Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:37

MazeWing

The plot thickens...

medjai69 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:23:
Mijn PS5 Pro van Nedgame geeft helaas behoorlijk wat Fan noise issues. Ik hoor constant dat het op volle toeren draait tijdens het gamen..

Mijn oude PS5 was zeer stil tijdens het gamen..

Ik hoop dat Nedgame een nieuw examplaar gaat geven of mijn aankoopbedrag terug..

Ik lees veel op internet dat men klaag over ''fan noise'' problemen...

Sommige hebben stille PS5 Pro consoles en de meeste klagen.. Lijkt net een loterij ...

Zijn er mensen die hier ook fan noise ervaren?

Zo nee , van welke winkel/webshop heb je het gekocht (als ik vragen mag)?
Geluid is echt zeer subjectief. Ik ben een enorme zeikerd en heb praktisch een stille pc onder load. Bij maximale belasting komt de fan misschien net boven de 30dB uit. Als ik dan lees dat 40 dB in reviews vaak als “stil” wordt gezien dan snap ik het ook niet meer…

Ook filmpjes gaan weinig verschil maken. Of het is onrealistisch omdat het veel te dichtbij is opgenomen en daardoor niet representatief is of juist van te ver en wordt het nauwelijks opgepikt door de microfoon. Ook de plaatsing van het apparaat kan verschil maken.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:26:
[...]

LG 77” G2 OLED. Behoorlijk high-end dus.

Heb je echt een kleinere tv dan 65” en/of je zit er echt aanzienlijk verder vanaf dan denk ik dat het verschil zien al lastige gaat worden. Ik heb echt moeten A/B testen om echt het verschil te zien EN ik heb een getraind oog en ben behoorlijk kritisch op dat gebied.

In een wereld waarin het gros nog steeds genoegen neemt met 30fps en zelfs het verschil tussen ps4 en ps5 moeilijk kan zien, is de PS5 Pro echt complete overkill!

Voor mij is het grootste argument ‘m te houden op dit moment echt het gevoel dat ontwikkelaars nog luier worden in optimaliseren voor de basis ps5. Dus dat 30fps het doel wordt en als je 60fps wil je de pro maar moet aanschaffen, met als grootste verschil dat het er in tegenstelling tot FSR “wel” fatsoenlijk uit ziet.
Thx.

Ik zit inderdaad normaal op een beste afstand (3m), alleen bij games als WZ kruip ik wat dichter bij de TV.
Mijn voornaamste argument is dat 'iedereen'. dan kan zeggen: zie je wel... je kon je niet inhouden >:)

Maar nee, voornamelijk dat de reacties toch wel overwegend positief zijn. Ook als het gaat om de framerate, dat zal meer een ding zijn dan de upgrade in kwaliteit.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37
Hoe subjectief geluid ook is, zo stil als mijn XSX is die objectief niet. Stil is naar mijn mening niet (of echt amper) hoorbaar in een stille ruimte (nacht, geen activiteit buiten of verder in of rondom het huis).

Mijn XSX gaat pas hoorbaar geluid maken als ik de kastdeur gesloten laat. Soms vergeet ik de kast open te zetten en dan denk ik… oh ja.

Bij de PS5 heb ik dat nooit… want ik “mis” het geluid.

Ik heb de PS5 Pro alleen nog gespeeld met volle bak downloaden op de achtergrond, dus mogelijk valt het mee. Maar de XSX maakte ik een dergelijk scenario ook géén hoorbaar geluid.

Dat gezegd hebbende maakte mijn OG PS5 ook hoorbaar geluid. Tot op heden niet ontevreden met de Pro op dat vlak. Hopelijk blijft dat zo.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de XSX is inderdaad nog steeds veel stiller dan een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-10 22:36
Thalaron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:39:
Hoe subjectief geluid ook is, zo stil als mijn XSX is die objectief niet. Stil is naar mijn mening niet (of echt amper) hoorbaar in een stille ruimte (nacht, geen activiteit buiten of verder in of rondom het huis).

Mijn XSX gaat pas hoorbaar geluid maken als ik de kastdeur gesloten laat. Soms vergeet ik de kast open te zetten en dan denk ik… oh ja.

Bij de PS5 heb ik dat nooit… want ik “mis” het geluid.

Ik heb de PS5 Pro alleen nog gespeeld met volle bak downloaden op de achtergrond, dus mogelijk valt het mee. Maar de XSX maakte ik een dergelijk scenario ook géén hoorbaar geluid.

Dat gezegd hebbende maakte mijn OG PS5 ook hoorbaar geluid. Tot op heden niet ontevreden met de Pro op dat vlak. Hopelijk blijft dat zo.
De Series s is nog stiller, naast dat ding is alles luid 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:13
Kwam deze op Facebook tegen.

PC (RTX4090) vs PS5 vs PS5 Pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xMtKH5pwo_waignG7LI6W2pnnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hv9eQk2yKudbGISWa4Ilb9SZ.jpg?f=fotoalbum_large

PSN : Geraedus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-10 07:17
st1v xtr1m schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:05:
[...]

Zorg ervoor dat je de VRR op de console aanzet en dat je tv deze aan heeft staan. Er zou een "vrr handshake" moeten zijn (scherm wordt een seconde zwart) wanneer het overschakelt naar VRR-game vanuit het hoofdmenu van Playstation.

Gebruik ook niet de RT-versie, in ER is het notoir slecht en haalt het absoluut niet het VRR-bereik. Ik gebruik gewoon de Quality setting zonder RT.

Ik ben ook erg gevoelig voor hoge FPS (op pc speel ik op 100+), en ik ben erg blij met hoe ER nu draait.
Bedankt, weet ik nu eindelijk waarom het scherm zwart word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10 17:42
De nieuwe Lets Talk PlayStation is er

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
Mijn PS5 Pro van Nedgame geeft helaas behoorlijk wat Fan noise issues. Ik hoor constant dat het op volle toeren draait tijdens het gamen..

Ik hoop dat Nedgame een nieuw examplaar gaat geven of mijn aankoopbedrag terug..

Sommige hebben stille PS5 Pro consoles en de meeste klagen.. Lijkt net een loterij ...

Terugsturen, hopen dat je eentje krijgt met stilste fan. En anders wachten totdat ps5 pro fans te koop zijn en dan stillere fan kopen. Maar ja dat is weer extra kosten. Jammer dat Sony niet gewoon een dezelfde fan gebruikt.

Tombola sony sinds de release van ps5.

Hier van reddit (You can hear three sounds. The fan, the coil whine and the high pitched noise)
https://m.soundcloud.com/...m_campaign=social_sharing

[ Voor 11% gewijzigd door Amaze86 op 08-11-2024 17:26 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 14:44

Die van mij was direct bij Sony besteld. Dus het maakt eigenlijk niet uit waar je het koopt. Iedereen hoort gewoon dezelfde kwaliteit console te krijgen. Als een reviewer zegt hij is stil, en jij krijgt er één die lawaai maakt, is dat gewoon slechte reclame. Bij Microsoft hebben ze het gewoon beter voor elkaar. Iedereen krijgt gewoon een Xbox Series X die stil is. En je hoort maar weinig klachten dat die console veel herrie maakt.

Gewoon blijven terug sturen totdat je er één hebt die stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

DeadPhoenix86 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:29:
[...]

Die van mij was direct bij Sony besteld. Dus het maakt eigenlijk niet uit waar je het koopt. Iedereen hoort gewoon dezelfde kwaliteit console te krijgen. Als een reviewer zegt hij is stil, en jij krijgt er één die lawaai maakt, is dat gewoon slechte reclame. Bij Microsoft hebben ze het gewoon beter voor elkaar. Iedereen krijgt gewoon een Xbox Series X die stil is. En je hoort maar weinig klachten dat die console veel herrie maakt.

Omdat Microsoft gewoon gebruik maakt van 1 merk/type fan en Sony zonodig meerdere fabrikanten gebruikt waarbij er zelfs behoorlijk verschil zit in de fan zelf (hoeveelheid blades). Niet erg als het verschil marginaal is maar wel als het verschil stil of luid is…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19
MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:47:
[...]

Omdat Microsoft gewoon gebruik maakt van 1 merk/type fan en Sony zonodig meerdere fabrikanten gebruikt waarbij er zelfs behoorlijk verschil zit in de fan zelf (hoeveelheid blades). Niet erg als het verschil marginaal is maar wel als het verschil stil of luid is…
En bijzonder dat het Sony weer overkomt na het “debacle” van de PS5 en PS4 pro.

Je mag verwachten dat er voor 800 Euro toch deftige en geen willekeurige hardware in komt.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:53
BO6 krijgt vandaag toch ook PS5 pro update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flghter1982
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-04 10:06
k1978 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
BO6 krijgt vandaag toch ook PS5 pro update?
Geen idee. Hoop dat er wel nog wat komt voor BO6 want ik zie op de standard scherpte boost na weinig verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Denman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
[...]

En bijzonder dat het Sony weer overkomt na het “debacle” van de PS5 en PS4 pro.

Je mag verwachten dat er voor 800 Euro toch deftige en geen willekeurige hardware in komt.
Ik vrees dat het de meeste consumenten geen ene flikker uitmaakt, en om die reden ook Sony aan hun reet zal roesten…

Als IEDEREEN zich er aan zou storen en de zooi massaal omgeruild zou worden voor een stille, dan zou dit denk ik wel een hoge(re) prioriteit krijgen.

En nu zal men bij de Pro eerder besluiten te retourneren, dan in de tijd dat de base PS5 niet aan te slepen was.

Van mij hadden ze hem groot en vierkant mogen maken met de fan van de XSX erin. Dan kon ik hem ook stabiel neerzetten zonder moeilijk te doen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:47:
[...]

Ik had dit trouwens ook aangegeven toen ik in gesprek was met support. Waarom krijgen sommige mensen een PS5 of PS5 Pro die stil is, en andere krijgen precies het tegenover gestelde ervan.

En hun antwoord is natuurlijk, daar hebben wij geen controle over. Ik snap dat het support is, maar kunnen ze niet even doorgeven, dat ze beter kwaliteit component erin mogen zetten, vooral als je er 800 euro voor betaald, dan mag je toch het beste kwaliteit verwachten als je zoveel geld uitgeeft.

Ik heb inmiddels de Series X bijna 4 jaar in bezit, en tot nu toe heb ik dat ding nog nooit gehoord, geen coil whine ook, soms denk ik, of hij wel aanstaat. Sony, take Note.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 21:23
Farabi schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:53:
[...]

heb je de ps5 pro al? en zie je veel verschil als je het met je 3080TI vergelijkt?
Yep! Gejank om niks 🥴 gisteren omstreeks 11:00 uur bezorgd!

Ja, zie wel verschil vergeleken met de 3080Ti maar dat had ik ook wel verwacht met bijna twee maal de tflops van de PS5 Pro.

Maarr, zie ook wel degelijk verschil in voordeel van de PS5 Pro in vergelijking met de normale PS5.

Ik vind gamen in m’n fauteuil voor m’n 65” LG CX scherm echt heel fijn en sinds de PS5 in huis is maak ik fors minder gebruik van de PC.

In de toekomt misschien een rebuild naar een kleiner kast / behuizing en aan de TV aansluiten. Voor nu is de console het meest in gebruik en voelt de Pro toch echt als een vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
DeadPhoenix86 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:29:
[...]

Ik vraag mij af in hoeverre het een kwestie van perceptie is. Voor de één klinkt geluid op een bepaalde volume harder dan voor een ander. Ik hoor die van mij ook, en meer dan mn reguliere PS5 maar luid kan ik het niet noemen.

En ik zie hier her en der berichten over een eventuele loterij en misschien verschillende fans zoals bij de launch PS5. Is dat al bevestigd? Of zijn alle Pro’s gewoon voorzien van dezelfde fans?

[ Voor 10% gewijzigd door Furrr op 08-11-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Furrr schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:25:
[...]

Yep! Gejank om niks 🥴 gisteren omstreeks 11:00 uur bezorgd!

Ja, zie wel verschil vergeleken met de 3080Ti maar dat had ik ook wel verwacht met bijna twee maal de tflops van de PS5 Pro.

Maarr, zie ook wel degelijk verschil in voordeel van de PS5 Pro in vergelijking met de normale PS5.

Ik vind gamen in m’n fauteuil voor m’n 65” LG CX scherm echt heel fijn en sinds de PS5 in huis is maak ik fors minder gebruik van de PC.

In de toekomt misschien een rebuild naar een kleiner kast / behuizing en aan de TV aansluiten. Voor nu is de console het meest in gebruik en voelt de Pro toch echt als een vooruitgang!
Mijn pc is ook veel krachtiger dan de Pro maar dat maakt inderdaad niet uit. De Pro is de krachtigste PlayStation. Als er straks weer een grote exclusive uitkomt die je meteen op je Pro kunt spelen ipv wachten op een pc release die ook nog eens de console goed benut, dan ben ik al tevreden. Bovendien kost de Pro een fractie van een dikke pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 18:56
Hier is ie dan eindelijk ook up and running, overzetten van de oude PS5 nam 4,5 uur in beslag.

Hij is zeer stil, niet flink getest nog maar ik hoor slecht dus ben sowieso niet gevoelig voor coil wining of een luidruchtige fan.

Mijn gaminglaptop stijgt op en die hoor ik toch zeker.

Helaas kan ik hem niet uitvoerig testen, ik heb nog geen disk drive en alleen fysieke games..

Met FC24 (de enige digitale game die ik heb) merk ik logischerwijs geen verschil.

Extra zuur om nu geen disk drive te hebben, wat zijn die digitale games duur zeg!

Hij staat hier overigens vertical zonder stand en zonder problemen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stunned Guy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:46:
wat zijn die digitale games duur zeg!
Hangt er van af wat je wil kopen. Hier ook nagenoeg digital only, maar koop eigenlijk nooit games full-price. Gewoon wat geduld in combinatie met een PS+ Extra abonnement en je komt al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stunned Guy
Twixie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:56:
[...]

Hangt er van af wat je wil kopen. Hier ook nagenoeg digital only, maar koop eigenlijk nooit games full-price. Gewoon wat geduld in combinatie met een PS+ Extra abonnement en je komt al heel ver.
Ik ben helemaal nieuw in het digitaal kopen van games op de PS5, nog nooit gedaan.

Die FC24 zat bij de PS5 toen ik hem kocht.

De tip aangaande de PS+ is een goede, kan ik in ieder geval nog wat games spelen.

Hopelijk komen die disk drives snel weer op voorraad..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Die prijzen die op marktplaats rondgaan voor die disc drives…. Ik hoop echt de grootste ellende in de breedste zin van het woord voor dit soort scalpers! :r

Er zijn er zelfs die er €400 voor durven vragen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-10 23:46

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Ik meende ergens gelezen te hebben dat je eerst je ps pro moet installeren, daarna weer ontkoppelen en dan daarna eventueel je ssd en disc drive installeren. Ik doe het liever allemaal meteen. Is iemand met deze methode op problemen gestuit?

Azerty heeft aangegeven maandag discs te ontvangen, mogelijk andere partijen ook?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:40:
[...]

Mijn pc is ook veel krachtiger dan de Pro maar dat maakt inderdaad niet uit. De Pro is de krachtigste PlayStation. Als er straks weer een grote exclusive uitkomt die je meteen op je Pro kunt spelen ipv wachten op een pc release die ook nog eens de console goed benut, dan ben ik al tevreden. Bovendien kost de Pro een fractie van een dikke pc.
HE LE MAAL mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

koboy

Heb een idee voor een icon

MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:26:
[...]

LG 77” G2 OLED. Behoorlijk high-end dus.

Heb je echt een kleinere tv dan 65” en/of je zit er echt aanzienlijk verder vanaf dan denk ik dat het verschil zien al lastige gaat worden. Ik heb echt moeten A/B testen om echt het verschil te zien EN ik heb een getraind oog en ben behoorlijk kritisch op dat gebied.

In een wereld waarin het gros nog steeds genoegen neemt met 30fps en zelfs het verschil tussen ps4 en ps5 moeilijk kan zien, is de PS5 Pro echt complete overkill!

Voor mij is het grootste argument ‘m te houden op dit moment echt het gevoel dat ontwikkelaars nog luier worden in optimaliseren voor de basis ps5. Dus dat 30fps het doel wordt en als je 60fps wil je de pro maar moet aanschaffen, met als grootste verschil dat het er in tegenstelling tot FSR “wel” fatsoenlijk uit ziet.
Sorry, maar wie geen verschil kan zien tussen een PS4 en een PS5 moet echt naar de Hans Anders.
Meest "teleurstellende" hier komende vanaf een PS4pro is min craft. Ziet er hetzelfde uit (beide 4k) alleen de render afstand is gigantisch veel groter, de framerate is ook veel hoger.

Hier in huis een wat traag (maar stabiel) powerline netwerk, dus hij staat nog steeds te kopiëren. Als dat klaar is maar eens verder met AC Odyssey.

Voor de cijfer neuroten: 55" LG C1 op 2,5/3 meter, 120% zicht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:44
Stunned Guy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:03:
[...]

Ik ben helemaal nieuw in het digitaal kopen van games op de PS5, nog nooit gedaan.

Die FC24 zat bij de PS5 toen ik hem kocht.

De tip aangaande de PS+ is een goede, kan ik in ieder geval nog wat games spelen.

Hopelijk komen die disk drives snel weer op voorraad..
Ik koop al jaren geen disc games meer, het is super handig dat online kopen. Er zijn wel wat truukjes om geld te besparen.

Allereerst is het handig om playstation plus Extra te nemen, daarmee krijg je toegang tot een gigantische library gratis games en daar zitten ook de nodige AAA titels tussen.

Daarnaast is het bijna standaard dat er sales zijn in de playstation store. Als je het geduld hebt om ongeveer drie maanden te wachten voor een game dan is die bijna altijd wel in de aanbieding. Ik zelf koop eigenlijk alleen maar COD en dit jaar dan dragon age als release titel. Voor de rest heb ik alle andere games later gekocht met korting in de store. En dan valt het eigenlijk allemaal wel mee.

Daarnaast is het gewoon handig om alle titels online te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stunned Guy
robinez schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:29:
[...]

Ik koop al jaren geen disc games meer, het is super handig dat online kopen. Er zijn wel wat truukjes om geld te besparen.

Allereerst is het handig om playstation plus Extra te nemen, daarmee krijg je toegang tot een gigantische library gratis games en daar zitten ook de nodige AAA titels tussen.

Daarnaast is het bijna standaard dat er sales zijn in de playstation store. Als je het geduld hebt om ongeveer drie maanden te wachten voor een game dan is die bijna altijd wel in de aanbieding. Ik zelf koop eigenlijk alleen maar COD en dit jaar dan dragon age als release titel. Voor de rest heb ik alle andere games later gekocht met korting in de store. En dan valt het eigenlijk allemaal wel mee.

Thanks, ik ben wel bekend met digitaal kopen, voor de pc dan weliswaar.

Daarvoor geldt eigenlijk precies hetzelfde, de sales afwachten.

Ik wilde even 'snel' een game kopen, omdat ik alles op disk heb liggen hier.

De prijzen vielen me gewoon op, en afwachten op sales is het laatste wat ik wil nu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Mocht je fan hard draaien 200rpm dan heb je een Delta fan , momenteel zijn er 2 verschillende fans Delta en Foxconn voor PS5 Pro. Binnenkort ps5 pro fan test van youtuber Mc Kuc.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:24
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:40:
[...]

Nu maar hopen dat ze snel maar weer eens een grote exclusive aankondigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stunned Guy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:03:
[...]
Een must is psprices.com waar je de hele prijsgeschiedenis kan zien van digitale games (niet enkel PlayStation overigens, ondanks wat de naam suggereert). Kan zeker handig zijn als je wil inschatten hoe hoog de kans is dat een game binnenkort nog eens goedkoper wordt. Je kan overigens ook price alerts instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

koboy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:26:
[...]

Sorry, maar wie geen verschil kan zien tussen een PS4 en een PS5 moet echt naar de Hans Anders.
Meest "teleurstellende" hier komende vanaf een PS4pro is min craft. Ziet er hetzelfde uit (beide 4k) alleen de render afstand is gigantisch veel groter, de framerate is ook veel hoger.

Hier in huis een wat traag (maar stabiel) powerline netwerk, dus hij staat nog steeds te kopiëren. Als dat klaar is maar eens verder met AC Odyssey.

Voor de cijfer neuroten: 55" LG C1 op 2,5/3 meter, 120% zicht.
Had een collega Forbidden West (PS4 disc) geleend voor zijn ps5. Had er meteen bijgezegd: “doe de upgrade en zorg dat je de ps5 versie start”. Kom ik daar: heeft ie al die tijd de ps4 versie gedaan. Pas ik het aan en laat ik hem het verschil zien zegt ie: “ja maar JIJ ziet dat verschil, ik niet!” -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
[...]

Ps plus extra kost 125 euro per jaar. Zoveel geef ik niet eens uit aan ps games (allemaal disc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stunned Guy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:39:
[...]

Thanks, ik ben wel bekend met digitaal kopen, voor de pc dan weliswaar.

Daarvoor geldt eigenlijk precies hetzelfde, de sales afwachten.

Ik wilde even 'snel' een game kopen, omdat ik alles op disk heb liggen hier.

De prijzen vielen me gewoon op, en afwachten op sales is het laatste wat ik wil nu 8)7
Dan kun je beter voor nu een maand PS+ Extra nemen en hopen dat binnen nu en een maand de disc drive weer beschikbaar komt.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:26:
[...]

Zo te horen koop jij er eentje morgen. :+
Nee, zelfs ik heb mijn grenzen. Het is dat ik de pro meteen kon kopen zonder ook maar 1 cent extra moeten betalen vanwege verplichte bundels of scalpers.

Ben wel van mening dat Sony er voldoende van had moeten hebben. Ze zagen dit scalp gedrag al ontstaan vanaf de aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:49:
[...]

Had een collega Forbidden West (PS4 disc) geleend voor zijn ps5. Had er meteen bijgezegd: “doe de upgrade en zorg dat je de ps5 versie start”. Kom ik daar: heeft ie al die tijd de ps4 versie gedaan. Pas ik het aan en laat ik hem het verschil zien zegt ie: “ja maar JIJ ziet dat verschil, ik niet!” -O-
En hoeveel was hij vooraf beïnvloed door autoriteiten als the Verge die roepen dat je het verschil niet gaat zien als je scherm niet minimaal x groot is en je afstand maximaal y?
Het is gewoon het hele hd ready/full hd verhaal all over again

Het kan natuurlijk ook dat het hem compleet niet boeit, maar dan kun je beter een ps3slim kopen

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joey82
Elias2020 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
Ik meende ergens gelezen te hebben dat je eerst je ps pro moet installeren, daarna weer ontkoppelen en dan daarna eventueel je ssd en disc drive installeren. Ik doe het liever allemaal meteen. Is iemand met deze methode op problemen gestuit?

Azerty heeft aangegeven maandag discs te ontvangen, mogelijk andere partijen ook?!
Ja moet ook eerst met de console 5 rondjes om je huis lopen, 2 keer de trap op en af en 10 keer de deur open en dicht doen 🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Laatst online: 07:18

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

koboy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:56:
[...]

En hoeveel was hij vooraf beïnvloed door autoriteiten als the Verge die roepen dat je het verschil niet gaat zien als je scherm niet minimaal x groot is en je afstand maximaal y?
Het is gewoon het hele hd ready/full hd verhaal all over again

Het kan natuurlijk ook dat het hem compleet niet boeit, maar dan kun je beter een ps3slim kopen
Haha ik gok dat juist zo iemand überhaupt “de autoriteiten” zoals the verge niet kent. Er zijn veel mensen waarbij een verbeterde kwaliteit echt niet heel relevant is of opvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-11-2024 20:14 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
uchiha tijntje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:13:
[...]

Haha ik gok dat juist zo iemand überhaupt “de autoriteiten” zoals the verge niet kent. Er zijn veel mensen waarbij een verbeterde kwaliteit echt niet heel relevant is of opvalt.
Ik gok dat het bij de doorsnee gamer ook niet echt opvalt 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REV1703
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 08:42
Yep de ps5 pro geeft echt enorm veel betere beeldkwaliteit hier op de 85 inch. Het valt ook op dat in dit geval Dragon Age gewoon veel soepeler aanvoelt nu, ook al is het misschien 30 fps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
Amaze86 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:42:
Mocht je fan hard draaien 200rpm dan heb je een Delta fan , momenteel zijn er 2 verschillende fans Delta en Foxconn voor PS5 Pro. Binnenkort ps5 pro fan test van youtuber Mc Kuc.
Ik zit goed maar voor de geïnteresseerden:

https://www.reddit.com/r/playstation5/s/5tYTzGaeb0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-10 23:46

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

joey82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:56:
[...]

Ja moet ook eerst met de console 5 rondjes om je huis lopen, 2 keer de trap op en af en 10 keer de deur open en dicht doen 🤡
Prima Joey82, bedankt voor je bijdrage. Lachen.

https://www.reddit.com/r/PS5pro/s/DEIlYnbWuU

Mocht iemand serieus willen reageren, Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MazeWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:13:
Die prijzen die op marktplaats rondgaan voor die disc drives…. Ik hoop echt de grootste ellende in de breedste zin van het woord voor dit soort scalpers! :r

Er zijn er zelfs die er €400 voor durven vragen….
Die van mij zit netjes onder mijn PS5 Pro, maar als iemand er €250-400 voor zou bieden dan haal ik hem er direct vanaf. Niet dat ik hem te koop heb staan, maar tsja…

Zolang mensen achterlijke bedragen blijven betalen, blijven er scalpers mee doende. Idem met broodfokkers met honden: koop gewoon niet bij scammers/ scalpers en het is zo klaar met die gasten…. Maar helaas.

Ik snap oprecht niet waarom je er zoveel voor zou betalen. Tenzij je alles koopt en doorverkoopt om gratis (of zo goed als) te gamen, kan je zo beter gewoon digitaal games aanschaffen(?). Games die je al hebt, daar wacht je dan gewoon even mee tot ze normaal beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinez
Elias2020 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:54:
[...]

Mocht iemand serieus willen reageren, Thanks!
Ik heb het als volgt gedaan:
- eerst ps5 pro aangesloten
- toen werd er een system update geinstalleerd
- na de reboot krijg je de optie om je standaard schijf van je andere ps5 te kopieren
- dat heb ik gedaan
- daarna de ps5 kort getest toen die kopie actie klaar was
- vervolgens de M.2 ssd uit de base gehaald en in de pro gezet (diskdrive heb ik niet)
- de USB SSD met ps4 games eraan gekoppeld op de usb A poort
- daarna opnieuw opgestart en vervolgens had ik een exacte kopie van mijn base ps5 (dus alle games op de M.2 SSD zijn gewoon beschikbaar en de PS4 games van de USB ssd werken ook gewoon via usb.

Maar geen idee of het echt zo moet, maar goed, het is zo simpel om dat even later te doen na de initiele setup dat ik dat probleem niet echt zag om het anders te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb SSD en Disc Drive geïnstalleerd en toen alles in de kast aangesloten en opgestart. Geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Dit vind ik dan toch wel weer jammer als nitpicking perfectionist :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy9ZUmNbq3ZDu7kL6AvZGeJ0TlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1wyrlE7kkBH3esyTvtsUn6g.jpg?f=fotoalbum_large

Verder erg tevreden met de Pro maar slecht afgewerkt materiaal maakt het in mijn ogen minder pro 😁😉

[ Voor 12% gewijzigd door Furrr op 08-11-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
Ook bij niet optimised games flink verbetering.
Start net Control op, graphics mode = 30fps maar loopt zeer fijn op 60fps!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v9HttHuQdbDDzATejVmcoWapj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKXSreld8cW047OQbCk3ZrMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp1Nfwhd0vgThfaoCydGLtlGqYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WMQaclvPgaImReoxDItEASm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grmbl… mijn Receiver heeft de geest gegeven.
Was er echter nog een zonder HDMI, dus nu uiteraard een nieuwe met HDMI…
Echter nu het dilemma: PS5 -> LG C1 -> Receiver, of PS5 -> Receiver -> LG C1 ??
Omdat ik echt wel DTS wil en de C1 bij mijn weten geen DTS ondersteunt ben ik geneigd voor optie 2 te gaan, maar heb dan schrik dat ik features als VRR e.d. verlies.

Hoe sluiten jullie PS5 aan met aparte receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 11:55
[...]

Iemand zei ook om US account te nemen om op de US Store te kopen. Zelf dacht ik dan via allkeyshop dan bv abo op PS+ Extra te nemen en daar ook giftcards met extra korting te kopen. Denk dat op die manier digitale versies best betaalbaar worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
Twixie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:57:
Omdat ik echt wel DTS wil en de C1 bij mijn weten geen DTS ondersteunt ben ik geneigd voor optie 2 te gaan, maar heb dan schrik dat ik features als VRR e.d. verlies.

PS5>Receiver>LG. Een nieuwe receiver heeft als het goed is ook alles (en meer) zoals VRR, ALLM, HDR, 120hz, audio formaten, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10 11:03

Ace

Happy Happy Joy Joy

Twixie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:57:

Mijn receiver heeft geen HDMI 2.1 dus PS5 > LG en dan geluid via eArc (idd geen DTS).

Als je een nieuwe receiver nu moet aanschaffen gewoon erop letten dat die wel HDMI 2.1 ondersteund.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Furrr schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Game draait nog steeds op 30fps. Als je dit op een base PS5 bekijkt met de VRR informatie van de tv zie je hetzelfde.
Ben dan benieuwd of jij in bewegend beeld echt verschil ziet of dat de Pro nu een placebo effect geeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Raem schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:48:
[...]

Game draait nog steeds op 30fps. Als je dit op een base PS5 bekijkt met de VRR informatie van de tv zie je hetzelfde.
Ben dan benieuwd of jij in bewegend beeld echt verschil ziet of dat de Pro nu een placebo effect geeft. :P
Goeie! Had het al eerder of placebo 😅.
Maar is wel de PS5 versie (niet de PS4). Misschien sowieso 60 dan?
VRR info geeft niet zomaar 60 aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissMe NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 00:20
Hier ook een beetje last van coilwine op de pro. Nu heb ik een gamepc die meer geluid maakt dus ik kan het accepteren maar snap wel als mensen het terug zouden sturen hierdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Laatst online: 21-10 19:45
Raem schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:48:
[...]

Volgens mij hebben meer ps5 eigenaren een placebo effect haha, heb net bij een vriend de Pro uitgetest met spiderman 2, FC 25 en cod. Hij vind het helemaal fantastisch, maar ik zie echt amper verschil 8)7

Ik zat te twijfelen nog om met de kerst hem in huis te halen maar ik vind het echt niet die 400 e extra waard hoor, maarja dat is mijn mening.

Mensen die hier over enorme verschillen praten is echt onzin hoor, mocht je twijfelen ga het eerst is uitproberen in ieder geval. Dit is alleen een console voor de echte graphics fanaten die elke pixel meer al fantastisch vinden, of als je echt geld teveel hebt kan het ook weinig kwaad natuurlijk:)

[ Voor 17% gewijzigd door Stylze op 09-11-2024 00:50 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-08 10:42
Stylze schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:46:
[...]

Volgens mij hebben meer ps5 eigenaren een placebo effect haha, heb net bij een vriend de Pro uitgetest met spiderman 2, FC 25 en cod. Hij vind het helemaal fantastisch, maar ik zie echt amper verschil 8)7
Op wat voor tv merk en grootte zie je amper verschil?

Scrooge NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thalaron
Ik zie geen verschil tussen de PS3 en PS5 (Pro). Waardeloos!

Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq8yBv78AzZsG_hdeEp9W41j3ew=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dzjKxmOIOPyo3qiYezUa1ZzA.jpg?f=user_large

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Stylze schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:46:
[...]

Mensen die hier over enorme verschillen praten is echt onzin hoor, mocht je twijfelen ga het eerst is uitproberen in ieder geval. Dit is alleen een console voor de echte graphics fanaten die elke pixel meer al fantastisch vinden, of als je echt geld teveel hebt kan het ook weinig kwaad natuurlijk:)
Hans Anders of Specsavers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Nee in dit geval heeft hij gewoon gelijk! Zeker met de spellen die hij gespeeld heeft. Stuk voor stuk lopen die goed en zien er gewoon goed uit (met een goede kwaliteit/performance-ratio).

Eigenlijk is alleen FF7 rebirth het enige spel dat echt extreem veel verschil laat zien tussen de normale en pro. Voor de rest blijft het enkel wat meer scherpte, iets meer RT of net wat betere performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
Theo27 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:11:
[...]

Op wat voor tv merk en grootte zie je amper verschil?
LG Oled 77 inch van 2 jaar oud, weet niet precies welk model maar hij is nogal een tech guy en weet wel wat hij in huis haalt, zal in de end range zitten. Zal het vandaag wel even vragen en update geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Stylze op 09-11-2024 07:47 ]

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
Heb nog geen problemen gehad met mijn ogen, volgens mij zijn ze nog prima in orde:)
Ik zeg dit echt niet om de ps pro eigenaren te pesten, maar ik vind het onzin dat mensen hier roepen dat er een enorm verschil is dat is gewoon niet waar.

Dit is gewoon alleen een console voor de echte fijnproever, bijv iemand die elk jaar de nieuwe iPhone of samsung ook koopt in plaats van even 2 of 3 jaar te wachten tot er echt wat verschil op te merken is.

Bij de PS4 pro was een groter verschil te merken ten opzichte van de ps4 base ,dat was een aankoop destijds wel waard zeker gezien de prijs toen.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik wil niet de discussie aan gaan wie er wel of geen verschil ziet. Maar wat voor een verschil hadden jullie dan precies verwacht van een console die maar €300-€350 duurder is dan de OG PS5?

Ik bedoel hoeveel verschil zie je nu precies tussen de RTX kaarten die ieder jaar op de markt komen? Om de hoeveel jaar zien we echte revolutionaire graphics dan? Is dat wel mogelijk?

Rebirth laat zien wat dit beestje in zich heeft. En als ze dat verschil de komende jaren doorzetten dan is het al een waardige upgrade.geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 09-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is een beetje dezelfde discussie als die jarenlang gevoerd is of je het verschil tussen 30 en 60 FPS nou duidelijk kon zien of niet. Mensen hebben gewoon een verschil in wat ze zien. Dat heeft niet eens te maken met hoe goed je ogen zijn. Maar meer met hoe je hersenen dingen verwerken, waardoor de een bepaalde dingen meer opvallen dan voor de ander. Dus ja, voor mij is het een duidelijk verschil tussen PS5 en Pro, en voor anderen is het minimaal tot niet zichtbaar.

Tsja...

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Furrr schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch benieuwd wat hier aan de hand is!
Vorm van frame interpolatie?
Ik heb een LG CX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Furrr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:04:
[...]

Ik heb een LG CX.
Ik denk zoiets ja (Low Framerate Compensation heet dat geloof ik). Als ik op mijn C2 kijk naar de VRR info bij RDR2 dan staat VRR wel uit (omdat het een PS4 game is) maar de TV interpreteert het wel als een 60 FPS signaal. Terwijl het natuurlijk wel maar gewoon 30 FPS is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij weten we inmiddels wel hoe het zit toch? De meeste mensen hebben geen Pro ‘nodig’ en de gemiddelde gamer ziet waarschijnlijk niet eens verschil. De gemiddelde speler heeft niet eens zijn tv goed ingesteld voor games. Wat overblijft is een relatief kleine groep die geld over heeft voor net wat beter beeld en net wat betere prestaties.
Ik ben dik tevreden met mijn aankoop en richt mij de komende jaren weer op de games in plaats van of de Pro zijn geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-10 13:40
Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:41:
Volgens mij weten we inmiddels wel hoe het zit toch? De meeste mensen hebben geen Pro ‘nodig’ en de gemiddelde gamer ziet waarschijnlijk niet eens verschil. De gemiddelde speler heeft niet eens zijn tv goed ingesteld voor games. Wat overblijft is een relatief kleine groep die geld over heeft voor net wat beter beeld en net wat betere prestaties.
Ik ben dik tevreden met mijn aankoop en richt mij de komende jaren weer op de games in plaats van of de Pro zijn geld waard is.
Prachtige reactie en spot on!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Farabi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:33:
Ik wil niet de discussie aan gaan wie er wel of geen verschil ziet. Maar wat voor een verschil hadden jullie dan precies verwacht van een console die maar €300-€350 duurder is dan de OG PS5?

Ik bedoel hoeveel verschil zie je nu precies tussen de RTX kaarten die ieder jaar op de markt komen? Om de hoeveel jaar zien we echte revolutionaire graphics dan? Is dat wel mogelijk?

Rebirth laat zien wat dit beestje in zich heeft. En als ze dat verschil de komende jaren doorzetten dan is het al een waardige upgrade.geworden.
Rebirth laat zien dat FSR gewoon ruk is en er echt behoefte was aan een betere upscaler. Die is er nu in de vorm van PSSR. Ik denk dat mensen voor het substantiële prijsverschil (zeker in vergelijking met de ps4 en ps4 pro) grotere verschillen hadden verwacht.
Want als we even eerlijk zijn is minstens 1/3 van de spellen die NU ps5 pro enhanced zijn al erg mooi op de ps5 en is het echt de net wat betere scherpte die het grootste verschil maakt.
De cpu kan nog steeds een bottleneck vormen en er zijn nog steeds spellen die zelfs op de ps5 pro niet stabiel 60fps halen (mogelijk komen er van die spellen nog pro patches).

Als we even kijken naar de spellen van de afgelopen 2 jaar dan zien we echt een trend om 60 fps mogelijk te maken (of er in de buurt te komen)
- resolutie verlagen en upscalen met FSR. De basisresolutie lijkt steeds lager en lager te worden en FSR heeft dus steeds meer moeite om er toch nog wat fatsoenlijks van te maken (rebirth is een goed voorbeeld)
- effecten uitschakelen zoals RT (alhoewel RT deze generatie nog steeds minimaal is)
- settings verlagen (viewing distance, shader detail, etc.)

Helaas is het verlagen van de resolutie, met afstand, de makkelijkste manier en het wordt tegenwoordig gewoon misbruikt om toch een target te halen. Unreal Engine 4 en 5 zijn de “hofleveranciers” van deze vorm van optimalisatie.

Het zou mooi zijn als de pro wat meer dingen kon forceren zonder dat developers hier actief aan zouden moeten werken. Zoals:
- brute force 60fps/4k van ps4 titels
- FSR vervangen voor PSSR

Het grote verschil tussen videokaarten is een verschil in resolutie en min/med/max-settings en de controle die je daar zelf in hebt. Ik snap dat het bij een console onwenselijk is als je zelf dingen moet aanpassen maar e.e.a forceren op system wide niveau zou echt wel een mogelijkheid moeten zijn bij de pro.

Maar het grootste verschil is toch echt de upscaler. Dit is het beste “lapmiddel” voor de “optimalisaties” van het gros van de ontwikkelaars.

Onder aan de streep denk ik dat de ps5 pro dus meer een “ps5 upscaler edition” wordt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stantana
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 16:41
Gisteravond eindelijk even een goede test kunnen doen van de PS5 Pro.
Games die ik tot nu toe heb kunnen testen zijn:

- Last Of Us: Part 1
- Horizon Zero Dawn: Remastered
- Ratchet & Clank

De games spatten echt van het scherm af, vooral de eerste 2 titels vond ik erg indrukwekkend.
Helaas nog niet meer games kunnen testen omdat ik de meeste games fysiek heb en nog geen drive heb kunnen bemachtigen.

Tot nu toe erg blij met de aankoop van de PRO _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:24
Het is toch wel van de zotte dat die discdrive zo slecht verkrijgbaar is. Ze pushen mensen echt naar die dure store.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ArthurMorgan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:51:
Het is een beetje dezelfde discussie als die jarenlang gevoerd is of je het verschil tussen 30 en 60 FPS nou duidelijk kon zien of niet. Mensen hebben gewoon een verschil in wat ze zien. Dat heeft niet eens te maken met hoe goed je ogen zijn. Maar meer met hoe je hersenen dingen verwerken, waardoor de een bepaalde dingen meer opvallen dan voor de ander. Dus ja, voor mij is het een duidelijk verschil tussen PS5 en Pro, en voor anderen is het minimaal tot niet zichtbaar.

Tsja...
Hier sla je de spijker op z’n kop. Er zijn gewoon echt mensen die het níet zien. Ikzelf ben erg gevoelig voor dit soort dingen en verbaas me er soms over dat mensen om me heen bepaalde verschillen niet zien of voelen. Dat was ‘vroeger’ met de overstap van 1080p naar 4K en wat recenter met de overstap van lagere naar hogere refresh rates. En zo kan ik nog een hele hoop voorbeelden geven.

Ik heb zojuist mijn Pro getest en ik vind de verschillen wel degelijk groot. Was eerst nog niet echt overtuigd van mijn aankoop, maar nu ik het zelf heb kunnen ervaren wel. Het verschil is in het echt veel groter dan dat je op filmpjes kunt zien. En ja, de Pro is gemaakt voor de mensen die bereid zijn een paar honderd euro extra neer te knallen voor de dikste PlayStation en gevoelig zijn voor verschillen in performance en graphics. Het apparaatje heeft niet voor niets ‘Pro’ in de naam gekregen.

Toen ik mijn iPhone 15 Pro kocht, ging ik helemaal goed op m’n 120Hz-schermpje. Mijn verloofde, in het bezit van een normale iPhone 15 met 60Hz-scherm, verklaarde me voor gek. Zij voelt ook gewoon echt niet het verschil (of maar een klein beetje) tussen haar telefoon en de mijne, terwijl het voor mij misschien wel één van de belangrijkste features van de telefoon is. Op zulke momenten besef ik dan dat ik de persoon ben voor wie deze high-end producten zijn gemaakt en het goed is dat dat er goedkopere versies zonder al die toeters en bellen zijn voor de mensen die daar niet gevoelig voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:41:
Dat is inderdaad zoals het gros van de mensen er inderdaad tegenaan kijken.

Ik ben zelf eens benieuwd hoe de ervaring is als je van een maand ps5 pro spelen teruggaat naar de normale. Dan zie je waarschijnlijk een stuk sneller de verschillen. Maar nog steeds zal het gros van de mensen het niet zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:50:
[...]
Toen ik mijn iPhone 15 Pro kocht, ging ik helemaal goed op m’n 120Hz-schermpje. Mijn verloofde, in het bezit van een normale iPhone 15 met 60Hz-scherm, verklaarde me voor gek. Zij voelt ook gewoon echt niet het verschil (of maar een klein beetje) tussen haar telefoon en de mijne, terwijl het voor mij misschien wel één van de belangrijkste features van de telefoon is. Op zulke momenten besef ik dan dat ik de persoon ben voor wie deze high-end producten zijn gemaakt en het goed is dat dat er goedkopere versies zonder al die toeters en bellen zijn voor de mensen die daar niet gevoelig voor zijn.
Haha ja daar ben ik ook achter. Ik kan dan helemaal enthousiast zijn over een bepaalde verbetering in graphics en een ander moet eerst zoeken waar je het over hebt.
Wij zijn die idiote doelgroep voor dit soort apparaten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Timothy3000 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:50:
Het is toch wel van de zotte dat die discdrive zo slecht verkrijgbaar is. Ze pushen mensen echt naar die dure store.
Voor Sony is er weinig incentive om te zorgen dat de disc drive in groten getale beschikbaar is. Mensen die er geen hebben zullen nieuwe spellen sowieso digitaal aanschaffen en een enkeling zal hun oude spel op disc opnieuw kopen in de store = dubbel cashen voor Sony.

De enige reden om wel voldoende voorraad te hebben is klantenservice en loyaal zijn naar je klanten. Maar dat is iets dat Sony de laatste jaren niet echt hoog in het vaandel heeft staan.

Ik denk dat de ps6 gewoon geen disc drive meer heeft voor ps6 spellen (enkel digitaal) en er enkel een disc drive komt voor backwards compatibility met ps5/ps4 spellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:12:
[...]

Haha ja daar ben ik ook achter. Ik kan dan helemaal enthousiast zijn over een bepaalde verbetering in graphics en een ander moet eerst zoeken waar je het over hebt.
Moet je nagaan hoe die lui van Digital Foundry zich de hele dag door voelen… :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
ArthurMorgan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:17:
[...]

Ik denk zoiets ja (Low Framerate Compensation heet dat geloof ik). Als ik op mijn C2 kijk naar de VRR info bij RDR2 dan staat VRR wel uit (omdat het een PS4 game is) maar de TV interpreteert het wel als een 60 FPS signaal. Terwijl het natuurlijk wel maar gewoon 30 FPS is.
Precies. Moet wel zeggen dat het niet als 30fps ‘voelt’ en ik zeer waarschijnlijk meer dan 30 frames waarneem..
Jammer dat het onmogelijk is de daadwerkelijke fps te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:32

PBP

MazeWing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:15:
[...]

Voor Sony is er weinig incentive om te zorgen dat de disc drive in groten getale beschikbaar is. Mensen die er geen hebben zullen nieuwe spellen sowieso digitaal aanschaffen en een enkeling zal hun oude spel op disc opnieuw kopen in de store = dubbel cashen voor Sony.

De enige reden om wel voldoende voorraad te hebben is klantenservice en loyaal zijn naar je klanten. Maar dat is iets dat Sony de laatste jaren niet echt hoog in het vaandel heeft staan.

Ik denk dat de ps6 gewoon geen disc drive meer heeft voor ps6 spellen (enkel digitaal) en er enkel een disc drive komt voor backwards compatibility met ps5/ps4 spellen.
Aan de andere kant kun je zeggen. Mensen laten de Pro nu liggen omdat er geen disc drives op voorraad zijn. Ik wacht wel tot ze op voorraad zijn voordat ik een Pro aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Furrr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:04:
[...]

Ik heb een LG CX.
Ik denk dat @Caayn dit wel goed kan uitleggen. Maar volgens mij is het gewoon de standaard refesh rate van 60Hz die de PS5 aan de tv doorgeeft. Maar de game draait op 30fps. Dus 2 dubbele frames per seconde.
Heeft in ieder geval niks met de Pro te maken, de base PS5 doet hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Raem op 09-11-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
MazeWing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:49:
[...]

Rebirth laat zien dat FSR gewoon ruk is en er echt behoefte was aan een betere upscaler. Die is er nu in de vorm van PSSR. Ik denk dat mensen voor het substantiële prijsverschil (zeker in vergelijking met de ps4 en ps4 pro) grotere verschillen hadden verwacht.
Want als we even eerlijk zijn is minstens 1/3 van de spellen die NU ps5 pro enhanced zijn al erg mooi op de ps5 en is het echt de net wat betere scherpte die het grootste verschil maakt.
De cpu kan nog steeds een bottleneck vormen en er zijn nog steeds spellen die zelfs op de ps5 pro niet stabiel 60fps halen (mogelijk komen er van die spellen nog pro patches).

Als we even kijken naar de spellen van de afgelopen 2 jaar dan zien we echt een trend om 60 fps mogelijk te maken (of er in de buurt te komen)
- resolutie verlagen en upscalen met FSR. De basisresolutie lijkt steeds lager en lager te worden en FSR heeft dus steeds meer moeite om er toch nog wat fatsoenlijks van te maken (rebirth is een goed voorbeeld)
- effecten uitschakelen zoals RT (alhoewel RT deze generatie nog steeds minimaal is)

Helaas is het verlagen van de resolutie, met afstand, de makkelijkste manier en het wordt tegenwoordig gewoon misbruikt om toch een target te halen. Unreal Engine 4 en 5 zijn de “hofleveranciers” van deze vorm van optimalisatie.

Het zou mooi zijn als de pro wat meer dingen kon forceren zonder dat developers hier actief aan zouden moeten werken. Zoals:

Het grote verschil tussen videokaarten is een verschil in resolutie en min/med/max-settings en de controle die je daar zelf in hebt. Ik snap dat het bij een console onwenselijk is als je zelf dingen moet aanpassen maar e.e.a forceren op system wide niveau zou echt wel een mogelijkheid moeten zijn bij de pro.

Maar het grootste verschil is toch echt de upscaler. Dit is het beste “lapmiddel” voor de “optimalisaties” van het gros van de ontwikkelaars.

Onder aan de streep denk ik dat de ps5 pro dus meer een “ps5 upscaler edition” wordt…
Vergeet niet dat upscalen met een prijs komt in de vorm van 10%-15% van de totale gpu ‘kracht’ (in het geval van DLSS en FSR) en ook daar rekening mee gehouden moet worden. Dat gaat dan weer ten koste van de aanvankelijke, native, resolutie.

Ben benieuw hoe dat met PSSR werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Raem schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat @Caayn dit wel goed kan uitleggen. Maar volgens mij is het gewoon de standaard refesh rate van 60Hz die de PS5 aan de tv doorgeeft. Maar de game draait op 30fps. Dus 2 dubbele frames per seconde.
Heeft in ieder geval niks met de Pro te maken, de base PS5 doet hetzelfde.
Ja en hetzelfde heb je als je 120hz aanzet. Dan zal ie gewoon 120hz aangeven.

Je kunt bij een LG 7x op de groene knop drukken, dan zie je een venstertje komen met wat meer informatie over de refreshrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
MazeWing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ja en hetzelfde heb je als je 120hz aanzet. Dan zal ie gewoon 120hz aangeven.

Je kunt bij een LG 7x op de groene knop drukken, dan zie je een venstertje komen met wat meer informatie over de refreshrate.
Daar kwam mn 60 fps vandaan 😁
(Game ingesteld op graphics mode - 30 fps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v9HttHuQdbDDzATejVmcoWapj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKXSreld8cW047OQbCk3ZrMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp1Nfwhd0vgThfaoCydGLtlGqYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WMQaclvPgaImReoxDItEASm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
True en wordt vaak, aanvankelijk van de context, door elkaar gebruikt.
Maar je hebt zeker gelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:12:
[...]

Jij snapt ‘m!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-10 23:58

Armada

-Wat wil je weten?-

Elias2020 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
Ik heb geen extra SSD in de pro geïnstalleerd, maar wel de discdrive. Gewoon erin zetten zonder dat hij al aangestaan heeft. Na aanzetten kreeg de PS5pro zelf een update, de drive kreeg even een update en tada! Hoeft echt niet in meerdere stappen.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb de SSD en de Discdrive gewoon direct er in en er opgezet voor ik hem aansloot. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Thalaron schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 03:07:
Ik zie geen verschil tussen de PS3 en PS5 (Pro). Waardeloos!

Mijn setup:
[Afbeelding]

O-)
Komt omdat je geen 1 op 1 vergelijking kan doen :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8HenfF0RNH3TLtteKjrxw9mSzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4GC9sX3MD0ldiKIhqqRWKhi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar even serieus, net even snel AC Odyssey (ps4) er in gedaan. Door de PS4 enhancement stand ziet het er iets scherper uit, maar daar ga je geen nieuwe console voor kopen natuurlijk, al wordt het wel gewaardeerd hier.
Iets minder waardeer ik de herrie die de drive maakt, maar nog eens kijken wat er gebeurt met een onderzetter the eronder, heb nu het idee dat het contact vibraties naar de kast zijn.

Komende vanaf een PS4pro was de 400 euro extra even slikken, maar het punt dat ik straks performance framerates op quality stand ga krijgen voor pro enhanced games gaf de doorslag.
PS4pro nu naar de kamer van de dochter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Furrr
Laatste keer flex! 🤣
Heerlijk om volwassen te zijn 😇

M’n hoekje ( Ps5 Pro - Series X - Switch en alles gekoppeld aan een 65” LG CX)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bXZTJypg0nf0rljtjzAtO86kbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZTw5WGw2RIubFOMPtumkETl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcTdbyL8O4Uia4MdpTR1Vq26epg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atbzbXGrMWla2xjeslTWuADx.jpg?f=fotoalbum_large

Het was gezellig maar deze gaat toch echt in de verkoop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQU_dh-l7AH05aXEjq89xE11t7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtxU2wZnCjpZL1aO4uVcQp5J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geraedus
Furrr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:31:
Laatste keer flex! 🤣
Heerlijk om volwassen te zijn 😇

M’n hoekje ( Ps5 Pro - Series X - Switch en alles gekoppeld aan een 65” LG CX)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was gezellig maar deze gaat toch echt in de verkoop!

[Afbeelding]
Kiek um zittuh Mr good life 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Geraedus schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:33:
[...]

Kiek um zittuh Mr good life 8)
Heerlijk! Laat de winter maar komen!
Wel een tablet moeten aanschaffen voor de dame in huis, want series.. 😅 Maar TV wordt verder eerlijk mee omgegaan, heus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MazeWing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:49:
[...]

Heel dit verhaaltje bevestigd in mijn optiek dat de pro een prima upgrade is. Ik vind dat je een beetje moeilijk doet qua termen en upscale techniek dat gebruikt wordt maar dat interesseert niemand zoals je weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furrr
Farabi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:57:
[...]

maar dat interesseert niemand zoals je weet.
De gemiddelde Digital Foundry kijker, waaronder ik, vinden dat soort data en feitjes juist erg interessant. Dat is denk ik een grotere groep dan je denkt. En we zitten hier op Tweakers tenslotte 😁.

[ Voor 3% gewijzigd door Furrr op 09-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Furrr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:02:
[...]

De gemiddelde Digital Foundry kijker, waaronder ik, vinden dat soort data en feitjes juist erg interessant. Dat is denk ik een grotere groep dan je denkt. En we zitten hier op Tweakers tenslotte 😁.
Nou, ik denk dat er maar een paar klagen hier. Die groep valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Farabi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:05:
[...]

👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geraedus
[...]

Die groep valt inderdaad reuze mee, zelfs ik die zei van "Ik vind de PS Pro geen meerwaarde hebben " trekt binnenkort toch zijn keutel terug en gaat overstag ;-) na genoeg zien van reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de aanschaf van de €10,- upgrades van Death Stranding, GoW: Ragnarok en Horizon Zero Dawn heeft mijn disc drive zich al een heel eind terugverdiend.
Wel fijn dat Sony PS4-eigenaren die optie geeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
[...]

Viel mij ook al op hoe weinig mensen klagen over de pro, zeker in deze tijden is het eigenlijk not done om ergens positief over te zijn online, dus dit is al een behoorlijke tijd geleden dat je op de forums een positieve toon hoort over een release van iets. Hier is het echt positief te noemen, maar ook in de ps5pro reddit forums zijn ze enorm positief, dat verbaast me nog meer dan hier op tweakers eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Een groot deel van de mensen die hier 'rondhangen' is ook precies de doelgroep voor een Pro. Sony realiseerd zich ook wel dat het een niche product is, ze verwachten er 15 miljoen te verkopen in de hele levensduur dat is peanuts vergeleken met de sales van de gewone PS5.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
vandaag komt vervangende PS5 Pro binnen. Hopelijk is deze stil.
Ik ga alvast duimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:52:
vandaag komt vervangende PS5 Pro binnen. Hopelijk is deze stil.
Ik ga alvast duimen.
Let us know 😊
Pagina: 1 ... 78 ... 120 Laatste

Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen

Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus

Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties