Ik woon in Drenthe en de fiets is gister opgehaald. Daarna kreeg ik een omruilcode die een error geeft tijdens het plaatsen van de bestelling (lukt dus niet). Klantenservice gebeld, ze geven aan dat dit bij meer mensen het geval is en ze gaan contact met me opnemen... Ben benieuwd!
Dat is een goede vraag ik had hem pas een paar maanden gloeiend nieuw! Dus nog maar amper op gefietst toen dat de terugroep actie begon! Maar ik denk dat vroeger halfords heet nu Ralph bike store Den Helder het wel doet hoor! Die verkoopt ook bakfietsen echter alleen vogue en een ander duurder merk geloof ik. Maar denk wel dat hij andere merken ook zou doen!Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:08:
[...]
Off-topic: waar laat jij de fiets normaal onderhouden? Steeds meer fietsenmakers worden niet-bakfietsenmakers. De fietsenmaker waar ik die van ons normaal heen breng vond het altijd al een beetje onhandig, maar die overweegt nu om helemaal met de reparatie / onderhoud van bakfietsen te stoppen. Doe nu zoveel mogelijk zelf (en eerlijk, zo ingewikkeld is het allemaal niet). Maar gewoon een keer wegbrengen voor een dure grote beurt is toch wel makkelijk.
Ik had hetzelfde met die code, welke fiets probeerde je te bestellen?tonyellow schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:46:
Ik woon in Drenthe en de fiets is gister opgehaald. Daarna kreeg ik een omruilcode die een error geeft tijdens het plaatsen van de bestelling (lukt dus niet). Klantenservice gebeld, ze geven aan dat dit bij meer mensen het geval is en ze gaan contact met me opnemen... Ben benieuwd!
Heeft er iemand trouwens ook de verzekering van King en deze al opgezegd?
Yes, die had ik. Heb deze link in maart gebruikt voor het opzeggen en mijn verzekering was netjes een paar dagen later geannuleerd.Roel1553 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ondertussen uitgevonden dat er van de City Mountain ook een 400Wh model is. In de bestelbevestigingsmail staat dat wij het 500Wh uitvoering gaan ontvangen
toch wel weer mooi meegenomen, want dat werd mij niet duidelijk in de terugroepactie-webshop
Zojuist onze bakfiets opgehaald en stukje bij beetje krijgen we meer informatie van de westerman chauffeurs (aardige vent!).
Ophaalactie gaat nog tot het najaar duren en ze combineren het met andere klussen, dus hier moesten fietsen geleverd worden en dan nemen ze er meteen een aantal mee (in dit geval 4, maar 1 iemand wilde m toch liever houden).
Hij zei wel dat je waarschijnlijk rond 4 weken de nieuwe bakfiets krijgt, dus daar ben ik heel benieuwd naar!
Ophaalactie gaat nog tot het najaar duren en ze combineren het met andere klussen, dus hier moesten fietsen geleverd worden en dan nemen ze er meteen een aantal mee (in dit geval 4, maar 1 iemand wilde m toch liever houden).
Hij zei wel dat je waarschijnlijk rond 4 weken de nieuwe bakfiets krijgt, dus daar ben ik heel benieuwd naar!
Goed om te zien dat er al actie is.
Voor mij als eigenaar van een 5+ jarige fiets is het alleen wel moeilijk te begrijpen dat er 0 communicatie is over mijn fiets.
Je vult een webform in met fotos en hoort er niets meer van behalve dat het formulier is ontvangen!
Voor mij als eigenaar van een 5+ jarige fiets is het alleen wel moeilijk te begrijpen dat er 0 communicatie is over mijn fiets.
Je vult een webform in met fotos en hoort er niets meer van behalve dat het formulier is ontvangen!
Idem hier en als je de klantenservice hieroevr benadert dan geven ze aan dat je de gegevens in kunt vullen op de website... dus daar krijg ik helaas niet meer helderheid wat de termijn is waarin ze die cases oppakken, ook voor het inplannen van een controle afspraak niet.MJdaBOMB schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:51:
Goed om te zien dat er al actie is.
Weet je iets meer over hoe dat precies ging, en wat was hun reactie hierop?Raftie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:57:
.. maar 1 iemand wilde m toch liever houden.
Ivm mogelijk veel te lage dagwaarde en niet willen om een nieuwe te 'moeten' kopen lijkt dit me ook een optie.. Beter/netter is natuurlijk vooraf aangeven dat ophalen niet nodig is, ipv dat ze voor de deur staan.
Thanx, dat heb ik ook maar even gedaan.Jasphur schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:52:
[...]
Yes, die had ik. Heb deze link in maart gebruikt voor het opzeggen en mijn verzekering was netjes een paar dagen later geannuleerd.
Nee geen idee. Hij belde aan en vroeg of ik mijne wilde meegeven en ik begreep eerst niet wat hij bedoelde. Toen zei hij dat iemand hem hier in de buurt liever wilde houden, die had 'm dus aangemeld, maar toch ervan afgezien. Denk niet dat je je daarna nog kan bedenken, maar who am I.ps4mm schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:32:
[...]
Weet je iets meer over hoe dat precies ging, en wat was hun reactie hierop?
Ivm mogelijk veel te lage dagwaarde en niet willen om een nieuwe te 'moeten' kopen lijkt dit me ook een optie.. Beter/netter is natuurlijk vooraf aangeven dat ophalen niet nodig is, ipv dat ze voor de deur staan.
Inmiddels (om 19.30 exact) de omruilcode ontvangen en de Winora besteld. Ben benieuwd wanneer de eerste geleverd worden! (Chauffeur zei dus dat er genoeg op voorraad zijn, maar lijkt me niet 20000...)
Heb niet de verzekering van King maar heb m bij ANWB. Ik heb een Curve-E.Roel1553 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
Twijfel ook om m op te zeggen. Diefstalgevoeligheid zal wel gezakt zijn. Aan de andere kant: er zit ook pechhulp bij en heb al eens met n lekke band gestaan, toen was ik maar al te blij dat er binnen een uur een ANWB-busje naast me stond.
Meer mensen met dit dilemma? Toch weer €17,- per maand = €204 per jaar. Met de huidige dagwaarde van misschien nog geen €1.000,- heb je die in 5 jaar terugverdiend.
Dat is inderdaad mooi meegenomen.Jasphur schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:14:
Ondertussen uitgevonden dat er van de City Mountain ook een 400Wh model is. In de bestelbevestigingsmail staat dat wij het 500Wh uitvoering gaan ontvangentoch wel weer mooi meegenomen, want dat werd mij niet duidelijk in de terugroepactie-webshop
En de mountain fietst heerlijk uit ervaring.. we zaten echt te twijfelen tussen de mountain en Winora.
Mag je ook zelf een kleur kiezen?
Helaas, je besteld de fiets gewoon zoals ze hem aanbieden. Maar jullie zaten te twijfelen? Wat is de keus geworden?roos94 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
[...]
Dat is inderdaad mooi meegenomen.
En de mountain fietst heerlijk uit ervaring.. we zaten echt te twijfelen tussen de mountain en Winora.
Mag je ook zelf een kleur kiezen?
Ik ben vooral benieuwd of ik de volgende bakfiets in die verzekering onder kan brengen (ipv de huidige mountain) en of ik de verzekering in de tussentijd kan opschorten.DCNY schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:08:
[...]
Heb niet de verzekering van King maar heb m bij ANWB. Ik heb een Curve-E.
Twijfel ook om m op te zeggen. Diefstalgevoeligheid zal wel gezakt zijn. Aan de andere kant: er zit ook pechhulp bij en heb al eens met n lekke band gestaan, toen was ik maar al te blij dat er binnen een uur een ANWB-busje naast me stond.
Meer mensen met dit dilemma? Toch weer €17,- per maand = €204 per jaar. Met de huidige dagwaarde van misschien nog geen €1.000,- heb je die in 5 jaar terugverdiend.
Vermoed dat later opnieuw afsluiten sowieso duurder zal worden. Ik ga vandaag proberen te bellen om wat informatie in te winnen.
Aanname: Als NVWA documenteert dat de nieuw uitgeven en gerepareerde Babboes voldoen aan hun eisen dan zullen verzekeraars ze wel weer verzekeren. Diefstalgevoelig waren ze al niet echt en denk dat dat straks ook geen probleem gaat zijn. Even los van de accu's, die per definitie diefstalgevoelig zijn voor de grondstoffen. Maar we gaan het zien
Ik twijfel ook nog heel hard over een Winora en de Mountain. We hebben nu een Mountain en die bevalt heel goed. De Winora lijkt wat beter qua specs, maar ik wil toch eerst zeker weten dat ik er geen tent bij moet kopen voor 250,-. Als we die niet krijgen neem ik toch liever een nieuwe Mountain.
Dit geldt helaas voor iedereen met oudere bakfiets. Ik ben 99% zeker dat ze eerst de jongere klanten aan een nieuwe fiets helpen, daarna wellicht een goedkeuring van NVWA krijgen voor reparatie en pas daarna naar de ingestuurde formulieren kijken. De belofte dat iedereen met een afgekeurde fiets een passende oplossing krijgt, zie ik met de week verder weg drijven.Frank.v schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:36:
[...]
Idem hier en als je de klantenservice hieroevr benadert dan geven ze aan dat je de gegevens in kunt vullen op de website... dus daar krijg ik helaas niet meer helderheid wat de termijn is waarin ze die cases oppakken, ook voor het inplannen van een controle afspraak niet.
Heeft iemand hier ook een Babboe maar dan gekocht in het buitenland?
Wij hebben er een gekocht direct van Babboe.fr, zitten nu ook in die terugroep actie, maar horen maar weinig sinds. Was benieuwd of iemand hier buiten NL al enige actie heeft gehad.
Wij hebben er een gekocht direct van Babboe.fr, zitten nu ook in die terugroep actie, maar horen maar weinig sinds. Was benieuwd of iemand hier buiten NL al enige actie heeft gehad.
bij King kun je niet opschorten dat had ik al nagevraagd dus ik heb opgezegd. Lijkt me ook beter en logisch om je nieuwe fiets ook opnieuw te verzekeren ivm de nieuwwaarde.xscyther schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:50:
[...]
Ik ben vooral benieuwd of ik de volgende bakfiets in die verzekering onder kan brengen (ipv de huidige mountain) en of ik de verzekering in de tussentijd kan opschorten.
Vermoed dat later opnieuw afsluiten sowieso duurder zal worden. Ik ga vandaag proberen te bellen om wat informatie in te winnen.
lijkt me niet zo handig om de keuze van je fiets af te laten hangen van het tentje, dat geld verdien je wel weer terug met de verkoop van de Winora tov de Babboe denk ik zelf. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat we nog kunnen met de korting op accessoires en gratis onderhoudsbeurt van Babboe, maar de tijd zal het leren.bleesje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:18:
Ik twijfel ook nog heel hard over een Winora en de Mountain. We hebben nu een Mountain en die bevalt heel goed. De Winora lijkt wat beter qua specs, maar ik wil toch eerst zeker weten dat ik er geen tent bij moet kopen voor 250,-. Als we die niet krijgen neem ik toch liever een nieuwe Mountain.
Die van mij is vorige week trouwens opgehaald, ik woon in Zeeland.
Ik had nog gemaild over mn regentent, maar ik kreeg ook het mailtje dat 'ze niet voorzien in een andere vergoeding', terwijl ze dat letterlijk in één van de eerste emails wel hebben aangegeven. Heb nu naar ze teruggemaild dat ze dat toen hebben aangegeven dus dat ik het een beetje apart vind dat ze nu zeggen dat ze er niet in voorzien.
Ben benieuwd wat ik terugkrijg.
Ik had nog gemaild over mn regentent, maar ik kreeg ook het mailtje dat 'ze niet voorzien in een andere vergoeding', terwijl ze dat letterlijk in één van de eerste emails wel hebben aangegeven. Heb nu naar ze teruggemaild dat ze dat toen hebben aangegeven dus dat ik het een beetje apart vind dat ze nu zeggen dat ze er niet in voorzien.
Nou ja, de restwaarde van welke van de 2 fietsen ook kan je volgens mij prima hele lange discussies over houden. Een onbekend merk waar straks een dik overschot aan is (die staan binnen 5 jaar massaal op marktplaats) kan je ook over twijfelen wat dat waard is. En daarbij dat is geld wat ik -misschien- over 5 jaar terug zie. Dit is huidig geld.Roel1553 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:30:
[...]
lijkt me niet zo handig om de keuze van je fiets af te laten hangen van het tentje, dat geld verdien je wel weer terug met de verkoop van de Winora tov de Babboe denk ik zelf. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat we nog kunnen met de korting op accessoires en gratis onderhoudsbeurt van Babboe, maar de tijd zal het leren.
Waarschijnlijk accessoires in de vorm van Babboe fanshirts en petjesLizaaa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:37:
Die van mij is vorige week trouwens opgehaald, ik woon in Zeeland.
Ik heb even een vraag voor iemand die wellicht juridisch onderlegd is (heb helaas geen rechtsbijstand). Ik lease momenteel een city-E van Lease-a-bike via mijn werkgever. Nu komt lease-a-bike eindelijk met een oplossing en bieden ze me een city mountain aan, dezelfde als die Babboe ook aanbiedt. Maar alleen dit model. Ze brengen het heel mooi want 1000 euro duurder en het contract wordt niet duurder en overnamebedrag ook niet. Prima, leuk voor mensen die dat willen, maar ik wil dit niet. Ik heb geen vertrouwen meer in Babboe en zie mezelf ook niet als klant van Babboe maar van Lease-a-bike.
Dit laatste is waar ik een vraag over heb. Vanuit mijn oogpunt hoef ik hun aanbod helemaal niet te accepteren. Leuk dat ze iets met Babboe afspreken maar ik ben geen klant van Babboe maar van Lease-a-bike. Zij zijn dan ook de partij die mij geen dienst meer kunnen leveren vanwege hun defect product. Ik heb via de mail aangegeven dat ik niet akkoord ga met hun aanbod en werd nu gebeld door iemand die me er toch van probeerde te overtuigen dat dit voor iedereen de beste oplossing is, en dat we allemaal verliezers zijn hier. Ik zie dat anders, namelijk dat ik geen risico draag hier en ik vind het dan ook ronduit asociaal dat ze mij als klant hiermee proberen op te schepen.
Ik heb overigens in mijn response een aanbod gedaan om, als hun zo graag binnen de Accell groep willen blijven, dan maar een Carqon te doen. Ik heb ook aangegeven dat ik open sta voor een gesprek hierover, mocht er contractueel e.e.a. moeten worden aangepast. Dit heb ik trouwens al vanaf het begin aangegeven, maar men wil maar niet in gesprek. Nu wil ze het toch bij Babboe voorleggen (nogmaals, kan mij niet schelen wat ze doen, ik ben geen klant van Babboe) en moet er rekening mee houden dat hier heeele andere tijdslijnen aan vastzitten (nog een drukmiddel om voor hun oplossing te gaan).
De vraag concreet is, zijn mijn aannames correct en ben ik als consument in mijn recht om mij zo op te stellen?
Dit laatste is waar ik een vraag over heb. Vanuit mijn oogpunt hoef ik hun aanbod helemaal niet te accepteren. Leuk dat ze iets met Babboe afspreken maar ik ben geen klant van Babboe maar van Lease-a-bike. Zij zijn dan ook de partij die mij geen dienst meer kunnen leveren vanwege hun defect product. Ik heb via de mail aangegeven dat ik niet akkoord ga met hun aanbod en werd nu gebeld door iemand die me er toch van probeerde te overtuigen dat dit voor iedereen de beste oplossing is, en dat we allemaal verliezers zijn hier. Ik zie dat anders, namelijk dat ik geen risico draag hier en ik vind het dan ook ronduit asociaal dat ze mij als klant hiermee proberen op te schepen.
Ik heb overigens in mijn response een aanbod gedaan om, als hun zo graag binnen de Accell groep willen blijven, dan maar een Carqon te doen. Ik heb ook aangegeven dat ik open sta voor een gesprek hierover, mocht er contractueel e.e.a. moeten worden aangepast. Dit heb ik trouwens al vanaf het begin aangegeven, maar men wil maar niet in gesprek. Nu wil ze het toch bij Babboe voorleggen (nogmaals, kan mij niet schelen wat ze doen, ik ben geen klant van Babboe) en moet er rekening mee houden dat hier heeele andere tijdslijnen aan vastzitten (nog een drukmiddel om voor hun oplossing te gaan).
De vraag concreet is, zijn mijn aannames correct en ben ik als consument in mijn recht om mij zo op te stellen?
tja daar heb je ook weer gelijk in, voor ons persoonlijk durven we niet meer veilig met de kids op een Babboe dus was de keuze snel gemaakt. Het aanbod van de Winora zal wel meevallen die komen er gewoon de komende jaren op, wij gaan er waarschijnlijk 3 jaar mee doen, sommige 5 jaar en ik zie op MP zelfs mensen die hem nu al te koop aanbieden zonder dat ze er een hebben haha.bleesje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:17:
[...]
Nou ja, de restwaarde van welke van de 2 fietsen ook kan je volgens mij prima hele lange discussies over houden. Een onbekend merk waar straks een dik overschot aan is (die staan binnen 5 jaar massaal op marktplaats) kan je ook over twijfelen wat dat waard is. En daarbij dat is geld wat ik -misschien- over 5 jaar terug zie. Dit is huidig geld.
ach laten we zeggen ieder moet zijn eigen keus hier in maken toch.
@denial1986 Ik lees veel verwijten richting lease-a-bike terwijl ze er niet zoveel mee kunnen. Ze zijn ook maar afhankelijk van de oplossing die Babboe biedt en zie niet waarom die oplossing niet rechtvaardig zou zijn. De Babboe City Mountain is gewoon een veilig alternatief.
Lijkt mij niet, je hebt een contract en leased nu een product dat afgekeurd is door NVWA, ze gaan dit vervangen door een vergelijkbaar product dat goedgekeurd is door de NVWA. Wat jouw mening en vertrouwen in het merk verder is doet er niet zoveel toe.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:27:
...
Op welk risico doel je hier precies?denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:27:
Ik zie dat anders, namelijk dat ik geen risico draag hier en ik vind het dan ook ronduit asociaal dat ze mij als klant hiermee proberen op te schepen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Als je geen vertrouwen hebt in Babboe moet je je leasecontract afkopen.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:27:
Ik heb even een vraag voor iemand die wellicht juridisch onderlegd is (heb helaas geen rechtsbijstand). Ik lease momenteel een city-E van Lease-a-bike via mijn werkgever. Nu komt lease-a-bike eindelijk met een oplossing en bieden ze me een city mountain aan, dezelfde als die Babboe ook aanbiedt. Maar alleen dit model. Ze brengen het heel mooi want 1000 euro duurder en het contract wordt niet duurder en overnamebedrag ook niet. Prima, leuk voor mensen die dat willen, maar ik wil dit niet. Ik heb geen vertrouwen meer in Babboe en zie mezelf ook niet als klant van Babboe maar van Lease-a-bike.
Dat klopt natuurlijk, maar zoals hij al zegt hoeft hij daar natuurlijk niet mee akkoord te gaan. Dat is hun ondernemersrisico. Als hij z'n leasecontract vroegtijdig beëindigt zullen ze vast ook niet akkoord gaan met "Dit is beter voor iedereen".Deveon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:03:
@denial1986 Ik lees veel verwijten richting lease-a-bike terwijl ze er niet zoveel mee kunnen. Ze zijn ook maar afhankelijk van de oplossing die Babboe biedt en zie niet waarom die oplossing niet rechtvaardig zou zijn. De Babboe City Mountain is gewoon een veilig alternatief.
Staan er geen op markplaats? Ik zie regententen voor bodemprijzen gaan.DCNY schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:39:
Iemand die toevallig een Curve zonnescherm heeft waar ie vanaf wil voor n prikkie?
[/aasgiermodus]
Is dat zo? Zij willen tussentijds de voorwaarden veranderen, zou logischer zijn dat zijn dat het leasecontract af moeten kopen.Wolly schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:52:
[...]
Als je geen vertrouwen hebt in Babboe moet je je leasecontract afkopen.
Ze willen zijn exemplaar vervangen voor een gelijkwaardig model wat wel voldoet aan de regelgeving. Welke voorwaarden wijzigen zij volgens jou?xscyther schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:09:
[...]
Is dat zo? Zij willen tussentijds de voorwaarden veranderen, zou logischer zijn dat zijn dat het leasecontract af moeten kopen.
Ik lees gewoon lekker mee, ben ook wel benieuwd naar hoe hier juridisch over gedacht wordt.
Persoonlijk zou ik zeggen dat Leas-a-bike nog steeds voldoet aan de origineel overeen gekomen leasecontract, namelijk die van een Babboe bakfiets. Als de NVWA straks de nieuwe geleverde versie goedkeurt dan voldoet Lease-a-bike gewoon weer aan het contract. Dat de leaser het product niet vertrouwd is niet het probleem van de leasemaatschappij. Als je dan onder het contract uit wilt komen dan zul je die moeten afkopen zoals oorspronkelijk getekend, toch? Mogelijk met enige korting ivm dat het niet helemaal maar 100% hetzelfde product is want het is van City-E naar City-Mountain gegaan, maar zonder enige voorwaardenwijziging.
Persoonlijk zou ik zeggen dat Leas-a-bike nog steeds voldoet aan de origineel overeen gekomen leasecontract, namelijk die van een Babboe bakfiets. Als de NVWA straks de nieuwe geleverde versie goedkeurt dan voldoet Lease-a-bike gewoon weer aan het contract. Dat de leaser het product niet vertrouwd is niet het probleem van de leasemaatschappij. Als je dan onder het contract uit wilt komen dan zul je die moeten afkopen zoals oorspronkelijk getekend, toch? Mogelijk met enige korting ivm dat het niet helemaal maar 100% hetzelfde product is want het is van City-E naar City-Mountain gegaan, maar zonder enige voorwaardenwijziging.
Wat staat er in je leasecontract? Meestal is er wel een passage waarin het contract ontbonden wordt als de fiets totaal verloren gaat (gestolen of total loss). Meestal gaat er ook een nieuw contract in als er een nieuwe fiets moet komen. Ik zou verwachten dat dat hier ook het geval zou moeten zijn.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:27:
Hoe gaat het met jouw leasemaatschappij, @Oebie ?
In het contract wordt vast en zeker een merk en model benoemd, wanneer dat model veranderd dan veranderd er iets in het contract. Dat deze wel aan de wet en regelgeving voldoet moet nog maar blijken. Ik heb ook nog niet anders gelezen dan dat het NVWA de Mountain nog niet goedgekeurd heeft voor verkoop.Wolly schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
[...]
Ze willen zijn exemplaar vervangen voor een gelijkwaardig model wat wel voldoet aan de regelgeving. Welke voorwaarden wijzigen zij volgens jou?
Alleszins kan ik mij voorstellen dat de leasende partij geen vertrouwen heeft in het merk en dat er dus niet per definitie een gelijkwaardig of beter model staat.
Dat lease-a-bike zegt dat ze nogmaals in gesprek willen gaan met Babboe lijkt dit overigens te ondersteunen. Als ze volledig in hun recht hadden gestaan was de reactie "take it or leave it" geweest.
Niks van ze gehoord. Ik wil me er verder niet al te zeer over uitlaten, weet niet of dat goed gaat doen.Jasphur schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:18:
Hoe gaat het met jouw leasemaatschappij, @Oebie ?
De NVWA heeft letterlijk gezegd dat Babboe nog geen fietsen mag verkopen. Alle reparaties die men wil doen zijn ook nog niet door hen goedgekeurd.xscyther schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
[...]
In het contract wordt vast en zeker een merk en model benoemd, wanneer dat model veranderd dan veranderd er iets in het contract. Dat deze wel aan de wet en regelgeving voldoet moet nog maar blijken. Ik heb ook nog niet anders gelezen dan dat het NVWA de Mountain nog niet goedgekeurd heeft voor verkoop.
Alleszins kan ik mij voorstellen dat de leasende partij geen vertrouwen heeft in het merk en dat er dus niet per definitie een gelijkwaardig of beter model staat.
Dat lease-a-bike zegt dat ze nogmaals in gesprek willen gaan met Babboe lijkt dit overigens te ondersteunen. Als ze volledig in hun recht hadden gestaan was de reactie "take it or leave it" geweest.
Kijk voor de leasemaatschappij is het simpel. Zij hebben een fiets gekocht, (waarschijnlijk gefinancierd), en die aan jou geleased. Jij betaalt ze per maand een mooie fee.
Als jij nu het contract opzegt hebben ze straks een nieuwe fiets teruggekregen van Babboe waar ze niks mee kunnen. Verkopen levert waarschijnlijk minder op dan hun openstaande financiering.
De enige oplossing voor ze is jou proberen in het contract te houden.
Ik ben geen jurist, maar aangezien jij een contract heb afgesloten voor een bepaald merk+bepaald type, dan hoef jij ook niet zomaar te accepteren dat de leasemaatschappij halverwege een andere fiets levert. Zij kunnen niet eenzijdig het contract aanpassen.
Het zou hetzelfde zijn dat als je een auto leased (VW golf) en halverwege de leasemaatschappij zegt "je krijgt binnenkort een Seat Leon, maar hij is duurder, dus het is prima".
Ik denk dus dat je kosteloos onder het contract uit kunt en ik zou het zeker niet afkopen!
Als jij nu het contract opzegt hebben ze straks een nieuwe fiets teruggekregen van Babboe waar ze niks mee kunnen. Verkopen levert waarschijnlijk minder op dan hun openstaande financiering.
Ik ben geen jurist, maar aangezien jij een contract heb afgesloten voor een bepaald merk+bepaald type, dan hoef jij ook niet zomaar te accepteren dat de leasemaatschappij halverwege een andere fiets levert. Zij kunnen niet eenzijdig het contract aanpassen.
Het zou hetzelfde zijn dat als je een auto leased (VW golf) en halverwege de leasemaatschappij zegt "je krijgt binnenkort een Seat Leon, maar hij is duurder, dus het is prima".
Ik denk dus dat je kosteloos onder het contract uit kunt en ik zou het zeker niet afkopen!
Dit is precies hoe ik er tegenaan kijken en wil dan ook mijn voet stijf houden. Ik stel me constructief op want wij zijn afhankelijk van een bakfiets, maar dat betekent nog niet dat ik hun alternatief hoef te accepteren. Lease-a-bike heeft twee maanden het gesprek afgehouden en zelfs een paar keer doorverwezen naar Babboe zelf, waardoor mijn vertrouwen in dat ze hun eigen core business wel snappen niet heel hoog is. Dank voor je input!Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:38:
Kijk voor de leasemaatschappij is het simpel. Zij hebben een fiets gekocht, (waarschijnlijk gefinancierd), en die aan jou geleased. Jij betaalt ze per maand een mooie fee.
De enige oplossing voor ze is jouw proberen in het contract te houden.
Klopt, dat ze de opening bieden is volgens mij al tekenend en daar ga ik dan ook op in. Maar ik werd nu dus gebeld en er werd vanuit hun de druk uitgeoefend met allemaal argumenten waar ik volgens mij niet heel wakker van hoef te liggen. Enige wat me echt irriteert is dat ze nu zeggen dat het dan wel erg lang kan gaan duren en ik de Mountain over twee weken 'al' op de stoep kan hebben staan. Die twee maanden zijn ze voor het gemak dan even vergeten...xscyther schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
[...]
In het contract wordt vast en zeker een merk en model benoemd, wanneer dat model veranderd dan veranderd er iets in het contract. Dat deze wel aan de wet en regelgeving voldoet moet nog maar blijken. Ik heb ook nog niet anders gelezen dan dat het NVWA de Mountain nog niet goedgekeurd heeft voor verkoop.
Als ik jouw argumenten volg hoef je als koper van model A ook niet akkoord te gaan met model B, terwijl dat wel de realiteit is voor iedereen.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:38:
En je Vw Golf wordt niet vervangen door een Seat Leon maar door een VW Golf plus met zwaardere motor.
Van een City-E naar een Mountain is denk ik een leuke waarde increase. Zeker aangezien de laatste nieuw is. Ik denk niet dat ze daar veel verlies op zullen maken.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:38:
Maar als bovenstaande wel het geval is, dan zouden ze hem toch de keuze kunnen geven tussen een Mountain en een Winora? Dat is ten slotte de keuze die iedereen krijgt, dus ik vermoed de lease maatschappij ook.
Is de vergelijking niet meer; je hebt nu een Golf 1.4 en je krijgt een Golf 2.0 terug? Lijkt me al wel een verschil. Maar, he, ik heb hier geen verstand van
Zoals door iemand al bevestigd werd, de Mountain is nog niet goedgekeurd, de kans dat die over twee weken op de stoep staat voelt dan ook als Nihil. Tenzij het er wederom eentje is die niet veilig is. Ik zou dat dus iig niet geloven. Met alle drukte lijkt me een ander merk juist sneller leverbaar.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:46:
[...]
Klopt, dat ze de opening bieden is volgens mij al tekenend en daar ga ik dan ook op in. Maar ik werd nu dus gebeld en er werd vanuit hun de druk uitgeoefend met allemaal argumenten waar ik volgens mij niet heel wakker van hoef te liggen. Enige wat me echt irriteert is dat ze nu zeggen dat het dan wel erg lang kan gaan duren en ik de Mountain over twee weken 'al' op de stoep kan hebben staan. Die twee maanden zijn ze voor het gemak dan even vergeten...
Dosering is dan alsnog 20000 Winora’s / 60 maanden (5 jaar) = 330 bakfietsen per maand. Maar het punt van niet veilig kan ik me voorstellen dat dat onoverkomelijk is. Heb ik zelf nog geen last van gelukkig. Ik fiets er momenteel ook nog op door.Roel1553 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:55:
[...]
tja daar heb je ook weer gelijk in, voor ons persoonlijk durven we niet meer veilig met de kids op een Babboe dus was de keuze snel gemaakt. Het aanbod van de Winora zal wel meevallen die komen er gewoon de komende jaren op, wij gaan er waarschijnlijk 3 jaar mee doen, sommige 5 jaar en ik zie op MP zelfs mensen die hem nu al te koop aanbieden zonder dat ze er een hebben haha.
ach laten we zeggen ieder moet zijn eigen keus hier in maken toch.
uuuh, voor die twee weken zou ik oppassen. Want dan krijg je denk ik niet de meest recente versie van de Mountain (mocht het daar op uit komen zeg maar). Kan mij niet voorstellen dat een leasemaatschappij al zo snel een goedgekeurde Babboe bakfiets krijgt en de rest minstens 2 weken laterdenial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:46:
[...]
Klopt, dat ze de opening bieden is volgens mij al tekenend en daar ga ik dan ook op in. Maar ik werd nu dus gebeld en er werd vanuit hun de druk uitgeoefend met allemaal argumenten waar ik volgens mij niet heel wakker van hoef te liggen. Enige wat me echt irriteert is dat ze nu zeggen dat het dan wel erg lang kan gaan duren en ik de Mountain over twee weken 'al' op de stoep kan hebben staan. Die twee maanden zijn ze voor het gemak dan even vergeten...
Glazen bol he: maar ik denk niet dat ze bijster veel terug zullen krijgen voor een (nieuwe) Babboe bakfiets. Wat wees eens eerlijk. Van alle Babboe klanten hier in het topic, wie zou er vandaag nog een nieuwe Babboe kopen?xscyther schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:48:
[...]
Van een City-E naar een Mountain is denk ik een leuke waarde increase. Zeker aangezien de laatste nieuw is. Ik denk niet dat ze daar veel verlies op zullen maken.
Ze hebben inmiddels geen beste trackrecord qua veiligheid en de afhandeling ervan. Deze hele operatie is puur en alleen ontstaan omdat ze hiertoe gedwongen zijn voor de NVWA, niet omdat ze zelf kwaliteit en veiligheid zo hoog in het vaandel hebben staan.
Het merk gaan ze zeker afstoten of met stille trom uitfaseren en gewoon dezelfde fietsen onder een nieuw merk uitbrengen.
Poe, dat wist ik nog niet eens. Het is dat wij gewoon echt niks meer van Babboe willen (leuk die golf vergelijking, maar VW wordt niet strafrechtelijk onderzocht ofzo, slaat als een tang op een varken). Maar als dit ook nog speelt dan ga ik er helemaal niet mee akkoord.Jasphur schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:51:
[...]
uuuh, voor die twee weken zou ik oppassen. Want dan krijg je denk ik niet de meest recente versie van de Mountain (mocht het daar op uit komen zeg maar). Kan mij niet voorstellen dat een leasemaatschappij al zo snel een goedgekeurde Babboe bakfiets krijgt en de rest minstens 2 weken later
Moet het? Of is dat het aanbod van Babboe? Ik zou het wel eens willen zien bij de rechter.Wolly schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:47:
[...]
Als ik jouw argumenten volg hoef je als koper van model A ook niet akkoord te gaan met model B, terwijl dat wel de realiteit is voor iedereen.
Ja financieel gezien is het een duurdere, maar misschien wil ik wel niet een zwaardere motor, want die is onzuiniger. Of passen mijn dakdragers niet meer, of weet ik veel. Het is niet de auto die je hebt afgesproken. Je kan dat volgens mij niet zomaar eenzijdig wijzigen. Je mag het natuurlijk wel accepteren, maar volgens mij hoeft dat niet.En je Vw Golf wordt niet vervangen door een Seat Leon maar door een VW Golf plus met zwaardere motor.
Heeft er iemand al iets meer gevonden/gehoord/gelezen over het strafrechtelijk onderzoek? Op de site van NVWA doen ze er geen uitspraak over ivm dat het nog loopt, logisch wel, maar ben erg nieuwsgierig. En hoor ook maar weinig over de massaclaim...
Het ligt er maar net aan wat er is afgesproken tussen jou en leasemaatschappij. Misschien is dit aanbod wel letterlijk wat ze in de voorwaarden hebben staan. Zoals ik al zei, meestal wordt met totaalverlies het contract ontbonden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kan ook zomaar hebben staan dat voor het restant van de leaseperiode een vergelijkbare fiets krijgt incl. de leaseprijs die hoort bij die fiets.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:38:
Edit: dat ze die nieuwe Babboe misschien niet meer kwijt kunnen is daarin overigens niet van belang. Dat is hun ondernemersrisico.
[ Voor 4% gewijzigd door Kremers op 24-04-2024 16:52 ]
Hier staat niks over in het leasecontract. Er is geen sprake van iets als een 'wagenpark', maar een mogelijkheid om bij aangesloten aanbieders zo'n beetje alle modellen aan te schaffen onder X bedrag wat overeen is gekomen met mijn werkgever. Enige wat wel in het contract staat dat van belang is is deze bepaling:Kremers schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:47:
[...]
Het ligt er maar net aan wat er is afgesproken tussen jou en leasemaatschappij. Misschien is dit aanbod wel letterlijk wat ze in de voorwaarden hebben staan. Zoals ik al zei, meestal wordt met totaalverlies het contract ontbonden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kan ook zomaar hebben staan dat voor het restant van de leaseperiode een vergelijkbare fiets krijgt incl. de leaseprijs die hoort bij die fiets.
Ik heb inmiddels begrepen dat een bepaling als deze op de 'grijze lijst' staat en mogelijk vernietigbaar is. Vind het wel weer wat zeggen over hun als bedrijf dat ze een dergelijke bepaling opstellen.7.5 Het feit dat de Leasefiets om wat voor reden dan ook niet kan worden gebruikt heeft geen invloed op de
betalingsverplichtingen, tenzij Lessor schriftelijk aan Lessee heeft medegedeeld dat Lessee de betalingsverplichting mag opschorten.
Dan zou ik ze vragen op basis van welk artikel uit de overeenkomst ze aan het laten lopen van het contract willen vasthouden. M.i. apart dat ze dit dan zo doen. Met mijn redelijk beperkte kennis geldt dan de wetgeving. Weet niet of je iemand met kennis van verbintenissenrecht kent die hier het BW op na kan slaan?denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:51:
[...]
Hier staat niks over in het leasecontract. Er is geen sprake van iets als een 'wagenpark', maar een mogelijkheid om bij aangesloten aanbieders zo'n beetje alle modellen aan te schaffen onder X bedrag wat overeen is gekomen met mijn werkgever. Enige wat wel in het contract staat dat van belang is is deze bepaling:
[...]
Ik heb inmiddels begrepen dat een bepaling als deze op de 'grijze lijst' staat en mogelijk vernietigbaar is. Vind het wel weer wat zeggen over hun als bedrijf dat ze een dergelijke bepaling opstellen.
Indien er geen reden om aan te nemen dat de nieuw aangeboden Babboe fiets iets mankeert krijg je een passende oplossing en is je persoonlijke voorkeur minder van belang. Dus ik denk dat je geen andere rechten hebt.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:27:
Hij wordt denk ik nog lastiger. Jij hebt namelijk geen contract met de leasemaatschappij, maar je werkgever. Dus wat dat betreft ben je geen partijdenial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:51:
[...]
Hier staat niks over in het leasecontract. Er is geen sprake van iets als een 'wagenpark', maar een mogelijkheid om bij aangesloten aanbieders zo'n beetje alle modellen aan te schaffen onder X bedrag wat overeen is gekomen met mijn werkgever. Enige wat wel in het contract staat dat van belang is is deze bepaling:
[...]
Ik heb inmiddels begrepen dat een bepaling als deze op de 'grijze lijst' staat en mogelijk vernietigbaar is. Vind het wel weer wat zeggen over hun als bedrijf dat ze een dergelijke bepaling opstellen.
Hmm nu je het zegt. Dit klopt volgens mij. Geen idee wat dit nu precies voor mij betekent.jeroenkb schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:43:
[...]
Hij wordt denk ik nog lastiger. Jij hebt namelijk geen contract met de leasemaatschappij, maar je werkgever. Dus wat dat betreft ben je geen partij
Dat je even moet afwachten waarmee ze komen en anders hun eerdere aanbod accepteren.denial1986 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:58:
[...]
Hmm nu je het zegt. Dit klopt volgens mij. Geen idee wat dit nu precies voor mij betekent.
Of je werkgever zo ver krijgen dat zij gaan zeuren bij de leasemaatschappij
Nog wel interessant om te zien zijn de Certificaatsvoorwaarden. Hierin staat o.a. de bepaling van de dagwaarde (lineair over 10 jaar), de eventuele compensatie van accessoires (kan Babboe daarnaast een aanbod doen voor de keuze van een gratis fietsaccessoire), de gratis onderhoudsbeurt (is zeker), de beschikbaarheid van de fietsen (Hierdoor kan de Houder op de Website, of op een later moment, het bericht krijgen dat een andere Inruilfiets moet worden gekozen).
In ieder geval die dagwaarde had ik nog niet eerder gezien, en ook wat andere zaken worden verduidelijkt hierdoor. Ook deze: Door het Inruilcertificaat in te wisselen geeft de Houder aan dat hij of zij de Vervangfiets en de hierna in artikel 8 bedoelde compensatie beschouwt als een passende tegemoetkoming in de door hem of haar geleden schade.
In ieder geval die dagwaarde had ik nog niet eerder gezien, en ook wat andere zaken worden verduidelijkt hierdoor. Ook deze: Door het Inruilcertificaat in te wisselen geeft de Houder aan dat hij of zij de Vervangfiets en de hierna in artikel 8 bedoelde compensatie beschouwt als een passende tegemoetkoming in de door hem of haar geleden schade.
Het is dus niet mogelijk om certificaten te stapelen.
Het is ook alleen eenmalig inwisselbaar, kies je een fiets met een lagere waarde dan op je certificaat staat dan ben je het verschil kwijt.
Het is ook alleen eenmalig inwisselbaar, kies je een fiets met een lagere waarde dan op je certificaat staat dan ben je het verschil kwijt.
Ik begrijp echt totaal niet hoe Babboe hiermee weg denkt te komen! Puur kijkend naar de eigenaren van +5 jaar.
In die webshop staan wat fietsjes in verschillende prijsklassen en daar MOET je dan maar uit kiezen.
Een instap City 1800 euro, 6 jaar oud dus nog een restwaarde lineair van 720 euro.
Niet bijbetalen want dan zitten ze vast aan herroepingsrecht...
Geen alternatief qua bakfiets dus keuze voor 3 Winora fietsen waar ik 0 baat bij heb...
Ik ken dit hele merk niet en wil dat ook helemaal niet, wat is dit voor vreemde 'harde' sturing op dit vage merk uit eigen keuken?
Ik vind t totaal onbegrijpelijk en er is feitelijk geen keuze ZONDER dik bijbetalen.
In die webshop staan wat fietsjes in verschillende prijsklassen en daar MOET je dan maar uit kiezen.
Een instap City 1800 euro, 6 jaar oud dus nog een restwaarde lineair van 720 euro.
Geen alternatief qua bakfiets dus keuze voor 3 Winora fietsen waar ik 0 baat bij heb...
Ik ken dit hele merk niet en wil dat ook helemaal niet, wat is dit voor vreemde 'harde' sturing op dit vage merk uit eigen keuken?
Ik vind t totaal onbegrijpelijk en er is feitelijk geen keuze ZONDER dik bijbetalen.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Is het de bedoeling dat je een certificaat krijgt en dat moet besteden voor een nieuwe fiets (uit hun stal)? Met maximale consumentenprijs (incl hun marge).Bart_Denon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:15:
Ik begrijp echt totaal niet hoe Babboe hiermee weg denkt te komen! Puur kijkend naar de eigenaren van +5 jaar.
Ik vind t totaal onbegrijpelijk en er is feitelijk geen keuze.
Heb je dit aanbod van Babboe gehad?
Ik niet, ik loop misschien wat op de zaken vooruit maar je voelt wel aan je water dat het deze kant opgaat toch.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:19:
[...]
Is het de bedoeling dat je een certificaat krijgt en dat moet besteden voor een nieuwe fiets (uit hun stal)? Met maximale consumentenprijs (incl hun marge).
Heb je dit aanbod van Babboe gehad?
Waarom zetten zetten ze er anders heel tactisch fietsen in van 419 / 729/ 1029 etc....
Dat is natuurlijk puur dat er altijd iets te kiezen is.
Ik weet bijna zeker dat het die kant op gaat.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Eigenaren van een fiets :5 jaar oud kunnen juist wel bijbetalen,of bedoel je iets anders?Bart_Denon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:15:
Hmm. Stel dat ik (fiets is 7 jaar oud, 2200 nieuwprijs) 660 euro krijg, moet ik dus 3640 euro bijleggen om de goedkoopste bakfiets te kunnen kopen.... :-0
Het gaat denk ik om dat dat je een certificaat krijgt, ipv cash. Plus mijn bezwaar zou zijn dat je consumentenprijs betaalt, dus uiteindelijk kost het Babboe niks.Wolly schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:24:
[...]
Eigenaren van een fiets :5 jaar oud kunnen juist wel bijbetalen,of bedoel je iets anders?
Stel de marge op die bakfiets is 20%, ik krijg dan maar ~15% korting. Verdienen ze er alsnog aan. En vermoedelijk liggen die marges nog wel wat hoger.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 24-04-2024 22:33 ]
Excuus verkeerd gelezen, je hebt gelijk. Ze willen natuurlijk graag dat je nog ff bij lapt...Wolly schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:24:
[...]
Eigenaren van een fiets :5 jaar oud kunnen juist wel bijbetalen,of bedoel je iets anders?
Tekst uit de voorwaarden:
Dit is de waarde van de Inruilfiets (de "Dagwaarde"). De gebruiksvergoeding wordt gelijkgesteld aan de afschrijving (waarbij uitgegaan wordt van een lineaire afschrijving over 10 jaar, met in alle gevallen een positieve restwaarde). Het kan dus voor komen dat de Houder op de Website gevraagd wordt om, afhankelijk van de prijs van de gekozen Vervangfiets en de Dagwaarde van de Inruilfiets, een bedrag bij te betalen. In dat geval is sprake van een overeenkomst op afstand en kan de Houder aanspraak maken op het herroepingsrecht als bedoeld in artikel 6:230o e.v. BW. Artikel 8 en 11 van de Algemene Voorwaarden van Babboe (zie bijlage) bevatten meer informatie hierover.
Ik heb er geen woorden voor, dit is geen schadeloosstelling, maar puur commercieel uitbuiten.
Inderdaad. Dus ik heb een fiets gekocht voor 2200 euro, maar omdat zij een fout hebben gemaakt moet ik nu ~3500 bijbetalen om weer een soortgelijke fiets terug te krijgen.Bart_Denon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:29:
[...]
Ik heb er geen woorden voor, dit is geen schadeloosstelling, maar puur commercieel uitbuiten.
Enige afschrijving kan ik wel accepteren. Maar ik wordt dubbel genaaid omdat die nieuwe bakfietsen zo extreem veel duurder zijn geworden.
Stel dat ze zouden zeggen, jouw afschrijving is 70% van 2200 euro (1540 euro), dus voor 1540 euro bijbetalen krijg je weer een nieuwe soortgelijke bakfiets. Dat zou ik nog wel willen accepteren, ookal vind ik dat de fout bij Babboe ligt. Het smerige is dus dat de adviesprijs voor de soortgelijke fiets >100% hoger liggen dan mijn aankoopprijs.
[ Voor 39% gewijzigd door Kurios op 24-04-2024 22:47 ]
Het hoeft van mij niet eens een vergelijkbare bakfiets te zijn, een driewieler is hier ook welkom maar die staan dan weer niet in de webshop.
Ik ga echt nooit een driewieler nemen. Die fietsen zijn super instabiel. Collega van mij is er een aantal keer mee gevallen tijdens het fietsen.Deveon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:10:
Het hoeft van mij niet eens een vergelijkbare bakfiets te zijn, een driewieler is hier ook welkom maar die staan dan weer niet in de webshop.
Ze komen er niet helemaal mee weg, er loopt een strafrechtelijk onderzoek van de NVWA.
Ik vraag me hetzelfde af. Sowieso heeft men eigenlijk geen keuze, verder rijden wordt namelijk afgeraden en Babboe is verder op geen enkele manier fatsoenlijk te contacteren. Maar het lijken mij heel veel gedwongen keuzes die in een rechtbank geen stand zullen houden.Bart_Denon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:15:
Maar goed de NVWA laat zich nergens horen en dat voelt dan juist als dat zij dit goedkeuren en zich geenzins op de consument bekoren. Allicht is dit ook niet hun plicht.
Dat kan weliswaar. In de tussentijd schiet de consument hier niets mee op. Zij/Wij moeten nu de keuzes maken die eigenlijk amper een keuze genoemd kunnen worden. Als er uiteindelijk al iets uit dat onderzoek komt zal de uitslag daarvan ook geenzins ten bate van de consument zijn.Jasphur schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:35:
Ze komen er niet helemaal mee weg, er loopt een strafrechtelijk onderzoek van de NVWA.
Wellicht een link van dit topic naar NVWA sturen?xscyther schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:35:
[...]
Ik vraag me hetzelfde af. Sowieso heeft men eigenlijk geen keuze, verder rijden wordt namelijk afgeraden en Babboe is verder op geen enkele manier fatsoenlijk te contacteren. Maar het lijken mij heel veel gedwongen keuzes die in een rechtbank geen stand zullen houden.
Maar goed de NVWA laat zich nergens horen en dat voelt dan juist als dat zij dit goedkeuren en zich geenzins op de consument bekoren. Allicht is dit ook niet hun plicht.
Hier heb ik, terwijl het mij niet raakt, ook wel moeite mee.
Op zich wel lekker duidelijk dat ze een concrete datum hanteren, maar dit is niet de datum van 5 jaar en 364 dagen geleden. Plus waarom 1 januari terwijl de terugroepactie pas echt op 10 april begon...Is jouw bakfiets op 1 januari 2019 of erna afgeleverd, dan ontvang je een nieuwe bakfiets. Is jouw bakfiets voor 1 januari 2019 afgeleverd dan wordt de dagwaarde berekend.
In ons geval hebben wij de City bakfiets helemaal ge-upgrade met diverse nieuwe onderdelen en verbeteringen.
Zelf elektrisch gemaakt (en ja ik weet dat dat 100% mijn eigen risico is) maar daarnaast wel alles aangepakt en vorig jaar nieuw gekocht: nieuwe schijfrem set voor, nieuwe zware rollerbrake achter, nexus 8 achternaaf, nieuw voorwiel + spaken, nieuwe banden voor en achter, nieuwe shifter, nieuwe handvatten, nieuwe bakrand, nieuwe Babboe kussens, nieuwe 3 punts gordels, voor -en achterlicht. nieuwe ketting.
Even opgeteld een extra investering in de fiets van ruim 700,- euro (alleen onderdelen).
Juist gedaan om er nog lang van te kunnen genieten. ..
Ik heb er wel moeite mee dat er dan lineair over 10 jaar afgeschreven wordt. Begrijp dat dat voor Babboe het makkelijkste is, maar daarbij denken ze meer aan hun zelf dan de Babboe eigenaar.
Al mijn investeringen worden teniet gedaan en voelt ook oneerlijk t.o.v. degene die een half verrotte fiets inleveren die bijna uit elkaar valt en dan dezelfde vergoeding krijgt...
Voor nu overwegen wij heel sterk om de fiets te houden en er nog lekker gebruik van te maken. Er is bij onze City geen enkel spoor die duidt op breuk of roest indicaties. En het helpt wel mee dat die van ons ook altijd binnen staat. Verkopen heeft geen zin en voelt ook niet ok, inleveren voor een tegoedbon van Babboe voelt al helemaal niet ok.
We houden ons poot wel even stijf en hoop dat ze iets willen doen mbt de gedane investeringen in de fiets die wel dagwaarde bepalend zijn.
Zelf elektrisch gemaakt (en ja ik weet dat dat 100% mijn eigen risico is) maar daarnaast wel alles aangepakt en vorig jaar nieuw gekocht: nieuwe schijfrem set voor, nieuwe zware rollerbrake achter, nexus 8 achternaaf, nieuw voorwiel + spaken, nieuwe banden voor en achter, nieuwe shifter, nieuwe handvatten, nieuwe bakrand, nieuwe Babboe kussens, nieuwe 3 punts gordels, voor -en achterlicht. nieuwe ketting.
Even opgeteld een extra investering in de fiets van ruim 700,- euro (alleen onderdelen).
Juist gedaan om er nog lang van te kunnen genieten. ..
Ik heb er wel moeite mee dat er dan lineair over 10 jaar afgeschreven wordt. Begrijp dat dat voor Babboe het makkelijkste is, maar daarbij denken ze meer aan hun zelf dan de Babboe eigenaar.
Al mijn investeringen worden teniet gedaan en voelt ook oneerlijk t.o.v. degene die een half verrotte fiets inleveren die bijna uit elkaar valt en dan dezelfde vergoeding krijgt...
Voor nu overwegen wij heel sterk om de fiets te houden en er nog lekker gebruik van te maken. Er is bij onze City geen enkel spoor die duidt op breuk of roest indicaties. En het helpt wel mee dat die van ons ook altijd binnen staat. Verkopen heeft geen zin en voelt ook niet ok, inleveren voor een tegoedbon van Babboe voelt al helemaal niet ok.
We houden ons poot wel even stijf en hoop dat ze iets willen doen mbt de gedane investeringen in de fiets die wel dagwaarde bepalend zijn.
In jullie geval zou ik dit ook zeker doen. In veel gevallen lijkt het erop dat als je bakfiets van voor 2019 is je 'm eigenlijk beter kan houden. Dat vind ik vooral enorm cru, ik zou denken dat de NVWA alle in potentie slechte frames van de weg wil hebben.Bart_Denon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:25:
De meeste bakfietsen zijn driewielers maar ken de verhalen niet van dat je ermee valt. Nadelen die ik hoor is dat de weg recht moet zijn, je niet schuin een stoeprand op kan en onverharde wegen geen optie zijn.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:19:
[...]
Ik ga echt nooit een driewieler nemen. Die fietsen zijn super instabiel. Collega van mij is er een aantal keer mee gevallen tijdens het fietsen.
Voordeel is de prijs, korter en dat die niet omvalt als je stil staat of als je “lading” zijwaarts beweegt.
Ze gaan ook in de voorwaarden wel erg uit van de garantie op het frame. Je mag toch wel verwachten dat het frame van een fiets langer mee gaat dan vijf jaar, ook zonder garantie.xscyther schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:53:
[...]
In jullie geval zou ik dit ook zeker doen. In veel gevallen lijkt het erop dat als je bakfiets van voor 2019 is je 'm eigenlijk beter kan houden. Dat vind ik vooral enorm cru, ik zou denken dat de NVWA alle in potentie slechte frames van de weg wil hebben.
Die van ons heeft veel buiten gestaan en dat ik ook wel te zien. Echter hadden wij net een nieuw houtpakket besteld voor de bak en met een nieuwe regentent erbij nog wel een paar jaar plezier. Het frame heeft ook wel ouderdom sporen maar toont geen zwakte op de bekende breekpunten, volgens mij kan je dit ook niet zien.Bart_Denon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:25:
Echter als Babboe 70% van 2200 afschrijft voor ons dan is dat helemaal geen compensatie maar een standaard korting die je op elke bakfiets van 5k wel kan krijgen.
Plus ze gaan er even ook vanuit dat ze de problemen al eerder wisten (die van ons is zelfs in 2019 hiervoor al teruggeroepen en verstevigd). Blijkbaar toch niet goed genoeg.Gillonde schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:07:
[...]
Ze gaan ook in de voorwaarden wel erg uit van de garantie op het frame. Je mag toch wel verwachten dat het frame van een fiets langer mee gaat dan vijf jaar, ook zonder garantie.
Ik vind het juridisch wel een interessante: ja mijn garantie is verlopen, maar Babboe wist al veel eerder dat er problemen waren en heeft dat moedwillig onder de pet gehouden.
Dat is volgens mij ook waar het onderzoek over gaat. Dat ze bewust personen op gevaarlijke producten door hebben laten fietsen.
Inderdaad waanzin eigenlijk dat ze hem in 10 jaar volledig afschrijven blijkbaar. Wat zegt dat over de kwaliteit van het product? Het is iedereen vrij om daar akkoord mee te gaan maar dat lijkt me toch voor vrijwel iedereen een no go..Deveon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:11:
[...]
Echter als Babboe 70% van 2200 afschrijft voor ons dan is dat helemaal geen compensatie maar een standaard korting die je op elke bakfiets van 5k wel kan krijgen.
Paar maanden geleden 1900 euro voor een City Mountain incl regentent, hoes, peuterstoeltjes en extra bankje betaald. Als ik het zo inschat mogen we blij zijn als we de helft daarvan in de vorm van een voucher krijgen. Daarmee wordt je gewoon compleet niet schadeloos gesteld. Babboe’s juridische afdeling gaat het nog drukker krijgen..
Het topic begint zich langzaam te splitsen: de jongere bakfietseigenaren die vol smart wachten op hun nieuwe fiets en alle 5jaar+'ers die nog geen idee wat hen te wachten staat.
Nu ik zeker weet dat ik geen enkele cent van Accell ga krijgen (onze City wordt 10 jaar in mei) en ik nog geen lasser gevonden heb, ga ik toch mee in feit dat Babboe al lang wist dat ze constructiefout hebben gemaakt. Daarnaast staat in hun terugroepactie dat iedereen een (bak)fiets als vervanging krijgt. Dan ga ik er niet vanuit dat ik volle pond moet betalen als mijn huidige voor €0 op de balans staat.
Nu ik zeker weet dat ik geen enkele cent van Accell ga krijgen (onze City wordt 10 jaar in mei) en ik nog geen lasser gevonden heb, ga ik toch mee in feit dat Babboe al lang wist dat ze constructiefout hebben gemaakt. Daarnaast staat in hun terugroepactie dat iedereen een (bak)fiets als vervanging krijgt. Dan ga ik er niet vanuit dat ik volle pond moet betalen als mijn huidige voor €0 op de balans staat.
/f/image/emCyNSEbSLXiHXKgyNT0yzeo.png?f=fotoalbum_large)
Er staat alleen maar dat je een nieuwe fiets krijgt aangeboden. Die belofte maken ze ook waar als ze je alleen maar een link van de webshop sturen. Betekent in mijn optiek echt helemaal niets..wheeler schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:34:
Het topic begint zich langzaam te splitsen: de jongere bakfietseigenaren die vol smart wachten op hun nieuwe fiets en alle 5jaar+'ers die nog geen idee wat hen te wachten staat.
Nu ik zeker weet dat ik geen enkele cent van Accell ga krijgen (onze City wordt 10 jaar in mei) en ik nog geen lasser gevonden heb, ga ik toch mee in feit dat Babboe al lang wist dat ze constructiefout hebben gemaakt en het ook allang wisten. Daarnaast staat in hun terugroepactie dat iedereen een (bak)fiets als vervanging krijgt. Dan ga ik er niet vanuit dat ik volle pond moet betalen als mijn huidige voor €0 op de balans staat.
[Afbeelding]
Daar heb je uiteraard gelijk in, juridisch dicht getimmerd met mooie praatjes. Maar dan weet ik 100% zeker dat ik verder geen uitkomst van deze terugroepactie hoef te verwachten. Dan houd ik de 2014 City, knutsel er aan indien nodig en breng 'm dan naar oudijzer, levert het in ieder geval nog wat op en zorg ik ervoor dat Accell nooit meer een cent van mij krijgt.Kremers schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:36:
[...]
Er staat alleen maar dat je een nieuwe fiets krijgt aangeboden. Die belofte maken ze ook waar als ze je alleen maar een link van de webshop sturen. Betekent in mijn optiek echt helemaal niets..
Zelf zou ik transparantie in de data ook wel waarderen. Onze City viel namelijk niet onder de eerdere terugroepactie van 2019, maar nu is het frame opeens niet meer veilig en mogen voor een paar honderd euro korting duizenden euro’s uitgeven. Zelfs op een Urban Arrow krijg ik meer korting zonder inruil en lijkt deze Vogue (€2799) wel erg op de City Mountain.
Ik heb geen Babboe dus kijk er met iets meer afstand naar.Kurios schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:34:
[...]
Inderdaad. Dus ik heb een fiets gekocht voor 2200 euro, maar omdat zij een fout hebben gemaakt moet ik nu ~3500 bijbetalen om weer een soortgelijke fiets terug te krijgen.
Enige afschrijving kan ik wel accepteren. Maar ik wordt dubbel genaaid omdat die nieuwe bakfietsen zo extreem veel duurder zijn geworden.
Stel dat ze zouden zeggen, jouw afschrijving is 70% van 2200 euro (1540 euro), dus voor 1540 euro bijbetalen krijg je weer een nieuwe soortgelijke bakfiets. Dat zou ik nog wel willen accepteren, ookal vind ik dat de fout bij Babboe ligt. Het smerige is dus dat de adviesprijs voor de soortgelijke fiets >100% hoger liggen dan mijn aankoopprijs.
Puur financieel gezien is het een redelijk aanbod.
De afschrijvingstermijn van 10 jaar lijkt me okay. En je betaald gewoon voor de jaren dat je de fiets al hebt gebruikt. Het is rationeel en voor beide partijen fair.
Dat gevoelsmatig je oude fiets nog meer waard is dat is een ander verhaal.
Waarom is die 10 jaar okay? De tweedehands markt voor die fietsen is zo levendig (geweest..), als je de prijzen zag van fietsen van 5-10 jaar oud tot een paar maanden geleden, dan weet je dat in 10 jaar naar 0 afschrijven echt absurd is.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:42:
[...]
Ik heb geen Babboe dus kijk er met iets meer afstand naar.
De afschrijvingstermijn van 10 jaar lijkt me okay. En je betaald gewoon voor de jaren dat je de fiets al hebt gebruikt. Het is rationeel en voor beide partijen fair.
Ik las overigens niet naar 0, maar naar een restwaarde.Kremers schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]
Waarom is die 10 jaar okay? De tweedehands markt voor die fietsen is zo levendig (geweest..), als je de prijzen zag van fietsen van 5-10 jaar oud tot een paar maanden geleden, dan weet je dat in 10 jaar naar 0 afschrijven echt absurd is.
Dit is de waarde van de Inruilfiets (de "Dagwaarde"). De gebruiksvergoeding wordt gelijkgesteld aan de afschrijving (waarbij uitgegaan wordt van een lineaire afschrijving over 10 jaar, met in alle gevallen een positieve restwaarde)
Ik snap je punt, maar: ik word nu 'verplicht' om een andere, duurdere bakfiets te kopen. Als ik gewoon mijn eigen fiets in nieuwstaat kan kopen, met stukje bijbetalen vind ik dat prima. Maar die optie is er niet.Sethro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:42:
[...]
Ik heb geen Babboe dus kijk er met iets meer afstand naar.
Ik heb mijn fiets al 7 jaar en wij zijn er altijd netjes onderhouden. Hij zou makkelijk nog 7 jaar mee moeten kunnen. Maar dat is dus niet zo door een fout van Babboe. Eigenlijk had deze fiets niet verkocht mogen worden.
Ik zie dan niet in waarom ik alleen naar schatting 20% korting op een veel duurdere fiets krijg? Ik wil ook geen duurdere, ik wil gewoon de fiets die ik gekocht heb. Dat zij dat niet kunnen leveren, moet ik daar dan voor betalen?
[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 25-04-2024 10:20 ]
Het is maar net wat die restwaarde is natuurlijkKremers schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:04:
Oke fair enough.
Zit ook nog steeds een groep bij die hééél erg lang aan het wachten zijn op enige terugkoppeling vanuit Babboe over eventuele reparatie door monteur (Curve E). Wil graag van het onding af zodat we een kwalitatief hoogstaande bakfiets kunnen aanschaffen, maar tot die tijd kunnen we dus eigenlijk helemaal niets doen.wheeler schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:34:
[Afbeelding]

We zijn ondertussen ook maar begonnen met het rechtsbijstandtraject via Univé, maar heb daar geen hoge verwachtingen van.
[ Voor 4% gewijzigd door DOP_ERWT|IA op 25-04-2024 10:19 ]
Ik heb maar even met Babboe gebeld. Kreeg een aardige -1e lijns- callcenter meneer aan de lijn die zich strikt houdt aan het belprotocol. Heb wel bevestigd gekregen dat de afschrijving 10 jaar is en ik dus met €0 achter zou blijven maar heeft mijn "persoonlijke dossier" nu doorgezet naar een andere afdeling. Geen harde beloftes maar ik zou nu binnen afzienbare tijd een voorstel via de e-mail moeten ontvangen.
Ik vind het dan heel gek dat je moet bellen om ergens bij Babboe iets te beroeren terwijl de ambities rond deze terugroepactie heel groot waren. Nu wordt het alsnog een loopgravenoorlog waarbij de hardroependen voorrang/compensatie krijgen?
Rechtsbijstand is handig maar over algemeen doen die alleen de "eenvoudige" zaken. Vaak is er dan achter de schermen ook contact tussen verzekeringsmaatschappijen en wordt er gewoon gesettled. Deze zaak is gewoon te groot voor de juridische medewerkers van een gemiddelde verzekeringsmaatschappij (zie ook Diesel-gate).
Ik vind het dan heel gek dat je moet bellen om ergens bij Babboe iets te beroeren terwijl de ambities rond deze terugroepactie heel groot waren. Nu wordt het alsnog een loopgravenoorlog waarbij de hardroependen voorrang/compensatie krijgen?
Rechtsbijstand is handig maar over algemeen doen die alleen de "eenvoudige" zaken. Vaak is er dan achter de schermen ook contact tussen verzekeringsmaatschappijen en wordt er gewoon gesettled. Deze zaak is gewoon te groot voor de juridische medewerkers van een gemiddelde verzekeringsmaatschappij (zie ook Diesel-gate).
[ Voor 19% gewijzigd door wheeler op 25-04-2024 10:27 ]
Heel letterlijk staat er dat je een nieuwe fiets krijgt aangeboden, als in, geen tweedehands, en niet dat je de nieuwe fiets kosteloos krijgt.wheeler schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:34:
[Afbeelding]
Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.