Babboe bakfiets terugroepactie

Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57
ps4mm schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:15:
Onze City-E heeft 2 verschillende framenummers.
- Rechts bij de trapas GB18Cxxxxx
- Bij het voorwiel GB19Hxxxxx

Hebben 'm tweedehands gekocht dus weet het bouwjaar niet.
Zou ie nou uit 2018 of 2019 komen? 2019 zou mooi zijn...
Onze is ouder en heeft een GB18C bij het voorwiel en een WSP nummer bij het zadel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:41
Startpost is aangepast met de update van vandaag, de tekst komt uit de email die ik heb ontvangen.
Let vooral ook op deze zin, gewoon om er zeker van te zijn.
Na de controle/reparatie kun je weer de weg op!

[ Voor 40% gewijzigd door Jasphur op 02-04-2024 15:50 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannanas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 10:04
Ik vraag me af waar die voor/na 2020 bij de City Mountain precies vandaan komt. De onze (2022) heeft allemaal kleine gaatjes en scheurtjes (gebruiken we dus zeker niet meer) met roest. Staat overigens altijd netjes in de schuur. Kunnen ze dan gewoon even lassen en klaar? Ik vertrouw er niet op dat de fiets dan stevig/veilig is. Volgens mij moet je dan ook het hele frame vervangen. Het voelt scheef dat ze 'dezelfde' fiets van 2 jaar ouder kosteloos vervangen voor een nieuwe, betere, maar wij met een nog maar anderhalf jaar oud onding blijven zitten en dan ter compensatie wat accessoires krijgen (die de parkeerkosten die we nu maken niet eens dekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Dat wordt dus alllemaal een Batavus Fier straks :P

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
We gaan het zien 10 april :P Hoop dat ze die site een beetje scalable bouwen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Benieuwd wat hier nog mee gaat gebeuren over een ruime week, een GB11(!) framenummer op de trapas, oldskool babboe big.
nog niks teruggehoord op de 'controleerjeframe' (behalve dat 't nummer niet herkend werd..).
als er nog een onderhoudsbeurt uit te slepen is dan hoop ik dat een setje nieuwe bandjes er vanaf kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
5 jaar en dan de dagwaarde. Het lijkt mij dat je wel mag verwachten dat je langer ongestoord van die fiets gebruik had mogen maken en dus recht hebt op volledige compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:29:
5 jaar en dan de dagwaarde. Het lijkt mij dat je wel mag verwachten dat je langer ongestoord van die fiets gebruik had mogen maken en dus recht hebt op volledige compensatie.
Aan de andere kant heb jij de fiets ookal vijf jaar lang, of langer, gebruikt wat ook waarde heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannanas
Wolly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:29:
Ja, inderdaad, ik weet niet wat de dagwaarde is, maar als je die fiets nog dagelijks gebruikt(e) en je krijgt nu de dagwaarde, dan moet je dus nog een smak geld bijleggen. En iemand die hem een half jaar korter heeft krijgt een dure nieuwe. Daar zit nogal een gat tussen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:31:
[...]
Aan de andere kant heb jij de fiets ookal vijf jaar lang, of langer, gebruik wat ook waarde heeft ;)
Zo werkt het niet met wettelijke garantie, dan moet je gewoon uit gratis reparatie, nieuw product of geld terug kunnen kiezen.

Die 5 jaar die ze nu als termijn geven is gewoon hun standaard garantietermijn voor frames, daar hebben ze niet lang over hoeven nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sber
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 20:21
De officiele mail maakt het voor de grensgevallen niet veel duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht6D2LbcMxygjlCmVSkkolBMdVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ssfRoSZjYx9ghPwhdqM2cp3l.png?f=user_large

Tot en met 5 jaar volledige vergoeding en ouder dan 5 dagwaarde. Dat suggereert dat wij met 5,5 jaar mogen kiezen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:35:
[...]

Zo werkt het niet met wettelijke garantie, dan moet je gewoon uit gratis reparatie, nieuw product of geld terug kunnen kiezen.

Die 5 jaar die ze nu als termijn geven is gewoon hun standaard garantietermijn voor frames, daar hebben ze niet lang over hoeven nadenken.
Maar nu heb je het over wettelijk garantie. Met vijf jaar of ouder valt jou fiets buiten de wettelijk garantie waardoor het verplicht terugbetalen van het gehele aankoopbedrag niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannanas
Wolly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ja, vraag me ook af of dit juridisch standhoudt. Je hebt zoiets als de economische levensduur, die is veel langer dan 5 jaar bij een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:39:
[...]
Maar nu heb je het over wettelijk garantie. Met vijf jaar of ouder valt jou fiets buiten de wettelijk garantie waardoor het verplicht terugbetalen van het aankoopbedrag ook niet van toepassing is.
Waarom zou hij buiten de wettelijke garantie vallen? De levensduur waarin je dat ding ongestoord zou moeten mogen gebruiken is in de regel toch wel minstens 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:41:
[...]

Waarom zou hij buiten de wettelijke garantie vallen? De levensduur waarin je dat ding ongestoord zou moeten mogen gebruiken is in de regel toch wel minstens 10 jaar?
Zeker mag je dat verwachten maar wat is de wettelijk garantie termijn voor een fietsframe? Merken als Gazelle en Batavus geven 10 jaar garantie op het frame maar een TenWays of (failliete) VanMoof bieden respectievelijk vijf en twee jaar garantie op het frame.

Is het ooit al eens getoetst wat het garantie termijn voor een fietsframe is?

Van een TV verwacht ik ook dat hij langer meegaat dan dat de garantie geldig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 02-04-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:06
Sannanas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:40:
[...]

Ja, vraag me ook af of dit juridisch standhoudt. Je hebt zoiets als de economische levensduur, die is veel langer dan 5 jaar bij een fiets.
Ik ken geen voorbeelden waarbij de economische levensduur langer is dan 5 jaar. Levenslange garantie bij wielrenfietsen is doorgaans ook 'maar' 7 jaar.

Dit staat los van de praktische levensduur, of jouw persoonlijke verwachtingen, maar economisch gezien lijkt 5 jaar wel rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:56
Ik geloof echt wel dat Babboe gezorgd heeft dat dit juridisch klopt. Ze kunnen niet nog een misser hebben en de NVWA zit ze boven op de vingers.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Mijn city-e is net 7, en ik wilde m net verkopen op Marktplaats een paar dagen voor het nieuws 'uitbrak'. Had m een beurtje gegeven en een nieuwe vrijloop erop. Vraagprijs 1250, en meerdere mensen boden al 1000 euro en wilde m daar voor ophalen. Natuurlijk heb ik dat allemaal netjes in de wacht gezet na het nieuws.

Er stonden genoeg fietsen op Marktplaats om ook te kunnen zeggen dat ze daar wel voor gingen. Ben dus ook heel benieuwd hoe dit nu verder loopt. Dagwaarde zal allicht heel wat anders zijn dan marktwaarde...

De advertentie is er door MP afgegooid maar de chats heb ik nog, ben benieuwd of dat nou nuttig gaat zijn.

Ze stellen in elk geval een nieuwe fiets te geven, al had ik liever gewoon wat geld gehad om het allemaal in een keer af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sber schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:38:
De officiele mail maakt het voor de grensgevallen niet veel duidelijker.

[Afbeelding]

Tot en met 5 jaar volledige vergoeding en ouder dan 5 dagwaarde. Dat suggereert dat wij met 5,5 jaar mogen kiezen... ;)
5,5 > 5 toch? Of ben je ook een heel jaar jarig? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 02-04-2024 17:11 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:28

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Caayn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:39:
[...]
Maar nu heb je het over wettelijk garantie. Met vijf jaar of ouder valt jou fiets buiten de wettelijk garantie waardoor het verplicht terugbetalen van het gehele aankoopbedrag niet van toepassing is.
Die term is inderdaad wat verwarrend. Er is niet zoiets als 'wettelijke garantie', maar wel een Europese richtlijn waar Nederland nog wat (voor de consument gunstige) voorwaarden aan toegevoegd heeft.

Kort gezegd: jij mag ervan uitgaan dat een product doet wat het moet doen gedurende de levensduur van het product. Als een product dat niet doet, dan is het het product niet "conform hetgeen geadverteerd" en heeft de verkopende partij zich niet aan de koopovereenkomst gehouden.

Dat betekent dat de verkopende partij zich alsnog aan die koopovereenkomst moet conformeren - met andere woorden, je moet alsnog krijgen waarvoor je ooit betaald hebt. Compensatie van de dagwaarde, afschrijving wegens gebruik van het product en daarop lijkende termen houden geen stand (hierover zijn uitspraken gedaan, tot aan het hof aan toe).

De eeuwige vraag is wel wat dan de levensduur van een product is. De wetgever heeft daar nooit een uitspraak over gedaan. Voor consumentenelectronica is er de lijst van Techniek Nederland (hoewel dat ook maar een eenzijdig overzicht is, gebaseerd op een onderzoek onder consumenten waarin gevraagd werd om de hoeveel jaar koopt men een nieuwe wasmachine/stofzuiger/televisie etc. koopt - niet hoe lang die apparaten erover doen om stuk te gaan). Dat document is overigens vrij makkelijk aan te vechten, maar dat terzijde.

Voor anderep roducten, zoals een bakfiets, is er niets. Feit is wel dat ji jeen bakfiets koopt om er (veilig) op te fietsen en dingen, dieren of kinderen mee te vervoeren. Dat doet een Babboe op dit moment niet, en dat bestrijdt Babboe zelf ook niet, dus daarover is alvast geen onduidelijkheid.

Maar hoeveel jaar hoort een bakfiets dan mee te kunnen? Ik weet het niet. Ik heb wel een mening - maar ik kan die niet onderbouwen. Babboe zal kijken naar hun eigen klantenbestand - na hoeveel jaar koopt een Babboe-eigenaar een nieuwe bakfiets? Maar is dat wel realistisch? De meeste bakfietseigenaren hebben na verloop van tijd geen bakfiets meer nodig omdat de kinderen er toch niet meer in passen. Dus hoe betrouwbaar is die data dan? Hoogstens kopen mensen na vijf jaar een grotere bakfiets (omdat er een kindje bij is gekomen) of juist een kleinere ("oudste fietst zelf en dat grote ding is toch wel onhandig"). Betekent dat dat dat een Babboe maar vijf jaar meegaat? Of is dat een statistiek die vervormd is omdat de reden niet is meegenomen in de vraagstelling?

Mijn persoonlijke mening is dat een bakfiets van het kaliber van een Babboe toch zeker 10 jaar mee moet kunnen, mits goed onderhouden. Maar goed - onderbouw dat maar eens.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:54:
[...]

Ik ken geen voorbeelden waarbij de economische levensduur langer is dan 5 jaar. Levenslange garantie bij wielrenfietsen is doorgaans ook 'maar' 7 jaar.

Dit staat los van de praktische levensduur, of jouw persoonlijke verwachtingen, maar economisch gezien lijkt 5 jaar wel rechtsgeldig.
Omdat jij geen voorbeeld kent lijkt 5 jaar rechtsgeldig?

Er zijn hier op topics talloze topics, bijvoorbeeld over een tv van 72 maanden oud waarbij de koop ontbonden is vanwege kwaliteitsissues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:11:
[...]

Die term is inderdaad wat verwarrend. Er is niet zoiets als 'wettelijke garantie', maar wel een Europese richtlijn waar Nederland nog wat (voor de consument gunstige) voorwaarden aan toegevoegd heeft.

Kort gezegd: jij mag ervan uitgaan dat een product doet wat het moet doen gedurende de levensduur van het product. Als een product dat niet doet, dan is het het product niet "conform hetgeen geadverteerd" en heeft de verkopende partij zich niet aan de koopovereenkomst gehouden.

Dat betekent dat de verkopende partij zich alsnog aan die koopovereenkomst moet conformeren - met andere woorden, je moet alsnog krijgen waarvoor je ooit betaald hebt. Compensatie van de dagwaarde, afschrijving wegens gebruik van het product en daarop lijkende termen houden geen stand (hierover zijn uitspraken gedaan, tot aan het hof aan toe).

De eeuwige vraag is wel wat dan de levensduur van een product is. De wetgever heeft daar nooit een uitspraak over gedaan. Voor consumentenelectronica is er de lijst van Techniek Nederland (hoewel dat ook maar een eenzijdig overzicht is, gebaseerd op een onderzoek onder consumenten waarin gevraagd werd om de hoeveel jaar koopt men een nieuwe wasmachine/stofzuiger/televisie etc. koopt - niet hoe lang die apparaten erover doen om stuk te gaan). Dat document is overigens vrij makkelijk aan te vechten, maar dat terzijde.

Voor anderep roducten, zoals een bakfiets, is er niets. Feit is wel dat ji jeen bakfiets koopt om er (veilig) op te fietsen en dingen, dieren of kinderen mee te vervoeren. Dat doet een Babboe op dit moment niet, en dat bestrijdt Babboe zelf ook niet, dus daarover is alvast geen onduidelijkheid.

Maar hoeveel jaar hoort een bakfiets dan mee te kunnen? Ik weet het niet. Ik heb wel een mening - maar ik kan die niet onderbouwen. Babboe zal kijken naar hun eigen klantenbestand - na hoeveel jaar koopt een Babboe-eigenaar een nieuwe bakfiets? Maar is dat wel realistisch? De meeste bakfietseigenaren hebben na verloop van tijd geen bakfiets meer nodig omdat de kinderen er toch niet meer in passen. Dus hoe betrouwbaar is die data dan? Hoogstens kopen mensen na vijf jaar een grotere bakfiets (omdat er een kindje bij is gekomen) of juist een kleinere ("oudste fietst zelf en dat grote ding is toch wel onhandig"). Betekent dat dat dat een Babboe maar vijf jaar meegaat? Of is dat een statistiek die vervormd is omdat de reden niet is meegenomen in de vraagstelling?

Mijn persoonlijke mening is dat een bakfiets van het kaliber van een Babboe toch zeker 10 jaar mee moet kunnen, mits goed onderhouden. Maar goed - onderbouw dat maar eens.
Exact. Het helpt enorm als je een oude folder of iets hebt waarin gerept wordt over een bepaalde levensduur. Uitspraken van verkopers die je kunt bewijzen zijn ook fijn.

Edit: Dit is alvast een leuke binnenkomer, nota bene op hun eigen site. https://www.babboe.nl/blo...d-is-de-bakfiets-geschikt

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 02-04-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:56
Kijk naar een gemiddelde (bak)fiets verzekering. Keren ook maar max 5jaar nieuwwaarde uit bij diefstal.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

A.Geerts schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:21:
Kijk naar een gemiddelde (bak)fiets verzekering. Keren ook maar max 5jaar nieuwwaarde uit bij diefstal.
Maar dat is een contractuele voorwaarde waar je beiden mee akkoord gaat en staat los van wat de wet over conformiteit zegt.

De verzekering die ik voor mijn mobiele telefoon afsloot, dekte zelfs maar een half jaar de nieuwwaarde. Maar dat zegt niets over de te verwachten levensduur van mijn mobiele telefoon.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:11:
[...]

Eens met alles wat je schrijft, behalve bovenstaande stukje. Dat lijkt te suggeren dat Babboe een A merk is. En dat is het wat mij betreft absoluut niet.

ben in het verleden juist voor Babboe gegaan, omdat ze zo goedkoop waren. Mijn logica was letterlijk: de fiets kost de helft van een A merk bakfiets. Dus zelfs als ik binnen afzienbare tijd een nieuwe moet kopen ben ik nog even duur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hebben gebeld met Babboe. Dagwaarde = tegoedbon, bij, jawel, Babboe…

Voor mensen die net buiten de 5 jaar vallen is het erg zuur. De dagwaarde is met een random tooltje maar iets van 700 euro wat wij nog krijgen voor een city e van ~2500 na 5,5 jaar. Daar krijg je nooit een bakfiets voor terug en je mag verwachten dat een bakfiets langer mee gaat.

Ben benieuwd wat onze rechtsbijstand gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sber
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 20:21
FirePuma142 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:11:
[...]

5,5 > 5 toch? Of ben je ook een heel jaar jarig? ;)
Ik ben niet een heel jaar jarig, maar wel een heel jaar 1 leeftijd. Dus je kunt t/m 5 jaar als inclusief het 5de jaar interpreteren in dit geval.

Maar goed ik vind er wel meer zinnen tussen zitten die niet erg duidelijk zijn en dat verbaast mij eigenlijk wel. Je zou verwachten dat er geen enkele vorm van interpretatie meer mogelijk zou moeten zijn na zo'n bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:52
Zephyrex schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:55:

Voor mensen die net buiten de 5 jaar vallen is het erg zuur. De dagwaarde is met een random tooltje maar iets van 700 euro wat wij nog krijgen voor een city e van ~2500 na 5,5 jaar. Daar krijg je nooit een bakfiets voor terug en je mag verwachten dat een bakfiets langer mee gaat.

Dat is inderdaad wel zuur. Onze Babboe is nog ouder (9 jaar), dus ik verwacht niet dat Babboe nog
veel zal bieden. Maar in principe is onze city-e nog uitstekend bruikbaar en als we nog enkel een paar 100 euro krijgen (terwijl we vorig jaar nog een dure nieuwe accu hebben gekocht) zou dat wel heel erg jammer zijn en zal ik ook zeker eens kijken wat de rechtbijstand er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Heb een bakfiets staan van eind januari 2019 dus met hun getreuzel is die nu ook ouder dan 5 jaar. Als ze met een tegoedbon komen mag de rechtsbijstand er even naar kijken want hij ziet er nog helemaal nieuw uit (altijd in de garage gestald) dus hadden in de toekomst ook wel een redelijke verkoopwaarde verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 23:05
Sannanas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:08:
Ik vraag me af waar die voor/na 2020 bij de City Mountain precies vandaan komt. De onze (2022) heeft allemaal kleine gaatjes en scheurtjes (gebruiken we dus zeker niet meer) met roest. Staat overigens altijd netjes in de schuur. Kunnen ze dan gewoon even lassen en klaar? Ik vertrouw er niet op dat de fiets dan stevig/veilig is. Volgens mij moet je dan ook het hele frame vervangen. Het voelt scheef dat ze 'dezelfde' fiets van 2 jaar ouder kosteloos vervangen voor een nieuwe, betere, maar wij met een nog maar anderhalf jaar oud onding blijven zitten en dan ter compensatie wat accessoires krijgen (die de parkeerkosten die we nu maken niet eens dekken).
Hier nog 1.

Wat ik wel vreemd vind is dat wel alle bouwjaren van de slim mountain worden teruggeroepen maar niet van de city mountain.

Terwijl ze wel beide hetzelfde frame hebben.

Update :

Wat ook vreemd is dat het “nieuwe” display wordt gebruikt vanaf 2019
https://www.babboe.nl/yamaha-display-2

Dus waarom niet alle modellen vanaf 2019 terugroepen ? Toen is de fiets namelijk vernieuwd.

[ Voor 40% gewijzigd door londemanmp op 02-04-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Ben toch wel benieuwd hoe ze dit waar gaan maken:
Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets. We zorgen dat je tenminste altijd een nieuwe gewone fiets krijgt aangeboden.
Maar goed, zolang de website niet online is weten we het eigenlijk nog niet. Als ze gewoon een redelijke dagwaarde doen...

Ik zie ook wel uit naar een reactie van https://bakfietsclaim.nl/ nu eigenlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sunib schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:55:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoe ze dit waar gaan maken:

[...]

Maar goed, zolang de website niet online is weten we het eigenlijk nog niet. Als ze gewoon een redelijke dagwaarde doen...

Ik zie ook wel uit naar een reactie van https://bakfietsclaim.nl/ nu eigenlijk...
Het feit dat ze jarenlang de gebroken frames hebben ontkend zal ook wel nadelig zijn in hun verdediging dat 5 jaar een redelijke termijn is. Waren ze nl. eerlijk geweest dan waren de problemen van de fietsen >5 jaar oud allang opgelost binnen de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sannanas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:33:
[...]

Ja, inderdaad, ik weet niet wat de dagwaarde is, maar als je die fiets nog dagelijks gebruikt(e) en je krijgt nu de dagwaarde, dan moet je dus nog een smak geld bijleggen. En iemand die hem een half jaar korter heeft krijgt een dure nieuwe. Daar zit nogal een gat tussen, lijkt me.
Precies dit. Deze grens van 5 jaar vraagt eigenlijk om een extra aanbod wat ergens in het midden ligt tussen nieuwe betere bakfiets en enkel de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ja precies. Stel dat je die tegoedbon krijgt, is de enige optie om hem te verzilveren dan om een nieuwe bakfiets te kopen?

Trouwens. Die periode van 5 jaar, zou het toeval zijn dat dat precies 2019, het jaar van de vorige terugroepactie, betreft?

[ Voor 9% gewijzigd door BreadFan op 02-04-2024 19:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kremers
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-02 09:28
Tegoedbon met de dagwaarde die Babboe zelf bepaalt, en die je dan mag besteden bij Babboe zelf aan een nieuwe Babboe.. alsof je na dit verhaal uberhaupt nog iets van ze wilt kopen?

Dit is op meerdere manieren een waardeloze deal waar we gewoon enorm veel slechter van gaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
Ook niet eens een alternatief van Accell… dan zou ik nog naar een Carqon kijken bijv. Hoewel het wat mij betreft belachelijk is dat je alleen maar een nieuwe kunt kopen met dat tegoed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:39
Kremers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:56:
Ook niet eens een alternatief van Accell… dan zou ik nog naar een Carqon kijken bijv. Hoewel het wat mij betreft belachelijk is dat je alleen maar een nieuwe kunt kopen met dat tegoed..
Ik trek toch andere conclusie uit de e-mail
Ben je eigenaar van een bakfiets tot en met 5 jaar oud, dan krijg je een nieuwe hoogwaardiger bakfiets, als gedeeltelijke compensatie. Liever een ‘gewone’ E-bike? Dat kan ook! Wij hebben een uitgebreid assortiment waaruit je kunt kiezen.
Is je bakfiets ouder dan vijf jaar, dan wordt rekening gehouden met de dagwaarde. Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets. We zorgen dat je tenminste altijd een nieuwe gewone fiets krijgt aangeboden.
Alleen uit welk assortiment is dan nog wel even de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
saaltink schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:59:
[...]

[...]

Ik ga even uit van Zephyrex hierboven.. maar het is idd multi-interpretabel.

Het is duidelijk dat Babboe geen gewone e-bikes heeft dus dat zal er dan een van een ander label zijn, maar ik neem aan dat ze die Babboes nog willen slijten. Anders raken ze er nooit vanaf..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Accell heeft ladingen overjarige fietsen die op de balans staan he, dus een fiets van een ander merk is een voordeeltje voor Accell wat dat betreft.

Volgens mij is de eerste kwalitatief hogere bakfiets binnen Accell die Batavus Fier. Is natuurlijk ook een broekzak vestzak voor Babboe, want ze ruilen winkelwaarde in tegen kostprijs.

Maar goed, we gaan het zien volgende week.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
Er gaat natuurlijk nooit meer iemand vrijwillig een nieuwe Babboe kopen, nog los van de kwaliteit is de restwaarde vrijwel nihil, dus dan kun je beter met overjarige Batavussen, waar verder niks mis mee is, blijven zitten lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kremers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:54:
Tegoedbon met de dagwaarde die Babboe zelf bepaalt, en die je dan mag besteden bij Babboe zelf aan een nieuwe Babboe.. alsof je na dit verhaal uberhaupt nog iets van ze wilt kopen?

Dit is op meerdere manieren een waardeloze deal waar we gewoon enorm veel slechter van gaan worden..
Als ik gewoon een fatsoenlijk bedrag terug krijg voor onze 8 jarige City dan neem ik wel genoegen met een Babboe hoor. Vrees alleen dat het hooguit enkele honderden euro's betreft. Misschien kan ik dan nog beter alle onderdelen gebruiken om zelf een andere bakfiets te elektrificeren. Mogen ze het frame hebben voor hun dagwaarde.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 02-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:50
dyrc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:23:
Benieuwd wat hier nog mee gaat gebeuren over een ruime week, een GB11(!) framenummer op de trapas, oldskool babboe big.
nog niks teruggehoord op de 'controleerjeframe' (behalve dat 't nummer niet herkend werd..).
als er nog een onderhoudsbeurt uit te slepen is dan hoop ik dat een setje nieuwe bandjes er vanaf kan :)
Hier een GB10 Babboe big. Drie jaar geleden tweedehands gekocht, altijd onder een afdakje gestaan. Recent de ketting, remkabel en banden vervangen. Fiets nog als een zonnetje. Bij aankoop een beetje roest van het frame geborsteld en een have bus zwarte metaallak leeggespoten in het frame onder de bak. Maar als je ziet hoe dik het frame van die oude Big is gaat hij echt niet zomaar doorrotten.

Die monteur van Babboe mag dus lekker langskomen en een blik werpen, kunnen we daarna zonder gedoe weer verder fietsen (wat we nu ook sporadisch doen, gelukkig niet meer dagelijks nodig). En kan hij over een paar jaar rustig marktplaats weer op, gezien dat nu niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
Deveon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:32:
[...]

Als ik gewoon een fatsoenlijk bedrag terug krijg voor onze 8 jarige City dan neem ik wel genoegen met een Babboe hoor. Vrees alleen dat het hooguit enkele honderden euro's betreft. Misschien kan ik dan nog beter alle onderdelen gebruiken om zelf een andere bakfiets te elektrificeren. Mogen ze het frame hebben voor hun dagwaarde.
We hebben er zelf een afgelopen oktober gekocht van toen 6 jaar oud. Als we daar nu niet ongeveer hetzelfde voor krijgen als wat we toen betaald hebben, dan is dat gewoon volkomen ruk en eigenlijk onacceptabel. Tuurlijk een gebruiksvoorwerp schrijft af, maar in effectief 6 maanden waarvan hij er noodgedwongen ook nog 2 stil heeft moeten staan kan dat op 7 jaar levensduur nooit veel mogen zijn.

Ze schepen je al af met een voucher voor accessoires voor een product dat je niet meer wil hebben (en waar we ook alles al voor hebben), als ze straks met belachelijke restwaardes aan komen zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustae
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2024
Wij hebben een bakfiets uit 2018 - die in 2019 is teruggeroepen en het frame is vervangen. Ik ben heel benieuwd onder welke regeling wij dan vallen.

Rustae

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
saaltink schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:59:
[...]

[...]

Ben ook erg benieuwd of je ook een elektrische fiets mag terugverwachten, wanneer je nu een elektrische Babboe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
rustae schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:25:
Wij hebben een bakfiets uit 2018 - die in 2019 is teruggeroepen en het frame is vervangen. Ik ben heel benieuwd onder welke regeling wij dan vallen.
Ik vermoed de ouder dan 5 jaar regeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:32
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in frame is tussen een Mini/Mini-E en een Mini Mountain?
Wij hebben een Mini Mountain uit 2019 waarvan het frame vorig jaar doormidden is gebroken. De breuk zat onder de bak, in de buurt van het voorwiel.
Het frame bestaat uit 2 delen; en het voor-frame is vorig jaar door Babboe vervangen door een nieuwe, met een modificatie. Er zit nu een vin op gelast die het steviger moet maken.
Is dit niet exact dezelfde constructie die de Mini en Mini-E ook hebben?
Waarom wordt de Mini Mountain van 2019 dan niet terug geroepen? Of is na de reparatie de kans op breuk nihil? Maar dan kunnen ze toch ook de voor-frames van alle Mini en Mini-E vervangen? Hoeven ze geen compleet nieuwe fietsen te leveren.
Ik ben echt benieuwd, wellicht zie ik iets over het hoofd en hebben de Mini en Mini-E echt een andere constructie, maar die middenmotor verandert mijns inziens niet aan de constructie van het voor-frame, waar volgens mij de zwakte zit.
Mijn framnummer begint met WSP5P
Ik kan eventueel foto's plaatsen van de breuk die we vorig jaar gehad hebben.
Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannanas
fishman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:25:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in frame is tussen een Mini/Mini-E en een Mini Mountain?
Wij hebben een Mini Mountain uit 2019 waarvan het frame vorig jaar doormidden is gebroken. De breuk zat onder de bak, in de buurt van het voorwiel.
Het frame bestaat uit 2 delen; en het voor-frame is vorig jaar door Babboe vervangen door een nieuwe, met een modificatie. Er zit nu een vin op gelast die het steviger moet maken.
Waarom wordt de Mini Mountain van 2019 dan niet terug geroepen? Of is na de reparatie de kans op breuk nihil? Maar dan kunnen ze toch ook de voor-frames van alle Mini en Mini-E vervangen? Hoeven ze geen compleet nieuwe fietsen te leveren.
Ik ben echt benieuwd, wellicht zie ik iets over het hoofd en hebben de Mini en Mini-E echt een andere constructie, maar die middenmotor verandert mijns inziens niet aan de constructie van het voor-frame, waar volgens mij de zwakte zit.
Hetzelfde geldt voor de City vs. City Mountain. Er is een verschil tussen de frames: bij de instap zit een dubbele buis bij de Mountains en een enkele bij de City en de Mini. Maar het voorste deel is volgens mij inderdaad gelijk, dus ik begrijp het ook niet. Bij de City Mountain wordt een deel van de fietsen wél teruggeroepen (die van voor 2020) en worden die van daarna enkel gecontroleerd. De fietshandelaar waar wij onze Babboe hebben gekocht wist ook niet wat het verschil was tussen die frames. Wij hebben een City Mountain van 2022, dus wij zitten hier ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustae
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2024
Jasphur schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:06:
[...]

Ik vermoed de ouder dan 5 jaar regeling.
Ja ben ik ook bang voor, wat wel vreemd is want deze citys hebben het nieuwe frame.

Rustae

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 13:19
Die keuze voor vijf jaar lijkt mij gebaseerd op de garantievoorwaarden ("Voor de Babboe bakfiets frames geldt een garantietermijn van 5 jaar op constructie- en/of materiaalfouten.")

Dat geeft mij het gevoel dat de controle bedoeld is om vast te stellen dat de de fiets het nog wel een paar jaar volhoudt.

Ik ben ook nergens nog de woorden "verlengde garantie op het frame" tegen gekomen, of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fishman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:25:
Wellicht materiaaldikte, materiaalstijfheid, interne constructie die anders is? Maar dat kan alleen Babboe je vertellen natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Komen ze toch nog mooi weg met het jaren onder de pet houden van deze problematiek, sorry garantie verlopen hier heb je een door ons bepaalde restwaarde terwijl ze niet alleen een ondeugdelijk product verkocht hebben maar dit ook bewust voor de toezichthouder verstopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

jeroenkb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:32:
[...]

Eens met alles wat je schrijft, behalve bovenstaande stukje. Dat lijkt te suggeren dat Babboe een A merk is. En dat is het wat mij betreft absoluut niet.

ben in het verleden juist voor Babboe gegaan, omdat ze zo goedkoop waren. Mijn logica was letterlijk: de fiets kost de helft van een A merk bakfiets. Dus zelfs als ik binnen afzienbare tijd een nieuwe moet kopen ben ik nog even duur uit.
Tja - wat is een a-merk?

Ik vindt 4.400 euro voor een Babboe Max best aan de prijs. Daar mag je best wat voor verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:09
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:55:
[...]

Tja - wat is een a-merk?

Ik vindt 4.400 euro voor een Babboe Max best aan de prijs. Daar mag je best wat voor verwachten.
De Babboe Max is wat uniek door z'n grootte.
Wat de meeste mensen vergelijken is de City met bijvoorbeeld de Arrow. Daar betaal je 1.5x zoveel voor.
Ook de Curve is een stuk goedkoper dan zijn Batavus broer.

Babboe is midden segment. Arrow is Top en bijvoorbeeld de Terra is laag segment.

Een Dacia kost veel geld is maar we snappen allemaal dat dat geen top segment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prammers
Pendora schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:16:
[...]

Een Dacia kost veel geld is maar we snappen allemaal dat dat geen top segment is.
Desondanks mag je ook van een Dacia verwachten dat de auto veilig is en voldoende lang mee gaat. Er zitten misschien wat minder luxe zaken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
prammers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:33:
[...]

Desondanks mag je ook van een Dacia verwachten dat de auto veilig is en voldoende lang mee gaat. Er zitten misschien wat minder luxe zaken op.
Tja, maar de vraag is dan wat 'voldoende' is. En dat is dan toch wel weer gekoppeld aan het kwaliteitssegment.

Ik denk dat iedereen wel het gevoel heeft dat een Miele langer mee zou moeten gaan dan een B merk wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:53:
Komen ze toch nog mooi weg met het jaren onder de pet houden van deze problematiek, sorry garantie verlopen hier heb je een door ons bepaalde restwaarde terwijl ze niet alleen een ondeugdelijk product verkocht hebben maar dit ook bewust voor de toezichthouder verstopte.
Inderdaad. Het is misdadig te noemen wat ze hebben gedaan en ze proberen er goedkoop vanaf te komen. De NVWA is tevreden omdat de gebreken worden hersteld, dat de kosten bij een deel van de eigenaren komt te liggen is iets tussen Babboe en de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorenz0
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 11:54
Het lijkt me dat het niet relevant is of je een fiets van een A-merk hebt of lager. Een frame moet gewoon goed en veilig zijn. Daar gaat het hier volgens de NVWA om. Ook na 5 jaar, want een fiets gaat zeker langer mee dan dat.

En in dit geval is er sprake van een constructiefout (of wellicht meerdere?), en die moet gewoon opgelost worden.

Ik snap dat Babboe relatief nieuwe bakfietsen (<5 jaar) wil omruilen, en dat lijkt me ook prima. Maar de oudere fietsen zouden ze gewoon moeten reviseren en zorgen dat de koper er weer mee vooruit kan. Een waardebon slaat in dat geval echt nergens op, want dat verplicht je tot het kopen van iets anders. Misschien is daar niet eens geld voor beschikbaar, en wat voor situatie ga je dan krijgen? Dat mensen weer verder gaan fietsen op de onveilige fiets? Dat is toch niet wenselijk. Zeker niet omdat je vaak kinderen vervoert die hier uiteindelijk ook de dupe van kunnen worden. En dan heb je ook nog te maken met het overige verkeer, die je met veel pech misschien ook in gevaar brengt.

Ik denk dat hier Birkway waarschijnlijk flink mee aan de gang kan gaan, als Babboe dat niet netjes gaat oplossen. En dat zou ik helemaal terecht vinden. Maar hopelijk is dit niet nodig en gaat Babboe het alsnog regelen nav de feedback die ze nu geheid gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:44:
[...]

Tja, maar de vraag is dan wat 'voldoende' is. En dat is dan toch wel weer gekoppeld aan het kwaliteitssegment.

Ik denk dat iedereen wel het gevoel heeft dat een Miele langer mee zou moeten gaan dan een B merk wasmachine
Dat is inmiddels volgens mij wel achterhaald. Net als je tegenwoordig echt niet moet verwachten dat een Mercedes langer mee gaat dan een Dacia. Vooral omdat wat er niet op zit ook niet stuk gaat. Een Toyota daarin tegen bewijst zich jaar op jaar dat ze het gewoon blijven doen.

Zowel de Dacia, Mercedes en Toyota dienen echter wel aan bepaalde minimumeisen te voldoen op basis van (milieu)veiligheid en niet bijvoorbeeld een aangepast model aanleveren voor de typegoedkeuring, weet je nog dieselgate waarbij de auto in de praktijk ander gedrag liet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:00
Wellicht is onderlinge handel in de tegoed-certificaten mogelijk via bijv. marktplaats, of dit topic? Dan zouden mensen een tegoedbon van 500,- kunnen verhandelen voor 'wat de gek ervoor geeft' omdat ze zelf geen nieuwe babboe willen, en zou de koper een aantal bonnen kunnen kopen voor iets minder dan de waarde, en zo een nieuwe babboe bij elkaar sparen.
Dit zou de pijn nog enigszinds verlichten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

RedFox

Heb je een OV ofzo?

ps4mm schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:15:
Wellicht is onderlinge handel in de tegoed-certificaten mogelijk via bijv. marktplaats, of dit topic? Dan zouden mensen een tegoedbon van 500,- kunnen verhandelen voor 'wat de gek ervoor geeft' omdat ze zelf geen nieuwe babboe willen, en zou de koper een aantal bonnen kunnen kopen voor iets minder dan de waarde, en zo een nieuwe babboe bij elkaar sparen.
Dit zou de pijn nog enigszinds verlichten..
De kans dat je tegoedbonnen kan gaan stapelen lijkt mij redelijk klein. Dat soort dingen worden altijd uitgesloten in de voorwaarden.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:53:
[...]

Inderdaad. Het is misdadig te noemen wat ze hebben gedaan en ze proberen er goedkoop vanaf te komen.
Laten we niet op de rechtsgang vooruitlopen.
De NVWA is tevreden omdat de gebreken worden hersteld, dat de kosten bij een deel van de eigenaren komt te liggen is iets tussen Babboe en de klant.
Welke kosten worden naar de klant verlegd dan? Alle aangekondigde reparaties en vervangingen zijn gratis. Voor oudere bakfietsen komt er een certificaat afhankelijk van de dagwaarde. Dat vind ik eigenlijk alleszins redelijk te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:18:
[...]

[...]

Welke kosten worden naar de klant verlegd dan? Alle aangekondigde reparaties en vervangingen zijn gratis. Voor oudere bakfietsen komt er een certificaat afhankelijk van de dagwaarde. Dat vind ik eigenlijk alleszins redelijk te noemen.
Bakfietsen ouder dan 5 jaar zouden net zo goed op kosten van Babboe gerepareerd moeten worden. Zie hier de reden: Heroic_Nonsense in "Babboe bakfiets terugroepactie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Maar om daar wat aan te hebben moet je als klant weer geld uitgeven (in het geval dat je een nieuwe bakfiets wenst).

In het geval je geen nieuwe bakfiets wenst (zoals ik), zit je met een tegoedbon die je kan besteden bij een bedrijf waar je niks van wil afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]

Die oudere bakfietsen zijn veel meer waard dan de (boekhoudkundige) restwaarde. Enkel het frame is iets mis mee maar volgens kunnen alle onderdelen en accessoires in de prullenbak. Doe mij maar een nieuw frame en zet de rest maar over. Dat frame had tenslotte 8 jaar geleden nooit verkocht mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:46:
[...]

Bakfietsen ouder dan 5 jaar zouden net zo goed op kosten van Babboe gerepareerd moeten worden. Zie hier de reden: Heroic_Nonsense in "Babboe bakfiets terugroepactie"
Dat worden ze ook, tenzij ze niet reparabel zijn. Dan krijg je een vergoeding gebaseerd op de dagwaarde. Ik vind 5 jaar wellicht wat kort, maar in de regel kan een verbruiksvergoeding wel worden toegekend. Dat vind ik in dit geval ook niet uitzonderlijk te noemen. Pas in 2022 zijn verbruiksvergoedingen niet meer mogelijk, maar dat geldt niet voor aankopen van voor 27-4-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Deveon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:36:
[...]

Die oudere bakfietsen zijn veel meer waard dan de (boekhoudkundige) restwaarde.
De dagwaarde is iets anders dan de (boekhoudkundige) restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:39:
[...]

De dagwaarde is iets anders dan de (boekhoudkundige) restwaarde.
Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.. Beide is boekhoudkundig om tot nul te komen maar staan los van praktijk. Als ik even snel bereken bij Fietssport dan de dagwaarde van onze Babboe 92 euro. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:37:
[...]

Dat worden ze ook, tenzij ze niet reparabel zijn. Dan krijg je een vergoeding gebaseerd op de dagwaarde. Ik vind 5 jaar wellicht wat kort, maar in de regel kan een verbruiksvergoeding wel worden toegekend. Dat vind ik in dit geval ook niet uitzonderlijk te noemen. Pas in 2022 zijn verbruiksvergoedingen niet meer mogelijk, maar dat geldt niet voor aankopen van voor 27-4-2022.
Waar haal jij vandaan dat fietsen >5 jaar gerepareerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Deveon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:58:
[...]

Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.. Beide is boekhoudkundig om tot nul te komen maar staan los van praktijk. Als ik even snel bereken bij Fietssport dan de dagwaarde van onze Babboe 92 euro. 8)7
Dat komt helemaal niet noodzakelijkerwijs op hetzelfde neer. De RETM stelt het voor motorvoertuigen gelijk aan de Particuliere Verkoopwaarde. Dat lijkt me in dit geval alleszins redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:00:
[...]

Waar haal jij vandaan dat fietsen >5 jaar gerepareerd worden?
Hier staat toch geen leeftijdsbeding in?
Bakfietsencontrole
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland de modellen City Mountain (productie vanaf 2020), Max-E, Carve-E, Carve Mountain Curve-E, Curve Mountain, Big (E), Dog (E), Go (E), Go Mountain, Flow E, Flow Mountain, Pro Bike (E), Pro Bike Midmotor, Mini Mountain en Curve na een controlebeurt/reparatie, weer mogen worden gebruikt. Heb je een van deze modellen dan kun je je naar verwachting vanaf 10 april via de website www.controleerjebakfiets.nl aanmelden. Daarna wordt een afspraak gemaakt met een monteur die dan bij jou thuis langskomt voor een controle/reparatie van jouw bakfiets. Dit kan enige tijd duren. Na de controle/reparatie kun je weer de weg op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Zephyrex schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:37:
Nou er is bericht op de website.

Karig voor mensen met fiets van ouder dan 5 jaar:

[Afbeelding]
Ik kan het woord ‘hoogwaardig’ niet meer terugvinden in de huidige tekst op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:05:
[...]

Hier staat toch geen leeftijdsbeding in?

[...]
Een paar regels verder wel.
Is je bakfiets ouder dan vijf jaar, dan wordt rekening gehouden met de dagwaarde. Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets.
Als er dus iets gerepareerd moet worden krijg je de dagwaarde bij een fiets >5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Die dagwaarde geldt alleen voor de city en mini modellen toch? De overige modellen worden gerepareerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jasphur schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:17:
Die dagwaarde geldt alleen voor de city en mini modellen toch? De overige modellen worden gerepareerd.
Zo lees ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:09:
[...]

Een paar regels verder wel.
Onder het kopje Vervang je bakfiets omdat ze niet reparabel zijn.
Als er dus iets gerepareerd moet worden krijg je de dagwaarde bij een fiets >5 jaar.
Dat is precies het tegenovergestelde van wat er staat. Reparatie mogelijk, gratis ongeacht leeftijd. Reparatie niet mogelijk, vervanging voor jonger dan 5, dagwaarde voor ouder dan 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jasphur schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:17:
Nee toch:
City Mountain (productie vóór januari 2020), Slim Mountain & Transporter en de Pro Trike (E), Trike-E, Pro Trike XL Motor kan niet worden gegarandeerd. Deze modellen worden vervangen in een terugroepactie.
Ook hier geldt, jonger dan 5 vervanging, ouder dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:44
Nog even een praktische vraag. Ik heb al verschillende framenummers voorbij zien komen met daarbij verschillende aankoopdata.

Wij hebben een fiets tweedehands gekocht, framenummer bevat geen letters, enkel cijfers en begint met 13. Iemand enig idee welk(e) bouwjaar/verkoopperiode dit is?

Ik verwacht van niet, maar doe toch een poging. Laat me verrassen (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:23:
[...]

Onder het kopje Vervang je bakfiets omdat ze niet reparabel zijn.

[...]

Dat is precies het tegenovergestelde van wat er staat. Reparatie mogelijk, gratis ongeacht leeftijd. Reparatie niet mogelijk, vervanging voor jonger dan 5, dagwaarde voor ouder dan 5.
Volgens mij praten wij langs elkaar heen.
Vervang je bakfiets
De veiligheid van City Mountain (productie vóór januari 2020), Slim Mountain & Transporter en de Pro Trike (E), Trike-E, Pro Trike XL Motor kan niet worden gegarandeerd. Deze modellen worden vervangen in een terugroepactie. Voor de City (E) en MINI (E) is dit al eerder besloten. Wij verwachten dat je vanaf 10 april op www.controleerjebakfiets.nl kunt zien wat dit voor jou betekent. De regeling voor de eigenaren van een Babboe-bakfiets in deze terugroepactie is als volgt:

Ben je eigenaar van een bakfiets tot en met 5 jaar oud, dan krijg je een nieuwe hoogwaardiger bakfiets, als gedeeltelijke compensatie. Liever een ‘gewone’ E-bike? Dat kan ook! Wij hebben een uitgebreid assortiment waaruit je kunt kiezen.

Is je bakfiets ouder dan vijf jaar, dan wordt rekening gehouden met de dagwaarde. Je krijgt een certificaat waarvan de hoogte afhankelijk is van die dagwaarde. Deze dagwaarde kun je gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe bakfiets. We zorgen dat je tenminste altijd een nieuwe gewone fiets krijgt aangeboden.
De ingeleverde bakfietsen worden door een gecertificeerde partij ingezameld en op een duurzame manier ontmanteld.
Voor bovengenoemde modellen is er dus geen sprake van reparatie maar van vervanging. Is je fiets >5 jaar oud dan krijg je de dagwaarde (tegen inruil van de fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:25:
Voor bovengenoemde modellen is er dus geen sprake van reparatie maar van vervanging. Is je fiets >5 jaar oud dan krijg je de dagwaarde (tegen inruil van de fiets).
Dan is het toch zo dat bakfietsen die wel reparabel zijn gerepareerd worden, ook als ze ouder zijn dan 5 jaar? Dat zijn immers andere modellen/productiejaren. Er is geen overlap tussen de categorie reparatie en vervanging. Alleen bij vervanging wordt de termijn van 5 jaar genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:13:
[...]

Dan is het toch zo dat bakfietsen die wel reparabel zijn gerepareerd worden, ook als ze ouder zijn dan 5 jaar? Dat zijn immers andere modellen/productiejaren. Er is geen overlap tussen de categorie reparatie en vervanging. Alleen bij vervanging wordt de termijn van 5 jaar genoemd.
Er is inderdaad een aantal modellen die gecontroleerd/erepareerd worden en andere modellen die vervangen wordt danwel tegen dagwaarde wordt afgekocht.

Over dat laatste heb ik het als ik zeg dat bakfietsen ouder dan 5 jaar zouden net zo goed op kosten van Babboe gerepareerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:32
knappert_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:50:
Nog even een praktische vraag. Ik heb al verschillende framenummers voorbij zien komen met daarbij verschillende aankoopdata.

Wij hebben een fiets tweedehands gekocht, framenummer bevat geen letters, enkel cijfers en begint met 13. Iemand enig idee welk(e) bouwjaar/verkoopperiode dit is?

Ik verwacht van niet, maar doe toch een poging. Laat me verrassen (:
Wij hebben ook serienummer beginnende met 13. Nieuw geleverd in mei 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:16:
[...]
Over dat laatste heb ik het als ik zeg dat bakfietsen ouder dan 5 jaar zouden net zo goed op kosten van Babboe gerepareerd moeten worden.
Er is wel enige erosie in de categorie geloof ik, maar soit.

Niet reparabele (!) fietsen die dus in de vervangingscategorie vallen maar ouder zijn dan 5 jaar moeten alsnog op kosten van Babboe worden gerepareerd is je idee? Ik denk dat dat geen realistische verwachting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoolspel
  • Laatst online: 29-04 10:34
“Carve Mountain Curve-E,”

Had hier geen komma moeten staan in de tekst van Babboe? Net alsof er een model Carve Mountain Curve-E bestaat.
Wij hebben overigens een Curve-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
In ieder geval nog veel onduidelijk in de nuance lees ik hier :) Laat het de 10de maar gebeuren en hopelijk hebben ze die website 100% op orde. In zowel de informatieverschaffing als de eventuele grote load als iedereen de 10de meteen wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 23:05
Ben heel benieuwd wat voor website er gaat komen, op basis van je chassis nummer van je fiets en je plan van aanpak van je bakfiets.

Ze hadden gewoon alle fietsen kunnen terugroepen ipv een gedeelte ervan. Snap dat dat een lange tijd duurt maar nu heb je ook straks mensen met een bakfiets die buiten de terugroepactie loopt en straks alsnog breekt en kan je weer opnieuw beginnen.

Gewoon per model terugroepen en fixen, daarna de volgende. Ben heel benieuwd of het nu met allemaal verschillende soorten goed gaat komen ( overzicht… 😎 )

[ Voor 61% gewijzigd door londemanmp op 04-04-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorenz0
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 11:54
https://www.rtvutrecht.nl...eurt-dit-herstelplan-goed
Babboe verwacht tot eind dit jaar bezig te zijn met het afhandelen van de terugroepactie.
De hele terugroep gaat dus nog wel even duren is de verwachting. Ergens logisch denk ik, maar best balen als je dus nog zo lang moet wachten.
De wettelijke regels zijn zo dat je een product moet vervangen door hetzelfde product waarvan de veiligheid wel wordt gegarandeerd als het product niet meer veilig is.
Voor bakfietsen ouder dan 5 jaar geldt dit dan opeens niet meer? Als dit klopt dan zouden die toch ook gewoon vervangen of hersteld moeten worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Lorenz0 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:41:
https://www.rtvutrecht.nl...eurt-dit-herstelplan-goed

[...]

De hele terugroep gaat dus nog wel even duren is de verwachting. Ergens logisch denk ik, maar best balen als je dus nog zo lang moet wachten.

[...]

Voor bakfietsen ouder dan 5 jaar geldt dit dan opeens niet meer? Als dit klopt dan zouden die toch ook gewoon vervangen of hersteld moeten worden?
Ja - ook als je een bakfiets hebt die ouder is dan 5 jaar, kun je Babboe aanspreken op non-conformiteit. Dat zij het in de kleine lettertjes van hun terugroepactie zetten, wil niet zeggen dat het juridisch ook klopt.

Dat het een fabricagefout is, staat nu immers als een paal boven water. Dus daar hoef je al geen discussie meer over te voeren.

EDIT: In het artikel schrijft Babboe dat de NVWA het plan goedkeurt. De NVWA gaat echter niet over de koopovereenkomst die tussen klant en Babboe (of tussenpartij) is gesloten. De stelling van Babboe houdt daarom geen stand als je het voor laat komen - je wijst ze er dan op dat men zich niet aan de koopovereenkomst houdt als men de fiets niet wil herstellen.

Het Quelle-arrest kan worden aangehaald om Babboe er van te overtuigen dat gebruik van de non-conforme bakfiets niet mag leiden tot een gedeeltelijke schadeloosstelling of juist bijbetaling zonder de optie te bieden om zich te conformeren aan de oorspronkelijke koopovereenkomst, dan wel de koopovereenkomst met terugwerkende kracht ongedaan te maken (en de koopsom dus geheel te vergoeden).

Maar goed - gezien de hoeveelheid bakfietsen waar het om gaat en dat ze in alle lagen van de bevolking worden gebruikt, verwacht ik dat er vanzelf een juridisch onderlegde gedupeerde een zaak laat voorkomen.

[ Voor 32% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-04-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02 14:47
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:52:
[...]

Ja - ook als je een bakfiets hebt die ouder is dan 5 jaar, kun je Babboe aanspreken op non-conformiteit. Dat zij het in de kleine lettertjes van hun terugroepactie zetten, wil niet zeggen dat het juridisch ook klopt.

Dat het een fabricagefout is, staat nu immers als een paal boven water. Dus daar hoef je al geen discussie meer over te voeren.

EDIT: In het artikel schrijft Babboe dat de NVWA het plan goedkeurt. De NVWA gaat echter niet over de koopovereenkomst die tussen klant en Babboe (of tussenpartij) is gesloten. De stelling van Babboe houdt daarom geen stand als je het voor laat komen - je wijst ze er dan op dat men zich niet aan de koopovereenkomst houdt als men de fiets niet wil herstellen.

Het Quelle-arrest kan worden aangehaald om Babboe er van te overtuigen dat gebruik van de non-conforme bakfiets niet mag leiden tot een gedeeltelijke schadeloosstelling of juist bijbetaling zonder de optie te bieden om zich te conformeren aan de oorspronkelijke koopovereenkomst, dan wel de koopovereenkomst met terugwerkende kracht ongedaan te maken (en de koopsom dus geheel te vergoeden).

Maar goed - gezien de hoeveelheid bakfietsen waar het om gaat en dat ze in alle lagen van de bevolking worden gebruikt, verwacht ik dat er vanzelf een juridisch onderlegde gedupeerde een zaak laat voorkomen.
Het klinkt alsof je kennis hebt van consumentenrecht. Heb je dat ook op gebied van lease en contractenrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oebie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:14:
[...]

Het klinkt alsof je kennis hebt van consumentenrecht. Heb je dat ook op gebied van lease en contractenrecht?
Wat achtergrond: ik heb een tijd gewerkt als paralegal met specialisme in het consumentenrecht. Ik ben dus geen jurist, maar ik heb een HBO-niveau opleidingstraject gevolgd over dat stukje van de Nederlandse wetgeving. Dat is al een tijdje geleden (ik ben ondertussen IT-er), maar ik heb mijn kennis wel altijd bijgehouden.

Inhoudelijk:
Een leaseovereenkomst (uitgaande van operational lease) kan een zakelijke overeenkomst zijn - consumentenbescherming is dan niet van toepassing, alhoewel je nog steeds kunt proberen om de leverancier van de fiets aan de oorspronkelijk opgestelde overeenkomst te houden natuurlijk. Alleen is het wat lastiger. Een hierin gespecialiseerde jurist is een stuk nuttiger dan wat ik je over die hoek van contractrecht kan zeggen. Dus ben je de overeenkomst aangegaan als zakelijke klant, kies dan vooral die route, want ik kan je daar onvoldoende bij helpen.

Ben je wel consument en heb je echt een operational lease (dus de fiets wordt niet automatisch jouw eigendom, maar je betaalt een vast bedrag per maand voor het beschikbaar hebben van een bakfiets)? Dan zal je moeten kijken wat er specifiek in je overeenkomst staat over de inhoud van de dienstverlening. In de basis hoef je niet te betalen als je niet krijgt waarvoor je betaalt, en kun je je betaling dus opschorten tot je wel krijgt waarvoor je betaalt.

Ben je wel een consument, en is "lease" in jouw geval een ander woord voor koop op afbetaling of voor huurkoop? Dan gaat het eigendom van de fiets pas na de laatste betaling over van de leasemaatschappij naar jou. Tot dat moment is de financierder dus de eigenaar van de fiets (jij bent "houder"), en zal die zich moeten wenden tot de leverancier.

Ik moet je bekennen dat ik niet weet of dit ook inhoudt dat jij je betalingen richting de leasemaatschappij/financierder mag opschorten. Mijn vermoeden is van niet. Ik verwijs je daarom door naar een juridisch adviseur als dit voor jou geldt.

Overigens (en meer in het algemeen): wat ik hier vertel is geen juridisch advies, alleen een headsup in welke richting je kunt denken in je correspondentie met Babboe. Als puntje-bij-paaltje komt en je gaat het juridisch traject in, neem dan vooral iemand in de arm die je daarbij kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Is dan het hele punt niet dat de fabrikant je een product geeft wat wel aan de eisen voldoet?

Ik vermoed dat Accell daar het grijze gebied opzoekt: Je krijgt namelijk sowieso een fiets staat in de mail.
Jij en ik zijn het er over eens dat een fiets geen vervanger is van een bakfiets, maar Accell zal daarin een gok wagen onder de noemer: Het heeft 2 trappers, 2 wielen, remmen en er kunnen kinderzitjes op. Succes.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

KillaZ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:19:
[...]

Is dan het hele punt niet dat de fabrikant je een product geeft wat wel aan de eisen voldoet?

Ik vermoed dat Accell daar het grijze gebied opzoekt: Je krijgt namelijk sowieso een fiets staat in de mail.

[...]

Jij en ik zijn het er over eens dat een fiets geen vervanger is van een bakfiets, maar Accell zal daarin een gok wagen onder de noemer: Het heeft 2 trappers, 2 wielen, remmen en er kunnen kinderzitjes op. Succes.
Daar hoef je niet eens een mening over te hebben, dit is een feit: een fiets is geen bakfiets. Jij sluit een koopovereenkomst voor een bakfiets. Die bakfiets heeft eigenschappen die ervoor zorgen dat jij er mee kunt doen waar Babboe hem voor aan jou heeft presenteert.

Waar kun je dan aan denken? Nou bijvoorbeeld de eigenschap dat je er meerdere kinderen die ieder meer dan 20 kilo wegen mee kunt vervoeren. Of een X-hoeveelheid goederen, of een (middelgroot - laten we zeggen "formaatje labrador") dier in vervoeren. Of er een Maxi-Cosi in vast kunt zetten. Denk ook aan bevestigingspunten voor een regentent.

Enzovoorts enzovoorts.

En in sommige gevallen heeft zo'n ding drie wielen in plaats van twee, als dat op jouw model van toepassing is.

Accell mag best proberen om een "gewone fiets" aan te bieden die al die eigenschappen heeft, maar dat houdt zeker geen stand. Het is aan jou om de juiste eigenschappen te benomen natuurlijk - misschien kun je er nog wel een paar bedenken die de gemiddelde normale fiets niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:27:
[...]
En in sommige gevallen heeft zo'n ding drie wielen in plaats van twee, als dat op jouw model van toepassing is.
Verder helemaal eens, maar enkel de tweewielers mogen niet meer gebruikt worden? Komt er trouwens dan wel een nieuwe tweewieler van Babboe of krijg je dan een driewieler? Destijds hebben wij namelijk wel bewust voor een tweewieler gekozen omdat veel meer als een reguliere fiets rijdt (al krijgen wij geen nieuwe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:27:
[...]

Daar hoef je niet eens een mening over te hebben, dit is een feit: een fiets is geen bakfiets. Jij sluit een koopovereenkomst voor een bakfiets. Die bakfiets heeft eigenschappen die ervoor zorgen dat jij er mee kunt doen waar Babboe hem voor aan jou heeft presenteert.

Waar kun je dan aan denken? Nou bijvoorbeeld de eigenschap dat je er meerdere kinderen die ieder meer dan 20 kilo wegen mee kunt vervoeren. Of een X-hoeveelheid goederen, of een (middelgroot - laten we zeggen "formaatje labrador") dier in vervoeren. Of er een Maxi-Cosi in vast kunt zetten. Denk ook aan bevestigingspunten voor een regentent.

Enzovoorts enzovoorts.

Accell mag best proberen om een "gewone fiets" aan te bieden die al die eigenschappen heeft, maar dat houdt zeker geen stand. Het is aan jou om de juiste eigenschappen te benomen natuurlijk - misschien kun je er nog wel een paar bedenken die de gemiddelde normale fiets niet heeft.
Nogmaals, dat hoef je mij niet te vertellen, maar is nu wel datgene waar Accell zich mee op glad ijs gaat begeven.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Iemand al een lasser gevonden die dit preventief kan verstevigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Deveon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:33:
[...]

Verder helemaal eens, maar enkel de tweewielers mogen niet meer gebruikt worden? Komt er trouwens dan wel een nieuwe tweewieler van Babboe of krijg je dan een driewieler? Destijds hebben wij namelijk wel bewust voor een tweewieler gekozen omdat veel meer als een reguliere fiets rijdt (al krijgen wij geen nieuwe).
Nee- geen enkel Babboe-model mag nog gebruikt worden, dus ook de driewielers niet. Wel is er op dit moment alleen voor (een deel van?) de tweewielers een concreet stappenplan uiteengezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

KillaZ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:48:
[...]

Nogmaals, dat hoef je mij niet te vertellen, maar is nu wel datgene waar Accell zich mee op glad ijs gaat begeven.
Dat hoef ik jou niet te vertellen, maar er lezen meer mensen mee natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:49:
[...]

Nee- geen enkel Babboe-model mag nog gebruikt worden, dus ook de driewielers niet. Wel is er op dit moment alleen voor (een deel van?) de tweewielers een concreet stappenplan uiteengezet.
Driewielers mogen na controle/servicebeurt weer de weg op. Tweewielers zelfs van vorig jaar dienen vervangen te worden, maar door wat..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]
VWA het plan goedkeurt. De NVWA gaat echter niet over de koopovereenkomst die tussen klant en Babboe (of tussenpartij) is gesloten. De stelling van Babboe houdt daarom geen stand als je het voor laat komen - je wijst ze er dan op dat men zich niet aan de koopovereenkomst houdt als men de fiets niet wil herstellen.
De NVWA is akkoord met het herstelplan, dat staat er.

Dat klopt ook. Elk ander plan van Babboe (zoals omruilen voor dagwaarde) is geen plan wat de NVWA goed kan keuren omdat dat hun taak niet is. Het komt Babboe natuurlijk wel goed uit als dit een beetje vaag blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En om nog maar eens te benadrukken dat de communicatie van Babboe nog steeds belabberd is (danwel misleidend als je het kritisch benadert) de volgende tweet.
Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste

Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.