De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.
Steam heeft geen monopolie op PC. Er zijn zat andere stores.Amaze86 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:35:
[...]
Oja, doet steam deck dat ook? Doet nintendo dat ook?
Nintendo verkoopt (nog) fysiek, dus daar heb je concurrentie via fysieke winkels en webshops.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Niet zo verwonderlijk toch? De PC markt is een open markt. Steam heeft wel een enorm marktaandeel, maar dat komt (gedeeltelijk) door de gamers zelfs, die massaal bij Steam blijven kopen. Terwijl andere stores net zo interessant zijn.Donstil schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:47:
[...]
Voor Steam zijn wel codes te koop toch? Daar zit je aan Steam als platform vast maar hoef je niet perse daar te kopen dacht ik. Dat is al een hele grote stap beter dan wat Sony nu doet.
Bij Sony zijn Keys voor de PSN store heel schaars, dat zou zeker opengebroken mogen worden!
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:40:
De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.
Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.
Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?
Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…
Ik denk dat dat na release van GTA 6 allemaal gaat veranderen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.
Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.
Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.
Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.
Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.
Dat is waarRossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.
Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.
Het is zelden zo simplistisch als het lijkt
GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.
Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.
Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.
Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.
Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:07:
[...]
GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.
De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.
Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.
We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.
Mee eensbRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.
Voordeel van een schijfje is ook dat je minder opslag nodig hebt als de game volledig op schijf staat. Vind ik ook wel prettig.
Nee daar kan je geen claim voor indienen, waar je voor betaald hebt heb je ook gekregen.Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?
Live, Laugh, Toaster bath.
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..
De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.
Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.
We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.
Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃
Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Natuurlijk is dat het waard, je krijgt de ervaring waar je een licentie op neemt, altijd zo geweest alleen het lijkt na 40 jaar nu ineens bij gamers binnen te komen dat het zo werkt.bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
Een koop knop is hierin prima, je Koopt namelijk een licentie. De knop zou pas aangepast moeten worden als er nu “eigendom” op zou staan.
Gaming is een vreemde eend in de bijt eigenlijk, vrijwel nergens in de software markt kan je licenties doorgeven, alleen bij gaming is dat nu zo omdat ze nog op een ouderwetse drager komen. Dus op dat gebied eens dat ze dit gelijk hadden moeten trekken met digitaal.
Helaas inderdaad. Het komt ze goed uit en ons wat minder.Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉
Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃
Ik zou het raar vinden als de PS6 een disc drive versie zou krijgen. Want je kan dan alleen fysieke spellen van voor 2028 spelen. Blu-ray films kunnen ook een argument zijn. Een optionele disc drive zou logischer zijn. Zou mooi zijn als deze uitwisselbaar is met die van de PS5. Eventueel met een aangepast cover. Maar ik denk dat Sony gewoon all digital gaat.
Ik ben tevens bang dat deze keuze van Sony de prijs op de tweedehandsmarkt enorm gaat opdrijven door schaarste en FOMO.
Het zal mij ook niet verbazen dat gesealde PS5 games uit 2027 ergens in de toekomst tegen exotische prijzen verkocht gaan worden onder het mom van dat dit de laatste fysieke games zijn. Maar goed dit is puur speculatie.
Ohja daar heb ik niet eens aangedacht. Goed punt!Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Uiteindelijk als je het niet eens bent met de koers die ze varen, dan koop je de ps simpelweg niet. Als bedrijf zijn ze zelf de baas in hoe ze hun eigen diensten aanbieden en als ze de voorwaarden goed aangeven, heb je als consument de keus om akkoord te gaan of niet. Als hierdoor het voor Sony niet rendabel is, dan kunnen ze zelf de keuze maken om zichzelf aan te passen, zodat ze weer aantrekkelijk zijn voor gamers.
opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)
Ik vraag me af mensen die nooit een game nieuw kopen, die dragen dan nooit bij aan de ontwikkelkosten van nieuwe games. Vanuit dit oogpunt is het vrij logisch, dat bedrijven het liefst hebben, dat iedereen die hun game speelt hun rechtstreeks betaald.
ik zie zelf wel toekomst is altijd ver weg
, zit op een leeftijd, waarbij ik weinig game en daardoor ook niet erg vind om digitaal te kopen. Games fysiek willen hebben, was vroeger mits er ook toffe extra’s bij zaten wel mooi, maar tegenwoordig zie ik prijzen van 200 euro voor dit soort editities, dan is de keuze snel gemaakt. Ironisch had ik paar maanden terug nog Kingdom Deliverance 2 gekocht voor 33 euro(fysiek) en een paar weken terug kon je de royal editie(alle dlc) digitaal 33 euro kopen. Soms geduldig afwachten en als je super principieel bent dan zou ik als je tegen digitaal only bent simpelweg de playstation 6 niet meer kopen.
Tegen de tijd dat de ps 6 er is, kan ik met de games die ik nog wel wil spelen jaren vooruit.
opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)
Ik vraag me af mensen die nooit een game nieuw kopen, die dragen dan nooit bij aan de ontwikkelkosten van nieuwe games. Vanuit dit oogpunt is het vrij logisch, dat bedrijven het liefst hebben, dat iedereen die hun game speelt hun rechtstreeks betaald.
ik zie zelf wel toekomst is altijd ver weg
Tegen de tijd dat de ps 6 er is, kan ik met de games die ik nog wel wil spelen jaren vooruit.
Ik besef mij net dat dit niet helemaal het geval hoeft te zijn.Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Het is mogelijk dat de PS6 in 2028 uitkomt en dat vanaf dan geen fysieke games meer worden gemaakt.
Had ‘m even niet meer scherp en dacht het om volgend jaar ging. Gelukkig gaat het pas om het jaar erna. My bad
Dat hoeft niet uit te maken. Op het moment dat je geen fysieke games kunt kopen krijgt Sony een monopolie op gamesverkoop voor de PlayStation. Er is immers nog maar één winkel. Ook bepaalt Sony of er nog aanbiedingen komen en hoeveel developers verplicht moeten afdragen. De vraag is: zal PlayStation door de EU als Gatekeeper aangemerkt worden?Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
Sony had altijd al een monopoly op het PlayStation platform maar dat was nog semi gesloten door de fysieke games, nu ze daar mee stoppen krijgen ze een volledig gesloten monopoly en je hebt best kans dat dit er voor gaat zorgen dat ze op de radar van de EU gaan komen.
Nieuwsgierigheidsvraagje:Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉
Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Je kan het niet helemaal nagaan natuurlijk, maar denk je dat je geld hebt bespaard door games fysiek te kopen ipv digitaal? Zo ja, heb je daarmee de aanschaf vd disc drive hiermee terug verdiend denk je?
Ik begrijp dat het niet alleen maar om het geld gaat, maar ben gewoon oprecht benieuwd.
Kijk je ook blu-ray films?
Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.
Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.