De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.
Steam heeft geen monopolie op PC. Er zijn zat andere stores.Amaze86 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:35:
[...]
Oja, doet steam deck dat ook? Doet nintendo dat ook?
Nintendo verkoopt (nog) fysiek, dus daar heb je concurrentie via fysieke winkels en webshops.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Niet zo verwonderlijk toch? De PC markt is een open markt. Steam heeft wel een enorm marktaandeel, maar dat komt (gedeeltelijk) door de gamers zelfs, die massaal bij Steam blijven kopen. Terwijl andere stores net zo interessant zijn.Donstil schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:47:
[...]
Voor Steam zijn wel codes te koop toch? Daar zit je aan Steam als platform vast maar hoef je niet perse daar te kopen dacht ik. Dat is al een hele grote stap beter dan wat Sony nu doet.
Bij Sony zijn Keys voor de PSN store heel schaars, dat zou zeker opengebroken mogen worden!
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:40:
De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.
Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.
Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?
Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…
Ik denk dat dat na release van GTA 6 allemaal gaat veranderen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.
Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.
Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.
Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.
Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.
Dat is waarRossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.
Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.
Het is zelden zo simplistisch als het lijkt
GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.
Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.
Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.
Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.
Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:07:
[...]
GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.
De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.
Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.
We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.
Mee eensbRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.
Voordeel van een schijfje is ook dat je minder opslag nodig hebt als de game volledig op schijf staat. Vind ik ook wel prettig.
Nee daar kan je geen claim voor indienen, waar je voor betaald hebt heb je ook gekregen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?
I wake up in the morning and I piss excellence
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..
De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.
Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.
We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.
Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃
Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Natuurlijk is dat het waard, je krijgt de ervaring waar je een licentie op neemt, altijd zo geweest alleen het lijkt na 40 jaar nu ineens bij gamers binnen te komen dat het zo werkt.bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
Een koop knop is hierin prima, je Koopt namelijk een licentie. De knop zou pas aangepast moeten worden als er nu “eigendom” op zou staan.
Gaming is een vreemde eend in de bijt eigenlijk, vrijwel nergens in de software markt kan je licenties doorgeven, alleen bij gaming is dat nu zo omdat ze nog op een ouderwetse drager komen. Dus op dat gebied eens dat ze dit gelijk hadden moeten trekken met digitaal.
Helaas inderdaad. Het komt ze goed uit en ons wat minder.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉
Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃
Ik zou het raar vinden als de PS6 een disc drive versie zou krijgen. Want je kan dan alleen fysieke spellen van voor 2028 spelen. Blu-ray films kunnen ook een argument zijn. Een optionele disc drive zou logischer zijn. Zou mooi zijn als deze uitwisselbaar is met die van de PS5. Eventueel met een aangepast cover. Maar ik denk dat Sony gewoon all digital gaat.
Ik ben tevens bang dat deze keuze van Sony de prijs op de tweedehandsmarkt enorm gaat opdrijven door schaarste en FOMO.
Het zal mij ook niet verbazen dat gesealde PS5 games uit 2027 ergens in de toekomst tegen exotische prijzen verkocht gaan worden onder het mom van dat dit de laatste fysieke games zijn. Maar goed dit is puur speculatie.
Ohja daar heb ik niet eens aangedacht. Goed punt!Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Uiteindelijk als je het niet eens bent met de koers die ze varen, dan koop je de ps simpelweg niet. Als bedrijf zijn ze zelf de baas in hoe ze hun eigen diensten aanbieden en als ze de voorwaarden goed aangeven, heb je als consument de keus om akkoord te gaan of niet. Als hierdoor het voor Sony niet rendabel is, dan kunnen ze zelf de keuze maken om zichzelf aan te passen, zodat ze weer aantrekkelijk zijn voor gamers.
opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)
Ik vraag me af mensen die nooit een game nieuw kopen, die dragen dan nooit bij aan de ontwikkelkosten van nieuwe games. Vanuit dit oogpunt is het vrij logisch, dat bedrijven het liefst hebben, dat iedereen die hun game speelt hun rechtstreeks betaald.
ik zie zelf wel toekomst is altijd ver weg
, zit op een leeftijd, waarbij ik weinig game en daardoor ook niet erg vind om digitaal te kopen. Games fysiek willen hebben, was vroeger mits er ook toffe extra’s bij zaten wel mooi, maar tegenwoordig zie ik prijzen van 200 euro voor dit soort editities, dan is de keuze snel gemaakt. Ironisch had ik paar maanden terug nog Kingdom Deliverance 2 gekocht voor 33 euro(fysiek) en een paar weken terug kon je de royal editie(alle dlc) digitaal 33 euro kopen. Soms geduldig afwachten en als je super principieel bent dan zou ik als je tegen digitaal only bent simpelweg de playstation 6 niet meer kopen.
Tegen de tijd dat de ps 6 er is, kan ik met de games die ik nog wel wil spelen jaren vooruit.
opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)
Ik vraag me af mensen die nooit een game nieuw kopen, die dragen dan nooit bij aan de ontwikkelkosten van nieuwe games. Vanuit dit oogpunt is het vrij logisch, dat bedrijven het liefst hebben, dat iedereen die hun game speelt hun rechtstreeks betaald.
ik zie zelf wel toekomst is altijd ver weg
Tegen de tijd dat de ps 6 er is, kan ik met de games die ik nog wel wil spelen jaren vooruit.
Ik besef mij net dat dit niet helemaal het geval hoeft te zijn.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Het is mogelijk dat de PS6 in 2028 uitkomt en dat vanaf dan geen fysieke games meer worden gemaakt.
Had ‘m even niet meer scherp en dacht het om volgend jaar ging. Gelukkig gaat het pas om het jaar erna. My bad
Dat hoeft niet uit te maken. Op het moment dat je geen fysieke games kunt kopen krijgt Sony een monopolie op gamesverkoop voor de PlayStation. Er is immers nog maar één winkel. Ook bepaalt Sony of er nog aanbiedingen komen en hoeveel developers verplicht moeten afdragen. De vraag is: zal PlayStation door de EU als Gatekeeper aangemerkt worden?Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
Sony had altijd al een monopoly op het PlayStation platform maar dat was nog semi gesloten door de fysieke games, nu ze daar mee stoppen krijgen ze een volledig gesloten monopoly en je hebt best kans dat dit er voor gaat zorgen dat ze op de radar van de EU gaan komen.
Nieuwsgierigheidsvraagje:Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉
Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Je kan het niet helemaal nagaan natuurlijk, maar denk je dat je geld hebt bespaard door games fysiek te kopen ipv digitaal? Zo ja, heb je daarmee de aanschaf vd disc drive hiermee terug verdiend denk je?
Ik begrijp dat het niet alleen maar om het geld gaat, maar ben gewoon oprecht benieuwd.
Kijk je ook blu-ray films?
Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
Dit is een logisch uitgangspunt wat mij betreft.Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
Uiteindelijk als je het niet eens bent met de koers die ze varen, dan koop je de ps simpelweg niet. Als bedrijf zijn ze zelf de baas in hoe ze hun eigen diensten aanbieden en als ze de voorwaarden goed aangeven, heb je als consument de keus om akkoord te gaan of niet. Als hierdoor het voor Sony niet rendabel is, dan kunnen ze zelf de keuze maken om zichzelf aan te passen, zodat ze weer aantrekkelijk zijn voor gamers.
Veel ophef hierover komt wat mij betreft uit het gevoel dat we als consumenten 'recht' hebben op fysiek of iets dergelijks. Maar het is een markt van vraag en aanbod en Sony beslist hoe ze hun spelconsole in de markt zetten.
Net als consternatie over een prijs van €80,-. Dat kan je veel vinden, maar prima, dan koop je het gewoon niet 🤷🏼♂️. Er is niemand die je verplicht te kopen en er is geen onrecht als je niet het nieuwste van het nieuwste hebt.
Maar goed, misschien zeggen dit soort argumenten ook vooral veel over hoe ik in het leven wil staan en de gedachte dat we met zijn allen een stuk gelukkiger zouden zijn als we niet continu mee zouden doen aan de race van meer/sneller/beter. Misschien word ik gewoon ouder nu ik volgende maand 37 ben...
Dit is voor mij wel een inkopper gezien ik vrijwel al m'n games ofwel tweedehands koop en weer verkoop of überhaupt leen van vrienden/familie.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:57:
[...]
Nieuwsgierigheidsvraagje:
Je kan het niet helemaal nagaan natuurlijk, maar denk je dat je geld hebt bespaard door games fysiek te kopen ipv digitaal? Zo ja, heb je daarmee de aanschaf vd disc drive hiermee terug verdiend denk je?
Ik begrijp dat het niet alleen maar om het geld gaat, maar ben gewoon oprecht benieuwd.
Nu game ik niet gruwelijk veel, ergens tussen de 100-200 uur per jaar geloof ik. Maar met alleen al Gran Turismo 7, Ratchet and Clank:Rift Apart en Spider-Man 2 was ik al €100 verder als ik die digitaal had moeten kopen om die te kunnen spelen.
Maar goed, t is niet dat Sony €100 meer aan me had verdiend. Ik had waarschijnlijk andere keuzes gemaakt en wat meer oudere spellen in de aanbieding digitaal gekocht.
[ Voor 29% gewijzigd door Jovatov op 12-07-2026 13:25 ]
De markt bepaald of dat het waard is niet jij of ik. Ik vind het vooral belangrijk dat de consument daar goed over ingelicht wordt en een bepaalde verwachting aan gekoppeld wordt. Veel gamers weten dat helemaal niet.Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Natuurlijk is dat het waard, je krijgt de ervaring waar je een licentie op neemt, altijd zo geweest alleen het lijkt na 40 jaar nu ineens bij gamers binnen te komen dat het zo werkt.
Een koop knop is hierin prima, je Koopt namelijk een licentie. De knop zou pas aangepast moeten worden als er nu “eigendom” op zou staan.
Gaming is een vreemde eend in de bijt eigenlijk, vrijwel nergens in de software markt kan je licenties doorgeven, alleen bij gaming is dat nu zo omdat ze nog op een ouderwetse drager komen. Dus op dat gebied eens dat ze dit gelijk hadden moeten trekken met digitaal.
Mog schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Dat hoeft niet uit te maken. Op het moment dat je geen fysieke games kunt kopen krijgt Sony een monopolie op gamesverkoop voor de PlayStation. Er is immers nog maar één winkel. Ook bepaalt Sony of er nog aanbiedingen komen en hoeveel developers verplicht moeten afdragen. De vraag is: zal PlayStation door de EU als Gatekeeper aangemerkt worden?
Ja ik zou dit oprecht bijzonder vinden. Met de telefoon hebben bovenstaande volgens mij een extreem marktaandeel en de telefoon zit tegenwoordig ook meer in de hoek van een basis behoefte.Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:55:
[...]
Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.
Sony had altijd al een monopoly op het PlayStation platform maar dat was nog semi gesloten door de fysieke games, nu ze daar mee stoppen krijgen ze een volledig gesloten monopoly en je hebt best kans dat dit er voor gaat zorgen dat ze op de radar van de EU gaan komen.
Ik zie de console puur als een luxe behoefte, maar wel benieuwd hoe ze dit willen aanpakken. Het voelt niet echt eerlijk tegenover Sony. Het roept ook veel vragen op, mogen die stores andere games aanbieden. Dan is het volgens mij voor Sony als dit soort wetgeving erop helemaal niet aantrekkelijk om hier uberhaupt een console uit te brengen.
Ik blijf zelf het logisch vinden van luxe behoeftes, als je als consument je werk doet(onderzoek) en je bent het er niet mee eens, dat je zelf de keuze doet, dan koop ik het niet.
Ik kijk indien het zover is. Nu zelf nog volop aan het genieten met de pro.
Ondertussen lekker genieten van het hier en nu. Van de week ook nog Cyberpunk 2077 gekocht ook erg benieuwd naar tov de launch.
Today is a gift enjoy your present
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben van mening dat het verkopen van gebruikte games veel minder oplevert dan iedereen 'denkt'.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:57:
[...]
Nieuwsgierigheidsvraagje:
Ik ben sinds een tijdje bezig met het verkopen van een gedeelte van al mijn games (teveel games en geen tijd met gezin). En het valt me daarbij vies tegen hoeveel tijd ik kwijt ben aan het verkopen. Van A tot Z: uitpluizen welke games te verkopen (en welke dus niet), foto's maken, advertentie aanmaken, onderhanden over de prijs, pakketje klaar maken (incl. kosten voor de nieuwe bubbeltjesenvelop) en vooral het afgeven bij het verzendpunt. Al die stappen maken het verkopen van de wat goedkopere games eigenlijk niet eens meer rendabel. En enkel de nieuwere AAA games leveren nog aardig geld op. En Switch games. Playstation en Xbox nadrukkelijk minder.
Ik vind fysieke games vooral leuk. Ik heb dan iets tastbaars gekocht. Verder vind ik het toch ook wel gedoe (disc wisselen, hopen dat de kids er niet mee aan de haal gaan, verkopen, etc). Als je dan ook nog bekijkt dat het verkopen van een game dermate tijdrovend is dat je veel minder voor de game krijgt dan de verkoopprijs suggereert, maakt mij - als ik er nuchter naar kijk - weinig rouwig om het verdwijnen van de discs.
Ik ben vooral benieuwd wat Sony gaat doen, als blijkt dat - zoals de geruchten nu zijn - Xbox met een 'disc to digital' progamma komt. Waarbij je je disc 'digitaal' kunt laten maken.Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:54:
[...]
[...]
Ja ik zou dit oprecht bijzonder vinden. Met de telefoon hebben bovenstaande volgens mij een extreem marktaandeel en de telefoon zit tegenwoordig ook meer in de hoek van een basis behoefte.
Ik zie de console puur als een luxe behoefte, maar wel benieuwd hoe ze dit willen aanpakken. Het voelt niet echt eerlijk tegenover Sony. Het roept ook veel vragen op, mogen die stores andere games aanbieden. Dan is het volgens mij voor Sony als dit soort wetgeving erop helemaal niet aantrekkelijk om hier uberhaupt een console uit te brengen.
Ik blijf zelf het logisch vinden van luxe behoeftes, als je als consument je werk doet(onderzoek) en je bent het er niet mee eens, dat je zelf de keuze doet, dan koop ik het niet.
Ondertussen lekker genieten van het hier en nu. Van de week ook nog Cyberpunk 2077 gekocht ook erg benieuwd naar tov de launch.
[...]
Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken. Playstation games hebben zo'n unieke code echter niet, dus Sony kan de werkwijze van Xbox niet kopieren. Ze zullen met iets anders moeten komen (of niet, zou ook wel weer bij Sony passen).
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik beleef al 5 jaar veel plezier aan de PS5 en dat ga ik de komende jaren ook doen. Het is nog afwachten wat de PS6 precies gaat worden. Tegen die tijd ga ik wel de keuze maken of ik voor de PS6 ga of overstap naar PC en de PS5 ernaast blijf gebruiken.Ik blijf zelf het logisch vinden van luxe behoeftes, als je als consument je werk doet(onderzoek) en je bent het er niet mee eens, dat je zelf de keuze doet, dan koop ik het niet.
[...]
Of wij het nou bepalen of niet, ik denk dat het niet lastig is om in te schatten waar de markt naartoe gaat. Nu is er wat gedoe, wordt er wat geroepen op fora en X, maar zodra het 2028 is, gaat de markt gewoon door en blijven we allemaal gewoon gamen. Ingelicht of niet, verstokte gamers gaan echt niet afhaken door deze verandering.bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:28:
[...]
De markt bepaald of dat het waard is niet jij of ik. Ik vind het vooral belangrijk dat de consument daar goed over ingelicht wordt en een bepaalde verwachting aan gekoppeld wordt. Veel gamers weten dat helemaal niet.
De consument heeft überhaupt een onderzoeksplicht, dat is zelfs vastgelegd, niet alleen met "luxe behoeftes".Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:54:
[...]
[...]
Ja ik zou dit oprecht bijzonder vinden. Met de telefoon hebben bovenstaande volgens mij een extreem marktaandeel en de telefoon zit tegenwoordig ook meer in de hoek van een basis behoefte.
[...]
Of de telefoon een basis behoefte is doet maar deels ter zake, het gaat ook om de monopoly op het platform wat ze creëren als dat platform een bepaald punt bereikt. het Playstaton platform heeft dat punt wel bereikt, het marktaandeel is veel groter dan dat van bijvoorbeeld Apple op de Smartphone markt.
Of het nog interessant is voor Sony om de Playstation dan in Europa uit te brengen zal een marktonderzoek vereisen maar dat kan nooit een reden zijn om het dan maar niet te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 12-07-2026 15:21 ]
Tweedehands verkoop is geen heilige graal en als je games voor het volle pond koopt en een aantal jaar later verkoopt dan krijg je er inderdaad niet veel voor. Zeker niet voor de Call of Duty's, F1 of FC van een paar jaar oud.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Ik ben sinds een tijdje bezig met het verkopen van een gedeelte van al mijn games (teveel games en geen tijd met gezin). En het valt me daarbij vies tegen hoeveel tijd ik kwijt ben aan het verkopen. Van A tot Z: uitpluizen welke games te verkopen (en welke dus niet), foto's maken, advertentie aanmaken, onderhanden over de prijs, pakketje klaar maken (incl. kosten voor de nieuwe bubbeltjesenvelop) en vooral het afgeven bij het verzendpunt. Al die stappen maken het verkopen van de wat goedkopere games eigenlijk niet eens meer rendabel. En enkel de nieuwere AAA games leveren nog aardig geld op. En Switch games. Playstation en Xbox nadrukkelijk minder.
Maar als je een goede titel (bv de first party exclusives) tweedehands koopt en na een maandje spelen weer op Marktplaats zet, kan je dat normaal gezien voor dezelfde prijs doen. Als je niet de hoofdprijs vraagt, ben je ook weinig tijd kwijt aan onderhandelen. Houd je nog wel de kosten voor de envelop (1 keer een stapeltje halen) en wat tijd kwijt om het bij de wegbrengtoko te brengen. Maar al met al kan je dan voor een handvol euro's gewoon die games spelen.
Wel gehoord van Xbox, maar wist niet dat ze het op deze manier kunnen oplossen ben idd benieuwd of Sony dit dan kan of een andere oplossing.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Ik ben vooral benieuwd wat Sony gaat doen, als blijkt dat - zoals de geruchten nu zijn - Xbox met een 'disc to digital' progamma komt. Waarbij je je disc 'digitaal' kunt laten maken.
Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken. Playstation games hebben zo'n unieke code echter niet, dus Sony kan de werkwijze van Xbox niet kopieren. Ze zullen met iets anders moeten komen (of niet, zou ook wel weer bij Sony passen).
Ik zie nu die Nederlands rechtzaak, 29 juni eerste zittingsdagDonstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:20:
[...]
De consument heeft überhaupt een onderzoeksplicht, dat is zelfs vastgelegd, niet alleen met "luxe behoeftes".
Of de telefoon een basis behoefte is doet maar deels ter zake, het gaat ook om de monopoly op het platform wat ze creëren als dat platform een bepaald punt bereikt. het Playstaton platform heeft dat punt wel bereikt, het marktaandeel is veel groter dan dat van bijvoorbeeld Apple op de Smartphone markt.
Of het nog interessant is voor Sony om de Playstation dan in Europa uit te brengen zal een marktonderzoek vereisen maar dat kan nooit een reden zijn om het dan maar niet te doen.
Als ik het goed lees, dan over een aantal maand het resultaat ben benieuwd, dit is ruim op tijd voor de ps 6.Binnen enkele maanden na de zitting van 29 juni 2026, zal de rechtbank uitspraak doen over de ontvankelijkheid van de stichting. Daarna komt de rechtbank toe aan een inhoudelijke beoordeling van de vorderingen van de stichting. Wijst de rechter de vorderingen uiteindelijk toe, dan moet Sony de digitale PlayStation-markt openstellen voor andere aanbieders en de geleden schade vergoeden.
Voor mij persoonlijk: ik probeer zoveel mogelijk fysiek te kopen, (PlayStation) games, 4K films, cd’s, vinyl. Je hebt dan zelf het beheer, ik kan dan kijken/luisteren wanneer ik wil ipv zoeken op welke streaming dienst iets staat, of dat het helemaal verwijderd is.
Met PS games had ik dit wel verwacht deze stap, maar ik ben er zeker niet blij mee. Al helemaal niet vanwege die meuk dynamische kortingen die Sony hanteert, waar ik tot nu toe steeds het meest betaal in vergelijking met andere mensen waarbij de kortingen een stuk hoger zijn. Ergens hoop ik ook dat (net zoals Apple met iOS) als ze volledig digitaal gaan, alternative stores moeten gaan aanbieden. Voor nu, lekker fysieke games blijven kopen nu het nog kan
Met PS games had ik dit wel verwacht deze stap, maar ik ben er zeker niet blij mee. Al helemaal niet vanwege die meuk dynamische kortingen die Sony hanteert, waar ik tot nu toe steeds het meest betaal in vergelijking met andere mensen waarbij de kortingen een stuk hoger zijn. Ergens hoop ik ook dat (net zoals Apple met iOS) als ze volledig digitaal gaan, alternative stores moeten gaan aanbieden. Voor nu, lekker fysieke games blijven kopen nu het nog kan
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
Even over het prijsgedeelte en de grabbelbak-motie.Ik heb heel wat spellen digitaal tussen de €5-€10 gekocht, waar ze nog steeds fysiek op de 2ehands markt minimaal €20 voor vragen, tel daar nog de verzendkosten bij op.
De 2e-hands-markt probeert je ook een poot uit te draaien. PSN heeft gewoon heel vaak superdeals waar niemand aan kan tippen.
De 2e-hands-markt probeert je ook een poot uit te draaien. PSN heeft gewoon heel vaak superdeals waar niemand aan kan tippen.
Voor kleine indie titels wellicht, maar voor het gros klopt dat niet hoor.Farabi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:
Even over het prijsgedeelte en de grabbelbak-motie.Ik heb heel wat spellen digitaal tussen de €5-€10 gekocht, waar ze nog steeds fysiek op de 2ehands markt minimaal €20 voor vragen, tel daar nog de verzendkosten bij op.
Zie ook: review: Prijsdata toont dat fysieke PlayStation-games tot 50 euro goedkoper k...
Zijn absoluut geen indie-games. ik hou daar ook niet vandutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Voor kleine indie titels wellicht, maar voor het gros klopt dat niet hoor.
Zie ook: review: Prijsdata toont dat fysieke PlayStation-games tot 50 euro goedkoper k...
Ik heb sinds de PS5 niets meer fysiek gekocht, ik geloof het allemaal wel, mis er niets aan
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170
Tweedehandsmarkt is ook een vraag- en aanbodmarkt. Zeker games die fysiek niet veel verkocht hebben überhaupt zijn tweedehands niet makkelijk te verkrijgen en dus duurder. Maar die gaan wel mee met het aanbiedingencircus in de PSN, en thirdpartytitels worden inderdaad digitaal flink goedkoop.Farabi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:
Het verkopen van een licentie in een case is toch niet anders dan een fysieke disk?
Nintendo doet dit ook al. Je koopt een cardridge, wat in feite een plastic case voor je code is. Waarna je de game kan downloaden.
Ja het doorverkopen van een game kan niet meer. Maar voor de rest verandert er niet zoveel.
Nintendo doet dit ook al. Je koopt een cardridge, wat in feite een plastic case voor je code is. Waarna je de game kan downloaden.
Ja het doorverkopen van een game kan niet meer. Maar voor de rest verandert er niet zoveel.
Eigenlijk ervaar ik hetzelfde. Ik heb daar ook allemaal geen zin meer in. Marktplaats is ook echt het wilde westen soms en nagekomen afspraken zijn niet meer zo vanzelfsprekend.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben van mening dat het verkopen van gebruikte games veel minder oplevert dan iedereen 'denkt'.
Ik vind fysieke games vooral leuk. Ik heb dan iets tastbaars gekocht. Verder vind ik het toch ook wel gedoe (disc wisselen, hopen dat de kids er niet mee aan de haal gaan, verkopen, etc). Als je dan ook nog bekijkt dat het verkopen van een game dermate tijdrovend is dat je veel minder voor de game krijgt dan de verkoopprijs suggereert, maakt mij - als ik er nuchter naar kijk - weinig rouwig om het verdwijnen van de discs.
Ik vroeg mij meer af hoe het is als koper. Dat je voor een gunstige prijs een spel kan kopen. Ik merk dat ik zelfs daar het geduld niet meer voor heb. Meestal ook omdat het gewoon te ver is en dat verzend gebeuren vind ik allemaal maar onzeker. Dus uiteindelijk koop ik het maar nieuw en betaal ik in weze voor het gemak.
Nou die fysieke disc kan je dus doorverkopen en blijft ook gewoon offline werken. Licentie moet je maar afwachten of de online verbinding actief blijft of men niet besluit dat de licentie niet meer aan te bieden.Wulfric92 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:03:
Het verkopen van een licentie in een case is toch niet anders dan een fysieke disk?
nieuws: PlayStation haalt gekochte Studio Canal-films ook in VK uit collecties - update
Helaas geldt dat niet voor alle spellen. Sommige spellen op schijf eisen alsnog een interverbinding/account. Heel vervelend!dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Nou die fysieke disc kan je dus doorverkopen en blijft ook gewoon offline werken. Licentie moet je maar afwachten of de online verbinding actief blijft of men niet besluit dat de licentie niet meer aan te bieden.
nieuws: PlayStation haalt gekochte Studio Canal-films ook in VK uit collecties - update
Sorry, maar met wat je stelt zie je vooral wat je graag wilt zien.dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Voor kleine indie titels wellicht, maar voor het gros klopt dat niet hoor.
De selectie van games die Tweakers uitgekozen heeft, toont vooral dat het per game erg verschilt. Sommige games blijven echt duur (Black Myth: Wukong lijkt de meest extreme). Andere games juist weer niet (Resident Evil Village).
En dit is ook mijn ervaring. Sommige games blijven eindeloos duur, andere games zijn na een paar jaar voor een prikkie op te pikken, precies zoals @Farabi stelt. Wel even via bijvoorbeeld Dekudeals een notificatie instellen voor die games, dan mis je de sale niet. En de games die echt duur blijven, die koop ik gewoon niet. Er zijn toch veel meer games dan waar ik tijd voor heb.
Dit is hier nu al zo vaak gezegd, en er klopt helemaal niks van.dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Nou die fysieke disc kan je dus doorverkopen en blijft ook gewoon offline werken. Licentie moet je maar afwachten of de online verbinding actief blijft of men niet besluit dat de licentie niet meer aan te bieden.
Spellen op Disc zijn niet zo heilig meer als vroeger, in het nes/ snes / ps1 etc tijdperk.
Genoeg spellen
- Hebben Day1 patch nodig, anders starten ze niet op.
- Hebben een online check nodig(Om de zoveel tijd), anders starten ze niet op(Ook single player games).
- Op de Disc het spel helemaal niet staat, maar alleen een downloader die er voor zorgt hij het spel download uit de store.
- Het spel een bepaalde ps5 firmware nodig heeft, anders start die niet. deze zal niet op de disc staan maar moet die online ophalen.
Mee eens. Verkopen, ruilen, uitlenen en verzamelwaarde, blijven dan nog over voor fysiek.Carlos0_0 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:19:
[...]
Dit is hier nu al zo vaak gezegd, en er klopt helemaal niks van.
Spellen op Disc zijn niet zo heilig meer als vroeger, in het nes/ snes / ps1 etc tijdperk.
Genoeg spellen
- Hebben Day1 patch nodig, anders starten ze niet op.
- Hebben een online check nodig(Om de zoveel tijd), anders starten ze niet op(Ook single player games).
- Op de Disc het spel helemaal niet staat, maar alleen een downloader die er voor zorgt hij het spel download uit de store.
- Het spel een bepaalde ps5 firmware nodig heeft, anders start die niet. deze zal niet op de disc staan maar moet die online ophalen.
Laten we hopen dat ze op de radar komen, het kan in principe alleen maar positieve impact hebben voor de consumentDonstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:55:
[...]
Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.
"A life without memes is not worth living." - Socrates
Goedemorgen iedereen,
Dit weekend dacht ik de PS5 ( Base ) weer eens aan te slingeren, kom ik erachter dat mijn disc drive het heeft begeven, geen enkele disc wordt meer gelezen.
Ik heb de hele PS5 + Disc drive schoongemaakt + de PS5 gereset, dit heeft helaas geen oplossing geboden.
Heeft iemand de oplossing voor mij, of kan ik dit als excuus gebruiken om toch maar de Pro te halen met externe Disc drive?
Dit weekend dacht ik de PS5 ( Base ) weer eens aan te slingeren, kom ik erachter dat mijn disc drive het heeft begeven, geen enkele disc wordt meer gelezen.
Ik heb de hele PS5 + Disc drive schoongemaakt + de PS5 gereset, dit heeft helaas geen oplossing geboden.
Heeft iemand de oplossing voor mij, of kan ik dit als excuus gebruiken om toch maar de Pro te halen met externe Disc drive?
Naar een reparateur brengen? Die repareert hem voor een fractie van de prijs van een PS5 Pro met disc.Roshnak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:
Goedemorgen iedereen,
Heb je de laatste update geïnstalleerd?Roshnak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:
Goedemorgen iedereen,
Knip
Vorig bericht is om onbekende reden twee keer geplaatst
Vorig bericht is om onbekende reden twee keer geplaatst
[ Voor 88% gewijzigd door Pro-prutser op 13-07-2026 09:24 ]
Gisteren toch ook maar een vervroegd Sinterklaas kado gekocht voor mijn zoontje. Of het een goed idee is, moet zich nog uitwijzen maar de prijsstijgingen qua mem/SSD rijzen nog steeds de pan uit. Ivm GTA 6 dus nu al de PS5 gekocht en ik ben inderdaad voor de compleet digital versie gegaan. Mede door de prijs, maar ook ivm de schijfjes die niet zo'n heel fijn leven kennen hier met de jeugd...
Wel jammer dat de 1TB versie inmiddels 825GB is, maar goed dan moet ik wellicht alsnog in de buidel tasten voor (duur) SSD over een tijdje. En ook balen dat ik GTA 5 (disk editions PS4) niet om kan zetten en dus weer kan kopen
Even goede deal afwachten dan maar...
Wel jammer dat de 1TB versie inmiddels 825GB is, maar goed dan moet ik wellicht alsnog in de buidel tasten voor (duur) SSD over een tijdje. En ook balen dat ik GTA 5 (disk editions PS4) niet om kan zetten en dus weer kan kopen
[ Voor 10% gewijzigd door JB op 13-07-2026 09:28 ]
Mijn boefje is liev!
Je kan altijd nog een disc module kopen zodat je toch ook discs kan spelen. Die gta v disc kan je dsn zelfs gratis upgraden naar ps5 versie. Helaas zijn ssd nu duur voor ps5. 2 jaar geleden zelf van een tweaker hier een 4tb overgenomen voor 225 euro. Heel blij mee nuJB schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:27:
Gisteren toch ook maar een vervroegd Sinterklaas kado gekocht voor mijn zoontje. Of het een goed idee is, moet zich nog uitwijzen maar de prijsstijgingen qua mem/SSD rijzen nog steeds de pan uit. Ivm GTA 6 dus nu al de PS5 gekocht en ik ben inderdaad voor de compleet digital versie gegaan. Mede door de prijs, maar ook ivm de schijfjes die niet zo'n heel fijn leven kennen hier met de jeugd...
Wel jammer dat de 1TB versie inmiddels 825GB is, maar goed dan moet ik wellicht alsnog in de buidel tasten voor (duur) SSD over een tijdje. En ook balen dat ik GTA 5 (disk editions PS4) niet om kan zetten en dus weer kan kopenEven goede deal afwachten dan maar...
Ja klopt maar een diskdrive is ook prijzig en zoveel games hebben we niet voor de PS4. FC26 heb ik digitaal gekocht dus die kan dan gewoon geïnstalleerd, blijft RDR2 nog over samen met GTA5.Cloud_VII schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Je kan altijd nog een disc module kopen zodat je toch ook discs kan spelen. Die gta v disc kan je dsn zelfs gratis upgraden naar ps5 versie. Helaas zijn ssd nu duur voor ps5. 2 jaar geleden zelf van een tweaker hier een 4tb overgenomen voor 225 euro. Heel blij mee nu
Mijn boefje is liev!
Ik heb al een aantal dagen het probleem dat de afbeeldingen/avatars en namen van vrienden niet meer wordt geladen. Ik kan vrienden ook niet uitnodigen voor een party, alleen met een omweg via groepen. Ik heb de database al laten reconstrueren, maar tevergeefs. Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan fixen?
:strip_exif()/f/image/n793iufvmcfk9UNEW2kuMQQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OeCxQPC33bhz3euTDV4NHpSp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9gKhLTTtdcrIX2P554uqzBau.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K9zdZzhbGx4la0Nuc8eMTkRh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8WKT6trfGbOLDPe0xbdzsGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eigen online status.
:strip_exif()/f/image/n793iufvmcfk9UNEW2kuMQQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OeCxQPC33bhz3euTDV4NHpSp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9gKhLTTtdcrIX2P554uqzBau.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K9zdZzhbGx4la0Nuc8eMTkRh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8WKT6trfGbOLDPe0xbdzsGP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Monda op 13-07-2026 18:06 ]
PSN: Mondaatje
Al eens uitgelogd en ingelogd?Monda schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:37:
Ik heb al een aantal dagen het probleem dat de afbeeldingen/avatars en namen van vrienden niet meer wordt geladen. Ik kan vrienden ook niet uitnodigen voor een party, alleen met een omweg via groepen. Ik heb de database al laten reconstrueren, maar tevergeefs. Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan fixen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat er niet toevallig een update klaar?
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170
Inloggen en uitloggen hielp niet en alles was up to date. Het lijkt verholpen door de verbinding opnieuw te testen. Thnx iig!Bas170 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:35:
[...]
Al eens uitgelogd en ingelogd?
Staat er niet toevallig een update klaar?
PSN: Mondaatje
Bron? Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek. ChatGPT zegt mij ook dat er geen unieke identifiers op XBOX disks staan.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken.
EDIT: alhoewel, als ik ChatGPT wat doorvraag, zegt die ineens toch dat het kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 14-07-2026 08:57 ]
Er kan tot 188 bytes aan gegevens worden gebrand in de Burst Cutting Area na het persen. Ik kan niet zo gauw vinden of dit gebruikt wordt door MS; Nintendo gebruikte dit bij GC en Wii.Twixie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:50:
Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek.
https://www.theverge.com/report/960173/microsoft-xbox-disc-to-digital-feature-physical-game-collectionTwixie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Bron? Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek. ChatGPT zegt mij ook dat er geen unieke identifiers op XBOX disks staan.
EDIT: alhoewel, als ik ChatGPT wat doorvraag, zegt die ineens toch dat het kan.
Ze schrijven niet perse hoe het werkt, maar wel dat het gekoppeld wordt aan een specifieke disc. Dit gaat natuurlijk terug naar de Xbox One launch waar ze al zulke ideeën hadden. Daarom werkt het ook alleen vanaf Xbox One discs. Xbox en Xbox 360 games kun je niet omzetten.Getting a digital copy of a game works simply by inserting a compatible disc and installing and playing the game. This will require a Microsoft account on an Xbox console and will grant a digital entitlement for physical games. This digital entitlement is tied to the specific disc, and it will move from account to account if you swap the physical game with a friend or log in to a different Xbox profile and try to play a disc-based game.
Vandaag ook weer store summer sales
Zal zelf nog de kingdom deliverance 2 season pass halen. 20 euro en waren nog wel een aantal andere games voor een mooie prijs. Zelf ook altijd wel kijken bij de vr games, aangezien je deze bijna alleen maar digitaal kunt krijgen.
Zal zelf nog de kingdom deliverance 2 season pass halen. 20 euro en waren nog wel een aantal andere games voor een mooie prijs. Zelf ook altijd wel kijken bij de vr games, aangezien je deze bijna alleen maar digitaal kunt krijgen.
Ik kreeg idd vanochtend ergens een push bericht van de app dat Stellar Blade in de aanbieding wasDagarkin schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:39:
Vandaag ook weer store summer sales
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Jammer dat hades2 niet in de aanbieding is, gezien die wel in summersale van xbox zit
Gewoon even wachten, misschien dat ie ooit gratis in de plus komt.nDirect090 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:47:
Jammer dat hades2 niet in de aanbieding is, gezien die wel in summersale van xbox zit
PSN : Geraedus
Misschien heb je geluknDirect090 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:47:
Zelf nu ook Control gekocht en kan wel weer 2 jaar vooruit.the Summer Sale refreshes at 00:00am PDT/BST/JST on July 27. Some deals will be replaced by new offers.
Ik heb nog wel een vraag gebruiken mensen met de pro ook de vrr of stellen jullie deze per game in?
Met Kingdom Deliverance 2 in de cutscenes zie je veel flickering(engelse term). Gisteren uitgeschakeld. Vervolgens de hele tv paars beeld. Opsich zo ook weer hersteld, maar bijzonder dat dit uberhaupt kan voorkomen. Ik vermoed, dat Kingdom 2 niet goed is geoptimaliseerd voor de pro. Ik kijk zelf met een Lg oled g5. De ps 5 is zelf aangesloten op een Denon x3800h .
Dit wetend had ik liever de vrr als een ingame setting gezien ipv een systeem instelling. Ik kan ook nog kijken met vrr aan en 120h uit, aangezien kd 2 op 120 draait.
Het is elke cent waard. Gewoon kopen. Je gaat je tientallen uren vermaken.nDirect090 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:47:
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Helemaal mee eens. Hades 1 heb ik eerst voor de Switch (1) gekocht, en later nog eens voor de PS5 waar ik er nog eens makkelijk 150 - 200 uur in gepompt heb. Hades 2 op de Switch 2 zit ik alweer op 150+ uur.uchiha tijntje schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:52:
[...]
Het is elke cent waard. Gewoon kopen. Je gaat je tientallen uren vermaken.
30 Euro voor Hades 2 voelt bijna als diefstal.
[ Voor 6% gewijzigd door Denman op 16-07-2026 10:55 ]
Moet zeggen dat ik Hades 1 wel veel leuker vond. In algemene zin merk ik dat ik delen 2 bijna altijd minder leuk vind. Vaak verzwaren ze de game met meer opties die de gameplay niet verbeteren.
Kan ik RDR2 ook via de digitale aanbieding van dit moment (14,99 voor de PS4) naar de PS5 brengen nadien? Ik heb RDR2 thuis liggen als schijfje voor de PS4, maar ik heb nu een PS5 slim digital, dus ik kan helaas geen spellen overzetten. De enige die voor mij echt interessant zijn;
RDR2
GTA 5
RDR2
GTA 5
Mijn boefje is liev!
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar vraag je of je een PS4 game kunt kopen in de Playstation store en die op een PS5 kunt spelen? Zo ja, dan is het antwoord natuurlijk ja.JB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:30:
Kan ik RDR2 ook via de digitale aanbieding van dit moment (14,99 voor de PS4) naar de PS5 brengen nadien? Ik heb RDR2 thuis liggen als schijfje voor de PS4, maar ik heb nu een PS5 slim digital, dus ik kan helaas geen spellen overzetten. De enige die voor mij echt interessant zijn;
RDR2
GTA 5
Werkt de Playstation App bij jullie ook zo matig bij?
Ik was benieuwd hoeveel uur ik al in Black Flag Remake had zitten maar volgens de app is mijn laatst gespeelde game er eentje van maanden geleden.
Playstation en app zijn (uiteraard) bijgewerkt.
Ik was benieuwd hoeveel uur ik al in Black Flag Remake had zitten maar volgens de app is mijn laatst gespeelde game er eentje van maanden geleden.
Klopt, ik zie dat de digitale versie van RDR2 in de aanbieding is. Daar staat alleen PS4 bij. Ik heb een PS5 digital slim gekocht waardoor ik dus niet mijn huidige PS4 RDR2 (schijfje) kan omzetten.RomeoOscarBravo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:59:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar vraag je of je een PS4 game kunt kopen in de Playstation store en die op een PS5 kunt spelen? Zo ja, dan is het antwoord natuurlijk ja.
Bij GTA 5 staat specifiek vermeld dat het voor de PS4 en PS5 is. Beetje zonde als ik straks nog een keer geld uitgeef voor RDR2, deze alsnog niet kan spelen op de nieuwe PS5.
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 17-07-2026 08:59 ]
Mijn boefje is liev!
Dat laatste is waarschijnlijk omdat je dan van GTA 5 de PS4 èn PS5 versies koopt. Dat is bij RDR2 niet het geval.JB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:57:
[...]
Klopt, ik zie dat de digitale versie van RDR2 in de aanbieding is. Daar staat alleen PS4 bij. Ik heb een PS5 digital slim gekocht waardoor ik dus niet mijn huidige PS4 RDR2 (schijfje) kan omzetten.
Bij GTA 5 staat specifiek vermeld dat het voor de PS4 en PS5 is. Beetje zonde als ik straks nog een keer geld uitgeef voor RDR2, deze alsnog niet kan spelen op de nieuwe PS5.
Nee mijn laatst gespeelde game staat er gewoon in, dit is toevallig het zelfde spel wat ik al weken speel dan.Donstil schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:49:
Er is geen PS5 versie van RDR2. Alleen de PS4 versie, deze is speelbaar op de PS5. Maar je zit vast aan de lage resolutie en framerate van de PS4. Ooit gaat Rockstar met een PS5 versie komen. Het duurde 8 jaar en 6 maanden voordat GTA V een PS5 versie kreeg. Dus met die logica is RDR in april 2027 aan de beurt.JB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:57:
[...]
Klopt, ik zie dat de digitale versie van RDR2 in de aanbieding is. Daar staat alleen PS4 bij. Ik heb een PS5 digital slim gekocht waardoor ik dus niet mijn huidige PS4 RDR2 (schijfje) kan omzetten.
Check, dank! Gaat er mij vooral om dat ik met 14,99 euro eea kan “migreren”. Nu GTA 5 nog een leuke deal hopelijk, zodat we tot aan de GTA 6 launch nog even vooruit kunnen en de PS4 dus helemaal uitgefaseerd kan.
Mijn boefje is liev!
Dat is blijkbaar iets wat veel vaker voorkomt bij de PlayStation appDonstil schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:49:
Ik had precies hetzelfde, wilde weten hoeveel uur ik in Clair Obscur Expedition 33 had zitten maar bleek de game niet meer in de app vermeld te worden: Vliegvlug in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
En iemand anders had hetzelfde: Xerox in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
Nazoeken op internet gaf hetzelfde beeld helaas, dit gebeurt blijkbaar zomaar. Snap echt niet hoe zo’n groot bedrijf als Sony dit niet goed werkend krijgt, is gewoon het synchroniseren van wat stats, hoe moelijk kan het zijn…
Kleine week later was de game gelukkig al weer terug in de PS App bij mij: Vliegvlug in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
Maar wat ik in de loop van de tijd wel heb gemerkt is dat het aantal gespeelde uren tussen de console en de app niet overeenkomt, geen idee hoe dat kan, alsof ze hun eigen tellers hebben. Waarbij de PS App veel lager aangeeft dan de console zelf waarbij de laatste naar mijn idee beter klopt.
Dus je mist niet echt iets aan die teller in de app.
Ja hier ook last van op zowel m'n PS5 als op de PS appDonstil schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:49:
Als ik een game speel die ik al maanden speel wordt het bijgewerkt, maar in de afgelopen dagen begonnen met Mouse PI For Hire en Black Ops 1 remaster en die komen er niet te staan zoals het moet, ik denk dat er op de server van PS iets niet meer helemaal lekker gaat.
s0kkie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:39:
[...]
Ja hier ook last van op zowel m'n PS5 als op de PS app![]()
Als ik een game speel die ik al maanden speel wordt het bijgewerkt, maar in de afgelopen dagen begonnen met Mouse PI For Hire en Black Ops 1 remaster en die komen er niet te staan zoals het moet, ik denk dat er op de server van PS iets niet meer helemaal lekker gaat.
Jammer, maar ook goed, om te horen dat ik niet alleen ben. Dan zoek ik niet verder in mijn specifieke set-up.Vliegvlug schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Dat is blijkbaar iets wat veel vaker voorkomt bij de PlayStation app
Ik had precies hetzelfde, wilde weten hoeveel uur ik in Clair Obscur Expedition 33 had zitten maar bleek de game niet meer in de app vermeld te worden: Vliegvlug in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
En iemand anders had hetzelfde: Xerox in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
Nazoeken op internet gaf hetzelfde beeld helaas, dit gebeurt blijkbaar zomaar. Snap echt niet hoe zo’n groot bedrijf als Sony dit niet goed werkend krijgt, is gewoon het synchroniseren van wat stats, hoe moelijk kan het zijn…![]()
Kleine week later was de game gelukkig al weer terug bij mij: Vliegvlug in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
Maar wat ik in de loop van de tijd wel heb gemerkt is dat het aantal gespeelde uren tussen de console en de app niet overeenkomt, geen idee hoe dat kan, alsof ze hun eigen tellers hebben. Waarbij de PS App veel lager aangeeft dan de console zelf waarbij de laatste naar mijn idee beter klopt.
Dus je mist niet echt iets aan die teller in de app.
Het is omdat er van GTA V ook echt een PS5 versie is, die bijvoorbeeld grafisch ook een upgrade is ten opzichte van de PS4 versie. Je kunt er bij GTA V zelfs voor kiezen om de PS4 versie op je PS5 te installeren.JB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:57:
[...]
Ik speel op mijn PS5 ook soms nog de originele Uncharted trilogie, Detroit: Become Human en jawel, Red Dead Redemption II. Geen van deze games heeft een PS5 versie. Dus ik kan het je met zekerheid zeggen. Veel plezier!
EDIT: ik zie dat ik wat recente berichten had gemist, wat mijn informatie een beetje dubbel c.q. onnodig maakt. Excuses.
[ Voor 6% gewijzigd door RomeoOscarBravo op 17-07-2026 09:55 ]
- Linksquest
- Registratie: Juni 2008
- Laatst online: 23-08 13:43
Het is vrijdag en dat betekend dat Mystic een nieuwe Lets Talk PlayStation aflevering klaar heeft staan. Deze keer is wederom het stoppen van fysieke games een onderwerp, maar deze keer hoe andere ontwikkelaars hier over denken.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Hi keroner,keroner schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:23:
@Ike.
Yep. Splinternieuwe HDMI 2.1b kabels van Qnected (50 euro) gekocht. Doen het net zo slecht als die action kabels 😅
Ik kwam je bericht toevallig tegen en zag Qnected voorbijkomen. Jammer om te lezen dat de nieuwe kabels het probleem niet hebben opgelost, zeker als je er juist extra geld aan uitgeeft om de HDMI-kabels als mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten.
Op basis van wat je hier beschrijft, zou ik overigens niet direct concluderen dat het probleem bij de HDMI-kabels ligt. Als zowel de eerdere kabels als de Qnected-kabels exact dezelfde audio-drops geven en het probleem specifiek bij de PS5 optreedt, terwijl andere bronnen wel goed functioneren, dan lijkt er waarschijnlijk ergens anders in de keten iets mis te gaan.
Een duurdere HDMI-kabel is natuurlijk ook geen wondermiddel. Een HDMI-kabel moet simpelweg het vereiste signaal betrouwbaar kunnen transporteren. Wij helpen je daarom liever om de daadwerkelijke oorzaak te vinden dan dat we je zomaar nóg een andere kabel aanraden.
Mocht het probleem nog steeds spelen, neem dan gerust contact met mij op via het contactformulier op Qnected.nl. Dan kijk ik graag met je mee naar de exacte configuratie van de PS5, Sony Bravia en Denon en kunnen we stap voor stap proberen te achterhalen waar de audio-drops vandaan komen.
We kunnen de Qnected HDMI-kabels (passief 0,5 t/m 5 meter lengtes) eventueel ook volledig doormeten. Daarmee kunnen we objectief controleren of alle verbindingen en pinnen correct functioneren en een kabeldefect voor de volle 100% uitsluiten. Mocht daar onverhoopt toch iets niet in orde blijken te zijn, dan lossen we dat uiteraard netjes voor je op.
Met vriendelijke groet,
Cedric van Qnected
Tijdens de afgelopen vakantie eens rustig gekeken naar een PlayStation Portal, totdat ik in de Tweakers review ook remote play voorbij zag komen. Vandaag i.c.m. mijn iPad eens uitgeprobeerd met een spelletje FC 26. Dit heeft me zeer positief verrast. Af en toe een klein hikje, maar was zeer goed te doen. Dit biedt perspectief om straks tijdens voetbalwedstrijden gelijktijdig een potje voetbal te spelen.
Als je de portal voor een kleine prijs kan pakken echt een aanrader. Zeer vooruit gegaan ma de laatste updates. Zorgen dat de ps5 wired aangesloten is en de wifi verbinding optimaal is voor de locatie waar je hem het meest gaat gebruiken, eg slaapkamer. Ik gebruik de portal meer dan de ps5+tv maar dat komt ook door de levensfase (jonge kids haha.). Ook een steamdeck en xbox rog ally x in huis maar speel het meeste op de portal.meesje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:48:
Tijdens de afgelopen vakantie eens rustig gekeken naar een PlayStation Portal, totdat ik in de Tweakers review ook remote play voorbij zag komen. Vandaag i.c.m. mijn iPad eens uitgeprobeerd met een spelletje FC 26. Dit heeft me zeer positief verrast. Af en toe een klein hikje, maar was zeer goed te doen. Dit biedt perspectief om straks tijdens voetbalwedstrijden gelijktijdig een potje voetbal te spelen.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Ja Portal ervaring is toch een stuk beter omdat er als het ware een DualSense is aangesloten.meesje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:48:
Ik had wel mijn PS5 controller gekoppeld aan mijn iPad.Cowboy_Henk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Ja Portal ervaring is toch een stuk beter omdat er als het ware een DualSense is aangesloten.
En ondersteunt dit dan alle DualSense functies zoals haptic feedback en adaptive triggers?meesje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Ik had wel mijn PS5 controller gekoppeld aan mijn iPad.
Oei. Dat kan ik me niet herinneren. Vanavond nog maar een keer testen. De door jou genoemde functies vind juist toegevoegde waarde hebben. 👍Cowboy_Henk schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:00:
[...]
En ondersteunt dit dan alle DualSense functies zoals haptic feedback en adaptive triggers?
Playstation Support US.... lijkt niet op de officiële kanaal waarmee Sony Playstation communiceert.
Ook heeft deze poster op X maar een blauw vinkje ipv een geel vinkje naast de naam staan.
Ook heeft deze poster op X maar een blauw vinkje ipv een geel vinkje naast de naam staan.
PSN : Geraedus
Nog iemand problemen met inloggen op PlayStation? Service status op hun eigen pagina staat op ‘actief’ maar op mijn ps5 op ‘Failed’.
Zie ook meerdere meldingen nu op downdetector.
Ja zelfdeIncognitum schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
Nog iemand problemen met inloggen op PlayStation? Service status op hun eigen pagina staat op ‘actief’ maar op mijn ps5 op ‘Failed’.
PS5 games konden al nooit van de usb disk af gespeeld worden?JB schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:16:
Op X gaat het behoorlijk los over de laatste update voor de PS5 icm disc/USB storage? Is daar iets mee en zet deze update iets dicht of zit de emotie vooral in het stukje toekomst?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PS4 games idd wel.
https://www.playstation.c...are/ps5-extended-storage/PS5 games
Move games you've already finished or games you haven't played in a while to USB extended storage. PlayStation®5 games can't be played directly from USB extended storage, so make sure to copy PS5® game data back to your console storage when you want to play the game again.
Dat is echt al een oude koe vanaf versie 1 van de PS5 toch?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja dan is het dus puur een manier om te ranten richting de toekomst zo lijkt. Ik ben overigens helemaal niet bezig met bewuste stemmingmakerij. Ik stap na 12+ jaar weer in de wereld van consoles, met een net aangekochte PS5.
Mijn boefje is liev!
Yep hier ookIncognitum schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
Mooie timing met het "all digital" debacle.
Mijn disk game GOY start wel gewoon op. Maar wilde graag even een uurtje AC black flag (digitaal gekocht) spelen.
Hier gaat Sony even met de neus op de feiten gedrukt worden, en terecht.
Mijn disk game GOY start wel gewoon op. Maar wilde graag even een uurtje AC black flag (digitaal gekocht) spelen.
Hier gaat Sony even met de neus op de feiten gedrukt worden, en terecht.
Hier ook problemen met online te komen, gister nog een update geinstalleerd. Hoop niet dat daar iets mis mee is?
Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.
:strip_exif()/f/image/PhbLnO59jV6GLnUnRQIVok0t.png?f=user_large)
/f/image/2XF5p0HWmCGiZ8BJPXQoQ6ja.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0OoDntVhkuNCxKPP8pQcsR1K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fg086gDEoNCXO81Et31Ti0X0.jpg?f=fotoalbum_large)