Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LarsV schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:14:
@Help!!!! @HugoBoss1985

Dank voor het advies allen maar ik heb gisteren toch besloten om de kaart naar Alternate terug te sturen. Het leek me inderdaad te risicovol om te proberen de VBIOS van mijn GPU te flashen — als dat misgaat, weet ik namelijk niet of Alternate of MSI daar nog coulant mee zouden omgaan. Andere pogingen, behalve het resetten van mijn BIOS, hebben er niet toe geleid dat de GPU weer werkte en daarom lijkt het me verstandig dat Alternate ernaar gaat kijken.

Het is op dit moment erg druk bij de RMA-afdeling van Alternate, dus het zal waarschijnlijk even duren voordat ik bericht krijg, maar ik wacht liever wat langer dan dat ik het risico loop de kaart per ongeluk zelf te ‘bricken’ of iets dergelijks.
Reset van je (UEFI) BIOS zal weinig doen, je BIOS is of kapot of niet, of je hebt ergens wat instellingen veranderd, waardoor die het ineens niet meer doet (maar dat lijkt mij erg sterk). Windows kan ook wijzigingen aanbrengen op een bepaalt niveau maar een crash zal niet zomaar een wijziging triggeren...
VBIOS flashen zal ik inderdaad ook niet aanraden zolang de kaart niet goed werkt, ding is duur genoeg dat Alternate / MSI het lekker mag oplossen (hoe vervelend dat ook is).

Oude videokaart erin en gaan O-) (en als die het niet doet dan is je MB kapot... }:O )

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20
ArcticWolf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Reset van je (UEFI) BIOS zal weinig doen, je BIOS is of kapot of niet, of je hebt ergens wat instellingen veranderd, waardoor die het ineens niet meer doet (maar dat lijkt mij erg sterk). Windows kan ook wijzigingen aanbrengen op een bepaalt niveau maar een crash zal niet zomaar een wijziging triggeren...
VBIOS flashen zal ik inderdaad ook niet aanraden zolang de kaart niet goed werkt, ding is duur genoeg dat Alternate / MSI het lekker mag oplossen (hoe vervelend dat ook is).

Oude videokaart erin en gaan O-) (en als die het niet doet dan is je MB kapot... }:O )
Toch heb ik het in het verleden wel es gehad dat na een echte crash de pc niet meer wilde opstarten en een volledige Cmos reset weer de boel tot leven heeft gebracht. Wellicht door instabiel ram oid maar hij was dus toch echt even flink in de war.

• ArcticWolf
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Toch heb ik het in het verleden wel es gehad dat na een echte crash de pc niet meer wilde opstarten en een volledige Cmos reset weer de boel tot leven heeft gebracht. Wellicht door instabiel ram oid maar hij was dus toch echt even flink in de war.
Dat moet wel erg lang geleden geweest zijn dan? ;) Ik heb het ook weleens gehad, maar dat was nog in het Athlon tijdperk...

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:40

Format-C

Tracing Rays

ArcticWolf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Dat moet wel erg lang geleden geweest zijn dan? ;) Ik heb het ook weleens gehad, maar dat was nog in het Athlon tijdperk...
In het overklok tijdperk gebeurde het regelmatig dat je een cmos reset moest doen als je bijv te ver had overklokt of je ram te strak had afgesteld. En dat was ver na het Athlon tijdperk. Edit; tot en met Intel Sandy Bridge konden we nog overklokken. En had het nog nut. Maar goed. Dat is idd ook al bijna 15 jaar geleden. 😋

De Athlon OC (socket 939 Opteron! 🤤) tijd (rond 2004) was wel de mooiste OC tijd wat mij betreft. }:O _/-\o_ maar dat is off topic. 😋
@Help!!!! @HugoBoss1985

Dank voor het advies allen maar ik heb gisteren toch besloten om de kaart naar Alternate terug te sturen. Het leek me inderdaad te risicovol om te proberen de VBIOS van mijn GPU te flashen — als dat misgaat, weet ik namelijk niet of Alternate of MSI daar nog coulant mee zouden omgaan. Andere pogingen, behalve het resetten van mijn BIOS, hebben er niet toe geleid dat de GPU weer werkte en daarom lijkt het me verstandig dat Alternate ernaar gaat kijken.

Het is op dit moment erg druk bij de RMA-afdeling van Alternate, dus het zal waarschijnlijk even duren voordat ik bericht krijg, maar ik wacht liever wat langer dan dat ik het risico loop de kaart per ongeluk zelf te ‘bricken’ of iets dergelijks.
Laat je nog even weten wat Alternate ontdekt? Ben wel benieuwd naar wat er met de kaart aan de hand was. En mss kunnen we (of bijv een andere tweaker met soortgelijk probleem) er nog wat van "leren".

Verder hoop ik dat je of deze kaart snel terug hebt, of snel een nieuwe hebt! 👍

(Edit; en een CMOS reset is niets meer dan je moederbord instellingen terug zetten naar de standaard instellingen. (Hard reset)) Edit2: een Bios update doet vaak hetzelfde. Zet alles terug naar standaard instellingen. Maar bios update lost vaak wel probleempjes op of voegt compatibiliteit en / of stabiliteit toe.) 😀

[ Voor 71% gewijzigd door Format-C op 23-10-2025 23:10 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
meljor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Rtx 5080 draait hier probleemloos op een Rm750 Corsair voeding, 1000w gebruik ik voor een 4090 maar ik denk dat de Rm750 dat ook nog wel zou trekken (icm een zuinige x3d cpu).
Vermoedelijk werkt je psu wel efficiënter/zuiniger als je niet zo dicht op de grens gaat zitten. Ik geloof dat voor de RTX 4090 de ondergrens een 800watt PSU is. Een 750 zou misschien werken maar echt op het randje zijn

• meljor
DLSS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Vermoedelijk werkt je psu wel efficiënter/zuiniger als je niet zo dicht op de grens gaat zitten. Ik geloof dat voor de RTX 4090 de ondergrens een 800watt PSU is. Een 750 zou misschien werken maar echt op het randje zijn
Dat klopt hoor. Maar voor een 5080 is het prima. In combinatie met een zuinige 7800x3d blijft de max ver onder de 500w hier.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:32
DLSS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Dat valt mee, het verschil in efficiëntie tussen 50 en 100% belasting valt bij een beetje goede voeding allemaal wel mee tegenwoordig. Ook zal een computer vrijwel nooit daadwerkelijk alles 100% belasten:
Mijn systeem (Ryzen 7700 + 5070Ti) trekt in een theoretisch stresstest ongeveer 475W (aan de muur, dus aan de DC kant van de voeding zal het ~440W zijn); maar tijdens daadwerkelijk gamen meet ik ik eigenlijk nooit echt meer dan 400W. Met een undervolt zit het zelfs structureel onder de 300W :+
Om dan het verschil in efficiëntie mee te gaan nemen bij een theoretisch maximum wat je nooit haalt lijkt mij niet heel nuttig, tuurlijk de voeding moet het stabiel kunnen leveren als het toch een keer nodig is maar als die dan 1 of 2% minder efficiënt is voor die ene keer per jaar. Het praktijk verbruik lijkt me daarvoor een stuk realistischer om vanuit te gaan dan.

Daarnaast zullen de meest computers ook behoorlijk wat idle uren maken, dan is iets als een 1 kW voeding juist weer een nadeel t.o.v. een passende voeding voor het systeem met minder vermogen. De verschillen in efficiency t.o.v. het theoretisch maximum is bij relatief lage vermogens ook nog eens veel groter dan bovenin.

[ Voor 33% gewijzigd door !mark op 24-10-2025 18:02 ]

• DLSS
  • Nu online
meljor schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Dat klopt hoor. Maar voor een 5080 is het prima. In combinatie met een zuinige 7800x3d blijft de max ver onder de 500w hier.
Ja mijn systeem met RTX 4090 blijft ook ver onder de 1000w max van mijn voeding. Wellicht had ik het met een 850w voeding gekund. Maar voor de peace of mind en potentiële levensduur ben ik voor 1000w gegaan. Het verschil is maar een paar tientjes. Niet erg veel op de hele pc.

• meljor
DLSS schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Ja mijn systeem met RTX 4090 blijft ook ver onder de 1000w max van mijn voeding. Wellicht had ik het met een 850w voeding gekund. Maar voor de peace of mind en potentiële levensduur ben ik voor 1000w gegaan. Het verschil is maar een paar tientjes. Niet erg veel op de hele pc.
Mijn systeem met 4090 heb ik ook voorzien van een 1000w puur om wat marge te hebben. Toen ik het gebouwd had en het daadwerkelijke verbruik zag dacht ik dus: " het had gekund met de Rm750x die nu in de kast ligt". Maar een beetje marge hebben is niet verkeerd. Deze is voorzien van een 9800x3d, was ik voor een 9950x3d gegaan was het al weer wat anders geweest.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
RTX 5090 Founders Edition: Repair service warns against risky modifications to Nvidia’s flagship GPU

The search for replacement parts has so far been unsuccessful. The connectors used appear to be proprietary or specially manufactured for Nvidia’s internal design. Even experienced technicians have been unable to find compatible alternatives via distributors or online databases. This means that the RTX 5090 Founders Edition is practically irreparable in the event of such a defect.

The Nvidia Geforce RTX 5090 Founders Edition is undoubtedly a cutting-edge technological product, but the innovative, two-part board design entails considerable risks. Northridgefix clearly shows that this architecture is extremely repair-unfriendly in practice. If you want to experiment or make modifications, you should wait for a custom model from board partners who traditionally offer more robust and service-friendly layouts. Until then, don’t try to modify the RTX 5090 Founders Edition yourself – even minor modifications can end up being expensive.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-11 17:39
LarsV schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:59:
Ik heb een probleem met mijn MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC. Tijdens het spelen van Cyberpunk 2077 liep mijn spel vast waardoor ik mijn pc moest resetten. Na de reset bleek dat ik helemaal geen beeld meer kreeg vanuit mijn GPU. Mijn onboard GPU werkt nog wel. In MSI Afterburner wordt de RTX 5090 niet meer herkend. In GPU-Z nog wel maar niet alle statistieken kunnen worden geladen zie screenshot.

Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Alle poorten op de GPU getest ook met een andere kabel (HDMI)
- De kaart opnieuw in zijn slot gezet, kabels gecheckt en zie geen burn marks o.i.d.
- Driver opnieuw proberen te installeren maar dat lijkt niet te werken want de Nvidia App zegt steeds dat er geen stuurprogramma is. In GPU-Z is er overigens wel een stuurprogramma te zien.
- Mijn BIOS naar de nieuwste versie gezet
- Mijn PCIe lanes van AUTO naar 4.0 en 3.0 gezet, helaas zonder succes
- Via apparaatbeheer wordt mijn RTX 5090 nog wel herkend en ik zie overigens ook de ventilatoren van de kaart draaien

Weet iemand wat ik nog kan doen voordat ik moet overgaan tot een RMA?

[Afbeelding]
Heb je toevallig XMP/Expo in de BIOS aan staan? Ik had veel rare issues met mijn 4090 met Expo aan. Soms wel beeld, soms niet, een andere keer heel traag (PCIe bandwidth omlaag) en ook vaak systeem vastlopers. Toen handmatig de RAM timings gedaan en werkt sindsdien al 1,5 jaar goed. Wel een 4090, geen 5090. Maar wellicht zelfde issue. Hopelijk heb je er iets aan.

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-11 19:37
JorzoR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Heb je toevallig XMP/Expo in de BIOS aan staan? Ik had veel rare issues met mijn 4090 met Expo aan. Soms wel beeld, soms niet, een andere keer heel traag (PCIe bandwidth omlaag) en ook vaak systeem vastlopers. Toen handmatig de RAM timings gedaan en werkt sindsdien al 1,5 jaar goed. Wel een 4090, geen 5090. Maar wellicht zelfde issue. Hopelijk heb je er iets aan.
Ik heb XMP/Expo altijd uit staan want ook ik merkte dat daardoor mijn systeem heel traag werd en soms vastliep. Mijn GPU ligt op dit moment bij de servicedesk van Alternate. Hopelijk kunnen zij het probleem achterhalen en oplossen. Ik heb overigens een oude videokaart in mijn pc gedaan en die werkt naar behoren. Ik verwacht dus niet dat mijn moederbord kapot is en de fout in de RTX 5090 zit.

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• DLSS
  • Nu online
@Help!!!! @HugoBoss1985

Wanneer verwacht je een reactie? Ik ben toch wel benieuwd wat er stuk is gegaan.

• LarsV
DLSS schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Wanneer verwacht je een reactie? Ik ben toch wel benieuwd wat er stuk is gegaan.
Ik heb vandaag contact gehad met Alternate. Zij hebben de videokaart getest en kunnen niet precies achterhalen waardoor die niet werkt. De videokaart wordt nu opgestuurd naar MSI. Hopelijk ontvang ik snel meer informatie en dat zal ik dan ook hier even delen.

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• Help!!!!
  • Niet online
Cool device. Extended warranty 24m op kaart ingaande aanschaf wireview.

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 30-10-2025 19:35 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

DLSS schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

meljor schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Mijn systeem met 4090 heb ik ook voorzien van een 1000w puur om wat marge te hebben. Toen ik het gebouwd had en het daadwerkelijke verbruik zag dacht ik dus: " het had gekund met de Rm750x die nu in de kast ligt". Maar een beetje marge hebben is niet verkeerd. Deze is voorzien van een 9800x3d, was ik voor een 9950x3d gegaan was het al weer wat anders geweest.
Wat marge hebben is zeker niet verkeerd, voeding wordt minder warm, dus ook minder geluid van de semi-passieve ventilator, en de transient spikes kunnen beter worden opgevangen en zo een betere levensduur en het eventueel uit de weg gaan van instabiliteit want ook onder hogere belastingen worden ripple-waardes vaak wat hoger. Natuurlijk zijn de meeste goede A-merken PSU's wel wat overbemeten dus die kunnen soms zelfs een paar honderd Watt meer aan dan dat ze officieel als specificatie hebben maar dat is natuurlijk niet de bedoeling voor 24/7.

M'n 13900K/5090 systeem had ik aan een 11 jaar oude AX1200i hangen, dat ding kon het prima trekken met totaal 1100W DC en 1200W AC piekbelasting van het systeem, maar wilde nog een oud systeem heropbouwen dus recent nog een AX1600i aangeschaft, ja beiden zijn ATX 2.4 maar de nieuwere voedingen hebben vaak geen kwalitatief beter platform intern en met name de ATX 3.1 specificatie heeft een slechtere hold-up time wat inhoudt hoelang een voeding stabiel kan blijven doordraaien in het geval dat de input van elektriciteit kort wordt onderbroken. Dat was 17ms bij ATX 2.4/3.0 maar bij 3.1 is dat 12ms terwijl deze AXi units dat met +21 en +24ms het beduidend beter doen dan dat volgens deze test.

Voor de 9950X3D zou ik wel een iets zwaardere voeding aanhouden, maar 7800/9800X3D moet wel prima kunnen met wat minder zeker als het geen 5090 betreft.

Overigens dit weekend eens Subliminal op de RTX 5090 geprobeerd met DLAA en Ray Reconstruction, het is een horror-game met puzzel elementen die er echt verbluffend uitziet en draait op Unreal Engine 5. Momenteel is er een demo beschikbaar maar dit begint echt een beetje het territorium te bereiken dat games echt bijna levensecht eruit zien.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• LarsV
@DLSS @Format-C Nou ik heb helaas slecht nieuws vanuit Alternate ontvangen. MSI geeft aan dat de fout onder 'gebruikersschade' en buiten de garantie valt. Ik sta hier echt versteld van want de videokaart is alleen bij het inbouwen in mijn pc gezet en verder er nooit meer uitgehaald. Heb zonder problemen meerdere games kunnen spelen en ineens begaf de GPU het. Hieronder heb ik het service-rapport van MSI toegevoegd.

Is er een handige Tweaker die mij kan helpen of weet iemand een goed reparatie adres wat ik mogelijk nog terecht kan? Ik hoop namelijk echt dat de GPU nog te repareren valt want anders is het 2369,- down the drain :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KKA-Nvk6XjoiWl7joptGGuIW70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sie8ObLkrC2ogHInd7bcS8GS.png?f=fotoalbum_large

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
MSI claimt dat er onder de geheugenchips pads ontbreken, dus de bolletjes die dienen om het geheugen aan de PCB te solderen. Het lijkt me vreemd dat die ooit eruit zijn gekomen, want je hebt volgens mij nooit die kaart gemod of zo.

Maar je klaagde denk ik wel in het begin over coil whine en dat de fans niet naar 0% fan speed gingen. Misschien dat die daarmee iets te maken zouden hebben?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• LarsV
nzall schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:06:
MSI claimt dat er onder de geheugenchips pads ontbreken, dus de bolletjes die dienen om het geheugen aan de PCB te solderen. Het lijkt me vreemd dat die ooit eruit zijn gekomen, want je hebt volgens mij nooit die kaart gemod of zo.

Maar je klaagde denk ik wel in het begin over coil whine en dat de fans niet naar 0% fan speed gingen. Misschien dat die daarmee iets te maken zouden hebben?
Ik heb inderdaad nooit mijn GPU gemod, want ik zou niet eens weten hoe dat moet. De fans gingen inderdaad nooit naar de 0%. Zou het dan om een productiefout kunnen gaan en dat ze dat nu op mij persoonlijk gaan gooien?

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Dat zou wel eens kunnen. Het probleem is dat je niet kunt bewijzen dat de kaart nooit gemod hebt, en MSI daarvan overtuigen zal lastig worden. Had je toevallig voordat je de kaart opgestuurd hebt foto's genomen van de backplate, en dan in het bijzonder de anti-tamper stickers?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:50
LarsV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:51:
@DLSS @Format-C Nou ik heb helaas slecht nieuws vanuit Alternate ontvangen. MSI geeft aan dat de fout onder 'gebruikersschade' en buiten de garantie valt. Ik sta hier echt versteld van want de videokaart is alleen bij het inbouwen in mijn pc gezet en verder er nooit meer uitgehaald. Heb zonder problemen meerdere games kunnen spelen en ineens begaf de GPU het. Hieronder heb ik het service-rapport van MSI toegevoegd.

Is er een handige Tweaker die mij kan helpen of weet iemand een goed reparatie adres wat ik mogelijk nog terecht kan? Ik hoop namelijk echt dat de GPU nog te repareren valt want anders is het 2369,- down the drain :-(

[Afbeelding]
Ik heb deze vaak bij V&A voorbij zien komen. Misschien even V&A review door lezen: https://tweakers.net/gallery/1113301/aanbod/

Zie net dat hij geen 50XX in beschrijving heeft staan, misschien even na vragen bij de tweaker.

[ Voor 4% gewijzigd door TheProst op 06-11-2025 16:20 ]

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• DLSS
  • Nu online
LarsV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:11:
[...]

Ik heb inderdaad nooit mijn GPU gemod, want ik zou niet eens weten hoe dat moet. De fans gingen inderdaad nooit naar de 0%. Zou het dan om een productiefout kunnen gaan en dat ze dat nu op mij persoonlijk gaan gooien?
Wat een vreemd verhaal. Heb je ‘m nieuw gekocht? En heb je ‘m ooit uit elkaar gehaald?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zie links onderin iets wat op een VRAM chip lijkt.
En het lijkt ook alsof daar ooit een pad op gezeten heeft (residue) maar op de foto zit daar geen pad (meer).
Wellicht is dat wat er bedoeld wordt?
Maarja als MSI de kaart zelf gaat demonteren dan krijg je dat ook he ;)

Een rode pijl/cirkel bij wat er bedoeld wat zou wel handig zijn (vanuit MSI).

Ik zie anders wel 1 soldeer balletje missen als je kijkt naar die hele cluster van soldeer balletjes.
Maar hoe dit CID/DBU is dat begrijp ik niet...

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2025 17:13 ]

• LarsV
DLSS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:45:
[...]

Wat een vreemd verhaal. Heb je ‘m nieuw gekocht? En heb je ‘m ooit uit elkaar gehaald?
Ja ik zal eens kijken of ik onderdelen van de GPU op de bodem van mijn kast zie liggen maar dat lijkt me sterk 8)7. Ik heb de kaart nieuw bij Alternate gekocht en heb helemaal geen ervaring met modding dus ik heb de kaart zeker niet proberen uit elkaar te halen. Doordat het een duur ding ben ik er extra voorzichtig mee omgegaan. En heb ook zeker de GPU-stand gebruikt en weet heus wel in welke richting ik de kaart in de PCI-lane moet zetten |:(

• HugoBoss1985
  • Nu online
LarsV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:49:
[...]

Ja ik zal eens kijken of ik onderdelen van de GPU op de bodem van mijn kast zie liggen maar dat lijkt me sterk 8)7. Ik heb de kaart nieuw bij Alternate gekocht en heb helemaal geen ervaring met modding dus ik heb de kaart zeker niet proberen uit elkaar te halen. Doordat het een duur ding ben ik er extra voorzichtig mee omgegaan. En heb ook zeker de GPU-stand gebruikt en weet heus wel in welke richting ik de kaart in de PCI-lane moet zetten |:(
Ik denk dat (mocht dit relevant zijn) als een ontbrekende/gebroken (als dat dus al zo was) garantie seal stickertje een ding was dat je de kaart van Alternate al retour had gehad.
Dan had Alternate het nooit doorgestuurd naar MSI.
Misschien daar eens informeren wat hun geconstateerd (en gedocumenteerd?) hadden wat dat betreft ;)

Je bent niet verplicht om een GPU anti-sag bracket te gebruiken dus dat argument van MSI kan zo de prullenbak in.

Als het ontbrekende soldeer balletje de reden is dan is dit naar mijn mening gewoon een productiefout van MSI zelf.
En een ontbrekend soldeer balletje aan die kant dat heeft volgens mij toch geen enkele functie (als er geen VRAM chip op gesoldeerd zit)?
En dit wordt niet veroorzaakt door het niet gebruiken van een anti-sag bracket en/of "verkeerd" plaatsen van de kaart in de behuizing/je moederbord.

Je kan, volgens mij, wel een soldering beschadigen met heatcycles van een videokaart (en/of in combinatie met doorhangen).
Maar dat is dan relevant als er een VRAM chip op zit, wat hier niet het geval is.

Deze onderdelen (op hun foto) zitten allemaal achter een backplate/koeling verstopt?

Hun argumenten voor DBU zijn: je zou geen anti-sag bracket hebben gebruikt en/of je zou de kaart verkeerd gemonteerd hebben in de behuizing.
Beide resulteren niet in dit soort zaken dus ze hebben naar mijn mening geen poot om op te staan en ze hadden nooit je RMA mogen weigeren/dit aan CDIU/DBU mogen wijten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spnLUbYP3nI6tOLKIFXffHhmo-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCkM6qdeLGlu0KvlXESUtkqy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2025 17:15 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mn mond valt ervan open!!!! Wat een vaag verhaal zeg wat je terug krijgt!

Ik zou dus (weer) terug gaan (naar alternate) en aangeven dat je er zelf niets aan veranderd hebt ?

(Msi maakt zichzelf er zo wel heel makkelijk vanaf imho. Damn! 😱 Dit is echt wel heel fucked up )

Ik zou nu heel goed gaan zoeken naar fotos van dezelfde kaart en alles goed vergelijken met die van jou. En ik zou er vooralsnog niet iemand anders aan laten kloten. Ik zou het alsnog (nogmaals) proberen te verhalen. En even goed uitzoeken wat je rechten (en wat hun rechten) zijn!
HugoBoss1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:51:

Hun argumenten voor DBU zijn: je zou geen anti-sag bracket hebben gebruikt en/of je zou de kaart verkeerd gemonteerd hebben in de behuizing.
Beide resulteren niet in dit soort zaken dus ze hebben naar mijn mening geen poot om op te staan en ze hadden nooit je RMA mogen weigeren/dit aan CDIU/DBU mogen wijten.
nou idd zeg! 😱

[ Voor 80% gewijzigd door Format-C op 06-11-2025 17:25 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• HugoBoss1985
  • Nu online
Format-C schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:17:
Mn mond valt ervan open!!!! Wat een vaag verhaal zeg wat je terug krijgt!

Ik zou dus (weer) terug gaan (naar alternate) en aangeven dat je er zelf niets aan veranderd hebt ?

(Msi maakt zichzelf er zo wel heel makkelijk vanaf imho. Damn! 😱 Dit is echt wel heel fucked up )

Ik zou nu heel goed gaan zoeken naar fotos van dezelfde kaart en alles goed vergelijken met die van jou. En ik zou er vooralsnog niet iemand anders aan laten kloten. Ik zou het alsnog (nogmaals) proberen te verhalen. En even goed uitzoeken wat je rechten (en wat hun rechten) zijn!
[...]
nou idd zeg! 😱
MSI moet aantonen dat hetgeen wat ze claimen niet al zo was toen de kaart geleverd was (productiefout).
En dat kunnen ze niet.
Dus dat gaan ze dan automatisch verliezen.
De relevantie van het soldeerballetje ontgaat me volledig en hun 2 argumenten slaan nergens op.
Dus dit is een vrij simpele zaak.

Dit voelt voor mij als een gevalletje geen verantwoordelijkheid willen nemen/niet op willen draaien voor de kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2025 17:28 ]

• DLSS
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat (mocht dit relevant zijn) als een ontbrekende/gebroken (als dat dus al zo was) garantie seal stickertje een ding was dat je de kaart van Alternate al retour had gehad.
Dan had Alternate het nooit doorgestuurd naar MSI.
Misschien daar eens informeren wat hun geconstateerd (en gedocumenteerd?) hadden wat dat betreft ;)
Heel goed punt trouwens. Ze hadden er op zijn minst iets van gezegd lijkt me

• Help!!!!
  • Niet online

[Afbeelding]
Super vaag zeg. Er ontbreekt daar volgensmij een complete geheugenchip. Als ze die zelf hebben weggehaald hoe kunnen ze dan ooit zeker zijn dat dit door jouw komt. En als jij hem nooit gedemonteerd hebt kan dat eigenlijk nooit door jou komen. Dit klinkt als afschuiven.

Via

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml_8Kw1g_XSAdCx6DiD1UZMcvEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ba6aEI3RMdMjPkdd9yQPqga3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 06-11-2025 17:59 ]

• DLSS
  • Nu online
Gezien de waarde van de kaart zou een eventueel geschil onder de voorwaarden van de meeste rechtsbijstandverzekeringen vallen bedenk ik me. Als je die een hebt zou ik het er zeker niet bij laten zitten.

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:49:
[...]

Super vaag zeg. Er ontbreekt daar volgensmij een complete geheugenchip. Als ze die zelf hebben weggehaald hoe kunnen ze dan ooit zeker zijn dat dit door jouw komt. En als jij hem nooit gedemonteerd hebt kan dat eigenlijk nooit door jou komen. Dit klinkt als afschuiven.

Via

[Afbeelding]
Goede spot.
Wat mij dan weer opvalt is het ontbreken van de lijm/epoxy (of wat is dat?) rond deze pad maar ook rond de GPU.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30
Wat een slap gelul van MSI zeg!
BGA solderingen kunnen losraken / scheuren door de fysieke spanning/krachten (druk-/afschuif-/buigspanning) dat erop staat. Vandaar dat een GPU support echt een must is met zware en lange kaarten. Een reflow lost het probleem dan meestal weer op en anders reballen wel.
Maar met ontbrekende pad(s) is het zo goed als zeker een fabricage fout of een fout veroorzaakt tijden het desolderen van de chip. Er kan net zo goed het argument aangedragen worden dat MSI dit zelf heeft veroorzaakt door de chip eraf te solderen. Bovendien is de foto erg onscherp en is het niet duidelijk of het om de kaart van de gebruiker gaat -> waar is het serienummer op de foto?

En hoe met een gebruiker dit in hemelsnaam veroorzaakt hebben als:
A). De kaart uit niet elkaar is gehaald en B ). Er niet aan gesoldeerd is.

@LarsV Je zou dit nog kunnen aanvechten met foto's van de verzegeling dat intact is en eisen dat ze met gedetailleerde foto's/video komen van de demontage inclusief serienummer in beeld.
Evt. een 2nd opinion / schouw vragen van een externe reparatiedienst. Voor een extra argument als blijkt dat reparatie wél tot een mogelijkheid behoort. Ik vrees wel dat dit een juridisch gevecht zal worden met de fabrikant. Doorgestreept, zie latere post. Dit is een zaak tussen alleen de consument en de verkopende partij. De fabrikant doet er niet toe omdat je daar geen overeenkomst mee heb. Uitvechten met alleen Alternate dus.

Van de 5090 Ventus OC 3X zijn er meerdere pcb revisies in omloop. Het is mogelijk dat bij een versie daarvan geen underfill is gebruikt ter versteviging en/of uitlijnen van de chips. Maar om dat achterwege te laten bij een GPU van > €2300 is wel ronduit schandalig te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 06-11-2025 21:02 ]

• HugoBoss1985
  • Nu online
CMT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:33:
Wat een slap gelul van MSI zeg!
BGA solderingen kunnen losraken / scheuren door de fysieke spanning/krachten (druk-/afschuif-/buigspanning) dat erop staat. Vandaar dat een GPU support echt een must is met zware en lange kaarten. Een reflow lost het probleem dan meestal weer op en anders reballen wel.
Maar met ontbrekende pad(s) is het zo goed als zeker een fabricage fout of een fout veroorzaakt tijden het desolderen van de chip. Er kan net zo goed het argument aangedragen worden dat MSI dit zelf heeft veroorzaakt door de chip eraf te solderen. Bovendien is de foto erg onscherp en is het niet duidelijk of het om de kaart van de gebruiker gaat -> waar is het serienummer op de foto?

En hoe met een gebruiker dit in hemelsnaam veroorzaakt hebben als:
A). De kaart uit niet elkaar is gehaald en B ). Er niet aan gesoldeerd is.

@LarsV Je zou dit nog kunnen aanvechten met foto's van de verzegeling dat intact is en eisen dat ze met gedetailleerde foto's/video komen van de demontage inclusief serienummer in beeld.
Evt. een 2nd opinion / schouw vragen van een externe reparatiedienst. Als extra argument als blijkt dat reparatie een mogelijkheid is. Ik vrees wel dat dit een juridisch gevecht zal worden met de fabrikant.

Van de 5090 Ventus OC 3X zijn er meerdere pcb revisies in omloop. Het is mogelijk dat bij een versie daarvan geen underfill is gebruikt ter versteviging en/of uitlijnen van de chips. Maar om dat achterwege te laten bij een GPU van > €2300 is wel ronduit schandalig te noemen.
Ik dacht dat dit de achterkant van het pcb was waar aan de voorkant wél een VRAM chip zat.
Dit zie je ook bij kaarten met 2gb waarbij exact dezelfde videokaart ook met 4gb bestaat (als voorbeeld).
Daar zijn de solderingen voor het extra ram vaak wel al gewoon aanwezig.
Ben niet zo op de hoogte van Nvidia kaarten.
Wel super grappig dat hier gewoon een hele VRAM chip verdwenen is :)

"underfill" is dus dat vloeibaar uitziende spul rondom de gpu en om wat VRAM wat ik bedoelde? Is dat epoxy o.i.d.?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat (Nvidia) het voor het eerst gebruikt had (deze generatie) met de 5090FE?

@LarsV Neem eens contact op met Alternate voor w.b.t. het garantie seal.
Als zij zeggen dat de seal er nog op zat en intact was dan hoef je met MSI niet in discussie... dan is het zo klaar als een klontje dankzij hun eigen foto waarmee ze je RMA eigenlijk afwijzen :+

Deze foto met het verhaal en afkeuring van je RMA erbij is naar mijn mening een grote blunder van MSI die ze veel slechte reclame oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2025 20:51 ]

• CMT
@HugoBoss1985
Ja, een soort kunsthars in ieder geval.

@LarsV
Er is trouwens nog niets van belang. Met een aankoop van een product bepaald de wettelijke garantie dat in de eerste 12 maanden de schuldlast bij de verkoper ligt.
M.a.w. Alternate moeten aantonen dat de gebruiker een GPU niet correct heeft gemonteerd. Geen GPU support heeft gebruikt. Kunnen ze dit niet, dan mogen ze een vergoeding bij een defect niet weigeren.
Sowieso dit allemaal alleen met Alternate uitzoeken, want je hebt geen overeenkomst met de fabrikant.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Wat betreft een GPU support moet er een expliciete waarschuwing gegeven zijn in de handleiding dat de GPU daar niet zonder mee gebruikt mag worden. Anders is dat een argument dat geen stand houdt -> iets optioneel telt namelijk niet bij '(on)deugdelijk gebruik'.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
LarsV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:49:
[...]

Leg de claim bij Alternate neer met deze onderbouwing. Je bent daar klant en niet bij MSI. Het eerste jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Laat Alternate maar aan tonen dat de kaart niet deze gebreken had bij levering.

• LarsV
Help!!!! schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:49:
[...]

Via

[Afbeelding]
Wat fijn om te zien dat jullie hier mij mee proberen te helpen! Heel erg bedankt. Zeker bij het zien van de foto die 'Help!!!!' deelde sta ik echt versteld doordat het lijkt alsof er op mijn kaart waarschijnlijk een geheugenchip ontbreekt. Ik ga jullie verhaal samenvatten en terugkoppelen naar Alternate. Ook ga ik mijn foto's eens goed na om te kijken of de seal er nou wel of niet op zat voordat ik de kaart terugstuurde naar Alternate. Ik heb in ieder geval onderstaande foto's gevonden die duidelijk aantonen dat mijn GPU op de correcte wijze is gemonteerd mét gebruik van de GPU-stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghpu_aU1bLGAsQfWy1iXrlKROZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0W23ghLa12KuDq85zybGiEPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMmArng2jxndHi0aCLPrXpDb7oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Wpe35sa0EZaF7Vx2vuNHIiH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door LarsV op 07-11-2025 08:54 ]

• Help!!!!
  • Niet online
Worden we al moe van AI ?

GDDR7 Shortage Could Stop NVIDIA GeForce RTX 50-Series SUPER Rollout

NVIDIA's rumored GeForce RTX 50 series "Blackwell" SUPER graphics cards might face delays due to the ongoing DRAM shortage affecting the industry. These GPUs are expected to feature more dense GDDR7 memory modules with 3 GB per module.

The current DRAM shortage could impact the planned release date and potentially lead to the cancellation of the entire rollout.

According to Uniko's Hardware, there is speculation that the SUPER refresh cycle might be scrapped entirely, leaving only the standard NVIDIA GeForce RTX 50 series in production. This regular series uses earlier GDDR7 memory with 2 GB per module, which is likely more readily available as the new AI developments are consuming the higher-density modules first.

etc...
HugoBoss1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:37:
[...]

Ik dacht dat dit de achterkant van het pcb was waar aan de voorkant wél een VRAM chip zat.
Dit zie je ook bij kaarten met 2gb waarbij exact dezelfde videokaart ook met 4gb bestaat (als voorbeeld).
Daar zijn de solderingen voor het extra ram vaak wel al gewoon aanwezig.
Ben niet zo op de hoogte van Nvidia kaarten.
Wel super grappig dat hier gewoon een hele VRAM chip verdwenen is :)
...
In de video die ik deelde kun je een paar seconden later ook de achterkant zien en die ziet er heel anders uit.
Het MSI foto'tje en de door mij omcirkelde area lijken daarentegen wel verdacht veel op elkaar.
Je zie bovendien ook de GPU zittten dus het kan niet de achterkant zijn.

Misschien zijn er andere revisies in omloop maar het lijkt me in dit geval niet zo aannemelijk dat die een significant ander design hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Help!!!! op 07-11-2025 11:53 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
Wat een verhaal, claimen ze trouwens ook dat die chip er niet op zat? Want ik ben tot op heden nog geen gecertificeerde reparateur tegengekomen die daadwerkelijk geheugenchips van een kaart gaat halen om te kijken of alle soldeerballetjes er wel onder zitten bij een RMA (tenzij er natuurlijk heel duidelijk de verdenking is dat de consument heeft lopen modden), maar zelfs dan gaan het normaliter om andere zaken dan de geheugenchips.

En wat proberen ze te duiden met de 2 pijlen, ook dat zie ik niet terug in de omschrijving.

Verder zoals al aangegeven, inderdaad dit met Alternate regelen. Want met de fabrikant heb jij geen directe overeenkomt en die kan dus claimen wat die wil. En ja, helaas zie je vaak bij hardware (net als bijvoorbeeld bij telefonie) dat verkopers klakkeloos dat soort zaken overnemen van (de gecertificeerde reparateur van) de fabrikant, en zich dus niet altijd aan ons consument recht houden helaas. Waardoor het vaak een spelletje van worden van 'gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen', echter met een GPU van deze waarde kan jij ook een lange adem hebben want dat schrijf je niet makkelijk even af.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
@Help!!!! Nee, die bubbel mag van mij wel (deels) barsten. Ik zie op bepaalde vlakken zeker een toegevoegde waarde in AI implementaties. Maar de gekte wordt nu wel heel groot, partijen die kaarten hebben die ze niet in de lucht kunnen brengen omdat er niet voldoende energie centrales zijn, storage dat allemaal opgekocht wordt, geheugen nu ook.

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:45:
Worden we al moe van AI ?

GDDR7 Shortage Could Stop NVIDIA GeForce RTX 50-Series SUPER Rollout

NVIDIA's rumored GeForce RTX 50 series "Blackwell" SUPER graphics cards might face delays due to the ongoing DRAM shortage affecting the industry. These GPUs are expected to feature more dense GDDR7 memory modules with 3 GB per module.

The current DRAM shortage could impact the planned release date and potentially lead to the cancellation of the entire rollout.

According to Uniko's Hardware, there is speculation that the SUPER refresh cycle might be scrapped entirely, leaving only the standard NVIDIA GeForce RTX 50 series in production. This regular series uses earlier GDDR7 memory with 2 GB per module, which is likely more readily available as the new AI developments are consuming the higher-density modules first.

etc...

[...]

In de video die ik deelde kun je een paar seconden later ook de achterkant zien en die ziet er heel anders uit.
Het MSI foto'tje en de door mij omcirkelde area lijken daarentegen wel verdacht veel op elkaar.
Je zie bovendien ook de GPU zittten dus het kan niet de achterkant zijn.

Misschien zijn er andere revisies in omloop maar het lijkt me in dit geval niet zo aannemelijk dat die een significant ander design hebben.
Ik betwistte het niet, vandaar dat ik ook aangaf weinig/geen verstand te hebben van Nvidia kaarten.
De video heb ik niet bekeken.
Omdat het verhaal zo bizar is ging ik er gewoon vanuit dat hier nooit een VRAM chip gezeten had (en dat het dus wellicht de achterkant was) :P
Ik denk dat jij het correcte deel van het PCB omcirkeld hebt.

@LarsV M.b.t. wat ik zei over dat Alternate nooit een kaart met gebroken/verwijderde garantie sticker naar MSI op zou sturen...
Hier kun je nog verder over nadenken want waarom zou MSI aan een kaart gaan sleutelen als het garantieseal doorbroken is/ontbreekt? ;)

Bij die constatering zouden ze dat nooit doen en dit altijd eerst aan Alternate voorleggen, lijkt mij.

@Dennism Die pijlen en die cirkel heb ik toegevoegd, het is de originele afbeelding van MSI maar zij hadden niets gemarkeerd ;)
Ik gaf met de pijlen even aan dat daar (ik dacht eerst een VRAM chip) een chip zit waar een thermalpad op gezeten lijkt te hebben i.v.m. het zichtbare residue.
Dat gaf ik aan m.b.t. hun claim dat er een pad ontbrak (althans, zo las ik hun Engelse vertaling).

Even ontopic en over card sag...
Asus heeft hun GPU Tweak programma ge-update en hierdoor kan hun RTX 5090 Matrix monitoren of de kaart wel horizontaal/waterpas staat.

https://videocardz.com/ne...rce-rtx-5090-from-sagging

Nog een leuk nieuwtje.
Gray Zone Warfare is zojuist weer ge-update.
Inmiddels gebruikt het Unreal Engine 5.5 en wordt FSR4 ondersteund.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-11-2025 12:42 ]

• TheProst
Na een tijd twijfelen tussen de Gaming OC en de Windforce 5070(TI) heb ik uiteindelijk gekozen voor de 5080 Astral OC als vervanger van mijn 2060S. Zijn er mede tweakers die tips en tricks hebben voor deze kaart? Het gaat om deze: ASUS 5080 ASTRAL OC. Welke programma's zijn aan te raden en welke instellingen of BIOS opties zijn verstandig om aan te passen?

Ik had met mijn 2060S via afterburner wel een undervolt, maar had niet het gevoel dat hij bij opstarten dat profiel gebruikte of het niet goed opsloeg.

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• DLSS
  • Nu online
TheProst schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:44:
Na een tijd twijfelen tussen de Gaming OC en de Windforce 5070(TI) heb ik uiteindelijk gekozen voor de 5080 Astral OC als vervanger van mijn 2060S. Zijn er mede tweakers die tips en tricks hebben voor deze kaart? Het gaat om deze: ASUS 5080 ASTRAL OC. Welke programma's zijn aan te raden en welke instellingen of BIOS opties zijn verstandig om aan te passen?

Ik had met mijn 2060S via afterburner wel een undervolt, maar had niet het gevoel dat hij bij opstarten dat profiel gebruikte of het niet goed opsloeg.
Nice dat is een reusachtige upgrade. Heb je het systeem waar je de kaart in gaat steken ook geupdate? Een 5080 vraagt meer van cpu en vooral ook je psu uiteraard.

Voor wat betreft undervolten: is altijd aan te raden. Een minder warm lopende GPU zal in elk geval niet nadelig zijn voor de levensduur en het scheelt stroomverbruik. Ik heb mijn 4090 een milde undervolt gegeven, de kaart was al stil maar de fans springen nu nog minder vaak aan.

• TheProst
DLSS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:52:
[...]

Nice dat is een reusachtige upgrade. Heb je het systeem waar je de kaart in gaat steken ook geupdate? Een 5080 vraagt meer van cpu en vooral ook je psu uiteraard.

Voor wat betreft undervolten: is altijd aan te raden. Een minder warm lopende GPU zal in elk geval niet nadelig zijn voor de levensduur en het scheelt stroomverbruik. Ik heb mijn 4090 een milde undervolt gegeven, de kaart was al stil maar de fans springen nu nog minder vaak aan.
Ja, ik heb mijn intel i7 10700 in geruild voor een AMD R5 9600X gekoeld door AIO van phanteks (I know overkill) en mijn psu is geupgrade naar een NZXT C850 3.1 (Voor de native 12vhpwr cable)

Enige sugesties hoe ver ik hem moet undervolten. Bij de 2060S had ik gewoon eentje van youtube gehaald omdat die toch al over de garantie periode heen zat. Bij de 5080 aan te raden om ook gewoon online te kijken naar een undervolt "profiel" van een ander?

• DLSS
  • Nu online
TheProst schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:56:
[...]

Enige sugesties hoe ver ik hem moet undervolten. Bij de 2060S had ik gewoon eentje van youtube gehaald omdat die toch al over de garantie periode heen zat. Bij de 5080 aan te raden om ook gewoon online te kijken naar een undervolt "profiel" van een ander?
Ik heb voor mijn 4090 destijds een aantal tutorials bekeken en vergeleken. Ik adviseer hetzelfde te doen, mensen hebben waarschijnlijk al uitgevogeld wat de beste instellingen zijn voor de 5080 en het doel dat je voor ogen hebt.

• CMT
En hoe..ik zag ook dat de DDR5 prijzen in een klap geëxplodeerd zijn. Sommigen kitjes zijn in een maand tijd verdrievoudigd in prijs! UNFUN :(
Het zal wel weer langzaam afzakken als bedrijven stoppen met hamsteren / paniek inkopen.
Maar ja, qua timing wel heel zuur voor de winkeliers, zo net voor hét verkoop seizoen.
En super vervelend voor degene die een systeem met de kerst willen samenstellen & bouwen.

• ArcticWolf
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:59:
[...]

En hoe..ik zag ook dat de DDR5 prijzen in een klap geëxplodeerd zijn. Sommigen kitjes zijn in een maand tijd verdrievoudigd in prijs! UNFUN :(
Het zal wel weer langzaam afzakken als bedrijven stoppen met hamsteren / paniek inkopen.
Maar ja, qua timing wel heel zuur voor de winkeliers, zo net voor hét verkoop seizoen.
En super vervelend voor degene die een systeem met de kerst willen samenstellen & bouwen.
Schrok wel even idd... zit nog op een AM4 systeem met DDR4 maar wil(de) volgend jaar wel upgraden, maar met deze prijzen 8)7 en heb nog geen spel voorbij zien komen die niet kan draaien op dit systeem. De 5070Ti doet het echt helemaal prima in m'n PCI-E 3.0 slot

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-11 19:58
Ik was in de zomerperiode eens aan het kijken naar de 5070Ti als upgrade voor mijn MSI RTX 3080 Suprim X 10GB. Toen kwamen na een tijdje de geruchten over dat de 5070Ti Super vermoedelijk Q4/Q1 uit zou komen en besloot ik te wachten op de nieuwe kaarten.
Nu het gerucht gaat dat de nieuwe kaarten mogelijk toch niet komen, begin ik toch te twijfelen of ik dan niet beter toch een 5070Ti kan bestellen, nu met de verwachting dat de prijzen waarschijnlijk gaan oplopen vanwege deze geruchten en de schaarste door AI.

Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen welke kaart ik wil kopen, ik vind het erg belangrijk dat mijn videokaart stil is en ook niet te heet wordt, vandaar dat ik destijds wat meer geld heb neergelegd voor de Suprim versie. Logische stap zou de MSI Vanguard editie zijn maar die is momenteel veel te duur.
Ik zie dat de Asus Strix te krijgen is voor €949 momenteel en dat heb ik er best voor over als ik daarmee een super stille/koele kaart kan krijgen. Maar ik lees ook veel berichten dat de Asus kaarten vaak last hebben van coil whine en daar sta ik ook niet op te wachten.

Ik ben momenteel vooral de volgende kaarten aan het vergelijken, op zoek naar de stilste/koelste variant:

ASUS ROG Strix GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 White OC Edition
MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G

Met welke kaart zou ik dan qua geluid/koel prestatie het beste uit de test komen, met de minste kans op coil whine?

• TheProst
DLSS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:59:
[...]

Ik heb voor mijn 4090 destijds een aantal tutorials bekeken en vergeleken. Ik adviseer hetzelfde te doen, mensen hebben waarschijnlijk al uitgevogeld wat de beste instellingen zijn voor de 5080 en het doel dat je voor ogen hebt.
Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan maar het is wel grappig. Met de undervolt curve haal ik een hogere score maar hij wordt ook warmer. Maar clock is wel lager. precies stappen gevolgd als ik op youtube heb gezien en kan me herrineren dat ik dit ook met mijn 2060 had gedaan.

Curve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JNhB4Q32MtoUASmKjpv8YuWov8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T01w9TgGdtE80CIhzzbHVlft.png?f=fotoalbum_large

Steel nomad score (Links zonder, rechts met undervolt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJUJV1WODhevb22LPE-RmRjVdv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/12I3Ax3AQ7vVPr0cOvkXvUT5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TheProst op 08-11-2025 01:51 ]

• DLSS
  • Nu online
TheProst schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 01:50:
[...]

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan maar het is wel grappig. Met de undervolt curve haal ik een hogere score maar hij wordt ook warmer. Maar clock is wel lager. precies stappen gevolgd als ik op youtube heb gezien en kan me herrineren dat ik dit ook met mijn 2060 had gedaan.

Curve:
[Afbeelding]

Steel nomad score (Links zonder, rechts met undervolt)
[Afbeelding]
Vreemd inderdaad. Mijn RTX 4090 curve ziet er wat minder stijl uit (kan ook perspectief zijn) - Volgens mij is clock ook hetzelfde (en memory wat hoger).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0Efs05-vEBfCG-ThQGng1eFiyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JfNnd0oyRPSqgqBRRxCspE2Y.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik hem ingesteld heb blijft ie wel stukje koeler onder load. Kan je zien of power draw lager is met je nieuwe curve versus stock? (Je kan daarvoor GPU-Z gebruiken, kijk naar max 'Board Power Draw'. - Max kan je zien door twee keer op de tekst te drukken in de app)

[ Voor 3% gewijzigd door DLSS op 08-11-2025 04:01 ]

• TheProst
DLSS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 03:57:
[...]

Vreemd inderdaad. Mijn RTX 4090 curve ziet er wat minder stijl uit (kan ook perspectief zijn) - Volgens mij is clock ook hetzelfde (en memory wat hoger).

[Afbeelding]

Zoals ik hem ingesteld heb blijft ie wel stukje koeler onder load. Kan je zien of power draw lager is met je nieuwe curve versus stock? (Je kan daarvoor GPU-Z gebruiken, kijk naar max 'Board Power Draw'. - Max kan je zien door twee keer op de tekst te drukken in de app)
Ik zie ook dat je powerlimit max hebt staan.
Ik zal morgen even kijken. Even kijken hoe ik dit in de gaten kan houden zonder 2e monitor.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:11
Simone96 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:28:
Met welke kaart zou ik dan qua geluid/koel prestatie het beste uit de test komen, met de minste kans op coil whine?
Kan weinig zeggen over andere kaarten, maar hier sinds een week een ASUS TUF 5070ti en geen last van coil whine.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik was in de zomerperiode eens aan het kijken naar de 5070Ti als upgrade voor mijn MSI RTX 3080 Suprim X 10GB. Toen kwamen na een tijdje de geruchten over dat de 5070Ti Super vermoedelijk Q4/Q1 uit zou komen en besloot ik te wachten op de nieuwe kaarten.
Nu het gerucht gaat dat de nieuwe kaarten mogelijk toch niet komen, begin ik toch te twijfelen of ik dan niet beter toch een 5070Ti kan bestellen, nu met de verwachting dat de prijzen waarschijnlijk gaan oplopen vanwege deze geruchten en de schaarste door AI.

Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen welke kaart ik wil kopen, ik vind het erg belangrijk dat mijn videokaart stil is en ook niet te heet wordt, vandaar dat ik destijds wat meer geld heb neergelegd voor de Suprim versie. Logische stap zou de MSI Vanguard editie zijn maar die is momenteel veel te duur.
Ik zie dat de Asus Strix te krijgen is voor €949 momenteel en dat heb ik er best voor over als ik daarmee een super stille/koele kaart kan krijgen. Maar ik lees ook veel berichten dat de Asus kaarten vaak last hebben van coil whine en daar sta ik ook niet op te wachten.

Ik ben momenteel vooral de volgende kaarten aan het vergelijken, op zoek naar de stilste/koelste variant:

Ik heb een MSI Shadow 3X OC:
https://www.msi.com/Graph...-5070-Ti-16G-SHADOW-3X-OC

Prima kaart, geen coilwhine, niet de stilste tijdens gaming maar game sowieso met een headset op, wordt niet warmer dan 82C.

White edtions zijn vaak duurder dan de zwarte...

• DLSS
  • Nu online
TheProst schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:09:
[...]

Ik zie ook dat je powerlimit max hebt staan.
Ik zal morgen even kijken. Even kijken hoe ik dit in de gaten kan houden zonder 2e monitor.
Ja de power limit staat op 108% ter voorkoming van framestutters schijnbaar (dat was het advies van iemand die zich er in verdiept had). In de praktijk haalt ie dat niet door het voltage limiet. Uit mijn hoofd gaat de 4090 tot iets van 450 wat. In de praktijk is de max die ik zie ongeveer 390 watt tijdens 3D mark benchmarks met deze undervolt curve.

Onder de streep zijn de benchmark scores nagenoeg gelijk maar wordt de GPU zelden warmer dan 70c oid (hotspot 80c).Terwijl het voorheen een graad of 5 warmer was.

• TheProst
DLSS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:40:
[...]

Ja de power limit staat op 108% ter voorkoming van framestutters schijnbaar (dat was het advies van iemand die zich er in verdiept had). In de praktijk haalt ie dat niet door het voltage limiet. Uit mijn hoofd gaat de 4090 tot iets van 450 wat. In de praktijk is de max die ik zie ongeveer 390 watt tijdens 3D mark benchmarks met deze undervolt curve.

Onder de streep zijn de benchmark scores nagenoeg gelijk maar wordt de GPU zelden warmer dan 70c oid (hotspot 80c).Terwijl het voorheen een graad of 5 warmer was.
Ik denk dat ik nu de juiste curve heb. 5 graden koeler en net geen 40W minder. Ook een hogere score gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bI2dbn0dFYTyWmZKtqKWg0yaPB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6XpxDR6frfJIGpqWrQ1Ubr1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxSu3wWppoUxIQ-UL8kVqhzaNLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xovbZVy6Oc5I5DZ4gQMt7dLA.png?f=fotoalbum_large

Mijn curve is vanuit default al zo stijl, ik heb hem iet omhoog gezet zodat 0.9v op 2760Mhz staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9aIZ7UEDBQy99zkpFUxmOGUTN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ejn3w2eHu6xa9X4GjPCUTP4H.png?f=fotoalbum_large

[Afbeelding]
Verbaasd me weer niets dat ze eronderuit proberen te praten terwijl dit echt niet makkelijk gebruiker schade kan zijn en je hebt aangetoond de stand correct te gebruiken. De fabrikanten doen dit expres en calculeren in dat sommige mensen het hierbij opgeven. Blijf op je strepen staan, dit is iets wat hun dienen op te lossen want het product is niet in deugdelijke staat verkocht.

Ik zie overigens veel van deze persoon voorbij komen op Tiktok die allerlei GPUs en andere producten zoals consoles repareert (wel tegen betaling) en ook de problemen aanwijst, koelingsproblemen troubleshoot en oplost of ook o.a. mosfets vervangt want de RTX 3080s van Gigabyte verbranden die nogal graag.

Dus als je er écht niet uitkomt is het een eventuele optie, maar ik vind het een kwalijke zaak van MSI, puur consumenten op hun gevoel bespelen.
https://www.computerreparatiecenter.nl

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• LarsV
CriticalHit_NL schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:41:
[...]

Verbaasd me weer niets dat ze eronderuit proberen te praten terwijl dit echt niet makkelijk gebruiker schade kan zijn en je hebt aangetoond de stand correct te gebruiken. De fabrikanten doen dit expres en calculeren in dat sommige mensen het hierbij opgeven. Blijf op je strepen staan, dit is iets wat hun dienen op te lossen want het product is niet in deugdelijke staat verkocht.

Ik zie overigens veel van deze persoon voorbij komen op Tiktok die allerlei GPUs en andere producten zoals consoles repareert (wel tegen betaling) en ook de problemen aanwijst, koelingsproblemen troubleshoot en oplost of ook o.a. mosfets vervangt want de RTX 3080s van Gigabyte verbranden die nogal graag.

Dus als je er écht niet uitkomt is het een eventuele optie, maar ik vind het een kwalijke zaak van MSI, puur consumenten op hun gevoel bespelen.
https://www.computerreparatiecenter.nl
Ja echt bizar hoe makkelijk ze dit afschuiven op de consument. Ik laat het er zeker niet bij zitten want we praten hier nou niet bepaald over een product van een paar tientjes.

Afgelopen vrijdag heb ik de klacht ingediend bij Alternate en deze zal binnen 14 dagen worden behandeld. Ik ben heel benieuwd hoe zij gaan reageren en dat zal ik hier dan ook even delen.

LarsV schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:25:
[...]

Ja echt bizar hoe makkelijk ze dit afschuiven op de consument. Ik laat het er zeker niet bij zitten want we praten hier nou niet bepaald over een product van een paar tientjes.

Afgelopen vrijdag heb ik de klacht ingediend bij Alternate en deze zal binnen 14 dagen worden behandeld. Ik ben heel benieuwd hoe zij gaan reageren en dat zal ik hier dan ook even delen.
Is goed, hopelijk krijg je daar een fatsoenlijk antwoord op terug.
Volgens mij jaren terug inspecteerde ze de boel eerst zelf alvorens het allemaal naar de fabrikant te sturen, maar destijds niet erg goede ervaringen met de technische dienst aldaar die nogal ruw met de producten omging, zoals o.a. wild de Intel koeler eraf trekken en op de printplaat van de GPU laten vallen omdat 'hij niet goed vast zat'.
Hopelijk hebben ze zelf niets gesloopt. 8)7

Succes!

• Ashtaria
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 14:32

Ik zat in exact dezelfde situatie. Veel zitten lezen en vergelijken en toch de knoop doorgehakt.
Ik heb uiteindelijk de 5070ti Asus TUF gekocht en ben echt wel blij.
Ik hoor de kaart amper tot niet en de temps tijdens BF6 of KDC2 zijn echt goed, zelfs op de performance mode.
Kzie net dat ie nog gezakt in prijs naar 859, bij zowel Megekko als Alternate, ik heb er vorige week nog 879 voor betaald.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28

Dhrax

Prog Lord

Ashtaria schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:41:
[...]
Ik hoor de kaart amper tot niet en de temps tijdens BF6 of KDC2 zijn echt goed, zelfs op de performance mode.
Je kunt nog overwegen terug te schakelen naar de 'quiet' mode. Je levert hierbij geen merkbare performance in maar de kaart zal wel aanzienlijk stiller zijn.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

LarsV schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:25:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Maar hoop vooral voor jou dat ze dit fatsoenlijk op gaan lossen. Ik ga er wel vanuit. Want zoals je zelf al aangeeft is dit gewoon een hele dure kaart. En kan me voorstellen dat je er verdrietig en gestresst van wordt zoals het nu gaat.

Hopelijk regelen ze het snel en goed voor je. 😉

Nav dit akkefietje denk ik ihvv wel 2 keer goed na voordat ik iets van MSI wil hebben/ koop. Echt (heel) zwaar tegenvallend hoe die dit oppakken. (En hopelijk pakt alternate dit ook even goed op. Dat zou ze sieren.want dit lijkt nergens op)

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 10-11-2025 22:00 ]

Format-C schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:56:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Maar hoop vooral voor jou dat ze dit fatsoenlijk op gaan lossen. Ik ga er wel vanuit. Want zoals je zelf al aangeeft is dit gewoon een hele dure kaart. En kan me voorstellen dat je er verdrietig en gestresst van wordt zoals het nu gaat.

Hopelijk regelen ze het snel en goed voor je. 😉

Nav dit akkefietje denk ik ihvv wel 2 keer goed na voordat ik iets van MSI wil hebben/ koop. Echt (heel) zwaar tegenvallend hoe die dit oppakken. (En hopelijk pakt alternate dit ook even goed op. Dat zou ze sieren.want dit lijkt nergens op)
Ja dat wel, maar helaas lijken meer merken daar wat van de kunnen, o.a. Asus is ook wel vaker negatief in het nieuws geweest zoals GN bijvoorbeeld demonstreerde.

Zo zal je denk ik bij elk merk wel helaas slechte ervaringen kunnen opdoen, maar het zou ze sieren hier eerlijker mee om te gaan en niet dat een of andere influencer met veel volgers dit aan de kaak moet stellen om verandering te brengen.

En de kleinere merken hoor je natuurlijk niet zoveel van, ik mis EVGA juist hierom.

=============================

Verder heb ik net een nogal verassende ontdekking gedaan, ben een maand of 1-2 geleden overgestapt naar een Corsair AX1600i vanaf m'n 11 jaar oude AX1200i die weer in een oude machine zit. Beiden zijn ATX 2.4 maar dat is geen probleem, beetje meer overcapaciteit nu en efficiënter én koeler.

De AX1600i is nog de koop via Amazon, wel een UK-model voor minder dan 450,- en gezien de NL webshops die er op dat moment waren zowat 600,- vroegen voor een NL-model heb ik zelf maar een C19 stekker gekocht met 16A/250V rating want die prijzen vond ik wat te absurd worden.

Maar waar voorheen m'n overklokte RTX 5090 meestal crash gevoelig werd bij kloksnelheden boven +250-280 op de core krijg ik nu ineens +350 zonder problemen dusver werkend op de videokaart. Cyberpunk 2077 met PT op Psycho met DLAA op 2x FG, Half Life 2 RTX met DLAA en GTA V Legacy op 6400x3600 met 2x MSAA + FXAA/TXAA en ik zie gewoon dat de GPU netjes veelal boven de 3100Mhz blijft lopen zonder te morren terwijl het VRAM op +3000 loopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J7EvETL.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LH1UNpX.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xt1vPPZ.png

Had wel Cyberpunk 2077 geprobeerd te starten met +400 maar toen crashte te driver al bij de intro.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QdgXFZ9.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aIGdSoO.png

Ik denk dus dat buiten wat meer overcapaciteit (en wellicht vangnet voor transient spikes?) de voltage regulatie op de nieuwe Titanium unit misschien net wat beter is dan op de oude, wellicht strakkere ripple ook wat de stabiliteit voor overkloks wellicht ten goede komt.
  • Stock
  • +300 core / +3000 vram
  • +350 core / +3000 vram
Dit is GTA V Legacy op 6400x3600 met 2x MSAA/TXAA en FXAA op maximale instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kxVDwgB.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dtmilfi.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mkuXW5H.png

Half life 2 RTX DLAA zonder en met 3x MFG
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7nfFLoH.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0CeywOw.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fyUguDk.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXTwrQE.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MiI7D43.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1EesD1t.png

Portal RTX DLAA zonder en met 3x MFG
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S1ggxyP.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FT6j2dq.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NJgXy0f.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/erDc8Yu.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b35GUqU.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q4hxyTo.png

De performance van die RTX 5090 blijft me toch elke dag weer verbazen.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Nou, schiet mij maar lek. Ik ben van de 3080 naar de 5090fe gegaan.
In AC shadows had ik 27 fps. Nou ja, DDU in safe mode en de drivers met NVCleanstall moet werken toch?
Nope. nog 20 fps of zo
Hmm, nog eens, zelde resultaat.
Windows 11 resetten: default word 576.88 iva windows update binnen gehaald Game installeren, 60 fps. oh beter.
NVcleanstall weer: 581.57 en weer 27 fps
DDU in safe mode. 576.88 - 70 fps
OG nvidia drivers van site, met toeters en bellen: 581.80 weer 27 fps.

Hoe dan dat de nieuwste drivers OG of NVCleanstall de performance halveren.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.