Farabi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:33:
Ik wil niet de discussie aan gaan wie er wel of geen verschil ziet. Maar wat voor een verschil hadden jullie dan precies verwacht van een console die maar €300-€350 duurder is dan de OG PS5?
Ik bedoel hoeveel verschil zie je nu precies tussen de RTX kaarten die ieder jaar op de markt komen? Om de hoeveel jaar zien we echte revolutionaire graphics dan? Is dat wel mogelijk?
Rebirth laat zien wat dit beestje in zich heeft. En als ze dat verschil de komende jaren doorzetten dan is het al een waardige upgrade.geworden.
Rebirth laat zien dat FSR gewoon ruk is en er echt behoefte was aan een betere upscaler. Die is er nu in de vorm van PSSR. Ik denk dat mensen voor het substantiële prijsverschil (zeker in vergelijking met de ps4 en ps4 pro) grotere verschillen hadden verwacht.
Want als we even eerlijk zijn is minstens 1/3 van de spellen die NU ps5 pro enhanced zijn al erg mooi op de ps5 en is het echt de net wat betere scherpte die het grootste verschil maakt.
De cpu kan nog steeds een bottleneck vormen en er zijn nog steeds spellen die zelfs op de ps5 pro niet stabiel 60fps halen (mogelijk komen er van die spellen nog pro patches).
Als we even kijken naar de spellen van de afgelopen 2 jaar dan zien we echt een trend om 60 fps mogelijk te maken (of er in de buurt te komen)
- resolutie verlagen en upscalen met FSR. De basisresolutie lijkt steeds lager en lager te worden en FSR heeft dus steeds meer moeite om er toch nog wat fatsoenlijks van te maken (rebirth is een goed voorbeeld)
- effecten uitschakelen zoals RT (alhoewel RT deze generatie nog steeds minimaal is)
- settings verlagen (viewing distance, shader detail, etc.)
Helaas is het verlagen van de resolutie, met afstand, de makkelijkste manier en het wordt tegenwoordig gewoon misbruikt om toch een target te halen. Unreal Engine 4 en 5 zijn de “hofleveranciers” van deze vorm van optimalisatie.
Het zou mooi zijn als de pro wat meer dingen kon forceren zonder dat developers hier actief aan zouden moeten werken. Zoals:
- brute force 60fps/4k van ps4 titels
- FSR vervangen voor PSSR
Het grote verschil tussen videokaarten is een verschil in resolutie en min/med/max-settings en de controle die je daar zelf in hebt. Ik snap dat het bij een console onwenselijk is als je zelf dingen moet aanpassen maar e.e.a forceren op system wide niveau zou echt wel een mogelijkheid moeten zijn bij de pro.
Maar het grootste verschil is toch echt de upscaler. Dit is het beste “lapmiddel” voor de “optimalisaties” van het gros van de ontwikkelaars.
Onder aan de streep denk ik dat de ps5 pro dus meer een “ps5 upscaler edition” wordt…