Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Oke, dan weet ik zeker dat ik er ook een ga kopen als ik een 5080 ga aanschaffen. Dankjewel!CriticalHit_NL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:51:
[...]
Volgens mij is standaard de ingestelde limiet 100°C voor de connectoren en dat is nog ver beneden het smeltpunt voor het plastic en dan krijg je een hoorbaar alarm. Dit kan je wel instellen maar moet via de fysieke knop die erop zit.
Als je wilt kan je via RTTS deze overlay gebruiken dan kan met de overlay zonder te alt-tabben alles in de gaten houdenCriticalHit_NL schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Zo te zien niet volle belasting, maar de onbalans is duidelijk. Denk dat het proberen wordt met een ander kabeltje ertussen.
Voorbeeld van mijn belasting ~600W:
[Afbeelding]
Aangesloten via:
https://github.com/TroyMetrics/Benchmark-Overlays
Als iemand hetzelfde probleem heeft gehad en dit heeft opgelost, dan hoor ik graag hoe.
Dit is wel een fors minpunt aan het worden van deze kaart. Ik 'tweak' en pruts graag aan mijn pc, maar als zoiets knulligs na een paar uur nog niet werkt verlang ik weer naar een console
Bij mij is het op de Aorus 5090 wel gelukt om de firmware te updaten, al duurde de update vrij lang (ongeveer 5 miniuten) zonder enige vorm van een progress indicator. Dus misschien nog eens proberen en geduldig wachten?Timx2 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:49:
Sinds een poosje is het LCD-schermpje van mijn 5070ti Master uitgeschakeld. Er is een firmware beschikbaar voor deze bug, maar ik krijg deze met geen mogelijkheid geïnstalleerd (losse installer en via GCC). De vage stappen die Gigabyte adviseert en de workarounds die ik zo snel via Reddit vind werken niet.
Als iemand hetzelfde probleem heeft gehad en dit heeft opgelost, dan hoor ik graag hoe.
Dit is wel een fors minpunt aan het worden van deze kaart. Ik 'tweak' en pruts graag aan mijn pc, maar als zoiets knulligs na een paar uur nog niet werkt verlang ik weer naar een console.
Ik denk niet dat het daar aan ligt. Heb de afgelopen weken meerdere pogingen ondernomen met veel geduld. Ik denk dat ik 20+ keer de update heb geprobeerd waarvan gisteren een aantal keren met de stroom eraf voorafgaand aan de update. Zowel met de losse installer (fail melding) als ook met GCC geen succes.Degrader schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:34:
[...]
Bij mij is het op de Aorus 5090 wel gelukt om de firmware te updaten, al duurde de update vrij lang (ongeveer 5 miniuten) zonder enige vorm van een progress indicator. Dus misschien nog eens proberen en geduldig wachten?
Heb in ieder geval Gigabyte gecontacteerd. Ben benieuwd… eerste keer. Dan ervaar je pas echt hoe een bedrijf naar zijn klanten kijkt.

Misschien maar voor het open raam zetten ofzo maar de hitte die ervan afkomt is te erg.
weet het niet meer
Geen issues hierzo. GPU blijft 62c en geheugen iets van 73cVishari Beduk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:25:
Dan mijn ervaring met de RTX5090: deze kaart is niet geschikt voor dit weer![]()
Misschien maar voor het open raam zetten ofzo maar de hitte die ervan afkomt is te erg.
volgens PSU verbruikt pc dan 892W bij spelen van Stellar Blade
Edit: oh zo ik las niet goed.
Die hitte is inderdaad niet mals. hok wordt heel snel heel erg warm ja. Kaart heeft er evengoed zelf geen last van. Maar persoon achter pc helaas wel
[ Voor 18% gewijzigd door star-saber op 18-06-2025 20:46 ]
Ik heb zojuist de installer voor 30+ minuten laten lopen in 'veilige modus', maar helaas ook dan zonder succes. Er komt geen 'fail', maar het lijkt mij dat een firmware update niet zo lang hoeft te duren. Gigabyte reageert tot dusver niet en ben eerlijk gezegd ten einde raad.FireBladeX schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:22:
Bij mij duurde het gevoelsmatig ook erg lang (voelde als 10 min.) maar daarna wel bericht dat het succesvol was. Voor de firmware update had ik inderdaad wat issues met schermpje (5090 aorus ice).
Terug sturen naar waar je hem gekocht hebt.Timx2 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb zojuist de installer voor 30+ minuten laten lopen in 'veilige modus', maar helaas ook dan zonder succes. Er komt geen 'fail', maar het lijkt mij dat een firmware update niet zo lang hoeft te duren. Gigabyte reageert tot dusver niet en ben eerlijk gezegd ten einde raad.
Is het echt zo erg? Ben van plan om zodra het budget er is een nieuwe pc met een 5090 aan te schaffen. Maar nu ik dit hoor twijfel ik dan weer haha. Heb nu een 7900XT en daarmee is na een uurtje de hitte al merkbaar.Vishari Beduk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:25:
Dan mijn ervaring met de RTX5090: deze kaart is niet geschikt voor dit weer![]()
Ligt toch ook wel aan het model 5090 dat je neemt? De één warmer dan de ander. Veel Tweakers kunnen je wel helpen met een underclock voor vergelijkbare performance en minder verbruik en dus minder warmte.rubbels schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Is het echt zo erg? Ben van plan om zodra het budget er is een nieuwe pc met een 5090 aan te schaffen. Maar nu ik dit hoor twijfel ik dan weer haha. Heb nu een 7900XT en daarmee is na een uurtje de hitte al merkbaar.
Eigenlijk maakt het model niet uit aan warmte afgifte. Een 5090 lust aardig wat sap en hoe goed je kaart ook koelt, die warmte komt er in alle gevallen vanaf. Als de temp hoger of lager is tussen modellen is in ontwikkeling van warmte geen verschil. Dat blijft in de ruimte komen.MetalSonic schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:33:
[...]
Ligt toch ook wel aan het model 5090 dat je neemt? De één warmer dan de ander. Veel Tweakers kunnen je wel helpen met een underclock voor vergelijkbare performance en minder verbruik en dus minder warmte.
Undervolten gaat zeker helpen, maar bij een 5090 ga je dat niet terugbrengen naar 300 watt, laat staan zonder ernstig in te leveren op prestaties als je ver wilt gaan. Van 600 naar 550 zal helpen, maar het blijft nog steeds 550 watt aan warmte en die merk je echt wel op.
Op mijn 5090FE heb ik een undervolt zitten waardoor hij niet boven de 400W uitkomt maar wel gewoon nagenoeg max. performance levert. Vaak zit hij dichter bij de 300W. Pas tijdens een volle sessie iRacing pushed hij 'm naar 400W op performance intensieve tracks. Dit is dan in 7680x1440 resolutie op 157FPS fixed (triple 32" 1440p 165Hz monitoren)sjekneck schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Eigenlijk maakt het model niet uit aan warmte afgifte. Een 5090 lust aardig wat sap en hoe goed je kaart ook koelt, die warmte komt er in alle gevallen vanaf. Als de temp hoger of lager is tussen modellen is in ontwikkeling van warmte geen verschil. Dat blijft in de ruimte komen.
Undervolten gaat zeker helpen, maar bij een 5090 ga je dat niet terugbrengen naar 300 watt, laat staan zonder ernstig in te leveren op prestaties als je ver wilt gaan. Van 600 naar 550 zal helpen, maar het blijft nog steeds 550 watt aan warmte en die merk je echt wel op.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Toevallig is dit precies mijn main use case. Goed om te horen dat een undervolt nog steeds goede prestaties geeft. Heb je er naast de undervolt ook een overclock op? I.v.m. verbruik en warmte was mijn plan eigenlijk alleen een undervolt.Rivanov schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Op mijn 5090FE heb ik een undervolt zitten waardoor hij niet boven de 400W uitkomt maar wel gewoon nagenoeg max. performance levert. Vaak zit hij dichter bij de 300W. Pas tijdens een volle sessie iRacing pushed hij 'm naar 400W op performance intensieve tracks. Dit is dan in 7680x1440 resolutie op 157FPS fixed (triple 32" 1440p 165Hz monitoren)
Wat is jouw ervaring met warmte uit de pc tijdens dit soort warme dagen?
Nee, verder geen overclock op m'n GPU.rubbels schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Toevallig is dit precies mijn main use case. Goed om te horen dat een undervolt nog steeds goede prestaties geeft. Heb je er naast de undervolt ook een overclock op? I.v.m. verbruik en warmte was mijn plan eigenlijk alleen een undervolt.
Wat is jouw ervaring met warmte uit de pc tijdens dit soort warme dagen?
Enkel een kleine overclock op m'n CPU (9800x3D)
- PBO: + 200
- Curve Optimizer: -20
:strip_exif()/f/image/pOM14iZUBnmmW7aUsscG3WU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar heb met deze dagen ook de airco aan in m'n simroom, dus dan is de ruimte zelf netjes 20 graden.
[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 19-06-2025 13:35 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Klinkt qua temperaturen van de onderdelen prima. Zit zelf te denken aan een H6 Flow en een Freezer 36 of Peerless Assassin 120 op de CPU.Rivanov schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Nee, verder geen overclock op m'n GPU.
Enkel een kleine overclock op m'n CPU (9800x3D)Heb de NZXT H7 Flow case, dus meer dan genoeg ruimte voor airflow. Gebruik een Dark Rock Pro op de CPU. Warmte is prima. GPU schommelt tussen de 50 en 60 graden en CPU zit rond de 65/70 in intensieve gaming sessies.
- PBO: + 200
- Curve Optimizer: -20
[Afbeelding]
Maar heb met deze dagen ook de airco aan in m'n simroom, dus dan is de ruimte zelf netjes 20 graden.
De luxe van een airco heb ik helaas niet, vandaar dat ik nu ook al zit te zweten naast een 7900XT. Moeilijk in te schatten natuurlijk of die nieuwe pc meer hitte zal uitstralen of dat dat ongeveer gelijk zal zijn.
Hitte is redelijk gelijk aan totaal wattage, als je koeling beter is betekent het alleen dat het efficiënter warmte in de ruimte kan dumpen.rubbels schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Klinkt qua temperaturen van de onderdelen prima. Zit zelf te denken aan een H6 Flow en een Freezer 36 of Peerless Assassin 120 op de CPU.
De luxe van een airco heb ik helaas niet, vandaar dat ik nu ook al zit te zweten naast een 7900XT. Moeilijk in te schatten natuurlijk of die nieuwe pc meer hitte zal uitstralen of dat dat ongeveer gelijk zal zijn.
Dus een undervolt is eigenlijk de enige manier om totaal wattage te verlagen en daardoor hitte te verlagen.
Of gewoon een super ghetto afzuiging systeem naar buiten toe
Airco tje van de Lidl oid kost een fractie van een 7900XT en scheelt een bonk.rubbels schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Klinkt qua temperaturen van de onderdelen prima. Zit zelf te denken aan een H6 Flow en een Freezer 36 of Peerless Assassin 120 op de CPU.
[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 19-06-2025 20:28 ]
'erg' is het ook niet, gewoon oncomfortabelrubbels schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Is het echt zo erg? Ben van plan om zodra het budget er is een nieuwe pc met een 5090 aan te schaffen. Maar nu ik dit hoor twijfel ik dan weer haha. Heb nu een 7900XT en daarmee is na een uurtje de hitte al merkbaar.
Ik ga die weekend wat meubilair verplaatsen zodat de pc voor de open schuifpui kan staan
edit, voor de grap eens aan bing gevraagd:
Let’s break it down step by step.
You’ve got a room that’s 5 × 2 × 2.5 m — that gives a volume of:
**Volume = 5 × 2 × 2.5 = 25 m³**
Assuming the room is sealed and well-insulated (no heat loss or ventilation), the **800-watt PC** effectively converts most of that energy into heat. Over one hour:
**Energy = Power × Time = 800 W × 3600 s = 2,880,000 joules**
Now, to calculate the temperature rise, we need to know the heat capacity of the air in the room. The specific heat capacity of air is about **1005 J/(kg·K)**, and the density of air at room temperature is approximately **1.2 kg/m³**. So:
**Mass of air = 25 m³ × 1.2 kg/m³ = 30 kg**
Then:
**Temperature rise (ΔT) = Energy / (mass × specific heat capacity)**
**ΔT = 2,880,000 J / (30 kg × 1005 J/kg·K)**
**ΔT ≈ 95.5 °C**
So, in theory, the temperature could increase by nearly **95 °C** in one hour in a **completely sealed** room — which is clearly extreme. In reality, most rooms have ventilation, leaks, and heat absorption into walls and furniture, so the actual temperature rise would be *far* less.
Still, this calculation is a great illustration of how powerful even small devices can be in heating a space over time. Want to explore how much it would rise with typical ventilation or HVAC systems involved? I can help with that too.
[ Voor 60% gewijzigd door Vishari Beduk op 19-06-2025 20:58 ]
weet het niet meer
Van 575 naar 400 watt, dat scheelt gewoon 30%Rivanov schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Op mijn 5090FE heb ik een undervolt zitten waardoor hij niet boven de 400W uitkomt maar wel gewoon nagenoeg max. performance levert. Vaak zit hij dichter bij de 300W. Pas tijdens een volle sessie iRacing pushed hij 'm naar 400W op performance intensieve tracks. Dit is dan in 7680x1440 resolutie op 157FPS fixed (triple 32" 1440p 165Hz monitoren)
Gewoon enorm veel overhead. Op mijn Undervolt zit hij op 880mV. Schommelt hiermee altijd tussen de 300 - 400Watt en temperatuur tussen de 50 en 55 graden.RobbertBink schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:37:
[...]
Van 575 naar 400 watt, dat scheelt gewoon 30%Hoe kan dat, staan ze vanaf de fabriek dan niet veel te heftig afgesteld?
Wel apart, anders hadden ze dat ook kunnen gebruiken in hun promotie praatje, sneller & zuiniger dames en heren!
Out-of-the-box gaat de 5090 over de 1000mV. Door de undervolt schroef ik dat dus terug naar 880mV.RobbertBink schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:33:
Er zijn ook genoeg kaarten die 880mV niet halen bedoel je? En dan doen ze maar een veilige marge zodat ze zeker weten dat alles werkt, zoiets?
Wel apart, anders hadden ze dat ook kunnen gebruiken in hun promotie praatje, sneller & zuiniger dames en heren!
Hoe ziet jouw curve daarbij eruit?Rivanov schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:15:
[...]
Out-of-the-box gaat de 5090 over de 1000mV. Door de undervolt schroef ik dat dus terug naar 880mV.
:strip_exif()/f/image/3KDP3p9aHwrjwIf3sEhMHSEU.png?f=user_large)
[ Voor 100% gewijzigd door BruceLee op 27-06-2025 02:48 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Misschien ook nog een optie voor mensen met warmte probleem? Speel oude games.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Daar draaien ze toch met exact dezelfde specs?
Ik denk dat men bedoeld dat het onaangenaam warm wordt in de kamer... ik heb daar in ieder geval last van, verder geen problemen met de hardware en de koeling daarvan, maar de kamer wordt zo snikheet dat het gamen niet meer leuk is (heb er ook geen airco hangen).meljor schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:55:
Bij mij lopen de temperaturen ook aardig op. Maar er zijn toch zat landen waar het veel vaker warm is en veelal met nog hogere temperaturen?
Daar draaien ze toch met exact dezelfde specs?
Oh, ik wel. Zowel mijn xtx vorig jaar als nu de 4090.... VEEL hogere hotspot temperatuur terwijl die bij normaal weer meer dan goed is. Nog geen throttling maar wel ruim in de 90 graden. En een delta toch de core van gewoon een nette 15 graden (de rest is dus ook flink warmer).ArcticWolf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:06:
[...]
Ik denk dat men bedoeld dat het onaangenaam warm wordt in de kamer... ik heb daar in ieder geval last van, verder geen problemen met de hardware en de koeling daarvan, maar de kamer wordt zo snikheet dat het gamen niet meer leuk is (heb er ook geen airco hangen).
Kan me niet voorstellen dat het probleemloos zal draaien bij hogere temperaturen (frankrijk,Spanje,Italië etc. Etc)
3D printer FAB?MikeRoG schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:32:
Sinds kort heb ik compleet nieuw systeem gebouwd met de Asus Astrial 5080. Tot nu geen enkel issues. Alleen de meegeleverde anti-sag is net wat te lang waardoor hij niet past tussen de GPU en PSU shroud.
Mag ik vragen of er iemand een gouden tip heeft voor een kortere anti-sag?
[Afbeelding]
Blokje hout?
Stukje afslijpen aan de onderkant?
Je zit hier wel op Tweakers hè, je hoeft niet altijd iets nieuws te kopen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zaag was ook m'n eerste gedachteYaksa schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:55:
[...]
3D printer FAB?
Blokje hout?
Net een tijdje Cyberpunk (1440p alles ultra/high + RT @ medium) gespeeld (5800X3D icm 5070Ti), wil niet weten hoe warm het hier is in deze kamer... maar de CPU-die blijft onder de 82C (90C max) en de GPU blijft onder de 75C (85C max voor de 5070Ti). CPU is watergekoeld met een Arctic Freezer II 280, GPU is een MSI Shadow 3X OC (lucht gekoeld).meljor schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:37:
[...]
Oh, ik wel. Zowel mijn xtx vorig jaar als nu de 4090.... VEEL hogere hotspot temperatuur terwijl die bij normaal weer meer dan goed is. Nog geen throttling maar wel ruim in de 90 graden. En een delta toch de core van gewoon een nette 15 graden (de rest is dus ook flink warmer).
Kan me niet voorstellen dat het probleemloos zal draaien bij hogere temperaturen (frankrijk,Spanje,Italië etc. Etc)
90C is wel erg hoog ja... maar wattage van de 4090 is ook wel iets hoger dan een 5070Ti. HWinfo zegt dat Cyberpunk ca. 280W verbruikt gemiddeld van de GPU. De CPU verbruikt sowieso <150W.
Da's waar, En na betere inspectie, was een stukje eraf zagen, de beste oplossing.Yaksa schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:55:
[...]
3D printer FAB?
Blokje hout?
:strip_exif()/f/image/dDHJel2mleEIVBHx2QNuavMm.jpg?f=fotoalbum_large)
En wil daarom dat undervolten wel proberen. Ik heb overigens geen interesse in overclocken, die 5090 is al snel genoeg.
Probleem is de Afterburner gelijk na opstarten crashed. En zie dit in de evenviewer:
Faulting application name: MSIAfterburner.exe, version: 4.6.5.16370, time stamp: 0x642a0686
Faulting module name: RTHAL.dll, version: 2.58.0.0, time stamp: 0x642a0669
Als ik dan hierop google krijg je wel veel hits maar geen oplossingen.
Daarom ben ik op zoek naar een ander tool waarmee ik kan undervolten.
Dus; is er een afterburner alternatief?
weet het niet meer
Je hebt volgens mij de 4.6.6. Beta nodig voor de 50xx kaarten. Ob.v. je bericht heb je versie 4.6.5?Vishari Beduk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:45:
Vanwege het warme weer wil ik het energie verbruik van mijn MSI 5090 naar beneden krijgen.
En wil daarom dat undervolten wel proberen. Ik heb overigens geen interesse in overclocken, die 5090 is al snel genoeg.
Probleem is de Afterburner gelijk na opstarten crashed. En zie dit in de evenviewer:
Faulting application name: MSIAfterburner.exe, version: 4.6.5.16370, time stamp: 0x642a0686
Faulting module name: RTHAL.dll, version: 2.58.0.0, time stamp: 0x642a0669
Als ik dan hierop google krijg je wel veel hits maar geen oplossingen.
Daarom ben ik op zoek naar een ander tool waarmee ik kan undervolten.
Dus; is er een afterburner alternatief?
[ Voor 3% gewijzigd door Fer10 op 01-07-2025 20:52 ]
Bedankt. Dit is wel heel erg suf dit. Die beta werkt wel.Fer10 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:51:
[...]
Je hebt volgens mij de 4.6.6. Beta nodig voor de 50xx kaarten. Ob.v. je bericht heb je versie 4.6.5?
Vanavond als de temperatuur gezakt is kan ik aan de slag
weet het niet meer
Hoi, weliswaar twee weken later, maar ik moest aan jou ervaring denken: ik kwam namelijk net nog een opmerking hierover tegen op amazon.nl in een gebruikersreview:Timx2 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb zojuist de installer voor 30+ minuten laten lopen in 'veilige modus', maar helaas ook dan zonder succes. Er komt geen 'fail', maar het lijkt mij dat een firmware update niet zo lang hoeft te duren. Gigabyte reageert tot dusver niet en ben eerlijk gezegd ten einde raad.
Had je het op deze wijze ook al geprobeerd?Nog een belangrijk punt: ik heb de GPU-firmware bijgewerkt voordat ik de drivers installeerde, zoals aanbevolen door de fabrikant. Het proces was eenvoudig, maar het is essentieel om het in die volgorde te doen. Vervolgens heb ik de drivers rechtstreeks van de officiële Gigabyte-website gedownload en geïnstalleerd, zonder gebruik te maken van generieke hulpprogramma's.
Je zou iets vergelijkbaars als dit kunnen proberen:Vishari Beduk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:00:
[...]
Bedankt. Dit is wel heel erg suf dit. Die beta werkt wel.
Vanavond als de temperatuur gezakt is kan ik aan de slag

Heb tussen 0.815-0.845mv een +690 op 1965Mhz op de curve, alles daarna vlak gelaten.
Na het toepassen is het niet vlak meer, maar hij blijft netjes gelocked t/m 1927Mhz of lager.
Ga ik echter nog lager dan kreeg ik wel dat de kloksnelheid ongewenst hoger ging.
Deze lijn bleef pas vlak als hij gelocked was bij 0.845mv +920 op 2190Mhz.
Maar goed op deze manier zonder fps-cap zie je eerder een verbruik tussen de 250-300W o.i.d. wanneer de GPU zwaar belast wordt i.p.v. het dubbele, je kan het verbruik nog veel verder terug dringen door een fps-cap van 60 o.i.d. te gebruiken in Rivatuner om het GPU verbruik in te perken en op de momenten dat de videokaart niet helemaal benut wordt, dan zijn waardes van onder de 150W ook prima mogelijk of zelfs ~45-55W in oudere lichte spellen zoals Half-Life 2, die ik overigens maar weer eens aan het doorspelen ben, maar dat ligt totaal aan het GPU verbruik. (1440P max, 8x msaa, 60-fps cap 30% verbruik op die kloks).
In de meeste spellen is dat nog genoeg kracht om prima mee te spelen, zelfs DOOM TDA in het main-menu met path-tracing ultra nightmare DLAA en enkel 2x FG zie ik dan nog 100fps met pakweg 250-270W.
Heb overigens nog steeds wel af en toe in bepaalde spellen dat er willekeurig zwarte frames (black screen flickering) gebeurt maar dan voornamelijk in gevallen waarbij spellen borderless windowed draaien en dan meestal niet de volledige GPU-capaciteit benutten, kan deels G-Sync zijn (is DP 1.2 paneel) maar deze 50-serie kaarten hebben opvallend veel verschillende kloksnelheden waarin deze vlug tussen schakelen.
Een zo'n makkelijk voorbeeld is World of Warcraft, er is geen goede fullscreen optie en het verbruikt maar een marginale capaciteit van de 5090.
Ik wist uit het verleden dat kloksnelheid fluctuaties voor zwarte frames konden zorgen precies op het moment dat de videokaart van klok wisselt, iets wat makkelijk te reproduceren was door een dag lang de multi-monitor energy saver aan te laten staan bij een 1080Ti en zodra deze unlocked werd er geknipper ontstond zodra hij tussen 2D/3D moest schakelen, dat is overigens weer op te lossen door te rebooten.
Nu heb ik eens EVGA Precision X1 er weer bijgetoverd, en daarvan de boost-lock ingeschakelt, dat de videokaart ten alle tijden op z'n maximale boost-clock blijft lopen. Bij 99% loads is dit al automatisch het geval maar niet bij de lichtere loads, eigenlijk hetzelfde als dat je de maximale performance forceert in het Nvidia Control Panel, en toen was het probleem voor zover ik kan zien verdwenen.

Het lijkt wel een dingetje te zijn zelfs bij DP 2.1 panelen met VRR dat men maar van ellende VRR (G-sync) uitzet, wel jammer als dat de oplossing moet zijn dan wordt het of telkens de boost lock aanzetten of de game profielen aanpassen. Spelen zonder G-Sync is geen optie.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Nee, ik gebruik altijd de software van nVidia voor nieuwe drivers. Dat gaat haast automatisch en die firmware update voor het schermpje stuitte ik per toeval op. Updates via Gigabye check ik één a twee keer per maand. Dit kan ik helaas niet meer uitproberen.Degrader schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:44:
[...]
Hoi, weliswaar twee weken later, maar ik moest aan jou ervaring denken: ik kwam namelijk net nog een opmerking hierover tegen op amazon.nl in een gebruikersreview:
[...]
Had je het op deze wijze ook al geprobeerd?
Bedankt dat je nog aan mijn probleem hebt gedacht.
MSI levert standaard al een overclock van 3–6%, en ik heb daar zelf nog eens een extra 10% overclock bovenop gedaan. Daardoor presteert de kaart nu vergelijkbaar met een RTX 4070 op basisniveau. Voor mij is dat meer dan snel genoeg en de prestatiewinst ten opzichte van de RTX 4060 Ti 16GB is écht groter dan ik had verwacht.
Het is een prachtige kaart, en ondanks de overclock wordt hij nooit warmer dan 72 graden; meestal blijft de temperatuur zelfs rond de 60 graden. 👌
Voor wie niet meteen ook zijn PSU wil upgraden is het een mooie keuze
Op aliexpress zijn er tientalle soorten te vinden, met netjes de afmetingen erbij. Nee geen bijzondere kwaliteit, maar het is tenslotte ook niet meer dan een 'stokje'MikeRoG schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:32:
Mag ik vragen of er iemand een gouden tip heeft voor een kortere anti-sag?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xpAGlpmn44ndTGvTAXfZaItr.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door RobbertBink op 02-07-2025 17:30 ]
bij die curve graph is het bij mij veel beperkter van wat je kan zien aan de waardes
hoe breid je het uit zodat je de dat 0 punt ziet?
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
:strip_exif()/f/image/UxDoh8qppTbC2lXeCEmmt0tS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cCR3xN3I8SROsOmxr26bm9oo.jpg?f=fotoalbum_large)
Is een stuk stiller dan de originele shroud, met lagere temperaturen. Als de RPM's gelijk zijn met elkaar is de shroud zoon 8-9c koeler en als je de T30's op 3000rpm zet gaat daar nog is 2-3c van af maar dan heb je wel een straaljager in je pc. Kan de shroud dus op veel lager RPM runnen, Nu heb ik de koelpasta ook moeten vervangen aangezien je anders de originele shroud er niet af kan halen aangezien de kabels van de fans achter het koelblok zitten, dus ik weet niet hoeveel invloed dat heeft gehad.
Even een idee, hier was ik yakuza like a dragon aan het spelen op 5k2k met een kamertemperatuur van 22c en een gemiddeld wattage van 380-400w, 2100rpm is het max wat ik nog accepteer kwa geluid omdat ik toch met een koptelefoon speel en alles daarboven begin ik wel door de koptelefoon te horen. Is dus heel veel ruimte om de fans lager te laten draaien.
Nu is dit alles sowieso gewoon niet nodig aangezien de originele shroud ook echt wel voldoende is maar vond dit wel leuk om te doen.
:strip_exif()/f/image/9jQw2BjsQNB2p5QqfYppngqv.jpg?f=fotoalbum_large)
Is wel een dikke unit vanwege de T30's en ik heb een fan spacer tussen het koelblok en de fans van 5mm.
Als ik het een beetje vergelijk met andere kaarten zit deze nu meer in de top modellen van andere fabrikanten kwa temperaturen. Geluid kan ik niet nameten aangezien ik niet een db meter heb ofzo maar is wel echt een stuk stiller dan de originele shroud.
Helaas is de shroud wel een beetje kromgetrokken vanwege het materiaal wat ik moest gebruiken, als ik ooit een betere printer heb met een groter printbed ga ik hem wel opnieuw printen met ander materiaal en in 2 delen ipv 3. En misschien wel met de nieuwe Noctua NF-A12x25 G2 aangezien die nog stiller zijn.
Bedankt voor de tip. Zal het onthouden voor de volgende keer want heb het opgelost door een stukje eraf te zagen, zie hier de resultaat
@Degrader , toch bedankt voor de tip. Ik heb zojuist direct na een nieuwe driver update van Nvidia via GCC de firmware update uitgevoerd en het heeft zowaar gewerkt. Fijn om het LCD-schermpje weer in gebruik te hebbenTimx2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:15:
[...]
Nee, ik gebruik altijd de software van nVidia voor nieuwe drivers. Dat gaat haast automatisch en die firmware update voor het schermpje stuitte ik per toeval op. Updates via Gigabye check ik één a twee keer per maand. Dit kan ik helaas niet meer uitproberen.
Bedankt dat je nog aan mijn probleem hebt gedacht.
Edit: bij nader inzien had ik het juist andersom moeten doen, maar dit heeft ook gewerkt
[ Voor 6% gewijzigd door Timx2 op 04-07-2025 20:06 ]
Sony A1II hobby fotograaf
Je kan eventueel kijken aan de randen aan de zijkant, wellicht dat daar een stuk behuizing van de GPU ergens een stukje omhoog gaat, en hem daar onder plaatsen.MikeRoG schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:32:
Sinds kort heb ik compleet nieuw systeem gebouwd met de Asus Astrial 5080. Tot nu geen enkel issues. Alleen de meegeleverde anti-sag is net wat te lang waardoor hij niet past tussen de GPU en PSU shroud.
Als je zelf niks wil fabriceren, zo’n goedkoop dingetje van AliExpress doen precies wat ze doen; je GPU niet laten zakken.
What a terrible day to have eyes!
Lekker bezig! Welke GPU had je hiervoor?DutchEZmoder schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:39:
Gisteren een 5070 ti binnen gekregen, puur voor foto en video bewerken. Lightroom Denoise ging van 9 minuten en 17 seconden voor 1 raw foto met slechts mijn 13600K naar 13 seconden, soms zelfs 8-9 seconden. Erg mooie upgrade!
De afmetingen voor mijn oude GPU waren 32,4cm X 14cm x 5,6cm.
Deze paste altijd ondanks mijn 420mm AIO met 25mm dikke fans aan beide zijde.
Maar tot mijn verassing (al wist ik dat mijn nieuwe GPU 35.9cm X 15cm X 7,6cm was), is 3.5cm in de lengte (afhankelijk van hoe je kijkt) nog best wel eigenlijk. Ik had ingeschat dat ik meer ruimte overhield…
:strip_exif()/f/image/p2nKTwbOk2DtVygXc2ufmOg8.jpg?f=fotoalbum_large)
De GPU past nog steeds, maar meer dan 1.5cm headroom heb ik niet haha.
Overigens wel superblij met de nieuwe kaart, beest.
Voor men die later nog in AIO of fans wil upgraden, bereken van te voren héél goed hoeveel headspace je overhebt voordat je de GPU koopt.
Kan dit met 1,5cm over? Ik wil een Gigabyte 5080 Gaming halen maar ik hou voor wat ik gemeten heb 10mm over. Maar ik weet dat als ik eind dit jaar verhuisd ben dat ik dan een grote case ga halen ivm meer ruimte. dan ziet een SFF model er heel klein uit. Ik wil namlijk de H6 flow gaan halen. De GigaByte Windforce SFF OC zal perfect in mijn huidige case passen maar lijkt mij dus echt veel te klein voor de H6.AltTabKeys schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 05:11:
Ik wou ook maar eens mijn rig plaatsen, en mensen zich nog even bewust laten worden over afmetingen van een GPU. In dit geval specifiek de MSI 3080Ti huppelepup.
De afmetingen voor mijn oude GPU waren 32,4cm X 14cm x 5,6cm.
Deze paste altijd ondanks mijn 420mm AIO met 25mm dikke fans aan beide zijde.
Maar tot mijn verassing (al wist ik dat mijn nieuwe GPU 35.9cm X 15cm X 7,6cm was), is 3.5cm in de lengte (afhankelijk van hoe je kijkt) nog best wel eigenlijk. Ik had ingeschat dat ik meer ruimte overhield…
[Afbeelding]
De GPU past nog steeds, maar meer dan 1.5cm headroom heb ik niet haha.
Overigens wel superblij met de nieuwe kaart, beest.
Voor men die later nog in AIO of fans wil upgraden, bereken van te voren héél goed hoeveel headspace je overhebt voordat je de GPU koopt.
Geen! Half jaar geleden m'n 7900 GRE verplaatst naar m'n gaming PC die in m'n slaapkamer staat en sindsdien niet echt de behoefte gehad voor een nieuwe. Tot ik weer wat meer ging foto en video bewerken...
Sony A1II hobby fotograaf
Een H6 Flow heeft door de schuine achterkant niet heel veel ruimte voor de GPU, slechts 36,5 cm. Mijn compactere H5 Flow heeft ter vergelijking al 41 cm. Door de fans tegen die schuine achterkant van de H6 Flow past een SFF-GPU wat mij betreft juist heel goed bij die case als je belang hecht aan hoe het eruitziet.TheProst schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:35:
[...]
Kan dit met 1,5cm over? Ik wil een Gigabyte 5080 Gaming halen maar ik hou voor wat ik gemeten heb 10mm over. Maar ik weet dat als ik eind dit jaar verhuisd ben dat ik dan een grote case ga halen ivm meer ruimte. dan ziet een SFF model er heel klein uit. Ik wil namlijk de H6 flow gaan halen. De GigaByte Windforce SFF OC zal perfect in mijn huidige case passen maar lijkt mij dus echt veel te klein voor de H6.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
de GB 5080 Gaming oc is 34cm dus die pas zeker wel. en ja een lege case vind ik er persoonlijk minder uit zien. Ik wil de H6 vanwege dual camber.Canaria schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Een H6 Flow heeft door de schuine achterkant niet heel veel ruimte voor de GPU, slechts 36,5 cm. Mijn compactere H5 Flow heeft ter vergelijking al 41 cm. Door de fans tegen die schuine achterkant van de H6 Flow past een SFF-GPU wat mij betreft juist heel goed bij die case als je belang hecht aan hoe het eruitziet.
Ja mooie kast. Hier ben ik ook fan van. Gewoon een kast die gewoon lekker veel ruimte geeft voor de GPU, de koeler en wat dan ook. Moet er niet aan denken dat ik moet priegellen of een GPU net wel of niet past. Je kan overal makkelijk bij mocht je een keer wat willen aanpassen.
M’n vorige kast was de Corsair 4000D en die was aardig gevuld met de 4080 toen. Dus toen ik ging upgraden naar 9800x3D en 5090 direct voor nieuwe kast gekozen. Moest ook moederbord upgraden aangezien ik van AM4 (5800x3D) naar AM5 ging.. dus dan maar alles in één keer.MetalSonic schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:38:
[...]
Ja mooie kast. Hier ben ik ook fan van. Gewoon een kast die gewoon lekker veel ruimte geeft voor de GPU, de koeler en wat dan ook. Moet er niet aan denken dat ik moet priegellen of een GPU net wel of niet past. Je kan overal makkelijk bij mocht je een keer wat willen aanpassen.
Nu heel relaxed om z’n grote case te hebben. Kan overal goed bij en perfect voor airflow.
Niet de beste foto en off topic maar helemaal eens. Een ruime case met veel ruimte om te werken vind ik echt een genot.Rivanov schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:02:
[...]
M’n vorige kast was de Corsair 4000D en die was aardig gevuld met de 4080 toen. Dus toen ik ging upgraden naar 9800x3D en 5090 direct voor nieuwe kast gekozen. Moest ook moederbord upgraden aangezien ik van AM4 (5800x3D) naar AM5 ging.. dus dan maar alles in één keer.
Nu heel relaxed om z’n grote case te hebben. Kan overal goed bij en perfect voor airflow.
:strip_exif()/f/image/beXYsQlFFbFADq1dlW5dSJrD.jpg?f=fotoalbum_large)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
:strip_exif()/f/image/dd6HKLp9a30XhpGaVvudmDdy.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit was m’n Corsair 4000D met 4080 destijds.
:strip_exif()/f/image/0cNAJyGcdY82RvIhvj9UAC8C.jpg?f=fotoalbum_large)
Soort toren van Pisa!
H7 Flow is mooie strakke kast ook
[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 11-07-2025 20:20 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Kom van een 4090, kan inmiddels zeggen dat mijn kaart gelukkig in Franrijk is aangekomen. Nu weekje wachten tot hij mee richting Nederland kan met vakantiegangers, maar komend vanaf 4090 zie ik in mijn toch wel kleine kastje uit naar een stukje compacter.
youtube.com/@hisrep
Dat was net na inbouw. De anti-sag bracket moest ik nog plaatsen.Help!!!! schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:08:
Die 5090FE is wel een relatief heel mooie compacte kaart! 4080 zakte aardig door zo te zien....
Soort toren van Pisa!
H7 Flow is mooie strakke kast ook
Die leegte is er natuurlijk voor om opgevuld te wordenTheProst schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Dat ziet er nice uit. Alleen ik wil dus niet zoveel open ruimte hebben.
:strip_exif()/f/image/9J9QSbBlnq2XbzhfhmrwykFp.jpg?f=fotoalbum_large)
GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD
Welke kast is dat?ECP0WERS schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:10:
[...]
Die leegte is er natuurlijk voor om opgevuld te worden
[Afbeelding]
NZXT H7 Flow, net als iets hierboven.
GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD
Holy allemachtig, die ziet er echt heel netjes uit.ECP0WERS schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:10:
[...]
[Afbeelding]
Win11, 265K, 5070Ti, alle bios/mobo/gpu/windows updates geïnstalleerd.
Gulfstream G650
Verkoper: Hoeveel fans wil je?ECP0WERS schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:10:
[...]
[Afbeelding]
@ECP0WERS: Ja
Heb je toevallig intergraded grafix? Kijken wat gebeurt als je HDMI/DP op moederbord aansluit. Als hij het daar ook doet is het dus niet je GPUSalimRMAF schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:05:
Ongeveer 1x per week tijdens het browsen in Chrome krijg ik vastlopers (20 secondes) van de browser en geluid. Ik vermoed dat dit een GPU probleem is. Komt dit vaker voor?
Heb het soms met Edge sinds ik een 5070Ti heb (W11, 5800X3D), vermoed dat het de NV drivers zijn.SalimRMAF schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:05:
Ongeveer 1x per week tijdens het browsen in Chrome krijg ik vastlopers (20 secondes) van de browser en geluid. Ik vermoed dat dit een GPU probleem is. Komt dit vaker voor?
Edge doet bij mij vaker raar sinds 24H2. herlaad uit het niets alle schermen die open staan.SalimRMAF schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:05:
Erg irritant als je dan bv een twitch stream zit te kijken. die geeft dan een foutmelding....
gisteren liep 1 window helemaal vast. deze met veel moeite kunnen sluiten. rest werkte prima.
Zijn allebei gebaseerd op chromium dus wellicht een raakvlak ?
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Ik had er bij m'n RX 7800XT nooit last van... sinds ik de 5070Ti heb wel, kans is erg groot dat het probleem bij Nvidia ligt. Ik zit overigens nog op 23H2.nzall schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:14:
Ik heb ook die problemen, maar als het aan de Nvidia drivers ligt kan dat wel wat verklaren...
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2025 12:22 ]
Had nog iets gevonden m.b.t M.P.O ofwel Multi Plane Overlay.ArcticWolf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:18:
[...]
Ik had er bij m'n RX 7800XT nooit last van... sinds ik de 5070Ti heb wel, kans is erg groot dat het probleem bij Nvidia ligt. Ik zit overigens nog op 23H2.
Maar dat uitzetten helpt dus niets....
Dit allemaal op een overklokte RTX 5090 Astral met 5K DSR als resolutie op DirectX9, ik sta perplex dat dit op deze manier vlotjes draait! Wel moet ik erbij zeggen dat RTGI soms hier en daar het beeld te licht of donker maakt en dat kan enigszins worden verholpen door met het weer en de tijd ingame te spelen. Zeker de moeite waard weer eens her te beleven.
Ik had al een installatie staan van m'n 1.0.8.0 retail versie (non-steam / geen R* launcher) maar het downgraden is nogal veel werk, dus maar een basis installatie van het spel gedaan in een virtuele machine en de patches uitgevoerd t/m 1.0.4.0 en daarna het spel naar m'n host-systeem over gekopieerd.
TPU: Thermal Grizzly WireView Pro Review
PC Specs
Beetje jammer. geen individual wires kunnen gemeten worden.Help!!!! schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:50:
Dit is denk ik wel interessant voor m.n. de 5090 bezitters:
Als kabel ergens niet goed ziet dan zie je dat nog niet aan dat ding......
Waardeloos stukje hardware i.m.o.
Ik heb hem kort gehad.Mfn073 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:48:
Iemand die een windforce 5090 heeft? Kan er zo weinig tot geen reviews over vinden.
Prima kaart. Cooling was redelijk, ik denk beter dan de Ventus maar natuurlijk wel iets minder dan de hogere tier modellen. En redelijk weinig coilwhine.
Wel het fanstop probleem. Sommige wennen er direct aan maar ik vond het heel irritant. Edit: kan niet oordelen over het gel leaking probleem bij Gigabyte. Volgens mij valt het mee maar wel goed om daar op de hoogte van te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Fer10 op 18-07-2025 23:43 ]
Beter wachten op de verbeterde versie.Help!!!! schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:50:
Dit is denk ik wel interessant voor m.n. de 5090 bezitters:
https://overclock3d.net/n...ireview-pro-ii-connector/
Maar wil je dit graag zou ik toch eerder een Asus kaart kopen die iig monitoring ingebouwd heeft. Mijn grote probleem hiermee: Je maakt je druk over de connectie van de voeding, dus wat doe je, je voegt een extra connectie toe waar het mis kan gaan! Ja je hebt monitoring, maar ook gewoon 2x grotere kans dat daar iets fout gaat.
Dit is wat mij betreft een prima keuze geweest van Asus om dit toe te voegen aan de Astral. Helaas is de kaart veel te duur en zijn meerprijs ondanks deze prima monitoring echt niet waard.
Deze thermal grizzly oplossing is dus best een mooie, hopelijk wordt de nieuwe versie niet veel duurder
Blijft natuurlijk bagger dat je de connector niet gewoon kunt vertrouwen.....
Blijkt dat pin 6 ineens niet meer mee doet..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hsGYzYJ6fwqa1NpBvkNYkNou.jpg?f=user_large)
Opnieuw erin drukken helpt helaas niet op GPU kant. Voeding kant nog niet bekeken. zie geen smelt issues.. Wel alvast nieuwe kabel besteld.
Iemand anders dit al gehad? ik gebruik een originele kabel die destijds bij mijn Rog Thor P2 1200 zat
Ik zie het, ik zou inderdaad ook aan de kant van de voeding de stekker(s) opnieuw erin steken en kijken of dat werkt. Mogelijk een connectieprobleem. Als het issue zich niet meer voordoet met de nieuwe kabel dan weet je nog niet of het aan de kabel lag of aan een niet helemaal goede connectie.star-saber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Vandaag kreeg ik ineens een melding vanuit GPUTweak tijdens spelen van Cyberpunk.
[Afbeelding]
Opnieuw erin drukken helpt helaas niet op GPU kant. Voeding kant nog niet bekeken. zie geen smelt issues.. Wel alvast nieuwe kabel besteld.
Iemand anders dit al gehad? ik gebruik een originele kabel die destijds bij mijn Rog Thor P2 1200 zat
[ Voor 15% gewijzigd door Degrader op 25-07-2025 13:22 ]
Heb boel uit elkaar gehaald. psu opnieuw bevestigd en ziet er weer wat beter uit. wel vreemd dat dit zo van 1 op andere dag zich voordoet. nieuwe kabel besteld. mocht het weer doen is het een eenvoudige swap. kabel is ook maar 10 euroDegrader schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:15:
[...]
Ik zie het, ik zou inderdaad ook aan de kant van de voeding de stekker(s) opnieuw erin steken en kijken of dat werkt. Mogelijk een connectieprobleem. Als het issue zich niet meer voordoet met de nieuwe kabel dan weet je nog niet of het aan de kabel lag of aan een niet helemaal goede connectie.
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Zou al wel contact opnemen met de winkel waar je hem hebt gekocht voor de zekerheid. Kans dat het de kabel en/of PSU is, is namelijk nogal kleinstar-saber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:13:
[...]
Heb boel uit elkaar gehaald. psu opnieuw bevestigd en ziet er weer wat beter uit. wel vreemd dat dit zo van 1 op andere dag zich voordoet. nieuwe kabel besteld. mocht het weer doen is het een eenvoudige swap. kabel is ook maar 10 euro
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 25-07-2025 21:52 ]
Dit is dan ook de reden dat ik de RTX 50 aan mij voorbij laat gaan. Ik wacht zelf op de RTX 60 series. Als die tegenover de RTX 50 series een snelheidswinst van 30% zou hebben (wat niet heel onredelijk is gezien deze vermoedelijk op een nieuwe node zal komen) zal de RTX 6070 Ti ongeveer dubbel zo snel zijn als mijn 4070, wat ik wel de moeite vind.mmxmmx schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:51:
Uit de YouTube reviews blijkt dat de prestaties van de RTX 50-serie kaarten, afgezien van de RTX 5090, tegenvallen in vergelijking met de 40-serie, vooral bij standaard kloksnelheden en zonder gebruik van functies als frame generationen DLLS. De RTX 5090 lijkt wel een aanzienlijke upgrade te zijn. Er wordt gesuggereerd dat de andere kaarten in de 50-serie prestaties kunnen verbeteren met behulp van softwaretrucs, maar dit is niet wat de gebruiker beoogt.
Overigens, waarom deel je dit hier eigenlijk? Lijkt me er precies op dat je dit in het verkeerde topic gestoken hebt, want dit is allemaal al informatie die we al lang wisten.
Ik ben van een GTX1080 naar een 7800XT gegaan en sinds een paar maanden een 5070Ti (kon een goede deal krijgen), wel blij mee met die sprong. De 7800XT was prima maar niet in Cyberpunk (en ben wel verslaafd aan dat spel). Verder eens dat de 50 series een flinke miss is... maar dat ligt voornamelijk aan de prijs. Als je nu een 40 series hebt, lekker blijven zitten inderdaad.nzall schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:15:
[...]
Dit is dan ook de reden dat ik de RTX 50 aan mij voorbij laat gaan. Ik wacht zelf op de RTX 60 series. Als die tegenover de RTX 50 series een snelheidswinst van 30% zou hebben (wat niet heel onredelijk is gezien deze vermoedelijk op een nieuwe node zal komen) zal de RTX 6070 Ti ongeveer dubbel zo snel zijn als mijn 4070, wat ik wel de moeite vind.
Overigens, waarom deel je dit hier eigenlijk? Lijkt me er precies op dat je dit in het verkeerde topic gestoken hebt, want dit is allemaal al informatie die we al lang wisten.
Verder eens met oud nieuws, al tig keer herhaald.
Heel veel plezier met jouw nieuwe videokaart. Een mooie kaart. Ik gebruik zelf een RTX 4090 kaart en ik ga de komende jaren mijn videokaart niet upgraden. Nee zonde inderdaad voor mij om over te stappen op een 5090.ArcticWolf schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:05:
[...]
Ik ben van een GTX1080 naar een 7800XT gegaan en sinds een paar maanden een 5070Ti (kon een goede deal krijgen), wel blij mee met die sprong. De 7800XT was prima maar niet in Cyberpunk (en ben wel verslaafd aan dat spel). Verder eens dat de 50 series een flinke miss is... maar dat ligt voornamelijk aan de prijs. Als je nu een 40 series hebt, lekker blijven zitten inderdaad.
Verder eens met oud nieuws, al tig keer herhaald.
Ik speel alles al tegen de 200fps en soms meer op 4K resolutie met 165Hz paneel
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 26-07-2025 23:40 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Nee tot dusver geen variatie gemerkt. Heb de Astral RTX 5090 OC al sinds 8 Februari, bij 600W loads met overclock komt #1 eigenlijk bijna niet verder dan 7A, de rest zit tussen 8 t/m 8.88A o.i.d. oplopend met kleine variatie van pin 2 t/m 6.star-saber schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Vandaag kreeg ik ineens een melding vanuit GPUTweak tijdens spelen van Cyberpunk.
[Afbeelding]
Dit is aangesloten met een 11 jaar oude Corsair AX1200i, Corsair 600W 12VHPWR H+ naar 2x8-pin kabel die weer op de Wireview Pro Reverse zit op de GPU. Inmiddels ~302kWh verbruikt en toch behoorlijk aan de tand gevoeld, connectoren van de 12VHPWR komen vrijwel niet boven de 54°C.

Maar goed, lijkt me inderdaad een goed idee een andere kabel te bestellen, want dat gaat anders niet goed op de lange termijn als een pin het niet doet.
Heb hem hier in de PC zitten icm een 9800X3D en 32 GB DDR 5 geheugen, prima kaart en doet precies wat ie moet doen. is naar mijn optiek ook redelijk stil maar ik heb dit nooit nauwkeurig gemeten ofzo, puur op gevoel.TheProst schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:06:
Mensen die ervaring hebben met de @INNO3D GeForce RTX 5080 iCHILL X3? Zie dat deze nu in prijs is gedaalt en op mspr zit. Volgens mij zijn dit hele stille kaarten die ook koel blijven.
Ik speel zelf voornamelijk Horizon Forbidden West op dit moment en daar trekt ie het prima in 4k @ max settings (50-70 graden, hangt er beetje vanaf hoe warm het is op mn zolder waar ik game).
Benchmark scores waren ook prima maar die heb ik nu ff niet bij de hand.
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.