Dat klopt uiteraard! Maar het irriteert mij (en denk ik vele anderen) dat ze de hele terugroepactie in een grote PR en marketingmachine hebben gemaakt en ze (uiteraard) met minimale schade uit dit probleem komen. Als ze coulance hadden, was afschrijving niet lineair over 10 jaar. We wachten dus nog even af en ondertussen gebruiken we de Babboe voor spullen van de KoningsdagrommelmarktJasphur schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:53:
[...]
Heel letterlijk staat er dat je een nieuwe fiets krijgt aangeboden, als in, geen tweedehands, en niet dat je de nieuwe fiets kosteloos krijgt.
Precies onze situatie. Ik neig er steeds meer naar me toch maar aan te sluiten bij de grote claims die lopen... En stiekem hoop ik nog steeds op een alternatieve leverancier voor een vervangend frame of iemand die uitrekenend wat je moet (laten) lassen.Bart_Denon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:25:
In ons geval hebben wij de City bakfiets helemaal ge-upgrade met diverse nieuwe onderdelen en verbeteringen.
Zelf elektrisch gemaakt (en ja ik weet dat dat 100% mijn eigen risico is) maar daarnaast wel alles aangepakt en vorig jaar nieuw gekocht: nieuwe schijfrem set voor, nieuwe zware rollerbrake achter, nexus 8 achternaaf, nieuw voorwiel + spaken, nieuwe banden voor en achter, nieuwe shifter, nieuwe handvatten, nieuwe bakrand, nieuwe Babboe kussens, nieuwe 3 punts gordels, voor -en achterlicht. nieuwe ketting.
Even opgeteld een extra investering in de fiets van ruim 700,- euro (alleen onderdelen).
Juist gedaan om er nog lang van te kunnen genieten. ..
Ik heb er wel moeite mee dat er dan lineair over 10 jaar afgeschreven wordt. Begrijp dat dat voor Babboe het makkelijkste is, maar daarbij denken ze meer aan hun zelf dan de Babboe eigenaar.
Al mijn investeringen worden teniet gedaan en voelt ook oneerlijk t.o.v. degene die een half verrotte fiets inleveren die bijna uit elkaar valt en dan dezelfde vergoeding krijgt...
Voor nu overwegen wij heel sterk om de fiets te houden en er nog lekker gebruik van te maken. Er is bij onze City geen enkel spoor die duidt op breuk of roest indicaties. En het helpt wel mee dat die van ons ook altijd binnen staat. Verkopen heeft geen zin en voelt ook niet ok, inleveren voor een tegoedbon van Babboe voelt al helemaal niet ok.
We houden ons poot wel even stijf en hoop dat ze iets willen doen mbt de gedane investeringen in de fiets die wel dagwaarde bepalend zijn.
De focus ligt, althans dat ademt alles puur op damage control voor Babboe zelf en niet op het helpen van gedupeerde consumenten.wheeler schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:03:
[...]
Dat klopt uiteraard! Maar het irriteert mij (en denk ik vele anderen) dat ze de hele terugroepactie in een grote PR en marketingmachine hebben gemaakt en ze (uiteraard) met minimale schade uit dit probleem komen. Als ze coulance hadden, was afschrijving niet lineair over 10 jaar. We wachten dus nog even af en ondertussen gebruiken we de Babboe voor spullen van de Koningsdagrommelmarkt
Ook dat snap ik maar tenzij de nieuwprijs niet marktconform is (inflatie, betere tech, nettere afwerking) is dat nog steeds een fair aanbod. Je kan niet verwachten dat je nu tegen de prijs van x jaren geleden een fiets kan kopen uit dat jaar.Kurios schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:08:
[...]
Ik snap je punt, maar: ik word nu 'verplicht' om een andere, duurdere bakfiets te kopen. Als ik gewoon mijn eigen fiets in nieuwstaat kan kopen, met stukje bijbetalen vind ik dat prima. Maar die optie is er niet.
Ik heb mijn fiets al 7 jaar en wij zijn er altijd netjes onderhouden. Hij zou makkelijk nog 7 jaar mee moeten kunnen. Maar dat is dus niet zo door een fout van Babboe. Eigenlijk had deze fiets niet verkocht mogen worden.
Ik zie dan niet in waarom ik alleen naar schatting 20% korting op een veel duurdere fiets krijg? Ik wil ook geen duurdere, ik wil gewoon de fiets die ik gekocht heb. Dat zij dat niet kunnen leveren, moet ik daar dan voor betalen?
Veel mensen met een Urban Arrow lopen hier ook tegen aan als die gejat wordt. Dan krijg je de aankoopprijs terug maar daar koop je nu geen nieuwe meer voor.
[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 25-04-2024 11:36 ]
Voor de eigenaren met een Babboe die ouder is dan 5 jaar - ga niet zomaar met het aanbod voor een korting akkoord.
Afschrijving is leuk als je wil bepalen wat de dagwaarde is. Maar we hebben het hier niet over het vervangen van een fiets die door slijtage defect is geraakt - we hebben het hier over een ontwerpfout en de nakomingsverplichting die Babboe heeft op de koopovereenkomst met een consument.
Babboe wist al langere tijd van het niet deugen van de frames. Uit uitspraken van medewerkers in de media blijkt dat het management er alles aan gedaan heeft om dit in de doofpot te stoppen. Dat betekent dat Babboe zich nooit aan de koopovereenkomst heeft gehouden en ook niet de intentie heeft om dat alsnog te gaan doen.
Dan doet het er niet toe wat de dagwaarde is. Het doet er ook niet toe of er nog garantie is of niet. Die zaken komen alleen in beeld bij vraagstukken over de levensduur (of te verwachten levensduur) van een fiets, maar niet bij een ontwerpfout.
Het doet er zelfs niet toe wat Babboe van deze zaak vindt.
M.i. heb je twee opties als jouw fiets ouder is dan 5 jaar:
Optie 1: ontbinding van de koopovereenkomst met terugwerkende kracht
Gezien bovenstaande, kan de koopovereenkomst met terugwerkende kracht ontbonden worden. Je levert de fiets in, Babboe stort het aankoopbedrag terug (zonder enige aftrek, dus ook niet alleen de dagwaarde van de fiets), en de partijen gaan uit elkaar alsof er nooit een koopovereenkomst is geweest.
Optie 2: vorder nakoming van de koopovereenkomst
Babboe zorgt ervoor dat er alsnog een deugdelijke bakfiets komt. Die is minimaal gelijk aan de oorspronkelijke bakfiets (minus uiteraard het frameprobleem). Die vervangende fiets wordt kosteloos geleverd. Dit is dus vergelijkbaar met wat nu wordt aangeboden aan eigenaren van fietsen <5 jaar.
Als ik zo lees wat Babboe terugkoppelt aan de vraagstellers hier, zal dit niet zonder slag of stoot gaan. Mogelijk moet je hiervoor procederen. Als je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, kan dat helpen. Je kunt ook zelf procederen (dat is minder moeilijk dan het lijkt) of een advocaat inhuren.
Is je fiets jonger dan 5 jaar? In principe geldt bovenstaande ook voor jou. Echter denk ik dat het aanbod wat Babboe aan deze groep klanten doet, een goed aanbod is. Je hebt dan toch een goede fiets en het gaat met aanzienlijk minder moeite en stress gepaard. Mijn advies is dan ook om dat aanbod te accepteren.
Afschrijving is leuk als je wil bepalen wat de dagwaarde is. Maar we hebben het hier niet over het vervangen van een fiets die door slijtage defect is geraakt - we hebben het hier over een ontwerpfout en de nakomingsverplichting die Babboe heeft op de koopovereenkomst met een consument.
Babboe wist al langere tijd van het niet deugen van de frames. Uit uitspraken van medewerkers in de media blijkt dat het management er alles aan gedaan heeft om dit in de doofpot te stoppen. Dat betekent dat Babboe zich nooit aan de koopovereenkomst heeft gehouden en ook niet de intentie heeft om dat alsnog te gaan doen.
Dan doet het er niet toe wat de dagwaarde is. Het doet er ook niet toe of er nog garantie is of niet. Die zaken komen alleen in beeld bij vraagstukken over de levensduur (of te verwachten levensduur) van een fiets, maar niet bij een ontwerpfout.
Het doet er zelfs niet toe wat Babboe van deze zaak vindt.
M.i. heb je twee opties als jouw fiets ouder is dan 5 jaar:
Gezien bovenstaande, kan de koopovereenkomst met terugwerkende kracht ontbonden worden. Je levert de fiets in, Babboe stort het aankoopbedrag terug (zonder enige aftrek, dus ook niet alleen de dagwaarde van de fiets), en de partijen gaan uit elkaar alsof er nooit een koopovereenkomst is geweest.
Optie 2: vorder nakoming van de koopovereenkomst
Babboe zorgt ervoor dat er alsnog een deugdelijke bakfiets komt. Die is minimaal gelijk aan de oorspronkelijke bakfiets (minus uiteraard het frameprobleem). Die vervangende fiets wordt kosteloos geleverd. Dit is dus vergelijkbaar met wat nu wordt aangeboden aan eigenaren van fietsen <5 jaar.
Als ik zo lees wat Babboe terugkoppelt aan de vraagstellers hier, zal dit niet zonder slag of stoot gaan. Mogelijk moet je hiervoor procederen. Als je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, kan dat helpen. Je kunt ook zelf procederen (dat is minder moeilijk dan het lijkt) of een advocaat inhuren.
Is je fiets jonger dan 5 jaar? In principe geldt bovenstaande ook voor jou. Echter denk ik dat het aanbod wat Babboe aan deze groep klanten doet, een goed aanbod is. Je hebt dan toch een goede fiets en het gaat met aanzienlijk minder moeite en stress gepaard. Mijn advies is dan ook om dat aanbod te accepteren.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Die grens is altijd arbitrair maar de belastingdienst houdt 5 jaar aan voor elektrische bakfietsen.Kremers schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]
Waarom is die 10 jaar okay? De tweedehands markt voor die fietsen is zo levendig (geweest..), als je de prijzen zag van fietsen van 5-10 jaar oud tot een paar maanden geleden, dan weet je dat in 10 jaar naar 0 afschrijven echt absurd is.
Op een apparaat met een batterij en elektronica is 10 jaar echt niet gek.
Ze hadden ook de richtlijn van de BD kunnen aanhouden en dat is ook verdedigbaar.
Ik vermoed zelfs het zwaartepunt in aantallen groter is bij groep van +5 jaar.
Babboe is er uiteraard bij gebaat om hier financieel zo eenvoudig mogelijk weg te komen en dat doen ze door 'misbruik' te maken van de 5 jaar frame garantie. Wetende dat het merendeel hier buiten gaat vallen.
Als ze t echt hoog op zouden hebben met de veiligheid van hun klanten en hun kinderen, dan hadden ze alles in t werk gesteld om op de laatste frames na alles van de weg te krijgen.
Mijn inziens moet je dan in de buidel tasten als bedrijf, ook als je nog iets van je ingedeukte imago wilt goedmaken.
Ik vermoed ook, zoals eerder gezegd dat ze t merk Babboe re-branden en langzaam laten doodbloeden.
Het vertrouwen nu nog terugwinnen kan alleen maar als je ook alles op alles zet om die fietsen van de weg af te krijgen.
Als er geen knappe schadeloosstelling komt ga ik nog navragen of er versteviging gelast kan worden.
Ben vanmiddag bij https://bakkerframes.com/
Wellicht hebben zij ideeën en kunnen ze voor een schappelijke prijs t frame wat stijver maken.
Babboe is er uiteraard bij gebaat om hier financieel zo eenvoudig mogelijk weg te komen en dat doen ze door 'misbruik' te maken van de 5 jaar frame garantie. Wetende dat het merendeel hier buiten gaat vallen.
Als ze t echt hoog op zouden hebben met de veiligheid van hun klanten en hun kinderen, dan hadden ze alles in t werk gesteld om op de laatste frames na alles van de weg te krijgen.
Mijn inziens moet je dan in de buidel tasten als bedrijf, ook als je nog iets van je ingedeukte imago wilt goedmaken.
Ik vermoed ook, zoals eerder gezegd dat ze t merk Babboe re-branden en langzaam laten doodbloeden.
Het vertrouwen nu nog terugwinnen kan alleen maar als je ook alles op alles zet om die fietsen van de weg af te krijgen.
Als er geen knappe schadeloosstelling komt ga ik nog navragen of er versteviging gelast kan worden.
Ben vanmiddag bij https://bakkerframes.com/
Wellicht hebben zij ideeën en kunnen ze voor een schappelijke prijs t frame wat stijver maken.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
@Heroic_Nonsense
Geldt dit ook bij een financiële transactie tussen 2 particulieren? Bijvoorbeeld bij aankoop op MP.
Of bij door verhandelding in t algemeen? Aankoop gebruikt bij handelaar.
Geldt dit ook bij een financiële transactie tussen 2 particulieren? Bijvoorbeeld bij aankoop op MP.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik heb mijn niet elektrische babboe bakfiets op marktplaats gekocht. Voor een paar 100 euro. Stel dat ze een korting aanbieden?! Wat zou ik daar aan hebben? Ik ga geen meer dan 1000 euro uitgeven aan een bakfiets om gebruikt te kunnen maken van die korting! Ik zit nu, door Babboe, met een onverkoopbare, en onbruikbare bakfiets!
Stel dat ik er wel op blijf fietsen en halverwege een kruising breekt de boel door midden? En er gebeuren daardoor meer ongelukken! Dan ben ik willens en wetens door blijven rijden op een ondeugelijke fiets! Ik wil gewoon geld zien!
Stel dat ik er wel op blijf fietsen en halverwege een kruising breekt de boel door midden? En er gebeuren daardoor meer ongelukken! Dan ben ik willens en wetens door blijven rijden op een ondeugelijke fiets! Ik wil gewoon geld zien!
Ik ga nooit een tweewieler nemen. Onze buurvrouw is er mee gevallen en heeft haar heup gebroken. Gelukkig heb ik een driewieler.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:19:
[...]
Ik ga echt nooit een driewieler nemen. Die fietsen zijn super instabiel. Collega van mij is er een aantal keer mee gevallen tijdens het fietsen.
Dat snap ik allemaal. Bij diefstal, schade of dat soort zaken. Maarr het gaat hier om een ontwerpfout. Die fiets had uberhaupt niet verkocht mogen worden. Waarom moet ik dan uberhaupt bijbetalen om te krijgen wat ik oorspronkelijk gekocht heb?Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:34:
[...]
Ook dat snap ik maar tenzij de nieuwprijs niet marktconform is (inflatie, betere tech, nettere afwerking) is dat nog steeds een fair aanbod. Je kan niet verwachten dat je nu tegen de prijs van x jaren geleden een fiets kan kopen uit dat jaar.
Veel mensen met een Urban Arrow lopen hier ook tegen aan als die gejat wordt. Dan krijg je de aankoopprijs terug maar daar koop je nu geen nieuwe meer voor.
@Heroic_Nonsense heeft het uitstekend verwoord.
[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 25-04-2024 11:53 ]
De Belastingdienst heeft hier niets mee te maken. Je kan een bakfiets inderdaad in 5 jaar volledig afschrijven maar als je hem na 8 jaar voor 1000 euro verkoopt dien je dat als winst te boeken.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:41:
[...]
Die grens is altijd arbitrair maar de belastingdienst houdt 5 jaar aan voor elektrische bakfietsen.
Op een apparaat met een batterij en elektronica is 10 jaar echt niet gek.
Ze hadden ook de richtlijn van de BD kunnen aanhouden en dat is ook verdedigbaar.
Je kan beter uit gaan van wat verzekeraars rekenen en dat valt in lijn met wat Babboe bied, niet dat ik overweeg daar akkoord mee te gaan..
Als je iets via MP koopt ligt risico bij jezelf en heb je garantie tot de deur. Dat accepteer je anders had je nieuwe moeten kopen.ahbart schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:49:
Ik heb mijn niet elektrische babboe bakfiets op marktplaats gekocht. Voor een paar 100 euro. Stel dat ze een korting aanbieden?! Wat zou ik daar aan hebben? Ik ga geen meer dan 1000 euro uitgeven aan een bakfiets om gebruikt te kunnen maken van die korting! Ik zit nu, door Babboe, met een onverkoopbare, en onbruikbare bakfiets!
Ik zou dan wel even kijken of bijvoorbeeld je aansprakelijkheidsverzekering (of andere schadeverzekering) het daar ook mee eens is. Als straks die oudere fietsen onveilig verklaard blijven wil je denk ik niet dat mocht je over een jaar of wat iemand 'van de sokken rijden' met schade tot gevolg dat je aansprakelijkheidsverzekering (of andere verzekering) ineens zegt, daar doen wij niets mee, want deze fiets is uitgesloten vanwege want niet officieel 'in goede staat' gebracht of herkeurd na de terugroepactie.xscyther schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:53:
[...]
In jullie geval zou ik dit ook zeker doen. In veel gevallen lijkt het erop dat als je bakfiets van voor 2019 is je 'm eigenlijk beter kan houden. Dat vind ik vooral enorm cru, ik zou denken dat de NVWA alle in potentie slechte frames van de weg wil hebben.
Het is geen garantie kwestie toch, het is een terugroepactie. Als je een auto via MP koopt en hier komt na een aantal maanden een terugroepactie op vanuit de fabrikant dan kan je veelal de auto kosteloos laten repareren bij de betreffende dealer.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:05:
[...]
Als je iets via MP koopt ligt risico bij jezelf en heb je garantie tot de deur. Dat accepteer je anders had je nieuwe moeten kopen.
De complexiteit in deze is natuurlijk dat Babboe een Totaal verlies regeling hanteert ipv een reparatie-actie uitvoert.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Zoals @Bart_Denon zegt, het is geen garantie kwestie, maar een constructiefout. Het is niet voor niets dat er al 2e hands city's zijn opgehaald en een nieuw frame hebben gekregen.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:05:
[...]
Als je iets via MP koopt ligt risico bij jezelf en heb je garantie tot de deur. Dat accepteer je anders had je nieuwe moeten kopen.
Dat las ik net op een ander forum. Dat zou een prima oplossing voor me zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door ahbart op 25-04-2024 12:31 ]
Hoezo niet? Welke overeenkomst bestaat er dan tussen de MP fiets eigenaar en Babboe?ahbart schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:30:
[...]
Zo werkt dat natuurlijk niet. Zoals @Bart_Denon zegt, het is geen garantie kwestie, maar een constructiefout. Het is niet voor niets dat er al 2e hands city's zijn opgehaald en een nieuw frame hebben gekregen.
Dat las ik net op een ander forum. Dat zou een prima oplossing voor me zijn.
Bij een (verplichte) terugroep actie hoeft er (niet altijd) een overeenkomst te zijn.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]
Hoezo niet? Welke overeenkomst bestaat er dan tussen de MP fiets eigenaar en Babboe?
Als ik een auto koop bij 'jan de handelaar' en daarna komt er een terugroepactie omdat bijvoorbeeld de reminrichting niet veilig blijkt, zal die auto normaal gesproken gewoon onder de terugroep actie vallen en in orde gemaakt worden door de fabrikant of bijvoorbeeld, zoals in de auto wereld meer gebruikelijk, de dealer organisatie van die fabrikant, zonder dat ik daarmee een eerdere overeenkomst hoef te hebben.
Ik zou eigenlijk verwachten dat dit met een 2de hands fiets gekocht bij 'jan de handelaar' al dan niet via marktplaats niet anders is.
Dat mogen de juristen hier aan je uitleggen. Ik ben geen jurist. Volgens mij gaat het hier niet over een overeenkomst, maar over een door de NVWA aangewezen ondeugdelijk product. Het is aan Babboe om dit recht te zetten. Ook 2e hands fietsen worden behandeld. Of jij, Sethro, het daar nou mee eens bent of niet.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]
Hoezo niet? Welke overeenkomst bestaat er dan tussen de MP fiets eigenaar en Babboe?
Ik zou er in ieder geval van balen als ze met een korting komen. Daar heb ik niets aan.
City E zonder bagagedragerCheyennvdors schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:53:
Daar ging mijn paar maanden oude niet E city bakkie!!! 😅🙈 benieuwd hoelang het duurt voor dat we mail krijgen en de nieuwe kunnen bestellen met 0 bij betalen! Vanaf dat moment heb ik pas rust.
[Afbeelding]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
(Beetje offtopic:)Dennism schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:46:
[...]
Bij een (verplichte) terugroep actie hoeft er (niet altijd) een overeenkomst te zijn.
Als ik een auto koop bij 'jan de handelaar' en daarna komt er een terugroepactie omdat bijvoorbeeld de reminrichting niet veilig blijkt, zal die auto normaal gesproken gewoon onder de terugroep actie vallen en in orde gemaakt worden door de fabrikant of bijvoorbeeld, zoals in de auto wereld meer gebruikelijk, de dealer organisatie van die fabrikant, zonder dat ik daarmee een eerdere overeenkomst hoef te hebben.
Ik zou eigenlijk verwachten dat dit met een 2de hands fiets gekocht bij 'jan de handelaar' al dan niet via marktplaats niet anders is.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen onder het toezicht van de RDW dat dat heel goed werkt in NL. Ben zelf verantwoordelijk geweest bij een NL auto importeur voor het af en aanmelden van terugroepacties.
Dat is gewoon echt goed geregeld hier, met name de openheid van zaken, iedereen kan namelijk in de open data van de RDW en op de website zien of er een terugroepactie op een auto open staat ja/nee.
De importeur moet die data bijhouden en is verplicht gerepareerde auto af te melden en te sterven naar een zo hoog mogelijke reparatie dichtheid.
Maarja Babboe is geen autofabrikant heeft niets te maken met typegoedkeuringen, RDW of wat dan ook. Alleen dan nu de NVWA, maar die bemoeit zich (nog) niet met de oplossing.
Dus kunnen ze zelf bepalen hoe ze t oplossen.
@Bart_Denon Eens, echter waar ik meer op doel is dat die controles die de RDW doet in dat proces ergens geborgd moeten zijn in wetgeving. En dat het mij zou verbazen dat wanneer er een terugroepactie is voor een fiets in plaats van een auto, dat dan de wettelijke verplichtingen van een fabrikant, of hun eventuele importeur ineens heel anders is maar de consument en men bijvoorbeeld geen verplichtingen zou hebben naar iemand die op marktplaats gekocht heeft (even zonder te bepalen wat die verplichtingen dan zijn, nieuwe fiets of bijvoorbeeld een korting).
Dat een NVWA daar mogelijk een andere rol in heeft, of ziet voor zichzelf en het dus anders aanpakt geloof ik direct.
Dat een NVWA daar mogelijk een andere rol in heeft, of ziet voor zichzelf en het dus anders aanpakt geloof ik direct.
In het kort: nee, mijn post kun je niet gebruiken als je een tweedehandsfiets bij een handelaar of particulier hebt gekocht. De opties in mijn post gelden in beginsel alleen als Babboe de verkoper was - dus als je de fiets rechtstreeks bij Babboe hebt gekocht.Bart_Denon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:48:
@Heroic_Nonsense
Voorbeeld 1: Tweedehands fiets gekocht bij een particulier
Voor tweedehandsfietsen die van een particulier zijn gekocht kan ik kort zijn: je kunt die particulier in deze casus niet aansprakelijk stellen. Weliswaar geldt ook voor een tweedehandsproduct dat het product moet voldoen aan de eigenschappen waarmee geadverteerd wordt, maar een particulier kon (tot begin dit jaar natuurlijk) niet weten van de frameproblemen bij Babboe. Dus kan je ook niet van de particulier verwachten dat hij dit in de advertentie zou moeten opnemen, en kun je niet hard maken dat de fiets niet voldoet aan hetgeen in de advertentie stond.
Daarnaast: als je iets van een particulier koopt, ben je zelf geen consument. De consumentenbescherming is dan niet van toepassing.
Voorbeeld 2: tweedehandsfiets gekocht bi jeen handelaar
Als je de tweedehandsfiets van een handelaar hebt gekocht, ben je zelf wel consument. Je hebt dan dus wel de consumentenbescherming. Echter speelt hier ook het punt dat de handelaar niet kon weten (tot begin dit jaar) dat Babboe ondeugdelijke frameontwerpen gebruikte. En dus kun je hier ook niet hard maken dat de handelaar jou bij de koop hiervan op de hoogte had moeten stellen, en dus ook niet dat de fiets niet voldoet aan hetgeen waarmee geadverteerd werd.
Voorbeeld 3: nieuwe fiets gekocht bij een handelaar (/dealer/tussenpersoon)
Heb je een nieuwe fiets bij een handelaar gekocht, dus bij een dealer van Babboe, dan kun je die partij wel aansprakelijk stellen. Hier gelden dezelfde argumenten voor als dat je Babboe aansprakelijk stelt, namelijk dat je recht hebt op naleving van de koopovereenkomst. Dat betekent dat de fiets moet worden gerepareerd of vervangen moet worden, zonder dat er aftrek van kosten of een waardevermindering (zoals afschrijving, of andere termen die je er voor kunt verzinnen).
Voorbeeld 4: nieuwe fiets gekocht bij een particulier
Heb je een nieuwe fiets bij een particulier gekocht? Dan is dat toch een tweedehands fiets en geldt hetzelfde antwoord als bij voorbeeld 1. Wellicht heb je wel de factuur van de oorspronkelijke aankoop meegekregen en kun je terecht bij de partij waarbij de fiets in eerste instantie is gekocht.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
@Heroic_Nonsense Aangaande punt 1 en 2, het gaat toch wettelijk gezien niet om wat geadverteerd wordt, maar dat het goed moet voldoen aan de eigenschappen die je als koper mag verwachten van een product? Wat er geadverteerd wordt maakt wel deel uit van de eigenschappen die je als consument mag verwachten, maar is normaliter niet de enige 'bron' van de eigenschappen die mag verwachten. Een verkoper kan door middel van zaken te benoemen in de advertentie, of het verkooppraatje wel een beeld scheppen, bijvoorbeeld door aan te geven 'Fiets mag in Nederland niet de weg op', dan weet je als koper immers wat je koopt.
Echter, ik zou juist als koper verwachten dat ik een fiets koop die, tenzij anders aangegeven, in Nederland veilig de weg op mag. Zeker bij punt 2 zou ik dat niet zo makkelijk uitsluiten als je nog binnen het eerste jaar zit waarbij de verkoper moet aantonen dat het product op moment van overeenkomst wel voldeed aan de eigenschappen die je als koper mag verwachten. Bij punt 1 is dat mogelijk wel wat lastiger, maar of het helemaal kansloos is durf ik ook niet te zeggen.
Al zou ik vooralsnog in dat soort situaties eerst kijken wat Babboe als fabrikant gaat aanbieden, dat zal immers de kortste klap zijn en het minste weerstand opleveren, voordat iemand zijn exacte eigen juridische positie ten opzichte van een (zakelijke) verkoper gaat inventariseren.
Echter, ik zou juist als koper verwachten dat ik een fiets koop die, tenzij anders aangegeven, in Nederland veilig de weg op mag. Zeker bij punt 2 zou ik dat niet zo makkelijk uitsluiten als je nog binnen het eerste jaar zit waarbij de verkoper moet aantonen dat het product op moment van overeenkomst wel voldeed aan de eigenschappen die je als koper mag verwachten. Bij punt 1 is dat mogelijk wel wat lastiger, maar of het helemaal kansloos is durf ik ook niet te zeggen.
Al zou ik vooralsnog in dat soort situaties eerst kijken wat Babboe als fabrikant gaat aanbieden, dat zal immers de kortste klap zijn en het minste weerstand opleveren, voordat iemand zijn exacte eigen juridische positie ten opzichte van een (zakelijke) verkoper gaat inventariseren.
[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 25-04-2024 13:39 ]
Ik zit in een gelijke situatie, frame is zelfs in 2022 nog onder de vorige regeling door Babboe vervangen, ook toen werden tweedehands fietsen gewoon meegenomen in de terugroepactie. Een schadeloosstelling zou €450 euro voor de fiets + paar honderd voor accesoires (tentje) zijn. Opnieuw een nieuw frame is ook prima, maar dan is m'n fiets nog steeds onverkoopbaar als we ooit iets anders willen.ahbart schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:49:
Bij aankoop van een tweedehands product van een particuliere verkoper ben je geen consument, dus het doet er niet toe wat je als consument had mogen verwachten.Dennism schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:27:
@Heroic_Nonsense Aangaande punt 1 en 2, het gaat toch wettelijk gezien niet om wat geadverteerd wordt, maar dat het goed moet voldoen aan de eigenschappen die je als koper mag verwachten van een product? Wat er geadverteerd wordt maakt wel deel uit van de eigenschappen die je als consument mag verwachten, maar is normaliter niet de enige 'bron' van de eigenschappen die mag verwachten. Een verkoper kan door middel van zaken te benoemen in de advertentie, of het verkooppraatje wel een beeld scheppen, bijvoorbeeld door aan te geven 'Fiets mag in Nederland niet de weg op', dan weet je als koper immers wat je koopt.
Enerzijds is dat maar goed ook, anders waren er nu behoorlijk wat mensen in de problemen gekomen die de afgelopen 10 jaar een Babboe hebben verkocht via Marktplaats. Anderzijds heb je dus wel schade als je een Babboe hebt gekocht via Marktplaats.
In het algemeen gelden voor tweedehands producten minder strenge criteria. Zo moet je als koper mee laten wegen dat het product dat je koopt niet gelijkwaardig is aan een nieuw product.
Bij aankoop van een tweedehands product van een handelaar, denk ik niet dat een rechter zou meegaan in de redenering dat de koopovereenkomst niet is nagekomen omdat de fiets een ontwerpfout heeft. De handelaar staat te ver af van de fabrikant (hij heeft hem ook maar tweede hands ingekocht).
Je bent echter wel consument in dit scenario, wat het tot een wat grijs gebied maakt. Interessante casus om eens voor te leggen aan een rechter.
Je bent, in casus 2, wel consument. Dus je kunt je wel beroepen op je consumentenrechten, waaronder wat jij stelt. Zeker in het eerste jaar na aankoop kan ik me dat nog voorstellen.Echter, ik zou juist als koper verwachten dat ik een fiets koop die, tenzij anders aangegeven, in Nederland veilig de weg op mag. Zeker bij punt 2 zou ik dat niet zo makkelijk uitsluiten als je nog binnen het eerste jaar zit waarbij de verkoper moet aantonen dat het product op moment van overeenkomst wel voldeed aan de eigenschappen die je als koper mag verwachten. Bij punt 1 is dat mogelijk wel wat lastiger, maar of het helemaal kansloos is durf ik ook niet te zeggen.
Of het ook standhoud - daar ben ik niet zo zeker van.
Je hoeft niet altijd te claimen uit hoofde van een overeenkomst. Rechten vloeien niet alleen voort uit gemaakte afspraken, maar bijvoorbeeld ook vanuit de wet.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]
Een grond zou bijvoorbeeld de produktaansprakelijkheid kunnen zijn, zoals bedoeld in artikel 6:185 BW en verder. Mits je alsnog kan worden aangemerkt als consument.
https://www.nysingh.nl/bl...20het%20beoogde%20gebruik.
Veel verder gedacht zou je het als niet-consument wellicht zelfs nog op een onrechtmatige daad kunnen gooien indien straks blijkt dat Babboe bewust defecte frames heeft verkocht en zaken heeft verborgen voor de NVWA.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 25-04-2024 16:00 ]
Wat kwam er bij jou uit dan? Nieuwe (bak)fiets zonder bijbetalen of val je onder de > 5 jaar regelingGillonde schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:29:
[...]
Ik zit in een gelijke situatie, frame is zelfs in 2022 nog onder de vorige regeling door Babboe vervangen, ook toen werden tweedehands fietsen gewoon meegenomen in de terugroepactie. Een schadeloosstelling zou €450 euro voor de fiets + paar honderd voor accesoires (tentje) zijn. Opnieuw een nieuw frame is ook prima, maar dan is m'n fiets nog steeds onverkoopbaar als we ooit iets anders willen.
If it aint fixed, it's broken.
Der staat ook bij niet E ! Ik heb een niet elektronische dat zei ik van de week ook al haha!Jasphur schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:56:
[...]
City E zonder bagagedragerI see what you did there
Paar maanden oude “niet “ e cityCheyennvdors schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:53:
Daar ging mijn paar maanden oude niet E city bakkie!!! 😅🙈 benieuwd hoelang het duurt voor dat we mail krijgen en de nieuwe kunnen bestellen met 0 bij betalen! Vanaf dat moment heb ik pas rust.
[Afbeelding]
Jasper haha! Dus ik heb niks gedaan ofzo!
Dat is ook de reden dat ik het allemaal zo spannend vind en pas kan geloven dat we een andere vervangende wel elektrische krijgen. als ik het werkelijk besteld heb!
Afwachten tot ik de omruil bon heb!
Hier gisteren de bakfiets opgehaald, vanmorgen besteld en ik heb om 17.16u al een mail van Westerman gekregen dat de Winora maandag bezorgd gaat worden. Dat gaat ineens heel snel zo!
Had jij de mail met omruil code dus dag later? Hier vanmorgen opgehaald maar nog geen mail! Elke keer de mail aan het verversen Hahahrobvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
Hier gisteren de bakfiets opgehaald, vanmorgen besteld en ik heb om 17.16u al een mail van Westerman gekregen dat de Winora maandag bezorgd gaat worden. Dat gaat ineens heel snel zo!
Zo hé… dat is op tijd.robvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
( wachttijd was toch 4 weken of is dat ook alweer een leugen ? )
Als dat geen review schrijven wordt..
De wel E post (Cheyennvdors schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:46:
[...]
Had jij de mail met omruil code dus dag later? Hier vanmorgen opgehaald maar nog geen mail! Elke keer de mail aan het verversen Hahah
Winora is denk ik gewoon veilig en leverbaar. De City Mountain en Curve Mountain zullen eerst door de keuring moeten komenlondemanmp schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:04:
[...]
Zo hé… dat is op tijd.
Wat super snel zeg..robvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
Welke regio woon je als ik vragen mag?
Nee ik heb gisteravond om 19:44u al de mail met de code gekregen.Cheyennvdors schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:46:
[...]
Had jij de mail met omruil code dus dag later? Hier vanmorgen opgehaald maar nog geen mail! Elke keer de mail aan het verversen Hahah
De wachttijd stond inderdaad op "meer dan 4 weken" o.i.d.londemanmp schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:04:
[...]
Zo hé… dat is op tijd.
Ik was ook verrast toen ik een mailtje van Westerman kreeg (ik dacht eerst dat het een opvolgmail was van het ophalen nog, maar in de Track&Trace link zie ik dat het wel degelijk om de Winora gaat).
Regio Eindhovenroos94 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:10:
[...]
Wat super snel zeg..
Welke regio woon je als ik vragen mag?
Dat is bijzonder! Dan zouden mensen uit dit topic die de 16e aan de beurt waren hem dus al moeten hebben...robvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
Nou ik kan je uit ervaring bevestigen dat dat helaas niet het geval is haha.Bakfietsje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:13:
[...]
Dat is bijzonder! Dan zouden mensen uit dit topic die de 16e aan de beurt waren hem dus al moeten hebben...
Bij ons is die dinsdag opgehaald en hebben nog niets gehoord. Denk eerder dat het te maken heeft met logistieke planning.Bakfietsje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:13:
[...]
Dat is bijzonder! Dan zouden mensen uit dit topic die de 16e aan de beurt waren hem dus al moeten hebben...
Het enige waar ik dan mee zit als de nieuwe snel geleverd wordt is bv de regentent..... bestel je die al of wacht je toch op korting op accessoires van Babboe?robvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
al een tijdje aan het meelezen en zit toch met een hoop twijfels over de keuze van de nieuwe fiets. mogelijk dat iemand anders al meer info heeft vergaard. gisterenavond bericht ontvangen dat ze onze City E a.s. donderdag komen ophalen (Zuid-Holland, nabij Rotterdam). Nu komt de keuze tussen de Mountain en Winora toch een stuk dichterbij en dit geeft wat praktische twijfels (nog los van de twijfels over doorverkoopwaarde, voortbestaan Babboe etc).
Situatie:
We hebben nu de city E met 2 zitjes, vloermat, huif en een regenhoes. Op de bagagedrager een hondenmand < 10kg
Mountain:
- de Mountain moet toch nog altijd goedgekeurd worden door NVWA waardoor de levertijd onzeker is?
- is er iemand die deze fiets toevallig al had en kan bevestigen of je een los gekochte bagagedrager er op kunt monteren?
Via de website van Babboe kom ik er namelijk niet helemaal uit. Sommige bagagedragers staan op "nooit meer leverbaar". Als ik inzoom op wat plaatjes van de Mountain dan lijkt er wel een soort montagepunt te zitten onder het zadel. Maar aangezien het achterlicht van de Mountain direct onder het zadel zit is er twijfel of een bagagedrager er wel op kan. (sowieso is na plaatsing van een mand op de bagagedrager het achterlicht niet meer zichtbaar, maar daar zijn ook weer oplossingen voor).
Winora:
ik begrijp uit een eerdere reactie dat de huif/regentent van de Batavus Fier compatibel is met de Winora, dus deze valt dan te bestellen. (tenzij we dit item nog als compensatie krijgen maar niemand weet volgens mij wanneer daar uitsluitsel over wordt gegeven).
- heeft er iemand al een vloermat voor op de bodem van de fiets gevonden?
- heeft iemand enig idee of de babboe zitjes compatibel zijn met de Winora?
- zou de afdekhoes van de city-E passen op de Winora?
- heeft iemand al gelezen/gehoord of onderhoud/reparatie aan de Winora t.z.t. ook via Babboe kan worden geregeld? (Voordeel via Babboe is dat we de fiets dan 1 a 2 uur niet kunnen gebruiken i.t.t. tot een aantal dagen bij de lokale fietsenmaker).
kortom veel vragen, mogelijk dat iemand dit (deels) kan beantwoorden! (alvast dank daarvoor!)
Situatie:
We hebben nu de city E met 2 zitjes, vloermat, huif en een regenhoes. Op de bagagedrager een hondenmand < 10kg
Mountain:
- de Mountain moet toch nog altijd goedgekeurd worden door NVWA waardoor de levertijd onzeker is?
- is er iemand die deze fiets toevallig al had en kan bevestigen of je een los gekochte bagagedrager er op kunt monteren?
Via de website van Babboe kom ik er namelijk niet helemaal uit. Sommige bagagedragers staan op "nooit meer leverbaar". Als ik inzoom op wat plaatjes van de Mountain dan lijkt er wel een soort montagepunt te zitten onder het zadel. Maar aangezien het achterlicht van de Mountain direct onder het zadel zit is er twijfel of een bagagedrager er wel op kan. (sowieso is na plaatsing van een mand op de bagagedrager het achterlicht niet meer zichtbaar, maar daar zijn ook weer oplossingen voor).
Winora:
ik begrijp uit een eerdere reactie dat de huif/regentent van de Batavus Fier compatibel is met de Winora, dus deze valt dan te bestellen. (tenzij we dit item nog als compensatie krijgen maar niemand weet volgens mij wanneer daar uitsluitsel over wordt gegeven).
- heeft iemand al gelezen/gehoord of onderhoud/reparatie aan de Winora t.z.t. ook via Babboe kan worden geregeld? (Voordeel via Babboe is dat we de fiets dan 1 a 2 uur niet kunnen gebruiken i.t.t. tot een aantal dagen bij de lokale fietsenmaker).
kortom veel vragen, mogelijk dat iemand dit (deels) kan beantwoorden! (alvast dank daarvoor!)
De klantenservice van Babboe is telefonisch goed te bereiken. Denk dat je daar het beste kan beginnen gezien er een aantal nieuwe vragen tussen zitten.Rallie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:57:
Over de restwaarde zou ik mij persoonlijk niet z'n zorgen maken. De gehele tweedehands markt van betaalbare gebruikte tweewielers is verdwenen door de ophaalactie van Babboe. De City Mountain zal je zeker meer voor kunnen verkopen dan je tot eind vorig jaar voor je huidige fiets kreeg.
Kortom het lijkt erop dat met wat vertraging de terugroepactie <5 jaar op gang is gekomen. Nu nog die van >5 jaar… daar zit de pijn ook (incl. ikzelf met een city die net te oud is). Voor mij dus extra cru dat ik niets krijg, maar wat ik niet begrijp is:
- waarom de klantenservice bij wist te vertellen dat mijn fiets geïnspecteerd gaat worden? Ík dacht dat ze alle citys terugroepen?
- ze de framenummers niet herkennen, terwijl dit blijkbaar wel opgezocht kan worden?
- ze dit probleem zeker in 22/23 al wisten en mijn fiets toen <5 jaar was.
- de compensatie voor het niet gebruiken niet variabel is? Want in dit tempo staat mijn fiets straks een half jaar stil.
Uiteraard ga ik niet akkoord met het voorstel. Maar ook daar heb ik geen oplossing voor, aangezien met 3 kleine kids het gebruiksgemak toch wel heeeel groot is van zo een babboe.
- waarom de klantenservice bij wist te vertellen dat mijn fiets geïnspecteerd gaat worden? Ík dacht dat ze alle citys terugroepen?
- ze de framenummers niet herkennen, terwijl dit blijkbaar wel opgezocht kan worden?
- ze dit probleem zeker in 22/23 al wisten en mijn fiets toen <5 jaar was.
- de compensatie voor het niet gebruiken niet variabel is? Want in dit tempo staat mijn fiets straks een half jaar stil.
Uiteraard ga ik niet akkoord met het voorstel. Maar ook daar heb ik geen oplossing voor, aangezien met 3 kleine kids het gebruiksgemak toch wel heeeel groot is van zo een babboe.
Rustae
Ik denk dat er niemand iets kan vertellen of er iets compatibel is tussen de Winora en Babboe totdat er bij iemand een geleverd is
Ik heb wel stille hoop dat het kussen van het bankje gaat passen.
PS ik zag de regentent van Winora ook op Amazon voor circa 240.
Ik heb wel stille hoop dat het kussen van het bankje gaat passen.
PS ik zag de regentent van Winora ook op Amazon voor circa 240.
[ Voor 61% gewijzigd door Roel1553 op 26-04-2024 09:59 ]
voor wat betreft de bagagedrager van de mountain hoop ik dat iemand met praktijk ervaring mij kan beantwoorden. voor wat betreft onderhoud zal ik begin volgende week eens bellen met de klantenservice.Deveon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:04:
[...]
De klantenservice van Babboe is telefonisch goed te bereiken. Denk dat je daar het beste kan beginnen gezien er een aantal nieuwe vragen tussen zitten.
over de accesoires van de Winora kan de klantenservice mij weinig gaan vertellen denk ik. hoopte dat iemand anders mogelijk al een site had gevonden om items te kunnen bestellen.
Misschien is het tijd om alvast een Winora topic te gaan openen? Dan kunnen we het hier over de uitvoering van Babboe hebben en niet over de Winora
?
Onbekend framenummer. De stickers zijn tijdens een diefstal verwijderd, bij de trapas staat niks. Het voorframe heeft een GB22*-nummer. Het hele frame (voor+achter) is in 2022 vervangen, ik heb ook geen idee hoe Babboe denkt de echte leeftijd te gaan bepalen.Tjebakka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:14:
[...]
Wat kwam er bij jou uit dan? Nieuwe (bak)fiets zonder bijbetalen of val je onder de > 5 jaar regeling
Onze city-e is gistermiddag opgehaald (regio amsterdam), maar de bakfiets is nog steeds niet als opgehaald aangemerkt en we hebben dus ook nog geen voucher... geeft toch een wat onprettig gevoel met de trackrecord van babboe, anderen ervaring dat dit soms vertraagd is?
ik heb wel al verschillende sites gevonden voor spullen van Winora, is echt een kopie van de Batavus Fier 2 en Raleigh Stride 2.Rallie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:11:
[...]
voor wat betreft de bagagedrager van de mountain hoop ik dat iemand met praktijk ervaring mij kan beantwoorden. voor wat betreft onderhoud zal ik begin volgende week eens bellen met de klantenservice.
over de accesoires van de Winora kan de klantenservice mij weinig gaan vertellen denk ik. hoopte dat iemand anders mogelijk al een site had gevonden om items te kunnen bestellen.
Is er hier iemand wiens frame ook al vervangen is bij de vorige terugroepactie, en die ook al bericht heeft van Babboe over de huidige afhandeling?
iemand een idee hoe dit moet?Frank.v schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:17:
Misschien is het tijd om alvast een Winora topic te gaan openen? Dan kunnen we het hier over de uitvoering van Babboe hebben en niet over de Winora?
Ga naar: Mobiliteit en dan rechts boven klikken op 'nieuw topic'. De rest, zou zich, vanzelf moeten wijzen.
oh en @Roel1553 Voorgestelde titel van het topic zou kunnen zijn "Het grote Winora fietsen topic" oid
Beetje een traditie binnen GoT om een 'Het grote [merknaam] topic' op te maken voor een wat algemener topic over een bepaald merk
Is geen verplichting trouwens, gewoon een voorstel
[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 26-04-2024 11:24 ]
"Het grote Winora bakfiets topicJasphur schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:16:
oh en @Roel1553 Voorgestelde titel van het topic zou kunnen zijn "Het grote Winora fietsen topic" oidBeetje een traditie binnen GoT om een 'Het grote [merknaam] topic' op te maken voor een wat algemener topic over een bepaald merk
Is geen verplichting trouwens, gewoon een voorstel
dit is hem geworden dan 'het grote Winora bakfiets topic'
"Het grote Winora bakfiets topicFrank.v schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:17:
Misschien is het tijd om alvast een Winora topic te gaan openen? Dan kunnen we het hier over de uitvoering van Babboe hebben en niet over de Winora?
bij deze
Ik ga er vanuit dat er geen grote veranderingen aan de mountain zullen zijn. Wij hadden een mountain met bagagedrager en ik ga er dus vanuit dat deze per definitie op de fiets vast kan. Er zijn overigens alternatieven voor fietsen waar geen bagagedragers op kunnen, dus linksom of rechtsom moet dat lukken.Rallie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:57:
al een tijdje aan het meelezen en zit toch met een hoop twijfels over de keuze van de nieuwe fiets. mogelijk dat iemand anders al meer info heeft vergaard. gisterenavond bericht ontvangen dat ze onze City E a.s. donderdag komen ophalen (Zuid-Holland, nabij Rotterdam). Nu komt de keuze tussen de Mountain en Winora toch een stuk dichterbij en dit geeft wat praktische twijfels (nog los van de twijfels over doorverkoopwaarde, voortbestaan Babboe etc).
Situatie:
We hebben nu de city E met 2 zitjes, vloermat, huif en een regenhoes. Op de bagagedrager een hondenmand < 10kg![]()
Mountain:
Winora:
Klein detail kan wel het achterlicht zijn. Die zit standaard bij de mountain of het spatbord. Die zal je mogelijk moeten verplaatsen naar de bagagedrager en daar heb je dan misschien een langere kabel voor nodig.
Verder vermoed ik dat je bij de Winora geen vloermat nodig heb omdat het al een kunststof vloer is. Tegelijkertijd kan je gewoon vloermat materiaal kopen, die erin plakken en op maat snijden.
Babyzitjes in de Batavus van vrienden van ons lijken wel heel anders, maar het zou best kunnen passen. De bak van de Winora lijkt niet héél anders dan de mountain.
Met dat in het achterhoofd zou de afdekhoes ook kunnen passen. Echter mis je de bevestigingstukjes. De tent van de Winora zit onderaan het frame vast en de Wionara heeft een open stuk aan de zijkant van de bak. Het verlengen van het elastiek van de afdekhoes of het misschien kunnen inhaken van die stukken bij eerder genoemde opening kan in potentie een oplossing zijn.
Qua onderhoud zit ik met dezelfde vragen. Alhoewel wij vaak voor de fietsenmaker kozen aangezien we daar binnen een dag klaar waren ipv weken moeten wachten op Babboe en dan een halve dag thuis moeten zitten wachten.
Overigens heb ik me de afgelopen dagen wat verdiept in vragen waar ik mee zat betreffende de Winora. Het 5 traps Nexus wordt echt gezien als instap en minder dan de Enviolo, echter het mindere van de Nexus verdwijnt bij een sterkere motor. De motor in de Winora is naar ik begrijp de sterkste Bosch op dit moment beschikbaar (85Nm en 400% trapversterking) op een recentelijk nieuwere versie van deze motor na. Ter vergelijk de Yamaha motor heeft volgens Babboe 70Nm torque (trapversterking niet duidelijk, maar schat ik op zo'n 310%). Yamaha zelf zegt dan weer 80Nm voor die motor.
"Het grote Winora bakfiets topicrobvanu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:28:
Hoi Rob,
zou jij je ervaringen hier willen delen als je die fiets hebt ontvangen?
BVD
dank voor je uitgebreide reactie en de aanvullende info mbt de Winora bak en motor. hier haak ik nu verder niet meer op in ivm de andere topic die hiervoor geopend is.xscyther schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:28:
[...]
Ik ga er vanuit dat er geen grote veranderingen aan de mountain zullen zijn. Wij hadden een mountain met bagagedrager en ik ga er dus vanuit dat deze per definitie op de fiets vast kan. Er zijn overigens alternatieven voor fietsen waar geen bagagedragers op kunnen, dus linksom of rechtsom moet dat lukken.
Klein detail kan wel het achterlicht zijn. Die zit standaard bij de mountain of het spatbord. Die zal je mogelijk moeten verplaatsen naar de bagagedrager en daar heb je dan misschien een langere kabel voor nodig.
Verder vermoed ik dat je bij de Winora geen vloermat nodig heb omdat het al een kunststof vloer is. Tegelijkertijd kan je gewoon vloermat materiaal kopen, die erin plakken en op maat snijden.
Babyzitjes in de Batavus van vrienden van ons lijken wel heel anders, maar het zou best kunnen passen. De bak van de Winora lijkt niet héél anders dan de mountain.
Met dat in het achterhoofd zou de afdekhoes ook kunnen passen. Echter mis je de bevestigingstukjes. De tent van de Winora zit onderaan het frame vast en de Wionara heeft een open stuk aan de zijkant van de bak. Het verlengen van het elastiek van de afdekhoes of het misschien kunnen inhaken van die stukken bij eerder genoemde opening kan in potentie een oplossing zijn.
Qua onderhoud zit ik met dezelfde vragen. Alhoewel wij vaak voor de fietsenmaker kozen aangezien we daar binnen een dag klaar waren ipv weken moeten wachten op Babboe en dan een halve dag thuis moeten zitten wachten.
Overigens heb ik me de afgelopen dagen wat verdiept in vragen waar ik mee zat betreffende de Winora. Het 5 traps Nexus wordt echt gezien als instap en minder dan de Enviolo, echter het mindere van de Nexus verdwijnt bij een sterkere motor. De motor in de Winora is naar ik begrijp de sterkste Bosch op dit moment beschikbaar (85Nm en 400% trapversterking) op een recentelijk nieuwere versie van deze motor na. Ter vergelijk de Yamaha motor heeft volgens Babboe 70Nm torque (trapversterking niet duidelijk, maar schat ik op zo'n 310%). Yamaha zelf zegt dan weer 80Nm voor die motor.
denk inderdaad ook dat het achterlicht van de Babboe mountain verplaatst moet worden. de kabel zal niet lang genoeg zijn dus dat wordt dan zelf knutselen ben ik bang.
Gisteren melding gekregen dat de bakfiets opgehaald wordt op 3 mei.
hebben jullie alle accessoires thuis gehouden of meegegeven?
hebben jullie alle accessoires thuis gehouden of meegegeven?
Thuis gehouden, op de slipmat na. Die zat te goed vast.
Nog steeeds geen mail met een certificaat… gister ochtend al opgehaald 🙈🫢😴
Dat is geen accessoire.. Denk niet dat het soepel verloopt als je die niet meegeeft.Blik1984 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:17:
En de accu?
Meegegeven. Past toch niet op het vervangende model dat wij gekozen hebben, de City MountainBlik1984 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:17:
En de accu?
Accu ook?Jasphur schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:02:
Thuis gehouden, op de slipmat na. Die zat te goed vast.
Wij hebben indertijd gelijk een tweede accu gekocht, die gaat sowieso niet mee en voelt toch wel als een prijzig accessoire.Deveon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:20:
[...]
Dat is geen accessoire.. Denk niet dat het soepel verloopt als je die niet meegeeft.
In de email van Babboe over het ophalen staat ook dat een tweede accu niet wordt meegenomen. De eerste accu is natuurlijk een essentieel onderdeel van de fiets zelf. De tweede zou je inderdaad kunnen zien als een accessoire.
edit: Hier de email
edit: Hier de email
Onze logistieke partner (Westerman) komt jouw bakfiets ophalen.
Om dit soepel te laten verlopen, vragen we je om de volgende dingen voor te bereiden:
Van onze logistieke partner ontvang je per e-mail een label. Print het label uit en plak deze alsjeblieft in de bak van de bakfiets.
Heeft jouw bakfiets een accu? Deze mag je met de oplader in de bakfiets laten zitten. De accu valt binnen de terugroepactie. Een extra accu valt niet binnen de terugroepactie en wordt ook niet meegenomen door de chauffeur.
Zet de bakfiets alvast klaar voor de chauffeur op een plek waar de chauffeur er goed bij kan. Haal de accessoires die je graag wilt behouden van tevoren van je bakfiets. Accessoires die nog in/op de bakfiets zitten bij de ophaalafspraak neemt de chauffeur mee.
Let op: We hebben je handtekening nodig om het ophalen van je bakfiets te bevestigen. Het is dus belangrijk dat je aanwezig bent op het moment dat we jouw bakfiets komen ophalen.
Bij het ophalen van je bakfiets zal de chauffeur het framenummer controleren. Mocht achteraf blijken dat de bakfiets niet in de terugroepactie valt, omdat het framenummer van de opgehaalde bakfiets niet overeenkomt met het framenummer wat je eerder hebt ingevoerd op controleerjebakfiets.nl, dan zal onze klantenservice contact met je opnemen.
De status van jouw terugroepactie kan je 24/7 volgen via deze link. Als je bakfiets is opgehaald, dan ontvang je binnen enkele dagen per e-mail je omruilcertificaat om een nieuwe (bak)fiets te selecteren.
[ Voor 77% gewijzigd door Jasphur op 26-04-2024 13:52 ]
Zojuist Westerman gesproken met wat vragen. Werd doorverwezen door de klanten(afweer)service van Babboe. Daar de vraag gesteld over de accu en zij zei dat mensen die mogen houden.Deveon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:20:
[...]
Dat is geen accessoire.. Denk niet dat het soepel verloopt als je die niet meegeeft.
Overigens een bijzondere van de klantenservice van Babboe. Deze meneer gaf aan dat alle bakfietsen van voor 2020 een waarde bepaling krijgen. Ik heb meermaals gevraagd of dat klopt omdat op controleerjebakfiets.nl iets anders staat. Hij gaf toe dat hem dit ook verbaasde, maar dat hij 2020 heeft staan.
Dat wordt een leuke voor het onderzoek...
Ik heb een city mountain uit 2017/2018 en toen gelijk een bagagedrager bij besteld. Achter lamp zat inderdaad standaard onder het zadel. Die wordt verplaatst naar de bagagedrager. Ik weet niet meer of de kabel lang genoeg was, of dat er een verlenging was. Het was in ieder geval allemaal voorbereid en nagenoeg plug& play.Rallie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:51:
[...]
denk inderdaad ook dat het achterlicht van de Babboe mountain verplaatst moet worden. de kabel zal niet lang genoeg zijn dus dat wordt dan zelf knutselen ben ik bang.
Overigens heb ik (afwachtend op het aanbod en actie van Babboe) binnenkort een nette bagagedrager voor een city mountain te koop. Ik weet alleen niet of alles nog hetzelfde is bij het huidige model.
[ Voor 14% gewijzigd door Celica_T20 op 26-04-2024 19:25 ]
Opvallend hoeveel van de geparkeerde bakfietsen op en rondom de vrijmarkt in Deventer er van Babboe van.
Geeft maar weer eens aan dat de populatie in dit topic niet een representatieve afspiegeling is van de totale populatieJasphur schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:15:
Opvallend hoeveel van de geparkeerde bakfietsen op en rondom de vrijmarkt in Deventer er van Babboe van.
Nja niet helemaal natuurlijk, de meeste in dit topic hebben een Babboejeroenkb schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:37:
[...]
Geeft maar weer eens aan dat de populatie in dit topic niet een representatieve afspiegeling is van de totale populatie
Hehe we hebben net ook een bak vol naar de kleedjesmarkt gereden met onze Babboe. Echt super handig.
Geniet er nog maar even van want volgend jaar hebben we Koningsdag met beduidend minder Babboe fietsen.
Geniet er nog maar even van want volgend jaar hebben we Koningsdag met beduidend minder Babboe fietsen.
Volgend jaar staan ze allemaal op de kleedjes in de verkoop 🤭
Niets, ik heb een photo gemaakt op de scherm van de medewerker. Maar, 6 uur later weer krijgen een e-mail met een link en heb de nieuw bakfiets besteld.Red7 schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:50:
[...]
Hi paul2019, wat hebben jullie hiervoor terug gekregen? En kan je meer info geven over hoe de transactie er ongeveer uit zag?
Theseus' Bakfiets, een bekend probleem uit de oudheid.Gillonde schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:17:
[...]
Onbekend framenummer. De stickers zijn tijdens een diefstal verwijderd, bij de trapas staat niks. Het voorframe heeft een GB22*-nummer. Het hele frame (voor+achter) is in 2022 vervangen, ik heb ook geen idee hoe Babboe denkt de echte leeftijd te gaan bepalen.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
inmiddels al wel een mail met certificaat binnen?Cheyennvdors schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:18:
Nog steeeds geen mail met een certificaat… gister ochtend al opgehaald 🙈🫢😴
Hier helaas ook nog niets binnen. Donderdagmiddag opgehaald.Rallie schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:24:
[...]
inmiddels al wel een mail met certificaat binnen?
Update
Net een mailtje gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door Daanh8 op 29-04-2024 12:56 ]
Vrijdag wordt de fiets opgehaald en deze week wordt deze gewoon nog gebruikt.Jasphur schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:45:
[...]
Nja niet helemaal natuurlijk, de meeste in dit topic hebben een Babboe. We hebben geen idee wat de eigenaren van die fietsen die ik zag gaan doen met de vouchers. Het enige wat dan opvalt is dat personen wel gewoon de bakfietsen blijven gebruiken, ondanks het advies. Kan het ze niet kwalijk nemen, zeker op een dag als vandaag zijn bakfietsen gewoon echt heel handig ten opzichte van bijvoorbeeld een auto.
Hagelnieuwe fiets die niet gegarandeerd veilig is. Dat is niet hetzelfde als: mijn specifieke fiets is zeker weten onveilig.
Ik rijd er wel anders mee. Gaat niet meer op standje 8 met 27km/u door kachelen (ja ik trap die laatste paar km/u er zelf bij) maar doe wel wat rustiger aan. Ik vind het ook nog wel een verschil met wel of geen baby er in.
Het is wel jammer om nergens iets van statistieken te kunnen vinden over de daadwerkelijke problemen en met welke fietsen dat is gebeurd. (Leeftijd frame, model fiets, belading etc etc.)
Maar het is wel zeker dat niet 1 van de 2 fietsen door midden breekt.
#livingontheedge
Ik ben ook behoorlijk geïrriteerd. Fiets (Curve E Mountain) van 8 jaar oud, elk jaar onderhoud + lekke banden laten plakken door Babboe, dus in goede staat. De dag dat de hele heisa begon over Babboe wilde ik de mijne in de verkoop zetten maar sinds die dag is ie gepromoveerd tot aspirant colablikje. Niemand wil 'm meer kopen. Was vooral interessant dat mijn framenummer niet bekend is terwijl ze 10+ keer hier voor de deur hebben gestaan op basis van dit framenummer.rustae schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:56:
Nu nog die van >5 jaar… daar zit de pijn ook (incl. ikzelf met een city die net te oud is). Voor mij dus extra cru dat ik niets krijg, maar wat ik niet begrijp is:
Doel was om een andere fiets te kopen en nu lijkt het erop dat ik "the finger" kan verwachten van onze vrinden uit Amersfoort.
[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 29-04-2024 12:53 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Je hebt zeker nog rechten. Alleen moet je wel een lange adem gaan hebben om dat recht te halen. (Ik weet niet wat je exacte rechten gaan zijn.)Uberprutser schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:52:
[...]
Ik ben ook behoorlijk geïrriteerd. Fiets (Curve E Mountain) van 8 jaar oud, elk jaar onderhoud + lekke banden laten plakken door Babboe, dus in goede staat. De dag dat de hele heisa begon over Babboe wilde ik de mijne in de verkoop zetten maar sinds die dag is ie gepromoveerd tot aspirant colablikje. Niemand wil 'm meer kopen. Was vooral interessant dat mijn framenummer niet bekend is terwijl ze 10+ keer hier voor de deur hebben gestaan op basis van dit framenummer.
Doel was om een andere fiets te kopen en nu lijkt het erop dat ik "the finger" kan verwachten van onze vrinden uit Amersfoort.
Mijn RB verzekering gaf in ieder geval aan dat je met procederen zomaar een jaar of 1.5 bezig kunt zijn. Er zijn ook publieke acties die middels no cure no pay diensten aanbieden en daar kun je je bij aansluiten. Op de korte(re) termijn moet je alleen niet veel verwachten.
De Winora is zojuist geleverd, dus het is écht 
Ik ben alleen niet thuis dus heb geen verdere details, die zal ik z.s.m. posten in Het grote Winora bakfiets topic
Ik ben alleen niet thuis dus heb geen verdere details, die zal ik z.s.m. posten in Het grote Winora bakfiets topic
Wauw, echt snel! Fijn voor jou.robvanu schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:16:
De Winora is zojuist geleverd, dus het is écht
Hoe werkt het met ophalen van de bakfiets, krijg je een ophaalbewijs met dat een bepaald framenummer is opgehaald bij je? Dat mocht dat certificaat niet gestuurd worden je niet tussen wal en schip valt?
Even gekeken, stond in mijn bevestigingsemail dat onze fiets was opgehaald geen framenummer. Wel een casenummer. Deze komt overeen met het casenummer in de bevestigingsmail van Babboe dat onze fiets binnen de terugroepactie valt. In die mail stond wel een framenummer.Snuurtje schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:50:
Hoe werkt het met ophalen van de bakfiets, krijg je een ophaalbewijs met dat een bepaald framenummer is opgehaald bij je? Dat mocht dat certificaat niet gestuurd worden je niet tussen wal en schip valt?
Overigens was de ophaalbevestiginsemail ook meteen de email met daarin de voucher.
Ik wacht nog steeds op controle van city mountain (Oct 2023 geleverd). Vandaag kreeg ik wederom reactie dat ze mij gaan benaderen voor planning. Iemand die iets meer weet hoe ze dit gaan aanpakken?
Aangezien ze de mountains nu ook als vervanger aanbieden, waar gaan ze specifiek op controleren?
Aangezien ze de mountains nu ook als vervanger aanbieden, waar gaan ze specifiek op controleren?
Zie dit topic en van de Winora nu pas.
Wij zijn nog in afwachting tot Westerman contact opneemt voor het ophalen.
10-04 gelijk de aanvraag ingevuld om de fiets op te halen.
Wij gingen er vanuit dat we rond de zomervakantie een andere bakfiets zouden hebben, maar hopelijk gaat het straks een stuk sneller zoals ik hier tot nu lees.
Wij zijn nog in afwachting tot Westerman contact opneemt voor het ophalen.
10-04 gelijk de aanvraag ingevuld om de fiets op te halen.
Wij gingen er vanuit dat we rond de zomervakantie een andere bakfiets zouden hebben, maar hopelijk gaat het straks een stuk sneller zoals ik hier tot nu lees.
Goedemiddag,
Afgelopen vrijdag 26 april is mijn fiets opgehaald. Vanmiddag een mail ontvangen met het omruil certificaat. Het kan dus even duren. De Winora zojuist besteld. Ik ben heel benieuwd wanneer deze geleverd gaat worden. Ik heb vandaag nog iemand van babboe aan de telefoon gehad ivm de compensatie voor gratis accessoires /onderhoud. Wat ik van hen begreep is dat Babboe aan het kijken is naar een oplossing voor de accessoires van de Winora en het binnenkort mogelijk is om (wanneer je kiest voor een gratis accessoires) een winora regentent te bestellen via de babboe site. Ik ben benieuwd wanneer dit mogelijk is en wanneer de fiets binnenkomt! In tegenstelling tot babboe wil onze fietsenmaker hier in de buurt gelukkig wel de Winora onderhouden en repareren als er wat mis is. Onze fietsenmaker verkoopt hier namelijk hetzelfde model (batavus fier 2). Bij veel fietsenmakers kon ik destijds niet terecht voor de onderhoud van mijn babboe city-E. Voor degene die niet tevreden zijn over het onderhoud vanuit Babboe kan dit dus zeker een overweging zijn om mee te nemen in de keuze tussen de fietsen!
Afgelopen vrijdag 26 april is mijn fiets opgehaald. Vanmiddag een mail ontvangen met het omruil certificaat. Het kan dus even duren. De Winora zojuist besteld. Ik ben heel benieuwd wanneer deze geleverd gaat worden. Ik heb vandaag nog iemand van babboe aan de telefoon gehad ivm de compensatie voor gratis accessoires /onderhoud. Wat ik van hen begreep is dat Babboe aan het kijken is naar een oplossing voor de accessoires van de Winora en het binnenkort mogelijk is om (wanneer je kiest voor een gratis accessoires) een winora regentent te bestellen via de babboe site. Ik ben benieuwd wanneer dit mogelijk is en wanneer de fiets binnenkomt! In tegenstelling tot babboe wil onze fietsenmaker hier in de buurt gelukkig wel de Winora onderhouden en repareren als er wat mis is. Onze fietsenmaker verkoopt hier namelijk hetzelfde model (batavus fier 2). Bij veel fietsenmakers kon ik destijds niet terecht voor de onderhoud van mijn babboe city-E. Voor degene die niet tevreden zijn over het onderhoud vanuit Babboe kan dit dus zeker een overweging zijn om mee te nemen in de keuze tussen de fietsen!
Deze geluiden heb ik ook gehoord. Helaas heeft de consument niet zoveel geduld en dus velen zullen vanzelf afhaken. Iemand wees mij nog op consumenten programma's als Kassa, Radar en Boos maar heb niet zoveel zin om met mijn kop op camera. Het zal ook hoogstens nog een paar individuele gevallen oplossen. Wat is je het waard?Hann1BaL schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:55:
[...]
Mijn RB verzekering gaf in ieder geval aan dat je met procederen zomaar een jaar of 1.5 bezig kunt zijn. Er zijn ook publieke acties die middels no cure no pay diensten aanbieden en daar kun je je bij aansluiten. Op de korte(re) termijn moet je alleen niet veel verwachten.
Zojuist bericht van Westerman, vrijdag wordt de vervangende fiets (Winona Fub) geleverd. Vorige week is de Babboe opgehaald (22-4).
Ondertussen heb ik nog niks gehoord sinds we onze bakfiets hebben aangemeld bij Babboe. Aangezien het waarschijnlijk een van de eerste bakfietsen uit de City-serie is geweest (serienummer 1011XXXX) verwacht ik een dagwaarde van max €250 of zoiets.
Eigenlijk breng ik hem het liefst vandaag nog naar de milieustraat. Hij staat nu ruimte in te nemen die ik wil vrijmaken voor onze nieuwe bakfiets.
Eigenlijk breng ik hem het liefst vandaag nog naar de milieustraat. Hij staat nu ruimte in te nemen die ik wil vrijmaken voor onze nieuwe bakfiets.
If it aint fixed, it's broken.
Zelfde verhaal hier; komende week arriveert onze nieuwe bakfiets, en we verwachten max €250 van Babboe, waarvan we geen nieuwe (bak)fiets kunnen kopen, dus een waardeloze voucher. (Je kunt voor zo'n bedrag wellicht een kinderfiets kopen, maar die optie is er binnen deze actie niet). Vouchers stapelen is ook niet mogelijk als ik de voorwaarden goed begrijp, dus een zinloze exercitie deze hele 'omruilactie'.Tjebakka schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:15:
Ondertussen heb ik nog niks gehoord sinds we onze bakfiets hebben aangemeld bij Babboe. Aangezien het waarschijnlijk een van de eerste bakfietsen uit de City-serie is geweest (serienummer 1011XXXX) verwacht ik een dagwaarde van max €250 of zoiets.
Bekabelde WIFI
Het gaat snel zo, ik ben benieuwd die van ons is 19-4 opgehaalddonny_p schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:45:
Zojuist bericht van Westerman, vrijdag wordt de vervangende fiets (Winona Fub) geleverd. Vorige week is de Babboe opgehaald (22-4).
Bedoel je nu dat babboe de winora niet gaat onderhouden?Iris123 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:21:
Goedemiddag,
Ik heb vanochtend gebeld en toen gaf men aan dat je wel onderhoudsbeurten voor de winora bij babboe kan “bestellen”
Mijn frame is jaren geleden doorgebroken. En daarna in 2019 weer (gelukkig op tijd gezien), en dec 2023 weer gescheurd. Ik zit al aan het 5e frame (jan24). Dit framenummer wordt natuurlijk niet herkend door het systeem en ik heb ook nog geen voorstel. Heeft bellen nut?
Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.
:strip_exif()/f/image/UgJVl7lRlBtOKCARCRrHlJln.jpg?f=fotoalbum_large)