Ik heb de afgelopen 2 uur even wat zitten testen en uitproberen en kort mijn bevindingen
Hardware
- stuk kleiner/lichter dan basis ps5 (disc edition), maar dat was te verwachten.
- vertical stand heb ik (nog) niet gebruikt. PS5 staat prima zonder om te vallen. Ik denk dat e.e.a. ook afhankelijk is van de plek waar die staat (bij mij tussen speaker en tv meubel).
- geen coil whine!
- fan noise is wat lager/voller maar absoluut niet storend. Is een heel constant geluid en geen gebrom ofzo. MIsschien qua absoluut volume harden dan mijn basis ps5 (nidec fan), maar voor mij minders storend vanwege het uitblijven van veranderingen in frequentie, toonhoogte, etc.
- downloaden en spelen tegelijk gaat sneller. Geen idee of dit ook bij de normale ps5 inmiddels is aangepast (speel en download daar zelden tegelijk), maar hier ging het downloaden ook tijdens het spelen gewoon echt snel.
- verder is het grotendeels vergelijkbaar met de normale ps5
Visuals
Getest met 4 spellen; Spider man 2, Ratcher & Clank, Last of us 2 en Horizon: Zero Dawn. Stuk voor stuk misschien niet het beste materiaal om te testen (behoren al tot de mooiste op de normale ps5) maar ik zag toch wat aardige verschillen. Ik heb alles getest door beide ps5's aan mijn receiver te hangen en te wisselen tussen ingang 1 en ingang 2. Alles verder hetzelfde, dus HDR, VRR, etc.
- stuk voor stuk ogen ze een stuk scherper. Zeker als je dichter bij de tv ziet is het verschil echt behoorlijk. Het is alsof je bij een pc monitor van non-native naar je native resolutie gaat. Vooral bij objecten in de verte is het verschil echt goed zichtbaar.
- zie nauwelijks tot geen verschil in details. Het is dus niet alsof er opeens veel meer gerenderd wordt. je verder kan kijken.
- nauwelijks verschil in raytracing te zien (getest bij water in last of us 2, spider man 2 en Ratchet & Clank). Het is wat scherper maar, zeker in beweging, ga je dit nauwelijks zien.
Ik zal nog wat meer games testen maar buiten de hogere resolutie zie ik nog niet heel veel verschil. Nu weet ik dat bovenstaande misschien wel het "slechtste" materiaal is om de ps5 pro te testen, echter heb ik nog geen discdrive en kan daardoor geen Elden Ring, FF XVI, etc. testen.
Mijn eerste indrukken zijn dus gematigd positief. Spellen die er mooi uit zagen zien er nog wat mooier uit. We mogen hier echter voornamelijk PSSR voor bedanken. Ik ga straks nog wat meer testen incl. wat games die minder liepen op de bestaande PS5.
Ik ben - op dit moment - echter nog niet volledig overtuigd om de ps5 pro te houden.
[
Voor 3% gewijzigd door
MazeWing op 08-11-2024 15:50
]