Ik heb alleen vluchtig de berichten bekeken, dus excuses als het al genoemd is.
Hebben jullie er rekening mee gehouden dat de powermetingen d.m.v. een kleine serieweerstand (shunt resistor) vaak niet accuraat zijn? En dat daarmee dus ook de kwaliteit van een chip/kaart niet betrouwbaar met elkaar te vergelijken is. Ditto voor benchmarks op een bepaald vermogenslimiet.
Het is best mogelijk dat de lage score in dit geval een gevolg is van een chip dat gewoon veel stroom nodig heeft + power rapportage dat aan de bovenkant zit van de nauwkeurigheid (+ zijde van de +/- afwijking).
Dan krijg je een situatie dat de score laag uitpakt, terwijl het niet perse iets hoeft te zeggen over de overklokbaarheid van de chip. Helaas zit je dan simpelweg tegen een softwarematige muur.
Het zou mij niet verbazen als de onnauwkeurigheid van een shunt meting + en - 5% bedraagt (dus 10% verschil in het slechtste geval). Mij lijkt het namelijk onwaarschijnlijk dat elke kaart een individuele kalibratie krijgt. Met 400-500W kan dat in absolute zin voor een groot verschil zorgen, terwijl beide kaarten volgens de Nvidia software op hetzelfde PL zitten.
Halverwege dit jaar was ik bezig met een vergelijking te maken van de koelerprestaties tussen een 5090FE en MSI 5090ventus en het effect op de CPU koeling. Het viel mij tijdens het stresstesten op dat de klok van de ventus ca. 100MHz lager uitpakte. Maar ook dat de kaart ca. 39W minder vermogen trok, volgens de Corsair HX1200i voeding.
Dit terwijl beiden kaarten op een PL van 400W waren ingesteld en in hetzelfde systeem zijn getest met identieke omstandigheden. Ik hield hier overigens al rekening mee, maar niet dat het verschil zo groot zou uitpakken. Dat heeft mij toch wel verbaast.
Hieronder zijn de gemaakte metingen in een
Meshify S2.
Belasting:
OCCT +
CB23 dat toertjes blijft maken
5090FE
5090ventus
5090ventus gecompenseerd
De ventus was wel langzamer, maar uiteindelijk scheelt het niet zo heel veel. Wat koeling efficiëntie betreft heeft de 5090FE ook een streepje voor (de engineers hebben ook wel alles uit de kast getrokken om dit mogelijk te maken = cost no object).