ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:25
pjotter1965 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:36:
Hier een niet-tweaker…..helaas niet gelukt om module te koppelen
Via WPS wifi-connectie maken niet gelukt ( router KPN experia 10 ), daarna via inloggen wel gelukt.
Externe temperatuur voeler niet toe te voegen. Batterij uit en in, nogmaals poging…..geen sensor gevonden.
Spanningreset meterkast, nog een poging……wederom geen temperatuursensor gevonden.
Vervolgens een keuze gemaakt die ik misschien beter niet had kunnen doen : hard reset. Factory netwerk wordt wel gevonden, maar een wifi verbinding is niet te maken. Ik log in met Factory - XXXXXX en het wachtwoord zoals vermeld in de handleiding.
Wat doe ik fout ?
De batterij is 98% dus dat is helemaal goed.

Probeer je wel te verbinden met een eigen 2.4GHz wifi netwerk?

Als de sensor niet gevonden wordt komt dit vaak omdat mensen die via de mobiel proberen, waar mobiel internet nog aan staat.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2025 18:52 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@LED-Maniak Heb jouw advies gevolgd. In de KPN experia-router het extra wifi-netwerk 2,4 GHz aangezet en de module hieraan gekoppeld. Top, hij werkt nu.

Ps…wat betreft WPS die niet werkte, ik zag in de router dat de WPS funktionaliteit nog niet aan stond 🤭 ( inderdaad nog nooit gebruikt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:01
Was even zoeken wat de handleiding gaf geen CN105 aan maar de handleiding gaf aan heb je al een wifi module koppel die dan los en stop die in de ClimaControl.
Naja mijn wifi module is dus een CN110 dus dat zou niet gaan passen.

Eindstand een foto gemaakt en er zat gelukkig toch een CN105 aansluiting.

@LED-Maniak Kabel van de ClimaControl mag wat mij betreft wel iets langer. (hij zit nu rechts tegen de kap gemonteerd, weet niet of dit nieuw design is maar er was weinig ruimte om kabels doorheen te managen.
Mocht ik de overige ook aanschaffen dan laat ik je dit wel even weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 06:56
@LEDManiak : ga je eens keer naar kijken? Het problem komt bij meer mensen voor:
PaulGruijters schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:34:
Is er hier iemand met een MSZ-LN25 en/of MSZ-LN35 van Mitsubishi Electric? Bij mij werkt op beide units de "auto" mode van "wide vane" control niet vanuit de ClimaControl web-ui, dwz als ik "auto" aan klik, springt hij na een seconde of 2 weer terug op de vorige wide vane setting. Vanuit MELCloud kan ik de wide-vane wel op auto zetten, waarbij ClimaControl dan na een tijdje de uiterst linkse positie van de wide-vane aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Ik heb MELCloud nog steeds connected in Home Assistant voor het energieverbruik uit te lezen (gaat via andere binnen unit ivm multi-split systeem)

Hoe weet ik of de externe temperatuur sensor ook daadwerkelijk wordt gebruikt om te airco aan te sturen?
Ik wil namelijk niet dat MELCloud o.i.d. een overwrite maakt van de settings die via de ClimaControl worden gedaan.

Set temperature staat namelijk op 20, sensor 20.8 en climate entity geeft 21 aan dus vandaar mijn vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ-mdk2_l29WG4a4WUcfGEwGjRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/82JUxDaudjrR1EGlLb8wtFIw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
In de web UI kan je lezen wat de temperatuur bron is. Internal, external of wireless (de sensor).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:14:
In de web UI kan je lezen wat de temperatuur bron is. Internal, external of wireless (de sensor).
Moet misschien even een spoedcursus MQTT :9 8)7

WebUI geeft aan Heatpump temperature input wireless
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p296SxWlggSi8g0eUswt6BrDZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nh8VwYwdTYycToe4b7Uoy1vr.png?f=user_large

Maar in het main menu van de WebUI zie ik niet de temperatuur zoals de sensor deze generate bijv 20.8 zag ik wel op wat screenshots voorbij komen dacht ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPJrSup_L5EGmkvh6ik95El9KGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cWFDTNnLLFw2kXAye2vAc3L.png?f=user_large

MQTT payload topic is:
heatpump/actual_temperature

Subscribed topics:
/heatpump/actual_temperature (hier zie ik ook alleen maar 20,5 en 21 maar wellicht is dit normaal?)

heatpump_temperature_input/config
state_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/temperature_input

climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/temperature_input
payload: Wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
20.8 vs 21. Dat is stukje afronding puur in de UI en wat de airco zelf rapporteert en die rond weer af op 0.5 graad.

Als hij de interne sensor had gebruikt dan had je wel een paar graden verschil gezien. ;)
Gaat gewoon goed dus :)

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 31-01-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:28:
20.8 vs 21. Dat is stukje afronding puur in de UI en wat de airco zelf rapporteert en die rond weer af op 0.5 graad.

Als hij de interne sensor had gebruikt dan had je wel een paar graden verschil gezien. ;)
Gaat gewoon goed dus :)
Zit eigenlijk dus altijd 1 graad boven de gewenste temperatuur maar nooit eronder.
Zonder ClimaControl was dit wel een aantal keer het geval, vandaar nu ook de verbeterde gevoelstemperatuur denk ik.
Wellicht kan er nog iets gefinetuned worden dus hou me open voor tips

voor ClimaControl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBdMAWN0OOQD71CAdInOHMdY3Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruZHbLv5lLvqMj5gxTcbvo4k.png?f=fotoalbum_large

na ClimaControl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6EuWnaizKLe4IUPIdcdBlvIePQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmj8sFs736RKF0Wl3JnwSbRj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:34:
Mocht iemand een externe sensor hebben waarvan de temperatuur op het display relatief veel op en neer beweegt, stuur even een DM. De temperatuur hoort stabiel te zijn en heel af en toe een tiende te bewegen, meer niet. Is dat niet zo, dan heb ik daar een fix voor die je even moet uitvoeren.
Hoi, lees toevallig dit bericht en krijg het idee dat ik hier last van heb.
Temperaturen schommelen van 20,5 naar 21,1 in de chart zie je ook continue ups en downs.
Batterij was gister 76 en nu 74.

Kan je trouwens eens de mqtt configuratie doorsturen van een ME met wireless sensor wat twijfel over wat topics

Ik snap hem nu eindelijk, de temperatuur sensor meet het accurate bijv 20.1 en rond dit af omdat de unit maar met 0.5 kan aflezen en instellen.
:X

[ Voor 9% gewijzigd door xeoMe op 01-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Ik heb vannacht de airco uit gehad om te kijken naar het verbruik, comfort etc.

Ik krijg het idee dat het sinds vanochtend wel allemaal klopt en de temperatuur is en blijft zoals ingesteld (20 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK34DHpbJr6LFXAe98I7pB5PB7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaex8OJLssQLCAAqHxvvQ6Rk.jpg?f=fotoalbum_large

Al heb ik wel mijn twijfels over de setpoint aangezien die overal op 20 staat maar via de climacontrol chart zie je dat de setpoint gedaald is maar toch is ingesteld op 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb3mxlm6LdLxvY3odNgeJMt5RL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mju8sRl5yQOfOa1BYA7rw6C6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiHdX2OyCDH9D3e6taCmMi1Wm9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5amJG7gM0SvK0K1QQvKBccy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-04 11:41
ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:16:
@Repsect Je kan in de Smart M-Air app de 'vacant property mode' activeren, dan kun je tussen 10-17°C instellen. Helaas wel alleen handmatig aan en weer uit, dit kan niet via het klokprogramma (grote ergernis van mij, 18°C vind ik voor slaapkamer te warm, maar met airco uit wordt het er 14°C. Zou graag via klokprogramma 16 of 17 graden instellen).
Zijn we niet van dit hele range probleem af als je in de ClimaControl een offset zou kunnen instellen voor de externe sensor. Hou je alleen het 'probleem' over dat je in je klokprogramma altijd een paar graden hoger in moet stellen dan wat je wilt hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
kadbr0 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Zijn we niet van dit hele range probleem af als je in de ClimaControl een offset zou kunnen instellen voor de externe sensor. Hou je alleen het 'probleem' over dat je in je klokprogramma altijd een paar graden hoger in moet stellen dan wat je wilt hebben. :)
Dan vote ik voor een HALVE graden offset. _/-\o_

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
xeoMe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:18:
Ik heb vannacht de airco uit gehad om te kijken naar het verbruik, comfort etc.

Ik krijg het idee dat het sinds vanochtend wel allemaal klopt en de temperatuur is en blijft zoals ingesteld (20 graden)

[Afbeelding]

Al heb ik wel mijn twijfels over de setpoint aangezien die overal op 20 staat maar via de climacontrol chart zie je dat de setpoint gedaald is maar toch is ingesteld op 20.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe je die chart in clima moet lezen/zien??

Het lijkt idd of de setpoint regelmatig veranderd als ik naar het groene lijntje kijk. En de rode lijn is al helemaal niet te volgen. Mijn oplossing was gewoon niet meer naar het ding kijken. :F

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
xeoMe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:18:

Setpoint links is meest recente. Dus bijna 24 uur geleden heb je hem omhoog gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Setpoint links is meest recente. Dus bijna 24 uur geleden heb je hem omhoog gedaan. :)
Haha. 7(8)7

Dan snap ik nu ook hoe ik hem moet lezen. Ik weet niet waarom, maar ik ging er vanuit dat rechts het meest recent was. :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
kadbr0 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Ja en nee. Probleem als je een offset gaat geven dan staat de temperatuur overal 'fout'. Ik zit te denken om misschien een 'calibratie' optie toe te voegen. Dat snapt iedereen wel. Anders gaat het heel veel vragen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-04 11:41
LED-Maniak schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Ja en nee. Probleem als je een offset gaat geven dan staat de temperatuur overal 'fout'. Ik zit te denken om misschien een 'calibratie' optie toe te voegen. Dat snapt iedereen wel. Anders gaat het heel veel vragen opleveren.
Maakt me niet uit hoe je het noemt. :> Maar het lost wel in 1 keer het grootste probleem op met het gebruik van MHI airco's voor verwarmen. Zou echt fantastisch zijn! En iedereen die met airco's werkt weet dat de ingestelde temperatuur nooit hetzelfde is als wat je gaat krijgen, het is altijd al 'fout'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
kadbr0 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Maakt me niet uit hoe je het noemt. :> Maar het lost wel in 1 keer het grootste probleem op met het gebruik van MHI airco's voor verwarmen. Zou echt fantastisch zijn! En iedereen die met airco's werkt weet dat de ingestelde temperatuur nooit hetzelfde is als wat je gaat krijgen, het is altijd al 'fout'.
Er zijn mensen die verwachten dat de temperatuur met externe module direct 18.00 C is bij instellen van 18C, dus ik moet dit even goed aanvliegen. Het staat op de wishlist. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:55
Is het ook mogelijk om wat te ontwikkelen in de software om de buitenunit op een bepaald aantal HZ te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 09:01

Trebbors

Failure is no option!

nico_09 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:14:
Is het ook mogelijk om wat te ontwikkelen in de software om de buitenunit op een bepaald aantal HZ te laten draaien?
Dat is wel tricky misschien, want mijn unit moet uitgeschakeld zijn voor het aanpassen van een setting rondom de peak-cut timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:23
Hier een niet-Tweaker: ik kom niet op pagina 10.0.0.1. Krijg een time out foutmelding. Wat doe fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Tania22 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:56:
Hier een niet-Tweaker: ik kom niet op pagina 10.0.0.1. Krijg een time out foutmelding. Wat doe fout?
4G/5G ook uitzetten dan zou je wel op de pagina moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
xeoMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:04:
[...]

4G/5G ook uitzetten dan zou je wel op de pagina moeten komen.
Dank. Ik kom op de pagina. Ik heb laten scannen naar de externe thermometer, maar die wordt niet gevonden.
Het enige wat ik wil is dat de temperatuur wordt geregeld aan de hand van de externe thermometer. Verder zou ik het liefst bedienen vanaf MELCloud

[ Voor 20% gewijzigd door Tania22 op 06-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tania22 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Dank. Ik kom op de pagina. Ik heb laten scannen naar de externe thermometer, maar die wordt niet gevonden.
Het enige wat ik wil is dat de temperatuur wordt geregeld aan de hand van de externe thermometer. Verder zou ik het liefst bedienen vanaf MELCloud
Heb je wifi al ingesteld? Ik dacht dat jouw modules al een paar maandjes oud zijn en een oudere firmware draaien. Die moet even geupdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:30:
[...]

Heb je wifi al ingesteld? Ik dacht dat jouw modules al een paar maandjes oud zijn en een oudere firmware draaien. Die moet even geupdate worden.
Als je bedoelt dat hij bij mijn netwerken staat: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Tania22 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Als je bedoelt dat hij bij mijn netwerken: ja.
Ik zie niet zo snel hoe ik zou kunnen updaten. Moet ik restart climacontrol doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfG-QKJCqkmtyBxQPXC6NEoUgJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mSKGqmNaKZPzKPfu5v5A5xHH.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nu dit. Connected: false, maar ik zie wel een externe thermometer

[ Voor 13% gewijzigd door Tania22 op 06-02-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo te zien schat ik in dat de twee kabels verkeerd om zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:50:
Zo te zien schat ik in dat de twee kabels verkeerd om zitten.
Hm, in de handleiding staat dat aan 1 zijde de CN105, de andere zijde extern. De andere zijde zat in Main en die heeft de installateur in Ext gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die van main moet naar de airco en die van ext moet naar de melcloud module. Tenzij de melcloud module al op de cn110 poort zat(bij sommige wel, andere niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:27:
Die van main moet naar de airco en die van ext moet naar de melcloud module. Tenzij de melcloud module al op de cn110 poort zat(bij sommige wel, andere niet)
MELCloud zat al op de cn110. In de beschrijving staat: one side of the 5 pin cable plugs into the cn105 port, the other side in the “EXT” port of the module.
Dat is hoe die nu zit (tenminste, hoe de monteur en ik het met elkaar hebben besproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tania22 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:28:
[...]

MELCloud zat al op de cn110. In de beschrijving staat: one side of the 5 pin cable plugs into the cn105 port, the other side in the “EXT” port of the module.
Dat is hoe die nu zit (tenminste, hoe de monteur en ik het met elkaar hebben besproken)
Dan zit de MelCloud module goed.

Ik denk dat jij een handleiding hebt gekregen die niet overeen komt met de huidige modules. Handleiding spreekt over "ext" en "acc" terwijl de aanduiding "main" en "ext" zijn. De kabel zat in "main" en dat was goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Dan zit de MelCloud module goed.

Ik denk dat jij een handleiding hebt gekregen die niet overeen komt met de huidige modules. Handleiding spreekt over "ext" en "acc" terwijl de aanduiding "main" en "ext" zijn. De kabel zat in "main" en dat was goed.
Dan zit ie volgens mij niet goed, want de kabel zat inderdaad in “main”, maar vanwege de beschrijving hebben we die verplaatst naar “ext”. Op de module zaten naast elkaar een ext en een main aansluiting. Naar acc heb ik niet gekeken/gezocht omdat de MELCloud module op de cn110 zat en dus niet aan de module hoefde te worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Hey @LED-Maniak

Even een dubbelcheck.

Klopt het dat als ik hem op setpoint 20 zet, dat hij dan kan terugzakken in temp tot 18.8 en dan pas weer iets gaat verwarmen?

Of is 1.2 graad onder setpoint niet hoe je hem ingesteld hebt? En moet ik die fix doen waarover ik in een paar posts geleden iets over las?

Thx

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:08:
Hey @LED-Maniak

Even een dubbelcheck.

Klopt het dat als ik hem op setpoint 20 zet, dat hij dan kan terugzakken in temp tot 18.8 en dan pas weer iets gaat verwarmen?

Of is 1.2 graad onder setpoint niet hoe je hem ingesteld hebt? En moet ik die fix doen waarover ik in een paar posts geleden iets over las?

Thx
Dat was na een defrost? Of de eerste keer dat hij opstartte?

Ik denk dat ik heel veel mensen hier blij ga maken:
"Vacant property mode" of "Leegstand pand modus" aangestuurd via zowel de ClimaControl als via de Smart-M-Air app werkt!

In de zoektocht heb ik nog een heel aantal andere interessante dingen ontdekt dus wellicht komen er nog meer features bij binnenkort: *O*
- Zoals het lijkt nog wat status informatie over de buitenunit, vooral handig voor multisplits zoals ik het nu kan inschatten.
- Ik ben er bijna uit hoe het verbinden van de WF-RAC met wifi via de afstandsbediening werkt als de ClimaControl er tussen zit(dus via SL->E1 methode). Dat maakt installeren nog eenvoudiger. Dan zou je zelfs de ClimaControl via de afstandbediening van de airco met wifi kunnen laten verbinden.
- Ook de native anti-frost / overheat functie uit de Smart-M-Air app zou nu moeten werken.

Nu maar eens kijken naar de weekplanner? Wel zo mooi als deze in de ClimaControl kan, want dat is dan een stuk betrouwbaarder dan via de Smart-M-Air app omdat het sturen van de airco niet altijd goed gaat als de internetverbinding niet werkt.

Bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XVZlY-KU0iEWL2MV6a9J79TjV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC4LanoeIaRwt2SnouXOHJJJ.jpg?f=fotoalbum_large

@xHEMANx @Acidrain, een mention, omdat jij het er het laatst over had ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 10-02-2025 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:40
Kan je ook de temperatuur sensoren van de buitenunit vinden? Ik heb nog steeds het hoge verbruik onder de 5 graden. Dus zit er aan te denken om een weerstand parallel te zetten aan de temperatuur sensoren zodat ik een offset kan realiseren...

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
LED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:27:
[...]

"Vacant property mode" of "Leegstand pand modus" aangestuurd via zowel de ClimaControl als via de Smart-M-Air app werkt!

In de zoektocht heb ik nog een heel aantal andere interessante dingen ontdekt dus wellicht komen er nog meer features bij binnenkort: *O*
- Zoals het lijkt nog wat status informatie over de buitenunit, vooral handig voor multisplits zoals ik het nu kan inschatten.
- Ik ben er bijna uit hoe het verbinden van de WF-RAC met wifi via de afstandsbediening werkt als de ClimaControl er tussen zit(dus via SL->E1 methode). Dat maakt installeren nog eenvoudiger. Dan zou je zelfs de ClimaControl via de afstandbediening van de airco met wifi kunnen laten verbinden.
- Ook de native anti-frost / overheat functie uit de Smart-M-Air app zou nu moeten werken.

Nu maar eens kijken naar de weekplanner? Wel zo mooi als deze in de ClimaControl kan, want dat is dan een stuk betrouwbaarder dan via de Smart-M-Air app omdat het sturen van de airco niet altijd goed gaat als de internetverbinding niet werkt.

Bewijs:
[Afbeelding]

Ohw nice! Gaat die modus automatisch aan zodra je van 18 naar 17.5 gaat of wordt het een apart schuifje?

In HA via wf-rac gaat het automatisch, scheelt weer een commando versturen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:27:
[...]

Bewijs:
[Afbeelding]

Bij opstarten tikt hij even de 20 aan.(De setpoint 19 3d auto) Dan zakt hij een halve graad terug, naar 19.5-19.3. Na mate de dag vorderd zakt hij steeds verder tot 18.8 en verwarmt dan weer naar 19.1 en laat hem dan weer langzaam zakken naar 18.8 etc.

Lekker! Leeg staand pand modus. Ben benieuwd of het op mijn airco ook werkt, want zonder jouw clima heb ik die functie niet.

Weekplanner is nice hoor. (y) Gebruik nu smart air. , maar die is traag als dikke :X . Als je wat voor de hele week wilt wijzigen, moet je 10 minuten uitrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
hood schreef op maandag 10 februari 2025 @ 04:50:
Kan je ook de temperatuur sensoren van de buitenunit vinden? Ik heb nog steeds het hoge verbruik onder de 5 graden. Dus zit er aan te denken om een weerstand parallel te zetten aan de temperatuur sensoren zodat ik een offset kan realiseren...
Doet de buitentemperatuursensor iets voor de sturing dan? Ik heb een unit die met z'n rug naar de zon toe staat. Zodra de zon maar een beetje schijnt (en de sensor dus zonnestralen vangt) geeft die met vrieskou een buitentemperatuur van 15-20 graden aan :P

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Doet de buitentemperatuursensor iets voor de sturing dan? Ik heb een unit die met z'n rug naar de zon toe staat. Zodra de zon maar een beetje schijnt (en de sensor dus zonnestralen vangt) geeft die met vrieskou een buitentemperatuur van 15-20 graden aan :P
Als het goed is wordt die onder andere gebruikt om te bepalen wanneer er een defrost moet plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Wanneer de buiten temperatuur boven de 5 graden is dan draait de Airco continue rond de 300/400 Watt. De doel temperatuur wordt heel stabiel gehaald. Wanneer de buiten temperatuur onder de 5 duikt zie ik dat hij naar 1300/1500 Watt gaat en is hij continu aan het pendelen. Want het setpoint wordt al heel snel gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5lx0oD35oouiueACS1H2ivAm_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rmdzOzPm1udEaz5P1aZOGz8q.png?f=user_large

Mijn kanaal unit heeft geen instellingen waarmee ik deze "functie" uit kan zetten.
Via dit plaatje zie ik dat er 2 sensoren zijn die er iets mee te maken kunnen hebben RT65 en RT68. Ten minste dat vermoed ik. Aangezien er ook een defrost sensor in zit (RT61), durf ik wel te spelen met deze sensoren.
Uit het grafiekje lees ik ongeveer af dat er bij 5 graden een weerstand is van 26k Ohm. Als ik daar parallel een weerstand zet van 820k Ohm of iets meer zou ik de temperatuur kunnen foppen met 2 a 3 graden.

Het is een erg onwenselijk gedrag dus daarom hoop ik hiermee het probleem een beetje te verschuiven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gypufzUij0iCqPCUtZghq5yC0Y0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bMmeBhGOMVBZ6hpFpDsl27zr.png?f=user_large

Mijn buiten unit staat aan de noord kant van het huis. Dus zal in de winter nooit de zon zien.

[ Voor 33% gewijzigd door hood op 10-02-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik weet dat @Trebbors met zijn MHI tegen iets soortgelijks aanliep. Hij heeft een originele wandbediening van MHI waarmee hij de 'peak-cut timer' (?) kan gebruiken om zijn kanaalunit af te knijpen qua vermogen.

Trebbors in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
ThinkPad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:53:
Ik weet dat @Trebbors met zijn MHI tegen iets soortgelijks aanliep. Hij heeft een originele wandbediening van MHI waarmee hij de 'peak-cut timer' (?) kan gebruiken om zijn kanaalunit af te knijpen qua vermogen.

Trebbors in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Ik heb deze instelling helaas niet.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

hood schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Ik heb deze instelling helaas niet.. :'(
Welke bediening gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Volgens mij is dat een mitsubishi electric. :)

De buitenunit heeft ook een connector om instellingen aan te passen en heeft hier eigen tools voor. Wellicht dat je op die manier eea kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Trebbors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Welke bediening gebruik je?
PAR-41MAA
LED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:01:
Volgens mij is dat een mitsubishi electric. :)

De buitenunit heeft ook een connector om instellingen aan te passen en heeft hier eigen tools voor. Wellicht dat je op die manier eea kan instellen.
Tell me more. Waar kan ik die vinden en hoe kan ik daar iets mee aanpassen?

[ Voor 54% gewijzigd door hood op 10-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

hood schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:02:
[...]

PAR-41MAA

[...]

Zo te zien een niet heel uitgebreide controller. De handleiding zegt niks over deze optie, ook niet onder de weektimer. Ik maak gebruik van een rc-ex3a en hopelijk binnenkort van een climacontrol zodra ik weet of die aan te sluiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
hood schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:02:
[...]

PAR-41MAA

[...]

@kimjansen heeft hier mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-06 17:52
hood schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:36:
Wanneer de buiten temperatuur boven de 5 graden is dan draait de Airco continue rond de 300/400 Watt. De doel temperatuur wordt heel stabiel gehaald. Wanneer de buiten temperatuur onder de 5 duikt zie ik dat hij naar 1300/1500 Watt gaat en is hij continu aan het pendelen. Want het setpoint wordt al heel snel gehaald.
Exact dit gedrag gebeurde bij mijn ME multisplit bij temperatuur van 2-3 graden. De compressor ging vanaf die buitentemperatuur standaard hoger draaien, er kwam warmere lucht uit de binnenunits en de interne sensor raakte ontregeld, waardoor de unit ging pendelen en de compressor vanaf dat moment heel onrustig ging draaien (en het verbruik flink toenam)
Aangezien je in het ClimaControl topic reageert, neem ik aan dat je dus ook al een climacontrol module hebt en dat je sensor een plek heeft ver van de uitblaasventielen van je kanaalunit. Er is dus wellicht bij jou iets anders aan de hand.

Bij mij is dit probleem lig opgelost na juiste plaatsing van de externe sensor, de compressor loopt nu even op bij de lagere buitentemperatuur maar draait vervolgens weer rustig lager door.
Overigens had ik de eerste week na installatie van climacontrol module nog steeds af en toe dit gedrag. Dit kwam omdat mijn climacontrol modules na aanschaf nog niet ge-update waren via internet. Mijn software versie van de module stuurde nog steeds af en toe op de interne sensor door een timing issue. Dit is ergens in 2014 opgelost. Dus mocht je de climacontrol module niet ge-update hebben sinds ergens in 2014 zou dit een fix kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik loop tegen het volgende aan:

Onze ME airco met Climacontrol module heb ik altijd op automatische fan stand staan. 's nachts verlagen we het setpoint met 2 graden en 's ochtends verhogen we het weer. Als ik alleen het setpoint 's ochtends wijzig blijft de fan in lage stand hangen. Zet ik de airco uit en aan of wijzig ik de fan naar handmatig en daarna weer terug naar automatisch gaat de airco wel harder blazen. Ik heb geen externe temperatuursensor, maar zie op de interne temperatuursensor ook dat het setpoint niet gehaald wordt.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

reiker

dan jij!

Esumontere schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:45:
Hoi @LED-Maniak,
Het lijkt erop dat mijn ClimaControl een hoop MQTT errors geeft in Home Assistant. Mijn log staat vol met de volgende errors die zich steeds herhalen:

code:
1
2
2025-01-25 16:43:55.381 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_51A74C_heatpump_opdata_compr_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.0', 'serial_number': '84281514653168', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.0', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['84281514653168'], 'name': 'ClimaControl - Slaapkamer'}, 'unique_id': 'HVAC_51A74C_heatpump_opdata_compr_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_51A74C/heatpump/opdata/compr_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'Compressor runtime'}'
2025-01-25 16:43:55.394 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_51A74C_heatpump_opdata_iu_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.0', 'serial_number': '84281514653168', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.0', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['84281514653168'], 'name': 'ClimaControl - Slaapkamer'}, 'unique_id': 'HVAC_51A74C_heatpump_opdata_iu_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_51A74C/heatpump/opdata/iu_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'IU - runtime'}'

Overigens werkt de entity wel, maar niet heel stabiel; vaak is HA de verbinding kwijt en moet ik de CC herstarten om die terug te krijgen. Bediening via de webinterface werkt gek genoeg wel probleemloos.
Ik heb ook exact deze errors in Home Assistant logs, dus IU - runtime en Compressor runtime. Overigens op een MHI V2.2, voor wat het waard is :)

En daarbij: zo af en toe wordt de Ingestelde temperatuur vanzelf verlaagd, soms in stapjes van een halve graad, soms met 1 graad naar beneden. Zonder dat ik ergens aan heb gezeten of op heb gedrukt... Ik heb geen automatiseringen in HA, geen schema's via de afstandsbediening of wat dan ook... Een restart van de ClimaControl lost het spookgedrag wel weer op gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door reiker op 11-02-2025 09:43 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
@LED-Maniak klopt het dat de chart van de WebUI erg off is met de values?
Temperatuur staat hier standaard op 20 en snachts soms 19 maar er is altijd een offset met de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s3j3Ai5ZbNtUXrQhgbom4JRyhk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/19kzqTLWAVDmoku63xdnmy6L.png?f=user_large

Misschien is hier nog wat in te verbeteren?

setpoint values lijken niet te kloppen?
refresh interval?
timestamps op X axis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Moet ooit nog een keer inderdaad. Niet hoogste prioriteit op het moment.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-06 04:15
Als ik de climacontrol heb aangesloten op mijn ME dan regelt de airco het opgenomen vermogen niet lager dan ongeveer 550Watt. koppel ik de climacontrole los, dan wordt er niet lager geregeld dan ongeveer 330 Watt.

@LED-Maniak enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 14:02
Vanaf wanneer moet de Bleutooth batterij vervangen? Die van mij staat nu op 82%
Ik heb onderstaande script draaien, echter werd het wel heel warm op een gegeven moment. (wil de temperatuur op 16 houden)
Bleek dat waarschijnlijk mijn bluetooth connectie met de Clima in de MHI er niet meer was.
Echter, waarschijnlijk, doordat ik met dit script de temperatuur aanstuur bleef waarschijnlijk de eea op sensor "external" staan.
Ik zou daarom graag in Home-assistant een toets willen bouwen, die ziet wanneer de connectie met bluetooth is verbroken.
Daarnaast vroeg ik me af hoe ik de ventilator kan schakelen van "auto" naar 1 van de andere standen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Temperatuur offset Slaapkamer
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur
    trigger: state
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: 0
      retain: false
      topic: climacontrol/HVAC_55C0A4/sensor/external/temperature/set
      payload: >-
        {{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur') | float
        +2) }}
mode: single

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Mijn temps blijven in de woonkamer ook erg wispelturig. Soms heel steady 20 graden heel de dag door een andere dagen lijkt die daar nieteens te komen alsof de unit te klein is voor de ruimte.

Batterij gedrag is ook erg raar zeker vandaag dus toch even de batterijen vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc2Cq3YGEgHOdN_9lMnuuXNxxW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9DasVUN2vcUNfQYEC7kgyFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glijie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:18:
Als ik de climacontrol heb aangesloten op mijn ME dan regelt de airco het opgenomen vermogen niet lager dan ongeveer 550Watt. koppel ik de climacontrole los, dan wordt er niet lager geregeld dan ongeveer 330 Watt.

@LED-Maniak enig idee hoe dit kan?
Lastig te zeggen deze dagen gezien de buitentemperatuur. Dan regelt de buitenunit anders afhankelijk van wat hij meet. Bij lagere temperaturen is er vaak een ander minimaal vermogen dan hogere temperaturen. Probeer eens de externe sensor uit te schakelen, schakelt hij dan wel terug?
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:56:
Vanaf wanneer moet de Bleutooth batterij vervangen? Die van mij staat nu op 82%
Ik heb onderstaande script draaien, echter werd het wel heel warm op een gegeven moment. (wil de temperatuur op 16 houden)
Bleek dat waarschijnlijk mijn bluetooth connectie met de Clima in de MHI er niet meer was.
Echter, waarschijnlijk, doordat ik met dit script de temperatuur aanstuur bleef waarschijnlijk de eea op sensor "external" staan.
Ik zou daarom graag in Home-assistant een toets willen bouwen, die ziet wanneer de connectie met bluetooth is verbroken.
Daarnaast vroeg ik me af hoe ik de ventilator kan schakelen van "auto" naar 1 van de andere standen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Temperatuur offset Slaapkamer
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur
    trigger: state
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: 0
      retain: false
      topic: climacontrol/HVAC_55C0A4/sensor/external/temperature/set
      payload: >-
        {{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur') | float
        +2) }}
mode: single
Op het moment dat hij niet meer werkt. ;)
Omdat jij de temperatuur via home assistant stuurt zal je zelf checks moeten inbouwen om te zien of de temperatuur wel goed wordt doorgegeven. Voor sensoren die gekoppeld zijn aan de CC module zelf gaat dit helemaal vanzelf.

MQTT commando's kan je hier vinden: https://clima.protoart.ne...ion_mhi_airtoair/#HA_MQTT
xeoMe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:09:
Mijn temps blijven in de woonkamer ook erg wispelturig. Soms heel steady 20 graden heel de dag door een andere dagen lijkt die daar nieteens te komen alsof de unit te klein is voor de ruimte.

Batterij gedrag is ook erg raar zeker vandaag dus toch even de batterijen vervangen.

[Afbeelding]
Dat kan en is zo moeilijk in te schatten van een afstand. Zeker de afgelopen dagen heb ik spontane defrosts gezien. Als je unit net te klein bemeten is dan kan dat voor flinke schommelingen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Hebben jullie de externe sensor aan (of bij) dezelfde muur als de airco?

Of juist aan de overkant, soort van in de luchtstroom?

Ik heb hem nu aan dezelfde muur als waar de binnenunit zelf aan hangt, maar hij regelt zo agressief, dat het echt niet te doen is met defrosts.

Dikke storm op auto stand na defrost en gaat pas zachter blazen als hij boven setpoint is. (Ook als het warmer is gaat dit een probleem opleveren qua pendelen). Fan 2 krijgt het niet warm en fan 3 blijft de hele dag veel te hard blazen. Plus ik heb geen zin om steeds met de fan te kloten.

Tijdens het vriezen heb ik hem op de interne sensor staan, omdat hij dan veel rustiger opwarmt na een defrost. Maar ik vind het super irritant om van sensor te verwisselen en dan dus ook mn weekschema om te gooien, want dan moet ik hele andere setpoints hanteren.

Dus zit er nu aan te denken om hem aan de overkant vd airco te hangen, enigzins in de luchtstroom (maar die muur is weer verrekte koud) in de hoop dat hij dan sneller bij de sensor op temp is, en dus minder aggressief opwarmt.

Probleem is alleen dat die muur leeg is, eerst maar eens kijken of het helpt en welke plek ongeveer het ongeveer de juiste temperatuur maakt, met helaas een stuk isolatie ertussen. (Nog mooier op die kale muur.

Het leven van een airco bezitter zit soms niet mee. Haha. Maar ben benieuwd of jullie nog tips hebben, om hem wat minder agressief op te laten warmen met externe sensor??

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 14-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tsja, als je huis dermate 'lek' is dat de airco flink moet werken bij lage temperaturen dan zal je dat altijd blijven houden. Gelukkig is het defrost feest maar een aantal dagen per jaar.

Ik heb inmiddels een test build klaar waarmee je via de climacontrol web UI/home assistant de temperatuur tussen 10 en 30 graden kan instellen. Maar ook via Smart-M-Air app de "Leegstand pand" modus kan activeren en dan tussen 10 en 17 graden kan instellen via de app.

Heb je een airco die dit uit zichzelf al nooit heeft ondersteund dan gaat het niet werken(dit kan de climacontrol detecteren!).

Er zitten tevens wat aanpassingen in waardoor de smart-m-air app geen foutmeldingen meer zou moeten geven in specifieke gevallen.

Mocht iemand zin hebben om te testen, laat maar weer weten via DM met het serienummer van je climacontrol module. :)

Ondertussen nog meer status bits ontdekt in het protocol van mitsubishi. Nog even uitvogelen of we er nog wat leuks mee kunnen gaan doen.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 15-02-2025 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:40:
Tsja, als je huis dermate 'lek' is dat de airco flink moet werken bij lage temperaturen dan zal je dat altijd blijven houden. Gelukkig is het defrost feest maar een aantal dagen per jaar.

Ik heb inmiddels een test build klaar waarmee je via de climacontrol web UI/home assistant de temperatuur tussen 10 en 30 graden kan instellen. Maar ook via Smart-M-Air app de "Leegstand pand" modus kan activeren en dan tussen 10 en 17 graden kan instellen via de app.

Heb je een airco die dit uit zichzelf al nooit heeft ondersteund dan gaat het niet werken(dit kan de climacontrol detecteren!).

Er zitten tevens wat aanpassingen in waardoor de smart-m-air app geen foutmeldingen meer zou moeten geven in specifieke gevallen.

Mocht iemand zin hebben om te testen, laat maar weer weten via DM met het serienummer van je climacontrol module. :)

Ondertussen nog meer status bits ontdekt in het protocol van mitsubishi. Nog even uitvogelen of we er nog wat leuks mee kunnen gaan doen.
Nieuwe ramen staat al op de todo lijst.

Het is trouwens geen verwijt aan de clima, met mn verlengde (interne) sensor had ik hetzelfde probleem.
Maar op de interne (nu net onder de airco) doet hij het prima. Dus er valt vast nog iets te verbeteren met de plek vd sensor. (Ben al aan het testen)

-------
En mijn airco ondersteund geen leegstaand pand, dus zou erg snel klaar zijn met testen gok ik.

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 15-02-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
xHEMANx schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:19:
Hebben jullie de externe sensor aan (of bij) dezelfde muur als de airco?

Of juist aan de overkant, soort van in de luchtstroom?

Ik heb hem nu aan dezelfde muur als waar de binnenunit zelf aan hangt, maar hij regelt zo agressief, dat het echt niet te doen is met defrosts.

Dikke storm op auto stand na defrost en gaat pas zachter blazen als hij boven setpoint is. (Ook als het warmer is gaat dit een probleem opleveren qua pendelen). Fan 2 krijgt het niet warm en fan 3 blijft de hele dag veel te hard blazen. Plus ik heb geen zin om steeds met de fan te kloten.
Mijn sensor ligt uit de luchtstroom, aan de andere muur, zover mogelijk weg van de unit. Zo’n 20/30 cm van de muur, met iets er tussen, om de koude stroom van de muur niet de sensor te laten beïnvloeden. Het duurt een tijd voor de muur ook de temperatuur van de kamer heeft, en vooral de noord en oost muur zullen daar niet snel op zijn. `Verder heb ik alleen de eerste 20 minuten de fan op auto, daarna op de laagste stand (1)

[ Voor 10% gewijzigd door Sterke-Jerke op 15-02-2025 15:43 ]

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Inmiddels heb ik ook uitgevonden hoe "Home Leave Mode" werkt voor MHI airco's. :Y)

Dit is een mode waarbij de airco zorgt dat de temperatuur in de ruimte tussen een min en max blijft.
Bijvoorbeeld tussen de 10C en 33C. Duikt het daarbuiten dan begint de airco te opereren.

Dus een soort anti-frost mode.

Weet iemand of dit ook werkt voor de oudere types airco? Of alleen recente modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:48:
Inmiddels heb ik ook uitgevonden hoe "Home Leave Mode" werkt voor MHI airco's. :Y)

Dit is een mode waarbij de airco zorgt dat de temperatuur in de ruimte tussen een min en max blijft.
Bijvoorbeeld tussen de 10C en 33C. Duikt het daarbuiten dan begint de airco te opereren.

Weet iemand of dit ook werkt voor de oudere types airco? Of alleen recente modellen?
Heb alleen waarschuwing hoge en lage temp. Verder geen opties. :'(

Via zo'n goedkoop broadlink apparaatje heb ik wel alle opties, night setback, schemas, silent, eco en zelfs de 5e (45°)lamel stand.

Behalve halve graden. :N *hint hint* O-)

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 15-02-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Maar klopt het dat met setpoint 20 de temp gemeten op de externe meter terug kan zakken naar 18.8? Ik dacht dat die wat strakker afgesteld had moeten zijn nu. Maar de laatste dagen schommelt die alleen maar tussen de 18.8 en de 19.2

Je zegt dan op gevoel meten, maar ik voel me pas goed als ik 19.5 op de meter zie. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Heb alleen waarschuwing hoge en lage temp. Verder geen opties. :'(

Via zo'n goedkoop broadlink apparaatje heb ik wel alle opties, night setback, schemas, silent, eco en zelfs de 5e (45°)lamel stand.

Behalve halve graden. :N *hint hint* O-)
Helaas. Als het niet via de Smart-M-Air app werkt dan gaat het niet werken.
Dus alleen voor nieuwere airco modellen.
xHEMANx schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:46:
Maar klopt het dat met setpoint 20 de temp gemeten op de externe meter terug kan zakken naar 18.8? Ik dacht dat die wat strakker afgesteld had moeten zijn nu. Maar de laatste dagen schommelt die alleen maar tussen de 18.8 en de 19.2

Je zegt dan op gevoel meten, maar ik voel me pas goed als ik 19.5 op de meter zie. Haha.
Als ik jou zo hoor dat jouw airco al volle bak moet na een defrost, kan het zomaar zijn dat hij zijn setpoint nooit haalt omdat er teveel verliezen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Helaas. Als het niet via de Smart-M-Air app werkt dan gaat het niet werken.
Dus alleen voor nieuwere airco modellen.

[...]

Als ik jou zo hoor dat jouw airco al volle bak moet na een defrost, kan het zomaar zijn dat hij zijn setpoint nooit haalt omdat er teveel verliezen zijn..
Nah... Hij haalt het makkelijk. Hij pruttelt op fan4 (in fanstand 2) en zakt langzaam tot hij op 18.8 komt, dan springt hij even naar fan 5 (in fanstand 3) en warmt het op tot 19.2. dan pruttelt hij weer een tijd verder op fan4 tot hij weer op 18.8 komt. Etc

Heb de sensor nu aan de andere muur hangen. Hopelijk zet het vriezen vannacht door, kijken wat die dan doet. Ik gok dat het sneller warm wordt bij de sensor, omdat hij lichtelijk in de airflow hangt, en hij hierdoor minder bruut door blijft blazen. :)F

Het komt er dus op neer dat hij in fan 4 de boel net niet op temp kan houden, maar wel op fan 5. Maar ik kan hem niet handmatig op fan 5 zetten, als ik hem in stand 3 zet blijft hij in fan 6 blazen. Miss is de 3d functie wat agressiever, heb ik wel eens gehoord hier op het forum. Zal eens zonder 3d testen later.

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 15-02-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
xHEMANx schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:19:
[...]
Dikke storm op auto stand na defrost
[...]
Dit heb ik, zonder ClimaControl, ook met mijn MHI. Is een productkwaaltje helaas.
Hij lijkt dat te doen om het warmteverlies van tijdens het defrosten te compenseren. Er komt ook een flinke bult warmte dan ineens uit.

Dagen met veel defrosts zijn qua comfort gewoon ruk. Ja het blijft warm, maar unit gaat na elke defrost even harder blazen (ook met een vast ingestelde fansnelheid) en ook de warmteafgifte wisselt sterk.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er al nieuws / update over XY ondersteuning? Mocht je testers zoeken, doe dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
ThinkPad schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Dit heb ik, zonder ClimaControl, ook met mijn MHI. Is een productkwaaltje helaas.
Hij lijkt dat te doen om het warmteverlies van tijdens het defrosten te compenseren. Er komt ook een flinke bult warmte dan ineens uit.

Dagen met veel defrosts zijn qua comfort gewoon ruk. Ja het blijft warm, maar unit gaat na elke defrost even harder blazen (ook met een vast ingestelde fansnelheid) en ook de warmteafgifte wisselt sterk.
Snachts setp 19 =18.5c. Om 8 uur setp 20, hij gaat max fan tot het 20 graden is bij de externe sensor en gaat dan pas zachter. Het is dan zo warm, dat hij heel zachtjes gaat blazen, waardoor het snel weer kouder wordt, waardoor hij nog een keer flink aan de bak gaat. Zie screenshot.

De defrost van 20 uur is met interne sensor. Even een beetje gas bij en dan schakeld die weer terug. De defrost om 23 uur is met de externe sensor. Bam gelijk weer max tot 20 graden en dan zakt die weer langzaam terug.

Vannacht testen met een andere plaatsing vd externe sensor.

Sorry @LED-Maniak dit heeft eigenlijk niks met je clima te maken. Verkeerde forum. :XAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_3tY2ISxy_Mf5xLodkFX2wCklU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daVmJaq3vTNIdFObAVUvPUp6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 15-02-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:48:

Ik weet niet of dit helpt, maar op die van mij (SRK-ZS geïnstalleerd in 2021) kan de temperatuur ingesteld worden op 10 graden of op 18-30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
HugoLXO schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Ik weet niet of dit helpt, maar op die van mij (SRK-ZS geïnstalleerd in 2021) kan de temperatuur ingesteld worden op 10 graden of op 18-30 graden.
Doe je dit dan via de smart-m app of afstandsbediening? Bij de meeste recente modellen kan je 10-17 en 18-30 doen, maar bij jou dus alleen 10C?

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 15-02-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Doe je dit dan via de smart-m app of afstandsbediening? Bij de meeste recente modellen kan je 10-17 en 18-30 doen, maar bij jou dus alleen 10C?
Ik heb geen M-Air maar gebruikte voor de ClimaControl altijd een Sensibo. Daar kon ik hem instellen op 10. Heb net even de afstandsbediening geprobeerd en die gaat niet lager dan 18. Geen idee hoe de Sensibo het deed, en ik bedenk mij net dat ik het ook nooit getest heb... de temperatuur is gelukkig nooit zo laag geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Na 1 dag testen: Plaatsing van de externe meter maakt wel degelijk uit in het gedrag en het comfort.

Nu hij lichtelijk in de luchtstroom hangt, verwarmt hij niet meer op met maxfan tot net over setpoint. Om dan pas terug te schakelen.

Hij warmt nu even op met maxfan tot 1 graad onder setpoint. Schakeld dan terug en warmt dan heel rustig verder op tot een halve graad onder setpoint.

Mijn doel is ook verwarmen tot een halve graad onder setpoint, want hij zakt toch altijd terug tot minstens een halve graad onder setpoint.

So far so good. Dus ben je niet tevreden met het regelgedrag, kan je prima nog wat proberen met de sensor op een andere plek hangen, in een andere luchtstroom.

En voor wie denkt dat is natte vinger werk. Ik heb naast de externe sensor nog 2 andere sensors hangen die alles meten en die blijven op dezelfde plek hangen en 1 op de plek waar de externe sensor eerst hing. :P

(Nog 2 dagen vrieskou te gaan... En dan kojken of hij adhoc de boel dan ook nog warm kan krijgen)

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 16-02-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Het maakt ook nog uit hoe je lucht richting hebt ingesteld. Die van mij gaat bijna recht naar beneden (hoek van 30gr)
Warme lucht heft immers de neiging om uit zichzelf al omhoog te gaan. Dus wil je de beneden als eerste verwarmen

[ Voor 11% gewijzigd door Sterke-Jerke op 16-02-2025 16:59 ]

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tania22
Tania22 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Dan zit ie volgens mij niet goed, want de kabel zat inderdaad in “main”, maar vanwege de beschrijving hebben we die verplaatst naar “ext”. Op de module zaten naast elkaar een ext en een main aansluiting. Naar acc heb ik niet gekeken/gezocht omdat de MELCloud module op de cn110 zat en dus niet aan de module hoefde te worden gekoppeld.
Led-maniak wil,je nog even bevestigen dat 1 kant in MAIN moet en de andere kant in CN105 (dus anders dan in mijn beschrijving staat)? Dan weet ik wat de bedoeling is als de airco weer eens helemaal open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tania22 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Led-maniak wil,je nog even bevestigen dat 1 kant in MAIN moet en de andere kant in CN105 (dus anders dan in mijn beschrijving staat)? Dan weet ik wat de bedoeling is als de airco weer eens helemaal open gaat.
Kabel op main in de climacontrol, andere kant in de airco op cn105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne91
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-06 22:58
@LED-Maniak is het mogelijk om bij MHI units een vaste FAN stand mee te geven via de climacontrol unit?
Op de slaapkamers heb ik namelijk een triple split gemonteerd en vind het persoonlijk best hinderlijk dat de units binnen de 4 standen die je mee kan geven nog kan moduleren.
Hij wisselt nogal vaak van snelheid en als ik in bed lig is dit best irritant.
Zou mooi zijn als hij in te stellen is op de 8 beschikbare fan snelheden.

In de woonkamer heb ik een LG unit en die blijft op stand low gewoon constant op één snelheid draaien.
Zou mooi zijn als zoiets ook haalbaar is bij de MHI units.

[ Voor 8% gewijzigd door etienne91 op 18-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je hem dan op auto gezet? Als je een van de 4 vaste standen kiest dan zou hij niet moeten varieren, tenzij hij een defrost doet of als de boel op temperatuur is. Alleen dan zou hij moeten varieren in fan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:15:
Heb je hem dan op auto gezet? Als je een van de 4 vaste standen kiest dan zou hij niet moeten varieren, tenzij hij een defrost doet of als de boel op temperatuur is. Alleen dan zou hij moeten varieren in fan snelheid.
Stand 4 is hier in ieder geval altijd standje orkaan, maar dit ligt niet aan CC. Maakt daarbij niet uit of de boel op temperatuur is of niet.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne91
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-06 22:58
Nee, ik heb hem meestal op Lo staan.

Op Ulo varieert de fanspeed tussen 1 -3
Bij Lo tussen 1-4
Bij Me tussen 1-6
bij Hi heeft hij een vaste fan speed van 8 totdat het setpoint is bereikt.

De units hangen op de slaapkamers en als je in bed ligt hoor je het best goed als de unit tussen fan speed moduleert. (kinderen worden daar wakker van :P)

Het liefst zou ik hem op een vaste fan speed in willen stellen, eigenlijk zoals stand Hi werkt.
maar dan met een lagere fan speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Ik heb toch wat onduidelijkheden over mijn setup en de externe sensor.
Had even de sensor verplaatst omdat de ingestelde temperatuur toch niet voelde zoals wij hadden verwacht.
Temperatuur ging van 20.5 naar 19 dus dat verklaart de gevoeltemperatuur alleen lijkt het alsof de unit hier niet op reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy9WRrHMJG1Fhb5u4Q5nGUhuurY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mR4YYjRx7NMYwqonSmO9UMOq.png?f=fotoalbum_large

de unit is een Mitsubishi Electric AY42 maar lijkt niet meer of minder warmte af te geven alsof hij de gewenste temperatuur niet kan behalen maar mijn homewizard geeft nu al een tijdje 900-1100w aan voor heel mijn woning dus weinig verandering toen de sensor nog op de oude locatie stond met 20.5 op de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4faScZfOa7WzNbxwznTaBxYGzRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4nYq3HnhElTBdFXTDbS2QFw.png?f=fotoalbum_large

Web UI geeft aan dat de sensor gewoon is gekoppeld en zal eens testen als ik "save settings" doe maar ik krijg het idee dat de de temperatuur toch wordt bepaald door de interne sensor van de unit.

homeassistant/climate/HVAC_1FEC7C_climate/config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
device:
  hw_version: ME_V4.0
  serial_number: 'xxxxxxx'
  configuration_url: http://heatpump.local
  manufacturer: ProtoART
  model: ME_V4.0
  sw_version: 2.0.28
  identifiers:
    - 'xxxxxx'
  name: ClimaControl - Woonkamer
unique_id: HVAC_1FEC7C_climate
current_temperature_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/actual_temperature
temp_step: 0.5
temperature_unit: C
icon: mdi:air-conditioner
current_humidity_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/sensor/thermometer/humidity
mode_state_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/mode
mode_state_template: '{% if value == ''fan'' %} fan_only {% else %} {{ value }} {% endif %}'
mode_command_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/mode/set
mode_command_template: '{% if value == ''fan_only'' %} fan {% else %} {{ value }} {% endif %}'
fan_mode_state_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/fan
fan_mode_command_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/fan/set
swing_mode_state_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/vane
swing_mode_command_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/vane/set
power_command_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/power/set
fan_modes:
  - auto
  - '1'
  - '2'
  - '3'
  - '4'
  - '5'
swing_modes:
  - auto
  - '1'
  - '2'
  - '3'
  - '4'
  - '5'
  - swing
temperature_state_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/set_temperature
temperature_command_topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/heatpump/set_temperature/set
modes:
  - auto
  - cool
  - fan_only
  - dry
  - heat
  - 'off'
max_temp: 31
min_temp: 10
name: climate

heatpump.local/control
{ "device": { "mqtt": { "enabled": true, "username": "xxxxx", "port": 1883, "broker_uri": "mqtt://xxxxxx" }, "http": { "hostname": "heatpump" }, "wifi": { "ssid": "Immers", "rssi": -54 }, "friendly_name": "Woonkamer", "system_name": "HVAC_1FEC7C", "id": "xxxxxx", "status": 4, "connected_to_hp": true, "firmware": "2.0.28", "firmware_latest": "2.0.28", "firmware_autoupdate": false, "hardware": "ME_V4.0", "bootloader": "V0.5", "uptime": 21056, "statusled_brightness": 30, "debug": false, "language": "ENG", "mac": "CC:8D:A2:1F:EC:7C", "ip_address": "xxxxx", "tempstepsize": 0.5, "frprottemp": 10, "frprotena": false, "settempmin": 10, "settempmax": 31 }, "heatpump": { "mode": "heat", "power": "on", "set_temperature": 20, "actual_temperature": 19, "fan": "auto", "vane": "3", "widevane": "left", "operating": true, "temperature_input": "Wireless" }, "sensor": { "thermometer": { "mac": "A4:C1:38:05:A9:1C", "name": "ATC_05A91C", "temperature": 18.9, "humidity": 48, "rssi": -38, "battery": 100, "lastmessage": 0 } } }
na het typen van dit bericht zie ik dat mijn verbruik eindelijk wat omhoog schiet al zie ik dit niet direct terug op de "temperatuur" via de externe sensor.
Is het nu echt de koud om met deze unit de gewenste temperatuur te bereiken of zie ik toch iets over het hoofd?

De binnenunit is gekoppeld aan een multisplit (fysiek en binnen MELCloud zo geconfigureerd)
MELCloud integratie is ook nog actief binnen homeassistant al doe ik met de climate card van de desbetreffende kamer niks en werkt ik volledig via de climate card van climacontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
xeoMe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:46:
Web UI geeft aan dat de sensor gewoon is gekoppeld en zal eens testen als ik "save settings" doe maar ik krijg het idee dat de de temperatuur toch wordt bepaald door de interne sensor van de unit.

[...]

De binnenunit is gekoppeld aan een multisplit (fysiek en binnen MELCloud zo geconfigureerd)
MELCloud integratie is ook nog actief binnen homeassistant al doe ik met de climate card van de desbetreffende kamer niks en werkt ik volledig via de climate card van climacontrol.
Dat kan je dan heel makkelijk controleren. In MelCloud moet je dezelfde temperatuur +/- 0.5 graad als op het beeldscherm zien(wel even rekening houden met de vertraging in MelCloud). Als die 3+ graden afwijkt dan doet de externe sensor input het niet.

Mitsubishi Electric regelt redelijk 'ruim' overigens. De regeling is ook wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Dat kan je dan heel makkelijk controleren. In MelCloud moet je dezelfde temperatuur +/- 0.5 graad als op het beeldscherm zien(wel even rekening houden met de vertraging in MelCloud). Als die 3+ graden afwijkt dan doet de externe sensor input het niet.

Mitsubishi Electric regelt redelijk 'ruim' overigens. De regeling is ook wat trager.
MELCloud geeft aan 18.5 graden en de externe sensor van ClimaControl +- 19.0

Heb een scan van de wireless sensor gedaan, gekozen en "Save Settings" gedaan even gewacht maar weinig verschil toen een reboot van climacontrol maar ook weinig verschil.
Kan alle units/groep gaan uitzetten/rebooten maar wil graag de oorzaak vinden en aanpakken.
Kan heel MELCloud integratie nog verwijderen binnen HA en eventueel heel MELCloud verwijderen en de overige 2 units op dezelfde multisplit aansturen via de afstandsbediening.

Tips zijn welkom O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

kimjansen

Nu ff niks...

xeoMe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:46:
Ik heb toch wat onduidelijkheden over mijn setup en de externe sensor.
Had even de sensor verplaatst omdat de ingestelde temperatuur toch niet voelde zoals wij hadden verwacht.
Temperatuur ging van 20.5 naar 19 dus dat verklaart de gevoeltemperatuur alleen lijkt het alsof de unit hier niet op reageert.
Ik heb nog even moeite te begrijpen wat het 'probleem' is?

Staat de wenswaarde op 20,5 graden en wordt het maar 19 graden? Kan gewoon zijn dat de binnenunit het wel genoeg vindt...

Vragen die je denk ik altijd moet stellen:
- Welke temperatuur moet ik instellen voor een comfortabel gevoel? Dit kan hoger of lager zijn dan je zou denken.
- Bereikt de unit op een gegeven moment een vaste ruimtetemperatuur? Dit kan afwijken van de ingestelde waarde.
- Kan de unit deze temperatuur dan ook redelijk constant houden? Dat kan behoorlijk afhangen hoe hard de unit kan/mag werken in combinatie met de plaatsing van de externe sensor.

- Als je de luxe hebt te beschikken over een officiële bedrade ME externe thermostaat: zie je daarmee een meer wenselijk regelgedrag? Dat zou als het goed is namelijk eerder minder moeten zijn.

(Bij troubleshooten zou ik inderdaad echt alleen maar via 1 'smart'-manier de boel bedienen en de tijd geven, de IR afstandsbediening kun je natuurlijk altijd gebruiken.)

[ Voor 6% gewijzigd door kimjansen op 19-02-2025 16:17 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
kimjansen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Ik heb nog even moeite te begrijpen wat het 'probleem' is?

Staat de wenswaarde op 20,5 graden en wordt het maar 19 graden? Kan gewoon zijn dat de binnenunit het wel genoeg vindt...

Vragen die je denk ik altijd moet stellen:
- Welke temperatuur moet ik instellen voor een comfortabel gevoel? Dit kan hoger of lager zijn dan je zou denken.
- Bereikt de unit op een gegeven moment een vaste ruimtetemperatuur? Dit kan afwijken van de ingestelde waarde.
- Kan de unit deze temperatuur dan ook redelijk constant houden? Dat kan behoorlijk afhangen hoe hard de unit kan/mag werken in combinatie met de plaatsing van de externe sensor.

- Als je de luxe hebt te beschikken over een officiële bedrade ME externe thermostaat: zie je daarmee een meer wenselijk regelgedrag? Dat zou als het goed is namelijk eerder minder moeten zijn.

(Bij troubleshooten zou ik inderdaad echt alleen maar via 1 'smart'-manier de boel bedienen en de tijd geven, de IR afstandsbediening kun je natuurlijk altijd gebruiken.)
Ik snap niet zo goed waarom de gewenste temperatuur niet wordt behaald, als ik 20 instel dan zou je verwachten dat die naar 20 gaat verwarmen toch? Als jij in je auto 100km/h moet rijden en je komt niet verder dan 85km/h dan zou je toch ook denken hallo waarom kan die niet harder? Is die begrensd op 85km/h dan zeg ik oke maar als ik naar het verbruik kijk dan zou er nog voldoende vermogen in zitten om te verwarmen.

Om op je vragen terug te komen.
  1. Lastige vraag, soms is 20 graden voldoende al zou mijn vriendin 21 willen.
  2. De externe sensor bepaald toch de ingestelde ruimtetemperatuur? Hij staat nu al een gedurende tijd op 20 maar komt niet verder dan 19.
  3. Unit staat 24/7 aan en lijkt die prima te kunnen behouden overdag en snachts.
Ik ga de volgende acties ondernemen en kijken of ik vooruitgang kan boeken.
  1. ClimaControl resetten.
  2. MELCloud integratie uitzetten.
  3. Units verwijderen in MELCloud (even back to basics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
xeoMe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom de gewenste temperatuur niet wordt behaald, als ik 20 instel dan zou je verwachten dat die naar 20 gaat verwarmen toch? Als jij in je auto 100km/h moet rijden en je komt niet verder dan 85km/h dan zou je toch ook denken hallo waarom kan die niet harder? Is die begrensd op 85km/h dan zeg ik oke maar als ik naar het verbruik kijk dan zou er nog voldoende vermogen in zitten om te verwarmen.

2. De externe sensor bepaald toch de ingestelde ruimtetemperatuur? Hij staat nu al een gedurende tijd op 20 maar komt niet verder dan 19.
  3. Unit staat 24/7 aan en lijkt die prima te kunnen behouden overdag en snachts.
Ik ga de volgende acties ondernemen en kijken of ik vooruitgang kan boeken.
  1. ClimaControl resetten.
  2. MELCloud integratie uitzetten.
  3. Units verwijderen in MELCloud (even back to basics
Bij mij schommelt die bij setpoint 20 tussen de 18.8 en 19.4

Om even op je auto voorbeeld terug te komen. Als mijn teller 100 aangeeft, rij ik op google maps 90kmh. Als ik precies 100 wil rijden, dan moet ik dus gas bijgeven tot ongeveer 110kmph. In jouw geval setpoint 21. :*)

Of als je jezelf voor de gek wil houden, dan zet je hem op 3D auto. Dan is setp 20 ook echt 20 graden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
xHEMANx schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Bij mij schommelt die bij setpoint 20 tussen de 18.8 en 19.4

Om even op je auto voorbeeld terug te komen. Als mijn teller 100 aangeeft, rij ik op google maps 90kmh. Als ik precies 100 wil rijden, dan moet ik dus gas bijgeven tot ongeveer 110kmph. In jouw geval setpoint 21. :*)

Of als je jezelf voor de gek wil houden, dan zet je hem op 3D auto. Dan is setp 20 ook echt 20 graden. :9
Haha ik snap je alleen voorheen als ik 20 graden had ingesteld was het ook 20 graden en soms 20.5 door de offset van ME maar nu kreeg ik de temperatuur niet hoger dan 19.
3D auto heb ik volgens mij niet (heb een Mitsubishi Electric)

Heb een hard reset gedaan alles even opnieuw ingesteld (zonder MQTT) dan rule ik dat ook gelijk uit
Verbruik in huis staat nu op +- 2400 watt en het is niet de boiler dus er gebeurd iets. 8)

In de documentatie en update over de MQTT topics zie ik ook "/sensor/external/temperature/set" dit kan/kon ik nergens terugvinden bij mijn configuratie in homeassistant klopt dit?

[ Voor 13% gewijzigd door xeoMe op 19-02-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

xeoMe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Het was niet direct mijn insteek om met beantwoorden van dit soort vragen te kunnen komen tot een soort 'oplossing'. Wel om te beoordelen of het allemaal goed (genoeg) werkt, het lijkt er op van wel, maar dat jullie misschien op een andere manier dan voorheen moeten bedienen: is het te warm dan een klikje omlaag, is het te koud een klikje omhoog.

Je kunt ook eens het gedachten experiment doen of de interne sensor daadwerkelijk ook 21 graden zal meten als de unit roept dat het 21 graden is. Mogelijk is de inblaas zelfs iets hoger dan dat (warme lucht hangt tegen je plafond), de uitblaas is sowieso hoger uiteraard.

Afhankelijk van vochtigheid, ventilatorsnelheid, richting van de vanes, wisselaar- en ruimtetemperatuur zal er altijd wel een andere gevoelstemperatuur zijn en ook het comfort anders ervaren worden. Ik meen ooit in een ME brochure wat gelezen te hebben hoe ze door het slim omgaan met al dit soort parameters een comfortabel binnenklimaat proberen te maken (denk van een MSZ-LN).
Merk op dat met alleen een paar sensoren in de binnenunit dit toch nog best lastig kan zijn en ook een externe temperatuur sensor op grotere afstand niet alle beperkingen ondervangt. Wat wel zo zou moeten kunnen zijn is daarmee een stabieler en rustiger regelgedrag krijgen. In de zomer juist de vanes op je richten en in de winter van je af vinden de meeste mensen ook het fijnst (en geeft je het laagste energieverbruik). In de winter kan de uitblaastemperatuur zelfs iets lager zijn als niet direct op je is gericht omdat je bewegende lucht al snel als tocht ervaart.

Omdat de externe sensor ook de vochtigheid meet zou het misschien nog wel een idee kunnen zijn om te kijken of de CC iets meer richting de gevoelstemperatuur kan regelen met een kleine compensatie. Al mis je dan voor het mooie wel een goede meting van de luchtsnelheid... Ben alleen bang dat dit per situatie en installatie dermate verschillend is dat je zoiets echt zelf in HA zou moeten maken en finetunen.

[ Voor 6% gewijzigd door kimjansen op 19-02-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:03
Hier verwarmt hij ook gewoon tot op of hoger dan het setpoint.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
Heb de externe sensor verplaatst en nu gaat die netjes naar de 20/20.5
Wellicht zit ik dan toch in een koude luchtstroom met mijn externe temperatuursensor?
Ik was alleen van mening dat de externe temperatuursensor leidend is en bepaald hoe warm het in de kamer is en het gedrag van de unit (harder,zachter,warmer,kouder) bepaald maar dat klopt dus niet helemaal?

1,5 meter boven + een halve meter opzij van de oude locatie van de externe temperatuursensor zit ook het gat naar buiten voor de leidingen en ik zag dat deze niet is afgedicht (al was dit wel afgesproken) dus deze heb ik zojuist met pur dichtgespoten.

Veel vragen maar weer een hoop wijzer

Kan iemand mij nog wel wat meer duidelijkheid geven over:

In de documentatie en update over de MQTT topics zie ik ook "/sensor/external/temperature/set" dit kan/kon ik nergens terugvinden bij mijn configuratie in homeassistant klopt dit?

[ Voor 15% gewijzigd door xeoMe op 19-02-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
xeoMe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:09:
Wellicht zit ik dan toch in een koude luchtstroom met mijn externe temperatuursensor?
Ik was alleen van mening dat de externe temperatuursensor leidend is en bepaald hoe warm het in de kamer is en het gedrag van de unit (harder,zachter,warmer,kouder) bepaald maar dat klopt dus niet helemaal?

1,5 meter boven + een halve meter opzij van de oude locatie van de externe temperatuursensor zit ook het gat naar buiten voor de leidingen en ik zag dat deze niet is afgedicht (al was dit wel afgesproken) dus deze heb ik zojuist met pur dichtgespoten.

Kan iemand mij nog wel wat meer duidelijkheid geven over:

Owja... Electric... Dus geen 3d.

Ik had eerder ook een gat, als ik dan de afzuigkap aanzette, dan sloeg de airco op hol, omdat hij koude lucht uit het gat langs de sensor zoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Ik vermoed dat een binnenunit toch iets gecompliceerder is dan simpelweg aan/uit, sowieso zal hij met het regelen ook wel kijken naar zijn andere interne sensoren en het zou mij ook niet verbazen dat hij continue een modelletje bijwerkt waarbij sommige situaties een bepaald gedrag geven wat zich dan dus niet eenduidig laat verklaren.

Dat kan bijvoorbeeld zijn dat hij niet direct volop gaat koelen als de ruimte thermostaat even in de zon komt en hij uit de waardes van de binnenunit op maakt dat er nog weinig verandering is in de rest van de ruimte (adhv luchttemperatuur). Wie weet zit er ook wel een soort van functie in die een "openstaand raam" detecteert zoals je ook wel op radiator thermostaten ziet en daarmee de plaatsing wat gevoelig voor tocht is? Voorgaande zuig ik uit de duim, maar er speelt wel van alles om de ruimte goed te regelen, het koelmiddel in de gaten te houden en enigzins efficiënt de warmtepomp te laten werken.

Ik ben zelf nog niet helemaal gecharmeerd van mijn eigen ME multisplit met 5 units, daar blijkt bij mij althans ook nog eens een complex ander samenspel te zijn tussen alle units wat zich moeilijk laat voorspellen of troubleshooten. Dit heeft trouwens niets met de CC te maken, de CC heeft er juist eerder een stuk verbetering in gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Je zal zelf een script moeten maken als je een temperatuur via home assistant naar de airco wil sturen. Dit stuur je dan naar dat topic. Hier in het topic staan overigens een aantal scripts hoe dat te doen.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 19:05
Ik heb een Mitsubishi Heavy 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W). past hier ClimaControl op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
aaaido schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:48:
Ik heb een Mitsubishi Heavy 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W). past hier ClimaControl op?
Yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vraag:

Mocht iemand een LG/Panasonic/Toshiba/etc airco hebben en ook een externe sensor willen(momenteel wel zonder home assistant, dus puur de sensor functie), stuur mij even een DM! Er zijn wat ontwikkelingen gaande. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:19:
Vraag:

Mocht iemand een LG/Panasonic/Toshiba/etc airco hebben en ook een externe sensor willen(momenteel wel zonder home assistant, dus puur de sensor functie), stuur mij even een DM! Er zijn wat ontwikkelingen gaande. :)
Valt QLima ook onder etc?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Hi everybody !

I salute all the enthusiasts who are contributing to this project.

Just installed a MHI SRK 25ZSX WF recently and soon (😀) I came across this product which seems to solve several issues in the space of AC world.

The main issue I would like to tackle is the AC internal temperature accuracy and here I am looking for your help in getting some clarifications.Herewith my questions:

1.If the ClimaControl will be installed (assuming that is compatible with my device) together with wireless temp sensor what will be the new logic of the AC system wrt to internal temp sensor vs wireless temp sensor?

2.Further ,will the new temp value measured by the wireless sensor ,be visible in the Smart M_air app or not?(Instead of the internal temp value).What will be the new logic of the Smart M Air app?

3.what will be the new logic for the remote control?

4.I do not intend to tinker a HA environment(yet😀) but wondering if ClimaControl is SmartLife compatible

Thanks for support.

Regards

emosph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Hij regelt toch wel erg gek nu het wat warmer is.

Ik heb de externe sensor op setp 20.

Hij gaat verwarmen op setpoint 26 bij de interne sensor. Hij blijft het 25.5c houden bij de interne sensor, tot het 19.8c is bij de externe sensor en dan valt hij even uit. Daarna blijft hij pendelen.

Als ik de de setp van de externe sensor naar 21 zet, pendelt hij niet meer, maar wordt het wel een stuk warmer in huis, met 480w verbruik.

Als ik hem op de interne sensor 1 tik hoger zet(van 22 naar 23) , pendelt hij ook niet meer, en pruttelt hij vrolijk op 200w door met een mini verhoging in temp. (20.1c op de externe sensor)

Ik kom er toch iedere keer op terug dat zonder halve graden een externe sensor niet handig is. Of het nu de clima is of de interne sensor verlengt.

Ik ben wel benieuwd of die externe sensor van mhi zelf (helaas met kabel) wel ECHT halve graden kan verwarmen op mijn (3 jaar oude, geen standaard wifi) airco.

Voor nu heb ik de externe sensor maar op de binnenunit geplakt. (8>

Eerst maar eens hr++ glas erin vd zomer en dan kijken we volgend jaar wel weer verder hoe het regelgedrag dan is.

(Miss dat ik hem nog ga testen op silent kijken wat dat nog uithaalt)

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 24-02-2025 23:03 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste