Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra177 NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 20:38
!mark schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:46:
[...]

Kun je eens kijken welke BIOS versie je hebt met GPU-Z toevallig?
Ben dan wel eens benieuwd of daar verschil in zit en of het een eventuele oplossing vanuit Gigabyte daarin verwerkt zit of dat het echt hardwarematig is.
Daar kan ik ook mee helpen, zie hieronder de GPU-Z info van de recent geleverde 5070ti Windforce SFF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK-8JjRY6Xs6si_0bOen6_l74EM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/fRoG4d0BDqM3SwOhYx4pvQrr.gif?f=user_large

Het gaat dus om deze bios:
https://www.techpowerup.com/vgabios/275207/275207

Het lijkt er in ieder geval niet op dat het gaat om een hardware revisie, sticker op de kaart geeft rev. 1.0 aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobra177 NL op 21-04-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:46
Cobra177 NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:04:
[...]
Daar kan ik ook mee helpen, zie hieronder de GPU-Z info van de recent geleverde 5070ti Windforce SFF

Het gaat dus om deze bios:
https://www.techpowerup.com/vgabios/275207/275207
I.i.g. aan het laatste nummre te zien wel een flink nieuwere uitgave dan welke op die van mij staat:
https://www.techpowerup.com/vgabios/274824/274824

Nu heb ik wel de OC versie met iets hogere boost clock wat het verschil in nummer ook verklaart, maar dit klinkt als iets wat het wellicht waard is eens te proberen of dat het oplost. Zo nee weten we i.i.g. vrijwel zeker dat het hardwarematig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Laatst online: 03-05 22:32
!mark schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:15:
[...]

I.i.g. aan het laatste nummre te zien wel een flink nieuwere uitgave dan welke op die van mij staat:
https://www.techpowerup.com/vgabios/274824/274824

Nu heb ik wel de OC versie met iets hogere boost clock wat het verschil in nummer ook verklaart, maar dit klinkt als iets wat het wellicht waard is eens te proberen of dat het oplost. Zo nee weten we i.i.g. vrijwel zeker dat het hardwarematig is.
ben wel nieuwsgierig.. @Cobra177 NL waar had jij m besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra177 NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 20:38
Vegetto schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:21:
[...]

ben wel nieuwsgierig.. @Cobra177 NL waar had jij m besteld?
Bij Megekko afgelopen woensdag, zelfde batch als @Inflatable ga ik vanuit.
Bios is inderdaad wel een stukje nieuwer dan de OC versie, proberen kan zeker geen kwaad lijkt mij.
Kaart boost standaard toch al stukken hoger dan die 2450 dus performance verlies zal je niet hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:42
Cobra177 NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:25:
[...]

Bij Megekko afgelopen woensdag, zelfde batch als @Inflatable ga ik vanuit.
Bios is inderdaad wel een stukje nieuwer dan de OC versie, proberen kan zeker geen kwaad lijkt mij.
Kaart boost standaard toch al stukken hoger dan die 2450 dus performance verlies zal je niet hebben denk ik.
Ik ben pas laat thuis na 01.00 uur dus post mijn bios versie dan wel ff, maar zal idd zelfde batch zijn van Megekko.. Die van mij is ook een non-OC versie..

OC versies zijn volgens mij pure marketing, om er iets meer voor te kunnen vragen.. Het zogenaamde 'binnen' van betere chips geloof ik niet in, zeker niet bij de zogenaamde adviesprijs instapmodellen..

[ Voor 15% gewijzigd door Inflatable op 21-04-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 17:37
SylvainVII schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:57:
[...]
Waar heb jij die Suprims vandaan gehaald? Ik heb namelijk het idee dat ze wel eventjes beschikbaar waren voor minder dan 2k, maar nu lijken ze van de markt verdwenen.
Zij hadden ze bij Azerty of Megekko vandaan weet niet meer zeker welke van de 2. Was in de eerste week na release dus ze hadden gewoon besteld wat er te bestellen was. Was ook niet mijn advies, aangezien ik de kaart ook wel er duur vind en je er wat betreft (gaming) prestaties niks op vooruit gaat. En de modellen zonder dit extra grote koelblok ook prima temperaturen aan houden. Maar het valt wel op dat de Suprim SOC kaarten behoorlijk stil zijn en temps nog wat lager. Door de voor 600 watt ontworpen 5090 koeler.
Zo te zien is de MSI RTX 5080 Suprime SOC kaart op dit moment te bestellen bij Paradigit, waar iemand hierboven al een link naar plaatste, en Amazon. Verwachte levering over 8 a 9 dagen.
uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
SylvainVII schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:57:
Ook erg benieuwd inderdaad! Dit zou top zijn als er een bepaalde fix heeft plaatsgevonden. Die windforces zijn inderdaad wel van een nieuwe lichting, week of twee geleden heb ik die niet op voorraad gezien.
Net even de VBIOS gelinkt door @Cobra177 NL geflashed en de computer herstart: korte ratel bij het stoppen van de fans is er nog steeds dus ik ga weer terug naar de originele VBIOS.
M.a.w. ofwel er is een hardwarematige aanpassing geweest aan de nieuwere non OC kaarten, of het is simpelweg zo dat de ene kaart het wel heeft en de andere niet.

Weten we dat ook weer iig :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SylvainVII
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 14:32
@The Reeferman huidige prijs die te vinden is voor de suprim is onzin, als deze goed op voorraad komt moet die ook zoals de Astral naar 1.6 gaan hopelijk en dan wordt het interessant.
!mark schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:58:
[...]

Net even de VBIOS gelinkt door @Cobra177 NL geflashed en de computer herstart: korte ratel bij het stoppen van de fans is er nog steeds dus ik ga weer terug naar de originele VBIOS.
M.a.w. ofwel er is een hardwarematige aanpassing geweest aan de nieuwere non OC kaarten, of het is simpelweg zo dat de ene kaart het wel heeft en de andere niet.

Balen zeg... Dank in ieder geval voor het uitzoeken! Hopelijk fixen ze het in de toekomst nog op een of andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
CriticalHit_NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:49:
Inmiddels is er een nieuwe Hotfix driver uit die de problemen moet verhelpen:

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5650

[...]

Deze driver is van toepassing op alle RTX videokaarten.
Bij mij is het issue verholpen met deze driver. De boostclock wordt tijdens belasting nu goed weergegeven na een koude snelstart van Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 10:34
ArcticWolf schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:51:
[...]

Snap dat je niks met een merk kan hebben (heb ik ook niet), maar plastic of niet; het werkt wel 8) had dat overigens ook niet verwacht: ding is echt stil.

Zelfde kaart maar dan in zilver... de Shadow is zwart, de Ventus zilver:
https://www.paradigit.nl/...76964003830303638333733a5

Blijkbaar is er ook nog een Ventus Plus versie die heeft 6 cooling pipes en een grotere koperen plaat.
https://www.paradigit.nl/...-oc-plus/80068366/product

De meerkosten van een Suprim zie ik echt niet...
https://www.paradigit.nl/...prim-soc/80068359/product

En een ROG Astral dan?
https://www.caps.nl/asus-...n-b-stock-id-1000982.html
toon volledige bericht
Heb in principe ook niks met een merk, behalve hoe ze garantie afhandelen en hoe betrouwbaar de parts zijn. Verandert ook jaar op jaar.

Hoe dan ook.

Hoe ik de line-up zie (top 3)

Gigabyte Aorus Master: stil en prima koeling, 450W bios en volgens velen de kaarten met geen of de minste coil-whine. Looks: top

Asus Astral: Bench koning, 450W bios, goede koeling maar lawaaierig en volgens overclock.net veel kaarten met coil whine. Looks: top

MSI Suprim: Beste koeling en ook stilste koeling van alle kaarten. Meeste kaarten hebben lichte coil whine. Geen 450W bios. Looks: neutraal

Alles daaronder is compromissen moeten sluiten met temp, noise, power delivery en looks. Uiteindelijk toveren alle kaarten dezelfde beelden +-5% (stock) op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81MQ722ravNES9x4w4r282Pw1aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se4Zf3oY7zn9yCxv56KzK1Hr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Adel_F16 op 21-04-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
!mark schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:58:
[...]

Zal inderdaad wel iets hardwarematig zijn dan ofzo.. Ik heb het net nog even goed getest, maar ik hoor echt niks als de fans naar 0 rpm (stilstand) gaan.. Op de sticker op de doos met serienummer etc staat rev 1.0, dus lijkt me nog geen revisie geweest..?

Hier nog de GPU-Z readout van mijn Gigabyte RTX 5070Ti Windforce SFF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS32XwJuLPgQ5C-VIeXSPl4-Y2w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/z1eHqEJg7EEWvSfA6ceGbjSW.gif?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:02
Er is een hotfix uit van Nvidia om de driver problemen op te lossen .
Temp bug etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37
RadYeon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:26:
Het ziet ernaar uit dat onder RTX 5090 de Astrals echt met kop en schouders boven alle andere merken uitsteken, stock scores zijn gewoon 500-600pts beter dan andere modellen en onder OC gauw 1000-1500pts hoger.
Hoe het kan met kaarten die allemaal dezelfde TGP hebben, geen idee. Wellicht heeft ASUS de 'secret sauce' gevonden voor de 50 serie.
Niet waar, gewoon kwestie van overlclock of volt down. Ik haal met met Gigabyte Master Ice op stock hogere scores dan de gemiddelde Astral 5090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

CriticalHit_NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:49:
Inmiddels is er een nieuwe Hotfix driver uit die de problemen moet verhelpen:

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5650

[...]

Deze driver is van toepassing op alle RTX videokaarten.
Helaas, geen oplossing nog voor de corruption rondom light sources in Ghost of Tsushima. Nog even geduld voor mij dus. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrahant
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-05 16:09
Adel_F16 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:43:
[...]

Heb in principe ook niks met een merk, behalve hoe ze garantie afhandelen en hoe betrouwbaar de parts zijn. Verandert ook jaar op jaar.

Hoe dan ook.

Hoe ik de line-up zie (top 3)

Gigabyte Aorus Master: stil en prima koeling, 450W bios en volgens velen de kaarten met geen of de minste coil-whine. Looks: top

Asus Astral: Bench koning, 450W bios, goede koeling maar lawaaierig en volgens overclock.net veel kaarten met coil whine. Looks: top

MSI Suprim: Beste koeling en ook stilste koeling van alle kaarten. Meeste kaarten hebben lichte coil whine. Geen 450W bios. Looks: neutraal

Alles daaronder is compromissen moeten sluiten met temp, noise, power delivery en looks. Uiteindelijk toveren alle kaarten dezelfde beelden +-5% (stock) op het scherm.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat is een goede manier om te testen of je coil whine hebt? Ik heb een MSI 5090 Vanguard (nog niet overgeclocked) en heb zelf nog geen coil whine gehoord. Ik heb oa Indiana Jones zitten spelen op supreme settings en niks gehoord.

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 17:57
Arrahant schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:26:
[...]

Wat is een goede manier om te testen of je coil whine hebt? Ik heb een MSI 5090 Vanguard (nog niet overgeclocked) en heb zelf nog geen coil whine gehoord. Ik heb oa Indiana Jones zitten spelen op supreme settings en niks gehoord.
Hoge FPS game, die ook veel watt verbruikt. en/of hoge frequentie. Kaarten die last hebben van coil whine worden vaak erger in bijvoorbeeld een game menu waar de fps unlocked is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SylvainVII
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 14:32
SylvainVII schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:27:
Na het debacle van een PNY 5080 OC met lawaaierige fans ben ik nog steeds op zoek naar een passende 5080. Nu het hier ook weer over die fan-stop van Gigabyte gaat toch wel benieuwd: welke 5080 draaien jullie, wat is je ervaring en valt er iets te adviseren?

Ik ben voor mijn workstation op zoek naar een 5080, met name voor video editing en grafische programma's. In stilte werken met geringe coilwhine heeft dus veel meer prioriteit dan dikke gaming prestaties voor paar extra fps. Echter elke kaart die momenteel op de markt beschikbaar is lijkt wel iets te mankeren?

ASUS: heeft een line-up met alleen maar rampverhalen betreft heftige coilwhine.

Gigabyte: hele line-up lijkt een lawaaierige fan-stop te hebben. Lijkt me vreselijk als je zit te editten en om de minuut dat geratel hebt wanneer je fan weer af slaat. Ervaringen? Een Gigabyte 5080 Gaming OC ziet er verder goed uit en afgezien van die fan-stop lees je weinig over fan-noise of gevallen met coilwhine.

MSI: heeft esthetisch niet mijn voorkeur, lijkt overpriced en is slecht leverbaar. Een Suprim zou ik echter zonder twijfel voor tekenen, maar is nergens te verkrijgen?

Uit eigen ervaring was de PNY 5080 OC dus gewoon ronduit lawaaierig qua fans, wat jammer was, want verder leek het een prima kaart. Benieuwd naar wat suggesties.
toon volledige bericht
Aan de hand van eerdere vraagstelling en jullie suggesties, even een update en een eerste indruk. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de coilwhine loterij van ASUS in plaats van de wel/niet lawaaierige fan-stop loterij van Gigabyte en gisteravond dus een ASUS TUF 5080 OC besteld. Heb 'm zojuist ingebouwd en op de bouwkwaliteit alleen al zeker de meerprijs van 100,- waard (ASUS TUF nu 1500,- de PNY paar weken geleden 1450,- nu 1400,-).

De TUF is stuk meer solide kaart, voelt echt 3x beter aan dan de PNY. Wat betreft de gevreesde ASUS coilwhine: ik heb de boel door Heaven, PoE II en wat zware Da Vinci Resolve renders gehaald en ja, er was íets van coolwhine te horen, maar nagenoeg op zelfde niveau als mijn oude MSI Trio Gaming 2070 Super waar ik me nooit echt aan heb gestoord. Om een idee te geven; alles draait in een North XL case (open voorkant), PC staat op het bureau en wanneer je een koptelefoon op zet is het niet meer te horen. Prima te doen dus en het mooiste: met het doorvoeren van de eerste beste undervolt/overclock was het echt nagenoeg gedaan en praktisch niet meer te horen, ook niet zonder koptelefoon op.

Oh en fans... welke fans? Ik zat net even te rommelen in Afterburner om te kijken hoe de fans klinken, maar moest extra software openen om de RPM van de fans af te lezen, omdat ik niet echt kon waarnemen of ze überhaupt wel aan/uit gingen. Conclusie: eigenlijk alles beneden 50%/1300RPM is nagenoeg niet te horen. Eerste indruk dus helemaal top 8) Zeker als je het vergelijkt met de PNY die met enorm brakke fans geleverd werd en waarbij echt elke ramp-up van de fans te horen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Was na een overclock run het vermogen aan het checken, zie ik iets ongewoons, kaart trekt namelijk maar 17w door de PCI-E slot en de volle 425w door de kabel, dit zou niet moeten... iemand waarbij de kaart hetzelfde doet ?
Zie trouwens net dat AVATAR op 3440P maar liefst 15GB van het videogeheugen voltrekt, nou lekker toekomst bestendige kaart dus...
Betreft een Gigabyte 5080, wellicht met een bios update te verhelpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9k0qvw8M/RTX5080-GIGABYTE.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Q_7 op 23-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:10
https://videocardz.com/ne...yte-rtx-5080-aorus-master

Ben benieuwd of er anderen met een dergelijke videokaart zoiets hebben opgemerkt.

Update:
Zie nu ook een voorval van een andere gebruiker op Videocardz:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pzoHXHV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VjRYUl3.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tjvbwNw.jpeg

Ik zou toch wel dringend verzoeken aan de mensen met een Gigabyte RTX 50-series videokaart dit even te checken want dit kan eigenlijk niet, ook al lijkt het niet conductief materiaal te zijn.
Q_7 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:11:
Was na een overclock run het vermogen aan het checken, zie ik iets ongewoons, kaart trekt namelijk maar 17w door de PCI-E slot en de volle 425w door de kabel, dit zou niet moeten... iemand waarbij de kaart hetzelfde doet ?
Zie trouwens net dat AVATAR op 3440P maar liefst 15GB van het videogeheugen voltrekt, nou lekker toekomst bestendige kaart dus...
Betreft een Gigabyte 5080, wellicht met een bios update te verhelpen.

[Afbeelding]
Dat met het PCI-E slot is normaal, onder volle belasting zal hij vrijwel niet verder komen dan 17-18W, ook niet bij de 5090 zoals hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OcUzpKL.png

De enige bug die dan nog overblijft is die BUS-usage die om onverklaarbare redenen willekeurige waardes weergeeft maar vaak op 100% loopt, maar dat lijkt bij alle blackwell kaarten zo te zijn.

Betreft VRAM, dat wordt toch tegenwoordig wel sneller gebruikt dan je zou denken, de eerste 8GB kaarten zijn ook alweer van een behoorlijke tijd terug, ik geloof zelfs 11 jaar en de games, en nu zeker met DLSS/MFG/RT zijn hongeriger dan ooit tevoren.

Had van een paar spellen een korte vergelijking gemaakt op voornamelijk 1080P, 1440P en 2160P en dan zie je dat sommige spellen, zelfs die al een aantal jaar oud zijn, toch best veel kunnen verbruiken zelfs op 1080P.

https://imgur.com/a/astra...consumption-tests-LmNzvIW

En dan heb ik de spellen voornamelijk getoond na het inladen zonder door het spel heen te lopen, bij Sniper Elite 5 heb ik alleen maar met de verrekijker ingezoomd en over de map heen bewogen en het VRAM verbruik liep vrij hoog op dat zelfs 1080P meer dan 16GB innam.

Hogwarts Legacy was er ook een, maar die heb ik niet langer geïnstalleerd staan, met de 1080Ti was het al dat het 10GB direct innam na het opstarten, met raytracing zal het ook wel aantikken vrees ik, en dan zijn er nog veel ergere spellen betreft VRAM verbruik inmiddels op de markt.

Nu speelde Sniper Elite 5 o.a. prima weg op de 1080Ti 11GB op 1440P, maar de rest van het VRAM wordt dan wel het RAM in gepompt en sommige spellen gaan daar wat minder goed mee om en de kans op lagstoten bestaan afhankelijk hoe het spel omgaat met het streamen van de textures e.d.

Met 16GB kan je voorlopig nog wel vrij goed wegkomen, maar ik denk wel dat op de hoogste instellingen daar de komende circa 3-4 jaar nog wel eens verandering in kan komen zoals je nu bij de 8GB versies ziet gebeuren.

Eigenlijk had die 5080 veel beter 24GB gehad, dat past veel beter bij zijn prijs/prestatie niveau en categorie.

[ Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 24-04-2025 07:17 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02:21

PaYnE81

XBL VandalizerNL

CriticalHit_NL schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:03:
https://videocardz.com/ne...yte-rtx-5080-aorus-master

Ben benieuwd of er anderen met een dergelijke videokaart zoiets hebben opgemerkt.

Update:
Zie nu ook een voorval van een andere gebruiker op Videocardz:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zou toch wel dringend verzoeken aan de mensen met een Gigabyte RTX 50-series videokaart dit even te checken want dit kan eigenlijk niet, ook al lijkt het niet conductief materiaal te zijn.
Interessant, ziet er uit als een combinatie van overtollig aangebrachte gel/compound in combinatie met verticaal mounten van de GPU.
Zolang het materiaal niet weg loopt van de core of de chips/componenten kan het niet veel kwaad verwacht ik zelf.

Benieuwd hoe Gigabyte hier mee om zal gaan mocht het wel een issue worden in sommige gevallen :)

Gister zelf een 5070ti Windforce besteld, ben wel van plan om deze horizontaal te mounten maar zal het zeker in de gaten houden.

Thanks voor de heads-up :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef

Nu speelde Sniper Elite 5 o.a. prima weg op de 1080Ti 11GB op 1440P, maar de rest van het VRAM wordt dan wel het RAM in gepompt en sommige spellen gaan daar wat minder goed mee om en de kans op lagstoten bestaan afhankelijk hoe het spel omgaat met het streamen van de textures e.d.

Met 16GB kan je voorlopig nog wel vrij goed wegkomen, maar ik denk wel dat op de hoogste instellingen daar de komende circa 3-4 jaar nog wel eens verandering in kan komen zoals je nu bij de 8GB versies ziet gebeuren.

Eigenlijk had die 5080 veel beter 24GB gehad, dat past veel beter bij zijn prijs/prestatie niveau en categorie.
Dat is toch een van de redenen geweest dat ik toch maar een 5090 heb besteld en mijn 5080 heb teruggestuurd.

Een goed voorbeeld is indiana jones als je daar alles op max set dan is het onspeelbaar omdat die al over de 16GB is, nu is dat alleen op 4k en als je de texture cache naar very ultra doet ipv supreme heb je dit probleem niet.

Ik heb ook een beetje een gevoel dat nvidia over +/- 1 jaar met een 5080 ti komt die wel 24gb heeft en dan had ik mij echt bekocht gevoeld.

Zijn ook wel een beetje drogredenen want ik heb nog nooit een halo product gehad en ik zocht naar redenen om een 5090 te halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Brozef schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:02:
[...]

Dat is toch een van de redenen geweest dat ik toch maar een 5090 heb besteld en mijn 5080 heb teruggestuurd.

Een goed voorbeeld is indiana jones als je daar alles op max set dan is het onspeelbaar omdat die al over de 16GB is, nu is dat alleen op 4k en als je de texture cache naar very ultra doet ipv supreme heb je dit probleem niet.

Ik heb ook een beetje een gevoel dat nvidia over +/- 1 jaar met een 5080 ti komt die wel 24gb heeft en dan had ik mij echt bekocht gevoeld.

Zijn ook wel een beetje drogredenen want ik heb nog nooit een halo product gehad en ik zocht naar redenen om een 5090 te halen :9
Een 24GB kaart in de 5080 serie zie ik ook wel gebeuren, 16GB is eigenlijk wat te weinig voor de prijsklasse van de 80 serie in 2025 imho.

Of er een Ti of Super komt deze generatie twijfel ik aan, AMD is geen echte dreiging op het moment, en ontbreekt het enerzijds aan noodzaak en anderzijds verdienen ze veel meer in de zakelijk markt.
het zou dan namelijk een “cut down” GB202 moet worden aangezien de GB203 van de 5080 een “perfect” die is. En die worden al verkocht in de zakelijk markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
PaYnE81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:26:
[...]

Een 24GB kaart in de 5080 serie zie ik ook wel gebeuren, 16GB is eigenlijk wat te weinig voor de prijsklasse van de 80 serie in 2025 imho.

Of er een Ti of Super komt deze generatie twijfel ik aan, AMD is geen echte dreiging op het moment, en ontbreekt het enerzijds aan noodzaak en anderzijds verdienen ze veel meer in de zakelijk markt.
het zou dan namelijk een “cut down” GB202 moet worden aangezien de GB203 van de 5080 een “perfect” die is. En die worden al verkocht in de zakelijk markt.
Er is geen enkele game die nu meer dan 16GB gebruikt. De 5080 is dus prima. Alleen laag aantal CUDA cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Ik heb mijn 5090 Inno3D nu binnen en ben er heel blij mee,

Geen coilwhine en alles lijkt stabiel. Ik heb dus alleen dat mijn zero fan mode niet lijkt te werken?
De GPU is in idle mode, GPU clock, memory clock, video clock zijn allemaal heel laag. en hij zit rond de 35w-40w verbruik. en de temperatuur zit zelfs rond 26c omdat die fans maar door blijven draaien.

Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?
Ik heb al mijn fan monitor software uit.

Als ik ergens een custom profiel probeer in te stellen in bijvoorbeeld afterburner wordt dit niet gerespecteerd en blijft de kaart gewoon mooi draaien.

-edit-

Oh ik loop even weg en mijn schermen gaan uit vanwege mijn monitor slaap modus en na het wekken is die gestopt met draaien en werkt zero fan, heel vreemd

[ Voor 11% gewijzigd door Brozef op 24-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !mark
Ik denk dat je hiervoor vooral even naar de gameconsoles moet kijken, dat is uiteindelijk waar de meeste games als eerste voor gemaakt worden qua hardware. De huidige generatie Xbox en PS heeft 16GB aan boord, maar dit is dan wel gedeeld geheugen wat zowel voor het videogeheugen, de gamelogica maar ook het besturingssysteem is. In de praktijk zien we dat een kaart met minimaal 10, maar liever eigenlijk 12GB Vram deze spellen prima kan spelen op relatief hoge instellingen.

Wil je dan grafisch een iets meer premium ervaring dan een gameconsole qua looks en framerates (daarvoor geven 'we' immers meer uit aan alleen de GPU dan een console kost toch :+ ) heb je net iets meer nodig voor bijv. RT of FG, en daarvoor is 16GB Vram wat we nu zien eigenlijk altijd wel voldoende.

Zolang we op de huidige consolegeneratie zitten verwacht ik eigenlijk dat dit niet gaat veranderen en 16GB ruim voldoende gaat blijven tot de Playstation 6, en zelfs dan duurt het nog wel even totdat spellen echt optimaal gebruik gaan maken van de mogelijkheden en grotere framebuffer. Qua core denk ik dat vooral een 5080 wel snel genoeg is om tot ruim in de volgende generatie mee te gaan, en met een jaar of ~4-5 dan wellicht tegen Vram limieten aan gaat lopen.

Hetzelfde hebben we immers ook gezien met 8GB kaarten, de echte 'problemen' zijn pas begonnen zodra spellen de Xbox One en PS4 achter zich zijn gaan laten. De 3070 was op release bijv. nog helemaal prima omdat games veelal nog voor de vorige consoles ontworpen werden, maar de 5060Ti 8GB wordt (terecht) volledig afgebrand omdat we nu vol in de huidige generatie zitten.
Brozef schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:02:
Ja de 5080 had net als de 5090 laptop eigenlijk gewoon met 3GB GDDR modules gemaakt moeten worden en daarmee 24GB.

Voor mij was dat juist de rede om het maximaal bij een 5070Ti te houden, momenteel ruim snel genoeg voor mij en dezelfde geheugengroote+bus als de 5080. Tegen de tijd dat een 5080 voor mij echt meerwaarde zou gaan hebben qua snellere core zijn we zo ver in de toekomst dat ik eerder de 16GB als beperking verwacht dan de core zelf. Dan is het logischer dat geld gewoon in de zak te houden voor een toekomstige upgrade weer.

5090 is idd een beest van een kaart welke door die 32GB denk ik de hele volgende consolegeneratie mee kan als het moet, maar ik kan hem met de hoeveelheid die ik game simpelweg niet verantwoorden voor mezelf; ding is duurder dan mijn hele PC, zelfs tegen MSRP.
PaYnE81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:26:
Tenzij Nvidia nu al een gigantisch overschot aan GB202's heeft welke te 'slecht' zijn om er een 5090 te maken, eens. Die chip heeft dik 24K CUDA cores, Nvidia zou enorm veel weggooien om daar bewust zoveel aan uit te schakelen om er een 5080 Ti/Super van te maken met zeg 12-15K cores. En wat je ook al zegt AMD kan op basis van prijs nog net aan concurreren met de 5070Ti, maar tegen de 5080 hebben ze niks. Wellicht over een klein jaartje een 24GB versie met iets hogere coreclocks zodat ie net wat beter scoort om twijfelaars mee over te streep te trekken, maar meer verwacht ik niet eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
Nou ik heb mijn inno3D x3 5090 even goed kunnen testen, hartstikke blij mee geen coilwhine, heb hem geundervolt op 2650mhz bij 0.875v en hiermee behaal ik 100 punten minder dan stock in steel nomad, en verbruikt de kaart maximaal 430w meestal minder. En de temperatuur komt nu echt nooit boven de 60c

Ik had dus alleen het probleem dat mijn fan stop niet werkte, ik heb ontdekt dat dit te maken heeft met in mijn geval door een multi monitor setup.

De kaart gebruikt in idle als ik alle schermen aansluit op de GPU zelf tussen de 35w-45w in idle. Maar hij wou dus niet fanstoppen maakte niet uit of ik extra software gebruikte om een curve in te stellen via afterburner of fancontrol.

Ik kwam een bug report tegen op het nvidia forum van een gebruiker die melde dat als de kaart onder de 25w kwam dat dan de fan stop eindelijk insloeg en daarna kon die ook meer gebruiken dan de 25w zonder dat de fans aangingen, hij bereikte dit door zijn monitoren allemaal op 60hz in te stellen maar dit werkte bij mij helaas niet.

Ik moest handmatig in display settings 2 van mijn 3 monitoren disconnecten en dan het overige scherm op 50hz zetten en dan kickte de fanstop eindelijk in dus eindelijk een resultaat.

Nu heb ik mijn 2 overige schermen waar ik niet op game via mijn iGPU aangesloten en alleen mijn OLED op de GPU. Dankzij deze setup gebruikt de kaart tussen de 25w-30w in idle en werkt de fanstop eindelijk. Het aparte is wel dat ik de kaart ook niet onder de 25w heb zien gaan maar rond de 26-27w blijft hangen en dat de fanstop alsnog inslaat dus het zal wel niet precies 25w zijn, of mijn polling rate van hwinfo mist dat de kaart er net onder komt.

Ik moet alleen wel alles sluiten als ik uit een game kom, (Discord, browser) om dit resultaat te kunnen halen nadat de fans weer zijn aangeslagen dus niet ideaal maar veel beter dan elke keer al mijn schermen disconnecten.

Nu kwam ik door dit achter een leuke toevaller en driver issue dat de GPU slechter presteert als je er meerdere schermen op hebt zitten in mijn geval dan. Waarbij mijn undervolt van 0.875v eerst rond de 13300-13500 haalde. Haalt die met mijn huidige setup dus rond de 14300-14400. Duidelijk verschil dus.

En als ik een niet effciency gerichte undervolt doe haal ik zelfs rond de 15200 op 550w, maar dat vind ik bizar veel stroom meer voor gemiddeld 6-8 fps in een game.

Ook ben ik nu persoonlijk af van alle narige lange wachtijden als ik mijn monitor op een DLDSR resolutie zet of ook maar iets aan de instellingen verander. De instellingen worden nu gelijk toegepast zonder dat mijn PC helemaal laggd voor 10-20 seconden. Ding voelt super soepel aan

Ik speel bijna al mijn spellen gelimit op 172fps en reflex limit hem naar 167 als ik frame gen of smooth motion gebruik. En hierdoor is die niet eens altijd volledig op 99% en gaat het verbruik nog verder omlaag terwijl ik een mooie constante high refresh experience heb.

Bijvoorbeeld in horizon forbidden west draai ik de game op mijn ultrawide 3440x1440p via DLDSR 1.75, dus 4587x1920 met native DLAA en frame gen en ik zit gewoon op in de buurt van 150-167 fps terwijl de kaart rond de 350-380w gebruikt echt heel nice. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Brozef Het viel me al op dat ik in steel nomad onder de 14000 scoorde, wat relatief laag in de verdeling zat. Ik heb ook een multimonitor setup en ook in mijn geval gaan de fans alleen uit zodra de monitors in slaapstand gaan. Dat is verder niet zo'n drama voor me want op minimale snelheid hoor ik ze toch niet, maar als puur het feit dat m'n 2e monitor ook op de videokaart zit me 'zoveel' performance kost, dan is het wellicht toch de moeite waard het door m'n 9800X3D te laten doen.

Daarnaast: ik heb nu dus ook de INNO3D 5090 X3 en ik had last van een rateltje zodra de fans aan gingen. Dit bleek te liggen aan een wat loszittende vin van de koeler (de 1e gezien vanaf de videouitgangen). Een beetje het metaal buigen/aandrukken zodat het niet meer vrij kon bewegen loste het probleem op :). De fans schroeven gelukkig erg makkelijk van de koeler af dus dit was echt heel makkelijk. Met dank aan snelle service van @INNO3D op het forum hier.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Termy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:49:
@Brozef Het viel me al op dat ik in steel nomad onder de 14000 scoorde, wat relatief laag in de verdeling zat. Ik heb ook een multimonitor setup en ook in mijn geval gaan de fans alleen uit zodra de monitors in slaapstand gaan. Dat is verder niet zo'n drama voor me want op minimale snelheid hoor ik ze toch niet, maar als puur het feit dat m'n 2e monitor ook op de videokaart zit me 'zoveel' performance kost, dan is het wellicht toch de moeite waard het door m'n 9800X3D te laten doen.
Dat is ook de eerste keer dat die bij mij eindelijk stopte met draaien doordat mijn schermen in slaapstand gingen, maar als er nog programma's actief waren dan niet ook al waren de schermen in slaapstand.

Ik kan het je echt aanraden, ik heb met elke 50 serie kaart gehad dat hij een beetje laggd bij opstarten en dus veranderen van instellingen m.b.t de schermen. Ik verwacht een of andere bug in de driver. Maar nu ik ze op de iGPU heb is dat helemaal weg. en dus meer performance in mijn geval als dat bij jou ook zo zou zijn dan geeft dat wel wat meer geloofwaardigheid dat er iets met multi monitor is bij deze serie.

al was het verschil bij mij wel alleen als ik een undervolt deed, op stock haalde ik met alle schermen op mijn gpu dus rond de 14300-14400 en dan undervolt was 13300-13400. En toen ik de schermen overzetten kwam die zelfde undervolt dus uit op 14300-14400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Brozef schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:16:
[...]

Dat is ook de eerste keer dat die bij mij eindelijk stopte met draaien doordat mijn schermen in slaapstand gingen, maar als er nog programma's actief waren dan niet ook al waren de schermen in slaapstand.

Ik kan het je echt aanraden, ik heb met elke 50 serie kaart gehad dat hij een beetje laggd bij opstarten en dus veranderen van instellingen m.b.t de schermen. Ik verwacht een of andere bug in de driver. Maar nu ik ze op de iGPU heb is dat helemaal weg. en dus meer performance in mijn geval als dat bij jou ook zo zou zijn dan geeft dat wel wat meer geloofwaardigheid dat er iets met multi monitor is bij deze serie.

al was het verschil bij mij wel alleen als ik een undervolt deed, op stock haalde ik met alle schermen op mijn gpu dus rond de 14300-14400 en dan undervolt was 13300-13400. En toen ik de schermen overzetten kwam die zelfde undervolt dus uit op 14300-14400.
Ik heb nog helemaal niks met undervolten gedaan dus dat is wel wat vreemd dan. Overigens valt me nu op dat zelfs met beide monitoren aan (4K120 en 1440p480) de fans toch uit staan.

Ik ga vanavond eens kijken of de 4K120 op de iGPU een significant verschil maakt in steel nomad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:49

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Termy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:49:

Daarnaast: ik heb nu dus ook de INNO3D 5090 X3 en ik had last van een rateltje zodra de fans aan gingen. Dit bleek te liggen aan een wat loszittende vin van de koeler (de 1e gezien vanaf de videouitgangen). Een beetje het metaal buigen/aandrukken zodat het niet meer vrij kon bewegen loste het probleem op :). De fans schroeven gelukkig erg makkelijk van de koeler af dus dit was echt heel makkelijk. Met dank aan snelle service van @INNO3D op het forum hier.
En dat voor een 2500 a 3000 euro kaart :X

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:54
Nwvermind

[ Voor 108% gewijzigd door Aggressor op 26-04-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ArcticWolf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:23:
[...]

En dat voor een 2500 a 3000 euro kaart :X
Een schamele 2399 ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Nog wat achtergrond bij de Gigabyte thermal paste:

GIGABYTE and the big mess – thermal gel for RTX 50 and RX 9000 explained

GIGABYTE has now officially commented on the issue. The thermally conductive gel used – a mixture somewhere between insulator and modeling clay – is intended to ensure that even uneven surfaces are reliably thermally bonded. The whole process is automated and requires no human intervention.
Unfortunately, automation does not lead to precision if the calibration is incorrect, but to wide puddles.

Early production runs of the RTX-50 series in particular are said to suffer from overdosing. They wanted to play it safe – which obviously led to the gel spreading over edges and components in an unattractive way. According to GIGABYTE, this is not a technical problem, but it is a bit of a disaster for the eye.

etc.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Talhanl3
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-04 19:24
Wel grappig hoe mensen nog steeds in Tweakers V&A een poging doen om RTX 5070 founders edition te scalpen, terwijl die gewoon al dagenlang beschikbaar is op de Nvidia-website, voor een lagere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De prijzen in V&A zijn sowieso een beetje scheef op het moment. Tal van kaarten staan voor (aanzienlijk) hogere prijzen aangeboden dan waar je het exacte model nieuw in de winkel voor kan kopen. Of zijn opvolger met gelijke prestaties en specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Help!!!! schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:02:
Nog wat achtergrond bij de Gigabyte thermal paste:

GIGABYTE and the big mess – thermal gel for RTX 50 and RX 9000 explained

GIGABYTE has now officially commented on the issue. The thermally conductive gel used – a mixture somewhere between insulator and modeling clay – is intended to ensure that even uneven surfaces are reliably thermally bonded. The whole process is automated and requires no human intervention.
Unfortunately, automation does not lead to precision if the calibration is incorrect, but to wide puddles.

Early production runs of the RTX-50 series in particular are said to suffer from overdosing. They wanted to play it safe – which obviously led to the gel spreading over edges and components in an unattractive way. According to GIGABYTE, this is not a technical problem, but it is a bit of a disaster for the eye.

etc.
Je moet ook gwn niet vertical mounten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flintjoris
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-05 10:07
@CriticalHit_NL
Bedankt voor de waarschuwing !
Mijn kaart heeft hier ook last van,gelukkig zat het nog niet in de pcie slot..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1F0YFQaZjKmZahZNFgf7qSNaHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xH8KyIvsDsWaFx6zeH1vIAzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyoYR_2-hdyDhn6LsWU0zSk4dOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtOJWOMJwQCrzFCf3gYlmAPR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

flintjoris schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:41:
@CriticalHit_NL
Bedankt voor de waarschuwing !
Mijn kaart heeft hier ook last van,gelukkig zat het nog niet in de pcie slot..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lang heb jij je kaart al?
Er stond in het artikel by Igor’s Lab dat het volgens Gigabyte alleen om vroege productiekaarten ging namelijk. Dus wel interessant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flintjoris
PaYnE81 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:26:
[...]

Hoe lang heb jij je kaart al?
Er stond in het artikel by Igor’s Lab dat het volgens Gigabyte alleen om vroege productiekaarten ging namelijk. Dus wel interessant denk ik.
Op de release gekocht en in gebruik sinds 21 feb.
Eerste batch dus;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Lol,als je het heel snel zegt klinkt het niet zoveel…. :+

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:29
Hallo, hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.

Gisteren heb ik mijn Gigabyte Eagle 5070 ti geplaatst in mijn (wat oudere) pc.

Echter de prestaties lijken mij, gezien wat ik zo her en der lees (ook in dit topic) een beetje tegen te vallen.

Passmark 3d graphics mark: 24250 (terwijl deze in de lijst op Passmark staat op 32844!)
Steel Nomad: 6427 (gemiddels 6427, dus dat valt nog wel mee)
Time spy: 18612

Nu vraag ik mij af of deze tests puur de snelheid van de GPU kunnen bepalen, of dat de verdere hardware hier ook veel invloed op heeft.
Ik heb namelijk wel een redelijk oud mobo en CPU.
B450 + 3700X (en dus ook PCI-E)

Bij de FurMark ging de temperatuur daarbij ook naar 75C.... (beetje ruim, toch?)

Zit ik hier mogelijk met een "maandag-morgen" modelletje, of ben ik wat te kritisch.

Ik heb overigens helaas helemaal geen kennis en ervaring met Overclocken/undervolten, dus hij draait zoals ie uit, de doos is gekomen. Maar ook dan valt het mij op dat (in theorie) langzamere modellen, ook in dit toppic, "out of de box"beduidend (al snel 10%) beter scoren dan mijn kaart.

Of zal ik eigenlijk toch aan het overclocken/undervolten moeten geloven.
(waarbij undervolten dan wel weer aantrekkelijk klinkt ;) )

Al vast bedankt!
Groet,
Michiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

P.C_N00B schreef op zondag 27 april 2025 @ 04:16:

Echter de prestaties lijken mij, gezien wat ik zo her en der lees (ook in dit topic) een beetje tegen te vallen.

Passmark 3d graphics mark: 24250 (terwijl deze in de lijst op Passmark staat op 32844!)

Nu vraag ik mij af of deze tests puur de snelheid van de GPU kunnen bepalen, of dat de verdere hardware hier ook veel invloed op heeft.

Bij de FurMark ging de temperatuur daarbij ook naar 75C.... (beetje ruim, toch?)

Zit ik hier mogelijk met een "maandag-morgen" modelletje, of ben ik wat te kritisch.

Ik heb overigens helaas helemaal geen kennis en ervaring met Overclocken/undervolten, dus hij draait zoals ie uit, de doos is gekomen. Maar ook dan valt het mij op dat (in theorie) langzamere modellen, ook in dit toppic, "out of de box"beduidend (al snel 10%) beter scoren dan mijn kaart.

Al vast bedankt!
Groet,
Michiel
toon volledige bericht
Ik heb een MSI Shadow 5070Ti 3X OC en haal idd 6800 punten bij Steel Nomad op een X370 (PCI-E 3.0) bordje icm. 5800X3D.

De Gigabyte die je hebt is ook een OC model toch? Dan is 64XX wel wat laag ja maar het gaat alle kanten op lijkt het:
https://www.reddit.com/r/..._ti_16g_ventus_3x_3dmark/

https://www.reddit.com/r/...0_ti_ventus_5_3dmark_and/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
P.C_N00B schreef op zondag 27 april 2025 @ 04:16:

Al vast bedankt!
Groet,
Michiel
toon volledige bericht
Steel Nomad leunt volgens mij niet zo zwaar op de GPU en doet vooral een GPU test-run, Timespy en Firestrike en dergelijke benchmarks bevatten ook CPU-tests die de alghele score naar beneden trekken.

Furmark klinkt niet verkeerd aangezien het een onrealistisch zware test is en je waarschijnlijk de hardware fancurve gebruikt die niet zo agressief zal zijn tot je in een gevarenzone komt.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable

Als de huidige 5080 een echte **80 GPU was geweest zoals die categorie GPU bijna altijd is geweest ja.. Maar dat is het dus niet meer als je naar de specs en verhouding met het topmodel de 5090 kijkt.. De specs die de 5080 nu heeft komen overeen met wat generaties lang normaal gesproken een 5070 was geweest, en zelfs dan valt het nog tegen want de **70 is altijd in staat geweest om de prestaties van het topmodel van de vorige generatie te evenaren, maar nu is de 5080 niet eens in staat om de 4090 te evenaren.. Nvidia is met die herindeling van model-categorieen begonnen met de 40-serie, je ziet duidelijk het gat tussen het topmodel en de rest van de lineup flink toenemen, hoofdzakelijk door stagnatie in de rest van de lineup, waardoor nu dus zelfs de 5080 niet meer de 4090 kan evenaren.. Ondertussen houdt Nvidia nog wel de "oude" marketing aan van **70 evenaart het vorige topmdodel (Het CES 2025 moment over de 5070 die voor 549 USD 4090 prestaties zou bieden). Daarom allemaal vond Nvidia 16GB waarschijnlijk wel genoeg voor de 5080, het is infeite een 5070..

Misschien straks een 5080 Super of Ti die meer VRAM etc zal bieden, maar ik zou er geen geld op durven inzetten.. Als die GPU er komt zal die waarschijnlijk hooguit wat snellere kloksnelheden ofzo meekrijgen die de prestaties met +/- 10% omhoog gooien, in feite een overklokte 5080 dus.. Zolang er geen concurrentie komt vanuit AMD (of Intel) voor alles hoger dan een 5070Ti heeft Nvidia nagenoeg geen motivatie om iets veel beters aan te bieden voor een interessante prijs.. Als je echt iets beters wilt, koop dan maar een 5090 van €2200+ is de boodschap.. Tot zover GeForce, een afdeling die voor Nvidia een relatief kleine bijzaak is geworden qua omzet, ze hoeven er niet meer van te leven.. Het is meer een soort van marketingplatform voor hun AI technieken geworden..

Zelf heb ik nu een RTX 5070Ti 16GB in mijn PC zitten als opvolger van een RTX 3080 10GB (daarvoor o.a. een 2080, 980Ti en 780 gehad).. Na 2 generaties +/- 50% sneller voor hetzelfde geld.. Niet vreemd, want het is dus eigenlijk een 5060(Ti) en geen 5070Ti.. Omdat ik weiger €1200+ aan een videokaart uit te geven, en die 5070Ti nu eigenlijk ook wel genoeg prestaties biedt, zelfs voor 4K, met de hulp van DLSS en MFG (Nvidia weet dat).. Het is wat het is..

[ Voor 9% gewijzigd door Inflatable op 27-04-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
ArcticWolf schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:32:
[...]

De Gigabyte die je hebt is ook een OC model toch? Dan is 64XX wel wat laag ja maar het gaat alle kanten op lijkt het:
Ik zie nu dat ik het ook nog verkeerd heb genoteerd, mijn Gigabyte (inderdaad overclock) haalt slechts:
6211....
Voor een "overclock-model" valt me dat toch flink tegen...
Volgens mij scoren de niet OC 5070 ti's gemiddeld gewoon ruim hoger... (+/- 10%)

En bij passmark mis ik gewoon 25% performance op de gemiddelde, dan klopt er toch ergens iets niet?

Of zou dit nog aan iets anders kunnen liggen?

[ Voor 13% gewijzigd door P.C_N00B op 27-04-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:04

jbbrans

P.C_N00B schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:16:
[...]

Ik zie nu dat ik het ook nog verkeerd heb genoteerd, mijn Gigabyte (inderdaad overclock) haalt slechts:
6211....
Volgens mij scoren de niet OC 5070 ti's gemiddeld gewoon ruim hoger... (+/- 10%)

En bij passmark mis ik gewoon 25% performance op de gemiddelde, dan klopt er toch ergens iets niet?

Jouw CPU is, denk ik, de beperkende factor.

Ik zag bij mij zelfs nog een verbetering tussen een 7800X3d en een 9800X3d op een rtx 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

6211....

Wat @jbbrans zegt klopt geloof ik wel, ik ben van een 1700 naar een 5800X3D gegaan en het verschil is echt bizar.

Misschien dat je nog een 5700X3D op de kop kan tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
@P.C_N00B Heb je indien je van een oudere Nvidia kaart bent geüpgraded de drivers wel even met DDU verwijderd of de kaart er 'gewoon' in gestopt? Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik daar even mee beginnen en de laatste driver installeren.

Haal hier met een Gigabyte Windforce OC namelijk ~6850 in Steel Nomad op stock instelligen, een Eagle is één stapje 'hoger' in de lineup volgens mij.. Je mist dus inderdaad ~10%.
Steel Nomad heeft ook CPU geen invloed op v.z.i.w., ik haal immers op standaard instellingen met een R7 7700 daarin ook gewoon hetzelfde als de mensen met een 9800X3D bijv.

[ Voor 12% gewijzigd door !mark op 27-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 29-04 14:27
[...]

6211....

Misschien vervuiling op de PC. Zelf had ik ook aardig wat punten minder doordat ik de PCI-E interface op power saving had gezet. Bij de 6000 serie maakte dat qua score niet uit bij deze kaarten scheelde het wel iets van 3%. Van dat soort dingen bij elkaar kunnen aardig wat uit maken. Ik zou ook even controleren of je interface wel 16x 4.0 draait.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-7BUSodKhPe2gmYv5guGOIJ56Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NY64EKn9xUfZTekKiBoFLz0D.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom MSI afterburner niet de juiste kloksnelheid toepast? Ik wil de kaart 2700mhz@900mv draaien, maar de werkelijke kloksnelheid is 2430mhz. Ik heb versie 4.6.5. (final) en 4.6.6. (beta) uitgeprobeerd maar bij beiden hetzelfde resultaat.

Betreft een 5090FE met driver versie 576.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik heb met DDU de nog aanwezige oude drivers (AMD) verwijderd. (Zoals @!mark voorstelde)
Daarna nogmaals gecheckt en nieuwste drivers geinstalleerd.
(En |:( kwam er daarbij ook achter, dat ik toch niet de nieuwste driver had... 8)7 )
(tsja..... "beetje dom dus".)

Hierna ging de score in 'Steel Nomad' direct naar 67XX :D
Na een zeer voorzichtige (lichte) overclock via Gigabyte OC Scanner, nu op 6859.

Hier kan ik wel mee uit de voeten!

Ik ga de vreemde waarden via PassMark maar gewoon negeren, denk ik...
-Na de nieuwe driver is de waarde in Passmark namelijk nog verder omlaag gegaan:
3D ging van 24.XXX naar 18.XXX :? (Terwijl deze bij mijn kaart gemiddeld 36.XXX zou moeten zijn. Slechts 50% dus....)
De uitkomst van PassMark geeft aan dat mijn RTX 5070 ti in mijn systeem nu op gebied van 3d ongeveer gelijk is aan mijn oude RX 5700XT en dat de RX 5700XT veruit superieur was in deze vergelijking op het gebied van 2D....

Ik denk dat ik in dit geval er maar van uit moet gaan dat dit dan te maken heeft met het verouderde moederbord en CPU... Maar blijf het wel heel vreemd vinden.

Nogmaals bedankt allemaal! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Slckaer schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:52:
[Afbeelding]

Iemand een idee waarom MSI afterburner niet de juiste kloksnelheid toepast? Ik wil de kaart 2700mhz@900mv draaien, maar de werkelijke kloksnelheid is 2430mhz. Ik heb versie 4.6.5. (final) en 4.6.6. (beta) uitgeprobeerd maar bij beiden hetzelfde resultaat.

Blackwell ziet het meer als een suggestie kaart gaat zelf bepalen waar die op de voltage curve wilt gaan zitten en meestal is dit lager dan je cutoff point, wat ik aanraad is om de .810 tot je gewenst voltage bijvoorbeeld 0.900 allemaal te selecteren en die allemaal tegelijk omhoog te halen en kijken waar de clock land met bijvoorbeeld steel nomad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMfHsNdODcqVIVYwSgibJFMpouc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvEhVOlZqMWzR8J3KvDNh8Bi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SM4bBXvrWyvQfNmPTC0rYT4yf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FT89yybi3sBvYhuMQLgr5QXy.png?f=fotoalbum_large

Dit is even ter illustratie, ik kan niet +1000 op 0.9 runnen wel +900

Door dat te doen heb je dat de clocks hoger uit zullen komen ipv 1 punt omhoog slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
ArcticWolf schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:32:
[...]

Ik heb een MSI Shadow 5070Ti 3X OC en haal idd 6800 punten bij Steel Nomad op een X370 (PCI-E 3.0) bordje icm. 5800X3D.

https://www.reddit.com/r/..._ti_16g_ventus_3x_3dmark/

https://www.reddit.com/r/...0_ti_ventus_5_3dmark_and/
Hier is mijn Steel Nomad resultaat met nog een "oude" Intel i7 10700k.. http://www.3dmark.com/sn/5675437

Timespy: http://www.3dmark.com/spy/55433047

Driver niet approved komt omdat ik de 576.15 hotfix driver gebruik van Nvidia.. Gigabyte RTX 5070Ti Windforce SFF overklokt naar +425 core en +1000 memory.. De i7 10700k draait stock 4,8Ghz..

Ik ben er nog niet uit of ik een upgrade naar een 9800X3D nodig vind, ik neig op dit moment naar wel.. In een game als Cyberpunk 2077 met alles max en pathtracing aan zie ik namelijk de GPU utilization vaak maar rond de 85-90% hangen, dus lijkt me wel iets van een CPU bottleneck op te treden.. Maar opzich zijn de prestaties nog steeds prima, met DLSS op performance and 4x MFG haal ik makkelijk over de 200 fps (native 3840x1600), wat voor mij al teveel is aangezien mijn monitor maar 160Hz doet.. Draai het dus met 3x MFG.. Echt een enorme stap vooruit vanaf de RTX 3080 10GB die ik hiervoor had, vooral door de MFG support nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
P.C_N00B schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:39:
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik heb met DDU de nog aanwezige oude drivers (AMD) verwijderd. (Zoals @!mark voorstelde)
Daarna nogmaals gecheckt en nieuwste drivers geinstalleerd.
(En |:( kwam er daarbij ook achter, dat ik toch niet de nieuwste driver had... 8)7 )
(tsja..... "beetje dom dus".)

Hierna ging de score in 'Steel Nomad' direct naar 67XX :D
Na een zeer voorzichtige (lichte) overclock via Gigabyte OC Scanner, nu op 6859.

Hier kan ik wel mee uit de voeten!

Ik ga de vreemde waarden via PassMark maar gewoon negeren, denk ik...
-Na de nieuwe driver is de waarde in Passmark namelijk nog verder omlaag gegaan:
3D ging van 24.XXX naar 18.XXX :? (Terwijl deze bij mijn kaart gemiddeld 36.XXX zou moeten zijn. Slechts 50% dus....)
De uitkomst van PassMark geeft aan dat mijn RTX 5070 ti in mijn systeem nu op gebied van 3d ongeveer gelijk is aan mijn oude RX 5700XT en dat de RX 5700XT veruit superieur was in deze vergelijking op het gebied van 2D....

Ik denk dat ik in dit geval er maar van uit moet gaan dat dit dan te maken heeft met het verouderde moederbord en CPU... Maar blijf het wel heel vreemd vinden.

Nogmaals bedankt allemaal! _/-\o_
toon volledige bericht
Wat je ook nog kunt doen is een image maken van je huidige windows installatie. Daarna een clean install vd nieuwste windows doen incl. windows upates en alle drivers installeren en dan gelijk de benches draaien. Mocht het dan ook niet goed scoren zet je de oude image terug. Scoort het wel goed, dan ga je verder met je nieuwe windows install.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
https://videocardz.com/ne...70-super-with-18gb-config

En er zijn al rumors van een 24gb 5080 en 18gb 5070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Nevermind is een 5070, ik las 5070 ti ^^

[ Voor 20% gewijzigd door PaYnE81 op 28-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die geruchten zijn er al maanden. Simpelweg omdat het erg voor de hand ligt dat ze dit gaan doen met de 3GB modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flintjoris
@P.C_N00B

Welke kaart heb je nu precies?
Mijn gigabyte geforce rtx 5070 ti windforce oc sff 16g videokaart stond standaard op het “silent profile” kaart heefd een duo bios.links van de stroom aansluiting zit een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motuo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:28
Ik twijfel tussen de 5080 en de 5090 voor de VR met de Quest 3 en Flight Simulator 2024?
Denken jullie dat de 5090 overkill is?

De resolution van de quest 3 per oog is 2064x2208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
flintjoris schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
@P.C_N00B

Mijn gigabyte geforce rtx 5070 ti windforce oc sff 16g videokaart stond standaard op het “silent profile” kaart heefd een duo bios.links van de stroom aansluiting zit een switch.
Weet je dat zeker? Bij mijn 5070Ti Windforce SFF stond ie standaard uit de doos op de performance bios.. Ik heb hem zelf op de silent bios gezet.. Zou kunnen dat er een verschil zit tussen de OC en non-OC versies wat dat betreft, ik heb de non-OC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Inflatable schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:51:
[...]

Weet je dat zeker? Bij mijn 5070Ti Windforce SFF stond ie standaard uit de doos op de performance bios.. Ik heb hem zelf op de silent bios gezet.. Zou kunnen dat er een verschil zit tussen de OC en non-OC versies wat dat betreft, ik heb de non-OC..
Voor what's worth it, bij mijn OC versie van die kaart kwam hij ook uit de doos in de Performance BIOS. Qua performance zit er overigens nauwelijks een verschil tussen beide, alleen de fancurve is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Fwiw, nieuwe hotfix driver 576.26:

https://www.techpowerup.c...geforce-graphics-drivers/

This Hotfix addresses the following:

[RTX 50 series] [Black Myth]: The game will randomly crash when Wukong transforms [5231902]
[RTX 50 series] [LG 27GX790A/45GX950A/32GX870A/40WT95UF/27G850A]: Display blank screens when running in DisplayPort 2.1 mode with HDR [5080789]
[Forza Horizon 5]: Lights flicker at nighttime [5038335]
[Forza Motorsport]: Track corruption occurs in benchmark or night races. [5201811]
[RTX 50 series] [Red Dead Redemption 2]: The game crashes shortly after starting in DX12 mode. No issue in Vulkan mode [5137042]
[RTX 50 series] [Horizon Forbidden West]: The game freezes after loading a save game [5227554]
[RTX 50 series] Grey screen crashes with multiple monitors [5239138]
[RTX 50 series] [Dead Island 2]: The game crash after updating to GRD 576.02 [5238676]
[RTX 50 series] [Resident Evil 4 Remake]: Flickering background textures [5227655]
[RTX 50 series] Momentary display flicker occurs when running in DisplayPort2.1 mode with a high refresh rate [5009200]

[ Voor 84% gewijzigd door Help!!!! op 28-04-2025 22:06 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
Brozef schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:52:
[...]

Blackwell ziet het meer als een suggestie kaart gaat zelf bepalen waar die op de voltage curve wilt gaan zitten en meestal is dit lager dan je cutoff point, wat ik aanraad is om de .810 tot je gewenst voltage bijvoorbeeld 0.900 allemaal te selecteren en die allemaal tegelijk omhoog te halen en kijken waar de clock land met bijvoorbeeld steel nomad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is even ter illustratie, ik kan niet +1000 op 0.9 runnen wel +900

Door dat te doen heb je dat de clocks hoger uit zullen komen ipv 1 punt omhoog slepen.
Bedankt, ik heb de frequenties bij lagere voltages verhoogd. Dit lijkt te helpen.

Kaart draait 2888mhz op 895mv en wordt maximaal 68 graden. Cyberpunk draait nu ruim een uur stabiel. Om de stabiliteit te testen moet ik nu verder gamen ;)

Finetuning volgt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
!mark schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:59:
[...]

Voor what's worth it, bij mijn OC versie van die kaart kwam hij ook uit de doos in de Performance BIOS. Qua performance zit er overigens nauwelijks een verschil tussen beide, alleen de fancurve is wat anders.
Klopt, ik heb hem op silent bios draaien omdat hij dan stiller is.. Fans draaien dan niet sneller dan zo'n 40%.. Op performance gaan ze naar de 50+% en dan ga je ze duidelijk horen.. Qua prestaties en temps maakt het bijna niks uit, dus ik vind die performance bios daarom een beetje nutteloos.. Ik begrijp dan ook niet waarom zo hem niet standaard uit de doos op silent zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 09:44

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

vraagje waar kan ik auto optimized van games uit zetten ? in Nvidia control app.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 09:44

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Help!!!! schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:05:
Fwiw, nieuwe hotfix driver 576.26:

https://www.techpowerup.c...geforce-graphics-drivers/

This Hotfix addresses the following:

[RTX 50 series] [Black Myth]: The game will randomly crash when Wukong transforms [5231902]
[RTX 50 series] [LG 27GX790A/45GX950A/32GX870A/40WT95UF/27G850A]: Display blank screens when running in DisplayPort 2.1 mode with HDR [5080789]
[Forza Horizon 5]: Lights flicker at nighttime [5038335]
[Forza Motorsport]: Track corruption occurs in benchmark or night races. [5201811]
[RTX 50 series] [Red Dead Redemption 2]: The game crashes shortly after starting in DX12 mode. No issue in Vulkan mode [5137042]
[RTX 50 series] [Horizon Forbidden West]: The game freezes after loading a save game [5227554]
[RTX 50 series] Grey screen crashes with multiple monitors [5239138]
[RTX 50 series] [Dead Island 2]: The game crash after updating to GRD 576.02 [5238676]
[RTX 50 series] [Resident Evil 4 Remake]: Flickering background textures [5227655]
[RTX 50 series] Momentary display flicker occurs when running in DisplayPort2.1 mode with a high refresh rate [5009200]
toon volledige bericht
eens zien of die beter doen dan laats 2 drivers in wow. daar loopt game vaak 5 sec vast en dit niet alleen met RTX50.. GPU maar ook met 40.. en 30.. GPU hoor ik van anders Guild members

die besten doen is voor mijn 572.75

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Motaro schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:35:
vraagje waar kan ik auto optimized van games uit zetten ? in Nvidia control app.
Settings, staat dan in features en onder games and apps
Motaro schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:37:
[...]

eens zien of die beter doen dan laats 2 drivers in wow. daar loopt game vaak 5 sec vast en dit niet alleen met RTX50.. GPU maar ook met 40.. en 30.. GPU hoor ik van anders Guild members

die besten doen is voor mijn 572.75
In het algemeen is een hotfix echt alleen de dingen die er in de hotfix staan, dus kleine kans dat het iets helpt met WoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 13:30
Slckaer schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:52:
[Afbeelding]

Is +1000mhz niet de max die afterburner kan?
Dus je zou een hogere mv moeten pakken, dit is iig mijn beperkte kennis van afterburner. Ik heb hem +1000 ingesteld op 0.875mv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
flintjoris schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
@P.C_N00B

Ik heb de Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti EAGLE OC SFF 16G .
En bij mij stond ie standaard al op "performance ".

@Help!!!!
Is ook nog een optie, al zal ik m dan wel moeten installeren met 23H2, aangezien mijn HP Reverb met de nieuwste release van Windows niet werkt. (En daar is volgens mij nog geen work-around voor)

Ik twijfel nog even of ik mijn mobo, cpu en ram zal gaan vervangen, of dat ik er eerst zo mee aan de slag ga....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
laurensxeon schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:14:
[...]

Is +1000mhz niet de max die afterburner kan?
Dus je zou een hogere mv moeten pakken, dit is iig mijn beperkte kennis van afterburner. Ik heb hem +1000 ingesteld op 0.875mv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgxLHB7Md_PZxVe2KAxY-asokVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SOWiAu4zgAEDxSterwQLEVP.png?f=fotoalbum_large

Loopt gewoon 2887mhz hier constant, nog geen crashes gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensxeon
Slckaer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]

Loopt gewoon 2887mhz hier constant, nog geen crashes gehad :P
Hoe krijg jij bij de lage mv’s de mhz zo laag?
Want zodra ik dat doe en op save apply klik dan schiet hij weer naar 1180.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s89nfw38Z9miQUK7jdNUe08fgdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRMC4eFZCHV2VsBo49eiQcj5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
laurensxeon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:22:
[...]

Hoe krijg jij bij de lage mv’s de mhz zo laag?
Want zodra ik dat doe en op save apply klik dan schiet hij weer naar 1180.

[Afbeelding]
Shift ingedrukt houden en slepen om 0.810v en alles erna tot je gewenste voltage te verhogen, je wilt niet aan 0.8 en onder komen aangezien dat de idle voltage is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTdEj9mElnhZrVNinHFfvaAkv8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWy6qwDREQCkNZdREJNs8CEt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFRNNBlPQNhpfX-VZEM8-QFaJ9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upwdlt5WpaUm2OOUng7BG3iT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkAxhBLRilf1qAFrrfyX0iUD1YM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJmVyVxyhY986LfqLl4FrDNW.png?f=fotoalbum_large

En ook al zit mijn 0.8v punt nu hoger, de kaart kan zelf nog bepalen waar die heen gaat in jouw geval is de curve plat in het begin en heeft de kaart geen keuze en moet die wel op 1100mhz draaien in idle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3sfpMBX5KOr61543bdWH5cPKu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xVPRyfTeJYoG8ONj9NzoF91P.png?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door Brozef op 30-04-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensxeon
Brozef schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:51:
[...]

Shift ingedrukt houden en slepen om 0.810v en alles erna tot je gewenste voltage te verhogen, je wilt niet aan 0.8 en onder komen aangezien dat de idle voltage is

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ook al zit mijn 0.8v punt nu hoger, de kaart kan zelf nog bepalen waar die heen gaat in jouw geval is de curve plat in het begin en heeft de kaart geen keuze en moet die wel op 1100mhz draaien in idle

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja snap ik, maar dan krijg ik dit issue:
Alles voor 0.8mv stijgt ook mee

YouTube: 5090 FE Undervolt Guide

Hij verbruikt nu 36watt idle bij 1280mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
laurensxeon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:57:
[...]

Ja snap ik, maar dan krijg ik dit issue:
Alles voor 0.8mv stijgt ook mee

YouTube: 5090 FE Undervolt Guide

Hij verbruikt nu 36watt idle bij 1280mhz
Als je die eerste screenshot van mij bekijkt selecteer ik eerst het gebied wat ik wil verhogen door shift in te drukken en buiten de voltage punten een selectie te maken dan selecteer je 1 punt in die selectie groep om alleen de punten omhoog te doen die geselecteerd zijn.

Als je shift indrukt en meteen een voltagepunt pakt dan sleep je de gehele curve omhoog wat in jou screenshot gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensxeon
Brozef schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:26:
[...]

Als je die eerste screenshot van mij bekijkt selecteer ik eerst het gebied wat ik wil verhogen door shift in te drukken en buiten de voltage punten een selectie te maken dan selecteer je 1 punt in die selectie groep om alleen de punten omhoog te doen die geselecteerd zijn.

Als je shift indrukt en meteen een voltagepunt pakt dan sleep je de gehele curve omhoog wat in jou screenshot gebeurt
Wow! Nice, dat werkt!
Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Heb met de Astral ROG RTX 5090 OC nog even wat met undervolts lopen spelen i.v.m. de warmere dagen eraan komen, niet dat hij de koelcapaciteit niet heeft maar meer voor verminderde warmte ontwikkeling.

Hierbij geprobeerd zoveel mogelijk de originele prestaties te behouden maar toch met het doel het verbruik met ruwweg 100W te verminderen.

Dit is de nieuwe undervolt curve, 2887Mhz +851 op 0.900mV:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Qd3Ncb.png

Undervolt OC curve, ~3232-3247Mhz +287 op 1.060mV:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vTIl6db.png

De score van Steel Nomad DX12:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5AI7FAv.png

Hieronder een paar video vergelijkingen, van links naar rechts UV / Stock / UV Boost.

Unigine Heaven 1440P 8x MSAA:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - Unigine Heaven

Assassin's Creed Oddysey Ultra met 200% renderscaling (5K):

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - Assassin's Creed Oddysey

GTA V Enhanced met alle Raytracing instellingen op max: op 2.0 framescaling (5K):

Bekijk op YouTube
Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - GTA V Enhanced

En nog een paar screenshots, al moet je Heaven met een korrel zout nemen i.v.m. CPU bottlenecks (min fps).

Heaven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ton5k0j.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O2oXCmr.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/62VbYkI.jpeg

Red Dead Redemption 2 met DLAA Transformer Model Preset K:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yxxC1Ns.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jSfI4eK.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OCkDGgT.jpeg

Portal RTX met DLAA Transformer Model Preset K en Insane instelling voor Froxel Radiance Cache:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DBmWAsF.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1dekrGW.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pEQudHK.jpeg

Portal RTX met DLAA Transformer Model Preset K en Insane instelling voor Froxel Radiance Cache & 4x framegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eI3o3aB.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GswSRv1.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Utr6SIX.jpeg

Toe nu toe lijkt de undervolt een succes, tijd zal nog uitwijzen of het echt stabiel is, +910 leek stabiel maar kreeg tijdens RDR2 alt-tabben toch nog een crash, +951 crashte Heaven echter en +975 en erboven liet Steel Nomad DX12 het afweten. Dit allemaal zonder VRAM OC maar ik denk dat +851 redelijk veilig is bij deze.

Verder draait +287 op ~3232-3247Mhz met 1.060mV volledig stabiel, ik heb nog wel twee keer een crash gehad maar dat was met Assassin's Creed Oddysey in 1440P borderless fullscreen met 200% renderscaling direct na het alt tabben en tijdens het spelen, echter, als het spel als normaal volledig scherm is ingesteld dan is er nooit wat aan de hand. Dus wellicht hebben de drivers iets vreemds m.b.t. borderless fullscreen, geen enkel spel crasht verder ook niet met urenlang speelplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fer10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:22
CriticalHit_NL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:08:
Heb met de Astral ROG RTX 5090 OC nog even wat met undervolts lopen spelen i.v.m. de warmere dagen eraan komen, niet dat hij de koelcapaciteit niet heeft maar meer voor verminderde warmte ontwikkeling.

Hierbij geprobeerd zoveel mogelijk de originele prestaties te behouden maar toch met het doel het verbruik met ruwweg 100W te verminderen.

[Afbeelding]

Undervolt OC curve, ~3232-3247Mhz +287 op 1.060mV:
[Afbeelding]

De score van Steel Nomad DX12:
[Afbeelding]

Hieronder een paar video vergelijkingen, van links naar rechts UV / Stock / UV Boost.

Unigine Heaven 1440P 8x MSAA:
[YouTube: Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - Unigine Heaven]

Assassin's Creed Oddysey Ultra met 200% renderscaling (5K):
[YouTube: Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - Assassin's Creed Oddysey]

GTA V Enhanced met alle Raytracing instellingen op max: op 2.0 framescaling (5K):
[YouTube: Asus ROG Astral RTX 5090 OC - UV / Stock / UV Boost - GTA V Enhanced]

En nog een paar screenshots, al moet je Heaven met een korrel zout nemen i.v.m. CPU bottlenecks (min fps).

Heaven
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Red Dead Redemption 2 met DLAA Transformer Model Preset K:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Portal RTX met DLAA Transformer Model Preset K en Insane instelling voor Froxel Radiance Cache:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Portal RTX met DLAA Transformer Model Preset K en Insane instelling voor Froxel Radiance Cache & 4x framegen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toe nu toe lijkt de undervolt een succes, tijd zal nog uitwijzen of het echt stabiel is, +910 leek stabiel maar kreeg tijdens RDR2 alt-tabben toch nog een crash, +951 crashte Heaven echter en +975 en erboven liet Steel Nomad DX12 het afweten. Dit allemaal zonder VRAM OC maar ik denk dat +851 redelijk veilig is bij deze.

Verder draait +287 op ~3232-3247Mhz met 1.060mV volledig stabiel, ik heb nog wel twee keer een crash gehad maar dat was met Assassin's Creed Oddysey in 1440P borderless fullscreen met 200% renderscaling direct na het alt tabben en tijdens het spelen, echter, als het spel als normaal volledig scherm is ingesteld dan is er nooit wat aan de hand. Dus wellicht hebben de drivers iets vreemds m.b.t. borderless fullscreen, geen enkel spel crasht verder ook niet met urenlang speelplezier.
toon volledige bericht
Interessant! Hoe is je coil whine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Fer10 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:14:
[...]

Interessant! Hoe is je coil whine?
Merk geen coilwhine van de kaart op, ook niet bij duizenden frames, en als het wel er zou zijn is het zo miniem dat het niet opvalt, het zit wel achter glas natuurlijk. Enige ding dat dit een beetje heeft is de 10 jaar oude Corsair AX1200i voeding maar dat deed deze en die van een vriend al bij nieuwstaat maar die functioneren prima verder. Maar die zit zo ver achterin de kast gebouwd dat ik hem niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarlaTheProfane
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 11:07
Net vandaag de INNO3D Geforce RTX 5090 X3 OC binnen van bol.com voor 2649,- euro, maar is sinds vandaag al weer 2799,-.. heb ik geluk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:34
CriticalHit_NL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:08:

Vreemd, als ik op mijn TUF 5090 OC bij 900 mV de clock op 2887 MHz instel, is dat volgens de curve editor +952 en niet +851 :?

EDIT: SN score komt dan op 15074, maar trekt nog vrolijk rond de 550 W.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Magic op 30-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

CarlaTheProfane schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:10:
Net vandaag de INNO3D Geforce RTX 5090 X3 OC binnen van bol.com voor 2649,- euro, maar is sinds vandaag al weer 2799,-.. heb ik geluk gehad?
NON-OC versie kost 2,5k + gratis doom á 109 euro
https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle

Volgens mij identieke kaarten.

Edit: uitverkocht

[ Voor 3% gewijzigd door Q_7 op 30-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Mr Magic schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:14:
[...]

Vreemd, als ik op mijn TUF 5090 OC bij 900 mV de clock op 2887 MHz instel, is dat volgens de curve editor +952 en niet +851 :?

EDIT: SN score komt dan op 15074, maar trekt nog vrolijk rond de 550 W.
Wellicht dat de TUF kaart een wat andere curve hanteert, weet ik zo ook niet.
15K+ kon ik nog wel halen met +910/951 maar dat was niet stabiel buiten 3DMark, die laatste stond toen rond 2992Mhz.

Ik denk dat het een beetje ligt aan de type workload, sommige spellen kan je 5K draaien met vrolijk 100W of zelfs meer minder, maar als er RT-cores bij komen kijken o.i..d. kunnen de kaarten wel iets anders liggen.

GTA V Enhanced op 5K met alle RT zaken aan kon nog 560W aantikken op +851 bij 0.900mv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarlaTheProfane
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 11:07
Q_7 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:50:
[...]

NON-OC versie kost 2,5k + gratis doom á 109 euro
https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle

Volgens mij identieke kaarten.

Edit: uitverkocht
NON-OC staat op jouw url op 3308,69 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

CarlaTheProfane schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:21:
[...]

NON-OC staat op jouw url op 3308,69 euro?
Omdat deze uitverkocht is, hij was te koop voor 2499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
[...]

...
Trouwens bedankt voor de tip, hoewel 1100+ aan idle niet echt verhogend is voor de wattages zie ik ze toch liever lager, dus ik heb m'n curve voor de UV ook wat aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5rr6MzT.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKu6EFd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Net even meegedaan aan de Steam hardware survey en kreeg daarna de grafieken van maart te zien...

Wel interessant om te zien dat er geen enkele Nvidia 5000 series of AMD 9070 series erin voor komt. Nu zal het beeld misschien wel anders zijn voor april, maar de lijst bestaat voornamelijk uit de lagere 4000 en 3000 series GPUs en wat high-end 6000 series van AMD en wat verdwaalde 4070 (Ti) Supers. 7000 series van AMD zie je er ook niet in terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdErmuF2ISV07Gnnl_DwP2h8roQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/76R9NdBS8yeKtWpWnnw3zERv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
ArcticWolf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:27:
Net even meegedaan aan de Steam hardware survey en kreeg daarna de grafieken van maart te zien...

Wel interessant om te zien dat er geen enkele Nvidia 5000 series of AMD 9070 series erin voor komt. Nu zal het beeld misschien wel anders zijn voor april, maar de lijst bestaat voornamelijk uit de lagere 4000 en 3000 series GPUs en wat high-end 6000 series van AMD en wat verdwaalde 4070 (Ti) Supers. 7000 series van AMD zie je er ook niet in terug.

[Afbeelding]
De 5080 staat er wel in, maar helemaal onderaan met 0.19%, verbaasd me eigenlijk ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Thanks voor de tip 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
RTX 5090 Aorus Master binnen gekregen en hierbij de stock run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LItK_onNu5mt5zgFLjBKcMKUnec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe1BdqoakhymmpOn2QMfiOun.jpg?f=fotoalbum_large

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

CriticalHit_NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:51:
[...]

De 5080 staat er wel in, maar helemaal onderaan met 0.19%, verbaasd me eigenlijk ook niet zoveel.
Grappig, de 5080 had ik al helemaal niet in die lijst verwacht, eerder de 5070(Ti).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Grappig, de 5080 had ik al helemaal niet in die lijst verwacht, eerder de 5070(Ti).
De 5070Ti is pas eind februari op de markt gekomen, de 5080 bijna een maand eerder, waarschijnlijk dat dat ermee te maken heeft..

De 5070Ti is de beste koop onder de €1000 als je het mij vraagt (bij Nvidia).. Zelfde chip en geheugen als de 5080, alleen wat minder cuda-cores.. Er is nu keuze uit meerdere modellen voor €889 dviesprijs en zelfs al daaronder.. De 5080 is op dit moment maar 1 model van te koop voor onder de €1200, die wil kennelijk maar niet verder zakken naar adviesprijs.. De 5080 biedt niet echt een betere game-ervaring en is dus de huidige meerprijs van ruim €300 niet waard imho.. De 5090 biedt wel een duidelijk betere ervaring maar dan heb je het over 3x de prijs van een 5070Ti, dat zullen ook niet heel veel mensen ervoor over hebben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Denk dat je qua timing net even 'pech' had met Maart, kreeg de survey hier net maar dan met de data van April:
5080 is verder gestegen tot 0.37%, op de voet gevolgd door de 5070 op 0.36% maar die is dus wel later uitgekomen. 5070Ti zit op 0.27% en had ik idd ook wel iets hoger verwacht kijkende naar die andere twee maar dat zal vast een stukje persoonlijke bias zijn :P

Volgende maand verwacht ik de 5060Ti bovenaan qua 50 series, hoop alleen voor de kopers dat ze dan de 16GB versie hebben, Steam maakt daar immers geen onderscheidt in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
!mark schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Denk dat je qua timing net even 'pech' had met Maart, kreeg de survey hier net maar dan met de data van April:
5080 is verder gestegen tot 0.37%, op de voet gevolgd door de 5070 op 0.36% maar die is dus wel later uitgekomen. 5070Ti zit op 0.27% en had ik idd ook wel iets hoger verwacht kijkende naar die andere twee maar dat zal vast een stukje persoonlijke bias zijn :P

Volgende maand verwacht ik de 5060Ti bovenaan qua 50 series, hoop alleen voor de kopers dat ze dan de 16GB versie hebben, Steam maakt daar immers geen onderscheidt in.
Dat met de 5060Ti zal wel kloppen inderdaad, Mindfactory in Duitsland heeft schijnbaar minimaal 250 exemplaren van de 5060Ti 16GB verkocht binnen 2 weken waar de 8GB versie op 10 units bleef steken... Dat spreekt boekdelen. Verder oplopend naar de 5070 5080 e.d. worden de verkoopcijfers uiteraard minder hoog i.v.m. de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tMh7wbG.png

En als de 8GB versie qua globale performance al niet slecht genoeg was onder PCI-E 5.0 doet PCI-E 4.0 er blijkbaar nog een schep van 10% bovenop. Niet heel raar als je bedenkt dat de bandbreedte extra genekt wordt en het ding extra veel data moet swappen om te blijven functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iiKC4jJ.png

Bron: https://www.computerbase....i-8-gb-test.92401/seite-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Inflatable schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:15:
[...]

De 5070Ti is pas eind februari op de markt gekomen, de 5080 bijna een maand eerder, waarschijnlijk dat dat ermee te maken heeft..

De 5070Ti is de beste koop onder de €1000 als je het mij vraagt (bij Nvidia).. Zelfde chip en geheugen als de 5080, alleen wat minder cuda-cores.. Er is nu keuze uit meerdere modellen voor €889 dviesprijs en zelfs al daaronder.. De 5080 is op dit moment maar 1 model van te koop voor onder de €1200, die wil kennelijk maar niet verder zakken naar adviesprijs.. De 5080 biedt niet echt een betere game-ervaring en is dus de huidige meerprijs van ruim €300 niet waard imho.. De 5090 biedt wel een duidelijk betere ervaring maar dan heb je het over 3x de prijs van een 5070Ti, dat zullen ook niet heel veel mensen ervoor over hebben..
Oh ja... Nee dus https://nanoreview.net/en...80-vs-geforce-rtx-5070-ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
CriticalHit_NL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:47:
[...]
Dat met de 5060Ti zal wel kloppen inderdaad, Mindfactory in Duitsland heeft schijnbaar minimaal 250 exemplaren van de 5060Ti 16GB verkocht binnen 2 weken waar de 8GB versie op 10 units bleef steken... Dat spreekt boekdelen.
Aleen is Mindfactory wel uitsluitend de losse verkoop en daarmee dus de DIY markt. Ik vermoed dat de 8GB kaartjes het relatief helaas een heel stuk beter gaan in kant en klare computers, vooral die van grote OEMs als Dell en HP.
En als de 8GB versie qua globale performance al niet slecht genoeg was onder PCI-E 5.0 doet PCI-E 4.0 er blijkbaar nog een schep van 10% bovenop. Niet heel raar als je bedenkt dat de bandbreedte extra genekt wordt en het ding extra veel data moet swappen om te blijven functioneren.
Dank voor het delen, ik had er nog geen benchmarks van gezien maar dit komt niet als een verassing inderdaad. Met PCIe Gen 3 systemen was het al zo dat de 3060Ti structureel sneller kon zijn dan een 4060Ti als je het Vram ging vullen, omdat eerste genoemde nog een volledige x16 interface had i.p.v. x8.

En bedenk er ook bij dat PCIe Gen 5 moederborden i.i.g. bij AM5 vorig jaar rond deze tijd nog een meerprijs hadden van 50-100 euro boven eentje met Gen 4, zo gemeengoed is dat daarom ook nog steeds helemaal niet. Zelf ook bewust nog gekozen voor een Gen 4, en vooralsnog is dat de juiste keuze want 50-100 euro extra voor at best 1% extra prestaties zolang je niet door Vram beperkt wordt is een hele slechte value for money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Inflatable's initiele opmerking was:
De 5070Ti is de beste koop onder de €1000 als je het mij vraagt (bij Nvidia)..
Dat de 5080 beter scoort wilt niet zeggen dat het de meerprijs ook waard is.

review: Nvidia GeForce RTX 5070 Ti - Hier kan de RTX 50-serie leuk gaan worden

De 5080FE scoort idd hoger bij prijs per FPS, terwijl de 5070Ti gelijk aan scoort met de 5090FE en je kan in principe alle spellen er goed mee spelen. Ik /vind/ een videokaart boven de 1000 euro ook echt wel serieus geld om een beetje spelletjes mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ben de GDDR7 geheugen van mijn 5080 aan het overlocken, ik denk ik ga door met verhogen totdat ik fouten begin te krijgen, maar die blijven uit, heeft iemand een tool/programma waarmee ik de geheugensnelheid van de GPU kan testen ?

Zit namelijk nu op 100% overclock á 5090 bandbreedte maar nog steeds geen fouten, en ook geen prestatiewinst trouwens :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YFnpHc8j/5080memoverclock.jpg

Speedway met geheugen op 60Ghz ipv 30Ghz
https://www.3dmark.com/sw/2215422

[ Voor 7% gewijzigd door Q_7 op 04-05-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Q_7 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:03:
Ben de GDDR7 geheugen van mijn 5080 aan het overlocken, ik denk ik ga door met verhogen totdat ik fouten begin te krijgen, maar die blijven uit, heeft iemand een tool/programma waarmee ik de geheugensnelheid van de GPU kan testen ?

Zit namelijk nu op 100% overclock á 5090 bandbreedte maar nog steeds geen fouten, en ook geen prestatiewinst trouwens :D

[Afbeelding]

Vraag me af of hier dan de 256-bits bus een bottleneck vormt, maar als alles in het VRAM lokaal zit lijkt me dat niet, wellicht dat hij de error-correction in werking stelt en dat het daarom niet hoger wordt? Kon me nog herinneren dat dit bij de 10-series ook zoiets was dat hoge mem-OC's ook voor degradatie van de scores kon zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:36

[Afbeelding]

De bios limiteert op +6000mhz. Probeer maar een keer 40 en 60Ghz. Je zal geen verschil zien in score.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:34
Je kan eens naar Memtest Vulkan kijken.

Overigens heeft het GDDR7 geheugen op de Nvidia kaarten ECC, dus fouten zul je niet gaan zien, maar de prestaties zouden wel minder moeten worden als het aantal correcties te hoog wordt.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.