vaarwel gezegd.
Punt 4: Wat is discreet, je kan er natuurlijk over online zetten wat je wil. Kijk je sec naar de afhandeling is in de basis (wanneer er een contract is), je belt ofwel je IT partner of HP zelf afhankelijk van contract (bel je de partner zal die opschakelen naar HP) > HP Komt op locatie, vervangt de hardware en weer door.
Ik bedoel daarmee dat als er iets mis is er niet echt over gepraat wordt, zolang het maar meteen aangepakt en opgelost is. Het zal de klant denk ik een worst wezen wat de reden is geweest van het defect, tenzij het een structureel probleem wordt en het werk dwarsboomt. Dan wordt de kans dat de media er lucht van krijgt waarschijnlijk ook wat groter.
CMT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 03:57:
[...]

Mijn excuses, ik zie bij het teruglezen dat ik een fout heb gemaakt. Wat je schreef kwam bij mij over als een stelling, maar er staat nog "imo" achter. Dus het is een mening.
Ik begrijp alleen niet wat er aan het bovenstaande een drogredenatie is?
Stellen dat iets een drogreden is omdat er geen bewijs voor een uitspraak is, is toch geen drogreden?
Dingen alleen accepteren als er keihard bewijs voor is, maakt het gewoon heel makkelijk om alles te ontkennen. Hell om bij het onderwerp te blijven: Waar is het bewijs dat een connector die geen productie fout heeft, en er gewoon goed is ingedrukt / niet is mishandelt op andere manieren, kan smelten? Je hebt alleen individuele voorbeelden, maar daadwerkelijk bewijs dat bij die gevallen het probleem de connector specificaties / ontwerp het probleem is, is er ook niet. Het zijn aannames (en ik snap dat die gedaan worden, en ik ga ook echt niet claimen dat die connector perfect is! *).
Hoe dan ook deel ik niet de mening dat als iets in het nieuws terecht komt, het eerder iets zegt over hoe weinig het voorkomt.
Het gaat mij niet erom dat het in het nieuws komt, maar dat individuele gevallen in het nieuws komen! En dat is meer mijn punt, als dit met regelmaat voorkwam, kreeg je echt geen individuele gevallen meer in het nieuws. Er zijn vele miljoenen GPUs in omloop met deze connector, als 0.1% faalde, dan zouden er dus duizenden GPUs met gesmolten connector zijn, dan komt nummer 7431 niet meer op de voorpagina in het nieuws. (En daaraan gerelateerd, deze connector is hetgeen wat gebruikt wordt bij veruit de meeste verkochte GPUs, en hoeveel gesmolten connectoren hebben we binnen de grootste tech community van Nederland gezien?)

* Voor de volledigheid mijn mening, niet dat iemand die wat uitmaakt maar toch :P :
- De connector is met te kleine marges ontworpen, eens! Maar dit is wel eigenlijk vooral relevant bij de 5090, als je 'maar' 300W erdoorheen doet zou je zat marge horen te hebben.
- Maar het probleem is niet zo groot als mensen zeggen, simpelweg dus omdat ik nog nooit iemand hier gezien heb met een gesmolten connector, en dat een individueel geval nog groot genoeg is om in het nieuws te komen.
- Netjes doorgeven hoeveel power een voeding kan leveren is een heel goed idee en een pluspunt. Maar het is kut geimplementeerd doordat het alleen doorgeeft hoeveel stroom de kabel kan hebben en niet de voeding, plus dat nergens fatsoenlijk gedocumenteerd is welke aansluiting de GPU nodig heeft.
- En misschien wel mijn grootste verschil met de massa: Ik vind de 8-pins connector kut. Zowel in gebruik (specifiek de 6+2 pin is gewoon niet lekker), maar ook met de hele daisy chain puinhoop. En eerlijk is eerlijk, daar is het probleem natuurlijk niet direct de connector, maar de puinhoop die PSU fabrikanten ervan maken door een kabel te leveren voor 2x150W, maar je mag hem niet gebruiken voor 2x150W 8)7

Dus ik ben itt veel andere groot voorstander van die 8-pins connector uit te faseren. Maar ik ben het ermee eens dat de 12VHPWR het gewoon net niet is, en dat is jammer dat als je iets nieuws doet, je het niet direct echt goed doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 05-01-2026 08:41 ]

• Dennism
CMT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 03:59:

Een belangrijk gegeven is dus dat het qua workstations GPU's, hoofdzakelijk gaat om een TDP tot maximaal 300W.
De enige uitzondering is de RTX 6000 Pro Blackwell '600W Edition': https://www.techpowerup.c...-pro-6000-blackwell.c4272. In feite een 5090FE met 96GB DDR7.
De blowerstyle uitvoering van de RTX6000 Pro backwell is ook beperkt tot 300W: https://www.pny.com/File%...ackwell-Max-Q-Edition.pdf

Is het dus niet aannemelijk dat de ervaring uit de directe zakelijke omgeving waarop je beroep doet, vooral van toepassing is op GPU's <300W. Het lijkt mij niet dat de 600W 'passthrough' variant gretig aftrek heeft voor een workstation. Het is in een dergelijke kast onpraktisch i.v.m. de koeling. Ik kan het natuurlijk mis hebben en wie weet heeft een deel van de klanten de blowerstyle koeler inmiddels vaarwel gezegd.
Dat is denk ik zeker het geval, vergis je er ook niet in dat de Workstation markt relatief gezien klein is, even uit mijn hoofd +-600-700 miljoen omzet per kwartaal voor Nvidia tegenover +-4 miljard in gaming. Daarom ook mijn verwachting dat ik niet direct denk ik dat het probleem in de zakelijke markt groter zou zijn, maar wat ik vreemd vind is dat je er helemaal niets over hoort en voor mij belangrijker, zelf ziet in de praktijk.

Maar ik zou zeker verwachten, zie ook de matrix die ik postte, de 600W variant kan maar in 3 systemen besteld worden, en geen supported dual / triple of quad GPU opstellingen. Dat de 300W varianten die wel multi GPU kunnen een stuk meer verkocht worden. Ik zie zelf ook zeker meer varianten met 300W GPU's in het veld.

Dat het minder zal voorkomen dan in DiY verwachtte ik zeker, maar helemaal geen gemelde casussen bevreemd mij wel als louter de connector het hoofdzakelijke probleem zou zijn.

Het 300W argument had ik daarbij zelf ook voor me in het verleden, maar sinds het ook voorkomt bij RX 9070 XT's van Sapphire, een chip die standaard een 300W TDP heeft (w.s. in die kaart iets hoger), terwijl dat 'vroeger' iets waarvan in het verleden gezegd werd, het komt (vrijwel) alleen voor bij hoge TDP kaarten (450W+), iets dat nu lastiger vol te houden is.

En daar komt dan ook mijn vraag weer, is het nu bij die Sapphire kaarten enkel de connector, of is er toch user error in het spel.
Ik bedoel daarmee dat als er iets mis is er niet echt over gepraat wordt, zolang het maar meteen aangepakt en opgelost is. Het zal de klant denk ik een worst wezen wat de reden is geweest van het defect, tenzij het een structureel probleem wordt en het werk dwarsboomt. Dan wordt de kans dat de media er lucht van krijgt waarschijnlijk ook wat groter.
Ja en Nee, je zal inderdaad niet snel schreeuwende koppen zien, maar als met enige regelmaat zou voorkomen zou ik bijvoorbeeld als iemand in dit veld zeker meldingen verwachten van Sysadmins / system enigneers e.d. op bijvoorbeeld Reddit/hardware of de sysadmin / workstation / server hardware gerelateerde reddits die ik met grote regelmaat volg, die kleine 'probleempjes' in het vak komen daar immers direct naar voren, en iets als workstations die potentieel in brand kunnen vliegen door een flimsy connector zou m.i. niet gezien worden als 'klein probleempje'. En zou het daar op komen, dat zou een Videocardzz oid dat toch ook redelijk snel moeten oppakken vanaf daar.

• ArcticWolf
  • Niet online
Of je koopt een kaart met 2x 12vhpwr stekkers :+ die blijkbaar tot 1600W gaat?

nieuws: MSI RTX 5090 Lightning Z heeft twee 12V-2x6-aansluitingen en 360mm-wa...

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 22:24

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze discussie nu bijna een jaar later voor de zoveelste keer opnieuw gevoerd wordt. Blijft mij verbazen hoe vaak dit wordt herkauwd overal terwijl de daadwerkelijke foto's/filmpjes met bewijzen (zéker van de 50XX generatie) op één hand te tellen zijn op ongetwijfeld miljoenen verkochte kaarten.

Let gewoon extra op dat je bij installatie alles goed en netjes vast zit en dat was het dan.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-01-2026 22:20 ]

youtube.com/@hisrep

• CMT
Sissors schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:32:
Het gaat mij niet erom dat het in het nieuws komt, maar dat individuele gevallen in het nieuws komen! En dat is meer mijn punt, als dit met regelmaat voorkwam, kreeg je echt geen individuele gevallen meer in het nieuws. Er zijn vele miljoenen GPUs in omloop met deze connector, als 0.1% faalde, dan zouden er dus duizenden GPUs met gesmolten connector zijn, dan komt nummer 7431 niet meer op de voorpagina in het nieuws. (En daaraan gerelateerd, deze connector is hetgeen wat gebruikt wordt bij veruit de meeste verkochte GPUs, en hoeveel gesmolten connectoren hebben we binnen de grootste tech community van Nederland gezien?)
Ah in die zin. Ja, daar valt wat voor te zeggen. Ik zou toch liever cijfers zien met failure rates (met oorzaak gesmolten connector) van fabrikanten of leveranciers. Vreemd genoeg is het kennelijk moeilijk om aan deze informatie te komen en/of wordt er geen journalistiek onderzoek naar gedaan. Sinds de introductie van de RTX4090 is meer dan 3 jaar verstreken, dus betrouwbare data moet er inmiddels gewoon zijn.
* Voor de volledigheid mijn mening, niet dat iemand die wat uitmaakt maar toch :P :
- De connector is met te kleine marges ontworpen, eens! Maar dit is wel eigenlijk vooral relevant bij de 5090, als je 'maar' 300W erdoorheen doet zou je zat marge horen te hebben.
- Maar het probleem is niet zo groot als mensen zeggen, simpelweg dus omdat ik nog nooit iemand hier gezien heb met een gesmolten connector, en dat een individueel geval nog groot genoeg is om in het nieuws te komen.
- Netjes doorgeven hoeveel power een voeding kan leveren is een heel goed idee en een pluspunt. Maar het is kut geimplementeerd doordat het alleen doorgeeft hoeveel stroom de kabel kan hebben en niet de voeding, plus dat nergens fatsoenlijk gedocumenteerd is welke aansluiting de GPU nodig heeft.
- En misschien wel mijn grootste verschil met de massa: Ik vind de 8-pins connector kut. Zowel in gebruik (specifiek de 6+2 pin is gewoon niet lekker), maar ook met de hele daisy chain puinhoop. En eerlijk is eerlijk, daar is het probleem natuurlijk niet direct de connector, maar de puinhoop die PSU fabrikanten ervan maken door een kabel te leveren voor 2x150W, maar je mag hem niet gebruiken voor 2x150W 8)7

Dus ik ben itt veel andere groot voorstander van die 8-pins connector uit te faseren. Maar ik ben het ermee eens dat de 12VHPWR het gewoon net niet is, en dat is jammer dat als je iets nieuws doet, je het niet direct echt goed doet.
Er is op tweakers een post geweest van iemand met een RTX4090 waarbij de connector (na verloop van tijd) gefaald heeft. Diegene gaf aan alles goed gecontroleerd en de aandachtspunten opgevolgd te hebben.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden, het was een losse post van iemand die niet aktief is op het forum.

Uit deze draad zijn er in ieder geval wel voorbeelden te geven waarbij gemeten is én op tijd ingegrepen.
Dat zijn gevallen waarbij het pas na verloop van tijd is ontstaan:
star-saber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Vandaag kreeg ik ineens een melding vanuit GPUTweak tijdens spelen van Cyberpunk.
Blijkt dat pin 6 ineens niet meer mee doet..

[Afbeelding]

Opnieuw erin drukken helpt helaas niet op GPU kant. Voeding kant nog niet bekeken. zie geen smelt issues.. Wel alvast nieuwe kabel besteld.

Iemand anders dit al gehad? ik gebruik een originele kabel die destijds bij mijn Rog Thor P2 1200 zat
https://gathering.tweaker...message/83537976#83537976
Degrader schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:30:
De load balance van mijn Corsair sleeved-kabel (om precies te zijn: CP-8920323) was niet meer goed in balans in combinatie met een MSI 5090 Suprim. Sommige draden gaven meer dan 10 A, waarbij een zelfs dik 12 A. Ik heb van Corsair een nieuwe kabel gekregen en nu is het weer in orde, maximaal 9 A. Zo'n stroomtang (DC) blijft dus van pas komen, ook al leek je kabel in eerste instantie in orde.
https://gathering.tweaker...message/83006968#83006968

De implementatie van de connector speelt natuurlijk een rol hierbij.
Voor mij is het om het even, want het feit is dat Nvidia het in deze vorm als standaard geforceerd heeft en door de strot van de consument gedrukt.
Het staat hopelijk buiten kijf, dat een grote marge dit probleem zeer waarschijnlijk af kan vangen (anders was dit ook een issue met de 20 jaar oude miniFit 8-pin).

Een andere grote reden waarom ik zo tegen de 12VHPWR connector ben, is dat de consument weer gedwongen wordt om nieuwe kabels & voedingen aan te schaffen en dus weer een onnodige berg E-waste erbij komt.
Alles was mooi gestandaardiseerd met 1 type plug voor de insteekkaarten en de PSU.
Nvidia & SIG hadden net zo goed de specificatie van de 8-pin kunnen verruimen van 150W naar evt. 200W.
Dan is een 450W GPU met 2 kabels te voeden en blijft er alsnog een ruime veiligheidsmarge over.
Evt. een 16-pin miniFit introduceren als er een wens is naar 1 kabel (de dikte & het aantal draden zijn letterlijk niet veranderd, met de 12VHPWR is het alleen gebundeld / een bandkabel geworden).

Ik had er beter mee kunnen leven als de GPU's niet zo gigantisch duur waren geworden, de beschikbaarheid gewoon goed was (en stabiel) en een evt. gesmolten connector gegarandeerd met een RMA opgelost kon worden. Voor de 5090FE kan ik geen Ampinel of Wireview aanschaffen omdat er geen variant daarvoor gemaakt wordt. En dus maar met knagende spanning moet blijven zitten of de €2400 GPU niet na verloop van tijd defect raakt..en moet hopen dat RMA dan niet geweigerd wordt.

De 6+2 variant van de 8-pin vind ik trouwens ook vreselijk hoor. Dat hadden ze echt niet moeten doen.
En daisy-chainen sowieso verbieden. Wat een puinhoop is dat. Een hoop gesmolten 6-/ 8-pin connectors of problemen met de GPU zijn daar van gekomen.
DeNachtwacht schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:
Sorry maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze discussie nu bijna een jaar later voor de zoveelste keer opnieuw gevoerd wordt. Blijft mij verbazen hoe vaak dit wordt herkauwd overal terwijl de daadwerkelijke foto's/filmpjes met bewijzen (zéker van de 50XX generatie) op één hand te tellen zijn op ongetwijfeld miljoenen verkochte kaarten.
Dat is niet waar wat je zegt. Het aantal gevallen is wel meer dan 10 vingers.
En dat is zonder de gevallen met problemen aan de kant van de voedingen meegerekend.
Anders moet je toch beter het nieuws volgen op Igorslab / Der8auer youtube / Techpower / Reddit / Videocardz e.d.
Let gewoon extra op dat je bij installatie alles goed en netjes vast zit en dat was het dan.
Zie de voorbeelden die ik zojuist heb gegeven uit deze draad. Wat je noemt is daarmee te weerleggen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:01
DeNachtwacht schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:

Zou je dat ook zeggen als je een nieuwe auto koopt van 2 ton en je staat constant langs de weg of de motor begeeft het? Want dat is in feite wat hier gebeurt. Ik vind het niet kunnen. We praten wel over videokaarten van meer dan 2000 euro. Ja tijden zijn veranderen, ja prijzen zijn veranderd, nee je kan het niet vergelijken met 20 jaar geleden, maar toen ik begon met computers had je voor 2000 euro een complete datacenter. Ik had altijd drie categorieën PC's: budget 500 euro mid-range 750 euro high-end 1000 euro. Tegenwoordig begint budget bij 1000 euro. Om maar te zeggen..

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-01 22:33

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit topic gaat toch over ervaringen? Nou mijn ervaring met de 5090 is dat deze luidruchtig is (ook vanwege de overige fans in de pc). En in de zomer erg warm.
Ik kocht de (goedkoopste) 5090 vanwege de VRAM om flux dev te kunnen draaien. Ik game verder nooit.
Maar nu zijn er de berichten dat video kaarten binnenkort duurder gaan worden en vooral de kaarten met veel VRAM misschien zelfs niet meer te krijgen.
Dus daarom een 5060 erbij gekocht met 16 GB aangezien deze weinig in waarde daalt. En deze in mijn oude AM4 PC gezet. En ik moet zeggen dat het een prima kaart is voor mijn doeleinden (prutsen met ComfyUI). Klein en lekker stil. :)

weet het niet meer

• ArcticWolf
  • Niet online
chim0 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:20:
[...]

Zou je dat ook zeggen als je een nieuwe auto koopt van 2 ton en je staat constant langs de weg of de motor begeeft het? Want dat is in feite wat hier gebeurt. Ik vind het niet kunnen. We praten wel over videokaarten van meer dan 2000 euro. Ja tijden zijn veranderen, ja prijzen zijn veranderd, nee je kan het niet vergelijken met 20 jaar geleden, maar toen ik begon met computers had je voor 2000 euro een complete datacenter. Ik had altijd drie categorieën PC's: budget 500 euro mid-range 750 euro high-end 1000 euro. Tegenwoordig begint budget bij 1000 euro. Om maar te zeggen..
Voor 1000 euro heb je alleen een setje RAM geheugen tegenwoordig :D

chim0 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:20:
[...]

Zou je dat ook zeggen als je een nieuwe auto koopt van 2 ton en je staat constant langs de weg of de motor begeeft het?
Als hij het begeeft omdat je verkeerde brandstof erin hebt gegooid: Ja.
Ik had altijd drie categorieën PC's: budget 500 euro mid-range 750 euro high-end 1000 euro. Tegenwoordig begint budget bij 1000 euro. Om maar te zeggen..
Wanneer was dat? Want heel vroeger waren PCs ook stervens duur. En het ligt natuurlijk aan je definities wat high-end was, was dat een 970 in je PC? Of was dat een 980ti SLI setup?

• ArcticWolf
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Als hij het begeeft omdat je verkeerde brandstof erin hebt gegooid: Ja.

[...]

Wanneer was dat? Want heel vroeger waren PCs ook stervens duur. En het ligt natuurlijk aan je definities wat high-end was, was dat een 970 in je PC? Of was dat een 980ti SLI setup?
Idd, mijn 468DX2 PC met monitor was destijds (1993, '94) ook iets van 4000~4500 gulden. Ze werden daarna wel iets goedkoper maar volgens mij heb ik ooit nog een Voodoo5 gekocht voor ruim 700 gulden in 2000...
Als je kijkt naar de inflatie over 25 jaar dan zijn PC onderdelen iets goedkoper geworden (nu voel ik me echt oud...)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 22:24

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, je overdrijft wel wat @chim0
Een NUC voor basistaken koop je tegenwoordig vanaf €150 op AliExpress of €200 hier inclusief 12GB ram en 512GB SSD. Vroeger was voor zo'n bedrag dat simpelweg niet eens mogelijk, maar de basis zelfbouw van tweakers was op moment van schrijven €374 en nu door de hogere ssd/geheugenprijzen €525: Best Buy Guide: De beste basis-pc

Eigenlijk geldt voor de digitale markt dat er vooral bovenop een "prosumer" categorie is bij gekomen, maar de standaard topkaart is tegenwoordig echt niet zoveel duurder dan vroeger.

Mijn eerste Voodoo 2 kaart was destijds 700 gulden, dus even omrekenen naar euro en vervolgens 25 jaar inflatie erover heen. Dan zegt Gemini dat het mij €600-650 zou kosten kortom je komt gewoon op de prijs van een mooie RX 9070 XT uit.

Je mag de gulden van 25 jaar terug dus min of meer naar een euro omrekenen; vroeger kocht je een top pc voor rond de 1500 gulden, tot de enorme geheugen prijzenstijging, die altijd af en toe plaats vindt, kon je voor €1500 een top pc met RX 9070 XT kopen inclusief 2tb ram en 32gb ram. Dus kortom zo h eel veel veranderd is er echt niet buiten het feit dat er een aantal topmodellen bovenop zijn gekomen, maar laten we eerlijk zijn de RTX 5090 koop je ook niet eens puur voor gamen (ik althans niet) want daar is het gewoon te duur voor.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-01-2026 10:05 ]

youtube.com/@hisrep

• Rivanov
  • Nu online
Lees op Reddit toch een aardige performance hit met de nieuwe DLSS 4.5.
Ook op 5xxx generatie GPU's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXYhgHF_ztTwDDsrHACeiYXIj7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JY9HBGzFL5nv9jcKXtlugvy.jpg?f=fotoalbum_large

Preset J: Similar to preset K. Preset J might exhibit slightly less ghosting at the cost of extra flickering. Preset K is generally recommended over preset J

Preset K: Default preset for DLAA/Balanced/Quality modes. Less expensive performance wise compared to Preset L.

Preset L: Default preset for UltraPerformance mode. Delivers a sharper, more stable image with less ghosting than Preset J, K but are more expensive performance wise. Preset L is peak performant on RTX 40 series GPUs and above.

Preset M: Default preset for Performance mode. Delivers similar image quality improvements as Preset L but closer in speed to Presets J, K. Preset M is peak performant on RTX 40 series GPUs and above.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• nzall
en wat zijn de feitelijke FPS nummers? Want het verschil tussen 0.91 en 1.46 zegt me eigenlijk niets...

• Rivanov
  • Nu online
Je hebt de meest recente driver 591.74 (vandaag verschenen) niet nodig voor het nieuwe transformer model. Simpelweg NPI 2.4.0.30 gebruiken en daar de Override op Latest zetten. Dan heb je automatisch de M preset met DLSS 310.5.0. Dit in combinatie met driver 591.59 op mijn machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DkX10DrTKsABGPNm81GYC7tKnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U844ANKmRARiIhJlOJZHkCyt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Rivanov op 06-01-2026 19:45 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:56
nzall schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:32:
en wat zijn de feitelijke FPS nummers? Want het verschil tussen 0.91 en 1.46 zegt me eigenlijk niets...
Ik zat met dezelfde vragen, de video van Daniel legt het allemaal prima uit en doet ook nog wat eigen testen, Present M is het nieuwe DLSS 4.5 model, L is niet zo relevant verder en K is het 'oude' model.
Tldr: Op de 20/30 series kun je het beter niet gebruiken want het vraagt zo veel van je kaart dat je fps met DLSS Quality lager is dan native resolutie. 40/50 series kost het wel meetbaar meer FPS dan het vorige model maar het ziet er wel weer een stapje beter uit.

[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 08-01-2026 16:56 ]

• Bintzak
  • Laatst online: 19-01 05:14
ArcticWolf schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Idd, mijn 468DX2 PC met monitor was destijds (1993, '94) ook iets van 4000~4500 gulden. Ze werden daarna wel iets goedkoper maar volgens mij heb ik ooit nog een Voodoo5 gekocht voor ruim 700 gulden in 2000...
Als je kijkt naar de inflatie over 25 jaar dan zijn PC onderdelen iets goedkoper geworden (nu voel ik me echt oud...)
Gelukkig doe je nu gemiddeld 7 jaar met een PC van 3/4000 euro. Toen was die 486 na twee jaar al een oud ding waar Quake niet eens op draaide.
Ik gebruik nu Preset M in plaats van K, maar soms kan de extra scherpte ook wel iets of wat nadelig zijn dat het minder prettig wegkijkt, een nadeel van extra scherpte is dat het met name zaken zoals vegetatie e.d. wat meer 'shimmering' kan gaan zien.

Al dan niet is het wel zo dat M gewoon vrijwel geen detecteerbare ghosting heeft, L dus ook, maar L is een zwaarder model dan M die eigenlijk enkel is toegespitst op DLSS Ultra Performance om zoveel mogelijk details weer te reconstrueren.

Model M kan prima gebruikt worden op alle DLSS modi inclusief DLAA, maar het ligt aan je videokaart welke preset je het beste kan gebruiken i.v.m. performance, de oudere RTX-20/30 kaarten konden in sommige gevallen zelfs betere resultaten neerzetten dan native versus DLSS 4.5 Quality zoals Hardware Unboxed aangaf in hun video.

Bij de Tech demonstratie bij CES van o.a. Linus Tech Tips en Hardware Unboxed was het ook te zien dat de particles die heel erg klein zijn ook gewoon veel beter in beeld worden gebracht t.a.v. DLSS 4 naar 4.5 maar ook zeker de ghosting van hele kleine bewegende dingen zoals de blaadjes van bomen dus in Wukong.

Je moet alleen wel in de gaten houden dat Ray Reconstruction met Path Tracing deze presets niet gebruikt, Ray Reconstructino heeft DLSS upscaling en een denoiser in een, terwijl je Ray Tracing zonder PT/RR wel met deze modellen kan gebruiken.

Ray Reconstruction heeft nog altijd de DLSS 4 presets D en E, waarbij E de hogere kwaliteit is, maar dat is nog de eerste generatie dus totdat Nvidia deze presets een update heeft zullen zaken als ghosting daar nog steeds relevant zijn.

Je kan hier overigens een tool downloaden die de DLSS-hud met een knop aan/uit kan zetten om het zelf te checken:
https://github.com/Watn3y/DLSS-indicator-toggle

Verder heeft de Nvidia App de eigenaardigheid bij sommige games de DLSS overrides te resetten nadat je het profiel hebt opgeslagen en dan het spel opstart, de enige remedie daarvoor is of de Nvidia App verwijderen die een .json database bijhoudt met welke opties je wel/niet mag gebruiken per spel of je voert het onderstaande powershell script uit en herstart de PC, daarna zouden de DLSS overrides gewoon permanent moeten blijven staan.

https://gist.github.com/J...af55104a2bfc5c9be32118203

Zou altijd aanraden via Nvidia Profile Inspector die recent ook een update heeft gehad de profielen te exporteren en bij elke driver update weer opnieuw te importeren anders blijf je aan de gang.

https://github.com/Orbmu2...tor/releases/tag/2.4.0.30

Merk wel met de 591.74 driver dat PhysX voor 32-bits games niet standaard weer aanstond in het globale profiel, merkte het op omdat de PhysX toggle niet was aangevinkt in GPU-Z, in de nieuwe Nvidia Profile Inspector is de flag ook hernoemd naar PhysX dus dan is het makkelijker te vinden.

Ook heeft GTA V Enhanced nu de eigenaardigheid wanneer G-sync actief is en je DLSS MFG gebruikt dat de framerate op willekeurige momenten zakt en dan weer hersteld, of laag blijft, vaak te triggeren bij een alt-tab. Enige remedie is G-sync volledig uitzetten want V-sync uitforceren of andere zaken aanpassen lijkt niet te helpen.

Dat was bij 591.59 nog niet het geval.

Normaliter haal ik zo'n 440-500 FPS in GTA V Enhanced maar dat blijft soms dus hangen op 320-330 FPS.
Iemand anders heeft hetzelfde gerapporteerd overigens bij Call of Duty Black Ops 7.

Heb er een bug voor gerapporteerd bij zowel GeForce JacobF als in het driver feedback kanaal van Nvidia op het forum.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren een 5080 gekocht ter vervanging van mijn 4080 super. An sich was ik heel tevreden over die laatste maar de FOMO heeft me toch overstag doen gaan. Vooral de nieuwe DLSS trucjes, zeker MFG zijn interessant voor gamen op een hoge refreshrate. Hoewel het zeker geen enorme stap is van de 4080 naar 5080 valt me wel op dat de performance gains groter zijn dan ik had verwacht.

Ik heb wat 3dmark benchmarks gedraaid en de 5080 doet het 28% beter in Steel Nomad. Beiden kaarten draaien "stock" al zijn het wel beiden modellen met een lichte OC uit de doos (4080S Windforce v2 en 5080 INNO3D X3 OC). In Clair Obscur: Expedition 33 merk ik ook een behoorlijke uplift. Met mijn 4080S haalde ik in een bepaald boss fight 70-85fps, met de 5080 is dit met dezelfde settings 90-105. Dat vertaalt naar pakweg 25% meer performance. Dit is natuurlijk niet de meest wetenschappelijke testmethode, maar ik heb ook n.a.v. wat recentere (re)reviews van de 5080 het beeld dat ze t.o.v. een jaar terug meer performance uit de 5080 weten te persen met moderne drivers.

Het verschilt natuurlijk per game / workload maar ik haal bijna 10% meer performance uplift in Steel Nomad dan T.net in hun benchmark begin vorig jaar. Dat terwijl mijn GPU's volgens 3dmark volledig in lijn met het gemiddelde presteren.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Redblader in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen"

@Redblader

Ik zal die guide op Reddit ook eens proberen mbt de undervolt. (Heb een Gainward Phantom 5090)

Het is mij al wel duidelijk dat 600w bij lange na niet nodig is om ~"maximale" performance uit een/mijn 5090 te halen.

Plus die van mij wordt wel tegen de 80C als ik hem flink belast met 600w en alle toeters en bellen aan. (Moet mijn casefans even anders inprogrammeren dat ze wat harder draaien. Heb ze nu ingesteld dat ze max 1000rpm draaien, maar de 5090 heeft iets meer frisse lucht nodig dan mijn 4090 FE. (Die werd trouwens ook 80C onder full load met rt e.d. aan. En 80c valt natuurlijk gewoon binnen de marges, helemaal bij 5090, maar ga ff kijken of ik hem rond de 70 kan krijgen)

Als ik hem ff snel cap op 80% vermogen (~460W) dan haal ik nog zon beetje 95% performance tov 100% power. En dan wordt ie maar 70C.

[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 12-01-2026 13:26 ]

• Redblader
Format-C schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:43:
Redblader in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen"

@Redblader

Ik zal die guide op Reddit ook eens proberen mbt de undervolt. (Heb een Gainward Phantom 5090)

Het is mij al wel duidelijk dat 600w bij lange na niet nodig is om ~"maximale" performance uit een/mijn 5090 te halen.

Plus die van mij wordt wel tegen de 80C als ik hem flink belast met 600w en alle toeters en bellen aan. (Moet mijn casefans even anders inprogrammeren dat ze wat harder draaien. Heb ze nu ingesteld dat ze max 1000rpm draaien, maar de 5090 heeft iets meer frisse lucht nodig dan mijn 4090 FE. (Die werd trouwens ook 80C onder full load met rt e.d. aan. En 80c valt natuurlijk gewoon binnen de marges, helemaal bij 5090, maar ga ff kijken of ik hem rond de 70 kan krijgen)

Als ik hem ff snel cap op 80% vermogen (~460W) dan haal ik nog zon beetje 95% performance tov 100% power. En dan wordt ie maar 70C.
Ik ben nog steeds erg tevreden met de undervolt volgens die guide! Ben nog geen enkel probleem tegengekomen en het stroomverbruik is een stuk beter. Zou iedereen met een RTX 5090 aanraden om undervolten te proberen en die guide maakt het heel simpel.

Alleen in 3dmark krijg ik de peak powerdraw nog tot zo'n ~520w maar in daadwerkelijke game situaties blijft het nu altijd ruim onder de 500w. Bij mijn 5090 Vanguard betekent dit over het algemeen fans op de minimale stand (1000 rpm) met ~60-65 core temp en 65-70 memory. Dit in een Corsair 5000D Airflow met 3 intake fans en 2 outtake fans op ~800-900 rpm.
Er is een nieuwe GPU benchmark tool uitgebracht die gebaseerd is op FP32 calculaties die zelfs een RTX 5090 naar de single-digits in framerates kan brengen.

De benchmark:
https://gaming67.com/index.html#atelier
Radiance
A Raymarching Benchmark

The same Breakout geometry — bricks, paddle, ball — rendered through pure mathematics. Raymarching calculates the path of every photon, simulating light as it truly behaves. Signed distance functions define surfaces. Global illumination fills the space. Shadows fall where physics dictates they must.

This is our creative vision for what these games could become: the timeless mechanics we've refined, expressed through computational light. The same heritage, the same precision, but rendered with techniques that push current hardware to its absolute limits.

The vision currently exceeds the technology. Radiance requires an RTX 5090 to achieve playable framerates with advanced lighting — and that's with the debris system disabled. Full visual fidelity awaits hardware perhaps a generation away. We release it now as a benchmark: a way to stress-test today's GPUs, and a glimpse of where we're headed.
Heb de twee presets even getest op de overklokte ROG Astral RTX 5090 OC met de reguliere 600W bios.
Het is op 4K met 640 debris zo zwaar, dat de powerspikes op de videokaart worden gerapporteerd boven de 700W!
Dat komt zéér waarschijnlijk omdat de dermate lage framerate zulke variërende stroompieken veroorzaakt dat de bios/videokaart deze powerspikes niet tijdig kan bijbenen om ze te limiteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YQsv88D.png

Twee scores van de voorgestelde presets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z0lVqIB.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gy5HHen.png

Pas dus even goed op je stroomconnectoren als je deze tests wilt gaat draaien. _O-

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-01 22:51

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CMT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 03:47:
[...]

Ah in die zin. Ja, daar valt wat voor te zeggen. Ik zou toch liever cijfers zien met failure rates (met oorzaak gesmolten connector) van fabrikanten of leveranciers. Vreemd genoeg is het kennelijk moeilijk om aan deze informatie te komen en/of wordt er geen journalistiek onderzoek naar gedaan. Sinds de introductie van de RTX4090 is meer dan 3 jaar verstreken, dus betrouwbare data moet er inmiddels gewoon zijn.

[...]

Er is op tweakers een post geweest van iemand met een RTX4090 waarbij de connector (na verloop van tijd) gefaald heeft. Diegene gaf aan alles goed gecontroleerd en de aandachtspunten opgevolgd te hebben.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden, het was een losse post van iemand die niet aktief is op het forum.

Uit deze draad zijn er in ieder geval wel voorbeelden te geven waarbij gemeten is én op tijd ingegrepen.
Dat zijn gevallen waarbij het pas na verloop van tijd is ontstaan:

[...]
https://gathering.tweaker...message/83537976#83537976

[...]
https://gathering.tweaker...message/83006968#83006968

De implementatie van de connector speelt natuurlijk een rol hierbij.
Voor mij is het om het even, want het feit is dat Nvidia het in deze vorm als standaard geforceerd heeft en door de strot van de consument gedrukt.
Het staat hopelijk buiten kijf, dat een grote marge dit probleem zeer waarschijnlijk af kan vangen (anders was dit ook een issue met de 20 jaar oude miniFit 8-pin).

Een andere grote reden waarom ik zo tegen de 12VHPWR connector ben, is dat de consument weer gedwongen wordt om nieuwe kabels & voedingen aan te schaffen en dus weer een onnodige berg E-waste erbij komt.
Alles was mooi gestandaardiseerd met 1 type plug voor de insteekkaarten en de PSU.
Nvidia & SIG hadden net zo goed de specificatie van de 8-pin kunnen verruimen van 150W naar evt. 200W.
Dan is een 450W GPU met 2 kabels te voeden en blijft er alsnog een ruime veiligheidsmarge over.
Evt. een 16-pin miniFit introduceren als er een wens is naar 1 kabel (de dikte & het aantal draden zijn letterlijk niet veranderd, met de 12VHPWR is het alleen gebundeld / een bandkabel geworden).

Ik had er beter mee kunnen leven als de GPU's niet zo gigantisch duur waren geworden, de beschikbaarheid gewoon goed was (en stabiel) en een evt. gesmolten connector gegarandeerd met een RMA opgelost kon worden. Voor de 5090FE kan ik geen Ampinel of Wireview aanschaffen omdat er geen variant daarvoor gemaakt wordt. En dus maar met knagende spanning moet blijven zitten of de €2400 GPU niet na verloop van tijd defect raakt..en moet hopen dat RMA dan niet geweigerd wordt.

De 6+2 variant van de 8-pin vind ik trouwens ook vreselijk hoor. Dat hadden ze echt niet moeten doen.
En daisy-chainen sowieso verbieden. Wat een puinhoop is dat. Een hoop gesmolten 6-/ 8-pin connectors of problemen met de GPU zijn daar van gekomen.

[...]

Dat is niet waar wat je zegt. Het aantal gevallen is wel meer dan 10 vingers.
En dat is zonder de gevallen met problemen aan de kant van de voedingen meegerekend.
Anders moet je toch beter het nieuws volgen op Igorslab / Der8auer youtube / Techpower / Reddit / Videocardz e.d.

[...]

Zie de voorbeelden die ik zojuist heb gegeven uit deze draad. Wat je noemt is daarmee te weerleggen.
Als je een EU-cijfer wilt: bij ons RMA-centrum in Nederland, dat de hele EU voor INNO3D afhandelt, zijn er in de 4090- en 5090-range nog geen 15 gevallen geweest. We treffen vaker door gebruikers beschadigde kaarten aan dan kaarten met een gesmolten connector.

• CMT
INNO3D schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Als je een EU-cijfer wilt: bij ons RMA-centrum in Nederland, dat de hele EU voor INNO3D afhandelt, zijn er in de 4090- en 5090-range nog geen 15 gevallen geweest. We treffen vaker door gebruikers beschadigde kaarten aan dan kaarten met een gesmolten connector.
Bedankt, dat is goed en waardevol nieuws. Eindelijk iets concreets :).
Voor alle duidelijkheid; bedoel je daarmee dat INNO3D 1 RMA centrum heeft en dat dit centrum alle INNO3D RMA gevallen van heel Europa behandeld? En als ik ook vragen mag, over welke periode hebben we het dan? Sinds de launch van de 4090?

Het stelt mij in ieder geval meer gerust. Als andere fabrikanten/insiders nu ook eens het boekje open deden..

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CMT schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Bedankt, dat is goed en waardevol nieuws. Eindelijk iets concreets :).
Voor alle duidelijkheid; bedoel je daarmee dat INNO3D 1 RMA centrum heeft en dat dit centrum alle INNO3D RMA gevallen van heel Europa behandeld? En als ik ook vragen mag, over welke periode hebben we het dan? Sinds de launch van de 4090?

Het stelt mij in ieder geval meer gerust. Als andere fabrikanten/insiders nu ook eens het boekje open deden..
Het RMA centre in Nederland doet heel europa, inclusief oost. en ja dit is data vanaf launch 4090.

• nzall
INNO3D schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Het RMA centre in Nederland doet heel europa, inclusief oost. en ja dit is data vanaf launch 4090.
En hoeveel verkochte 4090s en 5090s in totaal? 5 cijfers? 6?

[ Voor 9% gewijzigd door nzall op 13-01-2026 23:24 ]

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001

Jumpiefox

Hoi ?

INNO3D schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Ha! cool om Inno3d hier gerept te zien. Mijn go 2 brand geworden voor GPU's sinds de 2080TI. Had de Ichill black edition. wat een stoere kaart was dat...alleen jammer dat we nooit de optie kregen om de tekst op de display aan te passen hehe.gevolgd door de 3090 forstbite..nu de 4090frostbite en toen het nieuws was gepost over Nvidia en de 5090 shenigans maar snel een 5090Frostbite besteld, vorige week binnen en zie dat ze nu al weer niet te krijgen zijn. Echt alleen maar positieve ervaringen so far. Elke keer heb ik elke keer net zo goed kunnen overclocken als de asus tegenhangers etc. Moet nog wachten op wat nieuwe onderdelen dan gaat de 5090 in een nieuw systeem hehe.

The first casualty in war is always the truth...

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
nzall schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:23:
[...]

En hoeveel verkochte 4090s en 5090s in totaal? 5 cijfers? 6?
Ik ben niet van de salesafdeling, maar ik heb onze lead engineer om een reactie gevraagd.

Mijn vraag is: What would you say the percentage is of cards that have had a burned connector so far, from 4090/5090 until now?

Antwoord: Not counted before But ...just a few

Ik maak me huidig meer zorgen om dit soort zaken,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASrsFZz1LqsDG5zBrxO3oIjZ7So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V764kH70aBCNuihvZruMJMi7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een 5090 die rma komt waar iemand dus de chip en het ram van heeft gestolen,

[ Voor 4% gewijzigd door INNO3D op 14-01-2026 12:04 ]

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
INNO3D schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Ik ben niet van de salesafdeling, maar ik heb onze lead engineer om een reactie gevraagd.

Mijn vraag is: What would you say the percentage is of cards that have had a burned connector so far, from 4090/5090 until now?

Antwoord: Not counted before But ...just a few

Ik maak me huidig meer zorgen om dit soort zaken,
[Afbeelding]

Dit is een 5090 die rma komt waar iemand dus de chip en het ram van heeft gestolen,
Met welk doel doen mensen dit?

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Protax schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Winst maken, Chips en ram verkopen en kaart RMA sturen voor een credit,

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001

Jumpiefox

Hoi ?

Protax schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Ik weet dat je voor de 4090 een custom pcb kan kopen die 48gb mem accepteert, misschien is dat tegenwoordig voor de 5090 ook zo? In china is het modden van de rtx kaarten normale kost..je kan zo een winkeltje binnen lopen en je kaart laten modden naar 2x de mem. Vraag me af waarom huidige aanbieders van kaarten dat niet doen..mag zeker niet van Nvidia?
kant en klaar soms ook via alibaba te vinden:
https://www.alibaba.com/p...s-Card_1601577163842.html

The first casualty in war is always the truth...

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hmm, met de nieuwe NVIDIA app heb ik bij DLSS Override geen optie meer om "Latest" te kiezen voor de Super Resolution preset. Ik vond dat wel makkelijk, maar moet nu een preset uitkiezen. Als ik het goed begrijp is K het beste voor quality / balanced?

• nzall
Thomas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:31:
Hmm, met de nieuwe NVIDIA app heb ik bij DLSS Override geen optie meer om "Latest" te kiezen voor de Super Resolution preset. Ik vond dat wel makkelijk, maar moet nu een preset uitkiezen. Als ik het goed begrijp is K het beste voor quality / balanced?
Hangt af van je resolutie en de kaart die je gebruikt. Ik ga ervan uit dat je een RTX 50 series gebruikt en op 1440p speelt. Op die resolutie is het nieuwe model onder preset M het best geschikt, en dan zet je het zelfs best op Performance. Dat klinkt misschien vreemd, maar DLSS 4.5 is een dusdanige verbetering over DLSS 4 dat Performance 4.5 er beter uit ziet dan 4.0 Balanced en in sommige situaties zelfs Quality. Ja, zelfs op 1440p. En als je 4K zou gebruiken kun je zelfs voor Ultra Performance gaan met preset L. Je kunt beide modellen ook gebruiken voor Quality of Balanced, maar dan boet je flink in aan performance tegenover K.

Overigens is die "Latest" optie vervangen door "Recommended" in de app, en dat kiest automatisch L als je Ultra Performance gebruikt en M als je Performance gebruikt.

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Ik heb sinds kort nu de wireview pro 2 binnen, en moet zeggen is een fijn ding, alleen al het feit dat die nu mijn per pin verdeling laat zien en ik dus weet dat mijn kabel nu op zich oke is zonder smeltende connectors is toch geruststellend. Ook al was de kans opzich al heel klein. Maar kan hem wel aanraden als je een 5090 of 4090 ofzo hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVWu2CIyiRKCbFhs8KC-cuoQ9Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzZ5FdkuXuf5tz7Tv6MKsn09.jpg?f=fotoalbum_large

• xtreme_lunatic
  • Nu online
Brozef schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:46:
Ik heb sinds kort nu de wireview pro 2 binnen, en moet zeggen is een fijn ding, alleen al het feit dat die nu mijn per pin verdeling laat zien en ik dus weet dat mijn kabel nu op zich oke is zonder smeltende connectors is toch geruststellend. Ook al was de kans opzich al heel klein. Maar kan hem wel aanraden als je een 5090 of 4090 ofzo hebt.

[Afbeelding]
Mooie techniek en dat het kan, maar eigenlijk toch echt te zot voor woorden! Je zou toch mogen verwachten dat een product van enkele duizenden euro's niet zo'n zwak punt heeft. 8)7

Om nog iets toe te voegen dat hopelijk helemaal ontopic is:
Iedereen nog tevreden met de PNY versie van de RTX 5080?
In eerste instantie had ik het idee dat die van mij quq geluidsproductie niet goed was en een ratelende fan had. Nu we een heel stuk verder zijn kom ik eigenlijk tot de conclusie dat dat niet meer het geval is. Wellicht moest de fan inlopen. :?
Tijdens het gamen blijft de kaart ook keurig koel, zelfs in de zomermaanden. De temperatuur komt zeker nooit boven de 70 en blijft zelfs meestal rond de 60 graden tijdens het gamen.

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
xtreme_lunatic schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Mooie techniek en dat het kan, maar eigenlijk toch echt te zot voor woorden! Je zou toch mogen verwachten dat een product van enkele duizenden euro's niet zo'n zwak punt heeft. 8)7
Ja eens, dit probleem zou er gewoon niet moeten zijn. Maarja aan de andere kant ik kies er zelf voor om een 5090 te kopen because I like my frames }:O

• Protax
Sinds gisteren heb ik het 3XS-systeem dat eerder deze week hier voorbij kwam. Normaal gesproken zou ik nooit zo’n voorgebouwd systeem kopen; ik bouw al meer dan 20 jaar mijn eigen systemen.

In dit geval kan ik het echter echt aanraden. Het voelt simpelweg alsof je alle componenten los bij een winkel hebt gekocht en zelf een systeem hebt gebouwd. In mijn geval zitten er uitsluitend Asus (TUF) Mobo en GPU-5090 en Corsair-componenten in. Alles is keurig verpakt en alle accessoires worden netjes meegeleverd.

Het systeem draait direct uit de doos als een zonnetje → alleen Windows Home heb ik nog even geüpgraded naar Pro.

Blij persoon hier :-)

• Tjona100
Protax schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:
Sinds gisteren heb ik het 3XS-systeem dat eerder deze week hier voorbij kwam. Normaal gesproken zou ik nooit zo’n voorgebouwd systeem kopen; ik bouw al meer dan 20 jaar mijn eigen systemen.

In dit geval kan ik het echter echt aanraden. Het voelt simpelweg alsof je alle componenten los bij een winkel hebt gekocht en zelf een systeem hebt gebouwd. In mijn geval zitten er uitsluitend Asus (TUF) Mobo en GPU-5090 en Corsair-componenten in. Alles is keurig verpakt en alle accessoires worden netjes meegeleverd.

Het systeem draait direct uit de doos als een zonnetje → alleen Windows Home heb ik nog even geüpgraded naar Pro.

4199.., voor dat geld is het een dikke steal. een losse 5090 kost dat al zowat, zoniet meer soms

• !mark
  • Registratie: November 2013
Tjona100 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:43:
[...]
4199.., voor dat geld is het een dikke steal. een losse 5090 kost dat al zowat, zoniet meer soms
Ja als je een 5090 PC zoekt dan is dit by far de goedkoopste manier idd.
32GB DDR5 kost je ook al snel 400 euro, 450 voor een 9800X3D, 200 voor de SSD, 200 voor het moederbord en zeg 3x100 voor een behuizing, voeding en koeling. Dan kom je netto op 2650 euro voor een 5090, ofwel 700 euro minder dan de goedkoopste in de pricewatch.

Vindt het zelf nog steeds veel te veel geld voor een videokaart, maar goed mijn hele PC (op basis van een 5070Ti) was ruim goedkoper dan het niet langer bestaande MSRP van een 5090 :+

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:36

TheProst

comparison is the thief of joy

!mark schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:42:
[...]
Ja als je een 5090 PC zoekt dan is dit by far de goedkoopste manier idd.
Voor mijn gevoel geld was je 10 a 15 jaar geleden veel goedkoper uit als je je pc zelf bouwde. Volgens mij is dat verschil tegenwoordig heel klein tot soms niet. 2 vrienden van mij hadden een prebuild gekocht met een 5060 Ti. Ik had via price watch pc precies na gebouwd en was de pre build 150 euro duurder. Maar je krijgt natuurlijk voor die 150 euro wel garantie.

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
TheProst schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Voor mijn gevoel geld was je 10 a 15 jaar geleden veel goedkoper uit als je je pc zelf bouwde. Volgens mij is dat verschil tegenwoordig heel klein tot soms niet. 2 vrienden van mij hadden een prebuild gekocht met een 5060 Ti. Ik had via price watch pc precies na gebouwd en was de pre build 150 euro duurder. Maar je krijgt natuurlijk voor die 150 euro wel garantie.
Daarom niet precies nabouwen. Vaak kun je met zelfbouw dezelfde (en vaak betere) kwaliteit kiezen voor minder geld. AIO waterkoeling is misschien leuk, maar luchtkoeling is een stuk goedkoper en werkt vaak even goed...

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 16-01-2026 13:38 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
Gisteren een bestelling kunnen plaatsen voor een zotac 5080 solid core voor een prijs van €1020. Begreep dat de solid core een SFF is en dus vraag ik me af of dit wel een kaart is die je wil hebben? Of dat ik beter kan blijven kijken naar een ander model.

Verder heb ik geen eerdere ervaring met Zotac nog en online vind ik vooral over solid (niet SFF) versie.

Was me ook nog niet helemaal duidelijk uit het leveringen topic wat jij @nadh ervan vondt? Of ik heb het volledig verkeerd begrepen

• Redblader
nDirect090 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:19:
Gisteren een bestelling kunnen plaatsen voor een zotac 5080 solid core voor een prijs van €1020. Begreep dat de solid core een SFF is en dus vraag ik me af of dit wel een kaart is die je wil hebben? Of dat ik beter kan blijven kijken naar een ander model.

Verder heb ik geen eerdere ervaring met Zotac nog en online vind ik vooral over solid (niet SFF) versie.

Was me ook nog niet helemaal duidelijk uit het leveringen topic wat jij @nadh ervan vondt? Of ik heb het volledig verkeerd begrepen
Er zijn op Reddit wel een paar posts te vinden over deze kaart.

Uiteindelijk zou ik me geen zorgen maken, ze maken tegenwoordig geen high end kaarten meer met écht belabberde koelers zoals vroeger. :)

• nDirect090
Redblader schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Er zijn op Reddit wel een paar posts te vinden over deze kaart.

Uiteindelijk zou ik me geen zorgen maken, ze maken tegenwoordig geen high end kaarten meer met écht belabberde koelers zoals vroeger. :)
Al gaan die dan wel weer over de oc variant, misschien maakt dat ook wel weer wat verschil.

Maar niet dat je minder performance kan verwachten omdat die warmer wordt?

• Redblader
nDirect090 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Al gaan die dan wel weer over de oc variant, misschien maakt dat ook wel weer wat verschil.

Maar niet dat je minder performance kan verwachten omdat die warmer wordt?
Nee, er zijn geen 5080s op de markt die echt slechter presteren door de koeler. Het verschil zit hem hooguit in de temperaturen en hoe hard de fans moeten draaien maar ze houden allemaal de 5080 koel genoeg. Je zou waarschijnlijk wel verschil merken als je tot het uiterste gaat met overclocken maar tegenwoordig is juist undervolten populairder.

De Solid Core OC en de Solid Core zijn in principe exact dezelfde kaart, beide hebben dezelfde 2.5 slot koeler.

[ Voor 10% gewijzigd door Redblader op 17-01-2026 17:26 ]

• nDirect090
Redblader schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Nee, er zijn geen 5080s op de markt die echt slechter presteren door de koeler. Het verschil zit hem hooguit in de temperaturen en hoe hard de fans moeten draaien maar ze houden allemaal de 5080 koel genoeg. Je zou waarschijnlijk wel verschil merken als je tot het uiterste gaat met overclocken maar tegenwoordig is juist undervolten populairder.

De Solid Core OC en de Solid Core zijn in principe exact dezelfde kaart, beide hebben dezelfde 2.5 slot koeler.
Top dat klinkt goed. Misschien zit ik ook wat teveel naar cijfertjes te kijken en zal het in praktijk allemaal wel meevallen. Geen plannen voor overclocken dus dat moet wel goed komen dan.

Ik denk dat ik maar eens moet gaan genieten dat het me gelukt is om hem voor een mooi prijsje te scoren ipv in m’n hoofd te zitten over dat het een SFF is :)

• nzall
https://videocardz.com/ne...ope-since-rtx-4090-launch Blijkbaar vond Videocardz dit nieuwswaardig genoeg. Het blijft toch altijd een beetje absurd om een verwijzing te zien naar je eigen activiteiten online in een nieuwsbericht...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan de pinnen in een connector zoals draadoppervlakte van een draad doorrekenen.

Beginnend met de oude situatie: Molex MINI-FIT PCI EXPRESS datasheet met de typenummers dat je kan doorklikken voor als je zelf de kabels wilt maken.

Dan kom je bij de algemene MINI-FIT JR connectoren en pinnen. Nog wat doorklikken en ik krijg een CAD-tekening met de pin dikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmFnmRP2s8Nbt32QETPpCZ6g63w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L59Es9DZZzIPCjLY6WfubmgH.jpg?f=user_large
https://www.molex.com/con...556/5569/039300040_sd.pdf

1,07 mm * 1,07 mm = 1,15 mm²

In een 8 pin connector worden 3 pinnen voor +12V gebruikt en dat is 3 * 1,15 mm² = 3,45 mm². 150 W / 12 V = 12,5 A en 12,5 A / 3,45mm² = 3,62 A per mm².

Als 1 pin onderbroken is, dan gaat 12,5 A / 2,3mm² = 5,44 A per mm².

Volgens het AREI mag je 2,5 mm² koperdraad in een huishoudelijke installatie met 20A automaat afzekeren en 20A / 2,5mm² = 8A per mm². Meestal zijn de pinnen van een stekker (mannelijke connector) en de contacten van een stopcontact (vrouwelijke connector) veel groter/dikker dan de koperdraden om zeker te zijn dat het goed contact maakt en voldoende lage contactweerstand heeft.

De normen/regels voor de huishoudelijke elektrische installatie zijn vereenvoudigde no-brainers om te voorkomen dat elektrotechniekers voor elke kabellengte de draadoppervlakte moet uitrekenen. Naast spanningsval over de draad, opwarming van de draden,... moet de kortsluitstroom groot genoeg zijn om de kortsluitbeveiliging te activeren.

Als je bij Molex het zwakste spul bestelt, dan gaat 12,5 A gemakkelijk door 3 keren 6A per pin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6buQueCPJ64qcbwnkV2kOShjHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dWFI8LQv1QeOJGSVpbXlXIyf.jpg?f=user_large
https://www.molex.com/con...S-5556-001-001.pdf?inline

18A * 12V = 216W

Als je goed spul bestelt om de limieten op te zoeken, dan mag 10A per pin erdoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrePd2uV04Ms9BfnYZloDa2G4W8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/teQxVc2rvwOFo6OuHefXvmzY.jpg?f=user_large
https://www.molex.com/con...-45750-001-001.pdf?inline

30A * 12V = 360W

20+ jaren geleden was het gebruik van high current wire terminals verplicht:
ATX12V 2.2Also released in March 2005[5] it includes corrections and specifies High Current Series wire terminals for 24-pin ATX motherboard and 4-pin +12 V power connectors.
Wikipedia: ATX
Er kan in ATX-versie update een verbod op zwak spul gezet worden.

150W door een 8 pin connector is heel conservatief gekozen en de fabrikanten van kabels, voedingen,... kunnen weinig verkeerd doen.

Ik heb naar een technische tekening van de nieuwste revisie, 12V-2x6, gezocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeSxbh20MKFnJzCScFchJUnykrg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IAbMc8BD02Es2ugVBUNcup30.jpg?f=user_large
https://cdn.amphenol-cs.c...iles/drawing/10163894.pdf

0,64 mm * 0,64 mm = 0,41 mm².

600W / 12V = 50A en 6 * 0,41 mm² = 2,46 mm², dan delen we 50A door 2,46 mm² is 20,3A per mm².

6 pinnen is de nieuwe connector is in draadoppervlakte even veel waard als 2 pinnen in de oude connector. What could possibly go wrong?

We gingen van 3,62 A per mm² en als een pin onderbroken was dan steeg het naar 5,44 A per mm². Nu is het YOLO met 20,3A per mm². Amphenol belooft 9,5A per pin, 9,5A / 0,41 mm² = 23,2A per mm².

Van 600W naar 300W deraten is 10,15A per mm² en nog altijd veel meer dan de oude connector. 12VHPWR aan een Sapphire RX 9070 XT Nitro+ smelt even goed op 330W. 330W / 12V = 27,5A en 27,5A / 2,46 m² = 11,2A per mm².

We hadden even goed 300W of 25A door 4 +12V pinnen in een EPS12V connector gejaagd en dat is 5,44A per mm².
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u-8V7MkHFYxdG4nfGQdaFS3TTs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xSI91Xo4ZIVQlA93OfY1YD33.png?f=user_large

Dat werd door Nvidia ook gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_GRA8OcvPdObvaWQiOnq7bCg68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B5b8eZo6iS63zsFf0h77ndlv.png?f=user_large
Prior generation NVIDIA Quadro RTX and GeForce 20 series graphics boards utilize the PCI Express style 6-pin and 8-pin connections to supply auxiliary power. On the NVIDIA RTX A6000 graphics board, NVIDIA transitioned to the EPS-12V 8-pin connector commonly found on rackmount server systems. For desktop users, this style of connector usually plugs directly into the motherboard to supply auxiliary power for the CPU.

The EPS-12V 8-pin connection utilizes additional 12V connections to the power supply relative to the PCI Express style 8-pin and 6-pin connections. Consequently, an EPS-12V 8-pin connection is able to provide more power to the graphics board with a single connector.

PNY understands that not every customer has the EPS-12V 8-pin connector needed to power the NVIDIA RTX A6000 graphics board, so we include a dual PCIe 8-pin to EPS-12V 8-pin adapter with all RTX A6000 products.
https://blog.pny.com/blogpnycom/protip23_eps
Met 2 EPS12V connectors aan een grafische kaart kunnen we gemakkelijk richting 600W gaan, maar dat was te gemakkelijk voor het management? We hebben last van iemand die 600W door 1 te klein ontworpen connector wilt jagen.

Doet mij denken aan:
Als het door technici wordt bedacht werkt het meestal goed, zolang managers anderen er maar af blijven.
https://www.hoogspannings...ikel/kerstspecial-entsoe/

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Heb mijn 5090 Phantom nu een weekje oid in gebruik en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Flink wat games getest en gespeeld.
:)
Hij is een stuk sneller dan mijn 4090. Ik cap hem op 85%. Dat deed ik ook bij mijn 4090 FE, en ik verlies dan nagenoeg geen performance tov stock.. (scheelt wel veel stroom en warmte. Ik vind 575W ook best wel een beetje absurd dus ik speel altijd gecapped)

Moet zeggen dat DLSS Multi Frame Generation in een aantal games best heel goed werkt. Waar dat eerst meh was.

Voorheen had ik heel veel tearing en artifacts met FG, maat ik zie nu echt nagenoeg geen verschil meer tussen wel of geen Frame Generation in een aantal games. Dus dat doet nVidia goed!

Ook is de beeldkwaliteit met DLSS Quality in een hoop games inmiddels beter dan native. Dus dat doet nVidia ook goed.

Maar goed. Dat was met de 4090 natuurlijk ook zo dus dat ligt er niet aan dat ik nu een 5090 heb.

De 25-35% overhead tov de 4090 is op 4K wel echt prettig. Kom nu in bepaalde games echt niet meer onder de 60FPS waar dat met de 4090 nog wel eens zo was. Daar zit ik nu op 75 fps of hoger.

Enige nadeel is dat mn 5090 relatief warm wordt als ik echt alles omhoog crank en 575W ga trekken.

Maar dat komt door mijn behuizing denk ik. Geen bottom intake fans. Met de kast open blijft hij een stuk koeler

En dat neem ik maar op de koop toe. Heb de fans iets harder staan om hem koel te houden.

Over het algemeen kijk ik naar max 70C (vaak lager) maar echt vol open met RT @4k 120 kan die de 80 aantikken. Ietwat warm maar niet onoverkomelijk.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC3SCXbO6N7kJDsV4yVTa1MUbR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6T3GTAhl0NvgrMQ1Bw5sYj8f.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hem trouwens boosten naar 2910MHz in wat oudere games. Maar meestal zit die rond de ~2760Mhz boostclock.

Happy. Kan weer een paar jaar vooruit.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 19-01-2026 15:01 ]

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:27
Protax schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:

link naar je systeem? waar heb je die dan gekocht?

• TheProst

TheProst

MetalSonic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:05:
[...]

link naar je systeem? waar heb je die dan gekocht?
Denk gewoon bij bol.com. Onder tussen wel terug gestegen van 4199 naar 4499:
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

uitvoering: Scan 3XS Systems Curve, Powered By ASUS, R7 9800X3D, 32GB ram, 2T...

[ Voor 25% gewijzigd door TheProst op 19-01-2026 16:11 ]

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• MetalSonic
thanks, ja mooie build hoor wat ik daar zie _/-\o_ 4,5k maarja dan heb je wel wat :) krachtige hardware en het ziet er slick uit. Ik zal het onthouden voor als mijn huidige build ineens overlijd :')

• TheProst

TheProst

MetalSonic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:24:
[...]

thanks, ja mooie build hoor wat ik daar zie _/-\o_ 4,5k maarja dan heb je wel wat :) krachtige hardware en het ziet er slick uit. Ik zal het onthouden voor als mijn huidige build ineens overlijd :')
Ja, Zelfs tegen de 4,5k kan je niet op om het zelf te bouwen. Je hebt bij prebuild ook nog eens garantie. Ik ben in ieder geval blij dat ik blij dat ik nov 2025 mijn pc had gebouwd met de mooie RTX 5080 Astral die ik stock heb draaien met fps cap op 165fps. kaart komt niet boven de 50 graden en blijft onder 80% usage. 5090 vind ik persoonlijk net iets te duur.

• MetalSonic
TheProst schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Ja, Zelfs tegen de 4,5k kan je niet op om het zelf te bouwen. Je hebt bij prebuild ook nog eens garantie. Ik ben in ieder geval blij dat ik blij dat ik nov 2025 mijn pc had gebouwd met de mooie RTX 5080 Astral die ik stock heb draaien met fps cap op 165fps. kaart komt niet boven de 50 graden en blijft onder 80% usage. 5090 vind ik persoonlijk net iets te duur.
Wat ik bij de afgelopen 2 builds deed was dat ik het hele systeem liet assembleren door Azerty en daarvoor een keer Alternate. Dan heb je ook de garantie maar dan is wel elk onderdeel dat er in zit precies wat je zelf wil. Nadeel van zo'n pre build van Bol.com is dat er vaak één of meerdere onderdelen zijn die net niet precies zijn wat je wil. Vaak zitten er fans in zie luidruchtiger zijn dan nodig, of een PSU die net iets sterker kan, zelfde voor de CPU koeler.

Maar nogmaals deze Bol.com pre build is van wat ik zo zi erg netjes!

• Protax
MetalSonic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Wat ik bij de afgelopen 2 builds deed was dat ik het hele systeem liet assembleren door Azerty en daarvoor een keer Alternate. Dan heb je ook de garantie maar dan is wel elk onderdeel dat er in zit precies wat je zelf wil. Nadeel van zo'n pre build van Bol.com is dat er vaak één of meerdere onderdelen zijn die net niet precies zijn wat je wil. Vaak zitten er fans in zie luidruchtiger zijn dan nodig, of een PSU die net iets sterker kan, zelfde voor de CPU koeler.

Maar nogmaals deze Bol.com pre build is van wat ik zo zi erg netjes!
Ik heb vorige week ook een vergelijkbaar systeem binnengekregen en ik kan niet anders dan concluderen dat het echt top is. Het zit netjes in elkaar, bestaat volledig uit Asus- en Corsair-componenten en ik heb nergens het idee dat er op bezuinigd is. Absoluut een aanrader (al gaat het een beetje tegen mijn Tweakers-principes in).

• CMT
Format-C schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:28:
Ook is de beeldkwaliteit met DLSS Quality in een hoop games inmiddels beter dan native. Dus dat doet nVidia ook goed.
Je bedoeld DLAA is beter dan TAA ;). DLSS/upscaling van een lagere resolutie is nooit beter dan native.
Nvidia gooit er wel een scherpte filter overheen, dus misschien dat het daardoor beter lijkt?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zou kunnen idd.

• nzall
Protax schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Ik heb vorige week ook een vergelijkbaar systeem binnengekregen en ik kan niet anders dan concluderen dat het echt top is. Het zit netjes in elkaar, bestaat volledig uit Asus- en Corsair-componenten en ik heb nergens het idee dat er op bezuinigd is. Absoluut een aanrader (al gaat het een beetje tegen mijn Tweakers-principes in).
Principes zijn leuk om te hebben, maar op een gegeven moment zitten ze in de weg van waar het echt om gaat: genieten van wat we met ons geld kopen en van wat we met onze aankopen doen. Als je een prebuilt hebt gekocht en je bent tevreden van de onderdelen, dan is er niets mis mee met daar gewoon blij om te zijn en te genieten van de games die je wilt spelen.

En als je dan toch absoluut een beetje het gevoel wilt hebben dat je hem zelf gebouwd heb: research en koop een case die je mooier vindt dan die waar de prebuilt in gekomen is en zet de hardware over. Op die manier kun je toch een beetje het genot voelen van een eigen build, maar moet je niet de woekerprijzen van moderne hardware betalen. En je steekt ook een beetje van je eigen voorkeuren in de PC.

• ArcticWolf
  • Niet online
Het zal niet heel veel uitmaken maar vandaag m'n 9 jaar oude MSI X370 Gaming Pro Carbon (PCI-e 3.0 16x) vervangen voor een ASUS ROG Strix B550-F Gaming (PCI-e 4.0 16x) en gelijk ook maar de CPU cooling vervangen voor een Arctic Freezer III Pro 360 (de Arctic Freezer II 280 was echt slecht jammer genoeg...). Het grappige is dat ik 80 euro voor die set RAM geheugen heb betaald een paar jaar geleden... 240 euro is madness.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate FireCuda (3,5"), 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500P Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsGigabyte GS27QXA Zwart€ 339,-€ 339,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 86,67€ 86,67
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 239,90€ 239,90
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 960 EVO 250GB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,57
Heb nog nooit dergelijke temperaturen gehad tijdens het spelen van Cyberpunk 2077:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saSySH3gWgCHw1xcKXPTSHBfHUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mOYBrIU1ymNZSEV8bSQV4Nl.jpg?f=fotoalbum_large

Erg tevreden, door deze AIO kan de GPU ook een beter z'n hitte kwijt.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001

MazeWing

The plot thickens...

Format-C schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:28:
Heb mijn 5090 Phantom nu een weekje oid in gebruik en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Flink wat games getest en gespeeld.
Hij is een stuk sneller dan mijn 4090. Ik cap hem op 85%. Dat deed ik ook bij mijn 4090 FE, en ik verlies dan nagenoeg geen performance tov stock.. (scheelt wel veel stroom en warmte. Ik vind 575W ook best wel een beetje absurd dus ik speel altijd gecapped)

Moet zeggen dat DLSS Multi Frame Generation in een aantal games best heel goed werkt. Waar dat eerst meh was.

Voorheen had ik heel veel tearing en artifacts met FG, maat ik zie nu echt nagenoeg geen verschil meer tussen wel of geen Frame Generation in een aantal games. Dus dat doet nVidia goed!

Maar goed. Dat was met de 4090 natuurlijk ook zo dus dat ligt er niet aan dat ik nu een 5090 heb.

De 25-35% overhead tov de 4090 is op 4K wel echt prettig. Kom nu in bepaalde games echt niet meer onder de 60FPS waar dat met de 4090 nog wel eens zo was. Daar zit ik nu op 75 fps of hoger.

Enige nadeel is dat mn 5090 relatief warm wordt als ik echt alles omhoog crank en 575W ga trekken.

Maar dat komt door mijn behuizing denk ik. Geen bottom intake fans. Met de kast open blijft hij een stuk koeler

En dat neem ik maar op de koop toe. Heb de fans iets harder staan om hem koel te houden.

Over het algemeen kijk ik naar max 70C (vaak lager) maar echt vol open met RT @4k 120 kan die de 80 aantikken. Ietwat warm maar niet onoverkomelijk.

Edit:

[Afbeelding]

Zie hem trouwens boosten naar 2910MHz in wat oudere games. Maar meestal zit die rond de ~2760Mhz boostclock.

Happy. Kan weer een paar jaar vooruit.
Kun je niet beter gewoon undervolten. Dan heb je meer dan 100% van de performance en toch pakweg 80-100W minder verbruik.

Ik zou je deze guide kunnen aanraden (en deze video). Die heb ik zelf ook gedaan en het is 100% stabiel en levert een stuk lager verbruik op en dus ook een lage fanspeed = minder geluid.
CMT schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Je bedoeld DLAA is beter dan TAA ;). DLSS/upscaling van een lagere resolutie is nooit beter dan native.
Nvidia gooit er wel een scherpte filter overheen, dus misschien dat het daardoor beter lijkt?
DLSS op quality is toch echt wel beter dan native met TAA inmiddels.... Misschien niet als je dit gebruikt op 1080p (of zelfs 1440p) maar op 4k (in mijn geval een LG C3 42" TV) is het verschil duidelijk zichtbaar in het voordeel van DLSS.

[ Voor 5% gewijzigd door MazeWing op 21-01-2026 04:21 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.