Inmiddels aan FF7 Rebirth begonnen en dat is echt een partij scherper op de Pro.
Heel blij dat ik met de demo ben gestopt op de base PS5 destijds. Gelukkig ook nog eens een grote game waar je niet klaar mee bent na een paar uur.
Vraag ik me ook af. Sommige spellen hebben een ‘pro’ setting maar bij andere spellen is er niets gewijzigd tov voorheen. Ondanks ze dus een pro-boost zouden hebben…k1978 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:26:
Ga beginnen met Alan Wake 2 en speel op een PS5 Pro. Nu kan ik alleen maar kiezen tussen performance mode en quality mode. Betekend dit dat de quality de geupgrade versie is met Ray tracing. Had gedacht dat er iets van Pro mode had gestaan...
Is vanaf morgen in de aanbieding he.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:32:
Inmiddels aan FF7 Rebirth begonnen en dat is echt een partij scherper op de Pro.Heel blij dat ik met de demo ben gestopt op de base PS5 destijds. Gelukkig ook nog eens een grote game waar je niet klaar mee bent na een paar uur.
Je kan eventueel vergelijken het verschil tussen ps4 pro en base PS5? Als dat verschil al groot is dan is het met de pro nog groter.koboy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:10:
[...]
Tot de groep casual gamers die upgrade vanaf een PS4pro. Wat ik jammer vind is dat in de reviews de PS5pro nooit ook naast de PS4pro wordt gezet. Botweg vergeleken met de base/slim is het best een product voor de quality nerds, maar met de 4pro vergeleken.....
Voor minder dan 300 meer (ssd uitbreiding die eigelijk nodig is op een base/slim) koop je dan een apparaat dat op een OLED als de LG C serie prachtig tot zijn recht komt, en waarbij je geen keuze hoeft te maken tussen quality of performance mode.
Als ik voor mezelf spreek zou ik als ik een ps4 pro had de PS5 pro kopen. Maar goed ik ben dan ook iemand die als ik toch ga upgraden gelijk het beste wil hebben
Wie gaat hem overmorgen spelen? Ik ben op zich wel benieuwd, lijkt me ook een leuke game. Maar denk dat ik hem voorlopig nog even oversla. Had ook gelezen dat je hem met zo'n 6 uur al uitgespeeld hebt.
Ik blijf dit probleem behouden op de ps5 pro met tlou part 2. Kan iemand checken of hij deze lijn ook krijgt in het beeld?Farabi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:32:
Ik heb een verticale trillende streep bij tlou2 op mijn pro. Alle andere spellen hebben dat niet. Ik heb het spel opnieuw geinstalleerd en met wat instellingen gespeeld maar tevergeefs. Bij iemand hetzelfde toevallig?
[Afbeelding]
Ik heb al een andere hdmi kabel geprobeerd. Het gebeurt alleen met dit spel. Ik heb het een keer opnieuw geinstalleerd.
Dit gebeurt alleen tijdens het spelen (gameplay). Niet als ik in het hoofdmenu scroll of als ik making of filmpjes bekijk in het spel.
[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 12-11-2024 22:52 ]
Yes! Niet meteen overmorgen, ben nog bezig met de Horizon remaster die me weer helemaal in de greep heeft (plus ik heb Frozen Wilds nooit gespeeld) maar de Lego variant komt er zeker bij. Dit soort wat kleinere games zijn fijn om voor de platinum te gaan, dat kost ongeveer een uurtje of 15 las ik. Perfecte lengte.Raem schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:33:
[YouTube: LEGO Horizon Adventures - Building Aloy's World: Brick by Brick | PS5 & PC Games]
Wie gaat hem overmorgen spelen? Ik ben op zich wel benieuwd, lijkt me ook een leuke game. Maar denk dat ik hem voorlopig nog even oversla. Had ook gelezen dat je hem met zo'n 6 uur al uitgespeeld hebt.
update: nu ook bij mijn xbox. de tv is aan het sterven. gelukkig tijdens black-fridayFarabi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:21:
[...]
Ik blijf dit probleem behouden op de ps5 pro met tlou part 2. Kan iemand checken of hij deze lijn ook krijgt in het beeld?
Ik heb al een andere hdmi kabel geprobeerd. Het gebeurt alleen met dit spel. Ik heb het een keer opnieuw geinstalleerd.
Dit gebeurt alleen tijdens het spelen (gameplay). Niet als ik in het hoofdmenu scroll of als ik making of filmpjes bekijk in het spel.
Welke TV heb je? andere HDMI poort geprobeerd?Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:32:
[...]
update: nu ook bij mijn xbox. de tv is aan het sterven. gelukkig tijdens black-friday
LG C9. de xbox en ps5 zijn al op verschillende hdmi poorten aangesloten. dus daar ligt het niet aan.Ike. schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:57:
[...]
Welke TV heb je? andere HDMI poort geprobeerd?
Wellicht een wanhoopsdaad, maar al geprobeerd de C9 te resetten?Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:03:
[...]
LG C9. de xbox en ps5 zijn al op verschillende hdmi poorten aangesloten. dus daar ligt het niet aan.
Ah shit. Ik heb ook een LG C9. Ben heel tevreden van die TV. Ik hoop dat die nog wel een jaar of 5 meegaat.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:03:
[...]
LG C9. de xbox en ps5 zijn al op verschillende hdmi poorten aangesloten. dus daar ligt het niet aan.

bedoel je gewoon stekker erop eraf? of fabrieksinstellingen terugdraaien?Furrr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:28:
[...]
Wellicht een wanhoopsdaad, maar al geprobeerd de C9 te resetten?
De ethernet snelheden zijn nog niet opgelost zo te zien, WiFi is een keer of tien sneller. 
Wat ik opmerkte bij het uitzetten van m'n surround; de coil whine/fan. Een licht zoemend geluid wat net een vervelende frequentie raakt. Op Reddit zie ik veel posts over coil whine lottery ticket en detla vs foxconn FAN's. De mijne heeft een Delta (KSM) en komt bij Bol.com vandaan. Ervaren anderen ook deze 'lichtelijk irritante' zoem? En waar heb je 'm gekocht, welke FAN heb je?
Wat ik opmerkte bij het uitzetten van m'n surround; de coil whine/fan. Een licht zoemend geluid wat net een vervelende frequentie raakt. Op Reddit zie ik veel posts over coil whine lottery ticket en detla vs foxconn FAN's. De mijne heeft een Delta (KSM) en komt bij Bol.com vandaan. Ervaren anderen ook deze 'lichtelijk irritante' zoem? En waar heb je 'm gekocht, welke FAN heb je?
[ Voor 8% gewijzigd door Prophasis op 13-11-2024 09:48 ]
Hier nergens last, gewoon netjes bijna de max van mijn Gb verbinding bekabeld.Prophasis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:46:
De ethernet snelheden zijn nog niet opgelost zo te zien, WiFi is een keer of tien sneller.
Wat ik opmerkte bij het uitzetten van m'n surround; de coil whine/fan. Een licht zoemend geluid wat net een vervelende frequentie raakt. Op Reddit zie ik veel posts over coil whine lottery ticket en detla vs foxconn FAN's. De mijne heeft een Delta (KSM). Ervaren anderen ook deze 'lichtelijk irritante' zoem?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Verwijderd
Als ik er op let is er coil whine ja en ik denk dat iedereen dat wel heeft. Zodra een game is afgesloten is het weg. Zal inderdaad te maken hebben met de frequentie en hoe hard het is, of het iemand stoort.Prophasis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:46:
Vermoedelijk heb ik dit keer gewonnen met se loterij. Of ik word doof dat zou ook nog kunnen.
Blijft rot, gevoelig horen!Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:53:
[...]
Als ik er op let is er coil whine ja en ik denk dat iedereen dat wel heeft. Zal inderdaad te maken hebben met de frequentie en hoe hard het is, of het iemand stoort.
Vermoedelijk heb ik dit keer gewonnen met se loterij. Of ik word doof dat zou ook nog kunnen.Mijn base PS5 had ergere coil whine.

Verwijderd
Bij mij dus precies andersom. Dit keer minimale coil whine maar wel een ventilator die ik meer hoor. Alsnog totaal niet storend, gewoon wat meer geblaas.Prophasis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:54:
[...]
Blijft rot, gevoelig horen!Mijn base PS5 had geen coil whine maar de fan was wel een stuk luider dan de PRO.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2024 09:56 ]
Had ik in eerste instantie ook maar dat probleem heeft zichzelf opgelost..Prophasis schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:38:
Anderen ook last van extreem trage download snelheden met Ethernet op de Pro? WIFI een stuk sneller, getest met m’n normale ps5 en daar werkte Ethernet gewoon goed

Ruilen? Ik ben aan 1 kant doof en de andere kant slechthorend, dat is wat rotterProphasis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:54:
[...]
Blijft rot, gevoelig horen!Mijn base PS5 had geen coil whine maar de fan was wel een stuk luider dan de PRO.
Ik heb TloU2 (let wel: Remake) getest en nergens last van. Ik zou PS5 Pro routerneren voor geld terug of omruiling.Farabi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:21:
[...]
Ik blijf dit probleem behouden op de ps5 pro met tlou part 2. Kan iemand checken of hij deze lijn ook krijgt in het beeld?
Ook al hebben andere games nergens last, de oorzaak kan wel degelijk bij de console liggen.
ik heb hetzelfde met mijn xbox. het ligt niet aan de ps5 maar aan de tv.Danster75 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:37:
[...]
Ik heb TloU2 (let wel: Remake) getest en nergens last van. Ik zou PS5 Pro routerneren voor geld terug of omruiling.
Ook al hebben andere games nergens last, de oorzaak kan wel degelijk bij de console liggen.
Lijkt me wel tof, maar sla hem voorlopig ook nog even over. Game is fullpriced en voor 6uur vind ik dat toch wat gortig.Raem schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:33:
[YouTube: LEGO Horizon Adventures - Building Aloy's World: Brick by Brick | PS5 & PC Games]
Pik ik wel een keer op uit PS+ Extra. Moet eerst Astrobot nog kopen en spelen.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik doe precies hetzelfde met Lego Horizon.Hulleman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:33:
[...]
Lijkt me wel tof, maar sla hem voorlopig ook nog even over. Game is fullpriced en voor 6uur vind ik dat toch wat gortig.
Pik ik wel een keer op uit PS+ Extra. Moet eerst Astrobot nog kopen en spelen.
Ik ben een Horizon fan en ben weer met de remasterd begonnen op de Pro. Als ik daar mee klaar ben dan weer Forbidden West. De Lego game lijkt me erg leuk om te doen, maar niet voor de full price. Wacht wel tot een mooie aanbieding
Ik hoop toch wel op wat aanbiedingen.. Zit nu al een tijdje te wachten. o.a. Fc25 blijft maar de volle mep. En Horizons lego is ook een kanshebber maar dat gaat nog wel even duren.. Soms is het wat onvoorspelbaar die aanbiedingen. de een na 2 weken al en de anders lijkt eeuwen te duren.
Het kan ook aan de HDMI poort liggen en niet aan het scherm. Als het aan het scherm ligt dan moet je die streep bij alle content hebben. Als het aan een HDMI poort ligt, zou je daar nog eventueel om heen kunnen werken.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:43:
[...]
ik heb hetzelfde met mijn xbox. het ligt niet aan de ps5 maar aan de tv.
Zou zonde zijn als de C9 de geest geeft. Die is met HDMI 2.1 namelijk wel lekker futureproof.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
dan is het nog steeds een defect helaas.Hulleman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:38:
[...]
Het kan ook aan de HDMI poort liggen en niet aan het scherm. Als het aan het scherm ligt dan moet je die streep bij alle content hebben. Als het aan een HDMI poort ligt, zou je daar nog eventueel om heen kunnen werken.
Zou zonde zijn als de C9 de geest geeft. Die is met HDMI 2.1 namelijk wel lekker futureproof.
Balen man! Maar fijn dat je nu weet waar het aan ligt. 5 jaar is wat weinig voor zo'n mooi scherm. Geen strepen als je in het home-scherm zit, of als je iets via een app kijkt? Dan zou het nog in het input deel kunnen zitten. De C9 doet toch HDMI 2.1 via een soort switch? Die zou ook kapot kunnen zijn. Anders een mooi scherm voor de slaapkamerFarabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:43:
[...]
ik heb hetzelfde met mijn xbox. het ligt niet aan de ps5 maar aan de tv.
[sarcasm] Wel vervangen door minimaal 77", anders zie je het extra wat de pro biedt niet! [/sarcasm]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Contact opnemen met LG.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Mijn eerste ervaringen met de PS5 Pro zijn jammer genoeg negatief.
Ik ondervind enorm veel moeilijkheden met het installeren van games. 4 Discs op rij worden ofwel niet gelezen ("geen leesbare schijf gevonden"), of breken halverwege de installatie af met een ongekende error.
Visueel zie ik aan de schijfjes absoluut niets, geen krassen ofzo.
Dus probeer ik maar mijn games data over te zetten van mijn OG PS5, maar zelfs indien beide via een netwerkkabel verbonden zijn met het thuisnetwerk schat hij een duurtijd van >29 dagen om alles te copieren (ca. 1,5 TB).
Wanneer ik dan alleen probeer om Forbidden West over te zetten (ca 117GB), valt ook hier de datatransfer telkens na pakweg 30% uit wegens een unknown error.
Grr.
Ik begin stilaan te wensen dat ik volledig digitaal ben gegaan deze generatie, maar dat is zoveel duurder (discs kan je meestal veel goedkoper op de kop tikken), en met digitale aankopen maak ik me zorgen over de houdbaarheid binnen pakweg 10 jaar ofzo.
Ik ondervind enorm veel moeilijkheden met het installeren van games. 4 Discs op rij worden ofwel niet gelezen ("geen leesbare schijf gevonden"), of breken halverwege de installatie af met een ongekende error.
Dus probeer ik maar mijn games data over te zetten van mijn OG PS5, maar zelfs indien beide via een netwerkkabel verbonden zijn met het thuisnetwerk schat hij een duurtijd van >29 dagen om alles te copieren (ca. 1,5 TB).
Wanneer ik dan alleen probeer om Forbidden West over te zetten (ca 117GB), valt ook hier de datatransfer telkens na pakweg 30% uit wegens een unknown error.
Grr.
Ik begin stilaan te wensen dat ik volledig digitaal ben gegaan deze generatie, maar dat is zoveel duurder (discs kan je meestal veel goedkoper op de kop tikken), en met digitale aankopen maak ik me zorgen over de houdbaarheid binnen pakweg 10 jaar ofzo.
@PearlChoco Heb je digitale games die je kan proberen te installeren? Misschien is er iets mis met de SSD waardoor de installatie steeds afgebroken wordt.
Ik ben toch wel benieuwd naar de verkoopcijfers van de PlayStation 5 Pro na de eerste week.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Zo goed als zeker is er geen probleem met de Pro zelf maar is de lens van de BRdrive slecht. Indien je er nog garantie op hebt dan zou ik er zeker gebruik van maken. Indien je geen garantie hebt dan kan ik wellicht wat betekenen middels een reparatie van de drive. Stuur mij dan maar een PB.PearlChoco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:13:
Grr.
Hard reset / fabrieksinstellingen. Worth the try als niets anders helpt.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:45:
[...]
bedoel je gewoon stekker erop eraf? of fabrieksinstellingen terugdraaien?
Verwijderd
Bijzonder dat Coolblue meldt op hun website dat de losse disc drive NOOIT MEER LEVERBAAR is. Of ze hebben gelijk, of er komt een nieuwe, of ze weten iets wat de consument niet weet.
ik vind het toch frappant dat mensen €800 neerleggen voor een console en daarna als een gek zoeken naar een discdrive om 'goedkoop' te gamen.
Verwijderd
Is niet zo gek, hoor. Ik ben overgestapt naar de Pro, maar heb nog een hoop games op disc liggen. Geen zin om ze te verkopen en ik moet er nog een aantal uitspelen.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:17:
ik vind het toch frappant dat mensen €800 neerleggen voor een console en daarna als een gek zoeken naar een discdrive om 'goedkoop' te gamen.
Verwijderd
Zo'n discdrive is ook een blu ray en 4k speler.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:17:
Verwijderd
Mensen willen gewoon boos zijn over het feit dat er een pro is.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:19:
[...]
Is niet zo gek, hoor. Ik ben overgestapt naar de Pro, maar heb nog een hoop games op disc liggen. Geen zin om ze te verkopen en ik moet er nog een aantal uitspelen.
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:19:
[...]
Is niet zo gek, hoor. Ik ben overgestapt naar de Pro, maar heb nog een hoop games op disc liggen. Geen zin om ze te verkopen en ik moet er nog een aantal uitspelen.
oke, buiten deze redenen danVerwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:23:
[...]
Zo'n discdrive is ook een blu ray en 4k speler.
Nee hoor, dat heet gewoon logisch nadenken.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:17:
-bij een normale prijs (119,-) heb je de drive relatief snel terugverdiend door 2e hands games
te kopen. Dit scheelt soms 35 euro per spel.
-er zijn genoeg mensen die nog spellen op disc hebben en deze op de Pro willen (kunnen) spelen.
-sommige mensen willen een spel fysiek kopen én kunnen spelen.
Dat iemand een Pro koopt wil niet zeggen dat deze persoon dan ook maar onnodig geld moet uitgeven
aan spellen.
Hetzelfde misschien als meer geld dan nodig aan een auto uitgeven maar toch rekening houden
met het verbruik hiervan. Lijkt mij niet meer dan normaal of vind jij van niet?
Ja, Spiderman heb ik digitaal gekocht en dat installeerde perfect.Raem schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:24:
@PearlChoco Heb je digitale games die je kan proberen te installeren? Misschien is er iets mis met de SSD waardoor de installatie steeds afgebroken wordt.
Bedankt voor het advies!Danster75 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
[...]
Zo goed als zeker is er geen probleem met de Pro zelf maar is de lens van de BRdrive slecht. Indien je er nog garantie op hebt dan zou ik er zeker gebruik van maken. Indien je geen garantie hebt dan kan ik wellicht wat betekenen middels een reparatie van de drive. Stuur mij dan maar een PB.
Ik ga nu eerst proberen mijn games te copieren naar de Pro via een SSD schijf, en vervolgens ga ik de games verwijderen van de OG console en ze met de schijfjes proberen te herinstalleren. Zo kan ik testen of de disc drive van de andere PS5 ook problemen geeft. Zo niet, zal het idd aan de (spiksplinternieuwe) BD drive liggen
Verwijderd
Of ze nemen 'm niet meer als los product op in hun assortiment, of het is een fout op hun website. Zegt niet direct iets over de werkelijkheid buiten Coolblue.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:13:
Bijzonder dat Coolblue meldt op hun website dat de losse disc drive NOOIT MEER LEVERBAAR is. Of ze hebben gelijk, of er komt een nieuwe, of ze weten iets wat de consument niet weet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2024 14:41 ]
weet ik, maar eigenlijk is het onderliggend idee van deze pro dat je het disc-verhaal moet laten gaan. maar dat wordt een strijd tot het einde zie ik.Danster75 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:37:
[...]
Nee hoor, dat heet gewoon logisch nadenken.
-bij een normale prijs (119,-) heb je de drive relatief snel terugverdiend door 2e hands games
te kopen. Dit scheelt soms 35 euro per spel.
-er zijn genoeg mensen die nog spellen op disc hebben en deze op de Pro willen (kunnen) spelen.
-sommige mensen willen een spel fysiek kopen én kunnen spelen.
Dat iemand een Pro koopt wil niet zeggen dat deze persoon dan ook maar onnodig geld moet uitgeven
aan spellen.
Hetzelfde misschien als meer geld dan nodig aan een auto uitgeven maar toch rekening houden
met het verbruik hiervan. Lijkt mij niet meer dan normaal of vind jij van niet?
Verwijderd
Heb jij een ps5 pro?Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:45:
[...]
weet ik, maar eigenlijk is het onderliggend idee van deze pro dat je het disc-verhaal moet laten gaan. maar dat wordt een strijd tot het einde zie ik.
het liefst: game op disc èn spelen zonder disc.
maar dat is niet mogelijk op de PS4 en vast ook niet op de PS5 Pro.
maar dat is niet mogelijk op de PS4 en vast ook niet op de PS5 Pro.
d:)b :henk d:)b
Gaan we weer
disc always-->digital
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Verwijderd
Dan hoef je nog niet te insinueren dat anderen 'goedkoop' willen gamen en tevens de disc drive ook maar moeten laten lopen. Reageer dan gewoon niet zou ik zeggen. Er zijn duizenden mensen die zo'n ding zoeken. Waarom zou het jou uitmaken dat iemand zo'n drive wil? Je hebt er immers zelf geen 1 meer nodig. Straks gaat iedereen in topics op dit forum anderen de les lezen over producten die ze wel of niet moeten aanschaffen omdat het probleem toch allang is opgelost? Ik heb al een telefoon dus ik snap niet anderen nog een telefoon zoeken.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:49:
[...]
ja, en ben blij dat deze pro het dilemma tussen digitaal en fysiek heeft afgenomen van me.
Ik heb een originele PS5 met disk. Ik heb er 1 x een dvd in gedaan om te kijken of die het deed, daarna nooit meer aangeraakt. Ik vind digitale games ideaal, vaak zat aanbiedingen, nooit meer kwijt of in verkeerde doosje. Ook in combinatie met de PS Portal. Dat het op een schijfje iets goedkoper is (?) of dat je het kunt doorverkopen (Gamemania is dicht en marktplaats begin ik niet aan) interesseert me niet.
Eerst de PS5 Pro geïnstalleerd en daarna pas de discdrive? Of gelijk de discdrive erop gezet en toen de PS5 Pro pas geïnstalleerd?PearlChoco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:13:
Grr.
Er was iid sprake van dat je de SSD of Drive pas moest installeren na 1e initialisatie van de PRO.T-024 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:56:
[...]
Eerst de PS5 Pro geïnstalleerd en daarna pas de discdrive? Of gelijk de discdrive erop gezet en toen de PS5 Pro pas geïnstalleerd?
Zelf heb ik ernaar gekeken en kon het niet zo snel vinden in de meegeleverde documenten dat het zo op die manier MOEST. Alleen, (de angsthaas die ik ben op dat vlak

Benieuwd hoe andere dit hebben gedaan.
Verwijderd
Dit is iets te kort door de bocht. Het is namelijk niet 'iets goedkoper', maar echt een stuk goedkoper. Ik heb Outlaws bijvoorbeeld voor 35 euro gekocht op MP en deze weer voor hetzelfde bedrag kunnen doorverkopen. Als ik deze game digitaal had gekocht, was ik 80 euro kwijt geweest. Oftewel, ik heb met één game 80 euro kunnen besparen. Bizar gewoon.Zapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:55:
Ik heb een originele PS5 met disk. Ik heb er 1 x een dvd in gedaan om te kijken of die het deed, daarna nooit meer aangeraakt. Ik vind digitale games ideaal, vaak zat aanbiedingen, nooit meer kwijt of in verkeerde doosje. Ook in combinatie met de PS Portal. Dat het op een schijfje iets goedkoper is (?) of dat je het kunt doorverkopen (Gamemania is dicht en marktplaats begin ik niet aan) interesseert me niet.
Ik ben qua geld uitgeven de moeilijkste niet, maar dit valt als je het mij vraagt niet recht te lullen. Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.
Je maakt zo ontzettend veel onlogische aannames joh.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:45:
[...]
weet ik, maar eigenlijk is het onderliggend idee van deze pro dat je het disc-verhaal moet laten gaan. maar dat wordt een strijd tot het einde zie ik.
Dat is helemaal niet het idee van een PS5 pro. Dat ze consumenten proberen te pushen naar digitaal is net zo van toepassing bij de reguliere PS5.
Het idee van de pro is betere graphics / fps.
Verder vind ik het ook een onlogische gedachtengang dat wanneer men 800 Euro voor een console betaald dan maar ook duur games moet aanschaffen. 🤯
Why?!
Wanneer je een PC bouwt van 3K moet je dan ook dure games kopen?
En buiten de prijs om hebben veel mensen ook een collectie fysieke games…
En binnenkort is deze game ook 35 euro in de psn store.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:12:
[...]
Dit is iets te kort door de bocht. Het is namelijk niet 'iets goedkoper', maar echt een stuk goedkoper. Ik heb Outlaws bijvoorbeeld voor 35 euro gekocht op MP en deze weer voor hetzelfde bedrag kunnen doorverkopen. Als ik deze game digitaal had gekocht, was ik 80 euro kwijt geweest. Oftewel, ik heb met één game 80 euro kunnen besparen. Bizar gewoon.
Ik ben qua geld uitgeven de moeilijkste niet, maar dit valt als je het mij vraagt niet recht te lullen. Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.
Dat is toch zuiver een persoonlijke voorkeur.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:49:
[...]
ja, en ben blij dat deze pro het dilemma tussen digitaal en fysiek van me heeft afgenomen.
Met alle respect, jij bent niet de norm hè.
Ik ook niet overigens…
Of mensen moeten minder waarde hechten aan wat $randomWebshop bij hun voorraad of artikel meldVerwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:13:
Diskdrive eruit halen en los doorverkopen dan maarZapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:55:
Die is nu goed geld waard
[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2024 15:17 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Dan nog heb ik met mijn Outlaws op disc 35 euro bespaard, aangezien ik hem voor hetzelfde bedrag weer heb kunnen doorverkopen. Ik heb de game in feite gratis gespeeldZapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:15:
[...]
En binnenkort is deze game ook 35 euro in de psn store.
Uitgespeeld en dan? Niet kunnen dooverkopen, meeste spelen hun games 1 a 2x uit en meteen doorverkopen.Zapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:15:
[...]
En binnenkort is deze game ook 35 euro in de psn store.
Matige reviews voor Lego Horizon. Jammer.
de tijd/gezeur/energie dat je met het marktplaats-volk (en sommige tweakers) kwijt bent is ook geld waard in mijn ogen. of dan weer pakketje klaarmaken etc. dus liever €40 digitaal als €40 fysiek voor mij.Amaze86 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:21:
[...]
Uitgespeeld en dan? Niet kunnen dooverkopen, meeste spelen hun games 1 a 2x uit en meteen doorverkopen.
Het is geen slim, dus wordt lastig.YakuzA schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:15:
[...]
Of mensen moeten minder waarde hechten aan wat $randomWebshop bij hun voorraad of artikel meld
[...]
Diskdrive eruit halen en los doorverkopen dan maar
Die is nu goed geld waard
Dit doe ik ook altijd. Ik koop games (meestal single player story driven games zonder replay value) altijd fysiek. Nadat ik de game heb uitgespeeld gaat hij op marktplaats en verkoop het weer voor misschien 5 euro minder dan wat ik er nieuw voor betaald heb. Als ik de game via marktplaats koop, verkoop ik deze vaak ook weer voor hetzelfde bedrag. Ik heb helemaal geen tijd om games vaker dan 1 x uit te spelen en heb geen behoefte aan een kast vol games. (uitzondering voor enkele games zoals elden ring daargelaten).Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:12:
[...]
Dit is iets te kort door de bocht. Het is namelijk niet 'iets goedkoper', maar echt een stuk goedkoper. Ik heb Outlaws bijvoorbeeld voor 35 euro gekocht op MP en deze weer voor hetzelfde bedrag kunnen doorverkopen. Als ik deze game digitaal had gekocht, was ik 80 euro kwijt geweest. Oftewel, ik heb met één game 80 euro kunnen besparen. Bizar gewoon.
Ik vrees voor de tijd wanneer we alleen nog digitaal kunnen kopen. Sony heeft dan geen concurrentie meer met fysieke games en zal dan geen enorme korting gaan geven op digitale games. Ik begrijp ook niet echt waarom mensen dit als een gunstige toekomst zien voor de consument.
Ik koop alleen games die ik na een tijd weer wil spelen. En dan nog, ik ga geen games op marktplaats zetten, dan gooi ik ze nog liever weg.Amaze86 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:21:
[...]
Uitgespeeld en dan? Niet kunnen dooverkopen, meeste spelen hun games 1 a 2x uit en meteen doorverkopen.
Verwijderd
Snap ik als je 80 euro voor een game moet neerleggen en hem niet eens kunt doorverkopen.Zapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:39:
[...]
Ik koop alleen games die ik na een tijd weer wil spelen. En dan nog, ik ga geen games op marktplaats zetten, dan gooi ik ze nog liever weg.
Verwijderd
Same. Ik ben ook helemaal klaar met die Marktplaats idioterie. Dan zet je een game op die site voor een tientje en dan krijg je het volgende bericht: 'Ik kom hem vanavond nog ophalen voor 2,50!'Zapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:39:
[...]
Ik koop alleen games die ik na een tijd weer wil spelen. En dan nog, ik ga geen games op marktplaats zetten, dan gooi ik ze nog liever weg.
Dan steek ik de boel nog liever in de hens.
Volgens mij redelijk gemiddeld voor een Lego game toch?Timothy3000 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:23:
Matige reviews voor Lego Horizon. Jammer.
Een goede game, geen probleem. Ik koop geen games die ik wil doorverkopen. Dan is de game kennelijk niet de moeite waard.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:41:
[...]
Snap ik als je 80 euro voor een game moet neerleggen en hem niet eens kunt doorverkopen.
Mp doe ik alleen ophalen, nooit versturen. En gaat super, vaker sneller dan op tweakersFarabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:25:
[...]
de tijd/gezeur/energie dat je met het marktplaats-volk (en sommige tweakers) kwijt bent is ook geld waard in mijn ogen. of dan weer pakketje klaarmaken etc. dus liever €40 digitaal als €40 fysiek voor mij.
Verwijderd
Dat zie ik net wat anders. Genoeg verhalende games die ik de moeite waard vind om één keer door te spelen en dan weer weg te doen. Dan is hem goedkoop oppikken en weer voor ongeveer hetzelfde bedrag doorverkopen de ideale oplossing voor mij.Zapato schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:00:
[...]
Een goede game, geen probleem. Ik koop geen games die ik wil doorverkopen. Dan is de game kennelijk niet de moeite waard.
Verwijderd
Ja, joh. Je bent ze zo kwijt. En op onzin gewoon niet reageren. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.Amaze86 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:08:
[...]
Mp doe ik alleen ophalen, nooit versturen. En gaat super, vaker sneller dan op tweakers
Mensen doen alsof digital-only mensen alleen maar games van €80 aankopen. nog nooit zoveel betaald aan een spel
Dan speel jij geen nieuwste games op release? Dan betaal je idd geen €80 voor een Sony game.Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:21:
Mensen doen alsof digital-only mensen alleen maar games van €80 aankopen. nog nooit zoveel betaald aan een spel
Inmiddels voorzien van een disc drive. Mijn eigen ongeduld speelde weer eens op, dus maandagavond een PlayStation 5 Slim Disc-editie besteld. Gisteren binnen gekregen en de drive overgezet en zojuist via Marktplaats verkocht als Digital-editie aan iemand uit de buurt. Uiteindelijk heb ik onder aan de streep 150 euro voor de drive betaald. Te veel maar ik had geen zin om elke dag websites/bots in de gaten te houden en dan toch weer mis te grijpen
Nu zul je zien dat ze opeens goed leverbaar worden
Maar goed, dat gun ik iedereen die er net zo op zit te wachten als ik van harte!
PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632
Precies dit,Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:21:
Ik betaal nooit het volle bedrag voor een game, ik wacht altijd een paar maanden, daarnaast zijn er site's waar je goedkoper een key kunt kopen,
Veel mensen hoeven niet perse het nieuwste meteen te hebben, ik verkoop mijn games ook nooit door, nooit gedaan ook op de atari,snes etc etc,
Daarnaast game ik ook vaak op de pc, daar is digitaal al jaren de norm 🤷
Verwijderd
Je kan de vergelijking ook met oudere games maken. Of een game nou 80 euro of 35 euro kost, dat maakt geen reet uit. Feit blijft dat je niet kunt doorverkopen.joey82 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
[...]
Precies dit,
Ik betaal nooit het volle bedrag voor een game, ik wacht altijd een paar maanden, daarnaast zijn er site's waar je goedkoper een key kunt kopen,
Veel mensen hoeven niet perse het nieuwste meteen te hebben, ik verkoop mijn games ook nooit door, nooit gedaan ook op de atari,snes etc etc,
nvmAmaze86 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:23:
[...]
Dan speel jij geen nieuwste games op release? Dan betaal je idd geen €80 voor een Sony game.
[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 14-11-2024 15:28 ]
Die Key's sites zijn vaak wel voor buitenlandse PSN stores/accounts toch?joey82 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
[...]
Precies dit,
Jaren geleden ook eens gedaan, maar daardoor heb ik nu wel meerdere profielen op mijn PS5 staan die ik eigenlijk nooit gebruik.
nee, speel het regelrecht op mijn NL-accountGreatsword schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:33:
[...]
Die Key's sites zijn vaak wel voor buitenlandse PSN stores/accounts toch?
Jaren geleden ook eens gedaan, maar daardoor heb ik nu wel meerdere profielen op mijn PS5 staan die ik eigenlijk nooit gebruik.
Ik hou wel van lekker eten, dus stuur dat geheime recept maar door via DMFarabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:31:
[...]
jawel,zelfs een dag voor release rond €40-€50 (keys). maar dat is een geheim recept uit eigen keuken
als ik er soms een extra heb, gooi ik hem hier op V&A. daar kan je hem vindenGreatsword schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:37:
[...]
Ik hou wel van lekker eten, dus stuur dat geheime recept maar door via DM
Feit blijft ook dat veel mensen hun games niet doorverkopen 🤷Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:29:
[...]
Je kan de vergelijking ook met oudere games maken. Of een game nou 80 euro of 35 euro kost, dat maakt geen reet uit. Feit blijft dat je niet kunt doorverkopen.
Dat doe ik al jaren voor ps,pc en xbox 🤭Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:31:
[...]
jawel,zelfs een dag voor release rond €40-€50 (keys). maar dat is een geheim recept uit eigen keuken
er is opeens een hele nieuwe wereld geopend voor de disc-drive mensen, die dachten dat we €80 neerlegden
😅Farabi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:48:
[...]
er is opeens een hele nieuwe wereld geopend voor de disc-drive mensen, die dachten dat we €80 neerlegden
Verwijderd
Nou lekker hoor, lekker maken zonder recepten te delen. Mits legaal natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2024 16:52 ]
Google is je beste vriend 🤭Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:52:
Nou lekker hoor, lekker maken zonder recepten te delen. Mits legaal natuurlijk.
Huh, ik dacht ook dat keys niet echt werkte en dat t altijd met aparte accounts enzo was. Als ik ergens Keys kan kopen tegen wat redelijkere prijzen dan overweeg ik wel om geen disc drive aan te gaan schaffen. Want vind digitaal wel echt handig.
Feit is natuurlijk wel dat we niet allemaal een disc tweedehands voor €35 kunnen kopen en weer voor hetzelfde bedrag kunnen doorverkopen. Dat is geen houdbaar business model.
Het heeft ook te maken met budget en wensen. Ik betaal graag wat extra voor gemak en service en als ik een game koop dan schrijf ik het bedrag direct helemaal af. Ik game liever als ik vrije tijd heb dan dat ik tijd besteed aan Marktplaats om een paar tientjes terug te verdienen.
Minder geld/meer tijd of gewoon zeer prijsbewust: discs kopen en weer doorverkopen.
Meer geld/minder tijd: digitaal kopen en direct volledig afschrijven. En gamen maar.
Het doet mij ook denken aan een auto of smartphone inruilen. Dat is duurder dan zelf verkopen, maar levert ook gemak op. Ik ben nu in een fase van mijn leven dat ik graag wat extra betaal voor gemak. Dat kan natuurlijk per levensfase verschillen.
Het heeft ook te maken met budget en wensen. Ik betaal graag wat extra voor gemak en service en als ik een game koop dan schrijf ik het bedrag direct helemaal af. Ik game liever als ik vrije tijd heb dan dat ik tijd besteed aan Marktplaats om een paar tientjes terug te verdienen.
Minder geld/meer tijd of gewoon zeer prijsbewust: discs kopen en weer doorverkopen.
Meer geld/minder tijd: digitaal kopen en direct volledig afschrijven. En gamen maar.
Het doet mij ook denken aan een auto of smartphone inruilen. Dat is duurder dan zelf verkopen, maar levert ook gemak op. Ik ben nu in een fase van mijn leven dat ik graag wat extra betaal voor gemak. Dat kan natuurlijk per levensfase verschillen.
[ Voor 16% gewijzigd door AreVeeDee op 13-11-2024 17:15 ]
NSO: SW-7515-1623-5706
Meestal is het gewoon een account, legaal is het niet.Tricto schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:58:
Huh, ik dacht ook dat keys niet echt werkte en dat t altijd met aparte accounts enzo was. Als ik ergens Keys kan kopen tegen wat redelijkere prijzen dan overweeg ik wel om geen disc drive aan te gaan schaffen. Want vind digitaal wel echt handig.
Verwijderd
Maar dat verandert niets aan de discussie. Het gaat erom dat je die mogelijkheid hebt. Met een discdrive en het kopen van games op disc bespaar je, hoe je het ook went of keert, gewoon een hoop geld.joey82 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:46:
[...]
Feit blijft ook dat veel mensen hun games niet doorverkopen 🤷
Er zijn zat losse keys te koop zonder account 🤷Amaze86 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:02:
[...]
Meestal is het gewoon een account, legaal is het niet.
Feit is ook dat niet iedereen er zo over denkt 🤷Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:03:
[...]
Maar dat verandert niets aan de discussie. Het gaat erom dat je die mogelijkheid hebt. Met een discdrive en het kopen van games op disc bespaar je, hoe je het ook went of keert, gewoon een hoop geld.
Verwijderd
Niet iedereen is zo slim als jou, maar om zo te reageren is nergens voor nodigjoey82 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:04:
[...]
Feit is ook dat niet iedereen er zo over denkt 🤷
Dat je geld bespaart met een discdrive is toch gewoon een feit? Het maakt niet uit hoe ‘iemand erover denkt’. Al verkoop je je games niet door, dan nog bespaar je onder aan de streep geld.
[ Voor 43% gewijzigd door Linksquest op 13-11-2024 17:21 . Reden: Op de man reageren ]
Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties