prammers schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Een schade expert is hier niet van toepassing. Er is geen sprake van schade, er is geen sprake van verzekeringswerk noch garantie.
Het gaat hier om een ondeugdelijk product waarvoor een terugroepactie in opdracht van een overheidsinstantie door de fabrikant moet worden uitgevoerd.
Een ondeugdelijk product betekend dat de consument bij het uitblijven van een passende oplossing de koop kan ontbinden. Dat wil zeggen dat de verkoper het product moet terugnemen en de aankoopprijs moet vergoeden. Babboe zal het daar niet mee eens zijn en zal aangeven dat een gebruiksvergoeding verwacht mag worden. Vanuit jurisprudentie blijkt dat enkel in bijzondere gevallen een gebruiksvergoeding mag worden geëist.
https://www.anwb.nl/exper...inding-overeenkomst-kopie
In het geval van Babboe is er overigens nog een 2e punt wat mogelijk relevant kan gaan worden, namelijk het strafrechtelijk onderzoek naar het handelen van het bestuur. Met andere woorden, (sinds wanneer) wist de directie dat hun fietsen ondeugdelijk waren en hebben ze daarbij bewust de controlerende instantie misleid. Indien dat uit het strafrechtelijk onderzoek blijkt, verwacht ik dat het voor Babboe erg lastig wordt een gebruiksvergoeding te eisen bij een rechter.
Overigens wil dat niet zeggen dat ik het persoonlijk kan begrijpen dat een product wat al langdurig gebruikt is niet tegen aankoopwaarde wordt vergoed. Bij Babboe lijkt het er op dat zij al medio 2018 duidelijke signalen hebben ontvangen van een ondeugdelijk product maar toen niet afdoende hebben gehandeld.
Mijn punt gaat over t bepalen van de waarde.
Er wordt specifiek door Babboe zelf 'dagwaarde' benoemd.
De vraag is dan hoe men deze wilt gaan bepalen.
Ik ben eigenlijk wel van mening dat er wel schade is in de zin van een ondeugdelijk product die niet (voor zover de info nu beschikbaar is) reparabel is.
Niet kunnen repareren oftewel technisch total loss op basis van dagwaarde, waarbij het restant ingenomen wordt en gedemonteerd.
Het was weer een ander verhaal geweest als de city wel te repareren zou zijn en was t billijk geweest om bijvoorbeeld het volledig nieuw frame kosteloos te leveren en eventueel wel kosten voor vervanging bij de fietsen van 5+ jaar.
Daarnaast heb je het over het ontbinden van een koop die voor heel veel mensen simpelweg niet opgaat ivm een koop die is gedaan in de 2e hands sfeer.
We staan hierbij niet 1-0 maar 2-0 achter. Ik moet dus gaan aantonen dat mijn fiets (vorig jaar gekocht en ben nu 2e eigenaar) nog tenminste 900 euro waard is, omdat dat dat de prijs toen op de markt was.
Dat aantonen (op een eerlijke manier) zou dus een onafhankelijk expert kunnen zijn.