Ik heb eens de DP kabel geprobeerd van mijn 4K monitor die nog nieuw was, maar gaf ook geen verschil.Jumpman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Bekend probleem blijkbaar bij deze GPU: https://www.reddit.com/r/....gigabyte_aorus_rtx_5080/.
Dit zijn vaak de oorzaken:
- Verouderde of corrupte NVIDIA-drivers na installatie of update.
- BIOS-versie-incompatibiliteit op Gigabyte-moederborden.
- Defecte of incompatibele DisplayPort-kabels (probeer DP 1.4-gecertificeerde alternatieven).
- Instabiliteit van PCIe Gen5; forceer Gen4 in de BIOS.
De monitors zijn volgens mij DP 1.4, dus niet zo exotisch. Mijn 4K is DP 2.1, maar die hangt aan een andere PC.
Het bizarre is dat met een clean install van Windows, nvidia driver en BIOS update van de GPU/Mobo er niks verbetert.
Ik heb de kaart al sinds februari 2025 en heeft altijd perfect gewerkt tot begin deze maand.
Ik had ook zo'n vermoeden, maar na het flashen, nieuwe windows, nieuwe bios, ... blijft het probleem. Ik ga eens Gen 4 enforcen in de BIOS. Dat heb ik nooit aangepast want had er geen problemen in. Ik weet dat daar in het begin wel veel problemen mee waren.ArcticWolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:28:
@Broodro0ster ik heb een soort gelijk probleem gehad (ander systeem, wel een NV GPU); kabel eruit en erin en het scherm werkte prima. Ging het scherm daarna op standby, dan kwam die daarna niet meer uit zonder de kabel er weer uit te trekken en er weer in te doen.
Rare was dat het issue ook ineens naar voren kwam, dus kan best zijn geweest dat er ergens in Windows of in de GPU drivers een update is geweest die dat issue veroorzaakte.
Volgens mij heb ik destijds in de monitor de DP versie handmatig geselecteerd en toen was het probleem opgelost maar kan ook zijn dat ik ook de kabel heb vervangen, maar is alweer even geleden
Blijft raar dat het een jaar perfect werkt en nu plots miserie.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

:strip_exif()/f/image/xkKepSCPXK0zXfa1SM9SLh2e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vgtmKuW59YnbdsD5YfZYEbdY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xkKepSCPXK0zXfa1SM9SLh2e.jpg?f=fotoalbum_small)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zSkX2ZgDjaNjOqEScEUuXJdi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8ihId53eYFlyJxExeX8Qjo4s.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/WjH4yt4JZhy1M394C5ovhWUn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZYCEW3AggVMacVW6oaatXXIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yBRORmFvLEROf8jnsW4FsJP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1a8H3DHOx29dDrTcEq3Eeire.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/10yJ2KgfokG53YrCOJafhFla.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/BTBv6XoKMeWk3mfwg0FpDNIO.png?f=fotoalbum_large)