Nou ik heb mijn inno3D x3 5090 even goed kunnen testen, hartstikke blij mee geen coilwhine, heb hem geundervolt op 2650mhz bij 0.875v en hiermee behaal ik 100 punten minder dan stock in steel nomad, en verbruikt de kaart maximaal 430w meestal minder. En de temperatuur komt nu echt nooit boven de 60c
Ik had dus alleen het probleem dat mijn fan stop niet werkte, ik heb ontdekt dat dit te maken heeft met in mijn geval door een multi monitor setup.
De kaart gebruikt in idle als ik alle schermen aansluit op de GPU zelf tussen de 35w-45w in idle. Maar hij wou dus niet fanstoppen maakte niet uit of ik extra software gebruikte om een curve in te stellen via afterburner of fancontrol.
Ik kwam een bug report tegen op het nvidia forum van een gebruiker die melde dat als de kaart onder de 25w kwam dat dan de fan stop eindelijk insloeg en daarna kon die ook meer gebruiken dan de 25w zonder dat de fans aangingen, hij bereikte dit door zijn monitoren allemaal op 60hz in te stellen maar dit werkte bij mij helaas niet.
Ik moest handmatig in display settings 2 van mijn 3 monitoren disconnecten en dan het overige scherm op 50hz zetten en dan kickte de fanstop eindelijk in dus eindelijk een resultaat.
Nu heb ik mijn 2 overige schermen waar ik niet op game via mijn iGPU aangesloten en alleen mijn OLED op de GPU. Dankzij deze setup gebruikt de kaart tussen de 25w-30w in idle en werkt de fanstop eindelijk. Het aparte is wel dat ik de kaart ook niet onder de 25w heb zien gaan maar rond de 26-27w blijft hangen en dat de fanstop alsnog inslaat dus het zal wel niet precies 25w zijn, of mijn polling rate van hwinfo mist dat de kaart er net onder komt.
Ik moet alleen wel alles sluiten als ik uit een game kom, (Discord, browser) om dit resultaat te kunnen halen nadat de fans weer zijn aangeslagen dus niet ideaal maar veel beter dan elke keer al mijn schermen disconnecten.
Nu kwam ik door dit achter een leuke toevaller en driver issue dat de GPU slechter presteert als je er meerdere schermen op hebt zitten in mijn geval dan. Waarbij mijn undervolt van 0.875v eerst rond de 13300-13500 haalde. Haalt die met mijn huidige setup dus rond de 14300-14400. Duidelijk verschil dus.
En als ik een niet effciency gerichte undervolt doe haal ik zelfs rond de 15200 op 550w, maar dat vind ik bizar veel stroom meer voor gemiddeld 6-8 fps in een game.
Ook ben ik nu persoonlijk af van alle narige lange wachtijden als ik mijn monitor op een DLDSR resolutie zet of ook maar iets aan de instellingen verander. De instellingen worden nu gelijk toegepast zonder dat mijn PC helemaal laggd voor 10-20 seconden. Ding voelt super soepel aan
Ik speel bijna al mijn spellen gelimit op 172fps en reflex limit hem naar 167 als ik frame gen of smooth motion gebruik. En hierdoor is die niet eens altijd volledig op 99% en gaat het verbruik nog verder omlaag terwijl ik een mooie constante high refresh experience heb.
Bijvoorbeeld in horizon forbidden west draai ik de game op mijn ultrawide 3440x1440p via DLDSR 1.75, dus 4587x1920 met native DLAA en frame gen en ik zit gewoon op in de buurt van 150-167 fps terwijl de kaart rond de 350-380w gebruikt echt heel nice.