De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik zal het eerlijk toegeven. Ik heb deze serie helemaal gemist. Mooi moment om in te stappen. Zal wel volle mep worden, maar ik wacht wel tot het goedkoper word. Lijkt me wel een mooie game als afwisseling op het open wereld geweld.Vrijdag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:42:
De eerste keer op de PS3. Daarna een remaster op de PS4, daarna een deel twee op de PS4, daarna een remaster op de PS5 van deel 1, daarna een remaster van deel 2 op de PS5 en nu een bundel met de remasters op de PS5.
Ik ga er vanuit dat op de PS6 een 4k@120Hz versie komt. En op de PS6Pro een superturbopremiumremakeremaster-patch
The Next of Us
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 01:11
:strip_icc():strip_exif()/u/17239/crop586cd04bb358c.jpeg?f=community)
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
hier heb ik echt veel zin in.
En ook erg benieuwd naar de Pro enhancements.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Als je fysiek kan/wil hoeft het niet duur te zijn. Part 1 is rond de €40,- (tweedehands vast nog goedkoper). Part II kun je het beste de PS4 versie goedkoop ergens kopen en voor €10 upgraden.Rox92 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:20:
[...]
Ik zal het eerlijk toegeven. Ik heb deze serie helemaal gemist. Mooi moment om in te stappen. Zal wel volle mep worden, maar ik wacht wel tot het goedkoper word. Lijkt me wel een mooie game als afwisseling op het open wereld geweld.
Digitaal ben je inderdaad overgeleverd aan de aambiedingem vanuit Sony. En Part I zit in PS+ Extra, mocht je een abonnement hebben.
The Last of Us - De musicalSuperkiwi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:48:
Het lijkt Soldaat van Oranje wel, daar houden ze ook nooit mee op
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Deze lijkt mij ook gaaf. Ik had dus bedacht de PC versie te gaan doen, maar kom er nu achter dat mijn game laptop te verouderd isDarkSide schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:36:
[...]
hier heb ik echt veel zin in.
En ook erg benieuwd naar de Pro enhancements.

Voor deel 2 zou ik gewoon direct de PS5 versie. Is nu 39 euro nieuw. Met de PS4 versie (nieuw) met 10 euro upgrade ben je niet goedkoper uit.Raem schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:41:
[...]
Als je fysiek kan/wil hoeft het niet duur te zijn. Part 1 is rond de €40,- (tweedehands vast nog goedkoper). Part II kun je het beste de PS4 versie goedkoop ergens kopen en voor €10 upgraden.
Digitaal ben je inderdaad overgeleverd aan de aambiedingem vanuit Sony. En Part I zit in PS+ Extra, mocht je een abonnement hebben.
Moet zeggen dat het erg fijn speelt. De vier backpaddles en de mogelijkheid om de triggers in te stellen zijn erg fijn. De andere functies heb ik niet gebruikt, maar misschien dat ik de vierpuntstoets nog aanpas naar een andere maar voorlopig werkt het nog prima. De trilfunctie mis ik niet, want die gebruik ik sowieso niet. Batterij gaat ook lekker lang mee, langer dan de gewone controller in elk geval.
Mocht je nog op zoek zijn naar een controller met paddles, kan ik je deze in elk geval aanraden.
Ik heb zelf me systeem geupgrade van een oude PS4 naar de PS5 slim omdat ik paar maanden geleden een 4K televisie heb gekocht en hier dus gebruik van wil maken.
Ik weet vanuit de PS3 en PS4 dat je de systeem disk kon vervangen met een grotere drive. (2.5 inch hdd /ssd)
Maar weet ondertussen niet of dat sony de OS drive heeft gelocked zoals dat ook eerder bij de xbox one zo was.
Is het mogelijk om de 1TB OS drive te swappen voor een 2TB of 4TB drive? Ik weet dat je een tweede drive er naast kan plaatsen.. (maar was benieuwd of dat de os drive ook te upgraden is)
De reden dat ik dit vraag is dat ik recent de ps5 heb aangekocht en liever direct eerst een grotere drive erin bouw voordat ik ermee aan de slag ga.
[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 12-04-2025 16:28 ]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Nope, OS drive zit embedded op het moederbord. Je kunt enkel een SSD bijplaatsen voor meer storage.Robin4 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:26:
Weet iemand misschien of je de OS ssd van een PS5 slim ook kan upgraden.
Ik heb zelf me systeem geupgrade van een oude PS4 naar de PS5 slim omdat ik paar maanden geleden een 4K televisie heb gekocht en hier dus gebruik van wil maken.
Ik weet vanuit de PS3 en PS4 dat je de systeem disk kon vervangen met een grotere drive. (2.5 inch hdd /ssd)
Maar weet ondertussen niet of dat sony de OS drive heeft gelocked zoals dat ook eerder bij de xbox one zo was.
Is het mogelijk om de 1TB OS drive te swappen voor een 2TB of 4TB drive? Ik weet dat je een tweede drive er naast kan plaatsen.. (maar was benieuwd of dat de os drive ook te upgraden is)
De reden dat ik dit vraag is dat ik recent de ps5 heb aangekocht en liever direct eerst een grotere drive erin bouw voordat ik ermee aan de slag ga.
Hoe kun je jaloers zijn op iemand, die het nog niet gespeeld heeft ? 😂.Chaoss schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:26:
Ik ben wel jaloers op mensen die beide Tlou games nog niet gespeeld hebbenhet zijn beide pareltjes.
Maar het zijn zeker beide pareltjes, kan mij weinig spellen bedenken ik meerdere keren gespeeld heb(en uiteraard gekocht heb ook).
Simpel toch, omdat die de ervaring van 'de eerste keer spelen en ervaren' nog niet gehad hebben. Ik ben ook jaloers op mensen die hun eerste ervaring met Bloodborne of Death Stranding nog mee gaan maken.Carlos0_0 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:55:
[...]
Hoe kun je jaloers zijn op iemand, die het nog niet gespeeld heeft ?
[ Voor 15% gewijzigd door Superkiwi op 12-04-2025 18:14 ]
- Chaoss
Ik snap het zelf nog steeds niet, dat je jaloers bent op iemand die totaal niet weet wat die mee gaat maakt.Superkiwi schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:12:
[...]
Simpel toch, omdat die de ervaring van 'de eerste keer spelen en ervaren' nog niet gehad hebben. Ik ben ook jaloers op mensen die hun eerste ervaring met Bloodborne of Death Stranding nog mee gaan maken.
Dat zal een totaal andere manier van jaloers zijn, maar het zal aan mij liggen. Dat ik het niet snap
[ Voor 28% gewijzigd door jori040 op 12-04-2025 20:07 ]
Nu zit mijn opslag al aardig vol, dus is het tijd om die uit te breiden. Naar wat ik lees kan je het beste voor 1tb of 2tb gaan, ik pak dan maar die laatste voor de zekerheid.
De Samsung pro 990 is dan volgens mij technisch gezien de beste keus met de WD Black SN850X als alternatief? Of kijk ik nou op de verkeerde sites?
Ik zat laatst naar de Kingston Fury te kijken. Ziet er (op papier) ook prima uit:President schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:28:
De kinderen zijn inmiddels ook enthousiast om op mijn PlayStation te gaan spelen nu ze over het spel Astro bot hebben gehoord.
Nu zit mijn opslag al aardig vol, dus is het tijd om die uit te breiden. Naar wat ik lees kan je het beste voor 1tb of 2tb gaan, ik pak dan maar die laatste voor de zekerheid.
De Samsung pro 990 is dan volgens mij technisch gezien de beste keus met de WD Black SN850X als alternatief? Of kijk ik nou op de verkeerde sites?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2000140;1880258/
Top dan weet ik genoeg.kazuka schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:58:
[...]
Nope, OS drive zit embedded op het moederbord. Je kunt enkel een SSD bijplaatsen voor meer storage.
YouTube: PlayStation - The Concert Trailer
Ook in Nederland; op dinsdag 29 april in de Ziggo Dome
Lijkt me geweldig en nu met 50% korting, dus gelijk kaartjes gekocht
Leuk, bedankt voor het posten!Vliegvlug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:54:
Waarschijnlijk hier al een keer langsgekomen maar heb pas sinds kort een PS5 en kwam net achter dat Sony ook concerten organiseert met game muziek uit bekende games: Playstation The Concert.
Voor mij lukt de datum helaas niet, maar voor nog geen 60 euro is dit een koopje.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
50% korting al. Zal er weinig animo voor zijn, laatst ook al eens 20%.Vliegvlug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:54:
Waarschijnlijk hier al een keer langsgekomen maar heb pas sinds kort een PS5 en kwam net achter dat Sony ook concerten organiseert met game muziek uit bekende games: Playstation The Concert.
Tja, 77 euro voor goedkope zitplaatsen is voor zoiets ook wel erg duur en ik zie dat ze toch al wel aardig wat kaarten verkocht hebben. Met de korting kom je met 2 personen toch al snel op 100 euro voor een dagje, dus dan vind ik dat niet zo heel gek dat het niet vol liep. Al snap ik ook niet dat ze niet op hun eigen dashboard wat meer reclame maken...Raem schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:07:
[...]
50% korting al. Zal er weinig animo voor zijn, laatst ook al eens 20%.
Ik kwam er achter door de link naar Lets Talk PlayStation die @Linksquest hier eerder gepost heeft.
Daarin werd gezegd dat er best wat concerten zijn afgezegd zonder duidelijke verklaring maar dat het waarschijnlijk gebrek aan belangstelling is.
Snap ik ook wel met die prijzen, had het zonder de 50% korting ook niet gedaan eerlijk gezegd.
De bezetting van het concert in Ziggo Dome op 29 april is nu zo:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GIKjcJzZl1R2uYFfuNAwgmQK.jpg?f=user_large)
Met de prijzen na 50% korting
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RkLXQHPlZ99la5voUzDWXXXe.jpg?f=user_large)
Is nog flink wat ruimte vrij inderdaad.
En die buitenste ring is niet eens beschikbaar.
Is inderdaad een enorme verschil met de Ado Hibana World Tour 2025 waar ik in juni heen ga. Die is ook in de Ziggo Dome en was in no time was uitverkocht, inclusief buitenste ring.
En dat was zeker niet goedkoper

Dat PlayStation concert is simpelweg minder populair blijkbaar.
Misschien komt het binnenkort wel in de PlusRaem schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:07:
[...]
50% korting al. Zal er weinig animo voor zijn, laatst ook al eens 20%.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Gaaf hoor! Wij hebben sinds kort een PS5 in huis. Het enige spel tot nu toe is F1 (24). Toen ik de oudste dit spel zag spel, ben ik gelijk gaan kijken naar stoel+stuur/pedalen. Maar ben erg geschrokken van de prijzen. Op MP zag het er soms wat vriendelijker uit. Een Playseat Challenge + Logitech G29 voor 200-250 euro. Wellicht is dit allemaal wat minder dan het ‘echte’ werk, maar wel wat vriendelijker geprijsd. Zeker als je nog niet weet hoe intensief gebruikt het gaat worden.Jumpman schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:42:
Dit weekend een PlaySeat Trophy gekocht, had ik eerder moeten doen (ik had een PlaySeat Challenge), heel stug, makkelijke in- en uitstap en betere zithouding. I.c.m. de Thrustmaster T300 RS GT en T-LCM nu ook niet meer dat de stoel omhoog komt met hard remmen. Gran Tursimo 7 en F1 zullen nog veel gespeeld worden. Wellicht dat ik Forza Horizon 5 ook nog koop.
Je kan soms echt goede deals vinden. Vorig jaar zocht ik een Limited Edition PlayStation 4 Pro, op een gegeven moment vond ik een advertentie met deze en accessoires voor €250,00. De accessoires stonden op de laatste foto (Thrustmaster T300 RS GT en PlaySeat Challenge). Dus ik vroeg of het wel klopte, dit werd bevestigd. Meteen opgehaald (alles was nieuw en zelden gebruikt) en zo ben ik er verknocht aan geraakt. Eind vorig jaar nog een Thrustmaster T-LCM pedalen erbij gekocht. En nu dus weer de volgende stap. Wellicht komt er nog een Direct Drive Wheel, maar ik kijk even de kat uit de boom met Fanatec en Corsair, anmders een Thrustmaster T598.meesje schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:49:
[...]
Gaaf hoor! Wij hebben sinds kort een PS5 in huis. Het enige spel tot nu toe is F1 (24). Toen ik de oudste dit spel zag spel, ben ik gelijk gaan kijken naar stoel+stuur/pedalen. Maar ben erg geschrokken van de prijzen. Op MP zag het er soms wat vriendelijker uit. Een Playseat Challenge + Logitech G29 voor 200-250 euro. Wellicht is dit allemaal wat minder dan het ‘echte’ werk, maar wel wat vriendelijker geprijsd. Zeker als je nog niet weet hoe intensief gebruikt het gaat worden.
Het voordeel van op V&A of Marktplaats kopen, is dat als je het niet gebruikt je het wel weer voor ongeveer een gelijke prijs van de hand kan doen, als je het niet gaat gebruiken.
Waar ben je geweest? Ze hebben niet overal dezelfde opstellingen.Drials schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:57:
Weet iemand wat een gelijkwaardige opstelling is als die bij Racesquare wordt gebruikt? Maar dan met een ps5.
In Utrecht hadden ze eerst: Fanatec CSL Elite's. De meeste locaties hebben rigs van: https://www.build4performance.com/simulatoren/.
Maar die werken niet met een Sony PlayStation 5.
Zelf gebruik ik ook hoofdzakelijk de PlayStation 5 en dan Gran Turismo 7. Geen (priori)tijd en zin om me ook nog te verdiepen in het softwarematig afstellen van alles. Dan maar iets minder sim, maar wel meteen kunn racen, als ik wel tijd heb.
Op de PlayStation 5 zijn er best wat mogelijkheden:
- Gran Tursimo 7;
- F1;
- Assetto Corsa Competitzione;
- EA Sports WRC.
Voordeel van PC is alle mods, maar daar komt ook veel (meer) instelwerk bij kijken.
[ Voor 55% gewijzigd door Jumpman op 13-04-2025 20:14 ]
Interessant. Die van Brussel is uitgesteld naar 2026. Verbaasde me niet want toen ik in maart keek was nog maar de helft van de tickets verkocht. Was ook veel te duur gewoon, alhoewel concerten van volledige orkesten nooit goedkoop zijn.Vliegvlug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:54:
The updated PS5 RRPs are effective starting April 14, as follows*:
PS5 Digital Edition – €499.99
(No pricing changes for the standard PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive)
PS5 Pro RRPs remain unchanged.
https://blog.playstation....ustralia-and-new-zealand/Additionally, the Disc Drive for PS5 will be getting an RRP decrease effective starting April 14, as follows:
€79.99
[ Voor 17% gewijzigd door MathieuT op 14-04-2025 05:08 ]
Conclusie: digital editie wordt minder interesssant om te kopen.
NSO: SW-7515-1623-5706
De reacties zijn niet mals onder de blog. Je zou denken dat de Digital versie goedkoper is want geen disc drive... Overigens krijg ik een deja vu naar de inflatie en de fabrikanten in de supermarkten. 'Alles wordt duurder, onze winst staat onder druk dus wij verhogen de prijzen maar'. Hopelijk blijft PS+ ontzien alhoewel andere regio's ook al een prijsverhoging kregen deze week.MathieuT schreef op maandag 14 april 2025 @ 05:07:
PS5 price to rise in Europe, Australia and New Zealand
[...]
[...]
[...]
https://blog.playstation....ustralia-and-new-zealand/
Overigens hier nog de 'oude' prijzen: https://direct.playstation.com/nl-nl/hardware/ps5
[ Voor 6% gewijzigd door Deezers op 14-04-2025 07:32 ]
Willekeurige kantoorslaaf: Hallo baas, ik wil graag salarisverhoging want alles wordt duurder en ik kan steeds minder kopen voor mijn geld.
Baas: DAT KAN NIET WANT DAT JAAGT DE INFLATIE AAN EN DAN KOMEN WE IN EEN LOONPRIJSSPIRAAL DAT MOETEN WE NIET WILLEN WANT DAN VERGAAT DE WERELD OMGWTFBBQ BASIS ECONOMIE 101 !!111!!EINZ!
Dezelfde baas: We gaan externe consultants inhuren die ons gaan vertellen hoe we het beste ons werk kunnen doen.
Maar goed, vreemde strategie. Je digitale versie maak je duurder, de discdrive maak je goedkoper maar de standaard disc versie blijft gelijk. Probeert Sony je nu te pushen naar de discdrive versie en willen weg van digital only? I have a dream
In ander nieuws:
Ik moet zeggen, dit ziet er wel radicaal anders uit dan de gemiddelde AAAAAA(for the awesome) titel. Geinige artstyle, soort twin stick isometrische shooter met een mix tussen "normale" en Minecraftiaanse graphics. Lichtelijk geïnteresseerd, setting ziet er wel leuk uit.
Die PS5 Slim Disc editie had ik al.
Die word dus verkocht.
Ik zat de release date nog te checken en kwam er achter dat de PS5 Pro toch al een tijdje uit is.
November 2024.
En ik kwam er achter dat de PS5 Pro geen disc drive heeft, maar wel 2TB opslag SSD.
Mischien kom ik vanmiddag nog wel met een leuke foto😀
Gefeliciteerd. Veel plezier ermee...Shifter3 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:40:
Ik krijg vanmiddag de Playstation 5 Pro binnen! 😀
Die word dus verkocht.
Ik zat de release date nog te checken en kwam er achter dat de PS5 Pro toch al een tijdje uit is.
November 2024.
En ik kwam er achter dat de PS5 Pro geen disc drive heeft, maar wel 2TB opslag SSD.
Wordt mooie tijd om de bestaande te verkopen gezien de prijzen van de digi versie omhoog gaan vanaf vandaag. Heeft toch weer invloed op de verkoopprijs.
Het is zelfs nog beter dan de oude prijzen aangezien de aanbieding met Astro Bot nog loopt.Deezers schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:12:
[...]
De reacties zijn niet mals onder de blog. Je zou denken dat de Digital versie goedkoper is want geen disc drive... Overigens krijg ik een deja vu naar de inflatie en de fabrikanten in de supermarkten. 'Alles wordt duurder, onze winst staat onder druk dus wij verhogen de prijzen maar'. Hopelijk blijft PS+ ontzien alhoewel andere regio's ook al een prijsverhoging kregen deze week.
Overigens hier nog de 'oude' prijzen: https://direct.playstation.com/nl-nl/hardware/ps5
Als die weg is gaat de prijs €100 omhoog en krijg je geen Astro Bot meer

Drive van de slim kun je overzetten naar de pro..... Verkoop je hem als digital only....Shifter3 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:40:
Ik krijg vanmiddag de Playstation 5 Pro binnen! 😀
Die word dus verkocht.
November 2024.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
😀super bedankt voor de tip!koboy schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:01:
[...]
Drive van de slim kun je overzetten naar de pro..... Verkoop je hem als digital only....
Inflatie is gewoon een excuus om de boel te kunnen verhogen. De inflatie is al een tijdje onder controle.Vrijdag schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:35:
Alles wordt duurder, want inflatie.
Willekeurige kantoorslaaf: Hallo baas, ik wil graag salarisverhoging want alles wordt duurder en ik kan steeds minder kopen voor mijn geld.
Baas: DAT KAN NIET WANT DAT JAAGT DE INFLATIE AAN EN DAN KOMEN WE IN EEN LOONPRIJSSPIRAAL DAT MOETEN WE NIET WILLEN WANT DAN VERGAAT DE WERELD OMGWTFBBQ BASIS ECONOMIE 101 !!111!!EINZ!
Dezelfde baas: We gaan externe consultants inhuren die ons gaan vertellen hoe we het beste ons werk kunnen doen.
Maar goed, vreemde strategie. Je digitale versie maak je duurder, de discdrive maak je goedkoper maar de standaard disc versie blijft gelijk. Probeert Sony je nu te pushen naar de discdrive versie en willen weg van digital only? I have a dream
In ander nieuws:
[YouTube: Annie: Last Hope - Release Date Announce Trailer | PS5 & PS4 Games]
Ik moet zeggen, dit ziet er wel radicaal anders uit dan de gemiddelde AAAAAA(for the awesome) titel. Geinige artstyle, soort twin stick isometrische shooter met een mix tussen "normale" en Minecraftiaanse graphics. Lichtelijk geïnteresseerd, setting ziet er wel leuk uit.
De controller trilde bij mij niet met de triggers en met de controller.
Soms is het wel eens leuk om de controller te laten trillen met een game.
Dit zat in de Party settings een open party starten.
En bij Toegankelijkheid de intensiteit van de controller instellen.
En ingame ook de controller laten trillen setting.
Nu trilt de controller wel😀
[ Voor 13% gewijzigd door Shifter3 op 15-04-2025 09:02 ]
Nog bedankt voor de tip! De PS4 versie van deel 2 gescoord op marktplaats voor 20 euro.Raem schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:41:
[...]
Als je fysiek kan/wil hoeft het niet duur te zijn. Part 1 is rond de €40,- (tweedehands vast nog goedkoper). Part II kun je het beste de PS4 versie goedkoop ergens kopen en voor €10 upgraden.
Nu op zoek naar deel 1
Dat kan gewoon. PS5 is regio vrijCpt.Chaos schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:35:
Simpele vraag voor de kenners hier: als ik in NL een spelletje fysiek koop, kan deze dan gespeeld worden op een ps5 in Zuid Amerika of is het regio gebonden?
Super, aangezien ik zelf geen ps5 heb, draait het spel in de systeemtaal of Nederlands? En kan je de taal nog wijzigen?
Ja, verkocht dus hé, helemaal mijne meug.
En na de remake van Silent Hill 2 heeft Bloober Team wel bewezen dat ze een deftig spel kunnen maken.
Nee. Beide zinnen zijn onwaar.FrankoNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:42:
[...]
Inflatie is gewoon een excuus om de boel te kunnen verhogen. De inflatie is al een tijdje onder controle.
De inflatie in Europa schommelt al bijna een jaar rond de 2,4 procent.
Ziet er wel uit als een interessante titel. Weer eens wat anders dan bunnyhoppend en slidend in een apenpakje door de map stuiteren
Grote blij
Oo Ready or Not, heel nice. Zit al tijd te twijfelen om voor pc te halen maar twijfel of ie lekker gaat lopen. Een ps5 versie is zeer interessant!Vrijdag schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:43:
[YouTube: Ready or Not - Announcement Trailer | PS5 Games]
Ziet er wel uit als een interessante titel. Weer eens wat anders dan bunnyhoppend en slidend in een apenpakje door de map stuiteren
[YouTube: Painkiller - Weapons Trailer | PS5 Games]
Grote blij
Game zal in de systeem taal draaien, lijkt me heel sterk dat er uberhaupt een NL optie in game zou zittten.Cpt.Chaos schreef op donderdag 17 april 2025 @ 05:25:
[...]
Super, aangezien ik zelf geen ps5 heb, draait het spel in de systeemtaal of Nederlands? En kan je de taal nog wijzigen?
Wie wil er nu in het nederlands spelen?
Er zijn juist heel veel games die Nederlands als optie aanbieden als taalinstelling (en bv ondertiteling). En zelfs een handjevol games die ook nog Nederlands ingesproken zijn zoals Uncharted en Ratchet & Clank.Ace schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:02:
[...]
Game zal in de systeem taal draaien, lijkt me heel sterk dat er uberhaupt een NL optie in game zou zittten.
Wie wil er nu in het nederlands spelen?
- Linksquest
- Registratie: Juni 2008
- Laatst online: 22:25
:strip_icc():strip_exif()/u/266273/crop5e26d80cce2b0_cropped.jpeg?f=community)
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Ready or not, had ik niet zien aankomen voor console maar zeer blij mee.Vrijdag schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:43:
[YouTube: Ready or Not - Announcement Trailer | PS5 Games]
[YouTube: Painkiller - Weapons Trailer | PS5 Games]
Grote blij
Dat kloptmeesje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:28:
Mijn oudste zoon wilde Rocket League spelen. Destijds voor de Switch had hij geen interesse in dit spel. Nu met de PS5 wel. Deze dus gedownload. Klopt het dat dit eigenlijk een PS4 is?
Correct. Er is alleen een PS4 versiemeesje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:28:
Mijn oudste zoon wilde Rocket League spelen. Destijds voor de Switch had hij geen interesse in dit spel. Nu met de PS5 wel. Deze dus gedownload. Klopt het dat dit eigenlijk een PS4 is?
PS5 heeft wel betere opties voor fps en 4k
https://blog.playstation....-plus-ride-into-season-4/
[ Voor 18% gewijzigd door Ike. op 19-04-2025 18:53 ]
We hebben nog geen 4K scherm. Wanneer we deze eerdaags zullen kopen, wordt de beeldkwaliteit dus een stuk beter. Thanks!Ike. schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:51:
[...]
Correct. Er is alleen een PS4 versie
PS5 heeft wel betere opties voor fps en 4k
https://blog.playstation....-plus-ride-into-season-4/
Quality:
4K resolution at 60 FPS with HDR
HDR requires HDR10 compatible display and HDMI 2.0 cable or better
4K capable display required to experience 4K. If a 1080p display is used, the game will render at 1080p supersampled from 4K
Performance:
Game runs at 2688×1512 resolution (70% of full 4K) at 120 FPS with HDR
Game UI runs in 4K
4K capable display required to experience 4K UHD. If a 1080p display is used, the game will render at 1080p supersampled from 2688×1512
HDR and 120 FPS require a compatible display, as well as Ultra High Speed HDMI 2.1 cable
[ Voor 40% gewijzigd door meesje op 19-04-2025 19:04 ]
Recent een PS5 slim (disk versie) gekocht met de astrobot game digitaal.
Vroeg me af dat als je voor de disk versie kiest van het spel, of dat het spel volledig op de disk staat.
En anders misschien alleen een installer is en de rest van de servers van sony download.
Wat van beide is waar?
Heb even een vraag betreft dat game upgrade van PS4 naar PS5.. Ik denk dat jij dat wellicht wel weet.Raem schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:41:
[...]
Stel ik heb een PS4 disk versie en wil deze upgraden naar PS5 versie voor 4K scherm.Volgens jou moet ik dan bij betalen..
Maar mijn vraag die ik wilde stellen... Is die PS4 disk dan nog te gebruiken in een PS4 systeem. Of word die licentie over gedragen naar de PS5 systeem.. En zal de PS4 systeem zeggen dat het geen geldige disk is?
Hoe moet ik dit zien?
Ook kan je de disc versie (ps4) uitlenen aan anderen - als je dat wil.
V1.0 zal wel helemaal op de disk staan, alle updates download ie na (of tijdens) install pas.Robin4 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:20:
Ik heb een vraag.
Vroeg me af dat als je voor de disk versie kiest van het spel, of dat het spel volledig op de disk staat.
En anders misschien alleen een installer is en de rest van de servers van sony download.
Wat van beide is waar?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dus eigenlijk is er weinig reden om de digitale versie niet te installeren over een disk versie?
Heb alleen het idee dat er straks misschien niet meer te downloaden is als de ps5 als de ps3 niet meer ondersteunt zal worden bij sony.
[ Voor 21% gewijzigd door Robin4 op 20-04-2025 15:02 ]
Alle (gekochte) titels aan je bibliotheek/account blijven bestaan en opnieuw downloadbaar zolang Sony de servers niet offline haalt. Of dat over 10 of 30 jaar is is altijd de vraag. Hopelijk komt de EU ooit nog met een verworven recht bij digitale aankopen ipv 'je koopt een licentie voor game X' zoals veel uitgevers nu doen. Op disc blijft vrijwel altijd werken, al kan je de updates op termijn wellicht niet meer downloaden. Dus beter koop je dan ook/weer de 'ultimate' editie die veel games hebben na een paar jaar.Robin4 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:01:
Neem aan dat versie 1.0 niet meer zo makkelijk aan te komen zal zijn als ik deze op disk zou kopen? Bedoel die game is volgens mij al een tijdje uit.
Dus eigenlijk is er weinig reden om de digitale versie niet te installeren over een disk versie?
Heb alleen het idee dat er straks misschien niet meer te downloaden is als de ps5 als de ps3 niet meer ondersteunt zal worden bij sony.
Beide is waar. Gelukkig staat bij bijna alle games de 1.0 versie op disc, en worden updates daarna gedownload. Een enkele game heeft alleen een installer (Indiana Jones), maar daar zou ook achterop de doos moeten staan dat een internet verbinding noodzakelijk is.Robin4 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:20:
Ik heb een vraag.
Wat van beide is waar?
In geval van PS4 games krijg je soms de PS5 versie gratis (o.a. de assassin's creed games). Een korte search kan je hier antwoord op geven.
Wat betreft updates en uitbreidingen: ik heb nog niet gezien dat een uitbreiding off-line is gehaald. Wel zijn er soms uitbreidingen die specifiek zijn voor de Ultimate/gold/supermegadeluxe editie. Voor de PS3 en PSP/vita is bij mijn weten nog steeds alles te downloaden.
Edit: wat betreft disc vs digital versie: dat is ook een geloofskwestie voor velen. Ikzelf heb een mooie collectie doosjes, kunnen de kleinkinderen ook ooit zien waar opa zich mee moest vermaken. Hoewel tegen die tijd de update servers waarschijnlijk wel off line zijn en we dus vastzitten aan de 1.0 versie waar nog wel wat bugs in zitten.
Ook is het makkelijker om goedkoop een disc versie te scoren, tweedehands, via budgetgaming.nl of uit de grabbelend in de budgetbak.
Edit2: lijstje van games met offline play only en download required via doesitplay: https://www.doesitplay.or...wnloadRequired=Yes&page=1
Pas vooral het filter aan naar wens.....
[ Voor 23% gewijzigd door koboy op 20-04-2025 15:57 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat is wel een nadeel bij digitaal aanschaffen. Ik wil ook nog de Batman Trilogy collectie aanschaffen, en tweedehands is de DLC premium code vaak al gebruikt dus niet interessant. Bij webshops gaat de fysieke versie nog voor 30+ euro over de toonbank. Digitaal vaak onder de 10 euro bij Sony zelf. Maar gelet op mijn backlog inderdaad niet te hopen dat deze in de komende 10 jaar offline gaat.
Best kijk je even op marktplaats en tweakers v/a. Krijg je een goed beeld van prijs.Sokucho schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:57:
Weet niet of het hier mag maar, wat is nou een realistische vraag prijs voor een ps5 slim digital nieuw in ongeopende doos.
[ Voor 95% gewijzigd door Shifter3 op 21-04-2025 09:37 ]
Vroeger al wel eens een XBOX en een Playstation gehad maar vrij snel weer verkocht. Normaal game ik op de PC en kon er toch niet aan wennen, hopelijk is dat nu beter.
[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 22-04-2025 11:47 ]
Waarom koop je de discdrive er dan bij?ColeJ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:47:
Ik ben ook in de markt voor een PS5. Ik wil de Pro versie met disc. Voelt wel echt terug in de tijd, gamen met cd'tjes...
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Dat wordt feestColeJ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:47:
Ook heb ik The Last of Us dus ook nog nooit gespeeld. Dit gaat gerust mooi worden op mijn LG OLED 77inch G4.

Indiana Jones is ook een erg leuke game om te spelen. Maar dat mag wat mij betreft de veters van The Last of Us nog niet strikken.
[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 22-04-2025 11:54 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Omdat ik hier best veel aanbiedingen voorbij zie komen van disc games. Niet overgeleverd aan de grille van de library/sony. Tevens kan ik dan ook games lenen (vooral makkelijk met single player).
Iemand nog bekend met een goede deal voor de PS5 Pro + Disc
[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 22-04-2025 20:26 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Mafia 3, Ghost of Yotei en GTA allemaal in Q3 / 4?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ontzettend veel zin in deze game! Ziet er weer fantastisch uit.
Hoe kom je bij GTA?Greatsword schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:21:
[...]
Geen officiële release nog, maar de game zou nog steeds op de planning staan voor een 2025 release.
https://variety.com/2025/...-two-earnings-1236299292/
Mogelijk GTA dan eind november, dan hopen ze nog een kleine 6 weken te profiteren, anders sneeuwt de hele game onder natuurlijk. Sowieso verwacht ik veel prijsverlagingen als bepaalde games niet zo goed verkopen begin volgend jaar. Maar eerst inderdaad nog zien of GTA nog daadwerkelijk dit jaar komt.Greatsword schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:21:
[...]
Wat heb ik hier zin in!
Met deze en Death Stranding 2 is het voor mij al een geslaagd Playstation jaar.
Ja dat weet ik dat men dat denkt maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo. Ik verwacht eerder volgend jaar.Raem schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:37:
[...]
Geen officiële release nog, maar de game zou nog steeds op de planning staan voor een 2025 release.
https://variety.com/2025/...-two-earnings-1236299292/
Wolverine heeft ook nog geen release gekregen en ik geloof ook dat die pas volgend jaar komt.
Yotei gelukkig wel. Ik heb een veel te grote backlog nog dus dit jaar koop ik alleen nog maar Yotei. Mooi verjaardagskado
The Witcher 4 wordt ingeschat als 1 van de eerste PS6 releases. ff sparen dan nog en vast pre-orderen
Gek genoeg heeft men het erover dat de remake van Witcher 1 rond dezelfde tijd uitkomt. Dat zou ik jammer vinden. Ik heb die nooit gespeeld. Ik ben ingestapt bij Wild Hunt. Ik hoopte dat die toch wel dit jaar zou komen, of uiterlijk vroeg in 2026. Maar dat was blijkbaar te enthousiast.
Afwachten dan maar. En ondertussen druk doorgamen uiteraard.
Persoonlijk zit ik meer op Yotei te wachten.
Kan je het tenminste spelen zoals de developers het bedoeld hebben
- Chaoss
Dit wordt episch
Wat betreft GTA6 geloof ik niet zo meer in een 2025 release, heel klein kansje op een november release... maar dan had ik ook al wel een trailer verwacht.
Ik ben verhuist en had nieuw internet nodig. Weinig opties waar ik ben en de enige optie met fatsoenlijke snelheid was KPN. En daar kon ik een console uitzoeken. Ga ik voor de korting of een console. Ik game weinig maar GTA vind ik wel fantastisch en bij de verhuizing kwam ik zoveel oude DVD's en muziek CD's tegen dat ik de playstation5 heb aangevinkt.
Blijkt dat de digital edition te zijn die je krijgt, stond vast goed aangegeven maar niet naar gekeken. Deze kon ik gisteren ophalen en toen ik doorkreeg dat je de losse discdrive erbij kon kopen deze na even twijfelen gelijk ook gisteren gehaald bij de mediamarkt.
Thuis gekomen echt nog wel 5 minuten bedacht of ik de doos zou openen of dicht laten en gelijk verkopen. Open gemaakt, disc drive geïnstalleerd en aangesloten, Playstation account aangemaakt en een oude "planet earth" DVD er in. Was vergeten hoe traag DVD is maar werkte.
Daarna een oude illegale Braun MTV CD uit 1993 er in (jeugd sentiment) en die werkte niet. Zullen niet de beste kwaliteit schijfjes zijn geweest dus mijn meest recente 15 jaar oude CD er in en die werkte ook niet. Een PS5 kan dus geen muziek cd's afspelen
Moraal van dit verhaal, niet zo maar ja zeggen tegen iets dat "gratis" is en meer geduld hebben met consumenten die ook zich niet helemaal inlezen (en dat zijn de meeste).
Ben nu wel blij dat ik niet hoef te wachten op de PC release van GTA 6 en ik heb nu tijd om te oefenen met controller.
Anders alsnog verkopen, het is inderdaad jammer dat er op muziek cd's restricties op zitten.[Roland] schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:51:
Als een niet gamer heb ik sinds gisteren PS5 en ik heb me als een "niet nadenkende" consument gedragen waar ik normaal alles tot in den treure uitzoek.
Ik ben verhuist en had nieuw internet nodig. Weinig opties waar ik ben en de enige optie met fatsoenlijke snelheid was KPN. En daar kon ik een console uitzoeken. Ga ik voor de korting of een console. Ik game weinig maar GTA vind ik wel fantastisch en bij de verhuizing kwam ik zoveel oude DVD's en muziek CD's tegen dat ik de playstation5 heb aangevinkt.
Blijkt dat de digital edition te zijn die je krijgt, stond vast goed aangegeven maar niet naar gekeken. Deze kon ik gisteren ophalen en toen ik doorkreeg dat je de losse discdrive erbij kon kopen deze na even twijfelen gelijk ook gisteren gehaald bij de mediamarkt.
Thuis gekomen echt nog wel 5 minuten bedacht of ik de doos zou openen of dicht laten en gelijk verkopen. Open gemaakt, disc drive geïnstalleerd en aangesloten, Playstation account aangemaakt en een oude "planet earth" DVD er in. Was vergeten hoe traag DVD is maar werkte.
Daarna een oude illegale Braun MTV CD uit 1993 er in (jeugd sentiment) en die werkte niet. Zullen niet de beste kwaliteit schijfjes zijn geweest dus mijn meest recente 15 jaar oude CD er in en die werkte ook niet. Een PS5 kan dus geen muziek cd's afspelen. Ik was zo verbaasd en ik ben ernstig teleurgesteld. Sony bengt een disc speler uit brengt die geen Cd's ondersteunt (die ze mede uitgevonden hebben), belachelijk!
Moraal van dit verhaal, niet zo maar ja zeggen tegen iets dat "gratis" is en meer geduld hebben met consumenten die ook zich niet helemaal inlezen (en dat zijn de meeste).
Ben nu wel blij dat ik niet hoef te wachten op de PC release van GTA 6 en ik heb nu tijd om te oefenen met controller.
PSN : Geraedus
[ Voor 3% gewijzigd door Raem op 24-04-2025 10:20 ]
Ziet er inderdaad weer erg goed uit, ze hebben het grafisch en gameplay technisch veel gelaten zoals het vorige spel was. Maar dat vind ik helemaal niet erg, want dat was gewoon goed!Chaoss schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:42:
[...]
Dit wordt episch![]()
Wat betreft GTA6 geloof ik niet zo meer in een 2025 release, heel klein kansje op een november release... maar dan had ik ook al wel een trailer verwacht.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Het is dat ik eigenlijk echt geen tijd heb om weer een nieuwe game te starten, want wil deze wel graag spelen. Even geduld nog tot ik wat van mijn backlog heb weggewerkt.
komt hier ook. volgens mij komt er geen pro patch?jori040 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:48:
Days Gone Remastered: Kon het niet laten om de upgrade van een 10tje te doen.Morgen te spelen.
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld
Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus
Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties