Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LarsV schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:14:
@Help!!!! @HugoBoss1985

Dank voor het advies allen maar ik heb gisteren toch besloten om de kaart naar Alternate terug te sturen. Het leek me inderdaad te risicovol om te proberen de VBIOS van mijn GPU te flashen — als dat misgaat, weet ik namelijk niet of Alternate of MSI daar nog coulant mee zouden omgaan. Andere pogingen, behalve het resetten van mijn BIOS, hebben er niet toe geleid dat de GPU weer werkte en daarom lijkt het me verstandig dat Alternate ernaar gaat kijken.

Het is op dit moment erg druk bij de RMA-afdeling van Alternate, dus het zal waarschijnlijk even duren voordat ik bericht krijg, maar ik wacht liever wat langer dan dat ik het risico loop de kaart per ongeluk zelf te ‘bricken’ of iets dergelijks.
Reset van je (UEFI) BIOS zal weinig doen, je BIOS is of kapot of niet, of je hebt ergens wat instellingen veranderd, waardoor die het ineens niet meer doet (maar dat lijkt mij erg sterk). Windows kan ook wijzigingen aanbrengen op een bepaalt niveau maar een crash zal niet zomaar een wijziging triggeren...
VBIOS flashen zal ik inderdaad ook niet aanraden zolang de kaart niet goed werkt, ding is duur genoeg dat Alternate / MSI het lekker mag oplossen (hoe vervelend dat ook is).

Oude videokaart erin en gaan O-) (en als die het niet doet dan is je MB kapot... }:O )

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
ArcticWolf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Reset van je (UEFI) BIOS zal weinig doen, je BIOS is of kapot of niet, of je hebt ergens wat instellingen veranderd, waardoor die het ineens niet meer doet (maar dat lijkt mij erg sterk). Windows kan ook wijzigingen aanbrengen op een bepaalt niveau maar een crash zal niet zomaar een wijziging triggeren...
VBIOS flashen zal ik inderdaad ook niet aanraden zolang de kaart niet goed werkt, ding is duur genoeg dat Alternate / MSI het lekker mag oplossen (hoe vervelend dat ook is).

Oude videokaart erin en gaan O-) (en als die het niet doet dan is je MB kapot... }:O )
Toch heb ik het in het verleden wel es gehad dat na een echte crash de pc niet meer wilde opstarten en een volledige Cmos reset weer de boel tot leven heeft gebracht. Wellicht door instabiel ram oid maar hij was dus toch echt even flink in de war.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Toch heb ik het in het verleden wel es gehad dat na een echte crash de pc niet meer wilde opstarten en een volledige Cmos reset weer de boel tot leven heeft gebracht. Wellicht door instabiel ram oid maar hij was dus toch echt even flink in de war.
Dat moet wel erg lang geleden geweest zijn dan? ;) Ik heb het ook weleens gehad, maar dat was nog in het Athlon tijdperk...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:56

Format-C

Tracing Rays

ArcticWolf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Dat moet wel erg lang geleden geweest zijn dan? ;) Ik heb het ook weleens gehad, maar dat was nog in het Athlon tijdperk...
In het overklok tijdperk gebeurde het regelmatig dat je een cmos reset moest doen als je bijv te ver had overklokt of je ram te strak had afgesteld. En dat was ver na het Athlon tijdperk. Edit; tot en met Intel Sandy Bridge konden we nog overklokken. En had het nog nut. Maar goed. Dat is idd ook al bijna 15 jaar geleden. 😋

De Athlon OC (socket 939 Opteron! 🤤) tijd (rond 2004) was wel de mooiste OC tijd wat mij betreft. }:O _/-\o_ maar dat is off topic. 😋
LarsV schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:14:
@Help!!!! @HugoBoss1985

Dank voor het advies allen maar ik heb gisteren toch besloten om de kaart naar Alternate terug te sturen. Het leek me inderdaad te risicovol om te proberen de VBIOS van mijn GPU te flashen — als dat misgaat, weet ik namelijk niet of Alternate of MSI daar nog coulant mee zouden omgaan. Andere pogingen, behalve het resetten van mijn BIOS, hebben er niet toe geleid dat de GPU weer werkte en daarom lijkt het me verstandig dat Alternate ernaar gaat kijken.

Het is op dit moment erg druk bij de RMA-afdeling van Alternate, dus het zal waarschijnlijk even duren voordat ik bericht krijg, maar ik wacht liever wat langer dan dat ik het risico loop de kaart per ongeluk zelf te ‘bricken’ of iets dergelijks.
Laat je nog even weten wat Alternate ontdekt? Ben wel benieuwd naar wat er met de kaart aan de hand was. En mss kunnen we (of bijv een andere tweaker met soortgelijk probleem) er nog wat van "leren".

Verder hoop ik dat je of deze kaart snel terug hebt, of snel een nieuwe hebt! 👍

(Edit; en een CMOS reset is niets meer dan je moederbord instellingen terug zetten naar de standaard instellingen. (Hard reset)) Edit2: een Bios update doet vaak hetzelfde. Zet alles terug naar standaard instellingen. Maar bios update lost vaak wel probleempjes op of voegt compatibiliteit en / of stabiliteit toe.) 😀

[ Voor 71% gewijzigd door Format-C op 23-10-2025 23:10 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:53
meljor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Rtx 5080 draait hier probleemloos op een Rm750 Corsair voeding, 1000w gebruik ik voor een 4090 maar ik denk dat de Rm750 dat ook nog wel zou trekken (icm een zuinige x3d cpu).
Vermoedelijk werkt je psu wel efficiënter/zuiniger als je niet zo dicht op de grens gaat zitten. Ik geloof dat voor de RTX 4090 de ondergrens een 800watt PSU is. Een 750 zou misschien werken maar echt op het randje zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
DLSS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Vermoedelijk werkt je psu wel efficiënter/zuiniger als je niet zo dicht op de grens gaat zitten. Ik geloof dat voor de RTX 4090 de ondergrens een 800watt PSU is. Een 750 zou misschien werken maar echt op het randje zijn
Dat klopt hoor. Maar voor een 5080 is het prima. In combinatie met een zuinige 7800x3d blijft de max ver onder de 500w hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:47
DLSS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Dat valt mee, het verschil in efficiëntie tussen 50 en 100% belasting valt bij een beetje goede voeding allemaal wel mee tegenwoordig. Ook zal een computer vrijwel nooit daadwerkelijk alles 100% belasten:
Mijn systeem (Ryzen 7700 + 5070Ti) trekt in een theoretisch stresstest ongeveer 475W (aan de muur, dus aan de DC kant van de voeding zal het ~440W zijn); maar tijdens daadwerkelijk gamen meet ik ik eigenlijk nooit echt meer dan 400W. Met een undervolt zit het zelfs structureel onder de 300W :+
Om dan het verschil in efficiëntie mee te gaan nemen bij een theoretisch maximum wat je nooit haalt lijkt mij niet heel nuttig, tuurlijk de voeding moet het stabiel kunnen leveren als het toch een keer nodig is maar als die dan 1 of 2% minder efficiënt is voor die ene keer per jaar. Het praktijk verbruik lijkt me daarvoor een stuk realistischer om vanuit te gaan dan.

Daarnaast zullen de meest computers ook behoorlijk wat idle uren maken, dan is iets als een 1 kW voeding juist weer een nadeel t.o.v. een passende voeding voor het systeem met minder vermogen. De verschillen in efficiency t.o.v. het theoretisch maximum is bij relatief lage vermogens ook nog eens veel groter dan bovenin.

[ Voor 33% gewijzigd door !mark op 24-10-2025 18:02 ]

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.