• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:19
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zie dat verschillende mensen dat nu roepen. Ik noemde het net zelfs al "gebruikelijke weerstand bij verandering", maar er zit een immense kloof tussen wat mensen vanuit emotie roepen en wat mensen tijden later uiteindelijk doen.

Mijn punt is dat er geen alternatieven zijn, want XBOX is op sterven na dood en PC heeft al lang geen discs meer. Je zegt met dit argument dus niet alleen nee tegen Playstation, maar praktisch tegen gaming in het algemeen, en no way dat jullie dat allemaal gaan doen.
Waarom denk je dat de XBOX al lang niet meer is wat het was.

Alle huidige xbox games zijn op de PC te spelen en zitten minder aan de whims vast van een mogelijke sluiting van xbox zelf. Waarom zou je dan nog een Xbox aanschaffen die in feite minder is dan een PC afgezien van dat hele kleine beetje gebruiksgemak. Feit is dat je als consument te weinig beschermd wordt tegen opvliegingen van makers van consoles/games bij digitale aankopen mochten ze dingen willen sluiten of je ineens de toegang ontzeggen om welke rede dan ook.

Daarnaast heeft Sony met zijn PS5 nu 11 true exclusives, dat is eigenlijk bar weinig voor een console die sinds 2020 op de markt is. Refunden in de PS5 store gaat ook op dit moment alleen binnen 2 weken, met als voorwaarde dat je de download niet eens bent gestart, dat moet echt beter als ze digital only maken, plus dat de games gewoonweg goedkoper moeten worden dan dat ze nu zijn. Het kan niet zo zijn dat een digitale download een dikke 20-30 euro duurder is dan een fysieke versie van dezelfde game (zie RE9 bijvoorbeeld, in de PS store nog 80 euro, op een bol te verkrijgen voor 60)

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:56
Al zou XBOX helemaal geweldig zijn; die gaan echt niet door met fysieke media hoor. Die liepen met de XBOX ONE (met de DRM en nieuwe distributie) al voor op de rest, echter het was nog te vroeg om in de wereld te brengen.

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:19
Zou geweldig zijn als Microsoft nu een soort gelijke video maakt als Sony zoals ze dat in 2014 delen indien je bij hun volgende console wel games nog kan delen :).

Ben vooral benieuwd hoe het gaat met de PS6 zonder discdrive en hoe ik al mij fysieke games daarop kan spelen. Dat kan dan gewoon niet? Opnieuw digitaal kopen? Denk niet dat ze de mogelijkheid gaan bieden om mijn fysieke games aan mijn account toe te laten voegen :(.

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:17
Jammer, voor mij als verzamelaar. Leuk dat mensen alleen begrip hebben voor hun eigen standpunt. Ik stop niet met gamen, maar ik vind het wel ontzettend jammer. Hopelijk volgt Nintendo niet, want dan word ik wel wat verdrietig. Ik verzamel namelijk al mijn hele leven Nintendo games en consoles.

Mensen vergeten wel dat je nu lekker vast zit aan de PlaystationStore. Nooit meer een lekkere aanbieding. Nedgame kan ermee stoppen, hartstikke leuk allemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyrax0508 op 01-07-2026 18:33 ]

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Ik zie sony deze beslissing nog wel terug trekken, denk dat dit voor teveel negativiteit gaat zorgen, zowel consumenten als winkels zijn hier niet blij mee. Denk dat Xbox over paar maanden marketing campaign gaat starten dat zij wel discs zullen blijven verkopen en paar maanden daarna Sony de beslissing toch weer terug gast draaien.

Games gaan vele malen duurder worden zeker games die al een tijdje uit zijn, bijv een borderlands 4 nu is gewoon 80 euro in ps5 store en 28 euro in de winkel.. af en toe wel games in de aanbieding maar sony heeft dan alle macht dus zullen ze prijs ook hoger houden gezien ze geen concurrentie meer hebben met winkels.

[ Voor 32% gewijzigd door Stylze op 01-07-2026 18:58 ]

Playstation 5 / Switch 2

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51
Het is toch ook prima dat games wat duurder worden? Besteedbaar inkomen is extreem veel hoger en games blijven maar goedkoop. Ik heb liever wat duurdere games, lijkt me een eerlijkere prijs.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:00
giantgiantus schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:29:
Het is toch ook prima dat games wat duurder worden? Besteedbaar inkomen is extreem veel hoger en games blijven maar goedkoop. Ik heb liever wat duurdere games, lijkt me een eerlijkere prijs.
Geen probleen dat ze duurder worden, ik speel ze uit en verkoop ze door. Ben geen verzamelaar, hopelijk komt er een optie dat je digitale games ook kan doorverkopen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:49
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zie dat verschillende mensen dat nu roepen. Ik noemde het net zelfs al "gebruikelijke weerstand bij verandering", maar er zit een immense kloof tussen wat mensen vanuit emotie roepen en wat mensen tijden later uiteindelijk doen.
Precies dit. Zien het toch pas als de verkoopcijfers er zijn
Stylze schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:55:
Ik zie sony deze beslissing nog wel terug trekken, denk dat dit voor teveel negativiteit gaat zorgen, zowel consumenten als winkels zijn hier niet blij mee. Denk dat Xbox over paar maanden marketing campaign gaat starten dat zij wel discs zullen blijven verkopen en paar maanden daarna Sony de beslissing toch weer terug gast draaien.

Games gaan vele malen duurder worden zeker games die al een tijdje uit zijn, bijv een borderlands 4 nu is gewoon 80 euro in ps5 store en 28 euro in de winkel.. af en toe wel games in de aanbieding maar sony heeft dan alle macht dus zullen ze prijs ook hoger houden gezien ze geen concurrentie meer hebben met winkels.
Geloof er helemaal niets van dat Xbox een campagne op gaat starten om disc te promoten.
Microsoft wil er al veel langer vanaf en ze hebben de disk drive zelfs weg gehaald bij een van de Series X modellen, dit komt ze alleen maar goed uit.

Als er überhaupt nog een volgende Xbox komt, Er is wel wat over de Helix geroepen maar nu de prijzen zo stijgen zou het mij niets verbazen als dat afgeblazen wordt en Xbox echt alleen nog maar een uitgever gaat worden, mits niet verkocht natuurlijk.

Live, Laugh, Toaster bath.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Zoveel van ons zijn om deze reden van de 360 naar de PS4 overgestapt. Ikzelf heb Xbox aangehouden, maar een PS ernaast gekocht en nu ook superblij met de PS5 pro. Ik had bedacht nooit meer een Xbox te kopen na de Series X. Maar dit is echt een reddingsboei voor Xbox. Mochten ze besluiten tóch fysiek te gaan stap ik weer over op Xbox. Gezien de geschiedenis aan bar slechte keuzes aldaar verwacht ik dat ze deze reddingsboei niet aangrijpen, dus een big if.

(Enkel voor de goedkopere prijzen en tweedehands doorverkopen trouwens)

[ Voor 7% gewijzigd door Steven030 op 01-07-2026 19:59 ]

Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:31:
Jammer, voor mij als verzamelaar. Leuk dat mensen alleen begrip hebben voor hun eigen standpunt. Ik stop niet met gamen, maar ik vind het wel ontzettend jammer. Hopelijk volgt Nintendo niet, want dan word ik wel wat verdrietig. Ik verzamel namelijk al mijn hele leven Nintendo games en consoles.
Nintendo is wat conservatiever natuurlijk, maar ook Nintendo beweegt langzaam die kant op, nu ze cartridges hebben zonder game erop. Het is een kwestie van tijd voordat ook Nintendo overgaat op digital only.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:31:

Mensen vergeten wel dat je nu lekker vast zit aan de PlaystationStore. Nooit meer een lekkere aanbieding. Nedgame kan ermee stoppen, hartstikke leuk allemaal.
Als ze wel nog code in a box gaan verkopen kunnen er natuurlijk nog steeds aanbiedingen en verkoop bij andere retailers zijn, alleen dus geen tweedehands verkoop meer.

• Cyrax0508
Amaze86 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Geen probleen dat ze duurder worden, ik speel ze uit en verkoop ze door. Ben geen verzamelaar, hopelijk komt er een optie dat je digitale games ook kan doorverkopen.
Dat laatste is nou precies een van de grootste redenen van Sony om all digital te gaan. Zodat jii geen eigenaar bent die kan doen met zijn product wat hij wil. Dus nee, je gaat digitale games nooit kunnen doorverkopen.

Zij bepalen alles. Zelfs voor hoelang je ze mag spelen. Maar alles voor het gemak, nooit meer hoeven wisselen van cartridge/schijf is lekker.

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56
Raem schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Het alternatief is een gigantische bibliotheek aan games van voor 2028 die nog fysiek beschikbaar zijn. Nee zeggen tegen een PS6 is niet direct nee zeggen tegen gaming in het algemeen.
Die games zijn over tien jaar niet heel relevant meer. Hoeveel games speel je nu van 2018 of ouder?

Nee zeggen tegen digitale distributie van games wordt wel nee zeggen tegen gaming in het algemeen. Nintendo blijft over, maar die hebben een ander product en bedienen een andere markt dan PC / XBOX / Playstation.
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:

Zodat jii geen eigenaar bent die kan doen met zijn product wat hij wil.
Je bent geen eigenaar, en mag al helemaal niet doen met het product "wat hij wil".
Je neemt een licentie, en mag het gebruiken onder de licentie voorwaarden. Ook bij Fysieke aankopen.

Ik blijf het vreemd vinden dat zo weinig gamers dat weten en/of (willen) begrijpen. Zo ingewikkeld is dat toch niet zou je zeggen?

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:00
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]Zij bepalen alles. Zelfs voor hoelang je ze mag spelen. Maar alles voor het gemak, nooit meer hoeven wisselen van cartridge/schijf is lekker.
Dat is pas luiheid, nooit moeite gehad om een disc eject knop in te drukken, disc in doosje zetten en ander disc weer erin ah man genoot ervan. Oja beste was na uitspelen van de game mp/tweakers verkoop.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Cyrax0508
dutchgio schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Als ze wel nog code in a box gaan verkopen kunnen er natuurlijk nog steeds aanbiedingen en verkoop bij andere retailers zijn, alleen dus geen tweedehands verkoop meer.
Ja, dat is waar, maar hoelang gaan retailers dat volhouden? Die moeten dan pas inkopen als een game wat ouder is? Want waarom zou iemand een code in a box kopen terwijl je vanaf je bank kan downloaden? Je gaat toch geen nieuwe release bij Nedgame halen waarbij je moet wachten tot ie op de mat valt terwijl je hem vanaf de store kunt downloaden?

Ik denk dat Nedgame en Bol daar snel klaar mee zijn. Die gaan natuurlijk een behoorlijke klap krijgen.

• RomeoOscarBravo
Stylze schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:55:
Ik zie sony deze beslissing nog wel terug trekken, denk dat dit voor teveel negativiteit gaat zorgen, zowel consumenten als winkels zijn hier niet blij mee.
Ik zie Sony dit absoluut niet terugdraaien. Hier zinspelen ze mijns inziens al op sinds de introductie van de PS5. Het eerste stapje met de optionele console zonder diskdrive. Daarna de PS5 Pro, waar de diskdrive alleen nog los bij gekocht kan worden. De PS Portal zorgt al voor een stimulans voor all digital en de Playstation handheld die gaat komen zal dat nog meer doen. Sony zal berekend zijn op het gezeik dat ze vandaag even krijgen. Voor de daden van klanten kunnen ze kijken naar of PC gaming dood is sinds het van fysiek afgestapt is, waarop het antwoord een snoeiharde nee is.

Ik ben overigens wel van mening dat de monopoly van Sony voorkomen of sterk beperkt moet worden. ik hoop op de EU, maar dat moeten we nog afwachten.

• RomeoOscarBravo
Amaze86 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Dat is pas luiheid, nooit moeite gehad om een disc eject knop in te drukken, disc in doosje zetten en ander disc weer erin ah man genoot ervan. Oja beste was na uitspelen van de game mp/tweakers verkoop.
Er zijn ook echte usecases voor niet bij je console hoeven zijn voor wisselen van games. Denk nu aan de Portal en straks aan de handheld.

• dutchgio
  • Niet online
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Ja, dat is waar, maar hoelang gaan retailers dat volhouden? Die moeten dan pas inkopen als een game wat ouder is? Want waarom zou iemand een code in a box kopen terwijl je vanaf je bank kan downloaden? Je gaat toch geen nieuwe release bij Nedgame halen waarbij je moet wachten tot ie op de mat valt terwijl je hem vanaf de store kunt downloaden?

Ik denk dat Nedgame en Bol daar snel klaar mee zijn. Die gaan natuurlijk een behoorlijke klap krijgen.
Uh dat kan nu toch ook?

Misschien zie je dan wel vaker dat net als bij GTA VI de codes al eerder verstuurd worden, en je een week later pas kunt spelen.

• dutchgio
  • Niet online
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Uh dat kan nu toch ook?

Misschien zie je dan wel vaker dat net als bij GTA VI de codes al eerder verstuurd worden, en je een week later pas kunt spelen.

• Cyrax0508
Donstil schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:16:
[...]

Je bent geen eigenaar, en mag al helemaal niet doen met het product "wat hij wil".
Je neemt een licentie, en mag het gebruiken onder de licentie voorwaarden. Ook bij Fysieke aankopen.

Ik blijf het vreemd vinden dat zo weinig gamers dat weten en/of (willen) begrijpen. Zo ingewikkeld is dat toch niet zou je zeggen?
Ik kan hem toch gewoon verkopen? En gebruiken wanneer ik wil? Even blazen en spelen maar. Ik ben eigenaar van mijn fysieke games. Ze liggen in mijn kast, ik weet het zeker. In deze context bedoel ik dat je mag doen wat je wil…

Ik kan het overgrote deel van mijn games blijven spelen. Ik kan mijn games ook uitlenen. Doe ik gewoon, omdat het kan.

Ik ben ook eigenaar van mijn auto. Ik kan er illegale dingen mee doen. Mag niet, maar kan wel. Als ik dat wil. Ze pakken hem dan af, maar ik was wel de eigenaar.

Ik blijf het vreemd vinden dat zo veel gamers denken dat er geen verschil zit tussen mijn fysieke versie van Mario Galaxy en mijn download van Gears of War.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
Sony moet lekker zelf weten wat ze doen, maar ik koop geen console zonder diskdrive. Heb sinds de ps1 elke iteratie gehad. Maar er is nog zoveel meer in het leven te doen, ben er echt niet rouwig om. Of ik ga lekker 'classics' spelen op mijn ps5

• Cyrax0508
dutchgio schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Uh dat kan nu toch ook?

Heb je veel fysieke codes in a box bij retailers van grote games? Zo ja, verkopen ze die dan ook veel?

• Cyrax0508
Amaze86 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Ik ook niet, ik verwees naar een veel gehoord argument van anderen die geen probleem hebben met all digital.

• Cyrax0508
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Die games zijn over tien jaar niet heel relevant meer. Hoeveel games speel je nu van 2018 of ouder?

Nee zeggen tegen digitale distributie van games wordt wel nee zeggen tegen gaming in het algemeen. Nintendo blijft over, maar die hebben een ander product en bedienen een andere markt dan PC / XBOX / Playstation.
Heel veel. Niet meegekregen dat retro booming is? Er zijn zat mensen die oudere games spelen. Man, ik heb elke nintendo console en handheld liggen en speel ze met regelmaat.

De prijzen van oude consoles en games zijn sky high, dat is niet omdat niemand ze speelt.

Ik snap de mensen die het niet boeit verder prima, omgekeerd wordt het vooral niet begrepen en word je neergezet als een digibeet.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrax0508 op 01-07-2026 20:40 ]

Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:29:
[...]

Ik kan hem toch gewoon verkopen? En gebruiken wanneer ik wil? Even blazen en spelen maar. Ik ben eigenaar van mijn fysieke games. Ze liggen in mijn kast, ik weet het zeker.

Ik kan het overgrote deel van mijn games blijven spelen. Ik kan mijn games ook uitlenen. Doe ik gewoon, omdat het kan.
Ja bovenstaande kan allemaal, maar dat maakt je geen eigenaar van de game.
Ik ben ook eigenaar van mijn auto. Ik kan er illegale dingen mee doen. Mag niet, maar kan wel. Als ik dat wil. Ze pakken hem dan af, maar ik was wel de eigenaar.
Klopt een auto ben je de eigenaar van, maar dat zegt helemaal niets over de licentie op games.
Of je "illegale dingen" met een auto doet heeft helemaal niets met dat punt te maken.
Ik blijf het vreemd vinden dat zo veel gamers denken dat er geen verschil zit tussen mijn fysieke versie van Mario Galaxy en mijn download van Gears of War.
Dat komt omdat dit verschil er ook niet is, een fysieke versie van een game is de licentie + het medium waar de game op komt.

• Cyrax0508
Donstil schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Ja bovenstaande kan allemaal, maar dat maakt je geen eigenaar van de game.

[...]

Jawel, als ik een gane kan verkopen of weggeven zonder verantwoording af te leggen, maakt mij dat eigenaar. Punt.

Klopt een auto ben je de eigenaar van, maar dat zegt helemaal niets over de licentie op games.
Of je "illegale dingen" met een auto doet heeft helemaal niets met dat punt te maken.

[...]
Jawel, als ik een gane kan verkopen of weggeven zonder verantwoording af te leggen, maakt mij dat eigenaar. Punt.

Ik kan mijn games gewoon spelen zonder dat iemand daar een stokje voor kan steken. Ik kan ze fysiek in mijn console steken, zonder internet. Wettelijk koop ik een licentie, theoretisch is dat hetzelfde als een digitale game. In de praktijk zit er wel een verschil in.
Dat komt omdat dit verschil er ook niet is, een fysieke versie van een game is de licentie + het medium waar de game op komt.
Ik heb je net al gezegd wat het verschil is. Ik kan mijn hele collectie ter waarde van € 30.000,00 morgen verkopen. Iemand die voor € 30.000 aan waarde heeft in zijn digitale bibliotheek kan dat niet. Daar heb je je verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyrax0508 op 01-07-2026 21:14 ]

Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Ik kan mijn games gewoon spelen zonder dat iemand daar een stokje voor kan steken. Ik kan ze fysiek in mijn console steken, zonder internet.

[...]

Ik heb je net al gezegd wat het verschil is. Ik kan mijn hele collectie ter waarde van € 30.000,00 morgen verkopen. Iemand die voor € 30.000 aan waarde heeft in zijn digitale bibliotheek kan dat niet. Daar heb je je verschil.
Ah oke Punt, nou dan zal het wel :+

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Heel veel. Ik heb zo'n beetje alle generatie consoles nog staan en speel er ook nog regelmatig op. Helemaal sinds ik een Retrotink heb en de consoles op mijn OLED kan aansluiten. Er zijn periodes dat de Super Nintendo vaker aanstaat dan de PS5.

Ik begrijp overigens best wat je zegt hoor. Er zullen inderdaad genoeg mensen zijn die nu uit emotie zeggen geen PS6 te kopen, maar straks toch overstag zullen gaan. Maar voor degene die wél bij hun standpunt blijven betekent het niet automatisch dat je gaming hobby daarmee stopt.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• RomeoOscarBravo
Raem schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Heel veel. Ik heb zo'n beetje alle generatie consoles nog staan en speel er ook nog regelmatig op. Helemaal sinds ik een Retrotink heb en de consoles op mijn OLED kan aansluiten. Er zijn periodes dat de Super Nintendo vaker aanstaat dan de PS5.

Ik begrijp overigens best wat je zegt hoor. Er zullen inderdaad genoeg mensen zijn die nu uit emotie zeggen geen PS6 te kopen, maar straks toch overstag zullen gaan. Maar voor degene die wél bij hun standpunt blijven betekent het niet automatisch dat je gaming hobby daarmee stopt.
Maar zo'n beetje alles wat dan nog aangekondigd gaat worden, elke trailer van elke nieuwe release moeten ze dan maar proberen te negeren, hoe interessant en/of exciting het ook lijkt. Ik zie dat niet heel houdbaar zijn.

• Cyrax0508
Donstil schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Ah oke Punt, nou dan zal het wel :+
Tja, niet kunnen verkopen of uitlenen vs dat wel kunnen is ook gewoon een verschil. Ik weet niet wat daar niet aan klopt. Ik zou niet weten wat ik niet mag als gebruiker van mijn fysieke game.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyrax0508 op 01-07-2026 21:09 ]

• Cyrax0508
Donstil schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Nintendo is wat conservatiever natuurlijk, maar ook Nintendo beweegt langzaam die kant op, nu ze cartridges hebben zonder game erop. Het is een kwestie van tijd voordat ook Nintendo overgaat op digital only.
Uiteraard, als deze stap van Sony werkt gaan ze dezelfde kant op.

• Cyrax0508
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Maar zo'n beetje alles wat dan nog aangekondigd gaat worden, elke trailer van elke nieuwe release moeten ze dan maar proberen te negeren, hoe interessant en/of exciting het ook lijkt. Ik zie dat niet heel houdbaar zijn.
Ik blijf gewoon gamen hoor. Ik pas hoogstens mijn koopgedrag aan en koop alleen wat ik echt wil. Een nieuwe game kopen waarvan ik niet zeker weet of ik het wat vind doe ik dan niet meer.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Het zou best kunnen dat als Sony dit gaat doen, er misschien meer mensen op de PC gaan spelen. Omdat games voor de PC digitaal vaak een stuk goedkoper zijn. En er zijn veel meer aanbieders van pc games, en er zijn veel vaker aanbiedingen van PC games.

Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nagenoeg nooit spellen op disc koop of kocht (vroeger toen PC's nog DVD spelers hadden trouwens wel) , maar ik kan me voorstellen dat mensen misschien overstappen naar een PC om niet vast zitten aan een PS Store of xbox store.

De PS Store is best heel duur. Vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 01-07-2026 21:14 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• lord_fh
  • Laatst online: 22:39

lord_fh

Hi

Format-C schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:13:
Het zou best kunnen dat als Sony dit gaat doen, er misschien meer mensen op de PC gaan spelen. Omdat games voor de PC digitaal vaak een stuk goedkoper zijn. En er zijn veel meer aanbieders van pc games, en er zijn veel vaker aanbiedingen van PC games.

Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nagenoeg nooit spellen op disc koop of kocht, maar ik kan me voorstellen dat mensen misschien overstappen naar een om niet vast zitten aan een PS Store of xbox store.

De PS Store is best heel duur. Vind ik.
Ik ga toch echt geen pc kopen omdat dan digitaal games iets goedkoper zijn, een console is makkelijker, stabieler, gaat in principe langer mee en is in die zin goedkoper. Ik denk dat jeje daar in vergist. Ik ben 38 en heb nooit spijt gehad van digitale games, deed het bij de ps4 ook al opt laatst. Het is veel makkelijker, niks te wisselen (ding ligt achter de tv) en wat ik echt wil koop ik op release zoals GTA en de rest komt wel een keer in de budget aanbieding of als ik een psn kaart met korting koop ofzo. Ik denk echt dat het grotendeel van de jongeren het ook geen biet roest dat de disk eruit gaat. Kom maar door met de ps6 pro dan gaat de ps5 pro eruit haha

PS5 Pro

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Kan zijn dat ik me idd vergis, maar ben er absoluut geen fan van dat Sony het lef heeft om dingen uit mensen hun library te deleten waar ze voor betaald hebben.

Nu zijn het nog films en muziek, en de volgende stap is het deleten van games die men gekocht heeft.

Edit; en een PC is net zo stabiel als een console. En tweakbaar, en je blijft (op steam iig) je games behouden, en je kan een PC upgraden, en je kan met een PC andere dingen doen, en op een PC hou je je gekochte films en muziek. PC heeft ook zn voordelen

(Een console is wel "makkelijk". Dat wel. Maar imho is een goeie PC beter. Maar dat is mijn mening. En/maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. En PS games zijn natuurlijk niet (meer) te koop op PC. En ik snap ook dat sommige mensen liever een console hebben. Maar als consoles straks net zo duur zijn als een PC, en die kant gaat het langzaam wel op, dan denk ik wel dat meer mensen een PC zullen gaan kopen ipv een console.)

[ Voor 71% gewijzigd door Format-C op 01-07-2026 21:27 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• RomeoOscarBravo
Ik snap dat een PC aantrekkelijker wordt op het gebied van concurrentie, al bestaat die in mijn ogen meer op papier dan in de praktijk, aangezien bijna alles via Steam gaat. Het nadeel is dat een PC met de kracht van een PS5 Pro ongeveer het dubbele kost. Het voordeel is weer dat je je eigen unieke computer kunt bouwen en er inderdaad meer mee kunt, mits je dat zou willen.

Er zijn heus wel argumenten om voor PC te kiezen boven PS5. M'n punt ging vooral in op de uitspraken dat mensen Playstation gingen boycotten als schijfjes eruit gingen. Dat argument snap ik niet zo goed.

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:
M'n punt ging vooral in op de uitspraken dat mensen Playstation gingen boycotten als schijfjes eruit gingen. Dat argument snap ik niet zo goed.
Mja..dan kan je natuurlijk op den duur helemaal niet meer gamen in de toekomst. Dat lijkt mij ook geen optie. Ik zou iig niet mijn hobby opgeven alleen omdat ik geen fysieke schijfjes meer kan kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 01-07-2026 21:41 ]

• RomeoOscarBravo
Format-C schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Mja..dan kan je natuurlijk helemaal niet meer gamen. Dat lijkt mij ook gen optie..ik zou iig niet mijn hobby opgeven alleen omdat ik geen fysieke schijfjes kan kopen.
Exact mijn punt.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05
lord_fh schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Ik ga toch echt geen pc kopen omdat dan digitaal games iets goedkoper zijn, een console is makkelijker, stabieler, gaat in principe langer mee en is in die zin goedkoper. Ik denk dat jeje daar in vergist. Ik ben 38 en heb nooit spijt gehad van digitale games, deed het bij de ps4 ook al opt laatst. Het is veel makkelijker, niks te wisselen (ding ligt achter de tv) en wat ik echt wil koop ik op release zoals GTA en de rest komt wel een keer in de budget aanbieding of als ik een psn kaart met korting koop ofzo. Ik denk echt dat het grotendeel van de jongeren het ook geen biet roest dat de disk eruit gaat. Kom maar door met de ps6 pro dan gaat de ps5 pro eruit haha
Met 45 jaar krijg ik bijna het idee van “opa spreekt” maar ik ben ook sinds jaren over op digitale aankopen en dat bevalt prima, zowel op PS5, Switch en m’n game PC. Het gemak van niet hoeven wisselen, downloaden en meteen kunnen spelen is er natuurlijk wel. Doorverkopen van m’n games deed ik toch al nooit, vanaf de NES liggen alle cartridges en discs hier nog netjes in de kast ;)
Alleen (voor) mijn kinderen koop ik nog wel eens een fysieke game, al is het maar voor het gevoel. Maar het lijkt hun weinig uit te maken omdat ze met digital op zijn gegroeid.

Wat denk ik wel een nadeel is aan digitaal aanschaffen is het “gevoel” bij aanschaf. Vroeger liep je lekker door de gamewinkel te struinen terwijl je allang wist waarvoor je kwam, maar dat was ook gewoon deel van de voorpret. Zelfs met je doosje naar huis lopen of fietsen was daar onderdeel van. Nu is het de game selecteren, iDEAL of je creditcard inschakelen en je bent klaar. Allemaal nogal “oppervlakkig”. Maar goed gamewinkels zijn er toch nauwelijks meer.

Dat techreuzen nu dit soort grappen lijken te gaan flikken maakt dat gevoel er niet perse beter op.

Join het GoT Pulse-Team!

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Denman schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Wat denk ik wel een nadeel is aan digitaal aanschaffen is het “gevoel” bij aanschaf. Vroeger liep je lekker door de gamewinkel te struinen terwijl je allang wist waarvoor je kwam, maar dat was ook gewoon deel van de voorpret. Zelfs met je doosje naar huis lopen of fietsen was daar onderdeel van. Nu is het de game selecteren, iDEAL of je creditcard inschakelen en je bent klaar. Allemaal nogal “oppervlakkig”. Maar goed gamewinkels zijn er toch nauwelijks meer.
Hier ben ik het helemaal mee eens

Omdat de drempel van het kopen van een digitale game "lager" is of er zelfs helemaal niet is, en je altijd ten alle tijde zoveel beschikbaar hebt en kan kopen met een klik maakt games voor mij op de 1 of andere manier ook minder "waardevol".

Ik kom nog uit een tijd dat we een Playstation1 huurden bij de videotheek met 1 of 2 games en dan met een paar man de hele avond tegen elkaar mortal kombat of Tekken speelden. Of een Porsche Challenge of Need For Speed (deel 1) grind van een heel weekend achter elkaar. :D In die tijd waren er op de PlayStation games die we daarvoor alleen op.de kermis of in een speelhal konden spelen.

De overdaad van games en het gemak waarmee je ze kan kopen doen voor mij een beetje afbreuk aan de "waarde" die games vandaag de dag voor mij hebben. En gamepass en PS Plus is hier ook mede oorzaak van.

Maar het komt ook omdat ik vroeger ook veel minder geld te besteden had voor games. En dat ik superblij was als ik er 1 kon kopen :
En dan idd met een Free record shop zakje met game erin naar huis fietsen, treinen, of bussen om te gamen. _/-\o_ :D
[...]

Dat techreuzen nu dit soort grappen lijken te gaan flikken maakt dat gevoel er niet perse beter op.
Idd..

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 01-07-2026 22:37 ]

• Mania-92
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Waarom zou dat niet houdbaar zijn? Ik ben toch niet verslaafd aan mijn game console.

• Format-C
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Mania-92 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:54:
[...]

Waarom zou dat niet houdbaar zijn? Ik ben toch niet verslaafd aan mijn game console.
Snap dat dat voor jou en sommigen zo is....

Maar ik kan me eerlijk gezegd geen leven voorstellen zonder gamen! Dat is echt 1 van mijn grootste hobbies. :) (Edit: en retro gamen kan ook heel leuk zijn, maar ik wil af en toe toch wel zo'n grafische "banger" spelen. Daar kick ik best wel op.. en dat is al 41 jaar zo. :D (game vanaf dat ik 8 ben))

Dan maar geen schijfjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 01-07-2026 21:58 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
[...]

Ik heb niet het idee dat men minder muziek luistert sinds de verkopen op cd volledig zijn weggevaagd door 'digitaal'...

Je reageert uit emotie (snap ik wel), maar je hebt enkel jezelf ermee als je hierdoor stopt met gamen (op nieuwe consoles).

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Mania-92
Rossi46 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:10:
[...]Je reageert uit emotie (snap ik wel), maar je hebt enkel jezelf ermee als je hierdoor stopt met gamen (op nieuwe consoles).
Uit emotie? Ik maak gewoon een afweging: niet meer kopen op schijf betekent.
  1. Vermoedelijk minimaal een verdubbeling van de kosten.
  2. Niet meer in staat games tweedehands te (ver)kopen.
  3. Je raakt je games kwijt (of iig de mogelijkheid de game te kopen) wanneer Sony besluit de store dicht te gooien
Dat is het mij niet waard. Wat is daar emotioneel aan. Dat is gewoon een gedegen afweging die ik maak. Ik heb mezelf er vooral mee als ik meer geld ga uitgeven voor een mindere ervaring. Als ik de tijd gebruik om wat anders leuks of nuttigs te doen heb ik totaal geen issue meer.

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:49
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:
M'n punt ging vooral in op de uitspraken dat mensen Playstation gingen boycotten als schijfjes eruit gingen. Dat argument snap ik niet zo goed.
Denk vooral een gevalletje grootspraak hoor

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51
Cyrax0508 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Ik kan mijn games gewoon spelen zonder dat iemand daar een stokje voor kan steken. Ik kan ze fysiek in mijn console steken, zonder internet. Wettelijk koop ik een licentie, theoretisch is dat hetzelfde als een digitale game. In de praktijk zit er wel een verschil in.

[...]

Je maakt een eigen definitie van eigenaarschap die niet klopt. Prima dat jij het zo ziet, maar het klopt niet.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Moet zeggen dat ik dat gevoel waar jij het over hebt nooit gehad heb. Heel vroeger had je simpelweg niet anders dan fysiek maar ook toen digitaal er bij kwam ben ik zoveel mogelijk fysiek blijven kopen. Maar absoluut niet voor ‘het gevoel’ maar puur vanwege de knaken! ;)
Tweedehands is simpelweg veel goedkoper en kan je na uitspelen weer makkelijk doorverkopen wat het nog goedkoper maakt. Dat maakt een game vaak zelfs praktisch gratis aangezien ik meestal voor oudere games ga.

Met digital only valt dat helemaal weg en wordt het kopen van spellen voor mij makkelijk 2x á 3x zo duur als het niet meer is. :'(
En dat nadeel komt er ook nog bij ja. :|

• RomeoOscarBravo
[...]

Zolang je met games bezig blijft zal het een keer beginnen te jeuken als je een supervette trailer ziet of immens lovende reviews ziet of leest over een game die je interesse al had. Daarvoor hoef je echt niet verslaafd te zijn aan een console, maar alleen een beetje van games houden.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:43:
[...]

Moet zeggen dat ik dat gevoel waar jij het over hebt nooit gehad heb. Heel vroeger had je simpelweg niet anders dan fysiek maar ook toen digitaal er bij kwam ben ik zoveel mogelijk fysiek blijven kopen. Maar absoluut niet voor ‘het gevoel’ maar puur vanwege de knaken! ;)
Tweedehands is simpelweg veel goedkoper en kan je na uitspelen weer makkelijk doorverkopen wat het nog goedkoper maakt. Dat maakt een game vaak zelfs praktisch gratis aangezien ik meestal voor oudere games ga.

Met digital only valt dat helemaal weg en wordt het kopen van spellen voor mij makkelijk 2x á 3x zo duur als het niet meer is. :'(
Ik snap dat absoluut hoor. En fysieke games direct na uitspelen doorverkopen is eigenlijk heel logisch omdat je de game vaak toch nooit meer aanraakt. Op de lange termijn weet ik niet of dat nog steeds geldt trouwens, kan me voorstellen dat games later meer opbrengen voor verzamelaars en het dus een interessante "investering" zou kunnen zijn. Maar zo heb ik het zelf nooit gezien. Ik kon het vaak niet over m'n hart verkrijgen om een game te verkopen. Super Mario van de SNES heeft een speciaal plekje in m'n hart, net als Vandal Hearts en FFVII op de PS1 om er een paar te noemen. Of dat financieel een verstandige keuze is geen idee, maar als game liefhebber vind ik dat ze bij mij horen en daarom liggen ze hier nog in de kast :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Cyrax0508
giantgiantus schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Je maakt een eigen definitie van eigenaarschap die niet klopt. Prima dat jij het zo ziet, maar het klopt niet.
Volgens de letter van de wet koop ik een licentie inderdaad.

In de praktijk heb ik een fysiek product dat ik kan verkopen, ruilen, weggeven en uitlenen. En spelen wanneer ik wil zonder afhankelijk te zijn. Ik ben een retrogamer bovenal.

Zeker voor wat betreft mijn retro collectie zie ik niet in wat ik in de praktijk niet kan met mijn super mario bros 3 en wel met een ander fysiek product wat het verschil definieert tussen eigenaarschap en niet eigenaarschap. In de praktijk dan hè?
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen

Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus

Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties

LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.