Sissors schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:32:
Het gaat mij niet erom dat het in het nieuws komt, maar dat individuele gevallen in het nieuws komen! En dat is meer mijn punt, als dit met regelmaat voorkwam, kreeg je echt geen individuele gevallen meer in het nieuws. Er zijn vele miljoenen GPUs in omloop met deze connector, als 0.1% faalde, dan zouden er dus duizenden GPUs met gesmolten connector zijn, dan komt nummer 7431 niet meer op de voorpagina in het nieuws. (En daaraan gerelateerd, deze connector is hetgeen wat gebruikt wordt bij veruit de meeste verkochte GPUs, en hoeveel gesmolten connectoren hebben we binnen de grootste tech community van Nederland gezien?)
Ah in die zin. Ja, daar valt wat voor te zeggen. Ik zou toch liever cijfers zien met failure rates (met oorzaak gesmolten connector) van fabrikanten of leveranciers. Vreemd genoeg is het kennelijk moeilijk om aan deze informatie te komen en/of wordt er geen journalistiek onderzoek naar gedaan. Sinds de introductie van de RTX4090 is meer dan 3 jaar verstreken, dus betrouwbare data moet er inmiddels gewoon zijn.
* Voor de volledigheid mijn mening, niet dat iemand die wat uitmaakt maar toch

:
- De connector is met te kleine marges ontworpen, eens! Maar dit is wel eigenlijk vooral relevant bij de 5090, als je 'maar' 300W erdoorheen doet zou je zat marge horen te hebben.
- Maar het probleem is niet zo groot als mensen zeggen, simpelweg dus omdat ik nog nooit iemand hier gezien heb met een gesmolten connector, en dat een individueel geval nog groot genoeg is om in het nieuws te komen.
- Netjes doorgeven hoeveel power een voeding kan leveren is een heel goed idee en een pluspunt. Maar het is kut geimplementeerd doordat het alleen doorgeeft hoeveel stroom de kabel kan hebben en niet de voeding, plus dat nergens fatsoenlijk gedocumenteerd is welke aansluiting de GPU nodig heeft.
- En misschien wel mijn grootste verschil met de massa: Ik vind de 8-pins connector kut. Zowel in gebruik (specifiek de 6+2 pin is gewoon niet lekker), maar ook met de hele daisy chain puinhoop. En eerlijk is eerlijk, daar is het probleem natuurlijk niet direct de connector, maar de puinhoop die PSU fabrikanten ervan maken door een kabel te leveren voor 2x150W, maar je mag hem niet gebruiken voor 2x150W
Dus ik ben itt veel andere groot voorstander van die 8-pins connector uit te faseren. Maar ik ben het ermee eens dat de 12VHPWR het gewoon net niet is, en dat is jammer dat als je iets nieuws doet, je het niet direct echt goed doet.
Er is op tweakers een post geweest van iemand met een RTX4090 waarbij de connector (na verloop van tijd) gefaald heeft. Diegene gaf aan alles goed gecontroleerd en de aandachtspunten opgevolgd te hebben.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden, het was een losse post van iemand die niet aktief is op het forum.
Uit deze draad zijn er in ieder geval wel voorbeelden te geven waarbij gemeten is én op tijd ingegrepen.
Dat zijn gevallen waarbij het pas na verloop van tijd is ontstaan:
star-saber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Vandaag kreeg ik ineens een melding vanuit GPUTweak tijdens spelen van Cyberpunk.
Blijkt dat pin 6 ineens niet meer mee doet..
[
Afbeelding]
Opnieuw erin drukken helpt helaas niet op GPU kant. Voeding kant nog niet bekeken. zie geen smelt issues.. Wel alvast nieuwe kabel besteld.
Iemand anders dit al gehad? ik gebruik een originele kabel die destijds bij mijn Rog Thor P2 1200 zat
https://gathering.tweaker...message/83537976#83537976Degrader schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:30:
De load balance van mijn Corsair sleeved-kabel (om precies te zijn: CP-8920323) was niet meer goed in balans in combinatie met een MSI 5090 Suprim. Sommige draden gaven meer dan 10 A, waarbij een zelfs dik 12 A. Ik heb van Corsair een nieuwe kabel gekregen en nu is het weer in orde, maximaal 9 A. Zo'n stroomtang (DC) blijft dus van pas komen, ook al leek je kabel in eerste instantie in orde.
https://gathering.tweaker...message/83006968#83006968
De implementatie van de connector speelt natuurlijk een rol hierbij.
Voor mij is het om het even, want het feit is dat Nvidia het in deze vorm als standaard geforceerd heeft en door de strot van de consument gedrukt.
Het staat hopelijk buiten kijf, dat een grote marge dit probleem zeer waarschijnlijk af kan vangen (anders was dit ook een issue met de 20 jaar oude miniFit 8-pin).
Een andere grote reden waarom ik zo tegen de 12VHPWR connector ben, is dat de consument weer gedwongen wordt om nieuwe kabels & voedingen aan te schaffen en dus weer een onnodige berg E-waste erbij komt.
Alles was mooi gestandaardiseerd met 1 type plug voor de insteekkaarten en de PSU.
Nvidia & SIG hadden net zo goed de specificatie van de 8-pin kunnen verruimen van 150W naar evt. 200W.
Dan is een 450W GPU met 2 kabels te voeden en blijft er alsnog een ruime veiligheidsmarge over.
Evt. een 16-pin miniFit introduceren als er een wens is naar 1 kabel (de dikte & het aantal draden zijn letterlijk niet veranderd, met de 12VHPWR is het alleen gebundeld / een bandkabel geworden).
Ik had er beter mee kunnen leven als de GPU's niet zo gigantisch duur waren geworden, de beschikbaarheid gewoon goed was (en stabiel) en een evt. gesmolten connector gegarandeerd met een RMA opgelost kon worden. Voor de 5090FE kan ik geen Ampinel of Wireview aanschaffen omdat er geen variant daarvoor gemaakt wordt. En dus maar met knagende spanning moet blijven zitten of de €2400 GPU niet na verloop van tijd defect raakt..en moet hopen dat RMA dan niet geweigerd wordt.
De 6+2 variant van de 8-pin vind ik trouwens ook vreselijk hoor. Dat hadden ze echt niet moeten doen.
En daisy-chainen sowieso verbieden. Wat een puinhoop is dat. Een hoop gesmolten 6-/ 8-pin connectors of problemen met de GPU zijn daar van gekomen.
DeNachtwacht schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:
Sorry maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze discussie nu bijna een jaar later voor de zoveelste keer opnieuw gevoerd wordt. Blijft mij verbazen hoe vaak dit wordt herkauwd overal terwijl de daadwerkelijke foto's/filmpjes met bewijzen (zéker van de 50XX generatie) op één hand te tellen zijn op ongetwijfeld miljoenen verkochte kaarten.
Dat is niet waar wat je zegt. Het aantal gevallen is wel meer dan 10 vingers.
En dat is zonder de gevallen met problemen aan de kant van de voedingen meegerekend.
Anders moet je toch beter het nieuws volgen op Igorslab / Der8auer youtube / Techpower / Reddit / Videocardz e.d.
Let gewoon extra op dat je bij installatie alles goed en netjes vast zit en dat was het dan.
Zie de voorbeelden die ik zojuist heb gegeven uit deze draad. Wat je noemt is daarmee te weerleggen.