De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Instant buy. Hier kijk ik echt naar uit.Chaoss schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:39:
[YouTube: Assassin's Creed Black Flag Resynced - World Premiere Trailer | PS5 Games]
Ziet er goed uit! Ik kijk al jaren niet meer uit naar een nieuwe AC game. Valhalla was de laatste waar ik echt zin in had. Maar in Black flag heb ik echt weer zin.
En een mooie Pro upgrade wederom:
Hij is toegankelijker gemaakt dan Returnal. Er zijn meer permanente upgrades en je kunt met modifiers e.e.a. makkelijker maken.Chelseamarre123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:28:
Is de moeilijkheid in Saros ook zo als in Returnal? Vond dat een fantastische game en leuke game-play maar dat keer op keer doodgaan en opnieuw beginnen vond ik na een tijd niet meer zo leuk, daarom game nooit afgemaakt.
- Linksquest
- Registratie: Juni 2008
- Laatst online: 14-05 17:15
Every Game has A Story, Only One is A Legend.

[ Voor 34% gewijzigd door Vanduul42 op 26-04-2026 15:52 ]
Heel tof idd, en bizar wat ze nog allemaal uit de PS5 Pro kunnen persen. Zo blij dat ik uiteindelijk voor de pro ben gegaan en niet een normale base heb gekocht.
Hier nog een printscreen:
/f/image/HvKAubqUi36C2HsjxwDPpBkx.png?f=fotoalbum_large)
PSSR is echt wonderbaarlijk.
Maar eerlijk, wie wilt er 30fps bij snelle race games?
Al denk ik dat path tracing echt pas op de PS6 (Pro) een beetje speelbaar gaat zijn, denk niet dat er veel mensen terug willen naar 30fps, merk het zelf al. Eenmaal gewend aan 60fps (vooral bij racing en shooters) wil je nooit meer anders.
Een rustige adventure RPG kan nog wel in 30fps, maar ook daar merk ik persoonlijk dat dat met 60fps toch een betere ervaring is. Crimson Desert doet het bijvoorbeeld veel beter op 60FPS in de Performance mode. Met PSSR aan krijg je alsnog een prachtig plaatje.
Als ze dit ook met path tracing kunnen doen zie ik geen noodzaak om binnen nu en 5 jaar te upgraden naar een PS6.
[ Voor 14% gewijzigd door Vis op 27-04-2026 09:11 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Topkazuka schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:02:
[...]
Hij is toegankelijker gemaakt dan Returnal. Er zijn meer permanente upgrades en je kunt met modifiers e.e.a. makkelijker maken.
Meer mensen zeggen dit! Ga hem zeker proberen (gameplay ziet er erg vet uit).. weet alleen niet of dit op de release zal zijn. Het zal voor mij als casual gamer alsnog pittig zijn. Maar in ieder geval goed om te horen dat hij niet zo moeilijk is als Returnal
YouTube: SAROS Walkthrough Gameplay Part 1 - INTRO (FULL GAME)
PSN : Geraedus
Ziet er vet uit.Geraedus schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:21:
Eerste gameplay video te bekijken van Saros
YouTube: SAROS Walkthrough Gameplay Part 1 - INTRO (FULL GAME)
Ja, Saros stond niet echt op mijn lijstje. Ik had in het begin al zoiets van: meh, Returnal 2… vette game, maar de moeilijkheidsgraad blijft een issue.
Maar deze review van Saros heeft me toch overtuigd om het te gaan proberen.
YouTube : Saros is casual friendly Returnal (Review)
Ik twijfel alleen nog of dit een day-one aankoop wordt. Ik vind €70 best veel geld, zeker als hij uiteindelijk toch niet bevalt.
- Linksquest
Maar ik denk dat dit een mooie tussen(zij)stap is naar Witcher 4. (samen met de mogelijke DLC van Witcher 3)
YouTube: The Blood of Dawnwalker — Story Trailer
Lang uitgekeken naar deze game. Ben benieuwd hoe moeilijk of makkelijk het in de praktijk is.
- Linksquest
- Linksquest
Ik Zou zeggen, Astro Bot .Yonix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:02:
Ik was vanochtend in een creatieve bui met zoonlief:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Raad het spel.
Download de ps5 mijn wachtrij pas als ik ben ingelogd? Of is het opstarten van de console al genoeg?
Fysieke eigenaren moeten het volledige spel opnieuw voor de volle pond kopen in de store. Kortom, we zien langzamerhand steeds meer nieuwe strategieën om mensen naar de store te pushen.
Dat is helaas niet nieuw toch? Een standaard fysieke release (op disc) is tegenwoordig al bijna niet meer vanzelfsprekend. Of je krijgt een hoesje met een code. Ze willen de kosten drukken en tweedehands doorverkopen onaantrekkelijk maken, je kunt een digitaal exemplaar immers niet overzetten naar een ander account. En met PS+ en standaard geen discdrive in de console weet je al wat de toekomst gaat zijn. Ik zit zelf nog op een kantelpunt. Fysiek is wel erg fijn om te hebben en heb al leuke deals gescoord via Vinted maar het steeds wisselen van game vind ik dan wel onhandig aan het worden. Alleen bij games onder de 10/20 euro schaf ik ze soms nog wel eens digitaal aan, als ze niet via PS+ beschikbaar zijn.Farabi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:36:
Het lijkt erop dat fysieke-media steeds meer benadeeld gaat worden in de toekomst (?). Je krijgt geen ps5 upgrade voor je fysieke yakuza kiwami spel, alleen digitale 'bezitters' krijgen deze gratis of voor €2.
Fysieke eigenaren moeten het volledige spel opnieuw voor de volle pond kopen in de store. Kortom, we zien langzamerhand steeds meer nieuwe strategieën om mensen naar de store te pushen.
[Afbeelding]
De dingen die je opsomt waren jarenlang bekend. Maar wat we nu zien is een andere soort van aanpak, en gaat richting een 'ijzeren vuist'. Ikzelf heb dit voorbeeld nog niet eerder gezien. Misschien iemand anders?Deezers schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:25:
[...]
Dat is helaas niet nieuw toch? Een standaard fysieke release (op disc) is tegenwoordig al bijna niet meer vanzelfsprekend. Of je krijgt een hoesje met een code. Ze willen de kosten drukken en tweedehands doorverkopen onaantrekkelijk maken, je kunt een digitaal exemplaar immers niet overzetten naar een ander account. En met PS+ en standaard geen discdrive in de console weet je al wat de toekomst gaat zijn. Ik zit zelf nog op een kantelpunt. Fysiek is wel erg fijn om te hebben en heb al leuke deals gescoord via Vinted maar het steeds wisselen van game vind ik dan wel onhandig aan het worden. Alleen bij games onder de 10/20 euro schaf ik ze soms nog wel eens digitaal aan, als ze niet via PS+ beschikbaar zijn.
Je krijgt dus geen upgrade aangeboden, terwijl je bereid bent om te betalen. Je disc wordt buitenspel gezet.
Vind dit een zorgelijke ontwikkeling!Farabi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:19:
[...]
De dingen die je opsomt waren jarenlang bekend. Maar wat we nu zien is een andere soort van aanpak, en gaat richting een 'ijzeren vuist'. Ikzelf heb dit voorbeeld nog niet eerder gezien. Misschien iemand anders?
Heb zelf pas een jaartje een PS5, bewust met diskdrive, en overgrote deel van de spellen die ik heb is fysiek. Allemaal tweedehands gekocht ook, als ik die digitaal had moeten kopen was ik echt een veelvoud van de euro’s kwijt geweest.
Echt waardeloos inderdaadJe krijgt dus geen upgrade aangeboden, terwijl je bereid bent om te betalen. Je disc wordt buitenspel gezet.
Klinkt als een cash grab van Sony inderdaad, want het is niet alleen dat je die spellen dan voor het volle pond digitaal moet aanschaffen maar de disc kan je ook niet meer doorverkopen als je het spel heb uitgespeeld.
Een fysieke game upgraden was vroeger ook: nieuw kopen.
Zuur? Ja… logisch/ verklaarbaar? IMHO wel.
Daarnaast zou het mij ook weinig verbazen dat ze vanuit milieu eisen ook nog fysieke aankopen moeten (gaan) ontmoedigen.
Mijn mening: Fysieke games niet goedkoop kunnen upgraden is niet het issue; Je digitale licentie niet kunnen overdragen is het issue. Dat is op te lossen met wetgeving. Mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat games weer flink duurder worden daardoor.. dus tsja.
Ik koop toch al alles digitaal dus het raakt mij verder niet, maar vanuit zakelijk perspectief is dit allemaal heel erg logisch in mijn ogen. Gelukkig kan je digitale aankopen, vooralsnog tenminste, wel gewoon soort van delen (ik kan mijn broertje zijn digitale aankopen spelen en hij die van mij. Nadeel voor mij echter; hij koopt 99% fysiek 🫠
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De PS7 gaat mijns inziens een cloud based kastje zijn waar je gaat gamen/streamen via data centers.
Het is simpelweg de toekomst.
Alle tekorten in chips etc omdat AI alles opslurpt blijft zolang we dit geen halt toeroepen.
Straks zul je dus niet meer met een dure hardware machine thuis zitten maar met een stream kastje. Dus dat fysieke spellen nu al aan het weg faseren zijn verbaasd me niks. Lullig is het wel voor de mensen met een disk drive.. het is vooral nostalgie.
Ik had het eigenlijk al gedacht dat de PS6 een revolutionaire verandering zou zijn door niet meer fysiek met hardware te zijn gebouwd maar meer op streaming zou inzetten.
En eerlijk, wat weten we nu echt al over de PS6? Nog helemaal niks, qua hardware ... Dus wellicht met de tekorten etc gaat dit straks al gebeuren.
[ Voor 29% gewijzigd door Vis op 03-05-2026 09:30 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Een theorie die werkt in landen als Nederland met snel en stabiel internet. Iets wat wereldwijd helemaal niet zo vanzelfsprekend is en eerder zeldzaam. Als ze die richting in gaan bij ps6 en zelfs ps7, laat je al een veel te grote user base liggen omdat het netwerk simpelweg niet goed genoeg is. Mits het natuurlijk de enige manier is van spelen, voorlopig zien we gewoon “en en”. Kijk maar naar ps portal/cloud streamen. Dit is een mooie tijd om het streaming process te verbeteren en ervan te leren. Dus nee, als dit al de toekomst wordt, zal het nog wel een hele lange tijd duren.Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
Ach, ik vermoed dat de PS6 de laatste "fysieke hardware" game console gaat zijn. Waarom?
De PS7 gaat mijns inziens een cloud based kastje zijn waar je gaat gamen/streamen via data centers.
Het is simpelweg de toekomst.
Alle tekorten in chips etc omdat AI alles opslurpt blijft zolang we dit geen halt toeroepen.
Straks zul je dus niet meer met een dure hardware machine thuis zitten maar met een stream kastje. Dus dat fysieke spellen nu al aan het weg faseren zijn verbaasd me niks. Lullig is het wel voor de mensen met een disk drive.. het is vooral nostalgie.
Ik had het eigenlijk al gedacht dat de PS6 een revolutionaire verandering zou zijn door niet meer fysiek met hardware te zijn gebouwd maar meer op streaming zou inzetten.
En eerlijk, wat weten we nu echt al over de PS6? Nog helemaal niks, qua hardware ... Dus wellicht met de tekorten etc gaat dit straks al gebeuren.
Deels eens.nDirect090 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Een theorie die werkt in landen als Nederland met snel en stabiel internet. Iets wat wereldwijd helemaal niet zo vanzelfsprekend is en eerder zeldzaam. Als ze die richting in gaan bij ps6 en zelfs ps7, laat je al een veel te grote user base liggen omdat het netwerk simpelweg niet goed genoeg is. Mits het natuurlijk de enige manier is van spelen, voorlopig zien we gewoon “en en”. Kijk maar naar ps portal/cloud streamen. Dit is een mooie tijd om het streaming process te verbeteren en ervan te leren. Dus nee, als dit al de toekomst wordt, zal het nog wel een hele lange tijd duren.
Echter zullen ze op een gegeven moment geen andere mogelijkheid hebben, de schaarste van de materialen is straks niet meer bij te benen.
En dit gaat niet tijdelijk zijn, zolang AI blijft door innoveren staan we erbij en kijken we ernaar.
Diegene die in landen wonen met slecht stabiel internet zijn doorgaans ook niet de landen die meteen een nieuwe console generatie kopen, omdat de welvaart daar minder is kunnen ze ook prima jarenlang door met een PS3/PS4.
Toekomst gaat sowieso digitaal/cloudbased zijn.
Vergis je niet in hoeveel landen crappy internet hebben. Ook worden heel veel dingen zoals nieuwe consoles op creditcard betaald etc. Maargoed nu ga ik teveel in op de details.Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:22:
[...]
Deels eens.
Echter zullen ze op een gegeven moment geen andere mogelijkheid hebben, de schaarste van de materialen is straks niet meer bij te benen.
En dit gaat niet tijdelijk zijn, zolang AI blijft door innoveren staan we erbij en kijken we ernaar.
Diegene die in landen wonen met slecht stabiel internet zijn doorgaans ook niet de landen die meteen een nieuwe console generatie kopen, omdat de welvaart daar minder is kunnen ze ook prima jarenlang door met een PS3/PS4.
Toekomst gaat sowieso digitaal/cloudbased zijn.
Ben het zeker met je eens dat het een zeer sublieme uitkomst kan worden voor bedrijven. Die willen uiteindelijk alles in eigen beheer en dat je betaald voor iets dat niet van jouw is.
Ook dat gaat straks een inhaalslag maken met alle nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Starlink etc. Ook via AI is het straks mogelijk om veel sneller internet te kunnen aanbieden waar dan ook ter wereld. Men beseft het alleen nog niet.nDirect090 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Vergis je niet in hoeveel landen crappy internet hebben.
QLD2-2HD4-4NA2
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Het is SEGA die deze keuze maakt hoor, niet Sony. En waarom zou je de disc niet kunnen doorverkopen? Het is niet zo alsof de game het ineens niet meer doet.Vliegvlug schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:09:
Klinkt als een cash grab van Sony inderdaad, want het is niet alleen dat je die spellen dan voor het volle pond digitaal moet aanschaffen maar de disc kan je ook niet meer doorverkopen als je het spel heb uitgespeeld.
Ik ging er vanuit dat dit iets is wat Sony bepaald maar dat is dus aan de individuele spelmaker / uitgever? Dan is het een cash grab van hun.
Omdat je die disc niet hebt?En waarom zou je de disc niet kunnen doorverkopen? Het is niet zo alsof de game het ineens niet meer doet.
Als ik nu de PS5 versie van een bepaald spel wil hebben kan ik de PS4 disc kopen en daar de PS5 upgrade voor kopen. Als je de PS5 versie digitaal koopt kan dat uiteraard niet wat het duurder maakt. Je kan dan uitwijken naar de PS5 disc is uiteraard wel een optie ja maar is ook weer duurder.
Oh zo, ik dacht dat je bedoelde dat je de PS4 disc niet meer kon verkopen nadat je de PS5 versie digitaal had gekocht. Dan begreep ik je verkeerd.Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:34:
Omdat je die disc niet hebt?
Als ik nu de PS5 versie van een bepaald spel wil hebben kan ik de PS4 disc kopen en daar de PS5 upgrade voor kopen. Als je de PS5 versie digitaal koopt kan dat uiteraard niet wat het duurder maakt. Je kan dan uitwijken naar de PS5 disc is uiteraard wel een optie ja maar is ook weer duurder.
Geruchten gaan al dat de PS6 zonder disc geleverd wordt. Of de PS5 discdrive er op past of dat die nog los verkocht gaat worden is allerminst zeker. Het zou mij niet verbazen als de PS6 digital only wordt.Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
Ach, ik vermoed dat de PS6 de laatste "fysieke hardware" game console gaat zijn. Waarom?
Sony heeft dan nog wel een probleem, omdat de PSN store nu een monopolie positie heeft voor de verkoop van digitale games op de Playstation. Dat is tegen de EU regels. Dat zal dus open moeten, wat sowieso goed voor de prijs zal zijn.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |
Backwards compatibility blijft nog wel een selling point hopelijk. En ook meer E-waste als de PS5 drive niet compatible is of zou zijn.Hulleman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:16:
[...]
Geruchten gaan al dat de PS6 zonder disc geleverd wordt. Of de PS5 discdrive er op past of dat die nog los verkocht gaat worden is allerminst zeker. Het zou mij niet verbazen als de PS6 digital only wordt.
Sony heeft dan nog wel een probleem, omdat de PSN store nu een monopolie positie heeft voor de verkoop van digitale games op de Playstation. Dat is tegen de EU regels. Dat zal dus open moeten, wat sowieso goed voor de prijs zal zijn.
Mwah, het zal alleen zijn voor games die nu uitkomen voor zover een uitgever het al deed.Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Ik ging er vanuit dat dit iets is wat Sony bepaald maar dat is dus aan de individuele spelmaker / uitgever? Dan is het een cash grab van hun.
[...]
Omdat je die disc niet hebt?
We komen nu op het punt in de PS5 Lifecycle dat de PS4 uitgefaseerd wordt. Denk dat door het kleinere aanbod de PS4 versie juist duurder gaat worden tweedehands.
De (bijna) gratis upgrade naar de PS5 versie was er natuurlijk als service voor degenen die naast hun PS5 nog een oudere PS4 hadden staan en om de eerste week verkopen hoog te houden (nu FOMO bij release de PS4 versie kopen en bij de rest van de PS4 backlog doen, ipv. pas kopen tegen een lagere prijs wanneer er geupgrade is naar de PS5).
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zeker, ik verwacht (in het geval de ps6 digital only wordt) dan ook wel dat Sony met een programma komt om je disc library om te zetten naar digitale games.Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Backwards compatibility blijft nog wel een selling point hopelijk. En ook meer E-waste als de PS5 drive niet compatible is of zou zijn.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |
Misschien ook dat ik het mis heb, maar als de PS6 wel Hand held is oid. Wel het idee dat Sony met de verkeerde gedachte daar in stapt.Hulleman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:04:
[...]
Zeker, ik verwacht (in het geval de ps6 digital only wordt) dan ook wel dat Sony met een programma komt om je disc library om te zetten naar digitale games.
Niet dat ik iets tegen hand helds heb, ben was dol op mijn Vita.
Maar denk nog wel dat een Thuis console mits ook goeie games erbij het beter zal doen voor hun.
Ook gezien dat PS5 gewoon helaas wat Mid voelt kwa beleving.
Lijkt me nog ver weg, vooral gezien de latencies overal zal dit niet snel gemeengoed worden.Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
En nog niet gesproken over de bandbreedte up+down die je daarvoor zal moeten benutten. (en de bijkomende drops in beeldkwaliteit)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2026 15:09 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Denk dat de technologie wel zal evolueren tegen die tijd dat dit wel kan. PS7 zal pas over 10 a 15 jaar komen denk ik.YakuzA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:03:
[...]
Lijkt me nog ver weg, vooral gezien de latencies overal zal dit niet snel gemeengoed worden.
En nog niet gesproken over de bandbreedte up+down die je daarvoor zal moeten benutten. (en de bijkomende drops in beeldkwaliteit)
10 a 15 jaar geleden hadden we nog niet eens continu internet in onze broekzak en nu kunnen we niet zonder.
Ik vind de PS5 juist alles behalve 'mid' aanvoelen. Het is wat mij betreft echt een premium ervaring die altijd snel aanvoelt. De PS4 had wellicht meer first party games, maar ik speel dat veel liever op een PS5. Zo vreselijk traag als dat de PS4 is. Dan over het lawaai nog niet te spreken.Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Misschien ook dat ik het mis heb, maar als de PS6 wel Hand held is oid. Wel het idee dat Sony met de verkeerde gedachte daar in stapt.
Niet dat ik iets tegen hand helds heb, ben was dol op mijn Vita.
Maar denk nog wel dat een Thuis console mits ook goeie games erbij het beter zal doen voor hun.
Ook gezien dat PS5 gewoon helaas wat Mid voelt kwa beleving.
Geruchten gaan dat er ook een PS6 handheld komt. Die speelt dezelfde games als een PS5 en 6 af. Er komen dus geen dedicated games voor die handheld uit. En dat is juist iets heel goeds, want we weten allemaal hoe slecht Sony omgaat met dergelijke apparaten naast de Playstation zelf (vita, VR 1 en VR 2)
In 2011, en 2016 al helemaal, had ik al wel continu internet in de broekzak.Chelseamarre123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:12:
[...]
Denk dat de technologie wel zal evolueren tegen die tijd dat dit wel kan. PS7 zal pas over 10 a 15 jaar komen denk ik.
10 a 15 jaar geleden hadden we nog niet eens continu internet in onze broekzak en nu kunnen we niet zonder.
PS5 na mijn idee helemaal niet.
Helemaal niet is niet waar. Maar het is absoluut minder. Wat de ps5 generatie niet hielp was covid, waardoor de ps5 een jaar lang praktisch niet leverbaar was en de crossgen periode heel lang duurde. Daarnaast duurt het maken van een game tegenwoordig helaas soms langer dan een consolegeneratie duurt.Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:34:
PS5 console zelf is zeker niet mis maar mos gewoon the Oomph die PS3 en PS4 hadden kwa 1st party aanbod. Die hadden hit naar hit.
PS5 na mijn idee helemaal niet.
Denk dat Astro Bot mijn favoriet is volgend met Rift Apart.
HFW is zeker solid maar heb ik op de PS4 gespeelt.
Yotei en Spider-man 2 vielen mijn eigenlijks best wel tegen.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Ja zijn natuurlijk veel op de ps4 / ps5 uitgekomen, maar ik vind het nog te doen op zich.Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:57:
Geniet maar weinig van de 1st Party games deze Generatie.
Denk dat Astro Bot mijn favoriet is volgend met Rift Apart.
HFW is zeker solid maar heb ik op de PS4 gespeelt.
Yotei en Spider-man 2 vielen mijn eigenlijks best wel tegen.
Maar dat komt misschien omdat ik niet veel speel.
- Spiderman 2
- Astro Bot
- Ratched & Clank Rift Apart
- God of War Raknarok
Dus ja 4 spellen in iets meer dan 5 jaar, nog te doen, eventueel Spiderman Miles Moras nog mee tel dan heb ik toch ongeveer 1 spel per jaar gehad(Ook al is die op de ps4 ook uitgekomen).
Dus heb ik mij prima vermaakt met de exclusies van Sony alleen al, dan nog multi platform spellen vermaak ik mij prima met de ps5.
[ Voor 3% gewijzigd door Carlos0_0 op 05-05-2026 09:35 ]
De oude vertrouwelingen die zich al hebben bewezen, maar dan in een modern jasje, heerlijk. Ik merk dat ik steeds minder neig naar nieuwere spellen, want steeds minder zin in = ontdekken, uitzoeken en leren.
Ja, ik vind nieuwe spellen steeds complexer worden
[ Voor 57% gewijzigd door Farabi op 05-05-2026 09:42 ]
Oh daar heb ik mij ook nog tussendoor wel mee vermaakt.Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:30:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik heb me deze generatie serieus vermaakt met remasters en remakes.
De oude vertrouwelingen die zich al hebben bewezen, maar dan in een modern jasje, heerlijk. Ik merk dat ik steeds minder neig naar nieuwere spellen, want steeds minder zin in = ontdekken, uitzoeken en leren.
Recentere spellen hoeven niet altijd perse zulke updates.
Ik deel die mening. Remaster en remakes. Als de basis al goed is en hij verbeterd wordt op ale mogelijke vlakken. Ik ben voor.. Ik heb ook enorm genoten van HFW en daarna pas HZD remaster. Was fantastisch. Kwam zo uit. Ik ga denk ik zelfs Cyberpunk weer een keer oppakken maar voor nu genoeg moois te spelen..Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:30:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik heb me deze generatie serieus vermaakt met remasters en remakes.
Het grote voordeel is tegenwoordig ook dat als je het origineel wil spelen, je bij een aardig aantal het origineel erbij kan pakken en spelen.Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:30:
PSN
- Linksquest
https://www.theverge.com/news/926609/sonys-ps5-sales-plummet-memory-costs-price-hikes
bRuud83 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:17:
Ps5 sales zijn met 46% gezakt tov het jaar ervoor. De vierde kwartaalcijfers zijn binnengekomen. Dan zijn de laatste prijsverhogingen nog niet eens meegenomen. Ziet er niet goed uit op korte termijn. Hopelijk gaan de releases van Wolverine en GTA6 dit jaar voor betere cijfers zorgen.
https://www.theverge.com/news/926609/sonys-ps5-sales-plummet-memory-costs-price-hikes
Ziet er toch naar uit dat de PS6 uitstel gaat krijgen.
Vandaar de recente prijsverhogingen ook en met titels als GTA6 gaan die straks wel weer stijgen voor PS5 base en Pro maar voor de PS6 ziet het niet goed uit.
[ Voor 75% gewijzigd door 418O2 op 08-05-2026 19:55 ]
En waarschijnlijk weer heel veel PS5 games met PS6 upgrades uiteindelijk. Ik zeg het al vaker: deze generatie consoles is eigenlijk perfect met veelal 4K 120fps. Voor de gemiddelde consument kan en hoeft het echt niet veel beter te worden de komende jaren.. de stap van PS5 Pro naar PS6 is waarschijnlijk verwaarloosbaar, tenzij ze echt multi platform of een dock uitbrengen ala Switch. Maar voor de thuisgamer is het dan waarschijnlijk ook nog onvoldoende om snel over te stappen.Vis schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:50:
[...]
[Afbeelding]
Ziet er toch naar uit dat de PS6 uitstel gaat krijgen.
Vandaar de recente prijsverhogingen ook en met titels als GTA6 gaan die straks wel weer stijgen voor PS5 base en Pro maar voor de PS6 ziet het niet goed uit.
Waarom niet een nieuwe kopen met garantie?eenhoorntje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:56:
Eerlijke vraag, kan het nog uit om een “oude” ps5 over te nemen? Is nu wel 5 jaar oud, Ongetwijfeld nieuwe liquid metal aanbrengen en zal wel rekening moeten houden dat de discdrive er een keer aan zit te komen.
Met tweedehands elektronica heb je altijd kans dat het snel(ler) defect gaat (of al is), je weet niet hoe de vorige eigenaar (of hun kids) met z'n spullen omgaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Ike. op 11-05-2026 19:32 ]
4 gratis avatars: R3ED-24QD-E4DM
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Amaze86 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:06:
CELEBRATING 10 YEARS OF UNCHARTED 4: A THIEF’S END
Leuke avatars, dank voor het delen!
Ja hoor. Ik heb mijn launch PS5 onlangs nog verkocht. Liquid Metal hoef je niet te vervangen. Mijn oude vertrouwde PS5 was na al die jaren nog altijd fluisterstil.eenhoorntje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:56:
Eerlijke vraag, kan het nog uit om een “oude” ps5 over te nemen? Is nu wel 5 jaar oud, Ongetwijfeld nieuwe liquid metal aanbrengen en zal wel rekening moeten houden dat de discdrive er een keer aan zit te komen.
En die game ziet er nog steeds fantastisch uit! De afgelopen 10 jaar zijn er qua consolegraphics eigenlijk maar beperkte stappen gezet.Amaze86 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:06:
Oef, zo oud alweerAmaze86 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:06:
PSN
De launch PS5 blijft wat mij betreft gewoon de beste PS5 die Sony heeft uitgebracht. Dat ding was echt overengineerd qua koeling. De eerste revisie had een gigantische heatsink van ruim anderhalve kilo en daardoor draait hij vaak stiller en koeler dan de latere lichtere modellen.Hulleman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Ja hoor. Ik heb mijn launch PS5 onlangs nog verkocht. Liquid Metal hoef je niet te vervangen. Mijn oude vertrouwde PS5 was na al die jaren nog altijd fluisterstil.
@eenhoorntje Als je er nu tweedehands eentje koopt, hoef je waarschijnlijk alleen even het stof eruit te blazen en je hebt weer een topconsole.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Als je een dochter kreeg toen The Last of Us uit kwam is ze nu bijna dezelfde leeftijd als Ellie
Ter vergelijking
[ Voor 11% gewijzigd door Vrijdag op 12-05-2026 12:51 ]
Zo waar, mijn PS5 staat nu bij mijn zoon. Dat ding maakt nu overuren en hoor je nooit. Ik heb zelf een PS5Pro als vervanger. Die heb ik uit mijn tv kastje moeten halen omdat fan zo hard ging blazen wegens te warm waar de base PS5 geen kick gaf...ZesBarkiePK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:41:
[...]
De launch PS5 blijft wat mij betreft gewoon de beste PS5 die Sony heeft uitgebracht. Dat ding was echt overengineerd qua koeling. De eerste revisie had een gigantische heatsink van ruim anderhalve kilo en daardoor draait hij vaak stiller en koeler dan de latere lichtere modellen.
@eenhoorntje Als je er nu tweedehands eentje koopt, hoef je waarschijnlijk alleen even het stof eruit te blazen en je hebt weer een topconsole.
Ook heeft de eerste nog sneller SSD qua schijf snelheid.. Mijn PS5Pro is super traag in het kopiëren van games tussen SSD en tweede M2 SSD...
Ik teken nergens meer voor
De Pro maakt inderdaad meer lawaai dan de base PS5. Dat vind ik wel jammer, al hoor ik het tijdens het gamen niet.Quakie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Zo waar, mijn PS5 staat nu bij mijn zoon. Dat ding maakt nu overuren en hoor je nooit. Ik heb zelf een PS5Pro als vervanger. Die heb ik uit mijn tv kastje moeten halen omdat fan zo hard ging blazen wegens te warm waar de base PS5 geen kick gaf...
Ook heeft de eerste nog sneller SSD qua schijf snelheid.. Mijn PS5Pro is super traag in het kopiëren van games tussen SSD en tweede M2 SSD...
De SSD van de Pro is sneller dan die van de base PS5. Vreemd dat het kopiëren van data veel trager is. Haalt je tweede SSD wel de volledige snelheid in de Pro?
Maar ook dit is een loterij. Mijn Pro is juist een stuk stiller dan mijn launch PS5 die last had van coil whine. In de Pro zitten geloof ik ook twee verschillende merken fans die verschil maken qua geluidsniveau.Hulleman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:12:
[...]
De Pro maakt inderdaad meer lawaai dan de base PS5. Dat vind ik wel jammer, al hoor ik het tijdens het gamen niet.
Ah oké. Kan ook nooit eens normaal bij Sonykazuka schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Maar ook dit is een loterij. Mijn Pro is juist een stuk stiller dan mijn launch PS5 die last had van coil whine. In de Pro zitten geloof ik ook twee verschillende merken fans die verschil maken qua geluidsniveau.
Ik heb de SSD overgezet, WD Black series, die zou het met gemak moeten doen..Ik kwam het ook ergens tegen als opmerking dus ben niet verder gaan kijken.. Ik ben iemand die niks verwijderd, maar 1 spel speel, maar wel alles wilt installeren type dus ik verplaats nog wel eens wat.. Het verschil is echt enorm.Hulleman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:12:
[...]
De Pro maakt inderdaad meer lawaai dan de base PS5. Dat vind ik wel jammer, al hoor ik het tijdens het gamen niet.
De SSD van de Pro is sneller dan die van de base PS5. Vreemd dat het kopiëren van data veel trager is. Haalt je tweede SSD wel de volledige snelheid in de Pro?
Ik teken nergens meer voor
Hmm, bijzonder dat dan zo traag is. Persoonlijk zou ik eens proberen om de ssd dan te formatteren met de Pro. Kijken of dat helpt.Quakie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]
Ik heb de SSD overgezet, WD Black series, die zou het met gemak moeten doen..Ik kwam het ook ergens tegen als opmerking dus ben niet verder gaan kijken.. Ik ben iemand die niks verwijderd, maar 1 spel speel, maar wel alles wilt installeren type dus ik verplaats nog wel eens wat.. Het verschil is echt enorm.
Het kan ook zijn dat de ssd relatief vol al zit?, ssd's worden dan trager namelijk.
Maar ja het is een avatar, dat is toch bij definitie niet boeiendCarlos0_0 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:13:
Heb ze geclaimd aangezien benieuwd was ze eruit zouden zien(Had nog geen plaatje gezien), maar vind ze voor een Avatar niet heel boeiend eigenlijk.
Heb er ooit eentje ingesteld toen ze daarmee begonnen op de Ps3/Ps4 en nooit meer naar omgekeken, kan mij niet voorstellen dat mensen daar echt warm van worden.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Nee het is ook niet heel boeiend, maar ik zoek toch altijd wel iets leuks.Donstil schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Maar ja het is een avatar, dat is toch bij definitie niet boeiend![]()
Heb er ooit eentje ingesteld toen ze daarmee begonnen op de Ps3/Ps4 en nooit meer naar omgekeken, kan mij niet voorstellen dat mensen daar echt warm van worden.
Op de playstation heb ik al jaren dat robotje van ratchet & clank, dat vind ik dan toch net iets leuker zeg maar.
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties
LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.
:strip_exif()/f/image/UzMhUzXqjFCQ7SjaiOgFb7WZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KvcXfUqmimMrGwrXF3trsS31.jpg?f=fotoalbum_large)