• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
zyraxion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:00:
Iemand goede groepen die 5090's founders edition drops volgen? Thx alvast!
Niet meer nodig. Ze staan er soms dagen op.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Theta-1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:25:
[...] en bepaalde windows updates deinstalled.
Dat is de tip die ik heb gekregen. Loop er nu alleen tegen aan dat ik al 25h2 heb, En daar zijn ze geïntegreerd....

Voorlopig heb ik toch geen tijd om te gamen, dus kijk wel of het tzt opgelost is.

[ Voor 26% gewijzigd door Schway op 18-11-2025 13:05 ]

• zyraxion
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-11 17:32
Schway schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:03:
[...]

Niet meer nodig. Ze staan er soms dagen op.
Dat dacht ik ook maar sinds de laatste keer (10 dagen geleden) niet meer.
Net nu ik er een nodig heb helaas...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19
Schway schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:35:
Nou, schiet mij maar lek. Ik ben van de 3080 naar de 5090fe gegaan.
In AC shadows had ik 27 fps. Nou ja, DDU in safe mode en de drivers met NVCleanstall moet werken toch?
Nope. nog 20 fps of zo
Hmm, nog eens, zelde resultaat.
Windows 11 resetten: default word 576.88 iva windows update binnen gehaald Game installeren, 60 fps. oh beter.
NVcleanstall weer: 581.57 en weer 27 fps
DDU in safe mode. 576.88 - 70 fps
OG nvidia drivers van site, met toeters en bellen: 581.80 weer 27 fps.

Hoe dan dat de nieuwste drivers OG of NVCleanstall de performance halveren.
Er is inderdaad een bug met AC Shadows en recente Nvidia drivers, Ik hoorde dit laatste in de Hardware Unboxed podcast waar ze dit besproken omdat het bepaalde test runs van ze in de war schopten met onbetrouwbare resultaten.

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:07
Dus met andere woorden: bug zoveel met de Nvidia drivers. Hebben ze eigenlijk al eens een uitleg gegeven waarom die problemen er zo vaak zijn? Ik heb dit jaar denk ik over nog geen enkele Nvidia driver gehoord waar geen probleem mee is.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-12 18:58
hier sinds launch een 5080 en nog nooit ook maar 1 issue gehad zowel compatibility wise als performance wise.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lekiame schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:53:
hier sinds launch een 5080 en nog nooit ook maar 1 issue gehad zowel compatibility wise als performance wise.
Oh ik heb wel een irritante bug met m'n 5070Ti, als m'n 2e monitor niks doet dan knippert die om de X minuten, gewoon heel even snel zwart beeld en dan weer gewoon beeld. Als ik Youtube erop afspeel bv. dan is er niks aan de hand, maar als ik er niks mee doe dan blijft die om de paar minuten knipperen.

Had al gegoogled maar enige oplossing lijkt de frequentie veranderen, maar hoger dan 60Hz kan die monitor niet en gebruik hem alleen voor werk / secondary zaken.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• nzall
Voor zij die performance problemen hadden met hun Nvidia kaart: er is een nieuwe Hotfix driver uit die die misschien zouden kunnen verhelpen: https://videocardz.com/ne...b5066835-performance-drop

De performance problemen zouden blijkbaar te maken hebben met een Windows Update.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• ArcticWolf
  • Niet online
nzall schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:24:
Voor zij die performance problemen hadden met hun Nvidia kaart: er is een nieuwe Hotfix driver uit die die misschien zouden kunnen verhelpen: https://videocardz.com/ne...b5066835-performance-drop

De performance problemen zouden blijkbaar te maken hebben met een Windows Update.
Maar alleen als je op 24H2 of 25H2 zit blijkbaar. Voor 23H2 is KB5068865 uitgerold, daar zit het probleem dan niet in? Vreemd allemaal weer 8)7

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:20
ArcticWolf schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:08:
[...]

Maar alleen als je op 24H2 of 25H2 zit blijkbaar. Voor 23H2 is KB5068865 uitgerold, daar zit het probleem dan niet in? Vreemd allemaal weer 8)7
Aldus MS zelf krijgt 23H2 sinds recent geen updates/ondersteuning meer. Weet je zeker dat die KB daadwerkelijk beschikbaar is voor 23H2?

Of het probleem zit ook in 23H2 maar noch Nvidia zelf noch de nieuwspagina heeft de moeite gedaan dit te testen of benoemen omdat de ondersteuning verlopen is.

• ArcticWolf
  • Niet online
!mark schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:17:
[...]

Aldus MS zelf krijgt 23H2 sinds recent geen updates/ondersteuning meer. Weet je zeker dat die KB daadwerkelijk beschikbaar is voor 23H2?

Of het probleem zit ook in 23H2 maar noch Nvidia zelf noch de nieuwspagina heeft de moeite gedaan dit te testen of benoemen omdat de ondersteuning verlopen is.
Ik krijg gewoon nog updates hoor op 23H2 en hier staan de updates die uit zijn gekomen:
Windows 11, version 23H2 update history - Microsoft Support

edit:
ah blijkbaar was dat ook meteen de laatste update haha }:O

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 20-11-2025 10:22 ]

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:21
Ik heb een reactie gekregen vanuit Alternate over de problemen met mijn RTX 5090. Alternate geeft aan dat de kaart niet eerder verkocht is en er geen problemen/schade was ontstaan aan de gpu tijdens het transport naar mij. Dat zegt natuurlijk niets over wat er mogelijk in de fabriek qua fabricage mis zou kunnen gegaan.

Verder legt MSI nog steeds de fout bij mij. Zij sturen nu een duidelijke foto van het ontbrekende zilveren bolletje maar waar is de 'ontbrekende memory pad' die daar zou moeten zitten? Daar zeggen ze niks meer over. Als ik de gpu niet open geschroefd heb hoe is het dan mogelijk dat die 'memory pad' daar niet (meer) zit? Ik zal Alternate ook de afbeelding van een Ventus met memory pads laten zien (die al eerder door Help! is gedeeld) en vergelijken met de foto vanuit MSI.

En als ik dan nadenk over mogelijke andere problemen die merkbaar waren dan waren het de ventilatoren die altijd aanstonden. Ook bij niet zware belasting draaiden deze terwijl de 'fanstop' wel aanstond. Op zich is dat wel vreemd en dat heb ik destijds ook gedeeld op het Tweakers-forum. Die berichten ga ik sowieso terugkoppelen.

Erg frustrerend allemaal en ik laat het er zeker niet bij zitten. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyTcXlPJNWE8RA1g5UqhU2Howlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK80V6TXpOYUFiMb2Kmh8C1L.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UItIQ8dcTuDLgHNiFhgbOaA0i-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XXXV7XrcLBZKenyFwdNkRLK.jpg?f=fotoalbum_large

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• ArcticWolf
  • Niet online
@LarsV Vervelend man, enige wat ik je kan adviseren is je rechtsbijstand in te zetten (als je die hebt). Dit blijft een wellus nietus verhaal (of hij vs zij zei) tot je er druk op zet. Ik vind het een slap verhaal van MSI, maar Alternate kan zich er in dit geval wel achter verschuilen want MSI is de "expert" in dit geval (omdat ze de kaart hebben gemaakt).
Ook als je dat verhaal van de draaiende fans nu instuurt... "ja dan had je daar eerder mee moeten komen". Dit ga je niet zomaar winnen helaas.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-12 21:31
Damn, echt heel erg frustrerend inderdaad en zowel van Alternate als MSI niet bepaald klantvriendelijk. Ik vraag me vooral af hoe ze precies denken dat jij zelf handmatig dat ene soldeerpinnetje (dat is het toch?) hebt verwijderd en waarom.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37
LarsV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:22:
Ik heb een reactie gekregen vanuit Alternate over de problemen met mijn RTX 5090. Alternate geeft aan dat de kaart niet eerder verkocht is en er geen problemen/schade was ontstaan aan de gpu tijdens het transport naar mij. Dat zegt natuurlijk niets over wat er mogelijk in de fabriek qua fabricage mis zou kunnen gegaan.

Verder legt MSI nog steeds de fout bij mij. Zij sturen nu een duidelijke foto van het ontbrekende zilveren bolletje maar waar is de 'ontbrekende memory pad' die daar zou moeten zitten? Daar zeggen ze niks meer over. Als ik de gpu niet open geschroefd heb hoe is het dan mogelijk dat die 'memory pad' daar niet (meer) zit? Ik zal Alternate ook de afbeelding van een Ventus met memory pads laten zien (die al eerder door Help! is gedeeld) en vergelijken met de foto vanuit MSI.

En als ik dan nadenk over mogelijke andere problemen die merkbaar waren dan waren het de ventilatoren die altijd aanstonden. Ook bij niet zware belasting draaiden deze terwijl de 'fanstop' wel aanstond. Op zich is dat wel vreemd en dat heb ik destijds ook gedeeld op het Tweakers-forum. Die berichten ga ik sowieso terugkoppelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even wat ophelderen:

Als op 1 mei 2025 de videokaart is aangeschaft en dit defect dus binnen een jaar geconstateerd is, moet de verkoper, Alternate in dit geval, bewijzen dat de schuld bij de klant ligt:
https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt

Dat kunnen ze niet. Ook een compleet bullshit verhaal van MSI, waar jij als klant trouwens niks mee te maken hebt.

Dus inderdaad, Alternate nogmaals wijzen op je rechten, aangeven dat je garantie verwacht en zo niet, dat je rechtsbijstand inschakelt.

• LarsV
Saekerhett schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:36:
[...]

Even wat ophelderen:

Als op 1 mei 2025 de videokaart is aangeschaft en dit defect dus binnen een jaar geconstateerd is, moet de verkoper, Alternate in dit geval, bewijzen dat de schuld bij de klant ligt:
https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt

Dat kunnen ze niet. Ook een compleet bullshit verhaal van MSI, waar jij als klant trouwens niks mee te maken hebt.

Dus inderdaad, Alternate nogmaals wijzen op je rechten, aangeven dat je garantie verwacht en zo niet, dat je rechtsbijstand inschakelt.
Ik heb inmiddels een terugkoppeling gegeven (zie hieronder), waarbij ik een beroep doe op de wettelijke garantie. Daarnaast heb ik de zaak ingediend bij mijn rechtsbijstandsverzekering, voor het geval er opnieuw een welles-nietes situatie ontstaat.

Ik ben echt verbaasd over hoe MSI en Alternate zich opstellen. Ze tonen totaal geen klantvriendelijkheid en lijken niet bereid om mee te denken over een oplossing. Ik bedoel we praten hier niet over een stuk hardware van een paar tientjes...

"Bedankt voor je reactie. Aangezien MSI de fabrieksgarantie wil laten vervallen, wil ik mij beroepen op de wettelijke garantie. Van een videokaart in deze prijsklasse mag verwacht worden dat deze aanzienlijk langer meegaat dan 6 maanden; dat is hier duidelijk niet het geval.

Daarnaast geeft MSI aan dat er sprake zou zijn van “Customer Inflicted Damage”. Volgens de wet ligt de bewijslast hiervoor bij de verkoper. Een eenzijdige conclusie van MSI is hiervoor niet voldoende. Ik heb de kaart normaal gebruikt en gemonteerd (zoals te zien op de foto’s die eerder zijn verstuurd) en geen handelingen verricht die schade konden veroorzaken.

Ook wil ik opmerken dat het feit dat Alternate de kaart nieuw heeft ingekocht en dat er geen transportschade is geweest, niets zegt over mogelijke interne fabricagefouten. Daar heeft Alternate geen zicht op, en dergelijke fouten kunnen pas later zichtbaar of merkbaar worden.

Verder staat voor mij vast dat de kaart niet compleet is geleverd, terwijl ik daar wel recht op had. De ontbrekende memory pads die op de positie van onderstaande foto hadden moeten zitten, zijn volledig afwezig. De zilverkleurige contactpunten horen bij een correcte assemblage niet zichtbaar te zijn. Dit wijst erop dat deze pads al vóór ontvangst ontbraken of zijn verwijderd. Dat kan dus zijn gebeurd tijdens eerdere handelingen door MSI of Alternate.

Op basis van mijn eerdere toelichting verzoek ik jullie het product alsnog kosteloos te herstellen of te vervangen, of een passende andere oplossing te bieden."

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26
LarsV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:22:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ventilatoren die aan blijven hoeft op zich niet echt iets te betekenen.
De 5090 serie kaarten verbruiken namelijk véél ruststroom. Met 1 scherm zit het verbruik rond de 30W en met 2 schermen kan dat oplopen richting 40W. Zoveel warmte is passief niet meer te koelen, dus binnen een PC kast kan het zijn dat de fan-stop temperatuurgrens nooit bereikt wordt.

Ik kan mij haast niet voorstellen hoe dit voor je moet zijn om in deze situatie te verkeren. Echt super rot.
En triest van Alternate dat deze zich achter de mening van de MSI reparatiedienst schuilt.
Het heeft een beetje de strekking van een slager dat zijn eigen vlees keurt.
De getoonde schade kan ook door verkeerde/ruwe desoldering zijn veroorzaakt waarbij 1 pad per ongeluk eraf getrokken is. Of dat deze pad al los zat en de genadeslag heeft gekregen, maar dat zou dan kunnen duiden op een fabricagefout. Hoe dan ook valt het niet uit te sluiten dat MSI dit zelf heeft gedaan.

Ik hoop dus dat je met rechtsbijstand het gelijk kunt halen. Sowieso kan je d.m.v. de foto bewijzen dat de GPU correct gemonteerd/gebruikt was.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:02
Ik denk toch gelijk weer aan de warranty void sticker... als jij zelf aan de kaart gesleuteld had dan zou je RMA al bij Alternate afgekeurd worden op basis van een gebroken/ontbrekende garantie sticker.
Hetzelfde geldt voor MSI... waarom komen ze dan uberhaupt met een foto van iets wat heel diep binnen in de kaart ontbreekt als ze met het aantonen van een ontbrekende/gebroken sticker al veel sneller en makkelijker gelijk kunnen krijgen (nouja dan kun je ook nog alle kanten op ;))?

Misschien kan/wil MSI nu de keutel niet (meer) intrekken omdat ze daarmee toegeven dat hun productielijn en kwaliteitscontrole wat steekjes laat vallen :+
En de kaart vervangen onder garantie gaat ze ook wat centjes kosten.

Verder ben ik wel heel benieuwd of dat je nooit gemerkt/gezien (met software/in game) hebt dat je videokaart gewoon minder VRAM had dan zoals gespecificeerd?

Ik kan er nog heel veel woorden aan vuil maken maar dit is gewoon een bizar verhaal.
Ik ben blij dat MSI geen AMD kaarten meer maakt en levert in ieder geval.

Plaatje van internet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vldglwcpvlbpxK6p5BQTy0nTKEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv2Vcxz9gGYgENFCG3Jg5ObY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2025 14:04 ]

• LarsV
Reactie vanuit Alternate:

"Bedankt voor je reactie.
Ik kan me goed voorstellen dat je baalt van de situatie, het is ook een dure aankoop geweest en je zit al een tijdje zonder werkende GPU.

MSI geeft aan dat het gebruiksschade is, jij geeft aan dat het defect dan al aanwezig was.
Het feit dat je de GPU reeds 5 maanden zonder gerelateerde problemen in gebruik had, versterkt de conclusie van MSI, maar natuurlijk wil ik je een goede en eerlijke service bieden. Ik wil ook benadrukken dat wij absoluut niet de intentie hebben om gebruiksschade bij jou in de schoenen te schuiven wanneer dit niet klopt. Daarom laat ik de situatie maandag a.s. nog eens goed bestuderen door de experts van onze eigen technische dienst."
Mogelijk kunnen zij meer inzicht geven of dit fabrieks- of gebruiksschade is.

Ik verwacht je maandag of dinsdag weer een antwoord te kunnen geven.

In ieder geval nu wel enige vorm van beweging. Ik wacht het gespannen af en zal de reactie met jullie delen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:39:
Ik denk toch gelijk weer aan de warranty void sticker... als jij zelf aan de kaart gesleuteld had dan zou je RMA al bij Alternate afgekeurd worden op basis van een gebroken/ontbrekende garantie sticker.
Hetzelfde geldt voor MSI... waarom komen ze dan uberhaupt met een foto van iets wat heel diep binnen in de kaart ontbreekt als ze met het aantonen van een ontbrekende/gebroken sticker al veel sneller en makkelijker gelijk kunnen krijgen (nouja dan kun je ook nog alle kanten op ;))?
Een warranty void sticker heeft voor zover ik weet in Nederland weinig / geen juridische waarde, dat ze zich daar dus niet op beroepen vind ik dus niet heel onlogisch.

• HugoBoss1985
Dennism schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:39:
[...]

Een warranty void sticker heeft voor zover ik weet in Nederland weinig / geen juridische waarde, dat ze zich daar dus niet op beroepen vind ik dus niet heel onlogisch.
Dat klopt en dat weet ik, daarom gaf ik daarbij nog even aan: (dan kun je nog alle kanten op).

Een ontbrekende of beschadigde sticker is op zich nog geen basis om garantie te weigeren maar hiermee kan wel aangetoond worden dat er door een klant wel/niet aan een videokaart gesleuteld is.
En visa versa vanuit de klant natuurlijk ;)
Wat mij betreft heeft in ieder geval Alternate dat dus niet voldoende aangetoond.
Ze geven (indirect) aan dat hij zelf aan de kaart gesleuteld heeft... dan zou hij dus door die sticker heen moeten.
Dan lijkt het mij dat ze daar op zijn minst iets over hadden gecommuniceerd richting Lars en dat Alternate dan niet direct zonder communicatie daarover richting Lars de kaart door had gestuurd naar MSI.
Want als er iets met die sticker was zou MSI Alternate volgens mij ook gewoon de vinger geven(immers krijgt Alternate dan een discussie met MSI)

Ik zou in zo'n geval verwacht hebben dat Alternate daar op zijn minst de discussie mee begonnen was i.p.v. de kaart door te sturen naar MSI zonder een woord over de sticker.
Vanuit MSI is het dan vervolgens ook weer raar dat er geen woord over gerept wordt en dat men dan vervolgens wel zelf de kaart gaat openschroeven.
Dan is het al 2x opvallend te noemen en zo werkt het volgens mij niet (maar ik heb de waarheid niet in pacht)...

Tenslotte wordt er in de eindconclusie (CID/RMA weigering) vanuit MSI richting Alternate en vanuit Alternate richting de klant ook geen woord over gerept.
Iets met bewijslast aanleveren ;)

Dan zou ik concluderen dat die sticker er dus gewoon intact op gezeten heeft toen de kaart binnenkwam bij Alternate en dat de kaart dus nooit door de klant gedemonteerd is.
Hoe ze dan kunnen aantonen dat er door de klant een volledige VRAM module weggetoverd is dat is mij een raadsel. Dat kunnen ze niet want aan de solderingen te zien is er, volgens mij, geen breuk schade! Als je er uberhaupt al in de buurt zou kunnen komen met de koeling erop ;)

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2025 15:28 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:39:

Misschien kan/wil MSI nu de keutel niet (meer) intrekken omdat ze daarmee toegeven dat hun productielijn en kwaliteitscontrole wat steekjes laat vallen :+
En de kaart vervangen onder garantie gaat ze ook wat centjes kosten.

Verder ben ik wel heel benieuwd of dat je nooit gemerkt/gezien (met software/in game) hebt dat je videokaart gewoon minder VRAM had dan zoals gespecificeerd?

Ik kan er nog heel veel woorden aan vuil maken maar dit is gewoon een bizar verhaal.
Ik ben blij dat MSI geen AMD kaarten meer maakt en levert in ieder geval.

Plaatje van internet:

[Afbeelding]
Ja lullig van MSI, maar dit doen meer fabrikanten. GN heeft meerdere video's gemaakt over Asus:
YouTube: Scumbag ASUS: Overvolting CPUs & Screwing the Customer

YouTube: The ASUS Problem & Resolution: Buying Media, Warranties, & Improvements

• nzall
Die video's gingen dan specifiek over Asus, en ik herinner mij nog dat Alternate België mij toen ik mijn 4070 bij hen ben gaan kopen gezegd heeft "onze klantendienst heeft ons gevraagd om zo weinig mogelijk ASUS producten te verkopen, want we hebben daar niets dan last mee."

• LarsV
@HugoBoss1985 @Saekerhett @Henkie_NtA @ArcticWolf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKyAO617ZB0A4Da7EFO-xI7cYB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAkkVcA0ZyP6DeBLjyvvDZz2.png?f=fotoalbum_large

Nou de aanhouder wint! Het heeft me de afgelopen tijd behoorlijk wat stress gegeven, maar ik ben blij dat Alternate nu ook inziet dat dit niet zomaar als een gebruikersfout kan worden bestempeld pff.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij van advies/beeldmateriaal etc. heeft voorzien! Heel erg blij mee! _/-\o_

En zodra de kaart binnen is maak ik vanuit elke mogelijke hoek een foto en check ik meteen of de garantieseal niet doorgebroken is o.i.d. :)

Overigens heb ik de naam van de medewerker eruit gehaald in verband met de privacy.

• HugoBoss1985
LarsV schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:16:

[Afbeelding]

Nou de aanhouder wint! Het heeft me de afgelopen tijd behoorlijk wat stress gegeven, maar ik ben blij dat Alternate nu ook inziet dat dit niet zomaar als een gebruikersfout kan worden bestempeld pff.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij van advies/beeldmateriaal etc. heeft voorzien! Heel erg blij mee! _/-\o_

En zodra de kaart binnen is maak ik vanuit elke mogelijke hoek een foto en check ik meteen of de garantieseal niet doorgebroken is o.i.d. :)

Overigens heb ik de naam van de medewerker eruit gehaald in verband met de privacy.
Heel mooi om te lezen.
Uiteindelijk netjes en goed opgelost vanuit Alternate.
Vanuit hun/voor hun is dit ook een vervelende situatie.
MSI is naar mijn mening dan ook het probleem in dit geval.
Goeie reclame voor Alternate, niet zo best voor MSI.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-11-2025 16:24 ]

• nzall
Blij om te horen dat Alternate het voor je wilt opnemen bij MSI. Ze zijn dan wel soms ietsje duurder dan de concurrentie, maar in ruil krijg je dit soort service.

Ik zou ook een video maken van hoe je de kaart opent, dus inclusief het openmaken van de doos en het uit de zak halen van de kaart, liefst met een timestamp bij, zodat je daarna altijd kunt bewijzen hoe je de kaart gekregen hebt. En dan niet te lang wachten met het installeren van de kaart en meteen paar stress tests uitvoeren zodat je kunt vermijden dat je opnieuw een brakke kaart hebt.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:18
@LarsV Fijn dat het probleem is opgelost! Ik ben nu wel benieuwd waardoor het defect komt.

Kent iemand deze > https://www.facebook.com/Computerreparatiecenter/? Ik zie vaak filmpjes van hun voorbij komen op Facebook. Die gasten repareren echt alles! Ik zou graag jouw kaart in hun handen willen zien. De filmpjes zijn kort en zien er een beetje blij uit, maar ik geloof wel dat deze gasten verstand van zaken hebben.

Zie deze bijv. https://www.facebook.com/reel/705287438675370

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
DLSS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:52:
[...]

Nice dat is een reusachtige upgrade. Heb je het systeem waar je de kaart in gaat steken ook geupdate? Een 5080 vraagt meer van cpu en vooral ook je psu uiteraard.

Voor wat betreft undervolten: is altijd aan te raden. Een minder warm lopende GPU zal in elk geval niet nadelig zijn voor de levensduur en het scheelt stroomverbruik. Ik heb mijn 4090 een milde under volt gegeven, de kaart was al stil maar de fans springen nu nog minder vaak aan.
Laat maar ik had het verkeerd begrepen :o

[ Voor 19% gewijzigd door mmxmmx op 27-11-2025 08:03 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-12 21:31

[Afbeelding]

Top om te horen dat Alternate toch zn verantwoordelijkheid pakt en uiteraard fijn voor jou dat het nu opgelost is. Vraag me toch ook nog af of ze bij die herevaluatie bij Alternate toch gezien hebben dat ze een fout gemaakt hebben ofzo.

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-12 18:50

TheProst

comparison is the thief of joy

Ik heb het "probleem" dat ook in performance bios mode mijn fans niet draaien met idle. Is dat normaal? Ik dacht dat die dit alleen in silent mode hoort te doen. Ik heb een 5080 astral

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

En daar is hij eindelijk... na lang wachten... of het verstandig is, is ten tweede, maar tenminste worden hierdoor mensen niet meer afgezonderd van de VIP's met XOC bios en dus zo geen kans meer maken op leaderboards want dat is zo wrang dat een enkel exclusief groepje zo kan 'valsspelen'.

Videocardz.com - ASUS RTX 5090 XOC BIOS enabling 2000W power limit has been leaked

Zorg wel dat je de een backup maakt van de originele vbios, zeker bij Asus, omdat blijkbaar Asus er een handje van heeft het serial-nummer van de videokaart in de vbios te embedden waardoor ze bij RMA erachter kunnen komen of er een ander vbios op zit!

Edit: Techpowerup link, hetzelfde als de .txt maar dan gewoon als .rom bestandsformaat geüpload:
https://www.techpowerup.c...asus-rtx5090-32768-250327

[ Voor 16% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-11-2025 20:46 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:03

Format-C

Tracing Rays

[Afbeelding]

Mooi zo! :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• James Pond
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-12 13:49
Geweldig 5070ti gekocht past die niet in mijn kast vanwege een bracket aan de achterkant smh

Moet ik wss de hele kast uit elkaar schroeven om die bracket te kunnen verwijderen..

Ik dacht ik breng hem naar een pc winkel maar die geven ook aan dat het "dagen" kan duren

Het is alleen de brscket verwijderen en de gpu plaatsen :')

Dat hoeft toch geen dagen te duren? Chatgpt zegt een winkel kan dit in een uur dien

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:34:
Geweldig 5070ti gekocht past die niet in mijn kast vanwege een bracket aan de achterkant smh

Moet ik wss de hele kast uit elkaar schroeven om die bracket te kunnen verwijderen..

Ik dacht ik breng hem naar een pc winkel maar die geven ook aan dat het "dagen" kan duren

Het is alleen de brscket verwijderen en de gpu plaatsen :')

Dat hoeft toch geen dagen te duren? Chatgpt zegt een winkel kan dit in een uur dien
Ten eerste gefeliciteerd met de upgrade. welke kaart heb je precies?

Heb je een foto van de bracket?

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:24
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:34:
Misschien kan ChatGPT het ook voor je doen? Of een plan schrijven om het zelf te doen?
Als ik nu met de auto naar de garage rij om een paar uur werk te laten doen, dan wordt het deze week ook niet meer gedaan.

• James Pond
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:37:
[...]

Ten eerste gefeliciteerd met de upgrade. welke kaart heb je precies?

Heb je een foto van de bracket?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XLhzGyg5bihD94ZOqoWj6X-New=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyRN6vxqIb59FwYHqbJjidMA.jpg?f=fotoalbum_large

Dankje voor de snelle reactie! Het betreft de bracket aan de linkerkant, waar de HDMI poorten dan normaal gesproken zouden zitten. Dus waar de 3070 nu aan vast zit geschroefd zeg maar. Dat ding moet toch eruit te kunnen halen.

Hier zit nog mijn oude videokaart erin.. het betreft de linkerkant van de case..

Ik heb de oude gpu eruit gehaald, nieuwe psu erin, ging allemaal goed. Tot ik de nieuwe gpu erin wilde doen :'(

[ Voor 10% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 10:45 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Dankje voor de snelle reactie! Het betreft de bracket aan de linkerkant, waar de HDMI poorten dan normaal gesproken zouden zitten.

Hier zit nog mijn oude videokaart erin.. het betreft de linkerkant van de case..

Ik heb de oude gpu eruit gehaald, nieuwe psu erin, ging allemaal goed. Tot ik de nieuwe gpu erin wilde doen :'(
Bedoel je de PCIe slotcover? Open even de foto in paint en om circel wat je precies bedoelt.

Eerste tip die ik je meteen ga geven. Probeer je pc stof vrij te houden. Dit kan nog wel eens een killer zijn voor je temps en fans. Ook 1 extra fan aan de voorkant zorgt dat je neutrale druk heb. Je hebt nu negatieve druk (Meer exchaust dan intake). Dit zorg voor stof vorming

[ Voor 15% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 10:56 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het kan aan mij liggen hoor, maar denk dat het uitelkaar sleutelen van die bracket sneller gedaan is dan de tijd die je besteed hebt aan de winkel, chatgpt en hier posten. 🤷‍♂️ Kan je gelijk die pc even schoonmaken. :D

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:24
Ik zie aan de linkerkant van die foto eigenlijk niets vreemds, maar misschien let ik op het verkeerde.

• TheProst

TheProst

TheBrut3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:52:
Ik zie aan de linkerkant van die foto eigenlijk niets vreemds, maar misschien let ik op het verkeerde.
Volgens mij bedoelt hij die cover/bracket van de PCIe slots. @Help!!!! Denk jij dit ook? Dat zou schroefje los draaien zijn en naar je toe trekken en hij is eruit

• James Pond
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:46:
[...]

Bedoel je de PCIe slotbacket? Open even de foto in paint en om circel wat je precies bedoelt.

Eerste tip die ik je meteen ga geven. Probeer je pc stof vrij te houden. Dit kan nog wel eens een killer zijn voor je temps en fans. Ook 1 extra fan aan de voorkant zorgt dat je neutrale druk heb. Je hebt nu negatieve druk (Meer exchaust dan intake). Dit zorg voor stof vorming
Dankje! Ik heb de pc wel gelijk schoon gemaakt aan de binnenkant, dat was idd alweer even geleden.

Ik zal even kijken of dat lukt op mobiel dat omcircelen!

• ArcticWolf
  • Niet online
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
[...]

Volgens mij bedoelt hij die cover/bracket van de PCIe slots. @Help!!!! Denk jij dit ook? Dat zou schroefje los draaien zijn en naar je toe trekken en hij is eruit
Vergeet ook niet de PCI slot vergrendeling O-)

• James Pond
Ok nieuwe foto en omcirceld.

Het ding is dat dit plaatje aan de rechterkant onder het mobo ook met schroefjes vastzit.

Dus moet de hele mobo dan losschroeven en de kast, om die bracket uberhaupt weg te kunnen halen (ik neem aan dat dit kan, kast is vrij modulair)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx3tSPA8jxC0w8mVVZ9TC8TFWkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN6LdnGsuXQLI7SAKlAth2ta.jpg?f=fotoalbum_large

• Help!!!!
  • Niet online
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
[...]

Eerlijk gezegd begrijp ik niet eens wat nu exact zijn probleem is. 🤷‍♂️ :?
Het probleem wordt slecht omschreven en het is meer een soort paniek post waar je weinig mee kunt.
Waarom zou je die hele bracket weg moeten halen :? Dat is toch zeer ongebruikelijk :?

Is het wellicht dat de ruimte tussen het moederbord en het PCIe bracket van de kast te krap is :?
Heb ik wel eens gehad. Dat los je meestal op door de schroeven van het mobo los(ser) te draaien en het mobo een millimeter van het bracket af te duwen en dan weer vast te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 03-12-2025 11:07 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• HugoBoss1985
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:03:
Ok nieuwe foto en omcirceld.

Het ding is dat dit plaatje aan de rechterkant onder het mobo ook met schroefjes vastzit.

Dus moet de hele mobo dan losschroeven en de kast, om die bracket uberhaupt weg te kunnen halen (ik neem aan dat dit kan, kast is vrij modulair)

[Afbeelding]
Als je die 2 schroefjes loshaalt, waarmee je videokaart (het bracket van de videokaart) vast zit aan de behuizing... dan kan je videokaart er toch zo uit?

• James Pond
HugoBoss1985 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
[...]

Als je die 2 schroefjes loshaalt, waarmee je videokaart (het bracket van de videokaart) vast zit aan de behuizing... dan kan je videokaart er toch zo uit?
De videokaart is er al uit, dit was een before shot voordat ik alles eruit ging halen..

De nieuwe gpu past er echter niet in. De pci-e slot zit te dicht tegen de achterkant waardoor de 5070ti tegen de achterkant vd kast aankomt, en ik hem niet in het pci-e slot kan douwen..

Dus hopelijk is dat iets duidelijker :)

• HugoBoss1985
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:09:
[...]

De videokaart is er al uit, dit was een before shot voordat ik alles eruit ging halen..

De nieuwe gpu past er echter niet in. De pci-e slot zit te dicht tegen de achterkant waardoor de 5070ti tegen de achterkant vd kast aankomt, en ik hem niet in het pci-e slot kan douwen..

Dan zou ik, als ik jou was, een apart hulptopic (elders) aanmaken met wat duidelijke foto's.
Je hebt dus te weinig ruimte, tussen je moederbord en de behuizing, voor het I/O bracket van je nieuwe videokaart?
Dat is ook erg bijzonder want die brackets hebben aan een zekere standaard te voldoen.
Ik begrijp dan ook niet dat je oude videokaart wel paste en de nieuwe dan niet.

Het einde van zo'n bracket heeft vaak net een kleine hoek t.o.v. de rest van het bracket.
Kan zijn dat je de kaart heel iets moet kantelen en voorzichtig eerder met de kant van het bracket iets schuin moet plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2025 11:15 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:09:
[...]

Is het wellicht dat de ruimte tussen het moederbord en het PCIe bracket van de kast te krap is :?
Heb ik wel eens gehad. Dat los je meestal op door de schroeven van het mobo los(ser) te draaien en het mobo een millimeter van het bracket af te duwen en dan weer vast te zetten.
Bedoel je wat @Help!!!! eerder zei? Anders even een foto van een close up van wat je precies bedoelt en een foto met de 5070ti waar te zien is waar het te krap is.

• James Pond
Ja helaas ben ik nu op werk en kan ik die foto pas later maken.. maar als ik dacht dat ik hem zelf makkelijk eruit kon demonteren had ik dat gedaan.. vandaar mijn idee om hem naar een computerwinkel te brengen

• James Pond
HugoBoss1985 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:12:
[...]

Dan zou ik, als ik jou was, een apart hulptopic (elders) aanmaken met wat duidelijke foto's.
Je hebt dus te weinig ruimte, tussen je moederbord en de behuizing, voor het I/O bracket van je nieuwe videokaart?
Dat is ook erg bijzonder want die brackets hebben aan een zekere standaard te voldoen.
Ik begrijp dan ook niet dat je oude videokaart wel paste en de nieuwe dan niet.

Het einde van zo'n bracket heeft vaak net een kleine hoek t.o.v. de rest van het bracket.
Kan zijn dat je de kaart heel iets met kantelen en voorzichtig eerder met de kant van het bracket iets schuin moet plaatsen.
Nouja ik zal thuis nog eens kijken maar ik heb gisteravond er echt wel ff voor gezeten en kreeg het er niet in

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:14:
Ja helaas ben ik nu op werk en kan ik die foto pas later maken.. maar als ik dacht dat ik hem zelf makkelijk eruit kon demonteren had ik dat gedaan.. vandaar mijn idee om hem naar een computerwinkel te brengen
Het zijn allemaal standaard maten en de kast is groot genoeg voor nVidia RTX 5070 Ti.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• HugoBoss1985
Bij sommige kasten/assemblages (wanneer het moederbord er in zit) is het iets lastiger, soms nog lastiger als je een kaart hebt met een I/O shield van meer dan 2 sloten.
Ik denk zelf dat het uiterste punt van je I/O shield ("bracket") tegen de moederbordplaat (van je behuizing) aan komt i.p.v. dat deze in de uitsparingen voor het I/O shield valt.
Soms is het gewoon even iets priegelen/kantelen.
Als je maar niets gaat forceren.

De dikte van videokaart I/O shields is geen variabele, dat is gewoon een standaard... dus je hebt ruimte genoeg.

De afdekplaatjes (die vallen vaak ook in een uitsparing, dus kun je ook even afzonderlijk testen!) van je behuizing, boven én onder de videokaart, haal je ook even los als je dat nog niet gedaan hebt... dan kun je ook beter zien wat er gebeurd en eventueel betere foto's maken.

Een videokaart wisselen is normaliter minuten werk.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2025 11:29 ]

• James Pond
Ja daarom baalde ik er ook zo van dat het niet lukte gister. Ik kan thuis nog even een foto maken voor jullie en dan kijken of het niet alsnog lukt en ik gisteravond gewoon niet goed heb gekeken? Ik had echt het idee dat hij niet paste.

• ArcticWolf
  • Niet online
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:30:
Ja daarom baalde ik er ook zo van dat het niet lukte gister. Ik kan thuis nog even een foto maken voor jullie en dan kijken of het niet alsnog lukt en ik gisteravond gewoon niet goed heb gekeken? Ik had echt het idee dat hij niet paste.
Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is, dat gebeurde mij namelijk ook, je moet de frontplate van de kaart tussen het bracket en het moederbord steken, dat is een beetje prutsen. Maar ik liep in het begin er ook tegenaan dat de kaart tegen het moederbord kwam :P

• James Pond
Mja het leek wel alsof dat niet diep genoeg was ofzo of dat het toch ergens tegenaan bleef stoten waardoor ik die kaart niet omlaag kon doen in de pci-e slot. Sterker nog hij kon niet ver genoeg naar links. Maar ik zal later een foto posten dan.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:10
Zorg wel dat de kaart ondersteuning heeft en niet zoals je oude kaart zit,dat je geen gpu sag krijgt,wat schadelijk is voor de kaart.

Maar ik heb dit ook al eens gehad,ik gok dat de achterplaat van de gpu niet lang het moederbord ging en daardoor merk je dat die ergens tegenaan komt.Of dat er zo'n afdek plaatje niet helemaal recht zat en dta die daar tegen aan kwam.

Wat @HugoBoss1985 zegt als je maar niks gaat forceren en goed blijft kijken wat je doet.

• James Pond
Ja hoor nu past het ineens wel like wtf 💀💀💀

Ok nu de anti sag bracer installeren, kabels erin, alle sata kabels weer aansluiten en dan zou alles moeten werken

Fingers crossed

[ Voor 58% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:07 ]

• James Pond
Oke, hoe installeer ik die anti sag bracket nou weer :')

Ik ben een noob maar dit soort tekeningen heb ik niks aan.. kan op yt geen tutorial vinden..

https://download.gigabyte.../12WE6-ASBGUI-1xR_web.pdf

Dit is echt abacadabra haha

Hoop ook dat ik alle kabels goed heb zo. Er zit bij de psu een kabel met gele tips en daar staat op 600w. Maar bij de gpu zat een kabel 16p12vhpwr naar 8 pin pcie power connector.

[ Voor 26% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:20 ]

• TheProst

TheProst

Afbeelding toont een antsag bracket waarbij je 2 schroeven van je moederbord los moet maken. Daar standoff op moet schroeven en daar deel van het bracket op moet monteren. Andere deel maak je vast aan je gpu en dan moet je de gpu op je moederbord monteren en schroef je de 2 brackets aan elkaar. Ja daarvoor moet je gpu er weer uit...

Maar heb je hebt ook makkelijkere opties. Maar welk model 5070 ti heb je precies? daar hoort ook een staander bij te zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 14:34 ]

• freaky35
Die van gigabyte is wel de beste voor je kaart omdat die dan echt 100% support heeft door dat frame.

en deze installeer je eerst voordat e je kaart erin schroeft

Qua kabels,gebruik p 12vhpwr die bij de voeding zit, of als aleternatief die verloop die bij de kaart zit en sluit die aan op pcie kabels van de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 14:28 ]

• TheProst

TheProst

freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:26:
Die van gigabyte is wel de beste voor je kaart omdat die dan echt 100% support heeft door dat frame.

Qua kabels,gebruik p 12vhpwr die bij de voeding zit, of als aleternatief die verloop die bij de kaart zit en sluit die aan op pcie kabels van de voeding.
Jaa, dat klopt wel. Is ook het mooiste.

• James Pond
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:26:

Gvd :') meen je niet. Dus die kaart moet er eerst weer uit 😭😭😭 het is wat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pIOweqYvbGa3R1jyasE1u9FV0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Lzm8DBtcYniYiAfgQoxcoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 14:34 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:34:
[...]

Gvd :') meen je niet. Dus die kaart moet er eerst weer uit 😭😭😭 het is wat

[Afbeelding]
Ja en bij het terug erin doen. Let op je moet de bracket van de gpu achter die van het moederbord doen.

ps: Welke gigabyte 5070ti heb je nou :?

• James Pond
De TI gaming oc 16gb

Dit is de anti sag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdne0MtY1CWSbTJ11J0tli9C-jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeMAruju6lp3Ncd8epFwpyrO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga zo eens kijken hoe dit moet :?

Thx voor de hulp tho, waardeer ik echt enorm

• TheProst

TheProst

Ja, ik dacht al dat er iets niet klopte. De handleiding die je stuurde is voor een 4000 serie kaart.

Dit is hoe je die van jou moet monteren. YouTube: Gigabyte rtx 5070 ti eagle anti sag bracket #gaming #pcbuild #nvidia...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGHwd7amL6IT_9q7z-VHw9Nqn70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKcrpCZ7UGYUbiOeUlL4mQ8v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TheProst op 03-12-2025 14:43 ]

• James Pond
Ok dus de kaart hoeft er niet uit dan denk ik of wel

• James Pond
Hmm ik weet niet of dat bij mij kan man aan de onderkant zit namelijk geen metaal alleen wel een drive cage en plastic dust covers :') fack :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGR96qI7IbVdQe16KVBhweeGVBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VT4QromM9HjY43a4tgx00sWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4b2_fvqwemKUu70tLKveFxPL88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcSpIA77gxKG7z6q9hZRvvSf.jpg?f=fotoalbum_large

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:48:
Ok dus de kaart hoeft er niet uit dan denk ik of wel
Nee als je voorzichtig doet kan het wel. je moet dat kleine bracketje (Helemaal links op jou foto) op jou videokaart met het hoekje aan de achter kant en dan de juiste lengte staander gebruiken.

• James Pond
Ja snap ik maar die staander kan denk ik niet echt ergens staan, ja kan hem aan die drive rail monteren waarschijnlijk

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
Ja snap ik maar die staander kan denk ik niet echt ergens staan, ja kan hem aan die drive rail monteren waarschijnlijk
Dat is inprincipe prima. Gaat erom dat gewicht van de rechter kant ergens op kan leunen. Dus hij hoeft hem niet omhoof te houden. Pas ook alsjelieft op want als je je slot kapot maakt heb je een heel ander probleem 8)7

• James Pond
Ok maar ik heb dus ook deze kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DtKYePaCqfXyaC_WEVWRONagq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSujfGID7eDSKCJkN4a8aMH7.jpg?f=fotoalbum_large

En het lijkt erop alsof deze in de videokaart kan, direct op de psu naar een 12v 2x6 slot?

Of moet ik toch die adapter gebruiken die bij de videokaart zat, naar 3 pci-e kabels?

De anti sag zo geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFG5i7hp6eJL-n3thK5C_P09j6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7AmING58Smid1vuysZAsmVB.jpg?f=fotoalbum_large

Zit allemaal wel stevig nou

Ik heb nog 4 sata / molex kabels over

Nog 1 gele tip 600w 12v 2x6 connector kabel over
En 2 pci-e chain kabels

We zijn er bijna denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2moM6S7fvIP7_Ep0rR3P8OC3Fsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2zc27AlaamDbqcGpXMd9Mkc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 15:54 ]

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:51:
Ok maar ik heb dus ook deze kabel

[Afbeelding]

En het lijkt erop alsof deze in de videokaart kan, direct op de psu naar een 12v 2x6 slot?

Of moet ik toch die adapter gebruiken die bij de videokaart zat, naar 3 pci-e kabels?

De anti sag zo geplaatst

[Afbeelding]

Zit allemaal wel stevig nou

Ik heb nog 4 sata / molex kabels over

Nog 1 gele tip 600w 12v 2x6 connector kabel over
En 2 pci-e chain kabels

We zijn er bijna denk ik

[Afbeelding]
Native is altijd beter dus ik zou de meegeleverde 12vhpwr kabel gebruiken ipv de adapter

• James Pond
Hmm ja ik had het ook aan chatgpt gevraagd die zei gebruik onder geen enkel beding die kabel 😂 lol tricky. Hij zei ook dat de kaart maar 2 8 pin pci-e connectors nodig heeft, maar de adapter heeft er 3? 💀

• TheProst

TheProst

James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:07:
Hmm ja ik had het ook aan chatgpt gevraagd die zei gebruik onder geen enkel beding die kabel 😂 lol tricky. Hij zei ook dat de kaart maar 2 8 pin pci-e connectors nodig heeft, maar de adapter heeft er 3? 💀
Hoe meer je er tussen stopt hoe meer points of failure je hebt. Ik zou sws niet alles geloven wat gpt meteen zegt. Vaak ook na vragen: weet je het zeker. Dan komt die vaak al weer met een ander antwoord

• James Pond
TheProst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:10:
[...]

Hoe meer je er tussen stopt hoe meer points of failure je hebt. Ik zou sws niet alles geloven wat gpt meteen zegt. Vaak ook na vragen: weet je het zeker. Dan komt die vaak al weer met een ander antwoord
Ja klopt alleen op dat zakje met die adapter staat wel van ja gebruik alleen de meegeleverde kabel bij je gpu en geen andere kabel 🤷🏼‍♂️

• ArcticWolf
  • Niet online
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:18:
[...]

Ja klopt alleen op dat zakje met die adapter staat wel van ja gebruik alleen de meegeleverde kabel bij je gpu en geen andere kabel 🤷🏼‍♂️
Daar bedoelen ze enkel mee dat je geen Temu verloopkabel erin moet steken bijv.
Als je een voeding hebt met 12vhpwr kabel is het toch aanbevolen om die kabel te gebruiken. Mijn voeding heeft geen 12vhpwr kabel en daar heb ik de bijgeleverde verloop wel gebruikt.

• James Pond
ArcticWolf schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:56:
[...]

Daar bedoelen ze enkel mee dat je geen Temu verloopkabel erin moet steken bijv.
Als je een voeding hebt met 12vhpwr kabel is het toch aanbevolen om die kabel te gebruiken. Mijn voeding heeft geen 12vhpwr kabel en daar heb ik de bijgeleverde verloop wel gebruikt.
Ja ik heb het nu maar gewoon gedaan met de bijgeleverde kabel 🤷🏼‍♂️, mocht het niet werken probeer ik die andere kabel.

Alles zit weer in elkaar, minus de psu shroud en opgemonteerde ssd, die heb ik nu aan de rail gemonteerd, beetje houtje touwtje maar zou geen probleem moeten zijn toch?

Zal het werken of niet altijd spannend 💀 wat denken jullie zal ik hem maar aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swktMzit9XL48-ndn81M509EqM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTygnLNlXOZ6U35e5GbnoHXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX-WYzUMmx_5ENnBaXcX_UyovNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdJyDV4UVnoxxqGjJ5Kyr2Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E5jeEL1GrFm4ZoLuS6I8tT9FIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqnZCz2Cv63a0Yel0s06mh0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tKiHqvS_jUmS4ZjjnEsEEON_ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD6iomiBD9vFVcwEQs5pdxqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1kkeZ76c1STR32gayXfWaNNrYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33bNAuBQrDfprMeauSOk2zsM.jpg?f=fotoalbum_large

• James Pond
Ok volgens mij moet ik wel die native kabel gebruiken want het is niet goed om die daisy chain te gebruiken om het derde pci-e slot op de adapter aan te sluiten toch? Ik heb hem nu namelijk leeg maar ik lees dat je wel die derde pci-e slot in de adapter moet vullen, ook al zou twee genoeg watt moeten leveren

• freaky35
James Pond schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:09:
Ok volgens mij moet ik wel die native kabel gebruiken want het is niet goed om die daisy chain te gebruiken om het derde pci-e slot op de adapter aan te sluiten toch? Ik heb hem nu namelijk leeg maar ik lees dat je wel die derde pci-e slot in de adapter moet vullen, ook al zou twee genoeg watt moeten leveren
ik zou inderdaad geen pig tale gebruiken,alleen 3 aparte kabels .
Waarom zou je ook niet de native kabel gebruiken ook trouwens

• James Pond
Ja idd en hij is gepost en zit in windows! Woohoo bedankt voor de hulp jongens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prq868SrayOMQPSjpmFqlAYAEgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fTBCcYT9r8AjLsPor4HYNHD.jpg?f=fotoalbum_large

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

@James Pond

Ik zit eens wat naar je plaatjes te kijken maar volgens mij heb je je voeding verkeerd om in de behuizing zitten??

De voeding moet met de fan naar de onderkant zodat hij koele lucht kan aanzuigen en niet warme lucht uit de behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 03-12-2025 21:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• HugoBoss1985
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:09:
@James Pond

Ik zit eens wat naar je plaatjes te kijken maar volgens mij heb je je voeding verkeerd om in de behuizing zitten??

De voeding moet met de fan naar de onderkant zodat hij koele lucht kan aanzuigen en niet warme lucht uit de behuizing.
Hopelijk zat de voeding niet ook al zo gemonteerd toen de PSU shroud er nog overheen zat.

• James Pond
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:09:
@James Pond

Oh snap ok ja dat is wel klote dan moet ik de psu dus even eruit halen en omdraaien

De vorige zat idd ook met de fan naar beneden maar ik dacht dat deze gewoon naarboven kon blijven 🤷🏼‍♂️ ik heb wel een mega case met goede airflow,

Even een benchmark gedaan in rdr2,de temps blijven rond de 52c hangen.. maar ik zal hem wss wel even omdraaien dit weekend dan

Deze coolermaster c700p is insane groot qua case

[ Voor 3% gewijzigd door James Pond op 03-12-2025 21:32 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Op zich is het niet zo'n heel groot probleem om hem ff om te draaien denk ik. Is zo gebeurd waarschijnlijk.. zou t wel even doen. 👍👍👍

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 03-12-2025 21:56 ]

• James Pond
Format-C schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:56:
Op zich is het niet zo'n heel groot probleem om hem ff om te draaien denk ik. Is zo gebeurd waarschijnlijk.. zou t wel even doen. 👍👍👍
Zal ik de kabels etc allemaal uit de psu halen en dan omdraaien? Of kabels in de psu laten zitten en draaien?

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zou alle modulaire kabels er even uithalen, de psu omdraaien en dan alle kabels er weer inprikken.

• James Pond
Format-C schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:21:
Zou alle modulaire kabels er even uithalen, de psu omdraaien en dan alle kabels er weer inprikken.
Top thx man ga ik dat zo gewoon ff doen, heb de psu zelf vervangen dus dit moet ook wel lukken.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

James Pond schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:23:
[...]

Top thx man ga ik dat zo gewoon ff doen, heb de psu zelf vervangen dus dit moet ook wel lukken.
Top. Gewoon rustig aan doen en voorzichtig. Het is best een makkelijk klusje. En je leert er alleen maar van voor in de toekomst. 👍👊👌 Edit; en hoe vaker je dingen doet hoe beter je erin wordt. 😎 Edit: voor de rest ziet het er prima uit. En kunnen de deurtjes er straks voor en het kastje dicht, en dan lekker genieten. 🎉

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 04-12-2025 16:45 ]

32-bits PhysX ondersteuning komt weer is terug voor de RTX-50 series met de nieuwe 591.44 driver, dat is goed nieuws want er is nog altijd een grote hoeveelheid fans die deze oudere games spelen. Het is alleen jammer dat het op deze manier heeft gemoeten.

https://videocardz.com/ne...support-for-rtx-50-series
PhysX for RTX 50 series
NVIDIA has also confirmed that 32-bit PhysX acceleration is coming back. Back in February, the company announced it would stop releasing 32-bit CUDA binaries, which meant modern GPUs such as the RTX 50 series could not use GPU-accelerated PhysX, while some older cards could still benefit and run certain games at higher frame rates. Restoring 32-bit PhysX support brings feature parity across product generations and closes that gap.

We heard the feedback from the community, and with the launch of our new driver today, we are adding custom support for GeForce gamers’ most played PhysX-accelerated games, enabling full performance on GeForce RTX 50 Series GPUs, in line with our existing PhysX support on prior-generation GPUs.

NVIDIA confirmed that these games will benefit from this accelration:
  • Alice: Madness Returns
  • Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Batman: Arkham City
  • Batman: Arkham Origins
  • Borderlands 2
  • Mafia II
  • Metro 2033
  • Metro: Last Light
  • Mirror’s Edge
  • Support for Batman: Arkham Asylum is planned to be added in the first part of 2026.

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 04-12-2025 16:52 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• James Pond
Format-C schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:24:
[...]

Top. Gewoon rustig aan doen en voorzichtig. Het is best een makkelijk klusje. En je leert er alleen maar van voor in de toekomst. 👍👊👌 Edit; en hoe vaker je dingen doet hoe beter je erin wordt. 😎 Edit: voor de rest ziet het er prima uit. En kunnen de deurtjes er straks voor en het kastje dicht, en dan lekker genieten. 🎉
Top hij zit weer helemaal in elkaar, kabels had ik eruit gehaald, losgeschroefd, rustig naar achter gesleept en toen omgedraaid, en toen de kabels weer erin. Zat wel ff te denken van oke heb ik nu alle kabels 😂 maar er zitten nu best weinig in, die gpu kabel, de 24 atx connector, cpu kabel, en drie sata kabels. Nu heerlijk ff wat games gaan testen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2udH0Rb-NeYwkmqQgJ4ONlQs9AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfjT7hxwCbGuNcRYeTNe8xZG.jpg?f=fotoalbum_large

Enige irritante is dat msi afterburner om één of andere reden niet meer wil opstarten :') dus heb maar de nvidia overlay om de temps enz in de gaten te houden

Thx voor alle hulp _/-\o_

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Heel veel plezier!! 😎

• James Pond
Man man man Cyberpunk met path tracing en alles op ultra <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp6nC6BaL6qjl3qgpkHxRq4IGZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tFMkZXUHjrFBYgguINWVBS3.png?f=fotoalbum_large

8)7

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ziet er erg mooi uit! En ik zie dat de GPU ook niet al te warm wordt zelfs niet met path tracing, dus de pc draait lekker zo te zien?

Very nice! Have fun!! 👌

James Pond schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:28:
Man man man Cyberpunk met path tracing en alles op ultra <3

[Afbeelding]

8)7
Yes, grafisch een heerlijk spel, geniet ervan.
Heb onderhand meer dan 2000 screenshots en blijf ze maar maken en zover ben ik nog niet eens in het spel. :+ Helaas is Imgur momenteel niet zo vrijgevend om grote albums publiekelijk te laden, dan laden ze gewoon niet.

Maar goed hier een klein aantal met hogere kwaliteit textures, Nova LUT 2 Pure Vibrant en kleine fixes Decals Flickering Fix

Paar screenshots, dit is met 1440P DLAA PT op Max/Psycho en enkel 2x FG:
https://imgur.com/a/6EIKmtr

Ondertussen alvast 4 games bekeken met 32-bits PhysX op de RTX 5090:
Update: Batman Arkham City toegevoegd:
Update 2: Batman Arkham Asylum toegevoegd:
Batman Arkham Asylum valt enkel te forceren met 0x5067ecc4 flag momenteel in de drivers op 0x00000001 in te stellen, wellicht is 0x10e3293a ook benodigd maar weet ik niet zeker.
GPU-Z zal ook weer PhysX rapporteren.

[ Voor 15% gewijzigd door CriticalHit_NL op 06-12-2025 20:13 ]

• Help!!!!
  • Niet online
Nog een 'leuke' garantie zaak. :'(

ASUS demands 3,340 US dollars for the replacement of a returned RTX 5090 Astral. Later offers 50% discount.

...."After receiving the device, ASUS carried out a technical inspection of the circuit board. A so-called surface irregularity in the area of the PCIe interface was documented. According to the manufacturer, this deviation should be recognizable under a microscope, but hardly visible to the naked eye. ....."

Zou de user zo'n asus mobo gebruikt hebben met dit issue: ASUS PCIe Slot Q-Release Slim mechanism may scratch your GPU, first RTX 5090 affected :D

Anyway, los van het feit dat sommige partijen al langer een nogal slechte naam hebben op RMA gebied lijkt het me ook dat nu de GPU's zo duur zijn geworden dat die partijen nog meer anal worden in hun afhandeling van claims.

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 07-12-2025 10:43 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Help!!!! schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:40:

ASUS demands 3,340 US dollars for the replacement of a returned RTX 5090 Astral. Later offers 50% discount.

...."After receiving the device, ASUS carried out a technical inspection of the circuit board. A so-called surface irregularity in the area of the PCIe interface was documented. According to the manufacturer, this deviation should be recognizable under a microscope, but hardly visible to the naked eye. ....."

Zou de user zo'n asus mobo gebruikt hebben met dit issue: ASUS PCIe Slot Q-Release Slim mechanism may scratch your GPU, first RTX 5090 affected :D

Anyway, los van het feit dat sommige partijen al langer een nogal slechte naam hebben op RMA gebied lijkt het me ook dat nu de GPU's zo duur zijn geworden dat die partijen nog meer anal worden in hun afhandeling van claims.
Ben sowieso bang dat de hele PC markt in elkaar dondert... Nvidia levert al geen VRAM meer mee met de die en RAM prijzen zijn zo absurd dat een PC bouwen in enkele weken tijd honderden euro's duurder is geworden.
Dus straks koopt niemand meer MB's, CPU's, Voedingen omdat upgraden te duur is geworden en dan gaan die prijzen ook nog eens omhoog omdat fabrieken half stil gaan liggen omdat er niks meer afgenomen wordt... 8)7

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dat is precies wat ze willen... Zodat iedereen straks in de cloud werkt of gaat werken omdat niemand meer hardware kan betalen/ kopen...

(Zie ook het filmpje van gamersnexus over geheugen prijzen

YouTube: WTF Just Happened? | The Corrupt Memory Industry & Micron )

Edit: hopelijk komt het niet zo ver maar ik hou mn hart vast.

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 07-12-2025 20:57 ]

• CMT
CriticalHit_NL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:45:
32-bits PhysX ondersteuning komt weer is terug voor de RTX-50 series met de nieuwe 591.44 driver, dat is goed nieuws want er is nog altijd een grote hoeveelheid fans die deze oudere games spelen. Het is alleen jammer dat het op deze manier heeft gemoeten.

https://videocardz.com/ne...support-for-rtx-50-series

[...]
Woot *O* Ik kan het haast niet geloven. Momenteel speel ik weer BL2 en uit nieuwsgierigheid ook geprobeerd om met PhysX op een 7900XTX te spelen. Maar dat gaat echt niet.
De FPS keldert soms naar 30 en het voelt héél slecht aan me de giga-hoeveelheid microstutter.
Ook Batman staat nog op speellijst. Dus dat wordt binnenkort alsnog aanslingeren met de 5090FE :).
Heel fijn om dit nieuws te lezen. Bedankt!

• CMT
Help!!!! schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:40:

Het is toch wat dat men de publiciteit moet opzoeken voor dit soort wangedrag van bedrijven.
Het gedeelte bij Tom's hardware hierover hebben ze blijkbaar weer weggehaald?
Wat ik op de foto van reddit kan zien is het mogelijk een kleine schaafplek of scheurtje op de plek van de PCIe-slot vergrendeling. Niet waar koperbaantjes door lopen en het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat dat de reden is waarom de GPU niet goed werkt.
Moet wel zeggen dat de foto erg wazig is. Dus ik denk wel dat dit gewoon met het blote oog zichtbaar zal zijn. Maar dan nog, diep diep triest van Asus.
Blijft schandalig dat fabrikanten het afschuiven op de gebruiker terwijl voor PCIe add-on kaarten dit formaat en gewicht nooit beoogt was. De fabrikanten weten donders goed dat ze een risico nemen met zulke ontwerpen (als dit werkelijk een miniem scheurtje in de PCB is en niet een schaafplekje in de lak/verf).

Maar ja. Samsung heeft de 5-jaar fabrieksgarantie van mijn 860evo 4TB sata SSD á €600 ook geweigerd omdat er een 2mm stukje van de brosse grijze connectorbehuizing was afgebroken (het L-vormig lipje aan de buitenkant). Heeft totaal geen invloed op de werking en kon het de klantenservice ook niet aan het verstand brengen. Die lullo's weigeren schijnbaar zelfs garantie als er ook maar ergens een klein krasje op de behuizing te bespeuren is.

• CMT

[Afbeelding]

Fijn dat het goedgekomen is en dat Alternate.nl besloten heeft om toch de verantwoordelijkheid op zich te nemen :).
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.