Dat is denk ik zeker het geval, vergis je er ook niet in dat de Workstation markt relatief gezien klein is, even uit mijn hoofd +-600-700 miljoen omzet per kwartaal voor Nvidia tegenover +-4 miljard in gaming. Daarom ook mijn verwachting dat ik niet direct denk ik dat het probleem in de zakelijke markt groter zou zijn, maar wat ik vreemd vind is dat je er helemaal niets over hoort en voor mij belangrijker, zelf ziet in de praktijk.CMT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 03:59:
Een belangrijk gegeven is dus dat het qua workstations GPU's, hoofdzakelijk gaat om een TDP tot maximaal 300W.
De enige uitzondering is de RTX 6000 Pro Blackwell '600W Edition': https://www.techpowerup.c...-pro-6000-blackwell.c4272. In feite een 5090FE met 96GB DDR7.
De blowerstyle uitvoering van de RTX6000 Pro backwell is ook beperkt tot 300W: https://www.pny.com/File%...ackwell-Max-Q-Edition.pdf
Is het dus niet aannemelijk dat de ervaring uit de directe zakelijke omgeving waarop je beroep doet, vooral van toepassing is op GPU's <300W. Het lijkt mij niet dat de 600W 'passthrough' variant gretig aftrek heeft voor een workstation. Het is in een dergelijke kast onpraktisch i.v.m. de koeling. Ik kan het natuurlijk mis hebben en wie weet heeft een deel van de klanten de blowerstyle koeler inmiddels vaarwel gezegd.
Maar ik zou zeker verwachten, zie ook de matrix die ik postte, de 600W variant kan maar in 3 systemen besteld worden, en geen supported dual / triple of quad GPU opstellingen. Dat de 300W varianten die wel multi GPU kunnen een stuk meer verkocht worden. Ik zie zelf ook zeker meer varianten met 300W GPU's in het veld.
Dat het minder zal voorkomen dan in DiY verwachtte ik zeker, maar helemaal geen gemelde casussen bevreemd mij wel als louter de connector het hoofdzakelijke probleem zou zijn.
Het 300W argument had ik daarbij zelf ook voor me in het verleden, maar sinds het ook voorkomt bij RX 9070 XT's van Sapphire, een chip die standaard een 300W TDP heeft (w.s. in die kaart iets hoger), terwijl dat 'vroeger' iets waarvan in het verleden gezegd werd, het komt (vrijwel) alleen voor bij hoge TDP kaarten (450W+), iets dat nu lastiger vol te houden is.
En daar komt dan ook mijn vraag weer, is het nu bij die Sapphire kaarten enkel de connector, of is er toch user error in het spel.
Ja en Nee, je zal inderdaad niet snel schreeuwende koppen zien, maar als met enige regelmaat zou voorkomen zou ik bijvoorbeeld als iemand in dit veld zeker meldingen verwachten van Sysadmins / system enigneers e.d. op bijvoorbeeld Reddit/hardware of de sysadmin / workstation / server hardware gerelateerde reddits die ik met grote regelmaat volg, die kleine 'probleempjes' in het vak komen daar immers direct naar voren, en iets als workstations die potentieel in brand kunnen vliegen door een flimsy connector zou m.i. niet gezien worden als 'klein probleempje'. En zou het daar op komen, dat zou een Videocardzz oid dat toch ook redelijk snel moeten oppakken vanaf daar.Ik bedoel daarmee dat als er iets mis is er niet echt over gepraat wordt, zolang het maar meteen aangepakt en opgelost is. Het zal de klant denk ik een worst wezen wat de reden is geweest van het defect, tenzij het een structureel probleem wordt en het werk dwarsboomt. Dan wordt de kans dat de media er lucht van krijgt waarschijnlijk ook wat groter.
:strip_exif()/f/image/7JY9HBGzFL5nv9jcKXtlugvy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U844ANKmRARiIhJlOJZHkCyt.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/V764kH70aBCNuihvZruMJMi7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HzZ5FdkuXuf5tz7Tv6MKsn09.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L59Es9DZZzIPCjLY6WfubmgH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dWFI8LQv1QeOJGSVpbXlXIyf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/teQxVc2rvwOFo6OuHefXvmzY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IAbMc8BD02Es2ugVBUNcup30.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xSI91Xo4ZIVQlA93OfY1YD33.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/B5b8eZo6iS63zsFf0h77ndlv.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6T3GTAhl0NvgrMQ1Bw5sYj8f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3mOYBrIU1ymNZSEV8bSQV4Nl.jpg?f=fotoalbum_large)