Ik heb wat getest met undervolten en wat maakt dat een verschil met de stock settings zeg. Hier een vergelijking van twee (undervolt) Steel Nomad tests waarbij de ene wat hoger is geclockt dan de ander:LarsV schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:47:toon volledige bericht
Onlangs heb ik de MSI Ventus RTX 5090 32G VENTUS 3X OC gekocht. Over het algemeen presteert de kaart goed, maar ik loop toch tegen wat issues aan.
Bij het opstarten van mijn pc draaien de ventilatoren op 30% snelheid. Voor zover ik weet zou Zero Frozr ervoor moeten zorgen dat de ventilatoren bij idle stil blijven staan, maar ik krijg dit niet correct werkend via MSI Center. Weet iemand hoe je dit wel werkend krijgt?
Daarnaast heeft de kaart merkbare coil whine. Zo merk ik veel coil whine bij Cyberpunk. Bij Star Wars Outlaws en Alan Wake 2 is dit wel wat minder maar is hier iets aan te doen? Zou een VBIOS-update dit probleem eventueel kunnen verhelpen?
Ook wil ik de GPU undervolten om de efficiëntie te verbeteren. Weet iemand wat de optimale voltage settings zijn voor dit specifieke model met MSI Afterburner?
Hier nog wat meer info over mijn GPU:
[Afbeelding]
https://www.3dmark.com/compare/sn/5874870/sn/5889493#
14 582 en 13 907 punten.
Bij de laagste score lever ik gemiddeld bijna 5% qua performance in maar mijn gpu blijft wel 6 graden koeler en ik zie gemiddeld nog zo'n 40 a 50 watt minder verbruik. Ik denk dat ik dan voor die undervolt curve moet gaan?
Bij beide scores is de coilwhine een stuk minder dan bij de stocksettings. Beide hangen dan ook zo rond de 400 watt aan verbruik. En zeker met een koptelefoon op is het prima te doen qua geluid. Heeft iemand nog een beter idee voor een geschikte undervolt curve voor mijn MSI Ventus 5090 of is dit het beste wat eruit te halen valt?
Score: 14 582, curve:
/f/image/AltN4gYsYj1Qxn27LUrEfKS5.png?f=fotoalbum_large)
Score: 13 907, curve:
/f/image/Ro3zWSJbxT0OhmzJRFN4bo4U.png?f=fotoalbum_large)