koboy schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:08:
[...]
Ik denk dat we hier een verschijnsel zien dat door de hele entertainment industrie al eeuwen te zien is. Ik ga dan wel even snel en kort door de bocht en trek ook de entertainment industrie heel breed.
* Schilderkunst: het zoveelste stilleven en later abstracte vlekken patroon
* Schrijfkunst: de zoveelste gekwelde personage roman of de zoveelste fantasy serie (die niet af komt omdat de schrijver overlijdt)
* Cinema: de zoveelste horror of actiefilm
* Tv: de zoveelste spelshow of reality serie, zie verder ook Cinema
Punt is naar mijn gevoel dat op een gegeven moment de creatieve mogelijkheden uitgeput lijken, en er soms een pareltje naar boven komt die dan weer uit den treuren geremaked en gesequeld wordt. Denk aan Tolkien binnen de schrijfkunst.
Binnen het gaming genre is dat punt nu ook bereikt. Is dat erg? Nee, maar het is ook niet iets om je druk over te maken of om op af te geven. Het is gewoon een natuurlijk verschijnsel.
Wel is het verstandig om keuzes te maken bij aanschaf, want om nou te zeggen dat dit pas gekomen is met de PS5 klopt niet. De trend is al langer ingezet, misschien al aan het eind van de PS3 generatie. Vanaf dat moment werden de games eigenlijk alleen maar "mooier" maar kwamen er niet echt meer (sub)genres bij in een redelijk tempo.
Nogmaals: is dat erg? Nee, het biedt jonge mensen de mogelijkheid om kennis te maken met een entertainment vorm in een (grafische) vorm die bij hen past. Wie het op storende manier te herhalend vindt is waarschijnlijk een beetje uitgekeken op gaming in het algemeen en wordt waarschijnlijk ook gewoon oud en moet op zoek naar een meer bij de leeftijd passende hobby......
Zo nu is opa moe en heeft het in deze hitte veel te warm. Ik ga weer in een rustig koel hoekje zitten.
Enerzijds heb je wel gelijk, anderzijds heb je binnen de zaken die je noemt nog genoeg verschil in de genres die worden uitgebracht. Ja er wordt ook daar genoeg uitgebracht waar ik niks mee heb (wederom horror, gore, romantische films of animatie waar ik niks mee heb), maar ook genoeg waar ik nog met plezier naartoe ga. Ik zit niet elke maand in de bios maar om de maand is het al snel. Ook van series zijn er genoeg waar ik toch wel blij van wordt, ook al is het merendeel dat inderdaad niet. Ik mis bij gaming vooral de afwisseling en zodra men eens wat anders doet of weer eens een genre herbezoekt wat een tijdje stil lag, dan zijn mensen ineens super kritisch en is niks goed genoeg. Het is misschien een slecht voorbeeld, maar ik ben blij met games als mindseye die toch wat anders doen dan wat er al was. En ja het open wereld gedeelte daar faalt ie compleet in en ook de gameplay is wat herhalend, maar als verhaal lijkt het nog best prima te zijn. En niet teveel dat fantasie-sausje er overheen. Dat maakt veel ontwikkelaars heel lui. Pleur maar wat random vijanden neer, geef ze grote healthbalkjes en grote zwaarden en men heeft weer een gebied gevuld. Misschien nog even een oneindige respawn erbij en klaar. Dat zijn zaken die mij totaal niet meer uitdagen.
Er is ook verder niemand gesprongen in het gat wat Battlefield heeft achtergelaten (wat nu nog maar een schim is van wat het ooit was). Of iets ala syphon filter, splinter cell, de originele rainbow six of iets dergelijks. Die prince of persia remake duurt ook maar lang, etc.
Sorry maar DS2 is voor mij toch echt meer fantasy dan science imo. Ik trek dat kojima sausje sowieso wel slecht. Vaak wel coole dingen maar dan weer met die weirde shit erbij, laat maar zitten. Overigens is dat niet echt van Sony trouwens. Ze zijn alleen de publisher.
Returnal, Horizon, Saros, Ratchet & Clank, Intergalactic. Allemaal sci-fi games van Sony.
Dan rek je het begrip wel ver op. Maar goed, returnal moet het toch wel van gore/horror/monsters hebben. Horizon speel ik wel maar is ook iets wat vaak toch net wat te onrealistisch wordt. Al ging ik wel heel hard op het verhaal van deel 1 trouwens. Dat was mijn GOTY destijds. Saros heb ik ook niks mee. R&C was aardig maar vrij snel klaar mee. Intergalactic verwacht ik niet dit jaar, niet volgend jaar en ik heb zo mijn bedenkingen voor 2027. En op zich prima, maar dat is uiteindelijk maar 1 game per jaar. Daar heb ik geen console voor aangeschaft...
Enerzijds ja, anderzijds is het aanbod gewoon helemaal verschoven. Er zijn vast mensen wild van wat er de afgelopen paar weken gepresenteerd is, maar voor mij zit er gewoon niks boeiends tussen.