• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-12 15:32

TheProst

comparison is the thief of joy

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Dankje voor de snelle reactie! Het betreft de bracket aan de linkerkant, waar de HDMI poorten dan normaal gesproken zouden zitten.

Hier zit nog mijn oude videokaart erin.. het betreft de linkerkant van de case..

Ik heb de oude gpu eruit gehaald, nieuwe psu erin, ging allemaal goed. Tot ik de nieuwe gpu erin wilde doen :'(
Bedoel je de PCIe slotcover? Open even de foto in paint en om circel wat je precies bedoelt.

Eerste tip die ik je meteen ga geven. Probeer je pc stof vrij te houden. Dit kan nog wel eens een killer zijn voor je temps en fans. Ook 1 extra fan aan de voorkant zorgt dat je neutrale druk heb. Je hebt nu negatieve druk (Meer exchaust dan intake). Dit zorg voor stof vorming

[ Voor 15% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 10:56 ]

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het kan aan mij liggen hoor, maar denk dat het uitelkaar sleutelen van die bracket sneller gedaan is dan de tijd die je besteed hebt aan de winkel, chatgpt en hier posten. 🤷‍♂️ Kan je gelijk die pc even schoonmaken. :D

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik zie aan de linkerkant van die foto eigenlijk niets vreemds, maar misschien let ik op het verkeerde.

• TheProst

TheProst

TheBrut3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:52:
Ik zie aan de linkerkant van die foto eigenlijk niets vreemds, maar misschien let ik op het verkeerde.
Volgens mij bedoelt hij die cover/bracket van de PCIe slots. @Help!!!! Denk jij dit ook? Dat zou schroefje los draaien zijn en naar je toe trekken en hij is eruit

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• James Pond
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-12 10:43
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:46:
[...]

Bedoel je de PCIe slotbacket? Open even de foto in paint en om circel wat je precies bedoelt.

Eerste tip die ik je meteen ga geven. Probeer je pc stof vrij te houden. Dit kan nog wel eens een killer zijn voor je temps en fans. Ook 1 extra fan aan de voorkant zorgt dat je neutrale druk heb. Je hebt nu negatieve druk (Meer exchaust dan intake). Dit zorg voor stof vorming
Dankje! Ik heb de pc wel gelijk schoon gemaakt aan de binnenkant, dat was idd alweer even geleden.

Ik zal even kijken of dat lukt op mobiel dat omcircelen!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
[...]

Volgens mij bedoelt hij die cover/bracket van de PCIe slots. @Help!!!! Denk jij dit ook? Dat zou schroefje los draaien zijn en naar je toe trekken en hij is eruit
Vergeet ook niet de PCI slot vergrendeling O-)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• James Pond
Ok nieuwe foto en omcirceld.

Het ding is dat dit plaatje aan de rechterkant onder het mobo ook met schroefjes vastzit.

Dus moet de hele mobo dan losschroeven en de kast, om die bracket uberhaupt weg te kunnen halen (ik neem aan dat dit kan, kast is vrij modulair)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx3tSPA8jxC0w8mVVZ9TC8TFWkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN6LdnGsuXQLI7SAKlAth2ta.jpg?f=fotoalbum_large

• Help!!!!
  • Niet online
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
[...]

Eerlijk gezegd begrijp ik niet eens wat nu exact zijn probleem is. 🤷‍♂️ :?
Het probleem wordt slecht omschreven en het is meer een soort paniek post waar je weinig mee kunt.
Waarom zou je die hele bracket weg moeten halen :? Dat is toch zeer ongebruikelijk :?

Is het wellicht dat de ruimte tussen het moederbord en het PCIe bracket van de kast te krap is :?
Heb ik wel eens gehad. Dat los je meestal op door de schroeven van het mobo los(ser) te draaien en het mobo een millimeter van het bracket af te duwen en dan weer vast te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 03-12-2025 11:07 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:55
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:03:
Ok nieuwe foto en omcirceld.

Het ding is dat dit plaatje aan de rechterkant onder het mobo ook met schroefjes vastzit.

Dus moet de hele mobo dan losschroeven en de kast, om die bracket uberhaupt weg te kunnen halen (ik neem aan dat dit kan, kast is vrij modulair)

[Afbeelding]
Als je die 2 schroefjes loshaalt, waarmee je videokaart (het bracket van de videokaart) vast zit aan de behuizing... dan kan je videokaart er toch zo uit?

• James Pond
HugoBoss1985 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
[...]

Als je die 2 schroefjes loshaalt, waarmee je videokaart (het bracket van de videokaart) vast zit aan de behuizing... dan kan je videokaart er toch zo uit?
De videokaart is er al uit, dit was een before shot voordat ik alles eruit ging halen..

De nieuwe gpu past er echter niet in. De pci-e slot zit te dicht tegen de achterkant waardoor de 5070ti tegen de achterkant vd kast aankomt, en ik hem niet in het pci-e slot kan douwen..

Dus hopelijk is dat iets duidelijker :)

• HugoBoss1985
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:09:
[...]

De videokaart is er al uit, dit was een before shot voordat ik alles eruit ging halen..

De nieuwe gpu past er echter niet in. De pci-e slot zit te dicht tegen de achterkant waardoor de 5070ti tegen de achterkant vd kast aankomt, en ik hem niet in het pci-e slot kan douwen..

Dan zou ik, als ik jou was, een apart hulptopic (elders) aanmaken met wat duidelijke foto's.
Je hebt dus te weinig ruimte, tussen je moederbord en de behuizing, voor het I/O bracket van je nieuwe videokaart?
Dat is ook erg bijzonder want die brackets hebben aan een zekere standaard te voldoen.
Ik begrijp dan ook niet dat je oude videokaart wel paste en de nieuwe dan niet.

Het einde van zo'n bracket heeft vaak net een kleine hoek t.o.v. de rest van het bracket.
Kan zijn dat je de kaart heel iets moet kantelen en voorzichtig eerder met de kant van het bracket iets schuin moet plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2025 11:15 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:09:
[...]

Is het wellicht dat de ruimte tussen het moederbord en het PCIe bracket van de kast te krap is :?
Heb ik wel eens gehad. Dat los je meestal op door de schroeven van het mobo los(ser) te draaien en het mobo een millimeter van het bracket af te duwen en dan weer vast te zetten.
Bedoel je wat @Help!!!! eerder zei? Anders even een foto van een close up van wat je precies bedoelt en een foto met de 5070ti waar te zien is waar het te krap is.

• James Pond
Ja helaas ben ik nu op werk en kan ik die foto pas later maken.. maar als ik dacht dat ik hem zelf makkelijk eruit kon demonteren had ik dat gedaan.. vandaar mijn idee om hem naar een computerwinkel te brengen

• James Pond
HugoBoss1985 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:12:
[...]

Dan zou ik, als ik jou was, een apart hulptopic (elders) aanmaken met wat duidelijke foto's.
Je hebt dus te weinig ruimte, tussen je moederbord en de behuizing, voor het I/O bracket van je nieuwe videokaart?
Dat is ook erg bijzonder want die brackets hebben aan een zekere standaard te voldoen.
Ik begrijp dan ook niet dat je oude videokaart wel paste en de nieuwe dan niet.

Het einde van zo'n bracket heeft vaak net een kleine hoek t.o.v. de rest van het bracket.
Kan zijn dat je de kaart heel iets met kantelen en voorzichtig eerder met de kant van het bracket iets schuin moet plaatsen.
Nouja ik zal thuis nog eens kijken maar ik heb gisteravond er echt wel ff voor gezeten en kreeg het er niet in

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:50
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:14:
Ja helaas ben ik nu op werk en kan ik die foto pas later maken.. maar als ik dacht dat ik hem zelf makkelijk eruit kon demonteren had ik dat gedaan.. vandaar mijn idee om hem naar een computerwinkel te brengen
Het zijn allemaal standaard maten en de kast is groot genoeg voor nVidia RTX 5070 Ti.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• HugoBoss1985
Bij sommige kasten/assemblages (wanneer het moederbord er in zit) is het iets lastiger, soms nog lastiger als je een kaart hebt met een I/O shield van meer dan 2 sloten.
Ik denk zelf dat het uiterste punt van je I/O shield ("bracket") tegen de moederbordplaat (van je behuizing) aan komt i.p.v. dat deze in de uitsparingen voor het I/O shield valt.
Soms is het gewoon even iets priegelen/kantelen.
Als je maar niets gaat forceren.

De dikte van videokaart I/O shields is geen variabele, dat is gewoon een standaard... dus je hebt ruimte genoeg.

De afdekplaatjes (die vallen vaak ook in een uitsparing, dus kun je ook even afzonderlijk testen!) van je behuizing, boven én onder de videokaart, haal je ook even los als je dat nog niet gedaan hebt... dan kun je ook beter zien wat er gebeurd en eventueel betere foto's maken.

Een videokaart wisselen is normaliter minuten werk.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2025 11:29 ]

• James Pond
Ja daarom baalde ik er ook zo van dat het niet lukte gister. Ik kan thuis nog even een foto maken voor jullie en dan kijken of het niet alsnog lukt en ik gisteravond gewoon niet goed heb gekeken? Ik had echt het idee dat hij niet paste.

• ArcticWolf
  • Niet online
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:30:
Ja daarom baalde ik er ook zo van dat het niet lukte gister. Ik kan thuis nog even een foto maken voor jullie en dan kijken of het niet alsnog lukt en ik gisteravond gewoon niet goed heb gekeken? Ik had echt het idee dat hij niet paste.
Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is, dat gebeurde mij namelijk ook, je moet de frontplate van de kaart tussen het bracket en het moederbord steken, dat is een beetje prutsen. Maar ik liep in het begin er ook tegenaan dat de kaart tegen het moederbord kwam :P

• James Pond
Mja het leek wel alsof dat niet diep genoeg was ofzo of dat het toch ergens tegenaan bleef stoten waardoor ik die kaart niet omlaag kon doen in de pci-e slot. Sterker nog hij kon niet ver genoeg naar links. Maar ik zal later een foto posten dan.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:05
Zorg wel dat de kaart ondersteuning heeft en niet zoals je oude kaart zit,dat je geen gpu sag krijgt,wat schadelijk is voor de kaart.

Maar ik heb dit ook al eens gehad,ik gok dat de achterplaat van de gpu niet lang het moederbord ging en daardoor merk je dat die ergens tegenaan komt.Of dat er zo'n afdek plaatje niet helemaal recht zat en dta die daar tegen aan kwam.

Wat @HugoBoss1985 zegt als je maar niks gaat forceren en goed blijft kijken wat je doet.

• James Pond
Ja hoor nu past het ineens wel like wtf 💀💀💀

Ok nu de anti sag bracer installeren, kabels erin, alle sata kabels weer aansluiten en dan zou alles moeten werken

Fingers crossed

[ Voor 58% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:07 ]

• James Pond
Oke, hoe installeer ik die anti sag bracket nou weer :')

Ik ben een noob maar dit soort tekeningen heb ik niks aan.. kan op yt geen tutorial vinden..

https://download.gigabyte.../12WE6-ASBGUI-1xR_web.pdf

Dit is echt abacadabra haha

Hoop ook dat ik alle kabels goed heb zo. Er zit bij de psu een kabel met gele tips en daar staat op 600w. Maar bij de gpu zat een kabel 16p12vhpwr naar 8 pin pcie power connector.

[ Voor 26% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:20 ]

• TheProst

TheProst

Afbeelding toont een antsag bracket waarbij je 2 schroeven van je moederbord los moet maken. Daar standoff op moet schroeven en daar deel van het bracket op moet monteren. Andere deel maak je vast aan je gpu en dan moet je de gpu op je moederbord monteren en schroef je de 2 brackets aan elkaar. Ja daarvoor moet je gpu er weer uit...

Maar heb je hebt ook makkelijkere opties. Maar welk model 5070 ti heb je precies? daar hoort ook een staander bij te zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 14:34 ]

• freaky35
Die van gigabyte is wel de beste voor je kaart omdat die dan echt 100% support heeft door dat frame.

en deze installeer je eerst voordat e je kaart erin schroeft

Qua kabels,gebruik p 12vhpwr die bij de voeding zit, of als aleternatief die verloop die bij de kaart zit en sluit die aan op pcie kabels van de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 14:28 ]

• TheProst

TheProst

freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:26:
Die van gigabyte is wel de beste voor je kaart omdat die dan echt 100% support heeft door dat frame.

Qua kabels,gebruik p 12vhpwr die bij de voeding zit, of als aleternatief die verloop die bij de kaart zit en sluit die aan op pcie kabels van de voeding.
Jaa, dat klopt wel. Is ook het mooiste.

• James Pond
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:26:

Gvd :') meen je niet. Dus die kaart moet er eerst weer uit 😭😭😭 het is wat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pIOweqYvbGa3R1jyasE1u9FV0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Lzm8DBtcYniYiAfgQoxcoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:34 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:34:
[...]

Gvd :') meen je niet. Dus die kaart moet er eerst weer uit 😭😭😭 het is wat

[Afbeelding]
Ja en bij het terug erin doen. Let op je moet de bracket van de gpu achter die van het moederbord doen.

ps: Welke gigabyte 5070ti heb je nou :?

• James Pond
De TI gaming oc 16gb

Dit is de anti sag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdne0MtY1CWSbTJ11J0tli9C-jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeMAruju6lp3Ncd8epFwpyrO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga zo eens kijken hoe dit moet :?

Thx voor de hulp tho, waardeer ik echt enorm

• TheProst

TheProst

Ja, ik dacht al dat er iets niet klopte. De handleiding die je stuurde is voor een 4000 serie kaart.

Dit is hoe je die van jou moet monteren. YouTube: Gigabyte rtx 5070 ti eagle anti sag bracket #gaming #pcbuild #nvidia...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGHwd7amL6IT_9q7z-VHw9Nqn70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKcrpCZ7UGYUbiOeUlL4mQ8v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 14:43 ]

• James Pond
Ok dus de kaart hoeft er niet uit dan denk ik of wel

• James Pond
Hmm ik weet niet of dat bij mij kan man aan de onderkant zit namelijk geen metaal alleen wel een drive cage en plastic dust covers :') fack :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGR96qI7IbVdQe16KVBhweeGVBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VT4QromM9HjY43a4tgx00sWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4b2_fvqwemKUu70tLKveFxPL88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcSpIA77gxKG7z6q9hZRvvSf.jpg?f=fotoalbum_large

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:48:
Ok dus de kaart hoeft er niet uit dan denk ik of wel
Nee als je voorzichtig doet kan het wel. je moet dat kleine bracketje (Helemaal links op jou foto) op jou videokaart met het hoekje aan de achter kant en dan de juiste lengte staander gebruiken.

• James Pond
Ja snap ik maar die staander kan denk ik niet echt ergens staan, ja kan hem aan die drive rail monteren waarschijnlijk

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
Ja snap ik maar die staander kan denk ik niet echt ergens staan, ja kan hem aan die drive rail monteren waarschijnlijk
Dat is inprincipe prima. Gaat erom dat gewicht van de rechter kant ergens op kan leunen. Dus hij hoeft hem niet omhoof te houden. Pas ook alsjelieft op want als je je slot kapot maakt heb je een heel ander probleem 8)7

• James Pond
Ok maar ik heb dus ook deze kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DtKYePaCqfXyaC_WEVWRONagq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSujfGID7eDSKCJkN4a8aMH7.jpg?f=fotoalbum_large

En het lijkt erop alsof deze in de videokaart kan, direct op de psu naar een 12v 2x6 slot?

Of moet ik toch die adapter gebruiken die bij de videokaart zat, naar 3 pci-e kabels?

De anti sag zo geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFG5i7hp6eJL-n3thK5C_P09j6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7AmING58Smid1vuysZAsmVB.jpg?f=fotoalbum_large

Zit allemaal wel stevig nou

Ik heb nog 4 sata / molex kabels over

Nog 1 gele tip 600w 12v 2x6 connector kabel over
En 2 pci-e chain kabels

We zijn er bijna denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2moM6S7fvIP7_Ep0rR3P8OC3Fsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2zc27AlaamDbqcGpXMd9Mkc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 15:54 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:51:
Ok maar ik heb dus ook deze kabel

[Afbeelding]

En het lijkt erop alsof deze in de videokaart kan, direct op de psu naar een 12v 2x6 slot?

Of moet ik toch die adapter gebruiken die bij de videokaart zat, naar 3 pci-e kabels?

De anti sag zo geplaatst

[Afbeelding]

Zit allemaal wel stevig nou

Ik heb nog 4 sata / molex kabels over

Nog 1 gele tip 600w 12v 2x6 connector kabel over
En 2 pci-e chain kabels

We zijn er bijna denk ik

[Afbeelding]
Native is altijd beter dus ik zou de meegeleverde 12vhpwr kabel gebruiken ipv de adapter

• James Pond
Hmm ja ik had het ook aan chatgpt gevraagd die zei gebruik onder geen enkel beding die kabel 😂 lol tricky. Hij zei ook dat de kaart maar 2 8 pin pci-e connectors nodig heeft, maar de adapter heeft er 3? 💀

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:07:
Hmm ja ik had het ook aan chatgpt gevraagd die zei gebruik onder geen enkel beding die kabel 😂 lol tricky. Hij zei ook dat de kaart maar 2 8 pin pci-e connectors nodig heeft, maar de adapter heeft er 3? 💀
Hoe meer je er tussen stopt hoe meer points of failure je hebt. Ik zou sws niet alles geloven wat gpt meteen zegt. Vaak ook na vragen: weet je het zeker. Dan komt die vaak al weer met een ander antwoord

• James Pond
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:10:
[...]

Hoe meer je er tussen stopt hoe meer points of failure je hebt. Ik zou sws niet alles geloven wat gpt meteen zegt. Vaak ook na vragen: weet je het zeker. Dan komt die vaak al weer met een ander antwoord
Ja klopt alleen op dat zakje met die adapter staat wel van ja gebruik alleen de meegeleverde kabel bij je gpu en geen andere kabel 🤷🏼‍♂️

• ArcticWolf
  • Niet online
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:18:
[...]

Ja klopt alleen op dat zakje met die adapter staat wel van ja gebruik alleen de meegeleverde kabel bij je gpu en geen andere kabel 🤷🏼‍♂️
Daar bedoelen ze enkel mee dat je geen Temu verloopkabel erin moet steken bijv.
Als je een voeding hebt met 12vhpwr kabel is het toch aanbevolen om die kabel te gebruiken. Mijn voeding heeft geen 12vhpwr kabel en daar heb ik de bijgeleverde verloop wel gebruikt.

• James Pond
ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:56:
[...]

Daar bedoelen ze enkel mee dat je geen Temu verloopkabel erin moet steken bijv.
Als je een voeding hebt met 12vhpwr kabel is het toch aanbevolen om die kabel te gebruiken. Mijn voeding heeft geen 12vhpwr kabel en daar heb ik de bijgeleverde verloop wel gebruikt.
Ja ik heb het nu maar gewoon gedaan met de bijgeleverde kabel 🤷🏼‍♂️, mocht het niet werken probeer ik die andere kabel.

Alles zit weer in elkaar, minus de psu shroud en opgemonteerde ssd, die heb ik nu aan de rail gemonteerd, beetje houtje touwtje maar zou geen probleem moeten zijn toch?

Zal het werken of niet altijd spannend 💀 wat denken jullie zal ik hem maar aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swktMzit9XL48-ndn81M509EqM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTygnLNlXOZ6U35e5GbnoHXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX-WYzUMmx_5ENnBaXcX_UyovNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdJyDV4UVnoxxqGjJ5Kyr2Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E5jeEL1GrFm4ZoLuS6I8tT9FIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqnZCz2Cv63a0Yel0s06mh0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tKiHqvS_jUmS4ZjjnEsEEON_ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD6iomiBD9vFVcwEQs5pdxqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1kkeZ76c1STR32gayXfWaNNrYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33bNAuBQrDfprMeauSOk2zsM.jpg?f=fotoalbum_large

• James Pond
Ok volgens mij moet ik wel die native kabel gebruiken want het is niet goed om die daisy chain te gebruiken om het derde pci-e slot op de adapter aan te sluiten toch? Ik heb hem nu namelijk leeg maar ik lees dat je wel die derde pci-e slot in de adapter moet vullen, ook al zou twee genoeg watt moeten leveren

• freaky35
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:09:
Ok volgens mij moet ik wel die native kabel gebruiken want het is niet goed om die daisy chain te gebruiken om het derde pci-e slot op de adapter aan te sluiten toch? Ik heb hem nu namelijk leeg maar ik lees dat je wel die derde pci-e slot in de adapter moet vullen, ook al zou twee genoeg watt moeten leveren
ik zou inderdaad geen pig tale gebruiken,alleen 3 aparte kabels .
Waarom zou je ook niet de native kabel gebruiken ook trouwens

• James Pond
Ja idd en hij is gepost en zit in windows! Woohoo bedankt voor de hulp jongens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prq868SrayOMQPSjpmFqlAYAEgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fTBCcYT9r8AjLsPor4HYNHD.jpg?f=fotoalbum_large

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:07

Format-C

Tracing Rays

@James Pond

Ik zit eens wat naar je plaatjes te kijken maar volgens mij heb je je voeding verkeerd om in de behuizing zitten??

De voeding moet met de fan naar de onderkant zodat hij koele lucht kan aanzuigen en niet warme lucht uit de behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 03-12-2025 21:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• HugoBoss1985
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:09:
@James Pond

Ik zit eens wat naar je plaatjes te kijken maar volgens mij heb je je voeding verkeerd om in de behuizing zitten??

De voeding moet met de fan naar de onderkant zodat hij koele lucht kan aanzuigen en niet warme lucht uit de behuizing.
Hopelijk zat de voeding niet ook al zo gemonteerd toen de PSU shroud er nog overheen zat.

• James Pond
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:09:
@James Pond

Oh snap ok ja dat is wel klote dan moet ik de psu dus even eruit halen en omdraaien

De vorige zat idd ook met de fan naar beneden maar ik dacht dat deze gewoon naarboven kon blijven 🤷🏼‍♂️ ik heb wel een mega case met goede airflow,

Even een benchmark gedaan in rdr2,de temps blijven rond de 52c hangen.. maar ik zal hem wss wel even omdraaien dit weekend dan

Deze coolermaster c700p is insane groot qua case

[ Voor 3% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 21:32 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Op zich is het niet zo'n heel groot probleem om hem ff om te draaien denk ik. Is zo gebeurd waarschijnlijk.. zou t wel even doen. 👍👍👍

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 03-12-2025 21:56 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• James Pond
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:56:
Op zich is het niet zo'n heel groot probleem om hem ff om te draaien denk ik. Is zo gebeurd waarschijnlijk.. zou t wel even doen. 👍👍👍
Zal ik de kabels etc allemaal uit de psu halen en dan omdraaien? Of kabels in de psu laten zitten en draaien?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zou alle modulaire kabels er even uithalen, de psu omdraaien en dan alle kabels er weer inprikken.

• James Pond
Format-C schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:21:
Zou alle modulaire kabels er even uithalen, de psu omdraaien en dan alle kabels er weer inprikken.
Top thx man ga ik dat zo gewoon ff doen, heb de psu zelf vervangen dus dit moet ook wel lukken.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

James Pond schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:23:
[...]

Top thx man ga ik dat zo gewoon ff doen, heb de psu zelf vervangen dus dit moet ook wel lukken.
Top. Gewoon rustig aan doen en voorzichtig. Het is best een makkelijk klusje. En je leert er alleen maar van voor in de toekomst. 👍👊👌 Edit; en hoe vaker je dingen doet hoe beter je erin wordt. 😎 Edit: voor de rest ziet het er prima uit. En kunnen de deurtjes er straks voor en het kastje dicht, en dan lekker genieten. 🎉

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 04-12-2025 16:45 ]

32-bits PhysX ondersteuning komt weer is terug voor de RTX-50 series met de nieuwe 591.44 driver, dat is goed nieuws want er is nog altijd een grote hoeveelheid fans die deze oudere games spelen. Het is alleen jammer dat het op deze manier heeft gemoeten.

https://videocardz.com/ne...support-for-rtx-50-series
PhysX for RTX 50 series
NVIDIA has also confirmed that 32-bit PhysX acceleration is coming back. Back in February, the company announced it would stop releasing 32-bit CUDA binaries, which meant modern GPUs such as the RTX 50 series could not use GPU-accelerated PhysX, while some older cards could still benefit and run certain games at higher frame rates. Restoring 32-bit PhysX support brings feature parity across product generations and closes that gap.

We heard the feedback from the community, and with the launch of our new driver today, we are adding custom support for GeForce gamers’ most played PhysX-accelerated games, enabling full performance on GeForce RTX 50 Series GPUs, in line with our existing PhysX support on prior-generation GPUs.

NVIDIA confirmed that these games will benefit from this accelration:
  • Alice: Madness Returns
  • Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Batman: Arkham City
  • Batman: Arkham Origins
  • Borderlands 2
  • Mafia II
  • Metro 2033
  • Metro: Last Light
  • Mirror’s Edge
  • Support for Batman: Arkham Asylum is planned to be added in the first part of 2026.

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 04-12-2025 16:52 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• James Pond
Format-C schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

Top. Gewoon rustig aan doen en voorzichtig. Het is best een makkelijk klusje. En je leert er alleen maar van voor in de toekomst. 👍👊👌 Edit; en hoe vaker je dingen doet hoe beter je erin wordt. 😎 Edit: voor de rest ziet het er prima uit. En kunnen de deurtjes er straks voor en het kastje dicht, en dan lekker genieten. 🎉
Top hij zit weer helemaal in elkaar, kabels had ik eruit gehaald, losgeschroefd, rustig naar achter gesleept en toen omgedraaid, en toen de kabels weer erin. Zat wel ff te denken van oke heb ik nu alle kabels 😂 maar er zitten nu best weinig in, die gpu kabel, de 24 atx connector, cpu kabel, en drie sata kabels. Nu heerlijk ff wat games gaan testen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2udH0Rb-NeYwkmqQgJ4ONlQs9AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfjT7hxwCbGuNcRYeTNe8xZG.jpg?f=fotoalbum_large

Enige irritante is dat msi afterburner om één of andere reden niet meer wil opstarten :') dus heb maar de nvidia overlay om de temps enz in de gaten te houden

Thx voor alle hulp _/-\o_

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Heel veel plezier!! 😎

• James Pond
Man man man Cyberpunk met path tracing en alles op ultra <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp6nC6BaL6qjl3qgpkHxRq4IGZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tFMkZXUHjrFBYgguINWVBS3.png?f=fotoalbum_large

8)7

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ziet er erg mooi uit! En ik zie dat de GPU ook niet al te warm wordt zelfs niet met path tracing, dus de pc draait lekker zo te zien?

Very nice! Have fun!! 👌

James Pond schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:28:
Man man man Cyberpunk met path tracing en alles op ultra <3

[Afbeelding]

8)7
Yes, grafisch een heerlijk spel, geniet ervan.
Heb onderhand meer dan 2000 screenshots en blijf ze maar maken en zover ben ik nog niet eens in het spel. :+ Helaas is Imgur momenteel niet zo vrijgevend om grote albums publiekelijk te laden, dan laden ze gewoon niet.

Maar goed hier een klein aantal met hogere kwaliteit textures, Nova LUT 2 Pure Vibrant en kleine fixes Decals Flickering Fix

Paar screenshots, dit is met 1440P DLAA PT op Max/Psycho en enkel 2x FG:
https://imgur.com/a/6EIKmtr

Ondertussen alvast 4 games bekeken met 32-bits PhysX op de RTX 5090:
Update: Batman Arkham City toegevoegd:
Update 2: Batman Arkham Asylum toegevoegd:
Batman Arkham Asylum valt enkel te forceren met 0x5067ecc4 flag momenteel in de drivers op 0x00000001 in te stellen, wellicht is 0x10e3293a ook benodigd maar weet ik niet zeker.
GPU-Z zal ook weer PhysX rapporteren.

[ Voor 15% gewijzigd door CriticalHit_NL op 06-12-2025 20:13 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Help!!!!
  • Niet online
Nog een 'leuke' garantie zaak. :'(

ASUS demands 3,340 US dollars for the replacement of a returned RTX 5090 Astral. Later offers 50% discount.

...."After receiving the device, ASUS carried out a technical inspection of the circuit board. A so-called surface irregularity in the area of the PCIe interface was documented. According to the manufacturer, this deviation should be recognizable under a microscope, but hardly visible to the naked eye. ....."

Zou de user zo'n asus mobo gebruikt hebben met dit issue: ASUS PCIe Slot Q-Release Slim mechanism may scratch your GPU, first RTX 5090 affected :D

Anyway, los van het feit dat sommige partijen al langer een nogal slechte naam hebben op RMA gebied lijkt het me ook dat nu de GPU's zo duur zijn geworden dat die partijen nog meer anal worden in hun afhandeling van claims.

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 07-12-2025 10:43 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Help!!!! schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:40:

ASUS demands 3,340 US dollars for the replacement of a returned RTX 5090 Astral. Later offers 50% discount.

...."After receiving the device, ASUS carried out a technical inspection of the circuit board. A so-called surface irregularity in the area of the PCIe interface was documented. According to the manufacturer, this deviation should be recognizable under a microscope, but hardly visible to the naked eye. ....."

Zou de user zo'n asus mobo gebruikt hebben met dit issue: ASUS PCIe Slot Q-Release Slim mechanism may scratch your GPU, first RTX 5090 affected :D

Anyway, los van het feit dat sommige partijen al langer een nogal slechte naam hebben op RMA gebied lijkt het me ook dat nu de GPU's zo duur zijn geworden dat die partijen nog meer anal worden in hun afhandeling van claims.
Ben sowieso bang dat de hele PC markt in elkaar dondert... Nvidia levert al geen VRAM meer mee met de die en RAM prijzen zijn zo absurd dat een PC bouwen in enkele weken tijd honderden euro's duurder is geworden.
Dus straks koopt niemand meer MB's, CPU's, Voedingen omdat upgraden te duur is geworden en dan gaan die prijzen ook nog eens omhoog omdat fabrieken half stil gaan liggen omdat er niks meer afgenomen wordt... 8)7

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dat is precies wat ze willen... Zodat iedereen straks in de cloud werkt of gaat werken omdat niemand meer hardware kan betalen/ kopen...

(Zie ook het filmpje van gamersnexus over geheugen prijzen

YouTube: WTF Just Happened? | The Corrupt Memory Industry & Micron )

Edit: hopelijk komt het niet zo ver maar ik hou mn hart vast.

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 07-12-2025 20:57 ]

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:03
CriticalHit_NL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:45:
32-bits PhysX ondersteuning komt weer is terug voor de RTX-50 series met de nieuwe 591.44 driver, dat is goed nieuws want er is nog altijd een grote hoeveelheid fans die deze oudere games spelen. Het is alleen jammer dat het op deze manier heeft gemoeten.

https://videocardz.com/ne...support-for-rtx-50-series

[...]
Woot *O* Ik kan het haast niet geloven. Momenteel speel ik weer BL2 en uit nieuwsgierigheid ook geprobeerd om met PhysX op een 7900XTX te spelen. Maar dat gaat echt niet.
De FPS keldert soms naar 30 en het voelt héél slecht aan me de giga-hoeveelheid microstutter.
Ook Batman staat nog op speellijst. Dus dat wordt binnenkort alsnog aanslingeren met de 5090FE :).
Heel fijn om dit nieuws te lezen. Bedankt!

• CMT

Het is toch wat dat men de publiciteit moet opzoeken voor dit soort wangedrag van bedrijven.
Het gedeelte bij Tom's hardware hierover hebben ze blijkbaar weer weggehaald?
Wat ik op de foto van reddit kan zien is het mogelijk een kleine schaafplek of scheurtje op de plek van de PCIe-slot vergrendeling. Niet waar koperbaantjes door lopen en het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat dat de reden is waarom de GPU niet goed werkt.
Moet wel zeggen dat de foto erg wazig is. Dus ik denk wel dat dit gewoon met het blote oog zichtbaar zal zijn. Maar dan nog, diep diep triest van Asus.
Blijft schandalig dat fabrikanten het afschuiven op de gebruiker terwijl voor PCIe add-on kaarten dit formaat en gewicht nooit beoogt was. De fabrikanten weten donders goed dat ze een risico nemen met zulke ontwerpen (als dit werkelijk een miniem scheurtje in de PCB is en niet een schaafplekje in de lak/verf).

Maar ja. Samsung heeft de 5-jaar fabrieksgarantie van mijn 860evo 4TB sata SSD á €600 ook geweigerd omdat er een 2mm stukje van de brosse grijze connectorbehuizing was afgebroken (het L-vormig lipje aan de buitenkant). Heeft totaal geen invloed op de werking en kon het de klantenservice ook niet aan het verstand brengen. Die lullo's weigeren schijnbaar zelfs garantie als er ook maar ergens een klein krasje op de behuizing te bespeuren is.

• CMT
LarsV schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:16:
@HugoBoss1985 @Saekerhett @Henkie_NtA @ArcticWolf

[Afbeelding]

Nou de aanhouder wint! Het heeft me de afgelopen tijd behoorlijk wat stress gegeven, maar ik ben blij dat Alternate nu ook inziet dat dit niet zomaar als een gebruikersfout kan worden bestempeld pff.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij van advies/beeldmateriaal etc. heeft voorzien! Heel erg blij mee! _/-\o_

En zodra de kaart binnen is maak ik vanuit elke mogelijke hoek een foto en check ik meteen of de garantieseal niet doorgebroken is o.i.d. :)

Overigens heb ik de naam van de medewerker eruit gehaald in verband met de privacy.
Fijn dat het goedgekomen is en dat Alternate.nl besloten heeft om toch de verantwoordelijkheid op zich te nemen :).

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:03
Ik vraag me vooral welke partijen er qua moederborden en Nvidia kaarten inmiddels géén slechte naam hebben, en daarmee in hoeverre je het überhaupt nog moet meewegen bij aanschaf.

ASUS is al jaren berucht, MSI is gezien het verhaal van @LarsV ook niet veel beter (maar met wat aandringen heeft de winkel gelukkig haar verantwoordelijk genomen..), ASRock maakt een behoorlijk slechte beurt en lijken de problemen met X3D CPU's maar niet opgelost te krijgen, Gigabyte en Zotac lees je ook genoeg ellende over. INNO3D hoor ik relatief weinig over, maar ook wel een stuk kleiner dus kan sample bias zijn.

Het enige merk wat er altijd in positieve zin uitsprong, EVGA, in deze discussies is er inmiddels ook niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 08-12-2025 18:57 ]

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:09
Ik ben sinds zaterdag eigenaar van een uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition.

Deze hangt in deze rig.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 792,99€ 792,99
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 69,-€ 69,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 0,-€ 0,-
1MonitorsASUS ROG Strix XG27AQMR Zwart€ 485,99€ 485,99
1MonitorsBenQ BL2420PT Zwart€ 277,70€ 277,70
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 114,99€ 229,98
1VoedingenCorsair RM650x€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 850 EVO 250GB€ 77,01€ 77,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.956,68
Ik heb er tot nu toe Final Fantasy XIV en Battlefield 6 mee gespeeld, wat redelijk werkt.
Ik merkte echter dat ik nadat ik deze spellen afsloot dat mijn hoofd monitor waar ik op speelde, de ASUS, de hele tijd aan en uit ging knipperen. Dit kon ik de eerste paar keer oplossen door input heen en terug te wisselen op mijn KVM.
Nu heb ik gisteren mijn drivers geüpdatet van de versie die ik downloade vanaf de asus website naar de nieuwste versie. Dus van 581.42 naar 591.44.
De eerste keer hierna FFXIV spelen merkte ik meteen dat nadat ik mijn save load ik in een cutscene kom, die op 6 FPS loopt. Een paar keer herstarten van het spel helpt niet, en elke keer dat ik dat doe gaat mijn scherm weer cyclen tussen aan en uit, wat niet meer stopte door mijn KVM te cyclen, maar alleen nog door mijn PC of monitor aan en dan uit te zetten. (beide geprobeerd). BF6 draait nog wel prima, maar heeft ook nog steeds dat cyclen van het scherm na afsluiten.

Ik heb al mijn KVM tussen mijn PC en scherm/peripherals weggehaald, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Kan dit een issue zijn met mijn nieuwe videokaart? Ik had deze issues niet met mijn Radeon 6700 XT die er tot zaterdag in hing. Of is het een ander issue dat nu bovenwater komt toevallig tegelijkertijd, met mijn scherm of voeding oid?

Edit: Ik heb net kort Anno 117 gestart een game geladen, en weer afgesloten, en daarbij heb ik het issue niet.

Edit2: Ok. Ik heb het blijkbaar gefixed. Ik had direct na installeren van de kaart de refresh rate van mijn monitor op zijn native 300hz gezet, in de windows advanced display settings. Voor het troubleshooten heb ik wat rondgekeken in Nvidia Control Panel. hier stond het nog op 60hz, wat ik heb aangepast. Hierna hadden Anno, Bf6 en FFXVI niet meer de problemen. Snap niet helemaal hoe dit kan, maar hoop dat dit een duurzame oplossing is.

[ Voor 5% gewijzigd door Flamesz op 08-12-2025 22:30 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
@Flamesz Ik heb een soort gelijk issue met m'n secondary monitor, die knippert ook af en toe als ik hem niet gebruik (maar wel aanstaat). Had wel ontdekt dat het met het aantal Hz te maken heeft maar had dit probleem ook niet m'n 7800XT dus is waarschijnlijk wel een Nvidia driver probleem.

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-12 15:04

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
!mark schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:55:
[...]

Ik vraag me vooral welke partijen er qua moederborden en Nvidia kaarten inmiddels géén slechte naam hebben, en daarmee in hoeverre je het überhaupt nog moet meewegen bij aanschaf.

ASUS is al jaren berucht, MSI is gezien het verhaal van @LarsV ook niet veel beter (maar met wat aandringen heeft de winkel gelukkig haar verantwoordelijk genomen..), ASRock maakt een behoorlijk slechte beurt en lijken de problemen met X3D CPU's maar niet opgelost te krijgen, Gigabyte en Zotac lees je ook genoeg ellende over. INNO3D hoor ik relatief weinig over, maar ook wel een stuk kleiner dus kan sample bias zijn. en zal ik eerder de discussie intern aangaan dan een gebruiker er mee opzadelen.

Het enige merk wat er altijd in positieve zin uitsprong, EVGA, in deze discussies is er inmiddels ook niet meer.
Over elk bedrijf kun je ongetwijfeld wel een incident uit het verleden naar boven halen; uiteindelijk draait het vaak om de individuele ervaring van de gebruiker. In mijn ervaring zijn de meeste echt slechte verhalen meestal wel terug te leiden naar iets wat een eindgebruiker zelf heeft gedaan.

Wat dat betreft hoor je bij het EU-RMA-centrum van INNO3D in ieder geval geen verhalen over het weigeren van garantie bij bijvoorbeeld gesmolten connectoren of PCIe-slotschade door sag. Zulke problemen zijn immers niet aan de eindgebruiker toe te rekenen.

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-12 22:51
!mark schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:55:
[...]

ASUS is al jaren berucht, MSI is gezien het verhaal van @LarsV ook niet veel beter (maar met wat aandringen heeft de winkel gelukkig haar verantwoordelijk genomen..), ASRock maakt een behoorlijk slechte beurt en lijken de problemen met X3D CPU's maar niet opgelost te krijgen, Gigabyte en Zotac lees je ook genoeg ellende over. INNO3D hoor ik relatief weinig over, maar ook wel een stuk kleiner dus kan sample bias zijn.

De levering van mijn nieuwe MSI Ventus bleef maar worden uitgesteld, waardoor ik uiteindelijk de optie kreeg om hem om te ruilen voor een ander model. Met een bijbetaling (inclusief een korting vanwege alle vertraging) heb ik gekozen voor een ASUS TUF 5090. Ook speelde mee dat ik liever helemaal van MSI af wilde zijn, mocht ik in de toekomst weer tegen problemen aanlopen. Achteraf kwam ik er pas achter dat ASUS op het gebied van service ook geen geweldige reputatie heeft… oeps :X

Hoe dan ook: tot nu toe ben ik erg blij met mijn keuze. Deze GPU, vergelijkbaar met de MSI Trio 5090 die ik oorspronkelijk wilde, maar die destijds veel te duur was, is van veel betere bouwkwaliteit, is stiller, koelt beter dankzij de vapor chamber, heeft een dual BIOS etc. Ik hoop dat er geen problemen gaan ontstaan, maar vooralsnog draait de kaart als een zonnetje! :)

Wat ik nog steeds bizar vind, is dat mijn vorige MSI Ventus het überhaupt zolang heeft volgehouden terwijl er gewoon een volledige VRAM-chip ontbrak. 8)7. Volgende keer ga ik zeker meer research doen voordat ik iets aankoop. Als ik bijvoorbeeld onderstaande info eerder had geweten, had ik die GPU waarschijnlijk nooit gekocht. Ook heb ik van meerdere Tweakers gehoord dat zij hun Ventus binnen 30 dagen hebben teruggestuurd vanwege verschillende problemen. In het vervolg kies ik liever meteen voor een wat meer premium-model om de kans op gedoe te verkleinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBehgIwZTswXdJQYAL8K28i6dTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTxy9KGjcMEUAX1caEPxdyFa.png?f=fotoalbum_large

Bron: thepcenthusiast.com

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | ASUS TUF GAMING RTX 5090 | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:31
Het is inderdaad tamelijk opvallend dat als je een kaart koopt van meer dan 2000 EUR, dat je dan besluit om het goedkoopste model te kiezen zonder enige research. Ik snap de logica van een basismodel kiezen natuurlijk, zeker als je voor een meer budgetgerichte SKU gaat zoals de 5060 Ti of 5070, omdat je daar met de meer premium modellen al snel in het vaarwater komt van de volgende stap op de ladder, maar bij de 5090 IS er geen volgende stap, en als ik dan zelf zo'n dure kaart zou nemen zou ik zeker vergelijkend onderzoek doen van de beschikbare modellen.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• LarsV
nzall schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:55:
Het is inderdaad tamelijk opvallend dat als je een kaart koopt van meer dan 2000 EUR, dat je dan besluit om het goedkoopste model te kiezen zonder enige research. Ik snap de logica van een basismodel kiezen natuurlijk, zeker als je voor een meer budgetgerichte SKU gaat zoals de 5060 Ti of 5070, omdat je daar met de meer premium modellen al snel in het vaarwater komt van de volgende stap op de ladder, maar bij de 5090 IS er geen volgende stap, en als ik dan zelf zo'n dure kaart zou nemen zou ik zeker vergelijkend onderzoek doen van de beschikbare modellen.
Op het moment van aankoop was de MSI Ventus het enige ‘betaalbare’ model; de overige 5090-kaarten lagen qua prijs aanzienlijk hoger. Omdat ik jarenlang goede ervaringen heb gehad met MSI-GPU’s, had ik niet verwacht dit soort problemen tegen te komen. De YouTube-reviews die destijds beschikbaar waren, waren bovendien positief en het artikel op thepcenthousiast.com is, voor zover ik kan zien, pas op 25 november gepubliceerd.

Dat neemt niet weg dat ik hier een wijze les uit heb getrokken. Voortaan de 'echte' reviews van bijvoorbeeld Tweakers afwachten en dan nog maar iets langer wachten, totdat de meer premium-modellen in prijs zijn gezakt en er daar eentje van aan te schaffen.

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | ASUS TUF GAMING RTX 5090 | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• HugoBoss1985
LarsV schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:20:
[...]

Op het moment van aankoop was de MSI Ventus het enige ‘betaalbare’ model; de overige 5090-kaarten lagen qua prijs aanzienlijk hoger. Omdat ik jarenlang goede ervaringen heb gehad met MSI-GPU’s, had ik niet verwacht dit soort problemen tegen te komen. De YouTube-reviews die destijds beschikbaar waren, waren bovendien positief en het artikel op thepcenthousiast.com is, voor zover ik kan zien, pas op 25 november gepubliceerd.

Dat neemt niet weg dat ik hier een wijze les uit heb getrokken. Voortaan de 'echte' reviews van bijvoorbeeld Tweakers afwachten en dan nog maar iets langer wachten, totdat de meer premium-modellen in prijs zijn gezakt en er daar eentje van aan te schaffen.
De ontbrekende VRAM chip is niet iets wat je normaal bij goedkopere videokaarten ziet en niet wat er bedoeld wordt met "minder componenten" op goedkopere videokaarten.
Dat was een fabrieksfout of iemand van hun RMA center die chip verwijderd had.
Meestal gaat het om goedkopere/minder VRM componenten of bijvoorbeeld een minder zware koeling/minder heatipes.

Ventus kaarten hebben wel vaker wat euveltjes gehad, er waren volgens mij ook wat modellen die standaard geen thermal pad/geen VRAM koeling hadden op een of een aantal VRAM chips.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-12-2025 13:28 ]

• nzall
Ventus kaarten hebben inderdaad al een paar generaties een bedenkelijke reputatie. Ik meen mij te herinneren dat tijdens de 4000 en 3000 generaties er ook klachten waren hierover.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• Help!!!!
  • Niet online
Het punt is dat issues toch ook per generatie, merk, serie kunnen verschillen.

Bij launch en vele maanden daarna kun je die krengen sowieso vrijwel niet krijgen dus je als je omhoog zit kun je vaak niet anders dan kopen wat beschikbaar is.
En zeker bij launch heb je dan onvoldoende info wat deze keer goed en niet goed is.

• freaky35
Nooit voor de instap kaarten gaan(is mijn ervaring dan, altijd de midden of anders top kaart.
Zeker bij dit soort bedragen dan

Gigabyte had dat bv vorig jaar met de 4090 oc gaming ,die ik ook heb liggen,
Qua bouwkwaliteit ook 1 waar je beter met een boog omheen kan gaan,

Mijn msi suprim 4090 is veel beter, maar ook een stuk duurder, maar wat ik nu had geweten, nooit de 4090 oc gaming gekocht

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2025 14:02 ]

• CMT
Nou het is maar de vraag of meer research doen zal uitmaken.
Ik heb de 5090 Ventus X3 in handen gehad en de bouwkwaliteit was 'adequaat'.
Problemen met solderingen of PCB schade kan ook bij de topmodellen voorkomen.
Neemt niet weg dat een hogere tier vaak betere componenten aan boord heeft en met name een hogere kwaliteit koeler. Tussen een buget-tier en mid-tier model zit dan weer meestal weinig verschil in de PCB bestukking. Daar wordt vooral bespaard op de koeler.

Dat gezegd te hebben is de kwaliteit van het pcb ontwerp en de bestukking van de RTX Nvidia kaarten (met uitzondering van de topmodellen), vrij meh en ondermaats te noemen.
Met name de 5090's gezien de exorbitante prijs dat ervoor gevraagd wordt.
Het is een schil contrast in vergelijking met dat van een RDNA2/3/4 AMD kaart/tegenhanger.

• nzall
@freaky35 Vreemd dat je van Gigabyte de Gaming OC hun instapmodel noemt. Gigabyte's instaptiers zijn Eagle en Windforce. Gaming OC is hun midrange tier.

• Help!!!!
  • Niet online
CMT schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:08:
Nou het is maar de vraag of meer research doen zal uitmaken.
Ik heb de 5090 Ventus X3 in handen gehad en de bouwkwaliteit was 'adequaat'.
Problemen met solderingen of PCB schade kan ook bij de topmodellen voorkomen.
Neemt niet weg dat een hogere tier vaak betere componenten aan boord heeft en met name een hogere kwaliteit koeler. Tussen een buget-tier en mid-tier model zit dan weer meestal weinig verschil in de PCB bestukking. Daar wordt vooral bespaard op de koeler.

Dat gezegd te hebben is de kwaliteit van het pcb ontwerp en de bestukking van de RTX Nvidia kaarten (met uitzondering van de topmodellen), vrij meh en ondermaats te noemen.
Met name de 5090's gezien de exorbitante prijs dat ervoor gevraagd wordt.
Het is een schil contrast in vergelijking met dat van een RDNA2/3/4 AMD kaart/tegenhanger.
Je kunt met research niet alles ondervangen en onzekerheden blijven er altijd. Maar met de tijd komen er meer reviews, breakdowns, gebruikservaringen en mogelijke problemen naar boven. Dus dan hoef je niet volledig blind iets te kopen.

• freaky35
nzall schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:10:
@freaky35 Vreemd dat je van Gigabyte de Gaming OC hun instapmodel noemt. Gigabyte's instaptiers zijn Eagle en Windforce. Gaming OC is hun midrange tier.
Dat is waar inderdaad,my bad.
Havok heeft een tech demo gepubliceerd wegens hun 25-jarige bestaan van hun physics-engine.
Het ziet er werkelijk prachtig uit, je kan de demo downloaden via Steam.

https://store.steampowere...k_Balloons_Tech_Showcase/

Uiteraard even een test-run video van gemaakt op de RTX 5090 en die weet hem zelfs op 1440P aardig te belasten, helaas geen opties voor DLSS e.d.
En in minder goed nieuws, de geruchten zijn momenteel dat Nvidia de productie van de RTX-50-series gaat terugschroeven:

https://wccftech.com/nvid...roduction-of-rtx-50-gpus/

[ Voor 15% gewijzigd door CriticalHit_NL op 17-12-2025 17:56 ]

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Ik heb wel op wat steekwoorden binnen dit topic gezocht maar niet echt iets gevonden. Los van statische settings waar ik ook niet echt aan wil. De ventilatoren van mijn RTX5090Astral gaan bij een laag energieverbruik uit. Ik wil eigelijk dat deze gewoon, net als de rest, op een minimaal toerental blijft draaien. Is dit te realiseren? Ik zoek verkeerd of het kan gewoon niet?

[CiP] Aqueum initium TJ09

• LarsV
UgotHeinzzd schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:53:
Ik heb wel op wat steekwoorden binnen dit topic gezocht maar niet echt iets gevonden. Los van statische settings waar ik ook niet echt aan wil. De ventilatoren van mijn RTX5090Astral gaan bij een laag energieverbruik uit. Ik wil eigelijk dat deze gewoon, net als de rest, op een minimaal toerental blijft draaien. Is dit te realiseren? Ik zoek verkeerd of het kan gewoon niet?
Misschien kun je dat realiseren door de '0db fan speed' via GPU Tweak uit te zetten en een custom fan curve in te stellen. Dat je instelt dat de fans al gaan draaien bij een lage (idle) temperatuur. Via MSI afterburner kun je een custom fan curve instellen. Weet even niet of dat via GPU Tweak van ASUS kan.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

LarsV schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:08:
[...]

Misschien kun je dat realiseren door de '0db fan speed' via GPU Tweak uit te zetten en een custom fan curve in te stellen. Dat je instelt dat de fans al gaan draaien bij een lage (idle) temperatuur. Via MSI afterburner kun je een custom fan curve instellen. Weet even niet of dat via GPU Tweak van ASUS kan.
Thanks! Werkt dat MSI Afterburner wel op Asus hardware? Ik ben er even 'tussenuit' geweest en zie nu soms zoveel verschillende meningen en ervaringen dat ik niet echt weet wat ik als betrouwbaar kan beschouwen.

[CiP] Aqueum initium TJ09

• LarsV
UgotHeinzzd schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:22:
[...]

Thanks! Werkt dat MSI Afterburner wel op Asus hardware? Ik ben er even 'tussenuit' geweest en zie nu soms zoveel verschillende meningen en ervaringen dat ik niet echt weet wat ik als betrouwbaar kan beschouwen.
Ja, dat werkt ook op ASUS hardware. Ik heb namelijk zelf een ASUS TUF 5090 die ik volgens een custom fan curve laat draaien in MSI Afterburner. Werkt prima!

• Help!!!!
  • Niet online
Bij MSI Afterburner wordt vaak gemeld dat er een issue is dat als je power / voltages monitort dat je FPS drops / frametime verslechtering kunt krijgen. Dus is misschien raadzaam om dat uit te zetten / in je achterhoofd te houden / of zelf even te testen als je Afterburner ook voor monitoring gebruikt.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:55
Mijn vorige videokaart was een RTX 3080 MSI Ventus, nooit problemen mee gehad en was mooi redelijk stil etc.. Die PC in z'n geheel in mei dit jaar doorverkocht aan een gamemaatje van me en die heb ik ook nog niet gehoord over problemen.. Ik heb nu een RTX 5070Ti Gigabyte Windforce, ook weer een zogenaamd "instapmodel" dus en ook totaal geen problemen mee.. Ik vind juist dat de zogenaamde instapmodel videokaarten de laatste paar generaties veel beter geworden zijn, het is allang niet meer zoals vroeger toen er vaak slechte en luidruchtige koeling op zat.. Mijn advies aan mensen die een goede gaming videokaart zoeken is nog steeds de RTX 5070TI, en dan de Gigabyte Windforce die nog steeds de goedkoopste is.. Voor €769,- echt een prima videokaart met genoeg geheugen en top Nvidia features als DLSS etc waarmee je op 1440p alles max kan draaien.. Het prestatiegat naar de 5070 is groter dan naar de 5080 en je krijgt 16GB, dus hij is die 200,- meer dan een 5070 zeker waard imho, waar de 5080 met zelfde chip en slechts 15% meer prestaties is het juist niet waard is voor meer dan 1000,- imho, maar zou je kunnen overwegen als je op 4K speelt.. 5090 veel te duur voor alleen gaming.. Wat AMD betreft, die lopen nog steeds teveel achter met steeds belangrijkere features als raytracing en FSR t.o.v. DLSS.. Dus de keus is vrij simpel als je het mij vraagt, koop een RTX 5070Ti 16GB en dan de goedkoopste wat nu nog steeds de Gigabyte Windforce is.. Was mijn keuze al in mei dit jaar en zou die nu dus nog steeds zijn.. :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Inflatable op 21-12-2025 15:50 ]

• freaky35
De bouwkwaliteit en kwaliteit van da fans en fan noise zijn erg matig van mijn rtx4090 gaming oc.
Misschien was die serie gewoon minder dan kan.
Maar voor mij geen Gigabyte weer,zeker de mid en lagere tier seires dus niet

ieder zijn ding natuurlijk

dit soort dingen helpt ook niet mee:

YouTube: 5 reasons to avoid gigabyte aorus 5080

[ Voor 84% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2025 18:25 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Inflatable schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:47:
Mijn vorige videokaart was een RTX 3080 MSI Ventus, nooit problemen mee gehad en was mooi redelijk stil etc.. Die PC in z'n geheel in mei dit jaar doorverkocht aan een gamemaatje van me en die heb ik ook nog niet gehoord over problemen.. Ik heb nu een RTX 5070Ti Gigabyte Windforce, ook weer een zogenaamd "instapmodel" dus en ook totaal geen problemen mee.. Ik vind juist dat de zogenaamde instapmodel videokaarten de laatste paar generaties veel beter geworden zijn, het is allang niet meer zoals vroeger toen er vaak slechte en luidruchtige koeling op zat.. Mijn advies aan mensen die een goede gaming videokaart zoeken is nog steeds de RTX 5070TI, en dan de Gigabyte Windforce die nog steeds de goedkoopste is.. Voor €769,- echt een prima videokaart met genoeg geheugen en top Nvidia features als DLSS etc waarmee je op 1440p alles max kan draaien.. Het prestatiegat naar de 5070 is groter dan naar de 5080 en je krijgt 16GB, dus hij is die 200,- meer dan een 5070 zeker waard imho, waar de 5080 met zelfde chip en slechts 15% meer prestaties is het juist niet waard is voor meer dan 1000,- imho, maar zou je kunnen overwegen als je op 4K speelt.. 5090 veel te duur voor alleen gaming.. Wat AMD betreft, die lopen nog steeds teveel achter met steeds belangrijkere features als raytracing en FSR t.o.v. DLSS.. Dus de keus is vrij simpel als je het mij vraagt, koop een RTX 5070Ti 16GB en dan de goedkoopste wat nu nog steeds de Gigabyte Windforce is.. Was mijn keuze al in mei dit jaar en zou die nu dus nog steeds zijn.. :Y)
Ik heb een MSI 5070Ti Shadow 3X OC (849 voor betaald destijds) en kan het beamen dat de instap modellen echt prima zijn. Fans staan ook standaard uit tot een graad 50~60, in Windows blijft deze kaart altijd onder de 50C dus helemaal stil en geen coilwhine.
Qua gaming perf. ook echt een goede kaart, ja path tracing @ max in Cyberpunk lukt niet :+

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:55
ArcticWolf schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:15:
[...]

Ik heb een MSI 5070Ti Shadow 3X OC (849 voor betaald destijds) en kan het beamen dat de instap modellen echt prima zijn. Fans staan ook standaard uit tot een graad 50~60, in Windows blijft deze kaart altijd onder de 50C dus helemaal stil en geen coilwhine.
Qua gaming perf. ook echt een goede kaart, ja path tracing @ max in Cyberpunk lukt niet :+
Pathtracing in Cyberpunk lukt mij wel met mijn 5070Ti (en 9800X3D).. Met DLSS de boel op minimaal 50-60 fps krijgen en dan de rest boosten met framegen.. Met 4x ga ik dan zelfs over de 200 fps..

• BzR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-12 15:21

BzR

Voor mijn tweede (huiskamer) game-pc heb ik onlangs een RTX 5070 Ti aangeschaft.
In combinatie met mijn Asus ProArt B760-Creator D4 krijg ik echter geen beeld, terwijl de PC wel gewoon doorstart naar Windows 11. Kaart is netjes aangesloten met 3 losse PCIe power kabels geen daisy chain.

PC boot volledig door naar Windows 11
Via RDP kan ik probleemloos inloggen
In Device Manager verschijnt de GPU als Unknown device
Installatie van de Nvidia-driver faalt met “no compatible hardware found”
Op het moederbord blijft de witte VGA-LED branden (POST-fase)

De RTX 5070 Ti is niet defect In een andere PC met een Z790-moederbord werkt dezelfde kaart direct, met beeld en zonder issues. Plaats ik mijn oude RTX 2080 terug in het B760-bord heb ik direct beeld, geen problemen.

Onderstaande al geprobeerd,

BIOS geüpdatet naar de laatste versie
CMOS reset (batterij er langere tijd uit)
PCIe-slot geforceerd op Gen3
DDU gebruikt en Nvidia-drivers opnieuw geïnstalleerd
Andere kabels / HDMI & DisplayPort geprobeerd
Andere monitor geprobeerd

Niets van dit alles geeft ook maar één keer beeld met de 5070 Ti op het B760-bord.

Ik lees inmiddels meerdere berichten over mogelijke POST / UEFI / GOP-handshake problemen tussen B760-chipsets en de RTX 50-serie, waarbij het systeem wel boot maar geen grafische initialisatie krijgt vóór Windows.

Herkent iemand dit probleem specifiek met B760 + RTX 5070 Ti? Is hier een bekende workaround voor (BIOS-instellingen, CSM/Legacy-pad, ander PCIe-slot, GPU-firmware)?

Of zijn er mensen die dit alleen hebben kunnen oplossen met een ander moederbord?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Net een Palit 5090, plus 1000w voeding gekocht op v en a van Axel.

Merk dat mn 4090 FE op 4k max settings toch nét "te weinig" is voor de nieuwste games. (had een 65" 4k LG oled tv gekocht 3 weken geleden, en mn 4090 struggled om 60FPS te halen )

En dips onder de 60 kan ik heul slecht tegen. #luxeprobleem

Als ik 30% meer snelheid heb kom ik nooit meer onder de 60. O+ :+

[ Voor 156% gewijzigd door Format-C op 25-12-2025 12:48 ]

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.