Ik ben mijn hotspot de laatste tijd een beetje aan het monitoren, ik raakte in eerste instantie makkelijk de 107 graden Celsius aan (Gainward 5080 Phoenix V1), wat ik met een beetje fan tuning wel wat omlaag heb kunnen krijgen, maar nog steeds veel te hoog. En niet alleen dat, maar het verschil met de core kon tot 27 graden oplopen, wat voorheen dus een vertekend beeld gaf. De kaart draait al op 0,975V en boost in Wukong naar 3090MHz stabiel, geheugen op 18000MHz.
Vanavond zat ik tijden een potje Wukong op 78,7 graden core en 103,9 hotspot. Toen ging er zo'n stemmetje fluisteren en een kwartier later lag de kaart op tafel, omringd door schroevendraaiers, wattenstaafjes, alcohol (voor de zenuwen), Duronaut etc.
Het slagveld wat ik tegenkwam was beschamend. Het kleine beetje pasta wat er aangebracht was, had besloten te migreren, aan de druppels te zien. Halverwege de migratie is die pasta zo uitgehard, dat ze gewoon geen zin meer had om verder te druppelen. Ik heb de brokjes van de koeler kunnen schrapen en de core netjes schoongemaakt. Duronaut erop, verspreid, koelpads gecontroleerd (die er vreemd genoeg erg netjes uitzagen en van prima kwaliteit zijn) en weer in elkaar geschroefd. De kaart boost nog steeds naar 3090MHz core op 0,975V, alle temperaturen zijn binnen foutmarge hetzelfde maar de core zit nu op 67,9 graden en de hotspot op 85,5 na 20 minuten Wukong. Da's niet alleen een mooie winst, maar ook een veel betere delta.
Ik heb 'm voor 1039 Euro nieuw gekocht destijds, ik wist dat het een "budgetmodel" was, misschien heb ik ook nog een maandagochtendmodel, maar ik ben wel een beetje geschrokken van de troep die ik aantrof. Alsof je vroeger een CPU direct met de koeler uit de socket trok, zo uitgehard. En gelukkig zo weinig dat de kaart vrij makkelijk van de koeler kwam. Waar ik meer van geschrokken ben is dat nVidia dat zo lang verborgen heeft gehouden. Ik zou rustig hebben gedacht, mijn core blijft lekker onder de 80 graden bij alles wat ik er tegenaan gooi, mij kan niks gebeuren. Maar intussen was er van alles aan het koken, dat had de kaart echt geen goed gedaan op de lange termijn.
Wel een prettige kaart om mee te werken. Geen verborgen schroefjes, kaart kwam zonder veel kracht los van de koeler en de kabels zijn lang genoeg om de kaart te flippen en op een doosje ofzo te leggen, dus de connectors hoeven niet los. Indrukwekkende backplate, 0 functie, geen contact of pads met de kaart zelf.
Na een paar uurtjes prutsen kan in concluderen dat de repaste succesvol is. Tijdens FurMark 1440P trekt de kaart het meeste, 422Watt, wat natuurlijk absoluut bezopen is, maar dat mag door de Asus bios. De undervolt zorgt ervoor dat 'ie niet voorbij de 450 schiet

De core is dan 76,9 en de hotspot 96,3 graden Celsius. En net zo belangrijk, het geheugen piekt dan op 68 graden rond, pads zijn dus ok. Tijdens een potje Wukong op 4K piekt de kaart een keertje op 310Watt, maar blijft vaak stabiel onder de 300, dus zijn de temperaturen veel beter.
In het proces, misschien toevallig, zowel een betere persoonlijke Steel Nomad (9712) als Speedway (10027) gepakt.
[
Voor 19% gewijzigd door
KneoK op 31-07-2026 03:41
]