Denman schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:13:
Deze discussie is toch eigenlijk vreemd. Want de kracht van de console t.o.v. de PC (was) dat je niet na hoefde te denken over welke mode je speelt, of eigenlijk überhaupt niet na hoefde te denken als je wilde gamen. Powerknop indrukken en gaan.
Nu moet je kiezen tussen de PS5 en PS5 Pro, fidelity mode, 30 FPS, 40 FPS Performance, 60 FPS en ga zo maar door. Ik heb daar als console gamer eigenlijk helemaal geen zin in. En ja, een gamemode is op zich zo gekozen, maar ongemerkt ben je dan bij het starten van een game toch gamemodes met elkaar aan het vergelijken. En wat je ook kiest; je blijft toch denken: ja maar die andere mode had betere graphics, en die andere mode liep toch net wat soepeler.
Ik heb zeer lang gegamed op de PC. Jaartje of 30 denk ik zo. Ik weet dus dat het afstellen van de juiste instellingen niet altijd makkelijk was. Er was altijd wel iets wat weer niet zo lekker liep. omdat ik daar geen zin in had kocht ik om de 3 jaar voor 3000 gulden en later 2000 euro een nieuw PC. Op den duur ging ik over op het vervangen van alleen de graka.Zo kon alles gewoon op ultra en weinig gezeur. Mits de drivers niet kapot-geupdate werden. En gebeurde nog wel eens. Dit was een zeer dure hobby. Verder als de PC ouder werd kwam je toch vaak wel aan het afstellen. trail and error. Dat was mijn ervaring. Moet wel erbij zeggen dat je toen niet zulke kick @ss monitoren had (>60Hz). Dat maakt ook echt heel veel uit.
Ik ben toen door de PS5 uitkwam vol overgegaan op gamen op de console. Het gemak is ongelofelijk. Kiezen tussen wat meer pracht en praal of snellere gameplay is voor mij geen keuze. Ik ga altijd voor de eyecandy. Ik heb er niet zo veel moeite mee als een game op minder fps loopt dan op de andere stand. (ik probeer het ook niet uit) Alleen Godfall maakte dat veel te veel uit. Weet niet of die helemaal ok was. Die was niet te spelen op de betere graphics stand en op de snelle stand zag het er niet minder uit. Maar dat was de enige die ik ooit zo mee heb gemaakt.
Ik ga dus zelf over op de PRO omdat ik zelf gewoon het beste eruit wil halen. Gezien mijn PS5 volgend jaar 4 wordt heb ik zomaar veel geld bespaard

In verhouding. Ook daar zal ik altijd gaan voor de best mogelijke eyecandy stand als die er is. De FPS neem ik op de koop toe maar dat zal altijd hoger zijn dan nu.
Soms laat ik mijn kids wel eens iets zien van hoe ik ging gamen in de jaren 90. Ze liggen helemaal dubbel.

en dat was op de PC. Toen ik zei dat ik een MSX-1 had die met bandjes werkte kregen ze een error.

Dan hebben ze wat meer begrip voor de Atari 2600. Komt waarschijnlijk door de Switch waar je nog steeds soort van cartidges in kunt doen.Grappig. Zelfde principe.