Voor bijna een verdubbeling van de kosten van de console mag je imo best wat verwachtingen hebben.cold_as_ijs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:12:
[...]
Ik denk dat diegene die hoge verwachtingen hadden even een reality check moeten hebben.
CPU heeft toch iets hogere clocks?Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:01:
@Hulleman je hebt zeker een punt. Beetje vreemd inderdaad dat er 0,0 aan de CPU is verbeterd. Ik ga hem evengoed wel halen, maar zoals ik al aangaf eerder heb ik veel PS games gemist (PS4 overgeslagen en fikse backlog).
Warhammer lijkt (DF review gekeken net) zwaar CPU limited, dus die ga ik lekker op XSX aanschaffen. Hoef ik daar niet meer mee te wachten
Sony verbiedt dat. Alle games moeten op beide modellen draaien. Bij de PS4 pro was dat ook het geval. De PS5 pro zal de game veelal in hogere fidelity draaien en als de hardware het toelaat ook een hogere framerate.elaho schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:03:
Eigenlijk jammer voor de liefhebbers dat er geen specifieke games voor de Pro worden uitgebracht die het maximale qua prestaties van de Pro kunnen laten zien.
Gerucht gaat dat op de tokyo gameshow nieuwe games worden aangekondigd.
[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 10-09-2024 20:26 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Lijkt me de markt te klein voor. Waarom zou je games produceren voor een hele kleine doelgroep als je ook alle PS5 gebruikers kan aanspreken en zo het spel beter kan verkopen?elaho schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:03:
Eigenlijk jammer voor de liefhebbers dat er geen specifieke games voor de Pro worden uitgebracht die het maximale qua prestaties van de Pro kunnen laten zien.
Zo werkt dat dus niet op de PS5. De GPU kan direct de NVME aanspreken zonder of met minimale tussenkomst van de CPU. Dit dus anders dan op de PC, hoewel directstorage daar ook al een flinke slag heeft gemaakt.Hulleman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:53:
[...]
De gpu zou veel meer dan 45% sneller moeten zijn dan in de ps5 als de cpu sneller was geweest.
Voor dit geld, bijna €1K met disc en stand, vind ik het echt een slechte deal.
Aks een GPU die 4x zoveel kost geen mind blowing verbeteringen laat zien, waarom denk je dan dat een console die 2x zoveel kost dat ineens wel gaat doen?Timothy3000 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:14:
[...]
Voor bijna een verdubbeling van de kosten van de console mag je imo best wat verwachtingen hebben.
Op dit soort momenten baal je dat MS niet zo groot is in de EU, nu is Sony heer en meester qua console verkopen. En €799 is het resultaat voor de digital ps5 pro, hopelijk met bf een combi deal met de disc drive.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik ben normaal wel makkelijk over te halen om aan dit soort dingen geld uit te geven, maar sla voorlopig even over.
De prestaties zullen vast goed zijn, maar het aanbod games vind ik tot dusver matig. Het enige wat ik heb gespeeld op deze generatie dat grafisch de grenzen opzocht zijn Gran Turismo 7 en Spider Man 2 (en die laatste viel mij tegen).
Verder zijn er vooral heel veel remakes. Die vast ook mooi zijn, maar ik ga er geen geld aan uitgeven. Dan speel ik af en toe nog een Ubisoft-game, maar daar ga je ook geen Pro voor in huis halen. De rest van de games die ik speel zijn op gameplay gericht en grafisch niet mooi.
Mooie adventures zoals Uncharted, Tomb Raider, The Last of Us, GTA, RDR zouden helpen, maar die worden weinig uitgebracht.
De prestaties zullen vast goed zijn, maar het aanbod games vind ik tot dusver matig. Het enige wat ik heb gespeeld op deze generatie dat grafisch de grenzen opzocht zijn Gran Turismo 7 en Spider Man 2 (en die laatste viel mij tegen).
Verder zijn er vooral heel veel remakes. Die vast ook mooi zijn, maar ik ga er geen geld aan uitgeven. Dan speel ik af en toe nog een Ubisoft-game, maar daar ga je ook geen Pro voor in huis halen. De rest van de games die ik speel zijn op gameplay gericht en grafisch niet mooi.
Mooie adventures zoals Uncharted, Tomb Raider, The Last of Us, GTA, RDR zouden helpen, maar die worden weinig uitgebracht.
Jammer al die reacties. Niet omdat ik het er niet mee eens ben, maar omdat ik het Sony gun een gave console uit te brengen. Het lijkt een beetje een flop. Zoals Digital Foundry zegt: deze specs zijn voor echte game liefhebbers, maar die willen meestal ook fysieke kopieën. Een ontbrekende disc drive is een dikke faal imo.
Die kan je (als je dat echt wilt) voor €120 erbij kopen.Orangelights23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:58:
Jammer al die reacties. Niet omdat ik het er niet mee eens ben, maar omdat ik het Sony gun een gave console uit te brengen. Het lijkt een beetje een flop. Zoals Digital Foundry zegt: deze specs zijn voor echte game liefhebbers, maar die willen meestal ook fysieke kopieën. Een ontbrekende disc drive is een dikke faal imo.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ik zie veel reacties over de hoge prijs van de Pro. Maar als je dit tegenover een pc legt dan valt het wel mee in mijn ogen. Voor een console is het qua prijs een flinke stap maar kijk Bijvoorbeeld naar een videokaart dan betaal je al snel over de 1000 euro voor dat ene onderdeel.
7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5
Zo sta ik er ook in. Ik was voor de aankondiging vastberaden om een PS5 Pro aan te schaffen. Ik hou van visuele fidelity (ja ja, een PC is nog beter) en had ook op dag 1 een PS4 Pro aangeschaft samen met Horizon Zero Dawn die ik tot dat moment nog niet gespeeld had. Helaas zijn er nu, voor mij in ieder geval, te weinig system sellers om de upgrade naar een PS5 Pro te verantwoorden.Tom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:53:
Ik ben normaal wel makkelijk over te halen om aan dit soort dingen geld uit te geven, maar sla voorlopig even over.
En misschien is dit voor anderen totaal niet belangrijk is, maar het design geeft je ook niet echt het gevoel dat je een 'Pro' model gekocht hebt.
Sony zal toch met een flinke aanbieding moeten komen om mij over de streep te trekken.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Er zijn nog niet eens spellen die echt laten zien wat de PS5 kan, laat staan de pro.elaho schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:03:
Klopt ik denk alleen veel geschrokken zijn van de prijs, dit hadden velen gewoon niet verwacht.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:03:
Ik zie veel reacties over de hoge prijs van de Pro. Maar als je dit tegenover een pc legt dan valt het wel mee in mijn ogen. Voor een console is het qua prijs een flinke stap maar kijk Bijvoorbeeld naar een videokaart dan betaal je al snel over de 1000 euro voor dat ene onderdeel.
Ja, en je betaalt niet voor online games, cloud saves, de games zijn vele malen goedkoper op pc.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:03:
Binnen 2 jaar heb je het eruit en heb je een pc die veel beter dan een ps5 pro performed.
Maar dat daargelaten, komt er over een paar jaar ook gewoon een PS6 aan. Dus waarom dan nu 800€ neertellen voor een minimale upgrade?
Dat is gewoon geen slimme investering als je t mij vraagt.
Die zijn er zat. Alle first party games pushen de PS5 en zien er echt prachtig uit. Met name de games van insomniac. En goede performance en goede graphics met raytracing.James Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:08:
[...]
Er zijn nog niet eens spellen die echt laten zien wat de PS5 kan, laat staan de pro.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Denk dat ik hem maar laat staan tot er meer info over gta6 bekend is.
Met de games die ik speel ga ik niks van deze upgrade merken.
Wel heel jammer; wil hem graag halen maar ik vind deze prijs echt to-much en dan nog zonder discdinges ook. Ik koop normaliter alles op day-1 van sony
Met de games die ik speel ga ik niks van deze upgrade merken.
Wel heel jammer; wil hem graag halen maar ik vind deze prijs echt to-much en dan nog zonder discdinges ook. Ik koop normaliter alles op day-1 van sony
psn: HertogJack
Nou ja halen ze al alles uit de gewone ps5 gal een idee, maar inderdaad de first party titels zien er echt al prachtig uit.Hulleman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:11:
[...]
Die zijn er zat. Alle first party games pushen de PS5 en zien er echt prachtig uit. Met name de games van insomniac. En goede performance en goede graphics met raytracing.
Ratchet & Clank en Spiderman 2 zijn tof, maar pushen de PS5 echt niet tot de max. Dat kan ik je garanderen.Hulleman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:11:
[...]
Die zijn er zat. Alle first party games pushen de PS5 en zien er echt prachtig uit. Met name de games van insomniac. En goede performance en goede graphics met raytracing.
Ja dit had ik ook zeker niet verwacht maar we doen er niks tegen.Carlos0_0 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:09:
[...]
Klopt ik denk alleen veel geschrokken zijn van de prijs, dit hadden velen gewoon niet verwacht.
:strip_exif()/f/image/XVTWPK2yQY3wgoCJautCG9A8.jpg?f=fotoalbum_large)
De disc drive mogelijkheid lijkt me hiermee bevestigd.
De ps5pro met discdrive en stand kruipt naar de €1000 toe. Voor €1200 koop je een pc die beter presteert dan een ps5pro.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:03:
De ps5 en series X waren op release echt een steal voor de hardware die je kreeg. In pc land kostte dat echt minimaal het dubbele. Voor de pro geldt dat gewoon niet en is het tov een pc gewoon niet zo’n goede deal.
Ik kan je garanderen van wel. Die games staan bol van de raytracing, draaien op 60fps met vrij hoge resoluties. Dat zijn echt technische hoogstandjes.James Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:12:
[...]
Ratchet & Clank en Spiderman 2 zijn tof, maar pushen de PS5 echt niet tot de max. Dat kan ik je garanderen.
Ik zag hier eerder voorbijkomen dat er geen verbetering was op CPU gebied. Nou ja, als Warhammer 40K op de PS5 Pro alsnog beter draait dan pak ik die er bij een aanbieding wel een keer erbij
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Gewoon niet kopen. Dan doen ze het de volgende keer niet meer.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:13:
[...]
Ja dit had ik ook zeker niet verwacht maar we doen er niks tegen.
[Afbeelding]
De disc drive mogelijkheid lijkt me hiermee bevestigd.
Ik denk dat je voor een pc die vergelijkbaar is met de pro ook wel op het dubbele zou kunnen rekenen.Hulleman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:14:
[...]
De ps5pro met discdrive en stand kruipt naar de €1000 toe. Voor €1200 koop je een pc die beter presteert dan een ps5pro.
De ps5 en series X waren op release echt een steal voor de hardware die je kreeg. In pc land kostte dat echt minimaal het dubbele. Voor de pro geldt dat gewoon niet en is het tov een pc gewoon niet zo’n goede deal.
Een beetje koeler voor de CPU kost al snel over de 100. een 2TB NVME ook. Dan nog moederbord wat al snel op de 300 zit tegenwoordig. Dan nog de GPU, CPU en de rest. Je zit makkelijk aan het dubbele hoor
Dat klopt, maar de situatie was wel anders met de PS4 naar PS4 Pro. Die upgrade kon ik destijds doen door mijn non-Pro op Marktplaats te zetten en een nieuwe te halen voor relatief weinig geld, 300-350 euro bijbetalen (vlak na release). Dat gaat mij nu, met deze prijzen, niet lukken met mijn PS5 (met disc) naar een PS5 Pro (met disc).Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:03:
Je gamed echt niet op 4k met dezelfde prestaties als de ps5 pro voor 1200eu lol.
Vergeet je voor het gemak even de randapparatuur? Vergeet je even dat ps5pro pure gaming (op wat random nettflix apps etc na) is en PC veel gevarieerder?
Vergeet je voor het gemak even de randapparatuur? Vergeet je even dat ps5pro pure gaming (op wat random nettflix apps etc na) is en PC veel gevarieerder?
[ Voor 50% gewijzigd door Aschtra op 10-09-2024 21:20 ]
Mensen willen keuze maar toch eigenlijk ook niet 😁. Dit is een niche product voor een kleine doelgroep. Een beetje de 4090 onder de consoles.
Verder lijkt iedereen de inflatie van de afgelopen jaren vergeten. Alles omtrent gaming was spotgoedkoop.
Verder lijkt iedereen de inflatie van de afgelopen jaren vergeten. Alles omtrent gaming was spotgoedkoop.
Klopt, zo had ik het destijds ook gedaan. Als ik dit nu zo doe dan heb ik met de verkoop van de huidige een derde van de PRO opgevangen.Tom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:19:
[...]
Dat klopt, maar de situatie was wel anders met de PS4 naar PS4 Pro. Die upgrade kon ik destijds doen door mijn non-Pro op Marktplaats te zetten en een nieuwe te halen voor relatief weinig geld, 300-350 euro bijbetalen (vlak na release). Dat gaat mij nu, met deze prijzen, niet lukken met mijn PS5 (met disc) naar een PS5 Pro (met disc).
Op dit moment wil ik nog even afwachten maar uiteindelijk komt hij er hier toch wel te staan.
Neem je de inflatie (en je salarisstijging) ook mee. Resteert er nog steeds wel een verschil, maar wel veel kleiner.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:22:
[...]
Klopt, zo had ik het destijds ook gedaan. Als ik dit nu zo doe dan heb ik met de verkoop van de huidige een derde van de PRO opgevangen.
Op dit moment wil ik nog even afwachten maar uiteindelijk komt hij er hier toch wel te staan.
Nee hoor, een fatsoenlijke luchtkoeler kost 30 euro. Een normaal mid range moederbord met pci-e 5.0, dus sneller dan ps5, kost zo’n 150 euro. Cpu die rondjes fietst rond een ps5 zo’n 200 euro en een 7800xt ongeveer 500 euro. Een 7900xt rond de 700. Dan heb je voor ongeveer 1300 euro een pc die sneller is dan een ps5 pro. En die kost met disc drive en stand ook tegen de 1000Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:18:
[...]
Ik denk dat je voor een pc die vergelijkbaar is met de pro ook wel op het dubbele zou kunnen rekenen.
Een beetje koeler voor de CPU kost al snel over de 100. een 2TB NVME ook. Dan nog moederbord wat al snel op de 300 zit tegenwoordig. Dan nog de GPU, CPU en de rest. Je zit makkelijk aan het dubbele hoor
Er werd geclaimed dat een spel als avatar op 4K 60 zou draaien op de PRO. Dat gaat je met zo'n systeem echt niet lukken. Kijkend naar de eisen die ubisoft zelf stelt om dat te behalen dan maak maar een nieuw lijstje.FrankoNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:25:
[...]
Nee hoor, een fatsoenlijke luchtkoeler kost 30 euro. Een normaal mid range moederbord met pci-e 5.0, dus sneller dan ps5, kost zo’n 150 euro. Cpu die rondjes fietst rond een ps5 zo’n 200 euro en een 7800xt ongeveer 500 euro. Een 7900xt rond de 700. Dan heb je voor ongeveer 1300 euro een pc die sneller is dan een ps5 pro. En die kost met disc drive en stand ook tegen de 1000
Ja de 4090 is inderdaad ook absurd geprijsd maar er is wel een markt voor blijkbaar. Terwijl een 4070 Super natuurlijk meer dan voldoende is in principe.giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:21:
Mensen willen keuze maar toch eigenlijk ook niet 😁. Dit is een niche product voor een kleine doelgroep. Een beetje de 4090 onder de consoles.
Ik denk dat de prijs van de PS5 Pro ook opgedreven wordt door de nieuwere tech die erin zit. De PS4 Pro had een wat hoger geklokte CPU en een soort dubbel gestackte GPU maar dat was het. De PS5 Pro heeft additioneel RDNA4 tech aan boord voor raytracing die nog niet eens op de markt is gebracht door AMD en ML hardware voor Sony's variant op Nvidia's DLSS. Plus 2 keer zoveel erg snelle SSD storage helpt dan ook niet mee voor de prijsstelling.
Ze hadden echt ook een 1TB variant moeten aanbieden voor 100 EUR minder.
Die ps5 pro gaat avatar echt never nooit niet native 4K draaien met alle toeters en bellen op 60 fps. Daar zal wss die upscalet voor gebruikt worden. Intern 1440p dan met output 4K. Die ps5 pro gpu is basically een 7800xt. Daar kan je hem mee vergelijken. Het is geen wonderapparaat ofzo.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:29:
[...]
Er werd geclaimed dat een spel als avatar op 4K 60 zou draaien op de PRO. Dat gaat je met zo'n systeem echt niet lukken. Kijkend naar de eisen die ubisoft zelf stelt om dat te behalen dan maak maar een nieuw lijstje.
Ja dat is nog afwachten. op de pc weet ik ook niet zeker of dit met DLSS is of niet. Kijkend naar Wukong en Outlaws dan is DLSS bijvoorbeeld nodig om die 4K 60 te halen. En dan heb je er nog een RTX 4080 voor nodig ook. De e technieken lijken me nu normaal te worden.FrankoNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:33:
[...]
Die ps5 pro gaat avatar echt never nooit niet native 4K draaien met alle toeters en bellen op 60 fps. Daar zal wss die upscalet voor gebruikt worden. Intern 1440p dan met output 4K. Die ps5 pro gpu is basically een 7800xt. Daar kan je hem mee vergelijken. Het is geen wonderapparaat ofzo.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 01:11
:strip_icc():strip_exif()/u/17239/crop586cd04bb358c.jpeg?f=community)
Ik vind 799 ook aan de dure kant, na de laatste geruchten ging ik van 699,- uit. En de losse disc drive is jammer/lelijk. dan vindt ik mijn launch PS5 mooier.
Voor de huidige games hoef ik het niet te doen. Maar ik zie mezelf voor GTA wel een pro halen.
Ik gebruik bij de PS5 de originele storage nog en voor een 2tb ssd zou ik nu 150,- moeten uitgeven. Dat maakt de Pro alweer een stuk aantrekkelijker...
Als je dan berekend dat 799,- nu in 2020 675,-was dan is de prijs stijging niet eens zo groot, er is nu eenmaal een flinke inflatie geweest.
Ik ga de Pro nu nog niet pre-orderen, ik kijk het eerst aan.
Ben wel benieuwd naar een analyse van Digital Foundry, daar hecht ik meer waarde aan dan de 'ik zie geen verschil' opmerkingen n.a.v. de presentatie
Voor de huidige games hoef ik het niet te doen. Maar ik zie mezelf voor GTA wel een pro halen.
Ik gebruik bij de PS5 de originele storage nog en voor een 2tb ssd zou ik nu 150,- moeten uitgeven. Dat maakt de Pro alweer een stuk aantrekkelijker...
Als je dan berekend dat 799,- nu in 2020 675,-was dan is de prijs stijging niet eens zo groot, er is nu eenmaal een flinke inflatie geweest.
Ik ga de Pro nu nog niet pre-orderen, ik kijk het eerst aan.
Ben wel benieuwd naar een analyse van Digital Foundry, daar hecht ik meer waarde aan dan de 'ik zie geen verschil' opmerkingen n.a.v. de presentatie
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Oke dus omdat die games prachtig zijn gaan er geen games meer uitkomen die er beter uitzien en/of nog meer gebruik maken van de kracht van de PS5?Hulleman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:15:
[...]
Ik kan je garanderen van wel. Die games staan bol van de raytracing, draaien op 60fps met vrij hoge resoluties. Dat zijn echt technische hoogstandjes.
Nonsens. Dit zijn spellen van de eerste levenscyclus van een console. Die benutten nooit optimaal alle kracht van een console.
En ik garandeer je 100% dat zij dat dan ook niet doen.
We gaan zo te zien terug naar PS3 tijdperk
hoort een liedje bij
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Klopt, waarschijnlijk ben je goedkoper uit idd.Aschtra schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:19:
Je gamed echt niet op 4k met dezelfde prestaties als de ps5 pro voor 1200eu lol.
Maar daarnaast biedt een PC idd meer voordelen
Gratis online
Games goedkoper
Backwards compatible
Kies je eigen controller
Diverse aansluitmogelijkheden qua scherm
Enorme library
Emulatie
Je bespaart alleen maar geld.
Just saying
Verwijderd
Volledig mee eens. Zelf ben ik iemand die thuis altijd het nieuwste en het dikste moet hebben staan (ook al is dat in veel gevallen niet de verstandigste keuze), maar nu wordt het me wel heel lastig gemaakt…Major_ton schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:05:
[...]
Zo sta ik er ook in. Ik was voor de aankondiging vastberaden om een PS5 Pro aan te schaffen. Ik hou van visuele fidelity (ja ja, een PC is nog beter) en had ook op dag 1 een PS4 Pro aangeschaft samen met Horizon Zero Dawn die ik tot dat moment nog niet gespeeld had. Helaas zijn er nu, voor mij in ieder geval, te weinig system sellers om de upgrade naar een PS5 Pro te verantwoorden.
En misschien is dit voor anderen totaal niet belangrijk is, maar het design geeft je ook niet echt het gevoel dat je een 'Pro' model gekocht hebt.
Sony zal toch met een flinke aanbieding moeten komen om mij over de streep te trekken.
Verwijderd
Ik heb alle consoles en een pc. Zou niet weten waarom ik zal twijfelen om een Pro te halen. Geen moment tijdens de presentatie dat ik dacht, die moet ik hebben.
Volgende generatie wil ik weer nadenken over eventueel een nieuwe console. Al hoop ik dat ze tegen die tijd alle games snel naar pc brengen.
Volgende generatie wil ik weer nadenken over eventueel een nieuwe console. Al hoop ik dat ze tegen die tijd alle games snel naar pc brengen.
Ook genoeg nadelen natuurlijk.James Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:51:
[...]
Klopt, waarschijnlijk ben je goedkoper uit idd.
Gratis online
Games goedkoper
Backwards compatible
Kies je eigen controller
Enorme library
Emulatie
Just saying
Om de x jaar upgraden om bij te blijven, mindere support, latere releases, 4 game launchers, cheaters, veel handmatig instellen, etc.
Het punt dat spellen goedkoper zijn en je daarmee de kosten compenseert is best relatief.James Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:51:
[...]
Gratis online
Games goedkoper
Backwards compatible
Kies je eigen controller
Enorme library
Emulatie
Just saying
Mijn systeem staat hieronder en ik heb iets van 8 spellen op mijn pc. Hiermee ben ik een uitzondering, maar je moet wel heel vee spellen halen om die kosten te compenseren
Om met de nieuwe spellen mee te gaan moet je eerder een upgrade doen dan met een console. Die kosten zijn ook zeker niet niks en het schrijft ook best hard af in waarde.
Ik denk niet dat pc gaming echt goedkoper is dan een console. Ik zie het meer als iets dat je moet willen want het kost mij in ieder geval veel meer dan een console ondanks de punten die je aanhaalt.
- dollar prijzenJames Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:51:
[...]
Gratis online
Games goedkoper
Backwards compatible
Kies je eigen controller
Enorme library
Emulatie
Just saying
- geen randapparatuur (en dan tel ik scherm niet mee) en niet aankomen met een tobo en muis van paar euro. iets fatsoenlijks, net als de ps5 controller
niet vergelijkbaar. Kom eens met een echte vergelijking inclusief benchmarks op 4k
[ Voor 12% gewijzigd door Aschtra op 10-09-2024 22:07 ]
De disc pro versie is 320 euro duurder dan de dis versie. Ik weet niet of ik dat nou zo absurt veel meer vind eigenlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:53:
[...]
Volledig mee eens. Zelf ben ik iemand die thuis altijd het nieuwste en het dikste moet hebben staan (ook al is dat in veel gevallen niet de verstandigste keuze), maar nu wordt het me wel heel lastig gemaakt…
Digital edition was €399 en disc edition €499giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
[...]
De disc pro versie is 320 euro duurder dan de dis versie. Ik weet niet of ik dat nou zo absurt veel meer vind eigenlijk.
Het is dus een verdubbeling (€799) in prijs t.o.v. de digital edition en bijna een verdubbeling (€920) als je schijfjes wil afspelen. En dan moet je ook nog de vertical stand erbij optellen wil je echt een eerlijk vergelijk. En dat allemaal voor max 50% performance extra...
Het is ook wel typisch dat Sony enkel games liet zien die er op de basis ps5 al erg goed uitzien en zeer goed geoptimaliseerd zijn. Bij Hogwarts Legacy zag je al een minder soepele frame rate. Je zou verwachten dat ze juist games zouden pakken waar het verschil veel meer te zien is en dit veel te dure pro model veel beter voor de dag zou komen.
[ Voor 23% gewijzigd door MazeWing op 10-09-2024 22:16 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
500€ in 2020 is 595€ in 2024. Neem i.i.g. inflatie mee als je dingen vergelijkt.MazeWing schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:13:
[...]
Digital edition was €399 en disc edition €499
Het is dus een verdubbeling (€799) in prijs t.o.v. de digital edition en bijna een verdubbeling (€920) als je schijfjes wil afspelen. En dan moet je ook nog de vertical stand erbij optellen wil je echt een eerlijk vergelijk. En dat allemaal voor max 50% performance extra...
De inflatie is 2020>2024 is ook bijna 20%. Dus als je voor de disc edition uit 2020 nu rekent met 600 euro dan blijft het alsnog gewoon serieus knaken, maar is het al wat minder absurd. Voor 849 euro inclusief de disc en stand zou ik er denk ik minder moeite mee hebben.MazeWing schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:13:
[...]
Digital edition was €399 en disc edition €499
Misschien schrikken ze bij SONY nog van alle reacties en doen ze nog een prijsaanpassing of komen er bundles. Ik ben wel toe aan nieuwe controllers
Verwijderd
Je kan lullen tot je een ons weegt, maar 800 euro voor een PS5 Pro is gewoon bizar. Of je nou wel of geen inflatie meeneemt in je berekening, bijna 1000 euro voor een console gaat gewoon nergens over. En ik ben echt de moeilijkste niet als het gaat om teveel geld uitgeven voor tech.giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
[...]
De disc pro versie is 320 euro duurder dan de dis versie. Ik weet niet of ik dat nou zo absurt veel meer vind eigenlijk.
Blijft een moeizame vergelijking. Niet alles stijgt namelijk in prijs met dezelfde percentages.giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:20:
[...]
500€ in 2020 is 595€ in 2024. Neem i.i.g. inflatie mee als je dingen vergelijkt.
Inflatie wordt ook vaak misbruikt om maar een prijsverhoging door te voeren.
[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 10-09-2024 22:27 ]
Sorry tuurlijk doet inflatie er wel toe. In 4 jaar is er bijna 20% inflatie geweest. 1000€ nu is niet 1000€ 4(!!!!!!) jaar geleden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:25:
[...]
Je kan lullen tot je een ons weegt, maar 800 euro voor de PS5 Pro is gewoon bizar. Of je nou wel of geen inflatie meeneemt in je berekening, bijna 1000 euro voor een console gaat gewoon nergens over. En ik ben echt de moeilijkste niet als het gaat om teveel geld uitgeven voor tech.
Overigens ga ik niet voor de pro. Denk niet dat ik het verschil heel duidelijk zie of merk.
En de productiekosten zouden juist af moeten nemen naar verloop van tijd. Het is toch absurd dat de ps5 na 4 jaar duurder is dan bij release. Ter vergelijking was de ps4 op release €399 en eind 2016, toen de pro kwam, €299 (pro was €399).ConZito schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:24:
[...]
De inflatie is 2020>2024 is ook bijna 20%. Dus als je voor de disc edition uit 2020 nu rekent met 600 euro dan blijft het alsnog gewoon serieus knaken, maar is het al wat minder absurd. Voor 849 euro inclusief de disc en stand zou ik er denk ik minder moeite mee hebben.
Misschien schrikken ze bij SONY nog van alle reacties en doen ze nog een prijsaanpassing of komen er bundles. Ik ben wel toe aan nieuwe controllers
Het is gewoon graaien bij Sony. Kennelijk wil men het verlies van Concord zo snel mogelijk goedgemaakt hebben door dit soort idiote prijzen te vragen.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ah even het nieuws gemist de afgelopen jaren. Kan gebeuren, maar lonen en prijzen zijn gigantisch gestegen 🤣MazeWing schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:32:
[...]
En de productiekosten zouden juist af moeten nemen naar verloop van tijd. Het is toch absurd dat de ps5 na 4 jaar duurder is dan bij release. Ter vergelijking was de ps4 op release €399 en eind 2016, toen de pro kwam, €299 (pro was €399).
Het is gewoon graaien bij Sony. Kennelijk wil men het verlies van Concord zo snel mogelijk goedgemaakt hebben door dit soort idiote prijzen te vragen.
In meer normale tijden was er ook altijd rond de 2 procent inflatie. In 4 jaar dus ook zo’n 8 procent. En in die tijden werden consoles altijd fors goedkoper door de jaren heen. Iedereen gooit altijd alles maar op inflatie maar het is ook vaak een slap excuus om prijsverhogingen door te voeren.giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:27:
[...]
Sorry tuurlijk doet inflatie er wel toe. In 4 jaar is er bijna 20% inflatie geweest. 1000€ nu is niet 1000€ 4(!!!!!!) jaar geleden.
Overigens ga ik niet voor de pro. Denk niet dat ik het verschil heel duidelijk zie of merk.
De tactiek van Sony is blijkbaar om op het moment dat hun eigen verkoopdoelen niet worden gehaald, de prijs van de base ps5 te verhogen en een console uit te brengen die bijna 1000 euro kost als je er een disc in wil stoppen en hem rechtop wil zetten.
Ze zijn gewoon volstrekt de weg kwijt daar.
Inflatie doet er zeker toe, echter als het inkomen van de gemiddelde consument achter blijft op de inflatie dan zal die toch keuzes moeten maken aangezien die met zijn salaris relatief gezien minder te besteden heeft dan 4 jaar geleden. En dan staat denk ik voor veel gamers een pro versie die zich nog moet bewijzen niet op de eerste plek.
Het lijkt er misschien een beetje op alsof Sony wat heeft vergist in hoe gereageerd zou worden op de prijsstelling. Ook de presentatie getuigd niet echt van vertrouwen, want als je je eigen fidelity mode die je twee jaar geleden nog aan het ophemelen was nu beschrijft als choppy en je het moet hebben van de scherpte van het publiek 200 meter verderop in R&C dan hadden ze beter echt een technische deep dive kunnen doen.
Het lijkt er misschien een beetje op alsof Sony wat heeft vergist in hoe gereageerd zou worden op de prijsstelling. Ook de presentatie getuigd niet echt van vertrouwen, want als je je eigen fidelity mode die je twee jaar geleden nog aan het ophemelen was nu beschrijft als choppy en je het moet hebben van de scherpte van het publiek 200 meter verderop in R&C dan hadden ze beter echt een technische deep dive kunnen doen.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Jawel maar niet in dezelfde mate als de prijzen die sommigen fabrikanten hanteren. Dan zouden w dit bij alles moeten zien en zeker qua prijsontwikkeling bij losse componenten. Kijken in de pricewatch en zoek op cpu, gpu, etc. en je ziet gewoon een daling. Het is onmogelijk dat Sony de componenten niet stukken goedkoper kan krijgen dan in 2020. De lagere inkoopprijs zou ruimschoots de stijging in transportkosten, etc. goed moeten maken.giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:33:
[...]
Ah even het nieuws gemist de afgelopen jaren. Kan gebeuren, maar lonen en prijzen zijn gigantisch gestegen 🤣
Verwijderd
De presentatie is natuurlijk bewust kort en vrij oppervlakkig gebleven. Kan verschillende redenen hebben. Ik denk dat ze het simpelweg niet te groot willen opblazen die PS5 Pro. De liefhebber die het beste wil op console gebied ongeacht prijs zal toch wel toeslaan. De massa zullen ze willen blijven aanspreken met de huidige PS5.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2024 22:43 ]
Precies! Als je dan vergelijkingen maakt doe het dan fatsoenlijk en zoom daadwerkelijk in. De marketingafdeling die dit goedgekeurd heeft mag zich wel eens achter de oren krabben.uchiha tijntje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:37:
Inflatie doet er zeker toe, echter als het inkomen van de gemiddelde consument achter blijft op de inflatie dan zal die toch keuzes moeten maken aangezien die met zijn salaris relatief gezien minder te besteden heeft dan 4 jaar geleden. En dan staat denk ik voor veel gamers een pro versie die zich nog moet bewijzen niet op de eerste plek.
Het lijkt er misschien een beetje op alsof Sony wat heeft vergist in hoe gereageerd zou worden op de prijsstelling. Ook de presentatie getuigd niet echt van vertrouwen, want als je je eigen fidelity mode die je twee jaar geleden nog aan het ophemelen was nu beschrijft als choppy en je het moet hebben van het publiek 200 meter verderop in R&C dan hadden ze beter echt een technische deep dive kunnen doen.
Unaniem wordt de prijs van de pro als absurd omschreven. Het is lang geleden dat praktisch iedereen het unaniem met elkaar eens is. Benieuwd of Sony dit had verwacht of dat ze misschien ook schrikken van de reactie en alsnog de disc en stand er standaard bij doen voor die prijs.
Hoe dan ook is het op dit moment een dikke middelvinger vanuit Sony naar de fans. Daarnaast vraag ik me af waarom die upscaling techniek niet zou werken op de normale ps5, idem met die speciale boost functie voor ps4 titels.
Here are inflation adjusted prices for mainline PlayStation consoles since launch:
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) 10 september 2024
PS1: $611 (1995)
PS2: $546 (2000)
PS3: $778 (2006)
PS4: $538 (2013)
PS4 Pro: $522 (2016)
PS5: $606 (2020)
PS5 Pro: $699 (2024)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Actual cost:
— The Black Viking (@TheBlackViking3) 10 september 2024
PlayStation (1995): $603.79
PlayStation 2 (2000): $534.36
PlayStation 3 (20 GB model, 2006): $761.74
PlayStation 3 (60 GB model, 2006): $914.40
PlayStation 4 (2013): $527.10
PlayStation 5 (Digital Edition, 2020): $474.45
PlayStation 5 (Standard Edition, 2020):…
De prijs ligt dus wel redelijk in lijn, alleen nu zonder discdrive.
Die 120 extra maakt nogal een groot verschil.
Voor de huidige prijs had het dan de prijs met discdrive moeten zijn, en een versie zonder voor +- 100 euro minder.
Dan hoorde je waarschijnlijk een stuk minder mensen klagen.
[ Voor 33% gewijzigd door dutchgio op 10-09-2024 22:50 ]
Ik denk dat de verschillen simpelweg gewoon niet zo groot zijn en je nog steeds met beperkingen zit op cpu gebied en de luiheid (of incompetentie) van sommige developers op het gebied van optimalisatie. Kijk bijvoorbeeld naar Dragons Dogma 2. Zelfs op de dikke pc met 4090 liep het in steden slecht. Koppelde je een mindere cpu aan die 4090 werd het zelfs een frame rate van in de 30. Met een 4090!!Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:42:
De presentatie is natuurlijk bewust kort en vrij oppervlakkig gebleven. Kan verschillende redenen hebben. Ik denk dat ze het simpelweg niet te groot willen opblazen die PS5 Pro. Voor de liefhebbers die het beste willen op console gebied. De massa zullen ze willen blijven aanspreken met de huidige PS5.
Als ze echt zeker waren van hun zaak hadden ze gewoon de ps5 spellen gepakt die duidelijk minder goed presteren, flinke consessies doen op 60 fps of simpelweg alleen fatsoenlijk te spelen zijn op 30 fps. Maar in plaats daarvan kozen ze de games die er nu al gewoon heel goed uitzien op de ps5 en een fidelity/performance-ratio bieden die veel andere spellen niet halen.
Ik ben daarom echt heel benieuwd naar de bevindingen van Digital Foundry en zeker naar de verschillen als de console over 2 maanden beschikbaar is.
Voor mij is het op dit moment echt de PS5 pro lite (met een volledig verkeerde prijs)
Van die PS3 kan ik mij nog wel herrinneren dat ik die heel duur vond toendertijd.
Als hij echt een compleet beeld wil schetsen zou hij ook het prijsverloop per generatie moeten laten zien. Elke console werd steeds goedkoper gedurende de life cycle, behalve de ps5.
Verwijderd
@MazeWing ik kijk ook uit naar de bevindingen van o.a. Digital Foundry. Altijd leuk om te zien.
Dat kwam door de bluray speler volgens mij.ConZito schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:48:
[...]
Van die PS3 kan ik mij nog wel herrinneren dat ik die heel duur vond toendertijd.
Bluray spelers zelf waren toen ook vrij duur.
Ik vind het absurd dat die pro overal staand wordt afgebeeld maar dat die standaard er niet bij zit.
Intussen eea kunnen bekijken en lezen en de Pro is voor mij nog steeds een day 1 aankoop.
Ik vermoed dat PSSR een game changer en breed toepasbaar gaat zijn, met name in combinatie met PSVR2. Denk GT7 @ 90/120hz, al dan niet mey ray tracing.
Verwacht ook dat games zoals FF7 remake of Black Myth met de Pro pas echt tot hun recht zullen komen @ 60 FPS.
Het duurt nog 2-3 jaar tot de PS6, en tot die tijd komen heel wat AAA games uit die op de base PS5 een matige performance mode zullen hebben (zie FF7), en daar gaat de Pro het verschil maken.
Kortom: ik ben, ondanks de prijs, still on the hype train en vermoed dat er een soort under promise over deliver situatie gaat onstaan zodra de stof neer daalt en meer games ondersteuning krijgen.
Ik vermoed dat PSSR een game changer en breed toepasbaar gaat zijn, met name in combinatie met PSVR2. Denk GT7 @ 90/120hz, al dan niet mey ray tracing.
Verwacht ook dat games zoals FF7 remake of Black Myth met de Pro pas echt tot hun recht zullen komen @ 60 FPS.
Het duurt nog 2-3 jaar tot de PS6, en tot die tijd komen heel wat AAA games uit die op de base PS5 een matige performance mode zullen hebben (zie FF7), en daar gaat de Pro het verschil maken.
Kortom: ik ben, ondanks de prijs, still on the hype train en vermoed dat er een soort under promise over deliver situatie gaat onstaan zodra de stof neer daalt en meer games ondersteuning krijgen.
Dat en die PS1/PS2 backwards compatability. Dat was voor mij toen wel een selling point. Maar dat ding was ook echt een stap vooruit met alles, wifi, bluetooth, gbit ethernet, etc.dutchgio schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
[...]
Dat kwam door de bluray speler volgens mij.
Als ik het mij goed herinner was de PS3 een van de beter geprijsde en presterende Blu-Ray spelers. Voor ongeveer hetzelfde geld had je een losse speler die veel langzamer was. En dan had je er nog een spelcomputer bij(!!!) voor praktisch “gratis”.dutchgio schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
[...]
Dat kwam door de bluray speler volgens mij.
Als je puur en alleen wilde gamen is en was het een mega duur apparaat. Maar wel een die - in ieder geval op mij - veel indruk maakte destijds.
Wat dat betreft mis ik echt een opmerking over Dolby Vision playback voor UHD BD’s(!)
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 10-09-2024 23:00 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
PSSR moet dus het brakke FSR vervangen en daarnaast slechte optimalisatie maar opvangen door simpelweg wat meer brute kracht erop los te laten?FMS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:57:
Intussen eea kunnen bekijken en lezen en de Pro is voor mij nog steeds een day 1 aankoop.
Juist de games die ze lieten zien tonen aan dat er helemaal geen ps5 pro nodig is als developers fatsoenlijk hun werk doen en optimaliseren. Helaas zitten we in de tijd dat het die Unreal Engine (eerst 4 en nu 5) gebruiken en "call it a day" roepen als 720p met FSR geupscaled wordt en stabiel loopt op 30 fps.
En wat krijg je dan feitelijk meer, waar ga je echt op vooruit tov de basisversie? Dat is toch nooit 320 euro waard?giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
[...]
PS4 Pro was 100 euro duurder dan de PS4 en die gaf wel wat hogere framerates en meer 4K support. Maar zelfs dat was geen broodnodige upgrade.
Je hebt nu MAXIMAAL 45% meer kracht (volgens Sony) voor 70% meer prijs. Belachelijk.
Ik ga ook niet over hoor. Maar ik vind de prijsverschillen wel meevallen. That’s all.Lampje4life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:02:
[...]
En wat krijg je dan feitelijk meer, waar ga je echt op vooruit tov de basisversie? Dat is toch nooit 320 euro waard?
PS4 Pro was 100 euro duurder dan de PS4 en die gaf wel wat hogere framerates en meer 4K support. Maar zelfs dat was geen broodnodige upgrade.
Je hebt nu MAXIMAAL 45% meer kracht (volgens Sony) voor 70% meer prijs. Belachelijk.
Het was ook gewoon "omdat het kon" gezien het enorme succes van de ps2. Toen Sony zag dat de verkopen behoorlijk achterbleven bij die van de Xbox 360 hebben ze snel hun prijs aangepast.Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:59:
[...]
Als ik het mij goed herinner was de PS3 een van de beter geprijsde en presterende Blu-Ray spelers. Voor ongeveer hetzelfde geld had je een losse speler die veel langzamer was. En dan had je er nog een spelcomputer bij(!!!) voor praktisch “gratis”.
Als je puur en alleen wilde gamen is en was het een mega duur apparaat. Maar wel een die - in ieder geval op mij - veel indruk maakte destijds.
Wat dat betreft mis ik echt een opmerking over Dolby Vision playback voor UHD BD’s(!)
Helaas voor ons staat de Xbox er aanzienlijk slechter voor dan toen en zie ik ze geen prijsverlaging doorvoeren omdat de Series x (of daar een "pro" model) het zo enorm goed doet. Enkel als de verkoopcijfers achterblijven omdat men het echt te duur vindt zie ik Sony dit aanpassen.
Kijk maar naar de PSVR2. Dat ding verkoopt ook nauwelijks echter is het voor Sony nog steeds geen reden om de prijs structureel te verlagen.
Als je een digital edition had bij release is de meerprijs 100%Lampje4life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:02:
Nog meer zelfs als je 'm verticaal wil plaatsen....
Wel leuk dat je day one gaat en dan de rest van je betoog begint met "vermoed" en "verwacht". Met andere woorden, je hebt geen idee, en als mede PSVR2 bezitter moet je toch weten dat we flink in ons hemd zijn gezet met die aankoop. Je kunt nog niet eens losse controllers kopen als ze kapot gaan en over 6 maanden is die van mij uit de garantie.FMS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:57:
€370giantgiantus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
[...]
€920 vs €549 (huidige prijs van de disc versie).
Moet erbij aantekenen dat het op basis van de leaks was. Cerny heeft niks gezegd over de cpu en sneller geheugen dus nog onduidelijk of daar nog iets veranderd. Sneller geheugen lijkt me niet verkeerd met snellere gpu. Maar 10% hogere clock gaat die games niet fixen ben ik bang.Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:16:
[...]
Ik zag hier eerder voorbijkomen dat er geen verbetering was op CPU gebied. Nou ja, als Warhammer 40K op de PS5 Pro alsnog beter draait dan pak ik die er bij een aanbieding wel een keer erbij
https://www.gamesradar.co...-for-the-console-upgrade/
Inflatie.Raem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:10:
[...]
€370
€920 vs €549 (huidige prijs van de disc versie).
Verwijderd
Ik vind de prijs eigenlijk helemaal niet hoog voor de hardware die je krijgt. Dat het een stevige prijs is voor een console klopt maar je kunt ook met een base PS5 de generatie in stappen. Een Pro hoef je niet te kopen, het is een keus. Ik vind het wel wat hebben dat ze dit durven uit te brengen.
Ik heb persoonlijk geen interesse maar dat is een ander punt.
Ik heb persoonlijk geen interesse maar dat is een ander punt.
Fair enough, we gaan het zien. Voor mij is het simpel: de beste ervaring op console. M'n post was dan ook niet zo zeer een betoog, maar goede hoop.Lampje4life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:09:
[...]
Wel leuk dat je day one gaat en dan de rest van je betoog begint met "vermoed" en "verwacht". Met andere woorden, je hebt geen idee, en als mede PSVR2 bezitter moet je toch weten dat we flink in ons hemd zijn gezet met die aankoop. Je kunt nog niet eens losse controllers kopen als ze kapot gaan en over 6 maanden is die van mij uit de garantie.
Voor mij is dat bedrag prima. Maar ik kan me voorstellen dat het voor pubers, die afhankelijk zijn van hun ouders, een flinke uitgave is. Hoe dan ook, ik ga de PlayStation 5 Pro zeker halen, zolang deze minimaal 4K gaming op 60Hz met de hoogste grafische instellingen ondersteunt.
[ Voor 13% gewijzigd door DeJurist op 10-09-2024 23:35 ]
Ja leuk, maar het prijsverschil straks in november 2024 is €370 tussen een reguliere PS5 disc en een PS5 Pro disc.
Dat is super leuk voor je, maar volgens mij gaat deze discussie helemaal niet over of je het kan betalen. Denk dat de meesten dat wel kunnen hier.DeJurist schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:26:
Ik ben blij dat ik een goedbetaalde baan heb en €800,- binnen twee weken kan sparen. Voor mij is dat bedrag prima. Maar ik kan me voorstellen dat het voor pubers, die afhankelijk zijn van hun ouders, een flinke uitgave is. Hoe dan ook, ik ga de PlayStation 5 Pro zeker halen, zolang deze minimaal 4K gaming op 60Hz met de hoogste grafische instellingen ondersteunt.
De discussie gaat erom of het het waard is. En persoonlijk vind ik van niet, gezien het marginale verschil tov de PS5. Ik vind een "target" van 60fps anno 2024 vrij dubieus voor deze bedragen. Maar het gaat ook om het signaal wat we afgeven richting Sony als we massaal die Pro gaan aanschaffen. Daar worden ze nogal lui van. Laat ze eerst eens met goede, nieuwe, originele en geoptimaliseerde games komen voor deze aankoop gerechtvaardigd kan worden.
Overigens denk ik dat de meeste pubers tegenwoordig geld zat hebben. Die blijven door de abominabele woningmarkt tot hun 30e thuis wonen en hebben daardoor ook meer dan genoeg mogelijkheden om voor een PS5 Pro te sparen
Leuk stukje te tech die Pro maar voor dit jaar heb ik hem nog niet nodig.Een game als bv Death Stranding 2 komt toch pas in 2025 dus ik zie tegen die tijd wel.
Ga er vanuit dat de 2025 games echt wel leuk gebruik gaan maken van die tech.
Ga er vanuit dat de 2025 games echt wel leuk gebruik gaan maken van die tech.
Dat is leuk voor je....Denman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:41:
[...]
Dat is super leuk voor je, maar volgens mij gaat deze discussie helemaal niet over of je het kan betalen. Denk dat de meesten dat wel kunnen hier.
De discussie gaat erom of het het waard is. En persoonlijk vind ik van niet, gezien het marginale verschil tov de PS5. Ik vind een "target" van 60fps anno 2024 vrij dubieus voor deze bedragen. Maar het gaat ook om het signaal wat we afgeven richting Sony als we massaal die Pro gaan aanschaffen. Daar worden ze nogal lui van. Laat ze eerst eens met goede, nieuwe, originele en geoptimaliseerde games komen voor deze aankoop gerechtvaardigd kan worden.
Overigens denk ik dat de meeste pubers tegenwoordig geld zat hebben. Die blijven door de abominabele woningmarkt tot hun 30e thuis wonen en hebben daardoor ook meer dan genoeg mogelijkheden om voor een PS5 Pro te sparen
Het lijkt erop dat je in een bubbel zit, want als ik kijk naar de reacties op YouTube, of op forums zoals Restera, Neogaf of Reddit, gaat de discussie helemaal niet over de specificaties of wat de console kan.
Veel mensen vinden het simpelweg te duur, of ze hebben het geld niet en/of er niet voor over. Bovendien is een groot deel van de console-gamers jonger dan 18, en zij hebben echt niet zomaar €800,- om neer te leggen.
Persoonlijk vind ik het bedrag prima, gezien de hoeveelheid vermaak die je ervoor terugkrijgt. Tegenwoordig betaal je voor 2/3 van dat bedrag alleen al voor een videokaart, terwijl je hier een compleet pakket krijgt met streaming-, gaming- en contentmogelijkheden.
Zo'n 12% volgens cijfers van Sony uit 2021. Vind ik niet een echt groot deel en die leeftijd is ook niet de doelgroep voor Sony.DeJurist schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:07:
[...]
Bovendien is een groot deel van de console-gamers jonger dan 18, en zij hebben echt niet zomaar €800,- om neer te leggen.
Ik snap echt niet zo goed waarom mensen zo bashen op de price.
**Aait nog even zijn ROG ally X die op het kastje ligt en fluistert nog even "my precious" naar zijn rtx4090
Ik kan mijn ook nog wel dure playstations 2 en 3 herinneren, die tikken waarschijnlijk ook wel de 800 aan als je het omrekent met de inflatie. Het enige wat er bloot wordt gelegd is dat de lonen van een groot deel mensen niet mee gestegen.
**Aait nog even zijn ROG ally X die op het kastje ligt en fluistert nog even "my precious" naar zijn rtx4090
Ik kan mijn ook nog wel dure playstations 2 en 3 herinneren, die tikken waarschijnlijk ook wel de 800 aan als je het omrekent met de inflatie. Het enige wat er bloot wordt gelegd is dat de lonen van een groot deel mensen niet mee gestegen.
[ Voor 40% gewijzigd door Palindrome op 11-09-2024 00:42 ]
Je hoeft echt niet om de paar jaar te upgraden op PC (want je kan daar veel meer zelf instellen qua graphic opties), dat moet op console dan schijnbaar nu wel.dutchgio schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:59:
[...]
Ook genoeg nadelen natuurlijk.
Om de x jaar upgraden om bij te blijven, mindere support, latere releases, 4 game launchers, cheaters, veel handmatig instellen, etc.
Mindere support? In welk opzicht? PC heeft juist een veel groter aanbod aan spellen dan de consoles.
4 game launchers? Ik gebruik alleen Steam.
Cheaters kom ik niet tegen want speel niet online en op consoles heb je ook gewoon cheaters
Dat zijn nieuwe generatie consoles.Palindrome schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:38:
Ik snap echt niet zo goed waarom mensen zo bashen op de price.
Dit is een zeer minimale GPU upgrade, de CPU is hetzelfde. Je betaalt dubbel zoveel voor een incrementele upgrade.
Dat is het grote verschil.
Nog even gecheckt. De PS2 had in 2000 een advies prijs van 1099 gulden, dat is omgerekend naar hedendaagse 1856 euro.
PS3 60gb was bij introductie 599 euro in 2007, omgerekend naar vandaag is dat 866 euro.
PS3 60gb was bij introductie 599 euro in 2007, omgerekend naar vandaag is dat 866 euro.
Ja bedankt voor je reactie maar Epic geeft elke maand gratis games weg, en dat zijn ook soms gewoon toptitels.Marcievg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:00:
[...]
Het punt dat spellen goedkoper zijn en je daarmee de kosten compenseert is best relatief.
Mijn systeem staat hieronder en ik heb iets van 8 spellen op mijn pc. Hiermee ben ik een uitzondering, maar je moet wel heel vee spellen halen om die kosten te compenseren
Om met de nieuwe spellen mee te gaan moet je eerder een upgrade doen dan met een console. Die kosten zijn ook zeker niet niks en het schrijft ook best hard af in waarde.
Ik denk niet dat pc gaming echt goedkoper is dan een console. Ik zie het meer als iets dat je moet willen want het kost mij in ieder geval veel meer dan een console ondanks de punten die je aanhaalt.
Als je je er niet in verdiept en niet weet van het rijlen en zeilen dan kan je ook niet zeggen " ik denk dat het niet goedkoper is " want schijnbaar maak je er zo weinig gebruik van dat je ook niet weet dat ze de games tegenwoordig gratis weggeven op PC.
Nogmaals dat zijn nieuwe generatiesPalindrome schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:48:
Nog even gecheckt. De PS2 had in 2000 een advies prijs van 1099 gulden, dat is omgerekend naar hedendaagse 1856 euro.
Hoe ga je dat vergelijken met een minimale upgrade
Dat maakt niet uit of het nu en nieuw generatie is of niet. De PS5 pro is relatief gezien niet extreem duur.James Pond schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:48:
[...]
Nogmaals dat zijn nieuwe generaties
Hoe ga je dat vergelijken met een minimale upgrade
De standaard PS5 is gewoon belachelijk goedkoop gezien de inflatie.
Allemaal redenen waarom jij misschien liever een PC wilt kopen, of op PC wilt gamen, maar PC boeit mij helemaal niks meer. Ik wil gewoon de beste console die Sony aanbied om games op te spelen, want ik zit voor m’n werk al genoeg achter de PC, dus die gaat uit als ik klaar ben met werken.James Pond schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:10:
[...]
Ja, en je betaalt niet voor online games, cloud saves, de games zijn vele malen goedkoper op pc.
Binnen 2 jaar heb je het eruit en heb je een pc die veel beter dan een ps5 pro performed.
Maar dat daargelaten, komt er over een paar jaar ook gewoon een PS6 aan. Dus waarom dan nu 800€ neertellen voor een minimale upgrade?
Dat is gewoon geen slimme investering als je t mij vraagt.
En als ik mijn favoriete games nog eens kan herbeleven in een gebundelde Fidelity/Performance mode dan gaan het binnen leuke dagen worden nu de zomer afgelopen is.
Ik kijk bijvoorbeeld ook uit naar Wolverine, dat zal misschien de eerste grote game worden die ik op de Pro ga spelen. En Insomniac Games kennende zal dat een feestje worden op de PS5 Pro, kijk maar naar hoe goed R&C was bijvoorbeeld.
En als er over een paar jaar een PS6 aankomt dan juich ik dat ook weer toe, maar ik zie het dan ook niet als een investering.
LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5
Ben altijd wel gevoelig geweest voor verbeteringen en vooruitgang. Wilde altijd de nieuwste mobiels en krachtigste versies van consoles. Qua mobiels ben ik al een paar jaar genezen en die tegenwoordig minimaal 4 jaar met een mobiel. Voor de aankondiging kriebelde het nog wel, maar 800,- euro... Zonder disc drive... Absurd! Daarnaast speel ik hoofdzakelijk Warzone en verwacht niet dat daar heel veel winst te behalen is...
PSN: Mondaatje
Ik snap de discussie hier niet zo goed
Mensen die al tevreden zijn houden hun ps5 en diegene die wel willen upgraden krijgen nu de keuze om een PS5 Pro te kopen.
Niemand is iets verplicht hè
Mensen die al tevreden zijn houden hun ps5 en diegene die wel willen upgraden krijgen nu de keuze om een PS5 Pro te kopen.
Niemand is iets verplicht hè
Dat is wel jammer van de fora tegenwoordig. Je mag niets meer vinden van een product, "want je hoeft het niet te kopen". Dat vind ik dus nergens op slaan.
Als je interesse hebt, of longtime liefhebber bent, en het valt uiteindelijk om wat voor reden (prijs in dit geval) tegen. Dan is het toch prima als dat geuit wordt? Wat is het doel anders van dit topic?
Ik koop em! (x5)?
Alleen maar interessant om te lezen wat de verschillende perspectieven zijn. Daar is een forum voor.
Als je interesse hebt, of longtime liefhebber bent, en het valt uiteindelijk om wat voor reden (prijs in dit geval) tegen. Dan is het toch prima als dat geuit wordt? Wat is het doel anders van dit topic?
Ik koop em! (x5)?
Alleen maar interessant om te lezen wat de verschillende perspectieven zijn. Daar is een forum voor.
NSO: SW-7515-1623-5706
Alleen zijn ontevreden mensen vaak veel mondiger dan positieve of gematigde mensen., zeker op internet. En er komen veel negatieve reacties voorbij.AreVeeDee schreef op woensdag 11 september 2024 @ 05:18:
Dat is wel jammer van de fora tegenwoordig. Je mag niets meer vinden van een product, "want je hoeft het niet te kopen". Dat vind ik dus nergens op slaan.
Ik koop em! (x5)?
Ik ga m wel day one halen, ik vind dat ik de PS5 zo vaak gebruik dat ik dat dat voor mij, ook qua budget, een nobrainer is. Het enige dat me had kunnen weerhouden is dat ie digital-only is; ik heb nog teveel PS5 games op schijf om daar nu al afstand van te doen. En ja, tuurlijk is het minder leuk om ook weer extra geld voor een drive uit te moeten geven.
En de argumenten dat je voor het prijsniveau ook een PC kan kopen die beter presteert dan de Pro: I don't give a shit. Ik heb een console ook voor heel andere redenen dan pure rekenkracht. Ik heb voor het gamen geen zin meer in gezeik rondom updates en drivers etc, ik wil lekker op de bank ploffen en wat gamen. Ik heb een degelijke TV staan, maar voor een PC zou ik daar ook nog degelijke muis en tobo bij willen kopen, een degelijke monitor etc, dan lopen de kosten al weer verder op. En áls ik dan een PC zou willen hebben voor gaming, dan is dat juist om echt een hele stap mooier en sneller te gaan dan een console, en dan zou ik nog veel meer geld kwijt zijn. Dus dat zijn een beetje mijn overwegingen.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties